Windows 11 krijgt Taskbar Overflow-functie om meer iconen op taakbalk te tonen

Microsoft introduceert een Taskbar Overflow-functie in de meest recente Insider-build van Windows 11. Met de functie worden iconen weergegeven in een los menu als de taakbalk vol is. Ook wordt het makkelijker om bestanden te delen met andere pc's op een netwerk.

De taakbalk schakelt in Windows 11 automatisch naar de overflowmodus als het maximale aantal icoontjes is bereikt, schrijft Microsoft. Wanneer dat gebeurt, worden alle 'overflow'-icoontjes die normaliter niet meer op de taakbalk passen, weergegeven in een submenu rechts op de taakbalk. De functie ondersteunt verschillende Windows-features, waaronder vastgepinde apps en jumplists. Microsoft liet eerder al weten dat het werkt aan nieuwe taakbalkfuncties voor Windows 11, waaronder het terugbrengen van de zoekbalk uit Windows 10 en het ondersteunen van notificatiebadges in het Widgets-menu.

Windows 11 Taskbar Overflow
Windows 11 Taskbar Overflow. Bron: Microsoft

Ook nieuw in de meest recent Windows Insider-build uit het Dev-kanaal is een AirDrop-achtige Nearby Sharing-functie. Daarmee kunnen gebruikers via het udp-protocol bestanden delen met andere Windows-apparaten die in de buurt zijn en zijn aangesloten op hetzelfde privénetwerk. Via het deelmenu wordt het ook mogelijk om bestanden direct te uploaden naar OneDrive. De Microsoft Store krijgt ook een update waarmee het makkelijker wordt om prijzen voor apps, games en films te zien. Daarbij wordt het ook makkelijker om onderscheid te maken tussen verschillende edities van een game.

De nieuwe features zitten in de Windows 11 Insider Preview Build 25163 uit het Dev-kanaal. Op een later moment komen de functies beschikbaar voor alle Windows 11-gebruikers, maar het is niet bekend wanneer dat precies gebeurt.

Windows 11-features Insider Preview Build 25163Windows 11-features Insider Preview Build 25163Windows 11-features Insider Preview Build 25163

Bron: Microsoft

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

21-07-2022 • 15:55

156

Lees meer

Fotoapp in Windows 11 krijgt make-over
Fotoapp in Windows 11 krijgt make-over Nieuws van 22 september 2022

Reacties (156)

156
149
66
4
0
47
Wijzig sortering
Ik heb liever het "Combine taskbar buttons: never" terug...
Ik snap die obsessie van het niet willen combineren van icoontjes en het ouderwetse startmenu echt werkelijkwaar niet. Het wordt één grote puinbak met allemaal losse iconen. Maar goed misschien zou het een keuze moeten zijn om je werkomgeving een rommeltje te maken. Net
Als dat ik ook regelmatig fysieke bureau’s zie die helemaal volgegooid zijn met troep; losse papieren, meerdere bekertje, etc. Ik mis eigenlijk maar 1 ding. Iets wat macOS wel heeft; de laatste 3-4 applicaties onthouden en op de taakbalk plaatsen.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 23 juli 2024 13:48]

Ik ga een poging doen om je te overtuigen van het nut ervan: De never-combine functie is van groot belang voor multitaskers, mensen die uit noodzaak of gewoonte simpelweg veel programma's open hebben staan. Ik haal hierbij even het voorbeeld van een web developer aan, die verschillende browsers draait voor testen, of voor het houden van een geordende workflow met meerdere vensters werkt (al dan niet op meerdere schermen). In dat geval ben je vaak beter af als je 'Never Combine' gebruikt bij het switchen tussen vensters, omdat je in de taakbalk in één oogopslag kunt zien in welk venster welk proces precies leeft. Als je iedere keer gaat wachten op de hover animatie word je vanzelf gillend gek. Het dock van MacOS laat daar om diezelfde reden ook enorm te wensen over.

En ja, er zijn alternatieven voor, zoals de task view (Win + Tab) of Win + 1-9 spammen voor de verschillende applicaties op de taakbalk. Hierdoor is de volgorde van items op je taskbar ook nog eens belangrijk voor je hotkeys. Of je kunt werken met meerdere virtuele desktops om dingen gescheiden te houden en snel van workspace te switchen, maar uiteindelijk blijft het prettig om gewoon te kunnen zien wat je aan het doen bent.

Je voorbeeld van het volgestouwde bureau is wel mooi. Wat je met die gecombineerde knoppen in wezen doet is al je papieren in drie tot vijf nette stapels op je bureau leggen, en dan heb je ineens dat bankafschrift uit 2020 nodig en moet je evengoed alles doorbladeren. Dat is het probleem wat 'Never Combine' oplost. En de puinhoop valt best mee als je gebruik maakt van de optie 'Small Desktop Icons'.

Als je meerdere schermen hebt, en je nog een stap verder wilt gaan kun je het ook zo instellen dat programma's alleen op de taakbalk staan op de monitor waar het venster leeft.

Hoe dan ook heeft ieder zijn eigen manier van werken die ze het prettigst vinden, voor mij is dat nauwkeurige controle over mijn workspace. Daarom is het ook zo fijn dat iedereen het lekker zelf perfect kan instellen, tot Windows 11 althans. En dat is dan ook de reden dat ik Windows 11 voorlopig links laat liggen, totdat ik mijn eigen vertrouwde manier van werken daarop kan loslaten zonder dat ik daar third party software voor nodig heb.
In dat geval ben je vaak beter af als je 'Never Combine' gebruikt bij het switchen tussen vensters, omdat je in de taakbalk in één oogopslag kunt zien in welk venster welk proces precies leeft. Als je iedere keer gaat wachten op de hover animatie word je vanzelf gillend gek.
Hoe kan je dat zien dan? Als je 10 maal Edge open hebt staan zie je toch 10 Edge-icoontjes? Dan moet je toch alsnog over elk icoontje hoveren om te zien wat erin zit? Of begrijp ik je verkeerd?
Dit werkt inderdaad niet goed als er alleen icoontjes worden weergegeven. Daarom moet je ook de optie aanzetten om de labels te weergeven zodat ook de naam van het venster wordt weergegeven in de taakbalk. (en ja, dit kost ook ruimte maar het werkt voor mensen zoals mij wel heel overzichtelijk)
Idealiter heb ik ook labels aanstaan maar als webdeveloper heb ik regelmatig 10+ browser vensters open verspreid over een paar verschillende browsers met meestal nog een stel andere vensters. Dus labels passen bij mij niet altijd.

