Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam Input API krijgt ondersteuning voor de PS5-controller

Steam heeft ondersteuning voor de controller van de PlayStation 5 toegevoegd aan de Steam Input API. Wie gebruik maakt van de bèta-applicatie van de Steam-client voor Windows, kan de PlayStation 5-controller meteen gebruiken.

Dat liet Valve weten op het blog dat het bijhoudt voor Steam-updates. Door een recent doorgevoerde update aan de api kunnen gamers de PlayStation 5-controller gebruiken binnen Steam, waarbij er ook ondersteuning is voor de gyroscoop, leds, trackpad en de rumble-functionaliteit. De PlayStation 4-controller werkte al met de Steam Input API.

Volgens Valve zijn er verder geen wijzigingen nodig in games om de PlayStation 5-controller te ondersteunen. Wie al gebruik maakt van de api, heeft daardoor meteen ondersteuning voor de hardware in zijn game. Het gaat echter nog wel om een bètatest, maar de ondersteuning komt naar alle gamers zodra de test is afgerond.

Uit cijfers blijkt dat in sommige games op Steam een meerderheid van de gamers een controller gebruikt. Bij games die geschikt zijn voor controllers, zoals skateboardgames, is dit percentage zelfs hoger dan 90 procent. In totaal gebruikt 21,6 procent van de Steam-gamers een controller, wat twee keer zo hoog is als twee jaar geleden.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

22-11-2020 • 11:01

66 Linkedin

Reacties (66)

Wijzig sortering
Steam begint bijna een besturingssysteem op zichzelf te worden. Waarom moet dit nou weer aan Steam gekoppeld worden? Als ze echt wilden helpen was het gewoon een driver die met Xinput werkte. Dit is gewoon een verkapte manier om mensen in het Steam ecosysteem vast te houden.

Hopen dat Sony eindelijk een keer officiele drivers gaat maken.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 november 2020 13:27]

Omdat fabriekanten zelf het niet op pakken? Naast Steam is meer dan een online videogame verkoop winkel, ze bieden een compleet scala aan api's en architecturen van inputs tot VR en netwerk infrastructen om je online games te hosten etc. Naast zij willen het OS agnostic houden zodat Steam OS (Linux) toegang heeft tot diezelfde technologie.

Games laten dan ook meteen de juiste input zien zonder dat je de boel hoeft te configureren en als dit correct gedaan is worden zelfs de iconen van de knoppen geintegreerd direct.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 22 november 2020 14:04]

Maar dan zou het ook een losstaande applicatie kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld DS4win. Dan werkt het ook met games die niet via Steam opgestart zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 november 2020 14:05]

Maar dat is toch Valve zijn verantwoordelijkheid niet? Dat Sony het zelf niet out of the box voorziet, tja...
Als ze het zo snel implementeren in Steam is alleen maar een voordeel voor hun gebruikers.
En anderen kunnen er gratis gebruik van maken als ze willen door hun 3rd party games in Steam te starten. Ik zie niet in wat hier nu precies het probleem is...
Steam is veel meer dan een CDN voor games. Elke kleine tot grote game engine heeft support voor de Steam SDK, en die levert enorm veel meerwaarde. Los van hun superhandige CDN voor de games en DRM (achtige) setup is het een super platform om je networking layer overeen te laten gaan, challenges te maken met unlockable rewards, items, DLC's, anticheat, analytics, crash- en debug logging, en enorm veel controller en VR support (met bijbehorende management interface voor de gebruiker).

SteamVR is verreweg een van de meest makkelijk te implementeren opties en het werkt supergoed met een breed scala aan hardware.

Steam (Valve) is superslim bezig - ze leveren meerwaarde voor zowel developer, publisher als klant en houden zichzelf daarmee groot - en worden steeds groter. De hele VM / interfacing layer voor windows games zorgt er gelijk nog eens voor dat heel veel (en steeds meer) games native prima draaien op Linux, via steam. Sterker nog: er zijn games die inmiddels beter draaien op Linux dan op Windows (waar de game oorspronkelijk voor ontwikkeld is). Dat laatste is natuurlijk met een korrel zout te nemen omdat ze de hele Source Engine hebben geport naar Linux - maar zelfs dat zorgt voor bijzonder makkelijke upgrades van een hoop bestaande games die op de Source Engine zijn gemaakt.
Euh, ik ga akkoord met je, maar begrijp niet waarom je deze Steam introductie opbrengt en ermee op mij reageert?
Ik ga enkel in op het punt van Wolfos: "Waarom moet dit nou weer aan Steam gekoppeld worden?"

