Nieuwe Xbox-generatie heet Xbox en Series X is de naam van de eerste console

Microsoft heeft de naamgeving van de volgende generatie Xbox-consoles verduidelijkt. De nieuwe consoles krijgen simpelweg de naam Xbox, zonder achtervoegsel voor een generatie zoals '360' en 'One'. De eerste Xbox van de nieuwe generatie krijgt de aanduiding Series X.

Met de versimpelde naamgeving wil Microsoft ruimte overlaten voor 'extra consoles'. Dat zegt een Microsoft-woordvoerder tegen Business Insider. Welke consoles er nog moeten komen, zei de woordvoerder niet. Volgens eerdere geruchten wil Microsoft sowieso twee consoles uitbrengen. De vorige week aangekondigde Series X en een nog onaangekondigde console met een lager geklokte cpu en zonder schijflezer.

Het is niet voor het eerst dat een Xbox-generatie alleen de naam Xbox meekrijgt: de eerste console van het bedrijf heette ook Xbox. In die generatie kwam echter slechts één console uit. In de twee generaties die daarop volgden - de 360- en One-generatie - kwamen wel meerdere consoles uit. Denk aan de Xbox 360 S en de Xbox One X.

Waarschijnlijk zal Microsoft geen nieuwe console uitbrengen die alleen Xbox heet, wel betekent de nieuwe naamgeving dat komende consoles niet per se Xbox Series X hoeven te heten. Ook is niet zeker dat komende modellen de 'Series'-aanduiding gaan dragen. Microsoft heeft niet gezegd hoe de naamgeving verder precies gaat werken.

Microsoft toonde de Series X eind vorige week voor het eerst. Deze console krijgt een vierkant tower-ontwerp, een optische schijflezer en een aangepaste AMD Zen 2-soc met Navi-gpu. De Series X heeft ondersteuning voor framerates van 60fps in combinatie met een 4k-resolutie en krijgt een ssd voor snellere laadtijden. De console komt eind volgend jaar uit voor een nog onbekende prijs.

Microsoft Xbox Series X
De Xbox Series X

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-12-2019 • 14:03

223

Reacties (223)

223
216
59
8
2
136
Wijzig sortering
Met de versimpelde naamgeving wil Microsoft ruimte overlaten voor 'extra consoles'.
Sorry, maar versimpeld? Tegenwoordig is het al moeilijk zoeken op zaken voor de originele Xbox door de naamgeving van de Xbox One. Als de nieuwe simpelweg "Xbox" gaat heten gaat dit euvel alleen maar erger worden, maar dan voor alle eerdere series.

Dit is overigens niet de eerste keer dat ze zoiets flikken. Vroeger hadden ze de Surface productlijn, wat tafels met geïntegreerde schermen waren. Uiteindelijk zijn deze producten geschrapt en hebben ze besloten de productnaam te hergebruiken voor compleet andere producten. Daarop hebben ze ook alle eerdere documentatie onbereikbaar gemaakt omdat alle links voor oude Surface/PixelSense producten redirecten naar de huidige Surface productlijn pagina's die dus niet meer kloppen met wat gezocht wordt.
Ik vermoed dat je zometeen "een Xbox" hebt wat het platform is (lees: speelt Xbox spellen) en daarbinnen series: Series X (high performance) Series S (medium performance) Series E (low performance) bijvoorbeeld. Binnen de Series is dan wellicht nog extra onderscheiding mogelijk op featureset, denk Series X VR ofzo.

Uiteindelijk is het daardoor wel degelijk versimpeld. Je hebt een Xbox => Kunt alle Xbox spellen spelen. Wilt 8K gamen => Series X, wilt goedkoop gamen => Series E.

Dit is allemaal speculatie natuurlijk, maar het lijkt me op zich niet onwaarschijnlijk dat Microsoft een absurde console uitbrengt van €1200 (bij wijze van spreken) waarmee ze serieus concurreren met PC-gaming en toch volledig compatible blijven met spelers die een €250 'entry level' Xbox kopen.

Op de spellen hoef je echter alleen maar groot te zetten "Xbox Compatible"
Versimpeld binnen de huidige generatie misschien, maar over alle generaties heen krijg je nu de Xbox, Xbox One, Xbox One X en Xbox/The New Xbox/Xbox Series X. Hier is echt niks simpels aan.

Bij Nintendo kan je gewoon zoeken op NES/SNES/Gamecube etc. Bij Sony kan je gewoon zoeken naar Playstation2/playstation 3 enz. (PS1/PSX is een apart geval, maar goed dat was de eerste dus daar verwacht je sowieso geen versienummer).

Als je nu artikelen wilt zoeken over de originele Xbox, hoe doe je dat dan?
- Je kan niet googlen op Xbox, want dan krijg je elke generatie Xbox
- Je kan zoeken op Xbox(2001) of zoiets, maar dan mis je heel veel resultaten die de releasedatum niet noemen.
- Original Xbox? Wederom vind je enigszins wat je zoekt, maar je zal alleen nieuwere resultaten zien en bovendien schreef niemand "Original Xbox" toen het nog de enige was, dus die artikelen ga je ook weer missen.

Dit is gewoon 1 grote faal.

[Reactie gewijzigd door thefal op 22 juli 2024 21:01]

PS1 en PSX zijn beide andere dingen en ook weer niet :P

PSX (PlayStation eXperimental) was een werktitel voor de eerste Playstation.

De Ps1 (en volgens mij de PSOne als Slim versie) is de eerste Playstation die we kennen. (https://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(spelcomputer))

En de andere PSX was een video(DVD/CD)recorder met een Playstation 2 ingebouwd.(https://nl.wikipedia.org/wiki/PSX_(digitale_videorecorder))
Fun fact: Deze gebruikte al de menu stijl van de PS3/4/Vita.