In dat geval wil ik nog altijd never combine aanstaan, ik herinner wel op welke positie het venster staat wat ik wil hebben.
De hoveranimatie van windows is echt veel te langzaam voor iemand die echt multitasked.
Als je een web developer bent, waarom gebruik je dan geen i3, Awesome WM, XMonad, dwm, of herbstluftwm. Deze window managers zijn populair bij ontwikkelaars, en ze werken goed op zowel BSD als Linux systemen.

Ik vind windows10/11 een erg droevig verhaal op gebied van UI. Zelfs openKylin 0.7 (dat China gaat gebruiken om de windows systemen van de overheid te vervangen) is na enkele weken ontwikkeling al verder op gebied van UI dan windows10/11:
https://www.youtube.com/watch?v=zDnN6iLcH-E
Inhakend op je opmerking over de UI in vergelijking met openKylin. Voor zover ik kan nagaan is het een project dat in 2000 gestart is, waarbij het eerst op freeBSD is gebaseerd, en sinds 2010 op Linux, dus dat is wel wat anders dan een paar weken. Ik kan persoonlijk niet uit het filmpje halen waarmee openKylin verder zou zijn dan Windows op het gebied van GUI. De GUI lijkt een beetje een mix van Windows, Android en Mac. Dat China het het gebruikt ter vervanging van overheidssystemen zal ongetwijfeld andere gegronde redenen hebben.
Waarom denk je dat deze projecten van 2000 en 2010 iets te maken hebben met openKylin? De ontwikkeling van openKylin is redelijk recent gestart, zoals je aan het versienummer 0.7 kunt afleiden. De bedoeling is om een 'root community' te vormen. openKylin was voor het eerst aangekondigd in Juni 2022 voor zover ik kan nagaan. Er is waarschijnlijk nog maar 2 of 3 weken actief ontwikkeld.

Er zijn minimum drie reden waarom ik denk dat het al verder staat dan windows 10/11. Iets van een 90% van de gebruikers vond windows10 een ongezien lelijke desktop. Het was zo lelijk dat er talloze topics te vinden zijn over de lelijkheid van deze desktop. Veel mensen stelden zich de vraag waarom het systeem dat zoveel mensen dagelijks gebruiken zo ongezien lelijk moet zijn: https://www.reddit.com/r/...ugly_do_all_windows_have/ I wish I didn't agree with you, but win 10 really is the ugliest Windows ever. The tiles all the same color with monochrome icons is not only hideous but also makes finding what you're looking for so much harder. Like they've taken away all shape and texture, they're now using one color and we're just one small step away from literally no color, everything will just be black and white, without any shades of grey. That is literally the appearance of some of the task bar icons by default. Parts of win10 look like they're ripped straight off the original 1985 b&w mac. Wtf.

Een tweede zaak waar openKylin nu al voorloopt is productiviteit. Je kunt in Linux systemen open source apps meteen installeren, vaak met één klik, ofwel met een commando dat je in twee seconden getypt hebt. Bij windows verlies je altijd veel meer tijd bij het installeren van open source software. Installeer bvb maar eens magic-wormhole of mpv op BSD of Linux, en probeer het daarna te installeren op windows. Vroeger was de exacte tijd om magic-wormhole op Linux of BSD te installeren ongeveer 2 secondes. Terwijl je op windows al rap meer dan een uur aan het troubleshooten bent en jezelf de vraag stelt hoe het komt dat de algemene 'Python app installatie' ongeveer 20 jaar achterloopt tov Linux of BSD systemen.

Een derde zaak is Wayland en Qt. Hierdoor weet je dat de desktop geavanceerder gaat zijn dan die van windows. Qt is de meest geavanceerde (en eveneens een erg efficiënte) UI technologie. Wayland zorgt dat alle beelden pixel-perfect zijn en dat grafische processen zo efficiënt mogelijk gaan. Heeft windows uberhaupt dit type technologie momenteel?

Dan weet ik ten slotte ook dat windows de allerslechtste desktop is voor ontwikkelaars. Ik heb een beperkt deel van de totale keuze aan windows managers in Linux en BSD reeds opgesomd. Ongeveer ieder van deze window managers heeft bepaalde unieke functionaliteiten, die je niet krijgt door een standaard windows desktop te gebruiken. Bvb i3 dat heel populair is, is significant productiever voor ontwikkelaars:

1. https://www.sglavoie.com/...r-increased-productivity/ I am not trying to convince myself anymore: I really prefer this workflow! If you are looking for a change and would like to maximize both your productivity and your system resources, i3 is a great window manager to consider.

2. https://www.makeuseof.com/best-window-managers-for-linux/ In case you're just getting started with Linux, we recommend checking out the i3 window manager. It's fast, minimal, and offers pretty much all the essential features you'll need to keep your app windows organized and maximize your productivity.

3. https://opensource.com/article/18/8/i3-tiling-window-manager Since you don't need to worry about window positioning, i3 generally makes better use of your screen real estate. It also allows you to get to what you need faster.

Etc.
Er is inderdaad weinig te vinden over de oorsprong van openKylin, behalve enkele bronnen die aangeven dat openKylin een open source versie is van Kylin (zie o.a. wikipedia).
Heel kort door de bocht. Het is een Linux distro. Wat je eigenlijk hebt gemaakt is een opsomming van Linux voordelen t.o.v. Windows.

