Smart Delivery-functie Xbox Series X hevelt ook progressie in sommige games over

De Smart Delivery-functie van de Xbox Series X zorgt niet alleen ervoor dat automatisch de juiste versie van een game wordt binnengehaald. Van games die de functie ondersteunen, zijn ook bestaande savegames van de Xbox One naar de nieuwe console over te hevelen.

Microsoft stelt dat gamers zich door de Smart Delivery-functie geen zorgen hoeven te maken dat hun progressie verloren gaat op het moment dat ze bij een spel overgaan van de Xbox One naar de eind dit jaar uit te komen Xbox Series X. De gamebibliotheek en de progressie worden ook overgeheveld naar de nieuwe console.

Dit geldt niet voor alle games. De Smart Delivery-functie wordt door Microsoft in ieder geval toegepast bij zijn first-partygames die voor de Series X worden geoptimaliseerd, maar de techniek is beschikbaar voor alle ontwikkelaars om in te bouwen in hun games. Momenteel gaat het in ieder geval om de volgende games die geoptimaliseerd worden voor de nieuwe console en sowieso Smart Delivery ondersteunen: Halo Infinite, Cyberpunk 2077, Assassin’s Creed Valhalla, Destiny 2, DiRT 5, Scarlet Nexus, Chorus, Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2, Yakuza: Like a Dragon, The Ascent, Call of the Sea, Gears 5, Second Extinction en Metal: Hellslinger. Microsoft ziet dit rijtje als een aanvulling op de duizenden games die via backwards compatibility vanaf de eerste dag naar de Xbox Series X zijn te brengen.

De Smart Delivery-functie zorgt ervoor dat spelers altijd de beste versie van een game kunnen spelen. De functie herkent welke console in gebruik is en haalt vervolgens de best mogelijk versie van een game binnen. Een speler die zijn Xbox One later dit jaar inruilt voor een Series X, krijgt automatisch de Series X-versie van een spel binnen, mits deze beschikbaar is. Het is daarbij niet nodig om die nieuwe, voor de Series X geoptimaliseerde versie handmatig te downloaden of selecteren. Dit geldt niet alleen voor digitaal gedistribueerde games; ook fysieke exemplaren kunnen Smart Delivery ondersteunen.

Xbox Series X-hardware

Door Joris Jansen

Redacteur

15-06-2020 • 21:11

183

Reacties (183)

183
151
76
15
0
59
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben benieuwd of de externe HDD die nu gekoppeld is aan mijn Xbox One X ook kan loskoppelen en vervolgens kan aansluiten op mijn toekomstige Xbox Series X met behoud van al mijn game data.

Dat zou heel wat download tijd schelen. Ik heb mijn 4TB eHDD zo goed als vol zitten met games. Ik moet er niet aan denken om al die data weer opnieuw te moeten downloaden.

@Loller1 Dat is goed nieuws! Ik herinner me opeens dat ik inderdaad op een dezelfde manier mijn gamedata op de Externe HDD van mijn oude Xbox One (1TB Advanced Warfare Edition) naar mijn XBOX One X (Scorpio Edition) kon gebruiken. Dat was inderdaad een kwestie van plug'n'play i.t.t. de PS4 naar PS4 Pro. Daar moest ik mijn externe hardeschijf opnieuw initialiseren voor gebruik. Ik kon bij mijn PS4 Pro alle games weer opnieuw gaan downloaden. Daardoor was het voor mij niet geheel helder of je de games moeiteloos kon overnemen.

[Reactie gewijzigd door Ram-G-maN op 22 juli 2024 18:50]

Ik ben benieuwd of de externe HDD die nu gekoppeld is aan mijn Xbox One X ook kan loskoppelen en vervolgens kan aansluiten op mijn toekomstige Xbox Series X met behoud van al mijn game data.
Ik geloof dat het al Het is al bevestigd dat dat gewoon gaat, net zoals je dat nu al tussen verschillende Xbox One's kunt doen (zolang je maar hetzelfde account gebruikt geloof ik).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Hoeveel van die games denk je dat gaan werken op de Xbox series X? Of hebben ze volledige backwards compatibility?
Alles wat de Xbox One kan draaien zal de Series X ook kunnen draaien, dat is al bevestigd.
Ik zou nog wel een flink aantal 360 games willen zien op de nieuwe Xbox :/
Alle 360 games die momenteel op de one draaien zullen ook op de nieuwe Xbox draaien. De lijst met compatible 360 games zal alleen niet verder uitgebreid worden.
Correctie, wat ze hebben aangegeven is dat de lijst met 360 games voorlopig niet wordt uitgebreid omdat de developers resources nodig waren voor de BC van de Series X. Zo gauw die uit is zou de library 360 games nog best verder uitgebreid kunnen worden.
Op PlayStation 5 weer niet, toch?
Tot nu toe is het meest specifieke wat Sony daarover gezegd heeft dat de meeste van de top 100 games van de PS4 werken op de PS5 en dat ze nu verder de lijst afgaan. Maar goed, Sony heeft ook al bevestigd dat er games gaan zijn die op de PS5 gewoon niet zullen werken (of deels niet zullen werken).

Dat gezegd hebbende is er natuurlijk ook een asterisk te plaatsen bij de Xbox Series X aangezien sommige Xbox One spellen een Kinect vereisen. Tenzij de Series X ook nog gewoon overweg kan gaan met de Kinect (maar de dedicated port daarvoor is weg, tenzij er een overgangsstuk komt) zullen die waarschijnlijk niet werken.
Er is een adapter om de Kinect v2 via USB aan te sluiten. Deze wordt echter niet meer geproduceerd maar is nog wel te koop en werd destijds gratis weg gegeven als je upgrade vanaf een XB1 upgrade naar een XB1S.

Verplichte hardware accessoires en BC zullen altijd een pijn punt blijven.
Het is natuurlijk ook de vraag of de Series X er überhaupt mee om zal kunnen gaan.
Waarom niet? Volgens mij moet vooral de (game) software het aankunnen.
Lijkt me niet anders dan een webcam aansluiten - de app moet ermee om kunnen gaan. Bepaalde vision-processing (als die nodig zijn) wordt in de Kinect zelf gedaan.
Dat gezegd hebbende is er natuurlijk ook een asterisk te plaatsen bij de Xbox Series X aangezien sommige Xbox One spellen een Kinect vereisen. Tenzij de Series X ook nog gewoon overweg kan gaan met de Kinect (maar de dedicated port daarvoor is weg, tenzij er een overgangsstuk komt) zullen die waarschijnlijk niet werken.
De Xbox One X heeft die dedicated poort ook al niet meer. Er is gewoon een verloopstuk naar USB te krijgen. Ik verwacht dat de XBSX ook gewoon de software zal hebben om de Kinect aan te sturen (aangezien hij waarschijnlijk ook gewoon op het zelfde OS zal draaien)
Aah inderdaad. Helemaal vergeten.
Tot nu toe is het meest specifieke wat Sony daarover gezegd heeft dat de meeste van de top 100 games van de PS4 werken op de PS5 en dat ze nu verder de lijst afgaan. Maar goed, Sony heeft ook al bevestigd dat er games gaan zijn die op de PS5 gewoon niet zullen werken (of deels niet zullen werken).
Er zullen inderdaad vast wat exoten tussen zitten die helaas niet speelbaar zullen zijn. Maar het 'overgrote' deel zal gewoon moeten werken:
UPDATE: A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5.

We’re expecting backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions. We’re currently evaluating games on a title-by-title basis to spot any issues that need adjustment from the original software developers.

In his presentation, Mark Cerny provided a snapshot into the Top 100 most-played PS4 titles, demonstrating how well our backward compatibility efforts are going. We have already tested hundreds of titles and are preparing to test thousands more as we move toward launch. We will provide updates on backward compatibility, along with much more PS5 news, in the months ahead. Stay tuned!
https://blog.playstation....hardware-technical-specs/

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 22 juli 2024 18:50]

Beetje een cultuurverschil. Sony zegt in feite hetzelfde maar verwoord het wat voorzichtiger.
Da's een beetje hetzelfde als met "smart delivery" superleuk gemarketeerd maar feitelijk gewoon cross play zoals al 8 jaar gangbaar was vanaf de PS3. De hele BC architectuur van de Xbox is slim gedaan maar zoals velen aangeven zal het op BC voor xb one na niet veel/lang gebruikt worden. Ik koop geen xbxsx van 500 euro om Xbox games te spelen die slecht oud zijn geworden... Ik wil halo infinite!
Nee, het smart delivery systeem is wel degelijk iets anders dan alleen backwards compatibility, omdat je hierbij ook de nieuwe versie van het spel krijgt als deze op beide consoles uitkomt. Zo kan je dus straks Cyberpunk 2077 kopen voor de Xbox One, en wanneer deze op de Series X uitkomt dan krijg je een versie die er waarschijnlijk iets beter uit ziet.

Dit is even belangrijk, omdat sommige mensen anders zouden wachten met het kopen van games totdat de verbeterde next-gen versie uit is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:50]

PS5 kan geen Xbox One games draaien nee. ;)

Wel PS4 games overigens. Overigens wordt het wel officieel getest nog allemaal en zouden hier en daar mogelijk wat issues kunnen opduiken (de extra snelheid kan problemen geven bijvoorbeeld), maar dat is bij de xbox niet anders natuurlijk.

Ik denk wel dat het een hogere prioriteit heeft bij Microsoft en ze adverteren / pronken er wat meer mee, maar de PS5 heeft dus ook backwards compability.

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 22 juli 2024 18:50]

Klopt!
Wel rekening mee houden dat voor Xbox Series X er mogelijk "verbetering updates" voor de games erbij komen, oftewel er zullen nog wel wat downloads volgen na het koppelen aan de nieuwe xbox. (mits de game die verbeteringen aanbied)
Dus rekening mee houden met beschikbaarheid vrije ruimte op externe disk.

[Reactie gewijzigd door MZONDERL op 22 juli 2024 18:50]

Dat zou zeker fijn zijn! Laten we hopen dat Microsoft op hun volgende event in Juli wat extra informatie over zulke zaken geeft.
Ook al zou het niet kunnen, dan is het nog geen drama om het opnieuw te downloaden als je een goede internet snelheid hebt.
Ik verwacht dat de nieuwe opslag het nu ook goed kan verwerken en dat je de Xbox gewoon lekker s'nachts kan laten werken zoals nu ook.
En je games wil je straks toch op de "speciale" opslag hebben ipv een usb3 HDD :)

Mijn 500 ziggo lijntje trek de Xbox lekker vol met downloaden.
Ben ik de enige die het een beetje raar vind dat MS dit als een feature presenteert ? Dit lijkt me toch absolute basis functionaliteit. PS4 games werden ook gepatched met PS4 Pro support, daar hoefde je ook niet apart iets voor te downloaden, verwacht dat at met de PS5 net zo gaat. Idem met save-games, als je die in de cloud hebt staan dan zijn die uiteraard beschikbaar op je nieuwe console.

Komt bij mij een beetje over alsof ze wanhopig op zoek zijn naar dingen die ze als nieuwe feature kunnen vermelden.
Xbox one X enhanced bestond ook al bij MS.
Maar hier zit wel een verschil in. Waar het bij PS4 en Xbox one dezelfde code was met high resolution tiles, kan smart delivery daadwerkelijk een andere code downloaden en patchen. Daarnaast zitten er meer opties in smart delivery, zoals blijkbaar ook de save games patchen. (Hé overhevelen van save games van console naar console via cloud is iets wat al bestaat).
Het voorbeeld wat MS geeft van cyberpunk:
- download en speel op Xbox One.
- bij series x launch speel je de BC versie (van de Xbox one enhanced versie) tot de Series X code daadwerkelijk vrijgegeven wordt.
- Op dat moment download smartdelivery ipv de BC versie de Series X code en upgrade de save game naar de nieuwe code zodat je niet opnieuw hoeft te beginnen.

Vergelijk het met dat je eerst C&C hebt, dan overstapt naar een dos emulator waar je het in speelt om dan bij vrijgave automatisch te upgraden naar de remaster die nu uit is met behoud van je savegame.
Op consoles is dit absoluut geen basisfunctie. Men zou niet liever hebben dat iedereen zoveel mogelijk games opnieuw koopt om ze in hogere resolutie of framerate te kunnen spelen. Jammer dat zoveel mensen dit ook effectief doen.
Microsoft heeft hier ook gewoon een andere strategie dan Sony. Microsoft geloof niet in console generaties en zien de console ook niet als een platform op zichzelf. Het platform is 'Xbox' en ze willen die games op zo veel mogelijk hardware laten draaien. Ze zetten dan ook niet in op het verkopen van XSX games, maar op het verkopen van Xbox Game Pass abonnementen. De XSX is dan ook niet echt een nieuwe generatie console, het is gewoon een nieuwere, snellere doos om Game Pass games op te spelen.

Het is een beetje het Netflix model: het interesseert Netflix niet of je hun content afspeelt op ingebouwde app in je smart TV, op je tablet of op je PS4, als je maar een Netflix abbo afneemt. Idem voor Game Pass.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 18:50]

Klopt, ik ben dan ook grote voorstander van die strategie. Het is doodzonde dat zoveel games nog steeds gelocked zijn aan bepaalde hardware.
Ik ben een groot tegenstander van die strategie. Het is doodzonde dat er zoveel games gemaakt worden die niet het uiterste uit de hardware halen.
die niet het uiterste uit de hardware halen.
Hoezo? Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Anderszijds, als het op één platform blijft, is er ook geen garantie dat het uiterste uit de hardware wordt gehaald. Hangt helemaal van de developer af.
Hoezo? Het een sluit het ander niet uit natuurlijk.
Dat doet het natuurlijk wel. Neem bijvoorbeeld Ratchet & Clank voor de PS5, het snel van de ene naar de andere game wereld (dimensie) kunnen schakelen lijkt hier een belangrijk onderdeel v/d gameplay mechanic te zijn. Hier wordt in ~1 seconde tussen twee verschillende game werelden geschakeld. Laten we een voorzichtige aannamen doen dat hier ongeveer 7GB (uncompressed) aan data ingeladen wordt in een seconde. Dat is niet te doen als deze game ook op andere platforms moet draaien.

Op een PS4 haal je in het ergste geval zo'n 25MB/sec van de HD, in het beste geval ongeveer 50MB/s. De level-switch die op PS5 ~1 seconde duurt zal op een PS4 dan tussen de 2 minuut 20 en 4 minuut 40 duren. Op een PC met een mechanische hard-drive mag je uitgaan van zo'n 100MB/s, dus daar duurt het alsnog 1 minuut 10 seconden. En als je een SATA SSD hebt die 500MB/s haalt dan ben je alsnog 14 seconden aan het wachten.

Je kan dit spel zoals het nu is dus gewoon helemaal niet maken als deze cross-platform moet zijn.

Hetzelfde geld voor dingen die niets met performance te maken hebben, zoals de dynamische triggers en de haptische feedback in de controller. Je kan deze alleen als 'extraatje' gebruiken in games, maar nooit als een core onderdeel van de game mechanics. Om een verzonnen voorbeeld te noemen: je kan in een racespel het gevoel van het wegtype toevoegen (extraatje) maar je kan b.v. niet een game maken waar je af en toe je weg door een stikdonker gebied moet vinden door de controller met motion controls en haptic feedback als een soort blindenstok je route te zoeken (core mechanic). Zoiets kan je alleen doen als elke speler ook die controller heeft.
Anderszijds, als het op één platform blijft, is er ook geen garantie dat het uiterste uit de hardware wordt gehaald. Hangt helemaal van de developer af.
Uiteraard, maar bij cross-platform heb je die mogelijkheid niet. Als ik een nieuwe next-gen console koop, dan wil ik ook games die echt gebouwd zijn rond de mogelijkheden van die console.
Dat heeft er weinige mee te maken. Dat is voornamelijk een kwestie van optimalisatie. Een game niet opnieuw hoeven te kopen als je nieuwe hardware koopt is een gigantisch pluspunt, en één van de redenen waarom ik al sinds de jaren '90 voornamelijk op pc game.

Zo heb ik onlangs Unreal (1999) nog eens gespeeld in 4k en met een hoop mods die de textures, interface en belichting verbeteren. Echt een fantastische ervaring. Ik vind het dus super dat Microsoft dit nu ook naar console wil brengen.
Dat heeft er weinige mee te maken. Dat is voornamelijk een kwestie van optimalisatie.
Niks optimalisatie. Bepaalde games kan je gewoon niet maken als ze ook op mindere hardware moeten draaien. Zie voorbeelden in mijn reactie hierboven.
Microsoft heeft ook nooit ontkend dat er games zullen komen die niet op de One draaien. Net zoals op pc zullen nieuwe games een minimum hardware vereiste krijgen. Microsoft garandeert enkel dat alle games van de One op toekomstige hardware zullen werken.
Toch zou het me niks verbazen dat microsoft op den duur wel iets met generaties moeten doen anders gaan ze vreselijk achter lopen. De series zou een mooie basis zijn, maar ik geloof niet dat alle games daarvoor ook op de One gaan draaien. Dat zou een serieuze rem zetten op wat mogelijk is.
Net als bij de pc zullen nieuwe games een minimum hardware vereiste krijgen. De One gaat niet eeuwig ondersteund worden.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 18:50]

Uiteraard. Maar dan krijg je dus games die ontwikkeld zijn voor die minimum hardware vereiste, en niet voor de hardware die je daadwerkelijk hebt.

Dat is ook het grote probleem met PC games. Die zijn ontwikkelt voor de gemiddelde PC. Als je een high-end game PC hebt dan krijg je hooguit wat extraatjes zoals iets betere graphics en hogere framerates, maar geen games die gebouwd zijn rond de mogelijkheden van jouw high-end PC.
Zoals hierboven gezegd verplicht Microsoft ook niet om games ook op de One te laten werken. Er zullen inderdaad nieuwe games uitkomen die enkel op de nieuwe generatie consoles werken. Ik zie dus het probleem niet. Het gaat 'm hier vooral om dat al je oude games blijven werken.
Zoals hierboven gezegd verplicht Microsoft ook niet om games ook op de One te laten werken.
Maar dat doen ze dus wel met al hun first-party games, iig de eerste 2 jaar, en volgens mij is het sowieso de bedoeling dat alles ook op PC draait.

Het gaat dus nog jaren duren voordat je echte next-gen games gaat zien op de XSX. Waarom zou ik dan zo'n ding kopen ?

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 18:50]

Dat is juiste het mooie: je MOET geen XSX kopen zolang je oude console de nieuwe games nog draait. Maar je kan het wel. Je krijgt gewoon meer opties.

Afgelopen generatie duurde het trouwens ook een jaar of twee alvorens er games uitkwamen die qua concept of gameplay enkel mogelijk waren op de nieuwste consoles. Bovendien zijn moderne engines zoals Unreal Engine 5 enorm schaalbaar, waardoor ze op minder sterke hardware kunnen draaien zonder zware toegevingen te doen op high-end toestellen.