En om het NOG leuker te maken; PSX was ook een event: https://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Experience
8)7

En voor meer smaakjes zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/PlayStation_(computerserie)

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 22 juli 2024 21:01]

En ik maar denken dat de PSX de eerste grote grijze Playstation was en de PSOne de kleine slim versie was.
Electronic Gaming Monthly adverteerde in de US met de PS-X ( daar zou hij eigenlijk ook zo op de markt komen), daarom is PSX blijven hangen bij velen. Dit is door social media overgenomen door de rest van de wereld. Is wel interessant leesvoer als je er over googled.
Social media in 1995?
Usenet, CompuServe, mailing lists, bestonden toen al een poosje.
Ik hoop nog altijd dat de PS5 op de PSX gaat lijken die hier nooit is uitgekomen. Ik bedoel dan meer qua design en minder groot natuurlijk.
Nouja Nintendo kan ik ook wel iets van is mijn ervaring als handheld lover.

DS, DSi, 3DS, 3DS XL, new 3DS, new 3DS XL, 2DS, 2DS XL.
Dat is nou niet het toonbeeld van duidelijkheid. Vooral die 'gewone' 3DS ten opzichte van de 'new' 3DS. Ik heb daar veel problemen mee gehad bij het zoeken naar bijvoorbeeld een nieuwe accu.
Oh daar heb je zeker gellijk in ja!
Voor Microsoft is het helemaal niet interessant om nog gevonden te kunnen worden met de originele Xbox. Ze willen dat je iets vindt over de huidige generatie, aangezien ze dat geld oplevert. De eerste Xbox verdienen ze niets meer aan. Wie koopt er nog nieuwe consoles, spellen of diensten voor dit18 jaar oude ding? In dat opzicht snap ik het wel dat ze dat niet als probleem zien.

Overigens heeft Apple dat ook, MacBook is al 13 jaar de naam voor hun laptops. Op winkelwebsites zetten ze er dan soms tussen haakjes achter welk jaar het is, maar op hun eigen site niet. Gewoon MacBook, punt. De nieuwste. Alle oude versies leveren niet significant meer iets op voor hun, hardwarematig gezien.

Je kan het als faal zien, zakelijk gezien is dat het niet. Plus, er zijn nog genoeg mogelijkheden om je zoekcriteria aan te passen dat je alleen info vindt van vóór 2019 toch? Dan filter je de nieuwe Xbox er op die manier uit. :)
Man o man, spijkers op laag water en glazen bol speculaas .... Wacht het nou maar af, als dit ding de kracht heeft die wordt aangegeven en er komen games waar we allemaal over praten dan intresseert me het een een roestend achterwerk hoe her ding heet. Ik will gamen op mn 4k tv op hoge framerates rn met alles op ultra, dat maakt mij persoonlijk blij, niet een naam die jij niet kan googlen blijkbaar ....
Ik zeg dat de naam een faal is. Ik zeg niet dat de hele nieuwe console reeks meteen gedoemd is om te falen. Maar waarom niet een logische naam kiezen bovenop wat ze allemaal wel al goed doen 😉
Ik denk dat dat dan toch echt aan de ontvanger ligt. Ik vind de benaming zo straight forward als maar kan. We weten door de vorige generatie dat de X het topmodel is, daarnaast weten we hopelijk nog steeds dat het het Xbox platform betreft. Het is enkel een aanduiding om een specifiek model te kunnen duiden. En wat Zappos ook aan geeft als het platform gewilt is om de juiste redenen dan slaat de naam heus wel aan. Of had je verwacht dat opa's en oma's bij de naam Wii meteen door hadden wat de bedoeling was?
Het zal wel meevallen zeg. Het maakt voor de consument echt geen bal uit dat je geen games van 15 jaar geleden meer kan googlen door 'Xbox' in te typen. Vanuit het marketingperspectief lijkt me deze versimpeling best wel een goed idee. We zullen het zien, maar het idee dat hiermee verwarring ontstaat over de 'originele' Xbox etc. geldt alleen voor handelaars in tweedehands games en accesoires, waarvoor mijn medeleven.
Het zal wel meevallen zeg. Het maakt voor de consument echt geen bal uit dat je geen games van 15 jaar geleden meer kan googlen door 'Xbox' in te typen. Vanuit het marketingperspectief lijkt me deze versimpeling best wel een goed idee. We zullen het zien, maar het idee dat hiermee verwarring ontstaat over de 'originele' Xbox etc. geldt alleen voor handelaars in tweedehands games en accesoires, waarvoor mijn medeleven.
Ik ben niet zo bang voor de verwarring want men verzindt daar echt wel wat op.Het zal mij niets verbazen dat het woordje retro gebruikt gaat worden in advertenties en zoek termen. Retro xbox,retro xbox games etc.
Ik zie je punt. Ik snap 'm. Echter vind ik dat je er onnodig veel drama aan toevoegt. In de praktijk zal dit zo goed als geen issue zijn.
Je kunt ook googelen binnen een bepaalde tijd. Maar afgezien van dat ben ik het wel met je eens.
verbaast het je echt van microsoft?
kijk voor de gein eens naar windows, office benamingen 8)7
Je kunt consoles natuurlijk ook gewoon helemaal overslaan en je games spelen op een machine die meer kan dan games alleen.. #PCMR
Zou super grappig zijn als de Playstation 5 opeens de Playstation X heet. :+ Probeer dan maar eens PS1 roms/games te vinden

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 21:01]

Om een of andere reden werd de playstation vaak afgekort tot PSX. Later kwam Sony ook daadwerkelijk met de PSX, een Playstation 2/Videorecorder combo 8)7

Mochten ze nou inderdaad met een Playstation X komen dan is de chaos daar ook compleet, maar dat gaan niet gebeuren gelukkig ;) Bovendien kent bijna niemand de PSX (videorecorder) dus dat valt mee.
Nee is niet uitgekomen buiten Japan en werd amper verkocht. Denk niet dat veel mensen die kennen.

