Gerucht: Windows 11 22H2 krijgt deze maand rtm-status

Microsoft voorziet Windows 11 22H2 al in mei van de release-to-manufacturingstatus, volgens verschillende bronnen. De uiteindelijke publieke release van de enige grote Windows 11-update met nieuwe functies vindt naar verwachting in september plaats.

Microsoft wil eind mei de rtm-status bereiken met Windows 11 22H2, met codenaam Sun Valley 2. Dat berichten Deskmodder en XenoPanther onafhankelijk van elkaar. Deskmodder is een Duitse site die vaker vroegtijdig Windows-informatie publiceert en XenoPanther is een op Microsoft gerichte Twitter-gebruiker. Niet iedereen is het eens met de claim. Wzor, die eveneens vaak Windows-informatie in een vroeg stadium publiceert, houdt het op de periode 20 tot 24 juni waarop Windows 11 22H2 gereed moet zijn.

Rtm houdt in dat de software de definitieve status heeft bereikt waarin hij voor gebruikers moet verschijnen. Volgens eerdere geruchten van Deskmodder wil Microsoft de releaseversie van Windows 11 22H2 dan in augustus voor het eerst beperkt beschikbaar stellen, terwijl de publieke release half september van start gaat.

Windows 11 22H2 is de eerste en enige feature update van Windows 11 van dit jaar. De update moet het OS onder andere aanvullen met functies die Microsoft vorig jaar nog niet afkreeg voor de release. Windows 11 krijgt met 22H2 onder andere een uitgebreidere donkere modus, uitgebreidere functies van de taakbalk en het widgetpaneel, ondersteuning voor widgets van derde partijen, appmappen in het startmenu, tabs in de Verkenner en Focus Assist-integratie in de notificatiebalk.

Windows 11 22572 tabs verkenner

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-05-2022 • 10:05

185

Reacties (185)

Sorteer op:

Weergave:

Beetje wisselende ervaring met win11, het proeft mij als een 'tussen versie'. Beetje zoals vista/me :X een net niet build. Win10 ervaar ik tot nu toe als 'de beste windows'. Verwacht dat win11 overslag. Hoe is jullie ervaring?
Om deze reden ga ik dus niet naar w11, tot nu toe is het standaard bij Windows dat na een succesvolle release van Windows een minder succesvolle release komt.
Windows 10 is wel een uitzondering daarin. Want 8.1 was mij betreft een goede Windows versie.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 14:00]

Maar dat viel in principe onder Windows 8, dus het klopt over het algemeen wel. Vanaf XP kun je dat patroon goed volgen.
De traditie begint voor mij iets langer geleden :D

Windows 3.11 OK
Windows 95 Meh
Windows 98 SE TOP
Windows ME Meh
Windows 2000, OK
Windows XP TOP
Windows 7 Top na een hele stapel patches
Windows 8 Meh
Windows 8.1 OK
Windows 10 Top na een hele stapel patches.
Windows 11... Needs some work :D
Vista bewust buiten de lijst gelaten? :+
Die was zo erg, dat mijn brein het niet eens opgeslagen heeft :D
Vista met Service Pack 2 was een stuk werkbaarder dan Windows ME. :+
Je rijtje mist een aantal edities. Windows 95 OSR2 was erg goed (fat32, UDMA, AGP, goede MMX en USB support), en Windows 98 was ook OK
Windows 2000 hoort niet in het rijtje thuis imo, tenzij je de andere NT versies ook mee neemt, Windows 2000 was niet bedoelt voor thuisgebruikers.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 22 juli 2024 14:00]

En toch draaide iedereen die ik iig destijds kende (werk of prive) Windows 2000 workstation. Dus voor de zekerheid er maar even opgezet :)

Heb zelf ook veel op NT4 gedraaid die was ook retestabiel wat je er maar tegenaan smeet.
2000 Workstation was voor privé gebruik ook stabiel genoeg.

95 OSR2, dat was 'm! kon er even niet meer op komen en was bang dat ik te oud geworden ben en ik dingen verkeerd zat te herinneren :+
En toch draaide iedereen die ik iig destijds kende (werk of prive) Windows 2000 workstation
Veel die ik kende juist niet, omdat de ondersteuning voor games slecht was, zelfs op het werk, omdat anders de potjes carmageddon en quake na werktijd niet te doen waren. :)
carmageddon en quake

Die goede oude tijd :D
Halo en Unreal en ind Carmageddon en niet vergeten met W95, Pong
vreemd, want ik heb Quake (2) toch echt wel gespeeld op mijn Win 2000 Workstation.
En dat was heus niet de enige game die ik speelde op mijn PC (met Riva TNT2 _/-\o_ ) destijds.
2000 Pro heb ik toch jaren gehad en enorm veel games gespeeld - die deed het zelf beter als XP tot XP SP1… :)
En toch draaide iedereen die ik iig destijds kende (werk of prive) Windows 2000 workstation.
Professional, geen workstation.
Windows 2000 was zeer stabiel ook voor thuis, zeker na Windows NT wat in mijn ogen allesbehalve plug and play was. Windows 2000 had ook de mediaplayer en games konder erop gespeeld worden.
Het is en blijft nog steeds mijn favoriet, lightweighted en functioneel. Xp was dan weer leuk maar volledig overdreven met toeters en bellen.
Wel 8.1 meerekenen, maar win98 zelf overslaan..

En win 1, 2, 3 en 3.1
Windows NT? Maar wel Win2000.
Je vergeet Vista, en daarmee klopt je patroon ook beter ;)
7 was in het begin al een goede Windows-versie. Het probleem was niet de OS zelf, maar al die software die alleen goed op XP en soms Vista werkte.
Verwijderd @RoRoo3 mei 2022 13:26
hebben we het dan over XP SP1/2/3? Want XP voor de Service Packs was verschrikkelijk. Ik zou zelfs zeggen dat XP pas "top" was na SP2.
Het lijstje klopt niet echt.
Windows 2000 was een opvolger van NT4 voor de workstations/servers.
In 2001 kwam dan Windows XP (en Server 2003), en dat was de opvolger van zowel Windows ME en Windows 2000 toen ze de 2 takken (NT en 9x) samenvoegden.
Dos OK
Windows 3.11 enkel voor browsen meerwaarde
Windows 95 niet goed
Windows 95 osr2 OK
Windows 98 niet denderend
Windows 98 SE zeer goed
NT4 stabiel maar ongeschikt voor meeste leisure
Windows ME: wat was dat voor iets
Windows 2000: noodoplossing voor particulier omdat ME zo een ramp was
Windows XP: na SP2 goed, voor wifi na SP3
Windows Vista beter dan zijn reputatie maar beperkt driversupport en (te) zwaar op resources
Windows 7 drivers waren grotendeels bijgewerkt toen 7 vista verving en resources zwaar verlaagd - zeer goed
Windows 8 too much change at once voor de leek
Windows 8.1 prima OS
Windows 10 zeer goed
Windows 11 goed maar interface te minimalistisch gemaakt
Dat is natuurlijk heel smaakgevoelig...

