Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Microsoft kondigt goedkopere next-gen-Xbox in augustus aan

Microsoft zou een goedkopere versie van zijn next-gen-gameconsole in augustus willen laten zien. De naam van de console zou mogelijk Xbox Series S zijn en hij zou tegelijk moeten uitkomen met de krachtigere Series X.

De bedoeling was om de Xbox Series S, met codenaam Lockhart, op de E3-beurs te laten zien, meldt Eurogamer. Toen die niet doorging, moest er een nieuw moment komen en dat zal augustus worden, aldus de site. Informatie over de goedkopere console kwam al eerder naar buiten via onder meer de sdk voor de next-gen-Xbox.

De Series S zou een goedkopere variant van de Xbox Series X zijn en dan zonder schijflade kunnen uitkomen. Het instellen van LockhartProfiling in de sdk zorgt ervoor dat de devkit met 7,5GB ram, iets lagere kloksnelheden en zo'n 4 teraflops aan gpu-prestaties werkt. Ontwikkelaars zouden zo hun games kunnen testen met de lagere specs van een tweede Xbox Series-console, lijkt de gedachte. De Xbox Series X biedt 13,5GB ram en 12 teraflops aan gpu-prestaties.

Xbox Series X

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-06-2020 • 08:01

168 Linkedin

Reacties (168)

Wijzig sortering
Ik zou het veel verstandiger van Microsoft hebben gevonden om gewoon een console met dezelfde specs als de Series X uitgebracht te hebben, maar dan zonder een blu-ray speler.

Immers is er al een Xbox One X met 6 teraflops. Die hadden ze gewoon goedkoper moeten maken.

Een console dat zelfs minder krachtiger is, als nieuw uitbrengen, is gewoon vreemd.
Die Series S wordt een stuk beter dan de One X. De eene teraflop is niet gelijk aan die andere.
Een moderne gpu op een moderne architectuur met nieuwe technologieën, een goede cpu en zeer snelle ssd.
Dit gaat gewoon een goeie keuze worden voor een bepaalde doelgroep. Next gen gaming, op next gen hardware in 1080p/1440p, voor een lagere prijs.
Ik vind het zelf geen goede keuze. Want je moet nu een keuze maken tussen 4 teraflops of 12. Dat is een immens verschil. Sony heeft het daarin beter aangepakt. Mensen die een goedkoper console willen hebben, maar niet achter willen blijven op de RAW power, kunnen gewoon een PS5 kopen zonder blu-ray. Maar qua graphics capaciteiten is het exact hetzelfde.
Voor JOU is het geen goede keuze, maar voor anderen misschien wel.
Misschien zijn er mensen die gewoon de nieuwste games degelijk willen kunnen spelen, voor een goedkopere prijs, en niet veel geven om raw power?
Digital Foundry bijvoorbeeld heeft testen gedaan en Series S zou in staat moeten zijn om Series X games perfect af te spelen, maar dan in een lagere resolutie. 1080p/1440p vs 4K. Voor veel mensen zou dat een prima compromis zijn.
Ik zou het volledig met je eens zijn als het niet zo was dat alle xbox spellen voorlopig speelbaar blijven op de huidige xbox lijn.

Dat wil dus zeggen dat je straks de One, One S, One X, Series X én de nieuwe die tussen de X en Series X in gaat hangen hebt.

Waarom zou je die tussenliggende kopen als je (zoals je zelf aangeeft) ook alles op een S kan draaien? De S heeft al in de schappen gelegen voor 160 euro.

edit: tikfout

[Reactie gewijzigd door walterg op 30 juni 2020 11:23]

Dat is een hardnekkig gerucht wat maar ten dele klopt maar veel verkeerd begrepen wordt...

Wat er is gezegd is dat de Microsoft first party titels in ieder geval nog 1 of 2 jaar ook naar de huidige generatie komen. Dat is gezegd aan het begin van dit jaar. De enige 'garantie' die je dus hebt is dat er niet direct bij launch een first party titel exclusief voor de nieuwe generatie zal zijn.

Vanaf een paar maanden na de release kunnen ze wel al titels releasen exclusief voor de nieuwe generatie zonder die uitspraak niet na te komen. Bovendien geldt het dus alleen voor Xbox game studios games, niet voor 3rd party games. Er zijn al meerdere games bekend die wel naar de xsx komen en niet naar de one.

Verder zal de ryzen cpu in een eventuele series s samen met de ssd een flink verschil kunnen maken. Dat ding zal echt veel beter kunnen lopen dan een one x. Bovendien is het niet gezegd dat Microsoft de one x zal blijven verkopen, misschien halen ze die wel gewoon uit het aanbod omdat het niet zo logisch is om die te blijven verkopen naast een series s.

Wat betreft de vergelijking met de PS5 zonder schijflade, dat is heel wat anders. Bij de PS5 is de drive het enige verschil voor zover bekend. De prijs zal dan ook niet veel veel verschillen... 50, heel misschien 100 euro als Sony het flink wil subsidiëren omdat ze het mogelijk terug verdienen met digitale verkopen... Een series s zou ik van verwachten dat het prijsverschil met de series x een stuk groter zou zijn. Het zou met afstand de goedkoopste console van de nieuwe generatie moeten worden lijkt me, en daar zou Microsoft best wel eens een gouden greep mee kunnen hebben. Uiteraard is het nog afwachten wat de prijzen werkelijk worden, maar het zou me zeer verbazen als het niet zo wordt.
Ik had een lange reactie getikt maar die heb ik per ongeluk weggeklikt :)

Korte versie:
https://www.mcvuk.com/bus...ty-on-the-future-of-xbox/
“As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of devices,” Booty explains. “We want to make sure that if someone invests in Xbox between now and [Series X] that they feel that they made a good investment and that we’re committed to them with content.”
Ja, ze zouden op 10 januari 2020 een exclusieve titel kunnen lanceren, maar dat is niet de intentie die het hoofd van Microsoft Studios hier uitspreekt. Als je dit al een "hardnekkig gerucht" wil noemen dan is het er eentje die Microsoft zelf de wereld in heeft geholpen.

Maar los daarvan, mijn punt was niet dat de Series X geen bestaansrecht heeft, maar dat ik een "light" versie daarvan een onlogische keuze vind. Als je de spellen interessant genoeg vind maar je geeft niets om de "raw power" en je wil zo min mogelijk uitgeven dan zijn er nu al drie andere apparaten waar je (voorlopig, dat heb ik ook in mijn eerdere post genoemd) de nieuwste spellen op kan spelen.

Ik snap overigens niet waarom mijn eerdere post als "off-topic" en "ongewenst" is bestempeld. Maar goed, daarmee maak ik deze post off-topic :)
Ik kijk persoonlijk wel uit naar de Xbox Series S als deze geruchten waar zijn. Geen idee waarom het een onlogische keuze zou zijn. Een goedkopere console met dezelfde snelle SSD en CPU. Dat is niet vergelijkbaar met een Xbox One S en Xbox One X. Deze zal namelijk wel alle Xbox Series (next gen) games kunnen spelen. De GPU zal minder zijn dan de Xbox Series X, dus op lagere resoluties draaien. Maar ja, ik heb nog geen 4K TV en ben dat voorlopig ook niet van plan te halen. En wellicht kan je games zoals Cyberpunk 2077 op elke console spelen, ik kijk er wel naar uit om dit met mooiere settings en zonder merkbare laadtijden te spelen vergeleken met mijn Xbox One S. De Xbox Series S lijkt me een mooie betaalbare upgrade voor de HD TV gebruiker.
Fair enough.

We weten alleen niet of diezelfde snelle SSD en CPU in de Series S zit, wat het prijsverschil zal worden, wat het prestatieverschil zal zijn etc.

Maar goed, we weten ook nog niet of dit ding uberhaupt op de markt zal komen ;)
We weten al de codenaam Lockhart. Via de SDK is er ook bewijs voor en zijn de mogelijke specs bekend. Ze zijn er in ieder geval mee bezig geweest. Afwachten ;-)
Nou ja, zelfs als we uitgaan van 2 jaar... Als jij eind van dit jaar of begin volgend jaar een console kiest, ga je dan de oude generatie kiezen waar nog één jaar de nieuwe games op uitkomen? De meeste mensen willen toch wel iets langer doen met het ding denk ik.

Verder las ik even over het feit heen dat je zelfs suggereert om voor een one s te gaan (die in de all digital zelfs onder de 100 euro geweest is rond black friday). Nou ja, los van dat je dus over niet al te lange tijd niet meer alle nieuwe titels krijgt, denk je echt dat dat allemaal nog goed gaat lopen? Je merkt nu al dat sommige games echt moeite hebben op een one s en pas op de one x tot hun recht komen.

De eventuele series s zal, vooral op een 1080p scherm, beter presteren dan een one x. Een one s maakt geen schijn van kans... Games daarop draaien misschien wel, maar niet lekker. De invloed van de te langzame cpu en de hdd is namelijk veel groter dan de mindere gpu van de series s tov de series x.

