Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

Upgraden naar Windows 11?

Alles over installeren en compatibiliteit

04-10-2021 • 22:30

447

Klaar voor Windows 11

Al vanaf het beschikbaar komen van de eerste bètaversie is er veel ophef en onduidelijkheid over het installeren van Windows 11. Aan welke eisen moet je pc voldoen om te kunnen upgraden en hoe kun je je pc geschikt maken voor Windows 11? Tweakers zet op de releasedag van Windows 11 alles op een rij.

Update van eerder artikel

Een eerdere versie van dit artikel verscheen in juni 2021. We hebben deze gids met alle informatie over het installeren van Windows 11 volledig bijgewerkt voor de officiële release op 5 oktober en opnieuw gepubliceerd.

Vanaf dinsdag 5 oktober is Windows 11 officieel beschikbaar, maar Microsoft begon de uitrol al op maandagavond. Net als bij de laatste paar tussentijdse Windows 10-releases, zal Microsoft erg voorzichtig beginnen aan de uitrol. Als je Windows 11 niet handmatig installeert, kan het zomaar tot in 2022 duren voordat je de gratis update automatisch krijgt aangeboden via Windows Update. Zelfs wie expliciet naar updates zoekt, krijgt Windows 11 mogelijk niet direct aangeboden.

Je kunt de update naar Windows 11 direct installeren met behulp van Microsofts update-assistent, die je via de knop hieronder kunt downloaden. Daarmee kun je de installatie op je huidige systeem uitvoeren. Wil je een andere pc upgraden door een bootable USB-stick te maken? Download dan de Media Creation Tool. Met deze tool kun je tevens een .iso-bestand genereren.

Download de Windows 11-updateassistent

Download de Windows 11 Media Creation Tool

Systeemeisen voor Windows 11

De meeste verwarring werd veroorzaakt door Microsofts communicatie over de systeemeisen van Windows 11. In eerste instantie zou er sprake zijn van een 'hard floor' en een 'soft floor', waarbij die laatste eisen slechts aanbevelingen zouden zijn. Daar kwam Microsoft van terug. Ook is er een compatibiliteitslijst voor processors, waarop veel minder cpu's staan dan de basiseisen - een 64bit-cpu met twee cores op 1GHz - doen vermoeden.

De minimale systeemeisen voor een upgrade naar Windows 11 zijn als volgt, in vergelijking met de eisen zoals die gelden voor Windows 10:

Windows 10 Windows 11
Processor 32 of 64 bit
Minstens 1 core
Minstens 1GHz
64 bit
Minstens 2 cores
Minstens 1GHz
Staat op compatibiliteitslijst
Werkgeheugen Minstens 1GB voor 32 bit
Minstens 2GB voor 64 bit
Minstens 4GB
Opslag Minstens 16GB voor 32 bit
Minstens 20GB voor 64 bit
Minstens 64GB
GPT-partitie
Videokaart Minstens DirectX 9 Minstens DirectX 12
Firmware n.v.t. UEFI-bootmethode
TPM 2.0

Bron: Microsoft

Wat als eerste opvalt, is dat de 'dubbele' systeemeisen voor de 32- en 64bit-versies van het OS zijn komen te vervallen. Dat heeft een simpele reden, want er zal geen 32bit-editie meer verschijnen van Windows 11. Je hebt dus per definitie een 64bit-processor nodig, De recentste processor die geen 64bit ondersteunt, is voor zover wij kunnen nagaan de Intel Atom N280 uit 2009. Je vertrouwde netbook valt dus buiten de boot.

De rest van de primaire systeemeisen is weliswaar wat verhoogd ten opzichte van die voor Windows 10, maar klinkt voor 2021-begrippen heel redelijk: een dualcore-cpu, 4GB ram en een ssd of harde schijf van minstens 64GB. Voor de videokaart moet minstens een WDDM 2.0-driver met DirectX 12-ondersteuning beschikbaar zijn. In theorie zit je met een Nvidia GeForce-videokaart vanaf Fermi (GTX 400) of een AMD Radeon vanaf de HD 7000-serie goed, maar in de nieuwste drivers worden alleen Kepler (GTX 600) en de RX 400-serie en nieuwer ondersteund. De beperking is hier dus de driverondersteuning van gpu-makers.

Een opvallende nieuwe vereiste is TPM 2.0, een standaard voor een veilig gedeelte van een processor om bijvoorbeeld met schijfencryptie te werken. Het is niet de eerste keer dat Microsoft probeert om de adoptie van TPM 2.0 te versnellen; het was al eens eerder van plan om het toe te voegen aan de eisen voor Windows 8.1, wat uiteindelijk niet doorging. Alle moderne processors ondersteunen een firmware-implementatie van TPM 2.0, maar bij veel zelfbouwsystemen staat het standaard uitgeschakeld.

Terug naar de inhoudsopgave

Is mijn pc klaar voor Windows 11?

Om te verifiëren of je pc klaar is om Windows 11 te installeren, heeft Microsoft een tool beschikbaar gesteld: de PC Health Check-app. Ook deze tool heeft een hele geschiedenis. In eerste instantie zei hij alleen 'ja' of 'nee' zonder toelichting, maar inmiddels geeft hij een onderbouwd oordeel, met informatie over wat je eventueel kunt veranderen om je pc toch geschikt te maken.

Windows 11 compatibel

De PC Health Check-app controleert of je pc aan de volgende systeemeisen voldoet:

  • Beveiligd opstarten / Secure Boot
    Secure Boot is een onderdeel van de UEFI-standaard en voorkomt dat je pc opstart met niet-ondertekende drivers en bootloaders. Zo wordt bijvoorbeeld de installatie van een rootkit voorkomen, die zelfs na een herinstallatie van het OS actief zou blijven. Microsoft ondersteunt Secure Boot sinds Windows 8, maar ook Linux-distributies als OpenSUSE, Debian en Ubuntu ondersteunen het.
    Let op: de check controleert niet of je Secure Boot aan hebt staan - dat is strikt genomen geen verplichting - maar wel of je systeem het zou kunnen ondersteunen. Hiervoor moet je gebruikmaken van de UEFI-bootmethode, waarover meer in het kader hieronder.
  • TPM
    Ondersteuning van TPM 2.0 is noodzakelijk voor Windows 11.
  • Processorondersteuning
    Deze check houdt je processor aan tegen de officiële compatibiliteitslijst voor Windows 11, die alleen AMD-processors met Zen+ of nieuwer (Ryzen 2000 en hoger) en Intel-processors met Coffee Lake of nieuwer (Core 8000 en hoger) bevat, plus enkele later toegevoegde cpu's. Verderop gaan we dieper in op de vraag waar deze eisen vandaan komen.
  • Systeemgeheugen
    Voor Windows 11 heb je 4GB of meer werkgeheugen nodig.
  • Systeemschijf
    Windows 11 heeft een opslagmedium van minstens 64GB nodig.
  • Aantal cores
    Windows 11 vereist minimaal een processor met twee cores.
  • Kloksnelheid
    Een processor met een kloksnelheid van 1GHz of hoger is nodig om Windows 11 te kunnen draaien.

Ook UEFI-bootmethode en GPT-partitietabel verplicht

De PC Health Check-app geeft aan dat je pc geen Secure Boot ondersteunt als je een verouderde bootmethode gebruikt. Secure Boot kan alleen werken als je de UEFI-bootmethode met een GPT-partitietabel gebruikt. Of Secure Boot daadwerkelijk is ingeschakeld, maakt voor het installeren van Windows 11 niet uit.

Je kunt de boot-methode alleen omzetten van legacy naar UEFI als je tegelijk de partitietabel van je opslagmedium wijzigt. Verderop lichten we toe hoe je dat moet doen.

Terug naar de inhoudsopgave

Waarom zijn alleen nieuwe processors compatibel met Windows 11?

Om te beginnen ondersteunt Windows 11 uitsluitend 64bit-processors, of het nu x86- of Arm-chips zijn. Draai je nu een 32bit-OS, dan kun je per definitie niet upgraden naar Windows 11. Heb je wel een 64bit-processor maar draai je een 32bit-OS, dan moet je een schone Windows 11-installatie uitvoeren.

Daarnaast hanteert Microsoft een lijst met officieel compatibele processors, die op de website van de softwaremaker zijn gepubliceerd per merk: AMD, Intel en Qualcomm. Kort samengevat zit je goed met een AMD Ryzen 2000-processor of nieuwer, of een Intel Core 8000-processor of nieuwer. Ook enkele oudere processors staan op de lijst, mits ze in een systeem zitten dat wordt voorzien van DCH-drivers. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Core i7-7820HQ - wel zo handig voor Microsoft, want anders zou de nieuwste Surface Studio-all-in-one niet Windows 11-compatibel zijn.

Microsoft heeft twee belangrijke redenen om alleen voor deze processors Windows 11-compatibiliteit te garanderen. De eerste daarvan is stabiliteit. Iedereen mocht deelnemen aan het Insider-programma voor Windows 11, ook wie niet voldeed aan de systeemeisen. Daardoor weet Microsoft dat gebruikers die niet voldoen aan de systeemeisen gemiddeld 52 procent meer crashes voor hun kiezen kregen dan gebruikers die wel een officieel compatibele pc hebben. Vooral niet langer bijgewerkte drivers zouden achter veel van die crashes zitten.

Daarnaast bieden alle processors op de officiële supportlist ondersteuning voor mbec, waarmee vbs hardwarematig kan worden uitgevoerd. Oudere cpu's moeten dit emuleren, waardoor deze beveiligingsfunctie een grotere impact op de prestaties heeft. Microsoft adviseert oem's om deze functie op nieuwe pc's te activeren, maar doet dat niet automatisch als je een bestaande pc upgradet.

Terug naar de inhoudsopgave

TPM 2.0 inschakelen

Eén van de meest voorkomende redenen waarom je Windows 11 nog niet kunt installeren op je pc, zal het ontbreken van TPM 2.0-ondersteuning zijn. Op veel los verkochte moederborden staat dit standaard uit; grote kans dat dit op je zelfbouwsysteem dus ook het geval is. Je hebt overigens geen hardwarematige TPM-module nodig. De virtuele TPM-implementatie in moderne processors van AMD en Intel voldoet.

Over het algemeen mag je ervan uitgaan dat je systeem TPM 2.0 ondersteunt als je een Intel-processor met Skylake-cores (Core 6000 en nieuwer) of een AMD Ryzen-processor hebt. Om TPM 2.0 te activeren, moet je in je bios op zoek naar de optie daarvoor. Bij Intel-moederborden heet die doorgaans gewoon TPM 2.0 of PTT, bij AMD-processors is de benaming fTPM gebruikelijk.

Elk bios is net wat anders ingedeeld, maar op basis van de bios-screenshots die we hebben gemaakt voor onze moederbordreviews, hebben we hieronder algemene richtlijnen opgesteld over waar je deze optie kunt vinden. De nieuwste bios-versies hebben (f)TPM overigens vaak standaard aan staan.

