Microsoft haalt lagere omzet uit Xbox-content wegens minder third-party-titels

Microsoft heeft in het afgelopen derde kwartaal een flink hogere omzet en winst geboekt, maar op het vlak van de Xbox-diensten en -content liepen de inkomsten licht terug. Het bedrijf verklaart dat door te wijzen op een teruggang op het vlak van third-party-titels.

De omzet in de subcategorie Xbox-content- en diensten daalde ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden met 128 miljoen dollar, ofwel een daling van 4 procent. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers. Microsoft verklaart deze daling door te wijzen op een daling bij de third-party-titels. Waarschijnlijk zijn er niet zozeer minder titels, maar minder third-party-games verkocht. Daarbij verwijst het bedrijf vooral naar het sterke vorige jaar waarin veel mensen thuis zaten, wat toen de inkomsten juist verhoogde.

Deze daling had groter kunnen zijn, maar volgens Microsoft werd dat voorkomen door de verkopen van first-party-titels en een groei van het aantal Xbox Game Pass-abonnementen. Microsoft noemt daarbij geen exacte aantallen. De laatste keer dat het bedrijf het aantal Game Pass-abonnementen noemde, was in januari; het vierde kwartaal van 2020 werd toen afgesloten met een totaal van 18 miljoen abonnees. Dat waren er 3 miljoen meer dan in september vorig jaar.

In de overkoepelende Gaming-categorie ging het beter. De inkomsten groeiden met 357 miljoen dollar, ofwel 11 procent. Die groei schrijft Microsoft met name toe aan de toegenomen verkopen van Xbox-hardware, al noemt het bedrijf ook hier geen aantallen. De omzet uit Xbox-hardware steeg met 172 procent, wat geheel wordt verklaard door de hogere prijs en verkoopaantallen van de Xbox Series X- en S-consoles. In een mondelinge toelichting op de kwartaalcijfers zegt ceo Satya Nadella dat de Xbox Series S en X de snelst verkopende consoles ooit zijn.

Zoals al langer is het Intelligent Cloud-onderdeel van Microsoft een belangrijke groeimotor voor het bedrijf. De inkomsten uit dit onderdeel stegen met 30 procent naar 17,4 miljard dollar. De inkomsten uit serverproducten en clouddiensten stegen met 34 procent, wat met name wordt toegeschreven aan de omzetgroei van Azure met 51 procent.

De inkomsten in de categorie Windows OEM daalden met 3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden. Microsoft zegt dat er nog altijd een voortdurende pc-vraag is, maar dat het bedrijf last had van toeleveringsproblemen, doelend op de chiptekorten. De inkomsten in de overkoepelende Windows-categorie stegen met 7 procent naar 432 miljoen dollar, met name door de vraag naar Microsoft 365.

De totale omzet van Microsoft kwam uit op 46,2 miljard dollar, een stijging van 21 procent. De nettowinst bedroeg 16,5 miljard dollar, een stijging van 47 procent.

Door Joris Jansen

Redacteur

28-07-2021 • 08:44

75 Linkedin

Reacties (75)

Wijzig sortering
Tja, gamepass concurreert natuurlijk wel degelijk met 3th party titels. Sterker nog, ik denk dat third party ontwikkelaars helemaal niet blij zijn met gamepass. Als platform wordt het er niet aantrekkelijker op.

[Reactie gewijzigd door srekaewt! op 28 juli 2021 08:52]

Ontwikkelaars niet blij met Gamepass? Waarom sluit de ene third party na de andere dan aan met day-1 launches op Gamepass? Er zijn al meerdere succesverhalen gedocumenteerd van third parties op Gamepass. Moet zeggen dat ik intuïtief ook hetzelfde dacht als jij, maar de feiten weerspreken dat.
Volgens mij mis je het punt:
Wat voor de third parties die NIET onderdeel zijn van gamepass?
Uiteindelijk concureren die met "gratis" content.

Je kan er niet vanuit gaan dat alle thirdparties dan maar een gamepass deal moeten/kunnen sluiten want die zijn dan volledig overgeleverd aan whatever deal Microsoft geeft.
Microsoft zal het nu nog niet erg vinden om daar geld aan te verliezen maar het klinkt heel erg als een variant op hun oude embrace, extend, and extinguish strategie.

