Door Jelle Stuip en Tomas Hochstenbach

Prestaties in Windows 11

Wat levert de upgrade je op?

05-10-2021 • 15:09

154

Singlepage-opmaak

Conclusie

De prestaties van Windows 11 zijn door de bank genomen niet zo heel anders dan die van Windows 10. Hoewel we op de desktop hier en daar een uitschieter hebben gezien, komen we gemiddeld nooit op een winst of verlies van meer dan twee procent uit. De enige uitzondering daarop is de Nvidia-videokaart, die gemiddeld over alle games 2,7 procent sneller is in Windows 11 dan hij in Windows 10 was. Mooi meegenomen natuurlijk, maar echt merkbaar in de praktijk zal dat niet zijn. Dat is ook niet zo gek, want veel van de prestatiegerichte verbeteringen in Windows 11 zijn aangebracht met het oog op de toekomst. Zo is het OS klaar voor processors met een combinatie van verschillende soorten cores, zoals Intel die nog dit jaar op de markt wil gaan brengen onder de codenaam Alder Lake.

Het belangrijkste voor laptopgebruikers is dat Windows 11 je behalve een nieuwe gebruikersinterface ook een langere accuduur kan opleveren. Dat is in ieder geval zo als je laptop een Intel Tiger Lake-processor heeft. Voor gebruikers met een AMD-laptop zien we die verbeteringen vooralsnog niet. Ook andere snelheidsverbeteringen gelden niet voor alle laptops. Inloggen met Windows Hello gaat alleen sneller als het een laptop van de baas is die via een group policy of mobile device management geconfigureerd is en sneller uit standby komen werkt alleen als je laptop de S3 power state en dus geen modern standby ondersteunt. In onze laptopbenchmarks is Windows 11, net als op de desktop, praktisch even snel als Windows 10.

Onder de streep moet Windows 11 zijn meerwaarde op het vlak van prestaties vooral op de langere termijn gaan bewijzen. Op dit moment hoef je daarvoor dus niet te upgraden - maar je hoeft het er ook niet voor te laten.

Lees meer

Reacties (154)

154
146
51
7
0
78
Wijzig sortering
Wat ik hier niet terug zie is de impact van VBS (Virtualization Based Security); waar deze ingeschakeld is, is er een performance impact van tot 30% in o.a. games en benchmarks, aldus een aantal tech youtubers zoals LTT.

Inmiddels adviseren meerdere tech content creators om nog geen Windows 11 pre-builds te kopen of om hardware virtualization support zelfs uit te schakelen om te voorkomen dat VBS actief is. Het is uit te schakelen via een GPO echter schakelt het zichzelf blijkbaar weer in en is de impact vrij groot.

@30carbonclocks thanks! Dat is goede informatie. Inderdaad zoals ik al aangaf adviseren mensen om geen pre-builds te kopen hierdoor; maar als OEMs het uitschakelen dan is het natuurlijk geen issue. Dat gaat dan wel meteen een beetje het hele doel voorbij. Ook vind ik de naam Memory Integrity niet direct duidelijk.

@Tomas Hochstenbach dankjewel voor de uitgebreide en gedetailleerde reply! O+

[Reactie gewijzigd door JapyDooge op 22 juli 2024 15:17]

Ik heb in de Windows 11-upgradegids wel even gewezen op het bestaan van vbs, en de relatie die deze functie heeft met de vrij beperkte cpu-supportlist van Windows 11. In feite staan er alleen processors op die vbs hardwarematig kunnen versnellen met behulp van mbec, waardoor de prestatieimpact nihil moet zijn.

Een van de beter onderbouwde tests die ik tot nu toe heb gezien van vbs, is die van ComputerBase, waarin ook duidelijk het onderscheid tussen vbs (core isolation) en vbs + hvci (core isolation + memory integrity) wordt gemaakt. De prestatie-impact van dat eerste blijkt reuze mee te vallen, vooral dat laatste kan de prestaties negatief beïnvloeden, maar juist dat laatste moet je ook altijd handmatig inschakelen - en staat standaard dus uit.

Als zelfbouwer kun je het hele vbs-verhaal voorlopig links laten liggen - het staat standaard niet aan en wordt ook niet geactiveerd als je upgradet of schoon installeert. En dat grote pc-bouwers (OEM's) het ergens volgend jaar standaard aan moeten gaan zetten, is voorlopig ook nog niet meer dan een voornemen van Microsoft.

edit: graag gedaan :)

[Reactie gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 22 juli 2024 15:17]

Nu schijnt het dat met een "Registry-hack" VBS uit te zetten is?
Klopt dit?

