Omzet Xbox-divisie daalt door leveringsproblemen en verminderde monetization

Microsoft heeft in het afgelopen tweede kwartaal meer omzet en winst geboekt, maar op het vlak van de Xbox-hardware- en -diensten liepen de cijfers terug. Dit wordt mede verklaard door leveringsproblemen en een daling van de monetization bij alle games.

De algehele omzet uit games daalde met zeven procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden, ofwel een daling van 259 miljoen dollar. Volgens Microsoft is dat toe te schrijven aan een vermindering van Xbox-content en -diensten, maar ook aan een daling van de omzet uit Xbox-hardware.

De omzet uit Xbox-content en -diensten daalde met zes procent. Dit laatste schrijft Microsoft toe aan minder gespeelde uren en verminderde monetization bij zowel eigen Xbox-titels als games van andere uitgevers.

De omzet uit Xbox-hardware daalde met elf procent. Het bedrijf zegt dat dit deels een logisch gevolg is van het feit dat de Xbox Series-consoles ongeveer twee jaar geleden uitkwamen, waardoor er toen goede cijfers werden neergezet. Ook leveringsproblemen gedurende deze periode spelen nog altijd een rol, waardoor de weg naar boven nog niet is gevonden. Microsoft zegt wel dat er nog altijd een hoge vraag is.

Het tegenvallende resultaat bij de Xbox-divisie kon niet volledig worden goedgemaakt door de Xbox Game Pass-abonnees. Hier was wel sprake van een omzetgroei en daarmee een groei van het aantal abonnees, al geeft Microsoft geen exacte cijfers over het huidige aantal abonnees. In januari zat dat aantal nog op 25 miljoen en in januari 2021 waren er 18 miljoen abonnees.

De pc-markt hielp Microsoft ook niet: de doorlopende productiestops in China in mei en een 'verslechterende markt in juni' betekende een negatieve impact van meer dan 300 miljoen dollar op de omzet uit Windows OEM.

In de pc-markt is momenteel een behoorlijke daling te zien, maar de omzet uit Microsoft Surface steeg met tien procent. Microsoft heeft in het afgelopen kwartaal geen grote nieuwe introducties van Surface-producten gedaan en denkt dat deze stijging vooral te danken is aan een stijging van Surface op het commerciële vlak.

Microsoft sloot het kwartaal af met een totaalomzet van 51,9 miljard dollar en dat was twaalf procent hoger dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 16,7 miljard dollar, een stijging van twee procent.

Door Joris Jansen

Redacteur

27-07-2022 • 15:59

60 Linkedin

Reacties (60)

Wijzig sortering
Niet zo gek dat je minder omzet hebt als alle grote releases uitgesteld worden naar 2023.
Reageer
Jup, idd mijn idee. Als je kijkt naar grote first party XBOX releases.. nou dan is het erg karig.
Reageer
Twee nieuwe games in totaal, over heel 2022. Een "narrative adventure" en die vreemde RPG van Obsidian. Er zal wel markt voor zijn maar het zijn geen kaskrakers.
Maar zelfs met Starfield en Redfall erbij was het wat karig geweest want die zouden pas in het laatste kwartaal verschijnen.

Ik denk dat het releaseschema niet helemaal volgens plan verloopt.
Reageer
Eens, daarnaast de Triple-A titles zijn bij Xbox gewoon in veel kleinere getallen dan bij PS5. Dat was ook al bij de vorige generatie...

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 27 juli 2022 17:14]

Reageer
Maar inmiddels hebben ze veel meer studios. Alleen als je kijkt naar wat er aangekondigt is en wat er daadwerkelijk al uit is gekomen is het erg karig.

Ze hebben momenteel 11 titels waar nog geen release date van bekend is. Dat terwijl sommigen al vele jaren in ontwikkeling zijn.

Ondertussen koopt Sony alle interessante indie games op en begint Game Pass op de aloude budget bak te lijken.
Reageer
Dat, maar ik denk dat het ook gewoon de algehele economische omstandigheden zijn. De inflatie is, nagenoeg wereldwijd, gierend .. de energieprijzen gaan door het dak. Dit heeft ook de VS, waar Xbox het toch het meest van moet hebben, hard toegeslagen.