Het is logisch dat Valve deze oplossing in zijn eigen winkel doet passen, maar het is niet Valve hun verantwoordelijkheid om de PS5 controller compatibel te maken met elk ander product, waaronder een pure Windows 10 driver (puur in de zin: los van Steam). Daarvoor moet je maar naar Sony kijken.

[Reactie gewijzigd door LxxFxx op 22 november 2020 20:18]

Wat ik bedoel te zeggen is dat de Steam API in heel veel games standaard (al) wordt ondersteunt - en het is makkelijk te integreren. Als Steam dan extra moeite steekt in het ondersteunen van o.a.nieuwe controllers zijn dat weer dikke pluspunten voor Steam, en hun blije gebruikers.

De PS5 controller biedt zo veel meer dingen die niet standaard in de Windows 10 "Game Controller API" zitten (touchscreen, force-feedback in de triggers) - maar de Steam SDK doet dat al wel (er zijn meer controllers met die features - o.a. de VR controllers van Steam zelf, en hun Controller).

Mijn punt: Als Steam dit integreert unlock je de support voor een hoop games direct. Als Sony / Windows met hun eigen drivers komen moet dit nog geimplementeerd worden in alle bestaande en nieuwe games.

Los daarvan was mijn reactie misschien inderdaad beter geweest richting Wolfos :+
Niet steam z’n verantwoordelijk maar ze willen wel games verkopen. Hoe sneller de support er is hoe sneller ze een edge hebben boven andere gamestores.

Op elke gamereview site wordt het ook vollop gepromoot dat steam full support geeft aan de dual sense controller.
True, en ze doen het ook supersnel, which is nice...
Maar het is raar dat je over Valve zou klagen dat ze die support, die driver mee in de Steam applicatie steken, zoals Wolfos doet.
Dat is op driver niveau maar ondersteunt dan weer niet de API's waarmee de games communiceren. Dus geen standardized iconen qua input etc.
Valve heeft zelfs een eigen besturingssysteem, genaamd "SteamOS"; https://store.steampowered.com/steamos
"Gewoon een driver die met XInput werkte" is niet echt een mogelijkheid op Windows. XInput is alleen voor Xbox controllers met het XUSB protocol. Dat is een by-design beslissing van Microsoft zelf geweest.

Opties zijn het kopen van een third-party peripheral licentie bij Microsoft zodat je toegang krijgt tot de XUSB docs (mogen ze "designed for XBox" logotje op hun PS5 controllers zetten), XUSB reverse engineeren en het in de controller zelf inbouwen zoals al gedaan door verschillende fabrikanten (8bitdo), een controller emulator bouwen op basis van ViGEm (DS4Windows) of heel de XInput stack hooken/vervangen (Steam Input, x360ce). Geen een is echt wenselijk.

Komt ook nog bij dat er in de VS redelijk wat patenten op dit soort spul zitten (bv 8214539 had ik snel gevonden en lijkt van toepassing).
Het is niet voor niks dat jarenlang de Xbox360 controller de standaard was in PC games.
Dit heeft niks te maken met mensen in het Steam ecosysteem houden. Steam Input zorgt er voor dat onafhankelijk van de controller die je gebruik dat die gewoon werkt in elk controller-ondersteunend spel. Je kan een Playstation controller gebruiken in een game die alleen Xbox controllers ondersteund.

En deze functionaliteit zit al jaren in Steam, dit is niks nieuws.

Xinput is een proprietary Microsoft technologie, en dat werkt dus alleen met Microsoft Xbox controllers.

