Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft brengt volgend jaar twee next-gen consoles uit'

Microsoft brengt volgens nieuwe geruchten volgend jaar een tweede next-gen console uit. Naast de al bekende Project Scarlett-console Anaconda zou het gaan om Lockhart, een goedkopere versie van de console. Lockhart heeft geen schijflade.

Lockhart heeft wel een ssd, schrijft Kotaku. Het krijgt bovendien net als Anaconda een Zen2-cpu, maar mogelijk lager geklokt, zegt The Verge. Beide sites hebben eigen bronnen die het plan om Lockhart binnen een jaar uit te brengen bevestigen.

Anaconda is gericht op gamen in 4k met 60fps, terwijl Lockhart gamen mogelijk moet maken op 1440p met 60fps. Naast de minder hoog geklokte cpu zijn er mogelijk nog andere downgrades, waarvan de belangrijkste het ontbreken van de schijflade is. Daardoor kunnen gebruikers alleen games downloaden, maar niet fysiek in de winkel kopen.

Microsoft bracht eerder dit jaar de Xbox One S All Digital uit, een versie van de Xbox One S zonder schijflade. Er gingen eerder geruchten over Lockhart, maar toen leek het erop als Microsoft de console had geannuleerd. Er is nog niets bekend over hoeveel de consoles zouden moeten kosten.

De consolebouwer heeft Anaconda al deels aangekondigd als Project Scarlett. De console heeft een custom AMD Zen 2-cpu en een Radeon Navi-gpu met gddr6. Het gaat om een Navi-gpu op basis van de volgende generatie RDNA-architectuur van AMD, met hardwarematige ondersteuning voor raytracing. Ook is er een ssd om kortere laadtijden mogelijk te maken.

Xbox One S All Digital

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

04-12-2019 • 19:07

123 Linkedin Google+

Reacties (123)

Wijzig sortering
Ik heb de net de Xbox One SAD (S All Digital, hulde aan de marketingafdeling) gekocht op Black Friday voor 99 euro. Ik vind het briljant, alleen Xbox Gamepass voor 1 euro 3 maanden en genoeg games voor mij als casual gamer. Als die 3 maanden op zijn koop ik wel goedkope Xbox Gamepass aanbiedingen op Kinguin ofzo. Op deze manier is goedkoper dan 3 games per jaar kopen. En ik neem de library mee naar een eventuele nieuwe console. Dus afgezien van het gemis van 4k (heb ik niet maar misschien later wel een 4k tv) vind ik die disclade geen gemis. Het is echt de goedkoopste manier om te gamen.

Wat ik me wel afvraag is hoe lockhart zich verhoudt tot de Xbox One X. Het lijkt erop dat deze huidige gen console al sneller is dan de nextgen Lockhart. Hoe ga je dat verkopen, dat nieuwe games er niet op kunnen draaien terwijl het allemaal x64 op een vorm van Windows 10/11 is? Het heeft misschien een nieuwe direct X laag oid maar verder zijn het natuurlijk gewoon pc's.

[Reactie gewijzigd door terracide op 4 december 2019 20:06]

Ik heb hieronder en op het forum een link geplaatst waarmee je een truuk uit kan halen en 3 jaar lang xbox game pass ultimate kan fixen voor ongeveer de prijs van 1.5 spel.

https://gathering.tweaker...message/60821250#60821250
Ja had al zoiets gezien maar toen had ik game pass al geactiveerd voor 1 euro. Ik weet niet of ik dan nog kan extenden...

[Reactie gewijzigd door terracide op 4 december 2019 20:44]

Ik heb dus een nieuw account aangemaakt want wist niet meer of ik ooit ultimate heb gehad.
Deze heb ik toegevoegd en heb wat titels gedownload.
Vervolgens heb ik de game vanuit mijn eigen account opgestart en dat werkt perfect.

Volgens mij als je een normale game pass koopt krijg je er 20 dagen bij als je al ultimate hebt.

Kan ik Xbox Game Pass Ultimate delen op mijn Home Xbox?
Ja, het standaardbeleid voor het thuis delen van Xbox is zowel van toepassing op Xbox Game Pass als op Xbox Live Gold. Als je een Ultimate-abonnement hebt en je Home Xbox hebt ingesteld, deel je je abonnement automatisch met elk profiel dat is aangemeld op die console.

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 4 december 2019 21:07]

Wanneer je game pass ultimate koopt word sowieso de hoeveelheid Gold die je al hebt omgezet. Hier zit wel een limiet aan.
Wat gebeurt er als je een game met korting koopt omdat je een Live Gold abonnement hebt en daarna verleng je het abonnement niet? Ik ga ervan uit dat je de game dan wel blijft houden? Dan kan het handig zijn om tijdelijk een Live Gold abonnement te nemen om goedkoop games te scoren.
Met Live Gold houd je de game. Zelfs de titels die je maandelijks gratis krijgt blijven van jou (moet je ze wel die maand downloaden).

Bij Game Pass moet je wel het abonnement houden, maar bij Game Pass titels bestaat ook vaak de mogelijkheid om het spel met korting helemaal te kopen. Ook dan houd je het spel.
Ik zag hem ook voorbij komen. Volgens mij bij Amazon. Voor zoveel fun echt geen geld en het meeste koop ik toch digitaal. Enkel de games waar ik over twijfel (bijv. COD) heb ik nu op disc om evt. door te verkopen als het niet bevalt.
Het lijkt erop dat deze huidige gen console al sneller is dan de nextgen Lockhart.
Waar baseer je dat op? De volgende generatie zal sowieso uit een degelijke zen2 cpu en nog niet nader gespecificeerde navi gpu bestaan, dat zal (vooral qua cpu) een flinke sprong voorwaarts zijn.
Op een ouder artikel maar volgens mij nog steeds up-to-date. Het feit dat ze aan twee consoles werken was al bijna een jaar geleden bekend. En ze vergelijken de Xbox one X en Lockhart op papier met elkaar : https://outline.com/cebWGC
Er is nog nooit iets officieels aangekondigd door MS behalve dat de volgende generatie de noemer 'Project Scarlett' heeft en wat niet al te specifieke specs ;). Het artikeltje wat je post is wat opinie, geen feit. De Lockheart geruchten zijn door de afgelopen +- 2 jaar heen namelijk meerdere keren ook weer ontkracht via varia 'bronnen'. Maar we gaan het zien :)
Op papier is lastig vergelijken. Digital foundry heeft laast Navi (RDNA) vergeleken met de GPU's die nu in de PS4/Xone zitten (GCN; Tahiti volgens mij?). https://www.digitalfoundr...architecture-head-to-head

Een Tflop Navi is soms wel een keer zo snel als een Tflop GCN. Mogelijk heeft de Lockheart dus een 5 Tflop Navi aan boord die sneller is dan de 6Tflop GCN van de OneX. Daarnaast is de Ryzen CPU op dezelfde clocksnelheid soms wel 800% sneller (ook een digital foundry vergelijking) dan de Jaguar in de huidige gen consoles.

De lockheart moet wel significant sneller zijn dan de OneX. Qua cijfertjes wellicht niet direct en daar kijkt de consument natuurlijk wel naar. Bedenkt de marketing afdeling wel wat op.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 5 december 2019 11:26]

je laatste alinea over hoe de lockhardt zich verhoudt tot de Xbox One X was precies mijn vraag/gedachte.

De xbox one x draait de meeste games wel in 1440p en sommige gewoon in 4k. Wat is de return on investment vwb next gen console?
Goedkoop kan duurkoop betekenen. Kijk maar naar Battleborn. Een online titel die ook solo onspeelbaar gaat wezen als de servers eruit gaan. Of 2K met Bioshock IOS.
  • Digital-only = Jezelf bij een derde partij aanbieden voor je games. Je koopt immers een licentie op een code, je bezit in wezen zelf niets.
  • Online-only = Een game die onspeelbaar zal raken als de servers uitvallen en alles afhankelijk is van die server. Vaak hebben dergelijke titels wel (off)line solo play, maar lang niet altijd.
Kortom:
Initiatieven zoals deze zijn een goede keuze voor de portemonnee, maar hebben potentieel lelijke implicaties. Kies bewust, speel Rust. :P
Kijk eens naar de backwards compatibiliteit van Microsoft. Dat doen ze echt heel erg goed, veel beter dan Sony (ik heb ook een PS4 pro die mijn zoon heeft geconfisqueerd). En ja het is waar dat je geen collectie voor het leven aanlegt maar laten we eerlijk zijn hoeveel echt oude games speel je nog echt? Ik in ieder geval weinig. En als ik dat doe dan doe ik dat op een emulator. Ik heb echt een grote game collectie op de ps4 en dat is leuk. Maar als je goedkoop wil gamen met recente games is dit niet een goedkope manier.

[Reactie gewijzigd door terracide op 4 december 2019 20:50]

Dat doet Microsoft inderdaad goed en zou voor mij met een Xbox 360 een sterk verkoopargument zijn.
En ja het is waar dat je geen collectie voor het leven aanlegt maar laten we eerlijk zijn hoeveel echt oude games speel je nog echt? Ik in ieder geval weinig. En als ik dat doe dan doe ik dat op een emulator.
Ik juist veel. Bovendien kennen echt oude titels een bepaalde charmes en zijn sommige games ook weer niet op X360 Backcompat te spelen. Voor mij is goedkoop gamen de vorige generatie titels voor een schijntje op de kop tikken.

Ik ben dus nooit met de laatste games bezig, maar kan wel redelijk goedkoop een grote backlog aanleggen.
Digital only maakt dus tegenwoordig echt geen reet meer uit.
Al koop je een disc ben je verplicht om de CD in de console te plaatsen om te spelen.
Je kunt alsnog de game niet spelen zonder de rest van de game te downloaden (want ja de schijf bevat tegenwoordig ook maar 5-10% van de game).

Daarbij zijn de games via bijv. kinguin goedkoper als dat ze in de winkel zijn.

Het tijdperk dat je "Offline" kon gamen op een console is echt verleden tijd.
Dat is tegenwoordig ook meer het geval ja, zeker bij collecties. Game 1 is gewoon op disc, maar de rest is een downloadcode.

In hoeverre kan je dan nog van een collectie spreken als een (groot) deel van die collectie wordt afgevangen met in wat wezen een licentie code is voor de downloadserver waarop je rechtmatige game staat gehost?

Her en der lees je artikelen over de voors (Goedkopere productie, goedkoper voor consumenten) en tegens (afhankelijkheid, shelf life) van deze praktijken, ik ben er echter voorstander van dat het Grote Gesprek hierover wordt aangegaan binnen de industrie. Als partijen zoals Microsoft met digital-only consoles komen zonder disclade, dan dient de gehele zaak op grote schaal maatschappelijk worden besproken.
Dit lijkt gewoon weer een control grab, bij de Xbone kwam het ze duur te staan en nu dus op een wat meer sneaky manier. Je bent mss goedkoper uit maar wat geef je op? Wil de retail markt dit eigenlijk wel verkopen?
100 keer dit.

Ik trap er niet in, on-demand gaming met een abo. Devs zijn er iig niet mee geholpen... waar is de zekerheid dat uitgaven worden terugverdiend? Hoeveel verdiende Taylor Swift ook alweer met Spotify?

Verder vind ik bezit nog altijd een prettig machtsmiddel in deze hyperactieve consumentenmarkt. Ook qua rechten. Een licentie moet worden nageleefd, een 'service' is slechts een deurtje dat tijdelijk voor je open gaat. Als de servers het doen.

Waar we rap naartoe gaan is een wereld zonder bezit en waarbij je aan het begin van de maand je salaris meteen mag wegdragen naar al je diensten. Ik pas. Dat samen met de beweging naar steeds makkelijker betalen en liefst zonder contant geld, ontstaat hier een dystopie die ik erg bedreigend vind. Alle machtsmiddelen die we als consument hebben zijn aan het verdwijnen; het lijkt een beetje op de erosie van vakbonden op de werkvloer. Zelfs nationale overheden worden tandeloos in de regulering tegenover multinationals, want belangen en lobby. Ondertussen weten we namelijk ook waar al dat geld terecht komt, en dat is niet onze samenleving.

Bezint eer ge begint. We zitten al vrij diep in deze rabbit hole...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 december 2019 20:57]

Ben het met je eens met je zorgen over de invloed van lobbyisten, maar ik denk wel dat je een hoop maatschappelijke veranderingen op een hoop gooit. Ik betaal 30 euro per jaar voor spotify en 42 euro per jaar voor netflix. En daar doe ik het mee. Het interesseert mij niet dat ik een film of serie niet meer kan zien. Kijk ik wat anders. Spotify en netflix liggen er hier praktisch nooit uit (kan het mij niet herinneren).

Als ik de muziek wilde luisteren die ik nu luister allemaal op CD had moeten kopen was ik een godsvermogen kwijt geweest. Nu 70 euro per jaar. Dat zijn +/- 7 CD's, en 7 films in de aanbieding. Of twee series op DVD.

En dan moet ik het nog een plek geven in mijn huis, een CD / DVD speler hebben, naar de winkel etc.
hoe krijg je het voor elkaar om zo weinig voor spotify en netflix te betalen? ik ben voor spotify alleen al 120 euro per jaar kwijt. dus ik ben wel benieuwd :D
Hier het zelfde en dat is natuurlijk niet moeilijk als je het deelt.
Spotify familie abonnement: 2,50 per maand (1/6 deel)
Netflix familie abonnement: 2.80 per maand (1/5 deel)

Dat is dus samen:
Spotify: 2.50 * 12 = 30.00
Netflix: 2.80 * 12 = 33.60

Totaal: 63.60 per jaar
Dat is natuurlijk onzin. Er zijn ook genoeg titels op te noemen die je op disc koopt maar ook niet meer werken als er server side geen support meer is. Denk aan (day one) patches, always online en nog andere grappen en grollen.
Ik zie niet wat digitaal dan voor andere issues gaat geven op dat gebied. De game blijft downloadbaar, als dat niet zo is ligt het hele platform er al uit en heb je ook niets aan de disc. Of ik zie iets over het hoofd.
Ik had het in de eerste plaats over digital-only titels.
Bij fysieke games die een online-day 1 update vereisen is dat nochtans maar 1 keer nodig. Maar, doe je dat niet, dan kan je disc wel minder nuttig worden als daar de support ervoor uit gaat.
Alle next gen consoles van MS gaan sneller zijn de de gen die we nu hebben.

Lockhart is daar geen uitzondering op?
Ik weet niet waar u de informatie vandaan haalt dat de Lockhart slomer gaat zijn dan de Xbox one X.

Anaconda is de nieuwe Xbox one X en Lockhart is de nieuwe One S.
Beide gaan sneller zijn dan de Xbox one X.

Dit is natuurlijk ook vrij logisch, want de nieuwe generatie draait op CPUs en GPUs uit het jaar 2019, de Xbox one consoles draaien op hardware uit 2013, daar zit bijna 7 jaar tussen, dus tegenwoordig is voor Xbox en PS4 het niet haalbaar, zelf op de X en Pro versies om native 4k op 60fps te draaien, zelf nieuwe AAA titles draaien niet altijd 1080p 60fps.

Of de console op X-86 hardware draait of niet, maakt het geen personal computer:)
De Xbox one en PS4 draaien ook op X-86, of MS windows 10 gaar gebruiken op de nieuwe consoles is nog de vraag, ik verwacht personelijk wel, aangezien MS de laatste tijd druk bezig is met windows 10 en Xbox aan elkaar te knopen, kijk maar naar de nieuwe gamepass!

Maar hoe dan ook, deze nieuwe consoles zijn een stuk sneller dan de oude, zullen ook iets duurder zijn.
Maar 7 jaar verschil in hardware, zorgt voor die extra punch.

Zen2 is massaal sterker dan de beste CPUs die AMD kon leveren in 2013, zelf goedkopere Ryzen chips zijn sneller dan de CPU in de Xbox one X.
Navi, zelfs goedkopere, slomere chips zijn een stuk sneller dan wat AMD kon leveren voor Xbox in 2013.

Hoe ze dit gaan verkopen is vrij simpel:

4k 60fps voor ~400 - 500 euro
1440p 60fps voor ~300 - 400 euro
Dat is high-end gaming voor nog steeds een decent prijs :)
Volgens het artikel wat ik al een keer had aangehaald is de Lockhart langzamer dan de X:
https://outline.com/cebWGC

En je kan doen alsof het logisch is dat next gen sneller is maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als ze 4k support voor de Lockhart laten varen kan deze langzamer zijn dan de huidige XBO-X die wel 4K support. Ik denk dat ze bijvoorbeeld gaan voor een prijs van 299 euro tegen 500 van de PS5. Ze willen marktaandeel krijgen tov Sony omdat ze hebben geleerd dat dit niet goed te maken is als je het kwijt bent.
Leuk dat je een artikel hebt, maar dat is een gerucht en geen confirmed information.
Oftwel totdat MS zegt wat de performance gaat zijn, kunnen we uit gaan van een betere performance.

Je kan gaan speculeren, maar je moet altijd uitkijken met rumors over lagere perfromance.
Je kunt uitgaan van de worst case of een best case, ik ga vaak uit van de middle-case:)

Ook aangezien we nu de informatie hebben dat Lockhart 1440p op 60fps, dat is beter dan de Xbox X kan :) Die kan in sommige games Native 4k op 30fps, maar veel nieuwere games draaien op 4k upcaled en dat is minder mooi dan echt 4k!

[Reactie gewijzigd door Micahve op 5 december 2019 12:50]

Leuk die library, maar als de spellen niet goedkoop worden aangeboden moet je maar wachten tot die in de aanbieding komen. Als je al jouw spellen wilt kopen vanuit de PS-Store dan lopen de kosten heel erg snel op. Voorbeeld gta5 via de store kost 70€ 8)7 8)7
Die kost 30 euro in de store maar je hebt zeker gelijk, het is een monopolie zonder een andere aanbieder.
1440p op 60fps vind ik goed genoeg, echter wil ik echt geen console waarmee ik alleen games kan downloaden. Dan bezit je de games niet en kun je ze niet doorverkopen.

Ik zou zelf dus voor de duurdere versie gaan. Alhoewel, op windows voortaan zoveel console games uitkomen dat ik net zo goed op m'n PC kan spelen. Waarschijnlijk ga ik de komende xbox en ps generatie overslaan.
Als Microsoft al hun first party titels nog steeds direct in Gamepass uit laten komen dan is de all-digital versie prima. Als je twee consoles hebt en alleen de first party titels speelt dan ben je goedkoper uit.
Zeker als je gebruik maakt van de ultimate truuk.
Dan kan je voor ongeveer 60 a 90 euro 3 jaar lang gebruiken maken van de Game Pass Ultimate. Normaal kost zoiets rond de 450 euro voor 3 jaar.
Waar is de ultimate truuk?
https://nl.pepper.com/aan...-dus-160-per-maand-124146

Let wel op dat je Xbox Game Pass kaarten koopt en niet trail kaarten die alleen eenmalig zijn voor nieuwe gebruikers. En je account mag niet gebruikt hebben gemaakt van ultimate in het verleden.
Die 57 euro die ze daar aangeven haal je niet want ze kosten al gauw 5 euro per stuk. Ebay zou ik dan ook niet aanraden zoals ze daar doen want daar staan veel trail kaarten.
Door een verdubbelaar krijg je dus na elke redeem een maand gratis extra.
Je moet dan je reoccuring payment annuleren en dat herhaal je dan x aantal keer.
Aan het einde van de rit koop je dan de 3 maanden ultimate voor een euro en vervolgens wordt je hele abo omgezet naar ultimate.

Ik heb een extra account gemaakt maar kan wel onder mijn eigen profiel gamen.

Xbox Game Pass Ultimate.
Xbox Live Gold en meer dan 100 games van hoge kwaliteit voor één lage prijs per maand. Speel samen met vrienden en ontdek je volgende favoriete game.

Als je lid wordt van Xbox Game Pass Ultimate, wordt je resterende Xbox Live Gold-, Xbox Game Pass voor Console of Xbox Game Pass voor PC-tijd omgezet naar dezelfde tijd voor Xbox Game Pass Ultimate met een maximum van 36 maanden. Alle omzettingen zijn definitief. Zie xbox.com/gamepass voor meer informatie.

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 4 december 2019 20:15]

Dit werkt niet meer Xbox heeft dit aangepast en je abbonenment wordt tegenwoordig via een tabel omgezet.

"Xbox Game Pass Ultimate:
Use your active Xbox Game Pass Ultimate membership to play games on Xbox One and Windows 10 PC (excludes Windows 10 in S mode). Xbox Game Pass Ultimate includes Xbox Game Pass for Console, Xbox Game Pass for PC, Xbox Live Gold and additional benefits. Note: Purchase of Xbox Game Pass Ultimate automatically upgrades your existing Xbox Live Gold or Xbox Game Pass membership(s) to Xbox Game Pass Ultimate at a conversion ratio each based on days remaining. Learn how this works at www.xbox.com/gamepass. Future code redemptions are also subject to a conversion ratio. Conversion ratio subject to change. All conversions to Xbox Game Pass Ultimate are final: Once converted, you cannot re-convert your Xbox Game Pass Ultimate membership back to a previous membership. Maximum 36 months of redeemed Xbox Game Pass Ultimate per account at a time, including any converted time from Xbox Live Gold and/or Xbox Game Pass (for PC or console).
Game titles and number vary over time and by country. Membership continues to be charged at the then-current price (subject to change; plus applicable taxes) unless cancelled. Cancel any time to stop your next scheduled charge; see account.microsoft.com/services. Notice before purchase of add-ons, DLC, consumables, virtual currency, or subscriptions (sold separately): If your membership terminates or a game is removed from the catalog, you must reactivate your membership or buy the game separately to continue using these items. ISP fees may apply. Age restrictions apply. Xbox Game Pass discounts are based on Microsoft Store price and are not combinable with other offers and are not redeemable for cash. Discount offers exclude titles within 30 days of launch and are not available with select titles. Service, features, and requirements may change or be retired. Subject to the Microsoft Services Agreement (microsoft.com/msa). For PC: App download, Windows update(s), and storage required (xbox.com/pcgamesplan). System requirements vary by game; performance scales with higher end systems.
"
Kan je dit ook bevestigen? Is het bij jou niet gelukt?
Ow sorry ik heb iets verkeerds gelezen het zijn de losse upgrade tokens die via een ratio worden omgezet.

