Microsoft test in buitenland 'Family'-variant Xbox Game Pass Ultimate

Microsoft gaat als test een Xbox Game Pass 'Family'-abonnement aanbieden in Ierland en Colombia. Daarbij krijgen maximaal vijf spelers een abonnement op de spellendienst voor een lagere totaalprijs dan een individueel abonnement.

De mensen met wie het 'Family'-abonnement gedeeld wordt, moeten in hetzelfde land verblijven als de hoofdabonnee, waardoor de test beperkt is tot deze twee landen. Het is een feature voor Game Pass Ultimate-abonnees. Dat abonnement kost normaliter 12,99 euro per maand en deze deelbare variant kost in Ierland 21,99 euro per maand. Iedereen krijgt in dit scenario een Ultimate-abonnement.

Alleen de hoofdabonnee betaalt en degenen met wie het gedeeld wordt, moeten de hoofdabonnee weer betalen, soortgelijk aan Family-abonnementen bij andere diensten. Microsoft stelt niet de voorwaarde dat spelers een huishouden moeten delen, zoals bijvoorbeeld het geval met het Spotify Family-abonnement.

Xbox Game Pass geeft spelers toegang tot enkele honderden Xbox-games op de consoles. De lijst met beschikbare games is veranderlijk: games komen erbij en andere games gaan weer weg. Het basisabonnement kost 9,99 euro per maand en er kan ook een pc-variant aangeschaft worden. Voor 12,99 hebben gebruikers Game Pass Ultimate, dat de twee varianten combineert, multiplayertoegang in de vorm van Xbox Live Gold biedt en cloudgaming toevoegt.

Volgens eerdere geruchten van Windows Central overweegt Microsoft 'al langere tijd' om dit abonnement uit te brengen. Het nieuws volgt kort nadat Sony zijn nieuwe PlayStation Plus-abonnementsvormen heeft onthuld.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

05-08-2022 • 08:58

66 Linkedin

Submitter: drakiesoft

Reacties (66)

Wijzig sortering
tip: Er kan al kosteloos gedeeld worden met één andere Xbox als je deze als Home-Xbox instelt.

Zo speelt mijn broertje ook al mijn games en geniet van Xbox live zonder daar een cent voor te betalen!
Reageer
Met de note dat er slechts 1 persoon op dat moment het spel kan spelen, Family zou je eerder willen hebben als bv 2 mensen dezelfde games willen spelen (tegen/met elkaar).
Reageer
Dit werkt prima:

Ik heb een series x en een game pass ultimate abonnement.

Mijn zoon een series S en en geen abonnement.
Mijn account staat ook op zijn series S en daarbij is de series S als home console ingesteld. Mijn zoon kan zo gebruik maken van al mijn game pass ultimate onderdelen en daarnaast ook van mijn digitaal gekochte spellen (mijn account hoeft niet ingelogd te zijn).

Ik kan gelijktijdig op mijn series X spelen (uiteraard ingelogd op mijn account). En zo kunnen we dus ook hetzelfde spel tegen of met elkaar spelen als we dat willen.

[Reactie gewijzigd door Schweino op 5 augustus 2022 09:23]

Reageer
En op de niet-home console kan eventueel nog een ander account spelen, als jouw (het betalende) account maar ingelogd blijft.
Wel een beetje oppassen dat een ander niet per ongeluk op jouw account een game opstart en achievements behaalt, mocht je dat vervelend vinden.
Reageer
Jouw "niet home" xbox moet wel verbonden zijn met internet om games te spelen die digitaal hebt gekocht, dus bij een internet uitval werken de games niet tenzij je ze speelt op je home xbox
Reageer
Dat kan met de huidige opzet ook al, zolang de eigenaar van het gamepass abo maar niet op de Home Xbox speelt :).
Reageer
Dit is onjuist. Ik speel al jaren op deze manier tegelijkertijd zelfde game.

