Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont lijst van 150 games die zijn te streamen met Game Pass Ultimate

Microsoft heeft bekendgemaakt welke 150 games zijn te streamen naar Android met het Game Pass Ultimate-abonnement. De functie om games te streamen naar mobiele apparaten is vanaf dinsdag beschikbaar. Minecraft Dungeons krijgt touchbediening.

Zodra de streamingfunctie beschikbaar is, zijn er 150 games te spelen, meldt Microsoft. Het gaat om recente titels van eigen studio's, zoals Tell Me Why, Grounded en Forza Horizon 4, maar ook om games van andere uitgevers, zoals Untitled Goose Game en Destiny 2. Het aanbod van games die zijn te streamen, zal afwisselen in de loop van de tijd, net als bij het reguliere aanbod op Game Pass, aldus Microsoft.

De meeste games moeten gespeeld worden met een controller. Dat kan bijvoorbeeld door een Xbox-controller via bluetooth aan een Android-smartphone te koppelen. Microsoft wil games ook voorzien van touchbediening en is daarmee begonnen in Minecraft Dungeons. Die game zal vanaf dinsdag beschikbaar zijn om te streamen, inclusief touchbediening.

Microsoft heeft eerder al touchbediening voor Gears 5 gedemonstreerd en bètatesters konden Hellblade: Senua's Sacrifice al spelen via streaming met touchbediening. Vermoedelijk voegt Microsoft in de komende tijd touchbediening toe als optie voor meer games, maar concrete details daarover geeft het bedrijf niet.

Later dit jaar komen er ook geselecteerde games van EA Play beschikbaar voor cloudgaming. Microsoft kondigde vorige week aan dat het EA Play-abonnement onderdeel wordt van Game Pass Ultimate en Game Pass voor de pc.

Cloudgaming is alleen beschikbaar voor leden van Xbox Game Pass Ultimate. Dat abonnement kost 13 euro per maand. Voorlopig blijft cloudgaming een bètafunctie van Game Pass. Eerder was de dienst al beschikbaar via een gesloten bèta, onder de noemer Project xCloud. Microsoft heeft de dienst nooit een nieuwe naam gegeven. Tweakers publiceerde eerder dit jaar een preview van xCloud.

Games kunnen alleen naar Android-apparaten gestreamd worden. Microsoft was wel van plan om een iOS-versie van zijn streamingapp uit te brengen, maar restricties van Apple houden dat tegen. Nieuwe regels bieden mogelijk een opening, maar Microsoft reageerde daar negatief op. Volgens het bedrijf zorgen de regels voor een 'slechte ervaring'.

Xbox Game Pass voor pc Xbox Game Pass voor consoles Xbox Game Pass Ultimate
Prijs per maand 10 euro 10 euro 13 euro
Pc-games Ja Nee Ja
Consolegames Nee Ja Ja
EA Play Ja Nee Ja
Cloudgaming Nee Nee Ja
Xbox Live Gold Nee Nee Ja

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2020 • 15:59

56 Linkedin

Submitter: Wom

Reacties (56)

Wijzig sortering
Heb xCloud uitvoerig getest en vind het zeker een toevoeging aan het Xbox eco-systeem. Het is nog niet perfect, maar het afgelopen half jaar zeker wel verbeterd qua performance. Het koppelen aan Game Pass Ultimate is dan ook een slimme zet, want je hebt direct een grote library aan games te pakken, die eind dit jaar ook nog eens extra gevuld wordt met games van EA.

Ook erg benieuwd hoe de touch controls gaan zijn. Minecraft Dungeons is de eerste titel die dit ondersteund, maar van wat ik uit het filmpje haal is dit op een interessante manier toegepast. Zoals op het forum @MRE-Inc al aanhaalde, de standaard knoppen zijn vervangen voor acties, gekoppeld aan je input. Dit laat zien dat er redelijk wat vrijheid zit in de manier waarop touch controls kunnen worden toegepast.

Overigens is meer info over Game Pass en xCloud ook te vinden op GoT: [XBOX Game Pass] Ervaringen en Discussie
Tom Warren heeft daar een mooi gifje van gemaakt, te zien in zijn Tweet.

