Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Series X is met twaalf teraflops twee keer zo krachtig als Xbox One X

Microsoft geeft zijn Xbox Series X-console twaalf teraflops aan rekenkracht. Dat is het dubbele van de Xbox One X en acht keer zoveel als de Xbox One. De Xbox Series X ondersteunt hardwarematige DirectX Raytracing.

Microsoft herhaalt in de nieuwe aankondiging een aantal van de eerder bekendgemaakte details. Zo zegt de fabrikant dat de processor een aangepast ontwerp is op basis van AMD's Zen 2 en RDNA 2. Dat zijn respectievelijk cpu- en gpu-architecturen. De fabrikant bevestigt dat de console hardwarematige DirectX Raytracing-ondersteuning krijgt.

Ook krijgt de console ondersteuning voor variable rate shading, een 'ssd van de volgende generatie' en een Quick Resume-functie die werkt met meerdere games tegelijk. Dat wil zeggen dat spelers een game op een willekeurige plek kunnen stoppen en later weer verder kunnen gaan, zonder laadschermen of wachttijden. Microsoft benadrukt verder dat de console hdmi 2.1 en ondersteuning voor 120fps krijgt. Ook noemt het bedrijf een nieuwe feature genaamd Dynamic Latency Input, die latency tussen de Xbox Wireless Controller en de console verder zou moeten optimaliseren.

Microsoft komt ook met Smart Delivery, een feature die ervoor moet zorgen dat gamers ongeacht welke Xbox ze gebruiken de juiste versie van een game krijgen. Microsoft gaat dat bij al zijn first-partygames toepassen. Als gebruikers bijvoorbeeld Halo Infinite op een Xbox One kopen, kunnen ze dat spel later ook op een Xbox Series X spelen. Microsoft stelt de techniek beschikbaar aan alle ontwikkelaars en die kunnen er voor kiezen om dat te gebruiken bij games die ze eerst op de Xbox One uitkomen en later voor de Series X verschijnen.

De Xbox Series X zal in staat zijn om Xbox One-games af te spelen en kan ook overweg met Xbox 360 en games voor de originele Xbox, mits die door Microsoft backward-compatibel zijn gemaakt. Dat is vergelijkbaar met de huidige situatie.

Veel van de details die Microsoft nu online zet maakte het bedrijf eerder al bekend. Het is echter voor het eerst dat de fabrikant concrete details geeft over de rekenkracht van de console. Sony heeft ook al details over zijn PlayStation 5 bekendgemaakt, maar heeft nog niets gezegd over de rekenkracht. De huidige PlayStation 4 Pro heeft 4,2 teraflops aan rekenkracht. Beide next-genconsoles komen eind dit jaar uit.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-02-2020 • 15:49

299 Linkedin

Lees meer

Reacties (299)

Wijzig sortering
Waarom praten ze altijd over teraflops bij consoles, dit is vrij onduidelijke manier van aanduiden hoe krachtig het echt wordt.
Neem zou een 2080 10,1 tflops en een 2080 super 11.1 tflops, zoals menig hier al weten behaald een 2080 super nauwelijks 2% verschil in veel gevallen terwijl dit op papier bijna 10% zou moeten zijn.
Speelt nog een factor mee, wat is cpu, en wat is gpu? Een Ryzen 3700x komt ook bijna op een tflop, en hoewel dat weinig lijkt, is een cpu veel breder in z'n instructies. En daar zie je ook de keerzijde en de reden dat Windows of bsd (de osen van Microsoft en Sony hun consoles) nog steeds op een gewone zen2 met 8 cores draaien. Een flop is een metriek van floating point operations per second. Niet van rekenkracht. Gpus zijn minder precies, en doen minder soorten werk.
Wat mij opvalt is dat de consoles eindelijk een beetje in de buurt komen van PC performance, ipv jaren later midrange performance voor een flinke prijs. Ook deze marketing lijkt gericht op een technischer (pc?) publiek.
Eindelijk in de buurt komen van midrange pc? :p
Zelfs op moment van release is dit nog high end.
"moment van release" - veel eerder dan de kerstperiode dit jaar moet je ze niet verwachten. Ondertussen zit nVidia ook niet stil en de RTX3000 reeks valt al bijna in de schappen. Het moment dat dat gebeurd, valt de 2080 gewoon weer in het 'middensegment', want High-end is dan de 3080/3080 Super/3080 Ti.
Dat zeg ik niet hè. Midrange gaat over de vorige generatie consoles.
Maar dan nog, tegen de tijd dat deze consoles uitkomen verwacht ik dat big navi (5800 / 5900 xt) en ook ampere van nvidia ook reeds zijn uitgekomen. Dan heeft de xbox plots 1080ti performance. Behoorlijk wat natuurlijk, maar wel high end van 2017.
Mijn originele punt, wat ik zal proberen te verduidelijken, is dat de vorige generatie consoles op zijn best midrange performance hadden op het moment van uitbrengen. Voor PC gamers vaak niet interessant, te duur, te laat etc. Dat is nu anders - dit is idd high end performance. Dus ik ben het helemaal met je eens dat deze console flink wat rekenkracht heeft en mee kan doen met het high end spectrum. En dat is mooi dat dat nu veel betaalbaarder is dan 3 jaar terug.
Met 12 teraflops lijkt me 4k@60FPS met de meeste games goed mogelijk. FullHD@120FPS lijkt ook goed mogelijk maar ik verwacht dat veel game-ontwikkelaars dit niet zullen toepassen.

Mooi dat alle Xbox One games speelbaar zullen blijven. Kudos voor Microsoft dat dat ze ook veel Xbox classic en Xbox360 titels backwards compatible maken, vaak zelfs in 4k. Minpunten voor game-uitgevers die dubbel geld willen graaien, denk aan de Need for Speed games, technisch mogelijk maar met EA onmogelijk...

Waar ik benieuwd naar ben is of de controller van de huidige Xbox One ook werkt met de nieuwe generatie. Idem voor PS4 en PS5. Sony belooft alle generaties backwards compatible te maken maar dat moet ik eerst zien. Microsoft heeft in elk geval een voorsprong.
Waar ik benieuwd naar ben is of de controller van de huidige Xbox One ook werkt met de nieuwe generatie.
Dat is al bevestigd geworden tegelijk met de komst van de elite xbox controller v2. Alle bestaande xbox one controllers zijn te gebruiken op de series X
Alle hardware van de Xbox One werkt ook op de Series X.
Verschilt per studio bijvoorbeeld EA is dramatisch van games tot DLC en server en Controller support het is bagger.. maar ik verwacht wel dat elk XB360 en XB1 spel mee kan naar Series X en ook XB1 Controllers.

Maar CDRed werkt altijd mee en Witcher 2 speelt en ziet er op XB1X er zo prachtig uit dat het voor een 2019 spel kan doorgaan (op Geralt zijn lichaam en gezicht na) vooral de omgeving denk je van prachtig!

Ben fan van mooi vormgegeven omgevingen met uitstraling en sfeer O-)

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 24 februari 2020 23:10]

Vraag is of het 12teraflops 32fp of 16fp is.
Als je 16 pakt dan heb je met een 2080ti 26teraflops en bij 32fp heb je 13 teraflops.

Kan goed zijn dat het hier een marketingpraatje betreft en dat dit ding dus niet zo sterk is als een 2080ti.
Wat denk je nu zelf?
Tuurlijk is het 32fp. Als het 16fp is wordt dat erbij verteld en dan is het geen echte 12TF...
Daarbij, hij ondersteund raytracing, denk jij dat een console met 12tf 16fp (wat overeenkomt met 6tf 32fp) dit aankan?

`Dit is gewoon verbluffend krachtig voor een console. Chapeau.. en dan ook nog eens RDNA2, wat nu nog niet eens op de markt is.
Dus hoeveel verlies zal Microsoft denk je maken per console als er een dikke gpu in zit, een 1TB SSD en dan nog een 8 core CPU?
En hoe hoog denk je dat het verbruik zal zijn?

De hardware voor de console zal nu in de grote lijnen al af moeten zijn en klaar voor productie.
Denk je niet dat als AMD een dergelijke gpu klaar heeft voor productie dat ze deze niet al op weg zou zijn naar de retail markt?
Door de gigantische productie kunnen ze de prijs enorm drukken. Al denk ik dat de bom wel rond de 500 euro zal zijn. Het is al bekend dat het Sony 450 per ps5 kost. Ik denk dat Xbox series x nog wat hoger ligt.
Maar als je ziet dat Sony maar 1 euro betaalde voor de PS4 koeling... Dan geeft dat wel een goed beeld hoe een gigantische bestelling van onderdelen de prijzen omlaag kunnen halen.
Die ps4 koeling was dan ook om te huilen haha. Wat een klereherrie maakt dat ding.
Nee gezond verstand zegt dat deze speks niets waard zijn. Dat ding gaat echt niet zo krachtig zijn voor dat geld tenzij amd ergens 100% prestatie van daan heeft weten te halen met ook nog eens een lager stroomverbruik. Anders zijn die dingen namelijk niet te koelen in zo'n compacte behuizing.
waar heb je het eigenlijk over.. we weten ondertussen de xbox specs al, en die zijn subliem.

En van ps5 weten we nog niet eens hoe groot ie wordt. Dus met andere woorden, je weet nog niets. Wat we wel weten is dat de specs best goed gaan worden doordat ie hardwarematige raytracing zal ondersteunen.
Sony en Microsoft betalen niet dezelfde prijzen voor onderdelen als Jan Modaal in de winkel.
Voor zover ik weet worden Tflops altijd weergegeven voor 32fp.
Ook bij marketingspraatjes?
Juist bij dit soort marketingpraatjes. Als straks blijkt dat het om 12 Tflop 16fp gaat is de GPU van de Series X dus minder/net zo krachtig als de One X. Dat betekent een geflopte console voordat ie überhaupt gelanceerd us.
Daar ga ik ook van uit. Er gaan echt geen dikke 8 core Zen 2 CPU in deze console zitten met alles erop en eraan.
De CPu zal ergens gecastreerd worden, om ruimte voor een snellere versie te laten en om de yields zo hoog mogelijk te houden.
En waarschijnlijk zal het gewoon de clockspeed zijn welke lager zal zijn.
Misschien ook geen hyperthreading.
Uhm, maar rdn2... En vermoedelijk evenveel compute units of meer als de 5700xt... Ja het zal idd niet deze hard ware tot het uiterste gebruiken, maar een 2060s als hoogste verwachting ben je je zelf wel enorm aan het indekken... Deze soc gaat gewoon net als max q versies in laptops enorm sterke performance geven.

[Reactie gewijzigd door sonnemans op 25 februari 2020 09:28]

Je glazen bolletje is een beetje beslagen.
Nee, je loopt te raaskalken. Gaat helemaal nergens over, het is niet duidelijk wat je punt precies is, een hoop aannames en speculatie.

Praat uit ervaring hier, zoek professionele hulp.
De consoles worden verkocht op basis dat ze krachtiger zijn dan de vorige consoles. Opzich niet zo gek.
Wat de normale consument niet weet is dat in de consoles van vandaag Jaguar cores inzitten. Deze processors zijn zo traag dat het ongelooflijk is wat de developers hiermee nog kunnen maken.

Hier komt dan ook de grootste stap vandaan. De nieuwe processor die gebaseerd is op het succesvolle ZEN 2 architectuur. Hiermee gaan we ontzettend grote stap zetten op processor kracht in de nieuwe consoles. Deze dingen zijn zo goed dat we echt voor het eerst levendige werelden gaan zien met veel interactie die we al sinds vorige consoles kwijt zijn geraakt. De reden dat je weinig interactie zit vandaag is omdat de processors van deze generatie consoles ontzettend zwak zijn.

Dit wordt echt een flink stap kwa hardware en mensen moeten zich hierin echt niet gaan vergissen. 4k 60 fps gaat makkelijk haalbaar zijn en we gaan ook hogere framerates die PC liefhebbers al jarenlang hebben meemaken.

Ik kijk er erg naar uit en mensen gaan echt weggeblazen worden voor wat er gaat komen.

Mark my words
Verwacht niet meer dan wat er nu al op de pc mogelijk is. De pc is en blijft sneller op beide cpu en gpu gebied omdat de cpu in deze consoles echt niet zo snel zal draaien als in een pc. Stroomverbruik zou dan simpelwrg te hoog worden en de warmte productie ook.
Niet helemaal waar, de hardware is krachtiger ja. Maar het grote voordeel van een console is dat de hardware altijd hetzelfde is. Hierdoor hoef je niet via een API te praten, die het op zijn beurt weer vertaald naar de video kaart die in de computer zit.

