Xbox Series S draait backwards compatible-games zonder Xbox One X-verbeteringen

De Xbox Series S draait current-gengames in Xbox One S-modus. Daarmee ondersteunt de next-genconsole geen Xbox One X-verbetering. De console past wel enkele eigen verbeteringen toe, zoals 'auto-hdr' en verbeterde framerates en laadtijden.

"Om de beste ervaring met backwards compatible-games te bieden, die overeenkomt met de oorspronkelijke visie van de ontwikkelaar, draait de Xbox Series S de Xbox One S-versie van deze games", bevestigt Microsoft aan VideoGamesChronicle. Daarbij voegt de console wel enkele eigen verbeteringen toe aan de games. Zo moeten de framerates dankzij de snellere hardware hoger en 'meer consistent' zijn ten opzichte van de Xbox One S. De laadtijden moeten dankzij de ssd ingekort worden. De Series S biedt daarnaast volgens Microsoft verbeterde texture filtering. Ook auto-hdr wordt ondersteund op de komende console. Backwards compatible-games moeten op de Series S dus wel beter en soepeler draaien dan op de huidige Xbox One S.

Tegelijkertijd lijkt Microsoft minder te focussen op resolutie met zijn Xbox Series S-console, die vooral is bedoeld voor het spelen van next-gengames op 'een 1440p-resolutie met 60fps', zo meldt het bedrijf aan VideoGamesChronicle. De current-gen Xbox One X kan bij bepaalde games, zoals Red Dead Redemption 2, bijvoorbeeld een native 4k-resolutie tonen. Bij de Series S lijkt dit dus niet het geval te zijn. De Xbox One S speelt games doorgaans maximaal op een full-hd-resolutie, hoewel deze opgeschaald kunnen worden naar een resolutie van 3840x2160 pixels.

Microsoft benoemt niet waarom de Series S huidige games in Xbox One S-modus draait, maar Digital Foundry speculeert dat dit mogelijk komt doordat de Series S minder geheugen heeft dan de huidige Xbox One X. Respectievelijk beschikken de consoles over 10GB en 12GB geheugen. Daarvan hebben ontwikkelaars bij de One X 9GB tot hun beschikking, terwijl dit bij de Series S '8 tot 7,5GB' moet zijn. Op papier heeft de Xbox One X ook een gpu met meer rekenkracht, maar in de praktijk zal de Series S beter presteren door zijn snellere processor en de overstap naar een nieuwe RDNA 2-architectuur voor de gpu.

Microsoft kondigde de Xbox Series S eerder deze maand aan, nadat beelden van de console werden uitgelekt. De console gaat 300 euro kosten, en biedt minder krachtige hardware dan de duurdere Xbox Series X. De Series S is volgens Microsoft dan ook vooral bedoeld voor gamen op 1440p en ondersteunt framerates tot 120fps. De console kan games wel upscalen naar een 4k-resolutie. De Xbox Series S komt op 10 november uit, tegelijkertijd met de Xbox Series X.

Digital Foundry speculeerde eerder al dat de Xbox Series S current-gengames in Xbox One S-modus zou draaien

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

13-09-2020 • 17:23

191

Lees meer

Reacties (191)

191
183
73
9
0
90
Wijzig sortering
Opzich is de series S een mooie optie, maar tegelijk krijg je met een series X zoveel meer waar voor je geld qua hardware:

Een veel snellere gpu(3x krachtiger).
Een iets snellere CPU.(200 mhz)
Meer en veel sneller RAM geheugen.(16gb 336-560 GB/s voor de X tegen 10 gb 56-224 GB/s voor de S).
Een grotere SSD(2x zoveel opslag ruimte, daadwerkelijke beschikbare vrije ruimte die gebruikt kan worden voor games ruim 2x zoveel).
Een UHD blu-ray speler en de mogelijkheid om games op disks af te spelen. En dus ook geschikt om je oude Xbox One games op disk te spelen.

Zo opgesomd zou ik toch even doorsparen en die 200 euro bijleggen. Als je een PC zou bouwen met zo'n verschil zou je geen seconde twijfelen in ieder geval.
Dat de S 512gb krijgt is toch wel erg weinig. Dat is voor deze generatie al te weinig. En de games komen met de volgende generatie op BD-XL disks (100gb) en die downloads worden even groot. Dus dan blijft er niet veel over. Nu komen er expansion cards voor de Xbox Series maar die schijnt $220 (1TB) te kosten.

Ik heb nog zat games liggen, dus ik wacht wel even een paar jaar :)
Je kan verwachten dat games dramatisch kleiner worden. Één van de voornaamste redenen dat games nu zo groot zijn is omdat ze gebouwd zijn vanaf een blu-ray of hardeschijf te draaien. Op deze media zijn random-reads ontzettend traag, enige snelheid komt alleen vanuit sequential reads. Om te zorgen dat games enigszins acceptabele laadtijden hebben en dat streaming van assets werkt in openworld games worden dezelfde modellen, textures, geluidseffecten enz steeds herhaalt in die installatie zodat ze in blokken achter elkaar uit te lezen zijn.

Dus stel, je hebt een boom in Asassin’s Creed. Die moet nu niet 1x opgeslagen worden, maar 50x... omdat die boom overal in het spel hergebruikt wordt en het model en de textures moeten dus opgeslagen zijn in de buurt van de andere assets die op dat punt in het spel gebruikt worden ivbm de laad tijden. Alle assets van Rome bvb moeten allemaal bij elkaar opgeslagen worden, inclusief alle niet-unieke modellen die steeds hergebruikt worden.

Daarmee gaat de install size meerdere keren over de kop.

Wanneer spellen ontwerpt worden met SSDs in gedachten is dit niet nodig meer omdat deze snel genoeg zijn. De install size gaat dan dramatisch omlaag.

Overigens kan je verwachten dat dit op de PS5 eerder gebeurt omdat zij fris beginnen zonder backwards compatibility en bagage van oudere gens. Microsoft target nog steeds de oude Xbox en ook pc’s van alle soorten dus je kan er op rekenen dat ze de komende 5 jaar nog geen gebruik maken van alle nieuwe mogelijkheden.

Mijn voorspelling is ook dat dit een dooddoener is en dat ze juist hierom nooit zullen kunnen competen met first-party PS5 games.
dus verander je in de software van de series S iets zodat ie De-duplicatie ondersteunt en voilla je hebt de ruimtebesparing waar je naar verwijst.

overigens zou je ook met deze hardware nog iets van compressie kunnen toepassen en inderdaad overwegen om bepaalde (highres) data weg te laten uit de instalbase omdat de hardware die toch niet kan gebruiken. het optimaliseren voor game-data voor een sub-gen systeem is lang zo lastig niet als het lijkt.
dus verander je in de software van de series S iets zodat ie De-duplicatie ondersteunt en voilla je hebt de ruimtebesparing waar je naar verwijst.
Leuk, maar dat werkt vooral als een asset een file is. Als die eerder genoemde boom niet als tree.obj staat weggeschreven, maar in volgorde met alle andere assets in level_5.dat, dan wordt dat al wat listiger. (Niet onvoeglijk, maar de vraag is of je dat allemaal wil doen, de console weet de context niet en moet dus mogelijk foute aannames gaan doen)

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 26 juli 2024 07:51]

Er is gezegd dat ze de oud generatie iig nog een jaar willen ondersteunen en op de games reveal een tijdje terug waren al games te zien die alleen voor xbox series ontwikkeld worden dus ja zal deze verbeteringen eerder zien bij ps5 maar xbox zal ze redelijk snel ook gaan krijgen. Dat zal zeker geen 5 jaar duren :)

