Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Omzet Microsoft stijgt met 17 procent door clouddiensten en nieuwe Xbox-consoles

Microsoft verdiende in het vierde kwartaal van vorig jaar wederom veel meer dan de maanden ervoor. Dat kwam grotendeels door de groei in clouddiensten als Azure, maar ook door de nieuwe Xbox-consoles en het bijbehorende Game Pass-abonnement.

Microsoft behaalde in de laatste drie maanden van 2020 een omzet van 41,3 miljard dollar, omgerekend zo'n 35,6 miljard euro. Dat is een stijging van 17 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van een jaar geleden. Het bedrijf verdiende netto 15,5 miljard dollar of 12,8 miljard euro, een stijging van 33 procent.

Een deel van de omzetstijging kwam voort uit Xbox-diensten. Daar zag Microsoft een stijging van veertig procent. Het aantal Xbox-verkopen steeg met 86 procent. Ook de Xbox Game Pass-dienst is populair. Inmiddels zijn er daarvoor 18 miljoen abonnees; 3 miljoen meer dan in september vorig jaar. Dat zorgt ervoor dat Microsoft dit kwartaal voor het eerst een omzet van meer dan vijf miljard dollar ophaalde in de gamingdivisie.

De stijging komt daarnaast voort uit clouddiensten. De opbrengsten afkomstig van de Intelligent Cloud-afdeling van het bedrijf stegen met 23 procent naar een omzet van 14,6 miljard dollar. Specifiek Azure groeide met vijftig procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Ook andere clouddiensten, waaronder die binnen Office, deden het goed. Het aantal Microsoft 365-klanten steeg naar 47,5 miljoen, wat goed is voor een omzetstijging van zeven procent in die sector. De omzet afkomstig van de clouddiensten binnen Office steeg met 21 procent. Volgens ceo Sayta Nadella komt de stijging met name door de 'tweede golf van de digitale transformatie'.

Ook op de meeste andere vlakken steeg de omzet van het bedrijf, al was de stijging op Windows- en computerproducten minimaal. De oem-omzet van Windows-licenties steeg met slechts een procent en 'commerciële Windows-producten' met tien procent. De omzet uit advertentie-inkomsten en Surface-producten stegen met respectievelijk twee en drie procent.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

27-01-2021 • 15:15

78 Linkedin

Submitter: madcrow

Reacties (78)

Wijzig sortering
Bijzonder dat 31 miljard dollar ineens 35 miljard euro is - dat is denk ik andersom ;)
Ik vind het knapper dat ze die omzet hebben behaald in Q2 van 2021, blijkbaar maakt MS naast windows en XBOX ook glazen bollen :o
Q2 van het Financieel jaar en niet kalenderjaar ;)
Die 31 miljard zou 43,1 miljard moeten zijn, wat wel weer ongeveer 35 miljard euro is. Heb het even gemeld via Omzet Microsoft stijgt met 17 procent door clouddiensten en

...en het is aangepast :+

[Reactie gewijzigd door JackSparrow op 27 januari 2021 15:45]

Ben benieuwd naar de cijfers van de XBOX SERIES S/X verkopen.
Plusminus 2,4 miljoen tegen 4 miljoen en een beetje voor de Playstation.
Dat is voor beide minder dan de vorige generatie, als dat de cijfers voor 2020 zijn. Had verwacht dat de Series S het toch een stuk beter zou doen met die prijs.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 27 januari 2021 15:45]

Volgens mij breekt de ps5 nou juist een record:

https://www.androidheadli...records-with-the-ps5.html

Ze verkopen nu nou juist meer. Komt vooral door covid-19
Heeft vast niets met beschikbaarheid te maken…
Voor Series S waarschijnlijk niet, want die heb ik al best vaak 'op voorraad' gezien.

Maar de PS5 is volgens mij nooit langer dan 10 minuten te koop geweest :P (al meerdere keren achter het net en 1 keer bingo, maar vrienden tot dusver alleen maar pech).

En zoals @snefkens al zegt, de PS5 breekt record na record. Dus het lijkt me wat overdreven om te stellen dat PS ineens enorm inlevert.

Xbox doet het vooral een stuk beter met de Series dan de One. Dikke verrassing zeg :P
Phil heeft een hele generatie kunnen voorbereiden en hoeveel miljarden van Microsoft gekregen om dit allemaal te bouwen?
Dat is toch heel netjes, aangezien de PS4 al een hele voorsprong had en je niet snel van PS naar XBOX stapt.
Ken er meerdere. Vooral Game Pass heeft mensen overgehaald maar ook omdat de Series X krachtiger is.
Aan het begin van de vorige generatie was de PS4 krachtiger dan de Xbox One, en Xbox had wat slechts publiciteit. Ze zijn nu met een inhaalslag bezig en veel mensen die van Xbox 360 naar PS4 zijn gegaan zijn nu weer terug bij Xbox.
Correctie: omdat de Series X op papier krachtiger is. In de praktijk toont bijvoorbeeld Digital Foundry aan dat tot nu toe bij alle games, op Hitman 3 na, de PS5 betere prestaties levert dan de Series X.
Beetje overdreven om dat te zeggen dat de PS5 bij alle games op eentje na betere prestaties levert. Dat is namelijk niet zo. Vooral niet bij backwards compatibility.
Beetje overdreven om dat te zeggen dat de PS5 bij alle games op eentje na betere prestaties levert. Dat is namelijk niet zo. Vooral niet bij backwards compatibility.
Dat is echt het tegenovergestelde van wat Digital Foundry zegt.
Waar bazeer jij jouw claim op? Want ik neem DF vrij serieus in hun test methodiek.

'alle' is overigens incorrect (dat is natuurlijk vrijwel onmogelijk), maar volgens mij gaat het wel om 'een groter deel'.
Volgens mij heeft Xbox er op een bepaald moment zelfs officieel op gereageerd. Dat ze onderzoeken waarom games beter draaien op PS5 dan Series X.

Persoonlijk doet het me niet zo heel veel, maar Xbox heeft natuurlijk nogal hoog van de toren geblazen over de kracht van de SX en dat blijkt in de praktijk dus tegen te vallen.
Net zo overdreven als zeggen dat de Xbox krachtiger is...
Zaken zijn niet zwart-wit. Het ene spel zal beter draaien en de andere weer iets minder.

In de praktijk merk je er toch geen fluit van...
Juist BC laat de PS5 zien dat men had verwacht dat het slechter zou zijn bij de PS5, maar het tegendeel bewijst juist dat dit niet het geval is. Op 2 VR games na en Warzone die en native versie nodig hebben, draaien alle games in BC op 60fps.

Daarnaast is BC games van 2 verschillende platformen niet echt iets om te vergelijken omdat ze beide andere methodes gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 27 januari 2021 19:04]

Zo ook ik! Man man man, alles behalve spijt! Gamepass en Quick resume zijn echt geniaal :)

Ik krijg mijn avonden wel om tijdens deze restricties!
Hier precies die route afgelegd behalve dan dat de vorige gen er voor heeft gezorgd dat de pc weer mijn main platform is geworden. Heb de PS4 en Pro gekocht, maar het is de gen waar ik het minst mee heb en de PlayStation exclusives deden mij vrij weinig.Niet dat dit bij MS heel anders zal zijn :)

Nu dus weer een Xbox Series X naast de pc voor gamepass (niet alle games komen op de pc gamepass), mijn oude games via bc en nu kan ik Epic exclusives ontwijken :+

Fijn om weer een console te hebben die niet als een grote stap terug voelt.
Ik geef aan dat Xbox bezig is met een inhaalslag qua marktaandeel. Niet meer en niet minder. Wil je dat ontkennen? Lol.
Ik zie als buitenstaander in deze "discussie" eigenlijk vooral het tegenovergestelde ;)
Haha nogal, hij ziet mensen praten over dat de xbox een goede start maakt en dat mensen in hun omgeving overstappen naar xbox (of terugkomen) en komt vervolgens met gestrekt been in om te vertellen dat Playstation superieur is, over fanboy gesproken. Dat hij zijn bericht met AMEN! afsluit zegt wel genoeg.

Xbox zal de komende jaren ook genoeg games gaan pushen.

Denk aan Elders scrolls, Starfield, Fallout, Doom, Wolfenstein, Indiana jones, Perfect dark, Halo infinite, Avowed, Fable, Forza, Gears, State of decay, Everwild, Hellblade en zo kan ik nog wel ff doorgaan. En dan te bedenken dat al deze games day 1 op gamepass beschikbaar komen.

Ja het duurt nog even voordat de eerste games releasen, maar ik verwacht vanaf de eerste releases dat we elk half jaar wel een first party titel kunnen verwachten.

Ze staan er een stuk beter voor dan bij de launch van de xboxone in 2013. Zo dan..

[Reactie gewijzigd door swoutr op 27 januari 2021 17:20]

Die stunt met Bethesda en MS zag ik niet aan komen maar dolgelukkig dat het gebeurt is :D Fallout en Elder scrolls zijn 2 van mijn favoriete series en de Fable is een 3de en Avowed en Everwild en Hellblade laat maar komen het geld staat al gereserveerd!
Gaan we nu politiek correct doen? Of mag amen anno 2021 ook niet meer?
Het feit is dat beide de PS5 met disc en zonder disc meer verkocht hebben omdat er meer gefabriceerd zijn en dus meer verkocht zijn maar net als dezen is de Series X ook overal uitverkocht ;)

De Series S is een ander verhaal die verkoopt inderdaad minder dan de PS5 en Series X omdat de consument het hele onzin verhaal (dynamisch en checkerboard is geen native en continue) van 4K en 60 framerate slikken en daarom de Series S van 300€ laten liggen en zelfs meer uitgeven dan de officiële 500€ voor PS5 en Series X.
Er zijn denk ik toch redelijk wat gamers overgestapt naar Xbox omwille van de Series X (krachtigste console) en Series S (idezle Gamepass console). Heb ook al enkele vriendin die al een PS5 hebben (of gaan kopen) en daarbij ook een Series S kopen enkel en alleen voor Gamepass.
Die geven ze niet vrij. Ze geven al jaren geen cijfers meer van het aantal verkochte consoles.
Vgchartz is juist niet betrouwbaar, het zijn willekeurige schattingen, aangevuld met echte cijfers.
Vijf miljard dollar uit de gamedevisie - wow! Benieuwd hoeveel ze netto overhouden binnen de gamedevisie, maar na recente gigantische overnames zal het niet aan de content liggen.

Blijft ook gigantisch veel value wat je krijgt voor de game-pass, vooral de variant met de games van EA erin. Althans - als ze niet het terugdraaien van de prijsverhoging... terugdraaien.

Oh, leuk feitje uit de FY21Q2 nummers/artikel: "Windows OEM revenue increased 1%". Die hebben heel erg hun best gedaan de laatste paar dagen om boven de 0 uit te komen ;) Surface & search kwamen ook precies op 1% uit in constant currency:

Surface revenue increased 3% (up 1% in constant currency)
earch advertising revenue excluding traffic acquisition costs increased 2% (up 1% in constant currency)

[Reactie gewijzigd door Sneek op 27 januari 2021 15:20]

Correctie: zal het niet aan de kwantiteit van de content liggen, de recente overnames zeggen uiteraard niets over de kwaliteit van de content.

Overigens had de prijsverhoging bij mijn weten betrekking op XBOX live en niet op Gamepass, dat daar ook prijsverhogingen zullen komen is iedereen het denk ik wel over eens.

Verder absoluut mooie cijfers ik heb alleen niet zo'n gevoel bij de stijging van 86% verkopen XBOX consoles. Dit wordt volgens mij afgezet tegen dezelfde periode vorig jaar en ik vraag me af wat het zegt over het succes van de gaming divisie als je de verkopen van Series S/X in hun eerste maanden afzet tegen de verkopen van de One in het laatste jaar.
Wat een onzin correctie. Ik zeg letterlijk "zal het niet aan de content liggen", "gigantisch veel value wat je krijgt voor de game-pass" en verwijs naar recente overnames. 'Value' is een combinatie van kwantiteit, wat je van die kwantiteit vindt, in verhouding tot wat het kost.

De xbox live prijsverhoging is geannuleerd.
Over een prijsverhoging voor gamepass is niet "iedereen het over eens".
Vijf miljard dollar uit de gamedevisie - wow! Benieuwd hoeveel ze netto overhouden binnen de gamedevisie, maar na recente gigantische overnames zal het niet aan de content liggen.
Dat sowieso.

Maar ik zou ook wel een breakdown willen zien van die omzet. Want ik zie in allerlei artikelen vooral percentrages tov eerder. Maarja, dat zegt natuurlijk heel weinig.

Want, correct me if Im wrong, maar 18 miljoen game passers. Dat komt in het meest positieve geval (Ultimate) op 3 miljard p/jaar? Dat haalt Rockstar op met 2 games ofzo?

Hardware wordt ook genoemd, maar zo absurd veel hardware hebben ze toch niet verkocht?
Ik heb nog geen artikel gevonden waar echt alles duideijk in uitgeplitst was in ieder geval.

Je kunt er niet omheen uiteraard dat Microsoft zijn voorgaande generatie aan alle kanten voorbijgaat. Ik vind zelf gamepass weinig boeiend (tot nu toe), maar het is nu al meer een ding dan de Xbox One ooit was.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 28 januari 2021 09:13]

"De omzet afkomstig van de clouddiensten binnen Office steeg met 21 procent. "

Hier heb je ook meteen het antwoord op de vraag waarom Samsung gestopt is met SD opslag en dus een deel van de klanten het voortaan met Cloudbased opslag zal moeten doen.
Samsung speelt samen met MS en ze pushen Onedrive ook.
Heel jammer maar met veel zaken kijkt Samsung naar Apple en die hebben gezien dat Abo's het verdienmodel van de toekomst zijn.
Ze hebben nu zelfs Samsungcare (lekker origineel) en je ziet ze steeds meer schuiven naar een optimaal verdienmodel. Logisch want daar draait het om als commercieel bedrijf maar tegerlijkertijd zie je steeds meer mensen Switchen en verliest Samsung zijn glans in de Android strijd.
Daar waar het pak hem beet 5 jaar geleden nog Samsung de publieks favoriet was in het Android kamp zien we dat toch de laatste jaren wel flink minder worden omdat ze steeds minder ergens voor staan.

En ja, dat is heel Jammer.
heel jammer? hadden ze maar niet zo duur als Apple moeten worden.
Tja, de prijs is enorm gestegen terwijl ze steeds minder features bieden.
Prijs kwaliteit is in dit segment wel verdwenen als je kijkt naar de A serie en dan vergelijkt.

Maar je hebt gelijk, ze zijn net zo duur geworden ... Dat is een feit.
vroegah had je nog tijden dat je een flagship tel had voor 600 en dat was dan ook steeds met innovatieve nieuwe features. Nu heb je voor €200 een smartphone die 85% dezelfde bied als de flagship van €1000
Helemaal waar. Je betaald gewoon vreselijk veel net dat beetje beter.
Hetzelfde als met auto's eigenlijk. Je koopt een nieuwe auto voor 11K euro tot rustig een Half miljoen euro en je betaald steeds meer voor de kleinere verschillen want ze brengen je allemaal van A naar B.
Door de Corona uitbraak verliezen veel landen nog meer geld dan ze gewend waren (wat ze misschien dan wel gaan bijdrukken) maar de mega-grote bedrijven (oa tech-reuzen) halen nu juist veel meer geld naar binnen. Nu is het wellicht te kort door de bocht om te zeggen dat dit alleen door de Corona uitbraak komt.
Maar het maakt niet uit waardoor; het betekent dat het grote geld nog verder de richting van dit soort bedrijven schuift. En of landen dat blijven accepteren is de vraag....

En ik misgun MS echt niet dat ze geld verdienen met Xbox + games. Alleen zie je dat de grote spelers de markt gaan domineren (wat dan ook niet mag als het een monopolie zou worden). MS neemt bekende game-studio's over omdat ze daar nu eenmaal de middelen voor hebben.
Disney heeft een gelijksoortige tactiek laten zien: als je zelf niet eens zo relevant meer bent maar nog wel bulkt van het geld, dan koop je relevante bedrijven op.
Op zich geen nieuwe tactiek maar dankzij de enorme grootte van dit soort bedrijven is wel veel meer mogelijk dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door Tintel op 27 januari 2021 16:23]

Klein foutje in het artikel: de CEO van Microsoft is Satya Nadella, niet Sayta.
Ik overweeg ook om een xbox te halen ipv de ps5. maar ik wacht er zoiezo nog 1+ jaar op voordat ik de keuze maak.
eigenlijk hoop ik dat ik kan wachten op de nieuwe versie van beide consoles (dus de slim versie)
en hopelijk dan ook dat de ps5 weer naar zwart gaat.
Als ik jouw was een Series S halen voor 300€ nieuw of 270€ tweedehands want voor de prijs en prestatie verhouding is het een veel betere machine dan Series X en PS5 Discversie voor 500€

Daarbij komt de Phats zullen over 2 jaar wel vervangen worden met Slim en of Pro versies en kun je dan weer tussen 400€ a 500€ uitgeven en misschien gaat de Pro versies wel 600€ kosten.

Mij bevalt de Series S uitstekend met een vloeiende 30 tot 60 framerate gameplay op 1080P en dat klinkt mager tegenover 4K en 60 framerate van PS5 en XSX maar die resoluties en frames zijn dynamische en niet continue..
Toch blijft de instap onedrive of cloud voor consumenten aan de hoge kant € 99,- voor een familie pakket. Met een eenmalige aanschaf ben je wel voordeliger uit maar heb je weer geen optie tot redelijke, geprijst, cloudopslag.

Microsoft breng aub meer diversiteit aan in de prijzen en mogelijkheden. Het lijkt wel alsof bedrijven beter af zijn met de prijzen dan het individu.
Toch blijft de instap onedrive of cloud voor consumenten aan de hoge kant € 99,- voor een familie pakket. Met een eenmalige aanschaf ben je wel voordeliger uit maar heb je weer geen optie tot redelijke, geprijst, cloudopslag.

Microsoft breng aub meer diversiteit aan in de prijzen en mogelijkheden. Het lijkt wel alsof bedrijven beter af zijn met de prijzen dan het individu.
je neemt dan ook wel meteen de duurste variant als voorbeeld met 6 licenties voor office inbegrepen.
dan wordt het ineens wel heel goedkoop als je die meetelt.
Niks in vergelijking met Gamestop. :+


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.