Die touch controls zijn echt wel tof en er is ook goed over nagedacht. Zo kun je dus voor race games waar je normaal met bv de blauwe A knop het gaspedaal indrukt, het icoontje vervangen door een blauw voetje die een gaspedaal indrukt zodat je onscreen kan zien welke functie de button heeft. Voor schieten geldt hetzelfde. In een van de voorbeelden liet Microsoft touch controls zien van Cuphead. Daarin was de gele Y knop dus vervangen door een geel pistooltje omdat in Cuphead Y schieten is.

Het gaat allemaal dus een stapje verder als in: Hier heb je een remote play app om games te streamen, red je er maar mee.

En 150 games, dat is best veel !!!

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 14 september 2020 16:47]

Het is zeker te hopen dat ze veel mogelijkheden bieden. Toevallig gisteren de LG Velvet binnengekregen, met een actie krijg ik straks een hoesje met een tweede scherm waarop je ook touch controls kan programmeren. Dit kan vrij simpel door een virtuele knop te plaatsen op 1 het ene scherm, die dan de plek raakt van het andere scherm. Maar dat mag best uitgebreider zijn, en dat je bijvoorbeeld een heel controller profiel kan laden voor de Xbox.
Komt er ook streaming naar PC? Zou mooi zijn voor mensen met minder krachtige hardware :)
Voor de mensen met een Chromebook met Play store wellicht net zo interresant!

Zelf heb ik het in ieder geval goed werkend op de Lenovo Duet en C330 (beide zijn ze volgens de reviews underpowered, met hun Mediatek ARM processortjes). :P

Tevens heeft de schrijver van dit stuk het werkend op een Intel Chromebook
https://www.windowscentral.com/using-xcloud-chromebook

[Reactie gewijzigd door Mickalex op 14 september 2020 16:53]

Vraag ik mij dus ook af, zou handig zijn als ik met wat zwakkere laptop dit kon doen.
Het volgende staat op de Microsoft website:

Games spelen op je mobiele telefoon en tablet vanuit de cloud (bèta)

Waarom eerst focussen op mobiele devices en niet pc? Ik zou eerder denken dat je wil gamen op een laptop bijvoorbeeld dan een mobiele telefoon... Helemaal voor de grote van je scherm.
Omdat mobiel een veel grotere markt is dan PC gaming en de PC gaming markt al door Game Pass grotendeels bedient wordt d.m.v. installaties.
Dat heeft niet de focus omdat ze daar al Game Pass voor PC hebben. Waarom streamen wat je al kan downloaden?
Omdat het in eerste instantie niet bijdraagt aan waar Microsoft nu mee bezig is, namelijk het verbreden van de doelgroep: "Play what you want, when you want and where you want". In de PC markt hebben ze natuurlijk al een sterke positie, maar nieuwe gamers kunnen ze aantrekken via platformen waar ze nog geen deel aannamen.

Daarnaast heeft het nog een bijkomend voordeel, namelijk dat het technisch natuurlijk nog niet is waar het moet zijn ;-) Voor een mobiel apparaat is het veel minder snel zichtbaar als je resolutie wat lager is, of als er wat haperingen optreden. Op PC verwachten gebruikers een top-notch ervaring, iets wat ze op dit moment in ieder geval nog niet kunnen aanbieden.

Desondanks kan ik zeggen, uit ervaring als Alpha Skip-Ahead insider en tester van zowel xCloud als Game Streaming (verwar dit overigens niet), dat ze al hele grote stappen gemaakt hebben. Ik kan alleen maar aanmoedigen dat ze zo doorgaan en dan weet ik zeker dat ze meer doelgroepen gaan bedienen.
Ik denk dat dit te maken heeft met de "nieuwe generatie gamers". Spellen als Fortnight, Pokemon Go en Minecraft Pocket Edition worden niet op een computer of console gespeeld, maar gewoon op de mobiele telefoon. Die zijn veel populairder onder de jonge generatie.
De pc-gamers hebben vaak al een relatief krachtige computer, waardoor deze doelgroep kleiner is.
Vooralsnog niet, al kon je al veel eerder je eigen Xbox naar je PC streamen, is de cloud stream naar PC nu dacht ik in Beta, dus nog even wachten :)
Bij xbox gamepass voor console krijg je geen ea play? Dus je betaald hetzelfde als voor pc, maar je krijgt minder? Of kijk ik nu verkeerd?

