Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Series S lijkt 1440p-resolutie met 120fps te ondersteunen en kost 299 euro

De Xbox Series S krijgt een maximale native resolutie van 1440p en kan dat combineren met 120fps. De console kan daarnaast de resolutie van games opschalen naar 4k. Dat blijkt uit een video die door Microsoft-insider WalkingCat online is gezet. De adviesprijs wordt 299 euro.

In de op Twitter geplaatste trailer worden meer technische details van de Xbox Series S onthuld. Zo krijgt de console standaard een nvme-ssd met een opslagruimte van 512GB. Deze ssd is gebouwd op dezelfde Xbox Velocity Architecture als de opslag van de Xbox Series X. Hiermee kan de console volgens Microsoft heel specifiek textures in het geheugen laden, waarmee de prestaties van het geheugen en de ssd worden verdubbeld of verdrievoudigd.

Volgens het filmpje wordt de Xbox Series S 'all digital', wat bevestigt dat de console geen schijflade krijgt. Verder lijkt de console wat de specificaties betreft in een aantal opzichten op de duurdere Xbox Series X, zoals de ondersteuning voor raytracing en variable rate shading en variable refresh rates. Het is onduidelijk of de Series S net als de Series X de framerate van bestaande games kan verdubbelen tot 120fps, of dat deze maximale framerate alleen voor nieuwe spellen geldt.

De video lijkt de volledige versie te zijn van een clip die WalkingCat eerder online zette en waar Tweakers eerder een artikel over schreef. Volgens deze verkorte clip kreeg de Xbox Series S een adviesprijs van 299 dollar, een prijs die Microsoft later bevestigde. In Nederland krijgt de Xbox Series S een adviesprijs van 299 euro. In de nieuwe video staat dat de console in november uit moet komen. Vermoedelijk zal dat op 10 november zijn, zo beweren diverse Microsoft-insiders. Volgens hen krijgt de Xbox Series X een adviesprijs van 499 dollar, die in navolging van het afwezige verschil tussen de dollar- en de europrijs van de Series S wellicht op 499 euro zal uitkomen.

Over de komst van de Xbox Series S zijn al langer geruchten, al bevestigde Microsoft vandaag pas dat de console er daadwerkelijk aankomt. Deze console wordt goedkoper dan de Xbox Series X en krijgt naar verwachting een kleinere hoeveelheid ram, lagere kloksnelheden en minder gpu-rekenkracht dan de Series X. Hierover zegt Microsoft in de uitgelekte video niets. Wel zijn meer beelden van de goedkopere console te zien, die een platter ontwerp heeft dan de Series X en voorzien is van een groot, rond rooster. De Series S is volgens de video de kleinste Xbox ooit. Tweakers schreef eerder een achtergrondartikel over de techniek achter de Xbox Series X.

Update, 18:38: Microsoft heeft de promovideo met specificaties zelf ook gedeeld. De fabrikant bevestigt daarmee de details. Ook bevestigt Microsoft de verschijningsdatum van 10 november.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsredacteur

08-09-2020 • 12:05

303 Linkedin

Submitter: MoonRaven

Reacties (303)

Wijzig sortering
Dit is dan toch wel een mooi prijs zo voor degene die wel next gen wil spelen maar niet per se behoefte hebben aan 4K gaming (of dat simpelweg nog niet kunnen).

Vraag mij nu wel af of er veel verschil zal zitten met de ps5 versie zonder disc, vermoed zelf dat het rond de 400 zal zijn.
PS5DE is gewoon een PS5 zonder disc, de Series S darentegen is heeft wat minder RAM en een minder krachtige GPU (en geen disc). Het prijsverschil tussen de Series S en X zal dus aanzienlijker zijn dan tussen de PS5 en PS5 DE. Ikzelf denk dat Sony voor $449 zal (moeten) gaan voor de DE versie.
Er is geen verschil tussen PS5 en PS5DE behalve de optische schijf.

En bij de Xbox is het simpel:

Series S: 1080P Televisie / 1440P Monitor gaming met variable frame rates
Series X: 4K HDR en wellicht 8K zelfs, of uiteraard 1080P/1440P maximaal qua frame rates en storage

Series S is dus vooral een budget optie voor als 2e console, 1080P puristen of PC games die monitors prefereren.
Er is geen verschil tussen PS5 en PS5DE behalve de optische schijf.

En bij de Xbox is het simpel:

Series S: 1080P Televisie / 1440P Monitor gaming met variable frame rates
Series X: 4K HDR en wellicht 8K zelfs, of uiteraard 1080P/1440P maximaal qua frame rates en storage
Er staat toch duidelijk bij Series S, 1440p at up to 120fps and 4k upscaling for games. Waarom zet je er neer 1080p televisie? Het upscalen van de huidige consoles naar een 4k televisie gaat prima en met behoorlijk goede kwaliteit zelfs met 1080p materiaal en het materiaal van de Series S is 1440p. Prima geschikt dus voor een 4k televisie.
Series S is dus vooral een budget optie voor als 2e console, 1080P puristen of PC games die monitors prefereren.
Waarom als 2e console? Er zijn ook gewoon mensen die geen €499,- beschikbaar hebben maar die wel graag willen gamen.

Ook snap ik niet wat dit met 1080p puristen of pc gamers te maken heeft die monitoren prefereren? Er zijn gewoon 4k monitoren beschikbaar. Ben ik de enige die je opmerking onnodig ingewikkeld vind?
Nou dan ga er maar snel eentje aanschaffen nu t nog kan. Gok er maar op dat de 3D televisie helemaal verdwijnt. 3D is nooit het succes geworden die ze gehoopt hadden. Persoonlijk vind ik 3d verschrikkelijk, krijg er altijd een apart gevoel in mijn hoofd van en t kijkt niet lekker. Ook in de bios prefereer ik (en waarschijnlijk de meerderheid) een 2d film.

T is ergens wel jammer dat ze er amper meer zijn voor de mensen die wel 3D geweldig vinden en net als jij dus een hoop blurays heeft liggen.

Om even on topic te komen, als de upscaling van de Xbox series S goed is dan zal de gemiddelde gamer het verschil niet snel zien tussen upscaled en 4K. Mensen die een Nvidia Shield TV hebben kunnen dit uitproberen met Netflix (waar de upscaled versie niet onder doet voor de 4K versie). Heb je wel een 4K tv maar niet 4 personen of simpelweg geen behoefte om 15 euro te betalen per maand, dan is dit een ideale uitkomst.
verkoop je 3d films....take your loss......3d is niet meer van deze tijd en zal het ook niet meer worden.
Bewaar je leuke gedachte aan dit alles en ga door :)
Voor mij zou de X Box series S een betere aanschaf kunnen zijn omdat ik 1080P TV heb (deze TV ga ik voorlopig niet vervangen voor een 4K model want ik zit te ver van de TV om uberhaupt het verschil met 4K te kunnen zien). Echter is het ontbreken van een disc drive een belangrijke reden om toch niet voor de Series S te gaan. Ik wil niet alleen maar online (=hoofdprijs) spellen kunnen kopen. Ik wil discs in een winkel kunnen kopen voor een lagere prijs (en later ook weer op marktplaats verkopen). De "goedkope" Series S is (voor mij) dus uiteindelijk duurder dan de Series X.
Dat is sowieso het nadeel van consoles waar geen disc-drive meer inzit. Voor de moderne laptops snap ik het. Geen bulky CDROM drives meer scheelt gewoon qua dikte en zwaarte in de behuizing en levert weer additionele ruimte op voor andere hardware. Alles is nu immers toch supersnel van het internet getrokken - wie heeft er nog installatie-cdroms of dvd's nodig?

Voor de consoles is er echter geen enkele andere overweging dan om consumenten te lokken met een (iets) meer aantrekkelijke prijs, om ze daarna te kunnen leegzuigen met overpriced premium digital purchases.

Er is m.i. nog steeds absoluut geen verdedigbare reden voor het DUURDER zijn van games op online winkelplatformen, dan in ouderwetse brick & mortar winkels. Als ik een game voor €55,- bij de mediamarkt kan halen, inclusief disc, doosje, en boekje, waarom zou ik dan in vredesnaam €59,99 of vaak zelfs €69,99 betalen op de Playstation/Nintendo/Xbox store? Laat staan dat ik een fysieke kopie nog kan uitlenen aan vrienden, of voor enkele tientjes zou kunnen doorverkopen.

Fabrikanten/Developers/Publishers halen de kosten voor de hele supply-chain er uit door alleen digitaal aan te bieden, en toch krijgen ze het voor elkaar om het (over het algemeen) dan duurder te maken voor de consument. Tenzij dit gaat veranderen zijn discloze consoles m.i. gedoemd om te falen. In ieder geval zijn ze niet voor mij (en andere budget-gamers) bedoeld. Immers, als ik ~100 euro minder zou betalen aan een discloze ps5, is dat verschil op het aankoopbedrag al na gemiddeld ~5 tot 10 digitale games ingehaald.

In het geval van deze xbox is die marge iets groter, maar als je zo'n console gemiddeld 5-7 jaar in bezit hebt en flink wat games verzameld, zal ook daar het break-even point sneller benaderd zijn dan je zou willen.
Ik kan wel een reden bedenken. Het is makkelijker. Je hoeft immers niet naar de console te lopen om te wisselen van disk. En je kan ze niet kwijt raken. En de spellen kan niet kapot gaan.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 8 september 2020 16:22]

Extra bonus maar zeker niet onbelangrijk voor mij: Je kind kan de schijf niet vernielen.
Kinderen kijken hier ook anders naar, heb ik gemerkt. Net als velen hier, ben ik ook opgegroeid met diskettes, Cd's en cartridges. Je gaat je hechten aan die fysieke dingen en het staat leuk in de kast. Maar mijn kinderen vinden het maar gedoe om elke keer het schijfje in de Xbox te moeten wisselen. Ja, luxe "problemen". 😏
klopt, mar ik ben zelf ook zeer blij dat ik van al die zooi af ben, eerst een rek met 800 cassettes, en een zooi platen, dan dat de deur uit om in de loop der tijd 2000 cd's aan de muur te krijgen, kast vol met een paar honderd VHS banden erbij.. om d'r even later honderden dvd's bij te hebben.. Nu heb ik 1 la met de 50 cd's die mij het meest dierbaar waren, en 10 fysieke games voor de console.. en alle ruimte ter beschikking, vroeger vonden we het gaaf als je een wand vol met cd's had, nu denkt men dat je gek bent.
Ok, dus extreem luie, ongeorganiseerde en onvoorzichtige gamers halen hier een voordeel uit :P

Maar wil jij 5 - 15 euro extra betalen als je geen moeite hebt met ééns in de zoveel tijd een disc in je console stoppen? Of als je normaliter geen problemen hebt met de discs terugstoppen in de case?

Ik snap het op individueel niveau wel. Je bent bereid om te betalen voor gemak. Maar puur voor dit gemak laten we de digitale storefronts bijna 20% meer vangen.