Bovendien, je focust nu heel erg op de korte termijn, maar deze consoles zijn natuurlijk voor de komende jaren. Zelfs als je het nut er aan het eind van dit jaar minder van inziet, over een paar jaar lijkt me dat toch helemaal anders als de one lijn echt end of life is.

Edit: overigens dacht ik met dat hardnekkige gerucht (misvatting is eigenlijk een beter woord) vooral ook aan mensen die het steeds leken te interpreteren als 1 a 2 jaar vanaf release van de series x, en dat is nooit gezegd. Dat komt vooral vaak naar voren in discussies waarin mensen bang zijn dat games beperkt zouden worden door die commitment. Persoonlijk denk ik niet dat ze games beperken maar dat ze gewoon gekeken hebben welke games nog naar de one kunnen komen, weten wanneer de eerste waar dat niet voor geldt ongeveer komt, en op basis daarvan dit gezegd hebben. Meer gevolg dan oorzaak dus.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 30 juni 2020 12:46]

De Series S is (zoals 't lijkt) de opvolger van de One S, en de Series X wordt dan vergelijkbaar met wat nu de One X is. Het gaat hier om een nieuwe generatie, waar de One S los van staat. Die wordt simpelweg niet meer verkocht zodra de voorraad op is. Vanuit diverse hoeken komen al specificaties binnen, waarin wordt bevestigd dat de CPU vrijwel gelijkwaardig is aan die van de Series X. En 't is wel aan te nemen dat deze ook een SSD zal bevatten.
De GPU zal een stuk minder zwaar zijn, maar de console is ook bedoeld om op o.a. lagere resolutie te spelen. Het verschil in Teraflops moet je ook niet teveel vergelijken met de One X, want de nieuwe RDNA architectuur zal uiteraard een stuk efficienter zijn.

Straks in de winkel is het simpelweg een Series X voor 4K gaming met bijvoorbeeld een hogere framerate, of een Series S voor een lagere resolutie/framerate. Zo moeilijk moet dat niet zijn.

Daarnaast is aangegeven dat 1st party titels van Microsoft (dus niet "alle xbox spellen") de eerste 1 à 2 jaar vanaf 't interview (januari) worden ondersteund op beide generaties. Hoe dit precies wordt uitgevoerd is nog niet bekend. Zijn bijvoorbeeld multiplayer lobbies van Halo Infinite gescheiden? Anders is dit een behoorlijk minpunt voor Series S/X gebruikers die aan het wachten zijn op de trage harddisk van de One S/X.

Maar los daarvan is het dus niet zo dat alle games die op Series S/X uit komen op de One S/X speelbaar zullen zijn.

TL;DR: De One S verdwijnt dit jaar uit de schappen en zal in 2021 in beperkte vorm enkele first party games van Microsoft ondersteunen. De Series S wordt volgens de geruchten een goedkoper next-gen alternatief voor mensen die minder behoefte hebben aan hoge resoluties/framerates/graphics.

[Reactie gewijzigd door Gaaiz op 1 juli 2020 08:25]

Ik vermoed dat het vooral gaat om de veeeel kortere laadtijden icm zelfde experience, maar dan op lagere resolutie (1080p/1440)
Ik zie mezelf inderdaad zo iemand zijn. 1080p is voor mij ruim voldoende.

Er is wel één grote maar: Zo'n console gaat best lang mee. Het prijsverschil tussen Series S en X moet toch behoorlijk groot zijn om dat significante prestatieverschil te rechtvaardigen over de levensduur van de consoles.

Een € 100-150 prijsverschil zou het verschil in prestaties moeilijk rechtvaardigen over een levensduur van 6 jaar bv.
Ja, dit inderdaad. Als de Xbox series X 500 euro gaat kosten, dan moet de series S toch echt niet meer dan 300 euro gaan kosten om het als een goedkoper alternatief te zien. Er zijn geruchten (link, link) dat hij voor de helft verkocht gaat worden. Dat zou voor mij een prijsverschil zijn waarbij ik me toch even af zou gaan vragen hoe graag ik per se 4K wil spelen. Zal waarschijnlijk ook afhangen van het scherm dat je hebt. Als je net in een mooie OLED TV hebt geïnvesteerd, kan ik me bijv. voorstellen dat je de mogelijkheden daar graag van benut.
Enige verschil is waarschijnlijk minder resolutie, ook in textures. Voor de rest lijkt de s dan gewoon alle voordelen van de nieuwe generatie te houden.
Het zou me nog niks verbazen als je die twee consoles straks naast elkaar zet dat veel mensen het verschil nauwelijks zien.
Ik zie het zelf nauwelijks als ik een game op performance mode zet voor hogere framerate maar lagere resolutie en effecten op mijn one x... En ja dat is op een 65 inch tv waar ik niet heel ver vanaf zit (2 a 3 meter). Het is geen oled, maar ik zit daarmee volgens mij toch echt wel een stuk boven het gemiddelde. De echte fan die bovenop een oled zit zal het wel zien uiteraard, maar dat is ook niet de doelgroep voor zo'n goedkopere console.

En het verschil in prijs... Tja we zullen zien wie er gelijk krijgt. Ik verwacht minstens 200 euro verschil.
Misschien heb je je niet zoveel ingelezen. Het verschil tussen XSX en XSS zal wel minimaal 100-150 euro verschil zijn, misschien wel 200 euro. Bij de PS5 zal het prijsverschil met All Digital edition zo'n 50 euro zijn.

Er is een grote markt van gamers in minder rijke landen en jongere gamers die allemaal geen 4k schermen hebben. Games scalen vooral op GPU power (waardoor een goedkopere console met alleen een lagere GPU en resolutie ideaal is voor dezelfde gameplay met minder pixels). Tel daarbij op dat de GPU het duurste element is in de meeste gaming PCs en je daarbij ook bespaart op 6GB ram.

Als het werkt zoals ik denk zal ik er waarschijnlijk ook 1 kopen als secondary, zodat ik op de XSX co-op kan spelen met bijvoorbeeld de vriendin op een XSS als ze daar zin in heeft.
Het zal me niks verbazen als het wel 100 verschil is. Dan is het gewoon wat extra winst (of minder verlies) op de mensen die perse fysieke games willen blijven spelen (uiteindelijk zullen ze er toch wel vanaf willen).

Ze hopen dat veel jonge kopers gewoon voor de digitale versie gaan omdat hij goedkoper is en levert ze dat uiteindelijk veel meer aan digitale sales op. De fysieke games gaan ooit verdwijnen en daarmee hun afhankelijkheid op de winkels. Veel mensen hoeven ook geen cd/dvd/blu ray speler meer in hun moderne PC. Het liefst zouden ze nu al alleen een digital PS5 aanbieden, maar de fysieke winkels hebben nu nog te veel macht en dan riskeren ze om deze generatie te verliezen door een combinatie van winkels die geen marketing gaan doen voor de PS5 en klanten die klagen omdat ze veel fysieke PS4 games hebben.
Volgens mij kijk jij enkel zeer kritisch. De gemiddelde consument koopt gewoon de goedkopere console en vind het er prima uit zien.

De prijzen zijn nog niet bekend, dus het nu al een big mistake vinden is dom lullen.
Mensen willen de nieuwste games voor een lagere prijs, minder raw power is dan de compromis ;)
Die mensen kunnen met een fatsoenelijke internet connectie gewoon die games streamen via Xbox game pass in de cloud (binnenkort). De hit die je neemt in streaming kwaliteit (het is nog altijd -net niet- als native, net zoals 4K netflix niet hetzelfde is als een 4K bluray lokaal) is min of meer gelijk aan de hit die je zou nemen met een XSS.
Lol, dus omdat het niet voor iedereen logisch is, is het een slecht product?
Ik heb persoonlijk trouwens weinig interesse in de Series S, of een Xbox in het algemeen. :)
De One X gaat ook nog maar een jaartje of 2 ondersteund worden, heeft geen SSD en geen moderne CPU.
Je focust veel te hard op de GPU, daar draait next gen deze keer niet rond.

[Reactie gewijzigd door Anton.net op 30 juni 2020 09:06]

Ik denk echt dat je de valide punten van @Anton.net niet begrijpt. Ja, de One X is een krachtige console die games in "native" 4K/30fps kan draaien. Maar, nieuwe spellen zoals "Scorn" en "Medium" zijn puur voor next GEN onwikkeld, en maken vooral gebruik van de snellere CPU en SSD met de bijbehorende snelle i/o.