Ik ben zelf dus nog lang niet overtuigd dat dit uiteindelijk goed is voor de industrie.
Die kunnen er zelf ook nog voor kiezen om hun game tijdelijk in game pass te plaatsen, daar geld uit te verdienen en hem na x maanden uit de gamepass te halen. Dit gebeurde o.a. met GTA en RDR.

Ik denk niet dat EA hun eigen 'gamepass' dienst met die van Microsoft zou versmelten als daar niet een flinke buidel geld voor gestaan heeft. Ik verwacht ook niet dat die deal eeuwig duurt en zou mij niet verbazen als die einde van het jaar stopt. Ik neem dan wel weer een abo ernaast op EA en met mij zullen dat er wel meerdere zijn.

Een een goede 3rd party game zal altijd kunnen concurreren met de gamepass. Zelfs met EA Access kocht ik soms games omdat ik niet wilde wachten tot hij in de gratis pool terecht kwam.
Daar noem je ook twee games waar al zoveel aan verdient is. Je hebt als nieuwe ontwikkelaar ook weinig keus want ik hoor niet anders ik ga geen €60 uitgeven als ik het "gratis" kan spelen op de Gamepass.
Als je een goede game maakt zijn mensen bereidt er voor te betalen.
Je kan ook kiezen er mee te wachten tot hij in de sale komt, daar hoor ik je ook niet over.
Andere voorbeelden die niet in gamepass zitten en toch goed scoren (en vaak niet van een grote ontwikkelaar komen):
* Scarlet Nexus
* The Dark Pictures: Little Hope (ondanks dat Man of Medan in de gamepass zit heb ik deel 2 dus gewoon gelijk gekocht omdat ik er niet op kan wachten tot hij er ooit wel in komt, nadat ik deel 1 had gespeeld)
* Biomutant
* Control Ultimate, gekocht ondanks dat de normale versie in gamepass zit.
* It takes two

Ubisoft lijkt ook zeer weinig te merken van de gamepass, ondanks dat hun games er niet in zitten.
Kleine ontwikkelaars kunnen dus zeker wel profiteren van de gamepass. Zet je eerste game erin. Mensen proberen hem uit ondanks dat ze je niet kennen. Vinden het een goede game en bij je volgende game kun je hem buiten de gamepass publiceren omdat je al naam gemaakt hebt.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 28 juli 2021 11:39]

Wordt gamepass een succes dan wordt je als developer uitgemolken en gaat de middleman een steeds groter deel van de marge naar zich toetrekken. Laat dat maar aan MS over, die spelen dat spelletje samen met Intel al decennia. Als je als developer en gamer een beetje naar de toekomtst kijkt wil je niet dat Microsoft wint.

Je krijgt een situatie als met boeren en supermarkt ketens waarbij de boeren hele lage marges krijgen en de supermarktketens de winst opstrijken of gaan stunten met jouw product om andere producten te slijten (office abo). Het is niet voor niets dat Microsofte grote gamedevelopers loopt op te kopen, geen gamedeveloper gaat gamepass verwelkomen. Dat third party games er van gaan profiteren is juist helemaal niet waar. Net als in supermarkten draait de marge die je kan realiseren alleen om onderhandelingsmacht. Sterke merken met merktrouw kunnen hoge marges bedingen, de anderen zijn overgeleverd aan de supermarkt en mogen al blij zijn dat ze de kostprijs goed maken.

Ook voor de gamer zal er een kaalslag ontstaan, omdat minder marge voor de developer vertaalt in meer van hetzelfde om de productiekosten en risico's laag te houden. Wil je kwaliteitsgames dan wil je developers een goede marge gunnen. Die hebben ze nodig om de risico's die met gameontwikkeling (juist voor vernieuwende games) samenhangen aan te kunnen. Anders kan je geen flops meer permiteren. Dus dan ga je op zeker spelen. Ook gamers willen niet in de fuik van gamepass zwemmen, omdat het tijdlijk goedkoop instappen is. Voor casual gamers is het niet goedkoper en kan je beter die paar goede games kopen die je speelt. Gameverslaafden spelen doorgaans de zelfde paar games. Ouders men kinderen willen hun kinderen niet verslaafd maken en tijd laten verspillen door overaanbod van goedkope games, maar ze liever laten sparen voor goede games. Leer je kinderen bewust consumeren.