Windows 3.11 Prima, maar voorkeur voor DOS.
Windows 95 Prima, te onstabiel
Windows 98: Top
Windows ME: Slecht
Windows 2000: Fantastisch
Windows XP: Top
Windows 7: Top
Windows 8 Made me leave Windows.
macOS: Fantastisch ;)
Windows 3.11 - Leuk, eerste ervaring met een GUI op die manier, maar geen vervanger van mijn DOS gebruik.
- Windows 95: Nooit thuis gehad. Interessant! Maar hoop kinderziektes
- Win 98 (SE): Van DOS afgestapt, werkte goed!
- Win ME: Bewust niet overgestapt, waardeloos
- Windows XP: Geweldig! Grote vooruitgang, stabiel!
- Windows Vista: Waardeloos, bewust niet geïnstalleerd,
- Windows 7: Prima. De overstap bracht XP weer bij de tijd.
- Windows 8: Waardeloos, bewust van afgezien.
- Windows 10: Stabiel en noodzakelijk om 7 bij de tijd te brengen. Maar heeft een hoop dingen (zoals de bloatware) waar ik ontevreden over ben. Ik heb er dubbele gevoelens over.

WinNT4 en 2000 wel mee gespeeld. Verder sinds Win 7 met Linux distro's wat wezen spelen (Ubuntu, Kali, Mint en momenteel nog rasberry OS (Debian)), maar nooit op primaire computer. Vanaf 2018 naast Win 10 ook macOS gebruikt en sinds eind 2020 draai ik privé geen Windows.
Windows 95 was het beste OS. Daarvoor was alles 16-bit en was er geen volledige multitasking. Alle Windows versies daarna gebruiken het concept van Windows 95.
Windows 98 had ook nog steeds DOS, eigenlijk zit er niet zoveel verschil in opzet tussen beide versies
Zucht, zovele versies die vergeten zijn..

Waar zijn Windows 1, 2, 3, 3.1? Wat met 95 osr1, 2 en 3? Waar zit de originele 98? Waarom steek je 2000 ertussen dat nooit een consumenten OS was en als je dat meeneemt, waarom NT 3.51 en NT 4 niet? Hebben die geen rechten? XP noem je top, maar XP was rotslecht, het was pas met SP2 dat dat te pruimen viel en heeft zijn goede naam vooral te danken aan Vista, wat je vergeten bent. Bij 8 ga je 8 en 8.1 ineens apart benoenem, iets wat je bij de vorige versies niet gedaan hebt, maar bij 10 noem je het dan weer 1 enkele release ...

Er is dus geen patroon.
Volledig eens met dit rijtje.

Ik draai Windows 11 maar ga hem een dezer dagen weer terug zetten naar Windows 10 of ik maak een dual boot van.

Waar ik mij aan erger aan Windows 11 dat ik zeer regelmatig allerlei schermpjes te zien krijg op mijn bureau blad.

Schermpjes bedoel ik mee rechter muisknop items

Bij Windows 10 totaal geen last van.

Windows 11 startmenu vind ik zeer lelijk. Verder nadeel dat ik het niet voor elkaar krijg om de taakbalk 1 regel extra te geven zodat je onderin ook de datum ziet.

Verder nog een nadeel is als je bijvoorbeeld naam van een pictogram wilt wijzigen dat je dan eerst op Meer opties moet klikken voordat je er bent waar je moet zijn.

Zo kan ik nog wel eventjes verder gaan met mijn ergernissen omtrent Windows 11.

Waar ik op zit te wachten is de update dat je ook Android apps kunt draaien op de pc.
Vanaf dat ik Windows 11 op mijn nieuwe Lenovo Thinkbook heb geïnstalleerd werkt alles perfect ook de
datum en tijdklok staan rechts onder op mijn taakbalk, alleen doe ik geen spelletjes op mijn laptop
Ik vind win 7 t stabielste draaien op low en high end computers.

Daarnaast zelf ooit eens een lite win7 gemaakt, draaide perfect en super Snel.
Kostte heel wat tijd om t goed te kijgen maar draaide vele maler sneller dan xp sp3. Vooral bij destijds matige pcs zag je echt verschil.

Zijn er ook zulke (grafische) tools
Voor win 11?

[Reactie gewijzigd door robbinwehl op 22 juli 2024 14:00]

Zo valt windows 11 minstens evenzeer onder windows 10.
Windows 10 is wel een uitzondering daarin. Want 8.1 was mij betreft een goede Windows versie.
8.1 was meer een service pack. Vergelijk Windows Vista met Windows Vista Service Pack 2, en Windows 8 met 8.1. Dat zijn werelden van verschil, ondanks dat het nog steeds voor ieder voorbeeld hetzelfde OS betreft.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:00]

Windows 7 was voor mij de ultieme ervaring. Maar 11 ik krijg er maar geen klik mee. Teveel abo en alles wordt gemonitord je wordt gedwongen om bijv edge te gebruiken. Privacy bepaalt Microsoft. En teveel verborgen knopjes. Nee heeft mij maar 7. Veel meer gebruiksvriendelijker.
Windows 11 is absoluut een prima systeem. Werkt vaak sneller dan W10, minstens net zo stabiel. En ja, MS heeft wat gewaagde stappen gezet betreffende het start menu en de taakbalk. Maar al met al is het zeker een verbetering.
Hier ben ik het mee eens.
Al mijn W11 installaties zijn technische gezien net zo stabiel of soms stabieler i.v.m. mijn W10 installaties.
Wat mij betreft is W11 dus nu de standaard.

De UI vindt ik zelf op veel punten een verbetering, maar ook op veel punten super onhandig.

Dus technisch gezien een prima OS, maar de UI mag zeker worden verbeterd.
Ik irriteer me mateloos aan het nieuwe design van de settings en dat het steeds lastiger wordt de oude settings interfaces te vinden (maar is vast ook een kwestie van wennen). Verder is Windows 11 prima in gebruik.
De W11 settings is wat mij betreft verbeterd ten opzichte van W10.

Mij storen de volgende zaken nog in de UI:
- Start menu indeling
- Object menu bij files en folders met de icoontjes voor plakken/knippen/naam wijzigen etc. i.p.v. teksten
- Object menu bij files en folder als je extensies gebruikt zoals 7-Zip dan kost dat een extra klik.