Bij console zit dan de prijs van xbox live bij in denk ik. Vandaar dat je geen ea play krijgt?

Ik heb nu xbox live voor 7 euro. Dus dat is een no brainer om dat om te zetten naar xbox game pass voor console. Of komt dit er bij op?

[Reactie gewijzigd door snefkens op 14 september 2020 16:05]

Xbox Live Gold zit alleen bij Ultimate. Daar krijg je ook EA Play bij. Staat allemaal in de tabel :)
Alleen EA play is alleen voor pc en niet voor consoles... Zo lees ik het in iedergeval:

Later dit jaar komen er ook geselecteerde games van EA Play beschikbaar voor cloudgaming. Microsoft kondigde vorige week aan dat het EA Play-abonnement onderdeel wordt van Game Pass Ultimate en Game Pass voor de pc.

Dat staat niet duidelijk in de tabel.
EA Play komt naar Game Pass Ultimate en naar Game Pass voor de pc. Staat ook zo in de tabel.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 14 september 2020 16:19]

Maar doordat het niet naar Game Pass voor XBox komt, zou je het ook kunnen lezen als dat het alleen de PC versies zijn (want Game Pass Ultimate is ook voor PC).

@snefkens : Maar het is dus wel degelijk ook voor console games : https://news.xbox.com/en-...ss-at-no-additional-cost/
This means Ultimate members can enjoy EA Play on Xbox One, Xbox Series X and S, and Windows 10 PCs, and Xbox Game Pass for PC members get EA Play on Windows 10.
Je krijgt bij de Xbox gamepass exclusief Xbox games, bij de PC pass alleen PC games. De ultimate heeft beide. Ideaal als je een computer en xbox one hebt.
Ja inderdaad. Ik heb beide. Maar xbox live zit er dus gewoon in tegenwoordig? Of komt dat er nog bovenop?

Ik zit nu op de Microsoft website te kijken. Gold zit alleen in ultimate inbegrepen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 14 september 2020 16:08]

Bij de Ultimate zit ook Xbox Live, bij de anderen niet. Dus ook niet bij de Xbox pass.
Wat is het verschil tussen xbox games en pc games? Volgens mij doet MS niet meer aan console exclusives en komt direct ook alles voor de PC uit (Warhammer Darktide, Halo Infinite, Fable, Forza etc).
Betekent volgens mij niet dat je zomaar je "xbox" aangeschafte games zomaar op PC kan spelen. Met mijn Halo Master Chief Collection voor Xbox kan ik niet ineens op de PC dat spel spelen, volgens mij is dat met de gamepass nou net zo.
Ahh op die manier. Nee dat zal niet kunnen denk ik. Alleen de nieuwe games die uitkomen.
Ik vermoed dat ze dat gedaan hebben omdat de pc versie van gamepass toch nog wat minder games geeft dan de Xbox versie. Dat pareren ze mooi door EA play daar al bij te duwen.
Op Xbox is het niet echt logisch om niet XGPU te nemen als je Game Pass wilt. Live Gold heb je waarschijnlijk sowieso en dan ben je gewoon goedkoper af met een XGPU abonnement. Zeker als je anders nog eens EA Play erbij zou nemen.
Ik denk dat het handig is te vermelden dat je met de PC GamePass ook helemaal geen Live Gold nodig hebt om online te gaan. PC games hebben die benodigheid nooit gehad. Console GamePass is vrij nutteloos gezien je voor 3 euro per maand meer ook live gold EA play Cloudgaming en PC krijgt. Als je enkel console gamepass haalt kun je nog altijd niet online gamen en dat lijkt mij sonde.

Ik heb Ultimate gehaald en vind het heerlijk maar vind dat Live Gold bij de Console gamepass wel included had moeten zijn.

Ontopic: Heerlijk om te zien dat je straks zonder controller ook xCloud kan gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 september 2020 16:07]

Eens! ik vond het hier ook wat onduidelijk omschreven. Xbox live gold zit dus alleen in ultimate voor de console. Bij die 10 euro game pass voor console zit geen gold. Toen ik op de website van Microsoft keek werd het mij direct duidelijk.
Het is alleen niet 3 euro per maand meer. Ja, letterlijk wel. Alleen is het zo gemaakt dat iedereen precies zo redeneert en dan maar de duurste optie pakt "want het is maar 3 euro meer".