Sony ondersteundt ook officiële drivers voor de Playstation controllers, alleen niet op Windows. Deze driver zit in Linux, was gemaakt door de community en het onderhoudt van deze driver is recent overgenomen door Sony.

[Reactie gewijzigd door Omega op 24 november 2020 12:37]

Maar hoe houd dit je in het Steam "ecosysteem"? Het is dan een Api ipv Xinput, maar als je Steam niet gebruikt herkent Windows de controller ook gewoon.
Nope, dat houden ze dus tegen! net als de Ps4 controller... emuleer ellende en je bent dan bijna verplicht om een Xbox controller te halen.
Omdat Xinput van MS is en Valve er baat bij heeft iets zelf te ontwikkelen zodat het ook op SteamOS (Linux) en OSX werkt.
Omdat het door Valve is ontwikkeld, waarom zouden ze het dan buiten Steam om aan moeten bieden? Mocht je het willen gebruiken in games buiten Steam om, kun je de game ook toevoegen in je library, om alsnog controllersupport te krijgen.

De enige manier om buiten Steam om controllersupport te krijgen is als Sony inderdaad drivers zou maken. Er zijn ook applicaties die een vertaalslag maken naar Xinput, zodat je PS controller als Xbox controller wordt herkend in games die dat ondersteunen.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 23 november 2020 08:55]

Je kan altijd nog DS4windows gebruiken, die hebben ook ondersteuning gemaakt waarbij de PS5 controller als een xbox controller gezien wordt, maar de touchpad ook ondersteund wordt.
Het zou natuurlijk mooi zijn als controller configuraties in windows zelf gebakken konden worden, Ik ben iig blij dat het wordt opgepakt want het is een fijne controller.
Het nadeel is wel als ik me niet vergis is dat je dan alleen in steam een goede ondersteuning hebt. Gebruik je geen steam en de ps5 controller dan heb je een mindere tot geen ondersteuning. Voordeel van een xbox controller is dat die altijd goed ondersteunt wordt (backwards compatible) icm windows 10.
Het is dan wachten tot iemand het wel ondersteunt. Gebruik al jaren mijn PS4 controller op mijn PC.
Klopt, maar heb je ook 100% een goede ondersteuning op je pc? Werken alle functies? Volgens mij niet toch (Buttons in games etc).

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 november 2020 11:26]

Welke game gebruikt touchpad gedeelte ..?

Edit: je zegt 100% ondersteuning, maar voor Ps4 controller is dat niet echt waar...
Trackpad, lightbar zijn functies die op de pc (tot zover ik weet) nutteloos zijn.
Enigste dat vaak niet werkt is Ps button dat inderdaad naar menu gelinkt moet worden :)

[Reactie gewijzigd door Icekiller2k6 op 22 november 2020 12:20]

Jawel werkt gewoon prima, DS4windows is een optie maar ik gebruik zelf altijd SCP toolkit.

De buttons in game zullen de xbox knoppen laten zien dit kan je niet aanpassen.
Alle knoppen op xbox en PS controllers komen overeen?

Staat soms alleen een groene "Xbox A" ipv een "PS kruisje" maar verder werkt het prima.

Touchpad werkt als muis en LMB.

Share knop is gewoon de select knop van Xbox.

Weet niet wat voor functies je verder zou missen?
Dan is de API van Steam niet volledig geintegreerd. Als deze is geintegreerd kan het ook een sterretje tonen als de (door de API ondersteunde) controller een knop heeft waarbij de shouldbutton een sterretje zou zijn.
Heb (nog) geen DS5, maar in het geval van de DS4.

Generieke bluetooth adapter:
Alles (lees: alle knoppen, gyroscoop, touchpad, lightbar) behalve de ingebouwde speaker en headphone jack.

USB:
Alles behalve de ingebouwde speaker.

Officiële Sony dongle:
Alles behalve de ingebouwde speaker.

