Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA Play-gameabonnement wordt deel Xbox Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc

Microsoft gaat Xbox Game Pass Ultimate-abonnement en het goedkopere Game Pass-pc-abonnement uitbreiden met de integratie van EA Play. Dat is een soortgelijke dienst waarmee Game Pass-abonnees zonder extra kosten toegang krijgen tot EA-games.

Microsoft meldt dat de integratie van EA Play alleen geldt voor het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement en voor het Game Pass-abonnement voor de pc. De integratie is dus niet aan de orde voor het reguliere Xbox Game Pass-abonnement voor Xbox-consoles. Het is nog niet duidelijk wanneer de samenvoeging van deze twee abonnementen precies beschikbaar komt. Microsoft zegt dat dat het geval is vanaf de feestdagen, wat doorgaans betekent voor het einde van november.

Door deze samenwerking krijgen Xbox Game Pass Ultimate-abonnees de mogelijkheid om zonder extra kosten te kiezen uit meer dan zestig titels van Electronic Arts. Tot nu toe moesten geïnteresseerden daarvoor een apart abonnement bij EA afsluiten. Met EA Play komen er populaire titels van de uitgever beschikbaar, zoals FIFA 20, Titanfall 2 en Need for Speed Heat. Ook de titels uit reeksen als Battlefield, Mass Effect, Skate en The Sims zijn beschikbaar. EA Play biedt geen volledige toegang tot de nieuwste EA-games, maar biedt wel probeersessies voor nieuwe titels, voor de duur van tien uur. Op een later moment zullen die titels ook onderdeel worden van het beschikbare aanbod. Daarnaast komen er kortingen op digitale content, zoals dlc.

Xbox Game Pass Ultimate geeft voor 13 euro per maand zowel op de Xbox One als de pc toegang tot een grote catalogus aan gratis te spelen games, die nog wel eerst geïnstalleerd moeten worden. Daar zit het Xbox Live Gold-gedeelte ook bij, zodat het spelen van multiplayer ook mogelijk is. Doordat Xbox Game Pass Ultimate vanaf 15 september cloudgaming via Android krijgt, kunnen sommige EA-titels op termijn ook vanaf een Android-smartphone gespeeld worden. Dat geldt niet voor alle games, zegt Microsoft.

De integratie van EA Play geldt ook voor het losstaande Game Pass-abonnement voor de pc, dat nog in bèta zit en 4 euro per maand kost. Dat is opvallend, want EA Play kost voor de pc ook 4 euro. Gamers die daar gebruik van maken, kunnen dus overstappen naar Game Pass en voor hetzelfde geld toegang tot meer games krijgen. Microsoft zou de prijs van het pc-abonnement wel kunnen verhogen, als het uit de bètafase gaat.

EA Play is de nieuwe naam waarin de uitgever zijn voormalige diensten EA Access en Origin Access heeft samengevoegd. De abonnementsvorm Origin Access Premier wordt omgezet naar EA Play Pro. Dit is het duurdere, op de pc gerichte abonnement, waarbij gebruikers ook meteen toegang hebben tot de nieuwste EA-titels.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-09-2020 • 16:34

89 Linkedin

Reacties (89)

Wijzig sortering
Niet geheel onbelangrijk voor mensen die al een EA Play hebben en een Gamepass Ultimate.
Op het moment dat EA Play in Gamepass Ultimate komt wordt er gekeken hoe lang je huidige EA Play nog geldig is. Is dat meer dan 50 dagen, dan volgt een 3:1 conversie van EA Play naar Gamepass op basis van maanden (naar boven afgerond)

bron: https://twitter.com/major.../1303685114497363968?s=20
mooi! Ik had die xbox pass genomen om eens te kijken of Flight Simulator iets voor mij (eigenlijk niet echt) maar als ik voor die prijs ook alle single player campaigns van BattleField 1,4 en hardline kan spelen, dan ben ik wel blij!
Ik heb toevallig gister voor 24 euro een jaar game pass ultimate genomen dus ja ga zeker de 15e eens kijken wat er allemaal te spelen is.

voor mensen die ook willen overstappen en dit nog niet hebben gedaan

Je kan online voor 23 euro 1 jaar xbox live gold kopen. Je kan max 3 jaar op je account zetten. Als je daarna de trial start van game pass ultimate wordt je gold 1 op 1 omgezet naar ultimate. Dus je kan voor 70 euro 3 jaar game pass ultimate halen.
Is dit voor de xbox variant of ook voor de PC gamepass?
Game pass ultimate is zowel de xbox versie als de pc versie gecombineerd. Dus ja dat geldt ook voor de pc versie
Dit komt ook naar de PC-Only variant van Xbox GamePass.
En waar heb je een jaar voor 21 euro gevonden?
https://www.eneba.com/nl/...nths-xbox-live-key-brazil