Ik snap dan ook niet dat je zo enthousiast kunt zijn op basis van de beperkte info die er nu van openKylin beschikbaar is.

om terug te komen op de voordelen die je noemt:

1. 90% van de gebruikers vind Windows 10 de lelijkste desktopomgeving ooit. Tuurlijk, open een topic met de stelling dat je iets lelijk vind en je zult gemakkelijk een hoop gelijkgestemden vinden. Hoe kom je aan die 90%? Ik zie binnen de 28 reacties (niet echt maatgevend) op het topic ook best wat reacties die Windows 10 wel mooi vinden. Tja, persoonlijk vind ik Windows 10 nou ook niet echt mooi, maar ook niet heel lelijk. Win11 is een stap voorwaarts. Maar iets mooi of lelijk vinden is altijd een kwestie van smaak, en heeft niet per definitie invloed op de gebruikservaring.
Even kijkend naar de desktop UI van openKylin, dan herken ik hier duidelijk de layout van Windows in...

2. Dat klopt. Linux is daarop ingericht. Windows niet en dat is wel een minpunt inderdaad. Gelukkig worden voor het gros van de apps executables gemaakt waar de meute mee kan werken. Dit laatste is dan weer makkelijker in Windows wat dan weer handig is voor niet-developers. In Linux kun je niet echt om de commandline heen. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Windows hier een stap mee zou moeten zetten.

3. Ook hier, te kort door de bocht. Definieer "geavanceerder dan die van windows". Qt is mooi, je kunt er veel mee, maar je kunt er ook mee over the top gaan. Waar het uiteindelijk om gaat is de gebruikservaring. Ook hier geldt, welke doelgroepen spreek je er mee aan. Windows kiest de wat veiligere, eenvoudigere(, saaiere) kant, waarmee ze een flinke doelgroep hebben.
Voordeel van QT is dat het beter porteerbaar is over verschillende platforms

Lang verhaal kort. Ieder z'n ding. Als developer zul je zowel in Windows als in Linux je workflow kunnen optimaliseren. In beiden gevallen zijn er compromissen waar je mee te maken hebt.
In Linux kun je niet echt om de commandline heen.
Linux Mint, KDE Neon, Fedora vereisen niet echt dat je de command line gebruikt, ook Manjaro vereist niet echt enige kennis van de commandline. Dus dat zijn al vier systemen die op dat gebied gelijkwaardig zijn aan macOS en windows.
Windows kiest de wat veiligere, eenvoudigere(, saaiere) kant, waarmee ze een flinke doelgroep hebben.
Dat is één van de grootste misvattingen die er bestaan mbt windows. Windows is nooit populair geworden omdat het x, y, z beter gedaan heeft dan een ander systeem. Veel mensen zien Bill Gates als een genie, maar er is helemaal niks aan alles wat hij in zijn leven gedaan heeft dat een vleug van genialiteit heeft. Hij heeft geen enkel nieuw concept in de computerwereld geïntroduceerd. De reden waarom windows populair is voor desktops is puur en alleen een gevolg van de commerciële strategie van Microsoft, en van het feit dat Linux of BSD systemen zich nooit als doelstelling hebben gesteld om windows uit de markt te drijven. Mark Shuttleworth heeft altijd gezegd dat het nooit zijn ambitie was om te gaan concurreren met windows, misschien gewoon al omdat hij niet al die mensen werkloos wou maken. Maar als je een team van 50 goede ontwikkelaars een desktop voor Linux full time laat ontwikkelen met bvb Qt dan is er geen enkele reden meer voor windows, zo simpel is het. Als je voor de gemiddelde mens Linux Mint installeert op hun pc als ouder, geen enkel van die kinderen die opgegroeid zouden zijn met Mint gaan het idee hebben dat windows of Microsoft producten een financiële waarde hebben..

Om af te sluiten, ik had in mijn vorig bericht al duidelijk gemaakt dat mijn opsomming niet volledig was en enkel om je een idee te geven dat er veel zaken zijn paar windows slecht, of het allerslechtste scoort.

Om nog enkele andere punten op te sommen:

- windows heeft de laatste 20 jaar al altijd de slechtste stabiliteit en betrouwbaarheid van alle besturingssystemen die bestaan

- windows heeft de laatste 20 jaar al altijd de sletchtste veiligheid van alle besturingssystemen

- windows heeft de laatste 20 jaar al altijd de minste privacy van alle besturingssystemen

- windows heeft de laatste 20 jaar al altijd het minst betrouwbare en minst geavanceerde bestandsysteem, wat de basis van een besturingssysteem is..

- windows heeft de laatste 20 jaar al altijd de slechtste productiviteit in algemene systeem administratie

Etc.
Helemaal mee eens. "never combine" i.c.m. labels is onmisbaar. In Windows verkenner gebruik ik qttabbar om o.a. tabs te kunnen gebruiken. Dat scheelt ook al de helft. Alle apps start ik op met launchy. Dan heb je helemaal geen gepinde snelkoppelingen meer nodig. Daarnaast ongebruikte vensters gewoon sluiten. Moet je eens kijken hoe geordend alles dan is.

Om de "never combine" functionaliteit terug te krijgen, installeer ExplorerPatcher:
https://github.com/valinet/ExplorerPatcher

[Reactie gewijzigd door verkeerslicht op 23 juli 2024 13:48]

Eindelijk weer de never combine terug. Thanks.
Ook de oude flyout van de clock is terug!

Edit: AH YES, en het oude explorer context menu!

[Reactie gewijzigd door robg1984 op 23 juli 2024 13:48]

Super hè, er is inderdaad heel veel mee te configureren!
Kijk dan ook zeker nog even naar StartAllBack, is de paar euro dubbel en dwars waard:
https://www.startallback.com/
Helemaal mee eens!
Ik doe vrijwel alles in de browser, gevolg daarvan is dat de taalbalk in Windows vrijwel compleet nutteloos is want ik zie maar 1 icoontje. Laat me gewoon snel wisselen tussen vensters..

Waar ik al helemaal niet tegen kan is dat de ‘preview’ hover omgekeerd kan zijn van de positie van de vensters, en je ook nog eens die split view hover zie…
Ik gebruik veel tools, vaak, en door elkaar. Ik heb mijn start menu netjes ingedeeld met verschillende groepen om SNEL een bepaald programma te kunnen starten zonder dat ik er elke keer naar moet gaan zoeken.

