Microsoft neemt Bethesda over voor 7,5 miljard dollar

Microsoft heeft Bethesda en alle bijbehorende gamestudio's overgenomen. Microsoft krijgt met de overname franchises zoals Doom, Fallout, Wolfenstein, Quake, The Elder Scrolls en Dishonored in handen. De studio's worden toegevoegd aan Xbox Game Studios.

Microsoft heeft een overeenkomst bereikt om ZeniMax Media over te nemen, het moederbedrijf van Bethesda Softworks waar alle gamestudio's onder vallen. Microsoft betaalt 7,5 miljard dollar voor de overname, omgerekend zo'n 6,4 miljard euro. Naar verwachting is de overname halverwege volgend jaar volledig afgerond.

Bethesda is zowel uitgever als ontwikkelaar van tal van games en heeft in totaal 2300 werknemers bij diverse studio's. Die worden allemaal onderdeel van Microsoft. Het gaat om studio's als id Software, Arkane en MachineGames. Het zijn de studio's die in de afgelopen jaren onder de Bethesda-vlag games maakten in franchises als The Elder Scrolls, Fallout, Wolfenstein, Doom, Quake, Dishonored, Prey, Starfield en meer.

Microsoft brengt al zijn eigen games uit via Game Pass voor Xbox en Windows, dus dat betekent dat alle nieuwe games in de genoemde franchises ook als onderdeel van het abonnement beschikbaar komen voor consoles en de pc. Of dat ook voor bestaande games geldt, is niet zeker. Microsoft stelt dat Bethesda al vroeg zijn Game Pass-abonnement ondersteunde. Diverse Bethesda-games waren of zijn ook al beschikbaar via het abonnement.

Microsoft maakt de overname bekend een dag voordat de Xbox Series X en S te bestellen zijn. Die consoles zijn vooruit te bestellen vanaf dinsdagochtend 9:00 uur Nederlandse tijd. Microsoft zet sterk in op zijn Game Pass-abonnement om gamers aan zich te binden. Tweakers schreef daar vorige week over in een preview van de next-genconsoles.

Microsoft neemt Bethesda over

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-09-2020 • 15:19

530

Submitter: Wom

Lees meer

Reacties (530)

530
506
332
9
0
55
Wijzig sortering
Dit is inderdaad wel een hele strategische koop van Microsoft en geeft wel aan dat ze echt serieus hun gaming activiteiten willen doorzetten en Sony van de troon stoten.

Om eerlijk te zijn denk ik wel dat een frisse wind door de uitgever nodig is. Bethesda is behoorlijk slecht in het nieuws geweest en staat naast hun uitzonderlijk iconische games ook te koop als een halfbakken game developer. Hopelijk kan Microsoft die geld genoeg op de planken heeft liggen de parels van games met de juiste mensen en middelen ondersteunen en dit tot een succes maken.

Als MS ervoor kiest om de xbox/pc markt hiermee tot exclusives te laten behoren dan denk ik wel dat dit tot serieuse consequenties gaat zorgen in het marktaandeel van Sony. Dus een hele slimme strategische koop wat denk ik tot een ommekeer zelfs kan gaan zorgen.

Wat betekent dit voor Elder Scrolls 6? Zou dit een xbox exclusive gaan worden? EN mogelijk later een release op de PC? Dat wordt echt een system seller denk ik.

PS2, dit zou wel heel gaaf zijn voor XBOX game pass als daar de bethesda titles in komen!

EDIT:

Dat Elder Scrolls 6 naar PC komt is denk ik ook logisch. Ik bedoelde meer dat ze voor een 2-traps raket gaan. Bijvoorbeeld 1 jaar exclusive op xbox en daarna release op PC.

Ik weet niet precies hoe de deal er met Bethesda uitziet maar MS heeft wel op het juiste moment gekocht. Het zal mij ook niks verbazen als MS bijvoorbeeld ES 6 via een game stream dienst beschikbaar gaat stellen. Hierdoor kunnen ze wel alle platformen bedienen maar zelf de controle houden.

Todd heeft een artikel geschreven over de overname:
https://bethesda.net/en/a...cial&utm_source=Community

Hierin zegt hij o.a:

Microsoft and their new Xbox crew had a view, that I came to share completely. Shouldn’t we allow anyone to have this experience? Why does it matter where the screen is or what the controller is? There are many people without the same access, and we can bring it to them.

[Reactie gewijzigd door juggle op 24 juli 2024 21:44]

Anoniem: 159816 @juggle21 september 2020 16:44
Alle Xbox Studio titels komen in principe naar de PC (en zoveel mogelijk tegelijkertijd). Dus we gaan sowieso Elder Scrolls 6 op de PC zien. Maar op de Playstation kan je het vergeten.

Dit is echt een enorme klapper voor Gamepass!

Voor de mensen die hoop hebben dat het wel op de Playstation gaat uitkomen:
https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games

De enige 2 games die naar Playstation zijn gekomen zijn Minecraft (was al op de PlayStation) en Psychonauts 2 (was al aangekondigd en beloofd). Dus ik weet niet of er al Bethesda titels waren aangekondigd voor de Playstation, want dat is je enige hoop hier.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 24 juli 2024 21:44]

Waarom kan PS het vergeten? Zal er ook op uitkomen maar wat later. Is anders een grote markt dat men laat liggen.
Kun je deze redenatie niet ook voor de PS exclusives gebruiken? Uiteindelijk is het doel van deze exclusieve games om de consument te verleiden om voor jouw (PS, Xbox of Nintendo) platform te kiezen. Waarna deze keuze in jouw voordeel valt kun je extra zaken van jouw platform aan ze verkopen (games, randapparatuur en services).Waaraan ze direct of indirect verdienen. De exclusives zijn de worst om jou binnen te halen of houden en worden vaak ook in combinatie met een console verkocht zodat het nog aantrekkelijker wordt. Zowel Sony als Microsoft (en vergeet Nintendo niet) letten heel goed op de cijfers, het is niet voor niets dat sommige consolegeneraties de consoles met verlies werden verkocht om maar marktaandeel te krijgen. Afgelopen generatie lijkt de PS het te winnen voor komende generatie is de oorlog pas net begonnen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 24 juli 2024 21:44]

Console-gamers zijn vrij merkgetrouw en zullen als ze niet beide consoles in huis nemen niet snel van platform veranderen. Een populaire game-reeks dat van multi-platform naar exclusive zal op de korte termijn dus veel geld kosten. Vooral als je in ogenschouw neemt dat Playstation het grotere platform is. Dat zou een enorme financiële strop betekenen voor Bethesda. Ik denk niet dat Microsoft daar voor zou kiezen, al zullen ze in de toekomst vast voor timed exclusives willen gaan.
Het maakt Microsoft geen fsck uit dat ze er op korte termijn aan verliezen. Geld zat - ze hebben miljarden in de kas en kunnen voor bijna niets lenen. En dan heb ik het nog niet eens over een aandelenuitgave - als ze ooit al cash nodig hadden. Nee, dat gaat keihard exclusief XBOX worden. Erg pijnlijk voor Sony. En irritant, ik had er een klein beetje over gedacht om voor het eerst eens een console aan te schaffen, en dat zou de Sony geweest zijn... Maar nu, pfff. Blijf maar bij PC.
Pc + PS5 lijkt een goede combo te zijn, net als vorige gen...

Maar als je zou moeten kiezen, dan lijkt PC mij ook alsnog de beste keuze. Met wat geluk komen meer PS exclusives op PC en is het win=win voor PC gamers.
dat 'miljarden in de kas' verhaal hoor je vaker; maar niet echt een steekhoudend argument; want van dat voordeel had men bij de huidige en/of vorige generatie ook gebruik kunnen maken als het puur om de kas ging ;) Vergeet niet, de Xbox / Gaming division is maar een klein stukje van de MS-taart, daar worden heus niet zomaar miljarden in gepompt. Laat niet weg dat MS ontzettend veel geld heeft :) Ik vind dit meer een signaal dat de MS-top vertrouwen heeft in de huidige richting en het een grote investering waard vond.
laat ze Bethesda eerst maar weer eens mee laten tellen, ik was altijd een groot Fan van Bethesda maar is de laatste jaren flink ingekakt. zoals dat er nu bij ligt denk ik niet dat Sony zich druk maakt om de eventuele exlusives die Microsoft zichzelf kan geven. Sony moet gewoon naar zichzelf blijven kijken en zorgen dat ze hun eigen exlusives op orde hebben. Ik speel al jaren alleen op pc en Sony console maar beetje meer concurrentie van microsoft vind ik wel leuk. zou de xbox niet kopen hoor maar het kan zeker de prijzen op scherp zetten bij beidde kampen
Vooral als je in ogenschouw neemt dat Playstation het grotere platform is.
Nu wel, maar als Playstation spelers straks zonder The Elder Scrolls, zonder Fallout, zonder Dishonored, zonder Doom, zonder Starfield en zonder Wolfenstein zitten dan zullen er ongetwijfeld een (groot) aantal mensen hun keuze heroverwegen.
Van die lijst, eerlijk gezegd alleen The Elder Scrolls. Dishonoured was n goede game, maar deel 2 werd al meer van hetzelfde. Doom speel ik liever op PC.

Ding is... mijn hele vorige (huidige) generatie staat digitaal op Playstation; ik speel door beperkte tijd maar 2, misschien 3 games per jaar en dan zijn dat titels als Horizon: Zero Dawn, Red Dead Redemption en Witcher 3. Dus het maakt me niet zo uit als ik op sommige "exclusives" als Elder Scrolls moet wachten.
Ik weet niet of het waar is dat console gamers heel merktrouw zijn. Kijk maar naar de transitie van de vorige generatie. Toen zijn er heel veel mensen van de Xbox 360 naar het PlayStation platform overgestapt.
Als Microsoft doet wat ze met office 360 hebben gedaan gaat dit naar alle platforms. Microsoft is een software huis en de taktiek 360 op alle platforms beschikbaar te maken en te laten voelen hoe goed Microsoft is is een goede tactiek geweest.
Door deze techniek kunnen ze weer zelf hardware bouwen en succesvol zoals de hele surface lijn. Dit gaat ook gebeuren met de Xbox als ze hun strategie productgroep breed doen.
Zijn er andere Xbox game studio games die op de Playstation uitgekomen zijn? Volgens mij niet toch?
Alle reeds aangekondigde PS4/PS5 titels komen natuurlijk wel gewoon nog naar PlayStation, daar mag je wel op rekenen. Hoe ze dat in de toekomst gaan doen is natuurlijk afwachten. Microsoft brengt ook games uit voor de Switch, dus zo'n heel gek idee is het niet om dat ook voor PlayStation te doen.

- Double Fine is een jaar geleden door Microsoft gekocht, maar Psychonauts 2 komt ook gewoon nog steeds naar PS4 (maar next-gen upgrade wel exclusief voor Xbox Series X/S, geloof ik)
- Deathloop is van Arkane, en nu dus van Microsoft. Dat is een timed PS5-exclusive (naast PC). Heel benieuwd hoe lang dat zo blijft)
- Zelfde geldt voor Ghostwire Tokyo: exclusief aangekondigd voor PS5 en PC, maar sinds vandaag dus van Microsoft.
Inderdaad. Microsoft heeft tot nu toe altijd de contractuele verplichtingen van door hen opgekochte studio's altijd netjes uitgevoerd, maar mocht men nog twijfelen, dit heeft Phil Spencer aan Bloomberg verteld (Bron: Twitter):
To answer the question everyone is asking: Phil Spencer tells @dinabass that Xbox plans to honor the PS5 exclusivity commitment for Deathloop and Ghostwire: Tokyo.

Future Bethesda games will be on Xbox, PC, and "other consoles on a case by case basis."
Toekomstige games valt te zien natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 24 juli 2024 21:44]

Dan kan je ook de vraag beginnen stellen: "Hoe lang zal het exclusief blijven voor de PS5?"
Net zoals dat Death Stranding en Horizon Zero Dawn exclusief waren voor de PS zijn die nu toch ook al beschikbaar voor de PC.
Dat zijn dan ook de enige 2 PS games die naar de PC zijn gekomen. Dus vind het niet dat ze "al" beschikbaar zijn voor de PC waarbij HZD pas na 3 jaar geport is naar de PC. Death stranding is gelukkig sneller gegaan met 1 jaar tussen de releases. Hopelijk worden de exclusives voortaan altijd na ~1 jaar geport naar de PC.