Voor compatibility met PC zal het issue ook goed te overbruggen zijn
Op de pc zijn games groot omdat er voor elk texture niveau een volledige set aanwezig is. De ultra textures zijn bijvoorbeeld 25GB, de high 20GB, de medium 10GB, de low 5GB, enz. Als je gaat meten dan blijk je in de praktijk in een game als Rainbow Six Siege pak hem beet 25GB te verbruiken van de 120+GB install base.
Mjah, dat dataduplicatie een kleinere rol gaat spelen geloof ik wel, maar ik vraag me af hoeveel dat echt gaat uitmaken onder aan de streep. Het biedt ook de mogelijkheid om juist meer gebruik te maken van hogere kwaliteit assetts. Het zal me niet verbazen dat de groottes van veel games 'netto' redelijk gelijk zullen blijven; uitzonderingen daargelaten.
Juist omdat er nu zo snelle opslag in de consoles komen denk ik juist dat ze nog minder gaan optimaliseren. Toen de games op 2 cd's of 1 dvd kwamen moesten ze wel. Nu met blu-ray en downloads echt niet.
Euh, sinds de One worden alle games al compleet lokaal geinstalleerd, de disc is alleen nog nodig voor de kopieer/eigendoms check. Met de 360 had je nog de keuze en alleen de Halo speelde je bij voorkeur vanaf disc.

Zoals gezegd, alleen al de 500GB extra opslag is de prijs van den SX al meer dan waard, een simpele portable HD er aan prikken zoals nu, als dat nog kan, zal dan toch minder presteren ook al is het een SSD.
Ter info: PS5 is gewoon backwards compatible met PS4 dus je theorie dat Xbox achter gaat lopen is je reinste onzin :)
Het heeft niks te maken met backwards compatibility. Het gaat er om dat Microsoft heeft aangekondigd dat de komende jaren spellen gedeveloped worden voor Series X en de last gen Xbox. Wat inhoudt dat de vorige gen de beperkende factor wordt in wat ze wel/niet kunnen.

Zie bijvoorbeeld Ratchet en Clank op de PS5. De manier waarop ze zo dynamisch door portals naar compleet andere levels warpen als onderdeel van de gameplay kan simpelweg op PC/last gen niet omdat het steeds onderbroken zou worden door laadtijden van enkele minuten bij elke portal. Het is alleen mogelijk omdat het gebruik maakt van de supersnelle SSD in de PS5 en geen rekening hoeft te houden met de beperkingen van last-gen.
Je hebt in de gaten dat er ook spellen gaan uitkomen waarbij dat niet het geval is? Microsoft heeft aangegeven dat hun eigen spellen de komende twee jaar nog multiplatform blijven. 3rd party is echter een totaal ander verhaal. Die kunnen vrolijk de vorige generatie vergeten en zich 100% richten op de next gen mogelijkheden.
Klopt, maar van first party moet je het hebben. Third party heeft 0 reden om alleen next-gen te targeten en last-gen achter zich te laten. Historisch gezien zijn third parties ontzettend traag in het volledig overstappen naar next gen.
Ja dat was een leuk promo praatje voor de schapen van Sony. Spider-man: miles morales en de nieuwe Horizon komen ook gewoon op de PS4 uit namelijk
Er is een goede reden dat ik Ratchet & Clank als voorbeeld gebruikte ;) Spider-Man is niet zo raar gezien het een uitbreiding is van een PS4 spel. Horizon is wel jammer idd.

Ben overigens absoluut geen Sony schaap. Ben altijd XBOX fanboy geweest en zou dat graag blijven, maar ben gamer first en moet gewoon toegeven dat je tegenwoordig het beste uit bent op PlayStation. Voor de PS4 was Sony nooit mijn fav. N64 - Dreamcast - Xbox - Xbox 360 - PS4 zijn de beste consoles per gen IMO. (En vermoedelijk PS5 gezien zij als enige nog aan AAA-exclusives doen. Sorry maar ik koop geen console voor Cupboy, wel voor Uncharted of Horizon)
De downloads worden niet net zo groot. Op de disc staan de 1080p en 4K textures, de Series S heeft alleen de lowres textures nodig. Dat scheelt waarschijnlijk 1/3 van de download van de data die de Series X nodig heeft, als het al niet meer is. Daarnaast worden bij de huidige games textures meerdere keren opgeslagen ivm tragere hdd. Dat is straks ook niet meer.
Oude games kunnen gewoon op externe hdd worden gezet.
Dus uiteindelijk kun je nog wel wat games op de interne opslag kwijt.
Games worden alleen maar groter. De Xbox Series (X) games staan niet eens op de disk. Alleen de One versie staat op de disk, de 'enhancement' naar 4K en de specifieke 'series' content moet gedownload worden. Nee, het fabeltje dat games kleiner gaan worden is echt compleet op lucht gebaseerd.
Overigens gaat Sony precies hetzelfde probleem krijgen, alleen heeft die wél disks specifiek voor de PS5, dus hoeft er daar minder gedownload te worden.
Die ~€200 voor een 1TB geheugenkaart is lang niet gek, zeker als je bedenkt dat vergelijkbare CF Express kaarten momenteel weggaan voor ongeveer het viervoudige daarvan.
Goedkoop is duurkoop. Wie geld denkt te besparen door een Xbox Series S te kopen, wordt daarna gedwongen om een proprietaire geheugenkaart te kopen van 200 euro waarmee het hele prijsvoordeel om zeep wordt geholpen. En denk maar niet dat zo'n kaartje ooit goedkoop wordt. MS heeft die kaartjes niet voor niks zo gemaakt dat ze aan elke verkocht kaartje verdienen.
Die 1TB expansion ga je ook voor de X nodig hebben voor de 4K assets die 3x zoveel ruimte innemen.
Hangt er helemaal vanaf. Ik heb mijn ps4 voor bijna alleen ESO gebruikt. Dan heb ik aan een 512gb meer dan genoeg. En met gamepass er bij is ruimte ook niet meer nodig. Het hangt helemaal van je doeleinde af. En hoe vaak je verschilende games speelt.
Met game pass er bij heb je de ruimte wel nodig. Je moet de games namelijk nog downloaden.
Je kan toch ook streamen?
Niet bepaalt prettig vind ik.. zelfde met google stadia, je blijft een bepaalde input lag houden.

Dit was al op het eerste filmpje te zien, voor mij wordt het dan onspeelbaar.

Ps now, geprobeerd maar niks geworden om dezelfde reden. Daarom vind ik de gamepass een upgrade, gewoon downloaden die hap.
begrijp dat het niet voor iedereen is. Maar een casual gamer die misschien 1 a 2 keer per week gaat gamen? Of kinderen van ouders die weinig geld hebben(of gamers die weinig geld hebben?) je zal ergens op moeten "besparen"
Oh ja zeker! Het werkt verder natuurlijk en kids hebben genoeg keuze om vanalles te onderzoeken. Ik zou dat als kind zijnde heel vet vinden.
Los van dat assets velen malen kleiner zijn wanneer je geen 4k nodig bent wil Microsoft ook meer doen met cloud opslag en dingen syncen met live om disk space beter te beheren. Voor veel mensen is het vast niet erg dat ges die ze al meer dan een jaar niet meer hebben aangeraakt deels of geheel van je ssd af gaan om ruimte te maken. En stel je wil het wel weer spelen dan moet je even wachten. Zo maak je het wel makkelijk om de games in heavy rotation gewoon beschikbaar te hebben en die xbox gold game die je mocht downloaden maar nooit speelt die staat mooi in de cloud mocht je toch je bedenken ;)
Klopt, bovendien kost een 1TB PCI-e 4.0 SSD ook minstens €190 momenteel: https://tweakers.net/soli...uS8xRsopWMjQzMzZSiq2trQUA

Ik ben trouwens van plan om een externe SSD te gebruiken voor One X games. En dan passen op de interne schijf 5-10 games, dat is wel al best iets vind ik.