Daarnaast werk ik met een administratief systeem waarbij ik elk item in een gekaderde pop-up bewerk/behandel. In de gegroepeerde miniatuurweergave is de tekst onleesbaar klein en lijken ze allemaal identiek. Ik moet dan bij elke miniatuur een mouse-over doen om vervolgens mijn item (proberen) te vinden.

Met niet-gegroepeerde items zie ik de titel van het item direct in de taakbalk waardoor ik ze makkelijk kan selecteren, vergroten, verplaatsen en verkleinen.

Ik snap dat de gemiddelde consument een handje vol apps gebruikt en het meeste in een browser doet, maar wanneer je een werkstation gebruikt voor productiviteit moet je deze gewoon efficiënt kunnen indelen.

In Windows11 heeft Microsoft blind vorm boven functie gekozen en veelgebruikte functionaliteit geschrapt en dat is jammer. Interface-technisch gezien was er namelijk geen enkele reden om de functionaliteit te schrappen; Zowel taskbar-ungrouping als het categoriseren en indelen van je start menu kan prima in de UX van Windows11.
Ik gebruik veel tools, vaak, en door elkaar. Ik heb mijn start menu netjes ingedeeld met verschillende groepen om SNEL een bepaald programma te kunnen starten zonder dat ik er elke keer naar moet gaan zoeken.
Gaat dat niet nog veel sneller door gewoon windows-toets + eerste 3 (oid) letters van het programma waarna je via autocomplete het juiste programma direct krijgt en je gewoon enter moet duwen om te starten?

Voor mij alvast de allersnelste methode. Moet ik ook niet met de nuis navigeren en enkele keren klikken...
Twee muisklikken (Start > app) versus windows key indrukken, muis loslaten, letters intoetsen, wachten op zoekresultaat, pijltjestoetsen en enter. In alle gevallen is het meer werk en meer afleiding.

Het is natuurlijk een first world problem. Maar ik ben zo'n autist die zaken netjes wil indelen en altijd op dezelfde plek terug wil vinden. Dan is een start menu met al je icons (kleinste weergave) gewoon fijn :-)
Twee muisklikken (Start > app) versus windows key indrukken, muis loslaten, letters intoetsen, wachten op zoekresultaat, pijltjestoetsen en enter. In alle gevallen is het meer werk en meer afleiding.
Zoekresultaat is instant tijdens typen, en met 3-4 letters (halve seconde?) + enter heb je standaard de juiste app zonder dat je pijltjes moet gebruiken. Ik durf er wel wat op zetten dat ik ze sneller opgestart heb dan jij ;)
Het is natuurlijk een first world problem. Maar ik ben zo'n autist die zaken netjes wil indelen en altijd op dezelfde plek terug wil vinden. Dan is een start menu met al je icons (kleinste weergave) gewoon fijn :-)
Ha, first world problem, akkoord hoor. En elk zijn manier van werken!
Wat ik zelf wel fijn vind aan het W10 start menu is dat je apps kan clusteren / groeperen (bijv apps voor tekenen, apps voor programmeren etc) en apps die je vaak gebruik bijv een grote tegel kan aanwijzen en apps die je zelden gebruikt een kleine tegel. Soms ben ik ook gewoon de naam vergeten van een app, Search helpt dan niet. Maar in het W10 Start menu heb ik die dan zo gevonden.
Precies, vooral specifieke apps die je maar zelden gebruikt zoals poedit. Het icoontje herken ik instant, maar als iemand me vraagt met welke app ik ook alweer wordpress language files bewerk.....
Ik heb de windows toets dmv. key remapping in de registry al decennia lang toegepast als regelmatige gamer.

Er is niks ergens dan dat je per ongeluk op dat onding klikt en je hele game uit focus raakt.

Naast het feit dat deze toets een bepaald idee achter zich heeft waar ik persoonlijk niet achter sta, met Microsoft als alleenrecht. Maar dat terzijde.
...Ik mis eigenlijk maar 1 ding. Iets wat macOS wel heeft; de laatste 3-4 applicaties onthouden en op de taakbalk plaatsen.
Ga in Windows 11 eens met de cursor boven het vergrootglas van de zoekfunctie op de taakbalk hangen... :)
Ik heb op Windows 10 de taakbalk aan de zijkant en de labels op klein + nooit combineren. Open apps vormen zo een extreem nette stapel en met de eerste handvol letters kan ik direct het goede venster vinden.

Geen trage animaties, geen dubbele muisbeweging (eerst het icoon, dan naar de juiste thumbnail), geen verspilling van verticale ruimte (die me meer waard is dan horizontale) en er past meer op dan onderaan.

In een horizontale taakbalk zou ik "never combine" ook niet gebruiken, en het feit dat Win11 dat toch afdwingt voorkomt dat ik daarnaar update.
Heel simpel: als je nu 5 Excel bestanden open hebt staan bijvoorbeeld, kun je niet met 1 klik naar het juiste bestand klikken.
Daarnaast is het zonde van de ruimte, ik heb nu meestal de hele taakbalk in gebruik met verschillende openstaande vensters, met MobaXterm, VNC Viewer, Excel, etc. Dit is enorm overzichtelijk, met 1 blik zie ik wat ik wil openen. In Windows 11 wordt hiermee nog geen 10% van de taakbalk gebruikt, en dan heb ik 2 schermen, waardoor het nog minder wordt omdat ik op de taakbalken alleen de vensters laat zien die op het betreffende scherm staan. Het wordt met die gecombineerde icoontjes juist een zooitje, en je hebt geen keuze om het overzichtelijk te maken.

Ik snap dus die obsessie van Microsoft niet om alles te combineren en zo weinig mogelijk ruimte in te nemen. Volgens mij is hier ook enorm veel feedback op, dus we zijn hierin niet de enigen (ook wel te zien aan het aantal installaties van bepaalde applicaties die dit soort functionaliteiten terug brengt). Toch lijkt Microsoft dit compleet te negeren.

Voor een fysiek bureau geldt voor mij hetzelfde: de tekeningen en notities waar ik mee bezig ben heb ik zo liggen dat ik het snel kan bekijken, en ik stapel deze papieren niet elke keer weer op, om ze vervolgens weer op te moeten zoeken, dat werkt niet.