Door 1 zo'n tussenlaag (API) eruit te halen, krijg je een hoge performance winst die niet te vergelijken is met de PC.

Voorbeeld: PS3 uncharted.
Hele goede beelden voor die tijd. Bekijk nu welke graphische kaart er in de PS3 zit, gebaseerd op de G70 NVidia chip, met een clockspeed van 500Mhz en 256MB aan werkgeheugen.

Nu weet ik wel dat de PS3 moeilijk te vergelijken is aangezien de Cell processor architectuur die ook mee leverde aan het video gebeuren (maar hier werd bijna nooit gebruik van gemaakt) maar dat houd niet weg dat je zulke beelden er nooit uit kan persen met een PC met een soortgelijke videokaart (al is de CPU beter)
Hierdoor hoef je niet via een API te praten, die het op zijn beurt weer vertaald naar de video kaart die in de computer zit.

Door 1 zo'n tussenlaag (API) eruit te halen, krijg je een hoge performance winst die niet te vergelijken is met de PC.
Hele leuke theorie, maar de praktijk is dat ook op de consoles er gewoon tegen een API wordt gepraat. Sterker nog: op de Xbox is dat nagenoeg dezelfde als op de pc.

Daarbij: het gat tussen console efficiëntie en pc efficiëntie is er nauwelijks meer omdat consoles tegenwoordig pc hardware gebruiken en er serieus stappen zijn gezet in DirectX12 en Vulkan wat betreft API overhead op de pc.

Om een voorbeeld te geven:

https://youtu.be/dGa_7Ds13Ls?t=60

Dat is een i5-750 (uit 2009!) met een GTX1060 met vergelijkbare en soms betere performance dan de Xbox One X. Er wordt altijd gedaan alsof 4k gaming een soort heilige graal is dat alleen hele krachtige consoles kunnen, maar 4k30 is in principe niks bijzonders. Nagenoeg elke game pc kan 4k30 eenvoudig aan, alleen speelt 30fps heel erg kut met keyboard en muis waardoor er vaak teruggegrepen wordt naar 1080p en 1440p met hogere framerates.

[Reactie gewijzigd door Pliskin op 24 februari 2020 21:00]

Lol wat een onzin. Je kan op beide platforms direct de hardware aanspreken, alleen doet niemand dat, omdat je dan met eentjes en nulletjes aan het programmeren bent. Daarom werken ontwikkelars met een API als tussenlaag. Deze is op de Xbox gewoon bijna identiek als op Windows. Zoals te zien is in bovenstaand filmpje krijg je gewoon vergelijkbare FPS op vergelijkabre hardware.
Wat ik uit jouw quote opmaak is dat de achterliggende implementatie van de API anders is, maar dat zegt nog steeds niks over de API zelf.
Voor de PC geldt echter wel dat er heel veel verschillende combinaties tussen CPU's en GPU's mogelijk zijn. Voor de console is dat allemaal hetzelfde. Moet daarbij wel zeggen dat ik niet zo heel erg warm loop voor nog meer grafische prestaties of iets dergelijks. 4K boeit mij ook niet zo heel veel, heb liever levendigere werelden en in ieder geval 1080p 60fps. Hoop niet dat ze nu gaan proberen alles op native 4k te laten draaien waardoor we alsnog vast zitten aan 30fps op consoles.

[Reactie gewijzigd door bownbreaker op 25 februari 2020 11:12]

Verwacht niet meer dan wat er nu al op de pc mogelijk is.
Maar er is een groot verschil tussen wat technisch mogelijk is en budgettair haalbaar.

Door dat laatste kan Uncharted en straks Last of Us pt2 zich meten met een aantal van de mooiste games op PC. Juist omdat graphics verder gaan dan specs holle termen als 8K, 120fps.

Naughty games zijn wel een mooi voorbeeld van waar tech en art elkaar ontmoeten, misschien Horizon ZD of straks Halo.
Er is per definitie meer 'mogelijk', maar komt het er ook uit??

Crackdown 3 op de One X ziet er niet beter uit dan sommige games op een base PS4.
Zelda BOTW (even los van de haters) compenseert immens met artstyle. Het is bijna bizar dat zoiets draait op een handheld. Maar ook Luigis Mansion en Odyssey.
In het begin bij de release wel ja maar later zullen de consoles helaas weer outdated zijn en achter de feiten aan lopen en zullen graphics weer naar beneden gaan om speelbaar te blijven (ten opzichte van de pc).
Neemt niet weg dat diezelfde game op de pc misschien met een high end systeem nu in het begin al mooier zijn.
Consoles zullen altijd achter de feiten aan blijven hobbelen tenzij ze de prijs verhogen naar rond de 1000 euro.
Consoles zullen altijd achter de feiten aan blijven hobbelen tenzij ze de prijs verhogen naar rond de 1000 euro.
Maar dat was het hele punt niet.
PC is en zal altijd overpowered zijn tov console, maar kan dit extra vermogen bijna nooit volledig benutten omdat er maar weinig studios zijn die een 100 miljoen kostende game maken, enkel en alleen voor PC en dan specifiek in de range 2000,- of meer. Stel Red Dead 2 was enkel bestemd voor dat type PC, dan had die game er nog veel beter uitgezien.

Uiteraard kun je gewoon wat extra rekenkracht ergens tegenaan gooien zodat het lekkerder loopt (hoger FPS), een hogere resolutie texture pack aankan (en dan moet je alweer kijken naar je TV of deze toegevoegde waarde wordt benut), maar FPS en resolutie maken een game niet perse mooier. Extra effecten, objecten, betere ai, etc. etc. Al die laatste aspecten kosten gewoon 'creatie tijd' en dus geld.

Als je nu einde generatie kijkt. Zijn er games op PC die zo belaaaaachelijk veel beter eruit zien dan een Last of Us Part 2 en Ghost of Tsushima? Of neem een Xbox voorbeeld wat mij betreft.
Nouja, als ik zie wat Apple’s ‘oude’ A10 Fusion presteert, dan ben ik eigenlijk niet zo onder de indruk van de Switch zijn prestaties. Er zijn maar weinig games die iOS en de Switch delen, maar als je ziet hoe een populaire game als Fortnite op de Switch draait en hoe deze draait op een iPad 2018/2019, dan is dat een wereld van verschil. Terwijl de apparaten toch echt in dezelfde prijsklasse zitten.

Apple heeft met de A12X wat betreft gaming de best presterende soc op de markt. Grafisch scoort deze chip circa 3x zo goed als de A10 Fusion. Nu is dat niet realistisch voor een betaalbare console, maar de techniek is er al wel om handheld games véél beter te laten draaien dan ze nu doen op de Switch. De A13X zit er ook al aan te komen, deze zal grafisch circa 4x zo goed als de A10 Fusion presteren.

Wie vandaag een mid-range smartphone/tablet koopt, heeft al een krachtiger apparaat in huis dan de Nintendo Switch. Het probleem is alleen dat er geen games zoals Breath of the Wild voor deze systemen wordt ontwikkeld, omdat de markt daar niet rijp voor is. Maar technisch kan het allemaal prima.
Wie vandaag een mid-range smartphone/tablet koopt, heeft al een krachtiger apparaat in huis dan de Nintendo Switch. Het probleem is alleen dat er geen games zoals Breath of the Wild voor deze systemen wordt ontwikkeld, omdat de markt daar niet rijp voor is. Maar technisch kan het allemaal prima.
Precies dit.

Smartphones kunnen zich meer kracht veroorloven omdat mensen 300,- of zelfs 1600,- ervoor betalen.
Dus er kan velen malen duurdere hardware in. Het hebben van een Smartphone heeft, naast blijven ademenen, tegenwoordig de hoogste prio.

Echter... Omdat Nintendo's hadware dedicated gaming machines zijn, slagen ze erin te optimaliseren. En sommigen studios doen echt magische dingen. Wat Nintendo zelf allemaal uit die minimale hardware van hun weet te persen is echt bizar. Naast dat ze visueel smartphones achter zich houden, blijven ze zelfs staande in GOTY nominaties en winnen zelfs. Tov games die velen malen zwaarder zijn.

Er komt echt iets meer kijken bij het maken van games dan alleen maar rekenkracht hebben. Ik droom van een 200 miljoen kostende Metroid Prime 4, die dedicated voor 2000,- kostende PCs wordt gemaakt met 11.2 audio etc. etc., maarrrr op enig moment wordt je toch weer gewoon wakkker.
Ik heb altijd het gevoel gehad dat door de komst van consoles PC games altijd achter blijven op grafisch gebied. Engines worden niet PC only gebouwd maar in het achterhoofd dat het ook op de consoles goed moet draaien.

Daarnaast heb je op een console geen opties om de settings aan te passen. In de PC versie van dezelfde game heb je dat wel waardoor het er vrijwel altijd beter uit ziet op de PC. Een huidige high end PC is al sneller dan deze nieuwe console qua rekenkracht. Echter heb ik de laatste jaren geen enkele game gezien die deze potentie benut.

De nieuwste tripple AAA games ga je niet spelen op native 4k 100fps+ op deze console zonder de grafische opties af te zwakken.
Eens met alles wat je zegt.

Het grote voordeel wat je heden ten dagen ziet is dat consoles praktische PCs zijn en daar hebben PCs heel erg veel baat bij. Want ze kunnen veel van die games ineens lenen. Alleen er wat meer uit porren is vaak minimaal, omdat een studio dat dan echt dedicated moet doen.

Eigenlijk een Blizzard wel een interessante studio. Echt een powerhouse wat betreft dedicated PC ontwikkelaar, tot het punt waar ze miljarden binnenharkten. Maar....... Blizzard had toen al heel goed door hoe je succesvol wordt. Door ervoor te zorgen dat een zo groot mogelijke groep je games kan spelen. Oftewel helemaal niet die high-end Crysis specs nastreven, maar meer de Nintendo route. Sterke arstyle en insane gameplay, maar niet te zwaar en vooral erg toegankelijk. En wat een mijlpalen zijn WC, SC en Diablo.
Juist wel.

Multi platform spellen worden nu ontworpen voor de consoles, dus levels, featurs en waar je mee kunt interacten. word bedacht en ontworpen rondom de cpu en ram beperkingen van die consoles..

Daarna komt er een pc port, en dat is meestal niet meer dan bestaande limieten ophogen, denk aan dingen als resolutie, LOD niveau, viewdistance, soms aantal ai/npc dat in beeld is.

Maar er worden maar zelden tot nooit grote aanpassingen gedaan die iets anders beinvloeden dan dat. Hell de helft van de tijd zit je nog met een interface/gui die nog niet eens omgebouwd is voor de pc.


Nu ontwikkelaars meer speelruimte hebben op de consoles. kunnen ze dus ook wat meer cpu cycles gaan spenderen aan interactiviteit en de wereld levendiger maken.

Echter dat kost ook weer meer geld, dus in hoeverrre dat gaat gebeuren is weer een 2e

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 25 februari 2020 10:42]

De vraag is of goede graphics allesbepalend zijn. Originaliteit, gameplay en muziek maakten veel games al tot toppers in het verre verleden.
Klinkt leuk, maar plaatjes zijn makkelijker te beoordelen in 1e instantie dan al die andere factoren.

Denk maar aan de levensduur van meme plaatjes...
Snelle hardware is ook nodig om meer interactie mogelijk te maken, een grote speelwereld te creëren, een overtuigende AI te maken en laadtijden te minimaliseren. Allemaal elementen die los staan van graphics en bijdragen aan de spelervaring :-)
Originaliteit, gameplay en muziek maakten veel games al tot toppers in het verre verleden.
Betere graphics betekent niet dat originaliteit, gameplay en muziek slechter worden. Dat gaat er gewoon bovenop. Als je Minecraft leuk vind, dan is Minecraft met raytracing simpelweg extra leuk.
4K @ 60fps makkelijk haalbaar? Ik kan alvast verklappen dat dat niet het geval gaat zijn, in ieder geval niet wanneer er ook een grafische stap wordt gemaakt. En aangezien raytracing één van de grote features is, mag je daar wel vanuit gaan.

Theoretisch kom de GPU van de Series X ruwweg neer op een 5700XT (in het geval van eenzelfde kloksnelheid), maar dan met 48 compute units in plaats van 40. In werkelijkheid zal het waarschijnlijk meer compute units hebben en de kloksnelheid een stuk lager liggen. Maar het geeft wel duidelijk aan wat we kunnen verwachten. De Nvidia tegenhanger van deze voorlopig theoretische GPU is de RTX 2080/2080 Super. Nu zal de theoretische GPU niet 1:1 hetzelfde presteren als de 2080 (Super), maar het laat wel de ‘ballpark’ zien.