Gelukkig dat MS het wel al doet voor erg veel games :)
Klopt. Sonny is wel van plan om meer PS exclusieve games ook naar de PC markt te brengen (toch volgens de aangekondigde games). Het is in ieder geval geen slechte vooruitgang in mijn ogen.
idd , horizon zero dawn is echt al vrij oud en compleet uitgemolken op de ps4, pas toen ging het naar de pc.
Dat vind ik geen slecht idee van Sony. Enerzijds maak je pc-gamers daarmee lekker voor PS5 games. Iemand die Horizon: Zero Dawn straks op PC heeft gespeeld, wilt wellicht ook wel PS5 zodat ze Horizon: Forbidden West kunnen spelen, etc.

Maar anderzijds is het ook gewoon makkelijk geld verdienen. Die games liggen toch al op de plank, dus waarom niet wat extra's eraan verdienen door hem naar PC te porten?
Dus is er ook een verdienmodel voor Sony exclusives van Bet. aan Microsoft zijde. Prima gedaan dus.
@juggle Bethesda slecht in het nieuws geweest? Wat dacht je van Ubisoft of EA?! Beetje overdreven om dit zomaar te roepen.
Van Psychonauts 2 was al beloofd dat het naar de Playstation zou komen tijdens de Kickstarter. De contracten die ze voor de rest hebben zullen ze nakomen, maar ik denk dat het wishful thinking is dat er meer naar de Playstation gaat komen.
Minecraft is van Microsoft en komt ook uit op PS5. Zal me niks verbazen als ze alle nieuwe Bethesda games direct op GamePass knallen en de PS5 bezitters moeten dan de game gewoon voor de volle pond kopen. Lijkt mij wel een slim verdienmodel.
Minecraft was al beschikbaar op Playstation.

https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games

Als je argument hout zou snijden dan zou je meer Playstation games zien, maar die zijn er niet.
Microsoft heeft voor de PS4 versie van Minecraft ook een Bedrock versie gemaakt welke totaal niet te vergelijken is met de reguliere PS4 versie.
En Minecraft Dungeouns is ook gewoon voor de PS4 uitgebracht (dit jaar nog).

Zijn argument snijdt dus wel zeker hout.
Waar zijn alle andere Xbox Game Studio games dan?
Waarom zouden ze bv Forza uitbrengen voor de PS? Genoeg games die financieel totaal niet aantrekkelijk zijn voor MS om uit te brengen op de PlayStation, maar bij de aankoop van een uitgever van dit kaliber (Bethesda is geen kleine jongen en zij hebben voldoende PS games uitgebracht) is dat niet ondenkbaar als ze er genoeg geld in zien.
Forza Horizon 4 heeft 10+ miljoen spelers, is dat niet groot genoeg?
Playstation heeft Grand Turismo, dus Forza gaat Never naar PS
Bij alle andere aandacht voor gamepass...

Gamepass is een redelijk nieuw concept waar pas met de nieuwe Xbox MS zich volledig lijkt te commiteren.

En ik denk dat het nog wel een goede strategie kan zijn om te zeggen : Ps5 kan je dat spel voor 80 euro morgen kopen, Xbox krijg je hem morgen voor een abbo van 10 euro per maand.
Waarbij zolang er dus maar 1 AAA-titel per 8 maanden verschijnt uit de MS-koker dan zijn/lijken ze goedkoper dan ps5.
En dan krijg je nog de rest van gamepass er gratis bij...

Met exclusives maak je onvergelijkbare situaties, maar door gewoon de deadlines net iets strakker te zetten op de PS5-releases kan je een directe vergelijking maken waar MS met vlag en wimpel uitkomt qua prijs.
De studio's zullen zich wel primair moeten richten op de XBox en niet mogen uitlopen vanwege PS5-issues, maar je kan wel gamers overhalen door het vergelijkbaar te maken...
Dan houdt je Sony over met zijn exclusives maar zeker ook zijn duurdere prijs per game.

En je maakt nog steeds winst ook al zitten je spelers bij de concurrent.
minecraft voor de ps4 kan switchen tussen de ps4 versie ( lang niet geupdated) en de bedrock versie met die hele opdringerige en dure winkel. mijn zoontje raakt die bedrock versie niet aan want we hebben allemaal skin packs enz gekocht tijdens sales in de sony store
Lijkt mij een slecht verdien model.

Geen reden om een xbox te kopen. En geld naar de concurrent. Lijkt mij niet.
Die was toch al beschikbaar op de PS4? Mogelijk alleen Psychonauts 2 nog?

https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games
Maar Minecraft was al op de PS voordat het werd overgenomen door Microsoft of heb ik het nou totaal mis?
Dat was al zo voor dat MS hen kocht.
Neen maar toch is een grote markt om te laten liggen zeker de kosten voor het maken van een fallout en TES game kan je niet terug verdienen op 1 console en pc.
Dit inderdaad, TES is zo groot dat ze dit niet links kunnen laten liggen, misschien dat die eerder op de Xbox uitkomt nu op de sales van de xbox te boosten, maar hoe dan ook zal die ook uitkomen op de PS5.
Idd en misschien wat exclusieve DLC voor op de Xbox om toch een verschil te maken tussen de consoles.
Of ze maken er een gratis game van op Xbox/pc met gamepass.
Dat zou ook een enorme boost geven aan de consoles.

Ik heb zelf een PS4 pro, en heb inmiddels een collectie die mij naar de PS5 zou doen bewegen.

Echter heb ik al een tijdje ook gamepass ultimate (3 jaar actie) en claim Ik inmiddels ook elke maand mijn “games with gold”
Ik vind het een serieuze optie om toch een “Xbox x series” te halen ipv een PS5.
Ik was al aan het twijfelen, maar dit zou mij zomaar over de streep kunnen trekken...

Het enige wat mij een beetje tegen houd is de reputatie van MS als het om het stopzetten van goede studio’s zoals “Lionheart studios” die echt goede games uit bracht.
Bethesda was dan ook niet meer wat het geweest was, maar ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen met de TES en Fallout games.
Nou... ik ben een groot lionhead studios fan. Maar Fable 2 en 3 waren behoorlijk slecht en Black and White 2 viel ook tegen.
Begrijpelijk verhaal. MS heeft sinds phil spencer het motto naar studios; make whatever you want. Ofwel, ze laten de studios doen waar ze goed in zijn en dat is games maken. Hun visie is dat dit uiteindelijk tot gelukkige werknemers leidt en dat leidt weer tot betere en uniekere games. https://happygamer.com/xb...s-cross-gen-or-not-73898/
Waarom is die te groot voor 1 console en Windows?
En juist daarom zou ik het een XBox exclusive maken. Mensen kopen consoles voor dit soort spellen. Natuurlijk heb je mensen die MS gaan boycotten vanwege deze exclusive, maar het weegt volgens mij niet op tegen de andere helft.
Waarom kan PS het vergeten? Zal er ook op uitkomen maar wat later. Is anders een grote markt dat men laat liggen.
Dat verlies neemt Microsoft wel.
Ze gaan natuurlijk niet hun eigen games ook uitbrengen op de PlayStation om zo meer games te verkopen.
Het hele idee is dat ze meer eigen exclusieve game titels krijgen voor de Xbox.
Gamepass op de pc is een leuke bijkomstigheid.

Xbox heeft altijd al de betere hardware gehad en de PS de betere exclusieve games, bij deze serie consoles wou MS ook concurreren met exclusieve game titels en marktaandeel wegkapen bij Sony.
Vandaar dus deze aankopen.

Ik heb beide consoles en een pc dus ik ben geen fanboy van 1 partij maar een gelukkige consument welke blij is met deze concurrenten welke zich willen bewijzen.
Ik zou niet weten waarom Mircosoft het niet op PS5 uit laat komen.
Ze nemen de exclusiviteit van PS5 weg, omdat er een aantal alleen daar uit kwamen. Daarvoor hoef je niet de titels opnieuw exclusief te maken. Dat kan namelijk prima cross-platform.
Zolang de games op de server van Mircosoft staat, daar gaat men meer verdienen dan aan de console.

Als men zegt dat Xbox betere hardware heeft en Xbox en PS hebben de zelfde games, dan kiest men denk ik eerder voor de Xbox dan PS! Daarvoor hoef je dus niet dit exclusief te maken.
Ik zou niet weten waarom Mircosoft het niet op PS5 uit laat komen.
Omdat ze mensen willen overhalen om een abonnement te nemen op hun game service. Het liefst op de PC, dan hoeven ze zich niet met de hardware bezig te houden, maar als ze dat een beetje moeten subsidiëren met een goedkope console dan is dat ook prima. Microsoft heeft geld zat. Het missen van een paar miljoen omdat ze The Elder Scrolls VI niet op Playstation uitbrengen zal hen niet deren.
Het gaat niet om deze game(s) het gaat om marktaandeel. Hoe meer mensen een Xbox kopen hoe meer aandeel MS krijgt van games in die store.
Als men zegt dat Xbox betere hardware heeft en Xbox en PS hebben de zelfde games, dan kiest men denk ik eerder voor de Xbox dan PS! Daarvoor hoef je dus niet dit exclusief te maken.
Dezelfde games zullen ze nooit krijgen, er zijn genoeg PS4 exclusieve titels welke nooit op de Xbox uit zullen komen (bijv. God of War, Spider-Man).
MS moet gamers naar hun kant toetrekken met betere exclusieve titels.
Kan je die zelf niet maken en worden andere titels uitgesteld (Halo) dan kan je ook andere gamestudios kopen.
Volgens mij gaat het niet om het aandeel Xbox, daar zijn ze al heel lang van afgestapt. Omdat de winst marge daarop gewoon minimaal is.

Deze spellen hebben vast online multiplayer, die nu nog op de server van Amazon draaien. De winstmarge is veel groter.

Ze zullen eerder verschijnen op de PS dan in de Steam store.
Kan je die zelf niet maken en worden andere titels uitgesteld (Halo) dan kan je ook andere gamestudios kopen.
Yep, een deal van 7,5 miljard dollar doe je even in een maandje op de achterkant van een bierviltje...

Deze deal zal al meer als een jaar aan gewerkt zijn door beide partijen etc, Halo etc heeft er echt niets mee te maken.
Er staat ook niet dat deze koop direct te maken heeft met de uitstel van Halo...dat snap ik ook wel dat ze dat niet hierom en dit in dit tijdsbestek regelen...Je bierviltjes opmerking slaat dus nergens op want je pakt maar 1 voorbeeld uit mijn zin..
Het aanbod van exclusieve titels is erg matig en het verlies van Halo vond ik hier wel mooi bij passen want dat zal MS zeker pijn gedaan hebben in marketing.. en bij de release van de series X missen ze dus weer een exclusieve game titel.

[Reactie gewijzigd door Johannezzzz op 24 juli 2024 21:44]

Ik zou het juist een sterke move vinden. Want je gaat waarschijnlijk veel PS owners naar een series S of X trekken omdat ze anders hun Bethesda titels niet kunnen spelen. Als alles naar de gamepass komt heb je dus voor 299 en gamepass een hele goeie exclusive aanbieding.

Je mist verkopen van games voor de PS5 maar je pakt er vast wel een paar % van de userbase van die toch overstappen of een series S erbij halen.
Willen de fans van deze spellen perse deze spellen spelen dat ze daarvoor een andere console ervoor gaan kopen?

Ik ken deze spellen niet, maar hebben deze spellen multiplayer vorm via internet?
Ik heb een ps4 gekocht voor Death stranding. Dus er zijn vast zat mensen die voor Elder scroll/fallout etc speciaal een console kopen met de mogelijkheid al die exclusives van die console te spelen.