Als je het aan mij vraagt hoort dit in de "Home" variant van Windows 11, en totaal niet in de "Pro" variant.
Eens, wat mij betreft moet de optie gewoon aan de gebruiker blijven, ongeacht Windows editie. Ze lijken een beetje de Apple kant op te gaan (o.a. positionering van iconen). Minder opties betekent een uniformer beeld, minder verschillen tussen de layouts van mensen en dus een consistentere ervaring op verschillende machines. Ik vind het achteruitgang, al is dat natuurlijk een kwestie van smaak (en wellicht een Tweaker-trekje).
Alleen hadden ze die consistente ervaring al 'opgelost' met een Microsoft account, gewoon op een Windows 10 machine inloggen met jouw account en een behoorlijk deel van de settings werd meegenomen.

Microsoft is zich net als Apple gaan richten op de 90%, terwijl Windows een behoorlijk deel van zijn marktaandeel te danken heeft door de 'gouden middenweg' te bewandelen tussen OSX en Linux. Niet zo'n configureerbare puinhoophel als Linux, maar ook niet zo'n domme configuratieloze GUI als OSX.

Dit is de eerste Windows die ik oversla, zelfs 8 vond ik een zinnige upgrade tegenover 7. Ander start menu, maar wel dezelfde workflow. De workflow in 11 is gewoon niet meer prettig werken.
ik werk veel met Putty op linux, dan heb ik rustig 20 schermpjes open staan.
Hoe vaak er momenteel niet wat fout gaat omdat een verkeerd schermpje gepakt is..

Waarom moet trouwens windows dit "opleggen"..
maar goed, gelukkig zijn er alternatieven en heb ik mijn taskbar op 11 weer zoals IK wil.
Gebruik dan https://mobaxterm.mobatek.net/ Dan heb je het beter in de hand of start de bash shell op en werk dan met een terminal multiplexer bv tmux of tilix
Wow, 2x moeten klikken om naar een explorer map te gaan, of 1x, wat heb je liever?
Ik heb nu bijvoorbeeld 5 applicaties en 6 mappen open, allemaal naast elkaar, 98/xp style vullen ze de hele taakbalk, maximale leesbaarheid, bereikbaarheid enz. lijkt mij?
Ik snap niet dat het een obsessie genoemd wordt als sommigen iets anders willen. Verschillende mensen hebben een verschillende manier van werken. Wat voor de één werkt hoeft voor een ander niet te werken.

Zelf werk ik het liefst met combineren van icoontjes. Ik heb ook collega's die juist niet combineren. Ieder zijn eigen manier van werken en zijn eigen workflow, zelfs als je hetzelfde werk doet.
Ik weet niet hoe mensen hun taakbalk en overzicht behouden/beheren zonder enige vorm van tekst.
omdat het veel sneller is direct naar het gewenste scherm/icoon te gaan ipv eerst te moeten klikken , kijken welke van de 5 tabs het is en dan die tab te openen.
En ja toegegeven op mijn bureau is er ook weinig ruimte buiten keyboard/muis ruimte dat niet troep vrij is :|
Absoluut. Om die reden gebruik ik liever Win10.
Dit en het (initieel) niet ondersteunen van drag-to-play van bv videobestanden naar VLC or afbeeldingen naar Photoshop. Windows 11 voelt net aan als Vista: ze proberen maar wat en bakken er niets van. Heb ook niet het idee dat nieuwe iteraties van Windows zoveel nieuws bringen, net alsof ze geen echt concurrentie hebben.
En omdat er nog steeds geen Toolbar optie is. Kost mij nu veel meer tijd om de mappen in te duiken in plaats van klik klik klaar
Dit! Onbegrijpelijk dat dit eruit gehaald is. Daarom weer teruggegaan naar Win10.
Zelfde met de taakbalk scherm posities. Ik heb graag mijn taakbalk boven ipv onder. Dit kan niet meer standaard in W11. Met wat getweak met o.a. ExplorerPatcher heb ik mijn taakbalk weer bovenin.
Ik zelf heb hem juist liever aan de linkerkant vanwege 21:9 scherm en verlies ik liever iets aan de zijkant dan onder/bovenkant. Maar ook dit kan niet meer met W11 jammer genoeg.

Maar ik pas vrij makkelijk aan naar veranderingen dus zit nu al sinds W11 release op W11 en na een weekje heb ik geen problemen meer mee moet ik eerlijk zeggen.
https://www.startallback.com/

Ik weet het, een betaald programma om de problemen van Microsoft op te lossen.. Maar sinds ik dit in gebruik heb ben ik erg te spreken over W11!

Het is tevens vrij lang gratis te gebruiken. :)
Daar heb ik ook een licentie voor, maar de taakbalk reageert soms vreemd. Vaak genoeg gehad dat op mijn rechter scherm de taakbalk niet meer zichtbaar is omdat het denkt dat de applicatie daar full screen is.

Al heb ik dat nu al een tijdje niet meer gezien, maar een ingebakken optie vind ik nog wel fijner.
Dit is inderdaad irritant, heb er maar een batch file voor gemaakt die de explorer herstart, daarna werkt het weer normaal.
Ik exact hetzelfde gedaan 😀
$5 is wel te overzien.

Heb het zelf gelukkig "nog" niet nodig want ik zit nog op Windows 10.
Ik gebruik het op W10 voor het originele start menu terug te hebben.
Voor mij is https://apps.microsoft.co...BZ8NL2F408?hl=en-us&gl=US onmisbaar. Een beetje vlotte window manager voor Windows...
Probeer zoiets maar eens geinstalleerd te krijgen op een corporate machine.
Ik heb liever het "Combine taskbar buttons: never" terug...
QFT !

Wat een ellende, met tig vensters tegelijk open 3x goed turen welke je wil aanklikken, reuze irritant :X
Yep, start11 maar geinstalleerd, dat maakt W11 bruikbaar
Ik heb liever Windows 7 terug :p
+100 Zolang dit er niet is installeer ik ook geen 11. Waarom moet het op die belachelijke onbruikbare dock van MacOs lijken?
Die dock van Mac OS is juist heel bruikbaar, al mis ik daar wel de mogelijkheid om verschillende vensters van dezelfde applicatie naast elkaar te zien in het dock (dit is wel bij geminimaliseerde vensters), maar dat maakt "Spaces" deels weer goed. Dat combineren van openstaande vensters is bij Windows 11 ook het grootste nadeel voor mij.
Zit dat serieus niet meer in Windows 11? Lol.