Werkt verder met alles wat Xinput of DirectInput support. Kan je DS4Windows gebruiken of de Steam remapper (wat ook werkt met niet-Steam games).
Niet letterlijk plug 'n play zoals de Xbox controllers, maar kan niet zeggen dat die 2 minuten aan setup time echt een deuk in m'n vrije tijd heeft geslagen.
Ik gebruik een ps3 controller via Bluetooth. Met een programmaatje ScpToolkit. Werkt prima.
DS4 Windows, gebuik deze al jaren naar volle tevredenheid.
Enige nadeel is dat er een USB connectie moet zijn, althans mijn PC heeft standaard geen BT.
DS4 Windows, gebuik deze al jaren naar volle tevredenheid.
Enige nadeel is dat er een USB connectie moet zijn, althans mijn PC heeft standaard geen BT.
Anders haal je even een Bluetooth USB receiver voor een tientje. Werkt perfect.
Ja hoor. De Dualshock 4 heeft meer functionaliteit op PC dan op PS4. Het enige dat je niet kunt gebruiken is de mono speaker. Je hebt toegang tot al de rest, inclusief gyro controls. Daarbovenop kun je de verlichting zelf instellen, macros gebruiken, etc.

[Reactie gewijzigd door MGsubbie op 22 november 2020 20:17]

Als je een programma zoals DS4windows gebruikt, kun je een DualShock 4 laten herkennen als een xinput device (zoals de xbox controller) en normaal gebruiken. Werkt prima kan ik je uit ervaring vertellen.

edit: Schijnbaar is er ook al een update verschenen die de DualSense controller ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Gropah op 22 november 2020 11:28]

Ja maar dat betekent wel dat er geen officiële ondersteuning is vanuit Sony. Heb toch liever een controller waarvan ik weet dat er een goede achterliggende ondersteuning is.
Er is inderdaad geen officiële ondersteuning vanuit Sony, maar DS4windows is erg makkelijk te gebruiken, ik heb er nog geen problemen mee gehad met mijn ps4 controller
Er is wel ondersteuning vanuit Sony, maar enkel voor games gemaakt door bedrijven die ook een PS-versie van hun games uitbrengen - je krijgt dan gewoon toegang tot een 'ScePad SDK for Windows' (of iets in die richting) om native PS-controllerondersteuning aan je Windows-game toe te voegen.

Nu is Steam Input ook niet echt zo'n fijn systeem, bijv. voor games die geen eigen Steam-AppID hebben (inclusief aankopen elders) word je automatisch geforceerd om de desktop-configuratie te gebruiken (tja, je kan gaan klooien met non-Steam launch wat ook niet altijd ondersteund wordt)... en moet je weer met externe tools aan de slag om deze per game aan te passen.

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 22 november 2020 11:46]

Het is misschien niet helemaal ideaal, maar het werkt wel inderdaad als je games van buiten de Stream Winkel wilt gebruiken met controllers die anders niet of niet goed genoeg werken, je hoeft alleen maar de game of een commando voor een emulator en ISO toe te voegen als niet Steam Game en je kan dan
ook de controller knoppen aanpassen (uiteraard moet je dan wel de snelkoppeling van deze Niet Steam game gebruiken).

Wel moet je wel opletten dat launchers van andere stores zoals Origin gaan conflicten met Steam, dus zolang je de overlay van bijvoorbeeld Origin uit zet, zou je de controller via Steam moeten kunnen gebruiken.

Je kan dan wel zeggen dat het een gedoe is, maar als er geen ander goed alternatief is en Windows en Origin zelf geen ondersteuning hebben, dan heb je in ieder gewoon een werkende controller.
(Maar wie weet krijgt DS4Windows binnenkort een update voor de DualSense/PS5 controller, maar was het niet zo dat je met die programma allemaal gedoe met drivers had in Windows 10?)

Btw, als een game in de winkel bestaat, maar je hebt dezelfde game, maar niet van Steam, zolang je de snelkoppeling de naam geeft van de game in de winkel, krijg je alle eventuele controller configuraties van andere mensen te zien.

Maar die hele controller oplossing mag wel eens sterk verbeterd worden en eventueel losgemaakt van de Steam winkel, want ik vindt niet helemaal dat dit hier thuishoort als 1 deel, vooral omdat je dan periodiek elk maand een internet verbinding moet hebben en perse een Steam account moet gebruiken om je controller te gebruiken.
(Voor Steam Controllers is er wel een aparte tool genaamd SC-Controller).