[Reactie gewijzigd door Madp op 24 juli 2024 21:44]

Ik ben benieuwd of men dan ook echt gaat overstappen als het exclusief word. Volgens mij bepalen andere dingen natuurlijk ook of men een andere console kopen. Andere titels, controller, prijs.
Skyrim, fallout, doom, wolfenstein, batman games etc zijn je onbekend?!
Ik ken deze spellen niet, maar hebben deze spellen multiplayer vorm via internet?
Haha man man onder welke steen kom jij vandaan gekropen? denk dat iedere beetje gamer deze games wel kent, zelf als je ze nooit gespeeld hebt

Maar ja dit zijn grootse spellen waarvoor genoeg mensen hun keuze voor console kunnen laten bepalen imo

Deze spellen (Buiten Fallout 76) waren puur singleplayer spellen zonder multiplayer

[Reactie gewijzigd door Sinester op 24 juli 2024 21:44]

Hoezo? Ik ben ook geen echte gamer, ik heb er wel eens van wat gehoord.

Ok, dus als men dit exclusief voor de xbox maakt dan stappen veel mensen over?

Is dat zoveel geld waard dan?

Hoe groot is Fallout 76 online?
Doom had toch ook MP. ESO is alleen MP(al kan je ook solo spelen). Ook Prey heeft MP.
En Quake Champions is MP only.

Ja de meeste hebben een strong focus op SP. Maar het is niet een al all SP. Af en toe ook een MP game.
Ik persoonlijk wel. Ben nogal gecharmeerd van wolfenstein en doom dus kan best zijn dat ik dan alsnog een Xbox in huis haal.

Maar ik hoop dat deze games in de toekomst gewoon op de PS5 uitkomen.
De PS5 heeft alsnog een flinke set exclusives via Sony's eigen publicaties. Door deze overname heeft Microsoft de mogelijkheid het speelveld gelijker te maken.

We kunnen deze beredenering ook omdraaien, waarom brengt Sony al jaren hun exclusieve titels niet naar de Xbox? Voor hun is er toch ook meer winst te halen uit de aanzienlijke Xbox markt? Nee blijkbaar niet, en is het strategischer om de verkopen te missen zodat je meer mensen aan je platform bindt. Dit is voor Microsoft niet anders. Wen er maar aan dat Bethesda titels in de toekomst waarschijnlijk exclusives worden.
Hoe vaak is Sony zelf degene die de spellen maakt? Betaald Sony er niet gewoon voor dat de games exclusief voor ze worden gemaakt? Spiderman, daarvoor hoeft Sony niet voor te betalen want Sony zal zelf de opdrachtgever zijn geweest tot het maken van de game, omdat de rechten bij hun liggen.

Maar om je vragen te beantwoorden:
Sony brengt ze er niet naar toe, omdat ze bang zijn dat de gamers dan overstappen en consoles niet meer worden verkocht. Al zouden er natuurlijk een fanbase overblijven.
Voor Mircosoft is het anders omdat Microsoft nu er voor heeft gekozen dat exclusiviteit niet meer van deze tijd is. Office gaat naar Apple, Office gaat naar Google's platforms. Zolang alle programma's en games maar gebruik maken van Microsoft data centers is Microsoft in zijn nopjes.
Je spreekt jezelf tegen, of Sony is degene die de games maakt en dus de ontwikkelingskosten moet dokken of ze zijn de opdrachtgever in welk geval ze voor het eindproduct moeten dokken. Dat ze de rechten voor Spiderman hebben betekent niet dat de engine gratis is. Dat je ontwikkelaars gratis werken. Dat je marketing voor niks is. Etcetera, etcetera. Overigens is de lijst titels die ze zelf uitbrengen behoorlijk lang.

https://en.wikipedia.org/...Entertainment_video_games

Microsoft gelooft niet in exclusiviteit? Waarom hebben ze dan bijna al hun eigen titels exclusief op Microsoft platformen?
nieuws: Sony gaat eigen games onder nieuw PlayStation Studios-merk uitbrengen.

Hier komen Al gelijk een flinke(misschien alle?) Game studios die Sony in handen heeft.
We kunnen deze beredenering ook omdraaien, waarom brengt Sony al jaren hun exclusieve titels niet naar de Xbox?
Omdat Sony puur voor titel-verkoop gaat, terwijl Ms zich aan het richten is op gamepass.

Puur op titel-verkoop valt er geen onderscheid te maken op prijs (de games kosten hetzelfde)
Alleen met gamepass kan MS zeggen : Zolang wij vaker dan 1x per 8 maanden een spel uitbrengen wat jij leuk vindt ben je bij ons goedkoper uit dan bij de concurrent (uitgaande van gamepass voor een tientje en ps5 titel voor 80 euro)
Microsoft altijd de betere hardware qua specs/tflops bedoel je ?

Voor zover ik weet waren de PS3 en orginele ps4 krachtiger dan de Microsoft tegenhanger. De Xbox x was dan weer sneller dan de PS4 pro. Xbox VS PS2 weet ik zo niet.
Scherp, deels klopt het.
De normale PS4 was sneller dan de Xbox one, bij de Xbox one X en PS4 pro haalde MS Sony weer ruimschoots in.

XBOX 360 was ietsje sneller dan de PS3, dit was verwaarloosbaar maar was wel bekend.

Uiteraard zegt terraflops alleen niet veel en gaat het ook om optimalisatie.
Alleen niet iedereen dacht zo.
xbox was krachtiger dan de ps2
xbox360 was minder krachtig dan de ps3, maar de ps3 was complexer waardoor er enkel bij de exclusives voluit gebruik van de echte kracht gemaakt is
xbox one en ps4 waren ongeveer even krachtig met een klein voordeel voor de ps4
Er is inmiddels in een interview met Bloomberg wat meer informatie verschenen. Huidige afspraken mbt PS5 releases worden gehonoreerd; de toekomst zal op case-by-case bekeken worden waarop en hoe de games uitgebracht zullen worden. Voor de hand liggend dat grote/belangrijke release initieel Xbox/PC/Gamepass-only of 'first' zullen zijn.
Recently however, Bethesda has been working more tightly with Sony. Bethesda had previously agreed to debut two of its upcoming games, Deathloop and Ghostwire: Tokyo, on Sony’s new PlayStation rather than Xbox. Both games were announced as “timed console exclusives,” meaning that they would be restricted to the PlayStation 5 for a fixed period of time before coming to Xbox.

Microsoft will keep that commitment, Spencer said in an interview. Future games, like Starfield, will be available for Xbox, PC and Microsoft’s Game Pass video-game service. “We’ll take other consoles on a case-by-case basis, Spencer said.

Nadella said Microsoft may consider releasing games on other platforms in the future. “When we think about strategy whether it’s in gaming or any other part of Microsoft, each layer has to stand on its own for what it brings. When we talk about our content we want our content to be broadly available.”
https://www.bloomberg.com...t-xbox?srnd=technology-vp
[...]
Ik heb beide consoles en een pc dus ik ben geen fanboy van 1 partij maar een gelukkige consument welke blij is met deze concurrenten welke zich willen bewijzen.
Wij hebben ze alle 3, en nooit specifiek een fanboy geweest van welk systeem dan ook, want elke console heeft zowel zijn positieve als negatieve punten.
Natuurlijk komen deze titels niet meer op de Sony consoles.
Dat weet ik niet hoor, de vraag is waar Microsoft op inzet.

1. Meeste spelers die gebruik maken van Microsoft servers( levert miljarden op)
2. Van exclusieve spellen van Sony overhevelen naar exclusieve spellen van Mircosoft.

2 levert sowieso een dominantere rol in de console markt, maar levert dat genoeg geld op?

Gaat het mircosoft om Sony van de troon te stoten? Of gaat het Amazon webserver minder sterk te maken.
Ja, klopt. Maar dat geldt net zo hard voor de exclusives op de PlayStation. Die komen ook niet uit voor Xbox en dat is ook een grote markt. Het gaat erom dat je iets exclusiefs te bieden hebt op je platform. En die optie heeft MS nu en ik ga er vanuit dat ze die kaart goed gaan spelen.
Verschil is ook dat bij Sony de exclusieve games werden ontwikkeld bij hun studio's. MS heeft veel betaald voor de studio en ip's. Dus om het op een normale manier terug te verdienen zullen de gekochte ip's wel op PS uitkomen en de nieuwe ip's zullen enkel op Xbox en pc uitkomen.
En het ontwikkelen van titels voor Sony is gratis? Sony zal aan ontwikkelingskosten een vergelijkbaar iets kwijt zijn als Microsoft aan het overnemen van studio's. Wat je in deze reeks comments doet is wat ze op z'n Engels zo mooi wishful thinking noemen. De trend in de markt voor software is in praktisch iedere sector het sturen naar exclusiviteit en binding aan specifieke platformen. Microsoft is een bedrijf dat 1500 miljard waard is, ze hebben meer dan genoeg reserves om de tijdelijke verliezen te slikken als het ze op de lange termijn markt dominantie biedt.
Zeg ik dat het gratis is. Bij Sony hebben ze enkel de ontwikkeling kosten de ip's zijn van hun. MS heeft nu betaald voor de ip's en studio's. Dus de rechten van de ip's moeten ook terug verdiend worden + de ontwikkelingskosten.

Daarbij het zijn leuke games maar in mijn ogen geen systeem sellers.
Als je denkt dat de ontwikkelingskosten en het daarbij komende risico van mislukte projecten minder kost dan een reeds succesvolle IP opkopen dan heb ik een strandhuis in Liechtenstein om je te verkopen. Deze balans kun je alleen al zien aan wat Microsoft betaald heeft voor Bethesda. 7,5 miljard. Vergelijk dat met slechts een enkele PS4 titel, The Last of Us 2, dat al 100 miljoen kostte om te ontwikkelen.

In joun ogen zijn het misschien geen systeemsellers, maar Skyrim staat hoger in de ranglijsten voor totale verkopen dan welke systeemseller dan ook. En zelfs jaren na lancering vond Nintendo het een titel die blijkbaar magnetisch genoeg was om bij de announcement van de Switch te vermelden.
Waarop je reageert met een link met een mening van iemand anders?

Waar in het artikel zelf staat dat ze game per game gaan kijken of het op andere consoles uitkomt. Ik voorspel een nieuwe tes enkel Xbox en pc. Doom, Wolfenstein, rage enzo multiplatform.

Daarbij hebben ze ook een goede game engine in bezit nu.
En ik verwacht dat er geen enkele nieuwe game meer op Sony consoles komen. Die er al zijn zullen ze blijven updaten.

En ja hij zegt dat ze per game gaan kijken. En nergen specifiek voor ps. Er is natuurlijk nog Nintendo en Stadia. Wat als een console gezien kan worden. En nu de strijd aangaan met beide heeft geen zin. Eerst Sony dan de rest.

En je beredenering van terug verdienen klopt niet. Zo werkt het niet. Het bedrijf moet geld blijven maken. En de waarde moet gelijk of meer worden.

Maar we gaan het mee maken.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 24 juli 2024 21:44]

MS staat er anders in. Als de games ook op PS uit gaan komen worden de games ook door de PS bezitters gekocht wat extra geld oplevert. Het zou mij niet verrassen als ze niet alles een exclusive maken.
Want historisch gezien heeft Microsoft een noemenswaardig deel van z'n titels uitgebracht op de PS? De enige twee games die op de PS uitgekomen zijn zijn Minecraft (was al beschikbaar voor overname en contractueel) en in de nabije toekomst Psychonauts 2 (contract gesloten voor overname). Titels als Halo, Gears of War en anderen in een vergelijkbare categorie als de Bethesda titels zijn altijd gebruikt als magneet voor eerst de Xbox en later Xbox+Windows PC.
Exclusives zijn niet echt dingen om om te juichen hoor, die zijn goed voor het bedrijf, maar minder voor ons. Wij hebben dan minder te kiezen. Ik hoop echt dat het geen Microsoft exclusive gaat worden, zou echt zonde zijn. Zijn genoeg ES fans die een Playstation hebben.
Anoniem: 159816 @Ulas22 september 2020 10:23
Daar heb je gelijk in, maar als Bethesda overgenomen moet worden dan liever door Microsoft dan door Sony. Bij Microsoft weet je dat ze in ieder geval games op 2 platformen uitbrengen: Xbox en PC. Verder staan ze open voor Switch releases. Sony geeft geen ene fuck om iets anders dan Playstation. Dat is pas slecht voor de fans.
Zolang ze bij alle games een Steam versie behouden (en de klanten niet verplichten de barslechte Windows Store of Xbox app te gebruiken) vind ik het allemaal prima :)
Nope voor pc kan je het via de Xbox Companion App gebruiken. Vind het zelf prima launcher, enige nadeel is dat je geen map kunt selecteren voor je installaties en de launcher een hele disk gebruikt voor de mappen en bestanden.
De Xbox app gebruikt achterliggend ook gewoon de Windows Store hoor. Naast het feit dat nog steeds veel gebruikers technische problemen hebben, zijn alle game files geencrypteerd waardoor modding en uitgebreid tweaken niet mogelijk is. Hopelijk pakt Microsoft dit spoedig aan.
Voorkomt het encrypten ook niet dat er hacks en cheaters de games kunnen verpesten voor andere?
Neen, helaas niet. Cheating tools veranderen niets aan de game files, maar lezen en schrijven rechtstreeks in het geheugen.
Ik weet niet of dit ondertussen al opgelost is, maar ik ben dus absoluut niet te spreken over die Xbox app. Ik had met mijn Ryzen CPU 3 maand gratis game pass gekregen, dus had ik natuurlijk een hoop games geïnstalleerd.