Nog meer reden om de komende 10 jaar op 21H2 LTSC te blijven XD
Ze noemen het Windows 10, werkt als een trein. Recent terug gezet, wat een verademing.
Fix voor niet uitklappend contextmenu in verkenner: https://www.techrepublic....e-explorer-in-windows-11/
Ja die heb ik ook in gebruik, dat is gewoon een verademing.
1 echt van de weinige dingen waar niet tegen kan, rest kan er mee door maar nee rechter muisknop menu is gewoon verschrikkelijk 😂.
Dock van MacOS is anders een stuk gebruiksvriendelijker dan die rotzooi wat ze gemaakt hebben in eind Windows 10 of Windows 11.

Beste moment vond ik toch wel ergens Mid Windows 10. Geen domme zoekbalk die zoveel ruimte in beslag neemt of extra knoppen die je toch niet wil gebruiken.

Ik heb niks tegen Windows maar ik vind het Dock van MacOS wel een stuk fijner om te gebruiken, alleen een kwestie van wennen dat niet elke functie van Windows taakbalk in de taakbalk zit in MacOS.
Nah niet echt. Ook een onduidelijke bende bij Windows kon je het altijd nog aan of uitzetten wat je wilde.
Je zegt dat je het onbruikbare Dock vind, maar je zegt niet waarom?
Omdat het alles groepeert tot 1 onduidelijk icoontje net zoals win11 nu doet.
In Win10 heb ik combine uitstaan en worden vensters van hetzelfde programma pas gegroepeerd wanneer de taakbalk anders vol zou staan. En zelfs dan zie ik nog thumbnails.
aah ja, dat begrijp ik wel, daar ben ik zelf ook wel eens tegenaan gelopen. maar dat vereist een andere manier van denken. als je CTRL + UP, doet krijg je alle vensters te zien die open staan dan kan je makkelijk switchen (daar heb je het Dock niet voor nodig) of als je een Magic keyboard hebt dan is daar een knop voor. overige vensters die je minimaliseert staan per venster aan de rechterkant van het Dock (zoals je ongeveer wenst).

Maar ik snap dat wel als je van windows af komt dat je daar last van hebt. dat had ik in het begin ook, maar omdat ik sinds 2013 voornamelijk werk op MacOS heb ik natuurlijk een MacOS workflow ontwikkelt.

Persoonlijk: Als ik nu af en toe iets moet doen op Windows (als programmeur een Windows build maken bijvoorbeelkd) dan erger ik me aan windows. Omdat het zo bloated is geworden. een hele hoop tierlantijntjes wat ik niet gewend ben. F**** off met je Bing, Microsoft Store & Edge.
maar dat vereist een andere manier van denken. als je CTRL + UP, doet krijg je alle vensters te zien die open staan dan kan je makkelijk switchen


Dat wil ik dus niet en vind ik alles behalve handig. Windows heeft die optie ook en het is een zooi. Gewoon de startbalk daar voor gebruiken is veel logischer en handiger. Jouw optie verreist weer 3 extra klikken tov de startbalk optie.
Tja, welke workflow je neemt maakt niet uit, het is een andere manier van denken. Mijn workflow neemt 2 handelingen in beslag. 1. CTRL+UP en klik op venster.

Maar als je graag Windows blijft gebruiken is dat ook goed.

Het zijn beide prima besturingssystemen met features die de een fijner vind dan de ander.. ik zweer bij MacOS. dat heb ik mijzelf nu bijna 10 jaar helemaal eigen gemaakt. Daarvoor gebruikte ik Windows.. ook prima toch.
De taakbalk van Windows 10 heeft altijd wel goed gewerkt, die werkt bijna exact hetzelfde als in Windows 7. De zoekbalk kun je uitzetten of als icoontje tonen, en ik heb ook nergens extra knoppen. De weer en personen toolbars heb ik uit staan, dus nu heb ik alleen de startknop, taakweergave, openstaande vensters en het systeemvak.
Windows 11 is waar het fout ging, daar is de taakbalk een beetje om zeep geholpen qua productiviteit.
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met Windows 11, maar als ik dat zo zie kan ik me er wel wat bij voorstelling. Wat je dan wel voor terug krijgt is een Spotlight achtige functie zoals op MacOS.

De universele zoekfunctie zoals op MacOS, ik zweer erbij... het is onderdeel van mijn workflow en ik zou niet meer zonder kunnen.
idd dat ze eerst een die "weer" coratana en andere nutteloze dingen weghalen van de taakbalk. winnen ze zo 200% aan plaats.
Je moet eens kijken slechts 12 iconen zichtbaar en 5 zijn al verborgen.
ik heb er hier 13 open staan, maar met schermtitel er in ! en niet eens verborgen (start en systray niet mee geteld)
Die hoeven ze van mij niet weg te halen, dat kun je als gebruiker zelf al. Het enige wat ze hoeven te doen is de optie om niet te combineren terug te brengen.
Heb liever de Windows 10 start menu. Of een fullscreen start menu.
Hoewel ik het Win11 start menu zelf ook een slecht ontwerp vind, moet ik ook eerlijk toegeven dat ik het verschil eigenlijk niet merk in dagelijks gebruik. Toont vooral aan dat ik het startmenu zelf eigenlijk niet meer gebruik om ook maar iets te starten. Als het niet gepind is op mijn taakbalk is het gewoon start menu openen en beginnen typen naar wat ik nodig heb.
Ik hoor je wat betreft de zoek functie. Gebruik 'm zeker, op w10 ook.
Maar ik gebruik zoveel obscure programma's veel van kleine hardware leveranciers. Ik onthoud echt niet hoe ze allemaal heten, sommige hebben niet eens een naam maar gewoon een rij letters.
Nee dan vond ik de w10 start menu veel handiger met z'n groepen.
Precies dit, ik snap dat niet iedereen een volwaardig Start menu nodig heeft maar als je veel apps gebruikt waar je niet allemaal de namen van onthouden dat het is het een handig feature (mits je kan clusteren / groeperen).
en bij niet MS apps valt het vaak erg tegen als je op een deel van de naam zoekt.

