Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft bevestigt dat Xbox Series S op 10 november verschijnt

Microsoft heeft bevestigd dat de Xbox Series S op 10 november uitkomt. Eerder bevestigde de fabrikant al de prijs van 299 euro. Vermoedelijk komt de Xbox Series X op dezelfde dag uit, maar daarover rept de fabrikant nog niet.

Microsoft heeft een promotievideo online gezet waarin een aantal specificaties van de Xbox Series S worden vrijgegeven. Diezelfde video lekte dinsdagmiddag al uit, nadat er dinsdagochtend enkele screenshots online waren verschenen. In de video staat dat de Xbox Series S op 10 november beschikbaar is. De prijs van 299 dollar werd eerder al genoemd en Microsoft Nederland bevestigt dat het in Nederland om een adviesprijs van 299 euro gaat.

Volgens het filmpje is de Xbox Series S bedoeld voor gamen in een 1440p-resolutie en haalt de console framerates tot 120fps. Dat zal niet voor alle games gelden en zal ook niet altijd op de hoogste resolutie haalbaar zijn. De Series S kan games upscalen naar een 4k-resolutie.

Over de cpu en gpu in de console zegt Microsoft nog niets. Volgens eerdere geruchten heeft de goedkopere nieuwe Xbox dezelfde octacore-processor als de Series X, maar is de gpu veel minder krachtig. De rekenkracht zou 4 Teraflops bedragen; dat is een derde van de rekenkracht die de gpu in de Series X heeft.

Omdat de Series S gemaakt is voor gamen in lagere resoluties, is ook minder rekenkracht nodig. De nieuwe console heeft wel een snelle ssd, al is die met 512GB kleiner dan de 1TB-versie in de Series X. Ook is de Xbox Series S gebaseerd op dezelfde gpu-architectuur, wat betekent dat er ondersteuning is voor hardwarematige raytracing.

De Xbox Series S is de kleinste Xbox-console tot nu toe. De goedkope next-genconsole heeft geen schijflade; games moeten digitaal aangeschaft worden. Sony komt ook met een versie van de Playstation 5 zonder schijflade, maar de prijs daarvan is nog niet bekend. Die PS5-variant is bovendien net zo krachtig als het model met schijflade.

Console Xbox Series X Xbox Series S
Processor 8 custom Zen 2-cores met smt Vermoedelijk gelijk aan Series X
Cpu-snelheid 3,8GHz (3,66GHz met smt) Vermoedelijk gelijk aan Series X
Opslag 1TB, custom nvme-ssd, pci-e 4.0 512GB, custom nvme-ssd, pci-e 4.0
Gpu 52 cu's @ 1825MHz Nog niet bekend
Gpu-architectuur Custom RDNA 2 Custom RDNA 2
Gpu-rekenkracht 12,15Tflops Vermoedelijk 4Tflops
Geheugen 16GB gddr6, 320bit Nog niet bekend
Discdrive Ja, blu-ray Nee
Adviesprijs Vermoedelijk 499 euro 299 euro
Verschijningsdatum Vermoedelijk 10 november 10 november

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-09-2020 • 20:39

158 Linkedin

Submitter: Bas170

Reacties (158)

Wijzig sortering
512GB voor een all digital next gen console is best wel weinig 8)7
Als je voor deze gaat heb je al een kleiner budget en gaat er ook minder snel een nieuwe externe ssd in

[Reactie gewijzigd door IM_YOUR_MAMA op 8 september 2020 20:45]

Zullen de spellen qua grootte niet geoptimaliseerd worden voor de ‘S’? Je hebt waarschijnlijk geen 4K textures nodig op je ‘S’.
Bij de goede developers wel ja. Ik wil ook geen namen noemen maar bij warzone zitten ze al op de 183GB voor de volledige game, best veel. Maar er zijn vast goede en slechte redenen en zoveel verstand van game assets heb ik ook niet maar vind het 512gb nog wel te weinig
"ik wil geen namen noemen, maar het was pietje" :D
Maar het is natuurlijk wel een stuk moeilijker voor PC game devs. Maak je je 4K texture pack optioneel ga je gamers krijgen die niet weten waarom ze het wel/niet nodig hebben. Dan ga je mensen krijgen die klagen over de grote download en de vele ruimte die het in neemt terwijl ze gamen op 2K terwijl je gamers op 4K gaat krijgen die klagen dat het er allemaal zo slecht uit ziet omdat ze het niet gedownload hebben.
Die download kan je toch automatisch laten afhangen van het apparaat waar de game op geinstalleerd wordt? Series S? Geen download. Series X? Download.
Ja zo werkt dat toch al.
Heeft het eigenlijk zin om MW er een keer af te gooien en opnieuw te downloaden? Zul het dan minder ruimte innemen?
Daar komt bij dat bij de huidige generatie, ook voor PC heel veel assets er meerdere malen in staan omdat de game dan sneller bij die data kan komen om een stabiele FPS en dus ervaring te kunnen garanderen. Met de komst van de nieuwe generatie is dat niet meer nodig dus alle assets hoeven er slechts één keer in te staan. Dit kan veel storage winst tot gevolg hebben.
Als je Warzone niet speelt, kun je die date niet verwijderen of blokken? Vreet opslag zo...

Doe enkel af en toe MP maar updates zijn mega groot door warzone... :(

[Reactie gewijzigd door gambler85 op 9 september 2020 14:08]

Maar is dat niet dezelfde textures als de ps4 bv? Mijn 1TB zat vrij snel vol, ben toen terug schijfjes gaan kopen. Als dit naar 1440p textures gaat met maar 500gb....toch een beetje mager.
Maat wat lost schijfjes kopen op? De meeste games die je op een schijfje koopt moet je eerst installeren van schijf om daarna nog eens een hele download vanaf het internet te downloaden omdat er 37 patch fixes zijn geweest.
daarom, waarom niet back to old school? de main game op goede blue-ray schijfjes zetten. Volle game vanuit de drive laten draaien en dan wanneer de extra's komen deze gewoon downloaden.

Ik snap niet waarom het allemaal zo moeilijk moet. Enige nadeel wat ik kan verzinnen is de draw distances wat je kan krijgen omdat een drive langzamer is dan bijvoorbeeld een SSD. anders dan dat zie ik neit waarom we achteruitgang moeten supporten.
Snelheid van bluray is veel te laag. Er wordt nu geschermd met korte tot geen laadtijden, mogelijk gemaakt door snelle SSD. Snelheid van de drive heeft niet alleen invloed op draw distance, maak op vrijwel alles.
er zijn een video van digital foundry (https://www.youtube.com/w...ab_channel=DigitalFoundry) die een aantal nadelen laat zien, zoals texture pop- in bij lagere drawdistance, zelfs met een conventionele harde schijf . De texture kan soms gewoon niet worden geladen, zelfs als de speler dichtbij is, een probleem dat alleen met SSD's is opgelost. Slecht geoptimaliseerde games zoals Final Fantasy geven je een diavoorstelling in plaats van framerates met een diskdrive. (sorry for bad dutch)
Wegens het updatesysteem van Sony kan je de ps4 niet helemaal vergelijken
mwah dat zal denk ik wel tegen vallen, je ziet gewoon dat games steeds groter worden en dan niet eens altijd 4k textures pack hebben OF die juist standaard leveren waarom games 80-150gb groot zijn. Vind 500 zelf erg aan de lage kant
Ik denk dat de huidige installatie-groottes op de reguliere X1 (en ook PS4) redelijk indicatief zijn. Daar staat tegenover dat dankzij de SSD er minder data-duplicatie nodig is (want dat was door de trage HDDs van de huidige generatie regelmatig het geval). Dus ik denk dat het uiteindelijk qua grootte niet heel veel meer of minder zal zijn dan wat we nu al gewend zijn; uitzonderingen daargelaten. Ik geloof zelf wat meer in zo veel mogelijk optionele zaken niet hoeven te installeren. Speel je geen multiplayer? Niet installeren. 6 andere audio-talen? Niet nodig.
Hang je er een externe HDD aan.
Voor next gen titels zal het alleen werken via de interne SSD of de externe SSD's die je specifiek voor Xbox kan kopen straks. Nog niet bevestigd dat het slot ook in Series S zit.

Met een normale externe HDD kan je enkel Xbox One/360/OG titels spelen.

Zelfde geldt voor de PS5 overigens, alleen M.2 PCIe4.0 SSDs met minimaal de performance van de originele zullen PS5 games kunnen draaien.

Daarbij zullen games kleiner worden, wanneer ze goed optimized zijn. Doordat games nu ontwikkeld zijn voor gebruik met HDD's hebben veel games heel veel data dubbel op de schijf staan, om zo snel toegang te hebben tot de data.

Ook ondersteunen de SSDs/CPU/GPU HW matige compressie die zonder delays te decompressen is met speciale delen in de SOC.

Heb vroeger een tijd een 6TB externe HDD aan mn Xbox One X gehad. Maar uiteindelijk gewoon overgegaan naar alleen de interne 1TB HDD, omdat je toch niet 200+ games tegelijk speelt. Heb er een paar games op staan en een andere is zo gedownload, ookal heb ik er 100en in m'n library. Samen met Game Pass Ultimate gaat dat nog wel harder natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door BiG-GuY op 8 september 2020 21:07]

Daarbij zullen games kleiner worden, wanneer ze goed optimized zijn. Doordat games nu ontwikkeld zijn voor gebruik met HDD's hebben veel games heel veel data dubbel op de schijf staan, om zo snel toegang te hebben tot de data.
Dat is natuurlijk een mooi verhaal en nobel streven voor ontwikkelaars, maar er zullen altijd studio's zijn die denken "ah, we hebben 10gb bespaart door allerlei optimalisaties; laten we dan toch een hogere kwaliteit texturepack verschepen!" :o Maar ik hoop echt dat we er netto wel op vooruitgaan qua 'kleinere' installaties. Dat gezegd hebbende is een van de eerste dingen die ik deze generatie gedaan heb een 2TB schijf in mijn PS4 schroeven, geen seconde spijt van gehad; dat gaat wat mij betreft bij mijn volgende aankoop ook gebeuren.
Microsoft heeft bevestigd dat een externe hdd (elke) werkt om elk spel op te slaan.
Xbox, Xbox360 en Xbox One games kunnen vanaf elke hdd worden afgespeeld.

Xbox Series games kunnen worden opgeslag op een externe hdd maar moeten op de interne drive gezet worden om te kunnen spelen.

Opslag is dus geen probleem op deze nieuwe console, je kunt 512gb van games tegelijk spelen en de rest op een ouderwedse hdd opslaan op de data schrijf en verplaatsen wanneer je iets wel/ of niet meer speelt.
Dus 5 games tegelijk kan je spelen.
Als je toevallig 5 van de grootste games die er zijn geïnstalleerd wil hebben, dan ja. Maar er zijn veel meer games rond de 10-20 GB dus daar kun je er veel meer van geïnstalleerd hebben staan.

Bovendien hoeven assets niet meer gedupliceerd te worden op de SSD. Momenteel zijn veel games zo groot omdat assets die in elk level gebruikt worden een heleboel keer op de schijf staan om laadtijden te verkorten. Bij een hdd moet namelijk anders de schijf kop steeds heen en weer springen als de assets verdeeld staan ipv mooi bij elkaar in een level file. Dat hoeft niet meer omdat een SSD dat niks boeit en de devs er op de nieuwe generatie vanuit kunnen gaan dat die SSD er is (want bv op pc kunnen ze dat niet waardoor je dit voordeel daar niet hebt). Waarschijnlijk gaan afmetingen van games dus juist omlaag.
Als "casual" gamer of de minder bedeelde gamer, de 2 groepen waar deze console zich voornamelijk op richt denk ik, is 5 games waarschijnlijk meer dan genoeg.

Als je meer nodig hebt, en je hebt meer te besteden, verwacht ik dat de aangekondigde expansion card (custom SSD) ook voor de Series S zal werken.
Xbox One/360/OG games kun je probleemloos spelen vanaf een externe HDD.
Maar gaat dat lukken?
De grote nieuwe feature van de nieuwe generatie consoles is disk I/O performance.
De nieuwe generatie van spellen zal er van uitgaan dat je meerdere gigabytes per seconde (niet giga-bit) aan data in kan lezen, USB 3.2 doet dat alleen theoretisch.
Zal denk ik aan het spel liggen, anders moet je inderdaad op en neer kopieren.
Ik denk dat de console dat niet gaat accepteren. Zoals je zelf al zegt gaan games ervan uit dat je snelle opslag hebt. Daar kunnen ontwikkelaars niet van uit gaan als je daar een 30x langzamere externe schijf aan kunt hangen. Er word straks wel een uitbreiding van 1TB verkocht maar die zal niet goedkoop zijn. Denk aan minimaal €150.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 september 2020 21:04]

Het zal dan op en neer kopiëren worden of een 1TB expansion SSD van Microsoft aankopen maar is nog niet bekend hoeveel dat gaat kosten. Denk al gauw 100 euro.
Ze hebben al aangegeven dat elke SSD werkt, je hoeft geen SSD van Microsoft te kopen.
Heb je daar een bron voor?
https://www.theverge.com/...-storage-support-features

Had begrepen dat ze dit gingen gebruiken.
Op de series X komt een speciale aansluiting, waardoor je ook snelle externe opslag kan gebruiken. Ik heb nog niet gehoord/gezien dat dat bij de series S ook zo gaat zijn.
Gemiddelde attach rate van de consoles is hoog maar speelt men niet gewoon 1 of 2 games per jaar? De tiener die Fortnite speelt en jong volwassene die af en toe FIFA speelt.
Ik ken inderdaad mensen die dezelfde paar spellen. Maar nee niet iedereen speelt maar weinig spellen. Ik heb dan +400 games in me psn library staan.
Library grootte is nou niet echt relevant aan het aantal spellen wat je speelt.
Ik heb ook een flinke library maar speel alsnog maar een stuk of 5.
GeforceAA had het over maar 1 of 2 spellen per jaar. En niet hoeveel je er maar tegelijkertijd speelt. Door aan te geven dat ik een grote library heb geeft ik ook gelijk aan dat ik dus veel meer spellen speel dan 1 of 2 per jaar.
Dat je grote library heb betekent nog niet dat je zoveel speelt, kan allemaal al oud en uitgespeeld zijn en niks meer mee doet.
Hell no, tientallen per jaar verspreid over 2 consoles en een PC.

Enne, consoles bestaan al een tijdje.
FYI: de nieuwe generatie heeft snellere opslag, waardoor het niet meer nodig is om bestanden ongecomprimeerd op te slaan (iets wat bv COD Warzone doet). Dus bestanden kunnen weer kleiner en ook gaat het installeren van games wat minder tijd kosten.

Daarbij kun je er een externe schijf aan hangen. Er zijn speciale SSD's te verkrijgen waar je games op kunt zetten (volgens mij is alleen 1TB aangekondigd nog), maar met een HDD kun je wel al games erop downloaden om die even op je SSD te zetten. Met zo'n snelle SSD gaat dat ook een stuk sneller (en ligt het vooral aan de doorvoersnelheid van je USB schijf)
De meeste vergeten dat MS ook vol gaat inzetten op xCloud (of hoe de dienst ook heet). Games worden gestreamed naar de Xbox en er zal een klein gedeelte worden gecached op de console. 512GB is nog altijd krap, maar dat zal voor de meeste dan voldoende zijn op die manier. Wellicht komen er nog Xbox'en (of andere kastjes) bij de ISP te staan zoals bij Netflix, om zo het downloaden van textures te versnellen/te cachen.

Er gaan ook geruchten dat er abonnementen komen waarbij je de Xbox leased en Game Pass erbij krijgt, al weet ik niet of dit ook in de EU zal zijn.
Hiermee halen ze het punt van de S ook vrij snel onderuit. Verwacht dat de X een €200-300 meer zal kosten. Maar wat zal een 1TB SSD uitbreiding kosten?, minstens een €150-200.

Daarmee is de S direct niet erg interessant meer imo.
Ligt eraan. Met een 512 schijf kun je toch wel een jaartje spelen en sparen voor de uitbreiding?
Tuurlijk is dit een optie, maar je bent dan (waarschijnlijk) bijna netzoveel geld kwijt als een series X zonder de 4k performance. Als je het geld echt niet hebt is dit wel een optie maar ik zou altijd de X kopen eerlijk gezegd.
die 512gb extra zal toch geen 200 euro kosten? Ze kosten nu al minder dan 100 euro voor de snellere, zullen nog wel zakken ook.
De Series X kost 499 euro dat heeft Windowscentral all gezegd
Zolang Microsoft niets officieel maakt is dat gewoon nog een gerucht. Wie weet wacht men met de prijs voor de XSX op wat Sony nog gaat doen en wil men daarop nog reageren.
Je vergeet dat games op de S ongeveer 2x kleiner zullen zijn door de bijna 2x lagere resolutie, dus je kan op beide ongeveer evenveel spellen installeren :) En als je dan voor beide een 1TB SSD uitbreiding koopt, dan kan je op de S dus een stuk meer games kwijt, dus niet alleen maar nadelen voor de S :)
4K is 4 x zo groot als 1080p, niet 2 x. 4K is namelijk twee keer zo breed én twee keer zo hoog.
Ik had het ook over 1440p, maar inderdaad, in 1080p is het verschil nog groter.
Game downloads voor de series S zullen kleiner zijn dan de series X. Het grootste deel van game files is textures, en de series S kan met lagere texture resolutie weg komen vanwege de 1080p tot 1440p resolutie.
Misschien ligt dit aan mij maar, met een beetje internet is dat toch geen probleem? Hoeveel spellen speel je nou werkelijk tegelijk?
Niet overal in de wereld is natuurlijk goed internet of hebben databundels. Daar wordt het wel lang wachten of/en een dure grap om steeds alles opnieuw te downloaden.
Ergens zou je dit als iets verder gaande vendor-lock kunnen zien.

Zonder de Blu-ray drive ben je al afhankelijk van de servers van Microsoft (die hoogstwaarschijnlijk in de lucht blijven tot een x aantal jaar nadat de opvolger van de Xbox Series S al gereleased is). En met de beperkte opslag nog meer.

Tenzij je maar 1 tot 5 spellen hebt geïnstalleerd, in Post-Xbox-Series-S tijdperk ff een spelletje spelen zit er dan niet meer in. Eigenlijk is de Xbox Series S bij voorbaat al een wegwerpproduct :)

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 8 september 2020 23:31]

sterke prijs! maar wel digital only, dus verplicht online games kopen.
vind ik meer bij pc passen, console gaming hoort disks keuze bij te zitten

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 8 september 2020 20:52]

Dat riepen we ook van PC games...., en kijk nou....
Bij PC games maakt dat ook niet zoveel meer uit nu dat praktisch iedere game op een schijfje met DRM aan een gebruiker gekoppeld wordt, bij consoles nog steeds wel na een zekere rampzalige E3-presentatie van Microsoft. (en bovendien heb je op de PC keuze uit gamestores, bij Microsoft en Sony heb je alleen hun belachelijk dure digitale winkels)
*kuch* Gamepass *kuch*
De Game Pass is zeker een goede deal en een groot pluspunt van het Microsoft-ecosysteem. Games die Microsoft zelf ontwikkelt of uitgeeft staan er zelfs vanaf dag 1 bij. Maar die van andere studio's komen later of niet, dus er zal voor veel gamers alsnog wel eens een aankoop worden gedaan. Dat kan op de Series S toch alleen via de Microsoft Store, wat niet altijd de beste deal is, en het spel is dan niet door te verkopen.

Wie niet veel geeft om de lagere specificaties van de Series S en toch al online koopt of alleen Game Pass speelt, is goed af met deze goedkopere console. Zeker als er op 1080p of 1440p gespeeld gaat worden waarschijnlijk, in afwachting van beelden en benchmarks. De groep die de dikste prestaties wil, en / of die games tweedehands op schijf wil kunnen (ver)kopen, moet bij de Series X zijn.

Edit: de kleine opslag van de Series S (500GB) is ook nog een factor: wie graag wisselt tussen een flink aantal geïnstalleerde spellen, zal snel tegen ruimtegebrek aan lopen. Vooral als het games zoals COD: Warzone zijn.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 9 september 2020 13:28]

Dat kan op de Series S toch alleen via de Microsoft Store, wat niet altijd de beste deal is
Cdkeys.com, g2a.com etc. Google is your friend ;)
Dat kan inderdaad, maar met de kans dat het gestolen waar is. De grijze markt voor keys komt deels voort uit het gebruik maken van regionale prijsverschillen of groot inkopen, maar ook voor een deel uit fraude met creditcards, cadeaubonnen en dergelijke door de individuele verkopers achter deze sites, of de personen daar weer achter. Het is niet verboden en ik heb wel eens gebruik gemaakt van deze sites, maar het bezorgt uitgevers en ontwikkelaars een hoop gedoe en schade. Voor een spelletje ben ik daar zelf niet meer zo'n fan van, vooral omdat er zoveel te spelen is en alles toch wel in de uitverkoop komt. Maar iedereen moet het zelf weten uiteraard.
Cdkeys geeft gewoon garantie dat het allemaal in orde is en bij g2a ging het toen voornamelijk om abonnementen die gestolen waren. Maar zoals je al zelf zegt, je moet vooral zelf weten wat je doet.

Weet ik wel vreemd vind? Je wist van dit soort sites en toch verkondig je hier dat je "digitale games alleen in de Xbox store kunt krijgen"

[Reactie gewijzigd door Fred Herrie op 9 september 2020 13:34]

Koop al jaren shared games.
Koop ze tevens via de US store, 60 dollar per game ✌️

[Reactie gewijzigd door baswillems1 op 9 september 2020 00:15]

Precies! Ik heb in 2014 een US account aangemaakt en tot de dag van vandaag geen spijt van!
Weet iemand of er een groot verschil in prijs is tussen de fysieke en digitale spellen? Anders zou het op zich interessanter zijn om voor de Series X te gaan met 'slechts' 200 eu verschil. Mocht dat verschil gemiddeld circa 10 eu zijn dan heb je na 20 spellen de prijs er al uit plus een betere console. Of is dat juist de marketing er achter? :?
Op het moment kost een game bij release meestal evenveel voor fysiek of digitaal. De digitale versie is dan redelijk prijsvast terwijl de fysieke versie al na een paar maanden in prijs zal zakken (ookal is het maar 5 euro).
Digitaal blijft langer volledige prijs met her en der een korting. Fysiek heb je snel 2e hands, en leuke aanbiedingen mee. Bij digitaal heb je in NL ook niet echt webshops die codes verkopen zoals in andere landen waar Humble Bundle en Amazon goedkope keys kunnen verkopen. Voor goedkopere games kan je beter een X nemen.
Heb net even vergeleken, waar bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2 bij zowel Microsoft als Sony €70 kost kan je hem in de Pricewatch al vanaf een euro of €30 vinden. Bij een hoop andere games is het verschil toch al gauw minstens een euro of tien.
Heb zo'n vermoeden dat de X wat eerder verschijnt
of een stuk later zou ook wel eens kunnen.
Wordt zelfs voor de verstokte pc gamer nu wel heel aantrekkelijk een console aan te schaffen. Ik was van plan een nieuwe nvidia kaart te kopen uit de 3000 serie ivm met de release van Cyberpunk 2077 op 19 november. Ik moet me toch even gaan bezinnen. Helaas verschijnt de next gen versie van de game pas in 2021 en ik denk niet dat iedere gamer zo lang geduld zal hebben. Ben benieuwd wat de invloed gaat zijn op de verkopen van de nieuwe nvidia kaarten die op 17 september verschijnen. In hoeverre gaat de next gen Cyberpunk 2077 verschillen tov de pc versie (qua graphics en fps?). Keuzes keuzes.
Alsnog is Cyberpunk 2077 direct speelbaar op de ps5 en wordt er ook meteen een patch gedaan op de eerste dag voor de ps5, uiteindelijk zal het steeds geoptimaliseerd worden dat het volledig de prestaties van de ps5 benut.
Dit is voor de xbox exact het zelfde. Maar de Series X/PS5 optimized version komt pas in 2021. De game ansich is gewoon te spelen op Series S/X en PS5 maar nog niet enhanced.
• ⁠All Digital
• ⁠1440p at up to 120 fps
• ⁠DirectX RayTracing
• ⁠Variable Rate Shading
• ⁠Variable Refresh Rate
• ⁠Ultra-Low Latency
• ⁠Custom 512GB SSD
• ⁠4K Streaming Media Playback
• ⁠4K Upscaling For Games
Hopelijk brengt de XB series S de huidige generatie software naar 1080P met 60 framerate in plaats van nu standaard 30 framerate met uitzondering van een paar spellen met Unlocked Framerate.