Edit: officiële Xbox site
Hoe game delen werkt

Wanneer je voor het eerst een digitale game op je Home Xbox start terwijl je online bent, haalt je console een licentie op van het Xbox-netwerk om deze te spelen. De licentie voor digitale games is gekoppeld aan je Home Xbox en verloopt nooit. Hiermee krijg je toegang tot je digitale games, of je nu online of offline bent.
Vrienden en familie die zich aanmelden bij je Home Xbox hebben ook toegang, zelfs wanneer je niet bent aangemeld. Een gezinslid kan bijvoorbeeld je games spelen wanneer je je console niet gebruikt. Hij of zij hoeft zich alleen maar aan te melden met zijn of haar Xbox-profiel.
Samen tegelijkertijd zelfde of andere game spelen werkt ook.

[Reactie gewijzigd door GerritGekke op 5 augustus 2022 10:15]

Reageer
Dat is niet waar. Je kan met deze constructie tegelijkertijd het spel spelen.

Dit doe ik wekelijks met mijn broertje die in een ander huis woont en een Xbox Series S heeft tov mijn huis & een Xbox series X
Reageer
Dat is niet correct, je kunt gewoon tegelijkertijd gebruik maken van de gedeelde library.
Reageer
Niet waar, je kan gewoon via deze constructie hetzelfde spel tegelijkertijd spelen.

Ik doe dit al jaren met mijn eigen kids.

[Reactie gewijzigd door PacinoAllstars op 6 augustus 2022 21:10]

Reageer
Ja, maar dat werkt dus niet met PC games en ook niet met Cloud Gaming. We gebruiken dit (wat jij beschrijft) al jaren met 2 Xboxen, maar m'n vrouw kan dus zo niet op haar smartphone Cloud gaming gebruiken, want aan haar xbox account hangt geen actieve GamePass. Met deze 'familie constructie' dus wel. En als je meer dan 2 xboxen in huis zou hebben, of kids die ook op hun smartphone willen gamen is dit wel een goede oplossing.
Reageer
Je kan GamePass voor PC ook delen door met het Microsoft account waar gamepass aangekoppeld zit in te loggen op Windows.

Vervolgens kan je in de Xbox app uitloggen met dit account en inloggen met een ander (bv eigen of familie/vriend) account. Als je de Xbox app afsluit en weer op start, zie je dat het account waarmee je speelt verschilt van het Store account.

Op deze manier kan je op twee pc's gelijktijdig gamen vanuit gamepass. Eén PC met het gamepass account en een andere pc met enkel het gamepass account als store account en een ander account ingelogd op de xbox app.

Ik heb zelf ook offline machtigingen op m'n pc ingeschakeld voor het gamepass account (deze gebruik ik als store account, ik game met een ander account), geen idee of dit noodzakelijk is voor het gelijktijdig gamen.

Je kan helaas geen gebruik maken van cloud gaming wanneer je store en game account verschillen.
Reageer
Tja je kunt ook toegang krijgen tot elkaars email door gebruik te maken van hetzelfde account :+

Sorry, maar iedereen moet gewoon inloggen met een eigen account, iets van game progress, privacy en laten we security nog maar niet vergeten. Er zijn hele volksstammen waarbij hun Microsoft account ook gelijk hun email adres is, dus dat werkt niet :-)

En ja, ik ken het verhaal dat je in kunt loggen en weer uit kunt loggen. Gebruiksvriendelijk is dat ook weer niet.

Een 'familie abonnement' is the way to go, behalve als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten. Dan kun je inderdaad een procedure zoals die van @IdioticCircles volgen.
Reageer
Helemaal mee eens. Familie abonnement is veel beter.

Je game progress zit wel gewoon bij het account waarmee je op de xbox app inlogt, niet het store account. Dus qua gamen is er geen belemmering.

Maar qua privacy en security heb je helemaal gelijk. Ik deel dit alleen met een familielid en het gamepass account hebben we hier speciaal voor gemaakt, dus geen persoonlijke mailtjes die we van elkaar zien :P
Reageer
Ja, je hebt gelijk inderdaad. Je hoeft alleen ‘even’ in de Store in te loggen natuurlijk en de progressie gaat vervolgens pas als je de app start (en binnen de Xbox App met je eigen account inlogt).
Reageer
En als Xbox Live er uit ligt kan je helemaal niks meer met die constructie.
Reageer
Klopt. maar ook als je die constructie niet gebruikt en vergeet je console als home in te stellen kun je geen digitale games spelen.