word in typen en je krijgt Microsoft word
maar cloud in typen om "Netscape sound cloud app manager" te vinden als je het niet vaak gebruikt vergeet het. zelfs al is het een net geïnstalleerde app. moet je toch alle apps in je start aflopen eer je het vind.
Laat ik het zo stellen, als ik de search nodig heb om een programma te zoeken, search het ook niet vind.
search gebruik ik enkel voor office-apps op te roepen om geen iconen daarvan op m'n start te moeten hebben. behalve Excell omdat ik dan ook nog direct naar het gepinde document kan die ik dagelijks nodig heb.
Heb hetzelfde ongeveer. Op win10 maak ik zeker gebruik van de tiles, maar op win11 maak ik gebruik van de zoekfunctie, omdat het start menu zo slecht is. De workflow is er niet beter op geworden, maar ook niet bepaald slechter.
Start11 kost 5 dollar ofzo, maar je kan het ermee terug krijgen(en meer opties).
Klinkt goed! #bringwindows8back

Ik vind het altijd wel leuk, bij elke aanpassing moeten mensen stug roepen dat het "verkeerd" is. Er zijn aanbieders die alles bieden wat gevraagd word. Laten we de basis gewoon niet te gek maken, dan mag de 1% het zelf instellen met extra software. Iedereen blij.
Het is vooral dat ze een nieuwe taakbalk introduceren die minder kan dan wat de vorige kon. Mis nog steeds drag and drop support (weet dat het inmiddels wel in de test builds zit, maar wacht nog op de mainstream release waarmee dat terug komt en het ook op mijn werklaptop komt). Dat soort dingen irriteren en dat is in het verleden ook al eens gebeurd zoals met het leed wat Windows 8 heette met het idiote fullscreen startmenu. Ik vind verandering prima, want het is geen statisch product, maar het is wel vervelend als je qua productiviteit gewoon omslachtiger moet werken. Dat vergeten ze nog wel eens.
Eleganter zou zijn een soort virtueel carrouselwiel waar je met de muiscursor over de iconen naar links te gaan de iconen doordraaien naar rechts en omgekeerd. De hoofdiconen blijven dan gecentreerd als je de muiscursor weghaalt.
Poahh.. Dat zou vet zijn. Komt me ergens ook wel heel bekend voor ;-)

Ik merk dat ik steeds minder apps tegelijk open heb staan. 90% is browser - en dat zijn 2 vensters die in 1 icoon passen.

Systray naar m'n andere scherm, dát zou ik fijn vinden.
Niet de Apple weergave (volgens mij is dat vastgelegd met een patent met o.a. de geest uit de fles effect), maar een onzichtbare draaiwiel: je gaat met de muiscursor over de taalkbalkiconen heen en door gewoon even naar links te bewegen schuiven alle icoontjes als het ware virtueel rond. Ik denk niet dat een dergelijk systeem gepatenteerd is (bij deze heb ik nu het uitgevonden en mogen andere bedrijven geen centjes mee verdienen, tenzij mij licentie afdragen :) )
je hebt het nu misschien bedacht, maar ook gepatenteerd of getrademarked of whatever?
tegenwoordig lijkt "prior " weinig relevantie te hebben als het niet met een stempel op papier staat.
zeker in de US niet.
Ik snap dat echt neit, dat hebben ze nu half geprobeerd. Juist de "start" knop links is erg handig.

Maar programma's per monitor in de taakbalk. Maar ook de klok enzo op alle monitoren (als je wil) zou welkokm zijn om weer (opnieuw) te maken.
Klok op alle schermen kan sinds laatste update weer, maar alleen de klok op het hoofdscherm heeft kalenderflyout
Wordt er al gewerkt aan een verticale taakbalk? :'(
En de mogelijkheid om de systray naar een andere monitor te zetten a.u.b.
Zit dit er nog niet in?

Zelf vind ik de iconen in het voorbeeld ook echt te groot. Als je een OS gebruikt weet je al vrij snel waar alles staat en hoe je het hebt ingericht, daar heb ik echt geen XL icoon voor nodig. Mijn huidige icoontjes in de taakbalk bij Mint en Windows zijn beide tiny te noemen en zou niet meer terug willen. 12 icoontjes in het voorbeeld vs 45-50 in mijn huidige en neemt nog minder hoogte pixels in beslag ook.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 juli 2024 13:48]

Ik heb gelukkig geen 45-50 iconen in mijn taakbalk. Dat zou betekenen dat ik 50 unieke programma's heb geïnstalleerd die ik ook daadwerkelijk zou gebruiken. Ik heb een stuk of 20 iconen onderin staan en al het andere doe ik gewoon via start zoeken.

Maar jou punt over dat de iconen te groot zijn kan ik mij zeker in vinden en ik snap ook niet dat die optie ook weg is.
hangt er maar van af waar je je pc voor gebruikt. 1x klikken is een pak sneller dan een zoekopdracht uitvoeren. 50 icoontjes wil nog niet zeggen 50 unieke programma's. Zo zijn er een hoop verschillende mmc's die ik vaak gebruik, voeg daar nog wat standaard office programma's, rdp's en hardwarespecifieke management tools (allemaal met quick lists) aan toe en je hebt al snel tientallen icoontjes en honderden documenten/shortcuts geopend nog voor jij het resultaat van je zoekopdracht hebt geopend.

(ik gebruik small icons in een dubbele rij zodanig dat de datum ook nog eens zichtbaar is in de system tray :) )
Yep gebruik ik ook smal icons in win 10 zodat jeeen dubbele rij ziet. Desnoods taakbalk verticaal groter maken.