En hoewel de RTX 2080 (Super) een fantastische kaart is, zomaar even de ultra settings aanzwengelen en de 60fps halen op 4K zit er bij heel veel games echt niet in. Ik verwacht dat 30fps wel redelijk verleden tijd is met de Series X, maar ik verwacht zeker nog upscaled 1440p als men ook raytracing wil implementeren. Het kost veel extra rekenkracht en die overhead hebben ze niet.

Ook zal de invloed van Zen2 minder groot zijn dan je wellicht verwacht. Hoewel de Jaguar cores een bijzonder matige IPC hebben, is er de afgelopen jaren handig omheen gewerkt door de CPU minder belangrijk te maken dan deze al was. En je ziet die trend ook in PC gaming. Een ‘stokoude’ eerste generatie Skylake of zelfs een high-end Haswell komen nog altijd prima mee in vergelijking met de top CPU’s van vandaag, zeker op 1440p en 2160p. Natuurlijk wordt de CPU bottleneck er met Zen2 grotendeels uitgehaald, maar we gaan echt geen enorme piek in framerates zien dankzij deze CPU, we gaan vooral stabielere framerates zien.
Zo traag zijn die processors anders niet....
Ik hoop eigenlijk dat Microsoft/Sony 60FPS verplicht gaan stellen, en developers ofwel 4k60FPS proberen te halen of dynamische resolutie toepassen. In feite is met de afstand waarop wij TV kijken 4K al van vrij twijfelachtige waarde.
Ja welke levende werelden precies? Huidige consoles verschillen in mijn optiek nauwelijks van PC games qua werelden. Dus wat maakt de next-gen anders?

Het is vooral 4k-8k, 60fps-120fps, SSD etc. Qua werelden gaat het loslopen aangezien Microsoft ook de Xbox One X en zelfs Xbox One S nog onboard gaat houden met games. Dus zoals gewoonlijk ontwikkeld men voor de laatste spec qua KI/werelden.
De Jaguar opstelling komt aardig in de buurt, ok wat trager dan de 8320E met een Fury X waar ik dit op tik. Met wat tweaken draai ik alles nog steeds met gemak(ook dankzij de 32GB).

Ter vergelijking, de eerste xbox was een Intel 733 P3 met de helft van het cache, en een custom nvidia chip in de richting van de geforce3, maar die moest 64MB ram met de CPU delen. Wat het ding echter neerzette lag ver in het bereik van de P4 met een veelvoud van het geheugen, ook met hogere resoluties(voor 1080i moest je hem wel modden en een speciale kabel kopen want het PAL model had geen HD resoluties, hardware kon het echter wel, en er zijn 720p/1080i NTSC games)
De PAL consoles kan je eenvoudig weg softmodden en dan is 720p en 1080i beschikbaar ;)
I know, draai het sinds 2005 :)
Ik snap oprecht niet dat mensen deze korte lifecycles van consoles zo toejuichen.
Kort? Laat ik het volgende opsommen:

- Xbox 360, November 2005
- Xbox One, November 2013 (8 jaar na release tegenover de 360)
- Xbox One X, Juni 2017 (bijna 4 jaar verschil tegenover de Xbox One)

Vind deze opgesommde lifecycles niet echt bepaald "kort".
Waarbij de Xbox One X niet bijzonder veel anders is dan wat een Xbox 360 Slim was ten opzichte van de originele Xbox 360.
Niet helemaal imo.
De One X heeft wel degelijk een betere performance en ondersteunt 4K.

De 360 Slim was alleen efficienter qua koeling en had grotere disks.
Snap ik, die vlieger gaat wat meer op voor de Xbox One S zoals hieronder ook gesteld wordt. Ik doel er echter meer op dat het wel consoles binnen dezelfde generatie zijn, kijk bijvoorbeeld naar de interface die hetzelfde is bij de Xbox One en Xbox One X. De Series X moet echt een nieuwe generatie aftrappen.

[Reactie gewijzigd door Soccer98 op 24 februari 2020 16:23]

De Xbox One X is precies wat het moet zijn: een veel betere Xbox One. Bedoeld voor nieuwe Xbox kopers die niet alsnog een verouderd apparaat willen en voor gamers die de normale One niet goed genoeg meer vinden. Niemand die je dwingt om te upgraden want de nieuwe games blijven ondersteund. En ook toekomstige first party games worden volgens Microsoft nog op de One (X) uitgebracht.
Inderdaad, ook kwam vrij kort na de release van de "normale" 360 een Xbox 360 Elite
Komop mensen...

One X en 4pro gaan om een substantial power upgrade. Dat is vergelijkbaar met niks.

Ja... New 3DS.....

Enige wat veranderd is sinds generaties waarin al revised versies (slim, xl, etc.) werden uitgebracht, is dat er nu betrekkelijk meer rekenkracht is. Mede (?) omdat de originelen wat zwakker waren.
Ik denk dat je de One X verward met de One S, maar dan nog heb je gewoon gelijk.
Je bedoelt denk ik de One S, dat was in feite een Slim.
Xbox One, Xbox One S en Xbox One X zijn allemaal dezelfde Xbox generatie... Jaguar cores. De Xbox One X is een sterk overgeklokte variant, niet meer en niet minder.

De cycles zijn dus gewoon 8 jaar nog altijd.
Ja, daarom vind ik de naam ook wat ongelukkig gekozen, want anders was het gewoon
Xbox - 2001
Xbox v2 (360) - 2005 - 4 jaar
Xbox One - 2013 - 8 jaar, totaal 12 jaar
Xbox One v2 (X) - 2017 - 4 jaar
Xbox Series X - 2020/2021 - 4 jaar, totaal 8 jaar.

Beetje Tick/Tock idee van Intel, oke, ontwikkeling gaat iets sneller, maar dat moet ook wel als je kijkt wat er veranderd is de afgelopen 8 jaar.
Hoe lang gaat een pc mee?
Net zolang tot de volgende versie van Crysis1) uitkomt ...

(1) of je huidige geliefde shooter)

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 24 februari 2020 21:36]

Net zolang je zelf wilt.
En dat geldt tegenwoordig dus ook voor je console, als ik alleen nog 360 titels speel kan ik prima mijn 360 weer aansluiten of alleen op de one X.

Als ik alleen een beetje simulatie games doe ala rollercoaster kan ik prima met een 2nd gen i5 en 4GB ram en een gforce 400 series graka aan de gang.

Als je inderdaad alleen maar wil pochen met kijk mij 12345823373fps halen op mijn triple 8K 32” curved ultra wide monitoren Tsja dan zal je moeten up graden tot dat dat kan en als een jaar later 16K de norm is en je wil dat dan moet dat ook

Al met al het is maar net wat je zelf eist en wat je er aan wilt uitgeven
Ligt eraan hoeveel geld je te besteden hebt
Paar maanden terug om bovenstaande reden dan 'toch maar' een One X gekocht; je wilt straks Doom en Cyberpunk toch met 'de beste graphics' spelen hè. Komt er weer een nieuwe Xbox uit binnenkort.
Een paar maand terug was al bekend dat binnen een jaar een nieuwe xbox op de markt komt, dus dan neem je dat blijkbaar op de koop toe.

Hierbij vast het volgende nieuwtje. Cyberpunk gaat als een natte krant draaien op de current-gen consoles. Om dat knap te draaien zul je naar een Series X of PS5 moeten. Doom die binnenkort uitkomt zal op de er op de One X prima uit zien.
Cyberpunk gaat prima draaien op de current-gen consoles. Want daar wordt ie voor ontwikkeld. Waar haal je die onzin vandaan?
Jij denkt echt dat CDPR een gemankeerde game gaat uitbrengen?

Bovendien is er nog geen officiële next-gen versie van Cyberpunk 2077 aangekondigd.
En daar bovenop lijkt het mij waarschijnlijker dat je het spel gewoon kunt spelen op de next-gens, als de backwards compatibility gaat werken.

[Reactie gewijzigd door Nyarlathotep op 24 februari 2020 16:52]

Dit werd vandaag gepost op de Twitter van Cyberpunk:
Gamers should never be forced to purchase the same game twice or pay for upgrades. Owners of #Cyberpunk2077 for Xbox One will receive the Xbox Series X upgrade for free when available.
Lijkt me toch een bevestiging :)
Wauw, netjes hoor! :*)

Are you reading this @Rockstar Games!!
Ben benieuwd wat Rockstar gaat doen, gratis 4k patch voor de next gen, niet gratis "nieuwe" 4k gta/rdr uitbrengen met wat extra content of... Gta6 :)
GTA5 verwacht ik niet echt, die is al vrij oud. Over de andere kant, die heeft wel voldoende grafische kwaliteit en high res textures, op PC, dus het zou wel kunnen. En die heeft op de One X volgens mij ook nooit een 4K patch gekregen toch? Net wat voor Rockstar om dat dan te doen ja. :)

RDR2 verwacht ik zeker wel. Dat zal voor de mensen die hem al hebben dan niet interessant zijn, want je kan de Xbox One X versie (4K compatible) straks spelen via backwards compatibility, dus dan zal het grafische verschil niet extreem groot meer zijn lijkt mij.
Dat is een bevestiging van backwards compatibility neem ik aan?

Net als de enhanced for Xbox one X krijgt de nieuwe Series X ook de download die voor hem bedoelt is. De huidige Xbox one x krijgt bv bij The Witcher ook een ander graphics pack mee in de download dan de originele Xbox one.
Ik zou eerder forward compatible zeggen gezien het anders gewoon met dezelfde textures en instellingen zou werken. We wisten namelijk al dat Series X backwards compatibel is. Het bevestigt ook dat een Series X versie geen aparte aaankoop wordt (toch in het geval van Cyberpunk).

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 24 februari 2020 20:14]

Nee, CDPR gaat gemankeerde game uitbrengen. Ik zeg alleen dat die game veel te zwaar gaat zijn voor de huidige gen consoles. Cyberpunk gaat denk ik een typisch gevalletje crossgen game zijn die niet lekker gaat draaien op de current gen. Die wil je op next gen spelen.
Tot nu toe vind ik Cyberpunk nog niet heel bijzonder uitzien
Tot nu toe vind ik Cyberpunk nog niet heel bijzonder uitzien
Trollololollolooooooooooo! :+
Tis niet slecht, maar niet dat ik zeg omg.
Je hoefde de xbox One X niet te kopen? Alles draait ook gewoon op de xbox One zelf.

Een variant voor mensen die de beste console ervaring willen, met games die daarnaast allemaal nog draaien op een bijna 7 jaar (!) oud apparaat.

Ik snap werkelijk waar je punt niet.
Omdat je gewoon merkt dat sommige dingen ineens niet meer lekker draaien (lees: niet goed geoptimaliseerd meer worden) op de normale One:
- Hoofdmenu van Xbox reageerde traag bij wisselen tabbladen
- Bij openen items in de Store start een fullscreen autoplay-filmpje, dat crasht je halve Xbox
- Bij Overwatch Play of the Game en Mystery Heroes laden characters skins veel te laat
- Enorme delay van de notificatie dat je gameclip is opgenomen.

Vóór de Xbox One X werkte exact dezelfde functionaliteit namelijk helemaal prima.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind upgraden an sich helemaal geen probleem; leuk zelfs, ik hou van tech/gamen/gadgets/etc, maar voorheen betekende een upgrade vaak ook écht een nieuwe console (bij Nintendo sowieso, en bij Sony/Microsoft vóelde het tenminste nieuw). Nu voel ik me een beetje geforceerd om constant voor hetzelfde apparaat te betalen.
Ik moet eerlijk zeggen dat het menu op de xbox One X ook niet fantastisch werkt.

Het is natuurlijk ook gewoon de vooruitgang. Nogmaals, de xbox One is nu bijna 7 jaar oud en hij was in 2013 al redelijk aan de onderkant van het midden als het ging om rekenkracht. Het houdt een keer op. Ik vind het nog een wereldprestatie wat er nu draait op een machine met de grafische kracht van een 7790.

