Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project xCloud is vanaf september onderdeel van Xbox Game Pass Ultimate

Microsofts cloudgamingdienst Project xCloud is vanaf september beschikbaar als onderdeel van het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement. De prijs blijft met dertien euro per maand ongewijzigd. De streamingdienst zit nu nog in een testfase.

Cloudgaming komt beschikbaar via Xbox Game Pass Ultimate in 'ondersteunde landen', meldt Microsoft. Vermoedelijk vallen Nederland en België daar ook onder, omdat de test met de dienst ook in die landen beschikbaar is. Met Project xCloud zijn Xbox-games te streamen naar smartphones en tablets. Tweakers publiceerde in mei een preview van Project xCloud.

Vooralsnog lijkt er geen los Project xCloud-abonnement te komen. Microsoft noemt alleen de mogelijkheid om er gebruik van te maken als onderdeel van het Xbox Game Pass Ultimate-abonnement. Dat abonnement geeft ook toegang tot een bibliotheek van ruim honderd games die lokaal op een Xbox- en Windows 10-pc geïnstalleerd kunnen worden. Daarnaast is Xbox Live Gold inbegrepen.

Games die via Project xCloud gespeeld worden, draaien op Xbox-consoles in serverparken van Microsoft. De beelden worden gestreamd naar een app die op Android-apparaten gebruikt kan worden. Er wordt ook gewerkt aan een iOS-app; misschien komt die uit in september, als de dienst beschikbaar is. In de toekomst komt er ook een Windows-app, maar die noemt Microsoft nog niet.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-07-2020 • 15:30

109 Linkedin

Reacties (109)

Wijzig sortering
Laatste tijd is de service wel beter geworden. In het begin van de trial-periode in Nederland was de ervaring zeer wisselend, maar de laatste paar weken is xCloud eigenlijk heel stabiel. Ook de snelle racegames gaan beter dan eerder, maar nog niet 100% top in mijn beleving.

De waarde die het Game Pass Ultimate abonnement heeft wordt hier mee wel weer versterkt. Er gaan geruchten dat Microsoft zijn Xbox Live Gold abonnement gratis wil gaan maken, maar dan wel de 'Games with Gold' stopt. Game Pass zou dan de vervanger moeten worden als het betaalde abonnement. Iets wat ik wel kan volgen ergens.

In april is Game Pass ook in Japan gelanceerd, maar geloof dat de service nog niet overal beschikbaar is. Hopelijk wordt dat ook snel uitgebreid, zodra de XSX gelanceerd is. :)
Ik hoop vooral dat er meer titels toegevoegd worden aan 'play anywhere' dienst van Microsoft. Het is gewoon heel ideaal om op grote TV gears of war te spelen en op moment dat vriendin de tv opeist, kan ik gewoon verder gaan waar ik was gebleven. En als gold gratis wordt, dan heeft Microsoft in mijn ogen een succes te pakken met XSX. Die gratis games zijn leuk, totdat je ieder keer een spel koopt die vervolgens 2 mnd later gratis wordt... En bedankt!

[Reactie gewijzigd door FireBladeX op 16 juli 2020 18:57]

Als MS dat doet wordt de xbox in mijn ogen voor een hoop mensen de beste console. Betalen voor MP was toch wel een reden om terug te gaan PC.
Ik ben benieuwd of het in de toekomst ook mogelijk is je lokale Xbox in te zetten voor Xcloud (lokaal).
Dus lokale Xbox gameplay streamen naar je smartphone.

Of bestaat dat al? (ik ben een playstation gebruiker)
Je kunt je locale Xbox streamen naar een Windows 10 PC, maar beide moeten in hetzelfde netwerk zitten.
Ik vind de kwaliteit ervan zelfs op een gigabit netwerk niet al te best... De vertraging is goed merkbaar ook als alles bekabeld zit en er is geregeld een dip in bitrate te merken vooral bij veel beweging op het scherm. Wellicht dat dit komt door de beperkte hardware in mijn Xbox one s. Dat streamen is leuk allemaal... Ik vraag me echter af of het ooit zo goed wordt dat het ook echt meerwaarde gaat hebben. In snelle FPS games is de vertraging op welk platform dan ook gewoon onspeelbaar. Tot nog toe is de enige meerwaarde dat je geen hackers meer hebt als alles gestreamed is. En dat er geen illegale downloads meer in omloop komen

