Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Handleiding nieuwe Xbox-controller maakt melding van Xbox Series S

De nieuwe Xbox-controller bevat een handleiding met de melding dat de controller niet alleen werkt in combinatie met de komende Xbox Series X, maar ook met een Series S. Deze variant van de next-gen console heeft Microsoft nog niet aangekondigd.

Het papierwerk dat Microsoft bij zijn nieuwe Xbox-controller meelevert, beschrijft dat de accessoire werkt in combinatie met iOS, Android, Windows 10, de Xbox One en de 'Xbox Series X|S'. Dat blijkt uit foto's die Twitter-gebruiker Zak S publiceert van de controller en de verpakking.

Die controller is officieel nog niet te koop, maar de gebruiker claimt deze via de mobiele marktplaats OfferUp gekocht te hebben voor 35 dollar. Hij publiceert meerdere foto's en een video van de accessoire, waaronder afbeeldingen waarop hij een vergelijking maakt met de controller van de huidige Xbox One-generatie.

Officieel heeft Microsoft de Xbox Series S nog niet onthuld, maar er gaan al maanden geruchten dat er een goedkopere Xbox van de nieuwe generatie op komst is, waarbij de naam 'Series S' al genoemd werd. Het apparaat heeft intern naar verluidt de codenaam Lockhart, terwijl de Series X de bijnaam Anaconda heeft.

Microsoft zou volgens geruchten van plan zijn om de Xbox Series S-console nog deze maand te onthullen. De Series S zou een kleinere hoeveelheid ram, lagere kloksnelheden en minder gpu-rekenkracht ten opzichte van de Series X hebben en ook een schijflade missen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

10-08-2020 • 08:36

58 Linkedin

Submitter: robcoenen

Reacties (58)

Wijzig sortering
Het lijkt me een enorm lastig landschap om voor te ontwikkelen... Er zijn naar gevoel enorm veel varianten van dezelfde console waar je toch allemaal voor moet optimaliseren, finetunen EN uitvoerig moet testen.

Vooral het idee dat de series S flink gekort wordt ten opzichte van zijn X broertje met minder ram, minder cpu EN gpu rekenkracht lijkt me enorm lastig.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 10 augustus 2020 08:48]

Volgens de geruchten levert de S vooral in op de grafische kracht en juist niet op CPU. Dat zorgt ervoor dat de interne game logic allemaal hetzelfde kan draaien en dus alleen de grafische output getuned hoeft te worden. Dat maakt het voor developers wel wat makkelijker. Microsoft zet ook in op cross platform en het wordt natuurlijk een stuk ingewikkelder om ook de xbones en xbonex te ondersteunen en toch een indrukwekkende series X|S titel neer te zetten.
Aanvulling. Microsoft heeft met de komst van de nieuwe consoles ook haar complete developer toolkit zo ingericht dat het schalen naar verschillende apparaten eenvoudiger wordt. In de juni update van Microsoft haar Game Development Kit is GameCore geïntroduceerd. Hierbij kan je via verschillende profielen eenvoudig je game tunen voor bepaalde targets.

En met DirectX12 Ultimate draait alle gamecode volledige 1 op 1 next-gen consoles, Windows 10 en xCloud. Ontwikkelaars hoeven dus niet meer te prutsen aan de xCloud of Windows versie van hun game.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 10 augustus 2020 10:36]

Het is waarschijnlijk nog veel simpeler:

- Xbox One Series X is een machine gericht op 4k schermen
- Xbox One Series S is een machine gericht op 1080p schermen en 1440p monitoren

Je hoeft dus 4x minder te resolutie aan te sturen met GPU.