  • Moederbord met Intel-chipset
    ASUS: Advanced -> PCH/FW Configuration -> PTT & TPM Device Selection (firmware)
    ASRock: Security -> Intel Platform Trust Technology
    Gigabyte: Settings -> Miscellaneous -> Trusted Computing -> Security Device Support
    MSI: Settings -> Security -> Trusted Computing -> Security Device Support
  • Moederbord met AMD-chipset
    ASUS: Advanced -> AMD fTPM Configuration -> AMD CPU fTPM
    ASRock: Advanced -> CPU Configuration -> AMD fTPM Switch
    Gigabyte: Settings -> Miscellaneous -> AMD CPU fTPM
    MSI: Settings -> Security -> Trusted Computing -> Security Device Support & AMD fTPM Switch
TPM 2.0 inschakelen
Bij dit ASRock-moederbord schakel je TPM 2.0 in door 'Intel Platform Trust Technology' op Enabled te zetten

Als je wil controleren of het inschakelen van TPM 2.0 gelukt is, open je tpm.msc vanuit het startmenu.

Terug naar de inhoudsopgave

Wisselen van legacy/MBR naar UEFI/GPT

Sinds een jaar of tien geldt UEFI als de opvolger voor het traditionele bios. De opstartmethode die deel uitmaakt van UEFI is zowel sneller als veiliger dan de legacy-optie. Deze optie hangt samen met het type partitietabel dat aanwezig is op je harddisk of ssd. Een UEFI maakt gebruik van GPT, een traditioneel bios van MBR. MBR heeft diverse limieten, zoals een maximale schijfgrootte van 2TB.

Als je nu een nieuwe Windows-installatie zou uitvoeren, wordt je opslagmedium standaard ingedeeld met GPT. Je zult dus alleen nog MBR gebruiken als je hebt geüpgraded van een oudere Windows-versie of je je bios op CSM hebt staan.

Een bios in UEFI-modus kan niet opstarten van een MBR-partitietabel. Daarom moet je deze twee eigenschappen tegelijk omzetten als je naar UEFI en GPT wil wisselen om je pc Windows 11-compatible te maken.

Vanaf Windows 10 versie 1703 kun je een partitietabel achteraf converteren van MBR naar GPT, zonder dat je daarvoor losse (vaak betaalde) tools nodig hebt. Wel is het aan te raden om een goede back-up te maken voordat je dit doet; als er iets misgaat, kun je in een situatie terechtkomen waarin je Windows niet langer kunt opstarten.

  1. Controleer of je nu gebruikmaakt van een MBR-partitietabel. Klik hiervoor rechts op de startknop, ga naar Schijfbeheer/Disk management, klik met rechts op je opstartschijf (doorgaans schijf 0) en kies voor Eigenschappen -> Volumes. Bij 'Partitiestijl' vind je het type partitietabel dat nu wordt gebruikt.
  2. Controleer of je in je bios kunt schakelen naar de UEFI-opstartmodus, door de opstartmodus te wijzigen van 'legacy' naar 'UEFI' of door CSM uit te schakelen. Doe dit nu nog niet.
  3. Open een commandprompt met administratorrechten en voer het volgende commando uit:
    mbr2gpt.exe /convert /allowfullOS
  4. Start je computer opnieuw op naar het bios. Verander op de manier die je eerder hebt gevonden de legacy-bootmodus naar UEFI, en/of schakel CSM uit.
BIOS CSM UEFI mode
In het bios van dit MSI-moederbord kun je de opstartmodus wijzigen met de optie 'BIOS CSM/UEFI Mode'.

Terug naar de inhoudsopgave

Secure Boot inschakelen

Ook Secure Boot heeft een relatie met de overstap van het traditionele bios naar UEFI. Je kunt Secure Boot namelijk alleen inschakelen als je gebruikmaakt van de UEFI-opstartmodus. Gebruik je nog de legacy-modus of CSM, dan is dit niet mogelijk. Soms laat het bios je dit wel doen, maar dan heeft het in de praktijk geen effect.

Gebruik je al de UEFI-opstartmodus? Dan kun je Windows 11 installeren, ongeacht of Secure Boot zelf is in- of uitgeschakeld. Als je geen bijzondere wensen hebt, zoals dualbooten met een Linux-distro, kun je Secure Boot wel inschakelen in je bios. Doorgaans vind je deze instelling terug in de 'Advanced'- of 'Boot'-tabbladen. Gebruik je wel nog de legacy-modus of CSM, dan moet je je Windows-installatie eerst converteren naar UEFI/GPT, via de stappen hierboven.

Terug naar de inhoudsopgave

Toch Windows 11 zonder TPM, UEFI of ondersteunde cpu?

Windows zou Windows niet zijn als er niet via een omweg toch een hoop mogelijk is. Je kunt Windows 11 in theorie zelfs installeren zonder aan ook maar één van alle bovengenoemde eisen te voldoen. Hiervoor bieden we hieronder een stappenplan, maar gebruik dit met beleid; zowel de stabiliteit als de veiligheid van je systeem is niet gegarandeerd.

Microsoft zinspeelde er zelfs op dat Windows 11-gebruikers die deze omweg gebruiken geen updates krijgen. In de praktijk is dat tot op dit moment niet het geval met reguliere beveiligingspatches, maar het lijkt ons inderdaad onwaarschijnlijk dat je de volgende grote jaarlijkse update zomaar krijgt aangeboden. Voor de Windows 11-update heb je immers al door een hoop hoepels moeten springen.

We raden onderstaand stappenplan alleen aan om te kunnen experimenteren met Windows 11 op een niet-compatibele pc. Voor een pc die je dagelijks gebruikt is het een verstandiger idee om gewoon Windows 10 te blijven gebruiken. Microsoft biedt daarvoor nog tot minstens 2025 support en security-updates.

Stappenplan omzeilen systeemeisen Windows 11 bij een upgrade

  1. Open de registereditor door regedit te typen in het startmenu.
  2. Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup.
  3. Maak een DWORD-value aan met de naam AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU. Zet de waarde op 1.
  4. Maak een USB-stick met Windows 11 via de Media Creation Tool van Microsoft.
  5. Voer de setup-executable uit vanaf de USB-stick. Je krijgt tijdens de setup een melding dat je Windows 11 installeert op niet-ondersteunde hardware, maar kunt vervolgens wel doorgaan.

Stappenplan omzeilen systeemeisen Windows 11 bij een schone installatie

  1. Maak een USB-stick met Windows 11 via de Media Creation Tool van Microsoft.
  2. Boot vanaf deze USB-stick.
  3. Na enkele stappen krijg je in de set-up de melding dat je pc niet aan de systeemeisen voldoet. Druk nu op Shift+F10 om een commandprompt te openen en open de registereditor door regedit te typen, gevolgd door een enter.
  4. Navigeer naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup.
  5. Klik met rechts op Setup en kies voor New -> Key. Noem deze sleutel LabConfig.
  6. Open de zojuist aangemaakte sleutel en maak binnen LabConfig twee DWORD-values aan. Noem ze BypassTPMCheck en BypassSecureBootCheck. Pas de waarde van beide values aan van 0 naar 1.
  7. Sluit regedit en de commandprompt. Ga een stap terug in de set-up en vervolgens weer een stap vooruit. De set-up gaat nu door alsof je pc aan de systeemeisen voldoet.

Terug naar de inhoudsopgave

Bonus: Windows 11 installeren met een lokaal account

Microsoft adviseert om Windows 11 te installeren met een Microsoft-account. Dit maakt het onder meer mogelijk om instellingen tussen meerdere pc's te synchroniseren, aankopen te doen in de Microsoft Store en games die je hebt gekocht voor je Xbox te spelen. Met ingang van Windows 11 is het gebruik van een Microsoft-account zelfs verplicht als je de Home-editie van het OS gebruikt. Alleen Windows 11 Pro biedt je nog de optie om een lokaal account te gebruiken.

Sommige tweakers prefereren het gebruik van een lokaal account, vaak uit hoofde van privacy. Tijdens de installatie van Windows 11 Pro kun je in het inlogscherm simpelweg kiezen voor het enigszins onopvallende tekstlinkje Sign-in options -> Offline account. Maar ook als je Windows 11 Home installeert, is er een truc om toch onder een Microsoft-account uit te komen.

Zo installeer je Windows 11 Home met een lokaal account

  1. Start de installatie zonder actieve netwerkverbinding.
  2. Als je op het scherm komt dat om een netwerkverbinding vraagt, druk je op Shift+F10 om een commandprompt te openen.
  3. Type nu het volgende commando, gevolgd door een enter: taskkill /F /IM oobenetworkconnectionflow.exe
  4. Sluit de commandprompt.
  5. Als je nu om een reguliere accountnaam wordt gevraagd, heb je de verplichting voor een Microsoft-account succesvol omzeild.

Tijdens de bèta was het ook mogelijk om op Alt+F4 te drukken zodra je in het netwerkscherm kwam, maar dat eenvoudige trucje lijkt Microsoft in de final-versie van Windows 11 te hebben verwijderd.

Terug naar de inhoudsopgave

Prestaties in Windows 11: Wat levert de upgrade je op?

Wil je weten wat de overstap naar Windows 11 je oplevert qua prestaties? Lees dan onze uitgebreide prestatievergelijking, met benchmarks die zijn gedraaid onder zowel Windows 11 als Windows 10.

Lees meer

Reacties (447)

447
433
134
17
0
253
Wijzig sortering
In ieder geval kun TMP 2.0 nu al omzeilen. Ik zie het al helemaal gebeuren met kant en klare Windows 11 versies voor mensen die niet aan de vereisten voldoen op Usenet. Dus het zal wel meevallen voor mensen die buiten de boot lijken te vallen.

bypass TPM 2.0*
https://www.windowslatest...s-11-tpm-2-0-requirement/
install Windows 11 without TPM 2.0
https://winaero.com/how-t...ndows-11-without-tpm-2-0/

*
BypassTPMCheck=
BypassSecureBootCheck=

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 22 juli 2024 14:17]

Geinig, maar als het nog steeds het plan is om Windows Update te blokkeren als TPM ontbreekt heb je er praktisch gezien niet zo veel aan.
dat is nooit gezegd. onduidelijk gecommuniceerd maar wat ze volgens mij bedoelden is dat je geen feature updates hoeft te verwachten als je nu manueel windows 11 installeert ( want daar zit de check in ).
je zal dan ofwel opnieuw een clean install moeten doen of via hybrid usb werken bvb.

ze gaan echt wel geen reguliere patching afzetten, dat bijt hun even erg als de betrokken users.
ze gaan echt wel geen reguliere patching afzetten, dat bijt hun even erg als de betrokken users.

Bijt dat net zo erg als TPM, SecureBoot en een recente processor vereisen?
Sorry maar Microsoft laat hier duidelijk zien dat ze doorzetten met hun platform eisen. Ik zou het totaal niet vreemd vinden dat ze dan gemodificeerde Windows 11 installaties blokkeren van updates. De patches worden immers ook niet gemaakt of getest voor die systemen. Beter een systeem dat niet up2date is dan een volledig kapot systeem.
Testen gaat nu toch ook al via de gebruikers?
Anoniem: 1322 @jpsch5 oktober 2021 12:03
Ja, eindtesten gaat inderdaad via de gebruikers (insiders) maar die zullen simpelweg geen updates meer aangeboden krijgen. Waarom iets testen als dat toch niet voldoet aan de eisen van het eindproduct.