Want dat zou een hoop moeten schelen.
VBS kun je (als het aan zou staan) zelfs gewoon in de settings uitzetten. Simpelweg 'core isolation' (of 'kernisolatie') intypen in de zoekfunctie.
Maar aangezien dit ook al in Windows 10 zit, wat is er dan nieuw aan in Windows 11?

https://tweakers.net/i/QT...Gh9LASYX.png?f=user_large

[Reactie gewijzigd door arjan1995 op 22 juli 2024 15:17]

Weinig, behalve dat Microsoft overweegt om het volgend jaar mogelijk wel standaard aan te gaan zetten op nieuwe kant-en-klare pc's van de grote fabrikanten (OEM's).
Vraagje: in Windows 10 gaf het aanzetten van core isolation problemen met virtuele machines (VirtualBox), hoe zit dat bij Windows 11?
Hetzelfde. Het punt is dat die virtualisatie al aan staat voordat het OS boot en dat zorgde voor wat conflicten. Het zou inmiddels overigens opgelost moeten zijn in VirtualBox en andere VMs.
Dank voor deze goede diepte info!
Had mezelf al ingelezen op Tom's Hardware en aangevuld met jouw over VBS en HVCI info heb ik hier echt wat aan. Heb inmiddels een tweede installatie op mijn multi-boot geinstalleerde computer geupgrade naar Windows 11. Heb een performance test gedaan. Onder identieke omstandigheden een identieke job gedraaid. (Renderen van een film van twee uur met Handbrake) Onder Windows 10 is de job 4,5% vlotter dan onder Windows 11. Een verschil dat ik niet echt de moeite waard vind maar toch ietwat teleurstelt.

Verder draait Windows 11 bij mij perfect. Geen enkel issue.
Nogmaals dank voor de goed doordachte info!
het gezeik begint nu al met een popup als ik win 10 pro opstart,
Windows 11 brings you closer tot the people and the things you love
windows heeft werkelijk niet het wiel uitgevonden
nu heb ik jaren geleden windows verlaten, ergens ? bij de upgrades dat alles wat je had ingesteld weer geactiveerd was, zoals o.a de toets aanslagen die werden geregistreerd??.
Heb nu als os +- 6-7 jaar Linux ubuntu en dat bevalt me prima.
Win 10 heb ik hier alleen voor mijn DAW en rand apparatuur(interface's)
behoud uiteraard mijn linux pctje, en deze win 10 gaat helemaal standalone (geen netwerk)
Relevant om hierbij mee te nemen is dit document van de Microsoft documentatie.

https://docs.microsoft.co...ences/oem-hvci-enablement

Hypervisor-protected Code Integrity is de functie die gebruik maakt van VBS.

Als eerste wordt Hypervisor-protected Code Integrity (HVCI) niet aangezet bij een upgrade naar Windows 11. Het zal enkel op nieuwe OEM-apparaten aangezet worden met minstens AMD Zen 2 of 11th gen Intel processoren. Daarnaast kunnen OEMs HVCI handmatig uitzetten indien het te veel effect zal hebben op de performance, zoals bij gaming-PC's.

Daarnaast is het niet moeilijk om HVCI uit te schakelen. De functie kan uit- en ingeschakeld worden via Windows-beveiliging (Windows Security) - Apparaatbeveiliging - Kernisolatie (Core Isolation) - Geheugenintegriteit (Memory Integrity).
Mjah, in theorie... Ik draai een insider build (21H2, OS Build 22000.194, Windows Feature Experience Pack 1000.22000.194.0) en voor mij staat er "This setting is managed by your administrator". De toggle voor "memory integrity" is grijs en staat aan. Geen ramp, maar wel een beetje vreemd.
Voorlopig is hoofdpijn het enige wat Windows 11 mij oplevert :)
Taakbalk onderaan is veel te breed, kan met een registry tweak worden verkleind maar dan verdwijnt er een stuk van je klok en de pictogrammen.
De gecombineerde iconen a'la OS X zijn reteirritant in Windows, zo heb je 10 vensters van een programma verschuilt achter 1 icoon en de optie om dit aan te passen (never combine) is doodleuk weggehaald.
Om maar over die afgeronde vensterstjes en nutteloze rechter-muisknop menu's te zwijgen :(