CPU is hetzelfde dus zoals gezegd qua physics en game wereld geen issues.
Is dit nou echt zo moeilijk? Dit is een beperkt aantal varianten. De PC-wereld heeft een ontelbaar aantal varianten.. Lijkt mij een stuk lastiger.
Is dit nou echt zo moeilijk? Dit is een beperkt aantal varianten. De PC-wereld heeft een ontelbaar aantal varianten.. Lijkt mij een stuk lastiger.
In PC wereld is het ook niet ongewoon dat een game na een tijdje niet meer op je hardware draait of zo traag als een aardappel. Het sentiment is daar veel meer "accepteren" terwijl dit op console eigenlijk "onacceptabel" is. Games die op console voor geen meter draaien, worden ook hard neergesabeld. Bij PC ligt dit gewoon aan jezelf (je setup).

Blizzard heeft dit altijd heel slim gedaan, door games toegankelijk te maken voor groot gedeelte van het PC platform (en dus gigantische installbase aanspreken). Een beetje de tegenovergestelde filosofie van een game als Crysis.

Daarom is dat statement van Phil Spencer (samengevat: series x wordt niet belemmerd door de oudere generatie) ook 1 van zijn domste ooit. Hij haalt daarin PC zelfs aan als voorbeeld, terwijl PC bijna de definitie is van een platform dat altijd wordt belemmerd door zowel console als inferiere PC's.

Het zal zeker makkelijker worden, maar fundamenteel moeten de games nog wel overeenkomen. In level design ben je dan echt beperkter. Niet alleen om van die instant transmissies tussen werelden te doen, zoals Sony bij Ratchet en Clank liet zien, maar ook de basis layout van je levels (als dit te groot of complex wordt om snel in te laden). Ook AI (iets waar het veel te weinig over gaat) zul je anders moeten inrichten of kun je minder mee doen. Aantal karakters dat tegelijk in beeld is en cosmetische (licht) effecten kun je waarschijnlijk makkelijker schaalbaar maken, maar ook hier zullen grenzen zijn. Ray tracing kun je per definitie vergeten en daar zullen ongetwijfeld mensen van gaan claimen "ja boeie. dat vind ik toch niet belangrijk".

Ik heb vaak de indruk dat de hele discussie van next gen zich enorm focust op 2 aspecten: resolutie en framerate. Dit is natuurlijk ook makkelijk omdat je er absolute nummers voor hebt. 1080, 4k, 8k, 30, 60, 120 fps, etc. Maar dit is natuurlijk vooral ook erg prattig voor marketing doeleinden, omdat het lekker bekt. En het zou dus best kunnen dat wij het hier allemaal over hebben, omdat het ons met de paplepel wordt ingegoten. Iets als 'ultra' settings zegt gewoon minder, omdat het per spel verschilt. Mario Kart 8 WiiU (1080p, 60fps) vs Metal Gear op de Xbone (720p? of zelfs lager? met max 30fps?).

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 10 augustus 2020 11:19]

Klopt, maar de optimalisatie van de hardware is dan juist de kracht van de consoles. Door met een beperkt aantal configuraties te werken, kan men relatief meer uit de hardware halen.
Maar de onderliggende architectuur tussen de varianten blijft dan ook hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 augustus 2020 13:59]

De architectuur is hetzelfde ja, maar de benadering compleet verschillend.

Men zal op de consoles op dit moment vaak een "standaard" versie maken voor de zwakste console, en een "premium" versie voor de zwakste van de Pro/X variant. In deze twee versies zullen textures en effecten zo geconfigureerd worden zodat de game ten allen tijde de beoogde prestaties zal behalen.

