Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox Series X en S krijgen FPS Boost-modus voor backwards compatible-games

Microsoft introduceert een FPS Boost-functie voor de Xbox Series X en S. Hiermee kunnen de consoles enkele backwards compatible-games op hogere framerate spelen. De functie wordt momenteel ondersteund door vijf games, maar wordt later toegevoegd aan meer titels.

De functie werkt vanaf nu met Far Cry 4, Sniper Elite 4, UFC 4, Watch Dogs 2 en New Super Lucky’s Tale, meldt Microsoft. Al die games draaien op 30fps op de last-gen Xbox One en One S. Met FPS Boost wordt deze framerate opgehoogd naar 60fps op de Series X en S. Een uitzondering hierop is New Super Lucky’s Tale, waarvan de framerate wordt opgehoogd naar 120fps, met een 4k-resolutie op de Series X en een resolutie van 1920x1080 pixels op de Series S.

Microsoft komt daarnaast met een nieuwe interfaceoptie voor FPS Boost. Gebruikers kunnen vanaf deze lente een compatibility options-sectie verwachten in de menu's van de Series-consoles. Daarmee kunnen gebruikers FPS Boost en Auto HDR naar wens in- en uitschakelen. De consoles krijgen ook een FPS Boost-indicator, die wordt getoond wanneer gebruikers een ondersteunde game spelen en op de Xbox-knop drukken.

Afbeelding via Microsoft

Digital Foundry, de technische afdeling van Eurogamer, heeft de functie getest en bevestigt dat de prestatieclaims van Microsoft worden waargemaakt. De geclaimde framerates worden volgens Digital Foundry vrijwel altijd stabiel behaald; alleen de framerate van Sniper Elite 4 daalt in bepaalde scènes af en toe naar mid-50fps. Microsoft bevestigt tegenover Digital Foundry dat de functie op Direct3D-niveau werkt, waardoor er geen gamecode aangepast hoeft te worden. Op termijn zou de functie 'mogelijk' ook kunnen worden toegevoegd aan Xbox- en Xbox 360-games, meldt het techbedrijf.

Hoewel de lijst met huidige FPS Boost-games bij release beperkt is, schrijft Microsoft dat de functie in de komende maanden aan meer games zal worden toegevoegd. Het bedrijf stelt daarbij dat 'veel van deze komende FPS Boost-games' onderdeel zullen zijn van Xbox Game Pass, de game-abonnementsdienst van Microsoft. Sniper Elite 4 en Super Lucky's Tale maken al onderdeel uit van Game Pass.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

17-02-2021 • 19:25

88 Linkedin

Submitter: slijkie

Reacties (88)

Wijzig sortering
Heel fijn die constante verbeteringen die Xbox doorvoert.
Nou, inderdaad. Ik zou bijna zeggen "ik kwam hier om dit te zeggen".
Afgelopen jaar heeft MS heel wat geinvesteerd in het opkopen van studios (of dit perse positief is laat ik in het midden), de game pass (ook voor pc), play anywhere (wat is persoonlijk echt te gek vind qua idee), en een krachtige console uitgebracht. Daarbij die constante stroom van verbeteringen (goed getimede marketing) doet mij denken dat MS een hoop nieuwe gebruikers wint.
Games moeten het ondersteunen. Wat is het verschil met een patch vanuit de ontwikkelaar? Want dat is blijkbaar nu alsnog nodig. Dan vraag ik mij af wat dit precies toevoegt? Of gaat Microsoft zelf aanpassingen doen waardoor meerdere games ondersteund worden?
Volgens mij lees ik het zo dat Microsoft het aanzet voor games, gezien ze het op Direct3D niveau regelen en dus niet afhankelijk zijn van de game ontwikkelaars. In sommige spellen zie je echter dat bepaalde acties gekoppeld zijn aan framerate, dan is het zomaar verhogen van framerates problematisch. Ik kan me herinneren dat je in bepaalde spellen op hogere framerates verder kon springen bijv.
Een goed voorbeeld van games die "gekoppeld" zijn aan de framerate zijn de oudere GTA spellen zoals San Andreas. Je kon minder snel zwemmen of in de missie waarin je een jetpack moest stelen bewogen spotlights veel sneller. De game is normaal gelocked op 25/30 hz, en in het voorbeeld van de spotlights ging de snelheid net zo hard mee als de framerate. Dus als je 300 FPS draaide gingen de spotlights 10x zo snel bewegen, waardoor je altijd gespot werd.
Aah dat was dus het probleem. Die driving school was zooo k*t op de pc. Totdat ik een bepaalde optie aan had gezet. Barrel rolls werden toen ineens wel mogelijk
Dat stukje dat je met die motor dat rijdende vliegtuig in moest rijden ook! Ik heb de handling.cfg uiteindelijk aangepast :+
Nee. Het is in principe toepasbaar op alle games maar Microsoft moet het wel inzetten per game. Verschil is nu dus dat MS zelf kan patchen en geen hulp van ontwikkelaar nodig heeft.
De games zullen aan bepaalde voorwaarden moeten doen, maar de ontwikkelaar hoeft niets te doen. Wat die voorwaarden zijn weet ik niet, mogelijk iets met of de game engine überhaupt hogere framerates goed ondersteund en niet bijvoorbeeld physics heeft die gebonden zijn aan de framerate. Bij de meeste game engines is dit echter geen probleem. Mogelijk dat er nog andere voorwaarden zijn.

Het proces zelf gebeurd in de Direct3D laag en daar hoeft de ontwikkelaar niets aan te doen, omdat dit de tussenlaag is tussen de hardware en de game zelf. In principe kunnen ze dit aanzetten voor alle games, maar ik kan goed begrijpen dat ze liever eerst zelf testen wat er goed werkt en wat niet voordat ze het openzetten voor iedereen.
Of gaat Microsoft zelf aanpassingen doen waardoor meerdere games ondersteund worden?
Verschilt, maar ik gok dat MS het meeste werk zal verrichten; voor veel uitgevers is er weinig te halen bij het updaten van oudere games. Digital Foundry had hier in de aanloop naar de release van de Series X|S al een artikeltje over:

https://www.eurogamer.net...-back-compat-really-works
"In some cases, for more service-based games or games that are still have active communities, it'll actually be easier for the developer to do it," says Xbox director of program management, Jason Ronald. "And then in other cases, we may be able to do things at our level, on behalf of the title, similar to how we've done it in the past. These are all things that we're actively working through as we get closer to launch and we'll have more to share about specific enhancements in specific titles closer to launch."

So, as we understand it, existing Xbox titles can be enhanced for both Series S and Series X in different ways - the compatibility team can step in with its own specific type of magic, opening the door to running 30fps games at 60fps and 60fps titles at 120fps. Alternatively, developers now have the tools to see where their existing Xbox One games are running - and if it's a Series S or Series X machine, aspects like doubling the frame-rate become possible (and perhaps other features could be enabled too) - all without having to 'port' their games to the next-gen platform.
Net als vroeger op mijn 486 zo'n knop om van 33 mhz naar 66 te gaan :+
Al was de functie van deze knop altijd omgedraaid.. turbo was reguliere snelheid en ‘uit’ was een underclock 😜
Niet waar. Turbo clockte hem zelfs terug:

Engaging turbo mode slows the system down to a state compatible with original 8086/8088 chips.
Dat zeg ik toch? Maar dan iig vanuit de gebruikers perspectief. Turbo liet je computer niet sneller gaan maar was de reguliere snelheid, geen turbo aan was een underclock...

Of de schakelaar dan eigenlijk ‘aan’ is terwijl dat voor de gebruiker als ‘turbo off’ wordt gezien doet daar toch niet toe? Het was de beleving (zoals H3nk13 beshrijft) dat turbo je processor sneller maakte dan ie eigenlijk was
Nee niet dus. Turbo AAN clockte hem terug!
En eigenlijk werd de frequentie niet veranderd. Op de 486dx2-66 die ik vroeger had, werd bij de-turbo gewoon de 1st level cache in de cpu uitgeschakeld (of forced cache miss in de 1st level cache, dat heeft hetzelfde effect).
Of de 8086 en 80286 mode op de 386-DX :o
Van 4,7 naar 8Mhz.
Damn ik ben oud!
Als iemand die begin 2000 geboren is klinkt dit wel heel raar. Wel tof hoe snel die technologie vooruit gaat.
Oh dan zal een hoop je verbazen! Mijn ouders hadden echt hi-tech spul gekocht voor onze pc waaronder een 10MB (je echt MB) hardeschijf 😂

We gingen naar de computerbeurs in de Rai in de hoop daar onze aanbiedingen te scoren zoals 8mb ram sticks voor die ene game die net wat meer nodig had en illegale games kon je scoren via het jongetje op het schoolplein waarvan z’n vader een cd-brander had die kopietjes maakte van ‘warez’ cd’s met 2-10 games 😂😂😂😂😂

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 19 februari 2021 08:11]

Ja dat was nog eens leuk.
En te horen krijgen van de toen computer "experts" je processor gaat dan wel voor de helft minder lang mee hahaha lekker boeiend.......tegen die tijd was ie al weer antiek. In die tijd ging het razendsnel met de PC upgrades.

Maar top dat MS zo goed ( in mijn ogen ) bezig is om de gamepass nog leuker en interessanter te maken, ik juich dit alleen maar toe dat er na jaren niks in te doen nu eindelijk flink word geïnvesteerd.
Ik zelf doe niks met oudere games maar ik merk dat de kids dit wel erg leuk vinden en dan is het mooi dat deze nog op een goede manier kunnen worden ondersteund.
Net Farcry 4 geprobeerd, speelt heerlijk soepel maar inmiddels al 2 crashes gehad, wellicht te maken met de FPS boost feature...zijn oude save games dus wellicht dat het daardoor komt.
Ik denk dat de FPS boost nog niet beschikbaar is, zal met een komende Dashboard update komen en die heb ik nog niet voorbij zien komen, misschien al wel in de beta rings? Ben daar zelf uitgestapt omdat het met de Xbox one destijds soms 2x per week een update was, die je ook niet kan skippen.
Dacht dat jason bij colteastwood zei dat het per direct beschikbaar was voor deze games.
Fijn om te horen dit. Dikke vinger aan uitgevers die gamers nog een keer willen uitmelken met een simpele FPS en resolutie patch.
De resolutie wordt hier niet aangepast (hoewel je bij games met dynamische scaling mogelijk wel hoger uit kan komen).

Overigens vind ik de resolutie het minst belangrijk, mijn grootste probleem met de oudere consoles was dat de framerates zo enorm laag waren en vaak niet eens de 30 haalde. Dit lost dat op.

[Reactie gewijzigd door Koeitje op 18 februari 2021 10:02]

Dat dacht jij, maar Microsoft moet toestemming krijgen van de ontwikkelaar. Je denkt namelijk toch niet dat ze dit bij gta5 mogen doen? Die moet namelijk dit jaar nog uitgebracht worden met 60fps als heruitgave. Er is dus helemaal geen dikke middelvinger en alleen maar extra werk voor Microsoft mochten ze toestemming krijgen omdat de ontwikkelaars te lui zijn of de originele code niet meer hebben.
Welke uitgevers hebben dit gedaan, behalve Nintendo? Volgens mij zijn die updates steeds gratis voor mensen die het spel al hebben.
GTA V gaat een nieuwe versie krijgen die je opnieuw moet kopen. Verder nog geen een gezien, maar het zou me niks verbazen als er ook nog een Skyrim Ultimate Legendary Special edition komt.
Het zou me zelfs verbazen als dit jaar geen Skyrim: Anniversary Edition verschijnt :+
Maar de special edition was ook een gratis upgrade voor de mensen die de PC versie hadden met DLC.
Dat zal wel mee vallen en als die er wel komt dan zal je gratis kunnen upgraden dat was ook zo met de standaard Skyrim naar special edition en ik heb zelfs tweemaal Skyrim terwijl ik maar één gekocht heb.
Op PS4 zijn een aantal remastered versions, Bioshock en Last of Us enzo. (ik vind het zelf niet zo erg verder).
Nou gaat een remaster als die van Last of Us wel een stuk verder dan een hogere framerate dus niet helemaal eerlijk om te vergelijken.
Jaa owke. Beter character models en betere textures lees ik.. (Bij Bioshock ook zo idd)
Is de processor/hardware van een Series S zoveel krachtiger dan een One X? Ik vind het een beetje vreemd dat daarbij de FPS boost ontbreekt als ik naar de prestatie eigenschappen op papier kijk?
De processor vd series s is wel veel krachtiger dan vd one x. Echter heeft de one x weer een betere gpu.. de one x is daarom beter geschikt om 4K op 30fps te spelen en de series s 1080p op 60fps
Maar dit is waar ik het lastig begrijpen vind, als de one x beter 4K 30fps draait dan kan deze toch ook op 1080p frame rate optimalisaties ondervinden zoals bij de series s?
Ja dat kan zoals ze bij Forza horizon 4 hebben gedaan. Alleen dat zal door de zwakkere cpu misschien niet kunnen bij spellen die meer cpu afhankelijk zijn dan gpu..
Het fijne van deze feature is dat ik eindelijk games op 60 FPS kan spelen op een console. GTA V vond ik niet te doen op 30FPS, hopelijk kunnen we die ook op 60FPS gaan spelen binnenkort, maar geniet nu prima van The Division 2, Doom, Forza, etc.
Toevallig vorige week sniper elite 4 geïnstalleerd en direct weer verwijderd vanwege de 30fps. Nu toch maar weer opnieuw van game pass plukken.
Ben benieuwd of Wreckfest, die binnenkort ook in GamePass komt, dan ook wordt geupgrade. Die game moet makkelijk 60 aankunnen volgens mij.
Mooi nieuws en dat is één van de redens waarom ik gelukkig ben op XB dat er aandacht en tijd besteed wordt aan je aankoop en of dat nu 1 jaar is of 10 jaar terug is maakt niet uit op XB :)

Hopelijk komt er dit jaar toch eens een exclusives uit zoals Fable 4, Fable remaster trilogy, Hellblade 2, Everwild, Avowed, Scorn, etc. als ik Phill was dan was ik allang achter Scalebound achteraan gegaan en of Blue dragon 2 maar ja wie ben ik..

Of een akkoordje met Nintendo en Platinum voor een Bayonetta trilogy op XB inruil voor een Fable trilogy + Fable 4 op Switch :D Microsoft en Nintendo waarderen elkaar wel en het zou zonde zijn om Bayonetta 3 exclusief op Switch uit te brengen en Platinum kan wel centen gebruiken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True