Fotoapp in Windows 11 krijgt make-over

Microsoft heeft aangekondigd dat er een grote update van de fotoapp in Windows 11 onderweg is. De app waarin Windows-gebruikers standaard afbeeldingen kunnen bekijken, krijgt een nieuw uiterlijk en nieuwe functies voor het organiseren en back-uppen van foto's.

Naast een nieuw ontwerp krijgt de fotoapp enkele nieuwe functies ten opzichte van de huidige versie. De app krijgt een OneDrive-koppeling, waarmee foto's direct kunnen worden opgeslagen in de cloud van Microsoft. De fotoapp gaat ook tonen hoeveel ruimte er over is in OneDrive. Daarnaast moet het eenvoudiger worden om foto's vanaf een extern apparaat via de app naar Windows te importeren en komt er een verbeterde 'herinneringen'-functie, met highlights van bijvoorbeeld vakanties.

Microsoft gaat de update als eerste beschikbaar stellen via het Windows Insider Channel. Daarbij geeft het in eerste instantie toegang aan een select deel van de gebruikers in het Insider Channel. Na de eerste feedbackronden krijgt iedereen binnen het Insider Channel toegang. Het is nog niet bekend wanneer de update naar alle gebruikers van Windows 11 wordt uitgerold.

Eerder deze week kwam de eerste grote versie-update uit voor Windows 11, waarin onder andere de taakbalk en taakbeheer een opfrisbeurt kregen. Update 22H2 is inmiddels beschikbaar voor alle Windows 11-gebruikers.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-09-2022 • 10:00

45 Linkedin

Reacties (45)

Wijzig sortering
Ze mogen de codecs voor nieuwe raw images van mij wel standaard inbakken ipv een aparte plugin.
Scrollen/snel doorklikken door fotos ging met de image viewer van Win7 ook veel vloeiender dan deze "app".
Reageer
Ze mogen de codecs voor nieuwe raw images van mij wel standaard inbakken ipv een aparte plugin.
De reden dat dit een afzonderlijk product is is dat Microsoft en de gebruiker zo geen licenties moeten betalen.
Scrollen/snel doorklikken door fotos ging met de image viewer van Win7 ook veel vloeiender dan deze "app".
Heb je deze nieuwe versie al eens geprobeerd?
Reageer
[...]

De reden dat dit een afzonderlijk product is is dat Microsoft en de gebruiker zo geen licenties moeten betalen.


[...]

Heb je deze nieuwe versie al eens geprobeerd?
1) Nou, deze plugins zijn nog steeds gratis te downloaden.

2) Ja, dagelijks. Ken jij de oude viewer nog?
Ik zoek zoiets simpel als Notepad voor platte teksten en geen WordPad of Word.
Reageer
Dat een plugin gratis te downloaden is, wil nog niet zeggen dat je hem als softwaremaker gratis mag integreren in je software. Zo zijn er nog voorbeelden te vinden. Zeker wanneer het om codecs gaat. H.265/HEVC is ook zo een mooi voorbeeld. Gratis voor individueel gebruik, en zelfs kleine softwareprojecten mogen er gewoon gratis gebruik van maken. Maar van zodra je programma meer dan 100k gebruikers heeft, moet je er gewoon voor betalen. Is destijds heel veel over te doen geweest.
Reageer
Heb je daadwerkelijk gekeken of dit geldt voor de verschillende camera producenten? Of roep je nu zomaar iets, om iets te kunnen roepen?

Ik heb het over raw codecs. Zover ik kan zien, hebben Nikon, Sony en Canon geen bezwaar in hun voorwaarden staan.
Reageer
Ik ga de voorwaarden van al die fabrikanten niet nalezen, ik ben ook geen advocaat die alle geldende wetgeving er rond kent of kan gaan opzoeken. Ik geef alleen aan dat het niet is omdat iets gratis ter beschikking wordt gesteld, dat het ook automatisch zou betekenen dat het gratis geintegreerd mag worden in andere software. Er zijn voldoende bekende voorbeelden te vinden waarbij dat dat niet het geval is en waarvan ik er 1 op noem.
Reageer
Je kunt de oude versie nog activeren via het register. Dit heb ik ook gedaan.
Zie ook https://www.howtogeek.com...age-viewer-on-windows-10/
Reageer
maak dan een fotobibliotheek die je met vlc opent, je creëert een probleem waar er helemaal geen is.
Reageer
Da's toch geen oplossing voor het probleem met de viewer in Windows? Op deze manier zou geen enkele software ooit nog hoeven te verbeteren - voor iedere functie met gebreken kun je immers vaak wel een los alternatief vinden... maar het liefst heb je natuurlijk gewoon dat het voor elkaar is in de software die je op dat moment al gebruikt. En daar gaat het nu dan ook over, over de fotoapp in Windows.