Het kan ook gewoon een teken zijn dat mensen op hun geld gaan zitten. Dit ook in afwachting van de nadere recessie.
Reageer
Het zijn niet alleen de games, maar als je 6% minder hardware verkoopt waar de meesten mensen vaak nog wel 1 tot 2 games erbij koopt dan snap ik wel dat je 7% minder games ziet qua verkoop. Tel daarbij ook de uitgestelde games etc.

Ik ben erg tevreden met mijn xbox series X en heb nog wel de PS 4 pro, maar sla voorlopig de PS5 over.
Reageer
Hier ook, de Xbox Series X en daarnaast de Release Switch en de PS4 Pro, kom nog een lange tijd vooruit met Games die ik heb liggen en nog eens wil spelen.

Ik houd me wel een lijstje bij games die ik nog zou willen.
Reageer
Idd, mijn xbox staat al een tijdje uit eerlijk gezegd.
Reageer
Het tegenvallende resultaat bij de Xbox-divisie kon niet volledig worden goedgemaakt door de Xbox Game Pass-abonnees. Hier was wel sprake van een omzetgroei en daarmee een groei van het aantal abonnees, al geeft Microsoft geen exacte cijfers over het huidige aantal abonnees.
Ik vraag me als het toevoegen van Fortnite een boost gegeven in conversie.
Reageer
Fortnite is al gratis, dus waarom zouden ze deze toevoegen aan Gamepass en waarom zou dat voor meer abonnees zorgen?
Reageer
Fortnite is gratis via de Cloud Gaming te streamen. Ik vroeg me af hoeveel van die gratis gebruikers een abonnement hebben genomen.
Reageer
Monetiwatte? Is dat niet gewoon "opbrengsten"?
Reageer
Niet precies hetzelfde. Monetization is een toepassing gebruiken/omzetten om inkomsten te genereren. Ik ken daar zo geen Nederlands woord voor.
Opbrengsten = revenue. Heel wat anders.
Reageer
Ik denk dat verdienmodel dicht in de buurt komt. Het beschrijft een wijze hoe er geld kan worden verdiend aan een spel.

Als er in minder regios of games dingen zoals lootboxes of premium credits (mogen) zitten, dan is dat verminderde monetization, met als mogelijk gevolg verminderde opbrengst/omzet.

Het woord monetization is met de microtransacties tijd popular geworden denk ik. Maar 'aanschafprijs' zou ook monetization kunnen zijn, en hopelijk voldoende voor developers (ipv easy cashgrabs).... maargoed, bij deze slinger ik ook de hele microtransactie discussie aan :z
Reageer
Verdienmodel kan, maar 'monetization' gaat m.i. meer in de richting van 'te gelde maken', op basis van dat verdienmodel. Zo kun je op Quora (EN) bijvoorbeeld je artikelen achter een betaalmuur plaatsen zodat alleen betalende (premium) leden het kunnen lezen, waarna jij een X-bedrag per lezer krijgt. Dit noemen ze daar 'monetization'.
Reageer
Verdienmodel klinkt inderdaad goed!
Ja, het is echt een hype woord. Niet alleen in de game industrie, maar ook in de online business, ecommerce, influencer en get rich quick schemes scenes. :+
Reageer
Nee dit is commerciele consumenten psychologie .
Waar er belangrijke aanschaf prijs barrierre heerst.
Een wii van 249 verkoop stuk beter dan 600 console
Zo ook games. 69 voor ps store game.
Maar mobile is 1 a 2 euro aanschaf verdien model is dat dan vooral niet van aanschaf prijs moet hebben en dus wel moet zoeken naar betere. En dan moet je al snel met microtransacties komen om dat dit zeer kleine bedragen zijn maar zeer frequent en dit grote sluip kosten zijn. Maar ja dan had je maar 10 tot 25 voor indie game puur aanschaf prijs maar triple A onder 69 en het zijn stuk kleinere productie. Maar ja waar triple A dev concureerd in 100 pool aan games en minimale omzet van paar miljioen games sales. Is indie dev concurreerd in pool van 100000 en is gemiddelde sale enkele 10000 en die kas krakers dat is top 100 uitzonderingem. 99% komt niet rond van marginale aanschafprijs.

Achter indie dev zitten mensen achter waarvan 90% het geen vet pot is en hun gezin mee onderhouden. En eerder passie is en ega dat achter de dev persoon staat. En voor zekerheid beter is om naar andere beter betaald branch te gaan. Voor 90% die buiten de top 100 of ver daarvan eindigen.
Reageer
Het zijn gok elementen.