Immers hoeven ze al niet meer bij te dragen aan de winkelkorting/extra marge, aan opslag, logistiek, fysieke productiekosten, en alle randzaken die er nog eens bij komen in de hele supply chain.

Dus waar ze normaliter misschien 40 euro overhouden aan een fullprice sale van 59.99, vragen ze nu 69.99 én hoeven ze alle bovengenoemde zaken óók niet te betalen.

Dan wordt jouw gemak dus plots wel erg duur betaald. En al helemaal voor de gamers die geen moeite hebben met discwisselen of hun bezittingen netjes opbergen na gebruik. Die betalen voor "gemak" waar ze niet eens om vragen.

Daarnaast wordt een deel gemak je ontnomen. Het uitlenen aan vrienden of kennissen, en het doorverkopen of ruilen van games op een tweedehands marktplatform wordt hiermee absoluut onmogelijk gemaakt.

Ook dit raakt de gamer direct in de portemonnee. Immers moet ik nu een game gaan kopen die ik had kunnen lenen, of loop ik de 15/30 euro mis die ik kan terugverdienen na het uitspelen van een spel.
Jij noemt het lui ongeorganiseerd en onvoorzichtige gamer.

Ik noem het een hardwerkende weinig spullen met kinderen in huis gamer.

En als je niet direct de nieuwste games wil spelen is het prima in de aanbieding te kopen. Ik heb eigenlijk bar weinig op schrijf en 90% is digitaal.
Er zullen best mensen zijn die zouden waarderen. Maar uiteindelijk kan je die code niet verkopen of uitlenen. De vraag is dan natuurlijk ook nog of je dan nog steeds zo een grote doos krijgt. Of alleen een blaadje met code maar. Of zelfs maar een digitale code in de mail (als je via een webshop koopt) waarvan ik niet verwacht dat dit gauw van prijs verlaagd omdat dit toch geen ruimte inneemt in een winkel. Misschien als Sony zou zeggen dat van te voren codes moeten inkopen en verkocht moeten zijn voor een bepaalde datum. Maar dat verwacht ik niet omdat ze dan toch minder aan de winkels verkopen.

Wel zie ik een voordeel in een versie van collector's edition met code. Dan hoef je geen collector's edition te missen omdat je geen disc wil gebruiken (of als je account gedeeld is toch tegelijk spelen). En ook de nieuwe generatie consoles die alleen digitaal kan hebben hier ook voordeel bij.
Voor de xbox gaat dit gewoon hoor. Je kan de code kopen en via de Microsoft store gewoon invoeren. Dit is hoe ik het bijna altijd doe.
Het zou netjes zijn van Microsoft wanneer ze bij een fysiek exemplaar een code doen waarmee je de digitale versie ook mag downloaden. Code eenmalig bruikbaar en gekoppeld aan je account.

Dan is het hele probleem met fysieke verkopers die geen lagere online prijzen willen ook meteen opgelost.
Dan heeft de S ook echt een meerwaarde als instapmodel.
Zoiets heeft Microsoft geprobeerd in te voeren met de Xbox one... Ze werden met de grond gelijk gemaakt door 'het internet' en hebben die plannen dus maar snel ingetrokken.
Ja en dat is nu waarschijnlijk net wat ze niet willen. In de eigen stores wordt er uiteraard gewoon meer marge gemaakt dan bij verkoop door retailers.
Dan saboteer je de 2ehands verkoop weer, dat viel de vorige keer niet goed.
Ik snap dat niet zo goed. De originele fysieke versie kun je nog steeds doorverkopen dan right? Dat het extra digitale exemplaar dat dan niet is... tsja. Je houd de originele fysieke versie wel in mint conditie. Ik zou het wel weten. De fysieke discs zijn vaak een stuk goedkoper en makkelijker in de "uitverkoop" te vinden.
Maar dan is er een nieuw probleem. Je zegt de code bij een fysiek exemplaar doen. Maar t enige wat zou werken is dat het fysieke exemplaar de code is.

Wat je anders krijgt is dat mensen hun code verzilveren en de fysieke disks gaan verkopen (en als de disk gelinkt is aan die code heb je ook nog eens een onbruikbare disc) dit werkt oplichting natuurlijk in de hand. Beter stoppen ze geheel met die fysieke onzin en wordt alles gewoon te downloaden. Nog beter als dan de prijzen ook tegen pc prijzen liggen, want t slaat nergens op dat een platform waar én meer te verdienen is op t moment én makkelijker voor te ontwikkelen is, duurder is dan een pc game waar het lastiger voor ontwikkelen is, je een 1-0 achterstand hebt als je game minimaal een gtx 1070 nodig heeft en ook nog eens minder potentiele klanten hebt (vooralsnog, want pc gaming zit al jaren in de lift yay)
Het probleem is natuurlijk dat de disc niet koppelt aan de account. Daardoor kan jij de disc gebruiken, de code verkopen en als je het spel uitgespeeld heb de disc ook nog eens verkopen.
Er is niets illegaals aan. Maar dit houd wel in dat de ontwikkelaars minder verdienen omdat ze 2 spellen voor de prijs van 1 verkopen of de spellen dubbel zo duur gaan maken om de anders gemiste inkomsten te compenseren. Ik zit ieder geval niet te wachten op de dubbele prijs. Ik heb maar 1 versie nodig want verkopen doe ik niet en ik heb ook geen zin om de digitale codes te verkopen op marktplaats. Ik verwacht dan hier trouwens ook wel dat er dan ook veel oplichters misbruik van willen maken.
En daarom zeg ik ook dat er best wel manier op te vinden zijn. Met digitale goederen is het sws afvragen hoe makkelijk dat te frauderen is. Ik heb net een spel gekocht via G2A en daar kreeg ik als code een linkje van Plyxa en moest ik ingewikkeld een friendrequest accepteren en dan een gift in ontvangst nemen. Nou dan vraag ik me wel af hoe en waarom.

Ik snap dan ook niet zo goed waarom mijn reactie hierboven als ongewenst staat, want dat is gewoon hoe licenties werken. En daar moeten ze dan wat op verzinnen. Dat zo’n simpel systeem zo lek is als een mandje staat buiten kijf, maar illegaal is het niet.
Als je zo ingewikkeld moet doen vraag ik me af of de code die je heb gekregen of hun die wel op legale manier hebben gekregen.

Frauderen is natuurlijk makkelijk. Maak een foto van de blaadje met code (met code geblokkeerd natuurlijk) en zet hem op marktplaats. Verkoop het aan 10 mensen die de code wel via mail wil hebben. 5fs7 bf6l pput (dit is een verzonnen code) en gefeliciteerd je heb een nepcode gekocht. Of een code die echt is maar al een keer gebruikt.

De enigste manier die ik kan bedenken is de disc koppelen aan de console waarmee je gelijk de digitale versie ontlockt. Zodra de disc in een andere console stopt dat de disc losgekoppeld wordt van je account (dus ook de digitale versie) en gelockt wordt aan de nieuwe console. Hiermee heb je dan wel als nadeel dat je verplicht altijd internet nodig heb om te bewijzen dat niemand stiekem offline ook aan het spelen is. En is er storing kan niemand meer spelen.
Je hebt meerdere keren per jaar bij zowel MS als Sony aanbiedingen in hun store met kortingen tot 75% en dat is toch geen leegzuigen? Als ik games persé op launchday wil koop ik ze via mijn Amerikaanse account en betaal ik nooit meer dan een schijfje.
De Xbox series S lijkt me ook heel erg geschikt voor mensen die gebruik willen maken van de xbox gamepass en niet van plan zijn al teveel games te kopen. uiteraard wil dat met de xbox one (s) ook, alleen merkte ik wel wat slechtere prestaties met bepaalde games. 300 euro plus een abbo op gamespass is gewoon een hele leuke manier om relatief goedkoop hoge kwaliteit games te spelen. ben je echt een hardcore gamer en ben je van plan een grote bibliotheek te verzamelen of je hebt nog een grote bibliotheek xbox one en x360 games, dan is het waarschijnlijk beter om voor de series x te gaan.
Helemaal waar, als schijfjes goedkoper zijn dan de digitale editie kan je goedkoper uit zijn met de Xbox Series X. Maar: zijn veel spelletjes in digitale vorm niet dezelfde prijs als schijfjes? Bij veel andere spelletjes kan het verschil €10.- zijn, dan zit je gemiddeld met €5.- meer. Dan is het verschil pas bij 40 spelletjes bereikt. En veel mensen denken wellicht niet zoveel te kopen, uiteindelijk zit je dan gauw aan €1500-2000 aan spelletjes.
De Series S is eerder te zien als concurrentie voor Google Stadia.
Meerderheid van de spelen is op schijf via internet aanzienlijk goedkoper dan in de XboX Store, dit komt vooral omdat het langer duurt voordat spelen in de store in prijs zakken en verse releases die meestal even duur zijn zijn een kleine minderheid van het gehele aanbod. En vooral bij spelen die ongeveer een jaar oud zijn kan het prijsverschil enorm zijn, Borderlands 3 in de MS-store of online op schijf bestellen bij een willekeurige gameboer scheelt mij met gemak 60,- Euro.
Dat komt voor, maar er zijn ook spelletjes die hetzelfde kosten. Tuurlijk met een verschil van €60.- heb je he verschil met een Series X snel teugverdiend!
Het ligt er vooral aan wat je koopt, veel mensen wachten een paar maand na een release omdat de prijzen dan al flink dalen bij andere winkels en vooral die groep kan veel besparen. Mensen die op moment van release kopen wat minder. Ik koop zelf vooral bij release dus lekker digitaal voor het gemak en tegen de tijd dat ik een spel weer weg zou doen is de 2e hands waarde al peanuts. Mijn vrouw echter speelt vooral spelen die al een jaar uit zijn en dan meestal maar voor een paar maand, en die besteld uitsluitend fysieke schijfjes en behaald daar zeer veel voordeel mee.
Als je nog wat langer wacht wordt het verschil juist weer kleiner... Ik koop games gewoon als ze diep in de sale gaan online. Tegen die tijd is het verschil in prijs niet zo groot meer en is tweedehands niet zo interessant meer omdat de verzendkosten een relatief groter deel worden. Dan heb ik liever het comfort van niet hoeven wisselen, geen ruimte te hoeven hebben voor al die games, automatisch meenemen naar volgende generatie en niet met marktplaats volk te hoeven interacteren.
Ik woon in Zürich, i.p.v. verzending is 2e hands voor mij vooral een stukje lopen of even snel met de auto in de avond, en het typische marktplaats volk, die heb je niet zoveel hier in de stad.
Dat blijft een vervelend punt dat de prijzen in de online stores van nieuwe games vaak hoger zijn.

