Sony gaat eigen games onder nieuw PlayStation Studios-merk uitbrengen

Games die gemaakt worden door de eigen studio's van Sony, waaronder Naughty Dog, Insomniac, Santa Monica Studio en Guerrilla Games, komen in de toekomst uit onder de vlag van PlayStation Studios. Dat begint zodra de PlayStation 5 verschijnt.

PlayStation StudiosSony toont op YouTube een openingsfilmpje dat te zien zal zijn bij games die door de eigen studio's worden gemaakt. Daarin zijn beelden verwerkt van Uncharted, LittleBigPlanet, God of War, Ratchet & Clank, Horizon: Zero Dawn en The Last of Us. Die games zijn allemaal gemaakt door studio's die in handen zijn van Sony. Tot nu toe gebruiken die studio's hun eigen naam en logo's in de games, maar daar komt met de introductie van PlayStation Studios verandering in.

Door de games allemaal onder dezelfde vlag te presenteren, wil Sony benadrukken dat de games eigen producties zijn. Het PlayStation Studios-logo komt op de verpakking en disks van de desbetreffende games te staan. Sony zegt tegenover GamesIndustry.biz dat consumenten weten dat ze een 'innovatieve en diepgaande ervaring' kunnen verwachten als ze een game met zo'n logo kopen.

Het merk zal ook gebruikt worden in trailers en in advertenties. Dit alles zal beginnen bij de introductie van de PlayStation 5, die rond de feestdagen moet uitkomen. Ook Sony's eigen PlayStation 4-games worden dan voorzien van het nieuwe merk.

The Last of Us Part II en Ghosts of Tsushima, games van Sony-studio's die deze zomer uitkomen, krijgen de nieuwe logo's nog niet. Dat geldt ook voor de pc-versie van Horizon Zero Dawn, maar Sony zegt wel dat toekomstige games voor andere platforms ook het PlayStation Studios-logo krijgen. Ook games die gemaakt worden door studio's die tijdelijk door Sony zijn ingehuurd, worden van het nieuwe merk voorzien.

Sony doet goede zaken met zijn firstpartytitels. Er worden miljoenen exemplaren van de games verkocht en ze krijgen over het algemeen hoge beoordelingen van recensenten en gamers. Volgens Sony beseffen consumenten in de huidige situatie echter niet altijd dat dergelijke games door Sony zelf zijn gemaakt.

Sony gebruikte al de naam SIE Worldwide Studios. Dat is het bedrijfsonderdeel waaronder de eigen studio's vallen. Het nieuwe merk is vooral bedoeld voor marketing naar consumenten. Microsoft schaart zijn eigen merk ook onder een overkoepelende naam: Xbox Game Studios. Bij de marketing van games van die studios worden echter ook de namen van de afzonderlijke ontwikkelaars gebruikt, net zoals nu het geval is bij de PlayStation-games.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

12-05-2020 • 15:49

73

Lees meer

Reacties (73)

73
72
23
2
0
42
Wijzig sortering
Misschien handig als Tweakers het originele filmpje uit 2015 erbij zet:

https://www.youtube.com/watch?v=f529jB7zRF0

https://youtu.be/qv15nWtqjV8

Marvel Studio's kwam er pas in 2016 mee namelijk. Ik zie weer allemaal onnodige "maar maar gekopieerd....".

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juli 2024 21:34]

Je weet dat ondanks dat het huidige Marvel logo van 2016 komt, dat het concept (een logo dat eerst ingevuld wordt met het content van het bedrijf) van dat logo al decennia lang meegaat en zelfs voor Marvel niet eens nieuw was? Het 3D roteren rond het logo werd door Marvel al gebruikt sinds 2013.
Doet me denken aan Marvel Studios :)

https://youtu.be/mN_e5-fcGU4
Het lijkt ook verdacht veel op Xbox Game Studios logo, wat ook een gelijkaardige stijl gebruikt (Sony is dichter in de buurt van Microsoft dan van Marvel).

https://twitter.com/tomwa.../1260202717328412674?s=20
Haha wow, zo naast elkaar is het helemaal opvallend.
Hier heeft iemand een lijstje gemaakt met de trailers (en jaartallen) van Sony 2015, Marvel 2016 en Xbox 2019. Ze lijken wel allemaal op elkaar.

https://www.neogaf.com/th...ad.1480978/post-258133482
Het is eerder geinspireerd door Marvel Studios. Zie https://www.youtube.com/watch?v=UhVjp48U2Oc
Het lijkt ook veel op de Xbox Game studios logo https://twitter.com/tomwa.../1260202717328412674?s=20
(aangezien we nu toch aan het dubbelposten zijn)
Dit inderdaad. Als ze nou het uiteindelijke logo blauw hadden gehouden zoals in de rest van het filmpje. Het zwart-wit maakt het juist opvallend gekopieerd van Xbox
Dit lijkt inderdaad netjes afgekeken.
Misschien een fan bij Sony?
If you can't beat them, join them.
Daar dacht ik ook meteen aan inderdaad
Welke weer veel lijkt qua muziek op dit stukje van Stargate SG-1 :P

https://youtu.be/ZdCbaTXoVrk?t=19
Ik neem aan dat er ook nog bij komt te staan welke studio daadwerkelijk het spel namens “PlayStation Studios” heeft gemaakt.