Maar zeg nou zelf, welke idiote designer bedenkt nu deze halfgare overflow taakbalk dingetje. Ben wel een beetje klaar met die zogenaamde ux-ers die voor jou een niet werkbare design presenteren onder het mom van agile incrementele opleveringen, waarbij eerst functionaliteit uit oude design verwijderd wordt om dan later bij hoge uitzondering en na vele klachten alsnog weer toegevoegd wordt.
die gasten zouden al voor 75% afgedankt moeten zijn geweest sinds windows 8 de focus op tablet en grote iconen legde. Alleen vrees ik dat ze de juiste overige 25% op pensioen hebben gestuurd oid :/
en de mogelijkheid om alle iconen te laten zien zonder dat bij elk individuele programma aan te moeten geven?
Dat kan heel simpel door die andere monitor hoofdbeeldscherm te maken. Of bedoel je dat niet?
Dat kan maar dan start alles daar ook op en dat is met bijvoorbeeld games heel vervelend.

Daarnaast wil ik het juist op mijn 4K in portrait en mijn hoofdscherm is 1080p. Dat geeft gigantisch veel problemen.
idem hier systray is véél interessanter op je niet primary scherm (die veel in full screen borderless staat)
en gebruik ze momenteel ook nog vertikaal in het midden van de 2 monitors (zodat de travel een stuk minder is op 2x32")
Voorlipig nog blij dat Windows denk dam m'n rysen 3 geen TMP heeft, en dus geen w11 update zal forceren noch aanbied tegen m'n wil.
Ik heb op mijn primary PC TPM uit staan (niet bewust maar was standaard) en laat dat lekker zo tot ik W11 goed genoeg vind :) Op mijn kantoor PC al wel W11 omdat ik daar geen last heb van de systray en verder werkt het ook wel netjes.
Lichtelijk off-topic, maar dat ze dan ook maar weer mogelijk maken dat je de taakbalk links of rechts kan positioneren.

De overflow optie ziet er verder goed uit en lijkt mij gemakkelijker dan hoe het nu wordt opgelost. Hoewel ik er eigenlijk nooit last van heb.
StartAllBack geeft je die functionaliteit, zonder een cent ervoor te hoeven dokken ;) :+
Ik weet het, ik ken het, ik heb het getest, en het doet inderdaad exact wat ik wil...

En toch vind ik volkomen onverklaarbaar waarom een functionaliteit die ik persoonlijk al sinds W2K gebruik plotseling verwijderd wordt, en dat ik naar 3rd party software moet grijpen. Ik begrijp de hier gemaakte designkeuze niet...
Ik ook niet. Kijk, dat je het er misschien voor de basic gebruikers uit wilt laten zien als MacOS daar kan ik nog wel inkomen, maar waarom ze dan alle extra's die Windows bood voor productiviteit eruit halen, dat slaat als een tang op een varken. Vooral werken met meerdere monitoren was altijd enorm prettig, maar door de beperking nu is het zonder extra tools gewoon onwerkbaar. En dat terwjil het niet moeilijk is om te bedenken hoe je in het nieuwe design toch functionaliteiten toevoegt als labels op de knoppen of een verticale variant. Het management drukt hier echt teveel hun eigen stempel door, waardoor de kwaliteit al jaren achteruit gaat.
Veel mensen die dat soort functionaliteit gebruiken blocken telemetry. Een functie toevoegen kost tijd/geld en de dev zal dat bij het management moeten verantwoorden. En de getallen die ze binnenkrijgen via de telemetry is daar voor doorslaggevend.
Boude bewering ;)
Vooral omdat er genoeg posts over geweest zijn op de site van MS, en andere kanalen. En de reactie redelijk klinkt als 'vette pech, deal with it...'
Tuurlijk reageren ze zo als een volgens hun getallen miniscule minderheid veranderingen gaat vragen/eisen.
En toch vind ik volkomen onverklaarbaar waarom een functionaliteit die ik persoonlijk al sinds W2K gebruik plotseling verwijderd wordt, en dat ik naar 3rd party software moet grijpen. Ik begrijp de hier gemaakte designkeuze niet...
, het enigste wat ik me kan bedenken is dat ze onderdelen / functies van de taakbalk aan het herschrijven zijn (nog geen goed excuus maar het zou het kunnen verklaren).
StartAllBack is betaald hoor? Je krijgt wel een royale trial maar erna is het absoluut niet gratis.
Ja dat zag ik nu net ook haha, daar was ik nog niet van op de hoogte helaas.
Maar zal al dat voor 8.99 USD je 2 keys kan krijgen.

Ansich geen gek idee, handig voor m'n werklaptop en thuis pc.

Edit: Trial van 100 dagen.

Edit2: ingegeven om de twee keys te kopen 8-)

[Reactie gewijzigd door Plainside op 23 juli 2024 13:48]

Je hebt er maar 1 nodig ook al gebruik je meerdere machines
Hier ook nog steeds elke dag dezelfde irritaties over de huidige taakbalk, en zo te zien gaat deze update daar echt 0,0 aan veranderen weer helaas..
Never combine en systray zijn hier de grootste ergenissen, MS wil volgens mij ook gewoon niet dat je efficiënt kan werken op een multimonitor setup..
Nearby sharing bestaat al jaren, sinds windows 10 vin 2018 oid als ik het me goed herinner.

Werkt ook al jaren perfect hoewel weinig mensen het kennen. Wat is toegevoegd is dat er meer manieren zijn om pc’s te vinden, zodat vooral desktops beter vindbaar worden.
Ik had liever gezien dat ze een optionele taskbar ontwikkelden die gewoon de W10 functies simuleert. W11 ziet er verder mooi uit en naar mijn mening had het bijna gewoon een theme update kunnen zijn met enkele extra features, maar teveel zaken voelen qua workflow gewoon contraproductief, soms heb je gewoon een extra klik of zelfs meer klikken nodig om ergens te komen.
Wat zou ik graag weer een verticale optie willen terugzien. Zeker met Excel heeft dit toegevoegde waarde
Versimpelen van het OS zodat iedereen ermee om zou kunnen gaan is een nobel streven. Het daarbij faliekant uit het oog verliezen van de ervaren meer eisende gebruiker is daarintegen onbegrijpelijk.

Dat gebeurde al eerder met de home vs pro vs enterprice editie en gaat door,omdat men denk ik denkt dat de massa dit wilt.

[Reactie gewijzigd door Slaiter op 23 juli 2024 13:48]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.