Wellicht wordt het eea. nog aangepast met 3rd party oplossingen en updates maar het begin ziet er niet veelbelovend uit.
Ik heb vooral gemerkt dat het loskoppelen van externe monitoren zowaar nog trager is dan voorheen. Windows moet er een hele minuut van bijkomen, terwijl vensters en taakbalken op random plekken tien keer verspringen. Dit doe ik continu, dat is toch voor meer mensen irritant?
Zet hij wel de apps weer terug waar ze stonden?
Hier (win10 trouwens) als ik mijn blank-screen 'wakker maak' dan komen alle schermen terug, staan de windows in de juist schermen en DAN gaat hij soms alsnog spullen naar de verkeerde monitor verhuizen.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 22 juli 2024 15:17]

De applicatie StartAllBack (opvolger van StartIsBack) lost een aantal van je problemen op
Onder andere kun je taskbar iconen weer op "never combine" zetten en kun je labels weer aanzetten
Daarnaast kun je de taakbalk weer verplaatsen, en zijn er opties om knoppen enzo kleine te maken
En de rightclick menu's kun je ook overal weer terugzetten naar wat het was, als ook het startmenu...
Het is een betaalde oplossing, maar naar mijn mening 100% waard
Lastige is, dat bij bedrijfswerkplekken het installeren van zulke niet standaard software niet toegestaan is. En dan heb je het er maar mee te doen.
Anderzijds, het lijkt me niet dat je al bedrijf nu per se gelijk moet upgraden naar 11.

Ik ben geen systeembeheerder maar ik kan me zo voorstellen dat je met zo’n upgrade wacht tot je weet waar je aan begint door ervaringen van anderen.
Werkt top dit. Helaas (nog) niet super veel opties, maar heb nu in ieder geval weer een fatsoenlijke taakbalk aan de linkerkant.
De gecombineerde iconen a'la OS X zijn reteirritant in Windows, zo heb je 10 vensters van een programma verschuilt achter 1 icoon en de optie om dit aan te passen (never combine) is doodleuk weggehaald.
Dit is wat mij betreft echt een wijziging die ze niet hadden moeten doen. De gecombineerde items snapte ik in Windows 7 al niet en ik was dan ook erg blij met de optie "never combine". Jammer dat ze dit dan toch doorgedrukt hebben door een (naar mijn mening) simpele optie eruit te slopen. Totaal onnodig.

Het wordt er niet overzichtelijker op en je moet ook een extra handeling doen om een programma tevoorschijn te krijgen.
Ik gebuik het combineren van iconen al sinds Windows 7 en snap eigenlijk nooit zo goed waarom mensen het niet gebruiken. Ik zie vaak bij mensen die het niet gebruiken zo veel vensters open staan dat ze eigenlijk nog niet kunnen zien wat ze nou openen als ze op een bepaalde app klikken in de taakbalk (wel type app, maar niet welke specifieke instance). Ik hover altijd boven een icoon en dan krijg je de previews te zien van de apps en selecteer ik de juiste. Of gewoon alt+tab. Ik gebruik daarnaast ook virtual desktops om specifieke situaties van elkaar te scheiden (werk/price/...).
en snap eigenlijk nooit zo goed waarom mensen het niet gebruiken.
Verlies van overzicht. Er is nu een handeling vereist om de actieve venters te kunnen zien, voorheen zag je in één oogopslag in de taakbalk wat er allemaal openstond. Microsoft had er best voor kunnen kiezen om deze optie er in te houden, dan zou iedereen tevreden zijn :)
Verlies van overzicht ben ik het dus niet helemaal mee eens. Zeker niet als je de taakbalk ziet bij de mensen die de optie uitzetten. Daar is de taakbalk nog steeds zo vol, dat je nog geen verschil kunt zien tussen de vensters in de taakbalk.

En het belemmert uiteindelijk de keuzes die je hebt in het design. Door altijd maar alle opties aan te blijven bieden, moet je uiteindelijk elke keer overal rekening mee blijven houden in je designs en ben je ontzettend gelimiteerd. Of je moet elke keer zo veel verschillende dingen designen, dat het te veel tijd kost. Als features maar zeer beperkt worden gebruikt, dan is het uiteindelijk op de langere termijn interessanter om ze te sunsetten.
Mijn taakbalk staat ook altijd vol, want ik heb vaak veel openstaan. Heb dubbele hoogte, dus twee rijen met open programma's. Dat vind ik fijner, want ik zie altijd precies wat er openstaat door even de taakbalk te scannen. Geen extra handeling nodig door de muis eroverheen te houden, vervolgens nogmaals te klikken om het juiste venster te openen.

Heb eens meegemaakt dat een collega een belangrijke mail aan het typen was, vervolgens even gestoord werd en wisselde naar andere programma's. Vervolgens vergat hij dat de mail nog openstond en te sturen. Hij kon dat dus niet direct zien vanaf de taakbalk. Mezelf kennende zou ik zoiets ook uit het oog verliezen en dus liever alles in 1 oogopslag in beeld. Daarnaast, met de resoluties van hedendaagse beeldschermen is het vaak niet snel nodig items samen te voegen.