(Ik heb bij de laatste internetstoring daarom mijn telefoon als hotspot ingesteld om mijn console als home te zetten zodat ik weer kon spelen :D )
Reageer
Duurde bij mij een poosje om dit uit te vogelen. Als je het niet als home console instelt, kan je geeneens op dezelfde console, maar met een ander profiel, je digitale games spelen. Fijn!

Wat ik ook niet begreep, is dat ik maar 1 console in bezit had en geregistreerd onder mijn account, maar dat deze dan niet automatisch ingesteld werd als home console. Toen was er ineens een langdurige storing, waardoor ik gewoon niks kon spelen...klagen bij MS hielp niet, die hielpen me niet verder, gelukkig was er hier een aardige tweaker die me hier op wees :Y)
Reageer
Al werkt in die constructie gamepass spellen niet toch? Alleen purchased games door de owner en de gold status, los van of die uit game pass of los gekocht is.
Reageer
Werkt ook met game pass, volgens mij moet je het spel dan zelf opzoeken in de Microsoft store

[Reactie gewijzigd door Schweino op 5 augustus 2022 09:24]

Reageer
nee hoor kun je gewoon bij de game pass games downloaden
Reageer
Is het makkelijk om dit te delen met anderen zoals wat er nu gebeurt met Netflix?
Reageer
Het heeft wel iets meer haken en ogen. De eigenaar van het betalende account moet inloggen op de andere Xbox en die als home instellen. Als je er niet fysiek bij bent om dat zelf te doen moet je je wachtwoord geven. Dat moet bij Netflix weliswaar ook maar je Microsoft account ligt wat gevoeliger. De persoon die gebruik maakt van jouw account kan ook alleen op die Xbox spelen, niet op een andere.

Verder moet het betalende account om op een andere console dan de home Xbox vervolgens wel online zijn om te kunnen spelen. Is er een probleem met Xbox live of je internet dan starten de games niet.

Het is dus niet dat het nou heel moeilijk is maar het is ook niet zo simpel als bij Netflix. Ik denk dat als dit breder uitgerold wordt dat het zeer goed ontvangen zal worden, er vanuit gaande dat je dan niet meer altijd online hoeft te zijn.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 5 augustus 2022 11:14]

Reageer
Het is volgens mij ook echt bedoeld voor mensen met meer dan 1 console in huis.
Reageer
Ja… mijn broertje woont in een ander huis en zijn Xbox heb ik als Home Xbox ingesteld.

Ik log altijd in op mijn eigen account. We kunnen dus altijd samen spelen voor de prijs van 1 game pass/game.
Reageer
Klopt, op een console kan dat maar de Game Pass clouddienst wordt niet gedeeld met familieleden. Je kan alleen inloggen met het account waaraan het abonnement is gekoppeld.
Reageer
22 euro verdeelt onder 5 mensen is echt super mooie prijs.
Reageer
Inderdaad, dat kan niet uit natuurlijk.
Reageer
Iets wat we ook al jaren horen over de route om Xbox live gold goedkoop om te zetten naar gamepass ultimate... Maar ik denk dat de crux zit in dat het in het grote geheel wel meevalt met hoeveel mensen voor de allergoedkoopste manier gaan. Ja de koopjesjagers zullen het met zijn 5en gaan delen maar het is maar zeer de vraag of die anders wel allemaal de volle prijs betaald hadden.
Dat is iets waar Netflix misschien ook nog achter komt als ze echt doorzetten met optreden tegen account delen, heel veel mensen zullen de dienst dan gewoon vaarwel zeggen.
Reageer
Aan de andere kant zijn de games met gold tegenwoordig ronduit waardeloos. Dus daar wordt enorm op bespaard bij Microsoft.

Helemaal als je dit tegenover ps Plus Essential zet. (Waar je overigens dezelfde prijs voor betaald.) Het moet dus wel ergens vandaan komen.