Op de PC brengt men het spel uit met het idee "Dit is ons spel, en je PC zal het draaien zoals hij het kan. Wil je meer bling dan je nu hebt, dan moet je upgraden".
Is toch niet anders dan wat momenteel ook met de Xbox One S / X gebeurd?
Tuurlijk, fragmentatie zorgt voor complexiteit. Maar de PC laat zien dat een game prima op allerlei combinaties van hardware kan draaien. Bij de Xbox Series S / X heb je straks 2 varianten waar je rekening mee moet houden (misschien 4 als ze ook de oude One S / X nog willen bedienen), tegenover de ontelbare hardware configuraties die je op PC hebt. Ik denk dat het wel meevalt hoe lastig dat voor ontwikkelaars gaat zijn. Een goedkopere variant van een console is voor zowel Microsoft als game ontwikkelaars slim. Je bereikt een groter publiek.
Is toch niet anders dan wat momenteel ook met de Xbox One S / X gebeurd?
Nee. De One S en X verschilde op meer vlakken dan de alleen de GPU, voor de Series S en X wordt het nog een stuk makkelijker.
Maximaal vier configuraties (2 in de huidige generatie en 2 in de nieuwe) daar zou een ontwikkelaar met een beetje schaalbaar engine de hand toch niet voor om moeten draaien.

Ik heb hier alleen in mijn huis al vier pc’s met verschillende configuraties en heel veel games die gewoon op alle vier werken.
Eerder 7 configuraties. Voorlopig zullen een aantal games ook wel voor de oude generatie blijven komen en zullen cross-platform games dus uit komen en werken op:
Xbox one S
Xbox one X
Xbox Series X
Xbox Series S
PS4
PS4 Pro
PS5 / PS5 zonder disc
Je vergeet nog de eerste variant van de Xbox One, oftewel zonder S en X, dus 8 varianten lijkt mij?

Xbox one
Xbox one S
Xbox one X
Xbox Series X
Xbox Series S
PS4
PS4 Pro
PS5 / PS5 zonder disc
Volgens mij is de One S technisch exact hetzelfde als de One, alleen kleiner en zuiniger.
Volgens mij is de One S technisch exact hetzelfde als de One, alleen kleiner en zuiniger.
Nee niet helemaal hetzelfde: https://www.theverge.com/...%20original%20Xbox%20One.

The Xbox One S has a GPU clock-speed of 914Mhz, which is 7.1 percent faster than the 853Mhz on the original Xbox One. Combined with some ESRAM bandwidth increases, that takes the compute performance up to 1.4 teraflops, up from the 1.31 teraflops in the original Xbox One..

[Reactie gewijzigd door Kapitein187 op 10 augustus 2020 11:02]

In de praktijk is het gewoon simpel en target je 2 consoles:

- Oude CPU
- Nieuwe CPU

Met een aantal GPU profielen zoals elke PC game dat ook doet. Zo complex is dat allemaal niet.
Volgens mij moet je optimaliseren strikt per platform bekijken dus alleen Xbox en alleen PS.

Er zijn vooralsnog veel XBOX-varianten. Ik ben er van overtuigd dat de huidige XBOX One-modellen binnenkort helemaal niet meer geproduceerd gaan worden (dus ook de productie van de One S wordt beëindigd) en dus niet meer verkrijgbaar zullen zijn zodat alleen de nieuwe consoles verkrijgbaar zullen zijn: de Series S en Series X. Dat betekent dat binnen afzienbare tijd de ondergrens de mogelijkheden van de Series S zullen zijn.

MS wil nieuwe gamers echt niet aan het spelen krijgen op hun oude hardware. Ondersteuning van de de oude hardware is uitsluitend bedoeld om bestaande gamers gefaseerd en consumentvriendelijk te laten migreren naar de nieuwe generatie.

Zowel MS als Sony hanteren een (gebruikelijke) overgangsperiode waarbinnen voor zowel de oude als nieuwe generatie consoles spellen worden uitgebracht. Dit is goed voor de consument maar mogelijk nog meer voor Sony, MS en 1st, 2nd, 3th-party ontwikkelaars en uitgevers.
Ik heb nog de originele Xbox One, tot op heden nog steeds tevreden mee.
Kijk altijd naar de nieuwe Xbox consoles, zoek de meerwaarde voor mijzelf om te upgraden.
Maar op dit moment heb ik ook nog een Full HD TV (1080P), dus nog geen 4K TV (zolang de huidige TV het nog doet...)