Het zijn allemaal 1st party studio’s, maar een Naughty Dog heb ik toch echt (een stuk) hoger zitten dan een Insomniac, om maar iets te noemen...
Ik verwacht dat dit op dezelfde manier zal gaan als bij Xbox Game Studios. Ook daar staat zowel het logo van Xbox Game Studios op als het logo van 343 Industries bij bijvoorbeeld de games van Halo. Zie het dus meer als een soort keurmerk.
Nog afgezien van het feit of dit ergens getoond gaat worden of niet, verwacht ik dat de meeste mensen die de studio's daadwerkelijk van elkaar kunnen onderscheiden wel weten welk spel van welke maker is (of hoe je daar snel achter kunt komen).
Tot nu toe gebruiken die studio's hun eigen naam en logo's in de games, maar daar komt met de introductie van PlayStation Studios verandering in
Ziet er naar uit van niet.
Het kan nog altijd ergens staan, iets in de trant van: “A PlayStation Studios game by [developer]”.

Ik weet namelijk niet of het goed is voor de eigen identiteit van een gerenommeerde studio als hun naam nergens meer naar voren komt. Zeker wanneer er (vroeg of laat) ook eens een mindere game namens PlayStation Studios uitkomt.
Lijkt me voor de studio inderdaad niet echt een goede deal. Benieuwd hoe hard Sony dit erdoorheen heeft geduwd.
Why not?
Sony is de eigenaar van de studio's, dus eigen naam erop plakken is niet meer dan logisch. Veel meer mensen kennen Sony dan de bovengenoemde namen. Dit zorgt er voor dat Sony meer geassocieerd wordt met games maken dan alleen met spelcomputers. Prima zet. Daarnaast kost het ook geld om verschillende brands in de lucht te houden, nu kunnen ze alles proppen onder 1 naam.
Als zulke dingen zouden gebeuren, heb je kans dat er straks bij elke film die je in de bioscoop staat: Disney.
Dat is dus al bijna zo.
Disney Studio Entertainment & Animation omvat
- Walt Disney Pictures
- Pixar
- Marvel Studios & Marvel Animation
- Lucasfilm incl. ILM, LucasArts en Skywalker Sound
- Buena Vista
- Touchstone Pictures
- Hollywood Pictures
- Miramax Films
- Searchlight Pictures
- 20th Century Studios
- Blue Sky Studios

En dat is alleen maar voor film...
Ze rommelen ook nog wat in de marge met TV zenders (bijvoorbeeld National Geographic), TV series, streaming services, muzieklabels, games, boeken, pretparken, hotels en ook nog wat aan merchandise en licensing.

Als venture capital hebben ze ook aandelen in bijvoorbeeld GoPro, Photobucket.
Complete lijst hier:
https://en.wikipedia.org/...y_The_Walt_Disney_Company

[Reactie gewijzigd door moredruid op 22 juli 2024 21:34]

Blijkbaar volgens het artikel zal de studio naam en logos niet worden gebruikt in de games.
Waarom zouden ze het dan wel op der verpakking zetten? dan kan het ook ergens in de game toch?
Ik denk als een soort van denkbeeldig keurmerk van kwaliteit?
Weet zelf niet wat ik er van moet vinden weer de zelfde games alleen dan nieuwe delen etc of remaster edities dit is precies de reden waarom ik ben gestopt met de Playstation toen ik 20 werd.

Kom met nieuwe innovaties en vooral nieuwe games zoals Microsoft nu doet met de Xbox of vernieuw bijvoorbeeld je besturingssysteem een keer ik vind ze zo achter lopen.

Moet er wel bij zeggen dat ik alleen nieuwsgierig ben naar de controller van de PS5

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 21:34]

Kom met nieuwe innovaties en vooral nieuwe games zoals Microsoft nu doet met de Xbox
Welke innovaties en nieuwe games heb je ‘t over ? Halo n+1 en Forza n+1 ? De XSX die niet meer is dan een snellere XBox ipv een next-gen machine ?
[...]

Welke innovaties en nieuwe games heb je ‘t over ? Halo n+1 en Forza n+1 ? De XSX die niet meer is dan een snellere XBox ipv een next-gen machine ?
Net zoals de PS5 een snellere PS4 is?
Overigens heeft MS ondertussen 15 first party studio's, dus er komt wel eea aan.
Net zoals de PS5 een snellere PS4 is?
Nee, dat is nu net het punt. Sony ziet de PS5 als een nieuwe generatie en gaat dus ook PS5 exclusives maken die specifiek ontwikkeld zijn voor de PS5 en hier optimaal gebruik van kunnen maken. Wat is er next-gen aan de XSX ? Het speelt exact dezelfde games als de X1 en PC, games worden dus gemaakt met de laagste specs in het achterhoofd: current-gen games die met iets betere graphics en framerates draaien op de XSX maar niet fundamenteel vernieuwend kunnen zijn.