[Reactie gewijzigd door sygys op 16 juli 2020 15:57]

Het werkt ook als de Xbox in developer mode staat, dus daarvoor is het wel handig.
De ene is er gevoeliger voor dan de ander. Met streaming gaming heb je minimaal 150ms latency, dit is 50% hoger dan bij een console onder je tv. Ik merk dat enorm en vind het niet prettig. Ik speel vaak platformers en speel deze nog het liefst op een snes met CRT, dan heb ik ongeveer 50ms latency. Dus tja we zijn er al op achteruitgegaan met de lcd etc. En dan komt dit er ook nog bij, misschien dat jonge gamers het niet merken omdat ze nooit op een crt gegamed hebben. Maar blijkbaar is het allemaal acceptabel. Ik kan er niet aan wennen eerlijk gezegd.
Parsec werkt met een bekabelde gamepc prima als je op een willekeurige wifi zit, alleen als je via 4G tethered kan je niet gamen wegens een hoge latency... maar verder werkt dat top dus als de consoles krachtiger worden zal dat geen enkel probleem zijn.
Wow, misschien verdiep ik me te weinig in Xbox als die hard PlayStation speler maar ben toch verbaasd dat Microsoft dit niet al had. Ik kan al een aardig tijdje op elk willekeurig platform, anywhere m’n ps4 met remote play overnemen en gamen. Fijn voor de Xbox spelers dat dit er aan komt!
Je kunt je lokale Xbox One al streamen naar je smartphone. Ik doe dit al een aantal maanden (zit in beta programma).
Dat kan al je kunt kiezen tussen locaal streamen vanaf een xbox naar W10 of smartphone of xCloud vanaf de server op de smartphone.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 16 juli 2020 16:19]

Dat bestaat dacht ik al of moet komen. Zelf nooit in verdiept. Maar had er over gelezen.
Dit kan trouwens ook gewoon op je playstation.(bijvoorbeeld voor je iPad of iPhone incl dualshock link)
kan nu al (beta), enige wat je moet doen is momenteel je xbox aanmelden voor insider builds ( omega volstaat )
je moet wel een uploadsnelheid hebben van >10mb
Daarna gewoon de streaming app downloaden
Ik ben benieuwd of het in de toekomst ook mogelijk is je lokale Xbox in te zetten voor Xcloud (lokaal).
Dus lokale Xbox gameplay streamen naar je smartphone.

Of bestaat dat al? (ik ben een playstation gebruiker)
Dat kan in de beta app. Overigens was ik hier niet echt over te spreken, voor Forza was er te veel latency.
Dat bestaat op je PlayStation ook gewoon (als je toch een PS gebruiker bent).

https://www.playstation.c...ps4/features/remote-play/
Ik had meer het idee dat hij niet op de hoogte was als PS gebruiker, vandaar de link. Zelf gebruik ik het regelmatig. Soms even op rustige momenten bv in de pauze of later op de dag op kantoor.
Ik ben benieuwd. Heb nu een Xbox One X, Xbox Game Pass Ultimate en een iPhone. Moet ik dan nog wel games kopen via een code/fysiek of gaat dit eigenlijk een uitbreiding worden van Xbox Game Pass Ultimate waarbij ik voor een vast bedrag gewoon lekker de nieuwste games kan rammen? Gezien ik in het Apple wereldje zit zou dit wel een mooie uitkomst zijn om ook PC games te kunnen spelen!
Apple staat dit soort diensten helaas niet toe op iOS.
Waarom zou Apple dit niet toelaten maar de streaming app om lokaal je Xbox te streamen wel?
Er is wel een xCloud app voor iPhone echter zit daar maar 1 game in, tenzij dat de afgelopen tijd is veranderd. Ik denk dat Apple en Microsoft en Google daar wel uitkomen. Die zijn te groot om in zijn geheel op je platform te missen mochten ze daartoe besluiten om Apple onder druk te zetten. Geen idee of ze dat gaan doen, maar spelers als Google en Microsoft zijn niet zo snel te negeren.