VPN aanzetten naar Brazilië en dan toevoegen op je eigen account. Werkt prima
ik beschouw dit gewoon nog steeds als een vorm van diefstal. De mensen in die landen hebben niet de koopkracht van "ons rijke westerlingen", de prijzen zijn daarop aangepast (en overigens alleen mogelijk omdat andere landen wel meer kunnen opbrengen).

Wees blij met de welvaart waarin je woont en betaal gewoon de zeer schappelijke prijs die de gamepass waard is in plaats van het aller onderste uit de kan proberen te halen.
zijn ook in nl zat mensen die niet continue max prijs kunnen betalen, die dan maar buitensluiten? of komt het erop neer dat wij veel betalen zodat ze in brazilie het goedkoper kunnen doen??
Ja sorry, maar daar kan ik echt niet mee zitten. Snap je idee er wel achter, maar dan moeten ze er gewoon voor zorgen dat het niet mogelijk is. Vind €10 ook gewoon teveel voor gamepass dus het is of dit of niets. Heeft verder niets te maken met kunnen betalen, wamt hoe meer ik verdien hoe meer ik uit geef :+
Heb je een link voor ons?
Zie de reactie op rdgut. Let wel op je mag nog geen game pass ultimate abbo hebben gehad en dus nog toegang hebben tot de 1 maand voor 1 euro. Die moet je activeren nadat je de xbox live gold kaarten hebt toegevoegd aan je account
Ik heb recentelijk ook ná mijn 1-euro trial opnieuw Game Pass Ultimate genomen (a 13,-) waarbij mijn 9 maanden Gold gewoon 1:1 werden omgezet.
Als je geen abbonement wilt starten kan je ook gewoon een maand ultimate kopen. Ook daar vind je wel keys van. Dan krijg je ook de upgrade.
Hoe rijm ik dat met https://www.xbox.com/nl-NL/live/gold/upgrade? Daar staat dat 12 maanden gold recht geeft op 4 maanden Ultimate.
Klopt. Dit is als je al ultimate hebt en dan live kaarten toevoegd. Zolang je dit niet hebt en nog steeds de 1 maand voor 1 euro kan halen worden ze 1 op 1 omgezet
Kan ik ergens zien of ik al ultimate heb gehad?
Zelfs als je Ultimate al gehad zou hebben, is er nog altijd een 1:1 conversie als je nu Live Gold neemt en dan terug Ultimate neemt.

Of je al Ultimate had of niet, maakt enkel uit voor hoeveel je betaalt voor de eerste maand. Had je nog geen Ultimate, betaal je slechts 1 euro. Had je het wel al, betaal je de reguliere €13. Vervolgens worden onmiddellijk je resterende maanden Gold Live omgezet in evenveel maanden Ultimate.

EDIT: hier link naar de FAQ : https://www.xbox.com/nl-BE/live/gold/upgrade
Wat gebeurt er met mijn voorafbetaalde maanden voor Xbox Live Gold en/of Xbox Game Pass als ik Xbox Game Pass Ultimate neem?

Als je Xbox Game Pass Ultimate neemt, voegen we alle vooraf betaalde tijd voor Xbox Live Gold en/of Xbox Game Pass toe aan Xbox Game Pass Ultimate tot een maximum van 36 maanden.

Als je bijvoorbeeld 3 maanden Xbox Live Gold en 3 maanden Xbox Game Pass al op je account hebt staan wanneer je de eerste maand voor Xbox Game Pass Ultimate aanschaft, heb je in totaal 7 maanden Ultimate op je account staan voordat je je lidmaatschap moet verlengen.
Die conversie heeft dus niets te maken met of je al Ultimate had of niet.