Ik vond de basic foto viewer in Windows 7 (en eerder) ook veel beter en lichter. Daarna werd het niet alleen 'bulkier', het werkt na al die jaren nog steeds minder fijn en intuïtief. Voornamelijk als het iets verder gaat dan enkel door je afbeeldingen scrollen, bv zoomen etc. En ja, dat het bepaalde bestandsformaten niet ondersteund is ook niet geweldig maar het alternatief ivm de reden daarachter is ook niet geweldig.
Reageer
Jij wilt een basic, lichtgewicht applicatie voor foto's terwijl de MS app voor foto's dat niet is en niet probeert te zijn. Lijkt me dan logisch dat je naar een alternatief gaat.
Toen de app voor Windows 7 werd ontwikkeld was er nog lang geen sprake van hoge adaptatie m.b.t. OneDrive voor privé etc., dus logisch dat die toen ook lichter was.
Reageer
Het kan ook zo zijn dat Microsoft heeft van:
10% van de gebruikers gebruikt het. We kunnen standaard maken, maar moeten we voor 100% van de gebruikers licentiekosten betalen. We maken er een gratis plugin voor, hierdoor alsnog gratis voor iedereen. Maar we betalen dan alleen de licentiekosten voor de mensen die het ook echt gebruiken.

Ansich zie je zo'n constructie wel vaker.
Reageer
[...]
Nou, deze plugins zijn nog steeds gratis te downloaden.
De reden heeft te maken met licentie kosten die niet inbegrepen zijn in Windows zelf.

Deze plugins zijn alleen gratis te downloaden als je hardware hebt die media met die codec kan afspelen (en dus de licentie kosten hebben inbegrepen). In de praktijk zul je zien dat praktisch alle hardware die codecs gratis kan downloaden, maar niet altijd. Voor HEVC is dit bijv intel processors vanaf de 7de generatie. Als je een oudere generatie intel processor hebt (en geen moderne GPU oid) dan zou je dus moeten betalen voor de codec via de windows store.

[Reactie gewijzigd door Raphire op 22 september 2022 15:41]

Reageer
Dit ook als je HEIC / HVEC gebruikt. Je hebt dan ook extra apps nodig.

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 22 september 2022 11:45]

Reageer
https://www.majorgeeks.co...viewer_on_windows_10.html

Bij te vertellen dat je het opnieuw moet starten mocht de inhoud van je map veranderen. Dat snapt het niet. Net als WebP
Reageer
Gebruik zelf al een tijd Nomacs, nadat ImageGlass rare dingen begon te doen met een 3rd party proxy leverancier. Al die Windows Photo apps zijn veel te log en langzaam, dan nog beter Windows Photo Viewer.
Reageer
Nadat google-picasa actief van internet is weggehaald, gebruik ik nog steeds versie 3.9 zoals ik die ooit heb gedownload.
Nog steeds op zoek naar een alternatief gebruik ik onder andere: HoneyView XnView ImageGlass en zo vast nog een paar maar de souplesse van de picasa viewer heb ik nog niet gevonden.
Reageer
Een aantal jaar heb ik gebruik gemaakt van de Foto applicatie in Windows. Hoewel het prettig werkte en fijn was om het overzicht te bewaken, werd het steeds meer een verlengstuk van de Onedrive abonnementen. Blijf je archief vullen met vooral heel veel foto's van vanalles en nog wat.

Zo'n applicatie zou naar mijn idee moeten zorgen voor slimme filtering en opschoon acties. Zodat je van een bibliotheek van 10.000-en foto's naar honderden gaat.

Maar dat strookt natuurlijk niet met de drive van Microsoft om meer abonnementen te verkopen.

Naar mijn idee is het geen stuk software meer wat de gebruiker helpt. Maar een marketing tool voor Microsoft om abonnementen te verkopen.
Reageer
Hoe kan een stuk software gaan bepalen welke foto's te houden en welke niet? Is dat niet vooral ook een ziekte van ons om van alles maar foto's te nemen?

Weet je, vroeger, toen de dieren nog spraken en we foto's op filmrolletjes moesten vastleggen was je zeer bewust bezig met het maken van een foto. Want dat filmrolletje kon maar een beperkt aantal foto's opslaan en de kosten per foto voor ontwikkeling waren ook niet laag. Vandaag zouden we heel onze dag lang filmen en frame per frame willen kunnen terugkijken. Maar hoe moet een computer bepalen van 2 bijna identieke foto's welke te bewaren? Of van 2 verschillende foto's over hetzelfde onderwerp?