Dat ding was in 2017 al aan het einde van zijn Latijn, laat staan nu.
Misschien blijven er nog wel gewoon games uitkomen op de One X?
Op de Xbox 360 en One zijn ook veel titels dubbel uitgekomen (Fifa, NFS Rivals, GTA V etc)

Dat GTA 5 überhaupt draaide op de 360 (met 512 MB RAM) is lovenswaardig te noemen. Geeft maar weer aan hoe veel het scheelt als ontwikkelaars op 1 type hardware geoptimaliseerd kunnen ontwikkelen.
ik juich dit niet toe maar ik kan t enigsinds wel begrijpen

Als we kijken naar wat we zeiden over de xbox en de ps4 toen ze net uit kwamen - het was volgensmij iets in de richting van "dit is probably de meest dissapointing console launch ooit, overpriced en underpowered"
dus ergens snap ik wel dat we n mid generation refresh gehad hebben in 2017 in de xbox one X en PS4pro

deze refresh heeft ons namelijk van pak m beet n zwaar underclocked FX8320 + HD7750(ish) naar n (nogsteeds best zwaar underclocked) Fx8320 + n underclocked RX480 getrapt wat voor 2017 i guess afdoende was maar ik denk dat op de xbox one X en de PS4 pro cyberpunk 2077 t alsnog moeten doen met 900P upscaled naar 1080 met wat op PC zou vertalen naar Medium - high textures+models met lage antialias en dialed back shadows+lighting om ook maar iets wat op 60FPS lijkt te krijgen en dan hebben we t nog over de xbox1x en ps4pro ik wil niet eens stil staan bij wat voor nachtmerrie t word om die game "draaiend" te krijgen op de base models

het mooie van de stap naar x86 is wel weer dat de base model van de xbox one gewoon nogsteeds de zelfde games zou moeten krijgen als de one x en de series X (dan wel niet op potato mode maar voor niets gaat de zon op)
Tja, als je per se de nieuwste games altijd met de beste graphics wil spelen, dan kies je daar zelf voor. Je kan Cyberpunk en Doom prima op een Xbox One van 6 jaar oud spelen.

Als je er toch voor kiest dat je ze op de beste kwaliteit wil spelen, heb je de optie in ieder geval om te upgraden, als je dat doet dan is dat het blijkbaar wel waard voor je. Je kan ook een nieuwe auto kopen en een paar jaar later gaan zeuren dat je weer een nieuwe 'moet' kopen als je de nieuwste features wilt hebben.

Als je de Xbox One vergelijkt met huidige game PC's loopt deze al erg achter en ik vind dat het wel weer tijd is voor een wat significatere upgrade dan de Xbox One X.

[Reactie gewijzigd door ghangster op 24 februari 2020 16:56]

Haha, mooi depressief leven heb je dan, je stopt je eigen dus in een ilussie en dan vind je het wel best. Want welke console je ook koopt, de beste ervaring zal het niet zijn (dan moet je echt bij PC zijn).

En als je niet op een OLED speelt, en een fatsoenlijke audio setup, dan kom jij dus helemaal in een negatieve spiraal. Ik wens je veel succes met je eigen voor de gek houden. :)
Ik snap je punt maar ik vind ‘beste ervaring’ wel een beetje te kort foor de bocht.

Een game op de console kan op bepaalde gebieden echt beter spelen (in geval van slechte port) en ook niet alles komt aan op graphics...

Er zijn genoeg games waar ik een betere ervaring heb op de console dan op de pc (dat kan ook aan de community liggen zoals bij FIFA), om over het relaxed bank hangen of het kostenplaatje van een pc upgrade nog maar niet te spreken.
de vooruitgang voor iedereen tegen willen houden omdat dat goedkoper is voor jou :?

Lijkt me dat je beter bij jezelf kunt beginnen.
Ik zit al 4 jaar met dezelfde pc en ik denk ook niet dat ik een RTX 3000 of Big Navi ga kopen. Tegen de tijd van 4000 zie ik het wel weer. Dan zit ik tegen 5 à 6 jaar aan en dat is echt een eeuwigheid als je t vergelijkt met laptops en smartphones.
Als je die een paar maanden terug hebt gekocht is het je eigen schuld. Je wist dan dat de nieuwe op komst was, of je hebt zitten slapen. Ik heb hem ook vorig jaar nog gekocht, ik wist dat de nieuwe op komst is, en ik ben zeer tevreden met mijn aankoop. Het is een prima apparaat, met in veel gevallen veel betere prestaties dan de normale Xbox One's. Niemand heeft je verplicht 2 jaar na launch nog een One X te kopen.

-edit: is al gezegd maar te laat gezien-

[Reactie gewijzigd door MCMXC op 24 februari 2020 17:37]

Wat een ongelofelijk domme reactie.

Niet iedereen wil een desktop bijhouden, plek in je huis maken voor PC gaming, hardware en drivers zelf beheren of wat dan ook. Soms wil je gewoon op de bank springen en een controller pakken. En dan gaan die consoles jaren en jaren mee. Wie ben jij om te zeggen dat dat verkeerd is.

Ik wil niet debatteren over lifetime van een console, maar ik heb al 4 jaar een PS4 Pro. Mn Nintendo Switch draait nog gewoon top.
Voor die tijd een 360 gehad, daarvoor een Xbox classic en daarvoor Dreamcast, N64 en SNES. Daarmee ga je 30 jaar terug in de tijd.

Disclaimer:
Ik ben daarnaast ook gewoon al PC gamer sinds Dune 2 en Commander Keen-tijdperk. Beide heeft voordelen. Beide heeft plek in de wereld.

[Reactie gewijzigd door hawke84 op 24 februari 2020 20:06]

Heel kort vond ik het niet hoor.
Wat een flauwekul, als er juist iets lang mee gaat, dan zijn het consoles wel. Sterker nog, Microsoft verlengt juist het leven van de Xbox One met 2 jaar door de komende 2 jaar alle games uit te brengen op zowel de Series X als de One (S/X).

Wees blij dat we tegenwoordig de optie hebben om te kunnen upgraden naar betere hardware, bij de Xbox 360 zaten we 8 jaar vast aan exact dezelfde hardware. De eerste 4K TV’s stonden al in de huiskamers terwijl de console nog aanmodderde met resoluties als 560p en 720p.
Kort, LMFAO!

Kijk de geschiedenis eens na over console lifetime, en onthoud dan dat de xbox one x bij de xbox one generatie hoort(6 jaar oud). Jij bent degene die een console zo laat in zijn lifecycle koopt, en de next gen was een paar maanden terug ook al aangekondigd.
Waar heb je het over man, klinkt een beetje als iets wat een cheapskate zou zeggen. Gewoon lekker upgraden die hap. Mijn 1080ti kan er ook wel weer uit als de opvolger er binnenkort is. Zit ie er toch alweer 3 jaar in. En da's lang zat. Marktplaats is er ook niet voor niks. En daarbij, dat er een nieuwe generatie aan zou komen was al een paar jaar bekend, in ieder geval sinds de release ven de xboneX.
Een jaar na release? Ding is jaren oud.
Een jaar na release? Ding is jaren oud.
Even lezen. Jaar + na release + aankondigen.

Xbox One X kwam in november 2017 (dus iets meer dan 2 jaar oud) en als ik het me goed herinner werd op E3 2018 Anaconda alweer genoemd (dat is nog geen jaar later). Die "deep in the works on our next console" announcement. En daarna ging het constant over Anaconda en Scarlet. En afgelopen jaar werd de Series X daadwerkelijk getoond. Je doet alsof de One X al stokoud is, maar dat ding is nog aan het warmdraaien.

Dus in minder dan 3 jaar ga je van je One X naar Series X.
Ik kan me voorstellen dat sommigen daar pissig over zijn.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 februari 2020 09:20]

Klinkt allemaal erg goed. Maar de balans kan pas echt opgemaakt worden als Sony met meer details over de PS5 komt. Ik heb zelf een Xbox 360 en een PS4, en heb momenteel nog geen voorkeur voor Xbox SX of PS5... we gaan het zien.
Het komt meestal (voor veel mensen) aan op wie het niet verprutst tijdens het launch event. Zoals Sony met de prijs van de PS3 of Microsoft met hun anti-consumer focus bij de Xbone.

Uiteraard zijn ze beide later op hun beslissingen terug gekomen maar toen hadden velen de keuze al gemaakt
Voor mij komt het enkel en alleen neer op exclusives, is precies de reden waarom ik van xbox360 naar ps4 ben gegaan. En ik denk dat ik wel bij het sony-kamp zal blijven.
Voor mij helemaal niet. Ik ben namelijk zo iemand die een Xbox koopt als hij al 5 jaar uit is om Netflix te kijken en af en toe een potje FIFA van vorig jaar.

Wat dat betreft is de huidige Xbox aardig compleet als streaming box. Netflix, Prime, Kodi, Plex, Youtube. Het is alleen jammer dat de NPO geen app heeft.

Mogelijk is dit ook allemaal wel mogelijk op de PS4 hoor, geen idee.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 24 februari 2020 16:38]

Uiteraard is dat allemaal mogelijk en juist Fifa is geen exclusive, die kan je bij ieder spelen.
Maar ik vind consoles te veel herrie maken voor dat soort zaken en een behoorlijk dure oplossing (zelfs 5 jaar na dato), als dat het enige is wat je ermee doet. Dus vind dit een rare keuze van je.

Daarom juist, zeer zeker deze nieuwe generatie zullen de consoles hardwarematig steeds meer op elkaar gaan lijken. Op papier en in praktijk behoorlijk weinig verschil tussen de machines. Dus het zit hem juist in de exclusives.

Nu game ik zelf ook niet veel meer, maar toch wel lullig als je net eindelijk een spelletje wilt spelen je er achter komt dat je bij het verkeerde platform daarvoor zit.

Weinig boeiend als je alleen Fifa speelt, dus.

Voor Netflix, Kodi etc, pak ik liever een spotgoedkope en fluisterstille Raspberry PI.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 24 februari 2020 16:45]

Nou, ja laat ik het zo zeggen. Ik heb inmiddels wel een aantal andere games gespeeld, maar het is toch zeker voor 85% van de tijd gewoon een streaming box.

Voor €200 kan je natuurlijk niet echt een fatsoenlijke game-PC met degelijke prestaties aanschaffen.
Punt is dat je niet echt argumenten noemt om tussen xbox of playstation te kiezen, zeker als je hem alleen als (veel ste dure en luidruchtige) streaming-box gebruikt en alleen af en toe fifa speelt (welke op beide platforms beschikbaar is).
4K UHD blurays waren destijds de doorslaggevende factor. Niet dat ik er ooit gebruik van gemaakt heb overigens.

Mijn punt was oorspronkelijk dat exclusives voor velen ook niet echt een doorslaggevende factor is. Een console is wat mij betreft de ideale casual gamer's platform, en juist dat soort gamers geven wat minder om het missen van een paar games.

Als ik het om de "exclusives" deed had ik waarschijnlijk een PC gehad, zoals vroeger.

Ps: Ik heb trouwens nog nooit last gehad van luidruchtigheid van de Xbox. Is dat bij PS4 een probleem dan of ben ik nou doof?

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 24 februari 2020 18:22]

Nouja, er zit hoe dan ook een fan in. Een raspberry pi achtige mediaspeler maakt in ieder geval helemaal geen geluid.
Ja, klopt. Maar op performance en out-of-the-box gebruiksvriendelijkheid lever je in.

Ik zou dan liever Chromecast / Mi Box S of zelfs Fire stick gebruiken. (Heb ze allemaal :+ :o )
Voor €200 heb je dan ook niet de functionaliteit van een pc.

Je kunt het ook omdraaien: een console kan games en media afspelen. Voor de rest heb je een ander (duurder) apparaat nodig, bij een game pc niet.
Ik heb zelf een game-pc en alles was op de xbox komt ook direct naar de pc, tenminste dat zeiden ze. Dus schaf alleen een ps5 aan.
Voor mij komt het enkel en alleen neer op exclusives, is precies de reden waarom ik van xbox360 naar ps4 ben gegaan. En ik denk dat ik wel bij het sony-kamp zal blijven.
Uhmmmm.
Dit dus.

Ik ben blij dat Lost Odyssey en Trials HD mn 360 aanschaf in ieder geval hebben gerechtvaardigd, maar man.... al die jaren met Kinect E3s..... kill... me.... now
Sony had het helemaal niet verprutst met de prijs van de PS3, die ging zelfs met die prijs nog als warme broodjes over de toonbank, vooral ook omdat het gewoon de goedkoopste blurayspeler was die indertijd te krijgen was, de meeste waren minimaal 1000 euro toendertijd, ohja, en je kon er ook nog leuke spelletjes op spelen.. En dan te bedenken dat de PS3 bijna een anderhalf jaar later op de markt kwam dan de xbox 360 EN voor een veel hogere prijs, en dan uiteindelijk alsnog ruim de winaar worden..
Ruim? Als ik hier kijk vind ik dat wel overdreven, sterker nog er zijn er misschien wel minder verkocht.

https://nl.qwe.wiki/wiki/List_of_best-selling_game_consoles
Op de wikipedia site van de ps3 zelf staat 87 miljoen..
Ruim? Als ik hier kijk vind ik dat wel overdreven, sterker nog er zijn er misschien wel minder verkocht.

https://nl.qwe.wiki/wiki/List_of_best-selling_game_consoles
PS3 heeft net iets meer hardware verkocht, maar waar het vooral om gaat is software.
Meen dat X360 ergens rond de 630 miljoen uitkwam en Sony 750?