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 26 juli 2024 07:51]

En kost een 500 Gb variant met dezelfde specs 110 euro. Dus 80 euro prijsverschil.
Anoniem: 159816 @Metten14 september 2020 00:32
De prijs van de uitbreidingskaart is inderdaad netjes, zeker gezien de huidge prijzen voor SSD hardware. Maar als je die gaat aanschaffen bij deze console had je net zo goed de X kunnen kopen. De doelgroep voor de S zal die SSD niet zo snel vol krijgen.
Ik laat de series x verlopig ook maar, voor wat het is..
Ik gebruik zelf de xbox console niet zo vaak.. En om direct 500 euro neer te tellen voor een series x vond ik daarom ook wat over de top..

Heb een paar weken geleden maar gekozen om een one console te upgraden naar een One X.. En ik denk dat ik de komende tijd er prima plezier mee kan beleven. (ook al zou ik wellicht niet alles kunnen draaien wat een series x wel kan. Maar dat zeggende met een upgrade voor 240 euro vond ik dat geen slechte keuze. Ik zou zelf dan ook nooit voor een digitale xbox versie kiezen.
Ik gok dat ze o.a. daarom ook geen One-X ondersteunen, die patches zijn vaak erg groot. Gros van de gebruikers baalt vast eerder van zijn aankoop als zijn schijf direct vol zit dan dat een (ouder) spel er iets minder mooi uitziet.
Even doorsparen en 200 euro bijleggen is wel bijna een 50% meerprijs voor iets waar veel mensen niet eens iets van zullen merken of het nodig hebben.

Niet iedereen hoeft 10 spellen en verwacht de hoogst mogelijke graphics en de snelste laadtijden. Nee, er is een grote groep dat 1 a 2 spel per jaar koopt (denk aan FIFA) en daar al tevreden mee is. Dan is de Series X compleet overbodig.
Ik ben benieuwd naar de eerste Xbox One S series vs Xbox One X series video's. Dan pas zal het verschil echt goed zichtbaar zijn. Qua specs zou je zeggen dat de Xbox One X series rondjes om de S moet lopen.
Nope. qua prestaties is de Series S krachtiger dan de One X... Die terraflops is een spookwoord. Het probleem is dat de One X 6 TF CGN heeft, en de Series S heeft 4 TF RDNA 2. En hoewel 6 een groter getal is dan 4 is 4 TF RDNA 2 toch beter dan 6 TF CGN : Zie voor een duidelijke uitleg: https://www.eurogamer.net...xt-gen-console-make-sense (digital foundry)
Hij bedoelt volgens mij xbox series S vs series X. De namen zijn nog niet zo makkelijk O-)
Denk dat het licht aan waar je op speelt. Ja de series X is veel sterker dan de series S maar op een 1080P tv of 1440P monitor zie je daar amper wat van terug of helemaal niets. Tegelijkertijd zal het verschil erg groot zijn op een nieuwe 4k 120fps tv. Ik denk dat ray tracing er mooier uit gaat zien op de series X en dat dit het grootste verschil zal zijn wanneer je het beide op een 1440p monitor bekijkt. Maar he we gaan het binnenkort zien :)

Btw het is xbox series X en S. Maakte het wat onduidelijk wat je bedoeld. Ik dacht eerst dat je series S vs xbox one X bedoelde zoals de andere post 8)7
Als je een 4K televisie hebt en een Xbox One S en je hebt nooit een Xbox One X gezien dan merk je het verschil pas op het moment dat je op een Xbox One X hebt gespeeld.

Het is net zoiets als een Full HD televisie en een 4K televisie. Op het moment dat je ze naast elkaar zet dan zie past echt het grote verschil. ;)

Wat betreft die vergelijking tussen de Xbox One Series X en de S in een zin dacht ik dat het wel duidelijk was wat ik bedoelde. :P
Ja ik snapte het wel maar je had ook een reactie waarvan niet begrepen werd wat bedoeld werd. Ik denk dat je gelijk hebt hoor. Verschil zie je heel vaak alleen in directe vergelijking. Ik denk wel dat ik straks een duidelijk verschil ga zien tussen xbox one X op m'n 4k tv en xbox series X. Ik heb het geluk dat m'n tv 120fps doet met alle nieuwe technieken die je terug vind in de series X dus ik ben erg benieuwd :9~
De One X wordt gigantisch gebottlenecked door de CPU en HDD. En zoals al aangegeven, de 6TF GCN zijn andere flops dan de 4TF van RDNA2, dat is niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Hoe leuk is het dan, wanneer je ooit je 1080P TV upgrade en je games dan ineens er ook 10 keer beter uit gaan zien?
Feit is wel dat voor 90% van de mensen die een spelconsole kopen, deze specs helemaal niets zeggen. Die kijken gewoon naar de prijs en zullen weten dat de X 'beter' is een 'disk drive' heeft. En dan is een prijsverschil van 66% wél significant.
Als niemand naar specs zou kijken dan zouden er ook alleen maar RTX 2060 kaarten verkocht worden en geen 2080's. Immers, ze zien er hetzelfde uit en kunnen dezelfde spellen draaien.
Je kan de markt voor consoles en videokaarten niet vergelijken, mensen die op PC spelen geven sowieso al meer om specs als console gamers
Met die argumentatie koopt straks iedereen de xbox one s ipv de series s of x. Ik begrijp dat ze die ook nog voorlopig blijven leveren. Deze zal geheid goedkoper zijn en FIFA zal daar de komende jaren ook nog wel voor uit komen. En je hebt ook nog de gamepass.
Denk dat heel veel casual gamers ook voor de one s zullen gaan, zeker de mensen die 1 a 2 games per jaar spelen
One S of series S?ik vermoed dat je de laatste bedoeld gezien de one S een zeer slechte aankoop is rond deze tijd. Over 2 jaar is daar geen support meer voor qua nieuwe games.. ;)
Waarschijnlijk met Black Friday voor 100-150 EURO in de aanbieding. Geen verkeerde deal nog altijd.
Ik bedoelde inderdaad de series s :)
Wetende dat de overgrote meerderheid van de verkochte kaarten van de klasse 2060 zijn, is dat geen heel gek statement.
Als je uberhaupt al kijkt naar het zelf kopen en installeren van een onderdeel in je computer, dan hoor je al niet meer bij deze doelgroep.

Verder is het inderdaad zo dat het merendeel van de verkochte kaarten in het 1060/2060 midden segment vallen. Kijk maar eens naar de top kaarten in de steam hardware survey..
Ik zei toch niet 100% ? Denk je nu echt dat een groot deel van console kopers ooit al van pakweg Teraflops gehoord heeft ? De vergelijking met videokaarten gaat ook niet opnieuw vooral Tweakers die enig idee hebben van GPU modellen.
Het hangt er helemaal vanaf wat je wil. Die interne hardware maakt niet zo gek veel uit, het gaat er om wat het effect is in de games. En dat is waarschijnlijk alleen dat het op een lagere resolutie en wellicht iets lagere 'settings' draait (high ipv ultra of zo). Als je daar niet zo mee zit, je koopt je games toch digitaal (en/of je hebt gamepass) en je kijkt geen blu-rays of hebt daar al een ander apparaat voor... dan zou je 200 euro betalen alleen om iets meer games tegelijk geïnstalleerd te kunnen hebben?
Ik ga ook voor een XSX hoor, maar ik snap helemaal waarom het voor veel mensen wel een aantrekkelijke optie kan zijn om voor de XSS te gaan. Bovendien is die XSS een stuk makkelijker in je TV meubel te plaatsen.
Hoeveel betekend 3x krachtiger nou daadwerkelijk als ALLE games op beidde xbox-en moet werken? Hierbij moet ook gezegd worden dat, als je statistieken die bijv. openbaar op Steam zijn mag geloven, het grote gros simpel 1080p schermen heeft?

De meerwaarde in het duurdere systeem is voornamelijk, in mijn mening, diegene die toegang hebben tot echt 4K (of meer) met of zonder HDR. Krachtiger in dit geval betekend alleen hoge FPS halen op de hogere resoluties (logisch) en dat de oogsnoep scherper of meer gedetailleerd is.
Je vergelijkt nu een pc met console he. Op steam zeggen ze fullhd schermen. Maar de Xbox staat vaak in de woonkamer natuurlijk of soms slaapkamer.

Ik heb op mijn pc ook nog steeds 2 FHD schermen, maar in de woonkamer al weer ruim 3 jaar mijn 4e 4k tv dus al een jaar of 8 4k tv's minimaal. zelfs in de slaapkamer. denk dat 80% dat toch wel thuis heeft staan ondertussen, minimaal
Ja en nee, de TV in de woonkamer is bij velen ook 1080p.

En die vlieger gaat voor jou op, in mijn observaties echter...

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 26 juli 2024 07:51]

er zullen er nog wel met een fhd tv zijn maar in mijn kennissen en vriendenkring zie ik ze niet meer hoor?
maar dan heb je ook nog verschil tussen 4k en 4k want als beneden tv gekeken heb en nog even een serietje aanzet op de slaapkamer dan moet ik bijna huilen om de kwaliteit van die budget 4k tv haha
4e 4K tv in 8 jaar tijd?
ja, eerste was 4K, 2e had HDR, 3e wilde ik 65 inch met hdr, 4e wilde ik oled techniek verandert.....ik had 3 jaar geleden al die 65 inch oled dus eigenlijk 3 tvs ervoor in 5 jaar :)
Daarom vindt ik het goed wat PlayStation doet. Brengt ook een digital Version uit. maar daar blijft dus de hardware het zelfde. Waardoor je dus letterlijk voor de digitale content versie betaald. En niet zoals Xbox dus je een goedkopere variant krijgt minder waar voor je geld.

Dit moeten mensen gewoon weten voordat ze de console kopen....

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 26 juli 2024 07:51]

Onzin. Heb je een Full HD TV? --> Series S

Heb je 4K? Series S of Series X. Afhankelijk van hoe scherp je het beeld wil hebben en hoeveel geld dat waard voor je is.
Enige probleem is wel dus als je nog discs hebt liggen (en je nu bv een One S hebt) dat je niet voor de Series S kunt kiezen omdat je dan die discs dus wel kunt weggooien.
ja heel goed bedacht idd van Sony. Ze zouden hem de digital edition moeten noemen. net als de xbox one s digital edition......

Microsoft wist dat dat dus niet werkte en mensen dan liever een console met drive erbij hebben. En een budget variant voor mensen die dat minder belangrijk vinden.

dus goed bedacht? nope... maarja sony bedenkt nooit iets zelf....zou niet weten wat ze sinds de psx bedacht hebben.....

en ja heb gewoon een ps5 gepreorderd.....maar sony innovatief? neuh
ja digital only werkte in 2013 niet, maar nu zijn we 7 jaar verder en is heel het landschap mbt consoles en digital content behoorlijk veranderd. MS zet in op Game Pass, en tja, dat is digital only, dus waarom zou je nog een optical drive nodig hebben als alles toch digitaal is. Steeds meer mensen hebben netflix, D+, Prime video etc. en die hebben dus ook geen optical drive meer nodig voor dvd's etc.
Sinds 2013 is er heel wat veranderd wat betreft acceptatie van digital only, dankzij zaken als PSN+ (en de MS variant) en Netflix.

(Zelf zal ik nog voor de optical drive gaan omdat ik nog een gigantische collectie aan dvd's/bluray's heb en die nog zeer regelmatig kijk).
Nou, dat valt volgens mij best mee, zie de video van Dave Lee: https://youtu.be/-1WdsHDEdUk
Dat is wel zo, maar voor veel mensen blijft 200 euro veel geld en dan is de keuze snel gemaakt. Ouders die zo'n ding voor hun kinderen halen zullen ook al gauw de Series S kopen denk ik. Formaat van de S is ook wel een voordeel natuurlijk, die neem je zo mee in je rugzak als je bij vrienden wilt gamen bijvoorbeeld, of als je weinig ruimte hebt is het ook wel een voordeel. Ik zou ook zelf de X kiezen denk ik, ik wacht de reviews nog even af, voor mij zal het er aan liggen of de S in de meeste games 1080p 120hz zal ondersteunen of niet, anders wordt het zeker de X.
Wat heb je aan een X als je geen 4K scherm hebt? Een ruime meerderheid heeft nog altijd een 1080p in de woonkamer staan, en op de slaapkamer van de kinders al helemaal. Snellere CPU is marginaal, 3x snellere GPU is niet nodig als je max op 1440p rendert.

SSD ruimte zegt niet zoveel. Een meerderheid die een console als dit koopt gaat geen grote hoeveelheid games tegelijk spelen. En al helemaal geen 4x COD MW achtig met 150gig (debiel groot). Je kan daarnaast een USB schijf eraan hangen (5TB vanaf 100 euro ofzo, ga je ook nodig hebben op de X) waar je de One spellen op kunt installeren en spelen, en waar je de data van de Series spellen kunt parkeren (alleen niet spelen).

Wat betreft de One disks die je zou hebben, dat is zeker een punt. Maar MS gaat de One voorlopig nog gewoon ondersteunen (afbouwend), dus je oude console is niet meteen oud vuil. En die UHD blurays, volgens mij is dat maar een marginale markt tegenwoordig, maar ook daarvoor heb je de oude console nog.

En niet iedereen kan ff 200 euro doorsparen, genoeg gezinnen die misschien 5 jaar geleden een One S voor de kids hebben gekocht en nu pas het vervangingspotje misschien net vol hebben.
Je kan daarnaast een USB schijf eraan hangen
Ik betwijfel of dat gaat werken. Er komen wel uitbreidingen beschikbaar met een NVME SSD maar het lijkt me sterk dat ze een USB schijf die 30x langzamer is gaan ondersteunen.
Dus alleen oude games werken op die manier.
you can run Xbox One, 360 and OG Xbox games directly from the external USB HDD
Games optimized for Xbox Series X [...] need to be run from the internal SSD or the Expandable Storage Drive.
Maar Nederland gaat momenteel snel richting gigabit internet, dus af en toe een game opnieuw downloaden is zo'n ramp niet. Zelfs als ze 100GB+ zijn hebben we het over minuten in plaats van uren. Als je slecht internet hebt moet je je sowieso afvragen of all-digital wel een goed idee is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2024 07:51]

"Wat heb je aan een X als je geen 4K scherm hebt? Een ruime meerderheid heeft nog altijd een 1080p in de woonkamer staan, en op de slaapkamer van de kinders al helemaal. Snellere CPU is marginaal, 3x snellere GPU is niet nodig als je max op 1440p rendert."

Sorry kan me zo ergeren aan opmerkingen als dit 😂 Als tweaker moet je nu toch wel weten dat niet alles om resolutie draait. Zelfs met een 1080p scherm kan je genieten van de "4k resolutie". Zelfs op 1080p heb je straks met bijvoorbeeld de next gen update van cyberpunk een veel stabielere en mooiere game dan de series s.
Dat is dus niet zo gezien de series S ook gewoon een "stabiele" console is dat 1440 op 120fps kan genereren. Dus de 4k assets van de series X gaan je niet helpen op een 1080p scherm. De snelheid ook niet want de S is gebouwd voor 100% meer pixels dus daar is meer dan genoeg power over om een vloeiend spel neer te zetten.

Als je een X koopt moet je het plan hebben om te upgraden naar 4k anders is het wel echt een miskoop.

Zelf heb ik wel 4k dus ik koop sowieso de series X maar ik vind het niet handig voor wanneer je portemonnee niets over heeft en je tv's niet boven 1080 uitkomen.
Even er vanuit gaan dat je het geld er voor hebt natuurlijk maar dat is een ander onderwerp. De series x is future proof.

Is eigenlijk hetzelfde zeggen dat een exact dezelfde gamepc behalve de videokaart, je de mindere videokaart kiest omdat je maar 1080p scherm hebt. Want de betere videokaart is overkill.

Nogmaals als je gewoon geld hebt voor een series x maar kiest voor een series s omdat je een 1080p scherm hebt is gewoon dom. Ik durf er op te wedden dat de series s over 2 jaar problemen gaat krijgen qua performance. Of dat je straks krijgt dat sommige spellen een 30fps cap krijgen op de series s omdat het toch niet stabiel 60fps aan kan.
Als geld het issue niet is dan koop je idd de series X zonder er overna te denken. Maar dan heb je ook al wel die 4k tv staan dus is het ook weer logisch dat je de X koopt. Zelf heb ik een oude 4k tv geupgrade naar een iets grotere 4k 120fps tv voor de nieuwe generatie aan consoles en pc met gsync maar het grootse gros van de mensen die consoles kopen letten iets meer op de uitgaven en daarom is de series S wel een mooie optie voor wanneer het toch een rib uit je lijf is. En over performance over tijd, ja hij is zwakker maar vergeet niet hoe veel kracht het kost om van 2 naar 4k te gaan of zelfs 8k wat de series X ook aan zou kunnen. Om deze reden is de X zo veel sterker maar om er dan vanuit te gaan dat de S traag wordt vind ik wel ver gaan. De og xbox one draait ook nog alle games uit dit jaar toch? Dus het zal wel blijven werken maar je hebt gewoon in alle aspecten meer met de series X.

Uiteindelijk gaat het er om of je het je kan veroorloven om die 200 meer te betalen.
Het is meer de statement. Wat heb je aan een seriesX als je nog een 1080p scherm hebt. Met die gedachten kan je inderdaad nog zelfs een oneS blijven gebruiken.

Nogmaals er vanuit gaan dat je het geld hebt ervoor. Zou ik nooit de seriesS kopen ook al heb ik een 1080p scherm. Dan word het een flinke miskoop.
Nouja, je vergeet alleen dat ook 1080p wel heel veel voordeel kan hebben aan een 3x snellere CPU/GPU, immers kan er dan meer kracht besteed worden aan extra grafische opties en objecten/detail in beeld.
waarom doet Sony het dat niet de hardware kleiner, langzamer maken.
Die hebben gewoon een DE maar de hardware blijft het zelfde. waardoor de 1th party games die gaan uitkomen zonder enige fout gewoon vol notch draaien.
De cpu is langzamer vanwege de oude architectuur. Maar de gpu lijkt inderdaad sneller al zeggen tflops niet zoveel. Maar in het algemeen bkijft dit een rare insteek van microsoft.
Zo opgesomd zou ik toch even doorsparen en die 200 euro bijleggen. Als je een PC zou bouwen met zo'n verschil zou je geen seconde twijfelen in ieder geval.
Zonder twijfel.

En dezelfde vraag je kun stellen bij een PS5 Digital Edition. Als deze daadwerkelijk op 399,- uitkomt, want tot dusver natuurlijk nog gerucht is. Maar dan is het verschil nog maar 100,-.
Tja.. Is het dan nog Next-gen?
De current-gen Xbox One X kan bij bepaalde games, zoals Red Dead Redemption 2, bijvoorbeeld een native 4k-resolutie tonen. Bij de Series S lijkt dit dus niet het geval te zijn.
Toch raar dat je next-gen console minder kan ook al is het de ‘budget’ versie en gaat het over een ‘oudere generatie’ game.

Het ziet er naar uit dat die 300e steeds een slechtere deal wordt. Vooral na 1/2 jaar denk ik en al helemaal met een 4k tv.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 26 juli 2024 07:51]

De Series S moet je ook als opvolger van de One S zien, en de Series X als opvolger van de One X.

Is de Series S dan slechter dan de One X? Dat is maar hoe je er naar kijkt. De One X kan 4k aan, de Series S heeft dat niet als doel. Maar dat is eigenlijk het enige voordeel wat de One X heeft boven de Series S. Op vlakken van framerate, mogelijkheden van RT en meer mogelijkheden binnen de games door de veel betere processor zal de Series S de One X achterlaten. En uiteraard de laadtijden en de doorvoersnelheden niet te vergeten.

[Reactie gewijzigd door ArthurMorgan op 26 juli 2024 07:51]

De Series S moet je ook als opvolger van de One S zien, en de Series X als opvolger van de One X.
Maar de Xbox One S blijft nog te koop, terwijl de Xbox One X wordt niet meer wordt gemaakt. Dan is het vreemd dat de nieuwe Series S niet alle functionaliteit van de One X kan vervangen. De One X is de 'oude opvolger' van de One S, en volgens jou dus de Series S de nieuwe opvolger.

[Reactie gewijzigd door rdjnl op 26 juli 2024 07:51]

Nee. De Series X is de opvolger van de One X. De Series S is de opvolger van de One S.
Alleen de One S All Digital Edition waarvoor de Series S als vervanger moet worden gezien is uit productie en men verkoopt alleen nog aanwezige voorraden, de gewone One S met Drive wordt nu door microsoft gezien als de goedkoopste machine om in te stappen in het XboX Eco systeem. Men houdt dus voorlopig 3 verschillende machines met elk hun eigen kenmerken en prijzen op de markt.
Ja, want de Series S heeft SSD en Ray Tracing, de gewone S niet.
De series S gaat met next gen games wel degelijk een voordeel hebben boven de one x dankzij de andere manier van textures inladen, raytracing etc. De resolutie is misschien lager, maar over het algemeen zullen de nieuwe games er beter uitzien op de series s. Maargoed, iemand die nu een one x heeft gaat waarschijnlijk eerder voor een series x dan een series s.
Je krijgt nog steeds alle andere voordelen, waaronder ook betere framerates dan de One X (want de CPU is VEEL beter). Alleen niet de 4K resolutie. En bij sommige BC games zou het kunnen dat je een iets mindere versie krijgt, omdat het handmatig werk zou kosten om de patches allemaal af te gaan om zeker te zijn dat het mindere geheugen bv geen probleem is. Wellicht doet Microsoft dat nog... maar het lijkt me eerlijk gezegd niet zo heel belangrijk. Wil je altijd het beste beeld dan moet je gewoon een XSX halen, geen XSS. De XSS is juist het goedkopere alternatief voor wie niet per se de allerbeste graphics hoeft, maar wel alle andere voordelen van de nieuwe generatie wil.
Ik beschouw 4K niet als voorwaarde voor next-gen. Next-gen is 60fps+ in plaats van 30fps. Ik snap de obsessie van console spelers met resoluties niet. Resolutie bepaalt misschien 5% van de kwaliteit als je op minimaal 1080p zit.
Op een pc scherm misschien

Maar op een 55+ inch scherm maakt het echt wel uit..
Mwah, hangt van de game af. Ik vind Forza Horizon 4 op de XOX véél fijner spelen in de 1080p/60fps modus dan in de 4K/30fps modus. Zelfs op een 55” OLED. Je mist de hogere resolutie amper, dat terwijl de hogere framerate enorm veel toevoegt aan de beleving.
Dat is wel heel leuk en aardig. Maar dit gaat over wel of niet 4k op de next gen consoles en niet oudere generaties of fps..