Toen ik een half jaar geleden (ongeveer) terug die games wou weg doen was dat bijna onmogelijk. De fout die ik had gemaakt was het proberen te verwijderen terwijl er updates voor de games bezig waren. Volgens de app waren de games weg, maar met WinDirStat kon ik zien dat er nog vele honderden gigabytes in gebruik waren.

De games even manueel deleten is natuurlijk ook niet evident, want al die Modern Apps leven in een speciaal beveiligd stuk van je filesystem waar je zelfs als admin niet zomaar aan kan. Ik heb uiteindelijk via powershell moeten knoeien om de rechten te veranderen, om ze pas daarna te kunnen verwijderen. Dat is natuurlijk gewoon onacceptabel.

Dat neemt niet weg dat ik eigenlijk heel blij ben met deze overname. Ik boycot Bethesda al een tijdje wegens hun ronduit onethische business praktijken van de laatste jaren. Ze hadden een aantal goede studios, maar die waren goed ondanks Bethesda.

Ik hoop dat ze onder Microsoft een groot deel van die rampzalige beslissingen kunnen terug draaien.
Tot nu toe is Microsoft erg goed geweest in het releasen van hun titels op Steam, inclusief zeer populaire titels als Flight Simulator, Gears of War en Halo. Er is geen reden om aan te nemen dat dat gaat veranderen voor Bethesda titels. Microsoft ziet Steam niet als een concurrent voor hun platform dominantie zoals ze Sony dat wel zien.
Settings > Storage > Change where new content is saved
Ja maar dan selecteer je alleen een andere schijf
Dat is inderdaad waar, maar dan hoef je in ieder geval niet alles op C: te installeren.
Precies, liever geen Windows store.

Zou maar wat zijn als Microsoft een login verplicht maakt voor Doom. Oh wacht Bethesda heeft dat al geprobeert :z.
Ze hebben al gezegd dat current deals gehonoreerd worden, maar future titles will be reviewed on a case by case basis. Verwacht ze niet op de ps5 zou ik zeggen. Ik denk alleen pc en xbox, anders zouden ze het wel zeggen dat het multiplatform zou blijvene
Ik vermoed wel dat bepaalde franchises niet van andere platformen weg kunnen houden zonder flinke backlash (kijk naar Minecraft). Ik denk dus dat we Elder Scrolls en Fallout nog steeds op andere platformen zullen zien. Ze hebben ZeniMax overgenomen, dat is iets anders dan Bethesda absorberen.
Ik denk dat ze online service games zoals Fallout 76, Starfield en ESO wel gaan uitbrengen. Maar ES6, Fallout 5, Fallout New Vegas 2 en Dishonored weer niet, dat zijn de games die echt mensen naar je platform toe trekken.
Ze hebben al gezegd dat current deals gehonoreerd worden, maar future titles will be reviewed on a case by case basis. Verwacht ze niet op de ps5 zou ik zeggen. Ik denk alleen pc en xbox, anders zouden ze het wel zeggen dat het multiplatform zou blijvene
Op dit moment zullen ze het echt simpelweg nog niet weten. Het zal ook deels afhankelijk zijn van wat de overheid hiervan gaat zeggen...

Grote kans dat de overheid simpelweg gaat zeggen dat ze niet alleen maar xbox-exclusives mogen maken omdat dan de overname niet door kan gaan omdat het speelveld te veel verandert.
Er is juist uitgesproken door Microsoft dat ze geen exclusives willen doen..
Wat betekent dit voor Elder Scrolls 6?
Waarschijnlijk nog steeds een heleboel bugs... :9
Is er iets bekend over wat voor consequenties dit heeft voor PlayStation? Worden geen xbox exclusive titels mag ik hopen :*)
Er staan nog 2 bethesda games als timed PlayStation exclusives ( Ghostwire Tokyo en Deathloop) En wat er daarna gebeurt met Starfield en TES6 geen idee
Phil heeft al aangegeven dat de exclusiviteit van deze games wordt gewaarborgd en dus komen ze alleen uit op de PS5 (en PC).
Bestaande contracten behouden lijkt me vrij logisch. Wat er daarna volgt is afwachten, al kan ik me niet voorstellen dat Microsoft een titel die gegarandeerd 10 miljoen exemplaren verkoopt (Fallout bijvoorbeeld) plots niet op PS5 uitbrengt. Nieuwe Minecraft games zijn ook niet Xbox (en PC) only geworden.
Deathloop is recentelijk uitgesteld en Ghostwire Tokyo missing in action op de laatste presentatie... go figure. Geen toeval als je het mij vraagt.
Tja, is nog koffiedik kijken natuurlijk. Ik kan me goed voorstellen dat games direct/eerder/exclusief op gamepass zullen verschijnen en later pas (eventueel) ergens anders (ik bedoel; wat is anders de toegevoegde waarde).

Aldus Bethesda:
But the key point is we’re still Bethesda. We’re still working on the same games we were yesterday, made by the same studios we’ve worked with for years, and those games will be published by us.
Maar dat is natuurlijk ook maar concreet afhankelijk wat de huidige afspraken zijn :)
Maar dat is natuurlijk ook maar concreet afhankelijk wat de huidige afspraken zijn
De developers van de andere game studio's die Microsoft eerder opkocht (zoals Mojang), waren/zijn behoorlijk enthousiast over de vrijheid die Microsoft hen laat. Ze verwoordden het alsof ze gewoon een grote zak geld van Microsoft kregen om vooral door te gaan.
Ik verwacht niet dat dit anders is voor Bethesda, anders krijg je scheve gezichten binnen Xbox Game Studios.
True, maar een zwaluw (of enkele zwaluwen) maakt nog geen zomer. Microsoft staat ook bekend om het compleet uithollen van bestaande bedrijven/organisaties na een overname (overigens is dit eigen van een grote overname, dus niet specifiek alleen bij Microsoft). Natuurlijk zal dat niet zomaar gebeuren want je mag aannemen dat de advocaten van Xenimax/Bethesda zaken ook goed geregeld hebben, maar de besluitvorming is nu wel anders dan in de oude situatie. Wie betaalt, bepaalt..
Zou het niet meteen afschrijven... Minecraft Dungeons is ook voor de PS4 uitgekomen, terwijl Mojang ook van MS is. Ze hebben zelfs crossplay voor Minecraft gebouwd.

Nou is Minecraft Dungeons misschien een iets ander kaliber dan de TES en FO series, maar toch...
Minecraft (Dungeons) en Psychonauts zijn echter wel de enige titels uit een grote lijst, ik denk niet dat je dat als hoop moet gebruiken:
https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games
Bestaande games zullen nog ondersteund blijven worden, maar ik denk dat je voor Elder Scrolls VI nu een Xbox mag gaan aanschaffen...
EDIT:
Of een PC natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 24 juli 2024 21:44]

Ach je kan voor de TES VI game toch nog wel wachten tot de PS6/XBOX series Whatever.
Ik hoop eigenlijk stiekem dat ze er door deze overname een beetje vaart achter zetten met een extra team erbij. We hoeven niet ieder jaar een nieuwe Elder Scrolls maar eens per decennium zou al een verbetering zijn...
Komt vast wel uit op PC + modsupport. Dus don't worry ;)
Hmm, dat mod-support ben ik nog niet zo zeker van. MS staat nou niet echt bekend voor support omtrent modding. Zou wel jammer zijn, het hele modgebeuren is wel een beetje de charme van Bethesda..
In Minecraft gaat dat anders prima.

Ja -1? Omdat ik een oprechte comment maakte over Mincraft. Mooi man.

[Reactie gewijzigd door Fraaank op 24 juli 2024 21:44]

ok, dat is waar.. geld dat ook voor de Windows versie dan ? Van de Java versie weet ik dat er veel mods zijn..


Moet er ooit nog eens serieus aan beginnen ;(

[Reactie gewijzigd door micla op 24 juli 2024 21:44]

In de huidige status van Microsoft denk ik, ze brengen ook gewoon PS5 titels uit. Aan de andere kant hoop ik dat het gewoon xbox exclusives worden, zoals PS4 de laatste 5 jaar ook gedaan heeft. Best spannend.
Hoezo hoop je op exclusives? Wat win je ermee dat een groep gamers die een ander merk console heeft wordt uitgesloten?
Ik wacht al jaren op God of War voor de PC, dus hoop dat exclusives snel verdwijnen.
En GoW zou nog best eens mogelijk kunnen gaan worden, in iedergeval de oudere versies..
Zou fijn zijn, zit niet te wachten om een paar honderd euro uit te geven om 1 game reeks te spelen. Heb de PSP spellen echter met veel plezier gespeeld. Maar de laatste versie zag er zo ongelofelijk bruut uit, had die graag in volle glorie op een PC gezien.
Met de aankondiging dat er een nieuwe GoW voor de PS5 uit komt, zou me dus niets verbazen als ze, net zoals ze gedaan hebben met Horizon: Dawn Zero, die laatste versie van de PS4 nog uit komt op de PC. Immers zorgen ze daarmee wel weer voor extra interesse en dat mensen dan misschien alsnog een PS5 gaan kopen om de nieuwste versie te kopen. Maar uiteindelijk denk ik dat ook Sony langzaamaan naar multiplatform gaat omdat consoles ansich geen toekomst meer hebben (op de langere termijn).
Wacht al 10 jaar op rdr 1 voor pc
Blijkbaar is de code zo een rotzooi dat het porten naar PC te duur zou zijn/te veel tijd zou kosten.
Er gaan wel diverse geruchten dat er een volledige remake aan zit te komen, een van de grond af aan opnieuw opgebouwde RDR1 voor PC. (En wellicht dus PS4/5 Xbox One/X versie)
Het zou goed zijn voor de concurrentie, zodat Sony het wat moeilijker krijgt deze generatie.

Maar wat mij betreft bestaan er geen exclusives meer, maar dat zal niet zo snel gebeuren :)
Het zou goed zijn voor de concurrentie, zodat Sony het wat moeilijker krijgt deze generatie.
Inderdaad. Sony zit blijkbaar in een luxe positie qua klanten, dat ze nu voor de PS5 games 80 euro 'kunnen' vragen. Waarschijnlijk alleen (digital) 1st party games, maar het geeft wel aan hoe zeker ze er van zijn dat genoeg mensen dat ook gaan betalen.
Mja zo heel vreemd is dat niet, en waarschijnlijk ook iets dat op PC en Xbox gerepliceerd zal worden. Prijzen voor games hebben altijd een stijgende trend gehad en we zitten al relatief lang op 69,99. Als we alleen de inflatie over die periode pakken komen we al uit op een bedrag van meer dan 80 euro. Effectief zijn games dus de afgelopen jaren goedkoper geworden en is Sony het slechts bij hun nieuwe release aan het 'resetten' naar het originele punt.
Vraag dat maar aan Sony, die doen toch niet anders in de laatste consoles?
Ik vroeg het aan jou, waarom je er persoonlijk op hoopt?
Vind je het een goede zaak dat er exclusives komen of is het meer een persoonlijke rancune jegens Sony?
Microsoft gaat dit gebruiken om game pass te promoten. Hij maakt Microsoft uiteindelijk niet uit op welke hardware je zit, zolang ze maar abbo's verkopen. Deze strategie is hetzelfde als met Azure.