Over het feit dat de games van Microsoft ook op pc moeten draaien zou ik me ook geen zorgen maken. Pc's hebben beduidend snellere cpu's dan consoles, en de nieuwe videokaarten die na de zomer uitkomen zijn een pak krachtiger dan de XSX.
Bovendien zijn moderne engines zoals Unreal Engine 5 enorm schaalbaar, waardoor ze op minder sterke hardware kunnen draaien zonder zware toegevingen te doen op high-end toestellen.
Game engines schalen juist heel slecht. Unreal Engine 5 zal je op high-end hardware alleen iets betere graphics en hogere FPS geven. Dat zijn zo'n beetje de enige punten waarop ze kunnen schalen. Betere A.I. op een high-end systeem ? Kan niet, want dan wordt het spel fundamenteel anders op een high-end systeem. Ander level ontwerp op een high-end systeem ? idem. Gameplay mechanics die afhankelijk zijn van specifieke hardware of controllers features? Zelfde verhaal.

Games worden ontworpen voor het traagste systeem waar ze op draaien, en daar valt vrijwel niets aan te schalen anders dan wat extra grafische effectjes en wat vaker een nieuw frame uitrekenen.
Pc's hebben beduidend snellere cpu's dan consoles, en de nieuwe videokaarten die na de zomer uitkomen zijn een pak krachtiger dan de XSX.
Het gaat om veel meer dan CPU's. En bedenk dat games niet ontwikkelt worden voor de beste hardware die te koop is, maar de hardware die de gemiddelde consument heeft. Xbox games gaan voorlopig nog niet ontworpen worden voor een snelle SSD dus feitelijk heb je er als XSX bezitter niet zo veel aan dat er een snelle SSD in zit.
PS4 games moesten specifiek een patch van de dev krijgen voor PS4 Pro support, de manier bij MS zoals ik het begrijp herkent de game op welke console je speelt ( Series X of One X ) en haalt daarbij de beste versie van het spel binnen, dus komt geen dev aan te pas na release van een spel en je bent niet afhankelijk van de ''goodwill' van de dev of ze dan uberhaupt wel of niet een Series X patch maken, bij de PS4 Pro was je wel afhankelijk van de goodwill van de dev want ze waren niet verplicht om op oudere games een PS4 Pro patch uit te brengen.

De Xbox games worden tijdens de development al ontworpen met deze functie in mind dus het zit er gewoon in op dag 1 afhankelijk in welke console je de game steekt, bij de PS4 Pro moesten devs nog werk steken in een ''speciale'' ps4 Pro patch, pas een paar firmwares later heeft Sony een Boost Mode in het Settings menu geplaatst.

Dus de manier van MS en de manier dat het op de PS4 Pro gebeurde is weldegelijk een ander verhaal.
Hoe zit dat dan met Xbox one games waar komen dan bv. de hogere textures vandaan?
Die worden niet zomaar gegenereerd die moeten volgens mij ook door de developer gemaakt worden.
Dat heeft ook niemand beweerd maar je kan perfect met een server sided script de hardware laten bepalen of je de Series X versie van de game download of niet, ik neem aan dat in de non versie dan gewoon dingen als ray tracing etc ontbreken dus zoveel moet je als bedrijf niet toveren om zo een functie te kunnen opzetten.

Hoe kan je trouwens Pure onzin dit uitkramen als de uitleg letterlijk voor je neus staat in het artikel ? devs krijgen de tools om dit in hun games in te bouwen en afhankelijk van op welke Xbox je de game download krijg de betere Series X download of niet.

''De Smart Delivery-functie zorgt ervoor dat spelers altijd de beste versie van een game kunnen spelen. De functie herkent welke console in gebruik is en haalt vervolgens de best mogelijk versie van een game binnen.
Een speler die zijn Xbox One later dit jaar inruilt voor een Series X, krijgt automatisch de Series X-versie van een spel binnen''


Ik bedoel het staat daar zwart op wit hoe het werkt.

En ook '' de techniek is beschikbaar voor alle ontwikkelaars om in te bouwen in hun games.''

Dus de techniek gebeurd letterlijk tijdens de development van de game, dus achteraf heb je geen ''Pro'' patch nodig zoals met de PS4 Pro waar de dev nog aan het werk moest na de release van de game.
Dat is al wat ik letterlijk van in mijn 1ste post zei, en nog eens bevestigd is in het artikel en het beste tegen argument wat jij kan bedenken is '' het is pure onzin ''.

Dat jij weinig op hebt met MS of non Playstation dingen weten we ondertussen maar soms kun je ook gewoon eens neutraal reageren ipv altijd meteen assinine omdat het niet van Sony komt.

[Reactie gewijzigd door Katmi op 22 juli 2024 18:50]

Het klopt wat je zegt, ZOLANG de dev dit ondersteund. Devs hoeven SD niet te ondersteunen en kunnen ook geld vragen voor een upgrade. EA gaat SD bijvoorbeeld maar voor een beperkte tijd ondersteunen.

Zolang developers van bepaalde games niet aankondigen dat ze SD ondersteunen, dan zal je dat ook niet krijgen en speel je het origineel. Het is niet gegarandeerd voor iedere game..dat is het hele punt hier. Het is geen system level tech die zorgt dat werkelijk elke game een soort van "magische" patch krijgt uit de lucht.
Jawel hoor: https://www.theverge.com/...ic-hdr-support-framerates

Alle xbox games draaien in een soort van virtual machine. Indien de developer niets speciaals doet weet de game niet eens dat hij op andere hardware draait. Dus een xbox one game op een xbox xsx waarvoor niets door de developer gepatcht is draait alsof die op een xbox one draait. Daarbij doet MS enkele slimme dingen in de virtual machine, zo worden er (soms) framerates en resoluties verhoogt en ook wordt er HDR toegevoegd aan games die niet gemaakt zijn met HDR. Zie bovenstaand artikel.

Ook draaien veel games tegenwoordig met dynamische resoluties. En waar op een xbox one in zware grafische stukken de resolutie gaat zakken gaat die op de xbox xsx gewoon kunnen blijven draaien op hogrere resolutie.

Kortom de dev kan het ondersteunen door betere textures enzo toe te voegen. Maar zelfs als de dev niets doet gaan de games veelal iets beter draaien en zelfs HDR krijgen.
Dat is wat ik zeg, je speelt sowieso het origineel als een game geen SD ondersteuning heeft. Wat jij zegt, is een performance boost maar dat is system level en heeft even "niks" met dit verhaal te maken namelijk (daarom benoem ik het ook niet).
Je statement: 'Het is geen system level tech die zorgt dat werkelijk elke game een soort van "magische" patch krijgt uit de lucht.' is net wat ik probeer te duiden. Bijvoorbeeld toevoegen van hogere resoluties en framerates en zelfs HDR via een AI algoritme. Al dat kunnen ze doen zonder de originele developer.
Texture resoluties en andere features gaan niet wijzigen zonder de developer natuurlijk.
Er zijn mensen die claimen dat SD niet door developers gecreëerd hoeven te worden maar dat is fout. Daar ging het punt over en niet dat het origineel sowieso een boost krijgt op de consoles.
Er is een verschil tussen een specifieke versie voor een platform uitserveren en een versie die ook daadwerkelijk geoptimaliseerd is voor een platform. Developers zullen als ze gebruik willen maken van de kwaliteiten van de XSX hier hun game voor moeten optimaliseren; daar gaat even zo goed tijd in zitten; net als bij een update of een patch of geef het een naam; en het zal per developer/uitgever verschillen hoe ver men daar in wil gaan. Dat ze verder hun logistiek netjes hebben ingeregeld dat je de juiste versie voor jouw variant Xbox kan downloaden dat is niet zo spectaculair lijkt me (maar wel netjes).
de manier bij MS zoals ik het begrijp herkent de game op welke console je speelt ( Series X of One X ) en haalt daarbij de beste versie van het spel binnen, dus komt geen dev aan te pas na release van een spel en je bent niet afhankelijk van de ''goodwill' van de dev of ze dan uberhaupt wel of niet een Series X patch maken
En waar denk je dat die 'beste versie' van het spel dan vandaan komt ? De developer moet die maken, de kaboutertjes doen dat niet. Er staat ook nergens dat er specifiek aangepaste versie van alle games voor de XSX komt. alleen dat de beste versie die er beschikbaar is voor jouw console wordt gedownload. M.a.w. als de dev een XSX versie heeft uitgebracht download ie die, en anders download ie gewoon de X1 versie.

Again, totale non-feature.
[...]

En waar denk je dat die 'beste versie' van het spel dan vandaan komt ? De developer moet die maken, de kaboutertjes doen dat niet.
Als je kon lezen dan zag je dat ik zei dat dat al gebeurd tijdens de development van het spel...

Jij beweerde dat er geen verschil is tussen MS hun manier en de manier waarop de PS4 Pro erna een patch van devs kreeg, als je het zou lezen dan zou je zien dat het een totaal andere manier is waarop je niet achteraf moet hopen dat de dev toch een patch maakt voor increased visuals/performance.
Maar als dit al tijdens het development van het spel gebeurt, dan is ‘smart delivery’ dus overbodig, het spel is immers al voorbereid op een snellere console. Het kan niet zo zijn dat er aan de ene kant automatisch de juiste versie wordt gedownloaden en aan de andere kant er geen speciale versie nodig is. Wat is het nu ?
Het verschil is natuurlijk dat MS zorgt dat die X1 versie ook gewoon draait.
Sony zorgt alleen dat er bekend is of de PS4 versie werkt of niet. De developer zal moeten zorgen dat een PS4 versie werkt op de PS5.