Denk dat er bij een eventuele blokkade van dit soort streaming diensten er genoeg zijn die daarvoor willen overstappen.
Bedankt voor de info, dat is toch wel jammer. Zou het fijn vinden als ik straks xCloud kan streamen naar mijn iPad ipv mijn lokale Xbox te gebruiken.
Als ik zo de preview kijk dan is de dienst nog niet heel bijzonder:

- max resolutie (720P?)
- Hoge latency (Dus niet geschikt voor snelle games)
- Veel verbindingsproblemen

Natuurlijk kunnen 2 van de 3 opgelost worden, maar de latency is gewoon nog steeds een probleem. Daarnaast vraag ik het mij af of het echt daadwerkelijk beter kan worden dan hoe stadia dat nu heeft. Maar een latency van 150ms of meer is voor mij niet acceptabel en zal ik mij heel erg aan storen.

Ik vraag mij vooral af voor wie is deze dienst? Wie gaat hier gebruik van maken? Als je op vakantie bent? Ik neem dan liever een Vita of 3DSXL mee. Maar om echt games te spelen als complete vervanging voor een console zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren door de extra latency.
Microsoft ziet het niet als vervanger van lokaal gamen, het is als vervanger voor wanneer je niet bij je lokale hardware kan.
Dan heb ik toch liever een Vita, 3DSXL of een switch als vervanger van de console eerlijk gezegd.
Natuurlijk, snap dat je er geen los abonnement op neemt maar als het toch al onderdeel is van Gamepass Ultimate...

Verder kan je natuurlijk op je Vita of 3DSXL niet verder met je Cyberpunk 2077 character ;).
Dan nog, ook al kreeg ik het gratis dan zal ik er nog steeds geen gebruik van maken. Ik hoef niet perse onderweg of op vakantie met mijn console te spelen. Dan heb ik alsnog liever een Vita of 3DSXL.
Jij speelt liever op je Vita of 3DS, andere spelen liever de nieuwste AAA games als ze onderweg zijn. Ik moet er niet aan denken om mijn Vita mee te nemen als ik straks via mijn S10 toegang heb tot de meeste AAA games.
toegang heb tot de meeste AAA games.
Dat is hoogstwaarschijnlijk niet het geval, want dat kan Microsoft nooit financieren.
Ze delen nu bijna gratis game passes uit en Microsoft heeft natuurlijk zeer diepe zakken, maar ergens deze generatie moeten ze ook nog een keer geld gaan verdienen. Wat denk je dat het kost om een Red Dead 3, GTA6, AC, Far Cry 6, COD, FF7/FF16 of wat dan ook in je pass te hebben.

Waarschijnlijk oudere 3rd party games (waar de verkoop rek een beetje uit is) of natuurlijk de first party games van Microsoft... Echter...... Tot dusver is dat nog steeds dat rideltje van Forza, Gears en Halo. En hopelijk is volgende week donderdag dan eindelijk het moment waarop Xbox het bijna onvoorstelbare vuurwerk laat lostbarsten. Microsoft staat nu bijna 7 jaar op pauze, dus dit begint langzaam een Final Fantasy 15 situatie te worden. Alleen dan geld het niet voor 1 game, maar een totaal merk.

Eigenlijk kan Microsoft bijna niks anders doen dan Sony's laatste presentatie compleet uit het water blazen. Ze sparen er immers al jaren voor op. Terwijl Sony in het afgelopen jaar van aller eruit heeft geperst. Dus eigenlijk zou Sony nu weer enigszins leeg moeten zijn en Microsoft helemaal overlopen. Benieuwd wat ze donderdag gaan laten zien.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 juli 2020 09:47]

RDR2 zit nu in de Gamepass, dat noem ik toch wel een AAA game. Zelfde als Minecraft Dungeon en Gears 5. Dus ze doen het al, maar natuurlijk krijg je niet toegang tot alle AAA games, dat zou niet te doen zijn. En als je toegang krijgt tot alle games voor €13 inclusief een “cloud console” dan zou dat voor mij een reden zijn om niet meer een spel te kopen. Maar dat zie ik dan ook niet gebeuren.
Ja natuurlijk is Red Dead 2 een kneiter harde AAA, maar ook al bijna 2 jaar oud. Daarom zei ik ook "3rd party games waar de verkoop rek een beetje uit is".
Ik weet niet of Minecraft AAA is, maar het is in ieder geval populair. Anderzijds kost die game ook bijna niks. 12,- bij je grote concurrent?
En als je toegang krijgt tot alle games voor €13
Maar dat is volgens mij niet het geval. Zoveel games zitten er niet in. Bovendien kunnen, net als bij Netflix, games komen en gaan. Als ik het goed heb begrepen in ieder geval.

Ik verwacht wel dat het steeds meer games worden. Maar je zult met gamepass bij Rockstar games wel echt even moeten wachten schat ik in. Of Microsoft moet er een absurde hoeveelheid geld voor betalen.

Maar ze delen gamepass nu bijna gratis is, normale games verkoopt MS ook niet heel veel. Dus op dit moment moet MS er bakken met geld in steken. En ik snap dat ze dat doen om straks hopelijk groot te worden. Maar voor Microsoft +/- 10 miljard per jaar met gamepass binnehaalt, moet er nog wel even wat gebeuren.

Ik ben overigens GROOT voorstander van het concept. Als Sony en Nintendo dit doen, ben ik een day 1 subscriber. Maar ik denk niet dat zowel Sony als Nintendo velen miljarden aan omzet gaan inleveren voor de subscription. NOG niet in ieder geval.
Maar dat is volgens mij niet het geval. Zoveel games zitten er niet in. Bovendien kunnen, net als bij Netflix, games komen en gaan. Als ik het goed heb begrepen in ieder geval.
Dat vindt ik juist een voordeel aan Gamepass, dat je niet 3 jaar lang toegang hebt tot dezelfde games maar er ook wisseling van games zijn. Indien je de game hebt gekocht, dan kan je die dus altijd streamen zolang je abonnement loopt, is je abonnement afgelopen moet je weer je Xbox uit het stof halen.

RDR2 is voor mij nog een AAA game aangezien ik die zelf nog niet hebt gespeeld, maar voor de mensen die graag op dag 1 gelijk de game spelen zijn de 3rd party games natuurlijk veel te laat op Gamepass. Alleen de MIcrosoft AAA games zijn op dag 1 te streamen (zonder te kopen, inclusief in het abonnement dus).
Alleen de MIcrosoft AAA games zijn op dag 1 te streamen (zonder te kopen, inclusief in het abonnement dus).
Precies. En... dat zijn er gewoon niet zoveel.

Maar voor de mensen die ze graag spelen, power to you!
Ik heb ze zelfs op de 360 nooit gekocht. Alleen Gears, maar die vond ik vanaf 2 al niet boeiend meer.

Dat is smaak, dus niet relevant. Alleen moet MS donderdag wel laten zien dat ze echt een killer library hebben naast Halo, Forza en Gears. Vooral die laatste heeft niet meer de name recognition die het ooit had. Verkoopt ook niet zo goed meer, reviewt minder, etc. Wel nog steeds een hoog productieniveau.
RDR2 zit nu in de Gamepass, dat noem ik toch wel een AAA game. Zelfde als Minecraft Dungeon en Gears 5. Dus ze doen het al, maar natuurlijk krijg je niet toegang tot alle AAA games, dat zou niet te doen zijn. En als je toegang krijgt tot alle games voor €13 inclusief een “cloud console” dan zou dat voor mij een reden zijn om niet meer een spel te kopen. Maar dat zie ik dan ook niet gebeuren.
Even kijken naar 2 van de 3 AAA games die jij benoemt.

Minecraft Dungeons, komt van Mojang (Gekocht door Microsoft)
Gears of War 5, komt van Epic Games en wordt uitgegeven door Microsoft Studios

De 3e AAA game die jij benoemt.

RDR2 is van Rockstar/Take Two en werd in het begin erg slecht ontvangen.... zeker het online stuk.
(De beta test werd gewoon door betalende klanten gedaan, weet niet of deze nu verbeterd is.)