Microsoft is een bedrijf dus alles wat gedaan wordt moet wel verantwoord worden.
Kan het niet terugvinden, maar begreep dat MS nog niet zo lang geleden op honderden configuraties intern testte. Daar zijn ze mee gestopt.
Anoniem: 1322 @jpsch5 oktober 2021 13:19
Ja, met Windows 10 hebben ze alle testers de deur uit gegooid samen met het test lab. Daar is veel gedoe over geweest en velen (waaronder ikzelf) vinden het nog steeds de bron van het Windows Update probleem. Ars heeft er destijds een goed artikel over gemaakt:
https://arstechnica.com/g...ates-its-developing-them/
Zoals het er naar uit ziet zal Windows 11 wel te installeren zijn op computers die niet aan de vereisten voldoen maar dan moet je updates manueel downloaden en bepalen welke je wel en niet installeert. Er zal ook wat dat betreft artikelen en hulp online te vinden zijn.
Ik heb dat heb weten te omzeilen in de vorige beta's met autopatcher die redelijk overtuigd lijkt dat het windows10 is.
De insider preview heeft sowieso geen CPU of TPM check, dus je hoeft daar helemaal niets voor aan te passen. Ze hebben gezegd het verder te willen reviewen (vooral voor intel 7000 en amd zen 1)
Edit: Woops, geen idee hoe ik bij zo'n oud bericht terecht ben gekomen. Excuus.

[Reactie gewijzigd door jetspiking op 22 juli 2024 14:17]

De insider preview [dev channel] had/heeft wel een check op CPU/TPM. Ik heb de LabConfig constructie moeten gebruiken om de preview geïnstalleerd te krijgen op een systeem.
Anoniem: 1657372 @MR_VIPER5 oktober 2021 09:27
Die is er dan wel recent aan toegevoegd denk ik, ik heb namelijk vorige maand nog op mijn i5-7200 laptop de insider preview geïnstalleerd. Ik kreeg wel een waarschuwing dat mijn hardware niet ondersteund werd, maar dat bleef wel bij een waarschuwing en ik kon gewoon via de officiële weg de preview installeren (die ik overigens weer verwijderd heb omdat mijn laptop dock gewoon helemaal niks deed in Windows 11, terwijl hij perfect werkt in Windows 10, geen idee waar dat aan ligt)
Mijn comment is dan ook van 29 juni, toen waren er nog geen checks :+
Dat je nu de Insider kunt draaien betekent dit nog niet dat je de final in oktober kan draaien. Microsoft heeft onlangs gezegd dat de minimale PC eisen bij de final versie afgedwongen worden:
Microsoft's Program Manager Aria Carley has confirmed that it would not be possible to bypass Windows 11's TPM 2.0 and Secure Boot requirements once the OS launches some time in October. Insider builds can currently be installed on a wider range of Intel and AMD CPUs, but the OS will support only Intel 8th gen and above and AMD Ryzen 2000 and above consumer processors at launch with no way to bypass these enforcements.
Je kan de genoemde WhyNotWin11 tool gebruiken om te zien of je PC geschikt is voor Windows 11. Een andere (nieuwere) tool is de Windows 11 Requirements Check Tool van ByteJams. Deze kan je hier downloaden:
https://github.com/ByteJammer/Win11RCT/releases
of hier:
https://bytejams.com

Deze tool kijkt ook of je PC de nieuwe (gaming) features AutoHDR en DirectStorage ondersteund. Waarbij DirectStorage ook voor Windows 10 versie 1909 (of nieuwer) beschikbaar komt: https://devblogs.microsof...er-preview-now-available/

[Reactie gewijzigd door erikloman op 22 juli 2024 14:17]

Dus MS heeft dat Tool eindelijk voor elkaar?

Fijn dat dit een kort en krachtig, en duidelijk verhaal is geworden!
zo te zien staat er wel een 'can you run it' op de pagina.

https://microsoft.com/en-us/windows/windows-11#pchealthcheck
Een nog makkelijkere manier is om een Windows 10 installatie stick te maken en de install.wim te vervangen door die van Windows 11. Kom je door alle restricties heen zonder dat je dan nog verdere tweaks hoeft te doen aan de installer.
Oke. Ik had al iets dergelijks gelezen. Ik zal het commentaar in mijn Windows 11 map stoppen.

Dan zijn er nog de updates. Ik heb begrepen dat je die bij een niet officiele installatie zelf moet ophalen. Ook is er nog de vraag hoe het zit met updates waardoor niet officiele installaties in de problemen komen. Hoe vis je die eruit?
Dat is nog even een vraagteken omdat het zo nieuw is dat ik nog niets kan testen. Ik kreeg netjes een update voor Windows defender binnen maar ik heb zelf geen systemen in bezit die nieuw genoeg zijn om ondersteund te zijn dus ik kan niets vergelijken. Het zal even afwachten worden of het enkel om build updates gaat of dat je iets als WUFUC moet draaien voor Windows 11 zodra iemand dat heeft ontwikkeld. Zal vast een tool komen die iso's kan maken die installeren op alles en updates mogelijk maakt, kwestie van tijd.
Er is ook al weer nieuws dat Microsoft zelf een hulppagina heeft aangemaakt waar staat over hoe Windows 11 TPM 2 eis te omzeilen. In het laatste Tweakers artikel hierover wordt ook gesteld dat

''Microsoft waarschuwt op de pagina dat er in zo'n geval 'ernstige problemen' kunnen voorkomen. Het bedrijf zegt dat het dan 'niet kan garanderen dat die problemen kunnen worden opgelost'. Over garantievoorwaarden schrijft het bedrijf niks. Wel zegt Microsoft dat het na installatie geen Windows-updates meer garandeert. Daar vallen ook beveiligingsupdates onder.''
nieuws: Microsoft publiceert methode om TPM 2.0-systeemeis van Windows 11 te ...
Kleine update Windows Insider Blog over oudere CPU's.
As we release to Windows Insiders and partner with our OEMs, we will test to identify devices running on Intel 7th generation and AMD Zen 1 that may meet our principles. We’re committed to sharing updates with you on the results of our testing over time, as well as sharing additional technical blogs.
https://blogs.windows.com...imum-system-requirements/
Dat is een beetje belachelijk, het ging er voornamelijk over om de systemen die ze nog zelf hadden uitgebracht "surface" om die nog mee mee te nemen vandaar de paar Intel 7th generation. Dat zal hun wat extra werk geven maar noodzakelijk om hun eigen klanten tevreden te houden. De 52% meer crash is eigenlijk ook een drogreden, 52% meer op bijna niks, blijft bijna niks. Mbec lijkt de voornaamste reden en of ze al dan niet nog wijzigingen in de emulatie supporten of niet. Blijkbaar wel voor hun eigen surface niet voor de andere. De vraag is of dat je niet nog trager gaat werken in verhouding met win10 op die geëmuleerde systemen (als ze die zouden meenemen) en of dat dat de ontwikkeling niet beperkt van win11 als je die alsnog zou meenemen en daar kan ik best inkomen. Blijkbaar zijn ze nu tot een conclusie gekomen om een harde lijn te trekken: maar ze zouden wat eerlijker mogen zijn in hun communicatie.
Toekomstige aanpassingen in die emulatie worden dus tot 2025 geïmplementeerd voor win10 en alleen gegarandeerd voor de paar 7th gen in win 11. Ik vind het shit maar kan ze begrijpen.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 22 juli 2024 14:17]

Kom ik aan met m'n Skylake setup. :P

Ah well, het is nog geen 2025. Het spul heeft dus nog even de tijd om verder obsolete te raken zodat ik misschien tegen die tijd een reden heb om te upgraden.
Sandy bridge hier - volgens mij zowel m'n desktop als laptop.

En het jammere is dat beide systemen prima voldoen voor waar ik ze voor gebruik: scannen van papieren, wat mailen, internetten of wat licht fotobewerking. Ofwel, de hardware is nog prima, enkel bepaald Microsoft nu dat de hardware te oud is.
Je kan ze blijven gebruiken. Windows 10 zal onder support blijven voor nog een lange tijd.
Je mist enkel win11 looks en wat nieuwe functies, waarvan je zelf kunt beslissen of ze het upgraden waard zijn. Aan je gebruik te horen, is die kans klein.
Dit is trouwens nog een veel netter beleid dan de meeste smartphones fabrikanten, daar had je al lang jouw toestellen naar recyclage center kunnen brengen.
Mn 7 jaar oude iMac ontvangt nog elke maand updates, en 3 jaar oude Win pc op werk kan al niet meer upgraden vanwege de processor 8)7
Als je de systemen alleen daarvoor gebruikt, waarom heb je dan Windows 11 nodig?
Windows 10 wordt nog gewoon tot 2025 ondersteund
Maar na 2025 voldoet de hardware nog steeds voor die taken, dus speelt het probleem nog steeds.
Ik durf te betwijfelen of een 2000 serie laptop chip tegen die tijd nog goed genoeg is
En of de laptop dan überhaupt nog werkt
De desktop zal misschien nog net goed genoeg zijn, maar ook niet voor lang

De reden dat Windows alle eisen stelt is om beveiliging te forceren, en dat vind ik persoonlijk geen slecht ding
Als ze het nooit forceren zal het waarschijnlijk nooit echt gebruikt worden
En deze hardware eisen zijn ook nodig om te software veilig te houden
Bovendien ben je na 2025 nog steeds vrij om Windows 10 te gebruiken, maar dan krijg je geen security updates meer
Want voor de nieuwste security heb je dan TPM 2.0 nodig
Niet heel gek toch
En je kunt altijd nog overstappen naar Linux
Als Windows je niet bevalt kan je gewoon switchen hoor, het is niet alsof je vast zit aan Windows
Maar je begrijpt toch ook wel dat dat gaat betekenen dat er heel veel onveilige computers in omloop gaan zijn na 2025? De meeste mensen snappen toch niet dat ze "vanwege securityredenen" een nieuwe computer moeten aanschaffen. Ze merken niet dat deze sneller is en ze doen er precies hetzelfde op als op hun oude computer. Mensen zouden zich wel heel erg bekocht voelen als ze dan flink geld hebben uitgegeven om geen verschil in user experience te hebben.

Ik snap de focus op security zeker, maar de consument gaat daar helaas niet in mee. Die interesseert dat echt helemaal geen ene moer. Dat mensen na 2 jaar een nieuwe telefoon kopen is niet omdat ze zo bezorgd zijn over de security, maar omdat ze 'm traag vinden. En ik merk om me heen dat dat issue tegenwoordig niet meer zo snel speelt en niemand het een probleem vindt om met achterlopende security op een telefoon rond te lopen. Dat zal bij Windows 10 niet anders gaan zijn.

Overstappen naar Linux blijft voor diezelfde consumenten ook een stap te ver en begrijpelijk ook. Hoe graag veel Tweakers het je toch anders willen laten overkomen, het blijft nog altijd een nicheproduct in de PC-markt.
Dat is zeker waar, maar het probleem is dat de security die je in 2025 nodig hebt waarschijnlijk niet behaald kan worden zonder TPM en secure boot
Dus ook al zet je W11 op een oude PC, de nieuwe security features die op dat moment niet in W10 zitten, zullen waarschijnlijk ook niet op de oude PC werken omdat die geen TPM 2.0 en secure boot heeft

En uiteindelijk is het grootste gevaar voor cybersecurity nog steeds de gebruiker die shady programmas download of op phising links klikt
Nehalem hier, draait nog fantastisch.
Het gaat er op lijken dat Windows 10 de laatste versie voor mij gaat worden. Alleen al de eis van minstens 64gb aan storage vind ik te bizar voor woorden (ruim 3x zoveel als Windows 10! For what?) . Linux wordt steeds aantrekkelijker.
Ten eerste: 64GB is toch met de aantallen van vandaag toch niet zo veel meer?

Maar sowieso De storage is toch best logisch? Tijdens de upgrade heb je 20~25 GB van je huidige Windows 10 installatie, 15~20GB installatie bestanden / ruimte om dingen uit te pakken en dan 20~25GB voor de de Windows 11 installatie. Dan zit je op 55~70GB.

Maar zodra je klaar bent en de Windows 10 installatie wordt verwijderd (deze blijft tijdelijk bewaard als backup) dan zal je weer rond je initiele grote uitkomen.


Officiele FAQ antwoord van MS:
Nee. Windows 11 en Windows 10 hebben ongeveer dezelfde hoeveelheid schijfruimte nodig. Tijdens het upgradeproces is echter extra ruimte vereist. Windows schoont deze extra schijfruimte ongeveer 10 dagen nadat de upgrade is voltooid op.

[Reactie gewijzigd door DaitoX op 22 juli 2024 14:17]

64GB is toch met de aantallen van vandaag toch niet zo veel meer?
en
Maar zodra je klaar bent en de Windows 10 installatie wordt verwijderd (deze blijft tijdelijk bewaard als backup) dan zal je weer rond je initiele grote uitkomen.
Een schone Windows 10 installatie (en volgens jouw informatie uiteindelijk ook Windows 11) neemt al 21GB ruimte in op je HD. Ik vind dat persoonlijk nog steeds fors. Want dat is alleen het OS zonder toegevoegde software. Ter vergelijking: een gemiddelde Linux installatie neemt, inclusief alle software die je nodig hebt, krap 7GB in. En dan heb je al best veel extra software geïnstalleerd die niet standaard aanwezig was met installeren. Met andere woorden: dat is maar éénderde van wat Windows 11 nodig heeft.

Ik ben ook benieuwd wat de footprint van Windows 11 gaat zijn? Windows 10 staat al 2GB te verstoken na opstart en idle zijn, zonder dat je ook nog maar iets anders opgestart hebt. Dat zal met Win11 nog wel meer zijn. Op dezelfde machine staat Manjaro en Linux Mint iets meer dan 500MB na opstart en idle zijn te verstoken. Met 8GB geheugen staat Win10 dus al 25% van je geheugen te verstoken, terwijl beide Linuces het doen met maar 5%.

Leuke vergelijking: zou iemand het accepteren als je een auto koopt, en die bij het starten op 25% van het motorvermogen stationair draait?

Het is natuurlijk flauw dat ik dit zo aanhaal, aangezien nieuwe computers dat wel kunnen verhapstukken, maar ik vind hel dat Windows in het algemeen (onnodig) veel resources en schrijfruimte nodig heeft. Het neemt toch wat performance weg, hoe je het draait of keert. Dat we voldoende rekenkracht op onze machines hebben neem ik even niet mee. Het argument "omdat het kan" vind ik een drogreden.

Als ik het op mezelf betrek: ik vind Windows op dezelfde machine maar log aanvoelen als je het vergelijkt met de andere, eerdergenoemde systemen. Ik heb hier een snelle machine, dus dat is nog allemaal relatief. Maar als ik bijvoorbeeld Firefox open, dan staat 'ie onder Linux in beeld nog voordat ik met mijn ogen kon knipperen. Doe ik dit op dezelfde machine onder Windows, dan moet 'ie er toch even (kort) over nadenken. Dat zal met Windows 11 echt niet beter zijn, aangezien deze nóg meer van je hardware eist. Met andere woorden: ik zie uiteindelijk de meerwaarde niet van Windows 11 ten opzichte van Windows 10.

Het zal mij overigens niks uitmaken, want ik had allang besloten dat Win10 de laatste Windows is die ik ooit draai. Ik ben er niet afhankelijk van, dus het zal me verder niet raken. :)

[Reactie gewijzigd door Qalo op 22 juli 2024 14:17]

Ik hecht verder geen waarde oordeel aan of het gebruik veel is of niet (misschien een beetje omdat ik 64GB niet veel ruimte vind) mijn punt (in juni overigens) was meer dat het niet anders is dan Windows 10 en je uiteindelijk rond hetzelfde formaat uitkomt. Daarbij zijn de cijfers ook prima verklaarbaar als je het vergelijkt met Windows 10.

Verder performance en dergelijke is deels ervaring, bij mij is Win10 heel snappy. Zoals het openen van Firefox wat je aanhaalt merk ik bij mij geen problemen. Ook nooit problemen gehad met Linux wat dat betreft, werkt ook prima.
Dat en als je de swap op een grotere partitie draait, slijt je ook niet zo snel door je transistoren heen.

Is gewoon verstandig om die partitie iig groot genoeg te maken, zeker met nieuwere high frequency ssd api’s
Bedoel je de 'transistoren' van je SSD? Dan praat je poep. Je kunt de swap rustig op een kleine partitie zetten. De partitie bepaalt namelijk niet waar op je SSD je data komt te staan. Dat doet de SSD controller en die verspreidt dat mooi over alle transistoren, zoals je dat ook wilt.

Wat ik altijd doe is het totaal aan gepartitioneerde ruimte ongeveer 90% maken van de grootte van de SSD. Door 10% niet te partitioneren, loop je nooit het risico dat je SSD vol raakt en kunstgrepen moet gaan uithalen bij schrijfacties. Je SSD blijft lekker snel omdat hij altijd die 10% aan overhead heeft, ook al zijn je partities vol.
Je kunt de swap rustig op een kleine partitie zetten. De partitie bepaalt namelijk niet waar op je SSD je data komt te staan.
Je maakt een goed punt, maar een grote partitie garandeert een grote SSD. Een kleine partitie op een grote SSD voorkomt inderdaad slijtage maar een kleine partitie op een kleine SSD kan mogelijk wel tot problemen leiden.
Dat klopt, maar als dat soort problemen zich aandienen dan is de SSD gewoon te klein voor de toepassing. Daar kan geen partitionering iets aan veranderen. Maar volgens mij is een 64GB SSD die je partitioneert tot 58GB prima om Windows te draaien.
Maar volgens mij is een 64GB SSD die je partitioneert tot 58GB prima om Windows te draaien.
Is er echt een technisch verschil met de SSD volledig partitioneren, anders dan dat Windows op een ander moment gaat mekkeren dat je schijf bijna vol zit?
En zekere hoeveelheid ongealloceerde ruimte is belangrijk bij SSD's, vooral om performance constant te houden onder zware belasting. Iedere fabrikant past dat ook toe, maar ze zoeken een middenweg tussen sustained performance en komen dan doorgaans op een overprovisioning van ruim 10%.

Ik heb eens een weekje mogen spelen in het performance test centrum van HP bij Stuttgart, toen SSD's nog nieuw waren. Daar werkten ze standaard met een overprovisioning van 50%, voor bijzonder zware server belastingen.

De waarheid zal wel in het midden liggen, dus thuis houd ik de middenweg aan. Ik begin met 50% vrije ruimte, Als dat krap begint te raken vergroot ik de partitie, maar ga niet onder de 20% overprovisioning, dan wordt het opruimen of bijkopen.
De waarheid zal wel in het midden liggen, dus thuis houd ik de middenweg aan. Ik begin met 50% vrije ruimte, Als dat krap begint te raken vergroot ik de partitie, maar ga niet onder de 20% overprovisioning, dan wordt het opruimen of bijkopen.
Doe je dat omdat je prestaties gemeten hebt, en die er echt onder lijden als je minder dan 20% vrije ruimte hebt, of heb je een model in je hoofd waarbij die 20% een goede waarde is en vind je het niet belangrijk of dat aantoonbaar juist is?

Ik ken mezelf en anderen een beetje; we zijn heel goed in bedenken hoe iets zou kunnen werken, maar opvallend ongevoelig voor meetdata en feiten.
Puur theoretisch.
Het is me de moeite niet waard om een benchmark te bouwen die mijn gebruik realistisch weergeeft. Kunstmatige benchmarks zijn in dit opzicht zinloos.
Ja, zoals ik eerder zei, dan heeft de controller van de SSD altijd wat ruimte voor overhead. Dat is nodig door de manier waarop een SSD technisch werkt.

Als een SSD een schrijfactie moet doen, dan kan hij niet rechtstreeks de data aanpassen. Die data bevindt zich in blokken op de SSD en hij moet altijd een volledig blok beschrijven. Dus al verandert er maar 1 bitje, hij moet toch het hele blok beschrijven. Als er niet genoeg ruimte is om een volledig nieuw blok te schrijven, dan moet de controller kunstgrepen gaan uithalen en daar wordt hij traag van.

Door een deel van de schijf niet te partitioneren zorg je ervoor dat er altijd wat 'spare' ruimte is voor deze handelingen. En je geeft de controller ook ruimte om de wear levelling toe te passen, want als de hele SSD vol staat kan hij geen data verplaatsen, alle blokken zijn immers bezet. Elke nieuwe schrijfactie komt dan op dezelfde ruimte terecht die daardoor harder slijt.
Ja, zoals ik eerder zei, dan heeft de controller van de SSD altijd wat ruimte voor overhead. Dat is nodig door de manier waarop een SSD technisch werkt.
  • Die ruimte voor overhead wordt door de fabrikant reeds ingebakken.
  • Wordt gepartitioneerde maar ongebruikte ruimte op je schrijf niet door de SSD gebruikt voor wear levelling?
Jouw antwoorden zijn in strijd met wat ik online vind.
Ja, ongebruikte ruimte op partities wordt daar ook voor gebruikt. Het is allemaal geen enkel probleem, totdat je partitie vol raakt. Sommige fabrikanten overprovisionen inderdaad al intern, dan is het niet nodig om het ook nog eens zelf te doen. Maar ik doe het altijd wel, voor de zekerheid.
Interessant dat een ssd ongepartitioneerde gedeeltes van partities zou kunnen gebruiken. Hoe voorkom je dan dat de ssd 'denkt' dat linux-partities of (andere) obscure partities leeg zijn en kan gebruiken? Of is de ssd slim genoeg om een dos/gpt-partitietabel te kunnen lezen?
Het besturingssysteem geeft met het TRIM-commando aan dat een bepaalde sector vrijgekomen is (bijvoorbeeld doordat het bestand verwijderd is). Dan weet de controller dat hij alles kan doen met dat deel van de schijf.
Nergens staat dat het OS 64GB gebruikt. Mijn huidige Win11 dev build neemt ongeveer evenveel in als een Win10 build. Maar je hebt nog ruimte nodig voor swap, hibernation, applicaties en updates. Of draai jij enkel je OS zonder er ooit iets mee te doen?
Ik doe genoeg met m'n OS, maar heb m'n Windows partitie liefst zo klein mogelijk. Install alleen de nodige programma's die OS gerelateerd zijn op m'n C:/ (virus checker, Firewall etc..), wel zo handig bij het maken van backup images.
Voor de rest gebruik ik een aparte partitie voor de programma's, ben zeker niet iemand die alles maar in de program files dir gaat installeren.