Ik snap van beide kanten de argumentatie om het aan of uit te zetten, maar waarom niet de optie houden? Gebruikers willen deze feature graag terug en erg lastig inbouwen lijkt me dat niet?

[Reactie gewijzigd door SimplyNoise op 22 juli 2024 15:17]

Ik zet de taakbalk dus links zodat ik een complete naam lezen kan. Voorlopig geen Win 11 voor mij dus
Mijn Windows 10 taakbalk staat links in het scherm met never combine en gewoon tekstlabels aan. Zelfs als ik veel open heb staan vind ik alles super snel. Die tekstlabels werken veel beter dan met de muis erheen manoeuvreren om daarna diverse kleine plaatjes te tonen van programma's die openstaan. Voor een boel zaken met vergelijkbare content werken die plaatjes niet eens zo denderend. Zo heb ik vaker diverse vergelijkbaar uitziende Excel sheets of diverse webpagina's open van dezelfde tool (om goede redenen).

Ik snap heel goed dat mensen de standaard settings van Windows niet aanpassen en daar prima mee kunnen werken. De meeste mensen hebben geen zin om zaken echt te configureren.

Echter, voor mensen als ik die wel echt nadenken en moeite stoppen in het configureren en verbeteren van hun workflow is het een gemis dat de 'never combine' optie in Windows 11 ontbreekt. Ik durf te wedden dat ik wat heel veel betreft een stuk sneller ben dan mensen met de default Windows 10 settings.

Sterker nog, er zijn ook zat mensen die het nog veel extremer aanpakken en aanvullende tools in Windows hebben draaien, of switchen naar een Linux distro waar ze veel meer in de command line interface doen. En vaak zijn die mensen nog wat sneller en handiger. Het is maar hoever je wil gaan.
Ik snap je aan de ene kant wel. Maar het went, en uiteindelijk is de taakbalk van W11 een verbetering. Het overzicht is snel te zien door even op de Windows toets te tappen.

Mijn initiële reactie was hetzelfde, maar ik zou nu niet meer terug willen naar W10 nu ik het een aantal maanden al zo heb.
Dat het in 1 handeling kan, kan alleen als je exact weet welk venster je nodig hebt. Heb je meerdere vensters openstaan dan wordt het al snel gokken of je moet je muis erover zetten zodat je alsnog meer details te zien krijgt maar dat kost dan weer tijd. Daarom dat ik ook de voorkeur geef aan groeperen, en als ik er via de taakbalk naartoe wil klik ik er wel op zodat ik de previews zie en de titels.
Ik mis juist de optie 'only combine when full' , vind het vervelend om over elk icoontje te moeten zweven om te zien om welk scherm het gaat.
precies dit
hoop maar dat dit in 2025 met iets als Ultimate Tweaker gewoon weer kan
niet veel aan toe te voegen: eens
Wel ook lelijk is dat klok + datum rechts gealigned zijn. Hadden ze moeten centreren onder elkaar, of zo laten.
Ze kunnen ook niet iedereen tevreden houden...., ze verkopen immers geen pizza's......
Je zou mensen tevreden kunnen houden juist door deze opties met rust te laten, kost ze niks extra. Dit is gewoon mensen gedwongen blij proberen te maken door features weg te halen. Het lijkt alsof MS een beetje aan het doordraaien is met het volgen van OS X UI en in 11 zie je dat meteen - ook de taakbalkiconen staan standaard in het midden.
Kost ze niks extra? Elke instelling vereist onderhoud en testing. Hoe meer instellingen je hebt, hoe ingewikkelder je systeem wordt en hoe meer tijd er verloren gaat aan het testen en onderhouden van alles. Ik snap best dat ze naar wat minder opties toe willen werken.

Zelf als software engineer zie ik dit ook vaak genoeg gebeuren bij softwarepakketten. De ene klant wil dit, de ander dat en voor je het weet heb je een cockpit aan instellingen wat niet meer te onderhouden is.
Er vanaf blijven had ze iig minder gekost dan MacOS nabouwen. Win10 UI was niks mis mee en die Vista Aero overkopieren zoals ze met 11 gedaan hebben had ook met de Win10 UI gekunt.
Ben benieuwd of ze eindelijk die legacy schermen voor instelling inmiddels omgebouwd hebben wat ze al 3 Windows iteraties beloven.
Dat heeft niets met tevreden houden te maken maar zijn bewuste ontwerpkeuzes. Dat vind ik toch ietsje anders.
Daar heeft het wel mee te maken.
Sommigen vinden de genomen keuzes goed, anderen niet.
So be it.
Het is gewoon een beperking, er komt niets nuttigs voor in de plaats.
Je kan het goedpraten tot je een ons weegt, maar dat verandert er niks aan.
Aan de andere kant, de optie zat jou niet in de weg, dus ze doen hier niemand een plezier mee, en raken hier de mensen mee die de optie wel gebruikten.
Het is natuurlijk wel raar dat je vroeger aanwezige functionaliteit weghaalt.