Leuk dat jij zegt dat een computer 99% van je foto's moet kunnen wegtoveren. Maar smaken verschillen en als jij je foto bibliotheek wenst op te ruimen, moet je het imho toch echt zelf doen.
Reageer
Hoe kan een stuk software gaan bepalen welke foto's te houden en welke niet?
Is dit een functie van de nieuwe foto-app? Ik zie dat niet in het artikel.
Reageer
Zo'n applicatie zou naar mijn idee moeten zorgen voor slimme filtering en opschoon acties. Zodat je van een bibliotheek van 10.000-en foto's naar honderden gaat.
Daar wordt toch echt gevraagd of de app niet al een deel kan wegfilteren en opschonen om eenvoudig van heel veel naar een beheersbaar aantal foto's te gaan.
Reageer
@Blokker_1999 reageerde op mijn reactie, waarin ik mij afvroeg of de huidige featureset niet tekort schiet in het beheer van grote foto collecties.
Reageer
Ik heb de filmrolletjes tijd ook zeer zeker meegemaakt. En was toen inderdaad ook van die stempel. Maar de fotografie tools van tegenwoordig hebben het maken van een veelvoud van foto's erg makkelijk en verleidelijk gemaakt. Kortom, ik zit nu met heel veel foto's. Terwijl ik (nadrukkelijk: ik) dat aantal zeer graag omlaag zou brengen met behulp van technologie.

Ze spreken op de website over een "Photo-Management Experience".

Managen staat voor het 'leiden en/of beheren van iets'. En laat ik bij dat beheren nu net wat hulp zoeken, zodat ik het aantal foto's kan verminderen.

Zo stel ik mij voor dat de Photos applicatie dit zou kunnen doen:

Select the best
Op basis van tijd, locatie en aanwezige entiteiten op een foto krijg ik 5 (of meer) verschillende foto's te zien die rondom hetzelfde event zijn gemaakt. Daar kies ik de beste van. De rest wordt vervolgens verwijderd danwel gearchiveerd, voor degenen die wél 100.000 foto's willen bewaren en graag daar Microsoft voor betalen.

Ja, smaken verschillen. Maar technologie kan mij wel degelijk helpen om actie te ondernemen en de actie iets gemakkelijker te laten verlopen.
Reageer
Precies hetzelfde bij iCloud op m’n Mac en iPhone. Echt verschrikkelijk vervelend. Kan door de bomen het bos niet meer zien.
Reageer
Ik vind de foto’s app van iPhone/Mac echt heel fijn. Alle foto’s in de cloud. En slimme filters waaronder mensen dieren plaatsen objecten.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 22 september 2022 10:58]

Reageer
Als ze hem ook meteen wat sneller maken. Traag stuk software, helemaal op de iets oudere machines, Ik stel dan ook vaak bij anderen Windows Photo Viewer als standaard in, die is veel sneller. Prive gewoon IrfanView.

[Reactie gewijzigd door HansvDr op 22 september 2022 13:13]

Reageer
De Windows Photo Viewer is vanuit de Explorer eenvoudig recht toe, recht aan. Vindt de vormgeving ervan perfect in de Windows omgeving, ook niet onbelangrijk.
Reageer
Windows 11 op een oudere machine?
Reageer
Misschien een beetje off-topic maar ik heb een vraag mbt Windows 11. Ik werk vaak met Adobe Illustrator, Photoshop, InDesign, After Effects, Encoder en Blender. Een aantal maanden geleden had ik gelezen op een forum van Adobe dat bij veel van deze applicaties bugs voorkomen op Windows 11. Weet iemand of deze al zijn verholpen en dat een upgrade veilig is?
Reageer
Dit is iets voor het forum, niet voor onder een nieuwsbericht.

Wat je ook kan doen, is een VM opzetten met Win11 en dan vervolgens daar je Adobe paketten op zetten en kijken of het naar behoren werkt. Dat is de meest makkelijke oplossing om het zelf te testen.
Reageer
topic op forum

heb je reden om te updaten? anders lekker op 'stable' blijven in win10
Reageer
ik blijft de classic Windows Photo Viewer nog steeds het beste.
Start snel op en doet wat hij moet doen.
Maar ik gebruik het ook alleen om snel vakantie foto's terug te kijken :)

Mogelijk dat gebruikers die het in het dagelijks gebruik meer aan hebben :*)
Reageer
irfanview (+plugins) en daar de thumbnail browser is ideaal
Reageer
Persoonlijk ben ik ook geen fan van die uitgebreide foto viewers en liever gewoon iets simpel en snel.
Irfanview is een mooi alternatief, maar persoonlijk ben ik meer gewonnen voor ImageGlass.
Reageer
Ik zou willen dat ik in verkenner net zo snel kan scrollen en zoomen door alle foto's als ik op een iPad kan. Zelfs op een oude iPad air 1 gaat het nog soepeler.
Reageer
Een ipad heeft een verkenner?
Reageer
Electron app?

Hopelijk toch UWP...
Reageer
Nou dat werd tijd, nog nooit zo'n slechte app gebruikt.
Reageer
Ik ben vooral benieuwd of er ook een dergelijke app voor de mobiele besturingssystemen komt. Het nadeel van de Onedrive app is dat je standaard in de foto view alle foto's ziet die in onedrive ( work ) te zien zijn... Dus ook afbeeldignen die in documenten mappen enz staan.

De app werkt best aardig op W11. Je kan gewoon folder locaties toevoegen op je pc / nas / onedrive.
Reageer