Overigens moet ik wel zeggen dat (in ieder geval bij sony, maar vast ook bij ms) er altijd veel prima aanbiedingen zijn in de stores. Veel single player games koop ik vaak iets later in de digitale stores voor (veel) lagere prijzen dan tijdens release. Er zijn maar weinig games waar ik meer dan 20-30 euro voor betaal. Dat betreft voornamelijk de online multiplayer games, die je echt vanaf release wilt spelen.

[Reactie gewijzigd door riotrick op 8 september 2020 16:05]

Mijns inziens is de reden dat het online kopen duurder is juist om de supply chain niet tegen de schenen te trappen; welke game winkel wilt consoles verkopen waarmee ze zichzelf overbodig maken?
Een fysieke game store is dan enkel nog een plank met consoles, peripherals en accesoires.
Eens ik zou als gamemania/Nedgame de no disc consoles niet eens in de winkel opnemen.

Ondermijnd compleet hun eigen verdienmodel.
Of ze passen zich aan en gaan ook Xbox tegoed/Game Pass verkopen.
Tjah, en zo loop je de winst op de verkoop van die no disc versie ook mooi mis. Zo verlies je twee keer. Iemand die de no disc versie koopt en met die intentie de winkel inloop verkoop je echt geen 200€ duurdere console.
200€ duurdere console.
It depends. Die persoon had namelijk ook online ff kunnen checken welke versies er verkocht worden en of er überhaupt voorraad is en dan had ie geweten dat die dingen daar helemaal niet verkocht worden.

het probleem is vaak dat mensen helemaal niet nadenken verder dan de prijs. Voor die €200 extra krijg je namelijk ook de mogelijkheid je oude games op disc nog te kunnen spelen.

https://news.xbox.com/en-...n-backward-compatibility/

Daarmee kun je dus je X360 of ONE verkopen en de spellen later alsnog een keer spelen. Sommige spellen zijn gewoon leuk. om af en toe eens te doen ook al zijn ze oud en lelijk.

Zo heb ik hier nog twee PS2's liggen met NFS:U2 en burnout dominator oid. Heerlijke spellen om te spelen, maar alleen mogelijk op een PS2 of PS3 of PC.
Ik snap niet wat je punt is. Of die nu de voorraad op voorhand nakijkt of niet, wat je niet hebt kan je niet verkopen. Er is op geen enkele manier voordeel te halen uit het niet aanbieden van de disk-loze versies van de console.

Het zou me trouwens verbazen moest de discloze varianten een significant aandeel van de verkopen gaan uitmaken.
Dat maakt wel uit, want die persoon was dan dus nooit langsgekomen.
Ergo ook geen misgelopen sale aangezien je dergelijke gevallen dus nooit kunt meenemen.

Ik zou echter eerder gewoon veel minder discloze versies in huis halen en alsnog proberen de koper om te krijgen. Mensen die namelijk nog X360 of One spellen hebben liggen kunnen die in principe ook op de Series X spelen en dan heb je dus wel een discdrive nodig. Voor een gamemania is het juist interessant om dat argument te gebruiken, want uiteindelijk is de kans ook vrij groot dat er een aantal spellen ooit bij hun in de aanbiedingsbak terecht zitten waar je nu geen 60 euro aan uit wil geven terwijl je dergelijke dingen online niet zo heel snel ziet.
... En dus besluit je nu zelf ook dat je beter de s versie wel aanbied.
Dat ik iets op een bepaalde manier zou doen, betekent niet dat ik de andere manier niet begrijp ;).
Geen rede? Als je nu je game wil, lui vanaf je bank, gelijk downloaden, heeft een consument daar over het algemeen meer geld voor over. Heeft niks te maken met of het duurder is om te produceren oid.
Ik volg je helemaal voor het kopen van games.

Maar Microsoft mikt ook heel erg op Game Pass, waarbij je 5 of 10 EUR per maand betaalt voor toegang tot de meeste (?) games.

Als je toch van plan was om een Game Pass abbo te nemen (wat eigenlijk geen slechte deal is) dan is het ontbreken van een disc drive opeens niet zo erg meer.
Voor de consoles is er echter geen enkele andere overweging dan om consumenten te lokken met een (iets) meer aantrekkelijke prijs, om ze daarna te kunnen leegzuigen met overpriced premium digital purchases.
Er zijn vrij vaak aanbiedingen, en die zijn regelmatig goedkoper dan in de winkel.

Verder zijn er zat mensen die gewoon alles digitaal willen, en helemaal geen optische media willen.

Ik heb zelf wat optische media, maar ook de nodige digitale aankopen + gamepass. Dit in combinatie met een 4TB schijf en dat werkt toch wel echt heel fijn.

Verder wel eens hoor over de start prijzen, slaat nergens op dat een fysieke versie duurder is, ze zouden in ieder geval op dezelfde prijs moeten zitten als andere winkels.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 8 september 2020 17:26]

Ik ben het met je eens, maar wil wel toevoegen dat de Playstation store het laatste jaar wel hele goede deals heeft soms :)
Als er een store komt net als steam waar je sales hebt kan digitaal kopen ook behoorlijk goedkoop zijn...
Ik betaal liever 10 euro extra dan dat ik met schijfjes moet klooien, hoor!
De reden dat normale winkels games goedkoper aan kunnen bieden is omdat zij daar deals voor krijgen en omdat het goedkoper is er nog wat aan verdienen. Games worden duurder omdat het maken er van ook duurder is geworden, en dat is sneller duurder geworden dan de aan koop prijs van de games duurder zijn geworden.

Daarnaast kan ik ik een rede benoemen van een digitale console; Het disc medium is ERG limiterend, nu hebben wij wel bluray maar ook daar kan niet alles op staan. Je zit vaak met een enorm beperkte opslag capaciteit van zo'n disc een digitale kopie heeft daar geen last van. Dan zit je ook vast ana het feit dat je compressies op dingen als audio etc moet gaan doen wat bij een digitale kopie niet strict noodzakelijk is waardoor je beter geluid krijgt. En gezien eenDisc spint zit je met de enorm beperkte snelheid van zo'n disc tenopzichte van digitale media, load times etc gaan aanzienlijk langer duren. Op de PS5 zit je met de traagheid van de disc gezien hoe de storage technologie in die console gaat werken.

Een game als Modern Warfare gaat al niet op 1 disc passen. Daarnaast moet je je afvragen hoeveel discs er nog gemaakt gaat worden. het zal mij niks verbazen als men overstapt op een kaartje ineen fysiek doosje waar een code op staat.

Daarnaast kan je op de zelfde grijze websites als waar PC gamers hun games kopen ook prima console games halen. Zelfs switch games worden via die websites verkocht en vaak zijn die games goedkoper dan de 55 euro winkelwaarde. Je kan ze alleen niet meer door verkopen.
De Series S is ook vooral interessant voor mensen die ook Gamepass gaan afnemen. 300$ machine, abbonement net als Netflix. Enorme hoop games te spelen elke maand, en dat voor nog geen 2 triple A titles per jaar.

Dat plus af en toe wat op de store kopen wat je echt ongelofelijk veel gaat spelen, Kun je weer jaren vooruit.
Zeker voor mensen zoals ik zelf die echt niet alles altijd (met een hoop bugs en voor de hoofdprijs) op launch day hoeven spelen.

Jou voorbeel is meer toepasselijk op de PS5 vs PS5 met disc-drive. In dat geval is het namelijk precies zoals jij zegt. Wellicht een iets goedkoper apparaat, maar dat speel je heel snel weg door duurdere digitale games en het gebrek aan tweedehands verkoop.
Dat je dat verschil tussen 1080p en 4k niet kan zien van bijvoorbeeld 4 meter moet toch een fabeltje zijn. Ik vind 4k content zo ongelofelijk scherp ogen, zie echt wel verschil.
Vaak is dit eerder te danken aan de hogere bitrate van de 4k stream, althans op Netflix en Youtube is dit het geval. Officieus gezien is een 1080p stream ideaal 53Mbit (Bluray film), waar Netflix zelfs op 4k volgens mij maar 25Mbit doet.
Pre-corona was dat bij Netflix ongeveer 15-16 Mbit/s bij 4K content. Met Corona hebben ze de 4K bitrate ongeveer gehalveerd. Geen idee of ze die halvering al gestopt hebben, moet ik nog checken :)
(volgens de informatie van mijn Philips Televisie bij het duwen op de infoknop)
Lol. Bedankt, nu weet ik hoe mijn snotneusjes die info op mijn scherm toveren... Irriteerde mij er rot aan.
Dat ligt heel erg aan zowel de 1080p tv, het televisieformaat en de 4k TV waarmee je 'm vervangt. Denk je niet dat het grote verschil dat jij ziet te maken kan hebben met andere factoren? Klinkt voor mij namelijk nogal alsof je een dramatisch slecht (afgestelde) TV hebt vervangen door een veel betere 4k tv. Of dat je het hebt over 4cm en niet 4m.
Je moet aardig dicht op een TV zitten om het verschil tussen 4K en 1080P te zien. Met mijn 55 inch waar ik op meer dan 3M vanaf zit zal dat helaas niet uitmaken.

https://www.rtings.com/tv...-to-distance-relationship
Mijn TV staat ook 4 meter ver weg, ik zie ook weinig verschil tussen 4K en HD op die afstand.
Echter als ik of de kinderen gamen dan zitten we vaak op 1-2 Mtr afstand, dan zie je het verschil weer wel verwacht ik.
Ik heb zelf een 49" 4K tv. Het verschil tussen 1080p en 4K is wel te zien, maar 1080p upscaled door de tv, vind ik er ook nog best uitzien. 1440p is ook al weer een aardige stap t.o.v. 1080p.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb een beamer thuis geloof me het verschil is huge
Zou je er geen usb dvd drive aan kunnen hangen? Het is immers windows wat er op draait ;)
Ja, of een ISO op een USB-disk of netwerkschijf schrijven en die mounten...

[Reactie gewijzigd door James3 op 8 september 2020 17:46]

En voor sommigen wellicht ook belangrijk; Hij is kleiner.
Ook behoorlijk stuk kleiner dan de Xbox One S zo lijkt het.
Leuk voor op de camping of mee te nemen naar vrienden
heb je XCLOUD voor toch, verder op je telefoon doorspelen in de wc tijdens het drukken.
En dan uiteindelijk dat je voet slaapt en omvalt O-)
De Xbox One S doet al 4k Bluray en HDR. Ik neem aan dat je gewoon 4k HDR Netflix en dergelijken kan afspelen op de Series S.