Kortom, de One X gaat die games gewoon NIET kunnen draaien en de Series S WEL. Series S wordt de voordelige instapper die Next GEN games netjes draait op 1080/1440p en Series X op 4K met alle toeters en bellen. :)
Je zegt dat je de keuze van Microsoft niet verstandig en onlogisch vindt.
Komt er dus wel op neer dat je het geen goed product vindt, lijkt me :)
Goed product, slecht gepositioneerd? Lijkt me prima samenvatting van wat Koning-Admiraal zegt.
Je weet niet hoe het gepositioneerd zal worden, want er is nog geen prijs :)
Waarom praat je steeds over een current gen console terwijl mensen graag een next gen console in huis willen halen? Of dat nou een Xbox Series S of een Xbox Series X is maakt niet uit. Maar om het telkens te gaan vergelijken met een Xbox One X is hetzelfde als appels met peren vergelijken.
Zit je nu te beweren dat alle next gen games ook op de current consoles te spelen zullen zijn? :-/
Niet alle (staat ook nergens aangegeven) maar de meeste wel. De meest gespeelde games zoals, Fifa, COD, Battlefield, Fortnite, PUBG in ieder geval wel. En zo zijn er veel meer spellen.
Je geeft zelf aan dat Microsoft de ondersteuning op nieuwe uit te komen spellen ook voor de huidige consoles van toepassing zullen zijn. Ik ben me er bewust van dat bepaalde spellen op zowel current gen als next gen te spelen zullen zijn. Die ondersteuning is leuk. Maar is geen geen reden om appels met peren te gaan vergelijken. Verder begrijp ik niet wat er niet aan mijn stelling klopt. Men wil graag next gen games kunnen spelen, of dat nou op een Xbox Series S is of een Xbox Series X is maakt niet uit. Voor de next gen games vind ik een Xbox One X totaal niet capabel ook al kan deze current gen games in 4K in 30-60hz afspelen.

[Reactie gewijzigd door L23 op 30 juni 2020 13:02]

Ik ben vooral bang dat deze console na een jaar of 2 niet meer relevant is. Nu zie je al bij de huidige generatie dat er tussentijds een stap is gemaakt naar een betere console (ps4 pro en xbox one x). Nu ga je een model lanceren die vergelijkbaar is met de vorige generatie (Xbox one x). Misschien een processor met een betere nm en een SSD erin. Maar je ziet nu ook dat de games steeds meer uit de consoles gaan persen. Gevolg is dat over 2 jaar deze machine het totaal niet meer aan gaat kunnen. Dan hebben mensen dus een console gekocht die over een paar jaar afgeschreven is. Ik denk dat Microsoft in het begin misschien wel veel gaat verkopen omdat de prijs laag is, maar over een paar jaar ga je heel veel klagende mensen hebben dat de console niet goed meer wordt ondersteunt.

We zullen zien hoe het gaat uitpakken, gaat Microsoft dan ook verplichten dat elke game op die goedkopere console moet gaan werken? Je kan de resolutie wel naar beneden gooien en textures weg halen, maar dan nog betekent dit niet dat de console alles aan kan. Ik vind het een vreemde zet eerlijk gezegd. Ik zou dan eerder hebben gesnapt als ze een basis model hebben neergezet die 2 x krachtiger is dan de xbox one x. En het duurdere model is dan 3x zo krachtig. Nu ga je een xbox one x opnieuw op de markt brengen...
Sorry, maar de angst die je uitspreekt is echt nergens op gebaseerd.
De huidige goedkope optie, de Xbox One S, is na de komst van de Xbox One X niet irrelevant geworden. Er is voor zover mij bekend geen enkel spel dat wél op de Xbox One X, maar niet op de One S gespeeld kan worden. En er is ook geen enkele reden om aan te nemen dat dit voor de nieuwe versie wel zal gaan gelden.
Je stelling dat over 2 jaar de Xbox Series S het totaal niet meer aan kan is echt helemaal nergens op gebaseerd.
De Xbox 360 en de One hebben wel een verschillende OS en architectuur, wat een grotere rol speelt in de breuk dan die Tflops.
Er zijn nl. genoeg games die lang niet de volle kracht van een console nodig hebben en gebruiken. Kijk maar wat Nintendo bijvoorbeeld tovert uit hun Switch. De One kan zulke games met gemak draaien. Ik verwonder me nog steeds hoe de One een spel als Forza Motorsport 7 kan draaien. Er zijn veel lichtere en courante games te koop, waar mensen nog jaren plezier van kunnen hebben.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 30 juni 2020 12:23]

Mensen die een goedkoper console willen hebben, maar niet achter willen blijven op de RAW power, kunnen gewoon een PS5 kopen zonder blu-ray.
Dus jij denkt dat puur alleen het weglaten van een blu-ray drive van ~8 USD inkoop een flink goedkopere console gaat opleveren?
Nee, mensen forceren al hun games via sony direct aan te schaffen gaat een goedkopere console op leveren. Gegarandeerde inkomsten op iedere game die de gebruiker wil hebben.
Dit is juist wel een hele goede keuze van MS want niet iedereen heeft het geld om de series x te kopen en deze zal een heel stuk goedkoper zijn dan dan de series x (is de verwachting). Mensen kunnen wel genieten van de nieuwe technologie (net als nu one s versus one x)

Daarnaast is het straks 10tjes werk verschil tussen een ps5 met en zonder 4k bluray speler... dus waarom zou je die niet met 4k bluray speler kopen

uiteindelijk is het niet anders dan S versus X en ps4 versus ps4 pro, meer keuze (en niet alleen een keuze wel of geen 4k bluray speler)

(laten we ook niet de ms game pass + cloudx vergeten waar MS hard op gaat inzetten)

[Reactie gewijzigd door quorumz op 30 juni 2020 08:41]

Mensen kopen ook een Nintendo switch terwijl die duurder is dan een xbox en minder power heeft. CloudX gebruikt de kracht van Azure als er gestreamed gaat worden (en die hardware gaat Series X hardware krijgen is al aangegeven)

Jaar op jaar? ik hoor iedereen klagen over opstijgende ps4 (pro's)
Volgens mij heb je de specs van Series X versus PS5 niet helemaal goed gelezen, maar goed
Je bent wel heel erg een fanboy en je spuit alleen maar misinformatie om jouw standpunt te ondersteunen.

1. Lees eens kwaliteit analyses van bijvoorbeeld Digital Foundry die het krachtsverschil tussen XSX en PS5 toelichten. Wat daar uit komt is dat XSX een flink stuk krachtiger is.
2. Nog nooit iemand gehoord die xbox koopt voor de beter blu-ray. De meeste mensen kijken films via streamingsdiensten tegenwoordig. Dat werkt ook prettig met de Dolby toevoegingen op xbox, maar verwacht niet dat dat de reden is van aankoop...
3. Qua websites wint de PS het? Wint wat precies? Prestaties in multi plats? - kijk maar eens naar het verschil tussen Xbox one X en PS Pro, dan weet ik het wel. Exclusives? PS heeft de laatste jaren veruit de betere single player exclusives, xbox heeft wel een paar hele goede online community spellen zoals Forza Horizon 2, Gears, Sea of Thieves uitgebracht bijvoorbeeld. Dus als je singleplayer verhaal spellen leuk vindt dan 'wint PS dat' . Value? Heb je wel eens bekeken wat je allemaal kan krijgen met een gamepass abonnement op xbox? Vergelijk dat eens met PS Now, dan zie je meteen waarom er 10 miljoen subs zijn voor gamepass, en maar 2 miljoen voor PS Now.
Heb je mijn reactie wel goed gelezen?

- Digital Foundry zijn de experts op het gebied van games performance. Natuurlijk kunnen we niks 100% weten totdat we de hardware in handen hebben, maar hun analyse is zeker relevant.

- "Maar vervolgens start je de xbox one x weer een maand later op en merk je dat de helft van de games waar je mee bezig was alweer van gamepass af zijn" ... hier klopt helemaal niks van. De meeste games blijven heel lang op gamepass (jaren zelfs) en MGS blijven volgens mij voor altijd vanaf dag 1 op gamepass. er zijn meer dan 100 games in de bundel en er komen maandelijks een handjevol bij en 2-4 af

- "Ik heb namelijk enorm veel uren in de games gestopt die playstation biedt." Leuk toch?! Ik zeg ook duidelijk "PS heeft de laatste jaren veruit de betere single player exclusives"? Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft en denk ook dat de PS de juiste keuze is voor veel mensen die graag singleplayer story driven games willen spelen. En dat PS4 veel meer heeft verkocht dan Xbox One dat klopt, heb ik ook geen uitspraken over gedaan.

- "Ik heb ook in de presentaties nog geen grote aankondigingen gezien van games" ... Nogal moeilijk als xbox hun 1st party event pas in juli heeft. Dat hadden we van PS5 ook nog niet gezien voor de playstation 1st party presentatie. Xbox heeft alleen nog maar een 3rd party community event gehad in hun maandelijkse update format. Hun E3 style event moet nog komen waar ze Halo, Forza, Age of Empires, Flight Simulator etc nog moeten laten zien.
- "Maar vervolgens start je de xbox one x weer een maand later op en merk je dat de helft van de games waar je mee bezig was alweer van gamepass af zijn"
"Ik was bezig met shenmue 1+2, maand later was die weg. Het is iets wat ik ervaar als gamer. "

Snap je dat die twee posts heel anders zijn?