EDIT: ik zie dat er in de FAQ wel staat 'eerste maand' maar heb toch al bevestigingen gelezen dat het ook is als je je opnieuw abonneert. Lijkt me ook logisch dat je betaalde maanden XBox Live of Game Pass niet zomaar vervallen. Al zou het ook logischer zijn dat het gewoon 3:1 geconverteerd wordt net zoals er gebeurt als je de kaartjes verzilvert terwijl je al Ultimate hebt. Maar hey, ik klaag niet met 3 jaar GPU voor de prijs van 3 jaar Live Gold.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 9 september 2020 17:59]

Dus als ik het goed lees kan ik mijn huidige Ultimate abonnement waar ik de volle mep voor betaal gewoon laten verlopen eind deze maand, om dan via de reeds beschreven omwegen 36 maand gold aan te schaffen en te activeren, en daarna eenmalig 13 euro betalen om het nieuwe gold abonnement om te zetten naar ultimate?
Klopt, dat is toch wat ik van anderen gelezen heb (zelf was ik nieuwe abonnee dus €1 + 1:1 omzetting van XBox Live Gold).

PS: ik vermoed dat de logica is, dat ze liever hebben dat iemand al direct voor 3 jaar ver betaalt, aan €60 per jaar (of goedkoper via wat truukjes), dan €13 per maand dat wel steeds opzegbaar is.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 10 september 2020 09:51]

Vreemd dat het zo werkt.... Misschien vinden ze het voor nu wel prima bij MS om maar zoveel mogelijk gebruikers van gamepass te krijgen ,zodat mensen gaan wennen aan het abonnement en alle mogelijkheden die er bij zijn, en dan maar hopen dat men bereid is om het volle pond te betalen om de dienst te behouden als ze deze omweg onmogelijk gaan maken.

Ik zit wel wat in dubio... Aan de ene kant is hier een flinke besparing te realiseren. Geld wat je weer kunt besteden aan bv de nieuwe console, controllers en games.

Anderzijds is het ook niet erg om te betalen voor iets wat goed is, zodat er ook weer meer budget beschikbaar komt om zaken nog beter te maken.
Leuk joh, referral-linkjes? Dezelfde link, maar dan zonder die onzin: https://www.microsoft.com...tivetab=pivot:overviewtab

Overigens kun je ook op websites als cdkeys.com terecht voor Game Pass-aanbiedingen.
Ik had het van een site die dit systeem uitlegt. En die had het in een referral gegooid.

[Reactie gewijzigd door andytuinman3 op 9 september 2020 17:20]

Waar koop je dat voor 23euro?
Jup, ik heb zo 3 jaar gamepass gekocht 👌
Als je dit voor 3 jaar wil, let er dan op dat je geen gratis maanden activeert dmv automatische betaling aan te laten zetten, want je mag echt maximaal 36 maanden vooruitbetalen, en je laatste key voor 12 maanden zal dan niet activeren.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 10 september 2020 14:40]

Ja ik hoorde al zoiets. Ik dacht zelf dat die maanden boven de 36 dan zouden vervallen maar blijkt dat je ze helemaal niet kan activeren dan.
Ik heb eieren voor m'n geld gekozen en de laatste kaart dan maar geactiveerd nadat ik de upgrade gedaan heb. 12 maanden worden dan 4 maanden game pass ultimate. Het is alsnog spotgoedkoop (minder dan 2 games tegen normale prijs) voor 2,5 jaar game pass.

Ik had geen zin om het af te wachten gezien 1. ik dit ga vergeten 2. Microsoft misschien hun policy aan past rond de launch van de XBOX Series S/X.

[Reactie gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 10 september 2020 16:30]

Oh lol had ik dit maar gelezen :+ Heb nu ook 25 maanden geactiveerd door die gratis maand en ik zit met dezelfde keuze voor mijn laatste kaart. Vergeten zal meevallen, want kan er gewoon een agenda punt van maken en ik neem aan dat wel van de voren even melden als ze dit stopzetten anders blijven er veel mensen met Xbox Live zitten. Tenminste daar hoop ik op :)
Ja ieder zijn ding. Het is alsnog spotgoedkoop als je het totaalplaatje bekijkt. Ik had al eens gebruik gemaakt van de trial dus het was voor mij per maand gemiddeld €3,50 in plaats van €2,92. En ik kan er nu direct gebruik van maken.
Ondertussen al €27,70, maar blijft een goede deal.
En vergeet ook niet dat dit mogelijk blijft na het verlopen van je abonnement. Enigste nadeel is dan dat je niet 1 euro betaalt, maar de prijs van 1 maand gamepass.
Oh dat wist ik nog niet. Ik dacht juist dat je je abonnement helemaal laat verlopen en het dan weer doet. Of heeft Microsoft hier verandering in gebracht?
Ja kan maar dan mag je geen conversie hebben gedaan. Als je de trial alleen hebt gedaan en je doet daarna een conversie met 1 maand kopen kan het volgens mij nog wel. Maar dat weet ik niet zeker. Daarom vertelde ik het zo. Voordat er boze mensen achter me aan komen xD
ja zo herinnerde ik het mij ook. Dus hoop dat het over iets meer dan 2 jaar nog een optie is :D
Dus je moet eerst je live kaarten activeren en daarna de trail aanzetten?
Heb toevallig gisteren een jaarabbo genomen, maar kan dat dus omzetten in een jaar Ultimate?
Er wordt eigenlijk geen 'trial' geactiveerd. Het is gewoon een promo dat je je abonneert op Ultimate, en voor de eerste maand slechts €1 betaalt. Onmiddellijk wordt ook al je resterende tijd van XBox Game Pass, of van XBox Live Gold 1:1 overgezet tot een max. van 3 jaar.

Na die betaalde 1ste maand (aan €1 als nieuwe abonnee, of €13 als je al eerder abonnee was) + de periode die overgezet wordt, ga je automatisch €13 per maand gaan betalen. Dus zeker als die overgezette periode lang is, zet je best een reminder in je agenda om te checken of je op dat moment (want dat is dan mogelijk ergens in 2023) niet wil opzeggen.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 9 september 2020 18:00]

Niiice, nu nog Ubisoft+ erbij :)
Inderdaad! Helemaal met de komst van Assassins Creed Valhalla en Watch Dogs Legion!
Uplay+ kost €14,99 per maand. Ergens denk ik niet dat een dienst van €14,99 inbegrepen wordt bij een dienst van €12,99 bovenop de al aanwezige diensten binnen dat abonnement.
Ik heb een abbo op Origin Access Premier, met automatische verlenging. Voor 1 jaar is dat 100 euro. Dat is net in augustus weer afgeschreven. Nu log ik in op Origin en heet het ineens EA Play Pro.

Ben ik nu 100 euro kwijt aan iets dat geen meerwaarde heeft? (In het geval ik voor Game pass ultimate zou gaan).

Het is vrij verwarrend allemaal met al die verschillende abonnementen, namen etc.
Nee,

Origin Access = EA Play = oudere EA titels die je kan spelen
Origin Premier = EA Play Pro = je kan alle EA game spelen, ook die nieuw uitkomen

Xbox Game Pass bevat EA Play, dus beperkt aanbod aan EA titels. Jij hebt EA Play Pro, dus alle EA titels. Daar betaal je dan ook voor en daar heb je als Game Pass Ultimate abonnee ook geen toegang tot. Mocht je dus niet hebben verlengd en Game Pass Ultimate hebben afgesloten, zal je zien dat je opeens minder games hebt en geen nieuw uitgebrachte.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 9 september 2020 22:34]

Microsoft meldt dat de integratie van EA Play alleen geldt voor het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement en voor het Game Pass-abonnement voor de pc. De integratie is dus niet aan de orde voor het reguliere Xbox Game Pass-abonnement voor Xbox-consoles.
Misschien niet helemaal duidelijk, maar als je Game Pass Ultimate hebt, ga je dus wel degelijk EA Play hebben op zowel je PC als je XBox consoles.
Zie: https://news.xbox.com/en-...ss-at-no-additional-cost/
Today, we’re excited to announce the next step in this journey. We are teaming up with Electronic Arts to provide Xbox Game Pass Ultimate and PC members with an EA Play membership at no additional cost starting this holiday. This means Ultimate members can enjoy EA Play on Xbox One, Xbox Series X and S, and Windows 10 PCs, and Xbox Game Pass for PC members get EA Play on Windows 10.
Dat zeggen ze ook niet (ook Tweakers niet). Tweakers zegt dat de het reguliere Game Pass abonnement voor Xbox geen EA Play krijgt. Dat geeft Microsoft ook aan in hun woorden. Jij hebt het over Game Pass Ultimate, waar Tweakers ook aangeeft dat EA Play voor zowel Xbox en PC geldt. Game Pass Ultimate is namelijk Xbox én PC standaard al. Dus jij herhaalt dat, maar je haalt het door elkaar met de reguliere Game Pass. Daar krijg je geen EA Play bij.
  • Game Pass (regulier) - €9,99 - alleen Xbox - geen EA Play
  • Game Pass PC - €3,99 - alleen PC - wel EA Play
  • Game Pass Ultimate - €12,99 - Xbox + PC - wel EA Play
Bovendien zit bij Game Pass Ultimate ook Xbox Live Gold en binnenkort xCloud.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 9 september 2020 18:07]