Bovendien is het de PSX, geen Playstation X

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 21:01]

Het schijnt anders te zijn dan jij denkt ik hoorde dat dit de nieuwe consol is die alles kan spelen alle oude titels van xbox + 360 -+ huidig en de nieuwe games. En dat de huidige Xbox gewoon aanblijft als lowend model daar kun je de zelfde games op spelen... Maar minder details of games streamen vanaf de Microsoft servers...
Microsoft maakt van de spelcomputers gewone computers.En er word onderscheid gemaakt tussen modellen zodat straks alleen lui met poen de duurste versie kopen en de wat armer gebruikers een langzamer model kopen vanwege de prijs.Slechte ontwikkeling deze xbox series.
Hoezo? Ze kunnen toch dezelfde games spelen? Het ziet er gewoon iets minder mooi uit.
Persoonlijk vind ik die keuze wel fijn hoor :)
dus jij denkt bijvoorbeeld..
Xbox Series S
Xbox Series E
Xbox Series X
niet dat ik je tegenspreek oid, maar viel me gewoon op :)
Ha had ik zelf niet eens gezien. Mijn onderbewustzijn is duidelijk een beetje een perv ;)
Ze weten bij MS echt niet om te gaan met naamgeving.

De eerste xbox had niet echt een afkorting, was ook niet nodig want het zijn maar 4 letters. De xbox 360 werd al snel de 360 of X360. Toen kwam de Xbox One, wat snel XBO werd. En toen kwam de Xbox One X, wat afgekort XBOX zou zijn.

En nu gaan ze het dus nog verwarender maken, maar (nog) niet met de afkortingen maar de gewone namen? 8)7
Xbox zelf is een afkorting. Xbox staat voor DirtectX Box en was bedoeld om de concurentie met de Japanse consoles aan te gaan.

De codename voor de Xbox was trouwen "project manhattan" vernoemd naar het RL project manhattan waarmee de geallieerde de eerste atoombom maakte die op Japan gedropt zou worden :+
Toen kwam de Xbox One, wat snel XBO werd. En toen kwam de Xbox One X, wat afgekort XBOX zou zijn.
Ik hoor mensen altijd Xbone zeggen ipv XBO. Al heb ik nog nooit Xbonex of Xbones gehoord. Maar nee, het wordt er niet simpeler op.
Xbox Series X > Xbox S X > Xbox SeX > SeXbox!
Hoe zal dat inderdaad gaan bij zo'n groot bedrijf in een meeting: "ja, dat is een goede naam, die gaan we gebruiken" |:(
Mee eens. Ik zoek met regelmaat nog artikelen/video's over de Xbox "classic" dan wel de 360 of One. De hoeveelheid verkeerde resultaten zijn erg irritant. Het werken met bijv. -one -360 werkt ook maar deels/halfslachtig. Ze maken het er zeker niet duidelijker op/mee.
Ik weet dat naamgeving voor producten/diensten in de tech-sector vaak een ramp is, maar MS is toch wel uniek slecht erin. Zou het echt gewoon geklungel bij de marketingafdeling zijn? Ik krijg haast het idee dat dit met opzet gebeurt, omdat iemand denkt dat op elkaar lijkende namen bij verschillende producten voor de een of andere reden goed uitpakt. Sommige speluitgevers doen ook aan die bizarre trend dat ze weer vooraan beginnen. Kijk bijvoorbeeld naar Activision met COD: Modern Warfare of Bethesda met Doom.
bwa, ooit van nVidia en intel gehoord?
letterlijk tientallen versies van quasi hetzelfde met de meest exotische achtervoegsels?
Verschil is denk ik dat NVidia en Intel dit expres doen zodat ze makkelijker oude wijn in nieuwe zakken kunnen verkopen, gewoon nummer ophogen of er een paar letters achter plakken en dan is het 'beter' toch? AMD is net zo erg trouwens.

Microsoft is gewoon traditioneel slecht in dingen een naam geven, ook als het juist in hun eigen voordeel is om het voor gebruikers overzichtelijk te houden. Windows en office versies hebben ook al van die super onlogische namen en nummers, het lijkt wel of ze bij elke versie met 2000 man gestemd hebben wat de naam gaat zijn (waarschijnlijk nog niet eens ver bezijden de werkelijkheid).
Dit zegt toch eigenlijk wel genoeg:
Microsoft's marketing department didn't like this name, suggesting "11-X" or "Eleven-X" as alternatives.[18] During focus testing, the company put the name "Xbox" on the list of possible names during focus testing simply to prove how unpopular the Xbox name would be with consumers. However, "Xbox" proved to be the more popular name on the list during consumer testing, and was thus selected as the official name of the product.
Ik wil niet weten hoe de opvolgers van de Eleven-X geheten zou hebben...
Eleven X S?
Twelve X?
Eleven X One X
Eleven Thee Sixty?
Alle titels die een zoveelste remake zijn van het origineel en waarbij de originele naam weer gebruikt wordt zijn games die ik sowieso oversla omdat ze 999 van de 1000 keer niet de moeite waard zijn... laat ze lekker irrelevant zijn als ze dat willen; fuck 'em!

[Reactie gewijzigd door cappie op 22 juli 2024 21:01]

Zonder te zoeken vind ik het persoonlijk ook een drama.
Waarom series X. Dit zegt in mijn ogen dat er ook een A, B en C series moet komen.
Dat er misschien een uitgeklede versie komt zegt niets over Series.
Het is gewoon niet duidelijk.

Microsoft is al gewoon niet zo duidelijk in benaming, zie de Windows reeks die nooit een Windows 9 heeft gehad. Allemaal prima te begrijpen als je je erin verdiept maar zonder dit te doen is er geen logica.
Datzelfde gebeurd met de Xbox.

Kijk naar PLaystation die na een tijdje een Slim editie uitbrengt of een Pro.
OK, de benaming zegt bij een Pro niet perse wat er wordt bedoeld maar iedereen weet wat je bedoeld als je het heb over een Playstation 3 slim.

Zo moeilijk hoeft het toch allemaal niet te zijn.
Deze console had gewoon moeten heten: Xbox Two of One 2, of ONE XX of iets in die trant.
Een Xbox Series X snapt toch niemand wat van :(
Net als auto's dus, Audi A4 sinds 199x maar zodra je de bouwjaar erbij pakt weet je waar het over gaat. Helaas zijn de jaren waar de auto over is gegaan naar een nieuwere uitvoering. Dan moet je echt meer weten.
Ach ja, tis iig nog niet zo erg als de USB generaties.

