Sony toont DualSense-controller voor PlayStation 5

Sony heeft de controller voor de PlayStation 5 onthuld, nadat het bedrijf daar eerder al veel informatie over bekendmaakte. Sony noemt zijn nieuwe controller met adaptive triggers DualSense, daarmee komt er een einde aan de DualShock-serie.

Het ontwerp van de DualSense-controller is definitief en Sony is begonnen met het verzenden van de eerste exemplaren naar ontwikkelaars. Sony zegt veel eigenschappen van de DualShock 4-controller behouden te hebben, terwijl het ontwerp is aangepast en er functionaliteit is toegevoegd.

Eind vorig jaar maakte Sony al veel details bekend van de nieuwe controller, maar toen werden er nog geen afbeeldingen getoond. In de aankondiging herhaalt Sony nu de eerder genoemde details. Zo gaat de fabrikant in op de toevoeging van haptische feedback, dat voor meer 'gevoel' bij games moet zorgen. In beide handgrepen van de controller zit een elektromagnetische actuator die nauwkeurig is te programmeren. Daardoor moet het bijvoorbeeld voelbaar zijn op wat voor soort ondergrond een auto rijdt in een racegame, zegt Sony.

Ook heeft de DualSense-controller adaptive triggers. De L2- en R2-knoppen hebben weerstand die zich kan aanpassen aan situaties in games. Bijvoorbeeld bij het schieten met een pijl en boog kunnen spelers dan de spanning van de boog voelen. In schietspellen moet het overhalen van de trekker bij verschillende wapens ook anders aanvoelen.

Volgens Sony moest het ontwerp van de controller aangepast worden om die adaptive triggers te kunnen huisvesten. Ook heeft Sony aanpassingen gemaakt aan de handgreep. In de DualSense-controller zitten meerdere microfoons, zodat spelers met andere spelers kunnen praten zonder headset.

De Share-knop is verdwenen, maar de functionaliteit blijft bestaan. De DualSense-controller krijgt een Create-knop, die volgens Sony voortborduurt op de Share-knop. Details daarover maakt de fabrikant later bekend. Sony zegt dat de DualSense-controller door veel gamers is getest, met grote en kleine handen.

Sony heeft nu de technische details van de PlayStation 5 onthuld en de DualSense-controller getoond. De console zelf is nog niet in beeld geweest. Sony zegt in de komende maanden meer details bekend te maken en ook het ontwerp te tonen. De nieuwe console komt eind dit jaar tijdens de feestdagen uit, net als de Xbox Series X.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-04-2020 • 23:07

264 Linkedin

Submitter: Gjeest

Lees meer

Reacties (264)

264
260
125
4
0
101
Wijzig sortering
Was even schrikken, maar opzich een mooi ding. Wel volledig in het zwart graag.

Ingebouwde microfoons? Geniaal indien mogelijk met push to talk functionaliteit. Voicechat op een console zou voor mij prima werken als dat niet de noodzaak van een headset zou hebben, ik zit tenslotte niet voor niets op de bank met home cinema set. Mogelijk heeft Sony door dat dit voor meer mensen zo is?
Sony heeft een pay-to-win functionaliteit voor de mic in gedachten als ik dit patent zo bekijk.
Anoniem: 1350842
@drakiesoft8 april 2020 10:17
Hoewel dat inderdaad een manier kan zijn om microtransacties in hun systeem in te voeren (geen fan) is dat wel wezenlijk iets anders dan pay-to-win. Ik zie niet zo snel voor me dat je tegen betaling kunt vragen om je tegenstander te DDOS'en tijdens een multiplayer game, het zal voornamelijk voor dit sort hint gebruikt kunnen worden.
Daarnaast zou ik dan eerder denken dat het onderdeel wordt van PS+, aangezien het hints zijn die waarde kunnen toevoegen, maar niet echt een los product kunnen zijn.
Het is iets meer dan een hint. Kijk ook even naar de tekst op de TV in dat plaatje.
"You need resource X, Buy now!"
Anoniem: 1350842
@3raser8 april 2020 12:43
Goed, maar mijn punt blijft staan dat dat een ander concept is dan pay-to-win in de meeste games. En als dat het wel wordt ligt dat in mijn ogen nog steeds aan de game developer (dus waarschijnlijk EA of Ubisoft, laten we eerlijk zijn) dan aan de methoden die Sony heeft
Ik neem aan dat hij het sarcastisch bedoelt :). Gaat om het kopen van Ingame items met virtueel geld
Het plaatje waar jij naar refereert is de voice assitent. Ja, het kan gebruikt worden voor microtransacties. Maar zoals Daniel Ahmad zegt over de gaming assitent: "the assistant will work in-game, so you can ask a question - such as, say, where's the nearest health pack, or help on where to head to next - and the assistant will mark its location on your in-game map".
Het zal wel meer doen dan alleen de pay-to-win functionaliteit.
Sony heeft een pay-to-win functionaliteit voor de mic in gedachten als ik dit patent zo bekijk.
Volgens mij hangt dit af van de developer?