Daarnaast die hele controller instel pagina is wel leuk en kun je heeel veel instellen, het kan alleen in een al heel lang niet meer opgefriste grafische omgeving met vele termen welke voor veel mensen abrakadabra is zonder uitleg.
Je hebt wel wat configuraties die mensen hebben gemaakt en ik deel soms ook wat, maar de verouderde slechtere komen altijd bovenin en de nieuwe gave en verbeterde onderin omdat deze minder speeluren hebben.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat het helemaal slecht is, ik kan heel goed overweg met de controller instel schermen en is helemaal niet buggy voor mij, maar nieuwe mensen en simpele gamers zullen het mogelijk ontwijken uit complexiteit.

Configuraties die je lokaal opslaat staan gelukkig wel ergens in een mapje van Steam, dus je kan ze dus wel lokaal zo eventueel met elkaar delen als dat gewenst is, naar dat moet je dan wel even weten...

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 22 november 2020 15:08]

Ik weet ook niet hoeveel apps wel gebruik maken van Steam APIs maar niet op Steam staan?
Dat klopt, want slechts een handjevol games ondersteunen de PlayStation controller native.

De Xbox controllers worden daarintegen met xinput wel door alle games ondersteund.

Ik meen dan ook dat wanneer je een game via Steam start, dat Steam ervoor zorgt dat de PlayStation controller gewoon als xinput word aangeboden.
Mocht je dus een PS controller hebben, dan kan je eenvoudig ook je niet-Steam games aan je lijst toevoegen.

Een andere oplossing is DS4Windows die ook voor elke PlayStation controller een xinput controller aanbied.
Het is dan wel handig om het vinkje te zetten dat de native PlayStation controller word verborgen.
Anders krijg je in sommige games (die zowel PlayStation als xbox controllers ondersteunen), dat er zowel een native PlayStation als Xbox controller word aangeboden (alsof er 2 controllers zijn).

Het nadeel is inderdaad dat een xinput controller altijd als Xbox word gezien.
Je krijgt in alle games dus de Xbox icoontjes (A, B, X, Y) ipv de PS icoontjes.
edit: Schijnbaar is er ook al een update verschenen die de DualSense controller ondersteund.
Dank! Ik had blijkbaar een hele oude versie van DS4Wndows.... Eentje met versienummer 1.6 volgens mij
Als het 1.4.52 was, zat je waarschijnlijk nog op het origineel van Jays2Kings. Degene in het artikel waar ik naar linkte is een fork daarvan die zelfstandig is door ontwikkeld met meer ondersteuning, features en nogal herschreven is.
Ik heb persoonlijk de nieuwste versie van ds4 windows gedownload. Met dit programma actief in de achtergrond werkt de controller overal prima!
Ik hoop dat de nieuwe xbox controller beter wordt ondersteund dan de vorige. Ondanks dat het een Microsoft controller is herkent Windows hem niet..
Dan doel ik op de xbox360 controller toen zeiden ze bij Microsoft dat het plug and play is wat niet zo is. Moet steeds handmatig ze installeren.
Met usb kabel was het bij mij wel gewoon plug en play zover ik me herinner.
De Series X controller werkt bij mij direct goed bij de eerste keer (via Bluetooth) verbinden.
De controller’s firmware updaten via USB werkte ook direct op Windows 10 (2004).
Dit dus. Steam neemt steeds meer taken over die eigenlijk bij het OS horen en implementeren ze zodat Steam altijd nodig is om het te gebruiken. Regel dit soort dingen nou maar gewoon op OS niveau want een winkel-specifieke input API is echt niet goed.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 november 2020 13:12]

Wel in het geval van Steam want op OSX en SteamOS (Linux) moet het ook werken. Dan kun je beter een API hebben die overal werkt.
Regel dit soort dingen nou maar gewoon op OS niveau want een winkel-specifieke input API is echt niet goed.
Dus Valve moet volgens jouw het werkt van Microsoft en Sony doen om iedereen maar tegemoet te komen?

