Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft geeft vijf Bethesda-games FPS Boost-modus op Xbox Series X en S

Microsoft gaat Dishonored, Fallout 4, Fallout 76, Skyrim en Prey zijn FPS Boost-functie geven op de nieuwe generatie Xbox. Dat liet Microsofts Larry Hryb per ongeluk weten in de Xbox Podcast; het stuk van de podcast waarin dat besproken werd, is daarna weggeknipt.

Gaming-twittergebruiker Wario64 was een van degenen die de informatie oppikten voordat Microsoft besloot het betreffende segment uit de YouTube-video te knippen. Een releasedatum noemden de presentatoren er niet bij, maar volgens The Verge, die het stukje ook nog heeft meegekregen, komen de functies 'binnenkort'.

Microsoft introduceerde de FPS Boost-functie in februari. Deze functie maakt gebruik van de extra rekenkracht van de nieuwe Xbox-consoles om games van de vorige generatie, die gespeeld kunnen worden middels backwards compatibility, op een hogere framerate weer te geven. Tot nu toe profiteren alleen Far Cry 4, Sniper Elite 4, UFC 4, Watch Dogs 2 en New Super Lucky’s Tale nog van FPS Boost. Die draaien op 60fps in plaats van 30. New Super Lucky's Tale draait echter zelf op 120fps.

Microsoft stelde tegenover Digital Foundry dat FPS Boost op Direct3D-niveau werkt, waardoor er geen gamecode aangepast hoeft te worden. Op termijn zou de functie 'mogelijk' ook kunnen worden toegevoegd aan Xbox- en Xbox 360-games, meldt het techbedrijf. Het stelde verder dat 'veel van deze komende FPS Boost-games' onderdeel zullen zijn van Xbox Game Pass. Dat geldt ook voor de bovengenoemde Bethesda-games: die vijf en nog vijftien anderen zijn sinds vrijdag onderdeel van de Game Pass.

Wie nu naar dat punt in de video gaat, hoort vrijwel niets over FPS Boost en op 14:15 is een knip in de video te zien

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

13-03-2021 • 13:31

56 Linkedin

Reacties (56)

Wijzig sortering
Onderstaande games maken geen gebruik van FPS boost maar zijn aangepast met een patch om gebruik te maken van de extra rekenkracht van de nieuwe Xbox-consoles om te kunnen gamen op 120fps:
  • Borderlands 3
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Call of Duty: Warzone
  • CrossCode
  • Destiny 2
  • Devil May Cry 5 Special Edition
  • Dirt 5
  • ExoMecha
  • Fortnite
  • Halo: The Master Chief Collection
  • JYDGE
  • King Oddball
  • Metal: Hellsinger
  • Minecraft Dungeons
  • Monster Boy and the Cursed Kingdom
  • Ori and the Will of the Wisps
  • Orphan of the Machine
  • Overwatch
  • Rainbow Six Siege
  • Rocket League
  • Rogue Company
  • Second Extinction
  • Star Wars: Squadrons
  • Sea of Thieves
  • The Falconeer
  • The Touryst
  • Tony Hawk's Pro Skater 1+2
Ik vind het toch bijzonder dat sommige van deze spellen wel 120fps draaien op de Xbox, maar niet op de PS5.
Bij de PS5 moet het letterlijk een PS5 versie van het spel zijn/worden. Een PS4 game kan wel een patch ontvangen voor een boost maar dat zal geen 120fps zijn. Heeft te maken met de BC implementatie.
Ik blijf het tovenarij vinden hoe ze dat doen 'die 60FPS zonder aanpassingen in de game code.

Wie kan dat een helder uitleggen?
https://www.youtube.com/watch?v=7dxJFCgkNws

Digital Foundry legt het in deze video heel mooi uit.


Ze sturen de D3D data sneller terug naar de game dan origineel. Dus de game denkt altijd nog op 30fps te draaien, maar je ziet 60.

[Reactie gewijzigd door SauSkopje op 13 maart 2021 15:47]

Je bedoelt hoe pc games al jaren op elke willekeurige framerate draaien? Gewoon geen physics/acties/triggers aan een framerate gebonden interval hangen.


Dus niet "voer animatie X uit na 90 frames" in de veronderstelling dat je dan altijd op 3 sec komt, maar "voer animatie X uit op systeem tijd+3 sec"
Maar volgens mij gaat het er om dat veel xbox games van de vorige generatie een framecap hebben of vsyncen op 30fps. De engine kan op een willekeurige framerate draaien maar door de framecap komt ie er nooit boven als je alleen maar extra rekenkracht er tegen aan gooit. Dus het is wel een bijzondere trucje dat je zonder een game patch de framerate kan verdubbelen
Voor diegene die c# doen en bekend zijn met Unity. Time.deltatime telt het aantal secondes en dat wordt het vaakst gebruikt. En time.framecount telt dus hoeveel frames er zijn afgespeeld. Als je heel zeker bent dat je altijd 30fps zou runnen zou je dus time.framecount kunnen gebruiken maar ik zou zelf niet zo heel goed weten waarom je dit perse zou willen doen?

Kort samengevat meestal is de gamecode niet gebonden aan frames. En zou het niet al te lastig moeten zijn om meer fps te laten runnen.
Over het algemeen patchen ze games wel om dit mogelijk te maken, anders zou dit gewoon voor iedere game werken en zouden ze nu niet 5 nieuwe games aankondigen die deze mogelijkheid krijgen.

Gewoon een patch die je download voor jouw betreffende game, dus een soort mod die je laadt om deze modus mogelijk te maken.
Nee, dit werkt zonder patches op de game.
Waarom werkt dit dan niet op alle mogelijke games? Mij lijkt het dat ze in de "fps boost" software code zit voor specifieke games om dit mogelijk te maken. Dus geen patch die je per game download, maar compatibiliteit in de fps boost software voor bepaalde games, en dat zal niet voor iedere game hetzelfde werken.
Precies, werkt op systeemniveau.
Stel dat de parameter "30" niet in de game, maar in het OS zit. En dat de game die opvraagt met een API. Dan kan je (de API in) het OS aanpassen om een lijst van games "60" te antwoorden terwijl de rest "30" blijft ontvangen.
(Edit: Na de video hierboven te hebben bekeken, blijkt mijn idee misschien niet fout maar wellicht puur theoretisch te zijn.)

[Reactie gewijzigd door Jan VP op 13 maart 2021 16:18]

Ah, dat had ik gemist ;-) thx
Toch raar dat het fragment eruit is geknipt. Waarom dan? Het is al per ongeluk gezegd. Weten ze het nog steeds niet zeker of zo?
Misschien krijgen ze t nog niet helemaal stabiel en is 'binnenkort' te voorbarig? Lijkt me dat iemand op z'n vingers getikt is haha.
MS heeft aangegeven de komende tijd geregeld extra streams te doen waar dergelijke nieuwe features en games aangekondigd worden. Waarschijnlijk in een grote marketing push richting de activiteiten rondom E3.

De FPS-Boost voor deze games was daar ongetwijfeld onderdeel van.
Ach, marketing..
Lekker!!!! Eindelijk Skyrim op 60 fps spelen!
Na 2000 uur gaan we hem zeker weer spelen

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 13 maart 2021 13:50]

Er is al een tijdje een mod beschikbaar op xbox om in 60fps te spelen :)
Ik kan die van fallout 4 niet vinden of bestaat die ook niet. Dacht dat ooit gelezen te hebben.
Maar G_Dragon wou ook Skyrim spelen en niet Fallout 4:P
Dat weet ik maar omdat skyrim een soortgelijke mod systeem heeft op de consoles, dacht misschien weet hij daar ook iets over 😁

Edit: ik reageerde op greveldinges. Voor hem was de vraag 😉

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 13 maart 2021 16:21]

Weet ik maar niet op de legale manier waarbij je ook achievements haalt :p
Ik hoop echt dat New Super Lucky's Tale beter speelbaar is op de next-gens. Mijn ervaringen met dit spel op een Xbox One X zijn niet positief, waarbij ik vooral heel veel last heb van framedrops en lange laadtijden.
New Super Lucky's Tale draait op 4K@120fps op de XSX en 1080p@120fps op de XSS dankzij de fps boost functie uit dit artikel ;)
Dat heb ik ook gelezen. ;)

Het ging mij niet zozeer over het aantal fps, maar over de frame-drops. Je spel kan wel op 120fps/60fps draaien, maar als het heel erg schommelt continue dan komt het de ervaring niet ten goede.
Fair point.

Volgens Digital Foundry draait de game nu nagenoeg locked 120fps. Sowieso draaien alle last-gen games beter/stabieler op de nieuwe machines.

Timestamp: 12:30
https://youtu.be/7dxJFCgkNws

[Reactie gewijzigd door Caayn op 13 maart 2021 17:27]

Ben ik nu gek? Ik heb vorig jaar NSLT gespeeld op mijn One S aan 60fps.
Weet iemand al een datum wanneer deze games de die boost krijgen?
Als het goed is zou dit in de eerstvolgende update moeten worden uitgerold naar alle gebruikers, deze komt uit op 16 maart.
Nice. Eindelijk gewoon op 60fps Fallout en The Elder Scrolls spelen. Op de pc merkte ik al hoe heerlijk het is als je deze games op 60fps kan spelen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
En dan nog wachten tot 120Hz+ mogelijk wordt. Ik probeerde vanochtend GeforceNow (dat maar 60FPS haalt) en dat is toch weer een flinke stap achteruit tov 144Hz.
144hz vond ik bijna net zo’n grote impact als de eerste keer dat je OS vanaf SSD draait
144Hz is echt zalig. 9 maanden geleden voor het eerst in me leven een laptop gekocht met een 144Hz scherm en het was alsof ik voor het eerst mijn ogen open deed. Alles is zo vloeiend, de muis is veel nauwkeuriger, scrollen is zalig, en met games is het helemaal een wereld van verschil.

Het enige wat vervelend is is dat het nu niet goed voelt om iets op een 60Hz scherm te doen
Op de pc vind ik het zelf ook erg fijn (mijn ultrawide gaat dan tot 120 Hz, vroeger wel een qhd scherm gehad die tot 165 Hz ging)... Maar op de console vind ik het minder belangrijk. 60 fps wel, dat is een wereld van verschil ten opzichte van 30, maar daarboven vind ik het verschil niet heel significant meer.

Niet dat ik het op de console zelf getest heb, maar op pc merkte ik dat ik als ik met een controller speelde eigenlijk bij 45-50 fps (in combinatie met gsync dus geen tearing of stutters) al 'genoeg' had. Naar mijn idee komt dat doordat de besturing met muis veel directer is waardoor je ook die soepelheid van een hele hoge framerate nog goed voelt. Met een controller bepaal je niet rechtstreeks de beweging, je bepaalt de mate/snelheid van beweging. Daardoor gaat het veel meer om of de animatie er vloeiend uitziet en minder om dat gevoel (want je hebt altijd al een disconnect met een controller).
Dat vind ik sterk overdreven. Ik heb een 144hz monitor en een 120hz TV maar een gelockte 60fps in games is vloeiend genoeg.

De crux is freesync / gsync omdat dat alles smooth maakt.
Het is wat dat betreft wel een stuk prettiger! Maar ik merkte in de eerste instantie wel met Skyrim dat wanneer je framerate hoger dan 60 fps is, dat de physics-engine dan helemaal ontploft.

Ik gebruik zelf deze mod om het gewoon lekker op 144hz te spelen. Speelt een stuk fijner weg, ook omdat je niet zit met vsync wat voor meer input-lag zorgt! :)
Er zijn wel meer games waar onderdelen van den engine gekoppelt zijn aan de framerate. C&C Generals bijvoorbeeld is op 144Hz compleet onspeelbaar. Om maar niet te beginnen voer de multiplayer die dan een enorme clusterf*ck wordt. De hele gamespeed hangt namelijk aan de FPS.
Het werkt echt fantastisch! Gisteren eerst Far Cry 4 op die manier gespeeld. Wereld van verschil.
ook de loading times zijn die nu sneller?
Dat was al zo bij alle games op de series X. Fallout 4 laad echt super snel
Absoluut, maar dat geldt voor elke BC game op next gen
Ben benieuwd wat ze nog meer aan fallout 76 gaan verbeteren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True