Over het algemeen in zowel W10 als W11 is wat mij betreft de hoeveelheid klikken die nodig zijn om de IP instellingen van netwerkkaarten te wijzigen niet fijn en in W11 is het instellingen menu niet goed opgezet.
Voor mij is het ook dat ik de oude settings schermen gewend ben :)
Je kunt geen files meer op het icoon van een programma in de taakbalk droppen. Dan maakt het me niet uit dat het systeem 0.000001% sneller of stabieler is.
Dat kan met deze nieuwe update straks wel :) En niet 0.000001%, het systeem start echt 5-10 seconden sneller op dan W10 (op mijn PC)

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 22 juli 2024 14:00]

Heb je er geen last van dat je ALT+TAB vaak vastzit? En dat je af en toe via je taskbar niet andere geopende apps kan openen?
Nope, geen probleem mee. Sowieso gebruik ik meer Win+Tab dan Alt+Tab, maar heb er geen problemen mee verder.
Mwa, Windows 7 en (uiteindelijk) 8.1 waren op zich ook twee goede versies achter elkaar. Ik moet wel bekennen, 8.0 heb ik destijds geskipped, al kon je die natuurlijk ook upgraden naar 8.1.
Ik draai al tijden windows 11 en er is niks mis mee, donkere modus lijkt me best leuk.
Is wel een mythe.
Ik heb er ook een beetje de Windows 8 kriebels bij... Ben zelf terug gegaan naar 10.
De ondersteuning daarvan zal de komst van Win 12 wel overleven :)
Dat denk ik ook. MS beweert dat de ondersteuning voor 10 met 2-3 jaar ophoudt. Maar ze zullen daar straks wel weer op terugkomen als blijkt dat een hoop bedrijven op 10 willen blijven.
Houd er wel rekening mee dat over 3 jaar het 10 jaar geleden is dat Windows 10 uitkwam.
Uiteraard zijn er sindsdien de nodige feature updates geweest, maar het blijft 2015 dat het uitkwam.
En? er zou toch geen versie meer komen na Windows 10
Dat klopt. En toen kwam 11.
Wie had dat verwacht /sarscasm
Ja dat was zelfs bevestigd door Microsoft. Geprogrammeerde ouderdom, windows 10 vereiste geen nieuwe hardware en je kan 10 jaren tem 2025 lekker door draaien en verder ook, met dezelfde hardware. Windows 11 draait enkel volledig op nieuwere hardware, je moet een TPM 2.0 compatibele cpu hebben, tenzij je gaat werken met onofficiële middeltjes om voorbij de check te geraken.
Tegenwoordig hebben ze daar ESU voor, waar je dus extra voor moet betalen. En dat is niet beschikbaar voor de normale consument.
Wat ik me afvraag is wat er dan gaat gebeuren met miljoenen goed werkende computers die geen Windows 11 kunnen draaien vanwege de achterlijke 8-th gen Intel of gelijkwaardige CPU en TPM 2.0 vereisten.

Mijn desktop en laptop hebben wel beiden een TPM 2.0-chip maar een 6th-gen Intel-cpu.

Als ik die computers tot 2024-2025 zou gebruiken, dan zijn ze 8-9 jaar oud, maar het waren wel topmodellen in de tijd toen ik ze aanschafte in 2016. Het punt is dat er nu nog steeds _nieuwe_ systemen verkocht worden met minder rekenkracht, geheugen, en opslag. Deze computers zouden prima voldoen voor alle taken behalve de laatste nieuwe games.

Maar die draaien Windows 11 dus niet.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op Linux en het zou kunnen zijn dat er niet eens meer een Windows op een nieuwe desktop terecht komt. Mijn laptop schaf ik mogelijk aan bij een van de Linux-laptopbouwers (Slimbook, Tuxedo, etc...). De enige kans die ik nog zie om een werkbare Windows in huis te halen is als ik zou besluiten om een Lenovo Thinkpad te kopen (omdat die traditioneel goed met Linux overweg kunnen). Dan zou ik overwegen om de Windows-installatie niet te wissen en "voor het geval dat" te laten staan.

Het grootste probleem is nog steeds dat je voor sommige taken gewoon Windows MOET hebben, al was het maar (bijvoorbeeld) voor het updaten van de firmware van sommige apparaten, waar enkel een Windows-programma voor bestaat.

Mijn huidige computer en laptop krijg ik waarschijnlijk nooit meer verkocht, want "Windows == Computer" volgens de meeste mensen.

Aangezien ik toch bijna nooit spellen speel (en wat ik speel is tegenwoordig oud) zet ik misschien gewoon mijn GTX 1070 in een nieuwe computer, prop een tweedehands el-cheapo kaart in deze computer, en dan geef ik hem weg met Linux geïnstalleerd of iets dergelijks. De laptop blijft dan wel met Linux liggen als backup-systeem.

Ik ben het er serieus niet mee eens dat MS in één klap met hun idiote vereisten letterlijk in de ogen van de massa miljoenen computers rijp voor het stort heeft gemaakt.
Er is een workaround om windows 11 wel te installeren op deze verouderde computers maar het word niet aangeraden door microsoft.En dat microsoft daar een hardwarematige punt heeft achter gezet vind ik ook best sneu voor de gebruikers die een oudere computer hebben.ikzelf draai gewoon windows 11 en heb nergens problemen mee, het enigste nadeel voor oudere computers is dat ze best een goed systeem hebben en dat windows 10 ook na een x aantal jaren ermee ophoud zodat voordat deze ook eol gaat.Dan kunnen ze twee dingen doen windows 11 kopen of een geheel nieuw systeem kopen waar windows 11 op gedraait kan worden er zit niks anders op.!

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 14:00]

EOL als je computer er mee op houdt Ik heb nog 2 jaar een Windows 7 laptop gebruikt en die doet het nog. Het is niet dat de software stopt met os updates dat je hardware voor het stort is. Volg die logica hier’ waar jullie hier mee bezig zijn. Is mijn netbook met Windows xp een witte eeepc 900 ook niks meer waard omdat we nu versie 11 draaien. Nee daar worden ook nog leuke dingen mee gedaan. Die vernielzucht van menig tweaker mag van mijn part serieus eens gaan veranderen. De ziekte van de jeugd tegenwoordig. Met niks zijn ze nog tevreden en direct alles moe. Koop en vernieuwingszieke mensen.
Het heeft geen nut meer om windows xp of ouder op t internet los te laten. Meeste websites werken niet meer op windows xp of ouder. Nee die EEEPC 900 wordt offline gebruikt. Wat dacht je van muziek, filmpjes kijken of het spelen van oude games onder dosbox of gog die daar nog op draaien. Of even een oude office suite zoals libre office of de originele van microsoft die draait op xp ? Nooit naar LGR gekeken ? Vroeger deden we ook alles zonder het internet hoor. Je kan op iedere oude pc of mac een data drager inpluggen en je media op over kopieeren of je neemt een stel CD s of DVD s die je nog hebt liggen. Nee zo lang m nog werkt gaat hier niets de vuilbak in. Linux was ook een gedacht maar dat gaat zo sloom draaien op die Celeron 32bits processor met 1gb ram. Youtube werkt daar zo al niet op laat netflix je kan surfen maar dat 9 inch scherm is gewoon te klein voor lang teksten te lezen. Het is voor mij een museumstuk geworden. Het zoveelste juweel in mijn computerkast. Leuk om m nog eens op te starten. Weg gooien vind ik zon zonde als m nog 100% werkt. Dat is met alles wat in mijn kast steekt. Al maak je een computer liefhebber er nog gelukkig mee. :)
Je kan altijd nog met een Hypervisor Windows 11 in een VM draaien, met een geëmuleerde TPM 2.0
Ik draai Win11 sinds de eerste beta en vind het eigenlijk dikke prima. Ik heb nergens problemen mee, alles draait soepel. Ja ze zijn weer opnieuw begonnen met de UI waardoor je weer nieuwe windowtjes enzo hebt op de meeste plekken, maar sommige nog oud enz. Maar dit is sinds Windows XP al zo en Win10 heeft dat ook, dus dat zou ik geen minpunt noemen.

Snap eigenlijk niet goed zo waar die vergelijking vandaan komt. Twee vrienden van mij riepen het ook al (terwijl ze nog nooit Win11 aangeraakt hadden). Eentje is nu al een paar maanden over, ook compleet zonder problemen en hoor ik er nooit meer over.
Ik ben ook tevreden. Wel jammer dat ik StartAllBack nodig heb om de UI naar mijn wens in te stellen. Dit is dan ook een aanrader voor mensen die hetzelfde van de UI vinden als ik.
Ik zit op Win11, en merk eigenlijk nauwelijks verschil met Windows 10.
komt waarschijnlijk omdat ik het startmenu sowieso al nooit gebruik en altijd de search gebruik om mijn apps te starten en omdat ik de taskmanager toch al met een rechtermuis op de startknop opende.

Ik ben wel blij met de nieuwe Terminal functie met tabbladen. Dat is echt wel een uitkomst. En het startmenu in het midden van het scherm vind ik op zich ook wel lekker op de widescreen.

edit: ter verduidelijking, met startmenu bedoel ik eigenlijk ook de icons met open applicaties etc.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 22 juli 2024 14:00]

CTRL+SHIFT+ESC voor de task manager, it changed my life :)
En met een simple setting ook gewoon links in te stellen. Verder gebruikte ik het menu eigenlijk alleen om in de search box met 3 karakters gewoon de gewenste app te vinden en dan te starten :)
Ik vind Windows 11 er eigenlijk best wel leuk uit zien. En ja dat start menu was zo 1998.

Als ik nu iets wil doen dan zoek ik dat op in de search.
Eens, persoonlijk rol ik dit ook echt nog niet uit bij klanten van ons tenzij er specifiek om gevraagd wordt. Ondertussen wel goede ervaringen met 11 maar evenveel rare bugs in Windows 11 ervaren. Sowieso is de schone installatie absoluut het beste. Mijn persoonlijke zakelijke laptop heeft van die rare quirks, bijvoorbeeld: De laptop uit slaapstand halen terwijl hij aan een dock hangt gaat goed, totdat hij ingelogd is. Dan moet ik snel blijven klikken op de taakbalk om explorer te laten crashen. Dat is de enige manier om het weer werkend te krijgen. Ook printers blijft een pijnpunt, dit kan ik echter niet helemaal op naam van Windows 11 zetten.

Al met al is er veel verbeterd ten opzichte van de eerste release, ze hebben echter nog heel veel werk te verzetten daar bij Microsoft.
Vista, me, Windows 8 gevoel vanaf het begin. Keus is nog niet moeilijk voor de komende jaren, mijn laptop wordt toch niet ondersteund.
Windows 11 is een beetje gedwongen door Intel met hun big.LITTLE 12-series processoren. Win10 kon daar gewoon niet goed mee overweg en dus moest Microsoft een basale kernel aanpassing doen die blijkbaar alleen in een volledig nieuw OS kon.

Gezien alle Win11 features die nog niet klaar waren bij release (en nogsteeds niet), voelt Win11 een beetje rushed. Daar had gerust nog een jaartje, mischien wel 2, op door ontwikkeld mogen worden voor release. Denk daarbij aan Windows Subsystem for Android, widgets en het start menu.

Ik ben zeker niet ontevreden met Win11. Zeker de touch interface is mijlen vooruit gegaan. Maar zonder de écht nieuwe features voelt het voor mij vooral als een UI verandering die niets toevoegd.
Helemaal mee eens. Zoveel kleine irritante bugs dat je er knetter van wordt. Ik moet het nog een keer echt doen, maar ik ga zeker terug naar Windows 10.

De meest irritante bug vind ik een bug in Windows Mail waarbij je een mail typt en dan wordt de achtergrond ineens wit. Zit je dan met je witte tekst..
Hier een dagelijkse Mac gebruiker: vindt Windows 11 eigenlijk een stuk fijner. Het past meer bij mijn dagelijkse gewoontes. Merk dat ik nu met minder moeite mijn game pc ook gebruik voor andere dingen.
Mijn ervaring is juist andersom. Vind Windows 11 zelf veel meer af, het voelt wat sneller en soepeler en wat meer consistent. Het is niet perfect, dat is geen enkel OS, maar wel beter dan Windows 10. Zaken als HDR en multithreading werken beter op Windows 11. Windows 11 is net weer iets meer gericht op nieuwere CPU's. Windows 10 stuurt bijvoorbeeld P en E-core's van de Alder Lake cpu's niet optimaal aan.

Maar goed ik behoor ook niet tot de mensen die het klassieke start menu adoreren.

Wat ik niet snap is dat er vaak gesteld wordt op Tweakers dat er moet worden geïnnoveerd en lijken ze verandering aan te moedigen, maar als puntje bij paaltje komt zijn ze zelf zo conservatief als wat.
Qua stabiliteit en performance top. Op vlak van features en UI toch een kleine teleurstelling. Nog steeds slordig, onoverzichtelijk en een hoop basisfunctionaliteiten die ontbreken. Vaak zijn het kleine dingen maar dat maakt het misschien nog erger, gisteren wou ik iets timen maar blijkbaar krijg je geen seconden te zien op de klik....
Ik heb dat gevoel juist andersom, Windows 10 voelt als de Vista van Windows 11. De integratie met de nieuwe stijl programma's die Microsoft door onze strotten probeert te drukken is veel beter, de systeem-UI sluit beter op elkaar aan en er zijn daadwerkelijk nuttige features toegevoegd, zoals de automatische vensteroriëntatie.

Qua vormgeving en gebruikservaring is Windows 11 net een Linuxdistro. Als je me drie jaar geleden Windows 11 had laten zien, had ik je gezegd dat het een KDE-thema was. Niet per se geweldig (de contextmenu's in Verkenner zijn gewoon vervelend), maar wel redelijk consistent en meestal functioneel. De taakbalk kan niet verticaal want de ontwikkelaar heeft besloten dat het toch niet nodig is, dat is nou precies iets wat ik van de GNOME-ontwikkrlaars zou verwachten. Op Windows moeten programma's om dat te corrigeren helaas wat meer trucs uithalen maar dat krijg je met een gesloten interface.

Windows 10 daarentegen voelde als Windows 7 waar iemand zo'n alternatieve shell op heeft geïnstalleerd. De taakbalk en het startmenu zijn 50% UWP-app, 50% normale vensters. Animaties zijn inconsistent en iedere update verschijnt er een nieuwe knop in je taakbalk om uit te zetten. Je weet nooit welke instelling in welke versie van het configuratiescherm zit en kleurenthema's vind ik maar halfslachtig geïmplementeerd.

Als.ik eerlijk ben, denk ik dat ik het liefste gewoon de Windows 11 kernel zou willen met de Windows 7 UI. Dat rolling distro gebeuren waar Microsoft zich met Windows 10 op heeft gefocust vind ik echt helemaal niks en Windows 11 is de eerste versie die weer een soort van "af" voelt sinds Windows 8.1.
Als.ik eerlijk ben, denk ik dat ik het liefste gewoon de Windows 11 kernel zou willen met de Windows 7 UI. Dat rolling distro gebeuren waar Microsoft zich met Windows 10 op heeft gefocust vind ik echt helemaal niks
Persoonlijk vind ik de GUI van Windows 7 ook de mooiste die Windows tot nu toe heeft gehad.

Het semi-rolling releasemodel vind ik absurd voor een systeem dat op desktops en laptops wordt gebruikt in het bedrijfsleven. Hetgeen je daar wil is _consistentie_. Onze ontwikkelaars waar ik nu werk draaien een mix van Windows 10 H1 (nog geen tijd gehad om te upgraden), Windows 10 H2, en Windows 11. Dat is voor mijn gevoel een absurde sitatuatie. De enige juiste manier om een computer beheersbaar te houden, in mijn ogen, is op de manier zoals dat werd gedaan tot en met Windows 7, en zoals (bijvoorbeeld) Debian dat doet. Je installeert het basissysteem (OS + GUI), en daarbovenop je applicaties. Dat basissysteem verandert niet meer voor een jaar of 2-3 minimaal; mogelijk zelfs 5 of 6 jaar, want zelfs dat is in sommige omgevingen vereist.

Dan kun je op een gegeven moment tijd maken voor een upgrade en overstappen op de volgende stabiele versie.

Dat is in elk geval wat ik hier ga doen met mijn eigen desktop. Die draait nu Debian 11 Bullseye met KDE 5.20.5. Dat verandert niet meer totdat Debian 12 uitkomt. Gelukkig valt als het goed is alles als een puzzel in elkaar:

- AMD komt in de herfst met nieuwe CPU's op basis van Zen 4. (Hopelijk iets met 16 kernen zonder E-cores, want die zijn in mijn geval niet nuttig.)
- KDE begint net aan zijn 5.25.x release cycle, maar aan het eind van het jaar zullen ze op 5.26.5 zitten.
- Als het goed is komt er in November ook een nieuwe LTS-kernel uit. Ik ga ervan uit dat AMD er al mee bezig is om die nieuwe CPU's daarin ondersteund te krijgen waar nodig.
- Debian begint mijn zijn eerste freeze in januari 2023, waarschijnlijk op basis van die kernel en KDE 5.26.5
- Ergens tussen juni en augustus komt dan Debian 12 uit.
- De nieuwe AMD-cpu's en moederborden zijn dan een maand of 8-10 uit. Dat is een mooie tijd voor hardware-revisies 1.x of 2.0 en een stapel BIOS-updates om kinderziektes weg te werken.

Nadat dat allemaal voor elkaar is, ergens tussen juni en augustus van volgend jaar, schaf ik een nieuw systeem aan, zet er Debian 12 op, en dan hoef ik er waarschijnlijk 8+ jaar lang niet meer heen om te kijken, behalve elke 2 jaar ofzo een upgrade naar de volgende Debian + KDE.

Zo krijg je een stabiele ervaring op een computer; niet door elk half jaar met het systeem te rotzooien. Dan wordt het enkel een spartelend monster waar je niet van weet wat die over een paar weken gaat doen; en dat wordt nog erger als je heel veel computers moet beheren.
Ik heb het alleen "hands on" geprobeerd, maar blijf zelf voorlopig nog op W10 :)
Moest in W11 alles weer zoeken, en die taakbalk in het midden, nee.
Die kan je in de taakbalk instellingen gewoon terug links zetten.
Prima ervaringen met w11 sinds dag 1.
Verschrikkelijke ervaringen in het begin. Bestaande win10 installatie voorzien van upgrade naar 11.
Allerlei vast lopers, vreemde meldingen, secondes lang wachten op het rechtermuisknop menu.. Terug naar Windows 10.
Na een paar weken toch weer die "nieuwschierigheidsprikkel". Opnieuw upgrade naar Win11.
Dezelfde problemen en irritaties vliegen mij om de oren.
"Boos *THATS IT* momentje."
Clean Install Windows 11

Super ervaring sindsdien. Niet meer teruggegaan naar Win10.
Echt? Mijn ervaring is juist beter dan met Windows 10.
Persoonlijk vindt ik het prima werken, het ziet er allemaal wat moderner uit. Windows 10 vindt ik gedateerd er uit zien. Voor de rest nooit problemen gehad met software of dergelijke.

Het enige waar ik me niet in kan vinden zijn de settings, ik snap niet hoe moeilijk het kan zijn om per direct afscheid te nemen van control panel. Doorgaans gebruik ik control panel nog steeds omdat instellingen niet te vinden zijn in het nieuwe menu. Maar dit probleem heeft Windows 10 nog veel erger dus is niet persé een minpunt voor Windows 11.

Had eerst zelf wel veel traagheid problemen na upgrade vanaf Windows 10, schone installatie uitgevoerd en alle problemen opgelost.
Zo ervaar ik het ook, al moet ik zeggen dat ik Windows 10 ook maar een half product vind. Het grappige is dat men de desktop omgeving van Linux te gefragmenteerd vindt. Hetzelfde heb ik sinds Windows 8, waarbij men steeds beetje bij beetje de GUI probeert op te frissen, met als gevolg dat je nu met verschillende GUI's moet werken & dat vooral bij de instellingen het een rommeltje is geworden. Ook de introductie van dark mode is allesbehalve soepel verlopen & zelfs bij Windows 11 is het nog steeds een rommetlje, waardoor je af & toe ineens met lichte GUI elementen te maken krijgt. Wat mij betreft had Microsoft gewoon de Windows 7 GUI subtiel opgefrist, waardoor men alles veel sneller kan updaten.
Ik ben geen fan van de interface en heb heel veel gezeik met Valve index en mn 3090, wat ik in Windows 10 niet had. Ga nog even een clean install pogen, maar daarna overweeg ik echt een downgrade. Of toch maar eens naar team Pinguin.
Je gebruikt geen interactieve firewall in Windows 10? Mocht dat zo zijn, test het dan eens. Ben benieuwd hoe je dan gaat denken over Windows 10.
ik zou niet weten waarom daar gebruik van wil maken; firewall zet je waar internet in/uit gaat toch? wat men daarachter doet ... lekker zelf weten
Op zich werkt Windows 11 prima, echter de taakbalk is vergeleken met Windows 10 beperkt.
Je mist bepaalde opties die je met Win10 wel had, je kunt niet meer ungroupen. Dat heeft wel effecten op de workflow.
Wissel vallend. W11 heeft veel fijne zaken, maar ook weer veel weggehaald/onduidelijker gemaakt. Beste Windows is voor mij nog 7.