360 was overduidelijk de verliezer vorige generatie.
Ondanks dat het sentiment lang was dat elke 360 zo'n 20 games had en elke Wii met slechts 1 game op een plank zat te verstoffen, was in de realiteit de Wii's attachrate gewoon beter.

Nintendo heeft vorige generatie echt verpulverd. Met handheld erbij richting de 2 miljard software sales. Mario Kart Wii en New Mario Bros (+/- 70 miljoen stuks) komen op meer dan 10% van de 360's lifetime software sales. 2 games...... En je weet dat deze games niet in de grabbelton belanden voor 15,- (zoals een GTA5) maar hun waarde de hele generatie erg goed vast houden.

Om het een beetje in perspectief te plaatsen.
Tuurlijk wel...
De originele PS3 was echt niet zo populair. Simpelweg omdat hij ten eerste later kwam dan de 360, en daarbij nog eens fors duurder was.

Het is pas vanaf de slim en het uitbrengen van zeer goede exclusives mid cyclus dat de PS3 terrein gewonnen heeft. Maar daarvoor was het magertjes.
Tuurlijk wel...
De originele PS3 was echt niet zo populair. Simpelweg omdat hij ten eerste later kwam dan de 360, en daarbij nog eens fors duurder was.
Naja, als ik dit overzicht bekijk is het voornamelijk zo dat de 360 gewoon een headstart had en binnen no time door de Wii is ingehaald en de PS3 in 2007 ook al on par zat. Daarna eigenlijk geen steek mee laten vallen. Ondanks dat de 360 de hele generatie betrekkelijk goedkoper was.

Ik was toen team 360/Wii btw.

Het is echt bizar hoe succesvol Nintendo vorige generatie was, ondanks dat de Wii veel eerder inkakte dan de rest.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 februari 2020 10:09]

De twee consoles zijn inmiddels tientallen miljoenen keren verkocht.
Ik denk dat je wat overschat hoeveel kopers daarvan gehoord hebben van een launch event.
Zowel Microsoft als Sony kopen de APU in bij AMD. Ze hebben beide de keus hoeveel processorkernen en compute-units ze op de APU willen, maar AMD ontwikkelt geen aparte processorarchitectuur of GPU-architectuur voor beiden. Je kunt er daaom vergif op innemen dat het Zen2+RDNA2 wordt voor zowel Sony als Microsoft en daarmee kunt je wel degelijk verwachtingen gaan opstellen voor de PS5.

Sony koopt in de regel een iets dikkere chip dan Microsoft dus de PS5 zal naar verwachting wat hogere specs hebben dan de volgende Xbox.
Sony koopt in de regel een iets dikkere chip dan Microsoft dus de PS5 zal naar verwachting wat hogere specs hebben dan de volgende Xbox.
Historisch gezien is daar niet perse reden voor.
Ja, de PS4 was krachtiger dan de One
Maar b.v. de Pro was minder krachtig dan de One X

Zover er al rumors zijn lijkt het er momenteel op dat de PS5 minder krachtig zal zijn dan de Series X.
De leaks die er zijn doen vermoeden dat er max 40 compute units komen op basis van een custom Navi 10 Lite van 2Ghz wat ongeveer uitkomt rond de 9-10TF. (onduidelijk daarbij is wat allemaal custom is maar raytracing support ligt voor de hand)

Het is ook nog niet duidelijk wat de pricing zal zijn. Een 12 TF series X zal zeker boven de 500 euro uitkomen zonder flinke subsidie van Microsoft. Er waren rumors dat er een instapmodel zou komen b.v. Series S met 5 TF om ook de onderkant van de markt te bedienen.
Mocht dit gebeuren en de specs van de ps5 er tussen zitten zal de pricing van de PS5 daar wel rekening mee houden.

Persoonlijk vind ik de content belangrijker.
Hierom zal er hier een PS5 komen vanwege de exclusives van Sony ongeacht de specs. Ik sluit niet uit dat er ook een series X komt maar momenteel heb ik nog geen content gezien die ik moet hebben.
De Pro was dan ook een jaar eerder op de markt dan de One X als antwoord op de One S. De One X was weer t antwoord op de Pro
Sony koopt in de regel een iets dikkere chip dan Microsoft dus de PS5 zal naar verwachting wat hogere specs hebben dan de volgende Xbox.
Dat is zeker geen gegeven, sinds ze beide bij AMD zitten heeft Sony eenmaal het krachtige ontwerp gehad (bij de PS4 v.s. Xbox One) en Microsoft eenmaal, bij de Xbox One X v.s. de PS4 Pro.

De geruchten gaan juist al een hele tijd dat de komende generatie MS de krachtigste console gaat hebben. Beide zouden de komende generatie kiezen voor 8 Zen 2 cores, echter gaat volgende geruchten MS een groter GPU gedeelte krijgen met een lagere kloksnelheid, terwijl Sony zou kiezen voor een kleine GPU met een hoge kloksnelheid, waarbij MS zo'n 12TF zou hebben en Sony 9 á 10TF.

Wat daar aan de kant van Sony waar van is moet nog blijken, aan de kant van MS lijken deze geruchten vrij accuraat geweest te zijn gezien de details die nu bekend gemaakt zijn.

Het gaat trouwens een flinke chip zijn, MS heeft een chip laten zien en deze zou op +- 405mm2 uitkomen afgaande op de vrijgegeven plaatjes, dus mogelijk niet geheel correct.. https://d2skuhm0vrry40.cl...020-01-08-14-40/comp3.jpg

[Reactie gewijzigd door Dennism op 24 februari 2020 21:08]

Er zijn ook juist genoeg geruchten geweest in de afgelopen maanden, dat de PS5 devkit v2 al iets meer dan 12TF was en dat alleen Sony devs op dit moment Devkit V3 hebben. De meeste geruchten van diezelfde "insiders", zeggen dat deze 2 consoles erg dicht tegen elkaar aan zitten qua specs.
Ps5 = rdna 1, xsx = rdna 2
Ps5 8 max 9 tflops en dan ook nog eens rdna 1 lite. Gegeven rdna 2 is een factor efficiënter en ms heeft exclusief vrs wat weer een factor 10 tot 25 %

Geloof mij, xsx gaat ps5 pijn doen.
Doe de groeten aan die zogenaamde insiders. Bookmark deze post en we zien wat het wordt als Sony uit de kast komt...tenminste als ze dat nog durven.
Het zou best kunnen, maar om je punt iets correcter te maken:
PS5 = RDNA onbekend, tflops onbekend, VRS onbekend.

Dat neemt niet weg dat de kans dat ze qua power onder de Series X uitkomen op basis van de geruchten inderdaad een stuk aannemelijker lijkt dan andersom, maar zeker zijn die dingen die jij stelt nog niet. Microsoft claimt bijvoorbeeld een gepatenteerde versie van VRS te hebben, maar Nvidia's Turing kaarten hebben dat ook al, dus gepatenteerd betekent in deze context niet dat het onmogelijk anders te implementeren is.
Ach als je een beetje op let welke geverifieerde info al op straat ligt en dus niet die zogenaamde insiders verhaaltjes. Dan kan je heel veel al zelf concluderen. Ps5 rdna staat gewoon op AMD slides, dus rdna 1. Voor Xbox was dat nextgen rdna, dus rdna 2.
Voor de rest:

XSX (full chip)
60 Shading + 60 RT + xx AI + Scalar CP + 32MB L3 + custom Z2 , 96 ROPS , 384 bit

PS5
36 CU (Shading, RT, AI , all using same CU) + Modified backend/cache + 16MB (OR 8MB L3) + Z2 , 256 bit

RT CU van XSX doen extra flops als het nodig is.
Jij maakt er nog steeds je eigen verhaal van namelijk. En over welke "geverifieerde info" heb je het dan? Waarschijnlijk probeer je het voor jezelf zo te maken dat het slecht uitpakt qua specs voor de PS5 en beter voor de Xbox, daarom geloof jij graag in de verschillende leaks van de PS5, al liggen die "all over the place" namelijk.
XSX (full chip)
60 Shading + 60 RT + xx AI + Scalar CP + 32MB L3 + custom Z2 , 96 ROPS , 384 bit

PS5
36 CU (Shading, RT, AI , all using same CU) + Modified backend/cache + 16MB (OR 8MB L3) + Z2 , 256 bit

RT CU van XSX doen extra flops als het nodig is.
Ach als je een beetje op let welke geverifieerde info
Dan mag je vooral eerst met bronnen komen namelijk, want het is heel makkelijk leaks van het afgelopen jaar bij elkaar te sprokkelen en zelf iets mooi's te maken wat voor jou het beste in je straatje past. Daarom wil jij namelijk graag geloven dat de PS5 minder krachtig is dan de XSX. Of dat het geval is, zal nog moeten blijken, maar de meeste insiders zeggen wel degelijk dat deze consoles zo dicht bij elkaar in de buurt zitten qua performance, dat het "broers en zusjes" van elkaar kunnen zijn.

Maargoed je moet vooral de "geverifieerde leaks" die je beter laten voelen vooral direct geloven.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 februari 2020 11:50]

Jij noemt het leaks, maar het zijn meer logische beredenering van reeds bekende en geverifieerde info.

Digital Foundry doet bijvoorbeeld dezelfde conclusie.
Logisch of gewoon leaks? Logisch wanneer de XSX in het voordeel staat bedoel je. DF speculeert net zo hard mee, door alle LEAKS bij elkaar te halen en daar een item over te maken.

Nogmaals, je doet blijken alsof dingen al bevestigd zijn. We weten over de XSX ook nog maar bar weinig namelijk. Verder dan die 12TF weten we ook niet, dus je kan nog niet eens stellen of die uberhaupt krachtiger is. Hij kan net zo goed minder ram hebben, minder snellere NVMe SSD, minder geavanceerde RT cores etc etc.

Deze komende generatie zullen de verschillen op andere vlakken liggen en niet de 12TF GPU power.
reeds bekende en geverifieerde info
Een post terug zeg je het volgende:
niet die zogenaamde insiders verhaaltjes
Jij was toch zelf de persoon die niet in insiders geloofde? Of zijn ze alleen "valid" als het om de Xbox gaat? Waar denk je dat die "geverifieerde info" vandaan komt? juist van insiders......

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 februari 2020 19:25]

Xbox heeft extra hardware rt cu. Ps5 heeft dat niet. Dit heeft AMD al bevestigd.PS5 pro mogelijk wel, maar lang niet zoveel als de series x. Daarbij heeft DF gewoon een correcte analyse gedaan voor Xbox one x. Dezelfde logica voor ps5 op basis van AMD gegevens. Ps5 kan max 9 TF. Meer is niet mogelijk met rdna1 tenminste kwa kosten vwb koeling. Vwb insidertjes, bedoel ik die resetera neogaf zogenaamde insiders, die er tot nu toe allemaal naast zaten. Navi zou alleen voor Sony gemaakt zijn....hahahahaha. ja rdna1 met gcn vanwege hardware backward compatibility. Dat is nou net de beperking van de ps5. Rdna2 kan ps5 niet hebben vanwege bc. Sterker nog dat is een dure soc voor Sony zo'n maatwerk soc. Ik denk dat de ps5 behoorlijk minder krachtig gaat worden, maar ook nog eens duur al dan niet duurder dan Xbox series x

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 26 februari 2020 19:40]

Goed verhaal en vooral lekker kort.
Xbox heeft extra hardware rt cu. Ps5 heeft dat niet. Dit heeft AMD al bevestigd
Dat heeft AMD helemaal niet bevestigd lol...AMD heeft het namelijk officieel nog niet eens over RT gehad voor Navi sinds RNDA 2 officieel nog niet is onthuld.

Feit dat je geen bronnen kan vermelden zegt al genoeg namelijk. DF maakt een analyse van info van insiders en leaks de zijn rondgestrooid afgelopen jaar. Jij vergeet dan zeker even voor de lol dat de meeste leaks aangeven dat beide consoles dicht bij elkaar in de buurt zitten.