Leuk in een ideale wereld, maar we snappen allemaal wel waarom het niet zo werkt
Ik speel via steam link en/of geforce now op m'n nvidia shield. Dan is controller ondersteuning, ook voor toekomstige spellen, zeker heel prettig. Niet zozeer voor de ps5 controller, maar meer algehele key mapping die dan klopt ongeacht welke controller. Sterker nog. Als de ondersteuning steeds beter wordt weet ik niet of de ps5 hier wel gaat komen, want ik ben erg tevreden met steam icm geforce now. Scheelt me ook behoorlijk wat geld en toch lekker op de bank. Het zal uiteindelijk neerkomen op de ondersteuning en ps exclusives of die ps5 er komt.
Indien de game niet in je steam bibliotheek staat kan je deze eventueel toevoegen, de controller ondersteuning werkt dan ook prima :)
Ja, maar niet doormiddel van de Steam Input API waar het nieuws artikel over gaat. Het gene waar jij op doelt is de Steam Input, daar zit een klein verschil in.
Ik ben blij dat dit native ondersteuning krijgt, vaak zijn naar mijn ervaring controllers voor consoles stukken beter dan controllers die voor de PC zijn gemaakt, ik heb er al een aantal versleten, maar de xbox controller die ik nu aan de USB heb hangen gaat veel langer mee.
En sinds er steeds meer games van de PS4/5 naar de PC geport worden (zoals Horizon Zero Dawn om een goed recent voorbeeld te noemen) is het ook fijn dat de controls dan 1 op 1 overgenomen kunnen worden, minder tijd nodig om te wennen en meer tijd om te gamen.
Ik ben blij dat dit native ondersteuning krijgt
De Steam Input API is niet native. Het is feitelijk een hack; Valve die een DLL in een game injecteert en de input APIs van het OS overschrijft en ge-emuleerde invulling geeft met hun eigen systeem. Niet veel anders dan de vele XInput wrappers uit de tijd dat controllers die zich als XBox360 controller voor moesten doen. Deze werkten destijds grotendeels met hard (op disk) overschreven DLLs.

Omgekeerd zijn er ook games gemaakt die specifiek tegen de geinjecteerde Steam Input API aanpraten en enkel via die API controllers ondersteunen. Dat betekende in het verleden dat controller-ondersteuning compleet ontbrak op het moment dat je de injectie van de Steam overlay uitzette, maar ik dacht dat ze dat gedeelte tegenwoordig altijd injecteren, ongeacht of je de overlay aan of uit hebt staan. (Wat op zich ook weer voor 'leuke' compatibiliteitsproblemen kan zorgen met oudere titels...)

Hun client heeft al een backing service die onder de SYSTEM account draait, waarmee ze tijdelijk een echte driver toe zouden moeten kunnen voegen en gewoon via de systemen v/h OS zouden kunnen werken. Dus waarom ze zo moeilijk (en fragiel) bezig gaan met code injections? Ik weet het niet.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 november 2020 09:44]

Tja, ik dacht laatst even op stream de oudere Xbox/PS3 games opnieuw te spelen, met m'n Xbox/Windows controller.

Echter, het viel me erg tegen hoeveel games daadwerkelijk controller support hadden.
Zelfs games waarvan je gewend bent om ze met controller te spelen op PS3/Xbox.
Ik ben deze week weer helemaal in de Steam controller configuratie gedoken. Wat je daar allemaal in kan stellen is ongelooflijk. Zie bvb RambleTan op YouTube. Dat is wel met de Steam controller maar mij lijkt de nieuwe DS5 een super alternatief met gyro en trackpad.
Ok je moet het allemaal instellen, of hopen dat iemand dat voor jou al heeft gedaan. Maar dit is toch nog altijd de grootste reden waarom ik mijn games op Steam wil. Ook al heb ik ze gratis op Epic.
Ben nu een hybrid configuratie aan het maken voor Farming Simulator.
Ook geweldig aan Steam Is hoe je de deadzone op 4 manieren kan aanpassen. De deadzone in FS19 is gigantisch, zelfs op 0. Met Steam kan ik die nog eens overriden met anti deadzone. Geweldig die Steam input.
Je kan ook grid en radial menu's maken. In ETS2 ook super. Games die geen controller ondersteuning hebben kunnen ook met controller als je keyboard naar controller mapt.
Voor velen mss teveel werk, voor anderen 1 van de vele geweldige Steam features.
Ik was aan het kijken voor de nieuwe Xbox controller ipv de crappy F710. Maar de DS5 lijkt me veel interessanter.
Als je niet-steam spellen importeert in Steam en opstart vanuit Steam, dan werkt ook voor de niet-steam spellen de Steam configuratie.

Wat ik als bijkomend voordeel zie: ongeacht in welke store ze zitten, ik heb alles bij elkaar in Steam.
Helaas is dit niet in elke geval een mogelijkheid. Ik heb Xbox game pass for PC, en deze spellen worden encrypted op je HDD neergezet. Je kan zelf de game folder nieteens openen. Steam en andere applicaties (zoals toen ik probeerde om in de game Thumper deze connected te krijgen met Razer Synapse, werkte dat ook niet vanwege dit) kunnen deze games dus niet detecteren noch zien, want je kan er niet manueel naar browsen.

Dit is de reden dat ik ook mijn dualsense 5 retour stuur. Het werkt prima in Steam en games die via Steam gelanceerd kunnen worden. En games op steam die ook op de playstation zijn uitgekomen laten je netjes de Sony Playstation prompts (kruisje, rondje etc.) zien zoals Yakuza 7 en Horizon Zero Dawn.

Maar dat is niet een luxe wat je met elke gameservice (zoals xbox game pass) hebt. Daarnaast vond ik persoonlijk de triggers beter aanvoelen op de Xbox one II controller die ik gebruik voor PC games.
Jammer, want ik had wel zin om een controller met ingebouwde accu & USB-C opladen.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 22 november 2020 13:27]

Kun je van die games geen snelkoppeling naar je bureaublad maken (vanuit het zoek/start menu) en die snelkoppeling in Steam importeren? Kan het zelf even niet checken, heb nog zoveel games te spelen dat ik de gamepass even stop heb gezet.
Nee dat gaat niet. Er is wel een tool dat heet "UWP Hook" die je kan downloaden. Het geeft een lijst van UWP installaties op je computer zoals xbox game pass games, en deze dan kan je dan met een simpele klik toe laten voegen aan steam.

Ze staan dan wel in je steam library, en kan de games vanaf daar wel starten; maar steam detecteert niet dat de game opgestart is, want bij geen enkele game die ik heb geoprobeerd (stuk of 5, van gears 5 tot Streets of rage 4) is de steam overlay op te roepen.
Die ps5 controller is echt verbeterd en voelt stevig aan daarom gebruik ik m voor pc en ik kan op discord met de ingebouwde microfoon van de ps5 controller 👍🏻
Gebruik al jaren mijn PS4 controllers via steam. Nu overgestapt op de PS5 controller en inderdaad met de beta werkt het vlekkeloos.
Voor Assassin's Creed Valhalla heb ik de game als non-steam game toegevoegd, controller configuration van de PS5 gekozen, werkt ook vlekkeloos incl. touchpad buttons!
waarbij er ook ondersteuning is voor de gyroscoop, leds, trackpad en de rumble-functionaliteit.
En de adaptive triggers...? Want hetgene waar ik na een paar speelsessies (naast de rumble) het meest van onder de indruk ben is de triggers.

[Reactie gewijzigd door walterg op 22 november 2020 13:39]

Goed nieuws, kunnen ze bij MediaMarkt toch nog de ps5 controllers verkopen :)
want ja anders blijven ze ook maar liggen aangezien je niet aan een ps5 kan komen
wat ik vaak mis is informatie of een game is ontwikkeld om met een controller te gebruiken of dat het ontwikkeld is voor Keyboard/Mouse maar dat het te spelen is met controller.
net hetzelfde bij racegames, zou ik graag informatie hebben of het meer een arcaderacer is waar je met controller een leuke tijd kan hebben, of dat de game vraagt voor een echt stuurtje.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True