Ik was in de stad aan het wandelen en zag een boom.

De volgende dag was ik weer aan het wandelen en de boom was omgezaagd door de gemeente.

-> De gemeente heeft de helft van de bomen in de stad omgezaagd. Ik ervaar het als een wandelaar. Dus ik heb er negatieve gevoelens bij omdat ik de boom niet meer zie. Dus je kan wel roepen dat het niet zo is. Maar ik heb het zelf ervaren... Dus snap je reactie niet zo.


Snap je het nu? Dat 1 boom is omgezaagd betekent niet dat de helft van de bomen is omgezaagd. Ja elke maand veranderen er een paar spellen, dat heb ik al eerder aangegeven. Maar dat is minder dan 5 procent, dus het is niet overdrijven, maar misinformatie. Ik weet niet of het komt omdat je het niet goed begrijpt of omdat je per se een punt moet maken.
Je hebt het zelf steeds over een race. Ik vind het gewoon leuk om over technologie en ontwikkelingen te lezen en te gamen. Ik volg het PS5 nieuws en de nieuwe pc grafische kaarten ook.

Kan er niet zoveel aan doen als je zelf niet goed ingelicht bent en je niet beter wil informeren. Maar dat weerhoud me niet om je fouten te corrigeren, jammer dat je dat zo erg vindt.
In de PC wereld is dit anders heel normaal. Genoeg mensen die de nieuwe games spelen op een systeem van €500 en anderen op een systeem van €2000. Het is echt niet zo dat de andere groep geen lol heeft met gamen. Ze nemen gewoon genoegen met minder. Bij de Xbox is minder nog altijd meer dan de huidige X serie dus het is niet alsof je ineens lelijke games hebt.

Jij gaat er vanuit dat iedereen zo maar €500-€600 over heeft voor een nieuwe console en dat is gewoon niet zo. Wacht nou eerst maar de prijs af van de Playstation voor je lofliederen gaat zingen, want ik denk dat een groot deel van de fanbase buiten de boot gaat vallen.
Waarom niet? Als je op 1080p gamet(bijvoorbeeld omdat je TV niet hoger kan of je ogen toch niet meer goed genoeg, of zelfs het geld niet waard vindt) op een apparaat dat 4k aan kan heb je met circa één derde van de processing power doen. Als je dat bij aanschaf 100 of 150 euro kan schelen(ik noem maar wat) snap ik best dat sommigen dat doen.

Het is niet alsof 100% van de kopers voor een PS4 pro zijn gegaan sinds hij uitkwam. ;)
Dat ligt aan het verschil in prijs van het prijsverschil. ;) Als de 4teraflops genoeg is om de prestaties op 1080p gelijk te houden aan de 4k voor de X en je daar serieus minder voor betaalt vind ik het een prima keuze eigenlijk.
Precies, je stopt toch ook geen 16GB videokaart in je pc als je in 17inch monitor hebt met max 720p
Ik denk dat keuzes voor een consument goed zijn.
PS5 zal alleen het prijs verschil niet groot zijn tussen een digital only en met bluray speler...
Tussen Xbox Series X en S zal er wel een groot prijs verschil zijn.

Voordeel van consoles heb ik altijd gevonden dat als je een game koopt niet op de "pc specs/requirements" moet letten of jouw PC het wel aan kan.
Bij een console weet je gewoon dat het spel het doet, ook afgestemd is voor jouw console voor maximale performance die mogelijk is op je console.

Als er straks een Xbox Series S versie is, die stuk goedkoper is, zullen de games op die console zijn afgestempt. Als je in de winkel een spel koopt, weet je dat die werkt.
Afhankelijk in welke console je hem stopt hoe de graphics eruit zien. (X beter dan bij S)

Voor ouders met kinderen is dit gewoon goud.
Waar voornamelijk "die hard gamers" zich druk maken om deze Xbox Series X krachtige hardware, maken gemiddelde gezinnen met jonge kinderen zich hier mogelijk minder druk om (eerder om kosten)

Veel gezinnen hebben zelfs nog een Full HD (1080P) televisie staan. Voorbeeld is te zien met Nintendo Switch, verkoopt goed bij gezinnen met kinderen, hier hebben de soort spellen zeker ook mee te maken, maar wie kijkt er naar of het 4K is?
Als de blu-ray speler ontbreekt dan moeten alle games in de online store gekocht worden, wat daar weer voor meer omzet zorgt.
Ja klopt ook...
Maar alsnog, als je iets in die digitale store koopt, weet je wel altijd dat je game het doet (xbox store).
Bij PC-stores (Windows Store, Steam, etc) is het altijd weer uitzoeken of het gaat werken.

(Uitzondering op die hard gamers die een super high end PC hebben waar alles op werkt)
Dat is ook meteen de reden dat ik in een 980Ti geïnvesteerd heb. Niet nadenken, alle instellingen op max en gaan. Maar het gemak van een console blijft prettig.
Ik snap deze (potentiele) move van MS, en ik denk dat het voor hun zeer positieve resultaten kan opleveren.

Aan de andere kant ben ik mss wat "oldskool" maar voor mij is het voordeel van een console de eenvoudigheid, het gebruiksgemak, een zekere garantie om een generatie lang performante games te kunnen spelen zonder te moeten upgraden, en een mogelijkheid voor ontwikkelaars om een spel te optimaliseren omdat miljoenen mensen exact dezelfde setup hebben. Voor het laatste punt lijkt de aanpak van Sony mij toch een pak beter.
De laatste generatie is dit steeds minder het geval (mid-gen upgrades, verschillende hardware),... Ik vrees dat dit op termijn het "console-model" gaat verwateren. Of ben ik gewoon een pessimist? Doe mij maar de PS5 mét schijflezer ;)
Ik snap wat je bedoelt.
Maar alsnog je game optimaliseren voor een aantal consoles is nog beter dan de miljoenen PC configuraties.
Bv.
Xbox One (origineel)
Xbox One S
Xbox One X
Xbox Series X
Xbox Series S

Het zijn dus 5 consoles waar je rekening mee moet houden als ontwikkelaar (als je alleen xbox kijkt).
De basis game mogelijk werkend op alle 5, extra graphics bovenop de nieuwe generatie? (of alleen resolutie verschil)
Volgens mij heeft Microsoft aangegeven dat de first party games nog de eerste 2-3 jaar na release nieuwe consoles nog compatible zullen blijven.
Er zal dus een moment komen dat de eerste 2 zullen afvallen...
Maarja mogelijk komt er tegen die tijd weer een nieuwe variant. (Xbox Series Z ?)
Tevens blijven je huidige games nog speelbaar op de eerste generaties.

En vergeet niet die mooie compatibiliteit van oude games die op de nieuwe generatie consoles blijft doen.
Bv. je vervangt je console voor de Xbox Series X (desnoods niet gelijk na release, maar een jaar later als prijzen zakken) dan werken al je vorige games ook. (Bv. ook Xbox 360 games)

[Reactie gewijzigd door MZONDERL op 1 juli 2020 08:22]

Neen, de keuze wordt gemaakt op basis van prijs,de gemiddelde consument heeft geen flauw benul wat een teraflop is. Als de xbox light een stuk goedkoper wordt dan de Ps5 light dan zullen genoeg ouders de kroost zoet houden met de Xbox light.

En ook wat het verschil visueel is valt nog te bezien. Het zal uitdraaien op een prijs denk ik zo.

Ook voor mijn eigen kids heb ik bijvoorbeeld een gewone ps4 slim en niet een ps4 Pro. Ze zijn er super blij mee en het gaat hen niet om de graphics maar om plezier te hebben.

[Reactie gewijzigd door Praetextatus op 30 juni 2020 08:43]

Ik denk eerder dat de kids tegen de ouders zeggen welk merk ze willen want hun vriendjes spelen daar ook op.
En verder kijken ze ook naar de games die ze willen spelen.
Zo ging het in iedergeval bij mijn zoon die wilde een PS4 want de meeste vriendjes spelen daar ook op.
Maar de geruchten zijn juist dat de Series S grof goedkoper word dan de Series X en dus zeker de PS5 met of zonder disc.

Daarnaast zal Microsoft waarschijnlijk volledig stoppen met de One S en One X en is die keuze er niet meer.

Als je dan geen 4K tv hebt en niet hoeft dan is de Series S echt wel interessant.

[Reactie gewijzigd door iwaarden op 30 juni 2020 10:56]

Voor mij is het heel simpel. Als er maar 1 model is, koop ik die. Als er 2 zijn, kies ik voor de goedkoopste.

Waarom? Maximale prestaties boeien me weinig. Ik heb een 4K HDR televisie, maar zit er 4 meter vanaf en zie nagenoeg geen verschil tussen 1080p en 4k. HDR dan weer wel, maar dat kan mijn One S ook al.