Stel; jij hebt een 4k tv en een console en jij hebt de keuze tussen 2 opties waar alles hetzelfde is (dus incl fps)op de resolutie na..

Waar zou jij dan op spelen? 1080 of 4k?

[Reactie gewijzigd door er0mess op 26 juli 2024 07:51]

Dat is geen vraag. Hier zal iedereen 4k op antwoorden. Als je de middelen daarvoor hebt. Totaal irrelevant om daar over te beginnen dus.
Ik speel op een 55" OLED, waarop ik graag resolutie inlever voor grafische effecten. De nieuwste Call of Duty op 1080p of Quake 3 Arena op 4K? Wat ziet er het beste uit? Het is altijd een balans, en resolutie is in 99% van de gevallen niet de juiste keuze.
De nieuwste Cod of Q3?
Wat is dat nou voor vergelijking?

Dat zijn appels en peren natuurlijk...

Vergelijk dezelfde nieuwe (want we hebben het over next gen consoles) game op 1080 en 4k en je zal het verschil wel zien. Natuurlijk is resolutie niet alles maar een verschil is er zeker wel

[Reactie gewijzigd door er0mess op 26 juli 2024 07:51]

Natuurlijk is dat een prima vergelijking, ik kan het ook bij nieuwe games laten zien hoor. Er is geen enkel technisch obstakel dat zegt dat de Series S geen 4K native output kan hebben. Wil je echter ook speelbare framerates dan zal je iets terug moeten schalen. Dan kan je kiezen tussen resolutie en kwaliteit van de rendering (of een combinatie van die 2), Resolutie, renderkwaliteit en framerate zijn de 3 pilaren waar je een balans tussen moet vinden. Dat is je renderbudget.

Microsoft had ook kunnen kiezen om wel op 4K te renderen, maar dan met de kwaliteit flink omlaag geschroefd. Dat levert echter een stuk mindere beeldkwaliteit op dan op een lagere resolutie renderen maar wel met een hoge kwaliteit.

Hier kan je een mooie low op 4K vs ultra op 1080p (of ergens er tussenin op 1440p) vergelijking doen:
https://www.game-debate.c...50-geforce-rtx-2080-ti#4k

Als ik jou goed begrijp gaat je voorkeur uit naar 4K op low?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 22 juli 2024 22:26]

Nee, want dit gaat over de nieuwe xbox waar Q3 nooit op uitgebracht zal worden. En natuurlijk zie je bij die game geen verschil op 1080 en 4k om er niks wordt mee gescaled en de game ondertussen meer dan 20 jaar oud is en dus helemaal niet ontwikkeld is met die resolutie in het achterhoofd.

En aangezien bijna iedereen vandaag de dag wel een 4k tv heeft of in de nabije toekomst wel een zal kopen zullen de meeste mensen zeker wel als, ze de optie hebben, in 4k willen gamen en daarom is het (irrelevant of jij het wel of niet relevant vind) zeker wel een voorwaarde van next-gen gaming.
Je hebt de link die ik geplaatst heb gezien neem ik aan? Dat is Doom Eternal. Of is die game ook niet nieuw genoeg voor je?

De resolutie van je scherm is niet relevant zolang de interface maar native wordt gerendered. De rest van je render budget kan je beter steken in andere zaken. Zelfs de Series X en PS5 zijn niet krachtig genoeg om een optimale 4K ervaring neer te zetten. Zo draait Ratchet & Clank op 4K30, en zal je naar de performance mode moeten om 60 fps te halen. Die 4K tv's van mensen kunnen namelijk allemaal minimaal 30 fps aan, en de meeste mensen zullen zeker de optie willen om daar ook daadwerkelijk gebruik van te maken.

Het punt is in ieder geval dat het je het render budget moet afstemmen op wat je wil laten zien. Je gooit niet standaard de resolutie op 4K om dan te kijken wat er nog te redden valt. Het is lastig deze discussie met je te voeren als je zo te zien niet een elementair concept zoals een render budget snapt.

Ik weet niet of je weleens pro-res materiaal zoals trailers hebt gezien, maar ook daarbij zie je hetzelfde effect. Dat materiaal is op 1080p beter dan de 4K van bijvoorbeeld een Youtube stream. Ook op je 4K tv.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26 juli 2024 07:51]

Daarvoor brengen ze dan ook hun parade paardje uit. Go for the series x dan heb je alles in 1 machine. Maar je moet er wel iets voor over hebben he namelijk €499,- wat op zicht best een koopje is.
Dat is behoorlijk matig. Je zou verwachten dat de next gen (ook al is dit de goedkope optie) beter is dan de current gen. Waarom zou iemand überhaupt een Series S kopen?
Om next gen games aan 1080/1440p 60 FPS te spelen met ray tracing en quick resume voor een kleine 300 Euro ?

Allemaal dingen die een One X niet kan :)
Ik snap heel de heisa ook niet, kijk ik naar het PS kamp dan wilt iedereen daar zo snel mogelijk pure next gen zonder verwijzingen naar vroeger en kijk ik dan naar een Series S is het opeens een heel drama dat de console geen One X versie van last gen games kan draaien ?

Koop dan lekker next games die voor Series S/X optimised zijn en move forward, denk ook niet dat iedereen nog een huge backlog heeft op Xbox zodat je nog 30 games van deze gen op je Series S wilt spelen en wil je dat wel dan werken ze toch gewoon in One S mode, het is niet alsof Xbox One games helemaal niet werken op de Series S.

[Reactie gewijzigd door Katmi op 26 juli 2024 07:51]

Tja, ik vind het zelf behoorlijk vreemd dat de Series S niet op z'n minst de games net zo goed kan draaien als een One X. Het zou de next gen moeten zijn, die is normaal in elk opzicht beter. De One S is een soort van next gen maar dan net niet helemaal.
Daarom heet het ook de Series S, de opvolger van de One S, niet de opvolger van de One X.

Het zijn gewoon 2 verschillende doelgroepen waar de machines voor gemaakt worden. De S voor de 1080 en 1440 TV/monitoren en de X voor de 4k TV/monitoren. Daar waar het de One X enhancements betreft gaan die voor het grootste deel over de resolutie. Het zou enorm verwarrend worden als de Series S voor BC titels wel 4k zou geven en voor next gen weer niet. (en als ze wel ook de S de 4k mogelijkheid zouden geven zou dat het de devs weer onmogelijk lastig te maken om alles uit de Series X te halen. Het idee is nu juist dat de S en de X straks een gelijkwaardige performance leveren, met 1 verschil, de resolutie. Er zijn mensen her en der die betwijfelen of dat zo gaat werken. Maar het is wel wat MS zegt na te streven.)
Dat is maar net wat je belangrijk vind imo, om het voor dat 1 puntje geen next gen console te noemen vind ik wat kort want je krijgt een veel betere cpu, rdna2 based gpu, snelle SSD, DDR6 ram ipv DDR5 en hoewel hij niet de Xbox One X maar de One S versie van huidige games zal runnen is hij nog wel steeds backwards compatible met elke previous Xbox gen.

Dan vind ik dat je voor 299 toch wel een next gen systeem krijgt en ga ik er niet over vallen dat het One S versies ipv One X versies draait van oude games.
Series S kan de games net zo goed of beter draaien dan de One X, Series S kan gewoon niet overweg met de "One X-enhanced" updates die dat op de One X mogelijk maken. Als ontwikkelaars er tijd in steken om specifiek voor de Series S en X te optimaliseren zal dit wel zo zijn.

Het artikel is nogal vrij verwarrend opgesteld imo. Het gaat over Backwards Compatibility maar maakt niet duidelijk dat games die geoptimaliseerd zijn voor de Series S|X daar niet echt onder vallen. Dat zijn gewoon games die naar die console geport zijn en daar een specifieke update voor hebben. Alle games die geoptimaliseerd zijn voor de Series X zullen ook voor de S optimalisaties bevatten die de games wél voorbij wat de One S doet duwen. Maar One X-specifieke updates zijn gemaakt voor 4K-gaming, en daar is de Series S gewoon niet voor bedoeld, dus logisch dat die updates er niet komen. Maar dat betekend niet dat oudere titels niet alsnog een update krijgen om op 1440p/60FPS te draaien op de Series S.
Precies, de Series S is niet krachtig genoeg om games op 4K te kunnen spelen. Wat ik zeg dus, een soort net niet next gen console. Een next gen console die niet krachtiger is dan zijn voorganger kan ik geen next gen noemen. Maar goed, we leven in een tijd waarin definities verwateren en woorden hun betekenis verliezen dus het zal aan mij liggen :).

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 26 juli 2024 07:51]

Resolutie zegt werkelijk geen ene fluit over hoe next-gen iets is. Een titel zoals Quake 3 Arena was bijna 20 jaar geleden al speelbaar op 1920x1080 op een Geforce 3. Dus dat is net zo goed als een One S of PS4? Natuurlijk niet. We kunnen het zelfs verder doortrekken: die One S en PS4 draaien niet constant op 1080p en lopen dus zelfs achter op Quake 3 Arena.

Resolutie is gewoon marketing praat van de fabrikanten van hardware. Je moet altijd kijken naar de afweging tussen grafische effecten en resolutie.
PC's en consoles zijn niet vergelijkbaar. PC's kennen geen current en next gen aangezien het een constante stroom van nieuwe hardware en software is (geen lange cyclus van 5 jaar of langer zoals bij consoles). Als je het al zou vergelijken zouden PC's met actuele hardware altijd next-gen zijn ten opzichte van de consoles die op dat moment in de winkel liggen.

Resolutie is niet gewoon marketing praat. Hogere resolutie ziet er mooier en scherper uit, als je dat niet kunt zien zou ik even langs de Specsavers gaan voor controle :).
PC's en consoles zijn zeker met elkaar vergelijkbaar, de cycli zijn bij PC's gewoon sneller. Elke 2 jaar is er een nieuwe GPU architectuur met tussendoor alleen een update in de line-up. Next-gen is sowieso een onzin woord, het zegt alleen iets over wat er nu nog niet te koop is. Zen 4 is ook next-gen. DDR5 is next-gen. PCI-E 5 is next-gen.

Als we dit op 4K renderen:
https://i.redd.it/70q9c5h362f31.jpg

Wordt het dan beter dan dit:
https://www.dsogaming.com...-Eternal-Battlemode-1.jpg

Natuurlijk niet, want het effect van resolutie is echt maar minimaal. Er is een reden dat dynamische resoluties een ding zijn. Resolutie kan je gemakkelijk terugschalen op intensieve momenten zonder veel kwaliteit in te leveren. Als je andere dingen zoals de rendering van belichting, schaduwen en particles effects terug zou schalen dan zou je enorme drops in kwaliteit zien.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 26 juli 2024 07:51]

Dit zijn games die niet voor de Series S en X zijn gemaakt. Als er alleen een Xbox One-specifieke versie van bestaat gaat hij voor de Series S default naar de standaard Xbox One versie omdat de One X-enhanced games 4K halen terwijl de Series S daar niet voor bedoeld is. Maar dat betekend niet dat games die voor Series S en X zijn gemaakt niet geoptimaliseerd zullen zijn voor Series S en X.

Microsoft zegt hier gewoon dat One X-enhancements niet gaan werken op Series S, maar dat betekend niet dat games voor de Series S zelf geen specifieke enhancements kunnen maken.
De One X gaat uit productie, de Series S neemt deze plek over. One X was een semi-4k hybrid, nu krijg je 2 definitieve paden met de Series S en X.
De Series S is juist de vervanger van de One S.
Maar ook dadelijk de vervanger van de One X, aangezien de Series S ongeveer gelijkwaardig is aan de One X. Denk dat de productielijnen voor de One consoles inmiddels overgegaan zijn naar de Series consoles, en dus alles wat de komende maanden aan One consoles alleen nog maar de voorraad is die verkocht wordt. Bij de vorige xbox generaties was het ook zo dat eenmaal de nieuwe op de markt, de voorgaande binnen enkele maanden compleet uit de winkel waren.
Dat zou je inderdaad denken maar dat is dus klaarblijkelijk niet zo. Microsoft positioneert de Series S echt als opvolger van de One S, niet van de One X. Dat is ook te zien aan het ontbreken van One X features en de prijs. Ik vind het ook raar dat de volgende generatie niet geheel beter is dan de voorgaande maar dat is blijkbaar de stand der techniek.

De productie van de Xbox One zal inderdaad inmiddels wel gestopt zijn.
Nou, de Series X is wel echt een enorme verbetering ten opzichte van de huidige generatie. En welke One X features mist de Series S dan? de Series S zal de One X spellen gewoon afspelen zoals de One X dat ook doet. de Series S is gewoon een opvolger voor de One consoles. De Series S heeft de performance van de One X, maar geen optical drive.. that's it.
Lees het bovenstaande artikel? De verbeteringen die normaal gesproken bij Xbox One X Enchanced games aanwezig zijn werken dus niet op de Series S. Per game kan het verschillen. Denk aan geen native 4K, geen HDR (wel auto-HDR maar dat is niet helemaal hetzelfde), geen Dolby Atmos en geen assets/textures/effecten van hogere kwaliteit. Sommige enhanced games laten je kiezen tussen resolutie (30 fps) of performance mode (60fps) en die optie zal dus ook ontbreken.
Het is natuurlijk ook vrij logisch dat Xbox One X enhanced games niet werken op een Xbox Series S vanwege de RAM. Ook al zou niet elke Xbox One X enhanced game maximaal gebruik maken van de hoeveelheid RAM dat de Xbox One X heeft en andere features wel mogelijk moeten zijn, het profiel past niet. De vraag is hoe groot een probleem dit is, er komen ook Xbox Series X/S enhanced games voor de Xbox Series S en anders mogelijk een remaster/remake. Bij de release verwacht dat nog niet en dan is de Xbox One X versie inderdaad beter, maar op een gegeven moment verwacht ik wel een betere geoptimaliseerde versie voor de Series S. Hoe zit het met Forza Horizon 4?
De One X was €500, en uitgerust met een van de krachtigste GPU's die ze konden vinden. De Series S is vooral ontworpen als goedkoop instappunt voor next-gen. Hij moet dus vooral dezelfde games kunnen draaien als de Series X, waardoor de resolutie wat minder belangrijk is.
Dat snap ik voor Xbox Series S/X games maar dat hij dan te zwak is om games van de vorige generatie op Xbox One X niveau af te spelen vind ik teleurstellend.
De One X had tot het laatst een adviesprijs van €500. Het belangrijkste van de Series S is geen afkorting, niet de CPU, niet de SSD en zeker niet de teraflops, maar de prijs. Door te besparen op de resolutie hebben ze de prijs bijna gehalveerd maar de belangrijkste punten behouden.

Met deze console kan je weer 5 - 7 jaar de nieuwste games spelen, en dat voor €300. Dat is een hele goede zet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2024 07:51]

Omdat hij op de vlakken buiten de resolutie dus wel beter is. (ook dan de One X) Op alle vlakken verslaat de Series S de One X, op 1 na... de resolutie.
Nee. Digital foundry kan dat beter uitleggen dan ik: https://www.eurogamer.net...xt-gen-console-make-sense

Dat is juist het hele probleem van de TF discussie. De naam is hetzelfde voor de verschillende generaties, maar de resultaten zijn anders. Omdat de Series gebruikmaken van RDNA 2, en de One van GCN is de 4 TF van de Series S alsnog beter dan de 6 van de One X, hoe raar dat ook lijkt.
Omdat hij op 1080/1440 moet renderen is hij ongeveer even snel op 1080/1440 als de Series X op 4k. Dat is wat MS zelf zegt. Ze willen op de Series S en de Series X dezelfde resultaten hebben, met als uitzondering de resolutie. Op basis van wat ik zie aan specs zou ik niet weten op welk punt dat precies lastig zou zijn.

En hoewel ik veel devs op het internet heb horen beweren wat jij zegt zat daar geen enkele dev bij die voor een studio werkt die Xbox games maakt. Maar goed, over een maand of anderhalf zullen de reviews wel komen, en dan merken we het wel. Ik verwacht totaal niet dat de X tegengehouden gaat worden door de S. En juist een artikel als bovenstaande bevestigd dat. Er wordt namelijk nergens gemarchandeerd met de mogelijkheden van de machine. Maar gewoon strak vastgehouden aan de simpele tweedeling 1440 - 4k en alles verder hetzelfde laten zijn.
Volgens mij snap je niet zo goed wat het verschil is tussen gpu en cpu limited zijn. De S is gpu limited als je op dezelfde resolutie wil gamen als de X, dus om de frame rate goed te houden moet je de gpu minder belasten. Dus knal je de resolutie omlaag, terwijl de cpu ongeveer dezelfde load wegduwt als de X.
Kan de Series X wel Xbox One X-verbeteringen weergeven?
Ik weet niet of dit officieel bevestigd is, maar ik ben er 100% zeker van dat dit het geval zal zijn.
Edit: vraag niet goed gelezen. Dat denk ik wel. Waarschijnlijk ook met een hogere framerate. Alle xbox one games zullen sowieso beter draaien op de series x

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 23 juli 2024 16:20]

Lees de vraag nog een keer goed ;)
Uiteraard, zelfs nog beter waarschijnlijk.

Dit komt denk ik door de TFLOPS.

Xbox Series X - 12.15 TFLOPS
Xbox Series S - 4 TFLOPS
Xbox One X - 6 TFLOPS
Grappig dat iedereen altijd terugvalt in de vergelijking van TFLOPS. Compleet onterecht, zeker als het over een verschillende architectuur gaat.

Ik -denk- dat het door de RAM komt. Series S heeft 10GB, One X heeft er 12.
En ook nog eens veel trager geheugen.

XB One X is een console die ontworpen is voor het weergeven van 4K beelden. De Xbox Series S is dat niet. Persoonlijk vind ik de Series S eigenlijk best een slechte deal tov de Series X. Je betaalt tenslotte 60% van de prijs voor 30% van de prestaties van een Series X.
Correct!

Als iemand 300,- wil uitgeven is het geen slechte deal. Maar inderdaad, als je 500,- wil besteden aan een plastic doos die videogames kan afspelen, dan is de Series X of PS5 een stuk betere deal (price-performance).
Die vergelijking gaat alleen op als op 4k gaat gamen, als je op 1080p gaat gamen heb je gewoon dezelfde performance voor maar 60% van de prijs.
Anoniem: 159816 @R3m3d714 september 2020 00:38
Dat hoeft niet direct waar te zijn. Als de game niet CPU limited is, dan kan de X best naar 1080p120 gaan terwijl de gpu in de S dat niet kan.
Nee, op de nieuwere architectuur is die 4 TF van de XSS waarschijnlijk ongeveer gelijk en wellicht zelfs beter dan de 6 TF van de One X.
Als je het filmpje goed bekeken had, dan had je je antwoord al gehad, de hoeveel gpu power in de series s laat het niet toe om op 4k te gamen.
De series X heeft dat weer wel.
Aanvulling: op Next gen gaming niets op aan de merken, maar ga je oudere xbox one X games spelen ga je wel moeten inleveren met de “goedkopere” serie S

[Reactie gewijzigd door MrZool op 26 juli 2024 07:51]

Ik volg Microsoft / Xbox niet op de voet. Ben ik de enige die de naamgevingen van de current gen en next gen super verwarrend vind als je er iets over leest?

Xbox One is dus current gen?
Xbox Series is dus next gen?
En dan hebben beide generaties een S (budget/digital) en X (high end) versie?

Het begint zo langzamerhand te lijken op niet te achterhalen naamgevingen van videokaarten :S
Mee eens.

Natuurlijk heeft de PS tegenwoordig ook diverse varianten van de huidige en vorige generatie consoles (slim, pro) maar daar kan je aan de 1,2,3,4,5 tenminste wel gelijk zien over welke generatie het gaat.
Bij XBox ben ik echt de weg kwijt.
En dan hebben beide generaties een S (budget/digital) en X (high end) versie?
Maar de XBox One bestaat ook ‘vanilla’, de Series volgens mij niet.
Nog niet. Er komt later vast wel een opgewaardeerde Xbox Series, vermoedelijk met een nog vreemdere naam.
Waarom denk je dat je mogelijk de enige zou zijn die dit vindt?
Ik zie dat over 2 jaar een opvolger van de S komt maar dan met disk drive.
Dan zal de console zeker wel aanslaan.
Jammer dat ze te greedy zijn om digital only the gaan. Da's een dikke middelvinger naar console gamers
Nee, ik denk eerder dat over 2 jaar de S uitgefaseerd zal worden en er een X zonder disk drive komt..
Haha meer redenen voor mensen om de Series X te halen :p
Die S gaat straks vast het meeste verkocht worden verwacht ik. Een gezinnetje met kids neemt genoegen met de S en 4K boeit helemaal niets. Ook hier hangt een normale PS4 aan een 4K TV en nog nooit hebben mijn 9 en 12 jarige daarover geklaagd; Fortnite speelt er niet minder of net zo min als minecraft en het beeld is prima.
Is deze Xbox compatibel met ALLE voorgaande Xbox games? Er zit geen cd-speler in deze Xbox dus hoe kan ik dan de schijfjes van mijn allereerste Xbox gebruiken bijvoorbeeld? Of zijn de schijfjes sowieso niet meer bruikbaar?
Zoek eens op welke originele Xbox en Xbox 360 games te spelen zijn op een Xbox One. De Xbox Series X/S speelt dezelfde games af en alle Xbox One spellen.

Er zit inderdaad geen disc drive in de Xbox Series S.
Alle voorgaande xbox games die via de digital store beschikbaar zijn. Je kunt bij deze versie natuurlijk geen originele discs gebruiken en als je ze niet al digitaal hebt, dan zul je ze opnieuw moeten kopen als je ze opnieuw wilt spelen. Maar MS heeft meer zijn pijlen gezet op de Game Pass..
Toch wel heel jammer. Maar wel begrijpelijk gezien het geheugen verschil tussen de Xbox One X (9GB@326GB/s) en de Xbox Series S (8~7.5GB@224GB/s)

Xbox One X verbeteringen bevatten doorgaans ook hogere kwaliteit assets en andere verbeteringen buiten enkel de resolutie. Zo hebben ook genoeg games op de Xbox One X een hogere frame rate cap, 60fps tegenover 30fps op de Xbox One S.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.