Dus ook als je een 4K tv hebt maar geen interesse hebt in 4k gaming heb je er wat aan
De meeste 4k tv's zullen toch wel een netflix app ingebouwd hebben?
series s zal ook gewoon hdr kunnen doen
En series x zal geen 8k (gaming) kunnen doen, misschien netflix of zo maar daar is tot nu toe nog geen content voor.
8k is voor de komende jaren toch nog nonsens.
Nvidea zet er op in met hun 3090 ;)
really? Het zit namelijk wel in het afwegingslijstje bij mij. 8K of OLED. ga ik de TV vooral overdag gebruiken dan is OLED niet per se handig door de lagere helderheid. Dan is een 8K HDR1000 paneel interessanter. Qua prijzen ontloopt het elkaar niet zoveel meer.
Een fatsoenlijk 4k TV kan ook gewoon 1440p gebruiken.
Mijn LG Oled kan zelfs 1440p op 120Hz, dus perfecte optie zo'n Xbox Series S
Ik verwacht makkelijk $100 verschil tussen PS5 en PS5DE, $500 en $400. Het verschil in productiekost is misschien maar $30, maar die extra $70 kunnen ze makkelijk ophalen. Sony houdt een veel groter percentage van de omzet op digitale games, dan games aangekocht op schijf in andere winkels. De PS4 heeft gemiddeld een install rate van 9.6 games per PS4, dat gecombineerd met de grotere omzet van digitaal is zeker genoeg om het verschil op te maken met nog extra winst er bovenop.
Ervaring en historische prijzen van consoles sinds PS1 en Xbox. Mocht ik gelijk krijgen, wil ik je vragen om de -1 te wijzigen (indien jij het heb gedown-mod). Deal? Voor de rest, even goede vrienden :Y) :)
Met een hoogstwaarschijnlijk/mogelijke PS5 instap op 399,- vind ik de ietwat beperkte Series S niet heel interessant eigenlijk.

Vraag me ook af hoe succesvol deze gaat zijn. En ja... MS wil game passes verkopen geen consoles.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 8 september 2020 15:37]

Ik denk dat deze héél succesvol gaat zijn. Ik geloof er niets van van de PS4 digital 399 gaat kosten, ik verwacht eerder 449,- en dan is het ineens 150 euro verschil en voor wat? Een paar pixels meer, dat gaan de kinders echt niet zien. Zeker niet als er nog een 1080p tv staat.
Verschil gaat wel iets groter zijn dan paar pixels. Groter dan series X tov PS5.

Bovendien is MS de boel behoorlijk aan het versplinteren met al die keuzes. Wederom, omdat ze zeggen niet om hardware te geven maar game passes. Wat ik overigens weinig vertrouwen vind geven.

Wat me vooral opvalt is dat de ratione zo geënt is op -> lage prijs = gegarandeerd succes.

Terwijl als Switch Lite neemt, dan valt dat tov reguliere Switch wel mee. En dan heb je het over een belachelijk veel succesvoller product dan Microsoft.

PS5 digital selling point is niet perse de prijs. Het zijn de games en de trackrecord van Playstation is erg goed.

Microsoft tot dusver is allemaal weer beloftes van Phil. En hij is nogal een overseller.
Waarom? Om de exclusives te spelen waar Sony voor bekend staat, simpel
En dan digitaal 80 euro per game betalen 8)7
Veel games zitten in de gamepass voor een vaste prijs per maand.
zit je vast aan abbo's wil je ook niet. man man merk je het echt niet dat digitaal gaming gewoon absurd is en duur is ?

1. altijd online, netwerk nodig anders kan je het vergeten.
2. abbonement verplicht, anders heb je een kale console.

twee factoren die je bij dedicated gelukkig niet hebt.
Heb je uberhaupt wel gekeken wat je er voor krijgt? Ik betaal op de pc 1 euro voor de eersrte maand en daarna maar 4 euro, per maand! Zitten grote games in. Dit is gewoon een koopje. Op de xbox is het volgens mij 10 euro per maand. Als je per jaar 2 games koopt heb je die gamepass er al uit.
waarom is de xbox duurder ? als het toch al ''pc anywhere'' is?
Goeie vraag, ik denk om PC gamers over te halen om het ook te proberen. Maar de prijs voor PC is ook tijdelijk (nu al vele maanden) maar deze zal ook wel 10 euro worden. Desondanks kan dat al snel uit als er 2-3 games inzitten welke je graag wilt spelen. En met de nieuwe consoles komen er echt genoeg games uit welke interessant zijn.
Maar dan moeten het wel games zijn die je ook echt daadwerkelijk spelen wilt. Ik koop alleen games die ik op dat moment graag wil spelen. Als deze dan niet beschikbaar zijn in een online dienst, tja.
Dit is een heikel punt bij vele aanbieders, bijv. Netflix. Je blikveld is zo breed als het aanbod van de desbetreffende dienst.
Uiteraard! Ik wou Sea of Thieves proberen met een paar mensen maar via steam of gamekey betaal je al snel 20 euro. Ooit al eens Ori gekocht op steam a 20 euro, welke ook gewoon in de gamepass staat. En gezien je de gamepass toch al hebt ga je ook wat andere games proberen. Paar maanden gamepass kan dan makkelijk uit. En met uitzicht op de nieuwe consoles komen daar straks veel leuke games bij (persoonlijke mening uiteraard). Maar er moet inderdaad wel iets tussen zitten. Echter voor maar 1 euro voor de eerste maand (daarna kun je gewoon opzeggen) is het eigenlijk zonde als je het niet doet.
Maar je bent niet verplicht om altijd online te zijn en een abonnement is ook niet verplicht?
met de S serie juist toch wel, want geen drive, en dus heb je er anders toch echt niks aan.
Want een bluray of wat dan ook kan je ook niet er op afspelen etc.

en altijd online is wel verplicht toch want zonder online werkt de hele game pass niet, of wordt de game naar je console gedownload eerst ? maar dan nog ben je verplicht internet te gebruiken.
Je kan gewoon games los kopen en offline spelen na het downloaden. Dus je bent niet verplicht om een abonnement te nemen.

Dat je bij Game Pass misschien even connectie met het internet moet maken kan ik me wel in vinden. Maar dat is echt iets anders dan een abonnement moeten nemen en verplicht online zijn. Als je jezelf genoodzaakt voelt om een Xbox Live (Ultimate) te nemen voor games of online multiplayer snap ik dat, maar je moet echt niks. :P

Je kan prima CoD:Warzone of Fortnite spelen zonder een cent naast de console te besteden. Ja, dit zijn online games maar laten we nou niet doen alsof iemand in Nederland een digitaal apparaat koopt en geen internet heeft. Zelfs de wat armere Tweaker zit waarschijnlijk misbruik te maken van z'n 4G (unlimited) abo met hotspot in de thuis situatie als hij die drie tientjes goedkoop internet wil besparen.
ik ben niet van de generatie nog.

Ik had gedacht juist met de driveless dat je constant connectie moet hebben omdat je de abbonenment nodig hebt om te kunnen gamen om de games er van af te halen. En zo niet alsnog moet downloaden.

Ik wil dat bij nieuwe consoles eigenlijk ook het stukje DRM/ updatebeleid toch anders wordt, en always connected een taboe wordt.

mAAr je hebt gelijk, voor sommige is dit een prima oplossing. Ik heb ook internet 1000mbit daar niet van. Maar voor mij alsnog speelt ''disc'' een belangrijke rol. Mijn nieuwe console wordt dan ook echt weer met drive. Ik speel nu met PC, maar alles digitaal :( omdat het nog redelijk goedkoop was, MW was toen op dat moment 47,- ipv 57,-
Genoeg keyshops in het grijze gebied hiervoor. Verder zijn de prijzen wel echt belachelijk hoog ja.
Jah, en wat er uitkomt voor die prijs is tegenwoordig ook niet veel soeps.

Grijp op PC steeds vaker naar klassiekers uit de jaren 90 en begin 2000, voor een zeer zachte prijs op GOG.
Ik denk niet dat Sony de PS5 Digital Edition voor 100 euro goedkoper dan de standaard PS5 gaat prijzen. Ik verwacht 449.
Ik denk het wel. Op games pakken ze de volle mep. Die 100 euro is zo goedgemaakt.
Sony zou zichzelf (en mij) een groot plezier doen als ze deze variant voor 399 kunnen aanbieden (precies tussen de XBOX Series modellen in). Dan pakken ze vermoedelijk in no time wederom de leiding in marktaandeel. Anders zou het nog wel eens lastig kunnen worden, nu MS de gamepass geïntroduceerd heeft.
Ik verwacht juist wel een verschil van 100. Deels omdat ze besparen op een blue ray lezer en deels omdat je daardoor vast zit aan hun store waar ze meer geld voor vangen dan de disk verkopen. Hierdoor kan de prijs voor diskless nog wat extra omlaag en kunnen ze marktleider blijven
Hoe kom je daar nou bij? Het wordt helemaal niet ge-upscaled. Als je onzin post moet je het ook onderbouwen.

Van wiki: The Xbox Series X target performance is to render games at 4K resolution at 60 frames per second.

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 8 september 2020 12:41]

om even jou logica te gebruiken om uit te leggen dat het niet klopt.
2080ti : 13,5 TF , AMD Vega 64 12,6TF. Klein verschil toch ? Verschillende architecture van de GPU,
real world performance ligt echter heel ver uit elkaar: https://gpu.userbenchmark...AMD-RX-Vega-64/4027vs3933

Teraflops performance is echt wel relatief .
Maar vanuitgaande dat zoals al in comments gezegd de one x al menig game 30fps @4k (native)trok met 6tf and de series x een doorontwikkelde AMD GPU heeft op een kleinere procede ( dus we vergelijken appels met appels) , lijkt mij dat 4k60 echt geen broodje aap is.
Dan hebben we het nog niet gehad over optimisatie van de spellen die opt dezelfde hardware draaien ipv duizenden verschillende configuraties op pc etc etc. klopt niet wat jij zegt.
Jij gaat er vanuit dat game engines niet meer gaan vragen van zo'n console dan de games die 2 jaar geleden gereleased zijn. En die 30FPS trok het niet. Het trekt tussen de 25 en 30fps. Het is indrukwekkend wat ze er hebben weten uit te persen, maar dat hebben ze net zoals bij vorige consoles, en net zoals ze bij nieuwe consoles gaan doen, door aan de grafische kwaliteit van de games te rommelen. Minder FPS, minder details, lagere resoluties, simplere bewerkingen.

Native 4K op 60fps met alle toeters en bellen is gewoon heel veel gevraagd van zo'n console. En daarin komt het altijd tekort. Doet dat af aan de game ervaring? Nee niet echt. Zo'n console tovert prachtige games op je tv voor een hele schappelijke prijs.

Waar ik over val is dat ze keer op keer weer, beweren iets te leveren, wat ze helemaal niet nakomen.