Maar je zou het wel zo kunnen interpreteren, nl. dat het enkel aangeboden wordt voor PC games, en dat daarmee het enkel is voor Game Pass voor PC en Game Pass Ultimate.
Toegegeven, het is vooral Microsoft die het weer nodeloos verwarrend maakt. Het is nogal vreemd dat als je EA Play wil op de console, je moet gaan voor Game Pass Ultimate, terwijl als je het wil op de PC, je ook Game Pass voor PC kan nemen. Zeker je pricing overview illustreert eigenlijk wel hoe bizar het is dat de reguliere Game Pass (XBox dus), geen EA Play op XBox krijgt.

EDIT: ik vraag me nu wel ineens af of EA Play wel platform afhankelijk is, en wellicht is het antwoord neen. Dus je neemt gewoon EA Play, en dan heb je op eender welk platform toegang tot de EA games (zelfs PS4). Dan zou je dus zelfs Game Pass PC kunnen nemen gewoon om op PS4 de EA games te spelen... Blijkt wel degelijk beperkt te zijn tot 1 platform. Maar met Game Pass Ultimate betekent het dus wel dat je EA Play krijgt op zowel PC als XBox.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 9 september 2020 18:47]

Als ik het goed begrijp, krijg je géén EA Play Pro bij XBOX ultimate pass?

Ik heb gratis Xbox Game Pass Ultimate-abonnement gehad, maar vindt redelijk veel geld, gezien ik het alleen op de PC gebruik, geen gebruik maak van LIVE-service, dus vandaar het wat jammer vindt dat hier geen EA Play Pro lijkt in te zitten.

Hoop daarna de service via Microsoft gaat, want ik wil weinig tot niks te maken hebben met de service van EA. Had in verleden Origin Access (Unlimited?), waar de afboeking niet is gelukt. Vervolgens de betaling handmatig gedaan en dit doorgegeven via een ticket. Zeggen (liegen) dat het een backend-problem is bij de afdeling betaling en krijg later doodleuk een mail Your account is permanent banned. Krijg je een pagina gestuurd over de voorwaarde, waar niks terug te vinden is over betalingen.

Sure, eigen verantwoordelijkheid dat het ten allertijden netjes afgeschreven kan worden, maar dit is ronduit belachelijk hoe ze met klanten omgaan. (en dit gebeurd(e) bij meerdere klanten)
Speciaal voor jou is er ook een PC only versie, die 4 euro per maand kost.
Helemaal voor mij? O+

Nee, dat die bestaat snap ik, maar als EA PLay Pro in de ulimited abonement zit, maakt dit abonment stuk aantrekkelijker.
True, maar ik denk dat EA ook nog wat games wil verkopen. En voor de gemiddelde gamers is die 10 uur trial voldoende lokker om daarna tot koop over te gaan (en dan lekker aan de Ultimate Team geld uit te gaan geven!)
Vanuit EA gezien een perfecte deal, enorm extra bereik. En voor MS ineens 60 games extra in de GP.
Ook en je moet dan ook de deluxe-upgrades los kopen, die wel in Pro zitten. Ben zelf ook benieuwd hoe dat werkt, meer in de zin van savedata. Ik wil dan mijn EA-abonnement stoppen en alleen verder gaan met mijn Xbox pass voor PC verdergaan, waar ik beetje bang ben dat dit verloren gaat.
Mogen ze ook nog geld verdienen aan games?

EA Play Pro kost €14,99 en geeft je toegang tot alle EA games. Game Pass Ultimate kost €12,99 en geeft je toegang tot alle Microsoft first party titels, plus Xbox Live + xCloud. En je had gehoopt dat EA Play Pro (wat al duurder is dan Game Pass Ultimate) inbegrepen zit bij Game Pass Ultimate voor €12,99.

Je kan ook overdrijven O-)
Daarom verkopen ze ieder jaar opnieuw de zelfde game, verdienen ze genoeg aan :p

Flauw, ik was even de prijs vergeten, meende dat ze even veel waren. Je hebt een punt, ze mogen zeker verdienen. Alsnog vraag me af hoeveel ze aan die Access/EA Pro verdienen tegenover losse games. Veelal van deze games worden later in de pass toegevoegd (die voorheen basis waren, dus niet de deluxe waren)