Alle andere snufjes die je wel ziet en merkt (Ray tracing, SSD) krijg je op beide dozen.

En zo zijn er nog een hoop mensen. Ik denk dat juist Sony zichzelf in de voet snijd door alleen maar een duur model te maken.
Volgens mij vergelijk je nu appels met peren, want Sony geeft die keuze helemaal niet. Je kan nu niet een PS4 Pro halen en dan straks de first party games spelen. Dit kan straks wel met de Xbox One (x).

Alleen er komt straks een nieuwe generatie aan, PS5 met en zonder optical drive. En straks komt er dus ook 2 Xbox'en uit, 1 heeft de kracht voor 1080/1440P en 60FPS en de andere 4K 60FPS. Maar beide consoles zullen alle komende games kunnen afspelen, dit in tegenstelling tot de Xbox One (x). Die kunnen alleen de first party titels de komende tijd afspelen, maar bij 3rd party games ligt het geheel aan de ontwikkelaars.
Het is een goede keuze als deze xbox significant lager geprijsd is. Alleen het weglaten van een blu ray kost sony 10 a 20 euro? Ik verwacht geen groot prijs verschil tussen die 2.
De eene teraflop is niet gelijk aan die andere.
Dat is raar; volgens mij is de ene teraflop echt gelijk aan de volgende. Hoe wilde je anders "computational performance" vergelijken?

Maar omdat een Series S nog niet getest is, kan je eventueel dan een voorbeeld geven van wel bestaande hardware waarbij 2 devices (bijvoorbeeld een GPU uit 2010 en eentje uit 2012) die beiden 1 teraflop "kunnen", een ander resultaat / ervaring / snelheid geven?
Omdat teraflops ondermeer berekend wordt op basis van het aantal CU's, maar de formule houdt er geen rekening mee dat CU's in next gen letterlijk groter zijn dan CU's in current gen.
Je kan teraflops vergelijken tussen hardware van dezelfde generatie/architectuur, niet over generaties heen.

De schatting is dat 1 next gen TF ongeveer 40% krachtiger is dan 1 current gen TF. Maar goed, het cijfer zegt in de realiteit verder gewoon weinig en is geen goed vergelijkingsmateriaal. Je kan 'computational performance' gewoon niet eenzijdig vergelijken

[Reactie gewijzigd door Anton.net op 30 juni 2020 09:16]

Precies wat Anton.net zegt. Daarom is het ook lastig om NVidea en AMD GPU's te vergelijken in Teraflops.

Daar de Xbox en Playstation beide (zowel in deze generatie als de volgende) beide een AMD GPU gebruiken met dezelfde architectuur is in deze gevallen TeraFlops een redelijk vergelijk (ook niet 100% daar het verschil in cu aantalen en klok frequenties ook nog iets uitmaakt, maar niet zoveel als een verschil in architectuur).

Dus GPU's kunnen niet over generaties heen met elkaar vergeleken worden in Teraflops termen, wel binnen een generatie.
Precies, niets mis mee met het aanbieden voor hardware die afgemeten is op een andere resolutie maar wel gebruik maakt van nieuwe tech welke ook nieuwe visuele effecten mogelijk maakt voor een waarschijnlijk veel lagere prijs. Tevens is er nog niets precies van specs bekent buiten geruchten. Ook niet of een Series S wel discless is of dat er meerdere varianten komen bv een Series XAD (X all digital) Series S (disc based) en Series SAD (S all digital) Mocht de Series S alleen een SAD variant zijn, zal deze waarschijnlijk aanzienlijk groter prijs verschil hebben dan het verschil tussen de PS5 normal en Digital en gaan er zelfs geruchten dat deze de helft van de Series X prijs zou kunnen zijn of zelfs gratis bij een 2 jarig combo abonnement op Xbox Live + Game Pass waar Microsoft eerder zulke soort abonnement deals in de USA aangeboden heeft op de Xbox one.
Een SSD er in zal zeker een verschil maken, maar ik ben dan benieuwd of dat het waard is ten opzichte van een One X, in ieder geval totdat er geen nieuwe games meer uitkomen voor de One X, daarna moet je natuurlijk sowieso over.

[Reactie gewijzigd door emoeloe op 30 juni 2020 10:52]

Dit is gewoon een race to the bottom, maar je legt dat mooi uit. Je moet de marketing in :)

Volgens mij was ooit het voordeel van consoles dat het 'WYSIWYG' was... Je koopt die machine en je ervaring is altijd en overal dezelfde. Je hangt het aan je TV en je games spelen op een bepaalde manier. Sinds de PS4 is dat principe losgelaten, always online betaald geworden en nu is het dus standaard dat je een versie voor de minder bedeelden krijgt.

Ik zie eigenlijk gewoon een aanbod dat... tja, alle nadelen van de PC en de console weet te combineren. Maar oh, oh, wat een gemak! Je hoeft niet zoals op de PC eerst urenlang te downloaden...oh wacht. Het is goedko... oh nee, alleen als je voor last-gen specs gaat.

Dit is dus in feite X1 en zijn update 'all over again'. Goed bezig MS, daar ga je de oorlog wel mee winnen. Nul home grown content.... het enige lichtpunt is dat de Xbox er niet uitziet als een ruimteschip.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juni 2020 14:00]

Het probleem zit hem in het downplayen van de specs nast de GPU.

Als deze inderdaad over een stuk minder RAM beschikt dan gaat dit consequencies hebben voor development.

Games moeten ontwikkeld worden voor de laagste common denominator. Als de games moeten draaien op de Series S en de Series X dan kan het niet geadvanceerder zijn dan wat de Series S aan kan.

Met graphics kun je hier omheen werken en zijn er minder consequencies voor de onderliggende gameplay systemen en werelden.

Als dit verschil in zaken zit als RAM of CPU dan is er een veel grotere impact op de games die je (niet meer) gaat zien door deze minderwaardige consoles.

Slechte keuze imo, zeker gelijk aan het begin van een generatie.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 30 juni 2020 14:31]

Het zou maar zo kunnen zijn dat de zaken als graphics gelinkt zijn aan de GPU. Dus schalen van 1080P naar 4K afhankelijk van de GPU is mogelijk helemaal geen probleem.

Wellicht is er helemaal geen sprake van een grote impact op de games omdat de CPU mogelijk gelijk is bij de Xbox Series S en Xbox Series X.

Het kan best eens zijn dat Microsoft er wel goed over heeft nagedacht. Ik zou het vreemder vinden als ze enkel een 4K console willen verkopen aan een heleboel huishoudens die enkel nog een HD TV hebben. Dus laten we afwachten tot Microsoft het product zelf aankondigt voor we het een slechte keuze gaan noemen.
Ik had hier natuurlijk moeten zeggen dat ik dit een slechte keus zou vinden als het waar is, helemaal eens.

Zo lang de systemen gelijk zijn afgezien van eventueel een iets langzamere/kleinere storage en een zwakkere GPU zou ik het helemaal niet zo gek vinden.

Als ze kiezen voor minder geheugen of een zwakkere/lagee geklokte CPU zou ik dit wel een gemiste kans vinden.

We zouden (zullen?l eindelijk een generatie hebben waarin de gemiddelde PC, PS5 en Xbox vrijwel gelijkwaardig zijn qua specs en mogelijkheden en developers zich niet meer hoeven te limiteren zodat het zwalste systeem om een gelijkwaardige ervaring te bieden gezien de gigantische technische sprong van PS4/Xbone naar PS5 en XboxSX.

Ik zou het zeer jammer vinden als Microsoft deze gelijkwaardigheid om zeep zou helpen met een zwakkere console. Hopelijk doen ze dat niet.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 1 juli 2020 00:50]

De One X heeft een veel minder krachtige CPU, geen raytracing en geen SSD.
Als de GPU minder krachtig is dan kan je de resolutie omlaag gooien en alsnog dezelfde games spelen. 4K is immers vier keer zoveel pixels als 1080p. De SSD en raytracing zijn juist de dingen die deze generatie gaan definiëren.

Daarnaast is het een GPU van een nieuwere generatie, dus het daadwerkelijke prestatieverschil zal minder zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 juni 2020 11:20]

De CPU maakt het grootste verschil. Raytracing en een SSD zijn leuk maar de CPU en het extra, snellere, geheugen gaat de grootste sprongen mogelijk maken.
En hoe zie jij dit precies? Ik heb nog nooit gehoord van een situatie, waarbij de CPU (veel) meer invloed heeft dan de GPU bij games, buiten dingen zoals Sim games waarbij alles draait om calculaties en niet graphics.
Je hoort daar bijna nooit wat van omdat CPU en RAM limitaties meegenomen worden in het fundamentele design van de game en de gameplay.