Maar agree, MS leert hier niet van de blunder van Nintendo om de Wii U zo to noemen...
Dat voor jou het zoeken op zaken lastiger wordt betekent niet dat de naamgeving op zich niet hartstikke simpel is. Het ding heet Xbox, klaar. Veel simpeler lukt niet hoor.
Zo heb je ook de surface pro waarbij de 5e generatie ineens gewoon weer 'surface pro' zonder versie aanduiding heette. Om vervolgens bij de 6e generatie weer vrolijk door te nummeren.
Iets vergelijkbaars hebben ze met hun toetsenborden gedaan. Sowieso heb je het "Microsoft Surface" toetsenbord. Een ramp om te vinden aangezien je daarmee eerst langs allemaal toetsenborden voor de Surface computers moet. Het toetsenbord dat ik nu gebruik is misschien nog wel erger en heet simpelweg "Microsoft ergonomic keyboard". Wie bedenkt dat, waarom niet gewoon even een fatsoenlijke productnaam.
Gewoon simpel houden en een Playstation 5 kopen, dan ben je van al het gezeur af :p
Ik vind het leuk om met oude consoles te knutselen, maar inderdaad, het opzoeken van relevante info over de "OG" Xbox is bijna onmogelijk. Dit gaat helemaal drama worden met backwards compatibility en heruitgaven van games voor de nieuwe consoles, straks weet je niet meer wat waar op werkt en voor welke console het daadwerkelijk is uitgebracht. MS maakt er echt een bende van met de namen.
Bij Xbox werkt alles vanaf de eerste Xbox, dus daar hoef je he niet druk om te maken en je hoeft ze niet op nieuw te kopen. Disc erin en digitale versie downloaden.
Euh, nee? Er zijn games van de og xbox die werken op de 360 en one, maar dat is maar een fractie van het totale aanbod.

https://www.xbox.com/en-U...atibility/available-games
Oh dan vergeet je toch de PSone, PS2 slim, PS3 slim, superslim, PS4 slim & Pro.

Als ik overige comments lees dan zie ik wel stereotype tweakers gedrag, de naam past niet in een logisch patroon dus het is niet goed. Namen hoeven natuurlijk helemaal geen patroon te volgen, je noemt je kinderen ook niet 1, 2 of 3. Alleen als je voornaam Willem is mag dat ;)

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 22 juli 2024 21:01]

Daar kun je allemaal prima op zoeken, dus nee, dat is niet hetzelfde.
Precies, gewoon willem, Willum en WiIIum noemen... :Y)
Oh?

Alle versies van de PS3 beginnen gewoon daarmee hoor, hartstikke logisch. PS3 slim, PS3 superslim etc.

Het gaat alleen mis over meerdere generaties en daar gaat het hier om. Ik ken een familie waarin 4 generaties Henk heten voor de zoon. Dat ging hartstikke goed totdat Generatie 3 kwam. Hoe nu verder van Henk Jr en Henk Sr? Dus die heten nu Opa Henk, Henk Sr, Henk Jr en Baby Henk. Totdat Opa overlijdt en dan schuift alles op.

Jammer genoeg schuift het hij Xbox niet op. Er is gewoon niet nagedacht over deze naamgeving behalve dan dat Xbox niet gewoon 1,2,3,4,5 wilt heten. Maar ook niet zoals Nintendo gewoon hele nieuwe namen per generatie.

Leuke generalisatie over dat "stereotype tweakers gedrag" maar er is over de historie bekeken ook geen touw aan vast te knopen met Xbox.
Maakt helemaal geen reed uit hoe deze console gaat heten en anders een digitaal sinterklaas verlanglijstje.
Wat betreft de kinden maakt het inderdaad niks uit, die zullen er blij mee zijn ongeacht de naam. Maar verplaats je nu even in de schoenen van de ouders. Hoeveel uur moeten zij spenderen in de jungle van benamingen omdat ze er niet achter kunnen komen welke wat is?
Poeh, Poeh, als jij journalist bent en jij moet informatie hebben over wat oudere producten en dat het lastig zoeken is op het internet om een artikel te schrijven over de Xbox 360 dan moet je maar wat meer moeite doen, je krijgt als journalist best veel betaald hoor, je mag best wel wat doen voor je poen, die artikelen zijn echt wel te vinden hoor.
Ten eerste ben ik geen journalist. Het voordeel is dat ik soms genoeg tijd heb om op zoek te gaan naar bepaalde zaken die ik nodig heb voor m'n originele Xbox, maar zelfs dan kom ik al genoeg obstakels tegen en zal ik vaak genoeg niet vinden wat ik nodig heb door die benamingen. Maar denk je echt dat journalisten niks beters te doen hebben dan zoeken naar artikelen over 1 specifiek iets? Ze zullen meer dan dat moeten posten, plus nog door de standaard bureaucratie en meetingen moeten gaan voor andere zaken. In hoeverre is het het dan waard om verward te raken door de Xbox?
Microsoft een naamgeving blijft toch echt een drama hè.
-XBox
-XBox 360
-XBox One (S)(X)
-XBox Series X....

Windows 1, Windows 3.1, Windows 95, 98, ME, XP, Vista, 7, 8, 10

Echt, de logica ontgaat mij in de meeste gevallen.

En hoe moet ik zo'n torentje ooit kwijt kunnen tussen mijn andere audio- en video-apparatuur? Wat een belachelijke vorm.
De naam is Xbox. niet series X. Dat is alleen de serie. Geen idee wat ze hier precies van plan zijn.

-XBox
-XBox 360
-XBox One (S)(X)
-XBox

Zouden de juiste benamingen zijn. .
De nieuwe generatie is gewoon Xbox.

Het eerste model uit deze generatie heet Series X.

Dus dan krijg je
-Xbox
-Xbox 360
-Xbox One
  • Xbox One
  • Xbox One S
  • Xbox One X
-Xbox
  • Series X
In andere woorden:
Microsoft is incompetent met het bedenken van goede en duidelijke namen voor haar producten.