Ben nog steeds benieuwd waar jij je bovenste info vandaan hebt namelijk. Jij maakt van geruchten een feit, maar alles in het positieve voor de Xbox is nogal kortzichtig en valt erg op.

Laat ik het dan ook hierbij houden.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 26 februari 2020 21:12]

AMD in 2019
Dus Navi geen hw acceleraties rt. Navi nextgen aka rdna 2 wel.

AMD in 2019 ps5 heeft Navi, maar geen nextgen, dus rdna1

AMD in 2019 over Xbox scarlett. Nextgen Navi, dus rdna 2.

Dus als je goed opgelet had, wist je na de AMD 2019 E3 presentatie al, wat je kon verwachten. Xbox is nu bevestigd. Sony ziet de bui al hangen en wacht tot het laatste moment. Sony is behoorlijk stil, daar waar ze bij de vorige generatie er boven op zaten. Ik vrees het ergste. Ze schijnen koelings problemen te hebben en bc lijkt een probleem te zijn. Microsoft heeft al bevestigd dat BC werkt en levert ook nog eens enhanced BC out of the box.
AMD in 2019
Dus Navi geen hw acceleraties rt. Navi nextgen aka rdna 2 wel.
Dat weten we allemaal, echter zegt het weinig over de PS5
AMD in 2019 ps5 heeft Navi, maar geen nextgen, dus rdna1
Ook hier is het nooit duidelijk geweest namelijk, plus Sony heeft zelf aangekondigd dat de PS5 hardware based ray tracing is. Kijk je zelf eens goed naar de roadmap, dan staat daar netjes"Next-Gen RDNA". Jij focust je teveel op de eerste lettertjes en eigenlijk heeft Sony ook officieel nog geen specs aangekondigd. Meer globaal wat ze gebruiken maar niet indepth info.
Dus als je goed opgelet had, wist je na de AMD 2019 E3 presentatie al, wat je kon verwachten. Xbox is nu bevestigd. Sony ziet de bui al hangen en wacht tot het laatste moment. Sony is behoorlijk stil, daar waar ze bij de vorige generatie er boven op zaten. Ik vrees het ergste. Ze schijnen koelings problemen te hebben en bc lijkt een probleem te zijn. Microsoft heeft al bevestigd dat BC werkt en levert ook nog eens enhanced BC out of the box.
Jij maakt van geruchten een feit, nogmaals jij bent aan het doom denken, iets typisch wat we iedere generatie weer terug zien. "Ooh het is nu afgelopen voor PlayStation, Xbox gaat domineren". Ooh Sony is stil er is van alles aan de hand. Er zullen vast issues zijn vanwege de corona virus, maar dat zal ook Microsoft problemen mee moeten hebben namelijk, tenzij ze alles in de achtertuin produceren.

Leuk dat Microsoft heeft geroepen dat BC werkt, maar dat werkte al op de Xbox One, BC is ook al lang (vorig jaar) aangekondigd voor de PS5. Misschien wat minder "doom" berichten lezen over Sony, dan zouden je berichten wat serieuzer genomen kunnen worden.
Op de AMD ps5 slide staat duidelijk Navi en geen nextgen Navi. Dat terwijl AMD op hetzelfde moment in een blogpost meldt dat project Scarlet nextgen Navi is.

Op de RT roadmap zie je dat Navi shaders rt is. Nextgen Navi heeft hardware rt, daarmee zeggende. Gewone Navi doen de cu's ook rt , maar nextgen Navi heeft aparte RT cu's. Je kan de RT van de gewone Navi ook hw RT noemen, maar net zoals de Nvidia 1080 kaarten RT kunnen, is dat wel veel minder efficiënt en gaat dat ten koste van de performance. Dus ja cerny kan het wel hw rt noemen, maar dat is het eigenlijk net niet.

Het past ook wel allemaal in het plaatje. Sony wilde de ps5 in 2019 uitbrengen, maar had BC issues en moesten de launch uitstellen. Dus dat de ps5 geen rdna2 heeft, klopt dan wel weer, die was voor dat moment nog niet beschikbaar. APU architectuur aanpassen van 1 naar 2 is nooit een optie geweest. Navi rdna 2 doet namelijk geen HW BC voor Sony. BC is overigens alleen PS4. Deze HW BC constructie heeft de PS4 pro ook ten opzichte van de base PS4. Microsoft heeft geen issues met BC, omdat ze gebruik maken van een virtualisatie laag. De Navi rdna2 is dan ook co-engeneerd door AMD en ms. Het is de echte nextgen hardware, tenminste voor nu dan. AMD is ook al druk bezig met ms voor de opvolger. Cloud rt. Iets wat alleen direct rt gaat ondersteunen en mogelijk krijgt de series x in de loop van tijd een software update voor ondersteuning hiervan. Sony heeft echter 2019 Navi 1 hardware. Ik kan het helaas niet mooier maken, maar het is zoals het is.
Je kan het idd niet mooier maken het verhaal. Misschien gewoon effe lekker afwachten in plaats van allemaal non info al je eigen conclussie trekken, want dat is wat je doet.
Dus ja cerny kan het wel hw rt noemen, maar dat is het eigenlijk net niet.
Aah dus Cerny liegt volgens jou lol....?

Kom op zeg, je bent wel er voorbarig zeg om al meteen alles zo als 1 grote conclusie voor jezelf neer te zetten. Sony heeft nooit iets bevestigd sinds deze geruchten vooral een beetje aan op losse schroeven hangen. Sony heeft nog niks aangekondigd, maar schijnbaar weet jij al precies tot in de puntjes hoe het is gegaan en dit is je conclusie en een feit.
AMD is ook al druk bezig met ms voor de opvolger. Cloud rt. Iets wat alleen direct rt gaat ondersteunen en mogelijk krijgt de series x in de loop van tijd een software update voor ondersteuning hiervan.
Nooit over gelezen, maar schijnbaar ook maar even erbij gehaald als iets wat je denkt? Als je naar het verleden kijkt is Sony eigenlijk de enige geweest die voorop liep qua advanced tech in hun consoles. Juist Microsoft is daar deze generatie pas naar gaan kijken. Kijk naar de PS3 (XDR, Cell,GDDR3, kijk naar de PS4 (GDDR5, betere GPU) remote play vanaf launch en nog een aantal features die de Xbox pas sinds kort heeft, Kijk naar de Pro (Polaris met Vega features, terwijl de One X alleen Polaris features had). Dus om te zeggen dat de PS5 nu opeens volledig een generatie architectuur gaat achterlopen geloof ik totaal niet. beide bedrijven weten precies wat AMD te bieden heeft qua architectuur. En dan kom je met een verhaal dat Cerny dus liegt over dat de PS5 hardware based RT heeft?

Moet niet gekker worden met jou. Anway ik stop hierbij ook met de discussie. Zolang er niks bekend is, ga ik vanuit dat beide gewoon RDNA 2 based zijn. In de geval kan Microsoft ook zoveel zeggen terwijl de XSX misschien niet eens volledig RDNA2 is maar het wel zo noemen omdat het die features bezit...oohnee Microsoft lieg natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 27 februari 2020 19:43]

Haha, cerny heeft wel vaker gelogen. Maar dat was je alweer vergeten zeker. Al deze non info, kloppen nog steeds. Zeker voor de Xbox. Het ps5 volk begint het ook al te geloven, check de fora maar. Jij nog niet, des te harder de pil is die straks geslikt moet worden. Dus AMD liegt volgens jou? Ze zetten gewone Navi op de slide en jij zegt nu ineens dat het nextgen Navi is?Cloud rt staat op de AMD rt roadmap en AMD maakt gebruik van micrososfts gpu engeneers. AMD geeft niets voor niets aan deep partnership met ms.

[Reactie gewijzigd door drakiesoft op 28 februari 2020 07:40]

Heel simpel, als je roept dat Cerny liegt, maar geen argumenten geeft, dan klets je gewoon uit je nek (wat je sowieso doet wat mij betreft met dat soort uitspraken). Je bent duidelijk een xbox fanboy dat alles daar graag heen trek. Cloudrt is niet gelogen nee staat op de roadmap, maar jij verzint een verhaal bij dat Microsoft met hun samenwerkt en Xbox het gaat gebruiken. Dat is iets wat je er namelijk bij verzint.
Het ps5 volk begint het ook al te geloven, check de fora maar
Aah je bent dus een meeloper?

[quo]Het ps5 volk begint het ook al te geloven, check de fora maar. Jij nog niet, des te harder de pil is die straks geslikt moet worden.[/quote]

Ow jeetje het zijn maar stuk plastic boxes met wat hardware erin, doe niet alsof je er zo aan gehecht moet zijn. Microsoft heeft nog anders heel veel te bewijzen aan de massa. Een box met hardware maken is niet het moeilijkste, de markt proberen te overtuigen dat is waar het pas moet beginnen voor ze.
AMD geeft niets voor niets aan deep partnership met ms.
Jij laat je teveel leiden door marketing praat met dat "deep partnership lol". Dat is allemaal marketing term. Net als dat Sony al 2 generaties met AMD samenwerkt voor custom hardware. Je doet net alsof Sony naar een computer winkel loopt en AMD hardware inslaat en Microsoft de enige is die met AMD engineering rond de tafel zit voor een SoC. Reclame en marketing praat laat je blijkbaar makkelijk foppen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 28 februari 2020 08:40]

Cerny heeft ook gelogen over die Motorstorm, Killzone 2, Uncharted 4 trailers.
AMD geeft zelf aan dat RDNA shader based raytracing is.
Maar goed als Cerny dat HW based vindt, moet hij dat zelf weten.
Het zijn iig geen aparte CU RT cores die in RDNA 2 en de nieuwe NVIDIA kaarten zitten.
Cloudrt is niet gelogen nee staat op de roadmap, maar jij verzint een verhaal bij dat Microsoft met hun samenwerkt en Xbox het gaat gebruiken. Dat is iets wat je er namelijk bij verzint.
Tot nu toe heb ik niks verzonnen, maar komt alle info uit rechtstreekse bronnen.
In dit geval AMD zelf.
Hier een slide van de AMD Computex 2019 keynote
Vertel mij maar eens wat hier aan verzonnen is?
Jij laat je teveel leiden door marketing praat met dat "deep partnership lol". Dat is allemaal marketing term. Net als dat Sony al 2 generaties met AMD samenwerkt voor custom hardware. Je doet net alsof Sony naar een computer winkel loopt en AMD hardware inslaat en Microsoft de enige is die met AMD engineering rond de tafel zit voor een SoC. Reclame en marketing praat laat je blijkbaar makkelijk foppen.
Ach Sony heeft zijn eigen traject, maar vergis je niet. Microsoft ontwerpt al jaren samen met AMD.
En tja, voor het geval je me weer voor leugenaar uitmaakt. Hier het bewijs dat het team dat aan de laatste NAVI en XBOX chips heeft gewerkt aan toekomstige chips gaat werken, bewijst maar weer dat nextgen RDNA /cloud RT xbox driven is.
Cerny heeft ook gelogen over die Motorstorm, Killzone 2, Uncharted 4 trailers. Het zijn iig geen aparte CU RT cores die in RDNA 2 en de nieuwe NVIDIA kaarten zitten.
Jij bent aan het zoeken naar dingen die er niet zijn namelijk. MotorStorm was een target render, Killzone 2 was een target render (dit hebben de devs zelfs aangegeven). De media heeft rondom Killzone 2 een ander verhaal gemaakt namelijk. UC2 was ook een in-engine target render. Ik Weet niet precies wat dit uberhaupt met Cerny te maken heeft?
AMD geeft zelf aan dat RDNA shader based raytracing is.
Ja en? wat heeft dat met de PS5 te maken? jij trekt je conclusie op basis van info die er niet eens is daarover.
Maar goed als Cerny dat HW based vindt, moet hij dat zelf weten.
Iemand die hier klakkeloos alles als feit neerzet denkt serieus dat een ander hem gelooft? Dit stukje dik gedrukt geeft aan dat je klets vriend.

https://img.gurugamer.com...se-ces-2020-900x-de86.jpg
Before they do, Cerny wants to clarify something. When we last discussed the forthcoming console, he spoke about its ability to support ray-tracing, a technique that can enable complex lighting and sound effects in 3D environments. Given the many questions he’s received since, he fears he may have been ambiguous about how the PS5 would accomplish this—and confirms that it’s not a software-level fix, which some had feared. “There is ray-tracing acceleration in the GPU hardware,” he says, “which I believe is the statement that people were looking for.” (A belief born out by my own Twitter mentions, which for a couple of weeks in April made a graphics-rendering technique seem like the only thing the internet had ever cared about.)
Tot nu toe heb ik niks verzonnen, maar komt alle info uit rechtstreekse bronnen.
In dit geval AMD zelf.
Hier een slide van de AMD Computex 2019 keynote
Vertel mij maar eens wat hier aan verzonnen is?
Wel volgens mij vergeet je zelf dat Microsoft ook Windows heeft en Azure en daar ook met AMD inplaats van alleen met Intel moet samen werken. Dat jij daar Cloudrt uit haalt voor Xbox op een later moment bla bla bla, verzin je gewoon erbij om het mooier te maken voor jezelf.
Ach Sony heeft zijn eigen traject, maar vergis je niet. Microsoft ontwerpt al jaren samen met AMD.
En tja, voor het geval je me weer voor leugenaar uitmaakt. Hier het bewijs dat het team dat aan de laatste NAVI en XBOX chips heeft gewerkt aan toekomstige chips gaat werken, bewijst maar weer dat nextgen RDNA /cloud RT xbox driven is.
Haha gaan we weer "ach Sony dit en dat". Jij negeert alles namelijk wat ik zeg. Zijn de GPU van de PS4 en Pro niet samen ontworpen met AMD? Waarom heeft de PS4 special features aanboord die de One niet had en de Pro Vega features aanboord heeft die de One X niet heeft? Ga je me nu nogmaals een lul verhaal ophangen? Die link die geeft zegt echt werkelijk waar geen ene reet. AMD heeft intern teams die vooral werken voor Sony en Microsoft, die worden ingehuurd.

Kom uit die bubbel zou ik zeggen, je hebt geen idee waar je het over hebt namelijk. Zo kan ik ook zoeken naar argumenten om maar iets te kunnen zeggen.

Einde discussie en veel plezier met de SeX later dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 28 februari 2020 15:44]

Haha, feiten op tafel en je blijft ze ontkennen.
Ik heb dat verhaaltje van Cerny ook gelezen.
Blijft gewoon shader RT hoor, is ook HW, maar dan net niet.
Feit is gewoon dat PS HW BC heeft en dus nooit van z'n leven Navi nextgen aka RDNA 2 kan hebben.
Immers dan liegt Cerny weer en krijg je geen BC op je PS5.
Je kan het hele verhaal nalezen. DF heeft een uitgebreide analyse gedaan waarom PS5 Navi 10 Lite heeft. Puur vanwege HW BC. Dus ontkennen mag, maar tja je kan het beter accepteren, dan komt de klap niet zo hard aan straks. Btw, de hardware van de ONE (X) is sowieso geavanceerder dan de PRO. Immers BC is niet helemaal software matig, maar deels HW versneld. De One X doet nu al raytracing (Gears 5), wat de pro nooit zal kunnen, want mist extra cores die de one X wel heeft.
Blijf geloven wat je zelf wilt geloven. Een keyboard ridder als jij weet het natuurlijk allemaal veel beter dan Mark Cerny.

Leuk feitje voor jezelf. PS4 deed al Ray tracing met The Tomorrow Childeren en water in Killzone Shadowfall was al raytraced, met je (Zal de Pro nooit doen).

https://www.dualshockers....ections-more-info-shared/
This presentation describes the physically based lighting pipeline of Killzone Shadow Fall. The talk covers studio transition to a new asset creation pipeline, based on physical properties. Moreover, it describes light rendering systems used in a new 3D engine built from the ground up for upcoming PlayStation 4 hardware. A novel real-time lighting model simulating physically accurate Area Lights will be introduced, as well as hybrid- raytraced/image based reflection system. We believe that physically based rendering is a viable way to optimize asset creation pipeline efficiency and quality. It also enables the rendering quality to reach a new level that is highly flexible depending on art direction requirements.
https://www.guerrilla-gam...ools-for-a-new-generation

Zelfs GT Sport gebruikt een Ray Tracing techniek:

https://www.gtplanet.net/...ing-system-at-cedec-2018/

Wat betreft Gears 5. Ik heb een RTX 2080 Super en Gears 5 heeft nog geen RT voor de pc. Roepen dat Gears 5 RT zegt weinig over de SeX, ja dat er misschien een patch komt, maar het is geen argument.

https://www.gamerevolutio...-tracing-rtx-dlss-support

Nergens te bekennen dus totaal niet relevant.

Bravo, je zet jezelf lekker voor schut.

Toedels.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 28 februari 2020 17:18]

Voxel cone tracing is dus geen raytracing. Gears 5 maakt gebruik van raytracing voor schaduw in Xbox one x. Pc weet ik niet, maar hier een Nvidia filmpje
Bravo, je zet jezelf voor schut!
Voxel cone tracing is een bepaalde raytracing techniek in The Tomorrow Children. Gears 5 heeft gewoon baked lighting is helemaal niet raytraced. Dat filmpje zegt helemaal niks over RT in Gears 5. De PC versie support ook geen RT namelijk. Je hoeft mij niks wijs te maken want ik heb zelf een RT kaart en Gears 5 in Gamepass Ultimate.

Bravo praat me maar na, maar ik geef je bewijs in links dat Gears 5 geen RT support heeft.
Gears 5 heeft raytracing en veel meer.
Voxel cone <> Ray. Het is een goedkope methode voor licht weerkaatsing.

Maar goed, we zullen het verschil wel merken straks. Series x zal rondjes draaien om ps5
distant shadows, with ray tracing-derived distance fields delivering more natural, more accurate soft shadows, visible across more objects at a distance.
Wel distance shadows, maar net als de andere games die ik opnoemde, is dit maar een klein onderdeel van het spel. Zelfde geldt voor GT Sport, Killzone Shadowfall en The Tomorrow Children. Jij doet heletijd blijken met je argument dat we praten over "full RT" zoals Battlefield of Control, terwijl dat totaal niet het geval is.

Nogmaals, bepaalde areas worden raytraced of gebruiken een raytraced techniek, maar we praten hier niet over full RT support.
Voxel cone <> Ray. Het is een goedkope methode voor licht weerkaatsing.
Wel, misschien moet je je eens bedenken dat devs juist graag efficiënte en goedkope oplossingen gebruiken om tot een eind resultaat te komen. Voxel cone is efficiënte manier waardoor het ook al gebruikt kon worden op eerdere platformen. Maakt dat het slecht? nee totaal niet.
Ik heb nooit full rt gezegd. Maar wel echte rt voor schaduw. Dat kan alleen met dedicated cores die de onex heeft en straks in grote mate de series x. Maar goed, wat Phil Spencer niet verteld heeft. De series x krijgt ook ai cores.
Voor direct ml en super res filtering gaming ai. Tevens voor processing neural ai en Azure ai. Microsoft is al heel lang bezig met hun Microsoft research programma met het ontwikkelen van ai toepassingen. Nu Xbox series x ism met AMD straks ook ai cores tot hun beschikking heeft, kan alleen maar leiden tot unieke game ervaring. Ben jij niet benieuwd wat de ps5 straks doet? Een ps5 logo en snelle SSD heeft ie al, dus booten moet geen probleem zijn 😁
Ga slapen man. De Xbox One X dedicated RT cores? Leef je in een andere wereld ofzo?

Klaar met die onzin hier.
Hahaha, gaat dit buiten je bevattingsvermogen? Gaat nog mooi worden straks als beide consoles door DF geanalyseerd worden. Sony met de billen bloot. Een bak hard en software innovatie in de box. Phil Spencer heeft niks gelogen dat ze all-in zijn gegaan voor de volgende generatie.
RDNA1 310 mm2 N7P
PS5

vs

RDNA2 420 mm2 N7EUV (or equivalent as 480mm2 N7P)
XSX

no contest ...
ps5 doel was 8TF, nieuw doel 9TF, maar Sony probeert nu dicht in de buurt te komen van de XSX hahaha. Lekker koelen die ps5.
Maar Sony vergeet XSX is niet alleen Flops
XSX = 12 TF + xx Gray + yy AI
PS5 = 8-9.x TF (flops metric only), RT gebruikt dezelfde shader cu, klein beetje HW accelerated dus.
Leuk stukje over direct ml(machine learning) en de toepassingen die je daarmee kan doen. Interessant is het ml upscaling stukje. BC games zouden hiermee heel goed geupscaled kunnen worden. Handig die ai cores straks in de series x!
Dat kan alleen met dedicated cores die de onex heeft en straks in grote mate de series x. Maar goed, wat Phil Spencer niet verteld heeft. De series x krijgt ook ai cores.
Ik moet je serieus nemen en jij komt met Xbox One X heeft dedicated RT cores? Lol jij bent serieus van het padje af.

De rest van je "wall of text" is totaal niet bevestigd, laat staan waar. Zelfs over de RT cores weten we geen reet van beide consoles. Je staart je enorm blind op allerlei verhalen op internet en maakt er een voor jezelf een feit van.

Heb je dat echt niet door? Niks is nog bekend namelijk zelfs niet over de Xbox Series X, buiten die 12TF. Ben niet zo geïnteresseerd in mensen die hard hun best doen iets door te drukken.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 29 februari 2020 13:36]

Haha ja niks officieel bevestigd, maar als je de juiste bronnen hebt, dan weet je dingen. Blijkbaar ben jij niet zo goed geïnformeerd. Trouwens ik vond net een leuk artikel over direct ml. Ben dus niet de enige 😁

Realtime upscaling van 1080 p naar 4k. Very impressive! Exclusief voor de Xbox natuurlijk. En ja je hoorde het het eerst van mij. Ga nu maar weer naar je ps5 topic om me voor weer eens voor gek te zetten. We zullen wel zien wie hier gelijk heeft.
Haha ja niks officieel bevestigd
Precies, einde discussie.
Haha voor jou wel einde discussie. Je hebt er namelijk niks tegen in te brengen, behalve een logo.
Oh ja in juni 2019 heb ik je ook al verteld dat de series x rdna 2 is.
Toen wilde je dat ook al niet geloven.
Maar goed, zoals ik al zei, mijn bron is uitstekend.
Dus bij deze. Ps5 rdna 1 9 terafloppers.
Speciaal voor jou, nieuwe intel from HQ:
Afhankelijk van de prijsstelling breng ms XSS uit of niet. Maar als ie uitkomt, dan zit hij dicht tegen de ps5 aan. RT sowieso beter vanwege rt core

PS5
310-315 mm N7P
36 CU geen RT , 8-9TF , beetje secret sauce Backend

XSS
~340-350mm N7P
xx CU, 6-7 TF + RT-AI core

XSX
-480mm N7P or 410mm2 N7 EUV
12.x TF Shading + xx RT + yy AI
Haha ps5 rdna 2? Nee hoor AMD heeft daar helemaal niks over gezegd behalve dat rdna 2 co-engineerd is met Microsoft. Dat betekent dus rdna 1 voor ps5
Echt een figuur ben jij zeg, moeite met lezen ofzo?
All DirectX are co-developed by vender hardware.

DXR 1.0 co-developed by nVidia to support RTX.
DRX 1.1 co-developed by AMD to support RDNA 2.

I thought you know that at least.
You can't make an API without the vendor hardware help.
RDNA is niet locked achter de Xbox. DXR die alleen support had voor Nvidia RTX waar DXR 1.1 support krijgt voor RDNA2. Snap je? Microsoft heeft zijn api en Sony heeft zijn api, enig verschil is dat DXR support voor het Windows platform is.
Nope rdna2 is co engineerd. Stond al in AMD slides en blog sinds 2019. Software kan niet zonder hardware.
Jij hebt de stream zeker niet gezien he.
"Architected en co-developed by AMD and Microsoft"
DXR kijk op het forum naar de slides, kijk op internet naar de artikelen na de presentatie van gister, maar blijf vooral volhouden!

[ZT] Playstation 5 Speculaties & Geruchten

Dus nogmaals kap lekker met je onzin en verkondigd geen onzin. Je hebt er namelijk echt de ballen verstand van.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 6 maart 2020 11:16]

Co-engineerd geeft AMD aan. series x heeft rdna 2 is. Dus RDNA 2 is xbox architectuur. Nu ook de software samen met AMD. Ik heb AMD niks over Sony horen zeggen. Ook geen woord Sony bij RDNA 2 in de slides, Sony zelf zegt RDNA 1.

Dus jij weet het beter dan Sony zelf? Je bent wel vol van jezelf he?
Je blijft verwijzen naar vorig jaar maar toen was RDNA2 helemaal niet officieel aangekondigd door AMD. Ga alsjeblieft goed luisteren naar wat ze zeggen en kijk naar de slides

Hoe oud ben je in godsnaam? Ja ik ben vol van mezelf omdat ik weet waar ik het over heb namelijk.
"We're on the cusp of next-generation. The next-generation consoles will use our latest Zen technology, our latest RDNA technology as well, really creating this very immersive experience with ray tracing, 3D audio, fast load times to really excite a new generation of gamers."

--AMD's Rick Bergman
https://segmentnext.com/2...2-and-zen-2-architecture/

https://twitter.com/tomwarren/status/1235690308534521858

https://jackofallcontroll...2020-ps5-will-use-rdna-2/

Of komt het hard aan dat je het maar niet wilt weten en je oren dicht aan het houden bent.

Maar wat maakt het uit? geloof wat je wilt geloven ja toch?
Rdna2 niet, maar wel rdna nextgen. Dat is kort daarna duidelijk geworden, dat dat navi2 is. Al sinds de aankondiging van rdna, heeft ms gezegd nextgen rdna en Sony gewone rdna. Kan ook niet anders. Sony is beperkt door hw BC. Dat kan met rdna 2 niet want daar zit geen gcn architectuur in. Zit alleen in rdna 1
Nergens in de AMD slides staat PS5 genoemd icm RDNA 2. Dus de conclusie van jouw websites is voorbarig. Ook de sony website zegt RDNA 1, sony heeft het artikel nog niet aangepast, wat vreemd is.
zo 12 TF + 13 TF raytracing
Die + 13 TF raytracing zoals DF aangaf...zou dat...zou dat niet dedicated RT cores kunnen zijn? :9 :9 :9

En en en Machine Learning om HDR toe te passen op games die geen HDR hebben.
...zou dat...zou dat niet dedicated AI cores kunnen zijn? :9 :9 :9

XSX = 12 TF + xx Gray + yy AI

Dus wie is hier van het padje af?
En zit jij daar naar je PS5 logo te duren. Waar blijven die specs nou?
https://youtu.be/agUPN3R2ckM
Path raytracing confirmed. 13 tflops rt cores confirmed.
Had ik toch weer gelijk of niet?
Ben benieuwd wat cerny morgen gaat vertellen of ik weet het al. Hij gaat er een beetje omheen draaien.
Praat je met jezelf ofzo? Path tracing is een rendering methode, niks exclusiefs aan Microsoft als je daarvoor dit naar mij stuurde.

Maar ga maar weer door met tegen jezelf praten.
Nope, het is de zwaarste raytracing methode.
Wie weet. Ms heeft nog niet alles verteld. Er zit nog meer in de box!
Bij mij is het lot al bepaald door God of War :)
En uncharted, Horizon zero dawn, Ghost of tsushime (aanname) TLOU, Spiderman, Bloodborne, Infamo.... enz enz
Ik heb ook een One en een PS4. Voor mij maakt het niet zoveel uit waarop ik game maar ik speel veel meer op de PS4 omdat er meer exclusieve titels zijn die ik leuk vind. En eens je dan wat meer tijd investeert in een console ben ik meer geneigd om de andere titels ook op die console aan te kopen.

In de praktijk speel ik dus op de Xbox One enkel Gears of War 4/5 & Forza Horzon 3/4. Ik heb ook eens een kwartaal Game Pass gebruikt, dat was wel erg handig en goedkoop om een reeks titels eens te herspelen.

Voorlopig neig ik naar de PS5 omdat ik nu het vaakst op de PS4 speel, maar mocht na de launch blijken dat de Xbox beter/krachtiger/leukere games aanbiedt, dan zal mijn voorkeur snel veranderen.
Voorlopig niet. De eerate 2 jaar zullen games ook op de xone(x) te spelen zijn. Somy krijgt wel games ps5 only
Ik zit in hetzelfde schuitje als jij, ik heb een ps4 (teruggekocht nadat ik hem had verkocht aan dezelfde persoon) om GT Sport te spelen, toen via een deal CoD op de ps4 gekocht, was een deal destijds. Mijn Xbox One S gebruikt ik voor Netflix, Youtube en wat spellen zoals RDR2, GTA5 en The Division 1 & 2 en Fifa 20. Media programma's zoals youtube en Netflix heb ik het idee dat het veter werkt op Xbox (qua menu)

Ik heb er zelf nog niet uit wat ik ga aanschaffen, al moet ik zeggen dat ik de controller beter vindt van de PS. Sinds kort wel met xCloud van Xbox aan de gang gegaan, op stream vanaf xbox naar Android werkt super.

Het ligt eraan hoe de ps5 eruit gaat zien, de nieuwe design van de Xbox vindt ik prachtig! Al hoop ik wel stiekem dat ie ook in het wit uitkomt (heb een witte tv tafel).

Al zag ik gisteren een goude ps4 slim, toen ik er naar keek zei de vrouw dat ik gek was en dat ze me eind het jaar wel een heel goed idee heeft wat ze voor kerst gaat geven :) :z _/-\o_ dus dan koop ik zelf de xbox, en wie weet zij de ps5 😁🎂🎉
Ook dan kan je geen balans opmaken. De Xbox One X was ook krachtiger, maar uiteindelijk toch niet de "winnaar". Dat waren de Ps4 Pro en Switch.
Een vraagje... Als hardwarematige DirectX Raytracing in het spel wordt gebruikt, hoeveel fps geeft het?
Hopelijk minimaal 60fps.
Volgens mij is raytracing nog steeds een Nvidia ding, de PS5 en XSX gaan met AMD in zee, dus dat zal een 'variant zijn op' van AMD die op die hardware moet gaan draaien.
Nvidia is momenteel de enige fabrikant die gpu's maakt met speciale cores voor raytracing, maar AMD heeft vorig jaar al bekendgemaakt dat dit ook onderdeel wordt van RDNA 2.
Microsoft heeft DirectX met de DirectX Raytracing api uitgebreid en elke hardware kan gewoon DXR ondersteunen.
RTX en de RT cores zijn wel specifiek nVidia benamingen, maar die zijn gewoon weer DXR compatible.

Gezien de RDNA2 architectuur primair op de PC is gericht is AMD's ray tracing implementatie gewoon DXR compatible. Hoe AMD hun ray tracing precies gaat noemen is nog onbekend (bij mij dan).

Sony zal hun eigen 3D api hebben of misschien Vulkan gebruiken, hierin zal dan weer ray tracing zitten die gebruik maakt van AMD's ray tracing hardware.
Microsoft gaat een Nintendo’tje doen met die naamgeving. Weten jullie het Wii en WiiU verhaal nog? De gemiddelde consument snapte er niets van is het nou een nieuwe of niet?

One X, Series X tja...
Het probleem met Wii en Wii U was dat het 2 totaal verschillende consoles waren die absoluut niks met elkaar te maken hadden op de maker na. Bij de Xbox One en Xbox Series X is dat niet zo.
Hoe bedoel je? De series x is toch gewoon de opvolger van de one x?

Net zoals de wiiu (die overigens ook wii spellen kon afspelen) de opvolger was van de wii.

Je ziet het, er is alweer verwarring.
Dat jij het niet begrijpt wilt niet zeggen dat er verwarring is. De Wii U de "opvolger" noemen van de Wii in dezelfde zin als de Series X van de One is gewoon incorrect. Als je de Wii U kocht gooide je alles buiten wat je met de Wii had, het was een totaal ander ecosysteem. Dat is met de Series X niet het geval. En laten we nu niet doen alsof er daadwerkelijk verwarring ontstaat door naamgeving van producten terwijl mensen maar al te graag ieder jaar een nieuwe smartphone kopen die een totaal andere naamgeving gebruikt dan het jaar ervoor.
Ik zie nog steeds niet echt verschil behalve bepaalde accessoires, maar zoals ik zei Wii spellen werkten er gewoon in en ook de Wii motes deden het gewoon.

Volgens mij is het dus behoorlijk vergelijkbaar.
Of misschien omdat alle populaire games tussen 2012 en 2016 alleen op andere platforms uitkwamen...

Ding was gewoon een flop omdat ze anno 2012 nog een PowerPC G3 probeerden te slijten en ontwikkelaars hun games daar niet meer op konden draaien. Had weinig met de naam te maken.
Mooi. Kunnen ze eindelijk de graphics gelijk trekken aan die van een gaming pc met midrange gpu.
Maar belangrijker vind ik wat ze gaan doen met TB en muis support. Als ze dat eindelijk eens verplichten zitten we op de pc niet meer met die halfbakken ports. En als ze dan toch eisen stellen eis dan dat er geen hardbinds meer gebruikt worden in wat voor vorm dan ook.
Wat versta jij onder een Midrange PC ?... mijn setup met Ryzen 2600 + GTX 1650 + 16GB 3600mhz kwam niet verder dan hoge settings a 40 frames op 1080P en dat systeem koste omstreeks een 550€

Series X gaat waarschijnlijk een 500€ kosten maar wat kost de PC waar jij het over hebt want ik krijg het gevoel dat jij probeert te zeggen dat Series X hetzelfde presteert als een PC van 500€ a 600€ dan zou je even een 400€ a 500€ achterwege laten ;)
Als je net 40 fps haalt is er iets anders in je systeem niet goed. Je moet al rond de 60 halen in de meeste games met de 1650.

https://www.youtube.com/watch?v=l1zgAJK4TO0

kortom of er is iets met je pc niet goed of het klopt niet wat je zegt. De 1650 kan immers veel meer halen.
Neem die test resultaten en port dat naar de one x die momenteel de snelste console is en die haalt niet eens in alle games 60 fps op 1080p met lagere graphics.

Je kan niet console fps met pc fps vergelijken zonder je te realiseren dat een aantal console graphics settings beduidend lager zijn dan op de pc ook maar mogelijk is. Lower dan low dus speciaal voor de console gecrippled. Als we diezelfde lower dan low settings op de pc ook zouden hebben en zouden vergelijken dan kan je met een goedkoop pctje heel ver komen.

Ik ben benieuwd wat deze nieuwe generatie gaat laten zien maar meer als een 3700 op fors lagere clocks en ongeveer 2060 gpu prestaties verwacht ik niet.
Gemiddeld 40 frames inderdaad op 1080P hoge settings en het systeem is al verkocht maar bij deze een paar tests ;)

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

reviews: De GTX 1650 - Vijf instapkaarten van fabrikanten

Deze tests waren met een i9 9900K en aangezien die een 10tal frames beter presteert dan een 2700X en dus ook mijn Ryzen 2600 ga ik er van uit dat mijn setup goed draaide met omstreeks 40 frames op 1080P hoge settings.

Wat jij zegt klopt niet er zijn genoeg XB1X enhanced games die naast hogere resoluties ook hogere settings hebben bijvoorbeeld Witcher 2 draait op de Scorpio beter en mooier dan een GamePC van omstreeks een 700€

Een Ryzen 3700 van 300€ en een RTX 2060 van 330€ vindt ik niet eens vergelijkbaar met de komende consoles van omstreeks 500€ want de PC heeft nog eens een 200€ nodig om te functioneren.

Wat jij zegt over PC framerate en Console framerate inderdaad volledig mee eens een 30 frames op console draait soepel genoeg terwijl een 30 frames op PC er niet uit ziet maar de settings zijn op console niet alleen Low.

Patatoe masher is er een middag mee bezig om precies de juiste settings met elkaar te vergelijken maar maak eens een nieuwe Build VS XB1 S en XB1 X ik ben benieuwd :)
Ziet er goed uit!
Ik wacht nog tot ergens volgend jaar deze tijd, om eventuele kinderziektes af te wachten.
Zal vast meevallen, maar voorlopig kan ik nog even met mijn gewone One vooruit.

Als ik het plaatje zo bekijk, valt de hoogte van de console ook wel mee (in verhouding tot de controller).
De hoogte valt wellicht mee, maar het lijkt mij enigszins een onpraktische vorm. Uit mijn eigen ervaring (n = 4) zijn er een hoop mensen die de console in een tv-meubel plaatsen, waarbij een plattere (wellicht wat bredere) vorm beter past
Komt de console nu eindelijk in de buurt van een echte game pc? :9

Maar even serieus; dat is flinke hardware in een nogal apart design. Ben benieuwd naar de test reviews van deze én de nieuwe Sony PS. Misschien toch maar eens een console gaan proberen als we 60+ fps gaan halen.
Nergens staan de afmetingen erbij, misschien is het wel te grote van een 15u patch kast :+


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True