Maar om dan toch antwoord te geven, ja. Niet dat ik iets heb tegen Sony, maar als zij wel jaren lang exclusives mogen maken, waarom zou Microsoft het dan niet mogen doen? Koekje van eigen deeg. Maar ik vind het niet relevant wat ik vind, want Microsoft gaat dit gewoon niet doen.
dat die ook een xbox kopen en er zo meer gamers op zijn platform zitten om tegen te spelen op dezelfde hardware
Denk dat dit allemaal pc en xbox ex games worden. Misschien titels die nu al bekend zijn voor ps5 dat die nog wel komen. Zoals deathloop is ps5 ex launch titel maar die komt dus naar xbox in de toekomst
Stel die vraag eens aan Sony.....
Het enige wat we er mee winnen is dat de ps-fanboys nou eens ophouden met dat er geen goede exclusives zijn voor de xbox.
Ik vind het netter als games gewoon op alle platformen uitkomen, maar voor Microsoft zou het beter zijn er exclusives van te maken of in ieder geval jaar-exclusives. Dan trekken ze mensen naar het xbox platform. Zeker als de games ook nog allemaal in de gamepass terecht gaan komen.

Overigens is er grote kans dat het geen exclusives worden, maar dat het gewoon beschikbaar komt op xbox, pc, switch... en dan misschien dan na een jaar richting ps5

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 24 juli 2024 21:44]

Je hoopt er mee te winnen dat ze uiteindelijk jou console kopen en alles wat daarbij hoort.

Maar lijkt me grote kans dat ms bepaalde titels voor xbox zal houden of misschien pas later naar playstions brengt. Zou ook kunnen dat ze voor playstation niets ontwikkelen. sony doet toch ook niets anders met hun exclusives.
Zou zeer mooii zijn als het MS exclusives worden met de hoop dat er ooit geen exclusives meer zijn. Nu had sony het grote voordeel daarin dus die ging gewoon door op die toer. mogelijk dat als MS genoeg exclusives krijgt er verandering in de markt komt en dat ze geen exclusives meer gaan doen
Dan stopt het spammen van PS gebruikers mss eindelijk eens dat Microsoft geen exclusives heeft. :)
Ik hoop het juist niet, laat s.v.p. Microsoft de volwassen zijn en het niet uitbrengen als exclusieve. Vanuit zakelijk perspectief snap ik het wel maar uiteindelijk wil je als spelmaker toch dat je game door zoveel mogelijk mensen gespeeld en tof gevonden word?
Ik snap exclusives vanuit zakelijk perspectief juist totaal niet; je verkleint daarmee je afzetmarkt tot enkel jouw platform, i.p.v. alles. Het enige wat in het voordeel van exclusiviteit spreekt, is als je hardware an sich geen enkel selling point heeft, en je dus wel moet. Maar dat is toch best triest te noemen.
Meer exclusives betekent dat meer mensen je hardware kopen, en als ze die hardware eenmaal hebben kopen ze er meer spellen voor, waar je dan weer op verdient. Als je een exclusive verkoopt, verkoop je daarmee dus indirect ook meer andere spellen.
Exclusives bieden ook een vendor lock-in. En dat is zakelijk gezien erg begrijpelijk.
In dit geval: mensen die hebben geinvesteerd in platform A, stappen niet snel over naar platform B. Deze vendor lock-in zorgt dat ze blijven kopen voor platform A, waardoor licentie- en commissie-inkomsten voor platform A binnen blijven stromen.
Zakelijk is het heel erg logisch. Exclusives zijn een magneet. Hardwarematig verschillen de consoles niet noemenswaardig, de ene generatie is de ene iets beter dan de andere en de volgende is het andersom. Met exclusives overtuig je mensen voor jouw platform te kiezen, zodra ze daar eenmaal zitten heb je niet alleen de winst op je eigen titels die je verkoopt en de console zelf. Door de kosten die andere uitgevers moeten betalen krijg je namelijk ook nog eens 30% van alle third party verkopen op je platform. Dit is veel meer winst dan dat je de afzetmarkt van een ander platform erbij krijgt met als gevolg dat minder mensen je hardware kopen en minder mensen spellen kopen waar je geen percentage van meegrijpt.
Waarom maakt Netflix films die exclusief op hun platform beschikbaar zijn?

Met jou logica kunnen ze die beter ook bij Amazon prime in de catalogus zetten want dan verdienen ze meer.

Dus niet, want dan nemen die amazon prime klanten nooit een Netflix abonnement. En daar gaat het om. Ook bij Xbox, het gamepass, het live, de X% op verkochte games.
Niet het geld dat ze verdienen met 1 game of met de hardware, maar de constante stroom aan inkomsten door middel van diensten.
Anoniem: 159816 @jdh00921 september 2020 17:59
Wacht, als Sony exclusives heeft is het prima? Maar Microsoft mag het niet doen? Sowieso is Microsoft een stuk flexibeler qua exclusives. Zij brengen tenminste wel games uit op de PC.
In mijn ideale wereld komen alle titels op alle platformen uit en zijn er dus geen exclusives. Helaas werkt de wereld niet zo en snap ik donders goed dat Microsoft, Sony en Nintendo first party games uitbrengen met als doel meer winst te maken. Het zijn uiteindelijk zakelijke en strategische keuzes en draaien tegenwoordig niet meer om de wens dat zoveel mogelijk spelers jouw coole game spelen. Dus om jouw vraag te beantwoorden: Nee, ik vind deze ontwikkeling niet prima(zowel ms als sony) maar snap wel waarom ze het doen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 24 juli 2024 21:44]

Anoniem: 159816 @jdh00921 september 2020 18:09
Zeker, het zou beter zijn als het op alle platformen uit zou komen. Maar als je dan toch moet kiezen dan liever op 2 dan op 1 platform :).
Zou je denken maar sony doet het ook en trekt zo mensen op hun platform. Grote kans dat MS dat ook zo gaat doen om meer mensen richting xbox te trekken. Maar we zullen ziet wat het wordt. Ik gok er op dat MS ook exclusive xbox titels gaat houden.
Daar ben ik zeker bang voor (Lees: in mijn ideale wereld bestaan er geen exclusives) en is, zoals andere hier ook al aangeven, eerder uitgevoerd (door Microsoft) bij andere opgekochte studios. Die bieden deze games nu ook aan als exclusief binnen de Gamepass/xbox. Het is uiteindelijk een getouwtrek tussen twee partijen waarbij ik hoop dat de consument wint (gamekwaliteit boven de kwantiteit). Het effect wat je ook ziet bij series/films onder de streaming-services, helaas versplintering maar wel inzetten op exclusieve content die (soms) ijzersterk (kan) zijn. We gaan het zien de komende tijd en ondertussen droom ik lekker veder.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 24 juli 2024 21:44]

NEC, SNK, Atari, Xbox, Sega, Nintendo, Sony... Nagenoeg elke console bouwer heeft exclusives gehad.

Om dat als een Sony ding neer te zetten is een beetje raar :)

Sony heeft succesvollere exclusives gehad, maar ook Microsoft heeft ze de afgelopen vijf jaar gehad.

Dit is hoe dan ook een goede slag voor Xbox Game Studios.
Zou niet te snel roepen dat ze PS5 game uitbrengen. Halo Infinite komt absoluut niet voor Sony consoles. 1st party games van MS komen nooit voor Sony. En dat gaat vanaf nu dus ook anders zijn voor Bethesda games in de toekomst. Ze zullen zeker op PC komen allemaal. Maar sony? nah. Dat zou stupid zijn. Sony heeft alleen maar exclussives en hun zou ik absoluut niet mijn titels gunnen als zij niet hetzelfde doen. Dit is een win voor de PC, Gamepass en Xbox gamers. Voor Sony een dikke loss.
Waarom hoop je dat dan als ik vragen mag? :P vind je het vervelend als de PS / PC eigenaren tegelijkertijd over het spel beschikking krijgen?
Nee hoor, ze komen ook uit voor PC. :P
Ha ja, :-)
Een jaar of 10 geleden kwamen belangrijke spellen alleen uit voor consoles en niet voor de PC.
Gelukkig is die tijd voorbij.
.
Wellicht heeft Denuvo hier een klein beetje bij geholpen,
lang genoeg dat online winkels als Steam het stokje nu overgenomen hebben,
door spellen gebruikersvriendelijk en, als je wilt wachten, ook voor budgetprijzen aan te bieden.

PS
Ik heb nu 99% van alle spellen die ik ooit gespeeld heb nog eens gekocht en werkend op mn PC.
Daarbij beginnen we in 1976. Een aantal via emulators dus.
Wat is dat, een "console", waar ik mensen wel eens over hoor vertellen ? :+

[Reactie gewijzigd door Geekomatic op 24 juli 2024 21:44]

Daar moet ik toch echt een bron van zien. Welke belangrijke spellen kwamen niet uit op PC dan? Ik kan niks bedenken.

10 Jaar geleden dan spreken wij over 2010. Dat was een tijdperk waar het verschil in capaciteit tussen de PC en de Xbox 360 / PS3 toch wel pijnlijk duidelijk was. Het tijdperk waar games regelematig met minder functionaliteit uitkwamen voor de consoles in vergelijking met de PC.
God of War, Uncharted, Heavy Rain, Last of Us, Halo, Alan Wake, Gears of War, om er maar een paar te noemen.
Belangrijk zijn games die de industrie voorwaards drukken. Games die echt iets nieuws doen, dat zou ik zeggen. De games die jij noemt zijn dat zeker. Alleen dan niet hun sequels maar vooral de orginele games. Die meeste van die series kwamen een stukje eerder uit dan 2010 maar toch, sterk punt.
Het is ook zeker waar dat in die periode Consoles erg belangrijke games hadden. Alleen kwamen er natuurlijk in dezelfde periode ook veel belangrijke PC games uit, dus om te zeggen dat die alleen voor console uitkwamen. wat mij zo te binnen schiet mid 2000's wat betreft invloedrijke games.
  • World of Warcraft(2004)
  • Battlefield 1942(2002)
  • Crysis (2007)
  • Guild Wars (2005)
  • Portal (2007) (En de rest van The Orange Box, HL2, TF2)
  • Company of Heroes (2006)
Een aantal genres die daar gerepresenteerd worden, ongetwijflt mis ik er een hoop (ook op multiplatform/console vlak).Het liefst droppen wij exlusives helemaal wat mij betreft, maar ik betwijfel of dat zal gebeuren. Ik zou niet zeggen dat in de laatste 20 jaar consoles of PC belangrijkere games hadden, alle platforms hadden hun games die belangrijk waren en als blauwdruk diende voor de games die volgden.
Tja, wanneer we teruggaan naar begin en midden 2000 komen we ook wel weer bij de originelen van de door mij genoemde. Ik bond me bij deze lijst toch vooral aan wat er beschikbaar was in en kort na het in je eerder genoemde 2010. Ik ben het met je eens dat er genoeg innovatieve spellen uitgekomen zijn op PC, heck tot vorige week had ik geen eens een console van deze generatie (PS4 Pro goedkoop op de kop getikt van een game winkel die al z'n oude voorraad aan het leeghalen is). En hoewel ik van plan ben zowel een PS5 en XSX te kopen kort na release heeft dat meer te maken met mijn streaming potentiëel dan dat ik er per sé meteen één wil. PC blijft voor mij het nummer 1 game platform.