Het is tot daar aan toe dat je een "default"-instelling wijzigt, maar bv. de mogelijkheid om de taakbalk niet beneden maar links of rechts te plaatsen is echt wel een grote wijziging. Voor veel mensen is de keus om de taakbalk verticaal uit te lijnen logisch, omdat verticale ruimte 'duurder' is dan horizontale ruimte op een scherm.
Microsoft kan precies zien hoeveel iedere functionaliteit wordt gebruikt. Daarop baseren ze de keuzes in het nieuwe design.

Kijk als je dus forceert dat anonieme telemetry volledig geblocked wordt, dan kan Microsoft dus niet zien dat je die functie gebruikt. En dus kan het zo maar gebeuren dat je daarmee je eigen ruiten ingooit.
Inderdaad, maar dat is een boodschap die veel tweakers niet willen horen. Telemetry is in de ogen van toch een aardige groep hier op tweakers per definitie evil. Al beseft die groep vaak niet waar de telemetry voor gebruikt wordt. Veel development teams gebruiken die info om te weten te komen hoe hun product wordt gebruikt. Welke features worden veel gebruikt, welke weinig, hoe wordt de screen real-estate gebruikt, etc. Door dat te blokkeren zet je jezelf buiten spel en zal jouw manier van werken niet mee worden geteld.

Maar dat is voor veel een "hard to swallow pill". Grote kans dat ik daarvoor ook gewoon een -1 krijg.
Ik werk bij een bedrijf waar telemetry wel uit zal moeten staan i.v.m. veiligheid van persoonsgegevens, de devs kunnen er dus niet op vertrouwen dat deze gegevens een realistische afspiegeling zijn van alle endusers, maar gaan daar gemakshalve wel van uit. Ook zwak argument trouwens dat telemetry hiervoor nodig is, je kunt ook gewoon feedback vragen op een reguliere manier. Nee het is echt gebruikersgedrag bespioneren, gelukkig bouw mijn images zelf en sloop ik de meeste onzin er wel uit, voor de rest is pop os nu mijn daily driver.
Ook zwak argument trouwens dat telemetry hiervoor nodig is, je kunt ook gewoon feedback vragen op een reguliere manier.
Dat is een bewezen ineffectief middel om dit soort informatie te krijgen als je dit alleen inzet. Elk succesvol product development team verzamelt telemetry over het gebruik van hun product. Je krijgt nooit feedback van je volledige userbase als het gaat om gebruik van features. Werken met gebruikersgroepen is zeker waardevol, als je het inzet waar het voor is bedoeld. Dot soort informatie verzamelen op basis van surveys, gaat je nooit een goed beeld opleveren.
Dat geloof ik ook wel, maar toch zou het standaard opt in moeten zijn, wat ik al zei bij bedrijven, overheid en justitie kan dit gewoon niet aan staan.
Dat is het probleem met MacOs en Windows, je hebt geen keus. Het is zoals het is.
Wil je wel keuze dan moet je Linux gebruiken. Voor elke doelgroep een eigen distro.
Precies! Er zijn genoeg andere besturingssystemen. :+
Het 1ste wat ik meteen al veranderde bij een verse Windows 10 installatie was gecombineerde iconen want ik vind dat dus ook heel irritant. Wanneer iconen gecombineerd staan in 1 icoon dan verlies ik het overzicht van wat er allemaal open staat. Plus daarbij is het alweer een extra handeling wanneer je eerst het verzamelicoon moet aanklikken om een programma te openen. En tja qua ruimte heb ik zeker al op mijn desktop plaats genoeg omdat ik een 21:9 monitor gebruik met een giga taakbalk.
Maar is de optie "Combine when full" er nog wel? Dit gebruikte ik zelf altijd. Wanneer het niet meer past (en er toch alleen nog maar icoontjes te zien zijn) worden vensters gecombineerd. Dat werkt ideaal.
Het meest irritante aan Windows 11 vind ik nog wel dat je nu verplicht bent een pc/laptop met een TPM 2.0 module te gebruiken. Op die manier worden mensen bijna verplicht om hun misschien nog prima desktop of laptop maar bij het oud vuil te zetten. Niet bepaald milieuvriendelijk van Microsoft want op die manier komt er weer nog meer elektro schrot bij.

Tja en qua prestaties kan ik nu ook weer niet echt direct zeggen dat het zich loont om Windows 11 te gaan gebruiken. Althans bij een snelheidswinst van een paar procent heb ik zoiets dat ik niet allerlei toestanden ga uithalen om persé het laatste nieuwe OS te hebben. Daarbij is het ook nog eens afwachten hoe de driverondersteuning is vooral bij laptops.

Mijn ervaring met laptopfabrikanten is dat het gros van de fabrikanten nogal laks is met het upgraden van hun drivers. En meer dan eens zie je dat je niet zomaar drivers van Intel, Nvidia of AMD zelf kan installeren op laptops. Laptopfabrikanten hebben er nog wel eens een handje aan om drivers net ietwat te tunen waardoor standaard drivers niet werken. Zo ook bij mijn HP laptop waarbij ik bij opstart zwart beeld krijg nadat ik de laatste versies Intel en Nvidia grafische drivers had geïnstalleerd. Na her-installatie van de HP drivers was er niets meer aan de hand, alleen wel helaas dan verouderde drivers.
Buiten het feit dat de TPM 2.0 check eenvoudig te omzeilen is dwingt niemand je je laptop met Windows 10 bij het oud vuil te zetten. De Windows 10 support loopt in ieder geval nog tot oktober 2025 en zal wellicht ook weer verlengd worden.

Komende 4 jaar kun je dus zonder zorgen je Windows 10 laptop blijven gebruiken, want zoals je zelf al aangeeft is er niet echt een noemswaardige reden om naar Windows 11 te upgraden.
Klopt inderdaad, minstens tot 14 oktober 2025 ondersteuning. Al ondersteuning vanaf de Ryzen 2nd generatie en Intel 8e generatie. Die zijn ook al sinds 2017 op de markt. Dat betekent dat de oudste W11 ondersteunde systemen in 2025 ook al 8 jaar oud zijn. Er zullen best mensen zijn die langer dan 8 jaar doen met hun hardware. Maar om nou te zeggen dat het ineens voor heel veel ewaste zorgt is inderdaad onnodig.

Windows 10 is er nog gewoon met alle security updates.
Klopt niet helemaal, mijn laptop is 5 jaar oud en heeft een intel i5 6200 cpu met TPM2.0 en is niet ondersteund.
Wat me enorm verbaasd.
Dat had mijn desktop ook. Het blijkt dat je nog een aantal stappen moet doen om secureboot aan te zetten, en dan wordt het ineens wel ondersteund. Misschien hier ook het geval ?
Aaah, ik zal eens kijken in de UEFI.
Zowel jij als ik net als vele andere Tweakers weten altijd wel een manier te vinden om zoals je al schrijft die TPM 2.0 check te omzeilen. Ook weten wij nu vanuit de tests van Tweakers dat het niet echt loont om Windows 11 te installeren. Maar je moet even uit gaan van het gros van de mensen die nooit van Tweakers gehoord hebben en puur en alleen gebruikers zijn.

Uitgaande van de 'gewone' gebruikers zal je er meer dan genoeg hebben die denken dat Windows 11 weer heel nieuw is en veel beter dan Windows 10. Dan komen ze erachter dat hun desktop/laptop niet werkt met Windows 11 dus moet er iets nieuws komen. Hop, oud spul gaat er dan uit en op die manier word er weer iets aan de kant geschoven wat nog prima gebruikt had kunnen worden.

Ook voor de verkoop ziet het er natuurlijk veel aantrekkelijker uit wanneer er dan het laatste nieuwe Windows 11 OS op staat. Het werkt nu eenmaal zo dat wanneer er dan niet Windows 11 compatibel op staat dat mensen sneller kiezen voor iets wat wel Windows 11 compatibel is. Dus ook dan zal oude voorraad al snel verdwijnen als elektroschrot want opslag is geld. Maar daarbuiten is er ook geen rede voor Microsoft om persé TPM 2.0 te gaan gebruiken en dit puur en alleen een deal van Microsoft is met hardwarefabrikanten.

Voor mijzelf maakt het trouwens verder niet uit want zowel mijn desktop als laptop hebben beiden een TPM 2.0 module. Evenzogoed heb ik zoiets van nou voorlopig blijf ik mooi met Windows 10 werken en wacht eerst eens even af.
Wat ik me nog steeds afvraag is of een losse tpm module wel wordt ondersteund bij de oudere gen's. Kan dat niet echt zo snel terugvinden in de specs die MS vraagt.

7700k die nog wel even mee kan op zich en een tpm moet ook wel te regelen zijn uiteindelijk verwacht ik (vond al wat zelfmaak opties online ook). Misschien iets gemist of er overheen gelezen :)
Zou ik eerlijk gezegd ook niet direct weten of een losse TPM module werkt en/of kan want vaak zit dit geïntegreerd op het moederboard. Maar het blijft ook nog maar de vraag of die 7700K nog wel ondersteund word door Windows 11. Voor wat ik zo zag zijn er ook een heel aantal oudere cpu's niet meer compatibel volgens het lijstje van Microsoft dan. Vast en zeker dat ook daar dan wel weer tweaks voor komen zodat je dat kan omzeilen. Alleen kan je je dan wel afvragen of het de moeite loont alleen voor Windows 11 en ook nog maar de vraag of het stabiel draait onder oudere cpu's.
Voor zover ik weet hebben veel (mogelijk de wat luxere) moederborden een TPM header op het mobo... de tpm modules zelf zijn echter lastig te vinden. Als een 8700k goed genoeg (of zelf i3/i5 8th gen) is dan moet de 7700k het ook nog wel kunen bijbenen denk ik dan :)
Nu heb ik dan allemaal latere generatie cpu's dus voor mij speelt dat probleem niet zozeer maar inderdaad, zo'n 7700k kan echt nog wel genoeg bijbenen. En al zeker wanneer je zo'n systeem alleen voor b.v. wat officewerk en surfen zou gebruiken is een 7700K prima.
Ik vraag mij af wat er gebeurt als je Windows 11 installeert op een laptop waarbij de cpu niet ondersteund wordt. Voor de rest voldoet hij uitstekend aan de eisen.

Windows 10 draait ook als een zonnetje.
Als laptopgebruiker positief verrast door Windows 11, ik merk een langere accuduur. En de algehele transitie naar Windows 11 ging prima vanuit 10.

Windows 11 zou ook Dynamic Refresh Rate moeten ondersteunen. Die optie heb ik echter niet. Sterk vermoeden dat dat komt omdat deze laptop ( Razer Blade 15 Advanced RTX2070 Super / 64GB / 2TB / i7-10875H ) afwisselen tussen de intel-chip (WDDM 2.7) en RTX kaart. (WDDM 3.0).

Ik moest sowieso manueel het scherm weer op 300hz zetten. Het zou leuk zijn als deze feature toch te gebruiken was, nog wat extra batterij-winst. :)
The Verge heeft net een review gedaan van de nieuwe Surface Pro (8?). Die heeft ook een 120Hz scherm maar geen Dynamic Refresh Rate. Zo te zien is dat nog niet af en zit het er simpelweg niet in.
Hangt ook van de bouw van de laptop af, de RTX2070 zal waarschijnlijk 'optimus stijl' z'n framebuffer aan de IGP doorgeven die het scherm vervolgens rendert, en niet direct - om VRR te ondersteunen in een dual-gpu configuratie is een mux switch nodig, doorgaans.
Dit is de eerste keer voor mij dat ik ben gedowngrade in de tijd dat ik windows gebruik.

Bloatware zoals line (Chinese chat app) en nog wat dingetjes die ik niet gebruik zijn mee geïnstalleerd. Beetje kwalijk maargoed, voor de rest lijkt de batterij duur toch wat minder. Of dit tussen de oren is weet ik niet maar voor mij gevoel is die toch wat minder. Wel vind ik de nieuwe bureau blad optie wel nice op W11. De live tegels mis ik zelfs een beetje, soms zag je gelijk informatie in het klein wat ik persoonlijk wel handig vond. Mappen Die je daar kon indelen in de tiles mis ik, je hebt nu helemaal geen mappen optie meer.
Ik had zelfs windows 8/8.1 gebruikt met classicshell en dat zelfs prettiger ervaren bij de release dan windows 11. Zelfs windows 10 bij release vond ik al een verademing tov van de vorige windows 8 versie. Ook is de performance iets trager dan windows 10,maar dit betrof ook geen clean install.

Dit somt mijn gevoel wel een beetje op: https://www.reddit.com/r/...windows_11_lost_features/

Ik was best wel enthousiast totdat ik Windows 11 ging draaien op de laptop. Ik heb het gevoel dat het niet echt een hele goede verbetering is tov wat Windows 10 nu is. Er is potentie, maar het voelt minder af dan toen windows 10 uitkwam.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 15:17]

Off topic, maar Line is niet Chinees, maar Japans. De app werd opgezet voor gebruik tijdens de tsunami ramp in Japan en wordt nu nog steeds actief gebruikt in Japan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Line_Corporation
Ha, wordt zon beetje overal in ZO Azië gebruikt en had alles eerder dan Whatsapp en een ander verdienmodel. Bepaald niet een kleine speler.
Thx. Vroeg me al af wat in hemelsnaam "Line" was.
Ik kan geen line vinden, misschien de laatste versie niet gehaald?

Verder waren alle onzinnige koppelingen (inst, fb, nog een paar), snel en makkelijk te verwijderen.
Ik had ook Line samen met nog wat apps, maar geen Facebook ofzo.
Denk dat het een beetje verschilt per installatie :)
Ja, deze apps worden (volgens mij random) geselecteerd en geïnstalleerd bij het eerste keer inloggen. Je weet wel, tijdens dat scherm waarbij ze zeggen: Bijna klaar, dit kan een paar minuten duren' installeren ze deze apps. Dit is hetzelfde met Windows 10.
Ja hopelijk was het 1 malig heb ze weer verwijderd :)
Dit process staat inderdaad pauze tot the volgende Windows Feature update. Die hebben we nog niet gehad dus helaas is het onbekend of MS dan weer een 'selectie' gaat maken. Het uis verstandig om zoveel mogelijk onzin te verwijderen omdat deze apps heel vaak geüpdate worden met veel CPU gebruik tot gevolg. De meeste mensen weten dit niet en vragen zich af waarom hun pc zo traag is kort na het opstarten.

Zo te zien gaan we op internet wel weer verschillende oplossingen hiervoor krijgen zoals 'Windows Decrapifier' om de boel op te schonen na een update of nieuwe installatie.
Bij windows 10 was het al lang niet meer(1 keer clean install daarna niet meer), dit is al enige tijd dat die apps niet meer terug komenmet updates.
Ik hoop dus dat zit dit bij windows 11 dus ook zo doen.
Leuk voor als ik een keer een reden heb om te upgraden.

Vooralsnog worden de 6700K in m’n pc en 7700HQ in m’n laptop toch niet ondersteund door W11 en zijn die beide nog wel prima.

Ik denk dat dit voor heel veel mensen zal gelden: pas upgraden bij een nieuwe laptop of PC omdat ze nog op een “oude” cpu architectuur zitten die niet ondersteund wordt maar nog wel snel zat is in W10.

Prestaties geen reden om te upgraden of niet inderdaad, maar heel veel mensen hoeven zich de vraag niet eens te stellen.
Denk dat een belangrijker deel in .NET zit, onze programmas (ancient .NET 4.8) draaien vaak merkbaar sneller en soepeler.

Vind het persoonlijk jammer dat ze niet meteen/meer gebruik zijn gaan maken van complexere instructiesets, hadden ze een echt goede reden gehad om nieuwere cpu's te vereisen.
Aan de andere kant kunnen ze dit in de toekomst alsnog doen met toekomstige updates nu de vereisten zo zijn gebleven.

[Reactie gewijzigd door GieltjE op 22 juli 2024 15:17]

Denk dat een belangrijker deel in .NET zit, onze programmas (ancient .NET 4.8) draaien vaak merkbaar sneller en soepeler.
Onder de nieuwe GUI is het gewoon Windows 10... Ik denk dat je apps sneller draaien omdat je een schone installatie hebt.
Gaat om schone vmware installaties
Klopt vgm niet dat je je afspraken ziet in het calender gedeelte van notification center. Dat is nu verplaatst naar widgets pane.
Windows 11 review: An unnecessary replacement for Windows 10: https://www.pcworld.com/a...ement-for-windows-10.html

gerelateerde discussie door IT professionals: https://news.ycombinator.com/item?id=28730838

update: link toegevoegd

Windows 11 in detail: Incremental upgrade spoilt by onerous system requirements and usability mis-steps: https://www.theregister.com/2021/10/05/windows_11_in_detail/

[Reactie gewijzigd door Peter_Utrecht op 22 juli 2024 15:17]

Is er een registry tweak of iets voor het disablen van die combine taskbar gebeuren als je bijv explorer opent. ik wil mijn normale tabladen windows terug voor elke instance die ik open....
Kijk eens even naar ExplorerPatcher https://github.com/valinet/ExplorerPatcher. Ik heb inmiddels me oude vertrouwde taakbalk weer terug met de optie "combine when full" en zelfs Quick launch is weer te enablen :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.