Dit beantwoordt volgens mij dat het nogsteeds gewoon kan:
What happens to my prepaid months of Xbox Live Gold and/or Xbox Game Pass when I join Xbox Game Pass Ultimate?

When you join Xbox Game Pass Ultimate, we will apply any prepaid time you have on Xbox Live Gold and/or Xbox Game Pass toward Xbox Game Pass Ultimate, up to a maximum of 36 months.

For example, if you have 3 months of Xbox Live Gold and 3 months of Xbox Game Pass already on your account when you purchase your first month of Xbox Game Pass Ultimate, you will have a total of 7 months of Ultimate on your account before you need to renew your membership.
Denk maar niet dat die 1440p/60 even goed zal zijn als op pc. Op consoles is het altijd lowres of medium detail of 30fps.
Ja maar dan ben je dus ook verplicht om de duurdere store games te kopen of op een gamepass te abonneren.
Ben inmiddels op een leeftijd gekomen dat nieuwe tech bij consoles en pc’s mij eigenlijk niets uitmaakt. Het gaat echt om de games.

Als MS de studios opkoopt die bezig zijn met de paragon remakes en die uitbrengen op hun systeem, dan ben ik zo om.
Leeftijd speelt wellicht een rol maar ook omdat er geen spannende ontwikkelingen zijn a la Emotion Engine (PS2) en Cell processor (PS3).
Iets geheel nieuws ontwikkelen durven ze niet meer. Teveel risico en te duur. Het zijn mid-end Game PC's-in-a-Console geworden. Tegenwoordig shoppen de grote 3 namelijk bij de fabrikanten van PC componenten. Nintendo deed het al vanaf de NGC met ATI (opgekocht door AMD), nu bij Nvidia. De Xbox deed het vanaf begin al met Intel en, sinds Ken Kutaragi daar weg is, ook Sony bij AMD.
Ik zou iets from scratch nu ook nog wel heel interessant vinden. Nu heb ik zoiets van, bakken jullie maar iets moois van en ik koop de console met de meest interessante games. Voorheen haalde ik ze alle 3, nu met smartphones en videostreamingdiensten minder tijd voor games.
De enige die zijn eigen chips ontworpen en gemaakt heeft, is Sony. Da's ook de enige die die mogelijkheid in-house heeft. Nintendo heeft altijd al chips ingekocht (ironisch genoeg zaten er zelfs Sony chips in de SNES, voor het geluid). De reden dat Sony dat niet meer doet is omdat ze gewoon de performance niet meer kunnen leveren.
Ben gedeeltelijk eens met jou. Nintendo ontwikkelde zijn eigen chips niet in-house, maar liet het extern ontwikkelen. Een voorbeeld is de N64, de chip (Project Reality) lieten ze ontwikkelen door Sillicon Graphics. Dit zetten zij voort met de Flipper van de NGC, ontwikkeld door ArtX, opgericht door ex engineers van Sillicon Graphics.
De nieuwe generatie consoles krijgen een Ryzen en Navi combo. Is ietwat minder spannend, je kan de verwachte performance enigszins al nabootsen. Heeft de YouTuber Austin Evans ook geprobeerd met de PS5.
Ben ik wel en niet met je eens. Als je ziet hoe bfv op de ps4 pro draait word je soms bie vrolijk van. Dat kan echt wel beter
Ik speel op dit moment vooral Genesis (moba). Daarnaast vooral geïnteresseerd in LoL console editie en de paragon remakes. Waar die games op te spelen zijn ben ik te vinden.

Welk apparaat dat is maakt me niet uit. Als ik meer fps krijg of betere graphics etc dan ben ik misschien te porren. Maar het is vooral de game die mij laat kiezen. Niet meer het apparaat zoals vroeger.

Had ik een nieuwe console met een of ander spel wat ik alleen speelde omdat het een van de eerste spellen was die voor dat apparaat uit kwam. Anders had ik nooit een need for speed gehad.
Ik denk dat die SSD’s een groot verschil gaan maken. Aanvankelijk alleen in laadtijden, maar de mogelijkheden van tig keer snellere opslag zijn groot.
De keuze voor het weglaten van de fysieke drive snap ik wel, mits je een licentie zou kunnen doorverkopen, ik neem aan dat dit perfect gecontroleerd kan worden door Microsoft. Het nut van een fysieke disk is er bij mij wel af. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een spel heb gekocht dat ik, zonder het downloaden van een update, kon spelen.
Het hele punt van die "digital only" versies is het onmogelijk maken van doorverkoop en het kunnen herverkopen van oude games (die je dus al op DVD hebt, maar niet meer kunt spelen in je nieuwe console). Microsoft en andere consolebouwers hebben altijd al een hekel gehad aan de tweedehandsmarkt, net als gamefabrikanten (online pass, anyone?).

Digital only is een uitstekende manier om de tweede hands markt af te kappen. Mensen kopen de console toch wel want digital is toch handig?! Tot ze erachter komen dat je (bijvoorbeeld) je games niet meer kan verkopen wanneer je er klaar mee bent.

Overigens geldt hetzelfde voor verhuur via videotheken, redbox, etc. Dat kan opeens ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door Gerco op 4 december 2019 19:34]

Het hele tweedehands verhaal interesseert me niets en daarom zit ik nu met een doos vol ps3 en 360 games waar ik niks aan heb.

Geef mij maar een abonnementje dat draait op goedkope hardware.
Het voordeel van de discs is juist dat je ze kunt doorverkopen. Dat had ook een bak vol met schijfjes kunnen voorkomen ;) Als je dat niet doet dan kun je zonder blu-ray vooruit. En dan hopen dat je het altijd nog kunt downloaden...

Zelf verkoop ik mijn games altijd door. Heb maar beperkt tijd en speel gemiddeld 1 spel per periode. Als ik het spel nogmaals wil spelen koop ik hem wel weer 2e hands. Koop ook vaak 2e hands, maakt het voor mij een erg leuke, maar ook relatief goedkope hobby.
Er zijn ook genoeg mensen zoals mijzelf die weinig games spelen maar wel langdurig, tegen de tijd dat ze besluiten het spel niet meer te spelen is de 2e hands waarde de moeite van het verkopen niet meer waard. Tegen die tijd liggen de boxen inclusief DLC's van de eerste 2 jaar al in aanbiedingsbakken.
Maar wat gaat er gebeuren als er geen fysieke games meer in de winkel liggen? Dan gaan de prijzen de pan uitrijzen. Er is dan geen concurrentie meer en je hebt enkel nog de Xbox store. En reken er maar op dat dat abonnementje ook ineens "wegens stijgende kosten" duurder wordt. Kun je lekker 65 euro voor je nieuwe games gaan betalen i.p.v 50 (fysiek is eigenlijk vrijwel altijd goedkoper, nu al).

Leuk voor de casual gamer die alleen maar een simpel gamepasje koopt maar voor mensen die de nieuwste games kopen ben je ondanks de goedkopere console eigenlijk altijd duurder uit (of je moet echt bijna nooit een game kopen, maar dan kun je net zo goed voor een Google stadia gaan).

Als ze alleen nog maar digital only consoles zouden maken dan kwam er bij mij geen console meer in huis. Kan ik net zo goed een gaming pc in elkaar drukken met stream er op en een Xbox controller er op.
Er vanuit gaande dat ze games duurder willen maken, wat staat ze precies in de weg om dat nu niet al te doen ook al zijn er fysieke games? Die fysieke games komen ook gewoon bij Microsoft/Sony vandaan, daar bepalen zij de prijs nu ook al van. Dus die zouden ze ook gewoon duurder kunnen maken. Oftewel geen enkel verschil, er is al geen concurrentie meer.
De enige reden dat games in retail vaak al wat goedkoper te vinden zijn is dat er marge op zit voor de retailer en er altijd wel zaken zijn die met minder marge tevreden zijn. En uiteindelijk zit er wel weer iemand met te veel stock die het dan in de uitverkoop gooit. Maar dat betekent allemaal niet dat de prijs niet gewoon omhoog zou kunnen.
Omdat Microsoft en Sony graag hun consoles ook willen verkopen. Waarom zou een MediaMarkt of Intertoys nog moeite willen doen om een console te verkopen als ze er verder geen games voor mogen verkopen?
Wie zegt dat ze geen games meer mogen verkopen? Ik zeg dat MS/Sony best de prijs van de games omhoog zou kunnen gooien. Als de prijs van een game nu 70 euro is, of 50 euro voor retail (dus 20 euro marge, en deze getallen verzin ik zo even he, weet niet of ze nauwkeurig zijn)... dan kunnen ze toch prima de prijs naar 80 gooien bijvoorbeeld en 60 euro aan de retail ketens vragen?
Maar wat gaat er gebeuren als er geen fysieke games meer in de winkel liggen? Dan gaan de prijzen de pan uitrijzen.
Ik zie dat niet echt in de praktijk in de winkels. Ze verschillen misschien een eurootje of een paar cent.
Pas als de spellen "oeroud" zijn en in de budgetbak terecht komen, dan is er pas "concurrentie" met andere winkels. Maar vaak zijn de online versies tegen die tijd ook in de Xbox Store in prijs verlaagd.
Klaarblijkelijk heb je het dan goed genoeg om je niet voor de tweedehands markt te interesseren, maar dan moet je nu niet klagen dat je een doos met games hebt staan... Met een abo is je geld in ieder geval ook weg en waar je vorige maand voor betaald hebt heb je nu ook niks meer aan.
Nou ik hou me aanbevolen, neem het graag over en jij hebt extra ruimte :)
Alleen al voor deze reden ga ik dus geen next-gen Xbox kopen. Ik vind het leuk om (zeldzame, limited edition) consolespelletjes te verzamelen (onlangs Darius Cozmic Collection L.E. besteld en de L.E. van Battle Garegga aan de PS4 toegevoegd :) ) Digitale spelletjes zijn niet echt heel erg leuk of bijzonder om te verzamelen en zijn, i.t.t. fysieke spelletjes, waardeloos om in te investeren. Battle Garegga is nu al €50 meer waard, en het spel is pas ergens sinds oktober verkrijgbaar (de Saturn versie gaat trouwens voor meer dan €500 over de toonbank, tegenwoordig).

Overigens kan het mij voor spelletjes als BFx of Call of Dody weinig schelen of ik deze fysiek of digitaal heb, alhoewel die schijfjes tweedehands vaak veel goedkoper zijn dan digitale aanschaf.

[Reactie gewijzigd door Odious Trident op 5 december 2019 09:59]

Ik vind deze versplintering een slechte zaak.
Het is toch geen versplintering? Xbox kennende komen alle games gewoon op beide versies uit. Mensen met het ene type kunnen gewoon tegen / mensen met het andere type console spelen.
Maar games worden wel ontwikkeld met 1440 als basis ipv 4k. Het houdt de innovatie van games tegen. Voor mij als liefhebber van mooie graphics is het dus ook een slechte zaak.
Dat is nu toch ook al een tijdje zo? Alle games voor een Xbox One X moeten ook nog goed draaien op de originele One. Geldt natuurlijk ook voor de normale PS4 vs. de Pro.

Merk je overigens weinig van hoor. Als je ziet wat Gears 5, Forza Horizon etc. op het scherm toveren in 4K HDR. Werkelijk prachtig.
Dus de games worden in de basis ontworpen om ook nog acceptabel te kunnen draaien op de variant met de minst krachtige hardware. Dat is lijkt mij dus een behoorlijk vervelende ondergrens waar je rekening mee moet gaan houden met je ambities als game-ontwikkelaar.

Edit: in het Kotaku-artikel (door de doorgaans goed ingelichte Jason Schreier) zijn developers er niet per definitie blij mee:
Game developers will be expected to support both Anaconda and Lockhart, which some are worried might hamper their ambitions for next-gen games in the coming years.
Maar goed, de komende generatie zal een degelijke Zen2 cpu bevatten en een Navi GPU en SSD als standaard opslag; alleen de exacte configuratie is dus afwachten

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 4 december 2019 20:35]

Maar de minder krachtiger versie heeft ook minder nodig vanwege de lagere resolutie. Het kan zelfs zo zijn dat de krachtigere console versie de limiterende factor is. Dit is natuurlijk koffiedik kijken, aangezien er nog geen specificaties van beide consoles bekend zijn.

Het is wel, voor zover bekend, dezelfde architectuur. Dus dan kan er eenvoudig d.m.v. instellingen de benodigde grafische kracht geregeld worden.

Ze hebben de consoles een andere naam gegeven. Hierdoor hoeven ze niet dezelfde grafische pracht en praal te garanderen.
Ja, en nee. Voorbeeld: Als je een game-engine creëert die bijvoorbeeld erg afhankelijk is van specifieke GPU-compute functies dan heb je een mooi probleem als de GPU op het andere platform maar 1/3de zo krachtig is. Als je het "minst krachtige" platform als basis neemt en daarna relatief simpel wat extra effecten toevoegt en de resolutie omhoog schroeft dan heb je waarschijnlijk weinig problemen en zijn dingen redelijk schaalbaar; maar dat beperkt dus welzeker de ambitie.

Ik denk dat het vooral het belangrijkste is dat de CPU en IO-bandbreedte (via de SSD) onderling redelijk gelijk zijn. Je ziet al bij een game als Star Citizen dat zonder SSD het al bijna niet meer speelbaar is; dat soort zaken zullen denk ik in de eerste fase van de nieuwe generatie consoles denk ik voor het grootste verschil zorgen; er kan veel meer en sneller data gestreamed worden.
Het punt is dat het een van de grotere argumenten in het hele console vs PC debat teniet doet.

Het argument is/was namelijk dat spellen slechts voor één set hardware geoptimaliseerd hoefden te worden en je dus gegarandeerd was dat je de beste 'bang for buck' kreeg uit het spel en je apparaat.
Als ze nu moeten ontwikkelen voor 2 of meerdere hardware specs zal dit in der daad betekenen dat je situaties krijgt waar de bezitter van de 'top-tier' console dezelfde ervaring heeft als de 'bottom-tier' console, wat natuurlijk lullig is voor die persoon die extra geld neergelegd heeft voor de high-end console.
Aan de andere kant, de grote consoles Xbox en PS werken beiden tegenwoordig op een x86 architectuur. Eigenlijk een gewone pc met een lichtgewicht OS dat direct een games-launcher/store a la Steam opstart, niet meer.
1 set.. 2 setjes... 3 setjes... 4 setjes... Eeeeeasy vergeleken met ontelbaar verschillende configuraties. Dus nee dat argument valt zeker niet zomaar weg. Het verzwakt enkel een klein klein beetje.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 4 december 2019 20:18]

Het mooie van consoles destijds was dat een leek een console kocht en er gewoon op kon gamen, zonder al dat poespas van drivers updaten, anti-virusje bijhouden enzovoort. Disk der in en gaan met die banaan. Bankzaken deed je maar bij de bank en chatten deed je maar op de oude pc van je ma ofzo.

Met al die versies worden consoles meer en meer tot pc's. Bovendien wachten de meesten een jaar of twee tot er een betere console uit is. Dom dom dom. 1 versie 6-10 levenscyclus, hoppa nieuwe generatie. Dat was de kracht. Maar tja.
Nou ja die cyclus is er natuurlijk wel nog steeds... sort of.
Ja je hebt de Xbox S of zo en de PS4 Pro maar dat is geen nieuwe generatie.
De Xbox one en PS4 zijn inmiddels ook al weer een jaar of 5(?) of zo oud..
Klopt maar multi platform games draaien vaak toch wel minder soepel vind ik.
Merk je overigens weinig van hoor

Het enige wat je merkt is de footprint van sommige spellen er zijn spellen bekend met een footprint van 150GB(!) vanwege de HDR-files die op een XBOX ONE X gedownload moet worden, wat dan weer niet voor de "gewone" XBOX ONE nodig is. Dus dan is een extra grote externe HDD of SSD wel handig! Maar dit even terzijde!
Mwah, de resolutie omhoog schoppen kunnen we nauwelijks innovatie noemen. Nu kun je betalen voor 4k als je dat wilt maar het hoeft niet als je er geen behoefte aan hebt.
Kunnen ze dat niet voor beiden doen dan? Op de PC kan ik bij veel games gewoon in de instellingen aangeven welke kwaliteit ik wil.
Zie huidige Playstation generatie. Heeft hetzelfde en houdt toch echt niks tegen... De games draaien op zowel de pro als de normale versie en op de pro zijn ze een heel stuk fraaier om te zien! (weet ik van beurzen - want ik vind de Ps4 pro zelf te duur :P + heb geeneens een 4K televisie... )

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 4 december 2019 19:57]

Voordeel van ps4 pro op 1080p is dan weer supersample. Ziet het er net ff wat strakker uit.
Ik weet het. Maar is me dan het geld toch niet waard uiteindelijk.... Wacht wel tot de PS5 er starks is en die een keer in de aanbieding gaat! ;)
Inderdaad, als je er nu nog 1 moet kopen zou ik ook wachten.
Je weet dat veel games ook gewoon op engines als Unreal worden ontworpen en het dus totaal niet uitmaakt omdat je gewoon de sliders voor eye candy iets naar beneden kunt zetten.

Net zoals het op PC gaming gaat. Daar ontwikkeld men toch ook niet voor een 5 jaar oude Graka.
Dat weet je niet.
Ze kunnen best alles op 4k maken en voor die light versie een download maken die alleen 1440p textures heeft
Er zal toch apart tijd en energie gestoken moeten worden in de optimalisatie van de individuele versies.Dit wordt niet meer aan het spel besteed.
Nee zelfde games maar download only volgens mij.

Ah nm. 1440p ipv 4k.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 4 december 2019 21:35]

Dit is een minimale tijdsinvestering met de bijna off the shelf pc hardware die er in consoles gaat. Niet heel veel complexer dan het tweaken van je ini files om de graphics net wat meer in detail aan te passen dan via de InGame settings.
...zoals deze generatie ook al het geval is? Om nog maar te zwijgen over dat dit absoluut niks nieuws is want dit gebeurd al sinds jaar en dag op PCs.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 4 december 2019 21:45]

De duurste versie mag van mij ook zonder lade als ie daardoor voordeliger wordt. Ik heb sinds deze generatie alles digitaal op de dire consoles en dat bevalt me uitstekend.
Mmm liever niet.
De Xbox is nog steeds de goedkoopste manier om een uhd speler te hebben :)
Zelfs Sony stopt een uhd speler in de ps5 (die hebben ook geleerd van het ps4 debacle waar ze eerst aangaven geen Blu-ray’s te kunnen afspelen)
De meeste mensen die hun games digitaal kopen, zullen ook hun films niet fysiek kopen.
Niet te veel generaliseren.
ik koop mijn games digitaal en koop mijn films fysiek. Reden: uhd is zo veel beter dan de digital-only versies van de films. Dus ik hou graag de uhd speler naast de digitale games.

En zo zijn er meer...
Ik denk dat jij dan die één op de honderd bent. Fysieke films zijn tegenwoordig overduidelijk bedoeld een niche publiek. Dat betekent niet dat ik hoop dat die fysieke drive eruit gaat, integendeel. Ik ben helemaal voor het hebben van de optie. Daarnaast is het kopen van fysieke games nog veel steeds behoorlijk mainstream, maar is digitaal op consoles met een opmars bezig.
"mogelijk nog andere downgrades, waarvan de belangrijkste het ontbreken van de schijflade is"

Dat is imo een upgrade!
Gebruikt er iemand ooit serieus het woord "schijflade"???

Ontbreekt alleen de "schijflade" of de hele optische drive?
1440p en 60 fps. Wat een vreemde resolutie voor een console...
Hopelijk brengt Microsoft een PowaHouse op de markt die Studio's overtuigd om elk spel uit te brengen op het XB platform met Resolutie mode en Frame mode want ik zou graag die keuze per spel zelf maken.

De hoofdreden waarom ik nog een PC naast een Switch, PS4, XB heb is dat het ene spel soepel draait op 30 frames maar met sommigen zou een 60 frames of meer wenselijk zijn ook in verband met Modding ruimte.

Nog een reden is er zijn teveel PC spellen die niet op Console uitgebracht worden waaronder Star citizen etc. nog wel een stuk of 10 die mij interessant lijken en dan de rest nog die een ander mogelijk interessant lijken.

Nog een reden voor een PC is dat tot nu toe alleen Fallout 4 en Skyrim officieel Mod ondersteunt worden op Console terwijl Witcher, Kingdom deliverance, Mass effect, Dark souls, Dragon age, etc.

Glorieuze mods hebben die niet alleen Grafische een Boost geven of gratis DLC brengen maar ook dat Bugz & Glitchies zodanig aangepakt worden dat bijv. Mass effect Andromeda ineens een prachtige ervaring kan zijn.

Van mij mogen de Studio's serieus overwegen om de Modding community erbij te halen voor Beta test en Content aanpassen en of aanvullen etc. want als je een XB360 spel er beter uit kan laten zien als een XB1 spel of een spel als ME4 een nieuw en Bugfree leven kan inblazen.