Echter is het (helaas) simpelweg zo dat tot voor heel kort de unieke games voor Xbox niet of pas 5-10 jaar later op de PC kwamen, en voor Sony geldt dat eigenlijk nog steeds. Hieronder dus ook de zeer belangrijke IP's die op deze platformen zijn begonnen. Dat is misschien ook wel één van de weinige goede dingen aan Windows 10, dat Microsoft door het UWP weer potentiëel is gaan zien in het bieden van een constante service op PC en qua games het behandelt als gelijk aan Xbox en niet het vergeten stiefkind. Het liefste zou ik een wereld zien zonder exclusives, waar iedereen op welk platform dan ook de games kan spelen die die wil spelen. Maar ik vrees dat het niet realistisch is.
Tja, wanneer we teruggaan naar begin en midden 2000 komen we ook wel weer bij de originelen van de door mij genoemde
Ja dat was ook een beetje mijn punt.
Halo 2001, God of War 2005, Uncharted ook 2005 dacht ik. Gears 2006,
Dat is misschien ook wel één van de weinige goede dingen aan Windows 10, dat Microsoft door het UWP weer potentiëel is gaan zien in het bieden van een constante service op PC en qua games het behandelt als gelijk aan Xbox en niet het vergeten stiefkind
Dat klopt ja. En voor watv unieke nieuwe IP's moeten wij het toch ook wel hebben van een Sony of Microsoft denk ik. EA , Ubisoft en Activision met hun aandeelhouders wijken niet graag af van de bekende formules. Laag risico, hoge omzet.

Ik verwacht niet dat exclusives verdwijnen, zelfs als consoles geen ding meer zijn en wij onze smartphones in de TV pluggen is er nog een reden nodig om mensen naar jou specifieke subscription service te trekken. Dan krijgen wij een beetje het video streaming verhaal maar dan van games. Dat zie je zelfs nu al terug op PC met de diverse stores en hun aanbod.
Ja?, in 2010 was een Xbox 360 (uit 2005) zwaar achterhaald op PC's. Niet echt een verassing toch? Een console is statisch. Die komt uit en blijft hetzelfde tot die vervangen word. PC onderdelen worden elk jaar beter, in 5 jaar veranderd er nog al wat. Bijvoorbeeld nu, 5 jaar geleden hadden we allemaal 2gb VRAM en nog quadcore CPU's max.
Waarom post je een vergelijking met GTA 5 op low? Tevens is de 360 versie van GTA 5 30fps, niet 60. Ik heb geen enkel idee waarom jij het argument wil voeren dat 2005 consoles (360, PS3) in 2010 het niet aflegde tegen PC wat graphics betreft.

Wat betreft functionaliteit.
Neem bijvoorbeeld Battlefield Bad Company 2, die had 24 spelers max op Console en 32 spelers op PC. Ook Battlefield 3 (2011) had op PC 64 spelers met grotere maps, en op de 360 en PS3 maar 24p en minder grote maps.

Dat is een duidelijk verschil niet alleen in graphics, maar ook in functionaliteit/gameplay en ervaring. Wat natuurlijk niet gek was gezien de 360 en PS3 hun leeftijd.
pc/xbox is in feite zo goed als hetzelfde platform qua gaming
pc/xbox is in feite zo goed als hetzelfde platform qua gaming
Dat klopt, ook al zijn sommige nog niet voor PC beschikbaar, geen idee waarom... misschien draaien ze nog steeds op "Win XP" of "Windows NT" van Xbox :P
Probeer jij even Steam op een XBox te installeren en laat me weten hoe dat gaat, ok?
Het is ook een beetje lastig om de xbox spellen op linux te draaien of xbox spellen in steam te importeren. Het gaat natuurlijk om de uitwisselbaarheid van xbox games op de console en onder windows 10. Maar dat snapte iedereen wel denk ik
Voortaan komen de Skyrim remasters enkel uit of de platformen van Microsoft. :+
Het zou wel jammer zijn, maar het zit er natuurlijk wel aan te komen dat die titels exclusief gaan worden.
If you can't beat them...
Meestal komen deze games ook uit op Windows PC's.
https://twitter.com/jason.../1308062702905044993?s=20

TLDR: de times exclusives op ps5 blijven gelden maar alles erna zal case by case worden bekeken.
Tuurlijk wel, Microsoft stelt de gamer centraal.
Maak je niet te druk. Microsoft is geen Sony. Ze komen echt wel naar de PS5.

Hier is de bevestiging: [embed] https://twitter.com/_wott...919010103298?s=21[/embed]

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 24 juli 2024 21:44]

Daden > Woorden. De tekst in die tweet biedt geen harde toezegging en de geschiedenis leert dat tenzij er al voor overname een contract bestond Microsoft ze niet uitbrengt op een PlayStation.
Hoezo is dat een bevestiging? Dat is ontzettend multi-interpretabel.
Prima marketing team dus. Niet voor gamers wel voor MS, waar dat team voor werkt
Hopelijk komen de opvolgers van TES en Fallout nog wel uit voor de Playstation, en hopelijk komt er nu ondersteuning voor crossplay (dat je met PS/Xbox/PC samen kan spelen).

Verder wel heel goed om te zien dat Microsoft zich zo focust op games, want als je de console exclusives van Xbox ziet zitten daar toch wel mooie games tussen.
Anoniem: 454358 @Nogne21 september 2020 15:26
Waarom zou MS die nog uitbrengen voor de PS? Het zou me zeer verbazen iig, alles zal wel Xbox en PC worden.
Geld....

Exclusief op xbox en pc voor x tijd, daarna ps5 want geld.


My 2 cents.
https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games Want geld deed er niet toe bij al deze titels? De enige releases op Playstation waren of al voor de overname of contractueel verplicht voor de overname.
Bij een normale publisher wel inderdaad, maar MS wil jou voornamelijk naar hun xbox wereld lokken, en als een game later nog uitkomt voor de PS, tja, dan blijven mensen die niet perse een nieuwe game willen hebben wel bij PS.
Mwah. Minecraft draait ook overal op en Ori is er ook op de Switch. Komt vast wel goed.
Volgens mij heb je gelijk, MS wil gewoon dat hun spellen gespeeld worden en het platform maakt ze niet heel veel uit. Liever op een MS controlled cplatform inderdaad.

Wat me wel zorgen maakt is de push in Minecraft van de vrij op en java versie naar een meer gesloten microsoft versie.
denk ook niet dat ze nintendo als cocurrent beschouwen. compleet ander publiek. dit is puur met de rivaliteit Sony en wellicht timed exclusive xbox/PC. dat samen met al die games in hun game pass ultimate en ze trekken weer flink wat klanten
Ori bewijst misschien eerder dat het niet naar de Ps5 komt dan wel.

Ik als PlayStation gamer vind dat overigens erg jammer. Ori 1 vond ik fantastisch.
Ik zou bloodborne ook wel willen spelen op een xbox, maarja.
Minecraft was al beschikbaar op Playstation, en Nintendo zit niet in hetzelfde marktsegment zoals Sony.
MS wil geld verdienen met de games. Of die dan op PC of PS (Minecraft), Xcloud maakt ze niet uit.
MS wil vooral geld verdienen met diensten zoals Game Pass.
Microsoft wil geld verdienen.

Waaraan is boeiend.
Kijk even naar de strategie van msft... Cross platform heeft de voorkeur.
Verder kijk naar Minecraft. Volgens mij ook gewoon beschikbaar op PSx :)
Maar dat zijn andere games, zeker msft is meer een PC game dan een console game. Ik denk, "let wel, ik denk :D " dat ze gewoon wat exclusives willen hebben, net zoals PS dat heeft.
Tegelijkertijd komen spellen als Minecraft op elk platform uit, terwijl dat een spel is die je na 5 jaar nog steeds regelmatig start. Terwijl ik denk dat een Skyrim dat niet naar PS5 uitgebracht gaat worden niet heel veel mensen naar Xbox gaat halen.
Want https://www.bloomberg.com...t-xbox?srnd=technology-vp

Microsoft will keep that commitment, Spencer said in an interview. Future games, like Starfield, will be available for Xbox, PC and Microsoft’s Game Pass video-game service. “We’ll take other consoles on a case-by-case basis,” Spencer said.
Ik denk dat je Microsoft met Sony verward. Microsoft brengt al hun exclusives ook uit op pc moesten ze dit niet doen zouden ze veel meer Xbox consoles verkopen.
Voor de games die al in ontwikkeling zijn zal het vast zo zijn dat ze nog op alle platformen uitkomen.
Maar voor nieuwe games kan het best zo gaan als met The Outer Worlds, de game in ontwikkeling komt nog uit en volgende games van de studio worden daarna xbox + pc exclusive.

Exclusives is vaak waar alle playstation-fans mee schermen. De betere games zijn op de playstation. Om dat te winnen en mensen naar je platform te brengen, houdt in dat je dus exclusives moet hebben op je platform die mensen aanspreken. Microsoft kan dat alleen maar door het concurrerende platform niet meer te ondersteunen en de games exclusief voor hun eigen platform uit te brengen.

[edit] verduidelijking mbt The Outer Worlds

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 24 juli 2024 21:44]

Ik neem aan dat je 'The outer worlds' bedoeld? Die is voor vrijwel alle game platvormen beschikbaar. Dus niet enkel xbox en pc.

Of mis ik iets?
Owh sorry.. niet geheel duidelijk in mijn tekst...
The Outer World is inderdaad voor alle platformen omdat die nog in ontwikkeling was. Andere games van die uitgever worden xbox/pc exclusives.
The Outer Worlds is er ook op de Switch en de PS4 ...
Krijg je als je te snel typt en daarmee een deel vergeet.. aangepast en verduidelijkt.
Er is meer geld te verdienen als je die PS5 spelers naar een Gamepass platform krijgt ;).
Maar ook geld naar je concurrent. En dat wil je natuurlijk ook niet.
Inderdaad, die 7,5 miljard moeten ze nog wel terugverdienen.
Wat een bedragen allemaal, zeg...
Als je ziet dat ze 2,5 miljard voor Minecraft betaald hebben dan lijkt 7,5 voor een hele sloot studios met populaire franchises wat minder.
Niet helemaal, Minecraft is populairder dan welke game ooit geweest is bij Bethesda dus dat ze daar los 2.5 voor betalen vind ik niet minder gek dan dat ze voor een complete studio 7.5 betalen.
Het is niet één studio maar 11, en Elder Scrolls, Doom en Fallout zijn ook geen kleine franchises. Volgens mij is Skyrim een van de best verkopende games ooit.
Volgens mij is Skyrim een van de best verkopende games ooit.
Mag ook wel als je er ongeveer 112 verschillende versies van uit brengt :+

Maar zonder grappen, ES, Doom en Fallout zijn inderdaad behoorlijke namen. Fallout 76 was natuurlijk een beetje een fiasco, maar reken maar dat heul veul gamers enthousiast worden van een mogelijke Fallout 5. En dat heel veel mensen uit hun plaat gaan wanneer de ES6 écht getoond gaat worden.

Zover lijkt dit echt een top zet van MS.
Minecraft 100 miljoen x 20 euro
Bethesda portfolio: 500 miljoen x 60 euro

(ik noem maar even wat maar er zit een enorm verschil in de maat van deze 2... studio vs publisher).
Dan is dit inderdaad een koopje, of eerder gezegd een behoorlijk gigantische sloot geld voor Minecraft.
Valt voor Microsoft wel mee. In hun perspectief is dat minder dan een maand omzet en minder dan 5% van hun cash positie. Grootste verschil tussen Microsoft en Sony is dat Microsoft het zich kan veroorloven om over het terug verdienen nog een decenium te doen terwijl Sony veel sneller rendement nodig heeft anders stopt het gewoon.

Maar is geen goede zaak voor de diversiteit binnen de game wereld wel een goede zaak voor Gamepass deelnemers.
Voor Bethesda is dit wel goed want die zaten op een dood spoor met steeds meer bugs in de games.
Of er inhoudelijk veel veranderd valt nog te bezien. In principe veranderd er met zo'n aankoop niets aan de individuele studio's en de bestaande games-series. Als ze het roer volledig omgooien misschien, daarbij heleboel mensen ontslaan en de essentie van de games verliezen. Kunnen ze beter een nieuwe serie beginnen.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 24 juli 2024 21:44]

Ik hoop dat ESO naar Microsoft Azure gaat. Zal al een stuk beter draaien als hun huidige servers.
Je hebt het over terug verdienen, maar ik denk niet dat je het zo moet zien.

