Tweakers zegt: 8,5

Doom Eternal, Windows

€ 16,49
Specificaties PC • Actie, Horror, Shooter • 18 jaar - Bekijk alle specificaties

Doom Eternal, Windows Review

ErikRo 5 april 2020, laatste update op 27 april 2020, 559 views Product gekocht

Doom Eternal, Windows

Doom meets Supermario en dat is niet meteen een verbetering. Dit is geen Doom meer zoals het al dertig jaar was maar een run jump and gun spel

Pluspunten

• Grafisch erg mooi op ultra nightmare
  • 1070 genoeg voor 3440x1440

Minpunten

• Vele gespring haalt tempo uit spel
  • Geen ammo healthpacks meer
  • Geen save mogelijkheid

Gameplay Score: 3
Beeld Score: 5
Geluid Score: 4
Besturing Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 3
Doom meets supermario (helaas).

Doom is altijd mijn favoriete serie geweest. Gewoon even snel een potje knallen op hoge snelheid zonder na te denken. Dat was al vanaf de eerste doom denk ergens 1990 en alle dooms erna. Levels waren groot en lang, monsters goed gemaakt En je was weer zes weken zoet.

Dat is met deze doom helaas compleet verandert.
De eerste keer vond ik het niks. Ik probeerde het nog een paar keer maar raakte vooral gefrustreerd.
Gebrek aan munitie. Vaak en snel dood en geen idee hoe ik erdoor moest komen. Zelfs op makkelijkste stand.
Oorzaak bleek later te liggen aan dat ik niet doorhad dat je alleen healt en of munitie krijgt door met je zaag vijanden door te zagen. Weg ammo en health packs die zijn er amper. Harnas dan eerst iemand in brand zetten dan schieten en dan komen er stukjes schild uit. Iemand doorzagen voor munitie en een glory kill doen voor health.

Andere oorzaak waarom het spel niet leuk was, was het vele springen omhoog omlaag naar voor naar achter en weer klimmen terwijl je ondertussen wordt aangevallen van alle kanten en je zonder munitie zit.
Vooral dat springen was vervelend. Niet alleen tijdens gevechten. Daarover later meer.

Wat ik vooral mis is de grote levels waarin je heen en weer holde nog eens keek waar je de meeste kans had en waar de packs lagen. In deze doom heeft men besloten het gevecht vaak in relatief kleine kamers te laten plaatsvinden met veel hoogte verschillen, jump, jump, dash, dash, en soms lage of afgronden ertussen zodat je niet moet misstappen.
Erg vermoeiend allemaal en eigenlijk ook lang niet zo leuk meer als vroeger.

Ook heeft men besloten supermario er aan toe te voegen. Er moet namelijk verschrikkelijk veel gesprongen worden en naar alle kanten, vaak ook meerdere keren binnen een sprong. Soms naar platen, die zodra je ze raakt al beginnen te zakken zodat je amper tijd hebt om te kijken waar je vervolgens naartoe moet springen. Zo kun je 4 x springen en maak je een foutje dan begin je weer helemaal opnieuw. Als je doodgaat ook nog een stuk daarvoor. Één keer moest ik zelfs elke keer naar cutscene kijken waarom zou ik die 20 keer willlen zien als ik dood ga. Deed me soms denken doen ze dit alleen maar om spel te rekken?
Oh ja saven kan ook niet meer je hebt save punten die spel bepaald dus even voor die sprong opslaan vergeet maar.

Echt, er zijn stukken geweest zeker in het begin als je er nog niet goed in bent dat ik uren lang bezig ben geweest steeds weer opnieuw die een sprong af te ronden naar voor naar voor en dan omhoog en omhoog binnen dezelfde sprong natuurlijk en tegelijk een deur open schieten met een goed gemikt schot lukt dat niet dan val je naar beneden. Iets te ver af en je valt weer en mag weer helemaal teruglopen lift naar beneden pakken weer op een kist klimmen en nieuwe poging doen voor sprong. En dat 400 keer als je pech hebt.
Als je enkel wilt schieten is dat echt niet leuk meer.

Grafisch is het erg mooi. Ultra is gewoon medium of high, dus op ultra nightmare gezet en sharpness op 30 stuk mooier. Liep op 60 FPS op 3440x1440 heel netjes dus.

Ik heb hem alleen uitgespeeld omdat ik niet kon refunden, ik was te laat. Gelukkig maar, anders had ik niet ontdekt dat het spel toch ook wel leuke kanten heeft. En vooral dat je zaag moet gebruiken en je granaatwerper en je vlammenwerper, liefst allemaal tegelijk en ja dat is soms lastig maar wel noodzakelijk.

Het is wel kort ik had alle 13 levels in een dikke week al uit alleen s avonds paar uurtjes gespeeld.
Er zouden nog twee delen komen ik vermoed dat ze gewoon twee delen van het spel af hebben geknipt dus al af zijn, en die later uitbrengen omdat ik het ook in een derde van de tijd heb uitgespeeld.

Doom is dus een ander spel geworden. Je moet echt strategisch denken hoe en wanneer aan te vallen.
Ook vond ik de wapen upgrades niet altijd even geweldig dat was in 2016 beter veel beter. Soms is een wapen in begin goed de bliksem bv maar later als vijanden sterker worden heb je er niks meer aan en zit het eerder in de weg.

Als cijfer zou ik een 7 geven.
Heeft leuke kanten maar ook frustrerende.
Maar het is gewoon geen doom meer het is een hele andere soort game geworden daar moet je van houden.

Aanpassing 27 april.

Wauw al minstens 5 x omlaag gestemd zonder reactie of reden. Lekker anoniem, makkelijk en treurig tegelijk. Stimuleert echt om tijd in een review te steken...

Ik wilde nog wat toevoegen wat betreft replay value.
Waar ik elke shooter toch wel minstens 3x overnieuw speel steeds op andere manier of nieuwe dingen te ontdekken. Heb ik dat niet met deze game.
Totaal niet eigenlijk vorige doom of eigenlijk doom ging ik spelen met ander wapen maar omdat je hier niet ontkomt aan combinaties of afwisselen verviel dat hier.
Heb missies tot 3 gespeeld opnieuw duurde wa5 lang da level. Dus dacht morgen verder maar je kan zon level niet saven zonder alles kwijt te raken dus volgende dag opnieuw level 3 na 3 kwartier was er weer iets.
Dat betekende weer opnieuw beginnen aan level 3 en toen besloot ik dat het goed. Me alleen Shotgun begon ik het ook steeds moeilijker te redden.

Dus ik besloot dat het goed was zo en hem geen enkel moment meer de bevoegde gehad het nog een keer te spelen. Ergens jammer van een spel wat zoveel te beiden heeft. Maar ik heb alle secrets al met dank aan map functie alle wapens al gehad en dan is d doll er wel een beetje af.

Moet wel zeggen dat als je eenmaal doom hebt uitgespeeld dat dat springen en cashen dan ook 2e natuur is geworden. Waar ik vroeger uur over deed doe je meestal vrij makkelijk op een enkele uitzondering na die me 10 min kostte.
Dus je word er wel behendiger in.

Heb jij ook een Doom Eternal, Windows?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.