Verder is het weer een abonnement. Abonnementen nemen de controle weg over je uitgaven. Sluipenderwijs betaal je en betaal je ook als je er weinig gebruik van maakt. Controle over de kosten geef je uit handen. Dat wil je ook je kinderen niet leren. Er zullen altijd wel mensen zijn die happen omdat ze niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is.Natuurlijk als je nu al zonder onderscheid bakken met games speelt en enorme hopen tijd verspilt met gamen dan kan je op deze manier je verslaving tijdelijk goedkoper maken. Maar gemiddeld zijn abonnementen 40% duurder. Je went je dingen aan die straks veel geld gaan kosten.

Neem thuisbezorging door supermarkten. Dat is tijdens corona enorm gepusht, maar daarbij heeft men de bezorgingskosten niet doorberekend omdat men een zo groot mogelijk deel van de markt wil veroveren. Het idee is om mensen eerst te wennen aan het gemak, zodat ze later bereid zijn meer geld te betalen, en zo zal het met gamepass ook zijn. Uiteindelijk betaal je meer.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 28 juli 2021 17:10]

Het succes is alleen niet aan het xbox platform te danken als je het hebt over scarlet nexus :

https://mobile.twitter.co.../1409240108079931398?s=20

Scarlet Nexus from Bandai Namco debuts at No.8 on the UK boxed sales chart. Sales by platform:

✅PlayStation - 80%
✅Xbox - 20%


Zelfde geldt voor biomutant:

https://mobile.twitter.co.../1399651462435815424?s=28

[GI biz] Biomutant debuts at #2 in the UK (71% of sales were on PlayStation)

Het punt wat er gemaakt wordt is dat het lijkt alsof je weinig kans hebt als developer op het xbox platform als je niet op gamepass zit. En je voorbeelden laten dat ook wel zien dat die games niet goed verkopen op het xbox platform, maar dat de winst in andere platformen zit.
Het is belangrijk dat je historische trends, type game, digitaal vs fysiek, indie en AAA, markt en marktaandeel meeneemt ;)

Playstation's marktaandeel is bijvoorbeeld al een aantal keer groter dan die van Xbox, alleen vanuit dat oogpunt zal je al een bepaalde verdeling in verkoopaantallen verwachten. Outriders had bijvoorbeeld een vergelijkbare verhouding als Scarlet Nexus tussen fysieke PS en Xbox verkopen, terwijl die game vanaf dag 1 in gamepass zit: https://www.gamesindustry...s-to-no-1-uk-boxed-charts
Waar is jou bron dat Sony veel voud verkoopt?
https://www.statista.com/...ole-operating-systems-uk/
Wat ik lees is juist dat xbox meer verloopt en jou koment nergens opslaat.
In US is het volgens mij een beetje 50/50.
Dus als je deze grafiek bekijkt, dan zal het aandeel in de UK dus ongeveer 70/30 zijn. Wat de verkoopaantallen mooi verklaart.

Nu weet ik, het is geen verkoopcijfer grafiek. Maar goed het geeft wel iets aan over aantallen die gebruikt worden.

Edit:
Verkoopcijfers totaal 2019 & Maart 2020

En zie nu net dat je ook grafiek van UK had toegevoegd, alleen is die niet te zien...

[Reactie gewijzigd door graafie181 op 28 juli 2021 18:21]

Als je een goede game maakt zijn mensen bereidt er voor te betalen.

Eeum, nee....
Net als de beste camera, de camera is die je bij je hebt. De games die je 'gratis' krijgt krijgt bij de gamepass gaat voor de game die nog aangeschaft moet worden.

Je kan ook kiezen er mee te wachten tot hij in de sale komt,
Dat is precies het probleem. Men ziet een nieuwe game maar men negeert deze, men heeft immers nog genoeg games in gamepass om rustig te wachten tot die game ook op gamepass uitkomt of tot er grote kortingen zijn. Je concurreert dus weer met die 'gratis' content.
De drempel om aan een gamepass game te beginnen is gewoon veel lager dan een nieuwe (90 euro?) game aan te schaffen. Ook al is die game nog zo goed.
De games die je 'gratis' krijgt krijgt bij de gamepass gaat voor de game die nog aangeschaft moet worden.
Deels waar en niet waar denk ik. Ik ben typisch een gevalletje "Alles op Epic pakken wat er gratis is" en "Met een tientje per maand vermaak ik me wel op GamePass".