Ik haat pay to win, maar gelukkig is daar een hele toegankelijke oplossing voor: negeer.

Het is niet zo dat Sony ineens developers gaat dwingen hun hele games om te bouwen naar pay to win.
Helaas zijn het developers zelf die dit al langere tijd op allerlei mogelijkheden proberen in te bouwen.

Sony faciliteert een omgeving die wellicht iets gebruiksvriendelijker is. Zie vanuit het pay to win concept dan ook 0 toegevoegde waarde voor mij. Ik hoop vooral dat de mogelijkheden ook wat verder gaan dan het patent toont.
Boven de microfoon en onder de PS-toets staat een klein knopje. Ik vermoed dat dat iets met de microfoon te maken heeft. Simpele mute-knop? Of misschien om verschillende modi te veranderen, waaronder misschien push-to-talk?
verrek, dat is inderdaad een microfoon mute knop, het icoontje staat er gewoon boven. :+
Heb ook pas na het posten hier het icoontje ontdekt :-) Had enkel een vrij lage resolutiefoto gezien eerst. Zal dus geen extra functies hebben...
Of het icoontje is om aan te geven dat dit gat niet de microfoon is. :+
Maar voicechat wanneer je ook het gamegeluid over je speakers de kamer in gooit gaat niet echt werken natuurlijk. Dan zul je TV geluid wel echt wat zachter moeten zetten tenzij Sony hele slimme filters er op heeft zitten die geluid van een bepaalde kant er uit filtert en alleen je stem doorlaat. Maar met een surround set gaat zelfs dat niet werken en dan ben jij die irritante speler in de chat die constant veel omgevingsgeluid heeft :)
Mwah, ik heb in het begin ooit een poosje dat goedkope meegeleverde oortje (incl microon) gebruikt; dat werkte eigenlijk voldoende. Natuurlijk is het niet ideaal; maar in mijn ervaring zijn er best wat mensen die er mee uit de voeten konden.
Dan zul je TV geluid wel echt wat zachter moeten zetten tenzij Sony hele slimme filters er op heeft zitten die geluid van een bepaalde kant er uit filtert en alleen je stem doorlaat.
Zo slim hoeft dat niet te zijn, toch? Aangezien de PS5 zelf dat geluid maakt wat het naar de TV stuurt, weet het ook wat het eruit moet filteren. Het hoeft alleen maar de delay te bepalen tussen het gegenereerde geluid en wanneer de microfoon het oppikt.
En dan de tril functie van een controller ook gelijk filteren?

Ik hoop dat ze dat doen, maar het klinkt niet geniaal in eerste instantie...
En het indrukken van de knoppen en triggers. Nee, een mic op de controllers zal op korte termijn enkel voor voice assistance worden gebruikt, niet voor voice chat. Zelfde geldt voor de Stadia controller.
DualSense also adds a built-in microphone array, which will enable players to easily chat with friends without a headset – ideal for jumping into a quick conversation. But of course, if you are planning to chat for a longer period, it’s good to have that headset handy.

https://blog.us.playstati...roller-for-playstation-5/

Volgends hun eigen tekst... aangezien genoeg het ps4 oortje gebruiken, ben ik benieuwd of ze die nu niet meer bij leveren en ze hierop sturen.
Ik denk dat ze daarmee doelen op het feit dat het wel kán, maar niet ideaal is. Zolang je verder niet zoveel doet met de controller, geloof ik het wel, maar het geluid van de knoppen filteren zal niet ideaal zijn tijdens heftige gamesessies :)
Haha zou mooi zijn in de campaign-mode. Als dan een van je teamgenoten als instructie zegt “Let’s throw a grenade in that bunker” de microfoon het oppakt en je hele Squad onbedoeld granaten begint te gooien :+

Alle gekheid op een stokje, zoiets is natuurlijk een non-issue, als ik zie dat Siri (of iedere andere spraakassistent) door de luide muziek in de woonkamer nog prima spraak commando’s oppakt.
Sony heeft echt wel de kennis in huis om met directional mics e.d. aan background filtering te doen. Ze hebben zowat de beste ruis-onderdrukkende koptelefoons op de markt, die ook met microfoons werken om toch net jouw stem helder te doen klinken als je een telefoongesprek doet. Dus ik denk niet dat dit zo'n probleem zou zijn.
een witte controller! zou de ps5 ook wit worden?!

controller lijkt groter dan de dual shock 4, dus een groot pluspunt
Nee, alsjeblieft niet. Ik krijg een kruising van Xbox One vibes en beetje Portal vibes als ik naar deze controller kijk.
xbox one controller <3 precies mijn ding, alhoewel ik een playstation gamer ben
Precies vind de Xbox controller format het fijnst, maar ben een PlayStation fanaat.

En de 3rd party controllers can Nacon of Raizu? Zijn gewoon overpriced en niet meteen allemaal draadloos :/
Heb een Scuf Impact, Xbox shell, DS4 controller er in met 4 paddles onderop, ideaal. Kan nu niet echt meer fijn spelen met een normale DS4 controller dus vind het alleen maar goed als het meer gaat aan voelen als een Xbox controller qua formaat!

Wat mij opvalt is dat we geen foto's zien van de onderkant van deze DS5! Wilde graag weten of daar extra buttons zaten zoals met die nieuwe DS4 attachment...
Wow, dank voor de info. Nette controller, maar helaas ook weer hoofdprijs.
En qua onderkant denk ik persoonlijk niet dat daar verandering in komt vergeleken met de oudere generaties
De geruchten waren dat de DS5 ook paddles/buttons onderop zou krijgen en dat daarom die DS4 attachment oa. was uitgebracht dus ja, jammer dat we die onderkant niet zien. Neem aan nu wel dat er geen extra buttons zijn anders zouden ze dat wel gedaan hebben denk ik zo...

En ja, die Scufs zijn prijzig, maar je kan beetje rond zoeken, heb er ooit 1 gekocht bij gamegear.be en daar was ie goedkoper dan bij Scuf zelf op dat moment...
Zie het nog wel gebeuren dat we kunnen kiezen tussen 2 modellen controllers, een pro met paddels en deze. Ze zien ook hoeveel mensen er voor willen extra betalen om een scuff te krijgen die vaak sneller breekt dan de Sony controllers.
Ik heb een Nacon Unlimited Pro met Black Friday gekocht en zelfs toen was die eigenlijk nog te duur voor wat het is.

Los van de prijs ben ik wel heel blij met dat ding. Een van de beste controllers die ik ooit heb gebruikt.
Mee eens, ik game op beide systemen maar de Xbox controller is echt ontzettend fijn!
Nee, alsjeblieft niet. Ik krijg een kruising van Xbox One vibes en beetje Portal vibes als ik naar deze controller kijk.
Nu vind ik de Xbone controller niet erg mooi. Beetje lomp.
Maar wat is er mis met Portal eigenlijk?