Het ging mij erom dat als ik een complete Linux distro (bv Linux Mint) op een paar GB kan installeren met alle audio/Video players, een browser en een complete office suite ik me werkelijk afvraag waar die extreme storage eisen voor nodig zijn (vast niet voor ev. updates, want uitpakken en temp files zet windows 10 ook gewoon op drives die ruimte beschikbaar hebben en daar is die storage eis ook "gewoon" 20GB.

Enfin, we gaan het zien, afgezien van het feit dat ik helemaal geen uefi en aanverwante zaken heb, zie ik mezelf dit niet draaien.
Ah ja, zo dacht ik vroeger ook. Totdat bleek minstens de helft van de elders geïnstalleerde software na een Windows reinstall toch niet meer werkte. Sindsdien alles in program files en niet meer naar omkijken.
Je moet ook %userdata% directory mee backuppen die standaard wel gewoon op je c schijf blijft staan. De standaard voor niet-portable programma's is dat alle userfiles daar komen te staan. De installatie directory is in principe gewoon de schone bestanden.
Ja.
C-drive dient enkel voor de OS.
Ik heb andere drives die gebruikt worden om apps, games ed afzonderlijk op te installeren.
Op mijn T490 heb ik na installatie van win11 en verwijderen van win10 herstelpunt zelfs12gb meer vrij.
Die 64GB had je voor Windows 8 ook al nodig. Als je op een 32GB SSD installeerde dan kon je binnen de kortste keren niet meer updaten.
Een 64GB ssd kost minder dan 3 tientjes, waar hebben we het over? Ook is 64GB is praktisch niets, je prikt tegenwoordig terabytes bij zonder failliet te gaan.

Het OS zal die ruimte niet innemen, er zijn ook nog zaken als swap geheugen en de kopie die Windows van zichzelf maakt bij grote updates.

En mocht je dan toch overstappen op Linux dan kom je erachter dat Ubuntu 25GB schijfruimte aanraadt. Lood om oud ijzer dus.
Afhankelijk voor het doel natuurlijk maar 4TB SSD is toch wel aardig aan de prijs.

Nogmaals het is natuurlijk het doel. Maar ook budget. Een tientje meer kan betekenen dat je toch die pc niet kan kopen.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 22 juli 2024 14:17]

En dan wacht je op de volgende loonstrook. Je hebt tot 2025.

Bijzonder hoe er bij nieuwe Windows versies altijd zoveel spijkers op laag water worden gevonden hoor :D

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:17]

Umm reageren op een onderwerp uit juni...
En ik weet niet waar je de opmerking vandaan haalt, je slaat de spijker duidelijk niet op zijn kop.

Het doel van de machine maakt duidelijk wat voor hardware je nodig hebt. Zomaar in de lucht gooien 64Gb SSD kost maar 3 tientjes, is erg kortzichtig. Net als jouw opmerking.

Het doel van je nieuwe machine maakt hoe duur je machine uiteindelijk zal worden. Met in acht neming van consessies. Grotere SSD maar langzamere CPU? Of toch die snelle CPU maar wat minder SSD.

Wachten op je volgende loonstrookje. Is een dooddoener. Daarmee zal mijn budget niet verhoogt worden. Wel is het zo dat een maandpater prijzen misschien gedaald zijn. Maar je wensen kunnen dan ook weer veranderd zijn.. al met al wachten op een volgend loonstrookje is net als wachten tot de prijzen dalen.. is als in een cirkel lopen.. Je komt er niet meer uit.
Nee hoor het is geen dooddoener, het heet sparen voor iets dat je wil hebben, of wachten. Dat dat niet meer zo hip is omdat we in een instant-gratification wereld denken te leven, maakt het niet minder relevant of waar.

Je kunt het ook niet doen, dan heb je dus niet wat je wil ;) Dooddoener of gewoon de realiteit. Het is hoe dan ook een luxe probleem. En zeker in relatie tot dit topic - het gaat hier over een nieuw OS dat pas in 2025 echt 'verplicht' een upgrade genoemd kan worden. Je kunt prima je SSD niet upgraden en op Windows 10 verder als je budget niet toereikend is. Met dien verstande dat het ook daar met 32 GB aardig klooien is, en 64 GB zeker geen overbodige luxe was als je ging updaten...

Daarom dus, spijkers op laag water.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:17]

Je leest niet. Of je begrijpt het niet.

Sparen voor techniek dat bijna wekelijks wijzigt werkt niet en kan niet.

Ik wil een pc ik heb geld nu niet dus ga ik sparen tot ik het geld wel heb. Daarbij stel ik mijzelf een budget. Technieken veranderen dus mijn doel ook. Ga ik eerst voor een 64gb SSD kan het zomaar zijn dat die SSD niet meer te koop is maar vervangen is voor een ander type.

Ik wil een pc en ik heb het geld. Maar die super snelle SSD valt buiten mijn budget. Kan je door sparen ja. Maar eer je het geld hebt voor die SSD ligt er al weer een nieuwe klaar. Je blind focussen op een onderdeel is fout. Je zult dus afwegingen moeten maken. Kan het wel kan het niet. Moet ik er iets voor laten of kan ik dat niet laten.

Door sparen zorgt er altijd voor dat je keuzes ook weer veranderen.
Relevantie tot het topic...? Want lees nog eens concreet waar je het nu over hebt... dit gaat compleet nergens over irt de installatie van 10 tov 11.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 14:17]

Ik snap die gedachte. Ik ben ook weg gegaan van windows bij 10. Maar toch heel snel weer terug. Er is te veel anders en te veel niet compatible. Daarnaast is een 128gb ssd nu ook niet meer duur kwa geld enzo. Wel extra kosten. Ze dekken zich gewoon in met updates en dergelijke. Dat is gewoon krap op minder.
Er is te veel anders en te veel niet compatible.
Dat is best wel kort door de bocht. Je hebt heel veel platform keuze om naar over te stappen en met de nieuwe Windows 11 interface is er ook 'heel veel anders'.

Wat betreft de compatibiliteit vraag, bij overstap van platform moet je vrijwel altijd overstappen naar andere software. De vraag is echter hoeveel moeite je daar zelf in wilt steken (wil je bijvoorbeeld een nieuwe app leren).

Mijn advies: kijk naar de software die je nu gebruikt, werkt deze maar op 1 platform dan is dat altijd een slechte keuze. Goede software werkt immers op meerdere platformen (zoals Microsofts eigen Office 365) of nog beter, in je browser. Als een applicatie voor jou bepaalt welk OS jij moet draaien, dan is dat niets meer als een vendor-lockin en dat moet je altijd vermijden.
Je vergeet de sociale factor. Veel software wordt gebruikt om iets te doen in samenspraak met anderen. Als iets een standaard is, dan is het afwijken ervan sociaal vaak lastig te verkopen. Je moet dan niet allen op zoek naar andere software, maar ook naar een andere sociale omgeving. Dat is nog best een hoge prijs te noemen...
Anoniem: 1322 @ocf815 oktober 2021 16:48
Sorry, maar dat vind ik echt volledige lariekoek. Ik heb bijvoorbeeld al zo vaak gehoord dat jij maar Microsoft Word moet draaien omdat ik Microsoft Word gebruik... Of ik gebruik Whatsapp dus jij moet ook maar Whatsapp gebruiken. Omdat de één in een vendor-lockin zit, hoeven wij daar natuurlijk niet aan mee te werken. In die wereld zouden we namelijk helemaal geen keuze meer hebben.

Ik snap echter wel je argument hoor. Zeker onder sociale druk bezwijken de meeste mensen. Maar wij zouden bijvoorbeeld geen Internet hebben als deze niet gebaseerd was op gezamenlijke en open standaarden. Met een beetje open mind en creativiteit is er altijd wel een oplossing waar iedereen blij mee is (zoals open standaarden).
Je kan het lariekoek vinden, maar ik weet uit ervaring dat het gewoon erg lastig is om verandering te bewerkstelligen. Techniek heeft daar weinig mee te maken.
Ik heb zelf WA verruild voor Signal. Van ca 100 contacten terug naar ca 15 en rare blikken dat ik geen WA wil gebruiken.
Ik ben overgegaan op LibreOffice. Ik krijg steevast klachten over de documentomzetting die mij in een kwaad daglicht zetten.
Nummer afschermen om privacy te beschermen: Mensen nemen niet meer op.

De realiteit is: Sociale standaarden > technische standaarden en/of vrijheden.
De meeste mensen kan het geen zier schelen, als het maar werkt.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 22 juli 2024 14:17]

Anoniem: 1322 @ocf815 oktober 2021 19:03
Dat zeg ik, ik snap je argument echt wel want ik heb dezelfde ervaring.
Maar ik zie echter ook iedere dag weer mensen erbij komen bij Signal. Ik werk in Word online als men document layout echt een probleem vinden (die ook hun hele opmaak door de versnipperaar haalt, maar daarmee toon ik nogmaals aan dat het hun probleem is).

Maar nogmaals, als wij niet die sleur zouden doorbreken dan komen we nergens. Ik vind het lariekoek, als men echt wil werken aan een oplossing dan doe je dat samen, niet door iemand te forceren om op een bepaalde manier te werken.
Die 64GB vraag ik me af; ze zeggen niet dat het OS 64GB in beslag neemt, maar dat je schijf 64GB moet zijn geloof ik. Het is anders wel toevallig dat 64GB precies een standaard SSD formaat is, zoals die in de Surface Go van mn ma (vandaar ook het afvragen).
En ja dat het OS plots >3x zo groot is zou idd bizar zijn, daarom is dat mss wel niet zo, al zou het natuurlijk kunnen.
Maar we gaan het zien.
Anoniem: 1322 @N8w85 oktober 2021 11:35
Microsoft houdt ook rekening met toekomstige vereisten. Je moet immers wel de hele levensduur van Windows 11 mee kunnen. Daar houd dus ook toekomstige upgrades in.
+1 Grootste ergernis is dat je met Win11 verplicht altijd ingelogd moet zijn met een online Microsoft account.

Waarom is dat nu in vredesnaam een eis voor een PC? Met Apple en Linux kun je ook zonder een online account werken.
Ik heb ook offline accounts voorbij zien komen, net als bij Windows 10. Volgens mij dus helemaal niet perse nodig maar wellicht hangt dit af van de Windows versie (home, pro)
Ik heb begrepen dat het alleen bij de pro-versie nog met een lokaal account kan. Bij de home-versie kan dat niet meer.
Bedankt, dat is goed nieuws!
Het was toch zo dat dit alleen tijdens de installatie verplicht is? Na de installatie kun je een lokaal account aanmaken en het online account weggooien.
Dat is volgens mij alleen zo met de Home editie. Of misschien is het later gewijzigd waar ik niet van op de hoogte ben. Wat prima zou kunnen.
Toen ik voor het laatst een Win 10 Home install deed moest ik inderdaad nog eerst een account aanmaken voor ik dat kon verwijderen. Wat betekende dat Microsoft toch al mijn gegevens kreeg.
Dat hoeft helemaal niet.
Dus het artikel heb je in ieder geval niet gelezen ;)
Je hebt in ieder geval niet door dat je een oud gerecycled artikel aan het lezen bent, en dat eind Juni (de originele publicatie van dit artikel) deze informatie nog niet in het artikel beschikbaar was.
Dat moet ik iedere week downloaden voor m'n vrijdag-game-avond call of duty, hoor ik niemand over
Is doodnormaal als je wilt upgraden van OS hoor.
Bij Windows 8 werd er in eerste instantie al gezegd dat er geen 32 Bits zou verschijnen , dus zo verrassend is het nou ook weer niet
Wat is 64GB nu tegenwoordig. Denk dat dit eerder bedoeld is om jezelf te beschermen tegen rechtszaken. Het zijn diezelfde statements as "iPhone met x aantal GB, maar y aantal GB is niet beschikbaar voor de eindgebruiker".

Als ze echt het minimum communiceren, dan kunnen gebruikers nog klagen dat ze geen enkel programma kunnen installeren, geen enkel bestand kunnen bewaren op de primaire schijf en Windows update niet kunnen uitvoeren.
Het is een marge die ze inbouwen voor "just in case" en om een rechtszaak te vermijden over dit topic.
64 GB is idd bizar veel. Hoe dan ook, ik heb windows thuis al zo'n 12 jaar verbannen en draai na (K)Ubuntu nu al ruim 2 jaar op Manjaro. Heerlijke distro.

Windows verbannen als main distro, uh.. Ik heb nog wel W10 draaien in Virtualbox en op een antieke laptop om wat apparatuur van firmware updates te voorzien. Kost niks, Microsoft biedt het gratis aan :}

[Reactie gewijzigd door blackSP op 22 juli 2024 14:17]

Tegen de tijd dat Vista uit kwam heb ik Windows gedropped.
Via Mandrake en daarna Mandriva ben ik op Arch geland.
In welk decennium leef jij? :-)

Mijn hele MSX-DOS besturingssysteem stond op een 360kB floppy disk en daarnaast had je nog zeeën van ruimte voor de programma's.

Mijn punt: 64GB opslag kost tegenwoordig niet veel meer dan een doosje floppy's of twee thuisbezorgd pizza's. Voor je mobiele telefoon is 64GB binnenkort instap opslagruimte. Nee, het is niet meer 'veel'.
Ik vind 64 GB toch best veel voor alleen het OS.
Ik hen een vermoeden dat dit gerelateerd is aan het updatemechanisme van Windows.
Is het ook.

Je hebt simpel weg altijd minimaal 2 keer het OS in grote op de schijf nodig en dan tel ik dingen zoals swap enzovoorts niet eens mee.

Grote Windows builds binnen dezelfde versie en ook de upgrade naar 11 zijn op technisch aspect allemaal herinstallaties van Windows, waarbij de vorige versie als backup in Windows.old wordt gezet.

[Reactie gewijzigd door ErikRedbeard op 22 juli 2024 14:17]

Ik zou zeggen: ga eens praten met mensen die pré vaccin in het ziekenhuis of op de IC gelegen hebben, of met mensen die nu bepaalde medicijnen niet kunnen krijgen omdat alles naar huidige corona patienten gaat.

De keuze die je hebt als samenleving is duivels: laat je honderden, misschien wel duizenden mensen in NL alleen al een grotere kans lopen op blind worden, minder effectieve chemo geven, niet meer kunnen lopen van de reuma......of accepteer je dat er op een gehele bevolking wellicht een kans is op een tiental patienten met een ernstige bijwerking van het corona vaccin.

m.a.w. als bijna je hele post gaat over onwenselijke feiten rondom het vaccin, noem dan ook de onwenselijke feiten van het juist bewust niet vaccineren.
Zo jammer dit. Want zelfs al heb je steekhoudende argumenten, harder offtopic word je niet en omdat je het dan ook nog eenzijdig belicht, zou ik je inderdaad een min geven.

En dus niet om de inhoud, maar om de tijd, plaats en vorm.
Belangrijk om te weten voor Valorant spelers:
Als je Windows 11 gebruikt MOET je Secure Boot en TPM aan hebben staan! Als je een workaround doet dan kan je geen Valorant meer spelen.
Anoniem: 1322 @Joao5 oktober 2021 11:26
Dat lijkt me niet bijzonder want voor Windows 11 MOET je Secure Boot en TPM aan hebben staan! :+
Ja inderdaad. Good point! Echter bedoel ik dat je met de workaround dan geen Valorant kan spelen ;-)

[Reactie gewijzigd door Joao op 22 juli 2024 14:17]

Anoniem: 1322 @Joao5 oktober 2021 13:15
En dat is ook weer een goed punt inderdaad ;)
Anoniem: 710428 28 juni 2021 17:19
Goed artikel en thx voor de github tool, beter dan die PC health. word een drukke periode op mn werk. Bijna alles hebben we MBR.

Wat ik me nog afvraag, als je pc niet compatible is, pusht Windows dan alsnog die Windows 11 over een jaar door je strot met Windows Update en wat zijn dan de gevolgen?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 710428 op 22 juli 2024 14:17]

Dankjewel!

Nee, als je pc niet voldoet aan de systeemeisen zal Windows Update geen Windows 11 aanbieden.
Een paar kleine aanvullingen op het artikel:
-dat een x86 systeem over een uefi beschikt betekend niet automatisch dat deze ook secure boot ondersteund. Zo zijn veel 1e, 2e en 3e generatie intel Core platformen voorzien van een UEFI, maar ontbreekt nogal eens secure boot. Zo heeft een asus p8p67 le bijvoorbeeld wel een uefi, maar geen secure boot (en al helemaal geen tpm).
-32bit systemen zijn ook na 2009 verkocht. Dan ging het niet om 32bit cpu's: wat gedaan werd is een 64bit cpu (bijvoorbeeld intel cherry trail) voorzien van een 32bit uefi, waardoor de hardware weliswaar native 64bit code aankom, maar door de 32bit uefi kreupel was en dus ook met 32bit windows versies geleverd werden. Er is in linux land uiteindelijk wel een workaround gekomen, waardoor (ik meen) 64bit ubuntu/debian geboot kon worden via een aangepaste bootloader. Voor ms windows bleef het bij 32bit.
Stel je processor staat niet in de lijst (zie deze reactie als voorbeeld), maar ondersteunt wel TPM 2.0, dan zou er toch geen probleem moeten zijn?
Microsoft zegt dat je hem dan niet kan installeren. Ik heb een HP Elitebook met een I5 6300, voldoet aan alle verdere eisen, alleen de processor is te oud. Notebook is 3 jaar oud.. En ze zeggen, ja maar je kan nog tot 2025 w10 blijven gebruiken.
Zo wordt windows 10 het nieuwe XP waar mensen lang op blijven hangen.
Dit dus, want deze laptops zijn voor beetje gemiddeld webrowsen of text documentje nog prima bruikbaar.

Zonde als 't echt zo zou gaan.
De CPU zelf is op moment van release natuurlijk wel een stukje ouder. Deze stamt uit de zomer van 2015.

MS trekt met Win11 de kaart van security en dat gaat voor 1 keer iets meer slachtoffers maken dan anders. Het bedrijf dat bekend staat om compatibiliteit gaat voor 1 keer is niet ver terug in de tijd.
Op hardware gebied dan. Windows Paint 1.0 zal nog wel steeds gewoon werken :+
(paint 1.0 zal wel niet, gezien dat het nog 16 bits is, maar ik kan me niet voorstellen dat men is gaan strepen in de Windows API die inmiddels zo groot is dat niemand deze meer compleet kent).

[Reactie gewijzigd door latka op 22 juli 2024 14:17]

Dan heb je volgens mij een elitebook G3. Die zijn echt toch al van september 2015... Misschien in 2018 als overjarig model gekocht?

Maar los daarvan uitstekende laptops!

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 22 juli 2024 14:17]

Klopt, 12,5" en heel fijn laptopje voor op vakantie, voor diagnosesoftware voor auto en motor. Garmin software erop. Staat geen office op, en geen Microsoft account, start op in luttele seconden. En uitstekende bouwkwaliteit. Die kan over 4 jaar ook nog makkelijk mee. Dan blijft er maar w10 op staan.

Gebruikt gekocht, maar de garantie registratie bij HP geeft 3 jaar aan. Hp is niet altijd even snel met het toepassen van nieuw processoren, en vaak zie je in hun eigen webshop één of 2 generaties oudere modellen staan.
Klopt, 12,5" en heel fijn laptopje voor op vakantie, voor diagnosesoftware voor auto en motor. Garmin software erop. Staat geen office op, en geen Microsoft account, start op in luttele seconden. En uitstekende bouwkwaliteit. Die kan over 4 jaar ook nog makkelijk mee. Dan blijft er maar w10 op staan.
Als je opslag voldoende is zou je kunnen overwegen om er dualboot Linux of *BSD op te zetten. De diagnosesoftware kun je dan na 2025 in W10 draaien met uitgeschakelde WiFi-chip, de Garmin software draait misschien wel via Wine, en anders is er vast wel een alternatief voor Linux of BSD.

Voor Linux zou je Manjaro, Funtoo, AntiX, Artix of MXlinux proberen.
Voor BSD zou je kunnen proberen met MidnightBSD, NomadBSD of GhostBSD.
Het is nog niet zeker of het een harde eis is, mogelijk dat installatie wel gaat, maar je hebt gewoon geen onderteuning. Echter zou het kunnen dat deze oudere processoren bepaalde features hardwarematig niet ondersteunen, waarin Windows 10 met een software oplossing omheen gewerkt wordt. Het zou kunnen zijn dat Microsoft deze workaround in Windows 11 heeft laten vallen en nu de hardware oplossing vereisd.

Dit is eigenlijk een beetje wat er uit de andere draadjes over dit onderwerp komt.
" als je pc niet voldoet aan de systeemeisen zal Windows Update geen Windows 11 aanbieden. "

Dit is DE manier om te voorkomen dat je plotseling met W11 opgescheept zit de volgende ochtend !! Zorg ervoor dat 1 van de obscure voorwaarden uit staat (TPM of secureboot ofzo) en je zult dus niet zoals de vorige keer met windows 10 opeens tot de "gelukkigen" behoren die 's nachts een automatische upgrade gepushed krijgen :Y)
Pc's laatste 5 jaar niet meer vervangen of bewust gekozen voor MBR? Al sinds Windows 8.1(2013?) Doen wij standaard GPT. Denk niet dat we nog veel MBR pc's hebben rondslingeren.
Anoniem: 710428 @skelleniels29 juni 2021 08:07
Veel laatste 5 jaar niet meer vervangen i.v.m. SSD die het nog prima doet. We schrijven ze wel af in 5 jaar, maar we nemen het niet zo nauw. Sommige computers doen het nog hartstikke goed na 8 jaar. Daarnaast hebben we er nooit opgelet dus kozen voor MBR i.p.v. GPT. Dat heb nu behoorlijke gevolgen
Wat ik me nog afvraag, als je pc niet compatible is, pusht Windows dan alsnog die Windows 11 over een jaar door je strot met Windows Update en wat zijn dan de gevolgen?
Het lijkt me niet dat Microsoft incompatible Windows updates gaat pushen naar je systemen lmao :P
Dat is dus met windows 10 als ik het me goed herinner wel een keer gebeurt. Dus zo gek is de vraag niet.
dat was om de gebruikers voorwaarde te wijzigen. echt serieus ze wouden meer data hebben
Oh wauw... met een i7 7700k mag je dus blijkbaar geen W11 draaien volgens de PC health tool van MS zelf, weird :9

Wel fijn deze tooltjes, thanks voor dit uitgebreide artikel!

[Reactie gewijzigd door p0st op 22 juli 2024 14:17]

Dat is dus een misvatting. Er is geen officiele support, maar er is grote kans dat je zonder enkele problemen gewoon W11 kan draaien.
Dat is dus een misvatting. Er is geen officiele support, maar er is grote kans dat je zonder enkele problemen gewoon W11 kan draaien.
Hoezo is dat een misvatting dan? De laatste berichten geven aan dat je gewoon TPM 2.0 nodig hebt, anders gaat het niet werken. Zie ook https://docs.microsoft.co...11/#hardware-requirements

Veel duidelijker dan "Devices that do not meet the hardware requirements cannot be upgraded to Windows 11" en dan TPM 2.0 in het lijstje van requirements gaat het toch niet worden lijkt me.

Natuurlijk kunnen ze altijd nog daarop terugkomen en de requirements gaan aanpassen, maar gezien dit er nu zo staat zou ik niet zeggen dat "er een grote kans is" dat je "zonder problemen" Windows 11 kunt gaan draaien met een 7700k.

Enige wat wel zo is, is dat je als je echt wilt voor zo'n 20-30 euro geloof ik een losse TPM module kan aanschaffen en dan via die weg alsnog je computer geschikt kunt maken voor Windows 11.
Veel duidelijker dan "Devices that do not meet the hardware requirements cannot be upgraded to Windows 11" en dan TPM 2.0 in het lijstje van requirements gaat het toch niet worden lijkt me.

Natuurlijk kunnen ze altijd nog daarop terugkomen en de requirements gaan aanpassen, maar gezien dit er nu zo staat zou ik niet zeggen dat "er een grote kans is" dat je "zonder problemen" Windows 11 kunt gaan draaien met een 7700k.
Met een 7700K heb je gewoon TPM 2.0 hoor :)

Die lijst van MS staat op een soortgelijke pagina als MS had/heeft voor Win7, 8 en 10 en die is bedoeld voor systeembouwers. Met andere woorden: systemen die verkocht worden met een Windows installatie moeten aan die vereisten voldoen, maar dat betekent niet dat de setup niet verder gaat zolang je TPM 2.0 hebt. En dat is ook al bewezen, er zijn al mensen die de leaked Win11 builds op een 7700K hebben draaien.

Kijk voor de gein eens hier of zelfs hier. Win10 21H1 zou niet draaien op alles ouder dan Intel 5th gen; ik kan je verzekeren dat dat op een 4770K zonder problemen of omwegen werkt ;)

[Reactie gewijzigd door Werelds op 22 juli 2024 14:17]

Geldt dat ook voor mijn i7 6700K? (zelfde generatie).

En ja, het was al bekend dat de preview versies niet zo strikt zijn met TPM 2.0; maar de 'echte' versie zal dat wel zijn.
Met de 6700K ben je volgens mij afhankelijk van je moederbord en chipset. Het zit in elk geval in de Z170 chipset (Intel Platform Trust Technology is TPM 2.0 geïmplementeerd in firmware), maar de BIOS moet wel up to date zijn én de optie hebben. Op veel moederborden zit ook een TPM 2.0 header en kun je in de BIOS kiezen tussen iets van "discrete" en firmware. Eerstgenoemde is uiteraard bedoeld voor die header en de TPM modules die scalpers nu op kopen.
Uhm, 6700K is per definitie een generatie ouder dan de 7700K. 6e generatie vs 7e genaratie.
Kan zo'n TPM module ook in je laptop? Afaik heb ik er geen slot voor.
Veel laptops hebben al een TPM op het moederbord zitten. Vaak kun je laptops ook weer niet van zo'n ding voorzien als het niet standaard meekomt. Losse slots voor dit soort dingen vind je meestal alleen terug in desktops.

Het kan zijn dat de TPM op jouw laptop uit staat, en dat je hem in de UEFI config aan kunt zetten.
Ja hoor, mijn Thinkpad uit 2019 heeft er 1 en is verder compatible.
Ik heb ook een 'unsupported chip' terwijl het de 7th Gen Intel Core i7 7700 is, vreemd idd. Rest is allemaal ok, dus ik kan het gewoon installeren dus? Goed nieuws. Het leek me ook al vreemd dat deze chip het niet zou doen.
Klopt maar je kan nu niet meedoen met bepaalde insider builds als je cpu niet compatible is.

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 22 juli 2024 14:17]

Mijn 3 jaar oude HP laptop geeft met de microsoft tool gewoon aan dat deze Windows 11 ondersteunt.
Die andere tool komt niet verder dan een Smartscreen melding
Als je aangeeft dat het goed is, kom je verder en kun je hem gewoon uitvoeren.
Bedankt voor de tip. ik zal er aan denken in 2022.
** edit ** je bedoelt smartscreen, die optie krijg ik niet

[Reactie gewijzigd door -Colossalman- op 22 juli 2024 14:17]

i7 7700k is een CPU uit 2016, maar er zijn ook CPU's uit 2018 die niet voldoen aan de eisen van Windows 11. Denk dat het % mensen die upgraden van 10 naar 11 daardoor niet heel hoog gaat zijn, aangezien de meeste gebruikers hardware hebben dat ouder is dan 3 jaar en voorlopig niet gaan upgraden.
Daarentegen is wanneer Windows 10 support stopt in 2025 diezelfde cpu zeker al wel weer 7 jaar oud. En gezien de release eind dit jaar is van Windows 11 zal tzt er weinig hardware meer rond dwalen die het niet kan
.....en 7 jaar is toch eigenlijk voor een CPU niet oud? mijn huidige i7 4790K is nu 7 jaar oud, hoop dat ie nog 7 jaar mee gaat :-)

Anders laat Microsoft W11 maar lekker ergens in steken waar het donker is.

edit: in de U.S. zeggen ze, where the sun doesn't shine?

[Reactie gewijzigd door Mr. Freeze op 22 juli 2024 14:17]

Hier ook nog op een i7 4790k draait als een zonnetje op 4.82Ghz op alle cores en ben nog geen spel tegen gekomen wat ik speel dat hij niet trekt. Zie dus geen reden om te upgraden. Dan maar geen windows 11 :)
De 4790k was een prima cpu, maar als je er serieus nog 7 jaar mee wilt doen zit er echt een steekje bij je los denk ik. :9
Ik werk met een i7-3770, een i7-6700 en een r7 3600, allemaal gecombineerd met een 16GB ram en een SSD.
Ik moet zeggen dat ze alle drie even snel aanvoelen en dat daarom mijn i7-3770 ook gerust nog 7 jaar mee kan.

Iedere pc vanaf Intel Sandy Bridge en AMD Bulldozer in combinatie met 8GB ram en een SSD voldoet prima voor 90% van alle dagdaaglijkse computertaken.
Niet iedereen is een gamer of doet aan videobewerking.
Mijn i7 6700 kan zelfs op gaming vlak, met een AMD rx5600xt op 1440p bij een hoop games nog prima mee. Mensen vergeten voor het gemak dat de CPU markt tijdenlang stil heeft gestaan, en dat de vorige generatie consoles het gamelandschap grotendeels bepaald hebben met hun oude hardware. Zelf titels die slechte ports waren naar pc konden vaak prima mee op oudere hardware. De introductie van Ryzen heeft de CPU markt pas weer opgeschud en ik denk dat met de introductie van current gen consoles de gamemarkt ook weer niveautje hoger getild wordt qua benodigde specs.
heb ook die indruk huidige PC's kunnen zowat 2 console generaties mee.
en daar de consoles grofweg per 5 jaar vervangen worden en zelf ook een looptijd van 10 jaar (PS) hebben.
Ja want willen meewerken aan enorme bergen met e-waste is wel een gezonde gedachtengang 8)7 ?

Voor veel mensen voldoet een i5-2500 cpu nog steeds en met name met de huidige chiptekorten zit niet iedereen te wachten om tegen woekerprijzen te gaan upgraden.

Ik denk eerder dat je jezelf achter de oren mag gaan krabben als je het normaal vind om dingen te vervangen die nog makkelijk voldoen puur en alleen omdat het "oud" is.
Ik mocht willen dat mijn huidige werk PC uit 2020 zo capabel was als een 4790. Beknibbelen staat met hoofdletters bij inkoop

Dagelijks werk ik liever op mijn mbp uit 2014 met 4578U dan op de werklaptop

Oud ja, uitgerangeerd, nee
ik draai al 13 jaar een laptop met een i7 9xx serie (eerste i7 serie uit 2018)
zelfs netflix draait er fullscreen nog goed op. ook skyrim draaide er goed op destijds :) (niet nu alle highres mods erop gaan zetten, want dat trekt de dedicated gpu niet XD)

edit oh 11 jaar op een i7 970 (uit 2010), mb...

[Reactie gewijzigd door trenjeska op 22 juli 2024 14:17]

ik heb hier vanalles liggen, verzameld over de tiijd. Een Dell met core2duo 2.2 Ghz , ergens uit 2010, MBP met core i7 4578U op 3.0Ghz, 2014, een core i7 7700HQ (2017) een Core i5-1135G7 (afgelopen maand) en een MBAir M1. De laatste twee zijn werk leasejes, de rest 'afdankertjes, want afgeschreven :?

Zelfs de c2d wordt nog dagelijks gebruikt. Om nou te zeggen dat die i5 nou zo veel sneller is dan de rest? Nee dus. De computer met de minste problemen is op dit moment de MBP uit 2014. Op de MBAir M1 loop ik toch nog wel tegen dingetjes aan, al is dat minimaal vergeleken met het i5 systeem op Windows. De oude i7 doet het nog ronduit goed op Ubuntu 20.04. Uiteindelijke is het niet alleen de processor, maar ook de zut er omheen waarbij stabiliteit belangrijker is dan snelheid.
Hoezo, als je alleen maar het net op gaat beetje mailen en filmpie kijken kan ie nog wel 10 jaar mee.
Dat komt ook omdat de rek er wel uit is met CPU's

Vroegah :P toen was je CPU al oud als hij een week uit was.
Ja wat een tijden he haha... Ik was zelf relatief laat op het feestje (was niet echt aktief in de tijden van 486 etc)..

Maar weet nog wel, dat de sprongen gigantisch groot waren in tijden van de eerste pentiums enzo... Constant werden snelheden met 100% verhoogt in de volgende generatie..

En nu klappen we als er 10% bijkomt in 1-2 jaar :9
ik ben zowat actief van het 28 tijdperk, voorheen comodore 64/128 ;)
Toen was het idd een success als je 5 jaar met 1 PC bleef werken.
nu is 5 jaar peanuts.
Vorige volle PC was 10 jaar oud en kan nu nog redelijk mee als backup pc.
Vorig jaar wel over moeten schakelen van Ryzen1 naar 3 wegens defecte USB die wat heeft doen aanbranden, dus nieuw MB,CPU & mem (voor de zekerheid).
Toen dus een paar weken terug op de oude gewerkt en dat ging nog redelijk, als je je verwachtingen wat bijstelt natuurlijk.
Ik koop altijd laptops van een jaar of 3 oud, omdat je dan voor een €400-€500 een Thinkpad met goede specs (in mijn laatste geval een i5-7200u met nvme ssd, 8GB en upgrademogelijkheden) koopt, tegen een nieuw instapmodel i3 met alles vastgesoldeerd in een wiebelig plastic behuizing met een glimmend k*ttouchscreen.
Wat veel mensen vergeten, is dat het niet de hardware is per se (zo gekocht), maar het volledig nieuw installeren van alles daarna. Dat duurt altijd veel langer dan je denkt: al mijn video-tools, rendering omgeving, disk tools, text editor layout, en een zwik aan programma's waar ik waarschijnlijk weer een nieuwe licentie voor moet gaan kopen). Dat is bij mij niet in een dagje gebeurd.
Wellicht heeft dit dit maken met de cpu lek van intel een tijd geleden?

bijna alles was kwetsbaar, wellicht dat ze die cpu's juist willen weren?
Jawel? i7 7700k ondersteund gewoon TPM 2.0
Lees de sectie onder "voorlopige conclusie" nog maar eens :)
Wat dan nog overblijft is de opmerkelijke lijst met 'supported processors' van AMD en Intel, die cpu's ouder dan de Ryzen 2000-serie of Core 8000-reeks lijkt uit te sluiten. Waarschijnlijk wordt de soep echter lang niet zo heet gegeten als dat hij nu wordt opgediend. Wist je bijvoorbeeld dat de Haswell-processors (Intel Core 4000-serie) niet op de officiële ondersteuningslijst voor de bestaande Windows 10 21H1-update staan? Dat betekent echter niet dat de recentste Windows 10-versie helemaal niet werkt op een Haswell-cpu; hij wordt alleen niet pro-actief aangeboden door Windows Update.
Dat verklaart waarom Windows Update hier maandenlang moeilijk deed, en ik zelf maar die update heb uitgevoerd. Mijn machine met Haswell i7 loopt al jaren als een zonnetje. Jammer dat Windows 11 hem niet gaat worden. Zou niet weten waarom ik verder een nieuw laptop nodig heb.
Zelfde hier, een i7 7700k, en die geen TPM 2.0 ondersteund... dus geen Windows 11... Net zoiets als Vista, waardoor weel veel mensen eerst een nieuwe computer moesten aanschaffen...
Hoezo niet ondersteund? is een i7 7700 dan zo anders? Via PTT ondersteunt die van mij gewoon TPM 2.0
Aangepaste instructieset waardoor bepaalde dingen in hardware gedaan kunnen worden. Bevorderd de veiligheid. MS zal die uit de software uit willen.
De CPU (ook een 7700k hierzo) ondersteunt het wel, maar de TPM zelf is niet te krijgen voor mijn moederbord.

Gelukkig zijn er workarounds. Je kunt een TPM faken in KVM. Een Hackintosh-stijl Windows 11-installatie (minimale Linux + virtual machine + alle PCIe devices passthrough doen) zou minimale impact moeten hebben op performance, dus mocht MS echt hard gaan op die vereiste, dan is het probleem nog te verhelpen voor Tweakers.
Voor mijn gigabyte mobo was er gelukkig we een chipje beschikbaar :)
In de CPU zit een PTT (Platform Trust Technology) en de bios kan daarmee softwarematig een TPM 2.0 'maken'. Je hebt dus helemaal geen extra chip nodig. Ik heb een NUC met een 6700 CPU en heb op die manier ook TPM 2.0.
In de mijne helaas niet, ik heb PTT aangezet maar krijg alleen maar TPM 1.2. Wie weet volgt er een update voor de UEFI, maar ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Okay, apart. Ik heb een oudere generatie CPU dan jij, en heb wel TPM 2.0. Zal mogelijk aan de bios liggen? Probeer idd of er een update van is.
Laatste BIOS-updates komt van 2018-07-17, die draai ik al een tijdje :) Ik geloof dat de processor-TPM standaard alleen 1.2 doet, in elk geval in de zevende generatie. De TPM 2.0 API kan daar misschien naar worden gebackport, maar ik geloof niet dat het standaard beschikbaar is.

Wat trouwens goed zou kunnen is dat je NUC een echte TPM-chip heeft. Veel laptops (zelfs mijn oude van toch wel bijna acht jaar oud) hebben bijvoorbeeld een competente TPM-chip ingebouwd omdat zakelijke mensen er dan Bitlocker mee kunnen gebruiken. Mijn moederbord heeft daar ook een header voor, maar daar moet ik eerst wat op prikken voor ik er iets mee kan.
Mijn NUC (NUC6I7KYK) heeft geen TMP chip.
Maar ik zie wel een TPM 2.0 en de PCHealthCheck app van MS klaagt ook niet over TPM (wel dat de CPU te oud is).
Apart. In elk geval fijn voor jou, en hopelijk ook voor anderen waar dit wel kan.
In mijn ervaring had vista alleen 't probleem dat t veel meer ram vroeg door alle extra bullshit, sinds dien zijn de eisen niet echt anders, al merk je wel dat 4gb ram een beetje krapjes word als je bijv updates begint te draaien tijdens t browsen op n oudere dualcore..
Grootste probleem met vista was dat hele driver model herschreven was. Waardoor veel drivers niet goed werkte omdat die slecht geschreven waren en heleboel oude producten niet geupdate werden.
Daarna werden veel pc's vista ready verkocht met eigenlijk te weinig ram.
De eis van 512MB was dan ook zwaar onderbemeten. Vista draaide pas fatsoenlijk vanaf 2GB.
Het mag wel en zal ook wel werken, maar ondersteuning bij problemen kun je vergeten ;)
Er zijn nog best een tijd tablets en netbooks verkocht met een 64-bit capabele processor, maar 32-bit only UEFI. Voornamelijk goedkope ('Chinese') merken met Android en soms ook met Windows. Die zullen ook geen Windows 11 kunnen draaien.
Tja, tegen dat Windows 10 niet meer ondersteund wordt, zijn die apparaatjes toch al zo goed als afgeschreven. :)
Hoch. Dat durf ik tegen spreken.
Mijn 4790k zal binnen 5 jaar geen gaming pc meer zijn.
Maar voor bv surfen en wat office zou die nog meer dan genoeg moeten zijn met zijn 8 threads en 32GB ram :)
Enkel en alleen omdat ik geen tpm 2.0 heb mag mijn pc geen windows 11 terwijl die dat perfect kan draaien.
Jouw processor zal niet stuklopen op TPM2.0, jouw processor is inmiddels te oud bevonden om onder support te vallen. Of dit een harde eis gaat worden is nog niet helemaal duidelijk, maar het zou kunnen zijn dat bepaalde features niet hardware matig worden ondersteund door de eerst Ryzen processoren en Intel t/m de 8e generatie. Mogelijk dat Microsoft de workaround middels software heeft gestaakt en nu vereisd dat het in de hardware is verwerkt.

Wat TPM2.0 betreft er zijn genoeg moederborden waar dat als nog op geplaatst kan worden... maar zoals gezegd, zou ik eerst kijken of de processor uberhaubt gaat werken. Gaat hier dus niet om rauwe performance.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 22 juli 2024 14:17]

op z97 wordt tpm 2.0 niet ondersteund. Enkel 1.2 mits je het geluk hebt een chip te vinden.
Waar staat die info?
Bij uw moederbord fabrikant.
De meeste hebben pas volle ondersteuning vanaf intel 3xx chipset.
Voor z97 bestaan er enkel tpm1.2 chips atm. Misschien komt daar verandering in met de eis van ms?
Maar ik verwacht dat ze liever moederborden verkopen ipv een tpm module.
Jouw gaming pc met 4790K is dan ook geen Chinese tablet/netbook met 32 bits UEFI dus wat spreek je dan eigenlijk tegen?
Oh eens hoor, mijn punt was meer dat je wel nieuwere CPUs gaat zien dan de genoemde Atom N280 waarop het feest niet door gaat. :)
De recentste processor die geen 64bit ondersteunt, is voor zover wij konden nagaan de Intel Atom N280 uit 2009.
Wij hebben hier nog wat intel compute sticks uit 2015 liggen; ook atom 32bit. Kon normaal upgraden naar windows 10… maar intussen met geen stokicken op te krijgen.
Anoniem: 454358 4 oktober 2021 22:39
Hoezo staat dit nu ineens weer op de FP? Volgens p0st in 'reviews: Upgraden naar Windows 11? - Alles over installeren en compa... is dit een artikel van 28 juni
Had het een plus artikel moeten zijn oid?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 454358 op 22 juli 2024 14:17]

Zoals in het artikel staat vermeld:
Een eerdere versie van dit artikel verscheen in juni 2021. We hebben deze gids met alle informatie over het installeren van Windows 11 volledig bijgewerkt voor de officiële release op 5 oktober en opnieuw gepubliceerd.
Klopt, maar het is hoogst vervelend voor wat betreft de reacties onder het artikel. Ik ben niet geinteresseerd in reacties uit juni, want die kunnen ondertussen al achterhaald zijn, maar nu is het dus zeer moeilijk om reacties van deze week te zien.
Ja, same here ...
Diverse reacties gelezen, met het idee "wtf, waarmaak je je druk om'
Na de 4e of 5e pas 'door hebben' dat het eind juni betrof ...
Ik ben op zoek gegaan naar een TPM 2.0 module (14-1 pin) met LPC interface voor mijn Asus moederbord.
In eerste instantie waren ze nergens op voorraad. Gisteren waren er een aantal beschikbaar bij MaxICT, echter niet voor de normale prijs van EUR 15 maar voor ca. EUR 30. Ik heb er 1 besteld en binnen een paar uur waren ze al uitverkocht.
Op deze manier gaan leveranciers die de modules nog op vooraad hebben hier gebruik van maken.
Daarnaast vraag ik me af of moederbord fabrikanten er wel rekening mee houden dat ze extra modules moeten produceren.

[Reactie gewijzigd door zalazar op 22 juli 2024 14:17]

Maar waarom bestel je die nu ook onmiddelijk en wacht je niet gewoon een paar maanden? De release van Windows 11 is nog een half jaar verwijderd.
Anoniem: 454358 @zalazar28 juni 2021 22:02
Moederbord fabrikanten gaan natuurlijk liever nieuwe mobos verkopen dan een module van 5 euro.
werkt de firmware-variant dan niet?
Ik kan AMD fTPM inderdaad in het BIOS aanzetten (AMD Ryzen 7 1700X).
Maar ik heb liever een losse module vanwegde de nadelen zoals hier vermeld.
nieuws: Windows 11 vereist geen TPM 2.0 - update
Ik zou in eerste instantie met deze processor niet te veel geld gaan uitgeven voor alternatieve oplossingen. Als blijkt dat de CPU support lijst een harde eis gaat worden, dan gaat Windows 11 sowieso niet met deze processor werken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.