Voornaamste issue met W10/W11 is dat ik nog vaak zowel 'Instellingen' als 'Configuratiebeheer' moet gaan gebruiken, ook al heeft W11 met de huidige Instellingen wel prima stappen gezet. Maar het is weer veel net niet..
Ik gebruik het nu al een tijdje, en vind het een prima ervaring. Totaal niet te vergelijken met Windows Vista...
Wij gebruiken Windows 11 inmiddels volop in onze organisatie, ongeveer 200 zijn er al over. Moet zeggen dat het lekker werkt en dat we zeer weinig klachten ontvangen. Mensen wennen er ook snel aan.

Wat ons betreft dus een prima OS :)
Prima te gebruiken, maar sommige veranderingen zijn niet perse verbeteringen.

Het meeste ben ik te spreken voer de verbeteringen in Windows Subsystem for Linux.
Het nieuwe control panel vind ik veel handiger dan wat we voorheen hadden, beter doorzoekbaar ook.

Het minste ben ik te spreken over dingen als de show more knop in het context menu bij bestanden. Je moet nu best vaak extra klikken om te doen wat je wilt doen.

Dat zal verder wel wennen.
Inderdaad op zich is het prima te gebruiken, het is effe wennen maar het werkt wel.
Ik heb vorige week ook start11 verwijderd, en gewoon het start menu van windows 11 gebruiken.

Voor prive is al prima want heb bijna geen applicaties, dus die paar apps passen wel in begin schermpje.
Voor werk zou 22H2 pas beter zijn doordat je mappen kan gaan maken, zo kan je dingen nog een beetje meer categoriseren.

Enige wat mij idd echt irriteert is de verkenner wat gewoon geen verbetering is, kleine icoontjes voor knip en plak enzo(Ja ik doe meestal sneltoets).
En dan nog eens die miniatuur menutjes met alle leuke dingen bij show more options, hier mogen ze ook wel eens een optie voor maken dat je hem de default uitgeklapt krijgt.
Boeiend.

We zitten hier op tweakers. Niet nu.nl.

Op deze site is de behoefte aan Subsysteem hoger.
We zitten hier op tweakers.
Als je de reacties leest over het ontbreken van tabs in de Verkenner dan betwijfel ik dat.
Echte tweakers hebben al lang een alternatief in gebruik.
Jij vindt het onzin.

Die mening heb ik over jouw bijdrage.
Nee schat de meeste mensen vinden het onzin of denk je dat tante Truus het een ene ruk kan schelen?
De meeste gebruikers zijn relatieve simpele gebruikers en die lopen niet met Linux te kloten. (zie markt deel Linux)
Wat jou mening is interesseert me nog veel minder.
Tante Truus zal niet eens op de hoogte zijn van deze opties.
Hoe kan ze er dan een mening over hebben?

Ik snap werkelijk niet waarom je op tweakers zit als je opties voor tweakers wegzet als onzin.

En het gaat over een systeem voor Linux in Windows en niet over Linux.
Zie vorige punt.
Lezen is kennelijk moeilijk, nogmaals voor de MEESTE mensen is het een onzin functie just omdat ze er niet meer werken of zelfs van gehoord hebben.
Waarom denk je dat het marktaandeel zo klein is?
Ik ben een Linux gebruiker en ik zie niet in waarom ik Linux nodig heb in Windows.
Misschien dat je dit onderzoek eens kan publiceren?
Ben wel benieuwd eigenlijk hoe je dit onderzocht hebt, welke bronnen je gebruikt hebt waarmee je tot een dergelijke conclusie bent gekomen.

Als slechts 1% zich hiervoor zou interesseren namelijk, dan zou Microsoft niet de moeite nemen om het te integreren en te onderhouden.
Nu ben ik heel nieuwsgierig geworden, waar zal de gemiddelde Windows gebruiker dit geweldige Linux subsysteem voor gebruiken?
Microsoft doet wel vaker domme dingen. :)
Klaarblijkelijk zijn er heel veel mensen die voor de ontwikkeling van backends en website-frontends zijn overgestapt op Linux. Als dat niet zo was, dan had Microsoft zich niet genoodzaakt gevoeld om WSL te bouwen. Er zijn ogenschijnlijk heel veel mensen die liever werken met open source toolchains op Linux dan met Microsoft-producten, en om te zorgen dat die mensen niet compleet verloren gaan (en dus helemaal geen gebruik meer maken van geen enkel MS-product of -dienst) hebben ze hen maar de mogelijkheid geboden om hun tools op Windows te draaien.
Kan de taakbalk verticaal worden gezet in deze update?
Spijtig, Windows 11 is dus op sommige vlakken een stap vooruit en op andere vlakken een stap achteruit. Ik merk dat ook in mijn omgeving, waarbij mensen verrast zijn dat Windows 11 niet altijd dezelfde mogelijkheden heeft als Windows 10.
Op het gebied van aanpassing van de GUI is MS al sinds Windows 8.1 de mogelijkheden aan het verminderen. Het lijkt wel Apple, of Gnome: JIJ zult werken zoals WIJ denken dat je met een computer zou moeten werken. De gebruiker dient zich aan de computer aan te passen, in plaats van andersom. In de loop van de tijd zouden we daartoe meer mogelijkheden moeten krijgen, niet minder.
Jammer inderdaad dat dit de ontwikkeling is. De miljarden mensen die Windows gebruiken hebben zonder twijfel een vrij groot spectrum aan verschillende voorkeuren, en laat staan de power users. Lichtpuntje vind ik wel dat KDE op Linux een best goed alternatief is voor Windows, en wat stabieler is met de loop van de jaren qua veranderingen en features.
Lichtpuntje vind ik wel dat KDE op Linux een best goed alternatief is voor Windows, en wat stabieler is met de loop van de jaren qua veranderingen en features.
KDE is een goed alternatief voor elke GUI die je wil. De standaard layout is Windows-achtig (die van Gnome is tegenwoordig Mac-achtig), maar met themas kan die worden veranderd in zo ongeveer alles wat je zou willen. Natuurlijk krijg je geen "Windows" of "MacOS" op die manier, maar je kunt de manier van werken wel zeer dicht benaderen. Mijn gebruik van KDE komt zeer goed overeen met hoe ik Windows altijd heb gebruikt, maar dan met de mogelijkheid om WEL dingen te veranderen (als ik dat wil) zonder met mijn computer te hoeven vechten.
Mee eens, ik vind het daarnaast echt verbijsterend dat er zo weinig naar community feedback geluisterd wordt.

Windows 11 is inmiddels al bijna een jaar op de markt, en we hebben nog steeds geen fatsoenlijke taakbalk, maar je kunt er nu wel de volledig vergroeide Teams-functies mee gebruiken zonder de applicatie eerst te hoeven openen. 8)7

Wat mij betreft is de taskbar alleen al een dealbreaker, omdat "never combine", "small icons" en "taskbar labels" er allemaal niet meer inzitten. Ik wil gewoon weten wat ik open heb staan, dat lijkt me niet te veel gevraagd. Totdat ze op zijn minst dezelfde functionaliteit als Windows 10 herstellen blijf ik daar hangen.