Dus ja, dit is zeker een feature. Je koopt nu een spel en je weet 100% zeker dat ie ook gewoon werkt op de nieuwe console én dat wanneer de developer een versie voor die nieuwe console uit komt, je die automatisch krijgt. Sony geeft daar geen enkele garantie voor.
Ter info:

557 Xbox 360 games
35 1e generatie Xbox games
Plus alle Xbox one games

Bron: https://www.xbox.com/nl-NL/xbox-one/backward-compatibility

Al met al, goede ontwikkeling ;)
Je koopt nu een spel en je weet 100% zeker dat ie ook gewoon werkt op de nieuwe console én dat wanneer de developer een versie voor die nieuwe console uit komt, je die automatisch krijgt. Sony geeft daar geen enkele garantie voor.
Dat laatste geeft Microsoft ook geen garantie voor. Sommige games zullen smart delivery ondersteunen, maar er is niks dat ontwikkelaars ervan weerhoud om dit niet te ondersteunen. Wel zal je dan alsnog de Xbox One versie kunnen spelen via backwards compatibility, maar dit garandeert Sony ook voor nieuwe games (het is nu een eis dat alle nieuwe PS4 games ook op PS5 werken).
Dat Sony het zelf test - en ik kan het niet vaak genoeg herhalen - betekend niet dat het ook werkt. En dat is ook helemaal niet waar Croga het hover heeft. Backwards compatibility en smart delivery zijn 2 totaal andere dingen.

Oh, en wat Series X ondersteuning voor Xbox, 360 en One games betreft:
Microsoft has stated that the Xbox Series X will support all games playable on the Xbox One, including those Xbox 360 and original Xbox console titles currently supported through backward compatibility on the Xbox One, thus allowing the console to support four generations of games.
Dus ja, Microsoft garandeert dit wel. Het platform tussen de One, One S, One X en Series X is hetzelfde. Er is geen nood aan emulatie. De PlayStation 5 heeft wel specifieke aanpassingen om ondersteuning voor PlayStation 4 games mogelijk te maken (als aangekondigd in de presentatie).

En voordat je er iets over zegt; de Xbox One X bracht bijvoorbeeld standaard al prestatieverbeteringen, etc. naar games ontwikkeld voor de Xbox One/One S. Geen nood aan een "boost mode" zoals de PlayStation 4 Pro dat heeft voor PlayStation 4 games.

Opnieuw, daar is een reden voor, Microsoft hield waarschijnlijk rekening met deze mogelijkheid vanaf het begin terwijl Sony hier pas mee begon te werken toen ze aan Neo begonnen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Precies..daarom snap ik niet dat mensen serieus denken dat smart delivery een soort fancy magische feature is die automatisch iets creëert voor de gebruiker en "woep" hier heb je je XSX versie. Smart delivery is een mooie feature, maar eigenlijk niks nieuws in software land. Het enige verschil is dat de XSX versie of PS5 versie van zo'n game op de server staat en die automatisch download zodra jij je current-gen versie in de console stopt. En idd devs moeten het ook willen ondersteunen en het is niet mandatory voor iedere current gen game.
Zelfs zonder versie voor XSX als je een X1 game op de XSX speelt gaan (mogelijk) resoluties omhoog, framerates omhoog en wordt HDR toegevoegd.

https://www.theverge.com/...ic-hdr-support-framerates
Sony heeft echter niks gezegd over dat dat het geval zal zijn met de PS5.

Dat gezegd hebbende. Dit "nieuws" artikel is gebasseerd op een blogbericht waarin Microsoft meer details geeft over een functie die al lang bekend was. Hier is niks nieuws aan en dit hele systeem bestaat al sinds Microsoft de Xbox One X introduceerde, waar het ook gebruikt werd.
Och, het zijn bekende concepten met een mooie marketing-strik er om heen. Cross-buy bestaat ook al jaren. Maar dat gezegd hebbende, ik vind het wel een goede move van MS dus ik hoop dat de concurrentie goed oplet.
De PS4 pro en Xbox one x waren gewoon nog dezelfde generatie waar ook dezelfde games in gingen. Logisch dat save games bleven werken.
Nu gaan we echt naar een nieuwe generatie en is het historisch helemaal niet normaal dat je je games en saves mee kan nemen. Microsoft zet er nu dik op in en goed kans dat Sony daarom nu mee komt, maar als Microsoft dat niet gedaan had betwijfel ik of het dan ook normaal zou zijn.
Als je Cyberpunk 2077 voor de PS4 koopt, krijg je hem dan ook op de PS5?
Je bedoelt dat Sony nog niets gezegd heeft? Want voor Series x is het al bevestigd. Hoeft niet zo gek te zijn als MSFT dit belangrijk vind en ontwikkelaars vraagt dit te doen. Di is iets wat anders is dan backwards compatibility, vergeet dat niet.
Backwards Compatiblity en Smart Delivery toch ook wel zijn twee gigantische punten voor mij om meer naar de Xbox Series X te leunen dan de PS5, terwijl de PS5 natuurlijk wel een heel erg sterk aanbod exclusives heeft.

Misschien haal ik gewoon de Xbox en met een beetje geluk doet Sony hun PS5 exclusives ook op een bepaald punt op Playstation Now de PS5 en kan ik alsnog de games op mijn PC spelen :+
Backwards Compatiblity en Smart Delivery toch ook wel zijn twee gigantische punten voor mij om meer naar de Xbox Series X te leunen dan de PS5, terwijl de PS5 natuurlijk wel een heel erg sterk aanbod exclusives heeft.
Wij zijn eens aan het plussen en minnen geweest en hebben de conclusie getrokken dat het aanbod in games op de PlayStation een veel groter aanbod geniet. Natuurlijk is de Xbox op papier een beest van een multimedia apparaat, maar heeft in tegenstelling tot de PlayStation maar een minimaal aanbod in exclusieve games.
Dan zou ik toch ook nog even de first party presentatie van Microsoft afwachten. Een precieze datum is nog niet gegeven maar die zou in juli vallen. Daar zullen ze pas hun eigen games gaan tonen namelijk.
Het zal uiteraard heel smaak afhankelijk worden maar ik heb het idee dat Microsoft echt wel flink in gaat lopen op Sony.
Ik vond de exclusives van Microsoft juist een stuk sterker deze generatie. Ik heb heel wat uurtjes in Forza Horizon 3 & 4 gestoken.
Treu, en de Forza serie is ook een 'Must have' op de xbox maar eenmaal uitgespeeld... De hele Gears ook maar (uit) gespeeld.... Wat klassiekers....

Tsja lang verhaal kort, het is maar net waar je voorkeur qua game naar uitgaat, want mijn vrouw heeft de hele Little Big Planet serie vanaf de PS3 helemaal 'kapot' gespeeld. Als je de gemiddelde gamer vraagt of ze Little Big Planet wel eens spelen kijkt men haar aan of ze water zien branden want ze hebben er nog nooit van gehoord .
Zelf een Xbox gekozen, ondanks vele exclusives van Playstation.
Wanneer ik serieus naar die extra exclusive games kijk van Playstation, zijn het maar een aantal, niet meer dan 10 die ik echt mis op de Xbox, maar dat heeft meer met persoonlijke smaak te maken...
Vele exclusives op playstation zijn niet mijn smaak, ondanks ze grafisch wel fantastisch uitzien.
Daarnaast ook maar een aantal van Microsoft die ik echt speel.
Merendeels is toch Third Party...

Maar andere kant ben ik mega blij met Xbox GamePass, zoveel games die fantastisch zijn maar waarschijnlijk nooit los gekocht had...

Misschien voor sommige een vreemde handige feature op de xbox, maar ik ben mega blij met de OneDrive client op Xbox.
Als foto's / video's met mijn Android telefoon heb gemaakt, automatisch upload naar OneDrive, later thuis makkelijk te bekijken op TV via OneDrive...
Waarom doe je het niet anders om koop een PS5 heb je goeie exclusives en ook in de toekomst redelijke Backward compatibily met de PS4 games
en op je PC kan je alle Xbox games spelen.
Ik kan je nu al vertellen dat de PS5 games niet op de Playstation now gaan komen.
Niet in deze generatie.
Zal me niet verbazen als Sony ook gewoon een serverfarm van Ps5's maakt om dat wél mogelijk te maken.
natuurlijk, maar daar zullen nog wel wat jaartjes overheen gaan.
Alleen al omdat je de oude controllers (en misschien andere zaken zoals bv. stuur) kunt blijven gebruiken en ook bij beide consoles backwards compatibiliteit voorhanden is wat betreft veel games, vermoed ik dat de meeste console spelers gewoon weer voor hetzelfde platform zullen gaan.
Ik zou gewoon wachten tot beide consoles alle kaarten op tafel hebben met betrekking tot games, prijs en content. Beiden hebben zo hun voor en nadelen. Wie weet is het net zo makkelijk om gewoon later in te stappen als de eerste games niet zo heel veel toevoegen (of je gewoon nog even wacht met het aanschaffen van bepaalde games).

Ik haal toch liever een paar games dan dat ik een console aanschaf en dan meer maand dan salaris over hou.
Hoe is momenteel het aanbod van ps4 games op psnow? Wellicht interessant om weer eens naar te kijken als er wat meer recentere titels speelbaar zijn.
Microsoft timmert prima aan de weg zo met alle features. Gamepass, backwards compatibility, smart delivery en wat de hardware betreft steekt het doosje ook goed in elkaar zo op het eerste gezicht.

Het ziet er allemaal prima uit en erg "consumer friendly". Nu nog een paar mooie exclusives en een scherp geprijsde console, dan voorspel ik een rooskleurige toekomst voor de series X. Het is duidelijk de goede kant op aan het gaan sinds Phil Spencer aan het roer staat.
savegames... die worden toch in een wolk geplaatst??

Effe alle gekheid op een stick... ik dacht toch echt dat gameprogressie, achievements, gamertags en dat soort data in je Microsoftprofiel op Onedrive werd opgeslagen, zodat als je op je telefoon inlogt op je eigen Microsoft-account, of op een tablet op andere pc, je eigen data kan inzien en gebruiken. Dus deze data staat dus ook op mijn Xbox One X!!!

Toen ik overstapte van Xbox One naar Xbox One X moest ik de eerste naar fabrieksinstellingen zetten.
Daarna lekker verder waar ik gebleven was op mijn nieuwe Xbox One X.

Ik snap er niks meer van!!!
Ja, maar dat is van systeem A naar systeem A gaan. Nu gaat het over een sprong in generatie, en daar is dit nog nooit voorgekomen.
Xbox One en Xbox One X zijn toch ook niet het zelfde??
Originele Xbox was ook geheel anders dan Xbox One en Xbox 360, toch kon je je data meenemen naar nieuwere Xbox?
Het is daarbij niet nodig om die nieuwe, voor de Series X geoptimaliseerde versie handmatig te downloaden of selecteren.
En niet te kopen. Als PlayStation gebruiker van het eerste uur kijk ik elke keer maar weer naar de mooie functies die Microsoft implementeert en Sony achterwege laat. Het is duidelijk dat Microsoft de betere programmeurs in dienst heeft en innovatieve software schrijft met de mogelijkheden van nu.

Zou het echt heel fraai vinden als ik PS4 games die ik eind van het jaar koop, gratis zou kunnen upgraden naar de PS5 versie als ik die bijvoorbeeld een jaar later koop.
Volgens mij is dat nu ook mogelijk bij overgang ps⁴ naar ps⁵. Door de bijzondere architectuur van de vorige generaties (PS2 en ps³) was backwards compatibele gewoon lastig.
PS2 had toch geen bijzondere architectuur, of wel? Dat gezegd hebbende, het is waarschijnlijk mogelijk maar Sony heeft al gezegd er niet echt ver in te willen gaan. Ja, veel PS4 games gaan speelbaar zijn op PS5, maar ze zijn vrij duidelijk dat het niet alles gaat zijn (laat staan of het om geoptimaliseerde versies zal gaan of niet). En wat met hardware? Wat met je save games?

Sony is hier nog vrij vaag over, dus we zullen wel zien wat het uiteindelijk gaat worden, maar... de vaagheid is geen goed teken als we heel eerlijk zijn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Met name de ps³ was afwijkend qua architectuur. Maar daardoor was compabiliteit met de PS2 ook lastiger. Het was mogelijk bij de eerste versie van de ps³ maar latere versies ondersteunden dit niet meer. Jammer, want ik zou graag nog wat PS2 en PS2 titels willen spelen.

Dat er wordt aangekondigd dat bepaalde ps⁵ exclusieve niet meer voor de ps⁴ uitkomen zegt ook wel wat. Geen goed teken inderdaad.
Ja, omdat de originele PS3 praktisch een PS2 in zich had zitten, maar van PS2 naar PS4/5 is ongeveer dezelfde architectuur, dus daar wordt Sony op zich niet door tegengehouden.
Wait wut? De Emotion Engine, ongeveer dezelfde architectuur als x86? Superscalar two-way RISC CPU versus een beetje wat je een in deftige gamelaptop vindt? Nee hoor.

Cell was dan ten minste nog iets wat buiten de PS3 ook gebruikt werd. Heel spijtig dat die nooit ten volle is benut in de PS3, die Cell processor, want dat is een echt beest van een CPU.
De PS2 had best een andere architectuur dan de PS4/PS5. De PS2 had een MIPS processor terwijl de PS4/PS5 X86 zijn. Ook de GPU werkte nog wel aardig anders toen. De architectuur van de eerste Xbox was wel X86 (een aangepaste Pentium 3), en daardoor vergelijkbaar qua architectuur met de Xbox one serie en de Xbox Series X (en de PS4+PS5).

De generatie X360/PS3/Wii waren allemaal PowerPC based, net als de Gamecube en Wii U overigens. De PS3 had 1 normale PowerPC core met enkele vrij unieke co-processoren, terwijl de X360 3 cores had die vergelijkbaar waren met de PS3 main core.

De Switch gebruikt nu een ARM soc van Nvidia :)
Wat was er zo bijzonder aan PS2 en PS3 dan?

Op mijn XB1X kan ik XB360 spellen en XB spellen spelen. Weliswaar niet alles maar heel veel is gewoon beschikbaar als download of als emulatie. Waarom zou dat dan niet voor de PlayStation gelden?

Ja, natuurlijk is het lastig. Maar sommigen besluiten die last op zich te nemen en sommigen besluiten dat bestaande gebruikers slechts tweederangs zijn....
Als je je verdiept in de gebruikte architecturen van de PlayStation en Xbox familie zul je zien dat het bij PlayStation heel variërend is, terwijl Xbox zich simpel gezegd vasthield aan een standaard pc architectuur. Dat is Sony pas gaan doen bij PS4 (en nu ook PS5).

Dat Xbox dit heeft volgehouden komt goed uit bij het backwards compatible houden, maar Sony heeft dit niet gedaan om klanten te pesten.

[Reactie gewijzigd door Mast op 22 juli 2024 18:50]

Onzin... De 360 was geen pc architectuur. Het is gewoon heel erg knap wat Microsoft gedaan heeft om zoveel 360 games zo goed te laten werken op de one.
Duik er eens dieper in en je zult zien dat MS ook geen default pc hardware had voor de x360.
Inderdaad ik had ‘standaard‘ weg moeten laten.
Ik denk dat Microsoft en Sony een andere strategie hanteren. Jij bent meer fan van die van Microsoft, ik meer van Sony. Bijvoorbeeld dat PS5 een helemaal andere UI krijgt vind ik leuk. En hoewel ik een Xbox had voor de PS4, heb ik nooit echt het nut van Backwards compatibiliteit gezien. Zelfs RDR1 kan ik niet meer spelen, en niet alleen om grafische redenen.

Daarnaast verdient Microsoft vooral aan Gamepass en Gold. Sony vooral aan games en ongetwijfeld PS Plus. Maar je verkoopt geen games door alle oude games die mensen eerder al gekocht hebben speelbaar te maken. Aan PS Now verdienen ze wel, en dus kun je ze daar wel spelen. Niet heel leuk misschien, maar het is een commercieel bedrijf dus wat wil je? Ik ben desondanks veel tevredener over PS4 dan Xbox 1 (X). Zelfs in dusdanige mate dat ik mijn beide Xbox’en weg gedaan heb recentelijk.

Iedereen zijn eigen voorkeur, niet? :)

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:50]

Niet alleen games die je eind van het jaar koopt maar als ik het zo lees gewoon je hele game collectie.
Zoals ik het lees gaat het om games die op beide platformen uitkomen. Dus zowel PS4 als PS5. Vaak zijn dat er in het eerste levensjaar van een nieuwe console heel veel. En als je dan de overstap bij MS maakt krijg je de nieuwste versie. Bij de PS5 kan je de PS4 versie spelen op de nieuwe console. Die wordt dan waarschijnlijk wel 'geboost', maar specifieke nextgen optimalisaties zullen er niet in zitten ,(raytracing).
Nee dat is alleen bij de games die MS zelf uitbrengt. Overige games kunnen de ontwikkelaars / publishers zelf over beslissen, zo heeft CD Project Red aangegeven dit ook te doen. Maar dit is dus niet per se met alle games.

Daarnaast vraag ik me af of dit ook met de disc versie gaat gebeuren of alleen de digitale versies (veel makkelijker te verifieren en te regelen met digitale games natuurlijk).

Sony heeft hier nog niet veel over los gelaten over hoe ze hier mee omgaan.

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 22 juli 2024 18:50]

MS geeft in hun info aan dat smartdelivery ook geldt voor games op disc.
als ze de 'boost' krijgen ligt de rest van de optimalisaties toch geheel bij de developers. Ze hebben dan al toegang tot de nieuwe hardware.
Het valt mij op dat games en het online netwerk op de PS ook vaak duurder is. Gamepass is gigantisch goedkoop op de Xbox en zoiets mis ik wel bij Sony. Xbox live kun je vaak wel vinden rond de 25 euro. Dat heb ik bij Sony nog niet gezien.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:50]

25 euro? Via een VPN naar Brazilië dan?
Standaard prijzen schelen volgens mij niet veel tussen de twee op dat vlak.
Gamepass is echter wel een gigantisch goede deal inderdaad, heb zelf nu ook net 3 jaar opgestapeld dus laat die xsx maar komen :)
Ja VPN naar Brazilië en dan gamepass voor 1 euro per jaar. Heb 25 euro betaald voor 1 jaar live inclusief 1 jaar gamepass. Bij Sony krijg je nog geen eens een half jaar online voor 25 euro.
Maar dat bedoel ik, dat is niet echt heel eerlijk, het is een trucje wat werkt bij Xbox maar natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling.
Verreweg de meeste mensen zullen dat niet doen en dan is er op dat vlak dus geen duidelijk prijsverschil.
Dat niet iedereen die keuze heeft (door gebrek aan kennis), klopt maar dat maakt het niet oneerlijk, alleen niet voor iedereen nuttig.