Het is qua keuze naar mijn mening een instinker en ook erg gelimiteerd in je exacte keuze.
Waarom is streamen niet mogelijk via een Windows-pc of Mac?
Dat is niet gezegd. Waarschijnlijk gaat dat wel kunnen.

Zie: https://www.theverge.com/...streaming-service-preview

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 14 september 2020 16:14]

Volgens berichten op Reddit zijn ze daar nog mee aan het testen. Dus mogelijk komt dat nog.
Ik vind nog altijd het abonnement een heel mooi iets, is dat ik momenteel nog veel te veel andere games heb liggen op o.a. PS4 en Switch dat ik het even niet gebruik, maar ik ga dit wel in de latere toekomst weer gebruiken. Vooral in combinatie met PC en on the Go vind ik erg mooi.
Echt wel pijnlijk dat dit dus niet naar IOS komt. We hebben hier thuis allemaal een iPad. Hoe vet zou het zijn om pakweg een Minecraft Dungeons met zijn vieren te spelen (ervan uitgaand dat elk gezinslid kan spelen op 1 GPU abonnement, wat in elk geval kan op PC en console).
Aha, het leek al te mooi voor waar te zijn: de prijs nu voor de pc is €3,99. Unlimited heb ik als proef gehad, maar gezien ik geen Xbox heb, dus geen live nodig heb, ben ik terug gegaan naar standaard versie. Je levert natuurlijk de upgrades/unlimiteds in.

Zo te zien wordt het standaard abonnement dus met €6,01 verhoogd. Ik heb nu ook EA play (standard), dus betaal nu ook daaraan €3,99.

De prijs nu is dus €7,98, dus betaal straks €2,02 extra per maand. Weet niet wat met de huidige opslagdata gebeurd van EA Origin/Play, dit brengt me eerder twijfel om deze pass te blijven gebruiken van Microsoft.
Met de bekende xbox live gold "truc" heb je Game Pass ultimate voor 3 jaar lang voor 2.5 euro per maand. Zal het hier niet verder uitspreken maar Google weet er meer van.
Het was van het begin al bekend dat die 4 euro een lage tijdelijke prijs was voor zolang het in beta zou zijn. Ligt meer aan jou dan dat je niet op aan het letten was als je daar door verrast bent.
Ik wist dat het een beta was en het lage "tijdelijke" prijs is, maar best wel veel nu.
In het artikel staat dat het aanbod van games zal afwisselen. Dit zou wel heel vreemd zijn wanneer dat zo zou zijn. Ben je bezig met een bepaalde game en besluiten ze dan het aanbod te wisselen. Of lees ik dat helemaal verkeerd?
Men geeft altijd 1 maand van de te voren aan dat een bepaalde game eruit gaat, praat uit ervaring. Het is niet zo dat elke maand alle games veranderen, maar meer van een paar eruit en een paar erin, beetje zoals bij Netflix.
Kan idd zijn dat je ineens een game niet meer kan spelen via gamepass. Ik las dus bij een vorig artikel van gebruikers dat je niet direct kan zien wanneer een spel weg gaat. Wel via een site (weet zo ff niet welke). Dat is dus nog wel een verbeter puntje. Je krijgt vaak wel gamepass korting om het spel te kopen als ik het goed heb.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 14 september 2020 16:29]

Het staat ook in de gamepass app gewoon, maar inderdaad zou mooi zijn als het direct bij de game listing zelf zou staan hoe lang die er minstens nog gaat zijn.
Gamepass app? Of bedoel je de gamepass gedeelte op de xbox?
De app op Android in ieder geval... Ik weet niet zeker of het ook op de Xbox zelf staat.
Okee thx. Wist niet van de app.
Lees je goed en daar is ook wel al de nodige kritiek op, temeer omdat het op dit moment nog helemaal niet duidelijk aangegeven staat dat een game binnenkort verdwijnt, laat staan dat je ver op voorhand al weet dat je niet aan 100h+ RPG moet beginnen.
Nu nog de jaar prijzen onthullen :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.