De PS5 is een nieuw platform, de XSX is gewoon een extra manier om games op het 'Microsoft' platform te spelen, naast de X1 en PC. Je kan b.v. voor PS5 een game maken rondom de mogelijkheden van de DualSense controller, voor XSX zou zoiets nooit kunnen want het moet ook op een generieke PC met een generieke controller kunnen draaien. Op PS5 kan je een game maken met enorm gedetailleerde werelden vanwege de snelle SSD. Op XSX kan je dat niet doen want al heeft die een redelijk snelle SSD, de games moeten ook op PC draaien waar een groot deel nog met een HDD werkt. etc. etc.

De XSX kan niets nieuws brengen vanwege de verplichte compatibiliteit van games met PC en X1.
Overigens heeft MS ondertussen 15 first party studio's, dus er komt wel eea aan.
Eerst zien dan geloven. Voor de X1 had MS ook een aantal veelbelovende titels in ontwikkeling maar die zijn allemaal gecancelled. Microsoft kan het niet laten zich te bemoeien met de ontwikkeling v/d games en daardoor draait het op de ene na de andere mislukking uit.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 21:34]

De XSX kan niets nieuws brengen vanwege de verplichte compatibiliteit van games met PC en X1.
Tuurlijk kan de XSX dat wel! Ik ben een PS fanboy, maar moet het hier echt opnemen voor Microsoft, ze zijn daar niet achterlijk. De Fifa's , Assasin Creeds en Call of Duties gaan er allemaal ongeveer hetzelfde uitzien op beide platformen incl. raytracing spul etc.

[Reactie gewijzigd door davince72 op 22 juli 2024 21:34]

Tuurlijk kan de XSX dat wel! Ik ben een PS fanboy, maar moet het hier echt opnemen voor Microsoft, ze zijn daar niet achterlijk
Ze zijn niet achterlijk maar hebben een andere strategie dan Sony. Microsoft wil een service verkopen: Xbox Game Pass. De XSX is gewoon een van de vele apparaten waar je Game Pass games op kan spelen. Als je zo'n service wil verkopen dan moeten de games op zo veel mogelijk apparaten werken, je gaat dan ook geen games ontwikkelen alleen voor de XSX, en dat is dus precies wat MS nu aan het doen is.

Feitelijk is de XSX helemaal geen concurrent van de PS5, het is eerder een concurrent voor Google Stadia. Phil Spencer heeft letterlijk gezegd: "When you talk about Nintendo and Sony, we have a ton of respect for them, but we see Amazon and Google as the main competitors going forward".

PS5 is een next-gen console, XSX is een afspeel-device voor Game Pass games..
Dus... Omdat de Xbox Series X de extreem consument-vriendelijke functionaliteit heeft om Xbox One games te draaien... is het niet next-gen? Wat defuck is de PS5 dan? Minder krachtig en ook in staat PS4 games af te spelen. Is de PS5 dan previous-gen?

Wat een onzin man.

Game ontwikkelaars bouwen al jaren games die op een weide variatie aan hardware moet kunnen draaien, denk je nu echt dat 2 verschillende specs sets plots zo een groot probleem is? Er zijn zat genoeg games die bij de One X het onderste uit de kast halen, ondanks dat Microsoft verplicht dat alle One X games ook op de One en One S draaien. Never mind cross-platform games.
Nee, dat is nu net het punt. Sony ziet de PS5 als een nieuwe generatie en gaat dus ook PS5 exclusives maken die specifiek ontwikkeld zijn voor de PS5 en hier optimaal gebruik van kunnen maken. Wat is er next-gen aan de XSX ? Het speelt exact dezelfde games als de X1 en PC, games worden dus gemaakt met de laagste specs in het achterhoofd: current-gen games die met iets betere graphics en framerates draaien op de XSX maar niet fundamenteel vernieuwend kunnen zijn.
Alleen het eerste jaar zijn de games crossgen, daarna komen de series X exclusives. En dat de exclusives crossgen zijn geldt alleen voor de first party games, third party developers hoeven zich hier niet aan te houden. De eerste third part exclusive is er ook al, The Medium.
De PS5 is een nieuw platform, de XSX is gewoon een extra manier om games op het 'Microsoft' platform te spelen, naast de X1 en PC. Je kan b.v. voor PS5 een game maken rondom de mogelijkheden van de DualSense controller, voor XSX zou zoiets nooit kunnen want het moet ook op een generieke PC met een generieke controller kunnen draaien.
Ahjah, de dualsense controller met haptische feedback in de triggers. Zo te zien een goede doorontwikkeling van de 'impulse triggers' die al 7 jaar in de xbox one controller zitten...
Op PS5 kan je een game maken met enorm gedetailleerde werelden vanwege de snelle SSD. Op XSX kan je dat niet doen want al heeft die een redelijk snelle SSD, de games moeten ook op PC draaien waar een groot deel nog met een HDD werkt. etc. etc.
En dus wordt er straks op de PC minimaal een SSD met een bepaalde snelheid geëist, zoals nu al bij bijvoorbeeld Star Citizen. Probleem opgelost. MS heeft overigens zelf ook al aangegeven dat de exclusives voor de XSX een SSD vereisen, dus er hoeft geen rekening gehouden te worden met normale HDD's. Nogmaals, alleen het eerste jaar zal je crossgen titels zien, daarna gaat de focus op de nieuwe hardware.
Eerst zien dan geloven. Voor de X1 had MS ook een aantal veelbelovende titels in ontwikkeling maar die zijn allemaal gecancelled. Microsoft kan het niet laten zich te bemoeien met de ontwikkeling v/d games en daardoor draait het op de ene na de andere mislukking uit.
Je doet hier nu net of MS tientallen games de nek om heeft gedraaid. Het zijn er enkelen waarbij de developer zelf ook niet vrijuit ging. Maar goed, op first party gebied heeft MS zeker eea te bewijzen, dat was de huidige generatie bij Sony absoluut beter geregeld.

