Xbox Series S heeft 3,6GHz-octacore, gpu met 20 compute units en 10GB gddr6

Microsoft heeft meer technische details over de Xbox Series S losgelaten. De console heeft acht cores geklokt op 3,6GHz en 10GB gddr6. De gpu heeft een rekenkracht van 4 teraflops. Ook ondersteunt de Series S de 1TB-ssd-uitbreiding die Seagate uitbrengt.

Specsheet Xbox Series X en S
Specsheet Xbox Series X en S

Microsoft heeft een specsheet van de Xbox Series S vrijgegeven en geeft in een nieuwsbericht meer details. Zo schrijft Microsoft dat de goedkopere console een 'vergelijkbare cpu' heeft en identieke i/o-prestaties biedt als de Xbox Series X. In een video gaat Microsoft dieper in op de specificaties en wordt verteld dat de octacore-cpu op 3,6GHz draait, en dat dit bij gebruik van simultaneous multithreading 3,4GHz is. De cpu in de Xbox Series X haalt 3,8GHz en 3,66GHz met smt.

In de Series S zit 10GB gddr6-geheugen, waarvan 8GB werkt met een snelheid van 224GB/s. De Series X heeft meer geheugen en dat is bovendien sneller geklokt. Microsoft stelt dat de Xbox Series S ongeveer drie keer de gpu-rekenkracht heeft van de Xbox One. De oorspronkelijke Xbox One had 1,31 teraflops aan rekenkracht; voor de Series S zou dat dus zo'n 4 teraflops zijn. Dat komt overeen met eerdere geruchten.

Hoewel dat minder is dan de 6 teraflops die de bestaande Xbox One X op papier biedt, zal de Series S in de praktijk beter presteren door de veel snellere processor, de aanwezige ssd en de overstap naar de nieuwe gpu-architectuur. Bovendien ondersteunt de nieuwe console allerlei nieuwe technieken, zoals raytracing, spatial audio en Dolby Vision voor media-apps en games. Vanaf volgend jaar komen er games uit met Dolby Vision-ondersteuning, zegt Microsoft.

In de video toont Microsoft de laadtijd van The Outer Worlds op de Xbox One S en Xbox Series S. Op de oude console duurt dat 53 seconden, terwijl dat 12 seconden in beslag neemt bij de nieuwe Series S. Ook demonstreert Microsoft Quick Resume, waarmee spelers tussen verschillende games kunnen wisselen, zonder dat die opnieuw opgestart moeten worden. Ook toont Microsoft dat de multiplayermodus van Gears of War 5 op 120fps draait bij zowel de Xbox Series X als S.

De gpu in de Series S bestaat uit 20 compute units die geklokt zijn op 1565MHz. In de Series X zitten 56 cu's die bovendien hoger zijn geklokt. De grafische chip is gebaseerd op dezelfde RDNA 2.0-architectuur, maar is dus aanzienlijk minder krachtig dan die in de Series X. De Xbox Series S is gemaakt voor gamen op een 1440p-resolutie met 60fps en er is ondersteuning voor 120fps.

Dat de Xbox Series S is uitgerust met een kleinere 512GB-ssd, was al bekend. Microsoft bevestigt nu dat die ssd even snel is als het exemplaar in de Series X. Ook blijkt dat de Series S net als zijn duurdere en grotere broer aangevuld kan worden met de 1TB-ssd-uitbreiding die Seagate voor de Xbox-consoles gaat uitbrengen. Die ssd heeft dezelfde specificaties als de interne ssd. De prijs van die ssd is nog niet bekend, al suggereert een mogelijk lek dat de Seagate-ssd 220 dollar gaat kosten.

Games die voor de next-gen-Xbox-consoles uitkomen, zijn voor beide versies geoptimaliseerd, belooft Microsoft. Volgens de fabrikant maken ontwikkelaars games primair voor de Xbox Series X, met ondersteuning voor 4k-resolutie. Daarna wordt de game geoptimaliseerd voor de Series S, door de resolutie te verlagen, met behoud van ondersteuning voor alle nieuwe technieken.

De Xbox Series S kost 300 euro en is te koop vanaf 10 november; bestellingen kunnen vanaf 22 september geplaatst worden. De Xbox Series X is vanaf dezelfde data te koop en te bestellen, voor een adviesprijs van 500 euro.

Update 17:28: Microsoft heeft een specsheet vrijgegeven met meer details van de Xbox Series S. Het artikel is daarop aangepast.

Xbox Series S
Xbox Series SXbox Series SXbox Series SXbox Series S
Xbox Series SXbox Series SXbox Series S
Console Xbox Series X Xbox Series S
Processor 8 custom Zen 2-cores met smt 8 custom Zen 2-cores met smt
Cpu-snelheid 3,8GHz (3,66GHz met smt) 3,6GHz (3,4GHz met smt)
Opslag 1TB, custom nvme-ssd, pci-e 4.0
2,4GB/s uncompressed
4,8GB/s compressed
512GB, custom nvme-ssd, pci-e 4.0
2,4GB/s uncompressed
4,8GB/s compressed
Opslaguitbreiding 1TB-ssd-uitbreiding (optioneel) 1TB-ssd-uitbreiding (optioneel)
Gpu 52 cu's @ 1825MHz 20 cu's @ 1565MHz
Gpu-architectuur Custom RDNA 2 Custom RDNA 2
Gpu-rekenkracht 12,15Tflops 4Tflops
Target-resolutie en fps 4k@60fps
Maximaal 120fps
1440p@60fps
Maximaal 120fps
Geheugen 16GB gddr6, 320bit 10GB gddr6
Geheugensnelheid 10GB @ 560GB/s
6GB @ 336GB/s
8GB @ 224Gbit/s
2GB @ 56GB/s
Discdrive Ja, blu-ray Nee
Aansluiting Hdmi 2.1 Hdmi 2.1
Adviesprijs 500 euro 300 euro
Verschijningsdatum 10 november 10 november

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-09-2020 • 16:03

196

Submitter: Malistix1985

Lees meer

Reacties (196)

196
179
54
12
0
101
Wijzig sortering
Teleurstellend dat de S geen dvd speler heeft. Je word verplicht 200 euro meer te betalen als je je oude games wilt spelen, of oude 360 games..

Dit zal wel expres gedaan zijn omdat ze de game pass willen pushen.
Goh anderzijds kan je niet verwachten dat ze voor altijd schijfjes blijven ondersteunen. Het is 2020...Bovendien is 300$ heel scherp geprijsd voor een nieuwe console...en dan moet je sparen waar je sparen kunt (ok uiteindelijk verdienen ze het natuurlijk ook terug op de games)
Snap het wel. Heb nu 10 games op disc voor de xbox one en nog eens 10/15 voor de xbox en de xbox 360.

Word daardoor automatisch gedwongen tot de dure van 500 euro omdat ik anders niet meer kan spelen wat ik nu al heb.

Het is niet heel erg want snap wel dat dit niet voor eeuwig door kan gaan met discs ook al zou ik het wel willen maar voor mij is qua kracht een One S voldoende en ook qua prijs. Dus ergens wil ik die halen maar moet dan hrt offer maken dat ik alles opnieuw moet kopen dus kan dan beter de One X halen maar dan vind ik die 500 euro weer iets teveel.
Maar speel je al die games dan ook echt nog? Ik heb dat misschien met een paar games dat ik ze later nog wel eens opnieuw wil spelen, maar het gros staat gewoon te verstoffen. En dan heb je nog goed kans dat de games die je echt nog wil hebben ook nog vaker in de sale langs komen. Zelf heb ik zelfs wel eens games digitaal gekocht ook al had ik ze al fysiek, want was toch maar 5 of 10 euro en dan kan ik ze spelen zonder op te staan en een schijfje in de console te stoppen :+

Misschien speel jij al je oude games wel nog echt, dan is het heel anders (en vind dat wel cool op zich, wat meer zoals 'vroegah' toen je gewoon maar een paar games had), maar ik ben dus wel benieuwd of dat echt zo is of dat het een soort fomo is dat je die oude games bang bent te gaan missen.
Nou ja heb nu de bioshock collection en alle forza delen die ik sowieso nog af en toe oppak. Die heb ik dus allemaal op disc.

Daarnaast ook nog games die niet eens te spelen zijn op de xbox one dus daarvoor moet ik de originele pakken... Ik ben sowieso iemand die games die echt boeiend zijn bewaar maar ook de hardware die erbij hoort. Speel regelmatig nog op mijn Cube of via de Wii dan op de Cube omdat ee componentkabeld van de Cube een godsvermogen kosten en die op de Wii voor 5 euro gekocht zijn op ebay :+

Het is geen fomo. Ik verkoop alleen software maar houd alle hardware hoe dan ook. Tenzij het redundant wordt zoals met de NN3DS en de normsle 3DS. Die heb ik dus wel verkocht omdat de nieuwere beter is en de oude zorgt er niet voor dat ik bepaalde games alleen daar op kan spelen.

Dus als ik het wil spelen kan het altijd wel. Daar zorg ik gewoon voor maar zou mooi zijn als dat weer met zo min mogelijk hardware gaat want wisselen is kut :+
Je hebt die games wel op disc, maar ze kunnen ieder moment beslissen dat installatie onmogelijk wordt omdat er een deel gedownload wordt. Daar sta je dan met uw discs
Nee hoor, je hoeft toch niet te upgraden? Je kan ook je oude console behouden en daarnaast de Series S kopen, of je oude console verkopen en de nieuwe Series X kopen. Of je koopt de nieuwe Series niet en blijft gewoon lekker bij je huidige console.

Ik snap je bezwaar wel, maar Microsoft had ook alleen de X kunnen uitbrengen en niet de S. Wat dat betreft worden we volgens mij al voorzien van een mooie extra optie.
Nee hoeft absoluut niet. Ze dwingen mij niet en de huidige blijft werken maar persoonlijk wil ik liever consoles die redundant zijn aan elkaar liever niet permanent aansluiten. Dus zou ik moeten gaan ompluggen.

Mooiste zou zijn om een manier te hebben om je gekochte games te koppelen aan je Microsoftaccount zodat ik een One S kan halen zonder de extra kosten. Alleen Microsoft is natuurlijk geen filantropische instelling :+

Snap de keuzes echt wel en zal vermoedelijk als puntje bij paaltje komt een One X halen. Alleen de optie was mooier geweest voor mij :P
Of een externe speler die je kan aansluiten, dan heb je wel de form factor van de S maar ook de ondersteuning van discs. Ik denk dat ik daarom nl. voor de S gaat, de X krijg ik er hier qua WAF niet goed in in de woonkamer.

Ik mis het wat dat betreft ook hoor ;)
Bij mij heeft m'n vrouw hier weinig over te zeggen. Ik pre order een series X zodra het kan. Wanneer ik mijn uitgaven af moet zetten tegen die van haar en alles mee neem dan kan zo'n console er makkelijk van af ;)

Btw de series S ziet er uit als de push dat Microsoft nodig had om Sony de baas te zijn deze keer. Ik hoop dat alles loopt zoals ik verwacht en dan xbox weer terug komt van weg geweest.

Nu is het aan Sony om eh alles te laten zien we weten eigenlijk nog niks en van de series X en S weten we alles tot aan de algorithms voor vrij wel alles. Ze hebben echt de boeken geopend en laten zien dat ze sterker zijn dit keer :)
Vorige keer heeft Sony ook gewacht en is lekker onder de prijs gaan zitten. Het is nog steeds spannend of ze nog wat uit de hoge hoed toveren. Aan game pass alternatief of aan prijs. Het is zo stil aan die kant, in vergelijking tot Microsoft. En controller en een UFO onthullen, veel meer hebben ze nog niet gedaan. (Ok, gechargeerd. )

En vergeet ook niet dat beiden nog wat games in de wachtrij ter publicatie hebben.
Klopt helemaal maar de vraag is of Sony zo veel verlies op elke ps5 kan hebben. Stel ze gaan onder die 500 zitten dan krijgen ze het waarschijnlijk al moeilijk met die dure ssd, maar onder of in de buurt van die 300 kunnen ze zich niet permitteren denk ik. Dan neem je te veel verlies. Microsoft was slim met deze move gezien de series S amper minder is voor het gros van de mensen die nog geen 4k of 4k 120fps tv hebben. Voor iedereen met een beeld van 1440p of lager zou dit de slimste keuze zijn. Tenzij je verwacht te upgraden binnen afzienbare tijd natuurlijk.
Nu hopen dat de cijfers dit ook gaan laten zien natuurlijk en het is zien wat Sony doet maar ze staan nog echt stilletjes in de hoek op het moment
Dat laaste is ook exact het gevoel dat ik heb.

Tegelijkertijd is het te stil. En ik zou zeggen, met zoveel bestsellers op de PS4 hoeven ze zich niet al te druk te maken. Fans hebben ze genoeg.
Mooiste zou zijn om een manier te hebben om je gekochte games te koppelen aan je Microsoftaccount zodat ik een One S kan halen zonder de extra kosten. Alleen Microsoft is natuurlijk geen filantropische instelling :+
Je bedoelt het systeem waarvoor Microsoft bij de introductie van de One afgebrand werd? Waarin fysieke aankopen aan je xbox gekoppeld werden zodat je ze niet hoefde mee te slepen? Waar Sony een ding van maakte door het filmpje van het lenen van games te maken op de E3? Tja, dat was mooi geweest...
Beetje oneerlijke manier van vertellen dit. Ze werden o.a. afgebrand omdat je je games niet door kon verkopen. Maar inderdaad, ook het lenen, iets wat mijn vrienden onderling meer dan eens doen.
Ik denk dat het issue voornamelijk is dat die discs geen unieke identifier hebben. Straks laad jij die disc in je one S, koppelt die game aan je MS account dat je het kan blijven spelen, en verkoopt alsnog die disc door (of geeft hem aan je vrienden zodat die hetzelfde truukje kunnen doen).

MS heeft hier ook gewoon weinig keus helaas.
Mooiste zou zijn om een manier te hebben om je gekochte games te koppelen aan je Microsoftaccount zodat ik een One S kan halen zonder de extra kosten. Alleen Microsoft is natuurlijk geen filantropische instelling :+
Dat hebben ze dus voorgesteld in 2013 maar dat wou niemand omdat zoiets ten koste zou gaan van de 2dehands markt in zijn huidige vorm. Terwijl het natuurlijk al jaren zo is op pc.

Persoonlijk had ik niets liever gehad dan een box met code in, zoals pc, en eventueel een schijfje om de download te verlichten. Waarin je je game registreert aan je MS account. Moet je zelfs geen schijf meer insteken.
Je wordt niet gedwongen. Je kan je oude consoles ook laten staan. Ik vind het wel een slimme zet van Microsoft. Scheelt veel knaken en met het gamepads abbo is het een top ding. Miss je 4k content natuurlijk wilt spelen.
Hoezo niet? Je oude console gaat toch niet stuk door aanschaf een nieuwere generatie?
Oef, 'Het is [jaar], de grootste dooddoener en non-argument wat er bestaat. Je ziet vaak dat dit wordt geroepen bij aanhangers van merken, als ze technologieën doordrukken die gewoon objectief nadelen hebben. Je bent gewoon geen eigenaar meer van je software, dan kan het 3020 zijn, dat is gewoon een nadeel. Ja tegenwoordig is steeds meer online en digital-only, maar is dat echt een voordeel?

Om even je eigen argument aan te halen: Het is 2020. Games beginnen te gaan naar de ordegrootte van 100-200gb per game. Daar zit je dan met je 512GB SSD, waar je (na aftrek van OS etc.) waarschijnlijk 2-4 games op kwijt kunt. En ja je kunt er een externe HDD aanhangen, maar de interne SSD is het hele verkooppunt van deze generatie consoles.
Nog even los van het feit dat het downloaden van deze games ook gewoon lang duurt, zelfs in een land als Nederland waar de gemiddelde internetsnelheden vrij hoog liggen wereldwijd gezien (ik kon alleen wat oude gemiddelden vinden, maar gemiddelde zegt wat mij betreft vrij weinig aangezien een glasvezel abo van 1000mb/s het gemiddelde vrij hard omhoog trekt, zeker als je bedenkt dat je in steden al sneller tegen limieten aan zit, zo heb ik max 34mb's via VDSL). Stel je hebt 50mb/s internet en je download een game van 100gb, dan ben je alsnog 5 uur bezig om hem te downloaden. Dus ja, het is 2020, maar ook in 2020 is 5 uur gewoon lang om te moeten wachten op een game waar je net 70 euro voor hebt neergelegd.

Het laatste deel heb je wel helemaal gelijk is, en is in mijn ogen ook het hele doel van deze console. Grote kans dat Microsoft de Series S met verlies/weinig winst verkoopt. Dat kunnen ze doen omdat ze weten dat jij alle games digitaal moet kopen, dus krijgen ze een groter deel van de opbrengsten dan als jij je games fysiek koopt.

Wat mij betreft is deze Series S op een hele duidelijke (toekomstige) markt gericht: Streaming.

Diensten als GFN en Stadia marketen zichzelf als 'je hoeft geen console te kopen, dus het is goedkoper'. Ik denk dat Microsoft hier op inspeelt door een goedkope console aan te bieden. Op dit moment is een groot deel van de gamemarkt gewoon verbonden aan Xbox, deze mensen zullen wellicht ook de Series S kopen als 'goedkope upgrade'. Ze kunnen nog steeds hun Xbox games spelen, en zodra Microsoft gaat pushen op Xcloud staat die Xbox er al en is het dus puur wat notificaties sturen om er voor te zorgen dat mensen een abonnement afsluiten. Dit in tegenstelling tot een GFN en Stadia, waarbij je weliswaar gratis kunt spelen via je PC, maar als je op je TV wilt spelen zul je toch een investering moeten doen.
Ik heb niet het gevoel dat het echt anders is dan vroeger. De lades met floppy disks waar ik bijvoorbeeld Raptor en Duke Nukem 2 op heb staan heb ik bewaard maar het wordt lastig om die games daadwerkelijk te spelen via diezelfde floppy. Hoe je het ook went of keert, die cd/dvd/blue ray speler blijft een legacy apparaat. Sterker nog in de laatste twee computers die ik heb gebouwd zit uberhaupt geen cd/dvd/blue ray speler meer. Nog sterker, er is niet eens ruimte voor in de de laatsste twee pc behuizing (Be Quiet).

Ik heb liever dat ze die speler eraf laten want dit maakt het apparaat goedkoper én kleiner. Moet ik dan voor de consumenten die ooit een stapel games op disk hebben gekocht 20-30 dollar meer betalen en een groter apparaat aanschaffen? Als jij die oude games wil blijven spelen dan kan dat, op die oude console. Laten we daar niet de huidige generatie mee opzadelen.

Het voordeel van de migratie naar digitaal lijkt mij verder evident; je kunt voor hetzelfde geld véél meer games aanschaffen. Ik ben nooit een console gamer geweest maar kon de Xbox One black friday actie in november 2019 niet weerstaan; 109 euro. Vervolgens kon je online voor letterlijk minder dan 80 cent games als Assasins creed unity kopen. Ondertussen bleek het mogelijk om voor 40 euro per jaar gamepass ultimate af te sluiten. Hiermee heb ik niet alleen toegang gekregen tot een sloot games op de console, maar ook tot meer dan 200 titels voor mijn gaming pc. Dit zijn prijzen die vroeger onmogelijk waren.

Ook gunstig is dat games aangeschaft voor Xbox regelmatig óók op de pc kunnen worden gespeeld. Zo kan je na aanschaf van Forza 4 Horizon zowel op de Xbox als PC spelen (en wordt progressie netjes overgezet). Je hoeft de game maar één keer te kopen. We zijn dus op het punt gekomen dat het Microsoft niet meer uitmaakt of jij op de xbox of de pc speelt. Ook dat is zonder online revolutie niet mogelijk. Tegenwoordig is er ook nog ProjectXCloud en daarmee kun je de console games ook nog eens op je android apparaat opstarten. Ook hier heb ik tot heden niet extra voor hoeven betalen.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2024 22:25]

Je hebt helemaal gelijk. De disc drive ís een legacy apparaat. Maar het staat voor een cultuur die in de game wereld zo geliefd is. Je disc even uitlenen aan vrienden, of weer verkopen of inruilen. Je hebt zelf fysiek je game en beslist wat daar mee gebeurd.

Een tweede punt is dat zonder disc drive je je overgeeft aan het monopolie van de hun eigen online game winkel. En het zal niet de eerste keer zijn dat de prijzen van games daar (die niet geperst, geprint, van hoesje verzien, door distributeur die er winst op maakt en winkel die er winst op maakt, hoeven), maar vervolgens wel bij launch dezelfde prijs of duurder zijn.
Ik heb zelf bijv The Last of Us 2 in de winkel gekocht, en die was 12 euro goedkoper dan online.
Dat is natuurlijk (zacht uitgedrukt), heel vreemd. Als ze structureel vanaf launch die prijzen 5-10% lager hadden gelegd, had iedereen die discjes zonder schaamte geditcht.

Hoe meer Apple in het nauw komt met hun 30% regeling en hun monopolie, is dat een mooie case voor zowel Sony als Microsoft om te kijken hoe dat afloopt... en hopelijk om het zelf anders te doen.

[Reactie gewijzigd door Bezer op 28 juli 2024 22:25]

Een tweede punt is dat zonder disc drive je je overgeeft aan het monopolie van de hun eigen online game winkel. En het zal niet de eerste keer zijn dat de prijzen van games daar (die niet geperst, geprint, van hoesje verzien, door distributeur die er winst op maakt en winkel die er winst op maakt, hoeven), maar vervolgens wel bij launch dezelfde prijs of duurder zijn.
Ik heb zelf bijv The Last of Us 2 in de winkel gekocht, en die was 12 euro goedkoper dan online.
Dat is natuurlijk (zacht uitgedrukt), heel vreemd. Als ze structureel vanaf launch die prijzen 5-10% lager hadden gelegd, had iedereen die discjes zonder schaamte geditcht.
Als dat voor deze games zou gelden zijn dan zou dat inderdaad een probleem worden. Echter die 80 cent voor Assasins creed heb ik niet direct bij de Microsoft Store gekocht maar bij een externe winkel die mij een losse key verkocht. Die key kon ik netjes bij http://redeem.microsoft.com/ invoeren. Zo lang dat systeem in stand blijft is blijft er sprake van een markt met vraag en aanbod. Verschil is dat je nu niet meer naar de Dixons/Dynabyte/Mediamarkt/Freerecord shop gaat voor die goedkopere games maar gewoon online kijkt. Jij profiteert dan van de mismatch tussen vraag en aanbod, Ter indicatie: momenteel kun je +- 40 games voor minder dan 1 euro vinden.
Je hebt helemaal gelijk. De disc drive ís een legacy apparaat. Maar het staat voor een cultuur die in de game wereld zo geliefd is. Je disc even uitlenen aan vrienden, of weer verkopen of inruilen.
Dat is inderdaad iets dat verleden tijd is. Kan mij prima voorstellen dat mensen dit jammer vinden. Overigens koop ik weleens goedkope keys voor vrienden. Maar dat is niet fysiek dus ik snap je punt. Dat is toch anders.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2024 22:25]

Ik heb niet het gevoel dat het echt anders is dan vroeger. De lades met floppy disks waar ik bijvoorbeeld Raptor en Duke Nukem 2 op heb staan heb ik bewaard maar het wordt lastig om die games daadwerkelijk te spelen via diezelfde floppy. Hoe je het ook went of keert, die cd/dvd/blue ray speler blijft een legacy apparaat. Sterker nog in de laatste twee computers die ik heb gebouwd zit uberhaupt geen cd/dvd/blue ray speler meer. Nog sterker, er is niet eens ruimte voor in de de laatsste twee pc behuizing (Be Quiet).
Je hoeft het ook niet intern in een kast te bouwen. Met USB-A (USB2, USB3, ...) kun je heel leuke dingen doen, inclusief een floppy disk aan je machine hangen. CD/DVD ook, en ik denk vast BR ook wel. Je hebt ook nog USB-C, eSATA.

@Bezer maakt een goed punt over het uitlenen van je licentie maar dat is sinds DRM al lastiger geworden. Terwijl het recht om je licentie te verkopen of uit te lenen juist onuitputtelijk behoort te zijn. Toch denk ik dat je die The Last Of Us 2 wel goedkoper had kunnen krijgen online, via de grijze markt (G2A ed).
Is het echt luiheid geworden? Zijn we echt zo verwend? Vroeger had je games op 2-4 discs. Nooit een probleem gehad. Nu heb je UHBD schijfjes zijn volgens mij 60GB per disc. Als je gewoon 2 discs hebs? Dan heb h due alleen de DLC wat over het internet gaat.

Enige minpuntje bij drives is dus de draw distance. Maar zoals je zegt leven we in 2020 waar dus overduidelijk de technologie er niet is om de waar te maken. Maar er het alleen verschuiven naar iets anders.
The Last of Us 2 heeft 2 discs, een install disc en een play disc, dit is totaal niet storend aangezien je de install disc alleen de eerste keer gebruikt.
uhd bluray disc zijn er ook al in 100 gb varianten
Zeker nu Ziggo ook 1000 Mbit/s begint uit te rollen via Coax, ik geniet er inmiddels al sinds Februari van in Delft :)
Misschien een domme vraag, maar ik zie wel een USB poort. Zou het niet mogelijk zijn voor de consument daar zelf een externe DVD of BD-Speler op aan te sluiten?
Mogelijk wel, maar daar schiet je kwa gaming niet mee op omdat een normale bluray drive niet de discen kan lezen van de games.
verwachet het niet, lijkt mij sterk dat het os op de xbox de benodigde drivers heeft voor een externe speler.
Goh anderzijds kan je niet verwachten dat ze voor altijd schijfjes blijven ondersteunen.
Waarom niet? Ik zie goede reden om wel gewoon een fysiek spel te hebben en te kunnen spelen op willekeurige compatible consoles, immers zijn de resultaten uit het verleden dat games zomaar kunnen verdwijnen (voor nieuwe aankopen) uit de digitale bronnen. Tevens kan je dan 2de hand kopen en verkopen.

Ik vermijd digitale opties als de pest aangezien die in mijn ogen absoluut geen hebben t.o.v. wat men ervoor durft te vragen. Ik koop toch niets op launch date, ik heb 0 vertrouwen in de huidige publishers op zinnig functionerende games in de eerste maanden na de launch.
Deze week Forza Horizon 3 gekocht omdat het bericht kwam dat ie uit de Microsoft Store zou verdwijnen. Vanwege muziek rechten, waarschijnlijk. Voor nog geen 9€. Nou, voor 9 € kun je geen buil vallen. Je hoeft niet alles op launch te kopen, hoor. We hebben er nu net zoveel lol mee.
Zoals de PS3, gewoon sparen en of een tweede baan vinden.
Aan de andere kant kan je niet verwachten dat de infrastructuur overal ter wereld goed op orde is. Zelfs ik in NL zit in 2020 nog opgescheept met een lullige 12Mbit verbinding (en nee, daar valt niks aan te doen). Dus schijfjes zijn voor mij nog steeds een "go to", bovendien - makkelijk verkopen.

Wat ik wel merk in mijn verkopen van moderne consoles: "verkoop je ook je account", wat meer dan eens gevraagd wordt.
Bovendien is 300$ heel scherp geprijsd voor een nieuwe console...
Vind de specs bijzonder teleurstellend voor die prijs.

Wat zal het prijsverschil met PS5 digital zijn? 100,-?
Vind de S dan niet heel aantrekkelijk.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 juli 2024 22:25]

Wat vind je teleurstellend er aan dan? 2k 120fps vind ik al aardig nice. Dan heb je nog de upscale naar 4k en de rest van de machine is bijna gelijk aan de series X.. Is het dan echt het feit dat hij native 2k is? Je moet zo denken dat de meeste mensen nog geen 4k in huis hebben dus is dit een erg slimme move. Als je net als ik wel 4k in huis hebt misschien ook wel 120fps ja dan zit je gewoon met de duurdere machines maar he dan kan je het waarschijnlijk ook wel betalen die 200 euro extra.

Wat mij betreft is het een hele goede deal om zo veel mogelijk mensen de kans te geven op next gen gaming. Was ray tracing helemaal vergeten dat zit er ook nog in ;)
1080p, 2k, 4k, 30/60/120 fps is helemaal niet absoluut. Dat zegt in principe niks.
Je hebt een bak met rekenkracht en daar moet je het mee doen.
Mario Kart 8 op WiiU was 1080 en 60, Metal Gear nog geen 720 en 30 op een Xbone. Dat vergelijk zegt niks over de potentie van de machines.

Anyway, de gpu, ram en SSD zijn behoorlijk naar beneden geschroeft in die series S. De SSD alleen is in de series X waarschijnlijk al een stuk goedkoper dan in de PS5. Kortom als het prijsverschil straks op 100,- komt tov Digital PS5 is dat echt niet zon interessante deal.

299,- klinkt in eerste instantie best goed, maar de specs?? Meh..
ik vind het wel grappig want voor een nieuwe console lijkt die wel zwakker dan de XBOX one X.
Er wordt gezegd dat de teraflops niet te vergelijken zijn tussen de one X en series S/X. De series S doet iig geen native 4k zoals de one X wel doet bij sommige games maar de games zijn natuurlijk ook anders gezien ze 60/120fps en ray tracing kunnen ondersteunen in de volgende generatie. Maar zelfs al kijk je alleen naar de teraflops dan pak je niet mee dat de chipset en ssd ook veel gaan uitmaken voor de volgende lichting aan games
Niemand verplicht je iets. Je kan ook gewoon je Xbox 360 of Xbox One gebruiken voor je oude games.

Vind dit soort opmerkingen altijd zo onnuttig. Er word je een keuze gegeven en toch klagen. De verwachting was eerst dat er slechts 1 next gen console zou uitkomen. Nu blijkt de Series S nog verrassend goedkoop te zijn en zeer goeie specs te draaien in een super klein formaat. Als je dan nog mensen krijgt die dan gaan klagen is dat gewoon een pure tunnel visie op negativiteit. Ik zie ontzettend veel positieve dingen hier en je krijgt het toch voor elkaar om de 1e comment in dit artikel negatief uit te beelden.

Als je zo graag oude games wilt spelen kan dat altijd met een ouder console. De Nintendo Switch kan ook geen oude games afspelen tenzij je die digitaal koopt. Maar ik hoor nooit mensen klagen over Nintendo omdat zij altijd al verschillende cartridges of CD's hebben gebruikt. Enkel en alleen de Wii was backwards compatible met de GameCube. Elk andere console van Nintendo was dat niet op remasters en digital content na.

Vind het absoluut onterecht om hier te klagen terwijl je voor 300 euro 3 keer de waarde krijgt. Laten we niet vergeten dat deze consoles met flinke verlies worden verkocht aan consumenten. Als je de volle ervaring wilt mag je niet klagen en koop je gewoon de series X. Die 200 euro voor een 3x zo krachtig console(in teraflops) en een CD speler moet het je waard zijn als gamer. Is dat het niet kun je gewoon je xbox one of 360 naast je Series S neerleggen.
In de handheld lijnen deed Nintendo juist best veel aan backward compatability. De GBC kon GB games aan, de GBA kon GB en GBC games aan, de DS kon GBA games spelen, de 3DS kon DS games draaien. Dan had je nog adapters voor sommige consoles om de handheld games te draaien. Dan kon je meestal ook zo goed als alle titels van de vorige generatie(s) spelen. Nintendo is vrij pioneering hierin tenopzichte van MS/Sony.

Nu doen ze het idd een stuk minder, en sinds de wii proberen ze hard om je oude titels opnieuw te laten kopen elke keer. Hier is altijd best veel kritiek vanuit juist de trouwe fans op geweest. (Donkey Kong Country bijv. kon je kopen voor de SNES, geport naar de GBA, geemuleerd voor de wii waar het een nieuwe digitale aankoop was, toen ook te koop digitaal voor de Wii U en toen ook nog eens voor de 3DS, en elke keer moest je opnieuw betalen... Nu ook inbegrepen bij een abbonement voor de Switch en wordt meegeleverd met de SNES mini. 7 releases waarbij je altijd opnieuw moet betalen dus, daar is best wat onvrede over :) ).

Dus hier hopelijk wat nuance dat Nintendo wel aan backward compatability deed, maar ook probeert de fans een poot uit te draaien.

Ben zelf trouwens erg blij met mijn One S All Digital edition, vind het mooi dat hij goedkoper was door het ontbreken van een disc drive die ik persoonlijk toch niet mis. Ik denk dat er zat mensen zijn die liever ~50 euro besparen met een discloze Series S dan er extra voor moeten betalen, een logger apparaat hebben, en meer lawaai. De rest kan prima de Series X kopen als het ze echt wat waard is. Maar de klagers hoor je het hardst :)
Klopt op handheld gebied hebben ze lange tijd een backwards compatible constructie aangehouden maar ik snap ook wel goed dat je op een gegeven moment niet een console wilt uitbrengen met die zelfde schijflade als de generatie ervoor. Met de Gamecube was de tijd van cartridges voorbij en die hebben ze inmiddels opnieuw geïntroduceerd in een kleiner formaat voor de switch. En bij de next gen consoles van Sony en Microsoft gaan ze richting Digital Only en heb je tenminste nog de optie om een CD schijf te kopen.

Ikzelf hoop persoonlijk dat we games in winkels kunnen blijven kopen met doosje. Het heeft altijd wel iets en staat mooi in je collectie. Maar nu met Steam, GamePass en goedkope redeem codes die je online kan halen en het gemak van gelijk spelen is digital toch echt waar het heen gaat.

Feit is dat Nintendo nu het minst backwards compatable is en je alles opnieuw moet kopen maar gelukkig wel tegenwoordig met een remastered jasje.
Oude games van 360 konden worden overgezet op USB of externe HDD. Kan dat niet meer?
Dan zou de prijs van de S wel snel richting de X gaan. Want een UHD bluray speler is (nog steeds) echt niet zo goedkoop.

Snap best dat MS niet vier verschillende versies wil gaan produceren, twee opties is ook meer dan voldoende.
Het hoeft dan toch juist geen UHD bluray speler te zijn, maar juist een spotgoedkope DVD speler, die puur voor backwards compatibility is.
Ja maar dan krijg je weer klagers, terecht, dat het raar is dat je een Xbox Series S console koopt, maar je kunt er geen schijfjes voor de Series op afspelen / installeren, maar alleen van de originele/360/One. Games specifiek voor de Series S/X kun je dan alleen downloaden. Dat is logischerwijs niet te verkopen denk ik.
een spotgoedkope DVD speler, die puur voor backwards compatibility is.
Xbox One games waren al blu ray, dus weinig bc met een dvd drive.
Hij heeft toch een usb-aansluiting, het zou mooi zijn als je dan een losse dvd speler eraan kunt hangen en zo je oude game draaien.
Maar hij is dan niet backwards compatible want xbox one werkt met Blu-ray disks..
Als dat niet het geval was had je een punt maar je kan het dan niet half backwards compatible maken dus Blu-ray moet er dan in en heb je de kosten weer
Valt toch wel mee, of niet?
Het gaat slechts om een blu-ray drive, aangezien de andere hardware reeds aanwezig is.
Zie bijvoorbeeld al drives voor 60€, dat zal voor Microsoft zeker nog een stuk goedkoper te doen zijn.

Qua prijs en doel ziet het ding er leuk uit, reviews moeten laten zien of dit echt zo is, maar het gebrek aan een drive zal veel mensen afschrikken. Want niet iedereen heeft zin om even een game volledig te downloaden
Of effe een game van een vriend te lenen zal er ook niet bij zijn.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 28 juli 2024 22:25]

Dan zou de prijs van de S wel snel richting de X gaan. Want een UHD bluray speler is (nog steeds) echt niet zo goedkoop.
Ik gok dat get grote prijsverschil zit in de zwakke gpu, ram en helft van de SSD opslag.

Die speler zal wel meevallen. Bovendien is dit op de langere termijn gunstig voor digitale verkoop in eigen store
Je hoeft geen disclade te hebben om oude games te spelen want vaak staan die ook in de Store. Je kan alleen geen goedkope 2e hands games spelen, wil je dat wel dan heb je inderdaad de disc versie nodig.
.oisyn Moderator Devschuur® @Nogne9 september 2020 17:21
Je hoeft geen disclade te hebben om oude games te spelen want vaak staan die ook in de Store
Het gaat om oude games die je al hebt. Als je die digitaal hebt dan kan dat idd, anders kan je toch echt niet anders dan je oude console laten staan.
Ik vind het gat tussen de S en de X van 299 naar 499 best aanzienlijk. Het zou mooi zijn als Microsoft dat zou vullen met nog een variant voor bv 399 die kwa kracht vergelijkbaar is met de S maar dan inclusief disc drive en 1TB opslag i.p.v. 512GB. Persoonlijk zou ik voor backwards compatibility ook een variant met disc drive de voorkeur geven.
Je word verplicht 200 euro meer te betalen als je je oude games wilt spelen, of oude 360 games..
1. Je hebt die oude games, dus ook die oude console, om de games te blijven spelen
2. Microsoft had verdorie het plan om met de XB1 al je games te koppelen aan je MS account, maar gamers vonden dat stom, dus MS stopte die plannen weer in de kast waardoor je nu dus nog steeds met schijfjes bezig bent... dus tsja, nu bestaat dit probleem :+

Voor 300€ heb je een console die alle nieuwe games aan kan op een erg goede resolutie (1440p gaming is echt wel top), voor 500€ heb je er een die het kan op een nog hogere reselutie, en die ook schijfjes kan inladen. Die 500€ is minder dan mensen tegenwoordig elke 2 jaar aan een nieuwe telefoon uitgeven, dus dat te betalen voor een erg krachtige console vind ik niet bepaald een probleem.
dit is typisch microsoft, maximaal inzetten op cashflow. volledig begrijpelijk, maar de manier waarop deze producten worden geplaatst is te aggressief
Hoe bedoel je te agressief? Als in lage prijs? Ze zijn inderdaad goed geprijsd maar wat is hier mis mee?
Tja, en mijn high end gamepc's hebben dan weer wel een fysieke speler, en ik gebruik ze minstens eens per week nog.
Dat jij ze niet nodig (meer) hebt, betekent niet dat iedereen die ze wel gebruikt niet met de tijd meegaat
Heel interessant ding, enkel die SSD is eigenlijk net te klein. Dat doet mij twijfelen. Ik had gehoopt dat het toch nog 1TB ging zijn.

Die uitbreidingssticksstick van 1TB zal wel rond 200-250 euro gaan kosten. (Er zijn recent screenshots 'geleakt' die 219USD aangeven)
Tja het probleem is dat het proprietary zooi is en dan is het vaak vrij duur.
De ps5 heeft een M2 aansluiting en ze zeggen dat het nog getest moet worden maar de is dus waarschijnlijk de mogelijkheid dat je een nvme ssd kunt kopen die aan de snelheid eisen voldoet en dat je deze dan gewoon als schijf voor de ps5 kunt gebruiken
ja leuk, maar de ps5 verwacht ook een bepaalde snelheid die alleen de nieuwe M2 SSD's gaan halen. Dus ga er maar van uit dat de komende jaren je op de ps5 net zo veel betaald voor een 1tb uitbreiding van de SSD
Inderdaad leuk. En ik denk dat de prijzen voor de nvme SSDs met 5.5 GB per second sneller zullen zakken dan de prijs voor de Xbox SSD.
Onder andere omdat er al SSDs zijn met de genoemde snelheid. En bij deze kunnen vrij veel fabrikanten een SSD uitbrengen, bij de Xbox zal dit hoogst waarschijnlijk beperkt zijn tot Seagate.
Wellicht komen er op termijn third party opties? Zoals met memory cards op de gamecube :P.
60% van de prijs voor 33% van de grafische kracht?
Over 2 jaar is die Series S alweer underwhelming (aannames etc. I know.) 4 TFlops is een GTX 1060!!!! Hoe wil je daar 1440p60 mee realiseren?
Een groot voordeel van de consoles is dat er maar 1 type configuratie is en dus maximaal kan worden geoptimaliseerd (zeker aan het eind van de console).
Bij de pc heb je veel meer rauwe kracht nodig voor hetzelfde "beeld".
En Tflops zijn een slecht vergelijk.
Zie hier:
https://itigic.com/nl/tfl...ul-when-comparing-yields/

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 28 juli 2024 22:25]

Dat valt wel mee hoor. Op een console kun je de grafische instellingen niet kiezen. Daar speel je echt niet op 1440p ultra settings maar eerder op medium/high. En beetje current gen PC blaast deze consoles echt wel weg qua rekenkracht en grafische mogelijkheden. Helemaal met de RTX3000 serie. Wat nu op de consoles mogelijk gaat zijn is al vele jaren mogelijk op de PC.
Kan best zijn maar op de consoles (althans de playstation en Nintendo) komen de exclusives die je nooit op je pc zal spelen. Leuk dan al die rekenkracht zonder die vette games. Daarnaast is een console ook een stuk gebruiksgemak. Geen driver issues geen exotische configuratie die voor problemen zorgt geen zwaar besturingssysteem op de achtergrond ect ect.
PC heeft meer exclusives dan de consoles plus Sony heeft aangekondigd sneller hun exclusives naar pc te brengen. Misschien wel tegelijkertijd.
Ook dat valt te betwijfelen. Microsoft heeft ook wel door dat er ook vele miljoenen PC gamers zijn. De gamepass is ook beschikbaar op de PC. Games zijn dus niet meer console exclusieve maar console + PC direct bij Launch. Halo en Darktide komen bijvoorbeeld ook direct uit voor de PC.

Wat betreft gebruiksgemak heb je zeker een punt. Maar het ging mij voornamelijk om de reactie hierboven. Daar werd min of meer geconcludeerd dat een console even snel is als een PC omdat een PC veel meer rauwe rekenkracht nodig heeft voor hetzelfde beeld. Dat is natuurlijk onzin.
Dat klopt, maar ik reageerde ook op het 1440p60 verhaal. Dat is prima mogelijk met de nieuwe console waarschijnlijk. En het Tflops vergelijk verhaal tussen verschillende generaties zegt niets.
En ik persoonlijk moet zeggen dat ik in de meeste games erg weinig verschil zie tussen ultra en high... Zeker op de bank op 3 meter of meer...

[Reactie gewijzigd door BlaBla1973 op 28 juli 2024 22:25]

Klopt, op een console kun je nooit de details van een game zien. Tenzij je heel dicht bij je tv gaat zitten, hoewel het detail er dan vaak ook niet is vanwege checkerboard en/of variërende resoluties. Games scherp weergeven kan alleen een pc.
Een groot voordeel van de consoles is dat er maar 1 type configuratie is...
... behalve dan dat je reageert op de aankondiging van het tweede type :+

Serieuzer: game makers gaan niet optimaliseren voor de S. Wie de beste graphics wil, kiest de X, dus de kopers van de S zijn een zelf-geselecteerde groep die prijs belangrijker vindt dan looks.
Lol, scherp ;)

Het is toch niks anders dan wat er nu gedaan wordt met de huidige consoles.
Je kan op de PS4 in bv Uncharted niet 4k aan zetten , wat wel gaat in de PS4 Pro .
Er is dus maar 1 type hardware configuratie , die je in 1080P of 4K laat renderen en evt met minder detail.
Ik bedoel ps4 pro was (dacht ik) 4.8 TFlops. Meeste games waren 1800p 30, of 1080p 60fps. Maar ik vermoed dat ze wel dingen kunnen regelen met de snellere cpu die erin zit. Aangezien die vaak ook worden gebruikt op consoles voor renderen (dacht ik) in ieder geval was dat in de PS3 tijd wel zo, mits je wist hoe je die cpu optimaal gebruiken kon.
De prijs zit hier voornamelijk in de CPU en SSD.
Dolby vision ook voor series x voor films?
Ga ik wel van uit
Voor films/series is het beschikbaar vanaf launch, voor games in 2021.

"It will also support Spatial Sound, including Dolby Atmos, and Dolby Vision via streaming media apps like Disney+, Vudu and Netflix at launch. Plus: Dolby Vision support for gaming will come first to our next-gen Xbox consoles in 2021."

Bron
Dolby Vision support for gaming
Dat is interessant! Mijn tv (LG CX) kan met dolby vision content automatisch het beeld aanpassen op het omgevingslicht. Ik heb deze functie altijd aanstaan voor dolby vision films en series. Misschien in de toekomst dan ook voor Xbox games :o.
Dolby Vision wordt nu ook al op de One S en X ondersteund, in ieder geval met de Netflix app.
Helaas niet voor de blu-ray speler zover ik kon vinden. Ben benieuwd of het bij de Series X anders is.
Hopelijk gaat deze console er niet voor zorgen dat de capaciteiten van de PS5 en Series x worden gelimiteerd, doordat deze console slechts 10 gb gddr6 heeft. Het zou zonde zijn als games minder goed worden omdat ze ook op deze console moeten lopen.
Mee eens ik ben hier ook wel huiverig voor! Maar je hebt wel minder RAM nodig met de lagere resolutie (het is ook video RAM).

Waar ik ook een beetje bang voor ben is dat MS native 4k nu echt pushed terwijl het misschien zelfs soms voor de Series X beter zou zijn om niet native 4k te doen in ruil voor meer grafische effecten. Maar als we naar de concurrent kijken dan is Ratchet and Clank ook native 4k, dus het lijkt erop dat Sony ook voor native 4K gaat.
Overal wordt de S staand gepresenteerd, maar o.b.v. de plaatsing v/h logo zou je toch verwachten dat deze liggend bedoeld is? Of kijk ik dan verkeerd?
Het tweede plaatje in het artikel heeft 'm liggend.

Waarschijnlijk vindt Microsoft marketing 'm staand wat fotogenieker?
Ding heeft natuurlijk een geweldige Bang voor zijn buck. Jammer van het ontbreken van de 4k-bluray speler.
Ik vind eigenlijk van niet, het lijkt me wel een Next gen console die niet next gen is maar wel die spellen kan weergeven alsof je een Next gen game op een current gen console speelt.
Ik vind de redenering dat mensen die niet de volle melk willen betalen wel een goedkoper alternatief zouden aanschaffen met daarbij een maandelijks abbonement. Ik ga er van uit dat als je een krap budget hebt je niet gaat kiezen voor een extra vaste maandelijkse kost (game pass).

Mij lijkt het dat MS deze console puur uitbrengt voor de extra sales, of om mogelijke sales van Sony af te snoepen. Indien Sony hun digital only console ongeveer gelijk zou prijzen zie ik dit voor Microsoft niet meteen een succes worden, toch niet buiten de VS
Sony gaat de DE versie echt niet dezelfde prijs geven. Dan moeten ze 200 dollar verlies per console nemen en dat betekent miljarden aan verliezen. Op zijn goedkoopst zal de DE 400 dollar kosten, maar ik verwacht dat de DE 449 gaat kosten.
Ik zeg specifiek ongeveer gelijk, kans is groot dat die gwn 349 zal kosten en de andere versie 499
Deze Series S is een budgetversie waar toevallig ook de discdrive is uitgehaald. De reden dat de Series S 200 euro goedkoper kan zijn, is omdat er veel minder dikke hardware inzit. Daar zit het verschil. Het uitsparen van de drive scheelt hooguit 50 euro.

De PS5 Digital Edition is hetzelfde als de PS5, maar mist enkel de discdrive. Er is imho geen enkele reden om er van uit te gaan dat 150 euro verschil maakt. Je kan beter rekenen op 399 voor de Digital Edition (waarbij ze rekenen op een marge uit digitale aankopen) of 449, er vanuit gaande dat de 'gewone' PS5 499 gaat kosten.
Toch wel, het ding is goedkoper om te produceren, maar de aangekochte games genereren meer omzet én meer winst. Het prijsverschil of de verlies bij verkoop wordt dus snel goedgemaakt. Dit berekenen ze meestal op de ratio consoles tov digitale verkopen van de huidige generatie. Dacht dat die op 9 stond. Daar vanuit gaande kan je dus 90 euro, grofweg, extra verdienen aan de digitale consoles, das met die andere 50 euro en je komt al snel om een makkelijk te verteren verschilbedrag van 140 euro bij verkoop. Wanneer je er van uitgaat dat de markt nog groeit zou Sony dus op een agressieve manier 150 a 200 kunnen slikken per verkochte digitale consoles.

[Reactie gewijzigd door killerbie op 28 juli 2024 22:25]

Dan doe je wel de aanname dat dat getal 9 blijft, ook als games allemaal een tientje duurder worden. Sowieso verschilt de attachment rate fors per generatie en per console.
En denk je dat consolebezitters minder games zouden kopen als je de console verkoopt voor 399 ipv 349? Ik denk dat de attachment rate grofweg gelijk blijft, en je dus simpelweg 50 euro meer verdiend aan een digital-only PS5 als je de prijs 50 euro hoger maakt.

De eerste jaren is de vraag groter dan het aanbod wat uberhaupt te produceren valt. In tegenstelling tot vroeger (toen de kostprijs van een console fors hoger was) kan je de concurrentie echt niet uit de markt prijzen. De wereld is veranderd :)
Denk het niet, bij 50 minder verkoop je normaliter meer consoles, en dus ook meer games.

50 euro meer kan voor mij uitmaken dat ik 2 maand langer moet sparen, dus heb ik de console 2 maand minder lang waardoor ik misschien 1 spel minder aanschaf.

De prijs is echt iets heel moeilijk, je kan die op zoveel verschillende manieren berekenen.

De one s gaat echt voor goedkoop en toegankelijk, mits een paar toegevingen.
ze verkochten in het begin ook met verlies, en op het einde alsnog met winst, en winst vanuit Games.
Dus wat houdt te ze nu weer tegen te doen. Daarnaast ik persoonlijk wacht op de PS5 met drive omdat ik het spel aanbod leuker vindt, en de 3th party games er ook op uitkomen. Dus ik mis niet echt veel.

Maar voor de gene die echt Digital Only willen zoals MS dat ook prijst moet je gewoon op veel dingen korten. Al doet de PS5DE qua prestaties precies wat de normale PS5 ook doet, alleen dan digitaal. Dus in dat opzichte is de PS5 een betere keus want je mist niks, er is geen onderscheid.
ze verkochten in het begin ook met verlies
De PS4 werd zo ongeveer tegen kostprijs verkocht. Het verlies was nihil per console. De PS2 en met name PS3 werden, net als Xbox/Xbox 360, pas echt met forse verliezen verkocht.
Dat schip is dus allang gekeerd, en consoles zullen gewoon met een eerlijke winstmarge verkocht gaan worden.
Dus wat houdt te ze nu weer tegen te doen
Aandeelhouders? Marktdominantie is waardevol, maar het moet wel haalbaar zijn. Dat is nu erg lastig.
Maar voor de gene die echt Digital Only willen zoals MS dat ook prijst moet je gewoon op veel dingen korten. Al doet de PS5DE qua prestaties precies wat de normale PS5 ook doet, alleen dan digitaal. Dus in dat opzichte is de PS5 een betere keus want je mist niks, er is geen onderscheid.
Ik verwacht niet dat de PS5 Digital Edition ook €200 goedkoper gaat worden dan de PS5. Dat zal eerder 50 tot 100 euro zijn, en dat maakt het plaatje heel anders.

Xbox Game Pass ("Netflix voor games") maakt digital-only een to-taal andere deal dan digital only voor PS5, waar je 10 euro extra toelegt op iedere game en de resellwaarde inlevert. De Series S onttrekt ontzettend veel waarde aan zo'n Game Pass. Zonder een waardig PSN-alternatief voor Game Pass zie ik heel weinig redenen om voor een digital-only PS5 te gaan.
Kun je ook in één keer spellen kopen zonder maandelijkse kosten? Of kun je de S dan alleen gebruiken met een game pass?
Je kunt ook digitale games kopen, vanzelf. Genoeg games die niet op Game Pass staan of komen, die kunnen ze niet buitensluiten.
Je kan ook gewoon digitaal games kopen (en houden).
Ik heb ook geen 4K nodig, mijn xbox staat aangesloten op een 32inch 1080p Toshiba van 10 jaar oud in de slaapkamer, maar als er een nieuwe game uit is die ik interessant vind wil ik die wel kunnen spelen, grootste nadeel aan de series s vind ik gewoon de beperkte opslag
Letterlijk de tweede zin (de subtitel) van het artikel waar je naar linkt:
Everything you need to know about Xbox Series X and its disc-less sibling, the Xbox Series S
(aangezien dit artikel specifiek over de Series S gaat)
Hopelijk komt Sony nu ook snel met wat meer informatie.
Dat nieuwe spellen verder geoptimaliseerd kunnen worden, en daarmee niet zoveel ruimte in moeten nemen, gaat nog niet betekenen dat dit iedere ontwikkelaar gaat lukken. Dan is die halve TB toch wel erg weinig.

Ik hoop dat de digitale versie van de PS5 minstens 1 TB heeft.
de PS5DE daarin tegen is gelijk aan de hardware als de PS5 normaal, dus in dat opzicht mis je qua performance gewoon niks. En lever je niets in zoals dat wel op de MS consoles gebeurd.
Goh inleveren, wat ben ik met een 4k console als mijn tv nog film je is. Ik game vooral gratis games, gold en CoD. Dus die 100€ voor de volledige collectie online games is voor mij wel een goede deal
Ik hoop dat de digitale versie van de PS5 minstens 1 TB heeft.
PS5 DE is gewoon een PS5 zonder disc drive, alles is hetzelfde voor de rest, inclusief de 800+GB opslag.
Wat ik jammer vind is dat er maar 512 GB opslag is zonder disc drive, met 2 grote games is de ssd ruimte al vol. Hopelijk bied Sony een betere oplossing.
Als je dat een probleem vind dan koop je toch gewoon de series x met 1tb schijf? Heb je nog meer opslag dan de PS5 ook!
Installeren en downloaden zal gelukkig wel een stuk snellen zijn met die ssd.
Vind de 512gb trouwens ook wel een rare keus van Microsoft, zou kunnen dat ze een optie toe gaan voegen om gamepass spellen te streamen naar de Xbox.
De prijs en vormfactor zijn de twee positieve pluspunten hieraan... Ik denk dat de console geschikt is voor de gamer die op zijn tijd een spelletje wilt spelen, maar wel wilt meegaan met de tijd.....

De doelgroep van deze console zal dan ook niet de fanatieke consolegamer zijn.... die geeft echt wel 200 euro meer uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.