Ik zie zeker meerwaarde voor Xbox Series X, echter pas als ik een 4K TV heb aangeschafd.
Tuurlijk kan ik naar Xbox Series S gaan kijken, die mogelijk vanwege minder power het uitstekend doet op een Full HD TV, maar alsnog... De huidige spellen doen het voor mij nog uitstekend op mijn huidige Xbox One.

Denk pas wanneer er echt geen spellen meer op mijn originele Xbox One uitkomen mogelijk ga overstappen...
Als tweaker zou je moeten weten ook al heb je 1080p je nog steeds flinke voordelen hebt met een krachtigere console. Ik heb zelf ook nog een 1080p tv en monitor. Heb nu ook een oneX. Het gaat niet alleen om resolutie.

Vergeet niet dat de games al veel scherper ogen (weet ff niet hoe dat precies heet op de oneX) ook al heb je maar een 1080p scherm. Betere stabiele framerate en natuurlijk de graphics zijn hoger ingesteld.

Meerwaarde is natuurlijk persoonlijk. Maar niet upgraden naar een nieuwe console omdat je nog 1080p hebt vind ik persoonlijk raar.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 augustus 2020 14:31]

Is niet de enige reden, is tevens weer 500 euro uitgeven voor een nieuwe console, dan bekijk ik of de extra's in combinatie met mijn huidige tv wel 500 euro waard zijn. Tuurlijk heeft upgraden voordeel, maar of in prijs dat ook waard is.

Je bedoelt mogelijk hdr, ook dat heeft mijn tv niet.

Uiteindelijk komt er in de toekomst echt wel een nieuwe tv en tevens nieuwe xbox, maar voorlopig nog niet, nog geen noodzaak.
Het is natuurlijk persoonlijk of je het waard vind. Ik bedoel niet HDR. De oneX draait native 4k op je 1080p scherm dat zorgt ervoor dat alles haarscherp is zelfs op 1080p. Je hebt natuurlijk dan niet echt 4k maar wel flinke voordeel tegenover de oneS. Dat is duidelijk merkbaar. Weet niet hoe dat technisch heet bij de oneX. Upscale. Zelfde effect met DSR bij Nvidia.

Enige wat je dan mist tegenover een 4k tv is de native resolutie (wat nog steeds heel strak oogt op 1080p) en wat jij al aan geeft HDR. De rest heb je alle voordelen van de nieuwe console.

Je hebt echt geen nieuwe tv nodig voor een seriesX. Ook al is dat natuurlijk wel iets mooier.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 10 augustus 2020 17:59]

Ik snap wat je zegt, je hebt ook gelijk, Xbox Series X heeft ook voordeel bij een Full HD TV.
Maar je haalt natuurlijk wel het uiterste eruit op een 4K TV.

De vraag is of een nieuwe Xbox Series X meerwaarde heeft voor circa 500 euro tegenover de huidige Xbox One die het nog fantastisch doet.

Tevens heb ik begrepen dat de Kinect het niet meer doet op de Xbox Series X, ondanks een adapter heb.
Kinect doet het wel voor "camera" functionaliteit, maar niet meer voor Kinect Games. (Iedergeval niet bij launch van de console)
Laat nu net mijn dochter nog vaak Kinect Games spelen op de Xbox One.

Zo zijn er nog meer features die verdwijnen die ik nu nog wel heb.
https://www.windowscentra...ries-x-losing-vs-xbox-one
De ps4 kwam volgens mij in 2013 uit en de ps3 is in 2016 discontinued.
Zelfde verhaal bij xbox.
Het zal dus niet meteen zijn zoals jij aangeeft.

Er zijn genoeg mensen die de vorige generatie kopen op het moment dat de nieuwe uitkomt. Niet iedereen speelt altijd last gen. Of heeft het geld ervoor.

[Reactie gewijzigd door Blubkens op 10 augustus 2020 14:42]

Ze zijn er juist al mee begonnen: https://www.theverge.com/...ital-edition-discontinued

En alles wat Microsoft doet wijst er ook op, waarom een lockheart introduceren als je de Xbox One S nog blijft maken. Ik denk dat die Lockheart de Xbox One S gaat vervangen voor een vergelijkbare prijs. Alles wijst erop dat de lockheart juist de keuze moet worden voor mensen met een smalle beurs of er gewoon niet zoveel geld aan uit willen geven.

Omdat Microsoft ook backwards compatible blijft maakt het ook niet uit, je kunt dan nog steeds kiezen om voor je Lockheart goedkoop 2de hands Xbox One games te kopen
Je kan de configuraties voor MS niet echt vergelijken met het ontwikkelen voor de PS4 en PS5. Ik ben geen game-developer maar het lijkt er op dat het voor de consoles van Microsoft vooral neerkomt op het tweaken van de grafische settings (zoals je ook bij PC games meerdere pre-sets voor de graphics hebt) terwijl de Playstation een heel ander apparaat is.
Dat optimaliseren hoeft maar voor maximaal 2 jaar. Dat zijn dus alle spellen die NU in ontwikkeling zijn, omdat de spellen op de Xbox backwards compatible moeten zijn met het Xbox One platform.
Daarnaast verschilt die optimalisatie niet anders dan voor een gewone PC ontwikkelen. Dus komt dat over het algemeen neer op minder grafische praal en voor de oude xbox, laadschermen.

Daarnaast vraag ik mij nog af of ze ook nog rekening moeten houden met de originele Xbox One (Microsoft heeft in eerdere jaren aangegeven maximaal 2 generaties terug te gaan, wat zou inhouden dat ze de originele Xbox One laten vallen).

In de game announcements van afgelopen maand zaten al een aantal games die de Xbox One generatie niet meer noemden en die gepland staan voor over 2 jaar.
Ik denk dat dit tot een vergelijkbare kloof als de "pro/X" van de huidige generatie gaat zorgen.
Echter is in dit geval je console al "achterhaald" op het moment dat je hem koopt.

Ook bij de huidige generatie consoles, is aan het einde van de generatie te zien dat de base modellen van de consoles niet altijd stabiele framerates halen, of niet native 1080p draaien. Ik denk daarom dat de goedkopere next gen consoles een simpele 1080p60 versie gaan worden, wellicht met ondersteuning voor cloud gaming op hogere resoluties.

De enige manier waarop dit een feasible strategie kan zijn, en dat de high end modellen van de nieuwe generatie te duur zullen zijn voor een "normale" console (€500+). een 1080p60 console zal niet worden erkend als "next gen" en een €500+ apparaat als "te duur". Door ze allebei uit te brengen kunnen ze beide argumenten "weerleggen".

Dat in combinatie met het feit dat zowel MS als Sony nog geen prijzen voor de nieuwe consoles hebben gepresenteerd doen mij vrezen voor het ergste, €599 of €699 voor een next gen console.

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 10 augustus 2020 08:58]

Niet om het 1 of ander, maar ik heb de laatste paar Sony exclusives op een non-Pro PS4 gedaan en dat draait nog steeds prima. Ja de resolutie en scherpte is wat minder, maar het zijn nog steeds prima games en de ervaring wordt er niet echt minder van. Wellicht dat sommige zaken wat meer opvallen, omdat je wat minder focus legt op de graphics, maar overall is het gewoon prima te doen.
Heb hier dezelfde ervaring met een xbox one S.

Alhoewel minder krachtig dan de ps4, bevalt deze inderdaad prima.

Hij wordt hier ook gebruikt voor fortnite en andere games met Muis + Keyboard op een monitor als er vrienden zijn.
Ik denk niet dat de reden voor het wachten met een prijs aankondigen gezocht moet worden in dat die prijs heel hoog wordt. Het punt is gewoon dat Sony noch Microsoft de ander de kans wil geven om flink onder de prijs te duiken en het verhaal in de media dan te laten gaan over dat hun console de duurdere is. Het is een spelletje 'corporate chicken' waarbij geen van beiden als eerste wil knipperen.
Ik heb een eerste generatie X-box One, en tot zo ver draait alles wat ik speel netjes. Alleen bij de spellen waar iedereen problemen ervaart begint mijn X-box natuurlijk ook te haperen (Fallout 4 in steden bijvoorbeeld).
2 toch? Dat is nu niet anders met de PS4 + PS4 Pro, en Xbox One S + Xbox One X.
Ikv ben geen game developer, maar dat lijkt mij wel mee te vallen. Xbox development lijkt best overheen te komen mety PC, dus meerdere graphics presets lijken mij meer dan mogelijk.

Stel series S wordt 4k "capable". Zelfs als dan sommige games op 1080p60 of 1440p30 blijven hangen vind ik dat geen schande.

Op PC gebruik ik een 1440p ultrawide scherm, maar de Nintnedo Switch heeft mij laten zien dat zelfs 720p genoeg is, zolang de post processing (met name AA) maar goed is.
Vergeet ook de huidige generaties (reguliere One, S en X) niet. Smart delivery wordt namelijk een als een groot voordeel t.o.v. de PS5 genoemd door MS. Ontwikkelaars worden daarvoor ongetwijfeld door MS verzocht om ook voor de huidige generaties spellen te blijven ontwikkelen.
Het zal echt van de aard en omvang van de verschillen afhangen of dit ontwikkelen ingewikkelders maakt. Daar zal ongetwijfeld over nagedacht zijn.
Van wat ik heb begrepen uit de geruchten is dat de CPU hetzelfde zal zijn in beiden varianten, wat ervoor zorgt dat je in principe alles gewoon direct op 1080p kan laten draaien.
De Series S lijkt me ook iets kleiner te maken omdat hij een lichtere voeding nodig zal hebben en iets minder warm zal worden. Als ze hem met disk uitbrengen is het een mooie vervanger voor de X verwacht ik, omdat de oude generatie vast nog op 4k is te spelen maar de Series X spellen op 1080p. Dus je huidige collectie kun je blijven spelen. Zo kun je hopelijk goedkoop in de nieuwe generatie stappen. Als hij 250/300 euro is zou hij goedkoper kunnen zijn dan de Nintendo Switch (~320euro). Gooi je er nog xCloud bij kun je op andere locaties ook nog spelen op een mobieltje/tablet (die meeste mensen al hebben).
De S zal geen disk drive hebben. Mijn theorie is nog steeds dat je 'm gratis kan krijgen i.c.m. een wat duurder gamepass abonnement. En dat je hem op die manier afbetaald in 1/2 jaar.
Da's toch bij PC ook? Bij Xbox is het aantal apparaten iig nog eindig.

Het is verglijkbaar met ontwikkelen voor iOS (een testbaar, eindig aantal apparaten) versus Android (oneindige variatie).
Er zit sowieso dezelfde hardware in maar net zoals men zegt hij zal althans de x series een andere frequentie cpu inzitten en er zit meer ram in en meer gpu geheugen.
Vandaar die prijsverschillen natuurlijk.Ze hebben er een vierkante doos van gemaakt, wat wel de koeling ten goede komt.Aldus de x series xbox apparaten.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 10 augustus 2020 16:06]