[Reactie gewijzigd door Exhonor op 22 juli 2024 21:01]

Ik snap niet dat iedereen het zo lastig vind.

De huidige generatie is de Xbox one S en X. De nieuwe heet straks waarschijnlijk Xbox Series X en wellicht volgen er ook S versies.

Dan krijg je dus:
Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X
Xbox Series S
Etc.

just my 2 cents.
Dat snapt iedereen wel, maar het maakt het wel onwijs lastig om bijvoorbeeld tweedehands accessoires te vinden straks, zowel voor oude als nieuwe modellen.
Ja, in theorie is dat de naam. Dat gezegd hebbende zal er in de volksmond gewoon over de Xbox Series X worden gesproken, en daarna wss de Xbox Series X 2 wanneer de volgende versie uit komt.

Als ik met mijn Xbox Series X na release op een supportforum aankom met "Ik heb een probleem met mijn Xbox" zal aan mij zeker wel de vraag "Oke welke Xbox heb je?" worden gesteld.
Dan zeg je dus vrolijk terug, Xbox.
Waarom lijk jij te denken dat Windows 2.0 en 3.0 niet bestaat?
3.11 bestaat trouwens ook en Windows 95 is de marketing naam van 4.0
Het begon pas vreemd te worden toen Windows 7 eigenlijk 6.1 is en Windows 8 6.2 is.
Dat zijn inderdaad de NT versie nummers. Commercieel is het echter als volgt:

4: Windows 9x/ME
5: XP
6: Vista
7. 7
8. 8/8.1
9.10 (En NT nu ook gelijk getrokken naar 10, waarbij het NT type bij beide eigenlijk 6.4 had moeten zijn)
.oisyn Moderator Devschuur® @lars_jj17 december 2019 16:13
En de reden voor Windows 10 is dan weer vooral omdat er allerlei oude software bestaat die checkt op het begin van de naam "Windows 9" om 95/98 te detecteren.
Dat is wel echt onfris, maar goed dat ze het dan preventief het nummer 10 hebben meegegeven.
Kan blijkbaar ook horizontaal geplaatst worden.
offtopic:
Eerlijk is eerlijk, tussen Windows 1.0 en Windows 3.1 zaten wel versies 2.0, 2.1 en 3.0 (en 3.11 en 3.2 (China) kwamen er nog na). Maar eens; daarna is het ellende met naamgeving inderdaad.
Liever een belachelijke vorm, dan een vliegtuig die opstijgt..
Nou op vakantie ben ik er vaak toch best blij mee. :+
De meeste windows namen vind ik eerlijk gezegd nog wel te verdedigen.
Ze begonnen met versies:
1.0, 2.0, 2.1, 3.0, 3.1, 3.11(Geen nieuwe features, dus kleine ophoging)

En uiteindelijk zijn we weer terug bij versies:
7, 8, 8.1, 10

Windows 95 was 15 jaar na Windows 1, na 15 jaar mag je van mij best een nieuwe reeks versienummers kiezen :)

ME was destijds gewoon prima marketing, iedereen maakte zich zorgen over het Millenium probleem, door Millenium in de naam te zetten liet men zien : Wij zijn er klaar voor (al wordt het gezien als de slechtste ooit).

Al moet ik nageven dat als je ze allemaal op een rijtje zet het wel enigszins ongeorganiseerd lijkt :)
Enige beetje logische is vanaf Windows 2000 server kant.

- Windows 2000
- Windows 2003
- Windows 2008
- Windows 2012
- Windows 2016
- Windows 2019

[Reactie gewijzigd door Illegal_Alien op 22 juli 2024 21:01]

Al heten ze vanaf 2003 wel Windows Server <jaar>. Windows 2000 was gewoon Windows 2000, en had zowel een Pro als een Server editie (Windows 2000 Server dus)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juli 2024 21:01]

En het verduidelijkt juist niets. Er gaan straks veel misverstanden zijn met de Xbox One X.

In de winkel. Hoi ik wil graag de Xbox kopen. Welke bedoeld u mevrouw? Gewoon een slechte naam. Maar goed hij komt sowieso in huis.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 22 juli 2024 21:01]

Playstation heeft tot nu toe zeer consistente naamgeving gehad die altijd duidelijk vertelde welke in welke volgorde ze zijn uitgekomen en waar elk model anders is in.

Playstation
Playstation 2
Playstation 3
Playstation 3 Slim
Playstation 3 Super Slim
Playstation 4
Playstation 4 Slim
Playstation 4 Pro

Duidelijk.

Microsoft daarintegen...

Xbox
Xbox 360
Xbox One
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X

Geen touw aan vast te knopen zonder dat je een cheat sheet hebt met daarop de specs and waar de X'en de S voor staan.
Je vergeet de PS One (wat het niet écht duidelijk maakt, want wat wat is één?) en de PS2 Slim. verder is er ook nog een PSX (door velen verward met de eerste PS1) wat een PS2 is met een HDD recorder functie (alleen uitgebracht in Japan).

Oh ja, de PSP kent ook tig varianten (zelfs met verschillend RAM!) en dan zijn er nog twee soorten Vita en de PSTV. :)
Ik wist niet dat de PSOne en PSX bestonden, die zijn inderdaad best wel slecht.
Ze zijn echter ook best wel oud, dus kan ik het dan nog vergeven, vooral omdat ze ditzelfde niet nog een keer hebben gedaan.

Playstation 2 Slim past alsnog perfect in het rijtje.

De rest zie ik meer als aparte entiteiten omdat het hand-helds zijn in plaats van de volledige home-console.
Ik denk (hoop) dat als ze nieuwe hand-helds uitbrengen, ze de naamgeving hiervan ook een stuk logischer zullen doen.
De PlayStation 3 was de eerste Sony console die ik aanschafte, waarbij het eerste exemplaar niet eens voor mijzelf was, maar dat je daar nu geen cheat sheet bij nodig had klopt niet helemaal.

