Microsoft: sommige nieuwe Bethesda-games komen alleen naar Xbox en pc

Microsoft bevestigt dat het sommige nieuwe Bethesda-titels exclusief gaat uitbrengen voor Xbox-consoles en pc's. Dat zegt het bedrijf in een bericht over de afronding van de overname van Bethesda. Om welke games het gaat, is nog niet bekend.

"Gamers moeten weten dat Xbox-consoles, pc en Game Pass de beste plekken zijn om nieuwe Bethesda-games te ervaren, waaronder sommige nieuwe titels die in de toekomst exclusief naar de Xbox en pc komen", schrijft Xbox-topman Phil Spencer.

Om welke games het gaat, is nog niet bekend. De bewoording geeft in ieder geval aan dat Microsoft niet alle games van Bethesda exclusief voor Xbox- en pc-gamers gaat houden. Het zou kunnen gaan om grote games die in ontwikkeling zijn, zoals The Elder Scrolls VI en Starfield. Ook zou Microsoft ervoor kunnen kiezen om die titels juist op meer platforms uit te brengen. Spencer heeft eerder echter aangegeven dat het voor Microsoft niet nodig is om dat te doen, om het overnamebedrag terug te verdienen.

Xbox en Bethesda

Spencer herhaalt nog eens dat het de bedoeling is dat Bethesda games blijft maken op de manier zoals dat nu gebeurt. Microsoft wil naar eigen zeggen de verschillende studio's in staat stellen om 'nog meer spelers te bereiken' en om toekomstige Bethesda-titels de 'grootste en populairste games' te maken.

Later dit jaar gaat Microsoft meer bekendmaken over wat de plannen zijn na de overname. Later deze week komen er in ieder geval meer Bethesda-games naar het Game Pass-abonnement, maar welke dat zijn, is nog niet bekend.

Bethesda heeft ook een bericht gepubliceerd om de overname te bevestigen. Het bedrijf verwacht dat zijn studio's door kunnen gaan zoals ze dat in het verleden hebben gedaan, maar dan met 'meer ondersteuning en meer middelen'. Ter gelegenheid heeft Bethesda een video gemaakt waarin de games van zijn studio's onder de aandacht worden gebracht.

Maandag bleek dat Microsoft van de Europese Commissie toestemming heeft gekregen voor de overname van Bethesda. De transactie van 7,5 miljard dollar werd vorige week door de Amerikaanse beurswaakhond SEC goedgekeurd. Microsoft kondigde de deal vorig jaar in september aan. Tweakers schreef een achtergrondartikel over de overname en wat dit betekent voor gamers.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-03-2021 • 16:42

208

Submitter: KartonFabriek

Lees meer

Reacties (208)

208
179
89
2
0
71
Wijzig sortering
Ik ben benieuw wat we deze week te zien gaan krijgen in Xbox Game Pass. Zo wordt die service alleen maar meer bang-for-buck. :)
Wel heel naïef gedacht. Nu is het leuk qua prijzen, dat klopt. Maar ervaring leert dat bedrijven op een dergelijke manier mensen lekker maken om daarna de prijzen (flink) te verhogen. Dus laten we afwachten wat het brengt.

Jammer dat Bethesda nu exclusieve titels voor Microsoft gaat uitbrengen. Logisch natuurlijk omdat je mensen aan je platform wilt binden. Benieuwd welke games nu niet meer naar Nintendo en Sony komen.
Maar je bent niet gebonden aan Gamepass en kan de games ook los kopen. Uiteindelijk zal iedereen zelf de afweging gaan maken, als het straks bijv. 20euro per maand is met per jaar 3 games van 60euro die je anders nieuw had gekocht dan is het losse kopen mogelijk beter.
Dat hoop je. Microsoft is de Game Pass hard aan het pushen, dus het kan goed zijn dat bepaalde titels Game Pass exclusives worden.

Alles begint tegenwoordig enkel in abonnementsvorm te worden aangeboden, kan jn dit geval ook makkelijk.
En je denkt dat dit alleen bij Microsoft zo zal zijn?
Welnee. Dan krijgen ze een shitstorm over zich heen en dat levert enkel slechte publiciteit op.
dat is het probleem, het is enkel publiciteit. Daarna is het gewoon cashen, ja natuurlijk, Sony zal de eerste paar maand schijnheilig doen (beetje zoals Samsung over de notch, headphone jack en oplader), en wanneer mensen MS hebben geaccepteerd doet Sony (trommelgeroffel) precies hetzelfde
Liever een abonnement dan een losse game kopen die toch net niet je ding blijkt te zijn. Tussen verschillende abonnementen gaat ook concurrentie komen dus dan kies je het aanbod dat bij je behoefte van dat moment past. Ik denk dat er mss wel op een verstandigere manier in games geinvesteerd kan worden en wellicht lootboxes en microtransacties minder prominent zullen zijn. One can hope!
Goed punt! Houd er ook rekening dat sommige (PS5-)games zelfs oplopen tot 80 euro. Stel je betaalt 20 euro per maand, dan staat dat gelijk aan 3 games per jaar. Voor die 240 euro krijg je echter alle exclusieve Microsoft games op de Xbox, PC én in de cloud—in de toekomst veelal met optie tot Play Anywhere.

In deze berekening gaan we nu uit van Gamepass Ultimate (nu € 12,99), maar je hebt natuurlijk ook nog de Console of PC abonnementen voor €9,99. Ik verwacht niet dat deze op korte termijn zullen verdubbelen naar €20.

Al met al heel veel value dus, zelfs voor €20. Ik heb zelf tot voor kort nooit een Xbox gehad, maar de waarde van Gamepass is momenteel gewoon te goed voor mij als casual gamer om het links te laten liggen.
Als je gewoon even wacht zijn al die spellen veel en veel goedkoper om te kopen. Fallout 4 (om iets van Bethesda te noemen) kun je b.v. al jaren rond de €7 wel ergens vinden als je even wacht.
Hebben je daar een voorbeeld voor in deze branch? Het voorbeeld van Steam is juist dat de games (tijdens de sales) alleen maar goedkoper werden ipv. duurder.
Laatst live proberen te verhogen wat later weer werd ingetrokken. Logisch want MS is een commerciële partij die gewoon winst moet maken om investeerders tevreden moet houden.

De volgende stap is dat je geen Xbox meer nodig hebt om MS games te kunnen spelen. Dat gaat dan via xcloud op je smart tv app of via een Apple TV of chromecast achtig device. Ik zie die aantrekkingskracht absoluut maar daar zullen wel investeringen voor nodig zijn. En die gaan ze natuurlijk op ‘ons’ verhalen.
Dat kan al hoor. Je kan de meeste games gewoon op je Android telefoon spelen. Sommige spellen met touch en anders koppel je gewoon de xbox controller aan je telefoon. Gaat allemaal via de cloud. Werkt verbazingwekkend goed. Die infrastructuur is er dus al en behoeft dus geen forse nieuwe investeringen.
Eh ja hoe moeten ze de kosten van een investering anders terug verdienen volgens jou?

Als je de kosten van een investering niet terug kan verdienen als bedrijf dan moet je heel goed nadenken of je die investering moet doen.

Ze kunnen de investering overigens misschien wel terugverdienen zonder prijzen te verhogen als de kosten dalen door technische ontwikkelingen en schaalvoordelen. Dan geven ze die lagere kosten gewoon niet door aan de klanten en maken ze toch meer winst zonder de prijzen te verhogen.
Dan worden de investeringen kleiner dus producties gedownsized.
Dus meer $ 10,000,000 - $ 100,000,000 producties
ipv $ 50, 000 ,000 - $ 300,000,000 producties.
of de abo omhoog.
Of zeer veel abo dat het ook de grote producties dekt.
Maar steam heb je toch geen abonnement. Je koopt een volledige game. Bij gamepass huur je een game ..
Dat is nu net de grap. Je betaalt voor een spel alsof je het koopt, maar in de voorwaarden staat dat je eigenlijk een gratis abonnement hebt en dat je de toegang kan worden ontnomen als je de voorwaarden schendt. De spellen zijn dus niet van jou op dezelfde manier als bij een losse aanschaf in de tijd van de losse schijfjes.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 23 juli 2024 12:32]

Anoniem: 392841 @ocf819 maart 2021 20:31
Alleen lijkt alles er op te wijzen dat wanneer iemand echt in de EU er een zaak van zou maken richting een Europa brede uitspraak (bv ECJ) die voorwaarden gehakt gemaakt van gaan worden. Zie bv https://wccftech.com/stea...sell-flies-in-face-eu-law. In Frankrijk is/was de EULA van Steam in strijd met de wet.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Het is echter pas niet bindend als het ongeldig verklaard wordt. Dat zorgt ervoor dat:
1. Men moet eerst een procedure aanspannen en meerdere keren in beroep gaan voordat men bij het ECJ komt.
2. Per land moet men een zaak gaan houden omdat het ECJ meestal als raadgever van een lager hof fungeert bij dit soort zaken
Bij steam koop je de games toch juist?

Met gamepass is het niet je eigendom, maar soort van de netflix onder de gameindustrie.
Je koopt een licentie op het gebruik van de software, je hebt fysiek niets.
Ja en als je een schijfje koopt heb je een licentie en een (kwetsbare) gegevensdrager met gegevens waar je niets aan hebt als de licentie niet meer erkend wordt.

Niet alsof games op schijf het nog doen zonder drm controle en een paar gig aan patches.
Ja i know. Maar ging erom dat je dat kunt blijven spelen zonder meer te hoeven betalen. Met gamepass moet je betalen om te kunnen spelen.
Da's geen feit. Er zijn gewoon bijna geen games meer te koop die geen vorm van activatie vereisen. De enige die dat nog doet is volgens mij GOG en die biedt ook maar een fractie van wat de rest heeft.

Dus leuk dat jij nog een schijfje hebt. Daar zit een Steam-code bij, en zonder die te activeren op Steam is dat schijfje enkel een fancy bierviltje.

Als Steam morgen failliet gaat, is je key waardeloos. Als Steam morgen besluit om maandelijks 25 euro te eisen voor toegang tot hun platform, is je key waardeloos. Het bezit van dat schijfje heeft dus geen enkele meerwaarde.
Als Steam morgen besluit om maandelijks 25 euro te eisen voor toegang tot hun platform, is je key waardeloos
Denk je serieus dat dit zomaar mag? dus miljoenen mensen die games gekocht hebben hun toegang ontzeggen tot ze meer betalen...? never going to happen
Jammer dat Bethesda nu exclusieve titels voor Microsoft gaat uitbrengen
Reageerde je ook zo toen Sony zowat hetzelfde deed..??
Ik reageer als gamer en niet als fanboy. Door de jaren heen heb in op pc, Nintendo, PlayStation en Xbox consoles gegamed. En vanuit dat oogpunt is het jammer. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren maar ieder platform biedt voor mij games waar ik veel plezier uit haal.
Respect voor je opmerking.
Je kunt alleen moeilijk ontkennen dat Sony de afgelopen 10+ jaar middels exclusives geslaagd is om, met namevin het PS4 tijdperk, het gaming landschap grotendeels naar zich toe te trekken. Dit van MS is dus eerder een reactie op hun actie.
Maar in die afgelopen 10 jaar had Microsoft toch ook gewoon eigen studio’s? Het gaat er niet om hoeveel je er hebt, maar wat je er mee kan doen. Het was 12 vs 15 toen der tijd?
volgens mij hadden ze Rare over gekocht wat toen best veel geld was en is daar vrij weinig uit gekomen op de vorige generatie Xbox ... moet dat eens opzoeken weet het niet precies.. en ja het gaat er om hoe je er mee omgaat
First party exclusief is op zich niks mis mee, daar heb je inderdaad de eigen studios voor. 3rd party exclusives is toch een beetje anders, dan koop je exclusiviteit bewust om het (evt. tijdelijk) van een ander platform te houden.
Als je doelt op bv FFX16 of anderen games (al is die zover we weten wel volledig exclusief). Xbox doet dat precies zo met STALKER en andere games om maar 1 te noemen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 23 juli 2024 12:32]

Ga eens verder terug in de tijd: PS2 / Xbox Classic: https://www.youtube.com/watch?v=oLHcZeX9DQ0 en waarom MS een Xbox wilde uitbrengen.
MS wilde overal op domineren en maakte misbruik van zijn monopolie positie, ook op browsers: https://en.wikipedia.org/..._States_v._Microsoft_Corp.

[Reactie gewijzigd door GoT op 23 juli 2024 12:32]

Ik heb het nog niet helemaal bekeken..ga dat nu ook doen maar daar vooroplopend weet ik, if memory serves me correct, dat de reden dat MS ook met consoles begon te maken had met het feit dat zij wilden voorkomen dat Sony met een succesvolle multimedia (game)machine de woonkamer zou domineren. Dat was, tot op dat moment, voornamelijk Microsoft haar territory. Kun je het ze kwalijk nemen dat ze zichzelf op die manier verdedigden..?
MS had al een beetje van de consolemarkt geproefd dankzij de Dreamcast (draaide op windows CE if correct ) en aangezien Sega de handdoek in de ring had geworpen bleef er niets anders op om zelf met een console te komen. Wees blij...anders zaten we nu alleen met Sony en Nintendo.
Woonkamer = MS territory ? Whut ?
MS begin jaren 2000 was Windows / Office.
Bill Gates was er zelfs op tegen om Xbox uit te brengen: https://www.youtube.com/watch?v=Jsu_Qaul2cY
"What about Sony", heel X-box is alleen maar een hetze geweest tegen Sony.

Wel heel erg fanboyisme als je nog steeds MS verdedigt na al die antitrust zaken.
Ik heb zelf de Xbox Classic met XBMC en X3 Led gehad, dit is nog steeds de beste console van allemaal omdat ik er mijn gehele DivX/Xvid collectie kon afspelen en erop kon gamen.
Maar om MS constant te gaan verdedigen en de feiten te verdraaien vanwege "Pride of ownership", NEE !

[Reactie gewijzigd door GoT op 23 juli 2024 12:32]

Ja inderdaad...De woonkamer was ook MS territory...met name vanwege de HTPC's/ Windows Media Center pc's die begin 2000 daar hun intrede in deden.
By 2000, DVD players had become relatively ubiquitous and consumers were seeking ways to improve the picture. The value of using a computer instead of standalone DVD player drove more usage of the PC as a home media device. In particular, the desire for progressive scanning DVD players (480p instead of 480i) with better video fidelity led some consumers to consider their computers instead of very expensive DVD players.[10]

As DVD players dropped in price, so did PCs and their related video-processing and storage capabilities. In 2000, DVD decryption software using the DeCSS algorithm allowed DVD owners to consolidate their DVD video libraries on hard drives.[11] Innovations such as TiVo and ReplayTV allowed viewers to store and timeshift broadcast content using specially designed computers. ReplayTV for instance ran on a VxWorks platform. Incorporating these capabilities into PCs was well within the ability of a computer hobbyist who was willing to build and program these systems. Key benefits of these DIY projects included lower cost and more features.[12] Advancements in hardware identified another weak link: the absence of media management software to make it easy to display and control the video from a distance.[10]
Ik bijv. had in die jaren mijn pc, middels s-video, aan de tv hangen wat voordeliger was dan een losse dvd-speler aan te schaffen. De ps2 zorgde alleen voor een ommekeer aangezien de ingebouwde dvd-speler de losse en dus duurdere dvd-spelers langzamerhand uit de woonkamer verdreef en daardoor dus ook het nut van een HTPC/Media Center pc teniet deed.

Microsoft zag de writing on the wall en ook al wilde Gates misschien geen console uitbrengen, de vrees om woonkamer entertainment ook te verliezen hadden zij geen behoefte aan. Enter Xbox eind 2001 wat even voor wat competitie moest zorgen aangezien Sega natuurlijk al lang gone was en Nintendo op dat vlak geen rol van betekenis speelde.
X360 kwam vervolgens eind 2005 uit en met alle kennis die MS, in die zeer korte tijd, met de Xbox had opgedaan hebben zij het Sony behoorlijk moeilijk gemaakt aangezien zij een volwaardig en volwassen gamingconsole/multimedia tegenstander op de markt hadden gezet.
Als jij je eigen X360 vs PS3 filmpje goed bekijkt dan zie je zelf dat in vrijwel alle opzichten, op multimedia vlak, de X360 superieur was aan de PS3 en daar ging het MS ook om. Dat gemak om op een zeer simpele maar doeltreffende manier met andere computers in hetzelfde netwerk te verbinden en dus foto's/videobestanden af te kunnen spelen.

Je hebt het over antitrust zaken ( voor zover die anno 2021 nog spelen ) maar feit is dat je, als bedrijfszijnde, het maximale aan winst eruit probeert te pompen. Dat is niets nieuws...is gewoon simpele bedrijfsvoering. Sony doet net zo goed hetzelfde. Elk bedrijf wil dat. Als zij claimen dat niet te willen dan liegen ze glashard. Dat ga ik ze niet kwalijk nemen ook al ben ik het er niet altijd echt mee eens. Net zo goed als dat jij mij van fanboyisme 'beschuldigt'. Ik..die (nog steeds) over een PSX, Dreamcast, Xbox, PS2, X360 en PS4 beschik.

Wat dat betreft moeten wij blij zijn dat Microsoft op dit moment ook in de console markt actief is anders zaten we, anno 2021, alleen met Sony en Nintendo (zoals jij het blijkbaar graag had gezien kijkende naar jouw reacties). Concurrentie zorgt voor innovatie en dat willen wij allemaal toch..?

[Reactie gewijzigd door LongJoy1980 op 23 juli 2024 12:32]

Man, man, man, Antitrust is normale bedrijfsvoering, wat probeer je nu weer goed te praten.
https://www.youtube.com/w...&ab_channel=JaapVermeulen
https://www.youtube.com/w...channel=WallStreetJournal
Microsoft is schuldig bevonden, maar wist er onderuit te komen door een deal te sluiten.

Microsoft is als eerste begonnen door Bungie Studios op te kopen en Halo een Xbox exclusive (de eerste Xbox !) te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=vUULNTLw0Ko&t=0m42s
Als MS dit niet heeft gedaan was er nu niet eens een XBOX geweest.
Sony heeft daarop gereageerd door PS exclusives te maken, get your facts straight.

Alles wat je noemt is gebaseerd op je eigen mening, maar ik zie nergens harde bewijzen.
Alleen wat jij thuis had, pfft is dat je argument.

Edit:
Als je steeds beweert dat concurrentie goed is, moet je vooral inlezen in antitrust / Mededingingsrecht.
Want dan denk ik niet dat je het hebt begrepen wat het inhoudt.
https://www.ensie.nl/minbuza/antitrust dat is waarom grote bedrijven nu worden aangepakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mededingingsrecht

[Reactie gewijzigd door GoT op 23 juli 2024 12:32]

Ik zeg inderdaad 'normale bedrijfsvoering' want elk bedrijf wil gewoon maximaal winst genereren en als er een kans bestaat dat ze dat op slinkse illegale wijze kunnen doen....dan doen ze dat gewoon.
Dat ze vervolgens gepakt worden en er uiteindelijk toch onderuit weten te komen is een ander discussie maar nontheless 1 die zij er voor over hadden aangezien het tot uitputtende veldslagen in de rechtbank kon leiden en het er op een gegeven moment op aankwam wie er de langste adem had.

Hoe jij het went en/of keert...mijn eigen mening of niet...feit was dat het MS haar filosofie/droom was om destijds in elke woonkamer een Windows pc neer te zetten wat voor multimedia-entertainment/internettoegang kon zorgen.
Gaming consoles bestonden natuurlijk al maar het was pas met de introductie van de ps2 dat er een voorbode werd gegeven van hoe het multimedia/gaminglandschap in de toekomst eruit zou komen te zien namelijk een kastje onder/naast de tv dat veel functies herbergde wat je voornamelijk op een (windows) pc deed.
Zoals ik in mijn eerdere post al schreef...HTPC's / Windows Media Center pc's waren toen ook aanwezig maar de voorspelling was dat gaming consoles op den duur die taak over zou nemen en op dat vlak nam Sony gewoon een prominente positie in. Een grote logge computerdesktop zou dus meer naar de achtergrond worden verschoven/uit de woonkamer verdwijnen met als gevolg dat MS gewoonweg geen keuze had en dus een eigen console uit moest brengen om Sony op dat vlak ook concurrentie te bieden. In jouw woorden 'hetze jegens Sony'.
Hence Xbox etc etc etc.

En ja...dat Bungie werd opgekocht....lees de geschiedenis van Bungie er maar op na. Ze ontwikkelden in het begin veelal voor de mac maar stapten op gegeven moment ook over naar het Windows platform wat hun een shitstorm aan kritiek opleverde. Later kwam er nog een extra probleem bij wat voor financiele onzekerheden zorgden en wat er uiteindelijk voor had gezorgd dat het meerendeel van de medewerkers ervoor koos om overgenomen te worden door MS aka financiele stabiliteit. Je kunt niet ontkennen dat die move hun geen windeieren heeft gelegd.

Wij zitten nu in 2021...en de antitrustzaken jegens MS dateren van 1995 - 2009 of zo. Met alle respect...maar MS heeft ervan geleerd....het gaat erom hoe zij het nu aanpakken en je kunt niets anders dan ze daar alle lof voor geven. Continu naar het verleden kijken heeft ook geen nut..Jouw Sony fanboyism en daarbij onnodig haatgedrag jegens MS omwille van hetgeen zich 15 á 20 jaar geleden heeft afgespeeld is een beetje jammer.

Ik geef toe..ik neig een beetje meer naar Xbox momenteel...reden dat ik de laatste generatie voor ps4 heb gekozen is vanwege Tekken 7 en het feit dat, met de exclusiviteit van SFV op de ps4, het grootste deel van fighting gamelovers op dat platform zijn te vinden.
Enige wat mij nu een beetje in onzekerheid houdt is het nieuws over FF7R.

Maar over algemeen zie ik tot nu toe meer voordeel bij de XSX....heb ook nog oude 360 games die ik zonder gedoe wil kunnen spelen plus t feit dat gamepass ook op pc werkt is gewoon te voordelig.

[Reactie gewijzigd door LongJoy1980 op 23 juli 2024 12:32]

"De ervaring leert"

Dat valt andere reuze mee, andere grote bedrijven die een dergelijke strategie hebben gevolgd: Spotify, Netflix, zijn echt niet ineens flink in prijs verhoogd toen het marktaandeel omhoog ging. Hoe meer betalende klanten je hebt hoe lager je, je marges kan houden.
Netflix is wel flink in prijs verhoogd. Maar Microsoft heeft ook al aangegeven dat Game Pass in huidige vorm wel winstgevend is, en dat het dus niet een lokkertje is om later de prijzen te verhogen.
Tot een bepaald moment is het winstgevend. Daarna moet het wel verhogen gebeurd overal. Dus waarom niet bij Microsoft?
Winstgevend is niet voldoende, het moet elk jaar winstgevender zijn dan het jaar ervoor. Anders komen er veranderingen.
Volgens mij hebben ze nooit gezegd dat Game Pass winstgevend is. Ze hebben gezegd dat Game Pass niet onhoudbaar is en dat ze niet bakken met geld verbranden. Sommige fans en journalisten maken daar dan van dat de service winstgevend is, maar het genuanceerd taalgebruik is er niet voor niets. Het is goed mogelijk dat Microsoft nu geld verliest aan Game Pass of dat ze dat in het verleden deden. Bovendien is niet alleen winst belangrijk, maar ze moeten meer winst draaien dan ze zouden doen zonder Game Pass.

Ze gaan de prijs heus niet in één keer verdubbelen, maar het is absoluut te verwachten dat de prijs geleidelijk zal stijgen. Dat betekent niet dat het geen mooie service blijft voor fanatieke gamers die voorheen maandelijks nieuwe games kochten.
Tsja microsoft kreeg jarenlang te horen dat ze te weinig exclusives hadden; you reap what you sow
Zal wel loslopen met die prijsverhoging want het kan ook juist Game Pass de nek omdraaien.
Ik heb echt al zeker 4x 1 a 2 maanden voor 1 euro per maand kunnen spelen met de Game Pass. Al maken ze het dubbel zo duur nu dan ben ik nog goedkoper uit geweest dan de spellen los te kopen. Niet dat ik het duurder wil, maar ik hoop dat jij ook wel snapt dat er gewoon geld verdient moet worden.
Aan de andere kant:
Een xbox in de cloud kan 24/7 door verschillende mensen gebruikt worden.
Een xbox die bij iemand thuis staat is de meeste tijd van de dag helemaal niets te doen.

Mijn xbox one is recentelijk stuk gegaan, maar speel nu gewoon door zonder hardware aan te schaffen.
Betaal graag wat meer voor de software als het me gemiddeld 100e per jaar aan hardware bespaart.
Onzin, als de prijs te hoog wordt den zeggen mensen vanzelf het abonnement op.
Ik voel een streamingservice desillusie aankomen.
We gaan echt terug in de tijd, geen alles in 1 meer maar alles apart.
Dit is ‘exact’ wat Sony al tig jaren doet, ‘exclusives’, ook best naaierig, als je het mij vraagt. Dus hoog tijd dat Microsoft ook een paar forse gamestudio’s opkoopt en hetzelfde doet.
Lekker belangrijk, Nintendo en Atari hebben het concept al heel veel langer geleden uitgevonden. Je moet nu eenmaal system sellers hebben wil je hardware in huiskamers krijgen. Dat is vandaag de dag nog net zo waar als in de tijd van de Atari 2600 en de NES.
Wat zou er in godsnaam aan kwaliteit worden afgedaan als ze games ook op PC/Xbox zouden uitbrengen? Het zou misschien net wat meer development kosten opleveren maar ook een publiek van tientallen-honderden miljoenen. We kunnen allemaal begrijpen dat 1+1=2 en Sony geld injecteert voor exclusives om zo de playerbase van de PS te vergroten. Gek zal ik het dus ook niet vinden als MS dit ook doet. Jammer overigens wel, ik zie liever een wereld zonder exclusives, maar dan valt 1 van de giganten om op gaming gebied en dat willen ze natuurlijk niet.
Het ontwikkeltraject wordt langer, meer parameters om rekening mee te houden en een verdeling in hardware. Laat zoiets over aan de partijen die daar goed in zijn, exclusives zijn gemaakt door meestal first party developers die speciaal geld hiervoor krijgen om deze parels op te leveren. Ik zie je argument, ik ben het er alleen niet mee eens. :)
Er zullen dan meer resources besteed zijn in platform expertise en optimalisaties en sterke spects benadrukt worden en de mindere gemeden. Ook worden mits aanwezig unieke features benut. En je hebt geen last van ander platform die op bepaalde punten minder is dus meest gemene deler wordt genomen en ook unieke features gemeden wordt ivm gelijke game experience te creëren. Een platform optimised dedicated native game engine. ipv hogere abstractere crossplatform engine is ook optie.
MS beleid is wel veranderd. Wat ik mij afvraag is of Xbox niet de leidende target wordt van MS maar dat PC en XB even belangrijk worden.
Daarnaast zou je als Windows Pc gebruiker toch van gross van MS exclusive kunnen genieten.
Sony kan counteren met tijdelijke exclusive maar toch ook op PC releasen.

PC heb je sowieso toch al nodig samen met PS5 kan je xbox mijden. Heb je Steam en gamepass en Ps5 voor Sony IP.
Waarom is iedere comment van jou hier in de context van "voor/tegen sony" :?
Het is gewoon een vaststelling. Je reageert hier veel en je lijkt furieus te zijn. waarbij alles in een context van "sony vs microsoft" zit.
Hey, kun je mij misschien ook even laten weten welke aandelen ik moet kopen om gegarandeerd mijn geld te verdubbelen? Aangezien je blijkbaar de toekomst kunt zien...
GameStop aandelen natuurlijk
Die poging ging over Xbox Live, niet Game Pass.
Live zit al in Game Pass Ultimate.
Juist het is gewoon te goedkoop op dit moment door die live kaarten, tuurlijk gaat de prijs omhoog.
Je mist een woordje... Not that profitable. Dus wel winstgevend maar nog niet heel erg.
Je denkt toch hopelijk niet dat ik deze reactie van jou gemodereerd heb? Dat kan namelijk niet, je kunt reacties op je eigen reactie niet modereren.

En dat van die aandelen was gewoon als grapje bedoeld omdat je zo extreem stellig was in dat die verhoging zou komen. Zou best kunnen hoor, zou best waarschijnlijk kunnen zijn zelfs (helemaal als je maar lang genoeg wacht), maar het is geen feit.
Deze week... zal wat snel zijn denk ik hoor
Goed nieuws en zit al te wachten op de nieuwe XBOX met een goede deal. De Xbox One doet het nog prima en net mijn xbox S nog verkocht dus heb al wat geld in de pocket :)
Hoop op fallout 4 weer terug in gamepass en met SX patch. Was leuk geweest tijdens dit bericht.
Zolang de 1 euro truuk maar blijft werken waarbij je een gold abbo voor drie jaar afkoopt en dan voor 1 euro per maand upgraded naar gamepass ultimate :)
Ik denk dat het bewust is. Ouders welke het voor hun kinderen betalen willen al die moeite niet en regelen het via de reguliere weg.

Om ook de prijsbewuste klant te bedienen, de tiener met de krantenwijk zeg maar, en verder niet met kortingen te hoeven strooien, kan je het dus met wat meer gedoe ook zo regelen.
Ze gaan in de toekomst wat hogere prijs doen dus je weet nooit wat ze doen met de gamepass
Bron?
Dat is al jaren 6,99?
Maar is ooit geintroduceerd met introductie prijs. Na al die jaren kan hogere stabiele prijs zijn.
Gamepass zit nu in zijn introductie met als reden de concurrent hard aan te pakken.
Want dit kost MS geld want dure productie zijn mogelijk niet zo rendabel onder gamepas.
Blij want ik heb een Xbox. Maar aan de andere kant is dit natuurlijk niet iets wat je zou willen hebben.
Microsoft heeft straks de grootste markt in handen, en wat gebeurt er dan... Zal vast niet ten goede komen voor andere consoles zoals playstation, stadia, nintendo.. Dat speel ik toch niet.. Maar dat gun ik andere console spelers ook niet. Vind het jammer dat er geen stokje voor gestoken is voor deze overname.
Zonder die overname moet je telkens wachten tot de exclusiviteitsdeal van Sony voorbij is, ik vind het prima zo.
Ze moesten wel! Ik snap dat iedereen zegt dat het niet goed is voor 'de gamer', maar dit is nu eenmaal hoe de (console)markt werkt..
Microsoft mag eerst de reputatie van Bethesda een beetje gaan verbeteren, want na de clusterfuck die Fallout 76 heet moet er heel wat gaan veranderen bij dit tent voor ik ooit weer betaal voor een Bethesda game.
Best wel erg dat wij zo als gamers/mensen na 1 fout, een bedrijf afbranden. Fallout 76 is zeker shit maar vervolgens dan vergeten wat voor pareltjes ze ons hebben gebracht voor die ene fout. Fallout 4 was niet de beste uit de serie maar vond het zeker wel goed. Ooh niet vergeten skyrim. Ik hoef je niet te vertellen wat voor game dat is.

Cyberpunk ook zo iets. Niet de verwachtingen waar gemaakt maar zo slechte game is het niet.
Punt bljjft. Als toevoeging op mijn bericht. Doom eternal. Geen hit zoals Skyrim maar zeker geen slechte game. Een game die na fallout 76 uit gekomen is. Ik zou zeggen laat fallout 76 voor wat het is.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 12:32]

Punt bljjft. Als toevoeging op mijn bericht. Doom eternal. Geen hit zoals Skyrim maar zeker geen slechte game. Een game die na fallout 76 uit gekomen is. Ik zou zeggen laat fallout 76 voor wat het is.
Bethesda heeft Doom Eternal niet gemaakt, is daar alleen de uitgever van. Je mag Id software daarvoor bedanken.

Fallout 76 was overigens niet 1 fout, dat was fout op fout op fout. Gepaard met keer op keer glashard liegen tegen hun eigen achterban over pre-order bonusen etc. Als het een fout was geweest waarbij ze schuld hadden bekend en daadwerkelijk uit eigen beweging moeite hadden gestoken in het probleem op te lossen dan was het een ander verhaal geweest.

Je ziet hetzelfde bij Blizzard, die hebben echt ongeloofelijk veel goodwil verspeeld door fout op fout op fout te makken waarmee ze hun eigen achterban de laan uit sturen, dit is gewoon een verschuiving in bedrijfs cultuur en dan moet je niet raar opkijken als een aandeel van je community dan zegt dat ze zich daar niet in thuis voelen.
Vele Bethesda games zitten vol met bugs en fouten, ze mochten van geluk spreken dat ze bij de vorige Fallout en Elder scrolls games niet volledig afgebrand werden door de community

Helaas leek het wel dat ze daar aan gedacht hadden toen ze Fallout 76 uitbrachten en dachten dat gamers dit wederom wel weer zouden slikken.. enough is enough en dat hebben gamers ook terecht laten weten

Het is natuurlijk ook van de zotte dat je communitiy patches nodig hebt om het spel te fixen.
Skyrim zat ook vol met bugs. Word nu gezien als een van de beste games aller tijden. Dat een game bugs bevat. Misschien zelfs veel in bet begin betekent niet dat een game inhoudelijk slecht is. Fallout 76 is gewoon een faal door het concept.

Vind ik ook gelden voor cyberpunk. Het is nu ff een zooitje met bugs en performance. Het had zeker niet zo uitgebracht mogen worden maar inhoudelijk is het gewoon een toffe game.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 12:32]

Het wordt tijd dat sommige OUDE games naar GOG komen. We wachten nog altijd op Skyrim en Fallout 4 om het voorbeeld van Morrowind, Oblivion, Fallout 3 & New Vegas te volgen.
Dan kun je lang wachten ben ik bang.
Exclusives zijn dom maar ik ben wel blij dat het nu een keer niet de PC is die de sjaak is.
Inderdaad.

Ik heb altijd al een console moeten hebben voor bepaalde games, terwijl ik het liefst gewoon op de PC game. Maar vaak is de game niet eens op PC te krijgen of is het een vreselijke port.

Gelukkig is dat de laatste jaren aardig de betere kant op gegaan. Ik zou graag gewoon alle games op alle platformen zien (en crossplay voor alle games), dan zou iedereen er van profiteren en kunnen console makers zich wellicht meer vestigen op het beter uitwerken van hun hardware en peripheral support, zodat game ontwikkelaars niet langer tegen gehouden zouden worden door verouderde apparaten of de beperkte functies van bv. controllers.
De grotere producties zijn de ports ook van redelijke kwaliteit. Zijn eerder de kleine producties die op port moeten bezuinigen en last is tov algehele productie.
Ik vind exclusives niet zo dom. Heel veel exclusives games op de Playstation is geweldig (Horizon: Zero Dawn, Untill Dawn, Uncharted-series, Last Of Us). En dat kom dankzij denk ik omdat als iedereen op dezelfde console/hardware speelt, kunnen developers daarop spelen. Ze hoeven niet ervoor te zorgen dat hun games met alles compatiable is, alleen de PS.

Ook komt het dankzij denk ik het budget wat ze van Sony krijgen, ze kunnen vaker dan net wat meer.

Van mij mogen ze nog wel blijven.
Dat vind ik een beetje naïef. De consoles zijn nagenoeg gelijk aan elkaar qua hardware en invoer. En een PC-Port brengt ook gewoon meer geld in het laatje dan dat het kost. Ik denk dat er geen exclusives zijn die vanwege hardware-redenen zoals jij het noemt. Exclusives bestaan puur om consoles te verkopen. Zoals je ook ziet bij het besluit van Microsoft.

Alleen sommige sim-games op de PC zijn te hardware-gelimiteerd om op consoles te komen, zoals flight sims.
"Gamers moeten weten dat Xbox-consoles, pc en Game Pass de besteenige plekken zijn om nieuwe Bethesda-games te ervaren, waaronder sommige nieuwe titels die in de toekomst exclusief naar de Xbox en pc komen"

Aan de enige kant begrijpelijk en hun goed recht natuurlijk maar aan de andere kant wel jammer. Aan gezien Bethesda tot nu toe hun games vrijwel overal op uitbracht had ik meer respect gehad als ze er timed exclusives van hadden gemaakt.

Bovendien dat statement van "de beste plekken om nieuwe Bethesda-games te ervaren.." kun je beter waar maken door inderdaad de beste ervaring op je eigen platform te bieden desondanks dat het ook op andere platformen beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 23 juli 2024 12:32]

Bij Epic zijn het slechts timed exclusives op de PC.
Bethesda brengt Doom 3VR ook nog uit voor de Playstation ergens dit jaar. (pc weet ik niet zeker)
Ik zou graag een vr-bril op m'n XBSX willen.
Daarmee heeft Sony's Playstation 5 toch wel echt nog een voordeel op Microsoft's XBSX(S)
Om heel eerlijk te zijn had ik dat wel verwacht, je legt niet voor niks zo veel geld neer om uit eindelijk alle IP's alsnog overal te laten uitkomen, denk dat games als The Elders Scrols echte system sellers zijn dus kan het van de kant van Microsoft wel snappen.
"waaronder sommige nieuwe titels die in de toekomst exclusief naar de Xbox en pc komen"
&
"Microsoft wil naar eigen zeggen de verschillende studio's in staat stellen om 'nog meer spelers te bereiken"

Dit strookt lekker met elkaar 8)7
Xbox is een software platform die op android, pc en binnenkort ios draait.
Dat is vele malen meer dan de console/pc markt.
Ja met PC erbij en minder XB only exclusive bereiken ze meer gamers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.