Kleurstelling zal ongetwijfeld tot veel opties leiden, maar ik vind het basis design juist best wel goed. Dat lijnenspel en verdeling in 2 kleuren breekt het totaal, waardoor het niet zon lomp grote controller is. Dat vind ik die Xbone controller wel. En DS5 naast DS4, maakt de DS4 best een saai ding. En ik ben daar verder niet eens ontevreden over. DS4 is een prima controller, maar ik vind het uitgesproken design van deze DS5 juist wel tof. Controllers zijn als 2 generaties 'meer van hetzelfde'. Ook geen ramp, zolang ze doen wat ze moeten doen. Maar beetje uitgesproken design bevalt mij wel.

En alles valt of staat met de 'feel' ervan. DS3 vond ik een verchrikking, DS4 erg fijn, dus hopelijk bevalt de DS5 ook. De tech die erin zit klinkt in ieder geval tof.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 8 april 2020 08:33]

Vond het wel grappig dat Arstechnica ook al over Aperture Science begon:

https://arstechnica.com/g...ign-more-haptic-feedback/

(zie bijschrift foto)
Ja het is een vrij logische associatie. Maar ik vind dat niet perse negatief, want ik vind Portal's design erg vet.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen fan is van dat wit. Maar in een donker blauw/zwart combinatie kan dit volgens mij een zeer stijlvolle controller zijn. Ervan uitgaande dat de materialen in real life niet goedkoop aanvoelen. Maar met het afwerkingsniveau van de DS4, die ik persoonlijk best netjes vind, heb ik er wel vertrouwen in.
Ik hoop het toch niet. Krijg altijd last van mijn handen na een tijd spelen met een Xbox controller. Doe mij maar een zwarte controller, die nagenoeg hetzelfde in de hand ligt
Want van dezelfde controller in een andere kleur krijg je geen last van je handen? 8)7
"...die nagenoeg hetzelfde in de hand ligt"
In zijn comment kan "die" maar naar 1 ding verwijzen en dat is de Xbox controller.

EDIT: Na drie keer de comment gelezen te hebben snap ik nu dat het naar een Dualshock controller verwijst, maar weet niet naar welke.

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 8 april 2020 11:17]

lol, gaat om de DS4. Het had inderdaad beter geschreven kunnen worden. *Doe mij maar een zwarte DS5 controller, die nagenoeg hetzelfde in de hand ligt als de DS4.

Het is ook een reactie op Moyaal natuurlijk, als die erbij leest is het misschien wat duidelijker. Afijn, we zijn er al uit.

[Reactie gewijzigd door Joseph4820 op 8 april 2020 14:35]

Niet dus, als je de bron leest staat daar dat het een bewuste keuze was voor 2 kleuren te gaan.
Jammer dat Tweakers deze info niet deelt in het artikel zelf, zou het artikel iig compleet maken en deze reacties voorkomen.
Dat sluit natuurlijk niet de optie voor 'gewoon zwart' uit. Dit is bijvoorbeeld nog steeds een 'two-toned design': https://i.imgur.com/2gaIq69.png
Deze ziet er ook een stuk beter uit vind ik
Zal wel een van de kleuren zijn denk ik. Zal ook wel een zwart /grijze komen ofzo
Now, let’s talk about the colors. Traditionally our base controllers have a single color. As you can see, we went a different direction this time around, and decided on a two-toned design.

Nee dus.
"two-toned design" sluit een zwart+grijze of zwarglans+matzwarte bijv toch niet uit?
Dat zeg ik ook niet, hij geeft aan dat het een concept betreft wat het dus niet is.
My bad, ik had zijn reactie niet gezien (want - 1). Dacht dat je bedoelde dat er geen zwart/zwarte zou komen.
Prijs voor grootste veronderstelling verkopen als waarheid, gaat naar...
Daar wordt @Anoniem: 186994 wel blij van, vermoed ik zomaar ;)
Er zal keuze komen me dunkt, de ps4 (pro) is ook in alle kleuren van de regenboog te krijgen. En de speciale edities e.d.
Als de PlayStation wit maken? Dan gaan ze teveel naar het xBox design, maar misschien een paar witte accentjes in het design?
Niet helemaal mijn stijl. Ik vind de knoppen niet mooi en het straalt niet veel uit zo. Alsof er een stukje verf mist. Hopelijk voelen ze beter aan dan dat ze eruit zien!
Ik vind hem inderdaad ook niet mooi... Eerste gedachte was dat hij uitziet als zo'n b-merk goedkopere controller die je alleen koopt omdat de echte je te duur is... Net wat @Chester zegt dus.
Design is wel een beetje jammer ja. Dat blauw ziet er weer echt goedkoop uit en het lijkt een beetje een Xbox namaak versie. Ik vond het ontwerp van de PS controller nooit heel denderend. De PS4 controller ligt wel goed in de hand maar de vormgeving van dat touchpad in het midden vind ik echt niets.