En de Day one AAA games zijn ook al een tijd lang afwezig op gamepass. De nieuwe games die er op komen te staan zijn voornamelijk indie games.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 augustus 2022 16:41]

Reageer
Dat horen we ook steeds, maar die indiegames zijn geweldig. Gewoon uitproberen ipv elke keer je portemonnee trekken in de hoop dat het wat is. Ben verder benieuwd wat cod op gamepass voor impact gaat geven. Deal is volgens mij binnenkort wel afgerond.
Reageer
Dat is vooral Microsoft die groot heeft aangekondigd dat alle AAA games Day one op gamepass uit gaan komen. Het is Microsoft die verwachtingen creëert niet de gebruikers.
Reageer
Ik zou me vooral geen zorgen maken. Genoeg te doen op gamepass. Het is gewoon een nobrainer. Verder is het covid wat de boel heeft vertraagd. Speelt overal niet alleen op xbox
Reageer
Ik begrijp niet helemaal wat de link is met het onderwerp hier... behalve dat jij altijd eigenlijk elke kans aan lijkt te grijpen om Microsoft/Xbox in de zeik te zetten, dus, tja...
Je punt is dat ze er niet zoveel games op zetten en dat het dus best kan voor die lage prijs?
Reageer
Toch wel een beetje jammer dat je dit ziet als Microsoft in de zeik zetten.... Want volgens mij ben ik dat hierboven niet aan het doen. Of vind jij het wel goede games die op Xbox live gold komen?

Wat de link is? Hierboven reageert iemand dat het niet uit kan en dat is waar de discussie over gaat. Daarop reageer ik dat Microsoft bezuinigt op de games die ze met Xbox live gold weggeven, omdat Microsoft wel weet dat er massaal gebruik gemaakt wordt van dit trucje. Dat je niet snap dat dit relevant is op jouw bericht ontgaat mij totaal.
Reageer
Je zegt niks wat niet strikt waar is maar je benadert alles altijd zo negatief. Ja, er zijn even niet zoveel AAA day one releases, klopt. Maar er komen nog steeds meer dan genoeg hele goede games in gamepass, vind ik dan in ieder geval.
Of er echt bezuinigd wordt... misschien, maar ik denk eigenlijk dat het vooral de combinatie is van dat het lang duurt voor al die aankopen van Microsoft echt uit gaan betalen, en covid, ja nog steeds. Dat laatste zie je ook in de ene na de andere uitgestelde game van andere devs dan die wat onder Microsoft vallen.
Reageer
Zie jij niet alles te positief? alles wat een klein beetje negatief is over Microsoft wil je niet horen.

Xbox live gold is zijn prijs tegenwoordig absoluut niet meer waard. Dus diegene die alleen dat abonnement hebben zijn wel een beetje de dupe van deze strategie. Dat je straks voor iets meer dan 4 euro een abonnement kan krijgen op gamepass zal je een keer in de kwaliteit van de games terug gaan zien.
Reageer
Nee hoor, ik ben het volledig met je eens dat de games with gold tegenwoordig praktisch waardeloos zijn. Ik neem meestal niet eens meer de moeite om ze te claimen.

Maar gamepass blijft voor mij een prima aanbod. Dat games niet day 1 er op staan boeit me persoonlijk ook niet zo, als ze iets later komen zijn ze nog net zo leuk. En het is vrij makkelijk om nu al voor minder dan die 4 euro per maand gamepass ultimate te hebben, op meerdere manieren. Heb onlangs zelf weer aangevuld tot 3 jaar, dit keer niet met omzetten maar gewoon met 3 maanden gold kaartjes die omgezet worden naar 50 dagen gamepass ultimate, kwam uit op €3,30 per maand.

Maar zoals ik hierboven ook al probeerde te zeggen, lang niet iedereen heeft zin om dat soort dingen uit te zoeken (of bij een abonnement 4 mensen te gaan zoeken die ze genoeg vertrouwen om het abonnementsgeld te delen). Volgens mij blijven er meer dan genoeg mensen die gewoon het normale maandbedrag betalen. Ondertussen heb je de hardcore fans die wel alles uitzoeken en de koopjesjagers die allemaal gamepass via de zijweggetjes goedkoop hebben, en dat zijn wel vaak de mensen die ook vrij vocaal zijn daarover en andere mensen ook aansporen om een Xbox met gamepass te nemen. Volgens mij is het gewoon goede marketing wat Microsoft doet. Maar we zullen het met de tijd zien, wellicht heb je gelijk en komen we straks met hangende pootjes bij Sony omdat we toch goede games willen.
Reageer
Is 'het gamen' niet op zijn retour, over zijn eigen hoogtepunt* heen? Veel 'eigen' nieuws en nieuws over uitgestelde lanceringen = feitelijk geen nieuws.
*naast mijzelf, hoor en zie ik in mijn omgeving ook minder mensen gamen en / of er over praten.

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 5 augustus 2022 10:20]

Reageer
Kun je dit onderbouwen, naast het feit dat je het over nieuws hebt? Na even snel gezocht te hebben stijgt het aantal gamers de komende jaren alleen maar.

Ontopic: Goed dat het niet aan een specifieke locatie (= huishouden) is gebonden!
Reageer
Lol... de gaming industrie is groter dan de film en muziek industrie samen. Dus nee, gaming is zeker niet op zijn retour.
Reageer
De pandemie was inderdaad een hoogtepunt qua verkopen, en nu zakken de verkopen iets in. Maar "op zijn retour" is ook weer wat overdreven, er was gewoon sprake van een piek.

Alle games die uitgesteld worden is inderdaad erg jammer. Dat komt nog steeds door corona. Deze projecten lopen inmiddels al vele jaren en de games die dit jaar zouden komen moesten dus midden in de productie allemaal thuis gaan werken. Je kunt je voorstellen dat dat met teams van 300+ behoorlijk wat chaos oplevert.
Reageer
Ik kan me dat juist niet voorstellen. Software danwel game ontwikkeling kan je prima vanuit huis doen.
MS is notabene leverancier van software om thuiswerken uitstekend te ondersteunen.
Teams bestaan niet uit 300 man plus. De tribe wordt opgedeeld in relatief kleine teams die in korte sprints behapbare stukken werk opleveren. Zie niet waarom dit tot chaos zou moeten leiden?
Reageer
Dat is in ieder geval wat ik van de ontwikkelaars zelf hoor. Ik heb er ook geen alternatieve uitleg voor. Bijvoorbeeld Ubisoft was altijd als klokslag op tijd en zou nu vergeten zijn hoe ze moeten plannen?
Reageer
Is TikTok niet op z'n retour? Naast mijzelf hoor of ik zie ik weinig mensen in mijn omgeving die TikTok gebruiken of erover praten.
Reageer
Wellicht ook hier de hype voorbij - genormaliseerd in gebruik.
Reageer
Huh, wellicht dat ik dit nog ga gebruiken ook als het in NL uit komt.
Mijn vrouw zou daar mee een hoop spellen in 1 klap kunnen spelen op haar laptopje en, mocht het inderdaad zo zijn dat het niet "per huishouden" is, dan wilt m'n broertje wellicht ook nog meedoen.
Interessant.
Reageer
Ik maak al jaren gebruik van Microsoft Family Safety, mensen die je daar opgeeft als je gezinsleden kunnen / mogen ook gebruik maken van mijn gamepass ultimate abonnement, zo maken mijn drie zoons hier gebruik van. Kosten : 3 jaar Gamepass via VPN aanschaffen (76 euro) + 1 euro voor de upgrade naar ultimate, kan je voor 77 euro 3 jaar lang onbeperkt gamen met 4 personen.
Reageer
Ja, op 1 Xbox console (2 consoles als degene die de aankopen doet een eigen Xbox gebruikt). Dat heeft niks te maken met Family Safety. Wat jij doet is gewoon game sharing door 1 Xbox als home in te stellen. Alle accounts op die Xbox kunnen dan gebruik maken van aankopen/abo's van het account waar je dat op hebt aangezet. Zo kan je maximaal 2 Xbox consoles hebbe: 1 als home console waar een ander account toegang heeft tot de content en 1 als extra console waarmee je speelt met het account die de aankopen heeft gedaan.

Waar het nu om gaat is een family variant van GamePass Ultimate, waardoor 4 individuele accounts, ieder op een eigen Xbox gebruik kan maken van GamePass Ultimate. Alle accounts krijgen dus gewoon GamePass Ultimate en kunnen dus ook gebruik maken van bijvoorbeeld Cloud gaming, wat in jouw situatie niet kan.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 5 augustus 2022 12:41]

Reageer
Klopt, ik denk dat er ook verschillende use cases zijn, hier wonen de kids nog thuis waar ze de beschikking hebben over 1 xbox console dus toch niet tegelijk onder verschillende accounts spelen. hetzelfde voor de game PC, ook daar kunnen ze allemaal gebruik maken van Ultimate maar niet tegelijk, in ons geval voegt de nieuwe ultimate variant dus niets toe (behalve veel kosten).
Reageer
Ging mij vooral erom dat wat jij gebruikt (Microsoft Family Safety) helemaal niks te maken heeft met het feit dat je op dit moment GamePass Ultimate deelt. Het delen zoals jij dat nu doet gaat namelijk helemaal niet via Microsoft Family Safety. Enige wat Microsoft Family Safety doet is inzicht geven in verbruik en de mogelijkheid geven blokkades in te stellen.
Reageer
Nu hopen op een €1 upgrade naar de Family variant. :+
Reageer
Ik betaal nu 3,30 euro per maand voor Game Pass Ultimate :+ (3x12 maanden Gold kopen, en dan 1 maand Ultimate en worden ook alle overige maanden omgezet in Ultimate). Geen idee of dit vandaag nog werkt, do your own research. Als je de codes dan nog koopt via VPN in Argentinie is het trouwens nog goedkoper.
Reageer
Vraag is echter wel hoe lang dat nog kan. Mijn abo loopt tot 2024 geloof ik, ik hoop dat ik dat geintje dan nog eens uit kan halen :)
Reageer
Tot het aantal abbonees stopt met groeien waarschijnlijk. Maarja, je weet dat je te weinig betaald dus niet gaan zeuren als het straks niet meer mag.
Reageer
Precies, ik maak er dankbaar gebruik van, maar zal het voor het 10tje peer maand nog steeds blijven doen als die actie niet meer werkt. Het werkt voor mij gewoon prima! 95% van de games raak ik toch nooit meer aan na het 1x uitgespeeld te hebben. Dus ik hoef ze helemaal niet te bezitten (of in licentie te hebben op een fysiek medium). Die enkele game die ik wél wil hebben, kan ik altijd nog los aanschaffen (danwel met korting via gamepass, of gewoon veel later, voor een kleine prijs).

Het aanbod is ook veel stabieler, i.t.t. de bekende streaming services, waar het aanbod echt continue verandert.

Sterker, als het duurder zou worden, dan verkies ik nog altijd Gamepass boven een Netflix / HBO etc. Dan wip ik 1 van die abonnementen gewoon. :)
Reageer
Of slimme marketing, iedereen die ik ken is enorm positief over Game Pass (mede omdat het bijna niets kost). Deze methode werkt al zeker langer als een jaar, en lokt veel nieuwe klanten :)
Reageer
Gewoon een lokkertje. Je doet niks verkeerd. Je koopt voor 1 euro een upgrade naar Gamepass, die weer afloopt bij je volgende betaling. Als je dus pas over 3 jaar weer moet betalen, loopt de gamepass upgrade net zo lang door. Men ging toen iig massaal de stapelbare Xbox Live jaarvouchers kopen :+
Reageer
Moet je niet de meerprijs over alle maanden betalen? Zo werkt dat wel bij Playstation met hun tiers.
Reageer
Microsoft is daar iets coulanter in.. net als met stacken van gold kaarten als je gamepass is afgelopen en hem dan in 1 klap omzetten naar ultimate voor 13 euro (bij een herhaling.. als je dat de 1ste keer doet is het 1 euro).
Reageer
Dit truckje werkte ook voor Office 365, als je eerst X aantal jaar Personal nam en daarna 1x 1 jaar Home erna nam dan kreeg je voor alle afgenomen jaren Home. Weet niet of dit nog steeds kan.
Reageer
Niet stapelbaar, dus niet mogelijk voor de gamepass hack
Reageer
Is ook niet nodig want de codes zijn onbeperkt houdbaar dus je kan elke maand een nieuwe code invoeren (en makkelijk even pauzeren tijdens vakantie oid)
Reageer
Nadeel is wel dat je daar elke maand een nieuwe code moet ingeven, abbo stopzetten, en de maand erna weer opnieuw. De andere methode ben je voor 3 jaar safe.
Reageer