Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft introduceert draadloze Xbox-koptelefoon met mic voor 100 euro

Microsoft heeft de Xbox Wireless Headset getoond, een over-ear-koptelefoon die gericht is op gebruikers van de Xbox Series-consoles. De koptelefoon heeft een microfoon met auto-mute-functie en een fysieke dempknop. De Xbox Wireless Headset is volgende maand te koop.

De koptelefoon ondersteunt volgens Microsoft Windows Sonic, Dolby Atmos en DTS Headphone: X. Het bedrijf geeft voor zover bekend geen details over de gebruikte drivers in de koptelefoon. Microsoft zegt de Xbox Wireless Headset te hebben ontwikkeld voor 'langere gamingsessies', daarom is het apparaat licht van gewicht en heeft het 'ultrazachte' kunstleren kussens. De koptelefoon weegt 312 gram. De binnenzijde van de instelbare hoofdband is gemaakt van metaal, de twee cirkelvormige draaielementen aan de buitenzijdes zijn met rubber bedekt. Met de ene draaikop kan de gebruiker het volume aanpassen, met de andere draaiknop kan het balans tussen chat- en spelgeluid worden ingesteld.

De microfoon van de koptelefoon gebruikt volgens Microsoft 'dual beamforming-microfoonelementen' waarmee de mic focust op stemgeluiden in plaats van omgevingsgeluid. Ook zou de tuning van de koptelefoon zijn aangepast om stemmen op te pikken. Deze microfoon heeft daarnaast een uitschakelbare automatische dempingsfunctie, die de microfoon dempt wanneer de gebruiker niet spreekt. Op de microfoon zit een lampje die aangeeft wanneer de microfoon actief is. De microfoon is flexibel en de gebruiker kan deze wegvouwen achter een van de oorkussens.

Microsoft heeft de koptelefoon voornamelijk ontwikkeld met de Xbox Series-consoles in het achterhoofd. De Xbox Wireless Headset kan dan ook met dezelfde draadloze standaard verbinden met de Series-consoles als de Xbox-controllers doen. De koptelefoon kan tegelijkertijd met een Xbox en een telefoon verbonden zijn, waardoor spelers tijdens het spelen van een spel een telefoongesprek kunnen opnemen. De koptelefoon gebruikt bluetooth-versie 4.2 of een USB-C-kabel voor verbindingen met niet-Xbox-consoles.

Hoe groot de interne accu van de draadloze koptelefoon is, vermeldt Microsoft niet. Het bedrijf zegt wel dat deze 15 uur op een volledige accu mee kan gaan. Met dertig minuten opladen kan de Xbox Wireless Headset vier uur mee, volledig opladen duurt drie uur. Microsoft zegt de koptelefoon met updates van extra functies te willen voorzien, zonder daarbij details te geven. De Xbox Wireless Headset is vanaf 16 maart leverbaar voor 100 euro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

16-02-2021 • 18:49

88 Linkedin

Submitter: KartonFabriek

Reacties (88)

Wijzig sortering
Het bedrijf geeft voor zover bekend geen details over de gebruikte drivers in de koptelefoon
Dat staat gewoon op de officiële produkt pagina
Luidsprekers

Luidsprekerafmeting: 40 mm
Luidsprekermateriaal: Papiercomposietdiafragma en neodymiummagneet
Luidsprekerimpedantie: 32 ohm
Responskenmerken luidspreker: 20 Hz - 20 kHz
Dit alles zegt dus echt helemaal niets over de geluidskwaliteit :D.
20-20.000Hz zegt al genoeg...
20-20.000Hz zegt al genoeg...
Dat zegt nog vrij weinig als de response niet vlak is over de frequenties en niet wordt vermeld binnen welk signaalniveau deze valt. Daarnaast zijn er nog andere interessante specificaties, zoals signaal/ruisverhouding, vervorming etc.
Daarnaast zeggen cijfers niet alles over geluidskwaliteit en beleving. De enige om er achter te komen hoe het klinkt is luisteren.
Maar het is meer dan “geen details” waar op gereageerd wordt
Weer een afrader wegens het niet kunnen vervangen van interne batterij. Serieus dit zo extra zwaar moeten tellen
Dit zou een EU-brede wet moeten zijn. Batterij erin? Dan moet deze te vervangen zijn.
Precies ondertussen Apple doodleuk vertellen hoe groen ze zijn door geen oplader meer te leveren. Maar ondertussen het vrijwel onmogelijk maken van batterijen vervangen
Langs de andere kant is het dan wel handig dat de toestellen volledig waterdicht zijn. Wat wel niet veel nut heeft voor een koptelefoon :9
Voor een gaming headset misschien niet, maar er zijn genoeg mensen die buiten een koptelefoon op hebben.
Ik zie nog direct Xbox onderwater tornooi de volgende jaren :X
Langs de andere kant is het dan wel handig dat de toestellen volledig waterdicht zijn. Wat wel niet veel nut heeft voor een koptelefoon :9
of voor een MacBook Pro waarop je feitelijk reageert ;)
Jawel, je kan wel eens je drinken omgooien over een laptop. Al zijn alle laptops daartegen redelijk beschermd denk ik. Zelfs mijn goedkope Dell heeft een plaat onder het toetsenbord om de electronica te beschermen.
Touché,

kan je nog steeds last krijgen van "sticky keys" ;)
toch niet, het gaat over iphone waar ze geen adapters meer bij leveren. Zover ik weet doen ze dat bij macbooks nog wel.
Waterdicht en een vervangbare batterij hoeven elkaar niet uit te sluiten. Vraagt alleen wat meer van de engineers en designers.
Mee eens. Net bij mijn MacBook Pro de batterij (opgezwollen) laten vervangen. Om die batterij te vervangen hebben ze de gehele top-case vervangen. Die top-case bestaat is 1 artikel en bestaat uit:
  • het aluminium paneel aan de bovenzijde,
  • toetsenbord,
  • de touch-bar en
  • oh ja, de accu
Feitelijk is bijna de helft van de laptop vervangen.

Gelukkig zat ik nog 25 dagen in mijn AppleCare pack, anders was het 330€.
1. Hoe weet je dat de batterij niet te vervangen is?
2. Moet een batterij te vervangen zijn door de gebruiker zelf, of te vervangen zijn door de maker/verkoper/reparatiewinkel?
De Sony WH-1000 serie, Airpods Max en de Sennheiser Momentum uit mijn hoofd. Schroefjes, en een kleeflaagje. Dat zou de Tweaker niet afschrikken volgens mij, en de meeste mensen die een telefoon of iPod batterij hebben vervangen volgens mij ook niet. In het geval van de Airpods Max moeten er in ieder geval nog officiele of 3rd party onderdelen beschikbaar komen, maar vervangen is simpel.

B&O verkoopt makkelijk te vervangen batterijen voor hun draadloze koptelefoons. En zo zijn er vast wel meer draadloze koptelefoons waar het mogelijk is de batterij te vervangen.

In het geval van de eerste 3, niet doodsimpel, maar ook weer niet zo ingewikkeld en risicovol dat je het niet zelf kan doen.

Laten we eerst eens wachten op een teardown van de nieuwe Xbox koptelefoon, voordat we dingen gaan roepen die we niet weten. En laten we ook eens verder kijken dan onze neus lang is voordat we uitspraken doen over alle draadloze koptelefoons van de afgelopen paar jaar.
Steelseries Arctic wireless pro
Dat was dan ook niet de vraag. De vraag was noem een headset waar de batterij makkelijk te vervangen is en dat is bij de Arctic pro heel makkelijk.
Als het voor de consumenten markt bedoeld is het eerste, als het voor de zakelijk markt bedoel is dan is er een onderhoudscontract voor het vervangen van batterijen e.d.

Maar bedrijven doen liever het laatste voor iedereen, al dan niet zonder contract, want dat levert hoe dan ook meer op. Maar als consument moet je je niet zo wilen laten naaien.
Wat mij betreft door de eigenaar zelf. En bij voorkeur zo dat je niet afhankelijk bent van de fabrikanten, maar ook 3rd party accu's mogelijk zijn. Anders krijg je hetzelfde als bij inktpatronen, waarbij de vervangingen stervensduur zijn.
Weer een afrader wegens het niet kunnen vervangen van interne batterij. Serieus dit zo extra zwaar moeten tellen
Voor mij eerder wegens MSFT hardware, hebben er een neiging van HW ondersteuning niet lang uit te houden.
Al is dat met de komst van de Xbox verbeterd, hoop dat dit ook voor deze headset zou gelden.
MSFT maakt altijd wel leuke dingen, met goede functies bvb
met de andere draaiknop kan het balans tussen chat- en spelgeluid worden ingesteld.
zou ik ook wel op normale pc headsets willen zien.
Steelseries vind ik niks, geluid komt altijd te laat binnen, hopelijk met deze koptelefoon niet! Wil hem wel proberen
Dat komt door de latency en het meest voorkomende is de latency van 100-250ms. AptX-LL (Low Latency) schijnt dat op te lossen maar de koptelefoon en de transmitter moet dat wel hebben.
Of eigen 2.4GHz protocollen. Ik heb een Steelseries koptelefoon aan mijn PC hangen (draadloos), en die heeft echt nul latency, blijkt ook uit reviews. Als je met bluetooth gaat verbinden wordt het wel een ander verhaal. AptX-LL moet daar idd een oplossing voor zijn, maar die wordt nauwelijks ondersteund.
Zijn die 2.4GHz protocollen alleen voor de koptelefoons die er voor gemaakt zijn?
Yep, dat zijn eigen protocollen door de fabrikanten gemaakt (danwel door de fabrikanten van de chipjes die ze gebruiken), en niet als standaard bedoeld om met andere samen te werken.
Wordt deze headset door Steelseries gemaakt dan? (Oprechte vraag, ik weet niet of ik dit ergens gemist heb)

Daarnaast valt dit volgens mij wel mee, zolang je het maar bedraad of met de 2.4GHz-usb transmitter gebruikt.
Bluetooth heeft inderdaad een hoge latency, maar dat heeft eerder met het protocol te maken dan met Steelseries. Er zijn tenslotte nog weinig apparaten op de markt die low-latency ondersteunen (en andere aanvullende protocollen) we zitten tenslotte al op Bluetooth 5.0 maar de meeste apparaten zitten nog op 4.2.
(Beide ondersteunen low-latency, maar de meeste 5.0 apparatuur heeft ook ondersteuning voor low-latency)
We zitten tenslotte al op Bluetooth 5.0 maar de meeste apparaten zitten nog op 4.2.
(Beide ondersteunen low-latency, maar de meeste 5.0 apparatuur heeft ook ondersteuning voor low-latency)
Dan vraag ik mij af waarop brengt Microsoft eind Q1 2021 een headset op de markt die het verouderde bluetooth 4.2 protocol heeft? |:(
Ik heb een steelseries Artics 9x en ik moet zeggen dat het toch echt wel een lekker dingetje is.

Ik ervaar je kritiek dan ook niet, maar speel dan ook geen shooters of op competitief niveau.

Wel moest ik direct met de equalizer aan de gang, want de bass was er gewoon niet. Maar al met al gewoon een mooi dingetje.

Wel kijk ik met een schuinoog naar deze koptelefoon, want hij heeft eigenlijk alle features die ik verwacht van een (gaming) headset. Niet dat ik hem ga halen, maar een nieuw stukje techniek van een grote fabrikant vind ik bij voorbaat al interessant. Ben benieuwd naar de geluidskwaliteit. 100 euro is toch een stukje minder dan de 175 wat ik voor de steelseries heb betaald.
Die lage latency is er alleen met het custom protocol van Microsoft. Voor andere apparaten wordt Bluetooth 4.2 gebruikt en is er geen ondersteuning voor aptX o.i.d. (BT 5 zou lagere latency moeten hebben, voor aptX bestaat er een Low Latency variant)

De officiële website laat alleen SBC als ondersteunde codec zien.
oh raar steelseries heeft juist laagste latency als je de dongle gebruikt.

[Reactie gewijzigd door Amaze86 op 16 februari 2021 19:18]

Deze, met ANC (en BT5.1?) voor 199 Euro, Dat zou nog eens iets zijn. Mijn Sony WH1000XM3 pikt al het omgevingsgeluid op wat het onwerkbaar maakt voor meetings op kantoor of wanneer mijn vrouw ook thuiswerkt.

Los van dat, is deze nog wel serieus interessant om als headset voor homeworking en gaming lijkt me... 99 Euro, perfect prijs als de audio in orde is en de latency niet tegenvalt. Ik denk dat ik er wel eentje ga bestellen :)

Geen 3.5mm aansluiting zo lijkt? Dat vind ik dan wel weer een vreemde keuze... :/

[Reactie gewijzigd door venqwish op 16 februari 2021 19:25]

Als je XM1000 omgevingsgeluid oppikt dan kun je dat sowieso uitschakelen via de headphones app. Omgevingsgeluid wordt alleen maar opgevangen als dat zo ingesteld is.
Wel jammer dat je collega’s dan niks horen als je de mics uit zet :P
Inderdaad, ik bedoelde niet dat de ANC niet deftig werkt, eerder dat de mic die erop zit alles, maar echt alles oppikt. Dat werkt wanneer je helemaal alleen in een buro zit, maar als er iemand anders aan het praten is of er is omgevingsgeluid dan werkt het voor geen meter. Zonde want een goedkope headset is het niet...
Heb je een Nvidia kaart ? Zo ja, Nvidia broadcast instaleren. Die AI noise cancelling is bizar goed. Dus dat kan je toepassen en hebben je collega's geen last van jou achtergrond geluid. Voorheen heette het vorig jaar rond April RTX Voice. Je kan het ook toepassen op inkomende geluid, wat evengoed werkt. Zo heb ik een gillende baby kunnen wegwerken, maar ook een continu piepende stoel van een collega die hem maar weigert een oliebeurt te geven :-)
Vraag me af waarom ze niet voor bluetooth 5(.1) zijn gegaan
Zitten er efficiëntie of protocolwijzigingen tussen 4.2 en 5.1 voor geluid dan? Of is het vooral interessant op de specsheet? 5 bracht mesh en meer bandbreedte, maar de 4.2 bandbreedte is al voldoende voor dit soort headsets en de gebruikte codecs. De extra theoretische range van Bluetooth 5 zie ik ook niet als voordeel in dit specifieke geval.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 16 februari 2021 19:19]

Lower power voor hetzelfde resultaat, maar wrs zijn de BT chips voor 4.2 goedkoper dan die voor 5.x dus meer winst voor MS :)
Meer winst hoeft niet. Ze hadden ook gewoon het verschil tussen BT 4.2 en 5.x bij de prijs kunnen rekenen en hadden ze even veel winst. 100 euro klinkt natuurlijk wel beter als bijvoorbeeld 115 euro voor een gemiddelde consument die niet echt let op de specs.
Het gaat niet alleen om bandbreedte, maar ook over energieverbruik en volgens mij was dat juist veel minder met BT5. Ik meen dat vooral hoortoestellen hier profijt van hadden
Wat ik heb begrepen kan de Bluetooth 5.0 standaard (nog) geen geluid overdragen? Dat er daarom dus wordt gekozen voor 4.2

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 16 februari 2021 19:03]

Dat zou een rare reden zijn, want de laatste dongle dat ik had was BT5.0 en kon alleen maar geluid doen :/

> https://www.howtogeek.com...fferent-in-bluetooth-5.0/

[Reactie gewijzigd door Damic op 16 februari 2021 19:09]

Dan heb ik niks gezegd en weer wat geleerd. Bedankt.
raar aftershokz nieuwste headset werkt op 5.0
Vraag me af waarom ze niet voor bluetooth 5(.1) zijn gegaan
Welk toegevoegde waarde heeft het? 4.2 is zuinig genoeg, en snel genoeg om geen vertraging te veroorzaken.
Ik zou hem graag voor Teams willen gaan gebruiken. Op een ‘slechte’ dag heb ik hem dan uren op en draagcomfort en goed geluid is dan wel fijn. Een beetje Jabra headset kost al dik meer dan dit, ben benieuwd naar de reviews. Daarnaast zou het fijn zijn als Microsoft een USB dongle met hun proprietary protocol zou uitbrengen welke Teams optimized en certified is.
Yes yes yes! En wat ik ook fijn vind, is de dual-connectie met je telefoon. Kun je je muziek opzetten via de telefoon, en ook tegelijk seamless switchen naar een gesprek via Teams/Slack whatever..
Zou echt op zijn. Ik mis alleen nog ANC, dat zou het helemaal afmaken, maar dat zag ik zo 1-2-3 niet
Ik was net hetzelfde aan het denken!
Top, die kende ik nog niet. Bedankt voor de suggestie _/-\o_
Is er een optie om alleen een mic te gebruiken ipv dat je een headset eraan moet koppelen? Ik wil het geluid via me surroundset laten lopen, en heb dan alleen de mic nodig. Krijg dir nergens gevonden namelijk. (Xbox Series X)
Probleem is dat je het geluid alleen weg kunt filteren als je je surround op een echt laag volume zet. Daarom zie je die dingen nooit gebruikt worden zonder koptelefoon, want het gaat rondzingen als een gek.
De prijs is niet verkeerd voor draadloos koptelefoon met mic erin.
Ben benieuwd of deze koptelefoon overschakelt naar een "headset" modes en dus eigenlijk mono wordt wanneer je hem via bluetooth gebruikt op een pc?
Dit is zo belangrijk. Bluetooth koptelefoons gaan hier de mist in (met Windows toch). Het headset protocol voor communicatie is mono, omdat er bandbreedte moet zijn voor de mic input, maar daardoor klinkt het geluid erg bagger. Er is dan een apart profiel voor stereo, waar het geluid goed klinkt, maar dan moet je een andere mic gebruiken voor calls. Typisch lossen gaming headsets dit op door een usb dongle te gebruiken met een eigen protocol, maar met bluetooth heb je dit probleem op Windows altijd. Een telefoon heeft er bij mij nooit last van, dus het zou toch op te lossen moeten zijn? Geen idee waarom dit nog nooit gebeurd is.
Ben benieuwd of ze een oplossing hebben voor het probleem op PC dat je audio heel slecht klinkt als je zowel audio als je microfoon via Bluetooth gebruikt. Dan gaat die namelijk automatisch in headset-modus wat echt niet aan te horen is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True