De enige voor wie het niet eerlijk is is MS ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 18:50]

Mwa, het is ook niet zonder risico hoor...
Ik heb het zelf ook gedaan (achteraf vond ik mezelf nogal stom dat ik per se die paar tientjes moest proberen te besparen), maar bij mij ging het dus mis en kreeg ik een foutmelding op het moment dat ik mijn 3 jaar xbox live om wou zetten naar gamepass ultimate.
Het bleek dat door het met Braziliaanse codes te doen ik nu een amerikaans xbox live abonnement had en dat werkte vervolgens niet toen ik probeerde om een Nederlandse Gamepass Ultimate er op te activeren. Heb het ook geprobeerd om dat ook via VPN te doen maar hij bleef dezelfde fout geven (waarschijnlijk omdat mijn account wel Nederlands is).
Gelukkig heeft support het abonnement voor me omgezet naar Nederlands waarna ik Gamepass Ultimate wel kon activeren, maar ze gaven wel aan dat ze dit eenmalig deden. De chat agent moest er ook speciaal toestemming voor gaan vragen.
Waarom dit bij mij gebeurt en niet bij iedereen kan ik niet zeggen, maar het kan dus gebeuren en ik zou het niet als 100% gegarandeerd zien dat support je matst zoals ze mij gematst hebben.
grote Exclusives ontbreken vooralsnog bij Microsoft, vrijwel alles is bij MS beter geregeld.

Je neemt continue je gehele game library gewoon mee.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 22 juli 2024 18:50]

Als ik me goed herinner had Sony dit al bij de launch van de PS4. Voor een aantal kleinere ps3 games kreeg ik "gratis" de ps4 versie, en er was ook cross-save tussen beide consoles.

Helaas waren er nauwelijks 3rd party games die hiervan gebruik maakten. Tijden zijn nu wel veranderd, grote uitgevers staan veel meer open voor cross-platform. Sony zou dom zijn om dit niet te voorzien voor de PS5.

Tegenwoordig koop ik zo goed als alle games op pc, waar de backwards compatibiliteit quasi onbeperkt is.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 22 juli 2024 18:50]

Het is duidelijk dat Microsoft de betere programmeurs in dienst heeft
Het enige dat duidelijk is, is dat Microsoft er een andere strategie op nahoudt. Dit zegt verder niets over wie de betere programmeurs in dienst heeft.
Dat gaat dus ook gebeuren als de uitgever dat wilt. Destiny 2 is al bevestigd.
Dat is niet bevestigd. Ze hebben gezegd dat sommige games backwards compatibel zijn. Daarbij is niet een exact aantal games genoemd. Microsoft heeft al aangegeven dat elke game die nu uit is gewoon gaat werken op de Xbox Series X.

Ik weet ook niet precies waar je het verhaal vandaan haalt dat als je Spiderman op de PS4 hebt je hem ook automatisch op de PS5 krijgt. Lijkt mij een rare strategie om een game te verkopen.
aan de ene kant zeiken mensen dat ze steeds dezelfde remasters voorgeschoteld krijgen en aan de andere kant prijzen ze de backwards compatibility de hemel in. ik begrijp eerlijk gezegd de waarde niet zo van dat je oude spellen erop kan spelen. ik ben benieuwd eigenlijk naar de percentage gamers die nu op de xbox one oude spellen spelen. zal niet meer dan 1% zijn
En dat contradict elkaar hoe? Bij een remaster vragen ze je praktisch om te betalen voor een spel dat je al had, en zeker als het gewoon een port is is dat een vrij zuur bedrag om te betalen. Bij BC krijg je het gewoon gratis want je hebt het al.

Het ene is consument ontvriendelijk geldklopperij, het andere is dat niet.
Ik speel nog graag Jade Empire op mijn XB1X. Een spel van 13 jaar oud wat nog als een zonnetje draait.
Ik zal zeker nog een tijdje Diablo3 blijven spelen (zolang deel 4 niet uit is), en dan wel graag op m'n fonkelnieuwe XBSX (wanneer die uit is).

Mischien hoor ik bij de 1%. Maar volgens mij ben ik niet zo uniek.
Microsoft heeft niet aangegeven dat elke xbox one game backwards compatible is. Ze hebben gezegd dat er duizenden games speelbaar zijn op de Xbox series x. Meer dan dat hebben ze nog niet aangegeven. Dus alle games is nog niet zeker.
Je kan alle xone spellen spelen op de seriesx. Inclusief de x360 en xbox games die nu te spelen zijn op de xone. Dat is dus totaal anders dan de BC van de ps5. Volgens mij is het ook nog zo. Zonder SD presteren xone spellen beter op de seriesx.

https://www.vg247.com/202...-backwards-compatibility/

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 18:50]

Dat ligt toch wat genuanceerder dan dat jij verteld. Ze zijn nu veel games aan het testen, maar Microsoft heeft nooit gezegd dat alle games zouden draaien: https://www.xgn.nl/artike...ity-uitgebreider-dan-ooit

Daarnaast is de backwards compatibiliteit met xbox en xbox 360 vergelijkbaar met nu. De Xbox One speelt maar 41 xbox classic games. En een paar honderd xbox 360 games.

Wat betreft de ps5 daar heeft Sony alleen gezegd dat de top 100 ps4 games bij launch sowieso speelbaar zijn. Dat is een nieuwsbericht van maanden geleden. Sony heeft al aangegeven dat veel meer games speelbaar zijn. Daarnaast heeft Sony vrij weinig informatie vrij gegeven, dus je kan niet stellig zeggen dat de BC van ps5 heel anders is. Het gerucht gaat overigens dat de ps5 compatible is met alle ps2, ps3 en ps4 games: https://www.xgn.nl/nieuws...ibility-met-playstation-5

Daarnaast geef ik nergens iets over de ps5 aan. Ik weet ook niet wat je hiermee bedoeld: " Zonder SD presteren xone spellen beter op de seriesx"

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:50]

Volgens mij is het toch echt dat alle xbox one spellen te spelen zijn op de seriesx.

" Zonder SD presteren xone spellen beter op de seriesx"

Bedoel ik mee dat ook al is er geen SD patch dan nog draaien ze standaard beter dan op de xone.
Wel mooi dat het volgens jou zo is, maar Microsoft heeft dit nooit letterlijk gezegd. In een blog van 28/5 2020 zegt Microsoft het volgende:

With more than 100,000 hours of play testing already completed, thousands of games are already playable on Xbox Series X today, from the biggest blockbusters to cult classics and fan favorites. Many of us in Team Xbox play on the Xbox Series X daily as our primary console and switching between generations is seamless. By the time we launch this holiday, the team will have spent well over 200,000 hours ensuring your game library is ready for you to jump in immediately.

Nergens is te vinden hoeveel games er speelbaar zijn van de xbox one. De bron die jij in je bericht mee stuurt is op basis van een tweet van Microsoft. Dit wordt echter verkeerd geïnterpreteerd:

Bring your favorite games with you to Xbox Series X! Simply connect your existing external USB hard drive to Xbox Series X and your entire library is instantly accessible.

Ze geven hierbij alleen aan dat je games via een USB hard drive kan spelen. Maar ze geven hier nergens aan dat alle xbox one games speelbaar zijn. Dus ik ben erg benieuwd waar dit op gebaseerd is dat het volgens jou wel zo is? Heb je een betrouwbare bron?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:50]

Hier nog een site die het beweerd dat Microsoft dit zegt. Waaronder velen anderen.

https://www.pocket-lint.c...le-of-the-next-gen-begins

Edit. Was website kwijt. Dus weet nu eerlijk gezegd niet of ik jou moet geloven of velen websites zeggen van wel.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 18:50]

Ik zie geen website?
Ik zie dat ze in de tekst vermelden dat Microsoft dit beweert. Maar ik zie geen bron, vaak worden de woorden van Microsoft verkeerd geïnterpreteerd zoals je vorige bron. Mijn bron is namelijk Microsoft zelf, dat is een blog van 28 mei 2020:

https://news.xbox.com/en-...n-backward-compatibility/

Daar staat het niet in en ook niet in andere blogs van Microsoft of Tweets. Ik vind die bron betrouwbaarder dan een website die beweert dat Microsoft dit heeft gezegd. Want dat staat dus nergens op de Microsoft website. Microsoft zegt zelf hierover dat ze nu al 100.000 game uur er in hebben zitten om de games te testen, vandaar dat ze ook niet direct claimen dat alles speelbaar is. Omdat ze het niet weten, vandaar dat ze alles aan het testen zijn.

Dit is namelijk wat ze zeggen:

“Met meer dan 100.000 uur aan testen achter de rug zijn duizenden games al speelbaar op de Xbox Series X, van blockbusters tot cultklassiekers en fan favorieten. Veel van ons bij Team Xbox spelen dagelijks op de Xbox Series X als onze primaire console en het schakelen tussen generaties is naadloos. Tegen de tijd dat we deze feestdagen (de Xbox Series X, red.) lanceren, hebben we er al 200.000 uur op zitten, wat je verzekert dat je gamebibliotheek klaar is om direct te gebruiken."

https://www.xgn.nl/artike...ity-uitgebreider-dan-ooit

Dit is de Nederlandse vertaling van XGN en die gebruikt het blog van Microsoft als bron. Nergens wordt aangegeven hoeveel games er precies speelbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 18:50]

“All games that are currently backwards compatible, yes. Plus all Xbox One games.”

Zoek dit op google. Is juist van een tweet.
Dat heb ik gezien ja, alleen deze tweet is door Microsoft verwijderd:

https://twitter.com/Xbox/...64356?ref_src=twsrc%5Etfw

https://gamingbolt.com/xb...-xbox-one-games-at-launch

Als je op de tweet klikt, krijg je de melding dat hij verwijderd is. De reden dat deze verwijderd is, komt omdat de informatie niet juist is. De tekst is niet goed geformuleerd. Hij bedoelde namelijk dat alle games die nu ook al backwards compatible zijn met de xbox one speelbaar zijn op de series x en alle xbox one games die compatible zijn. Het is niet voor niks dat die tweet is verwijderd.
Ja ik zie het. Maakt dit idd verwarrend.
Rare strategie? De huidige spiderman krijgt een enhanced patch voor de PS5. Als dat een rare strategie is, waarom bestaat smart delivery dan?
Geen rare strategie en exact wat Microsoft doet. Maar Sony heeft hier niks over gezegd en als ze het zo zouden doen heb ik het gevoel dat ze dat wel van de daken zouden schreeuwen.

Dat gezegd hebbende...

Neen. Sony heeft gezegd dat "most of the 100 most popular games by playtime" werken op de PS5. Let op de "most". Niet alle PS4 games zullen op de PS5 draaien, of op zijn minst probeerd Sony toch zeker afstand te nemen van zo'n claim. Maar als je je eigen quote had gelezen, dan wist je dat al.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Een grote kans dat alles gewoon goed werkt, maar een geen garanties geeft (lees: aansprakelijkheid voor class action zaken)

Games als Skyrim waar de physx kunnen flippen bij een te snel systeem.

Bij de ps4 pro is er ook een “boost mode” die officieel niet elke game ondersteund, maar in mijn geval ooit tot problemen heeft geleid.
De top 100 was inderdaad al getest ten tijde van de originele presentatie en "most" werken op de PS5. Waarom zouden ze doorgaan met 101-4000 als niet alle 100 werken? Gho, ik weet niet, misschien waren de paar games in die top 100 die niet werken een verloren zaak? Waarschijnlijk werkt er ook meer dan 1 persoon hieraan en kunnen dus meerdere games tegelijk getest worden.

Eerlijk, je bent gewoon in de leegte aan het schreeuwen. Als je blijft verdraaien wat Sony heeft gezegd is hier weinig te discussieren aan.
Ik ben vrij zeker dat ik al heb gequote uit Sony's presentaties en ook vermeld heb waar die quotes vandaan komen. Jij bent degene die hier nieuwsberichten (met een eigen interpretatie) quote en dan vervolgens die interpretatie zelf herinterpreteerd op een manier die er helemaal neit staat.

Jij bent degene die nog steeds geen bron geeft waarin Sony bevestigd dat iedere game uit die top 100 zal werken. Sterker nog, je blijft maar dingen quoten die jou tegenspreken. Wat je hier bijvoorbeeld vet gedrukt hebt staan gaat in tegen alles wat jij claimt.

Als die "original software developers" niet meer bestaat of gewoon niet wilt helpen is het einde verhaal voor dat spel op de PS5, ik ben hieronder al in meer detail gegaan over waarom.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Wat er dus in feite staat is dat Sony alleen test en verder niets doet. Als een spel niet werkt dan is het aan de maker van dat spel om te zorgen dat het wel werkt.

Wat Microsoft zegt is dat ze de console en het OS daarvan zo ontworpen hebben dat alles gewoon werkt.

Daar zit een behoorlijk verschil tussen. En dat verschil gaat er voor zorgen dat je nooit zult weten of jouw lievelingsspel van de PS4 werkt op de PS5 terwijl je 100% zekerheid hebt dat je lievelingsspel van de XB1 werkt op de XBSX.
De PS5 is sowieso al BC met de PS4, dus in eerste instantie kan je die games ook spelen op de PS5. Als voorbeeld krijgt Spiderman ook een verbeterde versie (los van Miles Morales) op de PS5. Dat betekend dat je de enhanced versie krijgt als je Spiderman in je PS5 plaatst. Je hoeft deze niet nog eens los aan te schaffen.
Dat heeft Sony echter nooit gezegd. Sony heeft gezegd dat veel (niet alle) PS4 games (uiteindelijk) op de PS5 zullen kunnen draaien. Ze hebben nooit gezegd dat je de PS5 versie gratis krijgt. Voor hetzelfde geld krijg je gewoon de PS4 versie van Spider-Man op je PS5 te draaien en moet je later alsnog de PS5 versie kopen om te genieten van de betere prestaties/graphics/etc.
Ik zie nergens dat je een bron geeft waarin staat dat je de PS5 versie van Spiderman gaat krijgen als je hem nu voor de PS4 hebt?
Insomniac confirms Spider-Man: Miles Morales is a standalone PS5 game
https://www.theverge.com/...rales-standalone-ps5-game

Je bedoelt dus dat je de PS4 versie in je PS5 kunt stoppen en de PS4 versie kunt spelen. Dat is dus wezenlijk anders dan wat Microsoft hier doet.
Stel dat Spiderman voor de Xbox One zou zijn uitgekomen, en ik zou die versie in mijn Xbox Series X stoppen, dan regelt dit mechanisme er dus voor dat ik de versie voor de Series X krijg en het niet pure BC is.

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 22 juli 2024 18:50]

Oke, insert any other title. Mijn punt is dat het vergelijk wat wordt gemaakt geen hout snijdt. Appels met peren. Recon24 reageerde met "waarom dit eigenlijk nieuws is" en komt daarna met backwards compatibility aan van de PS5. Dat is dus totaal iets anders dan waar dit nieuwsbericht over gaat.
Bijna. Het verschil zit hem in dat we tot nu toe savegames niet zomaar van de ene generatie consoles, naar de volgende mee konden nemen. Als het al kon werd dat door de ontwikkelaars van de game als feature meegeleverd. Dan heb je nog het verschil in versies. Stel je had GTA5 op de Xbox 360 (of PS3 zo je wilt) en je kocht hem daarna ook voor de Xbox One X/PS4 dan was je savegames niet compatible (ookal zou hij later nog backwards compatible zijn).
Met Smart Delivery kun je er dus standaard vanuit gaan dat bovenstaande scenario's er juist wél voor zorgen dat je je savegames meeneemt. Dat is dus de nieuwswaarde binnen de hele Smart Delivery feature.
Dan snap je niet wat ik wil zeggen ;). Ten tijde van de overgang van 360/PS3 naar XOne/PS4 was het niet vanzelfsprekend dat savegames met de nieuwe versie van het 'oude' spel compatible waren. Nu wel van huidige gen naar nieuwe gen.

Microsoft heeft het toch ook over dat afhankelijk van op welk device je speelt je 'de beste versie voor dat device' krijgt, en dat daartussen de savegames worden gesynct. Dat is toch een meerwaarde? Als Sony hetzelfde doet zou ik dat van hun net zoveel als meerwaarde zien.
Misschien lijkt het alsof ik een Xbox fan ben, maar ik heb hier net zo goed een PS4 staan en wacht met smart komende vrijdag op The Last of Us 2 :)

Ik wil alleen duidelijkheid scheppen over wat in dit nieuwsbericht (naar mijn mening terecht) als mooie nieuwe feature wordt aangeprezen.
Nou oke nog één poging dan:
Microsoft stelt dat gamers zich door de Smart Delivery-functie geen zorgen hoeven te maken dat hun progressie verloren gaat op het moment dat ze bij een spel overgaan van de Xbox One naar de eind dit jaar uit te komen Xbox Series X. De gamebibliotheek en de progressie worden ook overgeheveld naar de nieuwe console.
Er wordt niet beweerd dat dit onderdeel van Smart Delivery is, maar er wordt alleen gesteld dat als je gebruikt maak van Smart Delivery, (door van Xbox One naar Series X hetzelfde spel te willen spelen) je je geen zorgen hoeft te maken dat het invloed heeft op je progressie (zoals dat voorheen wél nog het geval was).

Dus om alle onzekerheid bij gamers weg te halen over hun progressie bevestigen ze dit nog een keer uitdrukkelijk.

Edit: dus ja het klopt wat je zegt. Het heeft in absolute zin niks met de Smart Delivery functionaliteit te maken. Het is wel heel prettig dat dit de eerste generatie is waar je je hier geen zorgen meer om hoeft te maken.

[Reactie gewijzigd door Sjnieboon op 22 juli 2024 18:50]

Maar die tweede is gewoon Spider-Man uit 2018 met wat grafische polishing en wat extra content... Ik mag echt wel hopen dat Insomniac met een PS5-enhancing patch voor de PS4 versie gewoon dezelfde standaard aanhoudt, en dat je dus vooral/enkel betaald voor die extra content.
Daar kan je vanuit gaan ja. Miles Morales is verder gewoon een stand alone game.
Noem het maar een 'standalone expansion' ofzo. Een product dat zo wordt afgerammeld zonder geweldige vernieuwingen (engine of gameplay-wise, bijvoorbeeld) noem ik geen volwaardige game.
Jij weet blijkbaar meer dan wij allemaal? Het enige wat bekend is, is dat het een stand-alone spin-off met Miles Morales in de hoofdrol is. Hij PS5 only, dus je kan veilig de aanname doen dat Insomniac (technisch sowieso een goede developer) de kracht van de PS5 wel benut. Ik weet verder niet helemaal wat je punt nu is? Is de discussie ineens geswitched naar of Miles Morales wel of geen volwaardige game is? Prima.

Heb je verder Uncharted The Lost Legacy wel eens gespeeld? Die biedt meer uren gameplay dan de gemiddelde volwaardige lineaire singleplayer game.
Dat is nog nooit gezegd geweest.

Ontwikkelaars moeten, natuurlijk, optimaliseren voor de PS5. We weten dat Insomniac Games dat zal doen. En ja, de PS4 versie gaat draaien op de PS5, maar dat betekend nog niet direct dat de PS4 versie ook gratis die optimalisatie zal bevatten. Dat moeten we gewoon nog afwachten wat Sony daaromtrent aankondigd.

Backwards Compatibility en Smart Delivery zijn 2 aparte system voor een reden.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Dat is ook helemaal niet het geval, ze gaan zoiets uiteraard niet zomaar gratis weggeven, maar belangrijker nog;

Insomniac heeft op Twitter aangeven dat dit wél een standalone game gaat worden en qua scope ongeveer net zo groot is als uncharted legacy.

Recon moet echt zijn bronnen gaan checken zoals al eerder geopperd..
Lever dan eerst en vooral bronnen met een link, en ten tweede luister eerst eens naar de presentatie en check Sony's aankondigingen/marketing. Zoals ik hierboven ook al aanhaal is wat jij hier zegt niet correct. Sterker nog, je eigen quote haalt al aan hoe dat je fout zit.
Voor Destiny 2 is wel bevestigd dat je gratis kunt upgraden naar de PS5 versie.
https://www.google.com/am...-on-ps5-and-xbox-series-x

EA sports heeft ook deze optie geopperd, maar nog niet bevestigd.
http://www.pushsquare.com..._upgraded_to_ps5_for_free

Qua transparantie vind ik Microsoft wel wat sterker hierin. Bij Sony is het afwachten.
JE. LEVERT. GEEN. BRON.

Je redenering dat ze niet zouden bezig zijn aan nummer 101 en later als de eerste 100 niet allemaal zouden werken is absolute onzin. Lever een bron waar Sony bevestigd dat *alle* 100 games werken.

Spoiler alert: je gaat die niet vinden.

Xbox 360 gebruikte een totaal andere softwareplatform in vergelijking met de Xbox One en daarom moest iedere game appart geport worden. Dat is voor de Xbox One naar Xbox Series juist niet het geval en hier gaat geen *enkele* dev aan te pas komen.

En daar zit ook deels het antwoord waarom Sony niet eerst die 100 games allemaal zou fixen: ze hebben heel waarschijnlijk het recht niet om dat te doen. Er is een zeer goede reden waarom Microsoft de Series X en One compleet compatibel met elkaar wil behouden zonder dev-interventie; third parties suck.

De reden dat veel Xbox 360 games niet naar de Xbox One zijn gekomen is dat de ontwikkelaars niet wouden meewerken, niet de licentie wouden verschaffen of gewoon niet eens meer bestaan. Dat zelfde probleem is gegarandeerd iets waar Sony in zal lopen. Sony heeft niks te zeggen tegen devs dat die hun games moeten fixen om ook te werken op de PS5, dat is geheel aan hen om te beslissen. Als zij "nee" zeggen, dan is het "nee". End of story.

Sony gaat *nooit* beweren dat iedere PS4 game zal werken op de PS5. Dat *kunnen* ze niet beweren, dat is onzin. Tenzij ze hun PS4 emulator (ervan uitgaand dat er een emulator aan te pas komt) kunnen fixen om problemen in games te omzeilen is er niks wat zij kunnen doen als ze geen coöperatie van de originele studio krijgen. Of ze zouden hun voorwaarden gaan moeten aanpassen die PS5 compatibiliteit verplicht (ze hebben dat onlangs gedaan voor nieuwe games die nu door het keuringsproces nog moeten beginnen te doorlopen voor de PS4, maar dat zullen er waarschijnlijk bitter weinig zijn) en hopen dat devs nog van plan waren om updates uit te brengen voor hun games.
Jezus christus... De enige "onwetende" hier zijn jij en recon.

Dit artikel gaat letterlijk over de presentatie waarin Mark Cerny zelf beweerd dat van de "top 100 games by playtime, most worked". Dit wordt *letterlijk* gezegd in de presentatie in dat artikel. Die top 100 zal ongetwijfeld third party games bevatten, en als daar iets mis is en de ontwikkelaar wil hier niks meer aan doen is het gedaan met de pret.

Ik heb ook reeds een feature die ik vandaag gebouwd heb getest. Wil dat zeggen dat hij werkt? Nee. Is dat hoe jij dat interpreteerd? Blijkbaar wel.

Try again.

Edit:

Oh hey, ik zal het voor je doen.

https://www.youtube.com/w...LyNIT9sg&feature=emb_logo

28:11
We recently took a look at the top 100 PlayStation 4 titles as ranked by playtime, and we're expecting almost all of them to be playable at launch.
So fair enough, mijn quote was niet geheel juist, maar dit is erger en stampt meteen deze onzin logica van "ze zijn bezig met 4000 titels dus zullen de eerste 100 wel al werken" ook direct de grond in.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Je halve rant hier lijkt nogal een tijdsverspilling aangezien ik meer PlayStation speel dan Xbox. Maar ok.

Opnieuw, je lijkt gewoon de realiteit te negeren. Dat Sony een game test wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk werkt (en opnieuw, dat hebben ze letterlijk gezegd in de presentatie). Wat een marketing blogpost zegt interesseert me bitter weinig als de technische presentatie waarover het gaat er gewoon niet mee overeen komt.

Natuurlijk gaat het overgrote deel al werken op de PS5 "by default", maar opnieuw, Sony maakt het héél duidelijk dat dat niet zomaar een garantie is. En jij lijkt opnieuw geheel te negeren dat Sony hier niet zomaar zeggenschap over heeft. Als EA daar geen resources aan wilt besteden, dan besteet EA daar geen resources aan, en datzelfde gaat gelden voor iedere andere - en zeker kleinere - studios.

En "populairste en grootste platform"? Ja, da's de PS4. Niet de PS5. En zelfs dan zullen studios die simpelweg niet meer bestaan zich daar bitter weinig van aantrekken.

Sony KAN geen 100% compatibiliteit garanderen. Daar zijn ze heel duidelijk in. Dat jij dat niet wilt snappen kan me eerlijk gezegd een worst wezen.

Je kunt wel ranten dat ik hier als "Xbox fan" zo een punt van maak, maar jij bent degene die zelfs gewoon de woorden van Sony verdraait. Waarom maak jij hier zo'n punt van?

Maar goed, als je er echt een punt van wil maken. Lever dan eindelijk eens iets aan waarin Sony specifiek zegt dat die 100 titels allemaal op PS5 zullen draaien. Ik heb hierboven al een quote aangehaald waarin ze specifiek zeggen dat dat *niet* het geval zal zijn, bewijs dan AUB eindelijk eens het tegendeel.
Waar heb ik ooit beweerd dat 360 titels op de One werken? Ik heb hier eerder zelfs vermeld exact waarom dat niet het geval is. Maar het gaat hier dan ook niet over de transitie van de 360 naar de One, of wel? Wat een vreemde wending met een sausje "whataboutisme" maak je hier ineens.
Van X360 naar X1 moesten de games getest worden en misschien zelf gepatcht worden. Maar het slimme wat microsoft doet is dat ze eerder een de emulatie kant werkten dan aan de game. Dus met dat hun emulatie software beter en beter werd gingen meer en meer games zonder problemen werken.

Voor de X1 naar de XSX is het nog slimmer. Alle games voor de X1 geschreven draaien op de X1 al in een virtual machine. Wat MS nu doet op de XSX is dezelfde virtual machine nu laten werken, de game denkt nogaltijd dat hij op een X1 draait en alle features wekren. En dan komt er nog bij dat MS nieuwe features toevoegd aan de virtual machine op de XSX: framerates, resolutie omhoog en HDR toegevoegd. https://www.theverge.com/...ic-hdr-support-framerates

Miscrosoft was dus heel vooruitziend bij het ontwerpen van de X1 en heeft de backwards compatibility voor toekomstige generaties al helemaal ingebakken in de software kant van het besturingssysteem.
Mijn "wall of text" waar jij het over hebt zijn geen aannamens maar simpele gevolgen van de realiteit die ontstaat uit eigendomsrechten en licentierechten. Dat jij daar geen woord tegen kunt inbrengen maak het geen aannamens.
Bron?
Wat begrijp je niet aan het woord "onwaarschijnlijk"? Dat gezegd hebbende, de top 10 games op basis van spelers zijn allemaal 3rd party. Pas plaats 12 wordt ingenomen door een spel dat binnen Sony's PlayStation Studios valt. Dit is een lijst van een jaar geleden, en natuurlijk niet op basis van speeltijd, maar als je echt denk dat die 100 games allemaal first party zijn.

Haha, kom op. Serieus (zijn er zelfs 100 first party PS4 games)?

Edit: aah, heb het even voor je uitgeteld. Er zijn 59 first party games voor de PlayStation 4. Ik tel hierbij natuurlijk PlayStation VR mee, maar ook games zoals Ratchet & Clank, die door een first party studio zijn gemaakt voordat deze first party werd. Dus, laten we die "ongetwijfeld" schrappen, er zitten minsten 41 titels in waar Sony 0% controle over heeft.
Niet relevant voor dit verhaal. Want wat ze hier testen is op daadwerkelijke hardware. Ze testen niet 4000 games om later erachter te komen dat er maar 10 werken....
Opnieuw, onzin. Dus jij denkt dat als ze het getest hebben dat het dan gewoon werkt? Waarom testen ze het dan? Zorgt de actie van het testen ervoor dat eender welk probleem magisch verholpen wordt? Wat wil je hier überhaupt zeggen? Als je iets test kan het er ook uitkomen dat "nope, dees werkt niet". Als dat geen spel van een eigen studio is kunnen ze de originele maker niet verplichten het probleem op te lossen - ervan uitgaand dat die originele studio nog bestaat - en opnieuw, dan is het einde verhaal.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 18:50]

Dit is toch niet zo bijzonder??? op de pc is het kwestie van bestandje slepen het is eigenlijk van de zotte dat het nu pas op consoles zou kunnen.
Microsoft stelt dat gamers zich door de Smart Delivery-functie geen zorgen hoeven te maken dat hun progressie verloren gaat op het moment dat ze bij een spel overgaan van de Xbox One naar de eind dit jaar uit te komen Xbox Series X. De gamebibliotheek en de progressie worden ook overgeheveld naar de nieuwe console.
Dit geldt niet voor alle games.
Als het niet voor alle games geldt, weet je dus ook niet of je je geen zorgen hoeft te maken. Het is een toffe feature voor de 1st party games, maar het is dus geen zekerheid dat 3rd party games hier ook gebruik van gaan maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.