Als de de games goed blijven, blijft de waarde van de studio waarschijnlijk wel ongeveer gelijk, waardoor ze inprincipe alleen meer geld moeten verdienen dan sparen of beleggen van die 7.5 miljard USD oplevert.
Het zou ze sieren als ze het gewoon wel doen
Het zou Sony toch ook sieren om alles PS exclusives te laten uitkomen voor de xbox? Als Horizon Dawn en Death Stranding op de PC kunnen, dan is het een kleine stap om de game uit te brengen voor de xbox lijkt me?
Sony weet ook dat zonder de exclusives er eigenlijk geen USP meer is voor de Playstation.
Daar heeft Microsoft het wel goed bekeken, met xcloud en alle xbox services zetten zij het Xbox merk zo neer dat het groter is dan alleen die console. Xbox (de console) heeft dan geen exclusives nodig om bestaansrecht te hebben.
Inderdaad goede keuze want meer consoles verkopen dan Sony wordt toch zo goed als onmogelijk zelfs al brachten ze hun games enkel uit op Xbox series S en X. Nu heb je wel dat veel gamers een PS5 en een PC kopen maar dit maakt Microsoft waarschijnlijk goed door meer games te verkopen en game pass.
Met sieren verkopen ze geen Xbox'en en gamepass..
CD Projekt RED verdient anders prima door de sierlijke weg te kiezen.
CD Projekt RED verkoopt dan ook geen consoles haha. Het gaat Microsoft en Sony om marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door doobieters op 24 juli 2024 21:44]

Omdat Microsoft in het algemeen het princiepe aanhoud binnen Xbox Game Studios dat bestaande aankondigingen overeind blijven, en toekomstige games over het algemeen aangeraden worden te releases op Xbox en Windows maar als de ontwikkelaar het wil en/of het is logisch dat deze ook naar andere platformen mag komen. Mojhang en Moon Studios doen dit bijvoorbeeld met Minecraft Dungeons en Ori respectivelijk.
Ik denk dat ze meer verkopen op een console hoor ...
Dergelijke grote en klassieke series komen heus nog wel op de PS. Waarschijnlijk een timed exclusive, maar aan alle copies op de PS (en evt andere platformen) verdienen ze nog flink geld.

Ik denk dat ook niet onderschat mag worden dat het exclusief maken van die grote series tot heel veel oproer in de gaming community zal leiden, met negatief sentiment in de richting van MS. Ze hebben toch al de naam geldwolven te zijn....

Geld en marketing technisch lijkt het mij voor MS beter om de klassiekers gewoon ook (timed) op andere platformen te releasen.
Hoezo hebben ze al de naam geldwolven? Dit is de eerste keer dit ik dit lees.

Het lijkt mij voor Microsoft beter om het Xbox exclusief te maken (dus niet alleen Xbox de console maar ook PC). Alles wat ze uitbrengen op de PS5 is weer een reden om niet voor de XS te gaan maar voor PS5. Als consument zie ik het wel liever dat het beschikbaar blijft.
Anoniem: 159816 @Nogne21 september 2020 17:21
Dit 100%, ik verwacht echt dat Microsoft zoveel mogelijk van deze titels Xbox/PC only zal laten zijn. De reden voor Playstation was altijd de exclusives, want de rest van het ecosysteem is gewoon een stuk sterker bij Microsoft. Nu heeft Microsoft de tools in handen om Sony voor het blok te zetten.
Ik vraag me af wat er zoveel beter is aan het ecosysteem van Microsoft? PlayStation heeft ook PlayStation Now en PlayStation Plus. Ik begrijp dat je meer “gratis” spellen krijgt bij Gamepass maar mocht dat een groot succes worden dan is het voor Sony een eenvoudige zaak om hetzelfde te doen en de prijs van PlayStation Plus van 5 naar 12 euro te verhogen en er meer games aan toe te voegen waaronder de exclusives.
Ik denk dat ook niet onderschat mag worden dat het exclusief maken van die grote series tot heel veel oproer in de gaming community zal leiden, met negatief sentiment in de richting van MS. Ze hebben toch al de naam geldwolven te zijn....
Die oproer zal wel meevallen. Sony is ook gewoon weggekomen met hun exclusives.
Lijkt mij dus niet. Mensen roepen dat Microsoft geen exclusives heeft en dat ze daarom geen Xbox kopen, en nu een hele rits grote namen hebben die ze exclusief kunnen houden (en dag 1 op gamepass hebben) zouden ze die kans laten liggen om hier goed met Sony te concureren.

Ik denk dat die imago schade puur bij Playstation fanboys zal zijn die toch al geen Xbox zouden kopen.

Exclusiviteit is nou eenmaal slecht voor de consument, en als we pech hebben gaat deze trend nog wat door tot dat je straks ook bijna een duopolie hebt in de publisher markt. Of Microsoft of Sony exclusive.
Misschien probeert MS Sony zo te overtuigen om een Game Pass app op hun PS5/6/7 toe te laten.
Zij krijgen alle toffe spellen van MS, en MS krijgt de subscription fees

Denk dat t daar voornamelijk om gaat bij MS, want op consoles maken ze dacht ik weinig tot negatieve winst.

Game Pass wordt zo wel steeds meer zn geld waard, maar brengt t ook genoeg in t laatje voor MS om al deze games te blijven ontwikkelen?
Zou die getallen wel eens willen zien
https://en.wikipedia.org/..._Game_Studios_video_games

Alleen Minecraft (dungeons) is nu beschikbaar en Psychonauts 2 komt nog (daar waren al afspraken voor een release op PS voordat MS het overnam). Het verlies in mogelijk marktaandeel neemt Microsoft blijkbaar graag voor lief.
Tja zie hier waarom exclusives slecht zijn voor de klant. Fanboys lopen altijd te roepen hoe geweldig een console is want exclusives.

Maar onder de streep betekend een exclusive dat je als klant minder keuze hebt zonder een platform te kopen.

Goed voor Microsoft aangezien de stelling doorgaans is hier dat Sony de betere exclusives heeft, maar nu krijg je dus minder third party keuze.
Ik hoop het niet. Tijd voor exclusives op xbox
Dit snap ik echt niet. Waarom exclusives willen. Wat heb heb eraan als anderen het niet kunnen spelen.
Exclusives is uiteindelijk slechter voor de consument, die moet nu investeren in 2 platformen
Ik denk niet dat mensen exclusives 'willen', Maar wel 2 gelijkwaardige concurrenten die hun best moeten om met kwaliteit klanten te winnen. Als de PS5 de Xbox series genadeloos verslaat hebben we zometeen wellicht minder concurrentie op console gebied. Wat wel weer slecht is op de lange termijn... Althans dat is het argument...
Maar die beste kwaliteit kan ook op andere vlakken zijn dan games. Google en Apple concureren toch ook? Al lijken ze in de game markt ook beide voor exclusiviteit te willen gaan (en beide gaat het volgens mij niet voor de wind, ik hoor van Arcade en Stadia vrij weinig de laatste tijd).

Microsoft heeft Gamepass, Cloud gaming en play anywhere. Dat zijn ook dingen waar mee je concurreert. Net als het OS, de controller, de hardware, design etc.

Het hoeven niet exclusieve games te zijn.
Koop je graag meerdere consoles of wat?
Nee, ik speel deze games op pc.
Maar het speelveld tussen Sony en MS wordt zo een stuk gebalanceerder en dat is uiteindelijk alleen maar goed voor de consument.
Exclusives zijn vendor lock-ins. Vendor lock-ins zijn nooit goed voor de consument.
Voorbarig. Je weet niet wat er gaat gebeuren. Ik ook niet, maar het kan een stap zijn Sony te forceren zijn exclusives los te laten...

Speculatie, I know. Maar ik denk dat dit heel interessant kan gaan worden.
Gaat letterlijk nooit gebeuren, Sony verliest niet graag klanten door het missen van bepaalde grote series, maar ze weten ook wel dat als ze de exclusives loslaten het zo goed als einde verhaal is voor hun.
Ik koop ze graag beide. Maar exclusief voor Xbox betekend niet dat het niet naar de PC komt. Xbox is niet alleen een console, dat is het gaming merk van Microsoft. Daar valt de PC ook onder.

Al snap ik je opmerking nog steeds niet want heb het gevoel dat je het schrijft met het gevoel dat iedereen een PS neemt en dat deze overname een slecht iets is. Terwijl zou Sony het hebben gekocht dan was elke PS gebruiker super blij en nu is het slecht dat het alleen voor XS/PC komt. Terwijl ik als PS gebruikers de exclusives van de PS het slechtst van de hele gaming markt vind omdat je die alleen maar op een PS kan spelen en niet op de PC (al komen er sporadisch titels naar de PC).
Ik ben over het algemeen niet zo'n van fan exclusives want dat betekent dat je met 1 platform (of dat nou PS, Xbox/PC of Nintendo is) niet alle spellen kan spelen.
heb het gevoel dat je het schrijft met het gevoel dat iedereen een PS neemt
Geen idee waar dit vandaan komt.
Omdat deze overname voor minder exclusiviteit zorgt, bij Sony weet je zeker dat het PS only word (al zijn er nu enkele uitzonderingen). Bij Microsoft weet je dat het voor de Xbox en PC uit komt, dus geen exclusiviteit.
Ik ben over het algemeen niet zo'n van fan exclusives want dat betekent dat je met 1 platform (of dat nou PS, Xbox/PC of Nintendo is) niet alle spellen kan spelen.


[...]


Geen idee waar dit vandaan komt.
Omdat je vraagt of iemand graag meerdere consoles wil kopen, maar deze overname zorgt voor de meeste games (Xbox en PC) dat ze juist geen extra console meer nodig hebben. Behalve de PS gebruikers, die zullen mogelijk een PC of Xbox moeten aanschaffen voor deze games. Maar dat deden ze al met de PS want die komt om in de exclusives die niet beschikbaar zijn voor Xbox/OC,
De overname wat Bethesda games mogelijk exclusief maakt voor PC/Xbox, waar deze voorheen op meerdere platforms beschikbaar waren, zorgt voor minder exclusiviteit? lol
Phil Spencer op z'n best, een hele mooie aanwinst voor Microsoft.
Heb al jaren een beetje het EA gevoel bij MS. Opkopen en uitwringen. Durf niet te zeggen of dit goed nieuws is. Het zal nog jaren duren voor echt toffe titels van al die opgekochte studio's, maar ben wel benieuwd hoe MS er mee om zal gaan.
Zo gaat Microsoft om met overgenomen studios:
https://www.vgchartz.com/...s-no-signal-to-slow-down/
Een heel andere strategie dan bij EA.
Dat zal wel meevallen toch? Ook Minecraft bestaat nog steeds en die games zijn ook gewoon op PS platform beschikbaar.
Minecraft was al op de PS uitgekomen voor de overname.

[Reactie gewijzigd door Lekker Ventje op 24 juli 2024 21:44]

Zeker. Maar ook op de Playstation...
EA maakt nog in ieder geval cross-plaform games. Met deze move van Microsoft zal een hoop Xbox & PC only worden.
Dat verwacht ik niet. Microsoft wil tegengewicht bieden aan de exclusives van Sony en dan zullen ze echt met kwaliteit moeten komen. Ik denk juist dat het budget voor de games omhoog gaat.
Dat zou een flinke klap zijn voor PlayStation, als de Bethesda titels sneller of enkel in het Microsoft ecosysteem beschikbaar komen.
Ja vooral als Deathloop en Ghostwire: Tokyo opeens geen PS5 console (timed) exclusives meer zijn of zelfs Xbox (timed) exclusives worden.
Xbox Game Studios heeft tot nu toe altijd gehouden aan bestaande verplichtingen. Deze 2 games komen hoe dan ook naar de PlayStation 5, maar inderdaad niet meer persé als timed exclusives. Daarbij brengen ze zelfs daarna nog steeds cross platform games uit. De laatste 2 zijnde Ori and the Will of the Wisps voor de Switch en Minecraft Dungeons voor alle gangbare platformen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 24 juli 2024 21:44]

Dan ga je ervan uit dat er een contractuele verplichting is van deze studio om die games uit te brengen op PS. Is er enige indicatie van zo'n contractuele verplichting?
Het feit dat hij timed exclusive aangekondigd is, is een behoorlijk goede indicatie van zo'n contractuele verplichting. Dat hebben ze echt niet zomaar aangekondigd, daar is geld voor betaald.