Waarom zijn game werelden in b.v. Horizon, RDR2 of Assassins Creed zo groot als ze zijn?
Waarom heb je bij bijvoorbeeld RTS games een population cap?
Waarom hebben wij geen nog geen FPS gezien met een realistische Dday landing waarbij er honderden mannetjes deelnemen aan je spelwereld?
Waarom hebben we geen games waarin een miljoenenstad gesimuleerd kan worden maar lopen er maar 20 mannetjes over straat die eigenlijk niets doen?
Waarom hebben onze keuzes in RPG's vaak maar weinig invloed op de spelwereld zelf?
Denk bijvoorbeeld ook aan Mass Effect 3 waarin je niet je wapen kon holsteren omdat er geen RAM meer was voor die animaties.

Dit zijn allemaal limitaties die voortkomen uit de achterhaalde architectuur van de PS4 en Xbone.

De oorsprong van deze design keuzes zie je vrijwel nooit terug in de marketing of het eindproduct. Deze dingen worden al vroeg gesignaleerd en omheen gewerkt.

Iedereen kent de verhalen van E3 trailers die er flink mooier uitzagen dan het eindproduct. Wanneer is de laatste keer geweest dat jij een E3 trailer hebt gezien die allemaal gameplay systemen laat zien die ze uiteindelijk niet waar konden maken?

Graphics kun je makkelijker schalen of oppoetsen dan fundementale gameplay keuzes. Ook is de consequentie van een graphics overload minder gamebrekend. Als je teveel vraagt van je GPU dan gaat je FPS naar beneden of heb je even een stotter op je beeld. Als je teveel vraagt van je geheugen dan worden er gewoon zaken overschreven/vergeten of crashed je volledige game.

Lang verhaal kort:
* De GPU maakt het (primair) mogelijk om mooiere games vloeiender op je scherm te toveren. (ook graphics worden tegengewerkt door een belabberde CPU)
* De CPU/RAM maken het mogelijk om de wereld en de ervaring die geboden wordt veel interessanter, grootser, complexer en ingewikkelder te maken.
* de huidige generatie consoles had al een achterhaalde architectuur toen ze uit kwamen, stel je voor wat voor een gigantische stap er nu gemaakt zal worden.

Kijk voor de grap ook even naar wat developers te melden hebben over de PS5 en Xbone. Wie hoor je praten over de GPU?

Om terug te komen op het echte topic hier. Als Microsoft kiest voor een XboxSS met een tragere GPU dan kunnen we daar met zijn allen wel mee leven. Als Microsoft ook kiest voor een tragere CPU, kloksnelheid of trager/minder geheugen dan zal de ultieme generatie stap minder groot zijn en worden developers wederom gelimiteerd omdat er een nieuwe, ondergeschikte, console beschikbaar is waarvoor ze support voor moeten bieden.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 1 juli 2020 11:16]

Je hoeft me geen uitleg te geven over wat CPU en Ram doet, ook andere hier niet, iedereen begrijpt dat wel.

Het gaat er om dat jij zegt dat de CPU en geheugen het grootste verschil gaat maken in deze generatie.

En wie hoor ik praten over de GPU? In ieder geval Microsoft in hun eigen artikel...
Of hier

Ik denk dat jij 2 dingen echt door elkaar haalt. Ja de focus is niet op betere graphics, maar op beter effecten en framerates, maar werkelijk nergens zeggen zij, dat dit behaald wordt door de CPU, of dat de CPU het grote nieuwe is, beter gezegd de focus in de artikelen ligt veel meer op de nieuwe grafische mogelijkheden, en het woord GPU valt vaker dan CPU, ook al is het maar net meer, maar dat maakt niet uit gezien jij doet of ze er niet over praten.

CPU en GPU gaan altijd hand in hand, dat is deze generatie niet anders.

Dus ja zij praten er over. Dus ik zou toch maar wat meer onderzoek doen.
Ik begrijp ook dat ik je niet hoef uit te leggen wat de CPU en RAM doen, alleen mis je volledig mijn punt in relatie tot gameplay.

We hoeven het hier niet te gaan hebben over wie er technisch gezien gelijk heeft. Het enige dat ik zeg ik dat de upgrade op CPU en de geheugen een grotere impact gaat hebben op de gameplay en wat we kunnen doen in games dan de upgrade in GPU..

60 FPS, raytracing, 4k textures. Allemaal heel leuk en aardig maar dit bepaalt enkel hoe je de games ervaart en hoe het wegkijkt, het bepaalt niet WAT je speel en hoe systemen reageren op jouw aanwezigheid in de wereld.

Overigens zou ik jezelf niet limiteren aan de artikelen die Microsoft en Sony publiceren over hun consoles. Over de GPU kun je makkelijk lullen omdat de verschillen in plaatjes te duiden zijn.

Kijk liever even naar wat de developers zelf te zeggen hebben. Die hebben unanieme lof over de nieuwe PS en Xbox en lijken dan vooral blij te zijn met de SSD en de algemene sprong in architectuur.

[Reactie gewijzigd door SideShow118 op 1 juli 2020 12:52]

Kijk voor de grap ook even naar wat developers te melden hebben
Overigens zou ik jezelf niet limiteren aan de artikelen die Microsoft en Sony publiceren over hun consoles.
Kijk liever even naar wat de developers zelf te zeggen hebben.
Ik denk niet dat jij begrijpt wie de developers van deze consoles zijn, maar oke...
We hoeven het hier niet te gaan hebben over wie er technisch gezien gelijk heeft.
Ik stel een vraag, jij stelt vervolgens dat niemand over de GPU praat, ik stuur je links van de developers, en dit spreek je weer tegen. Tja dan wordt het wel heel lastig om een zinnig gesprek te voeren met je.

Jij neemt een stevige stelling in, maar kan deze niet verder onderbouwen, door random 'feiten' te benomen, die je vervolgens niet kan bewijzen, maar waarvan het tegendeel wel wordt bewezen.
Op Tweakers is een inhoudelijke discussie belangrijker, dan wat gevoel delen zonder deze te kunnen bewijzen, anders komen we op Nu.nl niveau.
Zo vreemd is het niet. Er zijn veel situaties te noemen, waarbij die console met minder teraflops voldoende is. Ten eerste voor mensen die niet zoveel geven om 4k en HDR, en gewoon even lekker snel een spelletje willen spelen. Daarom is de upgrade naar SSD ook relevanter voor die doelgroep.

Daarnaast zullen er dadelijk ouders zijn die voor zichzelf en hun kinderen de nieuwe generatie Xbox willen aanschaffen. Voor zichzelf kopen ze dan de Series X en de hun kinderen de Series S.
Exact, ik koop nu iig die met de speler erin, terwijl ik die nooit zal gebruiken.
Vergeet de markten niet waar ze wat minder te besteden hebben.
De BR drive weglaten zal kwa kosten weinig verschil maken.

Doorgaan met de One X is niet logisch om verschillende redenen. Ten eerste moeten devs dan voor twee consoles ontwikkelen. De One X en de Series X. De goedkopere en duurdere Series X zullen wel op dezelfde SoC gebaseerd zijn dus voor ontwikkelaars is het een stuk makkelijker en goedkoper. Ik ga ervan uit dat het CPU gedeelte hetzelfde is dus in dat geval is het voor devs vooral een kwestie van de grafische instellingen verlagen om zo binnen het memory/gpu target te vallen. Je kan het een klein beetje vergelijken met de Nintendo Switch.

Een ander voordeel is dat de hardware in de One X compleet anders is dan in de Series X. Als MS zou blijven doorgaan met de One X dan moeten ze twee productie lijnen naast elkaar draaien. Waarschijnlijk is het goedkoper en praktischer om twee varianten van min of meer dezelfde hardware te bouwen.
Ze moeten zowiezo de komende 2 jaar voor zowel de Xbox one (alle eerste model) tot aan de Xbox Series X ontwikkelen dat heeft Phil Spencer gezegd.
Eerste 2 jaar komen er geen exclusives voor de Series X.
... van Microsoft zelf. Wel van 3rd parties, er zijn al een paar XSX eclusives aangekondigd.
Qua kosten niet, maar alle games moeten dan online gekocht worden wat voor meer omzet zorgt.
Die blu-ray drive maakt het verschil van €100 niet. Ik geloof wel dat ze incalculeren dat ze meer geld verdienen aan spelletjes die verkocht worden via de PlayStation Store (en daar maken ze uiteindelijk meer marge op).
Dit zijn speculaties, digital foundry heeft al aangegeven dat de kostprijs van een BD drive ongeveer 25 euro zal zijn. Dus dat het verschil max. 50 euro gaat zijn en geen 100 euro.
Prijzen van consumentengoederen worden zelden bepaald op basis van kostprijs. Veel vaker is er gekeken naar wat de consument voor een dergelijk product wilt uitgeven. Een goed voorbeeld zie je bij smartphones en de prijsverhoging voor opslag ten opzien van de kostprijs.

Naast dat een dergelijke kostprijs vaak niet de arbeid/yield meeneemt is er ook marge nodig om de ontwikkeling terug te verdienen alhoewel bij consoles er soms verlies geaccepteerd wordt om dit met de games terug te verdienen.
Kostprijs is leuk, en een mooi startpunt maar natuurlijk niet het enige. Je moet hier kijken naar het totaalplaatje, want een digitale PS5 verdient Sony meer op dan een 'normale'. Omdat Sony per digitale aankoop een percentage krijgt, wat hoger ligt van bij fysieke aankopen, verdienen ze dus meer op de digitale versie dan op de disc versie.
Voor Sony is dit een simpele rekensom, hoe veel goedkoper kunnen we de digitale versie maken om toch nog meer winst te maken. Als ze meer dan 100 euro extra verdienen (wat wel realistisch is, het gemiddelde aantal games per PS4 eigenaar is 10 volgens mij) kunnen ze hem prima 100 euro goedkoper maken, want dan maken ze alsnog meer winst. Dit voorbeeld is heel kort door de bocht, maar dit is wel het concept.
Stel ze verdienen 7 dollar meer aan royalties per game digitaal dan via disc. En gemiddeld worden er verdeeld over 5 jaar 10 spellen gekocht per klant (PS4 is 7 jaar oud, sommigen hebben hem toen al gekocht en sommigen meer recent). Dan kom je op 35 dollar aan extra inkomsten voor de digitale versie (die je gemiddeld pas 2 jaar na verkoop terug hebt). Dan lijkt me 100 euro goedkoper niet realistisch, plus dat ze zouden willen dat hun aanpassing hen juist MEER op zou moeten leveren ipv minder dan bij de disc based console.

Zoals je zegt, het is heel kort door de bocht. Concept klopt wel, maar eerst nog wat meer analyse doen denk ik.
Microsoft brengt een console met minder krachtig GPU uit om het prijs laag te houden, zonder dat ze verlies lijden op deze console. Sony kan onmogelijk zijn PS5 zonder blu-ray voor €100, lager in de markt brengen zonder verlies. Een Blu-ray speler kost een paar tientjes. Maximaal kunnen zij de discless console voor maximaal €50, - lager bieden.Lees het analyse van Digital Foundry.
Mag ik jouw glazen bol even lenen?
Waar haal je het vandaan dat de ps5 100 euro goedkoper zal zijn???
Er schijnen via Amazon prijzen te zijn gelekt (€399,-/€499,-).

Als MS deze Series S voor -€250 in het schap kan krijgen zie ik het wel een onder-de-kerstboom succes worden!

EDIT: Zijn uiteraard geruchten Forbes heeft er onder andere een stukje over geschreven.
Onder dat artikel is een update geplaatst met zeer dicustabele prijzen voor de XSX/XSS namelijk $400 / $200.

[Reactie gewijzigd door Rexus op 30 juni 2020 12:16]

30 juni 2020 08:54
Er schijnen via Amazon prijzen te zijn gelekt (€399,-/€499,-).
Bron? 😇
En daarna is het ook overal gezegd dat die prijzen hoogst waarschijnlijk onzin zouden zijn.
Hoe meer keuze, hoe beter. Een goedkopere variant is natuurlijk ook uitermate geschikt voor werelddelen waar mensen wat minder te besteden hebben. (Dat er geen discdrive in zit is dan overigens wel weer een probleem aangezien het internet in die delen van de wereld vaak ook niet is om over naar huis te schrijven)

Ik snap alleen helemaal niets van de naamgeving. Als ik mijn moeder naar de mediamarkt zou sturen en die ziet daar 4 dozen staan: Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series S, Xbox Series X... Die heeft echt geen idee waar ze naar kijkt en wat de relatie tussen de verschillende varianten is.
Ze hebben echt de verkeerde marketingmensen in huis gehaald, dat is duidelijk.
De Playstation is duidelijk: 5 is beter dan 4, klaar.

Niemand zit te wachten op een iets dat een onderdeel is van een 'serie'. Ze hadden het beter de Xbox 5 kunnen noemen, dan weet je in de winkel gewoon gelijk waar je aan toe bent in vergelijking tot de Playstation.
  • Xbox
  • Xbox 360 (Arcade, Pro, Elite, S)
  • Xbox One (S, X)
  • Xbox Series (S, X)
Wat een zootje (mijn mening).
Ik vind het ook geen goede naamgeving in het verleden. Maar straks liggen er in de winkel gewoon twee varianten xbox: een S en een X. Wil je de goedkopere, pak de S. Wil je 4k, pak de X.

Vraag me wel af of ze al hebben nagedacht over hoe ze de volgende upgrade gaan noemen. Gewoon weer Series S en X? (met 2nd gen erachter, beetje als met google chromecast / google mini?) Of Xbox S2 en X2?
Ik denk dat het voor de geïnteresseerde gamers inderdaad wel duidelijk zal zijn.

Haha ja de S2 / X2 of zo. Of nog erger, ze halen wat nog wat andere letters van stal.
De vorige keer hebben ze zich in de vingers gesneden omdat de Xbox iets duurder was dan de playstattion waardoor de meerderheid een PS4 heeft nu. Althans dit is wat ik begreep waarom PS4 populairder is in nederland.

Dit zou dus zo maar eens een verschil kunnen maken wat prijs betreft.
Ik denk niet dat dat de reden is hoor. Zit hem eerder in betere exclusives vermoed ik.
Dit dus:
- Uncharted
- Horizon Zero Dawn
- Last of Us
- Bloodborne
- Ratchet and Clanck
- God of war
om er maar een handvol te noemen.
Xbox heeft ook goede exclusives (denk ik) Maar dit zijn de exclusives die mij aantrokken.

Wat betreft teraflops vs teraflops, boeit me eigenlijk niet zoveer. Grafische pracht is mooi, maar zodra je aan het gamen bent, let je daar toch niet op 99% van de tijd. Neemt niet weg dat ik wel verwacht dat we meer PC-achtige graphics mogen verwachten met weer betere textures en weet ik veel wat allemaal. Maar vooral snellere laadtijden.
Om aan te vullen (ook populaire game series zodra er een nieuwe game van uit komt):

- Killzone
- Gran Turismo

Daarnaast heeft Sony de meeste timed exclusives meende ik, games die eerst op PS4 komen, en dan een maand of wat later op de Xbox.

Om op je andere alinea te reageren, mij gaat het vooral om de SSD, de snelle (instant) laadtijden. Mijn zoontje speelt af en toe Need for Speed: Rivals op de PS4, puur hersenloos arcade racen en vrij rondrijden. Maar mijn god, wat duurt die game lang met opstarten en het laden van de map.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 1 juli 2020 10:30]

https://www.quora.com/Why...avourite-over-Playstation
Hier staan enkele redenen, het wil niet zeggen dat hij gelijk heeft. Maar het zou zo maar eens kunnen.

Op het moment toen ik er één kocht hadden alle vriendjes van mijn kinderen al een PS4 en dus was de keuze gemakkelijk voor ons destijds. Toen ik het kocht lagen de prijzen al dicht bij elkaar, maar toen was de schade al gedaan.
Hier nog 1: https://www.extremetech.c...iumphed-over-the-xbox-one
$100 verschil is toch wel veel. Ik zou het ook wel hebben geweten eerlijk gezegd.

[Reactie gewijzigd door Centurion183 op 30 juni 2020 10:04]

Hier halen ze vooral aan waarom de xbox one heeft gefaald terwijl de xbox 360 het zo goed deed. Eigenlijk moet je kijken waarom de xbox 360 het destijds goed heeft gedaan. Dat is vooral omdat de console 1,5 jaar eerder lanceerde dan die van Sony. Uiteindelijk heeft Sony ze nog ingehaald met absolute aantallen op het einde. Daarnaast heeft Sony wat fouten gemaakt qua introductieprijs en architectuur. De xbox 360 heeft het goed gedaan door dat Sony wat fouten heeft gemaakt. Die heeft Sony weer recht gezet met de ps4. Daarnaast heeft Microsoft inderdaad fouten gemaakt in het begin, je kon spellen niet verkopen (tweedehands werkt niet op een andere console), altijd online etc.