Anyway, misschien moet je proberen iets objectiever naar de zaken te kijken. Je doet hier nu voorkomen alsof de PS5 een platform wordt waar van alles op kan wat ergens anders niet kan. Daar heb ik sterk mijn twijfels bij, want dat is nog nooit gebeurd.
De realiteit zal zijn dat 90% van alle games op de PS5 multiplatform zullen zijn en elkaar dus nauwelijks gaan ontlopen op welk platform dan ook. Dan blijven de exclusives over waarbij dan op basis van een snelle SSD ineens allerlei gameplay innovaties kunnen die elders niet mogelijk zijn? Nah.
De eerste third part exclusive is er ook al, The Medium.
Hoezo is dat een XSX exclusive ? Hier is de Steam pagina voor de PC versie.
En dus wordt er straks op de PC minimaal een SSD met een bepaalde snelheid geëist
Waarbij 'straks' over een jaar of 5 is. Buiten een handje vol gamers om gaat niemand een nieuwe SSD kopen voor een spelletje (en voor veel mensen betekend dat ook een nieuw moederbord en CPU om een PCIe 4.0 SSD aan te kunnen). Gaat niet gebeuren. Je kan die eis pas stellen als >90% van de mensen die wel eens een spel koopt zo'n SSD toch al in z'n PC heeft zitten, want je kan gewoon geen game ontwikkelen voor een paar procent v/d markt, dat kan niet uit. Het duurt nog jaren voor zo'n snelle SSD standard is in een nieuwe PC, en dan moet je nog wachten tot vrijwel iedereen z'n PC vervangen heeft.
MS heeft overigens zelf ook al aangegeven dat de exclusives voor de XSX een SSD vereisen
Er is een groot verschil tussen een SATA SSD waar je uit kan gaan van misschien 400MB/s lezen, wat nu redelijk standaard is, en een snelle NVMe SSD zoals in b.v. PS5 zit. Zelfs de relatief trage SSD in de XSX ga je de komende jaren nog niet in de gemiddelde PC zien.
Je doet hier nu voorkomen alsof de PS5 een platform wordt waar van alles op kan wat ergens anders niet kan.
Dat zeker niet, enige wat ik beweer is dat PS5 een echt next-gen platform is, XSX is gewoon meer van hetzelfde.
. Dan blijven de exclusives over waarbij dan op basis van een snelle SSD ineens allerlei gameplay innovaties kunnen die elders niet mogelijk zijn? Nah.
Die snelle SSD is een letterlijke game-changer en opent een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Ik denk dat je haast niet kan overschatten hoe enorm dit gaat uitmaken. Dit gaat een grotere impact hebben dan b.v. de stap van cartridges naar disc based media.
Dat SSD verhaal prikken wij Tweakers toch zo doorheen?
Ik kan ook niet wachten op de PS5, maar de Series X wordt nou eenmaal wat krachtiger.
De paar exclusives zullen in potentie een wat vloeiendere ervaring bieden doordat laadtijden minder bestaan of gemaskeerd hoeven te worden dan bij de concurrent, maar dat valt weg als je een andere opslag gebruikt. Echter al die (3rd party) games kunnen er gewoon wat mooier uitzien met hogere fps op de Series X.