Alle andere benamingen zijn verhullingen van het daadwerkelijk doel.
Reageer
Niet waar. Er zijn games waar niets te gokken valt. Als ik bv in WoW Legends een Premium schip koop weet ik precies wat ik krijg.
Reageer
https://gamingonphone.com...ot-boxes-in-mobile-games/
Since a binary answer might result in misinterpretation by the readers, let us explain it in a descriptive but brief manner. Taking part in simple microtransactions, which is clearly visible to the players are not to be considered as gambling. However, purchasing loot boxes whose contents are not known to the players, does indeed fall under gambling. Items you will receive from a loot box is based on pure luck. This can result in either profit or loss. Therefore, even if a government does not completely ban loot boxes, it should be considered as a form of gambling and needs to be regulated for the welfare of its citizens.
Het is er uit gebanjourd omdat er mee werd gesjoemeld.
Reageer
is monitization niet gewoon microtransacties?
Reageer
Dit zijn inkomsten uit games zoals lootboxes, skins, boosters, etc.
Reageer
Precies, speel de laatste tijd meer op de switch dan een Xbox of PlayStation de games zijn gewoon super slecht in deze tijd zit er ook aan te denken om me console te verkopen puur omdat ik er amper tot nauwelijks nog op zit en dit zie ik ook aan me vrienden die een PlayStation 5 thuis hebben liggen deze zitten allemaal stof te happen.
Reageer
Klopt 100%, maar volgens mij is er nog iets meer nuance. Met monitization bedoelen bedrijven vooral ‘terugkerende inkomsten’ uit bronnen zoals die jij aanhaalt.
Reageer
Dat zijn gokelemelenten.


Al andere benamingen zijn onzin. Noem het beestje gewoon bij de naam.
Reageer
Nee, dat zijn het niet per definitie, zoals iemand anders al aangaf. als ik een mooie nieuwe hoed/eenhoorn/whatever koop, dan gok ik niet, ik weet wat ik koop. Het is dus geen gokken maar valt wel onder monetisation. Een walvis is een zoogdier. Dat maakt niet ieder zoogdier een walvis. edit erge tikfout

[Reactie gewijzigd door theobril op 27 juli 2022 19:04]

Reageer
https://gamingonphone.com...ot-boxes-in-mobile-games/
Since a binary answer might result in misinterpretation by the readers, let us explain it in a descriptive but brief manner. Taking part in simple microtransactions, which is clearly visible to the players are not to be considered as gambling. However, purchasing loot boxes whose contents are not known to the players, does indeed fall under gambling. Items you will receive from a loot box is based on pure luck. This can result in either profit or loss. Therefore, even if a government does not completely ban loot boxes, it should be considered as a form of gambling and needs to be regulated for the welfare of its citizens.
Omdat er juist zo werd gesjoemeld is er alles uit gegooid.

Het aantal games dat strak elementen verkoopt/verkocht was tot een dieptepunt gedaald waardoor het rechtvaardig werd geacht om een algemeen verbod in te voeren.
Reageer
Ze hadden ook "monetisatie" kunnen zeggen; gewoon een goede Nederlandse vertaling. En nee, het is niet precies hetzelfde. Ja, enerzijds zijn het uiteindelijk wel opbrengsten/inkomsten, maar het is een specifieke tak van sport binnen (in dit geval) de video game industrie waarin je aanvullende content "te gelde" maakt, oftewel niet bestaande artikelen omzet in geld, zoals in-game currency, skins enzovoorts. Je "maakt" dus letterlijk geld vanuit niet bestaande dingen.

De concrete, juiste vertaling is dus letterlijk "omzetten in geld". Het woordenboek vermeldt ook nog de alternatieve en/of aanvullende begrippen "geldschepping" en "aanmunten", al is die laatste term in video games niet van toepassing, want het betekent meer geld drukken of meer munten slaan vanwege tekorten, maar in algemene zin valt het wel onder monetisatie.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 27 juli 2022 16:46]