Zo heette de eerste lichting weliswaar PlayStation 3, maar de Slim en Super Slim werden dacht ik gewoon enkel met PS3 op de doos aangeduid.
Dan was het ook altijd maar weer afwachten wat Sony bij een nieuwere versie van hetzelfde model had "wegbezuinigd". Je kreeg weliswaar vaak een grotere harddisk, maar dan ontbrak er weer een cardreader, usb-poorten, touch-sensitive knoppen, ledjes, of een eject-knop...

Als je een PS3 na een aantal jaar moest vervangen door een nieuwer model, was de grotere harddisk eigenlijk het enige wat beter was. Vooral optisch werd de console steeds wat goedkoper om te zien.

(Je mist overigens een hele waslijst aan verschillende Xbox 360-uitvoeringen).
De PS3 'phat', slim en superslim hebben (afgezien van een korte overgangsperiode) nooit naast elkaar op de plank in een winkel gelegen, het waren gewoon jongere revisies binnen 1 model. En afgezien van hier en daar een ander knopje of behuizing, zijn het allemaal PlayStation 3 consoles die identieke game ervaring bieden.
Met de nieuwe Xbox is dat anders, die hebben straks daadwerkelijke andere prestaties onderling.
Nee juist niet, One (x) is de vorige generatie.
Nieuwe generatie eerste console is Series X.
Xbox One is de vorige generatie.

Xbox is de nieuwe generatie waarvan de Series X het eerste model is.
Zoals je al misschien andere reacties leest ben ik niet de enige. Maar ik heb dan ook niet over de tweakers onder ons. Wij tweakers gaan waarschijnlijk niet de fout maken met het kopen van de nieuwe xbox. Genoeg mensen die waarschijnlijk de fout wel maken.
Een verkoper kan ook gewoon uitleggen van:

Heeft u een UHD televisie? Dan raad ik de de One X aan.
Heeft u een FHD televisie? Dan raad ik u de One S aan.

Je kan het nooit zo maken, dat iedereen het begrijpt.
Je kan het nooit zo maken, dat iedereen het begrijpt
Heeft u een 4K televisie? Dan raad ik u de One 4K aan.
Heeft u een HD televisie? Dan raad ik u de One HD aan.

Is echt niet lastig hoor ;)
Die Xbox One X gaat snel genoeg verdwijnen dus dat zal het probleem niet zijn.
Uhu, want dat probleem hebben we ook met de iPad en iedere ander tablet, smartphone of consumenten electronica die niet gewoon een nummer gebruiken?
In alle jaren eigenlijk alle Playstation generaties gehad, maar nu weet ik 't niet meer.. Stadia, ps5 of toch deze series x? Ben erg benieuwd hoe alle partijen zich komend jaar gaan profileren!
Design van de Xbox is niet lelijk overigens, maar zou hij passen in 't kastje onder de tv :?

[Reactie gewijzigd door Ht87 op 22 juli 2024 21:01]

Ik heb ook altijd Playstation gehad, eigenlijk vooral vanwege het type exclusives. Over het algemeen zijn dat bij Sony meer volwassen / vernieuwende games (Demon's Souls, God of War, the Last of Us, Little Big Planet etc.). Bij Xbox / Microsoft is het dude-bro gehalte wat hoger vind ik (met name Halo, Gears of War en Forza Horizon). Tot nu toe krijg ik nog niet echt de indruk dat dit gaat veranderen en dus zal ik bij Playstation blijven.
Denk dat het argument voor Xbox de volgende generatie vooral zal zijn dat het goed combineerd met PC, dus als je speelt op beide(een voor aan je bureau en een voor op de bank hangen) zal Xbox waarschijnlijk veel meer mogelijkheden hebben om spellen op het andere platform door te spelen vanaf waar je gebleven bent.

Hier hebben ze een paar keer wat over laten vallen maar heel specifiek is de informatie volgens mij nog niet. Maar het valt wel binnen de filosofie achter wat ze met windows continuum al probeerde te bewerkstelligen.
Stadia is toch nog geen vergelijking met de hardware in huis.?
Op zich wel in de zin dat als ik een nieuwe keus moet maken volgend jaar Stadia een jaar de kans heeft gehad om proef te draaien, het kan dan best een reële keus worden voor me. Wie weet is de naam van de xbox tegen die tijd al wel verbasterd tot iets makkelijkers overigens :)
Ik vind stadia waardeloos. Heb het op snelle kabel verbindingen getest (50 tot 250Mbit) en de experience was slechter dan een Xbox 360 game ge-emuleerd spelen op een Xbox 1. Super veel onscherpte + de input is suboptimaal. Zelfs in een game als RDR2
Laat staan hoe dat voor Quake of Rocket League uitpakt.
Alleen via Chrome browser of ook een Chromecast Ultra?

Want op de Chromecast is de ervaring veel en veel beter namelijk!

Ik heb vrienden van mij de controller in de handen gedrukt en ze laten spelen, zonder te zeggen dat het Stadia / streaming is, en na de sessie heb ik dat wel verteld, ze merkten het niet eens, net zo soepel als dat de hardware thuis zou staan :).
Chrome browser. Hardware is niet uitgeleverd 8)7
Stadia laat op dit moment beter beeld zien dan mijn PS4 Pro.. En dat zelfs op een 1080p scherm.

Plus 60fps op Destiny 2, waar de PS4 Pro maar 30fps doet (die soms ook nog behoorlijk inkakt (Zie GOS Raid Boss encounter)).
Dat ligt aan het formaat van je kastje ;)
In alle jaren eigenlijk alle Playstation generaties gehad, maar nu weet ik 't niet meer.. Stadia, ps5 of toch deze series x? Ben erg benieuwd hoe alle partijen zich komend jaar gaan profileren!
Design van de Xbox is niet lelijk overigens, maar zou hij passen in 't kastje onder de tv :?
Waar twijfel je aan? Als je al die jaren ps hebt gespeeld dan zou je juist nieuwsgierig zijn naar de nieuwe console van sony? Ik wordt niet warm van dit apparaat ik wacht geduldig af tot sony komt met zijn console en dan wacht ik nog minstens een paar jaar. :-)
M'n gamesituatie is flink gewijzigd met de komst van m'n zoontje dit jaar, dus voor mij het moment om met frisse blik kijken naar wat het beste aansluit volgend jaar.
Ben wel benieuwd naar de combinatie met pc en gamestreaming waar alle partijen aardig op inzetten. Benieuwd wie dat 't beste gaat doen straks, zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen iig.
Gefeliciteerd :-) Een nieuwe fase wat belangrijker is dan gamen natuurlijk :-)

Waar ik benieuwd naar ben is naar games die inspelen op de gamer die net zoals jij en ik een gezin heeft een druk leven die minder dan vroeger games speelt. Dat je korter maar intenser in de game zit. Ik speel max 1 uur een spel terwijl ik vroeger uren door kon gaan.
As old school gamer zoals ik er nu in sta zie ik stadia niet zitten. Het mist de nostalgie van gamen. Maar ieder zo zijn ding natuurlijk.
Hij werkt prima op zijn kant volgens Microsoft. Al vind ik hem dan best hoog.
En snap even niet hoe de naamgeving versimpeld is. Xbox 5 (Xbox, Xbox 360, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X), of Xbox Two lijkt me harstikke gemakkelijk en veel duidelijk.
Ach de eerste VHS players waren nog veel hoger dan de XbX op z'n kant, en toen had men ook al TV-meubels. Dus ik denk dat het best meevalt met het passen.
Je kan hem ook plat leggen disk horizontaal
Design van de Xbox is niet lelijk overigens, maar zou hij passen in 't kastje onder de tv :?
Wel als je 'm op z'n kant legt. :9
Mss naast de ijskast.. :+
Hangt er toch echt van af. hoe de hoogte in dat kastje is. Als je ruimte maakt door bijvoorbeeld een oude videorecorder en casettedeck eruit weg te halen past het net.

Airflow aan de zijkant lijkt me meer het probleem.
Zonder achtervoegsel? Het is straks toch alsnog Xbox Series X in de volksmond ? Dus eigenlijk veranderd er niet echt iets.
Wat veranders is voornamelijk de naamgeving van andere versies binnen deze generatie, dus geen 'Xbox Series X S' maar een 'Xbox Series S' of een 'XBox Because we can'.
Xbox Series S kort ook zo lekker af.
Ik denk dat dat de XBOX SS wordt. We hebben een Godwin.
Laat me raden. Een nieuwe cod als launch game?


Maar even serieus. Ik snap de drang naar afkortingen niet. Zijn we nou echt zo lui geworden dat alles maar afgekort koet worden. Mensen schrijven maar lekker series ipv S.
Xbox SS
Oh please.. laat dit de nieuwe volksmond afkorting worden van dat ding! :)

Ik lach me nu al kapot om hoe die gasten bij Microsoft's marketing afdeling straks gaan scramblen om dat ding te hernoemen naar XBOX 5 ofzo :P

[Reactie gewijzigd door cappie op 22 juli 2024 21:01]

Dat vraag ik me ook echt al jaren af bij de NS Businesscard. 8)7
Het feit dat de eerste console van deze "Xbox" reeks het woord "series" in de naam heeft, impliceert dat er ook hiervan meer dan één model zal verschijnen, waardoor je dus eigenlijk al 2 nested Xbox reeksen krijgt (Xbox > Xbox Series X > Xbox Series X One (of zoiets))
Dit dus. Gezien de grootte wordt dit waarschijnlijk het duurste vlaggenschip. Het zal niet verbazen als Microsoft een reeks van "consumeer hier de game pass op" machines uitbrengt, met puur streaming via xcloud als laagste tier.
Oké, dus je hebt de Xbox, dan de Xbox 360, dan de Xbox One X en S en nu weer de Xbox. Ik vind dit verre van duidelijk.
Ach, wat boeit het. De meeste mensen hebben toch al een XBox of Playstation in huis in plaats van een XBox One of Playstation 4.
Jup. En de eerste console van de nieuwe "Xbox" genaamde generatie noemt Xbox series X.
Dus dan heb je eigenlijk een Xbox series X Xbox.

/wacht op de Xbox series X Xbox X editie.
En de 'Xbox' op t eind is dus niet de console, maar de generatie. De Series X is de console, die onderdeel is van de nieuwe 'Xbox' generatie.
Nog verkeerd (of je legt het omslachtig uit, kan het verkeerd begrijpen :P )
Maar je begon wel goed. De nieuwe Xbox generatie heet “Series X” waarvan “XBOX” de eerste in de generatie is.
Dus “XBOX” is de console van de nieuwe “Series X” generatie :9
Dus de 2de in de generatie, word dan bijv.: “Series X: XBOX 2”

[Reactie gewijzigd door Crp op 22 juli 2024 21:01]

Ik lees het juist andersom uit het artikel
De eerste Xbox van de nieuwe generatie krijgt de aanduiding Series X.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 22 juli 2024 21:01]

Juist ik ook, maar in het gelinkte artikel is het weer anders :P
//edit
Nu ik nog een keer lees snap ik er zelf ook niks meer van. Ze stellen het dus wel zoals jij het zegt maar zoals de slide en naam is zou het juist andersom zijn (in mijn ogen)
Omdat series x in het klein staat zou het voor mij juist duiden op een generatie. En Xbox in het groot dus de naam van de console. Want hoe word dan de volgende versie van die serie genoemd. Series X 2? Dat zou juist weer duiden op een volgende generatie (serie)

[Reactie gewijzigd door Crp op 22 juli 2024 21:01]

Nee, da's fout.

Volgens het artikel is het juist omgekeerd:

- de nieuwe generatie Xboxen heet "Xbox"
- de eerste console uit deze nieuwe generatie heet "Xbox Series X"

Da's juist het verwarrende van heel de naamgeving. Microsoft noemt dit "versimpelde naamgeving" 8)7
Ja nu ik het gelinkte artikel lees wel. Maar naar mijn mening niet logisch.
Zie mijn eerdere reactie op Byron hierboven. 8)7
Eigenlijk is het heel simpel net zoals dat Apple bijvoorbeeld bij de reguliere iPad van de nummering is afgestapt, het is nu gewoon iPad (jaartal)
Gewoon weer even een reset naar de originele naam. De meeste mensen zeggen toch ook gewoon "Ik heb een Xbox", of "Ik heb een Playstation", zonder daarbij de generatie of nummer of wat dan ook te noemen.
Als dat zo was geweest, had hij wel Xbox 2020 geheten. Dat is niet zo. Niks versimpeling dus, MS krijgt het gewoon niet voor elkaar een enigszins consistente benaming voor zijn consoles te verzinnen.
Ik denk dat de marketing van hun huidige produkten veel belangrijker is dan het handhaven van referenties naar oudere modellen. Daar verdienen ze niks meer aan. Windows is het desktop-platform en Xbox het game-platform. Voor de koper duidelijk genoeg. De paar mensen die zich nog met oudere produkten bezighouden zijn niet zo relevant als ze zelf denken. Ik bedoel, voor 25 euro heb je al een 2ehands 360 maar daar heeft MS dus niets meer aan, behalve dat er nog wat over Xbox als handelsmerk wordt gepraat dus naamsbekendheid.

[Reactie gewijzigd door blorf op 22 juli 2024 21:01]

"Xbox 2020" gaat ervan uit dat er maar 1 Xbox in het jaar uitkomt. Dus jou voorbeeld had sowieso niet gewerkt.
Het is gewoon erg fijn als je wat zoekt op het net dat elke generatie een duidelijk onderscheidende naam heeft.
Nou, ik zeg ik heb een Pee Es Vier, zeker tijdens generatiewisselingen. Bij een iPad is de generatie veel minder belangrijk omdat het gros van de apps op beide versies draait.
Poe poe wat moeilijk...

Je krijgt dus waarschijnlijk iets van:

Xbox Series X (4k 60fps)
Xbox Series S (4k 30fps)

Zo lastig is het allemaal niet toch?
Ja net als de Surface Hub 2X en Surface Hub 2S.

Zou er dan ook een Surface Pro S komen naast de Surface Pro X? Of wordt dat iets te logisch voor de MS productenlijn?
Ik zeg ook niet dat het lastig is, ik snap het prima. Echter, zoals je inmiddels ook onder andere reacties kunt lezen, is dit compleet niet logisch opgezet.
Wat een puinhoop zeg. Was het echt zo erg om de Xbox One, Xbox 2, Xbox 3 en een Xbox 4 op de markt te brengen. De vorige lancering was al een complete puinhoop met Kinect en het always online-verhaal en dat gaan ze nog een keer stilletjes overdoen. Het ontwerp vind ik persoonlijk niet lelijk, echter sluit het totaal niet aan bij andere elektronica en dat lijkt me toch wel een probleem.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 22 juli 2024 21:01]

Was het echt zo erg om de Xbox One, Xbox 2, Xbox 3 en een Xbox 4 op de markt te brengen.
Om te beginnen zouden met die nummering altijd een nummer achterlopen op de PlayStations, want "Playstation 5" klinkt nieuwer dan "Xbox 4". Zomaar een nummer overslaan (of twee, om voor te gaan lopen) geef je ook te kennen dat je een wedstrijdje met je concurrent speelt.

Niet dat ik de huidige naamgeving nou zo briljant vind, maar ik snap dat ze niet zomaar klakkeloos volgnummertjes erop plakken.
Tja, ik vind dat persoonlijk geen probleem. Bij de smartphones van Apple en Samsung gaat dat ook al jaren zo en heb nog nooit iemand horen zeggen dat de Galaxy S10 ouder is dan de iPhone 12 vanwege de naam.
De Switch is ook niet de NES 7 ;)

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 21:01]

echter sluit het totaal niet aan bij andere elektronica en dat lijkt me toch wel een probleem.
Waarom denk je dat het de verantwoordelijkheid is van Microsoft om er voor te zorgen dat hun console past bij de rest van jouw elektronica?
Nou zij willen toch dat ik hun console koop dan lijkt me dat best belangrijk.
Ja maar ze hebben vast wel nagedacht over het uiterlijk en bepaalt dat ze zo de meeste verkopen hebben.
Nee hoor, maar dan komt ie gewoon niet in huis, en dat is dan wél het probleem van MS.
Niet als ze met dit uiterlijk meer verkopen hebben. Het kan ze niks schelen als jij hem niet koopt maar 2 anderen wel.
‘Xbox Xbox’ lijkt mij beter
Dus ipv de toevoeging 360 of one krijgen we nu de toevoeging series x waarbij extra ruimte is voor meerdere consoles.
Bedankt voor de verduidelijking microsoft.
Ik snap het inderdaad ook niet. PlayStation 5 is wellicht afgezaagd. Maar wel een stuk minder moeilijk dan series X. Vooral de naam series duidt in mijn ogen juist dat er een serie consoles komt in de x variant. De hele naamvoering slaat hierbij nergens op. De series x is dus geen serie maar een enkele console. Wat dat betreft heeft nintendo het altijd wel aardig gedaan door echt met iets nieuws te komen en daar een bijpassende naam aan te geven. Alleen de nintendo switch lite hadden ze in mijn ogen beter de Nintendo stuck kunnen noemen. Er valt namelijk niks te switchen
De nieuwe consoles krijgen simpelweg de naam Xbox, zonder achtervoegsel voor een generatie zoals '360' en 'One'. De eerste Xbox van de nieuwe generatie krijgt de aanduiding Series X.

Oh, dus hij heet gewoon Xbox, zonder achtervoegsel.
Oh, toch een achtervoegsel, namelijk Series X.

En waarom zou je één console met de naam "Series" beschrijven?

Was het zo moeilijk geweest om deze Xbox 4 (Pro) te noemen? Of Xbox Two (Pro) als je de Xbox One als reboot neemt.
Los van het feit dat naamkeuze het er niet makkelijker op maakt ben ik blij dat er mogelijks meerdere configuraties worden uitgebracht! Doet me denken aan configuraties bij een PC (hij ziet er ook zo uit) :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.