Nu heb ik vandaag toevallig The Tenants gekocht op Steam, want in de aanbieding en wilde 'm al een tijdje proberen. Maar los van een een aantal games in de uitverkoop of goedkope oude games, kijk ik altijd inderdaad eerst in m'n legio beschikbare games op Epic en Xbox of er iets te spelen is waar ik snel vermaak uit kan halen zonder geld uit te geven op dat moment.

Hoe graag ik bepaalde games ook zou willen spelen, ik ken mezelf, de kans dat ik ze uitspeel is klein en zo veel tijd spendeer ik er ook niet meer aan.
Beter voorbeeld was outriders, niemand keek echt uit naar de game en net voor release werd er bekend gemaakt hij komt day one naar gamepass. Door dit nieuws ken ik zelf ps gamers die op eens de game kochten vanwege de hype die rond ging na die aankondiging.
Gamepass is puur mensen graaien om in hun eco-systeem te komen nu voor heel goedkoop. Zodra ze je hebben omdat jij al je trophies in XBL bijvoorbeeld of vrienden via XBL spelen hebt en daarom niet meer terug wilt.

Dan zullen ze de prijzen verhogen vermoed ik, hoe hoog is altijd de vraag wat de aanbieder mee aankomt. Daarnaast waarom nog een console kopen? als alles bij Microsoft via de cloug gaat binnenkort of al nu bezig is.

Microsoft is en blijft een software-boer die dus gewoon uiteindelijk alles via de PC of smartphone etc zullen gaan streamen. Misschien is destreaming nu is niet zo goed, maar met tijd moet dat ook veel beter zijn. En is het geen noodzaaak meer om een XBOX console aan te schaffen. Bij Sony en Nintendo is dat natuurlijk een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 28 juli 2021 10:33]

Natuurlijk bieden ze aanbiedingen aan om zo veel mogelijk mensen aan te laten haken om het te proberen en geleidelijk te prijzen verhogen. Welke dienst heeft dit niet gedaan? Denk Netflix, Disney+ etc.
Het verschil is alleen dat - als ik naar mijzelf kijk - ik binnen de kortste keren nadat die diensten duurder worden mijn abonnement opzeg. Er is gewoon te weinig om mij aangehaakt te laten blijven.

Bij Gamepass heb ik dit niet gedaan en betaal ik daar graag de 'normale' prijs voor. Dat heeft grotendeels te maken met het beleid van Microsoft om hun first party content dag 1 op Gamepass speelbaar te maken. En dat zijn kwalitatief hoogwaardige games die gewoon bij release op Gamepass verschijnen. Dit jaar al Flight Simulator, Forza Horizon 5 en Halo: Infinite, en wat dacht je van alle toekomstige Bethesda games zoals Starfield? En game streaming zit standaard in Gamepass. Sorry, maar Gamepass heeft te veel waarde om het als een standaard dienstje te beschouwen waar je even van profiteert vanwege de kortingsprijs en daarna niet meer.

Microsoft is anders wel een software boer die vandaag de dag topclasse hardware maakt, vanaf de Xbox One X ongeveer. Ze zullen daar zeker niet mee stoppen, is ook door de CEO uitgesproken. Bovendien heeft Cloud gaming nog altijd latency. Het zal voor MS niet een kwestie van of/of worden, maar en/en. Microsoft onderzoekt mogelijkheden om met een streaming stick te komen, het in te bouwen in TV's én is al bezig met de volgende Xbox.

Wat mij betreft doen ze alles goed daar in Redmond.

[Reactie gewijzigd door HollovVpo1nt op 28 juli 2021 10:23]

Ook geen Spotify en Netflix in huis dus?
Nope om eerlijk te zijn nee. En voor netflix gebruik ik een netflix account van een kennis dus ja.
Dus je wil wel de voordelen van Netflix maar er niet voor betalen. Dan ben je duidelijk niet de doelgroep.
de tijd dat ik zoveel films kijk maakt het niet voor mij erg aantrekkelijk. Misschien 1x per maand een film of zelfs nooit. Dan is die 4k niet echt aantrekkelijk. En de kennis vindt het niet erg dus ik zie het probleem niet zo. Als hij het erg vindt, had die het niet gegeven.
1x per maand en zelfs nooit kan niet samen. Het is of je kijkt of je kijkt niet.
Dus je wil wel de voordelen van Netflix maar er niet voor betalen. Dan ben je duidelijk niet de doelgroep.
Tsja, je moet het eigenlijk hetzelfde zien als een soort van ultra premium GamePass waar bijna iedereen via een sluw trucje maar 1$ voor (wil) betaalt.
Of niet?

[Reactie gewijzigd door poor Leno op 28 juli 2021 18:24]

Ik verwacht dat Game-pass net als netflix wel iets in prijs omhoog zal gaan om kostendekkend te worden, maar in verhouding tot los games kopen is het voor mij honderden euro's per jaar dat het scheelt. Je hebt gelijk dat Microsoft zsm zoveel mogelijk marktaandeel wil met gamepass, om zo de concurrentie het zo moeilijk mogelijk te maken en dat lukt ze blijkbaar erg goed.

Ik kan zonder problemen race-games en shooters streamen via xcloud (en Geforce now). Dusdanig goed zelfs dat ik mijn console alleen nog aanzet voor datgene wat ik niet kan streamen (aka: minecraft bedrock en fifa). Mijn gaming PC is eveneens gereduceerd tot ETH miner aangezien mijn m1 macbook air nu mijn 'main gaming rig' is geworden (toegegeven, daarvoor heb ik wel een usb ethernet dongle aangeschaft, want via wifi is het verre van optimaal voor met name shooters). Sterker nog, als ik geen xcloud in het vooruitzicht had gehad, had ik uberhaupt nooit een Mac, iPhone en iWatch gekocht...
Netflix is meer dan verdubbeld in prijs.
Niet helemaal waar je hebt nog steeds een goed kope variant en die is maar paar euro omhoog gegaan.
"Hallo, ik ben helemaal niet op de hoogten maar stel dat deze groep mensen waar ik kennis over heb niet blij zijn."

Eerst en vooral, third parties hebben al meermaals gezegd dat Game Pass voor hun een grote inkomsten bron is met dank aan hogere engagement en de verkoop van MTC, DLCs, etc.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 28 juli 2021 09:06]

Alleen als je op gamepass staat inderdaad. Maar als je er niet op staat dan kan dat zeker wel inkomsten schelen. Aangezien steeds meer mensen alleen de games spelen die op gamepass staan.

Goed voorbeeld zijn de Japanse third party games, die verkopen heel slecht op het xbox platform. Daardoor is er bij Japanse third party developers ook wat aan de hand:

Is Xbox Slowly Being Abandoned By Most Japanese Third Party Developers and Publishers?
https://gamingbolt.com/is...developers-and-publishers

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 28 juli 2021 09:17]

Omdat de Japanse games die op het Xbox platform komen ook niet de beste games zijn. Het is leuk dat je de gehele Yakuza serie kan spelen via Gamepass, maar Yakuza (zeker deeltje 1-3) is best een houterige game, met veel bekende elementen die GTA/Sleeping Dogs/True Crime ook heeft maar minder geperfectioneerd. Dan heb je nog de Dynasty Warrior-soort games, daar moet je van houden. Voor 99% van de mensen is dat niets. Ik vond het een wonder om Final Fantasy 7 te zien op Gamepass, maar SquareEnix zijn ook graaiers die een lege koe melken.

Nee, het probleem is nog steeds dat de Xbox niet verkoopt in Japan. En waarom zal een Bandai/Namco/Toei dan investeren in het beschikbaar maken van hun game voor deze console? Sony en Nintendo zijn oppermachtig in Japan. Xbox heeft daar met de Xbox One release wel een beetje vanaf gesnoept, maar zolang Microsoft het niet voor elkaar krijgt om een AAA-rank RPG zoals Final Fantasy, Tales Of (???) of waifu game exclusief aan zich te binden zal er altijd strijd zijn tussen Japanese games op de Xbox, en Japanese gamers die geen Xbox kopen vanwege geen games.
maar zolang Microsoft het niet voor elkaar krijgt om een AAA-rank RPG zoals Final Fantasy, Tales Of (???) of waifu game exclusief aan zich te binden
MS heeft dat in het verleden geprobeerd met de Xbox 360 hadden ze een flinke "aanval" op de Japanse markt (zowel de regio als mensen (als ik) die gek zijn op dergelijke spellen) met o.a. Lost Odyssey, Blue Dragon, Magna Carta, Ace Combat 6, Project Sylpheed, Infinite Undiscovery, The Last Remnant*, Star Ocean 4*, Eternal Sonata*, Enchanted Arms*, Tales of Vesperia* en veel "shoot 'em ups". Stuk voor stuk, imo, waren het goede/vermakelijke games maar op de totale markt zag je dat veel mensen (die hier doorgaans in geïnteresseerd zijn) vast hielden aan voornamelijk Playstation met destijds veel gezeur dat deze games exclusief waren voor Xbox en niet op andere platformen werden uitgebracht.

De Japanse markt (regio en games) zullen, helaas, nooit sterk zijn op Xbox.

*Games die later alsnog voor andere platformen zijn uitgebracht of regio/deels exclusief waren.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 28 juli 2021 11:14]

Zo groot is Gamepass nu ook weer niet. Ja, je hebt toegang tot alle EA games. Ja, je hebt toegang tot alle Microsoft Studio games (en Bethesda) en een handje vol TOEI/NAMCO/KOEI games, maar ook heel erg veel "indi" games.

Sinds ik een Gamepass heb, speel ik veel meer games op mijn Xbox. Ik kan op zaterdagochtend gewoon een game downloaden, en deze het hele weekend spelen. Als de game ruk is, gewoon nog eentje downloaden. Nooit meer reviews lezen en hopen dat de bol.com verkoper echt de volgende dag levert. Het is ideaal, maar toch niet compleet. Ik zou graag bijvoorbeeld Assassins Creed willen spelen, maar ik vertik het om 35€ uit te geven voor een uit 2018 (zelfs bij de GameMania vragen ze nog steeds 20-25€ voor Odyssey), helaas geen overeenkomst tussen Ubisoft en EA.

Ik denk dat voor third-party publishers en developers er juist heel veel te halen is op Gamepass. Gratis reclame, gratis promotie.
Alleen het probleem is als je niet op gamepass staat dan heb je dit voordeel niet. Het probleem is natuurlijk als dat jij in dit geval niet bereid bent om 35 euro voor een game uit te geven. Wat maakt het uit dat deze een paar jaar oud is? Als je hem gaat spelen heb je er alsnog evenveel plezier van dan dat je hem bij launch voor 70 euro had gekocht. Nintendo games blijven na een aantal jaar ook nog steeds zijn waarde behouden. Het is niet persoonlijk bedoeld, maar dat is wel hoe veel mensen gaan denken die gamepass hebben.

Probleem is natuurlijk wel dat je op een gegeven moment minder de games waardeert. Als je een game koopt dan doe je er zelf ook meer moeite voor om een game uit te spelen. Als je een lijst met games (100+) hebt ben je veel sneller geneigd om de game niet verder te spelen en naar een andere game te gaan omdat je er toch niet direct voor betaald hebt.

Ik vraag mij alleen af wat gaat er gebeuren met games als je niet op gamepass staat? Zijn mensen straks nog wel bereid om games aan te schaffen buiten gamepass om? Als dat niet zo is, krijgt Microsoft natuurlijk wel heel veel macht in handen. Want als je niet op gamepass staat heb je geen inkomsten op het Xbox platform, waardoor developers dus wellicht akkoord gaan met een minder stukje van de taart. Dit scenario is niet heel best voor de game industrie eerlijk gezegd.
Ik wil best 70€ voor een game uitgeven. Maar Assassins Creed is zo'n game die ik best wil spelen, maar voor mij niet die 70€ (en zelfs de 35€) niet waard zijn. Het is meer benieuwd naar wat voor "nieuwtje" ze hebben toegevoegd in de laatste versie, dan geïnteresseerd zijn de reskin van bestaande game-elementen in hun engine.
Als je een lijst met games (100+) hebt ben je veel sneller geneigd om de game niet verder te spelen en naar een andere game te gaan omdat je er toch niet direct voor betaald hebt.
Dat is altijd mijn argument tegen mensen die heel erg diep in Steam zitten, elke Steam Sale tal van games kopen maar eigenlijk nooit spelen. Ik ben echt heel blij met de GamePass. Ik had nooit verwacht dat ik zoveel plezier zou beleven aan een game zoals Dragon Quest Builders. Die ik gewoon voor de lol gedownload had, en in de winkel echt wel links had laten liggen.

Vergeet niet dat de Xbox ook gewoon de Game Store heeft, waar je games kan kopen. Daar heb je geen Game Pass voor nodig. Game Pass geeft misschien een beetje korting, maar niet elke game in de store staat op de pass en vice versa. Als een publisher wel zijn game digitaal wil aanbieden op de Xbox via de Game Store maar niet op de Pass kan dat.
Passief inkomen over wat inmiddels of budgettitels zijn of twijfeltitels. Tuurlijk zijn ontwikkelaars daar blij mee.
Ik heb gehoord van een ontwikkelaar dat ze meer omzet zagen nadat de game in Game Pass kwam. Deze werd immers meer gespeeld, waardoor de game ook vaker verkocht werd.
Welke 1st party games?
Tot gisteren 17:00 uur (release van Flight Simulator) was er nog geen enkele 1st party game in 2021 uitgekomen. Daarnaast zijn er tot op heden ook nog geen 1st party games die enkel beschikbaar zijn op de series s of x.

De Xbox moet het op dit moment toch echt hebben van 3rd party en z’n “saving grace” gamepass. Het is dan ook raar dat juist die groep niet sterker vertegenwoordigd is.
Je ziet uit resultaten van andere game bedrijven dat er het afgelopen jaar ook erg veel 'back catalogue' content verkocht wordt. Verder krijgt Microsoft van first-party games natuurlijk een groter percentage dan ze per third-party game verdienen. En tenslotte is het niet echt nodig om hier vast te pinnen op het idee dat er een daling was bij third-party omzet. Vergeet niet dat er hier vergeleken wordt met een enorm sterk kwartaal uit lockdownjaar 2020. Die omzet is met andere woorden nog steeds significant (bijna 80%!) hoger dan hetzelfde kwartaal in 2019.
Welke 1st party games?
Tot gisteren 17:00 uur (release van Flight Simulator) was er nog geen enkele 1st party game in 2021 uitgekomen. Daarnaast zijn er tot op heden ook nog geen 1st party games die enkel beschikbaar zijn op de series s of x.
Er zijn zeker al meer exclusives uitgekomen voor de Xbox in 2021, maar indd niet altijd door Xbox studios ontwikkeld. Overigens is Microsoft Flight Simulator niet beschikbaar op last-gen consoles, enkel op de Series X/S.
Je vergeet dat F2P flink deel van de omzet is en de populariteit van Fortnite en Warzone iets afneemt tov vorig jaar.
Je moet het ook in relatie plaatsen tot de periode waarmee de cijfers vergeleken worden. Dat was de top van Corona waarbij de gehele gaming industrie een grote verhoging in omzet en inkomsten zag. Opzich is het logisch dat die piek ook een keer moet dalen.
Nou top van corona is niet echt veel veranderd.
Maar als het zo slecht is dan moet Sony het zelfde cijfers vertonen dus zullen we gauw achter komen.
Eind dit jaar Forza Horizon 5, welke er toch wel erg goed uit ziet, ondanks dat deze nog voor de Xbox One uit komt. Volgend jaar komt Starfield in ieder geval exclusief voor de huidige generatie consoles. Hopelijk is de hardware dan goed verkrijgbaar.
Waarom zijn er minder third-party titels uitgekomen? Komt dat door de pandemie?
Het gaat vermoedelijk niet om dat er minder titels uitgebracht zijn, maar dat er minder games verkocht zijn geweest. Vergeet niet dat dit kwartaal (april-juni) vergeleken wordt met hetzelfde kwartaal in 2020 a.k.a. de eerste lockdown van vorig jaar.

De relevante passage uit de Microsoft persmededeling:
· Gaming revenue increased $357 million or 11% driven by growth in Xbox hardware, offset in part by a decline in Xbox content and services. Xbox hardware revenue increased 172% driven by higher price and volume of consoles sold due to the Xbox Series X|S launches. Xbox content and services revenue decreased $128 million or 4% driven by a decline in third-party titles on a strong prior year comparable that benefitted from stay-at-home scenarios, offset in part by growth in Xbox Game Pass subscriptions and first-party titles.
Waarom zijn er minder third-party titels uitgekomen? Komt dat door de pandemie?
Ik denk eerder omzet uit third-party titels
Volgens het artikel zijn er minder 3rd party titels uitgekomen... daardoor minder omzet in die categorie. Overigens biedt Microsoft via de Gamepass ook 3rd party titels aan, het is niet alleen maar uit eigen tuin wat ze aanbieden. Je ziet alleen weinig tot geen nieuwe AAA 3rd party titels omdat deze titels en de bijbehorende studio's vaak al verbonden zijn met een eigen platform/shop en daar dus eerst als exclusive worden uitgebracht en pas later naar gamepass of andere dienst komen.
Ik heb zelf ook minder uitgegeven aan games sinds ik over gestapt ben van PlayStation 5 naar Xbox x met game pass.
Zelf heb ik ook minder geld uitgegeven aan games, sinds de komst van gamepass. Ik moet ook zeggen dat door het grote aanbod games het voor mezelf niet aantrekkelijk is om uberhaupt een game te kopen. Er staat zoveel op de backlog en zijn bijna allemaal beschikbaar op gamepass. :+
Zal wel weer stijgen als mensen daadwerkelijk 13,- per maand moeten gaan betalen voor gamepass
Ik denk dat dit wel overeen komt met het beeld wat ik heb van afgelopen jaar. Ik heb maar weinig must-have games zien lanceren en de kwaliteit van titels was ook veel lager, naast minder variatie. Ik heb al een tijdje amper meer in Xbox parties gezeten voor wat multiplayer potjes omdat er simpelweg niet veel is uitgekomen. En tuurlijk, het is niet helemaal niks, maar er zijn gewoon veel grote titels uitgesteld de laatste maanden dus dan is het op zich wel logisch. Aan de andere kant is er wel veel kleiner grut uitgekomen, dus het aantal titels zal vast hetzelfde zijn, maar er zat niet veel AAA tussen afgelopen jaar. Daarentegen zijn er wel meer games die nu inzetten op DLC en seasons. Dat haalt minder binnen (in tegenstelling tot een nieuwe game van 80 euro), maar zorgt er wel voor dat mensen langer bij dezelfde games blijven hangen.

En laten we niet vergeten dat er wat meer free to play is, waarbij ze nu ook geen Gold meer vragen om online te spelen.

Persoonlijk denk ik dat het ook minder is geworden omdat de 1-euro tip van GamePass nog steeds geldt en er veel mensen gebruik van maken om voor een minimaal bedrag GamePass te hebben. Dus niet 13 euro per maand, maar eerder een euro of 5. Dat vangt MS nu op om marktaandeel te genereren, maar zal ook ophouden als dit de opbrengst in gevaar brengt. Bv 1x per account ipv oneindig vaak zodra het maar afloopt.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 28 juli 2021 10:00]

Toch bijzonder hoe dit soms werkt... zowel Google, Microsoft als Apple hadden 'flinke groeicijfers'. Vervolgens de koppen op Tweakers:

Apple boekt recordomzet dankzij goede verkopen van iPhone 12-smartphones
Microsoft behaalt lagere omzet uit Xbox-content wegens minder third-party-titels

Waarom een positieve kop voor Apple en een negatieve kop voor Microsoft?
Omdat Microsoft flink geld verdient met Azure, iets waar Tweakers verwacht minder kliks op te hebben maar minder met Xbox blijkbaar wat meer klikt verwacht.

Omdat Apple flink geld verdient met iPhones en telefoons altijd voor veel kliks zorgen en discussies, dus nog meer kliks.

Azure is saai, Xbox is hip, iPhone is hip.
Ja, maar de vraag is waarom er een negatieve kop boven staat...
uit het artikel:
In de overkoepelende Gaming-categorie ging het beter. De inkomsten kwamen uit op 357 miljoen dollar, een stijging van 11 procent. Die groei schrijft Microsoft met name toe aan de toegenomen verkopen van Xbox-hardware, al noemt het bedrijf ook hier geen aantallen. De omzet uit Xbox-hardware steeg met 172 procent
De kop had dus ook kunnen zijn "Omzet Xbox-hardware steeg met 172% het afgelopen jaar" of "Xbox-hardware zorgt voor record omzet" of "Microsoft haalt 11% meer omzet uit gaming".
Tweakers kiest echter voor het ene kleine negatieve puntje in het hele artikel.
Gaat goed met hun cloud gebeuren.
Ze stoppen ook alles wat ze hebben in de cloud, Office, Ax, Powerapps, PowerBI, straks ook Windows.

Op het werk gaan we volgend jaar in de Microsoft cloud, maar voor persoonlijk gebruik doe ik dat nog niet, misschien meer met de Google cloud. In ieder geval niet volledig, gebruik ook liever Libre Office bijvoorbeeld.
Houd het nog liever zo goedkoop mogelijk, al moet ik ook rekening houden met het veilig stellen van bestanden dan kan een cloud misschien wel helpen.
Het gaat hier degelijk over het vierde kwartaal en niet het derde kwartaal. Fiscale boekjaar van Microsoft begint op 1 juli.