Maar grootste is gewoon dat Playstation een heel sterk merk is in Europa en Azië. Als Sony een goede console neerzet, dan gaan de meeste toch in deze regio's voor Playstation. Exclusieve games, reputatie etc.
Microsoft maakt het mensen en moeders niet makkelijk om de namen van de consoles uit elkaar te houden

Maar op zich is dit natuurlijk een slimme zet. Als je toch geen 4K tv hebt en je niet op 60fps hoeft te gamen, is die rekenkracht misschien niet eens nodig.
Dan zou de huidige xbox one X dus ook volstaan? wellicht de one S zelfs ook
Deze ondersteunt waarschijnlijk wél raytracing(tenminste, hardwarematig).
Want raytracing is een must om te kunnen gamen? :)
Lijkt mij wel dat raytracing iets is wat je prima kan uitzetten. Nu kan je er op pc ook voor kiezen op raytracing aan of uit te zetten. Dat lijkt mij niet een heel technisch dingetje. Ik denk dat vooral de processor sneller is en dat er een SSD in zit. Dus overal zal die wel sneller zijn dan de xbox one x. Maar dan nog vraag ik mij af hoe deze console zich verhoudt over 2 jaar. In de huidige generatie hebben ze midden in de lifecycle een upgrade gedaan. Nu ga je een console op de markt zetten die iets sneller is dan de huidige generatie. Ik kan mij voorstellen dat die het wel moeilijk gaat krijgen over een paar jaar.
Alleen ontneemt raytracing de artists(ook de developers van de engine) een heleboel werk om dingen(belichting, reflecties en meer) te faken en dat ook nog eens te tweaken totdat het op het oog acceptabel is. Dus als ze die stap eenmaal genomen hebben is een non-raytracing optie maken extra werk.
Ik neem aan dat die games niet alleen op de xbox series x en ps5 uitkomen, maar ook op gewoon op de pc? Niet iedereen heeft nog een rtx2080. Dus ze moeten dit sowieso maken, dus ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen.
Er zijn ook spellen die alleen op (één van de twee) consoles uitkomen. En het gaat echt een keer een vereiste worden voor bepaalde PC games. Overigens kán je het ook met bijvoorbeeld een 1080ti doen, alleen gaat het dan ten koste van je algemene FPS budget(waar hardwarematige raytracing een eigen budget heeft). In Control geeft dat icm. met 786p framerates waar ik goed mee kon leven en prachtige immersieve visuals. Maar eerlijk gezegd kan de 30xx serie me niet snel genoeg uitkomen.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 30 juni 2020 10:42]

Ik vind het belangrijker dan resolutie in elk geval... Ik heb Control in 768p gespeeld met Raytracing op medium. Dan houd je met een 1080ti accepatabele framerates zónder opmerkelijke dips in framerate. En ja de reflecties van niet alleen de wereld (er is véél glas in The Oldest House) maar ook je karakter voegt echt wat toe. Je schrikt er soms even van omdat je denkt dat het een vijand is.
over welke xbox heb je het nu? niet echt duidelijk.. De Series X doet raytracing, de one X niet
Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Degene waar ik reageerde stelde dat een S of X ook zou voldoen(waarschijnlijk ook doelend op forward compatibility). Alleen hebben die geen raytracing ondersteuning. Deze goedkopere Series waarschijnlijk wél.
Ja ik snap dit eerlijk gezegd ook niet helemaal. Waarom gaat ms een console uitbrengen die op papier 3x langzamer is dan de seriesX. Het kan dan goedkoper zijn... Maar vraag me af wat de meerwaarde is.

Ik begin me eigenlijk een beetje zorgen te maken over de prijs. Door deze zet van ms ben ik bang dat de series X een buitensporig hoge prijs gaat krijgen en omdat ze bang zijn anders gamers kwijt te raken brengen ze ook maar een half gebakken console uit wat eigenlijk een veredelde one X is. Ik hoop dat ik het mis heb... Maar waarom zou je als console bouwer voor release al met een "goedkope" versie komen als de series x 500 euro gaat zijn. Ik ben bang dat we prijzen van 800+ euro gaan zien voor de series x

[Reactie gewijzigd door sygys op 30 juni 2020 08:39]

De Series S heeft geheel dezelfde hardware als de Series X op GPU en RAM na (voor de huidige geruchten). Van 12TF naar 4TF is inderdaad maar een derde van de TF, maar niet een derde van de snelheid of kracht in het algemeen. Ondanks die 4TF is de Series S wél stukken krachtiger dan de One X, puur en alleen dankzij de moderne technieken zoals Ray Tracing.

Om de prijs van de Series X zou ik me geen zorgen maken, voor zover we weten is het nog altijd Microsoft's plan om onder de prijs van de PlayStation 5 te zitten, dus een prijs van in de 800 euro gaan we niet zien.
Ben erg benieuwd of hij ook het zelfde model krijgt als de Series X, maar vooral hoeveel goedkoper hij gaat worden.
Ja toch blijft de cd speler voor mij een no-brainer. Mijn grootste verzameling games zijn de digitale. Maar het kan zo een paar 10tjes in aanschafwaarde schelen als je een cd koopt.

Daarnaast blijft de 2e hands markt een hele grote voor goedkope games en is het af en toe gewoon leuk om mijn kinderen en cd voor hun verjaardag/sinterklaas/kerst/whatever te geven.

Gemiddeld betaal je zo'n 100 euro meer voor de cd lade maar dat die haal je er echt wel uit.
Die haal JIJ er echt wel uit (zou ook mijn keuze zijn hoor), iemand anders koopt dat ding misschien alleen voor zichzelf en overweegt niet eens om ooit een schijfje te kopen.

Fijn voor die persoon om die honderd euro in de zak te kunnen houden toch?
Ik gebruik mijn Xbox Onse S zonder schijflade enkel in combo met Gamepass. Dan haal je die disk drive kosten er niet snel uit idd :)
Wil zelf ook eentje met een disk drive, vond ik toch wat fijner
Ja maar dit moet meer gaan schelen. Zeker het feit dat de chip op papier 3x langzamer is en de helft minder ram heeft.

Geloof mij maar de series x krijgt een monster prijs... En ms is bang hierdoor veel gamers kwijt te raken en komen dus met een one X die net iets beter is en noemen het next gen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 30 juni 2020 08:46]

Misschien ligt het aan mij maar wat is nou het doel van deze console?
Je krijgt in wezen gewoon een xbox one x alleen dan op nieuwere generatie chips. Deze zal wel iets krachtiger zijn vanwege het nieuwe process maar ook weer niet zo heel veel.

Vraag me ook af of de ontwikkelaars blij zijn dat ze beiden varianten moeten ondersteunen.

Er zal vast wel een slim iemand over nagedacht hebben, dus we gaan het zien of ze hiermee de slag gaan winnen in de console war

[Reactie gewijzigd door cold_as_ijs op 30 juni 2020 08:43]

Er zal vast een SSD inzitten, dus snellere laadtijden. Verder toch mooi als ze nu een budget console maken met de kracht van een high-endconsole van de vorige generatie?
Natuurlijk is dit een mooie console voor mensen met een beperkt budget of minder interesse in hogere resolutie. Ik ben er ook wel van overtuigd dat deze ook wel gaat verkopen.
Ik heb alleen mijn bedenkingen over hoe dit gaat uitpakken voor de console war. Microsoft kan deze wel iets goedkoper aanbieden maar de totale besparing op geheugen is ook niet zo gigantisch. De vergelijking is natuurlijk niet eerlijk maar op basis van pricewatch hebben we het over 3 tientjes voor 8 gb. Om dit echt een budgetmodel te maken moeten ze ergens anders ook op beknibbelen, wordt dan de SSD waarschijnlijk. Gaat deze dan een langzamere krijgen of kleinere etc...

Het feit dat ze met deze oplossing komen geeft het idee dat ze de series x redelijk duur in de markt gaan zetten er moet namelijk wel iets van prijs differentiatie zijn vanwege het performance verschil. De series s gaat dan ook nog eens concurreren met de series x, waar ze de voorraden ook van kwijt moeten. Ben bang dat deze variant te duur gaat zijn voor een echt budget model of dat de series x een stuk duurder gaat zijn waardoor er weer ruimte is voor sony om in het gat te springen.

Had de keuze beter gesnapt als deze uitkwam nadat de one x en s uitgefaseerd waren. Ach ja we gaan het zien, ik zal er wel volledig naast zitten met mijn gedachten en over jaren roemen we Microsoft vanwege hun killer marketing strategie :D
Ik snap de zet wel van MS. Op deze manier hebben ze een console die ze iets goedkoper op de markt kunnen brengen om een groter marktaandeel te halen. Alleen een schijflade eruit laten, zoals concurrent Sony dat doet, biedt waarschijnlijk te weinig verschil in prijs waardoor ze een kleinere groep aanspreken dan door deze stappen te nemen.
Ik snap de ophef niet zo. Er veranderd helemaal niks ten opzichte van nu. De One S is de goedkopere en minder snelle variant, de One X de krachtpatser voor een hogere prijs. Straks is dat de Series S en Series X. Voila, precies hetzelfde als nu.

Ik heb de One S genomen, simpelweg omdat 4K me niet boeit en ik de prijs van de One X te hoog vind. Zo zullen er meer mensen redeneren, gok ik ; )

[Reactie gewijzigd door BouncingBaklap op 30 juni 2020 08:41]

Mijn theorie: dit is een 1080p versie voor next-gen games. Maar het belangrijkste is dat deze variant ook beschikbaar gaat zijn in een gratis variant met een abonnement op Gamepass (duurder dan het gewone gamepass abo).
Straks 20verschillende varianten van 2 generaties, je zou bijna een pc-gamer worden...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True