Houdt dit eigenlijk ook in dat de oude X-box One controllers gaan werken op de nieuwe X-box? Zeker met het prijskaartje wat tegenwoordig aan een controller hangt zou dat wel een hele toffe feature zijn!
Dit kan toch bijna niet per ongeluk gelekt zijn? Het was al geruime tijd een publiek geheim dat er een series S, onder de X zou komen, maar ik had het mooier gevonden als MS het tijdens een event echt officieel zou kunnen "onthullen".
Het gerucht is dat het over een gestolen product gaat. De persoon in kwestie zou dit op een een bizarre wijze aangekocht hebben.
Zo heeft heling voor nieuwswaarde gezorgd :-). Wel sneu voor MSFT.
Dat lijkt wel aannemelijk ja... 35 dollar is al goedkoop voor een nieuwe controller van de huidige generatie, laat staan het eerste voorkomen van de nieuwe controller in het wild.
Maar dat is dus vrijwel niet te geloven, als het daadwerkelijk 35 doller heeft gekost.
Als iemand echt een nieuwe generatie controller in handen zou hebben was deze voor honderden dollars verkocht zou je denken.

Bovendien lijken de formaat doosjes niet overeen te komen.
Is het niet gewoon een leuke photoshop?

[Reactie gewijzigd door yorroy op 10 augustus 2020 09:28]

Hopelijk is de kwaliteit van de nieuwe controller(s) beter dan de huidige controllers. Ik had een Elite 2, maar binnen een maand bleef het pookje 'hangen'.

/Offtopic Weet iemand trouwens waarom die Elite 2 controllers overal uitverkocht zijn en of ze nog terugkomen? Ik wacht namelijk al maanden op levering van een nieuwe.
Kan me herinneren dat die Elite en of Elite 2 controllers wel wat quality control problemen hadden in het begin. Naar mijn ervaring is de Xbox 360 controller sowieso minder breekbaar dan de Xbox One controller.

[Reactie gewijzigd door Remcom00 op 10 augustus 2020 11:03]

Ironisch dat iOS expliciet genoemd wordt, terwijl Microsoft onlangs de aanval op Apple heeft geopend wegens het blokkeren van xCloud game streaming in iOS.

Trouwens, @Olaf, het is 'Xbox Series X|S'. Je refereert 2x naar 'Xbox One Series X|S'. One = oud, Series = nieuw, 'One Series' bestaat niet.
tja, gaat gewoon om een bluetooth device, en die werkt dus gewoon standaard met iOS, dit is een heel ander vlak dan waar MS de aanval op Apple heeft geopend, naast dat de controller en de handleiding natuurlijk al maanden klaar zijn en dus al lang voordat wij afgelopen week over MS vs Apple te horen kregen.
Prachtige controller. Voor mij de reden om voor een Xbox Series X te gaan. Ik kan niet omgaan met die kleine PS controller waarbij imo de thumbsticks op de verkeerde plek zitten.
Ik hoop dat deze nieuwe controller van betere kwaliteit is dan die van de huidige generatie... De allereerste generatie controllers van de XB-One hadden de analoge sticks die heel snel sleten... latere versies was dat minder maar daar leek weer bespaard te zijn op de behuizing; behuizing kraakt, heeft wat scherpe randjes en na verloop van tijd zitten de trilmotoren ook enigszins los in de behuizing waardoor ze heel duidelijk hoorbaar zijn. De 360 controllers waren een stuk robuuster gebouwd.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 10 augustus 2020 11:41]

Zou deze controller dan weldra (pre-release nieuwe Xbox) op de markt komen? Ik was van plan me een controller voor pc aan te kopen maar als er binnenkort een nieuwe op de markt komt ..
Als ze in de eerste twee jaar de oude Xbox One blijven ondersteunen (wat Microsoft van plan is), dan moeten games wel voor erg veel verschillende consoles geoptimaliseerd worden. Geen wonder dat Halo er zo matig uitziet voor een "next gen" game, als hij op de Xbox One, One S, One SAD, One X, Series X, Series S en PC moet draaien.
Ik hoop dat de Xbox series s ook met blueray drive komt, dan is het een interessante vervanging voor mijn xbox one!

Waarschijnlijk is Xbox Series S gelimiteerd tot Full HD (2k), dan zijn de veel mindere grafische presentaties goed te verklaren en hopelijk zit er nog steeds ray tracing support op!