Ik kan me niet voorstellen dat iedereen daar oogkleppen opheeft.
Dat zal wel niet, te weinig mensen die dat gebruiken volgens MS. Dit in tegenstelling tot het widgetpaneel en de tabs in verkenner. 8)7
Tabbladen in Explorer.
Daar wachten mensen al heel veel jaren op.

Vandaar dat die mensen gebruik maakten van andere applicaties die dit wel aanboden.

Wel tweakers natuurlijk.

Maar die widgets...tja.
Hiervoor moet je externe programma's gebruiken. Start 11 I ondersteund het volgens mij wel.
Explorer patcher kan zelf de gehele windows 10 start menu en taakbalk terugtoveren.
Ik gebruik StartIsAllBack om de balk langs de linkerkant van het scherm te zetten, werkt tot nu toe naar tevredenheid. Zit nog veel meer functionaliteit in, maar het meeste heb ik gewoon op "Windows 11" gezet. Gaat mij echt alleen over de locatie van de balk, ik hoef niet per se een volledige Windows 10 look & feel.
StartAllBack werkt perfect, en inderdaad enorm veel opties. Je kunt het Windows 7 start menu terughalen, of zelfs "alle programma's" in de Windows 98 stijl. De klassieke context menu's in Explorer terughalen (handig als je bijv. "openen met Notepad++" in het menu wilt).
En het beste is, het is allemaal optioneel.
Ik gebruik Start11 sinds de overstap naar W11. Nee, je kan alleen kiezen voor top en bottom align. Dit kan je ook bereiken met een registry aanpassing.

[Reactie gewijzigd door Botmeister op 22 juli 2024 14:00]

Ook drag en drop is kapot in start menu win 11. Probeer een bestand maar eens op een geminimaliseerd outlook scherm te droppen als attachment vanuit explorer. In win10 vouwt het start menu icoon dan uit en als je het bestand erover hovert. Nu moet je eerst explorer en outlook scherm naast elkaar schikken voor dragdrop

[Reactie gewijzigd door JasperE op 22 juli 2024 14:00]

Met de 22H2 update kan het weer.
https://www.thurrott.com/...ve-the-windows-11-taskbar
https://www.neowin.net/ne...dows-11-is-not-important/
https://m.youtube.com/watch?v=RbsUdFuWKuU&t=3s
(online ama).
Helaas dus nu niet, Microsoft ziet dat niet als hun prioriteit.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 14:00]

Het zat er altijd in, dus dan is het of prioriteit geweest die functie eruit te halen of is heel die taakbalk code opnieuw geschreven?
Zo te zien is de taakbalk opnieuw geschreven.
Dat laatste, taakbalkcode is herschreven.
Wat mij het meeste stoort aan de nieuwe taakbalk, is dat ik niet meer een bestand over een icoon op de taakbalk kan houden waardoor dat venster naar voren komt zodat ik 'm daar kan droppen. Bijvoorbeeld een bestand in een zipfile die ik naar een folder wil slepen maar de verkenner staat niet meer op de voorgrond.

Ik hoop dat ze dit trouwens wel bij de tabbladen in de verkenner implementeren, zodat je bestanden van de ene naar de andere tab kan slepen.
"A number of challenges" en ondertussen heeft een derde partij het al sinds launch voor elkaar 8)7
Waarschijnlijk niet.
In eerste instantie snapte ik de gedachte erachter. Zelf heb ik het getest in Ubuntu maar na twee dagen irriteerde het me enorm. De verticale taakbalk zorgt ervoor dat je veel meer muisbewegingen moet maken en ook grotere afstanden moet afleggen vergeleken met een centrale dock. Dus snel weer gewijzigd.
Blijf het zonde vinden dat TPM2 verplicht is. Thuis heb ik een paar desktops die 8 jaar oud zijn, prima werken, meer dan snel genoeg zijn, maar dus geen TPM2 hebben.
Misschien dat ik 11 erop zou kunnen installeren, maar als MS ooit met een update komt, kunnen mijn systemen zomaar stoppen met werken, dat doen we dan maar niet.
dat zla wel mee vallen; dat microsoft 'zomaar besluit' om jouw win11 zonder tmp 'onbruikbaar' te maken; dat gaat ze serieus klanten kosten

de buren hebben er een instructie voor online gezet; https://nl.hardware.info/...der-tpm-20-en-secure-boot

//edit; waarom is dit nu weer offtopic/irrelevant?

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 22 juli 2024 14:00]

Nou ja, als het ze klanten zou kosten, dan zou de huidige eis voor TPM's ze deze klanten al gekost hebben.

Ik vind dat je prima hacks en workarounds kunt gebruiken om software te forceren om te updaten, maar als Microsoft daadwerkelijk (per ongeluk) je systeem kapot maakt, kun je alleen jezelf de schuld geven als je willens en wetens een systeem dat niet aan de minimumeisen voldoet gebruikt met eens stuk software. "Microsoft doet dat heus niet" is nogal een grote aanname als je de ontwikkelingen van de afgelopen jaren bekijkt.
Dat gaat ze geen klanten kosten. Bedrijven gaan niet het OS in niet-ondersteunde methode draaien. En daarnaast is vrijwel alle hardware van bedrijven al lang in staat om TPM2.0 te draaien. Bedrijven zullen sneller lopen tegen het probleem dat voornamelijk de nieuwe processoren (vanwege security redenen) alleen nog ondersteunt zijn en de cpu's van 2-4 jaar geleden zijn komen te vervallen.

Het zijn voornamelijk thuisgebruikers die tegen het TPM probleem aan lopen omdat die langer doorgaan met hun hardware.
Dat durf ik te betwijfelen, ik zie juist dat bedrijven veel langer met hun hardware doen dan 10 jaar geleden, toen was het veel lease wat elke 3 jaar vervangen werd. Nu zie je bedrijven vaak hardware 8+ jaar inzetten vaak is dan alleen de HDD verwisseld voor een SSD, dus zullen juist veel bedrijven niet overWindows11 compatible hardware beschikken.
Nu zie je bedrijven vaak hardware 8+ jaar inzetten
Wat ik bij ons veel zie is dat ontwikkelaars een redelijk zware laptop krijgen. Zwaarder dan het "normale" kantoorpersoneel in elk geval. (Die krijgen geen 32 GB RAM of 2TB aan opslag voor stapels lokale ontwikkeldatabases, Dockers, en virtuele omgevingen.) Als op een gegeven moment voor de ontwikkeling van de software een laptop niet meer voldoet, dan krijgt de ontwikkelaar een nieuwe laptop. De vorige wordt dan schoongemaakt, volledig gewist en geherinstalleerd, en die gaat dan naar een kantoormedewerker wiens systeem niet meer voldoet. Op deze manier gaan laptops bij ons aardig lang mee.

Toen ik daar begon kreeg ik ook een bestaande laptop van een jaar of 2-3 oud; die was echter zwaar genoeg voor wat ik toen ging doen daar, met wat extra RAM en een grotere SSD. Diezelfde laptop, ondertussen 7 jaar oud, staat nu bij iemand die op de receptie werkt en vooral afspraken in agenda's invoert (op een website / portal) en e-mails verzendt om dingen voor het bedrijf te regelen.

Buiten dat doet die laptop eigenlijk niks anders meer, dus die zie ik nog wel doordraaien tot 2025, en vervangen worden als Windows 10 EOL gaat.
Ik heb met Rufus een opstart stick gemaakt. Was erg simpel en soepel. Wel vrij snel terug naar Win10 want 11 is veel minder handig. Wel een tikkeltje sneller voor mijn gevoel.
Voor sommige beveiligingsfeatures heb je nou eenmaal TPM2 nodig, en MS maakt die dingen tegenwoordig standaard. Zodat voor het gros van de gebruikers hun systeem direct een stuk veiliger is.

Het is (misschien) vervelend dat je oude PC het niet ondersteund, maar uiteindelijk gaat veiligheid voor gemak.
Het werkt vrij slecht in combinatie met AMD systemen, heb nu heel de tijd freezes door dat tpm probleem wat weer een maand duurt om op te lossen, erg pover.
Ik heb een AMD systeem en ervaar deze problemen totaal niet. Ik heb omdat ik overclock wat problemen met stabiliteit gehad. Maar nog nooit vastlopers of freezes. Heb je problemen met 56/58/5900/5950 serie of ouder?
Daar kan Microsoft of Windows 11 natuurlijk weinig aan doen. Het is een AMD issue in combinatie met de fTPM ingeschakeld. Het issue manifesteert zich evengoed in Windows 10.

Nu neemt niet weg dat het vervelend is. Het heeft inderdaad nogal lang geduurd vooraleer AMD dit probleem erkende, maar gelukkig zou er deze maand een fix moeten komen voor dit probleem in AGESA 1.2.0.7 (MSI heeft die al in beta als ik me niet vergis.)
Vanuit de MSI release notes:
Noticeable update for AGESA 1.2.0.7: Fixes the fTPM stuttering issue


Heb zelf ook een AMD systeem, vermoed zelf ook soms last te hebben van die kortstondige freezes in sommige gevallen, maar het is in mijn geval wel leefbaar.

Maak zelf met plezier gebruik van Windows 11. Het brengt het een aantal leuke vernieuwingen tegenover Windows 10 (De meer moderne en uniforme GUI is aangenaam (wel nog niet af), Android Apps, de Win Store krijgt meer aandacht, DirectStorage, betere window snapping en grouping, optie taskbar in het midden voor ultrawide is aangenaam, betere dark mode, binnenkort ook (simpele) tabs in verkenner, bluetooth unified audio endpoint, simpelere bluetooth pairing is ook onderweg, ...)

Versta me niet verkeerd, het is zeker nog niet af, maar ik vind wel dat ze de goeie richting uitgaan. Of die richting in de juiste volgorde gebeurd is ook weer iets anders, maar ik denk dat het eindresultaat (eenmaal alle kernzaken aanwezig zijn en alles gefixed is) er wel zal mogen zijn.
Ik heb die AGESA 1.2.0.7 maar het probleem is er nog steeds.
Ik ervaar dat probleem ook niet.
De update moet het OS onder andere aanvullen met functies die Microsoft vorig jaar nog niet afkreeg voor de release. Windows 11 krijgt met 22H2 onder andere een uitgebreidere donkere modus, uitgebreidere functies van de taakbalk en het widgetpaneel, ondersteuning voor widgets van derde partijen, appmappen in het startmenu, en Focus Assist-integratie in de notificatiebalk.
Ik snap ook niet dat windows 11 zo snel is uitgebracht, ik draai in een vm de dev versie en nu pas zie ik een w11 die had moeten uitkomen vorig jaar. Ik heb w11 even gedraaid voordat ik weer terug ging naar w10. Voor het eerst dat ik niet snel de nieuwste windows release draai. De huidige versie voelt erg kaal en niet klaar voor release.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 22 juli 2024 14:00]

Het is overduidelijk dat ze de eerste Win11 release geforceerd vroeg hebben uitgebracht, en dat deze update pas een volledig product is wat een nieuw versienummer verdient.
Dan maar hopen dat die update goed gaat verlopen en geen blauwe schermen laat zien en alles onbruikbaar is geworden :?
Heb zelf niet zo heel veel vertrouwen in die verplichte update ronden van Microsoft.
Zorg in ieder geval voor een recente backup als je die verplichte update gaat krijgen ter zijner tijd :)
Ik vind windows 11 wel weer even wennen. Beetje het zelfde gevoel als overstappen van windows XP toen der tijd. Dat kon ik op een gegeven moment als de binnenkant van mijn broekzak. Later overgestapt naar windows 7 was enorm wennen.

Het grote verschil met deze overstap is dat er keuzes zijn gemaakt op vlakken waar dit totaal niet nodig was geweest. Met name de gui en menu's. Twee keer klikken om bij items te komen waar je normaal met 1 keer klikken kwam. Instellingen nog steeds ver weg stoppen, lees niet makkelijk te vinden...etc etc.. quality of life in deze versie is wat minder dan in 10. Verder erg te spreken over de prestaties. Ik heb een redelijk modern systeem.
Tabs in de verkenner... worden al sinds 1928 beloofd en zullen ook nu weer de final cut niet halen zeker?
Nope.

Gebruik gewoon een van de vele alternatieve programma's voor bestandsbeheer. De Verkenner is ook met tabs een gedrocht.
Ik ben heel benieuwd of de taakbalk in deze versie gefixt is. D.w.z. de klok met seconden weer in beeld, dat deze op smal is in te stellen en dat groeperen van iconen uit kan en namen van applicaties weer aangezet kunnen worden.

Die taakbalk is i.m.o. een grote misser van Microsoft en weerhoud heel veel mensen er van om te upgraden.

Ik gebruik op dit moment Windows 11 samen met ExplorerPatcher, maar het blijft toch een beetje een externe fix voor iets wat niet 'broken' had hoeven zijn. Hoewel het wél alles oplost, zelfs de seconden weergave, maar voor een zakelijke omgeving moet het out-of-the-box gewoon goed zijn.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 22 juli 2024 14:00]

Ik heb een test drive gedaan van W11, maar kwam nogal veel buggy UI elementen tegen. Verder zijn veel features voor mij verdwenen (T-clock, werkt bv niet meer, en de nieuwe taakbalk laat mij niet instellen om een grotere font te gebruiken, week nummer te laten zien, e.d.). Verder ook wat andere bugs (vergeten wat exact). Toch maar terug gegaan naar W10 en daar blijf ik bij totdat deze EOL zal zijn.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 22 juli 2024 14:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.