Edit: Plus ook de Series X heeft gewoon een erg snelle SSD en kan in beperkte mate gebruik maken van die mogelijk nieuwe denkwijze in het bouwen van games, met het voordeel dat de capaciteit makkelijk en eenduidig uitbreidbaar is. Ik denk dat we niet teveel moeten verwachten van de 2 x zo snelle SSD van de PS5 (maar laat me graag verrassen door innovatieve ontwikkelaars, al kan in dit koffiedik kijken ook de Cloud van MS een rol kunnen gaan spelen om te compenseren?) De strijd zal eerder beslist worden door de exclusives en door de prijs. En door (PS)VR, dat is het enige échte Next Gen

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Het gaat niet om laadtijden, het gaat om het streamen van je gamewereld. Als je veel meer data/seconde kan streamen kan je gamewereld veel complexer en gedetailleerder zijn, en/of je kan je op hogere snelheid door de wereld verplaatsen.
En wat gebeurt er met die complexe wereld als je de game geïnstalleerd hebt op je eigen (externe) ssd? En die gaat er komen want 825 GB is natuurlijk veel te weinig. Je doet alsof het al bewezen is, maar er is nog niks bekend over een game die de functionaliteiten van de SSD van de PS5 benut. De weinige 1st party exclusive games die dit zullen benutten.. Tja, ik denk dat het alleen interessant is voor ontwikkelaars omdat zij op een andere manier kunnen gaan ontwikkelen. Als gebruiker zullen we er echter veel minder van meekrijgen en is power belangrijker dan snelheid. Het is mooie technologie maar het is echt geen wonder of gamechanger (zoals VR) hoe jij het doet voorkomen. En als het inderdaad over het streamen van je gamewereld gaat; is het verschil tussen de 2,4 gb/s en 5,5 gb/s echt niet op te vangen (of zelfs te verbeteren) door de Cloud van Xbox? Of uiteindelijk zelfs het verschil tussen een One en een Series X?

De Series X is gewoon net zo nextgen als de PS5, of misschien wel meer. Behalve dus op het gebied van VR. En dat doet niks af van het mooie apparaat dat de PS5 zal worden en die ik ook zeker in huis wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

En wat gebeurt er met die complexe wereld als je de game geïnstalleerd hebt op je eigen (externe) ssd?
Zoals Sony al heeft aangegeven: vanaf een externe USB drive kan je geen PS5 games spelen, een interne uitbreiding kan maar dat moet dan met een PCIe 4.0 NVMe SSD die meer dan 5.5GB/sec aankan (meer dan de interne SSD ter compensatie van het ontbreken van bepaalde features die de interne SSD wel heeft). Op het moment zijn deze nog niet op de markt maar deze worden tegen de tijd dat de PS5 released verwacht. Sony gaat een lijst publiceren met SSDs die compatible zijn.
En als het inderdaad over het streamen van je gamewereld gaat; is het verschil tussen de 2,4 gb/s en 5,5 gb/s echt niet op te vangen (of zelfs te verbeteren) door de Cloud van Xbox?
Nee, hoe had je dat gezien dan ? Een Hoe wil je een paar gigabyte/seconde uit de cloud trekken ?

Zelfs als de XSX een 10Gbit ethernet aansluiting heeft EN je hebt 10Gbit glas, dan nog is het theoretische maximum 1.25GB/sec.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 21:34]

Daar heb je een punt wat betreft de cloud. Neemt niet weg dat het echt niet het wonder is waar je op hoopt. Zoals hieronder aangegeven klinkt het een beetje als een Xbox fanboy die de innovatieve kinekt probeert recht te lullen. Wie weet heb je gelijk hoor en komt die enkele game die de potentie gaat benutten over een paar jaar, maar er is gewoon nog te weinig over bekend om van zo’n gigantisch wonder te spreken. Vooralsnog blijft het gewoon bij dat de Series X krachtiger is en de PS5 sneller, en zal zich dat vertalen in iets kortere laadtijden en/of een vloeiender spel doordat maskeringen van laadtijden niet meer nodig zijn op de PS5, en meer pracht en praal met hogere fps op de Series X. Allebei hoe dan ook next-gen
Neemt niet weg dat het echt niet het wonder is waar je op hoopt.
Als je een console ontwerpt dan heb je een bepaald budget in gedachten, een te dure console verkoopt immers niet. Binnen dit budget moet je een balans vinden tussen de verschillende onderdelen: je kan er en super snelle 32-core CPU in zetten, maar dan is er geen geld meer over voor de SSD en heb je alsnog een prut-console.

Sony kiest hier, na overleg met hun game studios, expliciet voor een hele snelle en dus dure SSD en een iets minder dure (snelle) APU. Dan mag je aannemen dat dit een hele bewuste keuze is geweest en dit de beste balans is voor de plannen die Sony heeft met de PS5. M.a.w. Sony denk dat die snelle SSD meer oplevert dan een iets snellere APU.

Microsoft maakt hier een andere keuze. Dat doet mij vermoeden dat Sony vooral inzet op PS5-exclusives, waar die snelle SSD echt verschil kan maken, en MS een machine heeft ontwikkelt met als doel de beste console te zijn voor multiplatform-games.
Aha, dit lijkt me een veel realistischere kijk op de situatie. Hier ben ik het ook zeker mee eens. En ik kan niet wachten op die nog mooiere en betere exclusives.
Maar échte gamechanger, zo zie ik het dus niet en beide consoles blijven next-gen die goed in balans zijn met de ene beter in kracht en de ander beter in snelheid.

Echt revolutionair (zoals jij het vindt) vind ik een complexere en gedetailleerdere wereld, snellere laadtijden of een vloeiende spelwereld gewoonweg niet, en is ook grotendeels mogelijk met de NVMe SSD van de Series X, al helemaal in combinatie met de extra tflops. Hoe gaaf het ook is, het is niet zoals VR de volgende stap in gamen. Elke keer als ik Half Life: Alyx opstart valt mijn mond open van wat er tegenwoordig mogelijk is en dat is echt de toekomst. En straks is PSVR2 ook krachtig genoeg om dat soort spellen te spelen (over een console exclusive system seller gesproken!!)

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Wat is dit nou voor onzin? De series X wordt gewoon net zo next gen als de PS5, misschien zelfs iets meer want krachtiger. Alhoewel de PS5 weer VR heeft. Nouja, hier komen ze toch allebei in huis, maar zeggen dat de een meer of minder next gen is dan de ander is natuurlijk volslagen onzin. Waar lees of hoe bedenk je überhaupt dit soort dingen

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

De XSX is niet meer dan een krachtigere Xbox, en zal dezelfde games spelen als de huidige generatie. Je kan geen next-gen games bouwen als die game ook op de huidiger generatie hardware moet draaien. XSX is geen next-neg, niet vanwege technische beperkingen in de hardware maar vanwege de strategie van Microsoft, die willen geen generaties meer maar een heleboel verschillende apparaten die exact dezelfde games spelen.

Microsoft wil geen XBoxen verkopen, die wil XBox Game Pass abonnementen verkopen. Daarvoor moeten games op zo veel mogelijk hardware kunnen draaien, als je eerst een dure nieuwe console moet kopen is dat een enorme drempel voor het kunnen afnemen van die dienst.
Je ziet het veel te zwart-wit. Het is niet de enige strategie van MS om de game pass te verkopen. Het is een van de strategieën, een andere strategie om marktaandeel terug te winnen in de consoleverkopen is een krachtigere console neer te zetten voor een lagere prijs in combinatie met veel klantvriendelijkheid. En daar slagen ze wat mij betreft in. Toch zal ik ook een PS5 kopen voor de exclusives.
Alleen 1st party games zullen ook voor de One beschikbaar moeten zijn in het begin, dit geldt niet voor 3rd party games als bijvoorbeeld The Medium. Maar zelfs als het voor de One beschikbaar moet zijn zegt dat niets behalve dat de ontwikkelaar er meer moeite voor moet doen om de game te downgraden voor de One. Wie weet trouwens dat in de toekomst zelfs de One wel flink geüpgraded kan worden met wat hulp van de cloud van MS. We zullen zien, maar de games voor de Series X zullen op maat gemaakt zijn voor de Series X met al haar Next-Gen voordelen van dien.

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Maar zelfs als het voor de One beschikbaar moet zijn zegt dat niets behalve dat de ontwikkelaar er meer moeite voor moet doen om de game te downgraden voor de One.
Maar zo werkt het dus niet, je ontwikkelt voor de laagste specs en upgrade voor de hogere. Als je een game ontwikkelt die 2GB/seconde aan data streamed als je door de wereld beweegt dan valt dat niet echt te downgraden om op een console te draaien die max. 20MB/sec doet.
Dan zullen ze 2 versies maken zoals bij FIFA etc op oudere consoles. Hoe dan ook ligt dit ‘probleem’ bij de ontwikkelaar en niet bij de luxe van de klant die echt wel de volledige kracht van de series x zullen ervaren. Het gaat erom dat ontwikkelaars echt wel een manier verzinnen om de volledige kracht van de Series X te kunnen benutten.
Dit SSD verhaal klinkt een beetje als een Xbox fanboy die de innovatieve Kinekt probeer recht te lullen

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Dan zullen ze 2 versies maken zoals bij FIFA etc op oudere consoles.
Of ze maken 1 versie, want dat is goedkoper. En het punt is niet zozeer dat het een andere versie wordt, maar een heel ander spel. Die snelle SSD geeft je de mogelijkheid spellen te maken die je anders niet zou kunnen maken.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 22 juli 2024 21:34]

Sommige ontwikkelaars zullen dat doen, andere niet. Net zoals sommige ontwikkelaars de SSD zullen benutten en andere ontwikkelaars niet. Waar álle games beter zullen draaien op de Series X. Het gaat erom dat er genoeg games zullen zijn die de volledige potentie van de Series X zullen benutten, al helemaal na de overgangsfase. Het is een service die we toe moeten juichen en geen eis of nadeel is.
Wij zijn hier een hypothetische discussie aan het voeren. Ik vraag me echt af waar je dit leest of hoe je dit verzint want geen expert doet de extreme uitspraken die jij doet. Behalve sommige harde feiten.
Maar toch een vraag over de cloud; wat als MS ergens nog krachtigere SSD’s heeft om de wereld te maken en het beeld vervolgens streamt via de cloud, a la xcloud, maar dan om de consoles een extra steuntje in de rug te geven. Zou dat niet werken? Hypothetisch uiteraard, net als jouw toekomstideaal voor de PS5

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Sommige ontwikkelaars zullen dat doen, andere niet. Net zoals sommige ontwikkelaars de SSD zullen benutten en andere ontwikkelaars niet. Waar álle games beter zullen draaien op de Series X.
Dit is duidelijk de strategie van Microsoft: gewoon een goede console maken die op elk vlak erg snel is maar nergens in uitblinkt. En dat vind ik dan ook gelijk het nadeel van de XSX, het is gewoon een hele snelle XBox, maar op geen enkel punt is het revolutionair. Wat kan ie meer dan een snelle PC zou kunnen ?
Maar toch een vraag over de cloud; wat als MS ergens nog krachtigere SSD’s heeft om de wereld te maken en het beeld vervolgens streamt via de cloud, a la xcloud, maar dan om de consoles een extra steuntje in de rug te geven. Zou dat niet werken?
Daar heb je geen dure, snelle console voor nodig. Wat jij beschrijft is precies was Stadia is. De kwaliteit daarvan is echter nooit zo goed als een console vanwege de video compressie.
Oké, nouja, mijn punt moge duidelijk zijn: ik vind de SSD van de PS5 een mooi staaltje tech, maar ook verre van revolutionair. Om de redenen zoals al aangegeven.

Wat ik beschrijf is trouwens een combinatie tussen Xcloud (de MS variant van Stadia) en console gaming. Dus alleen om de SSD (die al supersnel is) te compenseren indien nodig.

Jij schrijft de klantvriendelijke services van MS aan als nadelen, het is me een raadsel waarom want het is verre van bewezen dat het Series X games in theorie omlaag zal trekken en het zorgt ervoor dat het Xbox merk populairder is dan ooit. Het succes van de Series X gaat gewoon no way vallen of staan met de SSD van PS. Dit is gewoon recht lullen wat krom is, zoals Xbox fanboys deden met de Kinekt vorige keer.
Het gaat om de beschikbaarheid, prijs en kracht (pracht en praal) in het begin, en exclusives en vr in een later stadium. En die SSD mag onder exclusives vallen want daar zal die als enige potentieel in uitblinken.
Net alsof al die miljoenen ouders van kinderen die een console geven om jaarlijks fifa en CoD te spelen dat doen omwille van een SSD... En juist om die mensen, die 1/2 games per jaar kopen, is PS deze generatie zo populair. Nogmaals, dit komt van een trotse 4pro en toekomstig PS5 eigenaar

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Oké, nouja, mijn punt moge duidelijk zijn: ik vind de SSD van de PS5 een mooi staaltje tech, maar ook verre van revolutionair.
Wat vond je van de Unreal Engine 5 demo ? Dit is wat die snelle SSD dus mogelijk maakt. Voor XSX moet deze demo gedowngrade worden.
Gaaf! Helemaal hyped voor de PS5, maar het is natuurlijk totale bullshit dat dit niet mogelijk zou zijn op de Series X. Ze mochten niks zeggen over de Series X omdat ze een deal met Sony hadden. Sony had het slim aangepakt met deze samenwerking. Je slikt die marketing praatjes maar al te graag als zoete koek, maar wacht nou maar af: alles gaat er fantastisch uitzien op de beide consoles. En op de series X misschien wel met wat meer dan 1440p en 30fps. Maar geef mij maar deze grafische settings boven een 4K/60fps met current gen looks hoor. Gaat een mooie tijd worden voor ons gamers! Hopelijk kunnen we na 2 of 4 juni gelijk een pre-order plaatsen :)

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

het is natuurlijk totale bullshit dat dit niet mogelijk zou zijn op de Series X.
Nee, ze hebben letterlijk aangegeven dat ze de demo moeten downgraden op XSX omdat de SSD niet snel genoeg is.
Dat hebben ze oprecht niet aangegeven. Ik heb gister kwijlend live op de tv gekeken en dat is niet waar. Ze mochten niks over de Series X zeggen en hebben dat dan ook niet gedaan. Ze hebben alleen gezegd wat er met álle andere apparaten dan de PS5, van Xbox tot iOS moest gebeuren. Maar ze antwoordden heel ontwijkend over de Series X, ze mochten daar nou eenmaal niks over zeggen.

Ik ben net zo enthousiast als jij over de PS5, maar wees nou realistisch: er valt nog NIKS te zeggen over de verhoudingen t.o.v. de Series X. En dat hoeft ook niet, wees gewoon blij voor de toekomst van gamen in zijn algemeen, en ga van de eigen kracht van de PS5 uit :). De vergelijkingsvideo’s van DF zullen tzt genoeg komen en dan kan je pas de balans opmaken.

Als je nog steeds dezelfde mening hebt is het trouwens wellicht een interessante discussie voor het PS5 kroeg topic: [PS5] Het pre-release kroeg topic

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Kijk anders even op DF, die het zonder de Sony marketing uitlegt https://www.youtube.com/watch?v=IIdn6yNdHMY . Met name interessant voor onze discussie bij minuut 6 en 16:30, waar ze aangeven dat deze demo zonder enige twijfel op de Series X zal draaien.

De eliminatie van de LOD popin heeft niets te maken met de SSD. In het verleden werden normal maps gebruikt, maar nu kunnen ze gewoon de HQ Zbrushes gebruiken. Het enige dat SSD gerelateerd is, is dat de games hierdoor straks nóg meer ruimte nodig hebben.

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Oké, ik heb net deze video gekeken. https://youtu.be/LJ5yesuaYNE

Natuurlijk zullen niet elke games zulke snelle scènes hebben, heeft de Series X ook een supersnelle SSD, zal de Series X weer op andere vlakken uitblinken, is het te voorbarig om nu conclusies te trekken zonder ook maar de eerste vergelijkingsvideo’s, én zegt DF eigenlijk het tegenovergestelde.

Maar; ik begrijp nu wel met wat je bedoelde dat de PS5 als enige echt NextGen is en revolutionair dingen anders doet die de toekomst van het gamen bepaalt, waar de Series X en hedendaagse PC alleen verder voortborduren op wat al bestond.
Nog meer hyped voor de PS5!

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Extra kosten voor developer is nooit in het voordeel van de klant. Een versie geoptimaliseerd is uiteindelijk het beste zo kunnen ze tijd en geld stoppen in optimalisatie inplaats van extra werk voor een bepaalde setup. Het grote voordeel van een console.
Innovatieve MS jij bent hilarisch Halo 21, Fortza 45, Gears 18. Sony brengt meer nieuws in een generatie dan MS in zijn hele bestaan heeft opgekocht.
Kreeg bij die laatste tonen als het logo samenkomt weer enorme PSone opstart video vibes. :)
Denk dat op de credits roll je wel kan vinden welke studio wat gemaakt heeft en daarnaast volg ik de studios zelf - ben zo sneller op de hoogte dan ik afwacht op een artikel hier op t.net
Sony mag van mij lekker doen wat ze willen zolang er meer God of War komt.
God of War altijd +1
Man wat een mooie titel. Speciaal een PS4 voor gekocht en nog geen moment spijt.
Doet me wat aan het originele playstation opstartgeluid denken als het PS Studios logo tevoorschijn komt (hoewel het wel erg verschillend klinkt).
Van mijn part mogen ze ook gewoon enkel dat stukje gebruiken, lekker kort en krachtig :)
BTW In die intro zie ik games als Uncharted. Horizon Zero Dawn, God of War, Ratchet & Clank en The Last of Us voorbijkomen. Ik ga er dan maar vanuit dat Sony van plan is nieuwe games uit al die series op de PS5 uit te brengen. Van HZD wisten we dat al, maar Uncharted en R&C was niet bekend.
Waarom zou dat moeten? Het is een soort van visite kaartje met daarin de beste spellen die ze uit hebben gebracht zodat mensen meteen het gevoel krijgen van kwaliteit. Dat zegt niet zo veel over toekomstige titels.
Niet dat het uit moet maken, maar dit lijkt wel erg gekopieerd van Microsoft, de naam en de hele vormgeving inclusief de kleuren
Sony had al in 2015 een bijna identieke intro gemaakt, zie https://www.youtube.com/w...5nWtqjV8&feature=emb_logo

Niks gekopieerd dus.
Vind je de timing niet heel toevallig? Dat Xbox alles in zwart en wit doet ipv het oude groen met die logo’s en het stijltje van de Series X vlak voordat Sony hiermee komt. Niks tegen Sony hoor, de PS5 komt ook hier weer in huis. Maar dit lijkt door de timing gewoon een kopie van Xbox

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Dat is puur toeval. De nieuwe controller voor de PS5, de DualSense is ook helemaal wit en zwart. En wees maar zeker dat dat design al langer in ontwikkeling was. Of is je theorie dat Sony gewacht heeft op de XSX om dan snel een controller design te ontwikkelen? Dat strakke is de trend momenteel. Het Apple logo is bijv ook al een tijdje geen regenboog meer en heel strak, om maar iets te noemen.
Waarschijnlijk toeval inderdaad. Het viel me alleen gelijk op, en niet alleen mij. Verder maakt het me weinig uit wat Sony doet, als ze maar zo lekker bezig blijven met hun exclusives

[Reactie gewijzigd door Steven030 op 22 juli 2024 21:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.