Microsoft kondigt event aan voor vermoedelijke aankondiging Surface-producten

Microsoft heeft een evenement aangekondigd op 12 oktober. Daarop gaat het vermoedelijk nieuwe hardware laten zien in zijn Surface-lijn van producten. Microsoft houdt elk jaar een hardware-evenement in oktober.

Microsoft heeft een save the date online gezet op zijn evenementenpagina. Die toont een felgekleurde wallpaper in Windows 11-stijl, maar geeft verder niets weg over de producten die Microsoft zou willen aankondigen. Het evenement in oktober is de plek waar Microsoft al jarenlang zijn Surface-producten laat zien.

Het ligt voor de hand dat Microsoft komt met een opvolger voor de Surface Pro 8 en Surface Laptop 4. De Surface Laptop 5 zou geen AMD-opties meer hebben. Verder zou Microsoft een opvolger van de Surface Studio 2-desktop willen presenteren. Daarnaast komt er naar verluidt een vergaderset met microfoon en speaker voor zakelijk gebruik en producten voor mensen met een beperking. Het evenement zal plaatsvinden op woensdag 12 oktober om vier uur Nederlandse tijd. Vorige jaren was er telkens een livestream om de aankondigingen te kunnen volgen.

Save the date, Microsoft-evenement oktober 2022

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-09-2022 • 09:28

24 Linkedin

Reacties (24)

Wijzig sortering
Ik hoop niet dat ze weer met een veel te dure nieuwe typecover komen waardoor je de 'oude' veel te dure typecover niet meer kan gebruiken.

Het ging 6 generaties goed.
Reageer
Als hij al 6 generaties mee gaat heb je sowieso niet veel te klagen lijkt mij maar denk ik vooral dat als men toch de compatibiliteit zou breken, dat men dan hopelijk opnieuw jarenlang ondersteuning zal geven.
Reageer
Behalve als jij je typecover vorig jaar heb gekocht. En ja dat betekent niet automatisch dat je dan ook een nieuwe Surface hebt, ik heb destijds een tweedehands gekocht met een nieuwe cover.
Reageer
Of ze willen meer winst hebben en gaan dit nu bewust doen.
Reageer
Ze hadden gewoon bij de surface 1 moeten blijven. De rest is alleen maar bewust gedaan om winst te maken... 8)7

Ik vind persoonlijk 6 generaties best netjes. Beetje jammer als je de laatste generatie hebt gekocht, maar aan de andere kant kun je dan waarschijnlijk ook nog wel even toe met je Surface/typecover combinatie. Je hoeft ook niet ieder jaar een nieuwe te kopen he :) Soms moeten ze even een sprongetje maken zodat ze wat meer toekomstbestendig zijn. En als dat sprongetje 1x in 6 jaar is vind ik dat wel acceptabel.
Reageer
Het ging 6 generaties goed.
Je bedoelt dus dat je niet blij bent dat het toetsenbord van 6 generaties terug alleen maar werkt met alle devices tot de vorige generatie? Hoeveel tablets ken jij waar de accesoires meer dan 6 generatie (over 7,5 jaar) mee blijven gaan? De Surface Pro 3, 4, 5, 6, 7 en 7+ ondersteunen allemaal hetzelfde toetsenbord, heck, de Surface Pro 1 en 2 ook, alleen klopt het formaat voor die toestellen niet. Ze hebben de 7+ al uitgebracht als een soort "stop gap" release om die accessoires nog langer te blijven ondersteunen.

Dat gezegd hebbende, het Type Cover systeem van de huidige Surface Pro's gaat ondertussen ook al weer 3 jaar mee (8, X, X gen 2) en naar alle waarschijnlijkheid zal die ook nog wel even blijven hangen. En tegen de tijd dat de nood er weer is om de afmeting en mogelijks de aansluitingen te wijzigen zullen ze waarschijnlijk wel weer een Plus toestel uitbrengen.
Reageer
Geen AMD opties voor de Surface Pro 9 maar wel ARM (Snapdragon) opties zo is de verwachting. Je kan dus kiezen of je voor een normale Intel versie gaat of een 'smartphone- variant' die 'always on en always connected' is.
Overigens heeft de Surface Pro nooit AMD opties gehad. Wel de Surface Laptop.

[Reactie gewijzigd door fastshifter op 22 september 2022 09:48]

Reageer
Dan wordt het wel tijd dat MS gaat zorgen dat ARM belangrijker voor Windows wordt. Zoals Apple heeft huisgehouden met de M1, zo rustig is het bij MS op ARM gebied.. Alleen al omdat de Mac cpu meer dan dubbel zo snel is. Overigens zie je in deze video dat MS wellicht eigen ARM chips gaat maken (video is 1.5 jaar oud)

[Reactie gewijzigd door arjandijk162 op 22 september 2022 09:54]

Reageer
En idioot zuinig... Ik heb jarenlang met Windows based pc's laptops etc gewerkt. Vanwege mijn nieuwe side-job in het onderwijs heb ik een Apple M2 laptop gekocht. Met een paar uurtjes per dag er op werken, heb ik hem 1,5 week niet hoeven op te laden. Soms raak ik 'm een volle week niet aan en staat de accucharge op precies hetzelfde punt als toen ik m'n laptop dichtklapte.

En ondanks dat hij zo zuinig is, komt er toch een flinke bak performance uit die CPU.

Ik ben echt serieus "properly impressed".

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 22 september 2022 09:58]

Reageer
Ik hoop ook op een dergelijke doorbraak. Enerzijds vanuit betere battery life, maar mogelijk opent dat dan ook de weg naar Play Store / Android apps op Windows. Ik gebruik het nu op mijn desktop maar het is toch nog een hoop geneuzel met VM's en BIOS settings ivm virtualisatie e.d. Iets wat je met native ARM hopelijk kan overslaan zodat iedereen ermee aan de slag kan :fingers-crossed:
Reageer
Hopelijk ook dat ze een losse surface monitor gaan verkopen. Dit zit normaliter vast aan de surface desktop, wat altijd al verouderde hardware had op launch. Veel mensen, mijzelf included willen al jaren die monitor apart. Maar goed, waarschijnlijk gaat het hem niet worden.
Reageer
Als je een extra scherm wenst, zou je het beste in kunnen zetten op een usb-c verbinding en daar dan een portreplicator op aansluiten voor beeldscherm, muis, toetsenbord, fysiek netwerk en mogelijk nog andere zaken. Bij mijn chromebook werkt dat zo 'out of the box'. Met mijn android telefoon heb ik het nog niet geprobeerd, daar denk ik nu pas aan.
Reageer
Ik wil de monitor die aan de surface studio vast zit, als losse monitor te koop. MS heeft hier al vroeger naar gehint. Dan kan je die monitor aansluiten op welke desktop en/of laptop je dan ook wilt. Want de surface studio zelf is gewoon verouderde hardware waar ik da onnodig voor betaal.

Die monitor heeft een unieke stand dat je hem ook "liggend" kan hebben, op een hoek. En er fijn op tekenen/retoucheren etc. met een drukgevoelige surface pen. Ik heb al op verschillende manieren "touch-screen op main desktop" geprobeerd te repliceren, zelfs draadloos (wat op mijn netwerk prima gaat)

Wacom cintiq - vond ik niks. M`n surface pro en/of Dell 7320 detachable - niks

Aan simpel een extra scherm heb ik geen behoefte aan.Ik ben gewoon een "single monitor" guy geworden sinds 2014 en ik m`n eerste 34 inch ultrawide had. Doe ik 2 apps naast elkaar, en met virtual desktops schuif ik naar de volgende paar 2 die al open staan.
Reageer
Als je een monitor (met touch scherm vermoed ik dan) liggend wilt gebruiken, dan moet je eens kijken naar alternatieve voeten en standaarden voor monitoren. Die kunne best veel en gaan best ver. En de meeste monitoren hebben tegenwoordig een standaard aansluiting om die standaard aan te sluiten.
Reageer
Ik hoop op een nieuwe Duo, heb via iBood de eerste versie goedkoop op de kop kunnen tikken en die mist toch wat dingen die anno 2023 wel opgelost zouden kunnen zijn.
Maar buiten dat is het een fijn ding.
Reageer
Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Volgens mij heeft MS al aangegeven dat er in 2022 geen nieuw model (DUO 3) wordt gelanceerd. De verkoop van de DUO 2 wordt verlengd.
Reageer
Die gaat niet komen is de verwachting.
Ik heb trouwens een Duo 2 in Vraag & Aanbod staan, mocht je geïnteresseerd zijn.
Reageer
Hopelijk komt de Surface studio 3 uit. Zit al een tijdje te wachten op de opvolger.
Reageer
Ik ben echt meer dan blij met mijn Surface Go 3. Ik heb de snelste variant, maar het gemak van een lichte laptop zonder fan en ook nog eens heel goed betaalbaar trok mij over de streep. Het is even wennen met een diagonaal bam 10 inch, maar het is inmiddels voor mij een volwaardige vervanger voor mijn laptop én iPad. Ik doe vooral webbrowsing, video's kijken en wat andere lichte taken. Maar vooral het gemak waarmee je hem lekker in je tas steekt is voor mij echt fijn.

Ik hoop dat MS een nieuwe tablet in de Go lijn aankondigt, en dan het liefst eentje met wat ruimere opslag en een iets snellere CPU (ARM misschien?)
Dan kan ik als de prijs over een jaartje wat daalt de mijne vervangen.
Reageer
Een surface mini met een 7'' scherm en een soort controller zoals bij de switch voor cloud gaming zou echt geweldig zijn eigenlijk
Reageer
Volgens FCC komt er een Pro uitgerust met de 12e gen intel als ook met de SQ3 (Snapdragon 8cx Gen 3). In Single en Multicore zou deze ongeveer gelijk moeten zijn aan de M1 van apple. Hopelijk heeft microsoft dan ook zijn "rosetta" variant op orde.
Reageer
Opvolger van de Surface Pro X (de ARM versie)

nieuws: WinFuture: Microsoft Surface Pro 9 krijgt Intel Alder Lake- en Qualco...

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 22 september 2022 15:18]