Met de xbox360 was dat full-hd gaming. Het aantal games dat op (minder dan 30fps) full hd kon draaien was op één hand te tellen. Bij de Xbox One was dat 4K. En nu wordt dat 4K 60fps native.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 9 september 2020 09:06]

Natuurlijk zullen de engines verbeterd worden ,
echter, weer terug komend op de TF verhaal, is het niet alleen verdubbeld 6TF--> 12TF maar de efficiëntie ook verbeterd dus per TF is er meer real world performance.
Leuk stuk om te lezen hoe het in elkaar zit: https://www.tomshardware....ig_navi-rdna2-all-we-know


AMD beweert een 50% performance increase per watt , zie hier wat bijdraagt aan verbeteringen: https://content.hwigroup....y-2019-mike-mantor_29.jpg

Ik snap wat je bedoelt met beloftes die gemaakt zijn in het verleden , maar wellicht moet je alles per geval behandelen. Klopt inderdaad dat de xbox one from the get go begon met te zwakke specs om echt 1080p performance te leveren maar ps4 daarintegen deed het prima.
Ik vind dat met Phil Spencer , zelf een gamer in hart en nieren , de xbox echt een complete draai heeft gemaakt in strategie. Waar in het verleden de corporates de Kinect en TV door je strot probeerden te duwen en gebruikte games/ accesoires zo min mogelijk wilden ondersteunen om je zo nieuwe te verkopen , probeert MS nu juist zo user friendly mogelijk te zijn . ( denk aan backward compatibility vanaf eerste xbox games, gratis verbeterde versies van oude games, oude controllers die gaan werken op de x series etc). Het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat er weer een belofte gedaan wordt met een underpowered console, sterker, het ziet er naar uit dat er eindelijk een belofte waar gemaakt wordt. Zo niet, komt het in de buurt, en wij als consument profiteren alleen van de strijd en bizar krachtige hardware voor redelijke prijzen.
wat een onzin.
sinds de xbox one X doet xbox al aan native 4k voor games ( althans hij kan het, wat de game uiteindelijk doet beslist de developer - performance tov graphics mode bvb )
De ps4 pro niet trouwens, die kon dat inderdaad nog niet aan en moest upscalen

alle consoles van de nieuwe generatie doen native 4K

omdat jouw pc het niet kan wil nog niet zeggen dat deze consoles het niet kunnen
tijd om je pc te upgraden zou ik eerder zeggen of beter, koop een console
Geen idee hoe je hier allemaal bij komt maar als de Xbox One X misschien wel de mooiste game van deze generatie (Red Dead Redemption 2) in Native 4k aan kan zullen er op de next gen consoles ook genoeg games uit komen in native 4K. Lijkt me vrij logisch.
Klinkt alsof je veel moeite doet om je dure pc goed te praten. Xbox one x kan al jaren 4k aan, en er zit hele goede hardware in de volgende generatie consoles. Je hoeft er niet zo jaloers op te zijn dat de systemen en spellen zo goed geoptimaliseert zijn op console, je kan ze namelijk gewoon in de winkel kopen hoor.
Ik heb naast m'n pc een Nintendo Switch en PS4 Pro staan. Ik ben geen fan boy. Ik heb ook geen drang om posts te minnen omdat er iets over een console gezegd wordt, wat ik niet wil horen.
299 euro, gamepass erbij en het is echt een hele goeie value proposition. En deze prijs/performance oorlog heeft als uiteindelijke winnaar natuurlijk de consument.

Een lichtpuntje in 2020 _/-\o_
snap niet zo goed waarom er geen optische schijfjes in kunnen, alsof zon drive console veel duurder maakt

//edit; ik betaal graag 50% minder voor een 2e handsgame... maar dat gaat hiermee dus niet meer

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 8 september 2020 12:15]

Het doel van de console fabrikanten is natuurlijk om op termijn de tweede hands games markt de nek om te draaien, daar verdienen ze niets aan behalve misschien wat DLC en een online abonnement.
Er zit 70 euro verschil tussen de prijs van de Xbox One S en Xbox One S All-Digital. Dat is toch echt wel aanzienlijk.

Daarbij zal het voor deze generatie toch praktisch neerkomen op een verspilling. Geen enkel spel gaat nog van een disc kunnen draaien in de Series X op de Xbox One games na. Xbox, Xbox 360 en Xbox Series games gaan allemaal toch geïnstalleerd moeten worden. Series games vanwege de nood aan een veel snellere leessnelheid, Xbox en 360 games vanwege de nood aan One/Series-compatibele software.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 september 2020 12:15]

Dat prijsverschil is niet zo aanzienlijk als je meerekent dat spellen in de MS Store bijna altijd duurder zijn dan de fysieke release in de winkel. Daarnaast kun je geen goedkope 2e hands games kopen.

Je bent dus altijd duurder uit met je spellen en je verliest alleen maar geld op de lange termijn.
Ik wacht meestal gewoon op aanbiedingen. Spellen staan met regelmaat met korting in de stores, wat vooral voor de geduldigen onder ons heel mooi kan zijn.

Daarnaast is het ook een stukje practische overweging. Met all-digital ben ik niet verplicht losse spellen mee te slepen wanneer ik mijn console meeneem naar vrienden en de kleintjes kunnen Blu-Rays een stuk lastiger slopen als deze niet bestaan.

Ik ben iig blij dat de optie er voor beide nu zijn en dat ik bij een initiele aanschaf de drive achterwege kan laten als ik deze toch nooit gebruik. Tevens ook weer 1 ding minder in je console wat kapot kan gaan :)
Net zoals op de PC worden keys voor digitale Xbox-games veelal ook verkocht via (zelfs redelijk legitieme) keystores voor kortingen t.o.v. de officiële digitale prijsstelling, dus dat gaat ook niet altijd zo erg op.
Soms worden ze inderdaad zo verkocht maar dan alleen bij Xbox Anywhere titels. Niet alle Xbox games zijn Xbox Anywhere titels.
Ik heb hier een game-huishouden. Als ik iets digitaal koop dan hoef ik het maar 1 keer aan te schaffen zodat 2 consoles tegelijk hetzelfde spel kunnen spelen.

Dus hier in huis is 96% van de 200+ games backlog digitaal
Lijkt me tegenwoordig minder relevant gezien het feit dat Microsoft actief gebruikers duwt richting gaming-abonnementen. Moet ook zeggen dat hun game passes echt wel waar voor hun geld bieden.
Dat ze daar naartoe duwen wil niet zeggen dat je er ook aan mee moet doen. Spellen op schijfje blijven gewoon een ding deze generatie.
Voor mij is het geen must om de games direct van de disc af te spelen.
Dat kon de XBOX One S ook al niet, daar was het alleen wel een licentie om de game te spelen en de core van de game stond er wel op, maar starten deed deze pas na download van patches.

Voor mij is de optical drive vooral fijn om ook mijn oude XBOX 360 games te kunnen spelen, die start ik nog regelmatig op.
Als je kijkt wat een 4K blu-ray speler kost dan zit je gauw aan de 200 euro. Je bent ook beter af een Xbox one s te kopen dan een speler die alleen voor 4K blu-ray is geschikt.
https://www.coolblue.nl/en/blu-ray-players/4k-uhd-support

Ook verdient Microsoft meer als je games via de store koopt. Immers hoeven ze geen discs te maken, en zitten er vele malen minder partijen die allemaal een marge willen. Microsoft krijgt 30% van een verkocht spel in de store.
Als je kijkt wat een 4K blu-ray speler kost dan zit je gauw aan de 200 euro. Je bent ook beter af een Xbox one s te kopen dan een speler die alleen voor 4K blu-ray is geschikt.
https://www.coolblue.nl/en/blu-ray-players/4k-uhd-support

Ook verdient Microsoft meer als je games via de store koopt. Immers hoeven ze geen discs te maken, en zitten er vele malen minder partijen die allemaal een marge willen. Microsoft krijgt 30% van een verkocht spel in de store.
Vergeet niet dat een Ultra HD Blu-ray spellers meer dan alleen de optische drive gedeelte is, het is een computer op zichzelf, in de behuizing zit de optische drive, een voeding, en een computergedeelte waar de video en audio bewerkt woorden door een CPU en geheugen en veel meer tegenwoordig, zo als decodering van MKV bestanden en veel meer verschillenden video en audio bestanden, en ja die kosten daar door dan ook €150 en meer.

En de Pioneer BDR-UD03B en LG BU40N kosten daardoor ook €75,- en dat je daarmee ook Blu-rays kan branden en alles daar onder als je zou willen.

En als zo een enorm bedrijf als Microsoft er meteen 10+ miljoen koopt, kost het per optische drive bijna geen bal meer, en kunnen ze met gemak dat bij de prijs plakken.
Vervoer en marges van winkels moet je er ook nog bij optellen.
Natuurlijk, maar dan nog woord het maar een beetje minder per Xbox als hij zonder een optische drive verkocht woord, wat ik al zij, een bedrijf als Microsoft koopt meteen vele miljoenen optische drives, en dan kost het per Xbox maar een klein beetje meer.
Ik bedoel dat ze ook meer winst maken op de games, dat is ongeveer mijn hele punt. Daardoor kunnen ze deze zoveel goedkoper maken.
Ik bedoel dat ze ook meer winst maken op de games, dat is ongeveer mijn hele punt. Daardoor kunnen ze deze zoveel goedkoper maken.
Ow bedoel je dat, ja klopt, digitaal verdienen ze veel meer aan dan fysiek.
(UHD)Blu-Ray- en DVD-weergave vereisen meer dan alleen een optical drive. Vergeet ook niet dat MS er licenties voor moet afnemen voor iedere verkochte Xbox met (UHD)BluRay- en DVD-weergavemogelijkheden. Die kosten sparen ze nu uit.

En in ruil voor de lagere aanschafprijs zit je aan de MS-store of Gamepass vast voor je games, wat MS garandeert dat je ook na aanschaf nog iets oplevert.
Je hebt gelijk, maar de digitale spellen zijn NIKS waard je krijgt er helemaal niks voor, ik kon iemand die een game winkel had, en die zij dat al die digitale spellen geen bal waard zijn, en je er niks voor krijg, spellen op Blu-ray is een heel andere verhaal, en zijn nog jaren later geld waard, dat moet ook niet vergeten.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 september 2020 13:01]

Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.

Ik bedoel te zeggen dat de Series S aan Microsoft garandeert dat de Xbox ook na aanschaf (door jou) iets oplevert (aan hen) omdat je zonder tussenkomst van MS geen content kunt gebruiken op dit apparaat (geen tweedehands games, geen films etc.).

Je hebt helemaal gelijk dat het voor jou, als consument, alleen op de korte termijn een leuke deal is: je betaalt 200 euro minder voor je Xbox. Maar in the long run trek je aan het kortste eind omdat je je games niet kunt doorverkopen en ook geen tweedehands games kunt kopen.
Ik denk dat je mijn post verkeerd begrijpt.

Ik bedoel te zeggen dat de Series S aan Microsoft garandeert dat de Xbox ook na aanschaf (door jou) iets oplevert (aan hen) omdat je zonder tussenkomst van MS geen content kunt gebruiken op dit apparaat (geen tweedehands games, geen films etc.).

Je hebt helemaal gelijk dat het voor jou, als consument, alleen op de korte termijn een leuke deal is: je betaalt 200 euro minder voor je Xbox. Maar in the long run trek je aan het kortste eind omdat je je games niet kunt doorverkopen en ook geen tweedehands games kunt kopen.
Ok, ja nou begrijpen we elkaar goed :)

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 9 september 2020 15:09]

De meeste spelers waar je naar linkt kunnen anders ook prima Blu-ray, DVD, CD en SACD afspelen, dus ik begrijp wat dat betreft je punt niet helemaal.
Een Xbox kan dat allemaal en nog vele malen meer. Met een Xbox kan je ook Spotify, Netflix of Plex gebruiken.
Ze maken deze console zonder diskdrive om hen goedkoper te kunnen verkopen, daarmee meer mensen naar hun ecosysteem te brengen. Daarna maken ze een mooie winstmarge op alle digitale verkopen. De diskversie brengt over een de looptijd van een console minder op, ook al is dit een goedkoop onderdeel.
Deze reactie is naar mijn idee veel meer waard dan een +1. Zoals @Sneek aangeeft is niet de consument winnaar van een goedkoper model. Er is één grote winnaar en dat is de leverancier. Fysiek schijfjes is al een doorn in het oog van uitgevers. Die zien liever de games digitaal aan 1 account gekoppeld.

Als je naar mijn gedrag kijkt tussen PC en PS4 dan is er wel een duidelijke trend te zien:

PS4 - Merendeels 2de hands gekocht en met zelde bedrag weer verkocht. Totale uitgave voor mij: 0; Sony winst aan mij 0: In mijn omgeving klagen veel mensen over de dure switch games. Ik heb denk ik alle games gespeeld, maar 0 euro uitgegevens (stiekem heb ik zelfs op 1 of 2 games winst gemaakt).

PC (Steam); Prijzen zijn misschien wat vaker in de aanbieding, maar de totale uitgave is gewoon veel hoger doordat je de games, na uitspelen, niet meer kan verkopen. Ik heb een library met games die ik uitgespeeld heb en totaal niks mee doen.
Maar, de spellen die ik leuk vind ga ik echt niet, never nooit niet meer verkopen. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik nu heel veel retrospul niet meer heb. Zeg maar tot aan de DS en dat vanaf de Lynx. Dat overkomt mij niet nog een keer.
Maar dat staat er los van. Een disc kun je prima opbergen in de kast en houden. Dat is je eigen keuze. Wil je goedkoop gamen dan moet je wel met disc spelen.
Niet mee eens. Omdat ik toch niet verkoop heb ik meer aan games uit de digitale 5€-bak. Wat ik veelvuldig doe. Ook koop ik soms games nog een keer digitaal als ze behoorlijk gedropt zijn in prijs. Een gesealde versie van Etrian Oddessey kon wel eens geld waard worden, maar ik wil het wel spelen.

Daarnaast zijn er legio games die alleen digitaal in the West uitgebracht worden.

Ik mix al lange tijd mijn aankopen. Waar kan fysiek, waar moet of goedkoop digitaal.

Fun fact: de trigger was de kerstbon van mijn werkgever. Ooit gebruikt om € 50 shoptegoed voor de eShop te kopen en dat speelde echt net zo fijn als een kaartje (3DS). En handiger omdat je geen legio kaartjes mee hoeft te nemen.

Nu ja. Voor beiden is wat te zeggen.

Vroeger had je ook all digital versies : 1 of een paar games in 1 device. Ok, flauw, maar daar is het wel mee te vergelijken. En device dat games bevat en als het goed is ook nog werkt als de stekker uit de shop is gehaald. Stuk is dan wel meer pech dan bij een kapot kaartje, ddww.
Wel onnodig groter!
En natuurlijk geluidontwikkeling, warmte en natuurlijk een ander onderdeel wat een mogelijkheid heeft om defect te raken.
Nadat een game geïnstalleerd is zou hij niet meer hoeven draaien en dient hij alleen ter verificatie bij het opstarten van de game. Oftewel geen geluid.
yep dat. dat kost microsoft weer een hele smak geld omdat de drives als eerste kapot gaan.
Tenzij die dingen buiten de garantieperiode defect gaan, dan levert het hen juist weer een smak geld op. Dat lijkt mij dan ook niet echt een argument. Ik denk eerder dat Microsoft graag een toekomst ziet waarin alles via hun Clouddiensten loopt.
Wel dat had ook verwacht eigenlijk. Een console voor de xcloud. Maargoed xcloud is nog niet helemaal klaar denk ik.
Niet veel maar wel iets. Voor MS is dit winst maximalisatie en voor de consument, tja dan had die ook best 299 kunnen kosten gezien je DVD burners voor 4 a 5 euro kunt kopen...
Dat komt omdat een DVD burner extreem verouderde techniek is. UHD/Bluray spelers zijn al een stuk duurder.
Ik denk dat ze daarvoor gekozen hebben, niet alleen om de prijs te drukken (uhd bd drive kost toch wel een paar tientjes), maar ook om meer mensen richting Game Pass te pushen.

Recurring inkomsten houden ze wel van.
Heel simpel: geen schijfjes is alle aankopen via Microsoft Store = meer services omzet. Heb er verder geen waarde oordeel over, koop zelf alles digitaal.
Zonder optische schijf worden mensen volledig afhankelijk van je digitale store en kun je makkelijker de prijzen hoog houden. De consument kan ook geen goedkope 2e hands spellen kopen. Kortom: lekker cashen.
Precies. Zonde dat MS voor digital only kiest op de Series S. Zeker nu de Xbox One volledig en de X360 voor een groot deel BC is. Heb je een game collectie thuis liggen, kun je er niks mee op je niduwe Xbox Series S.
Dan geef je toch 200€ extra uit en kun je ook gelijk 4k native spelen? Het is een kleine doelgroep die echt retro gamed. En de leverancier zal altijd naar de 80-20 regel proberen te kijken. Het is niet raar om te denken dat de retrogamer ook de hardcore gamer is een toch wel voor de X gaat.

En ik heb dan toch liever het origineel, dus bij mij thuis staan te veel consoles.
De impact op o.a. koeling is groot, de disc drive zit vaak ergens in het midden, waardoor je airflow verstoord wordt. Dit zal leiden tot een grotere console. Bovendien wil Microsoft natuurlijk graag volledig digitaal gaan omdat het kan zorgen voor meer verkoop (er is immers geen tweedehands verkoop meer).

Wel een interessante strategie om gelijk een S en X uit te brengen, zo breng je ook gelijk een nieuwe betaalbare next-gen uit die er mogelijk voor kan zorgen dat je verkopen nog verder omhooggestuwd worden. Als steeds meer mensen dan ook nog de Game Pass afsluiten, creëren ze een grotere vaste stroom aan inkomsten, door een grotere afzetmarkt te creëren is het voor ontwikkelaars ook gunstiger om gelijk helemaal voor de Xbox Series te ontwikkelen of om bestaande releases te upgraden naar Xbox Series (a la Witcher 3, die van de week werd aangekondigd met een gratis upgrade). Tegelijkertijd maak je de console wel minder "exclusief" qua prijs en loop je het risico dat de kopers van een X mogelijk toch voor een S gaan. Ze zetten in ieder geval vol de aanval in op de PS5.
Dat heet marktsegmentatie. Technisch is het niet zo problematisch, maar je kunt er vanuit gaan dat zo'n console onder of net aan tegen kostprijs verkocht wordt. Ongeacht of die optische module heel veel zou kosten is dit een beetje het idee:
- Mensen naar subscription toe drukken
- Losse games kosten in de eigen store vaak veel meer dan tijdens aanbiedingen in fysieke winkels
- Digitale games kun je niet zo makkelijk (of geheel niet) doorverkopen

Door het goedkope model geen optische schijfjes te geven weet je vrij zeker dat de klanten extra geld moeten uitgeven en dus gaat renderen. Als je de optische drive er wel in zet loop je het risico dat mensen die geld willen besparen alleen maar tweedehands games gaan kopen (dat kan indirect ook geld opleveren maar niet super interessant) of hem bijvoorbeeld zelfs als een vrij dure 4K Blu Ray speler gaan gebruiken.

Wat ik wel interessant vind is dat hij ook minder RAM krijgt. Je kunt textures wellicht op lagere resoluties inladen en frame buffers zullen wat kleiner zijn, maar qua game logic zal het weinig uitmaken of de target 1440P of 4K is lijkt mij. Krijgen we dan games die zich qua technische capabilities gaan limiteren tot de mogelijkheden van de Series S? Als we later nog een mid-generatie upgrade krijgen zoals de XBOX One X dan heb je straks 3 specs naast elkaar leven...

Dan lijk Sony's model met optisch of all digital toch wat logischer aangezien ze verder indentiek lijken te zijn, met waarschijnlijk als risico dat de PS5's bijvoorbeeld 399 en 499 worden in plaats van 299 en 499 (aannames).

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 8 september 2020 12:26]

Vergeet niet dat RAM wordt gedeeld met de videokaart.
De Series X target is 4K 60fps, de Series S target is 1080p 60fps.
Dus je hebt lagere resolutie textures nodig en daardoor minder RAM.
De S target 1440p 60 fps. Up to 120 fps.

Ja, ik heb er 1440p monitor staan, dus eigenlijk... Maar mijn backlog is al te groot.
Snap niet dat er tegenwoordig nog apparaten met optic drives gemaakt worden, als je al meer data kwijt kan op een micro sd kaart.
Beveiliging?
Maar ik vraagme ook af waarom er niet gewoon games op een (micro)SD kaart geleverd kunnen worden, maar soms tot 2 discs nodig hebben :/
Tja hoeft niet perse micro sd te zijn he, kan ook proprietary zijn zoals bij de handhelds. Beveiliging moet prima te fixen zijn lijkt me
Games publishen op een sd kaart is gewoonweg duurder. Kijk maar naar de Nintendo switch. Genoeg grote uitgevers die er niet voor kiezen om grotere sd kaarten (qua opslag) te gebruiken waardoor je als consument alsnog een groot deel van de game moet downloaden.
Behalve dat een sd kaart dus duurder is moet je ook meer betalen als je sd kaarten met meer capaciteit wil uitbrengen.
Snap niet dat er tegenwoordig nog apparaten met optic drives gemaakt worden, als je al meer data kwijt kan op een micro sd kaart.
Dat lijkt me dan wel weer kosten gedreven. Blu Ray disc (uit mijn hoofd standaard 50GB maar eventueel zelfs 100GB+) kost een paar cent om te produceren. Een 64GB SD kaart kost denk ik ±8 tot 10 euro in bulk. Dat is nog een steeds een factor van 100+ en dat vaak om eenmalig de game files naar de veel snellere NVMe SSD's te kunnen kopiëren. Ik denk dat er weinig voordeel te behalen is voor Sony en Microsoft?

Dan zou je uiteraard de hoesjes wat kleiner kunnen maken en wat kunnen besparen op de transportkosten. Maar het zou mij niet verbazen als die grotere hoesjes ook dienen als een soort uithangbord.
Het was dan ook vooral gericht op het weglaten door size, de grootte is dan niet meer relevant. En ik denk dat een sd reader wel weer goedkoper is dan een disk reader, dus mogelijk dat je onder de streep niet enorm veel verschil hebt (afhankelijk van de hoeveelheid games)

[Reactie gewijzigd door mark-k op 8 september 2020 13:40]

Een 64GB SD kaart kost denk ik ±8 tot 10 euro in bulk.
Een 64GB SD kaart kost, per stuk, nog geen €6. Zie pricewatch: Intenso SDXC 64GB Class 10
In bulk gaat zo'n ding niet meer dan 4 of 5 dubbeltjes kosten. De verpakking is duurder.

50GB BluRay is ongeveer de helft.
100GB BluRay is iets duurder dan €6 per stuk.

Nee, er zit zeker geen groot verschil in productiekosten tussen BluRay en SD. In vergelijking met de rest van de kosten voor een stuk software op draagbaar medium stelt die niets voor. Nog sterker; doordat een SD kaart kleiner is zullen bulk transport kosten voor SD veel lager liggen. En dat is een belangrijkere factor dan productie kosten in deze.
Tja, ik zeg niet dat grote multinationals er nooit naast kunnen zitten maar het is toch wel enigszins lachwekkend dat wij tweakers veel beter weten hoe dingen aan te pakken en te schalen dan Sony en/of Microsoft?

Ik denk dat je je echt flink vergist in wat een Blu Ray daadwerkelijk kost en wellicht de costprice van een SD kaart iets te positief inschat (ik zat er ook naast).

Wellicht iets om ook over na te denken in het productieproces: het medium kost geld, maar hoeveel tijd kost het om een een 64 GB SD kaart vol te schrijven met gamedata? Met de door jouw aangehaalde SD kaart (best case 12MB/s write) kost dat zo ±1,5 uur per SD kaart. Bij een Blu Ray? Die wordt gewoon gedrukt op basis van een master, die is ongeveer direct klaar. Sony heeft die faciliteiten volgens mij ook nog zelf, van Microsoft geen idee.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 8 september 2020 14:10]

Ik geloof simpelweg niet dat kosten hier een overweging zijn.

Microsoft wil helemaal van draagbare media af. Dat levert simpelweg te weinig op. En dus maken ze het apparaat zonder draagbare media een heel stuk goedkoper.
Het duurdere apparaat is bedoelt als mediamachine en heeft dus, voor veel mensen, een optical drive nodig. Mischien niet voor BluRay (aangezien dat qua verkoop een redelijk fiasco is) maar op z'n minst voor DVDs (die iedereen nog hele bergen in huis heeft). En als er dan toch al een optical drive in zit is de keuze voor opticals snel gemaakt.
Op zijn minst dvd? Onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen 10 jaar?
De kwaliteit van Netflix is nog beter dan die van een gemiddelde dvd.

Blu-ray is wel het minimum. Uhd, liefst wel, anders moet ik alsnog een nieuwe player kopen.
Op zijn minst dvd? Onder welke steen heb jij geleefd de afgelopen 10 jaar?
De kwaliteit van Netflix is nog beter dan die van een gemiddelde dvd.
Ik heb niet onder een steen geleefd. Ik ben in huizen van vrienden en familie geweest. Huizen die vol staan met DVDs en waar hier en daar een verloren BluRay staat.

Maar de ad-hominem terzijden, de kwaliteit van Netflix is leuk maar er zijn nogsteeds legioenen die graag gewoon hun oude DVD af willen spelen. En al die legioenen kopen ook consoles.

Ik zeg nergens dat er een DVD speler in plaats van een BluRay speler in de XBox had moeten zitten. Ik zeg alleen dat er hele bergen mensen zijn die hun DVDs af willen kunnen spelen.
Ik moet ergens mijn collectie blurays en uhd mee afspelen.
Een UHD drive kost ongeveer $25-32 volgens IHS Research (welk heel goede sources heeft binnen de industrie). Behalve dat, komt nog kabels erbij kijken andere cooling, form factor, etc etc.
Ik denk dat ze ook heel goed naar de cijfers hebben gekeken en zien dat er genoeg mensen zijn die voornamelijk gamepass games spelen of aanbiedingen digitaal kopen.

Zelf heb ik vrijwel elke game digitaal op de huidige gen. Voor mensen als mij is dit dus geen probleem.

Als de cijfers zouden uitwijzen dat het overgrote deel nog met schijfjes zouden werken dan was deze stap niet gezet.
Omdat Microsoft 30% van de omzet krijgt bij iedere aankoop in de Microsoft store. Hierdoor kunnen ze de hardware met verlies verkopen.
Omdat ze nu geld kunnen pakken met digitale sales.
Digitaal kan je ook kortingen krijgen. Dat is niet exclusief voor 2e hands/retail,
Zo'n drive veroorzaakt nogal wat zaken in het ontwerp:
- ruimte voor nodig
- gesloten disc geeft problemen met cooling
- drive zelf kost geld

Dan moet je ook nog kijken naar:
- packaging wordt duurder doordat de xbox zelf groter wordt
- package wordt zwaarder doordat de drive er in zit
- transportkosten nemen toe.

Dus bij elkaar wordt dat al snel 100-150 dollar duurder door alleen een drive toe te voegen.
Dus bij elkaar wordt dat al snel 100-150 dollar duurder door alleen een drive toe te voegen.
Tenzij de dollar enorm onder druk staat: https://www.xbox.com/en-G...xbox-one-s#buy-xbox-one-s laat zien dat er slechts 50 Pond verschil zit tussen een console met en een console zonder UHD BD-drive.

Volgens mij is een beetje drive (dus de bare essentials) nog geen 21 dollar inkoop en het is niet alsof Microsoft niet al ervaring heeft met koeling (kijk eens naar die hele goede oplossing in de Surface tablets)
Daarbij vergeet je dat de xbox one S zonder en met drive dezelfde body en grootte hebben. En je dus alle andere punten vergeet die in mijn rijtje staan. Packaging, transport, etc blijft allemaal hetzelfde.

Feit is dat een discdrive een gesloten kast is die direct het hele apparaat groter maakt (met alle andere gevolgen eromheen) en direct invloed heeft op de koeling. Dat moet gelijk allemaal anders geregeld worden. Het is dus niet maar 21 dollar inkoop.

Vergelijk de grootte van de Series S met de Series X, bedenkt dan wat dat aan packaging, gewicht, transportkosten betekend.

En als laatste, een xbox gebruikt altijd een gemodificeerde drive ter voorkoming van het kopieren van games. Er zit dus geen standaard UHD drive in die je voor 21 dollar inkoop hebt.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 8 september 2020 13:34]

snap niet zo goed waarom er geen optische schijfjes in kunnen, alsof zon drive console veel duurder maakt

//edit; ik betaal graag 50% minder voor een 2e handsgame... maar dat gaat hiermee dus niet meer
Je legt toch aardig goed uit waarom ze bij een goedkope console alsnog veel aan je willen verdienen, juist doordat je spul voor de hoofdprijs (en 30%?) bij MS moet kopen, kunnen ze er toch nog (goed) aan verdienen..

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 september 2020 13:15]

Ben persoonlijk gestopt met fysieke games (Base PS4) voor de simpele reden dat de blu-ray drive vaak luider is dan de console fans zelf, dus dat dit bij nieuwe consoles wordt weggelaten voor een goedkopere prijs vindt ik een goeie deal. Die 50-100 euro bespaart kan weer in digitale games gaan.
en als grote verliezer de arbeidsomstandigheden en klimaatdoelen ;) overigens betaal je vervolgens via de games de daadwerkelijke prijs van de console, al helemaal met deze all digital(want geen tweedehands). zelfde met printers, verkoop het apparaat met verlies, cashen met cardridges. (ja ook met gamepass heb je dit, SaaS is het verdienmodel)

[Reactie gewijzigd door t link op 8 september 2020 14:06]

Ja ik neig nu ook naar deze: moet voor mijn TV nog een streaming box halen en beetje dongle is ook al 60 EURO en een Apple TV die ik eigenlijk wil 180 - 220 EURO. Dan liever deze machine naast mijn TV.

512GB SSD is wel klein nadeel... dat zijn zo ongeveer 3 next-gen games van 100 - 120GB, al kan daar nog wel wat optimalisatie plaatsvinden als je geen 4K assets hoeft te downloaden.

[Reactie gewijzigd door sohus op 8 september 2020 12:20]

Die hoef je niet te kopen.
Die custom SSD zit er al in. Als je storage wil uitbreiden voor next-gen games zit je er wel aan vast.
Maar je kunt ook genoeg hebben aan de SSD. Daar passen 3 a 4 games op.
Ah ja klopt helemaal, nu ik het teruglees snap ik inderdaad dat het lijkt alsof je perse een nieuwe SSD moet kopen om nieuwe games te spelen. Maar ik bedoelde natuurlijk dat je bij uitbreiden van geheugen een custom ssd moet halen om daarop je SSD geoptimaliseerde games te spelen. Mijn fout
Gaat alles goed verder? Zijn alle Xbox games 'belabberde spellen'?

Misschien heb je de memo gemist maar 'console wars' zijn niet meer cool. Iedereen koopt gewoon wat ie wil, de prijzen zijn relatief laag, en cross play moet zoveel mogelijk worden aangemoedigd.
Bedankt voor je input, volgens jou een diepte punt dus. Then again, jij bent dezelfde tweaker die wanneer Tweakers een functie voor redacteur plaatst, een gigantisch haatverhaal over hoe nep het klimaatbeleid binnen die functie wel niet is in de reacties zet.

Succes verder.
Tja, ik ben zo'n gamer die meer gaat voor games. En dan speel ik meestal 3rd party games (95% van de tijd) die op zowel ps5 als xbox uitkomen. Een groot deel van die games valt ook nog in de gamepass. Dan betaal ik per jaar 2,5 game op disc terwijl ik het hele jaar games kan spelen die uitkomen of al wat langer uit zijn. Daarnaast kan ik daarmee ook games testen, kijken of ik een ander genre misschien ook leuk vind.

Dan heb ik er een Switch bij voor de exclusives op Nintendo (voornamelijk alleen paper mario, animal crossing, mario kart en smash bros).

Voor die paar exclusives waar ik misschien wel een playstation van nodig heb, die kan ik ook streamen via de laptop zonder benoemingswaardige hardware en bedien ik via de xbox controller.
Ik vind 512gb nou niet echt toereikend voor een ‘all-digital’ console.
Zeker als je kijkt hoeveel ruimte games nu innemen en met het oog op de toekomst.
Niet iedereen heeft meer dan dat nodig, en zeker aangezien deze meer gericht is op casual gamers zal dit voor vele toekomen, als er dan alsnog nood is aan meer opslag kunnen mensen altijd nog een externe SSD kopen. Waarom zou je iedereen laten betalen voor ruimte die maar de helft van de mensen nodig gaat hebben?
Heb je gezien hoe groot RDR2, COD Warzone, Destiny 2 etc zijn? DIe 3 games zouden deze SSD al in 1 klap vullen.
Is het niet zo dat games als Warzone assets/textures op vele plaatsen in de installatie hebben staan, om popin textures te voorkomen i.c.m. een reguliere HDD?
Ik las even geleden een stuk dat met de komst van SSD's in consoles dit niet meer nodig is, en een flinke hap uit de benodigde opslagruimte zou halen. Kan de bron zo snel niet vinden.
Warzone heeft veel duplicated data omdat assets in de normal emaps en in de warzone map gebruikt worden maar net iets anders. Alle Dolby achtige surround sound assets in tig talen etc heeft.

Dan ngo zaken als prebaked shdows voor een enorme map enzo. Het is niet alleen rekening houden met regulieren HDD's. De game past in 8gb aan werkgeheugen wat de minimale systeem eisen zijn per match.
Die hebben veel gedupliceerde data omdat men nog rekening moet houden met spinnende media.
Met raytracing hoef je niet alles meer te pre-baken, en alles in het ram stoppen is ook niet meer nodig door direct I/O met de storage.
RDNA2 volgens de presentatie doet alleen raytracing op geselecteerde objecten om rasterization based lighting op te vullen. Dus nee prebaking gaat niet verdwijnen de komende generatie. Helemaal niet in deze mindere Xbox. Direct I/O kan level data snel fetchen etc maar zal vermoedenlijk niet alles kunnen op de snelheid dat nodig is.
Goed punt m.b.t. de GPU. Maar ik denk dat texture streaming zeker mogelijk is. Je hoeft het niet een fractie van een seconde voor gebruik naar het geheugen te streamen, maar je kan dat op basis van de locatie in een level doen en de richting van de speler. Dus die prebaked shadows kan je prima tijdens het spelen streamen. Het lijkt mij ongelofelijk slecht design om een compleet level in het RAM te proppen.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 8 september 2020 14:24]

Niet iedereen heeft die games, tho. En je bevestigd gewoon mijn punt; voor zij die het wel nodig hebben zijn er de externe SSDs. Nevermind dat games op de Series S en X sowieso kleiner gaan zijn als ze fatsoenlijk geoptimaliseerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 september 2020 12:56]

Zijn wel meteen 3 van de meeste gespeelde online titels op dit moment en een hele kleine selectie uit de grote games die er nu beschikbaar zijn.

Mensen willen mooiere games maar geen extra ruimte ervoor gebruiken? Dat is een utopie.

Een externe SSD is niet super reeel als het via USB3 aangesloten dient te worden en games gebruik gaan maken van zaken als Direststorage etc om sneller textures en game data te kunnen inladen direct in het GPU geheugen.
Ik ben zon casual gamer. GTA, RDR, Sporza, Fortnite en Sea of Thieves.
Ik kan geen grote game meer installeren of ik moet alweer opruimen. En ik vind al dat 512g veel te weinig is.
Ik heb een 1tb PS4 en dat is te doen, maar is nou ook weer niet heel ruim. Met het oog op de toekomst zou ik echt geen 512gb machine meer kopen.
Ik ook. Met elke game die ik koop moet ik er weer eentje afgooien. En ik heb er niet eens RDR2 of COD er opstaan.
Nee, maar nu kan je wel de proprietary 1TB uitbreiding erbij kopen ;)
Games zijn door de langzame opslag nu geoptimaliseerd voor de laadtijd. Nu kunnen ontwikkelaars meer gaan optimaliseren voor schijfruimte. En ja, er zijn wat AAA games die de 100GB passeren maar dat is nog steeds een uitzondering. Veel AA games blijven nog onder de 10GB.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 september 2020 12:20]

AA games onder de 10GB? Ik heb alvast geen enkele in mijn bezit. Er zijn zelfs veel indie games die daar niet meer onderkomen.
Mja, zeker als je bedenkt dat er nog wat vanaf gaat voor OS zaken en zo. De PS5 doet het ook niet veel beter met 825gb als enige optie.

Het klinkt mij als een business model gezien beide ook geen optie bieden om zelf een willekeurige drive er in te zetten.
In de XSX/XSS gaan proprietary SSD's, maar de PS5 kan je een standaard PCIe 4.x NVMe SSD in stoppen, mits ie snel genoeg is.
Je hoeft natuurlijk niet elke game geïnstalleerd te houden. Neem aan dat MS ook een beetje marktonderzoek heeft gedaan en tot de conclusie is gekomen dat veel mensen waarschijnlijk niet meer dan een handjevol games tegelijkertijd spelen.

Geloof dat voor de mensen die niet steeds games opnieuw kunnen downloaden er ook de optie is om de data naar een externe schijf te kopiëren en als je dan wil spelen kan je de game van de externe schijf naar de SSD kopiëren.
Op de XBOX series S en de XBOX series X kan je inderdaad een USB HDD aansluiten, lijkt me stug dat ze de optie om games van HDD (intern/extern) te verplaatsen zoals bij de XBOX One S hebben verwijderd.
Was het niet zo dat je bij de nieuwe XBOX nog een speciale SSD module kon toevoegen? Of is dit niet mogelijk bij de XBOX series S?

En was het ook niet zo dat je spellen ook op een gewone USB HDD kon installeren? Waarbij voornamelijk de resolutie werd gecapped op 1080p?
De XBOX series S kan toch enkel op 1080p of 1440p (maar zijn er echt mensen met een xbox die op een 1440p monitor gamen?)

Is 512 GB ruim? Nee, dat niet.... maar het is ook niet zo dramatisch.
In mijn XBOX One S zit 512 GB (daarop staan de games die ik het meeste speel) en daarnaast heb ik een externe HDD (daarop staan de games die ik slechts af en toe speel.)

Wat is de capaciteit van de XBOX series X? Dat weet ik niet, heb ik nog niet naar gezocht.
Kan nergens vinden of de zwarte cirkel nu een speaker is of de koelfan. :?
Uitgaande van de XBX design, is dat de fan.
Durf er wel een jaar salaris op te zetten dat het een koelfan is.
Ik begrijp dat dit is om hun pricepoint te halen, maar het is toch enigzins droog dat men de all-digital Xbox minder opslagruimte geeft dan de Series X.

Anyway, benieuwd hoe goed de 4K upscaling zal zijn. Wie weet heeft de meerderheid helemaal geen Series X nodig ;)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 8 september 2020 12:12]

Lijkt me tegenwoordig bijna niet meer uit te maken of hij all digital of met diskdrive is... Je mag toch alles gaan installeren op de interne opslag voordat je kunt spelen...
Anders was de machine weer duurder hea ;)
Het is opzich niet vreemd, gezien de games voor de Series S stukken minder opslag nodig hebben dan die van de Series X.
Dan ga je ervan uit dat elke developer de moeite gaat doen om een tweede client met aparte textures of texture patches te maken voor een Series X...

Trouwens, ook in de huidige generatie hebben AAA games regelmatig enorme filesizes. Moet je eens opzoeken hoeveel een installatie van Call of Duty Warzone, Modern Warfare of Red Dead Redemption 2 tegenwoordig in neemt. Die 512 GB zal heel snel vol zitten zo :)
Dat ligt dus aan de dev dan en niet aan MS.
Ik weet uit ervaring dat de 4x upscaling op LG tv's erg goed is, dus ik zou die upscaling van de machine uitzetten en de tv het laten doen :) Aan de andere kant zie ik wel echt verschil tussen de huidige S en X, dus ik zou voor de series X gaan.
Vergeet niet dat Microsoft de streaming dienst waarschijnlijk zwaar gaat marketen op dit soort devices.
De originele xbox zou ook ruimvoldoende spierballen hebben om 4K gameplay te laten zien op 120FPS. Zolang de game in kwestie niet zwaarder is dan een 2-d sidescroller, quake 3 of unreal tournament gaat dat prima.

Zonder details is 4K 120FPS derhalve een lastige uitspraak aangezien dit eenvoudiger gehaald kan worden door alle instellingen in een game op het laagste nivo te zetten ipv de hoogste instelling.
Er wordt niet gesproken over 4K op 120FPS, maar over 1440p op 120FPS. Daarnaast kan de machine opschalen naar 4K resolutie, maar dat zal wel 30FPS of 60FPS zijn.
Je hoort veel nieuws over de console zelf, maar weinig over het belangrijkste de spellen. Wat je hoort is vrij negatief zoals Halo dat er previous-gen uitziet.

[Reactie gewijzigd door Nature op 8 september 2020 12:15]

De komende tijd zullen games ook nog voor de One uitkomen. Veel games zijn ook uitgesteld vanwege corona. De eerste next-gen exclusives kun je denk ik pas eind volgend jaar verwachten. Ondertussen kan je iedere current-gen titel spelen met kortere laadtijden en stabielere framerates.
De eerste next-gen exclusives kun je denk ik pas eind volgend jaar verwachten. Ondertussen kan je iedere current-gen titel spelen met kortere laadtijden en stabielere framerates.
Of je koopt eerst een PS5, dan kan je direct vanaf het begin next-gen titels spelen en als er eindelijk een keer next-gen exclusives voor de XSX komen dan kan je die alsnog aanschaffen.
Dan speel ik die 2 exclusives uit en ga ik alsnog terug naar de Xbox One voor Game Pass. Koop ik liever een Series X voor de games die ik nu speel en Cyberpunk straks.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 september 2020 13:59]

Tja, da's natuurlijk persoonlijk, maar Game Pass vind ik niet echt een interessante dienst. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Maandelijks betalen voor toegang tot een collectie matige spellen, ik zie er de waarde niet van in.
Als jouw definitie van matige games is dat het geen PS5 exclusives zijn, dan ben je wel een erg grote sony fanboy. Als je beweert dat 385 games matig zijn, dan moet je echt wel je sony bril afdoen.

https://www.xbox.com/en-US/xbox-game-pass/games

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 8 september 2020 15:40]

Ik zie vooral oude en indie games. Meuk die ik of jaren geleden al gespeeld heb of die me niet interesseren. Ik heb geen tijd/zin om dagelijks urenlang te gamen, dan koop ik liever eens in de 1-2 maand een top titel zodat ik m’n game tijd besteed aan echt goede games.
Is het ook niet zo dat Xbox titels cross platform zijn. Ofwel je koopt ze voor microsoft en je kan ze dan dus spelen op of de xbox of pc?
Hangt van de titel af. De first-party games wel maar die zitten ook in Game Pass. Als je Ultimate koopt krijg je game pass voor de PC erbij.
als je geen (game) pc of xbox hebt en gamepass aantrekkelijk vind is deze console een instant buy
In eerste instantie ben ik nieuwsgierig hoe deze zich verhoudt tot mijn huidige oneX

Anderzijds denk ik dat hij toch af gaat vallen omdat ik 70% van de games altijd op disk koop... (2e hands, uitverkoopbak etc)

Gelukkig koop ik nooit bij introductie dus heb ik alle tijd om e.e.a. te bekijken.
Het design snap ik niet zo goed waarom dit compleet anders is dan de x.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True