Wel interessant is nu dat MS dus geld gaat verdienen aan deze games die voorlopig alleen op PS5(4?) verkocht worden.
Dat laatste is niet zo interessant.
Veel concurrenten verdienen geld aan elkaar.
Al is het maar om gebruik van patenten of onderdelen.
Op de meeste laptops van Sony staan/stond Windows en Office. Om een voorbeeld te noemen.
Ok, laat ik het anders zeggen: grappig. Je hebt natuurlijk gelijk, gebeurt veel vaker.
Microsoft verdient komende generatie sowieso aan PlayStation. PlayStation 5 zal namelijk gebruik maken van Microsoft Azure voor de netwerktoepassingen. :)
Zo rap zal dat niet gaan; de koop is pas rond de zomer van 2021 rond. Lijkt mij dat afspraken rondom games die in 2021 verschijnen gewoon blijven staan.
The transaction is subject to customary closing conditions and completion of regulatory review. Microsoft expects the acquisition to close in the second half of fiscal year 2021 and to have minimal impact to non-GAAP operating income in fiscal years 2021 and 2022.
Dat is dan wel op zijn laatst, Microsofts FY2021 loopt van Juli 2020 tot en met juni 2021. 2H FY2021 van microsoft is dus januari tot eind juni 2021.
Ah, ik dacht tot wat later, dank voor de aanvulling :) Maar goed; lijkt me alsnog stug dat al gemaakte afspraken voor 2021 overhoop worden gegooid.
Ik denk dat daarover wel contractuele afspraken gemaakt zijn, toekomstige spellen daarintegen.
Persoonlijk denk ik dat dit geen optie is wegens contractuele verplichtingen.
Een overname stelt je daar niet van vrij.
contractuele verplichtingen
Dat hangt van het contract af natuurlijk. Vaak staat op het niet nakomen van een verplichting een boete. Microsoft kan met hun diepe zakken die boete best overnemen voor die developer. Vaak is alles wel met geld te regelen in de zakelijke wereld.
Daar heb je zeker een punt. Echter denk ik dat de boete clausule het verlies van inkomsten dekt, wat meer zal zijn dan wat de eventuele verkopen hadden opgebracht.
De timing is wel perfect gepland inderdaad.
Gezien dat Bethesda en Obisidian nu zusterbedrijven zijn kan Fallout New Vegas 2 vrijwel mogelijk worden.
Dit was ook mijn eerste gedacht bij dit nieuws :D In theorie kan de Fallout-franchise gewoon weer bij Obsidian neergelegd worden. Ik ben benieuwd...
Voorheen zou ik daar enthousiast van worden maar The Outer Worlds ben ik daar niet meer zo zeker van. Man, wat vond ik die tegenvallen. Heb hem dan ook nog steeds niet uitgespeeld.
Dat zou echt fantastisch zijn, ik heb recentelijk nog FNV helemaal uitgespeeld, ik vind dat echt de beste Fallout die gemaakt is. Als ze het maar niet weer in hun hoofd halen om er een soort multiplayer van te maken die niet werkt. Met next-gen graphics en FNV setting zal het een grote kans zijn dat er weer een goede Fallout wordt gemaakt. Het zal echter wel lang gaan duren ben ik bang, omdat Obsidian nu voorlopig nog bezig is met Avowed.
Hopelijk gooien ze de Bethesda engines eindelijk in de prullenbak en gebruiken ze de Unreal Engine 4 waar The Outer Worlds op draaid, of een idsoftware engine, beiden verreweg superieure keuzes :)
Laten ze dat lekker niet doen.
Of op de Unreal Engine moet je ook zo makkelijk mods kunnen installeren.
Sinds wanneer kan je geen mods gebruiken met een Unreal Engine dan? Dat komt toch 100% aan op de ontwikkelaar of die dat toe laat of niet?

Bethesda's Creation engine is een puinhoop en games vanuit die studio zijn over tijd steeds slechter en gedateerder geworden, het is gewoon een goede move om die de prullenbak in te gooien. Sowieso vind ik 7.5 mljrd behoorlijk voor een bedrijf wat heel hard zijn best doet om falliet te gaan door allerlei aso praktijken :P
Ligt helemaal aan de developer, maar kijk maar naar Squad en Ark, de mod tools zijn gewoon de engine tools zelf, dus vanuit die optiek (en dat doen ze toch niet want er zit nou eenmaal een koppige technical lead op het TES team)
als ze naar UE4 zouden gaan, kun je echt hele uitgebreide mods verwachten + er zit gewoon een grote community om de engine heen, dus modders hoeven niet zelf een totaal nieuwe tool uit te pluizen(ook fijn voor de developers overigens).

Zelfs UDK(ue3) zou al geweldig zijn op dit punt... daar heb ik nog menig mods voor killing floor 2 mee gemaakt

[Reactie gewijzigd door dakka op 24 juli 2024 21:44]

Eerste wat ik dacht toen ik de titel van dit bericht las "ooh, kunnen ze dan eindelijk weer een fatsoenlijke Fallout maken?"

Ik heb behoorlijk wat uurtjes gestoken in Fallout4 (Fallout 76 heb ik nooit aangedurfd, en wat ik er van hoor, maar goed dat ik hem links heb laten liggen). Maar de hoeveelheid bugs, glitches, gamebreaking dingen, gemist potentieel etc, is om te huilen. Vond de gameplay verder prima en vind de universe heerlijk om op eigen houtje in rond te wandelen, maar was echt een frustrerende haat/liefde relatie.

Hoop echt dat met Microsoft achter ze er wat betere keuzes gemaakt worden voor deze franchise en de Creation Engine eindelijk eens met pensioen kan.
Dat is de algemene hoop op Twitter ook zoals ik zie.
Betekent dit dat TES VI een xbox/pc exclusive wordt? Dat zou een enorme klap opleveren voor PS5 fans
Ik denk dat spellen die nu in ontwikkeling zijn nog uitkomen op dat platform
Maar TES VI is nog jaren weg van een release, er is enkel een teaser trailer getoond en volgens mij zonder een platform te noemen. er is verder nog helemaal niets bekend. Ze komen eerst met Starfield en ook daar is nog geen datum van bekend.

Het zou heel goed kunnen dat dit een xbox/pc (timed) exclusive word gezien de eerdere overnames van Microsoft. Voor het Xbox/PC platform zou het een sterke zet zijn.
Ja die al aangekondigd zijn met een specifieke release en pre-order hebben.

TES6 en Starfield kan Sony denk ik vergeten.
Natuurlijk komt dit niet op de PS5. Dat is toch het hele punt. Gamepass
Kan... kan ook dat het gewoon op beide consoles uitkomt, maar dat je op de Xbox veel meer exclusive add-ons krijgt. Dat soort constructies zie ik steeds meer; add-on/dlc exclusives.
het lijkt wel ze monopoly aan het spelen zijn. 8)7
Microsoft gaat naar kalverstraat en zet n hotel op :
Sony : pakt n kaart en de kaart zegt: ga naar kalverstraat en u ontvangt €200 langs start 😄
Dat laatste kan helemaal niet. Als je naar kalverstraat moet, passeer je nooit start.
https://www.inzichten.nl/mensenmaat/images/monopoly_1.jpg

8)7

[Reactie gewijzigd door jqv op 24 juli 2024 21:44]

Als je van kalverstraat naar kalverstraat gaat, waar kom je dan langs ? 8)7

Dat is de situatie die @Kaassaus3 schetst namelijk ;-)
Ja klopt maar je snapt iedergeval mn grap 😅
Maar daar kun je geen kaart trekken.

Al heb je gelijk als dat zou kunnen.

En @Kaassaus3 ik snap hem best.
Alleen...ik verknal de boel af en toe graag.

[Reactie gewijzigd door jqv op 24 juli 2024 21:44]

In fantasy land wel 🤭
Hebben ze ervaring in :+

Maar vroeg of laat gaat het daar wel op neerkomen. Als we er bevolking niet op toezien dat multinationals niet teveel macht krijgen, dan houdt je uiteindelijk gewoon Google, Apple, Microsoft, AWS en nog een paar spelers over met hun eigen home-automation, supermarkten, autos, videogame, streaming- en muziekdiensten, en betaalsystemen.
Doodsteek voor iD Tech engine met Vulkan ... de enige grote die Vulkan ook echt van de grond af gebruikt.

Zeker op de PC is dat erg jammer. Niks mis met DirectX op de Xbox, maar op de PC is het maar een flauw aftreksel.
Jammer voor de PC, maar ik denk dat vooral Stadia hier last van kan of gaat krijgen. Vrijwel alle reacties gaan ook over de concurrentie tussen MS en Sony, maar ik kan mij ook indenken dat ze serieus rekening houden met de opkomst van Stadia dat een langetermijnstrategie hanteert en niet direct, maar mogelijk wel tijdens de levenscyclus van de Xbox Series X een serieuze concurrent gaat worden.

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 24 juli 2024 21:44]

Exact. De timing is goed voor hardware sales voor consoles, maar nog beter voor het schijnbaar kansloos maken van stadia vóór het te groot wordt. Microsoft is voor de verandering eens op tijd met een nieuwe dienst en wat mij betreft een serieuzere contender dan Sony voor wat betreft de toekomst. Ik heb het al eerder geroepen, maar ik zou me niet verbazen als game pass ultimate op de lange termijn ook voor Switch uit gaat komen: Het maakt ms niet uit welk platform je speelt, zolang je maar maandelijks geld aan ze overmaakt
Zou ik nog niet zo zeker van zijn. Windows Central speculeert zelfs dat Microsoft mogelijk de Creation Engine en/of id Tech engine zou gebruiken voor Azure Gamestack.
Ik zeg ook niet dat id Tech op de schop gaat. Maar ze gaan hem zeker omzetten naar DirectX.

DirectX is lockin.
Waarom zou het Microsoft interesseren of ze Vulkan gebruiken of DirectX? Zolang ze de games maar mogen verkopen.
Microsoft brengt al zijn eigen games uit via Game Pass, dus dat betekent dat alle games in de genoemde franchises ook als onderdeel van het abonnement beschikbaar komen voor consoles en pc.
Waarschijnlijk alle games in die franchises die na de overname uitkomen.
In de aankondiging staat:
We will be adding Bethesda’s iconic franchises to Xbox Game Pass for console and PC.
Het is inderdaad nog niet zeker of ook alle huidige Bethesda-games op Game Pass komen, zeker omdat sommige van Microsofts eigen oudere games nog niet bij Game Pass zitten (Forza Motorsport 7..). Ik zal dat nog wat verduidelijken.
Licenties, dergelijke games verdwijnen per definitie zodra de licentieperiode is verlopen.
Dit zou ook voor FM7 gelden maar dat is niet de reden waarom FM7 niet is opgenomen in Game Pass.
Microsoft heeft medio januari 2018 besloten dat spellen van Microsoft Game Studios/XBOX Game Studios van af dat moment standaard worden opgenomen in Game Pass, maar niet met terugwerkende kracht.
FM7 is uitgebracht in 2017.
Ah, vandaar dus dat Forza Horizon 3 binnenkort uit de store verdwijnt
Hoop wel dat MS dan iets doet aan de modbaarheid van zn games. Alles verdwijnt nu achter een hevig dichtgetimmerde directory op PC. Aardig funest voor TES spellen.
Met minecraft word de Javaversie ook nog steeds ondersteund dus ze kunnen het wel :). Helaas word de bedrockversie steeds meer gepushed waar ook de modbaarheid een stuk moeilijker is en ze graag geld vragen voor verschillende maps ect.
Anoniem: 1239684 @Xtuv21 september 2020 22:05
Goed dat ze niet alles dat oud is op gamepass zetten. Ze modereren het goed zodat je de beste spellen en de nieuwe spellen makkelijk kan spelen. Een spel als Doom 3D van pakweg 25 jaar geleden is dan alleen maar clutter.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.