Die praatjes over 4K en 60 frames of zelfs 120 frames dat moet ik eerst maar zien van welke spellen en dezen gameplay bijv. Red dead redemption op 4K 30 frames is iets totaal anders dan Dark souls op 4K 30 frames en de eerste zou ik liever op 4K 30 frames spelen en de laatste liever op 1080P 60 frames.

Voor nu kijk ik liever naar wat de komende generatie hardware voor deze generatie software kan doen dan om er nu van uit te gaan dat 4K en of 60 Framerate standaard wordt voor Series X... nee dan koop ik liever een Series S voor 300€ en dan op Refresh nieuws wachten.

Ik heb weinig zin om eerst 500€ uit te geven en een 2 a 3 jaar later nog eens een Series X Scorpio te kopen van omstreeks 500€ a 600€ en ook al zegt Microsoft dat er geen refresh komt als Sony het wel doet dan is MS het hardware voordeel kwijt..

Naast de komende Hellblade 2, Everwild, Avowed, The medium, etc. hoop ik ook dat Microsoft dit jaar met serieuze Fable nieuws komt dan ben ik wel even zoet voor een paar jaar :D
We hebben het allemaal voornamelijk over de Xbox (S en series X), maar hoeveel impact gaat je televisie hebben in deze kwestie? Ik heb een groot vermoeden dat mensen die nu overschakelen van ps4 / xbox one x, direct een nieuwe tv moeten aanschaffen om hierin mee te gaan. Je kan wel de console hebben, maar zonder een geschikte tv (hdmi 2.1, VRR 100+ hz etc), verwacht ik dat je met een relatief oudere pc beter voor de S kan gaan ipv de series X.
Dikke kans dat de framerate en resolutie met regelmaat hoger gaan zijn op de X, en dat het uiteindelijk meestal 1080p vs 4k word, en/of 30fps vs 60fps. Dan merk je ook met een 4k 60Hz TV nog wel verschil.
Ik ga iig voor de SX om mijn One X te vervangen.
Op Wikipedia staat de de S serie 10GB of GDDR6 RAM krijgt.
Dus eigenlijk niet meer dan een Xbox One X zonder gigantische CPU bottleneck en betere storage. Ondanks dat hij maar 4TFlops krijgt is de architectuur (RDNA2 een stuk efficienter dan de op Polaris gebaseerde 6TFlops XBox One X. Ze zullen in praktijk niet veel meer dan 10% uit elkaar lopen gok ik.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True