Ik vind zelf eigenlijk de Xbox controllers het fijnste. Zowel ergonomisch als esthetisch.
Dat blauwe is de lightbar denk ik
Dat 'blauw' is neem ik aan RGB.
In mooi playstation zwart met blauwe verlichting achter de knoppen lijkt mij wel wat :9~
Je krijgt ze vast wel in andere kleuren beschikbaar, dat witte vind ik ook niet mooi, maar een mooie donkerblauwe zal er wel tof uitzien.

Wat me ook interessant lijkt hoe lang de controllers op de batterij kunnen, de huidige controllers gaan maar max 3 a 5 uurtjes mee. Ben benieuwd of hier ook verbeteringen in zijn.
3 a 5 uurtjes? Ja na ze 2 jaar of ouder zijn, maar dan gaan zij voor mij alsnog langer mee.
Bij mij van begin af aan nooit 8 uur kunnen halen.
dan moet jedie vibrator uitzetten. Heeft ook 0 meerwaarde en het licht dimmen.
Dan heb jij andere DS4 controllers dan ik. De controllers die ik o.a. bij mijn PS4 en PS4 Pro heb gekregen hebben nooit langer dan 5~6 uur gewerkt.
Wel gek dan. Heb jij die vibratie aanstaan? Ik had dat licht ook laag staan.

Maar misschien speel jij een stuk fanatieker dan ik waardoor de controller sneller op raakt ;)
De light bar staat op de laagste stand en vibratie staat aan. Ik heb vibratie aanstaan op al mijn controllers ook van andere consoles en daar gaan ze makkelijk 20+ uur mee.
Maar misschien speel jij een stuk fanatieker dan ik waardoor de controller sneller op raakt ;)
Geen idee :Y)
Je kan ze makkelijk zelf vervangen voor weinig geld, op ebay of Aliexpress staan ze het goedkoopste en hebben vaak 500 tot 1000mah extra capaciteit.
Let wel op want afhankelijk van het model je hebt kan de connector van de batterij verschillen.
Afgelopen weekend 11 uur call of duty modern warfare mee gespeeld. Misschien tijd om nieuwe batterij te kopen denk ik?
Valt het gekleurde balkje nog wel goed te tracken tijdens VR nu hij onder het touchpad zit?
Die kan door een camera toch nog nauwelijks gevonden worden? Zouden ze van VR afstappen of er een nieuwe controller voor uitbrengen? Denk dat we wel kunnen stellen dat de huidige VR setup dus niet gaat werken op de ps5 tenzij de dualshock4 ook op de ps5 gebruikt kan worden.

De controller lijkt wat groter geworden, zou me niet eens verbazen als hij de grote krijgt van een Xbox controller.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 april 2020 23:32]

Denk dat dit ook niet meer via licht gaat, maar net zoals andere VR devices via motion, zoals de gyroscoop, tilt sensoren enz.
Alle VR controllers werken met licht, alleen dan over het algemeen niet in het zichtbare spectrum. Maar het is afwachten wat dat dan betekent voor compatibiliteit.
ik gok eerder een nieuwe controller gezien de ontwikkelingen op dat vlak; de DS4 en de Move waren het in mijn ervaring allebei "net niet", alhoewel ik prima begrijp waarom Sony het als dusdanig heeft aangevlogen destijds.