Reageer
We zitten hier toch niet op tweakers.co.uk? Halve zinnen vertalen veroorzaakt alleen maar onnodig verwarring.
Reageer
Ach ja taal veranderd. Vroeger zeiden ze dit ook van Horloge waarschijnlijk.
Reageer
Of schreven ze 'verandert'.
Reageer
Ach ja taal veranderd. Vroeger zeiden ze dit ook van Horloge waarschijnlijk.
Dat verbasterde tot ‘klokkie’ als men het zie sprongen de nagels van mijn tenen…
Reageer
De algehele omzet uit games daalde met zeven procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden
Dat klinkt nogal negatief, maar ik zou dat graag zien ivm. de jaren voor corona. 2020 en 2021 zijn hele goede jaren geweest voor (computer) gaming. Dit jaar en zeker Q2 van dit jaar gaat een groot deel van het 'westen' namelijk weer buiten eigen huis op zoek naar vermaak en moeten velen ook weer naar het werk komen (dus reistijd kan niet meer worden besteed aan gaming, reiskosten, etc.).
Reageer
Dat is een goede verklaring maar het feit is dat de meeste beleggers daar geen ruk om geven. Die hebben een geheugen van max. 1 jaar terug, en YOY is voor hem veel meer waard dan 2 jaar terug. Het gaat ze immers puur om de centen.

Als de gamesmarkt nu niet stante pede presteert dan laten ze die gewoon klappen, halen hun centen eruit en gaan in clusterbommen investeren, is flink vraag naar met de oorlog in Oekraine.
Reageer
Monetization. Mijn echtgenote, Canadese van geboorte had ook geen idee van de betekenis, en heeft het moeten opzoeken. Ze kan er wel om lachen, Als je er maar moeilijke Engelse woorden tussen door gooit staat het wel intelligent, zei ze. Gelukkig hebben we Google om de artikelen van Tweakers te vertalen.
Reageer
Ik stel voor dat jullie de South Park over Microtransactions kijken :). Helaas zijn wel de Canadezen (weer eens) alles schuld daar.
Reageer
Monetization is een Amerikaans woord. De Britse versie is monetisation.

En zo'n moeilijk woord is het ook niet. Als je duur wil doen dan gebruik je oxymoron, paradigm, purportedly, colloquial (hebben niet dezelfde betekenis maar ik smijt maar met wat dure woorden :) ). Mijn Ierse ex kent geen van deze woorden ondanks dat ze in een engelstalige omgeving is opgegroeid.

Dit is niet echt een moeilijk woord in het engels. Het is een industrieterm die in de gamesindustrie een wat nauwere betekenis zal hebben dan in het woordenboek staat. Vandaar dat ik de beslissing wel begrijp om deze direct te gebruiken. Net zoals dat we UPS bijvoorbeeld in Nederland niet vertalen naar "stroomonderbrekingsbuffer" ofzo. In andere talen zoals het Duits zijn ze daar strakker in en noemen ze dat een USV.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 27 juli 2022 21:18]

Reageer
Misschien ook leuk om te vermelden is dat de Xbox Series de best verkopende console voor Microsoft is. Stond ook in het artikel.

Ook wel aardig om iets positiefs te melden :-)
Reageer
Artikel vergeet wel er even bij te vermelden dat het voorbije fiscale jaar het beste was in XBOX geschiedenis. Als je kwartaal per kwartaal gaat vergelijken zijn er altijd wel wat korte-termijn schommelingen. Nu komt het vrij negatief over, wat het dus helemaal niet is.
report van Brad Sams:
https://youtu.be/lfyKPsz9DNs

[Reactie gewijzigd door Antigo op 27 juli 2022 17:50]

Reageer
Minder monetization moet worden toegejuicht.

Verder is dit weer de illusie van elk jaar moet er meer zijn dan in het jaar ervoor.
Dit krijg je met de waanzin onder aandeelhouders.
Reageer
Ik vind het fascinerend dat “xbox” zo dik op de voorkant staat.
Revenue was $51.9 billion and increased 12% (up 16% in constant currency)

· Operating income was $20.5 billion and increased 8% (up 14% in constant currency)

· Net income was $16.7 billion and increased 2% (up 7% in constant currency)

· Diluted earnings per share was $2.23 and increased 3% (up 8% in constant currency)
Omzet met 12% gegroeid,
winst van 16,7 mld,

in een periode dat het eigenlijk slecht gaat met de hele wereld? En dat zou zelfs hoger zijn als de euro niet zo gezakt was tov de dollar.


Als je de prijzen zo verhoogd is dat niet zo gek natuurlijk,
https://www.theregister.com/AMP/2022/03/08/nce/
Ging Q2 in.
Reageer
Alle omzetcijfers voor dit soort producten/diensten dalen in vergelijk met afgelopen jaar. De cijfers waren enorm opgeblazen door veranderd uitgave patroon door COVID.
Reageer

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee