Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Surface Duo krijgt ontgrendelbare bootloader en drie jaar Android-upgrades

Microsoft geeft de Surface Duo een ontgrendelbare bootloader en belooft om drie jaar lang Android-upgrades voor het toestel uit te brengen. De smartphone komt volgende maand uit met Android 10, maar krijgt dus ook versies 11, 12 en 13.

Behalve Android-upgrades krijgt de Surface Duo gedurende die periode ook beveiligingsupdates, meldt XDA-Developers op basis van informatie van Microsoft. Het is onduidelijk of het gaat om maandelijkse updates, maar het bedrijf is het eerste jaar in elk geval verplicht om elk kwartaal een beveiligingsupdate uit te brengen.

Dankzij de ontgrendelbare bootloader kunnen gebruikers mods en custom roms installeren. De prijs van 1400 dollar zal de ontwikkkeling van een community rond custom roms wel in de weg staan, denkt XDA-Developers. Ook heeft Microsoft er niet bijgezegd of met het ontgrendelen van de bootloader de garantie komt te vervallen, maar dat ligt niet voor de hand.

De Surface Duo komt volgende maand uit in de Verenigde Staten, maar er is nog niets bekend over een release in andere landen. Het is de eerste Android-telefoon in de Surface-lijn van Microsoft. De smartphone heeft twee 5,6"-schermen met 4:3-verhouding aan de binnenkant. De Surface Duo is uitgerust met de Snapdragon 855-soc van vorig jaar en heeft oledschermen met een resolutie van 1800x1350 pixels per stuk. De telefoon heeft één camera aan de achterkant: een 11-megapixelsensor met een f/2.0-lens. Het toestel heeft twee accu's, goed voor een capaciteit van 3577mAh. Dichtgeklapt heeft de vouwtelefoon afmetingen van 145,2x93,3x9,9mm. Het gewicht is 250 gram.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

14-08-2020 • 08:14

166 Linkedin

Reacties (166)

Wijzig sortering
3 jaar updates voor een apparaat dat 1400 dollar kost vind ik echt behoorlijk karig.

Vergelijk dat eens met iOS waar met de aankomende nieuwste versies nog de 6S uit 2015 ondersteund wordt.

Had van Microsoft wel meer verwacht eigenlijk. Maar aan de andere kant, ze waren met hun eigen mobiele OS ook niet hoogvliegers op dit aspect.
De vraag is natuurlijk ook of dit volledig bij Microsoft ligt of ten dele bij Google omdat ze ondersteuning voor oudere hardware stop zetten in nieuwere versies van Android. En let wel iedereen in de commentaren praat hier over updates, maar het gaat over upgrades. Dus een volledige versie nummer omhoog, niet security patches (wat updates zijn).
Is dit nog steeds een verreiste sinds project treble? Dat fabrikanten moeten blijven ondersteunen. Is het niet mogelijk dat google, in geval van een nieuwe upgrade, ook legacy ondersteuning kan blijven gebruiken?
Wat met project treble minder belangrijk is geworden is dat Qualcomm de chipset blijft ondersteunen. De drivers die Qualcomm voor de Snapdragon 855 voor Android 10 kunnen nu gebruikt blijven worden voor Android 11 en verder omdat die vendor implementatie nu los staat van het Android framework. Wel moet de fabrikant van de telefoon, de OEM (in dit geval Microsoft) de Android update pushen naar gebruikers. Vaak/altijd zitten er in het Android framework wijzigingen van de OEM en die moeten ze weer opnieuw toepassen op de nieuwe Android versie.

Tegenwoordig geldt het ook andersom en hoeft de OEM (Microsoft) ook niet perse meer een update uit te brengen als Qualcomm een update wil uitbrengen. Updates van de GPU drivers kunnen namelijk via Google Play (als daar ondersteuning voor is). https://www.androidauthor...r-updates-phones-1096423/
Dus wat je zegt onderschrijft dat 3 jaar ondersteuning een keuze is van Microsoft en niet komt door beperkingen van Google en/of Qualcomm. Wat @gedonie hierboven schrijft is dus gewoon niet juist (dat Google ondersteuning voor oudere hardware stopzet in nieuwere Android versies).

De beperkte ondersteuning is gewoon een economische zaak. Het aanpassen van een nieuwe versie voor het toestel kost gewoon developer tijd en dus geld. En dit toestel is natuurlijk geen standaard apparaat door de vorm en speciale functies. Dat levert allemaal (mogelijke) complicaties op in het programmeren en dus ruimte voor bugs.

Daarnaast wordt dit toestel geen enorme hit en blijft het waarschijnlijk bij zeer lage volumes. Daardoor worden de kosten voor de ondersteuning over een klein aantal toestellen verdeeld.

Overigens blijf ik na mijn Lumia 950XL ervaring maar even weg van Microsoft telefoons. OK, daar ging het om een heel nieuw toestel, maar dat durfden ze dan wel naar kopers te duwen ondanks een hele reeks ergerlijke bugs. Zelfs na twee jaar stonden daar nog bugs van open. Dus ik laat deze maar even aan mij voorbij gaan.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 14 augustus 2020 10:28]

Het is wel mogelijk dat Microsoft nog jaren langer beveiligsaanpassingen zal blijven uitbrengen, nadat het gestopt zal zijn met het uitbrengen van nieuwe versies van Android (Android 14 of hoger).
Is dat zo dat Google ondersteuning voor oude apparaten stop zet? Ik heb been Android en verdiep me er dus ook niet in maar zie meer dan regelmatig hele nieuwe versies van Android uitkomen voor toestellen die volgens de fabrikant al lang niet meer upgradeable waren. Had nooit het idee dat Google daar in ieder geval een zegje over had gezien drivers, indien publiek beschikbaar, gewoon ingeladen konden worden?
In dit geval moet je inderdaad ook naar Google kijken. Het beleid daar is dat een device drie upgrades moet kunnen krijgen. Daarna wordt compatibiliteit niet meer "gegarandeerd", Gegarandeerd tussen aanhalingstekens, want de hardware (geheugen) eisen kunnen op zo'n manier omhoog gaan dat het mogelijk is dat niet alle devices daar aan kunnen voldoen bij een eerdere update. Voor de Surface zal daat wel meevallen, die heeft wel voldoende geheugen aan boord.
Drivers voor oudere onderdelen worden na een aantal jaar gewoon niet meer geupdate.
Naast de upgrades worden ook beveiligingsupdates uitgebracht. Daar wordt niets over vermeld, maar als men daar tot vijf of zes jaar na het van de markt halen mee doorgaan, doet Microsoft het gewoon netjes.
Dat de laatste jaren geen upgrades naar een nieuwe Android versie worden geleverd vind ik niet zo belangrijk. Het belangrijkst is dat het toestel nog veilig gebruikt kan worden. Na drie à vier jaar is de Surface-duo toch dermate verouderd (en afgeschreven) dat de liefhebbers liever het hele systeem vervangen. Wie dat liever niet doet kan vermoedelijk ook nog wel met een iets verouderde Android versie leven.
Maar hoe lang heb je dan nog security updates na de installatie van de laatste upgrade? Zijn daar garanties van?

3 jaar is natuurlijk ook alleen van toepassing voor de mensen die het meteen bij introductie kopen.

Zo zou ik nu nog de iPhone SE 2020 aanraden maar over 3 jaar moet meer.
Wat hieronder dus ook al ter sprake komt maar volgens mij ligt het niet eens aan google maar eerder aan qualcomm die na een x aantal jaar geen updates geeft voor oudere processoren. Maar wie dan ook de schuld heeft, het resultaat is het zelfde een te korte update traject. Na 3 jaar en je hebt de dan laatste android versie kan je natuurlijk ook een aantal jaar verder. Want de software blijft nog wel 3 jaar daarna ondersteund worden (volgens mij vragen de meeste applicaties nog steeds android 5 of hoger.

Ik ben dit jaar serieus apple aan het overwegen, ben geen fan van het gesloten character: gebrek aan widges (wat mogelijk beter word met aankomende update), custom backgrounds etc. Garantie beleid.
Gebrek aan expansie poorten: sd kaart, of plug and play samen met windows.
Laatste iphone was een iphone 5, dat was geen succes.
Heb je een voorbeeld waar Google ondersteuning voor oudere hardware stop heeft gezet in Android?
Het is toch meer dan de ondersteuning van de meeste fabrikanten (2 jaar updates en 1 upgrade gegarandeerd). Juist met hun eigen mobiele OS waren ze goed bezig trouwens, elke Windows Phone 8 telefoon kreeg alle updates en upgrades, en de meesten ook nog de Windows 10 Mobile upgrade. En dan de updates rechtstreeks vanuit Microsoft die daarbij horen. Het enige probleem is dat ze nooit goed grip hebben weten te krijgen, en uiteindelijk moesten stoppen met het mobiele OS.
“Juist met hun eigen mobiele OS waren ze goed bezig trouwens”
Dat is de geschiedenis een stuk rooskleuriger navertellen dan dat ie daadwerkelijk was. Er was geen upgrade mogelijk van Windows Mobile 6 naar Windows Phone 7. Er was vervolgens geen upgrade mogelijk van 7 naar 8.

Daarbij was Microsoft tot het laatste moment vaag hierover, waarschijnlijk expres om de verkoop van nieuwe toestellen niet te doen kelderen. Zo kwam de Nokia Lumia 900 tussen maart en juni 2012 uit (afhankelijk van de regio), en liep het in oktober datzelfde jaar achter de feiten aan met de release van Windows Phone 8. Er was immers geen upgrade mogelijk. Na de nogal flauwe Windows Phone 7.8 release hield het op voor toestellen als de Nokia Lumia 900, die toen amper een jaar oud was. Windows Phone 8-apps draaiden niet op Windows Phone 7.x. Als Nokia Lumia 900-eigenaar kan ik me nog boos maken over die gang van zaken destijds.

Lang niet alle telefoons kregen een upgrade naar Windows 10 Mobile.

[Reactie gewijzigd door Redepi op 14 augustus 2020 13:40]

De meerderheid van de WP8 toestellen hebben geen Windows 10 Mobile gekregen. En dan hebben we het alleen nog maar over de hoeveelheid modellen. Ik denk dat als je gaat kijken naar de totale hoeveelheid verkochte toestellen, dat misschien 20% een upgrade heeft gehad, en dat is echt al optimistisch, gezien alle oudere toestellen, waaronder zeer populaire modellen, nooit de upgrade hebben gehad, waaronder mijn Lumia 920.

WP7 toestellen kregen de upgrade helemaal niet.

Begrijp met niet verkeerd, ik was positief over de support vanuit Microsoft, zeker destijds toen Google het nog slechter deed. Maar het is niet zo mooi als jij nu schetst.
3 jaar upgrades is inderdaad was weinig voor die prijs. Aan de andere kant weet ik niet hoeveel Microsoft hier aan kan doen. Voorheen was het in elk geval zo dat upgrades vaak onmogelijk gemaakt werden door derde leveranciers van componenten die gewoon weigerden om een driver te maken voor het nieuwe systeem. Je kan zo'n upgrade natuurlijk pas pushen als je álle drivers voor je nieuwe systeem binnen hebt... Of dit nog steeds zo is weet ik niet.
"Je kan zo'n upgrade natuurlijk pas pushen als je álle drivers voor je nieuwe systeem binnen hebt... Of dit nog steeds zo is weet ik niet. "

Volgens mij kan het ontbreken van drivers niet het probleem zijn, kijk naar LineageOS dat talloze oude modellen ondersteunt op de nieuwste / een na nieuwste Android versie. Bijvoorbeeld een Oneplus Two (toch echt al een oud beestje) draait 100% perfect met LineageOS 17.1, wat Android 10 levert.

Heel soms lees je over niet functionerende componenten (bijv. de stylus ondersteuning van de Samsung Note lijn was geloof ik een tijdje een probleem), maar ik heb de indruk dat dat meer te maken heeft met een gebrek aan beschikbare tijd van de (onbetaalde?) ontwikkelaars dan met het ontbreken van drivers...
Maar hoe zit het met de kernel versie op die apparaten? Google heeft kernel en userland van elkaar losgetrokken waardoor het eenvoudiger is om naar de nieuwste versie van Android te gaan. Maar dat betekend ook dat je soms toestellen hebt met oude kernels die niet opgeloste maar wel ernstige kwetsbaarheden bevatten.
Ik dacht dat het opensource zijn van de drivers het probleem is waarom een oud toesten wel of niet ondersteunt wordt.
Bij mediatek was dit vroeger dikwijls een probleem, weet niet hoe ze dit tegenwoordig doen.
Maar dan heb je het over veel drivers die door developers reverse-engineered zijn.
Als hardwareleverancier kun je je hardwarecomponenten leveren met de voorwaarde dat de telefoonfabrikant enkel officiële driver daarvoor gebruikt. Dan kan je nog zo'n grote afdeling hooggetalenteerde ontwikkelaars hebben, wanneer de voorwaarden zeggen dat je zelf geen drivers mag maken, houdt het op. Dat probleem heeft LineageOS niet, omdat het zelf gee telefoons maakt.
Volgens mij was dat ook een probleem voor de FairPhone, om componenten te vinden waarvoor een lange support mogelijk was.
Heel soms lees je over niet functionerende componenten (bijv. de stylus ondersteuning van de Samsung Note lijn was geloof ik een tijdje een probleem), maar ik heb de indruk dat dat meer te maken heeft met een gebrek aan beschikbare tijd van de (onbetaalde?) ontwikkelaars dan met het ontbreken van drivers...
Dat denk ik ook. Kijk maar bijv. AmigaOS: naast het moderne AmigaOS 4 krijgt ook AmigaOS 3.1 uit de 1993 nog steeds grote upgrades van Hyperion (de huidige maker van AmigaOS). En dat is pas écht oeroude hardware. Dus er is veel meer mogelijk dan men denkt.
Maar ook wel eenvoudigere hardware, dus gemakkelijker om drivers voor te schrijven. En misschien ook meer open?
Dat kan, maar Hyperion is geen groep vrijwilligers of zo, het zijn allemaal vaste, betaalde medewerkers. Dus het kost hoe dan ook geld voor ze om dit te doen en ook nog allemaal te testen, en dat op hele oude hardware binnen een niche. Dus makkelijk of moeilijk, het toont hoe dan ook aan wat er allemaal mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 augustus 2020 12:34]

Dit is inderdaad nog steeds het issue. De reden dat Apple hier geen last van heeft is dat zij zelf de hardware maken en dus ook de drivers. Dat is niet het geval voor het merendeel van de Android producten. Samsung zou met zijn eigen chips een eind moeten komen, maar zij maken vaak nog steeds gebruik van onderdelen er omheen die niet door Samsung gemaakt zijn.

Tja, als Android op dit niveau Apple wil verslaan zal Google moeten komen met eigen hardware (pixels zijn geen eigen hardware). Alternatief zie ik chinese telefoons in de komende jaren de mogelijkheid krijgen, maar ja, die mogen dan weer geen google play doen, da's ook niet handig.

[Reactie gewijzigd door belal op 14 augustus 2020 08:51]

Samsung zou met zijn eigen chips een eind moeten komen, maar zij maken vaak nog steeds gebruik van onderdelen er omheen die niet door Samsung gemaakt zijn.
Apple maakt ook gebruik van chips van derden. Van de camera tot de modems zitten ook iPhones vol van 3rd party hardware.
Maar door de grote afname kunnen zij natuurlijk wel eisen dat ze bijvoorbeeld de broncode van de drivers krijgen. Dan kunnen ze er zelf voor blijven zorgen dat deze blijven werken.
Samsung is anders ook een enorme afnemer. Ik denk niet dat die fabrikanten van onderdelen hun broncode aan Apple afstaan want dat zijn ook geen kleintjes ofzo. Apple gebruikt bijvoorbeeld modems van Intel. Camera chips komen van Sony. Die bedrijven gaan echt niet Apple hun broncode geven zodat Apple dan zijn eigen producten daarop kan baseren.

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 14 augustus 2020 10:34]

Klopt, maar dat is een beperktere set dan de wildgroei aan Android devices met nog meer wildgroei aan hardware.
Voorheen was het in elk geval zo dat upgrades vaak onmogelijk gemaakt werden door derde leveranciers van componenten die gewoon weigerden om een driver te maken voor het nieuwe systeem.
Dat kan Microsoft natuurlijk onderdeel maken van wat ze afnemen. Daar betalen ze dan een premium voor, maar gezien je klanten ook al een premium betalen zou dat geen probleem moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2020 08:52]

Hoe weet jij of die leveranciers dat überhaupt willen maken voor een premium? Microsoft maakt een vrij kleine afname dus zoveel mogelijkheden hebben ze niet bij die fabrikant.
Ook is er niet 1 component dat moet worden geüpdate, nee het zijn er meerdere.
Samsung telefoons van die prijs krijgen ook maar 3 jaar major software updates?
Maar aan de andere kant, ze waren met hun eigen mobiele OS ook niet hoogvliegers op dit aspect.
Ondersteuning van Lumia's duurde doorgaans een 5 a 6 jaar, wat in der tijd langer was dan Apple.
Yep, 5 of 6 jaar ondersteuning.
Anderzijds: de accu's gaven het vrij snel op, en ondanks dat je deze kon verwisselen (op zich: fantastisch!), waren ze al snel niet meer verkrijgbaar (noch bij Nokia, noch bij MS), zodat je moest overstappen naar brakke accu's van derden (heb nooit een goeie gevonden, stuk of drie, vier gekocht, waren ook lastig te vinden). Waardoor m'n L650 (meen ik, als ik me het nummer goed herinner) en L950, waar ik op zich blij mee was, alsnog gammele toestellen werden.
MS moet dus beide zaken op orde krijgen, hardware- én software-ondersteuning.
Dat heb ik nog nooit gezien (heb hier nog een Surface RT, raar genoeg weer wél met prima accu (sinds 2013 ofzo), maar waar eigenlijk nooit andere toepassingen voor zijn uitgekomen omdat ze het ecosysteem rap verlaten hebben).
Hetzelfde had ik met mijn L950, maar weer niet met mijn L640. Ik vermoed dat het ook lag aan optimalisaties van het OS (10 was iets aan de buggy kant in het begin geloof ik dus misschien ook minder efficiënt?) maar vooral aan de cpu. De cpu's van de L950 en L950XL schenen ook snel warm te worden. In het geval van de L650 was het ook nog is dat de batterij een stuk kleiner was dan die van de L640.
Er is een verschil in wat je op voorhand aankondigt en wat je in praktijk (extra) levert. Afaik blinkt Apple met name in dat laatste uit, maar krijg je geen belofte vooraf van die orde.

Uiteraard is die praktijk wel datgene wat een hoop waarde biedt voor consumenten.
Inderdaad. Totnutoe doet Apple het goed met upgrades, maar zonder belofte kunnen ze bij wijze van spreke ook morgen ineens besluiten de ondersteuning voor de iPhone 11 te stoppen.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 14 augustus 2020 11:55]

3 jaar updates voor een apparaat dat 1400 dollar kost vind ik echt behoorlijk karig.

Vergelijk dat eens met iOS waar met de aankomende nieuwste versies nog de 6S uit 2015 ondersteund wordt.
Ik hoor deze dooddoener heel veel over iOS, maar als puntje bij paaltje komt zijn die oude iPhones allemaal ontzettend traag als je de updates blijft installeren. Dat zal wel bewust zijn, zodat je wat nieuws koopt, maar hoe gelukkig word je van een nieuwe iOS-versie als je telefoon onbruikbaar traag wordt?

Beveiligingsupdates, die zijn belangrijk. Ik snap niet waarom iedereen zich zo blind staart op major Android-updates, dat voegt alleen wat functionaliteit toe die je waarschijnlijk toch niet lekker kunt draaien op je oude hardware.
Ik heb de 6s. Is zeker langzamer geworden over de tijd heen, maar niet "ontzettend traag". Het komt bij mij waarschijnlijk ook door de eeuwen-oude batterij, waar als je even 100% cpu van vraagt hij gewoon uitvalt als-ie rond de 30% zit. Heb de throttle-toggle aangezet zodat dat niet gebeurt, maar dat maakt de telefoon wel trager tijdens piekbelasting.

Ik deel jouw mening niet. Ik vind het ongelooflijk dat deze 5-jaar-oude telefoon gewoon nog iOS 14 draait, en redelijk soepel ook nog.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 10:37]

Off-topic: waarom niet de batterij vervangen?
Ik zou dat eigenlijk moeten doen, maar omdat hij nog steeds wel redelijk lang mee gaat met die throttling, is het nét niet genoeg om dat te doen. En ik wacht even de iPhone 12 af, om te kijken of ik voor die ga of nog een jaartje met deze doe. Als ik dus over 2 - 3 maanden denk "nah, ik wacht nog wel even" dan plemp ik er een nieuwe batterij in! :)

Het is ook een beetje luiheid hoor, maar ook wel dat ik het tof vind dat een 5-jaar-oude batterij het nog wel een dagje uithoud (ook maar nét hoor).
Maar aan de andere kant, ze waren met hun eigen mobiele OS ook niet hoogvliegers op dit aspect.
Dit is wat te kort door de bocht; MS heeft voor de Lumia's tot aan het eind aan toe (januari 2020) updates verzorgd. Voor sommige modellen meer dan 5 jaar:
http://allaboutwindowspho...0_Mobile_receives_its.php
Waar iOS voor alleen 1 bepaalde hardware wordt gemaakt. Maken ze bij Android verschillende toestellen met verschillende hardware. En dus ook verschillende blops.

Microsoft doet het wel weer prima op de pc markt. Want daar ondersteunen ze wel gewoon oudere hardware/drivers. Maar bij telefoons is dat totaal anders.
Offtopic: in hoeverre is de hardware in mijn telefoon anders dan bijv mijn Dell Venue Pro 7130 ? Buiten groter, is het net zo oud en 'achterhaalt'. Zowel een reserve iPhone (6s) draait de laatste iOS versie prima, net zoals mijn 7130...
iOS moet ook compatibiliteit hebben met meerdere types cpu, gpu, modem etc etc
Apple kan ook op elk moment beslissen geen upgrades meer te leveren, ook als dat na 3 jaar al is. In de praktijk doen ze dat niet, maar het kán wel. En daarbij: ik lees nergens dat Microsoft na 3 jaar geen upgrades meer zal uitbrengen, alleen dat ze BELOVEN 3 jaar upgrades uit te brengen. Maar na die 3 jaar kunnen ze alsnog upgrades uitbrengen, alleen weten we nu nog niet of ze dat gaan doen.
Ook Apple kon er iets van destijds met de switch naar 64 bit. De support voor de iPad 3 en lager werd best snel gedropt. iOS 9 kwam in juni 2015 en de daarmee was het eindstation voor de iPad 3 (EoS: okt 2012) kom je ook op 3 jaar.

Dat gezegd hebbende, denk ik wel geziene dat ze nu heel lang de 64 bit toestellen ondersteunen dat ze dat nu wel netjes doen.

Misschien is Android wel een beetje te vergelijken met Windows, in zekere zin, moet het op meer 'soorten' hardware draaien dan iOS dus is het daarom moeilijker om de hardware goed te laten samengaan met de software? Playstation en Xbox zijn ook lang ondersteund en voorzien van games, echter daar geldt ook net zoals bij Apple dat ze maar 1 soort hardware samenstelling kennen. - Maar dat denk ik dan hardop, of het goed is geen idee. Microsoft had echter wel ervoor kunnen kiezen langer te ondersteunen, want 4 generaties vind ik wel dat zo'n toestelprijs (niet hardware) zou moeten kunnen overleven.

Ik ben meer benieuwd naar hoe het toestel straks echt werkt en of ik mijn iOS ervoor zou opgeven... ik heb nu nog een Edge 6 (voor android te trouble shooten) en dat werkt eigenlijk prima nog in de praktijk.
Upgrades =/ Updates.

Als het apparaat gewoon nog enkele jaren na de 3 jaar beveiligingsupdates krijgt lijkt mij dit prima.
Ik weet niet wat ik liever heb. 3 jaar volwaardige updates van Android of 10 jaar aan updates die mijn iPhone trager maken... Hmm lastige keuze? Denk het niet. Meeste mensen die in zo'n markt zitten voor een toestel voor 1400 dollar zullen absoluut niet hetzelfde toestel 3 jaar gebruiken.
Persoonlijk vind ik beloftes van Microsoft rond ondersteuning maar weinig waard.
Microsoft heeft me al enkele keren gef*cked (met 2 Phone toestellen en met een Surface Pro).
De enige hardware die ze aan mij nog kwijt geraken is een keyboard of een muis.
Typo in de titel: Adroid :)

On-topic: benieuwd wat deze telefoon teweeg gaat brengen. Volgens mij is niet iedereen zo gecharmeerd van de 'notebook/tablet'.

[Reactie gewijzigd door 0546timm op 14 augustus 2020 08:19]

Je kunt misschien eindelijk je papieren agenda vervangen?
Hoewel de Neo daar misschien beter geschikt voor is.
Hoeveel mensen gebruiken nog een papieren agenda? Wij gebruiken thuis een gezamenlijke Google agenda voor het hele gezin, ik zie dat praktisch iedereen doen (met Google, Apple of Microsoft)
Ik gebruik weer een papieren agenda nadat ik mijn telefoon kwijt was geraakt 2 jaar geleden. Find fysieke objecten weer fijn, na een tijd digitaal geweest te zijn
Dan doe je iets niet goed, agenda's worden toch al een lange tijd gesynchroniseerd met de "cloud"? Dus je raakt juist nooit iets kwijt :P
Er zijn ook mensen die niet zoveel ophebben met "de cloud"
En wat ga die doen als je een keer je papieren agenda kwijt raakt? Het voordeel van een digitale agenda is dat deze juist makkelijk synchroniseerd met andere devices. Ik kan zonder problemen mijn agenda inzien als ik het apparaat vergeten ben waarop ik een entry heb gemaakt. Ik kan ook makkelijk de beschikbaarheid van anderen inzien, collegas, ruimtes, de bedrijfsauto en meer.
Ik gebruik nog steeds een papieren agenda zowel voor zakelijk als prive gebruik 😁.
Zakelijk bijna iedereen die ik ken. Je kunt namelijk makkelijk (lees: sneller) notities maken in een agenda met een pen.
Het maken van afspraken veelal elektronisch, klopt. Maar op de afspraak zelf komt weer iets om op te schrijven tevoorschijn.
Voor 1400,- blijf ik denk ik liever schrijven in zo'n geval :P
Misschien zie je mij over drie jaar met zo een type telefoon lopen maar voor nu zie ik er voor mijzelf niets in. Te breed, te dik. Ik geloof nog steeds niet in twee schermen die tegen elkaar aan komen, één zandkorreltje ertussen en je hebt krassen. Het innovatieve vind ik leuk van alle vouwbare telefoons maar de prijs en toegevoegde waarde zijn voor mij het niet waard om te kopen.
Mee eens, we hebben het gezien bij Samsung waar het scherm op scherm klappen al mis ging..
Als je het over de fold gaat kan je deze 2 niet vergelijken, sinpweg omdat dit scherm van glas is en die van Samsung van plastic.
Deze zal het over 3 jaar niet worden. Er zijn dan geen updates meer voor het toestel :p
Afgezien daarvan zal je zien dat is de 6GB ram een issue wordt bij toekomstige versies van Android aangezien nu 8GB steeds meer de norm wordt en 12GB niet eens bijzonder meer is. Software wacht niet op hardware .....
Er zijn daarentegen ook Android 10 telefoons met 2GB RAM, dus blijkbaar past het al ruim daarin, aannemende dat die naast Android 10 ook nog RAM over hebben voor wat apps.
Overigens gebruikt mijn Android 9 telefoon (zonder Google apps) maar 500MB RAM, kaal zonder mijn "persoonlijke" background apps zal het grofweg 400MB zijn.

Steeds meer RAM lijkt me eerder gebruikt worden door steeds grotere apps, en de cache ervan.
De grootte van apps, heeft ook niet zoveel te maken met de Android versie, de meesten draaien ook nog op Android 5/6 ofzo (en op de nieuwste Android kan je nog veel stokoude apps draaien).

Daarom ook lijken mij nieuwere Android versies niet zo belangrijk, het levert vooral nieuwe leukigheidjes/gemakjes op waar je het al je hele leven zonder mee hebt weten te redden.
Veiligheidsupdates daarentegen...
En apps worden alsmaar groter, dat is een gegeven en dat ziet iedereen.
Als je dus over 2 a 3 jaar alles kunnen draaien en ook nog eens multitasken (waarom anders 2 displays) dan wordt 6GB gewoon erg krap.
Het is gewoon niet van deze tijd die 6GB voor een 600+ euro device, laat staan op een 1400 euro toestel.
Ik ben wel gecharmeerd van deze telefoon, alleen niet voor deze prijs.... Dat is idd voor de meeste mensen toch wel een grote drempel om toch deze te kopen.
Ik vraag me vooral af wat de accu duur is. Mijn. Note 10 haalt met veel pijn en moeite een dag met 4 uur screen on time. Deze telefoon(als je het zo nog kunt noemen) heeft 2 grote schermen en een kleinere accu. Ik vermoed dat het ding na een paar uur leeg is
Ik kan jou garanderen dat die NIET best is !
Hoe weet ik dat ? De geschiedenis heeft ons genoeg geleerd en met 2x display, een soc van 3 generaties terug dan weet je het wel. Het punt van de Duo is productie, en dat kan je wel vergeten tenzij je in de buurt van een lader blijft zitten.
Ik haal hier met 3000mah 6-9 uur screen on time op een dag (6 uur als ik apps als snapchat veel gebruik en mn schermhelderheid boven mn gebruikelijke kwart staat, anders gemiddeld 7-8 uur). Heb zelf een LG G7. Ik denk dat je dit apparaat prima een dag kunt gebruiken zolang de schermhelderheid niet op standje zon staat en je geen energieslurpende apps gebruikt. 2 schermen gebruiken natuurlijk wel meer stroom, maar het is gwn een beetje opletten met wat je gebruikt :)
Dat dacht ik. Voor 1400,- heb je ook een nieuwe OnePlus en nog geld over om accessoires te kopen die (zonder te controleren) toch beter in specs zit. Het een heeft natuurlijk een voordeel t.o.v. het ander, maar 1400,- .....
Voor dat geld koop je 2 Oneplus 8's en plak je ze aan elkaar en hou je nog geld over voor accessoires.
Je hebt zelfs speciale hoesjes voor 2 telefoons
Hoe smooth gaat het dual screen werken op twee losse devices? Zoals altijd zit de duivel hem in de details en de uitvoering, niet in specs.
Weet ik, mijn reactie was ook meer sarcastisch bedoeld.
Ik ben zelfs super gecharmeerd.
Als je ziet dat bijna alle flagship LineageOS kunnen draaïen (mijn S5 en S3 zijn dus nog steeds actueel en niet dank zij Samsung).

Door zijn technische specificaties die klopt voor de doelgroep is dit een toestel dat eigenaars nog jaren willen behouden. Processor die 100x sneller is is voor wordprocessing, spreadsheets, berichten, email, videoconferencing, internetaccess, ... niet nodig.

Is hij te duur? Probleem is dat hij een Unique Selling Point heeft voor een Android device (buiten ergens nog een oude Samsung Tab) nl: schermverhouding (zowel 3:2 als 4:3)

Eindelijk geen "reepje" film meer, eindelijk terug normale horizontale films (verwacht dat camera ook 3:2 is) waardoor bij vidoconferencing de tegenpartij jou op een nomale wijze ziet.

Ben niet Apple gezind, maar zou zeker ooit een iPad gekocht hebben (2e hands weliswaar want gun het hen niet) enkel wegens de schermverhouding. Leest veel aangenamer, beter overzicht documenten. Probeer maar eens te werken met Excel op een 16/9 (of erger) Android toestel.

Ideaal om te verbinden met een DSLR/Systeemcamera (gecallibreerd scherm met juiste verhouding).
Camera 12 Mpix, mochten er wat minder zijn. Met mijn DSLR van 6Mpix schiet ik mooiere en scherpere plaatjes dan elke gsm met +50Mpix floue pixels.
1400 dollar en dan maar 3 jaar updates. Het is toch wel in triest gesteld met de Android wereld dat dit ook nog eens gezien wordt als relatief lange support.
Precies dit, stel je voor dat ze bij de andere Surface producten zouden vermelden, over 3 jaar brengen we geen Windows updates meer uit en je kan er geen ander OS op installeren.

Dan was de wereld te klein geweest.

Het is ongekend hoe we dit met zijn allen accepteren en hoe we het ook maar goed vinden dat we zoveel hardware klakkeloos weggooien na 2 jaar (nu misschien 3 jaar).
en je kan er geen ander OS op installeren.
Dat verzin je er voor het gemak even bij? Je kunt de bootloader van de Duo ontgrendelen, dus als het apparaat populair gaat worden komen de custom roms ook "vanzelf".
"De prijs van 1400 dollar zal de ontwikkkeling van een community rond custom roms wel in de weg staan, denkt XDA-Developers. "
Het was bedoeld als reactie op wat we gewoon zijn gaan vinden in de afgelopen jaren op Android toestellen. Toen toestellen nog 'gratis bij een abonnement zaten of los 250 kostte viel dat misschien minder op. Maar 900 of zelfs 1400 begint meer en meer voor te komen.

En oor het merendeel van deze hardware is na pak hem beet 2 jaar vrijwel geen goed alternatief beschikbaar. Echte Tweakers uitgezonderd natuurlijk, die krijgen bijna elk OS op elk apparaat. :)

Maar dat is voor de rest can de bevolking vrijwel niet te doen. En dus gaat het apparaat in een la (of wordt zonder updates nog gebruikt door kids. Met alle gevaren van dien).

Windows had ik erbij gehaald, omdat men dan vaak nog gewoon Linux oid kon installeren.
Persoonlijk denk ik eerder dat het andersom is: niemand heeft meer dan 2 jaar support op flagships omdat mensen die veel flagships kopen vaak van telefoon wisselen.

De afschrijftermijn van een smartphone is zeer laag, mede doordat ontwikkelingen in snelheid op smartphones zo snel gaan, maar ook omdat smartphones een soort modeaccessoires zijn geworden. In sommige kringen moet je gewoon een dure telefoon hebben, anders hoor je er niet bij.

Ik ken maar weinig mensen die een telefoon langer dan drie jaar gebruiken eigenlijk. Momenteel lijken de ontwikkelingen gestaag te gaan en is de vaart er een beetje uit, maar iedere twee jaar een verdubbeling van RAM en opslag heeft de smartphone markt enorm instabiel gemaakt.

Het komt ook gewoon door Qualcom en hun gierige bedrijfsmodel. Zelfs als je je telefoon langer dan drie jaar upgrades wilt geven zal Qualcom na twee jaar gewoon zeggen dat de ondersteuning ophoudt. Doordat er voor Qualcom geen open source software is en de software die ze leveren om de chips te kunnen opstarten niet goed over te zetten is, is het bijna onmogelijk om goede ondersteuning te geven.

Ik hoop dat postmarketos de komende jaren wat meer vaart krijgt nu de eerste first-party Linuxtelefoon uit is. De hardware van de meeste telefoons is sterk genoeg, dus met een nieuwe, open schil kun je een hele hoop leuke dingen doen als tweaker met alle telefoons die tweedehands gedumpt worden na een paar jaar.
Dat is natuurlijk ook een beetje een kip & ei verhaal. Als je ziet dat er amper support is op lange termijn dan ga je ook eerder weer een nieuwe telefoon kopen. Het is een beetje net hoe je naar het probleem kijkt.
Maar ik zie genoeg mensen die niet veel van hun telefoon vragen die gewoon echt lang een toestel behouden.

Moet ik toegeven dat is vaak een wat oudere doelgroep, en dat is ook helemaal niet erg iedereen heeft zo zijn eigen gebruiksdoel. Het is voor jongeren vaak gewoon prestige/hobby om de nieuwste van de nieuwste gadget the hebben. Nu zijn dat telefoons, vroeger de iPods of de diskmans/walkmans etc etc.
Ik had gehoord (heb geen bron helaas) dat Qualcomm best langer support wil geven, als ze daarvoor worden betaald. Maar dat willen de telefoon fabrikanten dan weer niet.

Er is ook wel open source software voor, bijvoorbeeld veel Nexus/Xperia apparaten worden ondersteund door de mainline Linux kernel, met dank aan Google/Sony (mss meer maar die weet ik dan).
De GPU driver (die niet in de kernel zit) is dan nog wel een probleem, de open source driver daarvoor is Freedreno, waar Qualcomm zelf ook aan bijdraagt (via Codeaurora).

Probleem is dus niet alleen wat Qualcomm biedt, maar ook dat telefoonfabrikanten dat aanbod accepteren. Is ook niet zo verwonderlijk als je met beperkt budget/tijd n concurrerende 13-in-dozijn wegwerptelefoon wil uitbrengen.
Maar als je bijv kijkt naar Fairphone, die is wel bereid geweest wat meer te doen (zie hier), ws met dank aan de aanwezige open source support, en omdat die niet puur naar geld/moeite kijken.

Niet dat het niet beter kan aan Qualcomms kant, maar de fabrikanten hebben dus ook een rol.
En Google zorgt er met Project Treble ook voor dat hardware support updates minder in de weg staan.
Slechts 3 jaar versie updates zou ik nog mee kunnen leven maar security updates zouden toch echt naar Windows normen mogen zijn, Windows 7 is 10 jaar lang gesupporteerd geweest
maar Android updates en ook IOs updates stellen allemaal niet zoveel voor. Een iets andere bediening, icoontjes zien er wat anders uit, een linkje tussen wat social media software, een schermpje met sneele links. Dit is zo uit ontwikkeld dat er nauwelijks nog wat veranderd. Dat wordt wel zo aangekondigd maar het maakt in de gebruikerservaring nauwelijks wat uit. Het gaat om de security updates. Voor de rest gooi je er een schil overheen.
Ik meende me toch te herinneren dat er Surface producten zijn met een locked bootloader en een gebrek aan updates, met als resultaat dat de gebruiker een gebrek aan mogelijkheden heeft om zelf een OS met updates erop te zetten.
https://www.zdnet.com/art...10-update-for-surface-rt/
Geen idee hoe dit verder is afgelopen, maar ik koop alleen hardware waarvan ik weet dat ik zelf de keuze mogelijkheid heb om het OS te vervangen om niet afhankelijk te zijn van support van 1 partij.
Klopt de RT serie, zonder x86 processor. Hopeloos geflopt.
Unlocked bootloader kan als het populair genoeg is zo een paar jaar onofficiele ondersteuning toevoegen.

Mijn Moto G5 Plus heeft al anderhalf jaar geen officiele update gehad, maar zit toch op de meest recente Android (en heeft ook mooie nieuwe features gekregen).

Opzich geen slechte middenweg. Maar het blijft een gok nemen bij de aanschaf van een toestel.
Het zou best kunnen dat ze langer dan 3 jaar de security patches blijven geven van Android. Ze hebben het hier over upgrades. Dus van versie x naar versie y van Android. Er zijn maar weinig bedrijven die je meer versie upgrades geven dan 3.
Het gebrek aan support na één of twee jaar is meestal terug te voeren op de telefoonfabrikant, die na die tijd geen kosten mee wil maken voor oudere modellen.
Wanneer de support na drie jaar stopt, betekent dat in de meeste gevallen dat de hardwareleveranciers geen drivers meer willen leveren voor oude hardwarecomponenten.
Wanneer Microsoft nu voor de Duo, met een al iets oudere SD-soc nog 3 jaar support (upgrades naar nieuwe Android versies, ik heb niets gelezen over security-updates) denkt te kunnen geven, zullen ze een deal met Qualcomm hebben afgesloten of die lange support mogelijk te kunnen maken. Wanneer de Duo een succes blijkt te worden, dan kunnen ze een betere deal maken voor een speciale versie van een Snapdragon met langere support. Dan zou 5+ jaar upgrades (of totdat nieuwe Android functies hardwaresupport nodig hebben die niet aanwezig zijn) en nog langer veiligheidsupdates geen probleem hoeven te zijn.
Voor veel mensen veel te lang zelfs, na 1 of 2 jaar komt er in de meeste gevallen gewoon een nieuwe telefoon.
Je moet wel de waarheid vertellen.
3 jaar OS updates, security updates zijn langer.
Voorbeeld mijn Galaxy S7 kreeg in maart nog security updates, en dat is ruim 4 jaar na release.

Apps krijgen VEEL langer updates dan in IOS ! Ook al heb je Android 4.X dan nog kan je vandaag de nieuwste updates van apps downloaden. Bij IOS zijn die vaak OS gelocked. Zag ik na 3 jaar met mijn iPad 3, geen IOS updates meer en dan nauwelijks app updates want die eiste destijds IOS10 of hoger en dat ging dus niet, en dus einde app updates.
Na een jaar was NIKS meer up te daten.

En natuurlijk de realiteit, wie gebruikt zijn smartphone nog als main device na 3 jaar ?
De grootste groep niet, en dat zien we terug in de verkoopcijfers want anders werd er niks meer verkocht.
En ja, dat geld ook voor iPhones, de meesten kopen wat anders na 2 a 3 jaar, wederom de cijfers bevestigen dat.

En met unlocked bootloader en dus customroms zien we soms na bijna 10 jaar nog support. Is in weze eindeloos.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 augustus 2020 09:17]

Apps krijgen VEEL langer updates dan in IOS ! Ook al heb je Android 4.X dan nog kan je vandaag de nieuwste updates van apps downloaden. Bij IOS zijn die vaak OS gelocked.
Ik ben zelf app developer en dit is dus een enorm probleem op Android. Omdat zo veel mensen antieke OS versies draaien moet je heel veel oude versies ondersteunen. Dit komt er in de praktijk vaak op neer dat he bepaalde features gewoon weglaat uit je app, want het werkt niet op antieke Android versies.

Nou zou je in sommige gevallen wel een feature optioneel kunnen maken afhankelijk van de OS versie, maar aangezien updates zo traag worden uitgerold kan het vaak gewoon niet uit om er tijd in te steken voor dat handje vol users die er wat aan zou hebben. Weglaten is dan makkelijker en vooral goedkoper.

Hetzelfde geld eigenlijk voor het grote verschil in performance tussen verschillende toestellen. Ook hier ontwikkel je over het algemeen voor een low/mid-range toestel van een aantal jaar geleden, om precies dezelfde reden.

Feitelijk heb je dus niet veel aan een high-end Android toestel met de laatste OS versie, maar weinig apps zullen gemaakt zijn voor zo’n toestel.
Duidelijk verhaal, dank.
Dit bevestigt dat alhoewel de apps niet de optimale performance hebben en de hardware niet optimaal uit buiten ze wel heel lang kunnen draaien op ook een OS van lange tijd terug.
Merk het aan mijn Android 4.X auto radio die prima oa YouTube en TuneIn radio updates blijven krijgen terwijl het OS stokoud is en 0 support heeft.
Dit bevestigt dat alhoewel de apps niet de optimale performance hebben en de hardware niet optimaal uit buiten ze wel heel lang kunnen draaien op ook een OS van lange tijd terug.
Klopt, maar het gevolg is dus in dat de kwaliteit van apps op Android duidelijk minder is dan op iOS, waar er eigenlijk geen low-end toestellen bestaan en iedereen de laatste OS versie draait.
Dat is mischien idd wel zo maar dat is hoe Android is.
Sommige apps hebben idd mindere kwaliteit maar alles is aanwezig en te draaien op Android.
Emulatoren bijv. Kan je rustig vergeten op IOS want ze werken niet, even tijdelijk of je moet gaan jailbreaken.
Ik draai gewoon PPSSPP op mijn iPhone (6s) hoor, zonder jailbreak :) en hoef niet elke 7 dagen opnieuw te sideloaden. Torrent clients ook, etc.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 14:28]

Ja, voor zolang het duurt en Apple hem revoked.
De emulatoren die er echt toe doen draaien niet of nooit lang.
Iedere keer weer een gok en met een OS update is het steeds maar wachten hoe het gaat.
Nou, die PPSSPP bijvoorbeeld heb ik al sinds iOS 12... Draai nu de iOS 14 beta. Dus dat is gewoon niet waar.
1. PSP games, who cares ...
Waar is je NES, SNES, N64 en C64 emulator ?

2. Enorm omslachtig en gezien de honderden reacties her en der werkt het niet bij iedereen en blijft het ook niet overal werken.

Ik heb geen idee wat jij allemaal aan en uit hebt staan en wat je doet als je wilt gamen maar bij velen werkt het niet en blijft het niet werken.
Op Android is het werken van de tientallen emulatoren een gegeven en dat kan je niet vergelijken zoals ik al zei.
Waar is je NES, SNES, N64 en C64 emulator ?
Op dezelfde store... Had PPSSPP als voorbeeld genomen. Ook DOSBOX en dergelijke.
Op Android is het werken van de tientallen emulatoren een gegeven en dat kan je niet vergelijken zoals ik al zei.
Je kan het zeker wel vergelijken, dat doe ik ook :) ik gaf gewoon een tegenlicht, en daarmee kan je doen wat je wilt. Ik ben het eens dat het op Android makkelijker is, maar het is ook mogelijk op iOS via een omweg.
Nou mijn ervaring is totaal anders en begin er niet meer aan. Van alles geprobeerd incl een app install server vanaf de computer en dan de game installen.
Zat echt lekker in de game en de week erna was de license expired. Activeren lukte niet en na 2 weer wel wat dan hadden ze weer een ander license weten te regelen. Maar eh save game gebruiken lukte niet zomaar en dus alles voor niks. Klaar mee.
Snap ik. Doe je ding vooral! Maar mij lukt het prima, dus ik zal mensen blijven corrigeren.
Kijk, het liefste zou ik emulatoren hebben op mijn iPad pro.
Er is geen betere machine op deze planeet (portable) voor emulatoren in mijn ogen, zeker met de perfecte wireless controller integratie.

Maar het is iedere keer weer een teleurstelling. Doodzonde.
builds.io

20 dollar per jaar, maar geen gedoe.

retroarch, ds, gba, snes, tweaks, alles wat je wilt.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 16:18]

Ja die zag ik.

Geen garanties, heel veel slechte reviews en weinig zin om 20 dollar per jaar te betalen voor iets dat zo maar kan stoppen.

Heb je de reviews gelezen ??
Als die prijs de helft was zou ik het nog overwegen en op de koop toenemen dat het project ieder moment gestopt kan worden.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 14 augustus 2020 16:31]

Tijd geleden wel gelezen maar toch geprobeerd. Werkte prima, voor een jaar ongeveer, toen ik zelf overstapte en Apple dev geworden voor 100$ dus had ik ze niet meer nodig.

Je kan ook voor 100$ per jaar gaan bij Apple. Dat is ook wat zij doen, maar de devices die ze toevoegen zijn welke je invoert op hun website, voor 20$ dus.

Als je mij vertrouwt: het werkt gewoon, nooit problemen mee gehad, en hun FAQ is goed.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 16:33]

Nu zet je me aan het denken !
iPad is er perfect voor .... Hm ...
Ja, heb er ook een hoop lol mee gehad! Heb een gamevice (https://gamevice.com) en het is geweldig om gameboy / psp / whatever else daarmee te spelen! Heb nog geen emu gehad die dat ding niet ondersteund!
En natuurlijk de realiteit, wie gebruikt zijn smartphone nog als main device na 3 jaar ?
Ik. Zie geen reden waarom ik mijn 6s van 5 jaar oud moet wegdoen; hij doet het nog prima en krijgt iOS 14.
De grootste groep niet, en dat zien we terug in de verkoopcijfers want anders werd er niks meer verkocht.
En ja, dat geld ook voor iPhones, de meesten kopen wat anders na 2 a 3 jaar, wederom de cijfers bevestigen dat.
Heeft dat niet een beetje te maken met abonnementen?
Is ook de reden dat de volgende iPhone die ik koop gewoon via de toonbank van de Apple store gaat, niet op afbetaling.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 10:43]

Ja, jij en er zijn ook mensen zonder smartphone met een 3310.
De meesten kopen wel wat anders na 2 a 3 jaar.
En ja, abonnementen maken daar zeker deel vanuit maar dat doet niets af aan het feit dat de meesten geen 4 en zeker geen 5 jaar doen met een smartphone.
De cijfers bevestigen dat ook.
De cijfers bevestigen dat ook.
Heb je "de cijfers"? Ik ben benieuwd om te zien hoe veel mensen er ongeveer op welke devices draaien. Uit mijn eigen ervaring zie ik dat ik persoonlijk dus nog op een 5 jaar oude smartphone draai, maar mensen om me heen gemiddeld 3 jaar denk ik. Jij ziet persoonlijk ook wat. Maar laten we het bij cijfers houden, dan! Kan je me een linkje sturen?
Jouw argument berust op: "de cijfers bevestigen dat ook", waar ik enkel uit mijn eigen ervaring sprak en een vraag stelde. Als je een argument baseert op cijfers, zou ik die graag willen zien. Dat is niet bijdehand doen, dat is een serieuze discussie willen voeren.
Jouw manier van discussie voeren is "dat weet toch iedereen lol". En om dan een conspiracy theory erbij te gooien, waar slaat dat op?

Edit: even de cijfers opgezocht.
Hier: https://david-smith.org/iosversionstats/
Geüpdatet op 28 Januari 2020.
Als je naar "Device Breakdown (sorted by Usage)" gaat, zie je:

De meest gebruikte iPhone at the moment is de iPhone 8.
Daarna komt de 7.
Dan de 6s.
Dan de 8+.
Dan de iPhone X.

Average Device Age: 1234.8 days (dus inderdaad 3.38 jaar gemiddeld)

Maar "het feit dat de meesten geen 4 en zeker geen 5 jaar doen met een smartphone" hangt er dus vanaf hoe je deze cijfers interpreteert. De iPhone 7, die 0.6% minder gebruikt wordt dan de 8, is nu al 4 jaar oud. Daarna komt de 6s dus, die 0.7% minder wordt gebruikt dan de 7, en die is 5 jaar oud.

Er is heel veel meer uit deze cijfers te halen, maar eerlijk gezegd ben ik het niet met je eens, er zijn dus heel, heel veel mensen die nog wat langer wachten met updaten.

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 14 augustus 2020 15:52]

Een oude device kan nog steeds gebruikt worden in het huishouden maar niet als maindevice.
Ik heb er 1 op de motor en 1 device puur voor het sporten.

Als je gaat kijken naar Q3 verkoop 2020 dan zie je dat er flink verkocht is. De SE2020 speelt daar ook een rol in en is gewoon wederom een nieuwe device zij het op een 95% oude basis.
Ik herken die 2 a 3 jaar lifecycle ook om me heen.
Oke, dus nu gaan we niet meer op de cijfers als ik die plaats maar om ervaring om je heen. Prima! Ik zie namelijk ook een hoop mensen die vaak nieuwe telefoons kopen, betekent niet dat er niet een hoop mensen zijn die geen nieuwe hoeven.
En als het in het huishouden nog gebruikt wordt, is het wenselijk dat die dingen ook nog te updaten zijn, ivm compatibiliteit met andere apparaten en apps.

Dus, aangepaste conclusie van mij: ben het niet per se niet eens met je over dat "main device" verhaal, maar dat is niet te bewijzen d.m.v. cijfers, dus baseer je het op een gevoel. Ik heb het gevoel dat het er meer zijn dan je denkt.

Laten we het daar dan bij houden.
Lijkt erg op een iPad mini. Daarnaast heb ik het idee dat alle fabrikanten echt zoekende zijn naar oplossingen voor een niet bestaand probleem.

Toen de eerste iPhone uit kwam was er geen echt goede smartphone. Dus was iPhone wel echt innovatief. Ik vraag me af of dit innovatief is of meer experimenteren.

Wellicht zit ik er volkomen naast en lopen we over 5 tot 10 jaar allemaal met een ‘klappert’. :)
Wellicht als laptopvervanger. Draadloos verbinden met een hub om een full desktop te krijgen, en een wearable als 'telefoon' ernaast. Alles spraak- of gesturegestuurd. Niemand gaat toch meer 'gewoon' op een scherm zitten emmeren...?
Haha, nee, dat getob met een schermpje en 4G is zo achterhaald. :)
Ja, dat is een van de zekerheden. De Surface Duo is nog een beetje vroeg, maar dit is wel het begin van de echte moderne werkplek. Overal docks waar je in kunt pluggen, WVD voor legacy apps en gaan met die banaan.
Bedrijven zijn inderdaad zoekende, maar dan naar de opvolger van de smartphone als concept. De hele smartphonemarkt begint een beetje volwassen te worden, want de innovaties worden steeds minder. Het zijn allemaal rechthoekige apparaten, scherm aan de voorkant (zo groot mogelijk).

De laatste jaren is er eigenlijk niet zo bijster veel echt nieuws bij gekomen. Ja, van 3G naar 4G naar 5G, maar da's evolutie, geen revolutie. Cameranotch, cameradruppel, cameragat, leuk, maar ook niet wereldschokkend. Pop-up camera, grappig, maar ik zie er geen echte toekomst in want kwetsbaar en een bewegend onderdeel wil je niet in een draagbaar apparaat.

Dus denk ik dat de smartphonemarkt een beetje aan het stagneren is. Mensen kopen minder snel een nieuwe telefoon want de oude werkt nog prima. Je kunt dat als fabrikant natuurlijk wel accepteren en gewoon de standaard telefoons blijven maken, maar zodra iemand ineens wél met een echte revolutie komt, loopt je achter de feiten aan. Dus probeert iedereen die revolutie te starten of in ieder geval op de voet te volgen, en dat is wat Microsoft hier IMO aan het doen is.
Samsung is bezig met een origamitelefoon, maar loopt tegen grote problemen aan met het vouwen van zo'n scherm. Dan is dit een mooie tussenoplossing.
Het is eerder zo dat ze een oplossing zoeken voor een probleem waarvan niemand nog in de gaten heeft dat het een probleem is.
Ook heeft Microsoft er niet bijgezegd of met het ontgrendelen van de bootloader de garantie komt te vervallen, maar dat ligt niet voor de hand.
Ik zou het wel héél raar vinden dat als je de bootloader ontgrendeld dan je garantie vervalt.
Waarom geven ze je wel die optie dan? 8)7 Ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
In het verleden is dit trucje al vaker uitgehaald. O.a. HTC had hier een handje van. Bij het unlocken verschijnt er een melding op je telefoon die zegt 'op zich prima allemaal, maar van ons krijg je geen ondersteuning meer als je dit doet'. En dan zeg je 'akkoord' en is je bootloader unlocked. Gebeurt in ieder geval al sinds de eerste Android smartphones (en waarschijnlijk al ten tijde van Windows Mobile telefoons)

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 14 augustus 2020 09:30]

Stel je ontgrendelt je bootloader en flasht daarna een slechte ROM die het toestel doet vastlopen. Wiens schuld is het dan dat het toestel vast is gelopen? Moet MS dat oplossen onder garantie?

Ik ben van mening dat je op dat moment inderdaad garantie moet kunnen krijgen wanneer het om een probleem met de hardware gaat. Maar als jij een software probleem hebt dat onstaan is doordat jij een niet officiële ROM erop hebt gezet, dan hoort de verantwoordelijkheid bij de eindgebruiker te liggen, en niet bij de fabrikant of verkoper.
Dat klopt, maar in de EU ligt de bewijslast de eerste 6 maanden toch echt bij de verkoper, die zal moeten aantonen dat het defect door de klant is veroorzaakt. Na deze zes maanden ligt de bewijslast bij de klant, maar als deze kan aantonen dat het defect in het apparaat zit, kan de verkoper echt geen garantie weigeren vanwege het unlocken van de bootloader.
Ik snap dan ook echt niet hoe fabrikanten hiermee weg denken te komen?
Jaa oke, daar heb jij en @DJFliX wel een punt, zo had ik het nog niet bekeken.
Daar was het nog een beetje te vroeg voor denk ik 8)7 :+
Ben zeker gecharmeerd van het idee, maar nu nog niet (prijs en uitvoering).

Ze hadden er van mij alleen een surface trio van mogen maken, met een scherm aan de buitenkant erbij zodat je voor eenvoudig bellen en appen niet de telefoon open hoeft te klappen. Nu wordt het qua gebruik op dat gebied wat mij betreft toch wat te onhandig...
Ik geloof dat je hem kan dichtklappen met de schermen aan de buitenkant voor dat soort activiteiten.
Klopt, hij kan helemaal om. Dan neem ik alleen wel aan dat je softwarematig één van de schermen keihard kunt uitschakelen, inclusief touchscreen, want anders wordt het wel erg spannend met broekzakbellers. Desnoods dat je het zo instelt dat als je hem helemaal omklapt hij dat automatisch al doet, dat zou het makkelijkst zijn denk ik.

Ik vind het op zich een erg mooi concept, en het formaat valt ook nog wel mee - al is hij wel vrij breed in dichtgeklapte toestand.
Die prijs, voor 2 aan elkaargeplakte schermen en aangepaste android software. Dat kan over een paar maanden waarschijnlijk voor minder dan de helft bij de concurrent. Het concept is wel leuk, maar het is nu niet zo dat er echt nieuwe hardware techniek in zit, geen vouwbaar scherm e.d. in tegendeel, middelmatige hardware * 1.5 (extra schermpje) voor 3x de prijs... hmm .. had lg niet ook al zoiets?

Owja, https://tweakers.net/revi...schermen-beter-dan-1.html... 550 euro, niet helemaal hetzelfde, maar zal wel komen...

[Reactie gewijzigd door Rmaxx op 14 augustus 2020 09:52]

In interviews geeft men aan dat men 3 jaar aan de hardware gewerkt heeft en dus dat het geen reactie is op folds of andere toestellen momenteel op de markt. Vouwbaar scherm willen ze niet aan omdat de techniek niet klaar is.

De aangepaste Android is een partnership met Google wat wil zeggen dat ze Android zelf aan het aanpassen zijn. Net zoals ze commits doen naar onderandere Linux of 80% van de commits doen in de OPC standaard. Het gaat dus niet om wat eigen software zoals je doorgaans krijgt maar daadwerkelijk diepe integratie, diezelfde integratie zal dus ook beschikbaar komen op andere merken hun telefoons wat het voor app ontwikkelaars gemakkelijk maakt, pas je app aan voor deze Surface en je bent klaar voor toekomstige dual folds. Een ander punt is dat MS hun software/integratie meteen klaar is voor dual screen, folds en andere.

En dat is een ander pijnpunt, de concurrentie komt dan wel met mooie hardware maar als de software het niet is dan krijg je een toestel met fantastisch potentieel, het komt er echter niet uit.
Klopt, maar is dan juist deze versie van 1400 wat te duur? Want die software is straks voor alle android dual screens beschikbaar (neem ik aan). Of is dit een MS only android versie?? Dat de techniek van foldable screens niet klaar is snap ik ook, goede keuze wat mij betreft, maar dan ook weer:is de prijs niet wat over de top voor wat het uiteindelijk is?
Dit is voornamelijk gericht op de zakelijke markt en dan is het allemaal relatief, prijsgewijs
Die 3577mAh batterij lijkt mij ongelooflijk weinig om twee schermen van power te voorzien. En dat met zo'n prijs. Of zie ik het mis en is het 2 x 3577mAh?
Toen ik de eerste keer las welke batterij er ging inzitten, dacht ik eigenlijk dat er in elk scherm een batterij van 3500mAh zou zitten en dat het een typo was maar nergens wordt er daarover gesproken. Dus vrees beetje dat het bij 1 batterij gaat blijven
ik zou graag als nieuwe telefoon een Microsoft telefoon kopen, jammer dat ze weer met een flagship komen die 3 of 4x meer kost dan de gemiddelde mens er voor wilt betalen, gemiste kans.....
Flagship modellen zijn per definitie niet voor de gemiddelde mens...
Dit was een leuk toestel geweest met een mobiele Windows versie. Toch jammer, als Microsoft een langere adem zou hebben gehad mbt Windows 10 mobile dan hadden ze best wel wat kunnen bereiken. Ze hebben het naar mijn inziens gewoon te snel opgegeven.

Als het zo doorgaat zie ik Microsoft over een jaar of 10/15 wel eens heel veel marktaandeel verliezen en in de problemen komen.