Ook een aantal Forza spellen zitten in Gamepass (ook van Microsoft)

Wat wel zou kunnen is dat de toegang is op basis van de Gamepass en jouw account en dat je daarmee vooral de Games waarop je een licentie hebt kan spelen op xCloud.
Top, dan gebruik je het niet met je Gamepass Ultimate, ik zie het probleem niet?
Alleen is game pass ultimate 13 euro en een switch minimaal 200 euro.
13 euro per maand, dat vergeet je er even bij te zeggen. Over 2 jaar ben ik dan 312 euro kwijt. Bij de switch ben ik nog steeds het vaste bedrag kwijt. Ik kijk altijd naar de TCO en niet alleen wat ik die maand kwijt ben.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 16 juli 2020 16:05]

Bij die 312 euro zit dan ook toegang tot een bibliotheek, dat heb je bij de Switch ook niet (tenzij je Nintendo online afsluit, dan krijg je toegang tot de NES/SNES games). Sowieso gaat deze vergelijking beetje mank, want de Switch is hardware en xCloud is een dienst.
Klopt, maar de games die ik koop op de switch zijn voor altijd van mij. Dus ik kan ze op elk moment spelen wanneer ik wil. Ik snap dat het een dienst is, maar ook een dienst kan je vergelijken met het alternatief daadwerkelijke hardware. En dan vind ik het niet interessant genoeg.
Klopt, maar de games die ik koop op de switch zijn voor altijd van mij.
Dat is hetzelfde als bij een Xbox, als je spellen koopt zijn die voor altijd van jou. Dus in die zin veranderd er weinig. Alleen krijg je bij Gamepass ook nog eens extra toegang tot een deel van de bibliotheek.
Klopt, maar ik heb nu ook geen gamepass op de xbox. Ik heb liever games die ik zelf bezit. Als ik er een jaar geen zin in heb om die game te spelen dan kan ik hem een jaar later gewoon opstarten. Bij gamepass is de game verdwenen en kan ik niet verder. Het hele concept games as a service vind ik gewoon niet interessant.
Ik kon het niet laten liggen voor €1, dat is de reden waarom ik het nu heb. Maar ben zelf ook meer van het zelf kopen van spellen, precies ook om de reden die je aangeeft. Ik heb namelijk periodes dat ik niet tot weinig game en dan is het toch fijn dat je de game gewoon kan gebruiken zonder dat je weer van alles moet activeren.
Ik heb het inderdaad in het begin ook een half jaar gehad voor 1 euro. Ik was toen op een gegeven moment shenmue aan het spelen. Paar maanden niet gedaan en wilde ik weer verder, game weg van gamepass... Tja dan moet ik hem toch weer fysiek kopen. Dat is voor mij een reden om fysiek te kopen. Daarnaast kan je soms spellen die een paar jaar uit zijn voor een paar euro kopen, dus dan is er al helemaal geen reden om 13 euro in de maand te betalen.
Ik heb al een hele tijd de ultimate, maar dat games verdwijnen is inderdaad het probleem. Als je een game echt leuk vind moet je die alsnog kopen, want hij kan ineens weer weg zijn. Is me nu een paar keer gebeurd en dan knaagt het toch of dit wel een goede deal is, de echt leuke games zijn op 1 hand te tellen.
Je krijgt naast toegang tot de bibliotheek ook een aantal games per maand gratis. Dus het is niet zodat je 'alles' kwijt bent als je je GamePass op zou zeggen. Maar dat doe je natuurlijk alleen als je je Xbox gaat verkopen...en dan heb je die games ook niet meer nodig.
Zo ver ik weet zijn die gratis games alleen toegankelijk zolang je abonnement loopt. Als je Xbox Live afloopt kan je die niet meer opstarten.
Pas vanaf 15 maanden betaal je 200 euro als je in de tussentijd toch van xCloud af wil heb je geen 200 euro betaald voor een switch waarvan je na 3 maanden denkt dat je het toch beter niet kon doen.
Als je uiteindelijk denkt dat je de switch niet meer wilt, dan kan je hem toch verkopen? Krijg je waarschijnlijk nog een heel goed bedrag voor terug. Maar dan nog 15 maanden spelen ben je 200 euro kwijt bij xcloud. Die switch kan ik de aankomende 10 jaar nog spelen...
Voor die 13 euro krijg ik games om te spelen op mijn Xbox, PC én mobiel.
zoals je al zegt; games die afhankelijk zijn van hoge framerates / low latency zullen een uitdaging zijn. Mensen die echt competitief spelen zijn sowieso vaak wat fanatieker en zullen het liefst de juiste hardware in halen. Maar er is volgens mij een grote doelgroep die prima kan leven met minder (denk maar aan de massa's mensen die vrij 'crappy' mobile games spelen); en als je zelf niet heel veel gamet kan het nog wel eens een overweging zijn om gewoon een abonnement af te sluiten.
Ik vraag me af of ook de latency niet een betrekkelijk tijdelijk probleem is. Natuurlijk zit je aan de fysieke grenzen van wat mogelijk aan, maar overdreven gesteld zou je in elke wijk van elke stad een serverpark neer kunnen zetten en dan is de latency door de afstand natuurlijk zeeer beperkt.

Nu zal dit laatste niet realistisch zijn, maar het geeft wel aan dat ook de latency op zich wel een oplossing heeft. Het zit hem dus vooral in de investeringsbereidheid van de partij die de dienst probeert van de grond te krijgen. Maar als je kijkt naar een land als Nederland, waar een serverpark ergens in het land eigenlijk al genoeg is voor een latency van <10m, zou een dienst als deze prima moeten kunnen voor zo'n beetje elk soort spel voor alles behalve de meest veeleisende gamers.
Ik vraag het mij af, je moet er namelijk vanuit gaan dat er bij een normale console ook al latency is (draadloze controller, LCD scherm etc). Dat komt ook al op 100ms tegenwoordig. Dit komt er nog bovenop en dan wordt het gewoon merkbaar. Zet je LCD maar eens op niet game mode. Dat is ongeveer de latency die je er extra bij krijgt (+/-50ms). Dan wordt het gewoon een groot probleem qua latency en dan kan je om de hoek wel een server park hebben staan, dan nog komt dit bovenop de standaard latency die je van de controller en scherm etc hebt.

Mooie tijd was het toen we nog op de SNES speelde op een CRT. Bijna geen latency, platformers spelen daar fantastisch op. (Daar zit je volgens mij onder de 50ms latency)

Leuk artikel over latency bij consoles (dus niet streaming):

https://displaylag.com/co...ing-video-game-input-lag/

For example, Mortal Kombat X exhibits an average controller latency around 107ms, which explains why the game feels a bit more “weighty” than a game like Killer Instinct, even though both games run at the same 60 frames per second.

Bij 107ms merk je dus al dat de game eigenlijk teveel latency heeft. Stadia heeft in de meest optimale settings rond de 150 tot 200ms latency.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 16 juli 2020 16:09]

Je moet er namelijk vanuit gaan dat er bij een normale console ook al latency is (draadloze controller, LCD scherm etc).
Oprechte vraag, maar is de latency van een wireless controller wel hoger dan wired? Gevoelsmatig zou je dat wel zeggen, maar ik weet niet hoeveel verschil er is in snelheid van radiogolven door de lucht of electrisch signaal door een draad.
Als een controller nou bestond uit een aantal draadjes naar de console, waarop elke potmeter van de controller een voltage zet, soit. Maar een controller heeft z'n eigen logica, leest alle potmeters uit, zet dit om in een digitaal signaal, zet dat weer om in een bepaald protocol, en stuurt het via een USB-kabel naar de console, waar het protocol weer moet worden gedecodeerd door een driver voordat een game er iets mee kan. Volgens mij valt de snelheid van het medium (lucht of draad) daarbij in het niet?
Ja het ligt iets hoger, volgens mij is het ongeveer 8ms meer dan wired. Dus overall is het minimaal, grootste latency zit toch in andere dingen zoals het LCD scherm. signaal dat verwerkt moet worden door de console en op het beeld geschreven moet worden. Met wired en crt (snes) zit je op 50ms (er zijn games op de snes die op 70ms zitten op PAL). Met de overgang naar LCD en wireless controller en andere consoles hebben we het dubbele aan latency erbij gekregen. Meeste tv's hebben in game mode minimaal 25ms, afhankelijk welke LCD je hebt. Sommige hebben ook 60ms beetje afhankelijk wat voor scherm er in zit. Dus het grootste gedeelte van de latency die wij erbij hebben gekregen is de tv. Of je moet een Computer monitor aansluiten op je console, dan kan je dit reduceren naar 2ms.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 16 juli 2020 16:24]

Ja, maar daarmee geef je ook al een beetje aan dat latency dus nu al behoorlijk aanwezig is, waarvan een groot deel prima te verhelpen.

Stel even dat je vandaag de dag je game lokaal zou spelen op een TV met een 50ms latency. Inclusief latency van de console kom je dan op zo'n 100ms, wat mensen tegenwoordig blijkbaar nog acceptabel vinden.

Verplaats je de game naar een cloud in de buurt, dan komt hier zeg 20ms latency bij, waardoor het teveel wordt. Maar de TV-latency is geen gegeven, dat is ook in beweging. Binnen afzienbare tijd zullen er 'Cloud-gaming-ready' TV's komen met maar 20-30ms latency waar de xCloud-ontvanger in is ingebouwd etc etc.

Dit is nu natuurlijk nog niet van toepassing, maar het is technisch best te doen. In plaats van een Netflix-app, start je dan gewoon een xCloud-app op op je TV. Daardoor kan er in de TV weer het nodige geoptimaliseerd worden en kom je in totaal wellicht alsnog op ~100ms uit.
Als dat zo zou zijn dan zou Google dit denk ik al lang geintroduceerd hebben bij de invoering van Stadia. Google heeft er best lang over gedaan om dit te ontwikkelen hoe het nu werkt. Controller direct op je router aansluiten zodat je zo min mogelijk last hebt van de latency, Chromecast Ultra direct op de tv aansluiten met gigabit netwerk. Dan nog heb je dus minimaal 150ms latency in de meest ideale omstandigheden. Als je die app straks op je tv hebt staan zal dit qua latency niks uitmaken. Ook in je tv zit gewoon een processor die hetzelfde moet doen als de Chromecast.
Ook in je tv zit gewoon een processor die hetzelfde moet doen als de Chromecast.
Maar is dat zo? De Chromecast moet het natuurlijk wel weer een een of andere stream coderen die over HDMI gaat, ik kan me zo voorstellen dat een TV in een soort extreme game-stream-modus de videostream (want dat is het natuurlijk gewoon) direct van de lijn op het scherm weet te toveren zonder dat hiervoor bijvoorbeeld nog het protocol van HDMI overheen gaat.

Vwb je opmerking van Google, naast Google is ook Sony er al een poos mee bezig en ook Microsoft is er druk mee. Het mag duidelijk zijn dat het geen eenvoudige puzzel is. Het feit dat Google het niet direct in de TV geïntegreerd heeft kan natuurlijk ook een strategische keuze zijn en niet specifiek een technische.

Mij ging het er vooral om dat ik mij afvraag of het puur technisch niet mogelijk zou moeten zijn om een apparaat (TV) te maken waarbij de hardware zo geoptimaliseerd is dat hij de stream van de xCloud servers zonder noemenswaardige vertraging op beeld kan toveren. Ik denk dat het wel kan en dat het eerder marketing/politiek is die dit in de afzienbare toekomst zal tegenhouden en niet de techniek.

Dit laat onverlet natuurlijk dat lokaal spelen uiteindelijk altijd sneller kan, maar er zit nog best wat rek in cloud gaming denk ik.
Wat jij met je sony fanboy brilletje op even vergeet is dat dit nog steeds in de testfase zit.

Wees toch eens een keer blij voor de Xbox gebruikers ipv. je eeuwig negatief commentaar
Aannames zijn dodelijk. Ik heb beide thuis staan en ik ben geen Sony fanboy. Als je ergens kritisch over bent dan krijg je direct dit weer naar je hoofd. Alles wat uitkomt moet je gewoon direct blij mee zijn en omarmen blijkbaar....

Ik heb denk ik meer xbox games thuis staan dan mening fanboy hier. Ik ben kritisch over cloud gaming en daarom ook kritisch op Playstation Now. Maar van beide kanten krijg je dan de wind van voren. Beetje vreemd vind je niet? Daarom vind ik jouw opmerking helemaal vreemd.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 17 juli 2020 09:04]

We gebruiken het hier al een tijdje in huis. Met de hele familie in destiny en sea of thieves :) voor niet competitive games echt tof 8-)

[Reactie gewijzigd door laue op 16 juli 2020 15:35]

Wat is nu eigenlijk het voordeel voor cloud gaming? Wat maakt het voor de grote namen nou zo intressa t? Het lijkt me vrij kostbaar.
Omdat je straks wellicht ook Xbox Series X games kunt spelen, zonder dat je €500 voor een console neer hoeft te leggen. Misschien heb je het geld niet, of er niet voor over.
Ik denk dat het nog wel even zal duren voordat je ook Series X games kan streamen in de Series X kwalitijd.
Want voorloopig komen de games ook nog voor de current generatie uit.
Verder had ik al wel ergens gelezen dat ze de Series X als server gebruiken in hun systemen want met 1 Series x kunnen ze geloof ik 4 Xbox one games streamen en er passen geloof ik 4 series X in 1 1U rack server op die manier kunnen ze veel meer streaming aanbieden per server/ per rack.
Ik game tegenwoordig op PC en ik heb bv geen playstation. Stel ik wil net één game spelen die exclusief is voor PlayStation of Xbox. Dan kun je met een maandje een streaming dienst toch het spelen zonder meteen een hele console aan te schaffen.
De beste spelcomputer is de spelcomputer die je bij je hebt. Ook prijs kan een ding zijn, zoals anderen al aangeven. Dan zijn er nog mensen die er gewoon een voorkeur voor hebben omdat ze zelf geen hardware meer hoeven te kopen. Ook vaak gelezen: Games kunnen supersnel opstarten (xCloud is een uitzondering omdat de games letterlijk op een xbox opgestart worden). Stadia doet dit redelijk indrukwekkend.

Technisch gezien kunnen zitten er voor de "grote namen" natuurlijk een aantal voordelen aan vast - de game draait onder hun beheer waardoor mods/cheats niet mogelijk zijn en je minder support hoeft te verlenen. Vendor lock in kan een ander voordeel (voor hen) zijn.
De servers die voor xCloud ingezet gaan worden zijn vanaf 2021 4 Series X-en in 1 case. Laadtijden zullen dus geen probleem zijn.
- Spelen zonder de xbox zelf te kopen
- Spelen waar je ook bent
- Als je in een hotel zit/onderweg bent de game starten en verdergaan waar je thuis was gebleven en vice versa.
- alvast beginnen met spelen terwijl je xbox het spel installeert :)
Jullie lezen mijn vraag verkeerd.

Wat is het voordeel voor Microsoft etc? Een datacenter gericht op gamen lijkt me stukken kostbaarder dan een DC gericht op zakelijke applicaties (CAD etc daar gelaten)

Het is leuk dat de techniek dit allemaal kan maar wat doet het met mileu? En is het echt nodig?
wat dacht je van maandelijkse inkomsten via die ultimate pass?
De blades die ze maken van de xbox hardware kunnen meer mensen tegelijk aan en worden bij goede aantal gebruikers, 24 uur bezet. Kwa milieu belasting zal het meevallen. Op de xbox nou thuis aan staat of in het datacenter. En koeling is er ook wel op berekend. Dit komt gewoon te draaien in dezelfde datacenters waar Azure ook draait.

Ik denk dat de kosten nog wel mee zullen vallen. Afhankelijk van aantal subscribers die dit extra opleveren kan het best wel eens kostendekkend zijn of zelfs winst opleveren.
Daarnaast zijn het unique selling punten voor de gamepass en voor de xbox zelf, die Sony eigenlijk niet aanbiedt.

En is het nodig? Tja.. is die pc of console bij jou thuis echt nodig? En die 500mbit internetverbinding? Of de airco voor die paar warme dagen in het jaar in NL? Of die 55"TV (die ook best kleiner kan)....
Ik heb de service getest, het werkt best aardig, het zou mooi zijn als de service ook naar Android TV komt, want op de telefoon is toch best klein.
Het was eenvoudig om de xbox app te sideloaden op mijn Shield TV. Het voordeel daarbij is natuurlijk wel dat die probleemloos koppelt met mijn xbox controller.
Dit is een mooi begin voor Xcloud en ja we weten allemaal dat het nog niet soepel werkt maar goed daar word aan gewerkt dat is voor mij het belangrijkste en fijn dat we hier van mogen proeven.
Zou mooi zijn als het direct uit de browser kan zoals bij Stadia.
Microsoft ist duidelijk bezig om de hardware weg te laten en full over the gaan op cloud. Net zoals ze aan het grabbelen zijn met Azure.
Pay as an service.

Ik wil er niet aan mee doen. Dat is zekerm

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True