Overigens heeft Sony aangekondigd dat de huidige PSVR set compatible is met de PS5, ben dus ook benieuwd in hoeverre dat gaat werken :)
Denk dat de bar nog genoeg blauw licht uitstraalt voor de camera om dat op te vangen. De PS5 is sowieso volledig BC met PSVR.
Zou die witte controller nou een hint zijn dat de PS5 console bij launch o.a. in het wit te verkrijgen is?
Of initieel in het wit, en zwart later als keuze? (Zoals dat met de PS4 later met wit zo was)
Logisch zou zijn dat de PS5 ook in wit en zwart zal zijn, niet? :-)
Dus de share button is niet verdwenen, heeft alleen een andere naam gekregen met een upgrade als ik het zo lees. Hoop ook niet dat die groter is als de DS4. Vond deze kwa grootte zeer prettig. Hoop ook dat de mics wat in de controller zitten van degelijke kwaliteit zijn, de altijd meegeleverde mics waren om te janken. Dan liever geen communicatie.
En zie ik daar nu eindelijk een USB C poort?!
Verder snap ik niet echt dat veel mensen dit zoveel meer vinden lijken op een xbox controller.
Wordt ook meer dan een 'share' button. Een 'action' button. En ja, er is een USB-C poort. Thank god, de Micro USB is zo'n gammele poort.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 7 april 2020 23:51]

Dat mensen het vinden lijken komt volgens mij puur door de kleurstelling en het feit dat de Xbox one s standaard met een witte controller met zwarte accenten kwam. Design lijkt er verder inderdaad totaal niet op.
Het silhouette van de controller ligt veel dichterbij een xbox controller dan een dualshock.
En denk door de kleuren inderdaad,
Daarmee is ook alles verder gezegd denk ik, want behalve de outline en kleur is er niet veel meer specifieke gelijkenis
De vorm lijkt nu wel heel erg op die van de Xbox Controller.
Wat ik niet erg vind, omdat ik de Xbox controller altijd al fijner vond om langer vast te houden.. Ook bij Sony zijn ze er kennelijk achter gekomen dat de vorm van de Xbox controller ergonomisch beter was/is..
Ik denk dat ze toch wat kritiek gekregen hebben op het comfort van hun Dual Shock controllers. Zolang ze er maar op vooruit gaan.

Persoonlijk kan ik de gebruikte thumb sticks niet waarderen. Een klein smetje op een mooie controller!
Ik kan me nog goed herinneren dat PS users bij de komst van de xbox one zweerden dat de DS controllers veel prettiger waren. Dus vind het wel grappig dat sony nu naar een microsoft design gaat.
Met Fanboy gedrag komen we helemaal nergens, haha. Dat MS gewoon een degelijk design heeft, is niets ergs. Sony kan wel koppig zijn en hun DS design behouden, alleen hun zijn slim genoeg om het design goed na te maken. Daar hebben de PS fans ook baat bij :)
Anoniem: 343919
7 april 2020 23:32
Misschien is het mijn kortzichtige gedachte. Maar in hoeverre is de vormgeving/kleur nou belangrijk? Sony kennende zullen ze wel meerdere kleuren uitbrengen. En anders zullen er wel skins voor uitkomen. Belangrijkste is dat het comfortabel, ergonomisch en goed te spelen valt lijkt me toch? Ik kijk zelf nooit naar de controller tenzij ik hem zoek. En dan is wit wel opvallender dan zwart haha.

Nee maar er valt in mijn ogen weinig te zeggen over deze controller. Ben erg benieuwd hoe de PS5 er uit komt te zien en hoe die zal spelen. Dit is in ieder geval een leuke teaser!
Valt weinig over te zeggen? Ingebouwde mics is handig als je headset leeg gaat en je wil even snel nog iets melden hierover.

Share button wordt belangrijker, geen 'share' button, maar 'actie' knop die veel meer moet doen.

USB-C poort, 10000000x beter dan die bagger Micro USB poort.

Vormfactor is iets ergonomischer aangezien de 'oude' DS controllers oorspronkelijk gericht waren op Japanse handen qua formaat.

Adaptive triggers
Anoniem: 343919
@xoniq8 april 2020 00:00
Je hebt volkomen gelijk. Qua specs is dit heel goed. Maar ik doelde meer op de kritiek over het uiterlijk. Ik was hier niet helemaal duidelijk in met mijn vorige post.
Oh die kritiek snap ik niet zo. Maar komt ook omdat het subjectief is. Het is wat verdeeld, de één vind 'm spuuglelijk, ik vind 'm persoonlijk best vet. Heel slick. Zodra ik de foto zag, had ik ook gelijk een goede eerste indruk.

Ach, het is ook heel wat anders, na 4 generaties dezelfde controllers met minimale cosmetische verschillen. (Behalve bij de PS1 toen de joysticks erbij kwamen, daarvoor had je alleen het D-PAD en actie knoppen.)
De DS4 was toch echt wel al flink anders dan de voorgaande controllers. Zo ver zelfs dat ik nu ook een PS4 pro er bij heb terwijl de controller vroeger voor mij een reden was om weg te blijven. Heb vroeger een PS2 verkocht en een Xbox gehaald omdat ik pijn in mijn handen kreeg van de controller. Ik vind de Xbox controller nog steeds fijner, maar de DS4 is wel heel erg verbeterd.

Wat dat betreft ben ik op zich ook wel benieuwd naar deze iteratie, ook al vind ik hem nog steeds niet mooi op deze foto's :P
Mijn probleem met de DS4 is dat ik met mijn vinger telkens van de trigger afschiet als ik wil schieten. Ik vind dat bij de XBox en Switch veel beter. Als ik de foto zie vrees ik dat er geen verbetering bij de DS5 is.
Wel opvallend dat er met geen woord gerept wordt over eventuele back buttons/paddles. Na de Back Button Attachment voor de DualShock 4 was er toch wel een grote verwachting dat die standaard op de PS5 zouden komen. Echter is die Back Button Attachment bijna even snel verdwenen als die verschenen is (al een hele tijd nergens nog te verkrijgen), dus je zou bijna gaan denken dat het ergens een verkeerd gelopen experiment was.
Nou heb ik die nooit in mijn hand gehad, maar ik heb de Xbox One Elite controller die je kunt uitrusten met 4 backpedals (2 aan elke zijde), maar ik vind dat maar bloedirritant. Als ik intensief aan het spelen ben kan ik de controller best stevig vasthouden. Met vingers op de pedals lukt dat niet meer, en druk ik ze veel te vaak per ongeluk in.

Misschien zijn ze te gevoelig. Ook niet zo gek, de actuator zit redelijk in het midden, dus er treedt een behoorlijke hefboomwerking op aangezien de pedals vrij lang zijn. Misschien dat die PS4 add on daar veel minder last van heeft.
Ik (en redelijk wat meer mensen in het Xbox topic) heb maar twee van de vier pedals er in, dan is het stukken beter te doen zonder dat ze in de weg gaan zitten bij het vasthouden (en de v2 schijnt dat ook nog verbeterd te hebben).

Eenmaal er aan gewend is het wel echt heel erg fijn met veel games hoor, dingen kunnen doen zonder je duim van de stick te moeten halen :)
Maar het is wellicht toch een klein beetje een poweruser ding, dus kan me ook voorstellen dat ze het wellicht niet standaard willen maken. Ongetwijfeld zullen ze daar onderzoeken op los gelaten hebben om te zien of iedereen er goed mee om zou kunnen gaan.
Ik heb echt van alles geprobeerd, ook met de pedals omgewisseld en ondersteboven enzo, maar ik kon er maar niet aan wennen :)
Kost ze waarschijnlijk teveel geld, om alles in de controller te integreren.

Al ben ik het met je eens dat het een gemiste kans is. Had er makkelijk bij in gekund. Zeker ook omdat dit een nieuwe generatie is.
Nou, ik heb de playstation back buttons en kan niet meer zonder.
Lijkt heel erg op een alienware controller
Voorbeeld? Ik kan met Google niks vinden wat vergelijkbaar is met de DS5.
Volgens mij heeft Alienware geen controllers gemaakt, maar de stijl die ze gebruiken bij hun monitoren en prebuilts lijkt hier erg op
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee