Microsoft voegt slechts enkele oudere cpu's aan Windows 11-systeemeisen toe

Microsoft voegt na heroverwegingen alleen processoren uit de Core X- en Xeon W-series toe aan de minimale systeemeisen voor Windows 11. Oudere AMD Ryzen-cpu's blijven uitgesloten. Alle andere huidige systeemeisen blijven hetzelfde.

Microsoft concludeert dat de initiële systeemeisen juist waren, op de bovenstaande cpu's na. Een enkele uitzondering is de Intel Core 7820HQ, die in systemen met vooraf geïnstalleerde DCH-drivers nog in aanmerking komt. Microsoft noemt de Surface Studio 2 als voorbeeld. Alle andere systeemeisen blijven hetzelfde; voor Windows 11 is een ondersteunde 64bit-processor nodig, met daarnaast 4GB werkgeheugen, 64GB opslagruimte, een grafische kaart met DirectX 12-ondersteuning, UEFI met Secure Boot en TPM 2.0.

Volgens Microsoft hadden geteste systemen die niet aan de systeemeisen voldeden tot 52 procent meer kernelmode-crashes. Direct daarna vermeldt het bedrijf dat pc's die wel aan de systeemeisen voldoen in 99,8 procent van de gevallen geen crashes ervaren. Dat zou betekenen dat ogenschijnlijk inadequate systemen toch in bijna 99,7 procent van alle gevallen geen crashes ervaren. Hoewel Microsoft het niet aanraadt, kunnen gebruikers door middel van een iso-bestand toch handmatig naar Windows 11-upgraden.

Afgezien van performancegerelateerde problemen benadrukt Microsoft overigens dat veel van de vereisten gericht zijn op de veiligheid van de gebruiker. De trusted platform module 2.0 zou bijvoorbeeld essentieel zijn vanwege de verbeterde beveiligingseigenschappen ten opzichte van versie 1.2.

Tot slot brengt Microsoft de vernieuwde versie van de PC Health Check App via het Windows Insiders-programma uit. De Windows-tool werd eind juni offline gehaald omdat de app foutieve informatie over de toekomstige compatibiliteit met Windows 11 aan gebruikers gaf. De vernieuwde app moet de gebruiker niet alleen de juiste informatie geven, maar ook aangeven wat er al dan niet nodig is om straks wel naar Windows 11 te kunnen upgraden.

Windows PC Health Check App

Door Yannick Spinner

Redacteur

27-08-2021 • 21:26

322

Reacties (322)

322
311
122
4
0
142
Wijzig sortering
Op de lijst "Windows 11 supported AMD processors" staan Zen 1 processoren zoals de AMD Athlon™ Silver 3050U:
https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors

De AMD Athlon™ Silver 3050U heeft een Picasso core wat een Zen1+ core is. Deze CPU wordt echter gebakken op 14nm wat dan weer typisch Zen 1 is :?
https://www.amd.com/en/products/apu/amd-athlon-silver-3050u

Nu komt het: Microsoft gaat er prat op dat ze minimaal 8th Gen Intel en AMD Zen 2 willen hebben voor Windows 11:
https://blogs.windows.com...imum-system-requirements/

Dit omdat 8th Gen Intel en AMD Zen 2 processoren hardware ondersteuning voor Virtualization-Based Security (VBS) hebben. Dit geeft 40% meer performance tov de softwarematige implementatie die nu in Windows 10 wordt ingezet voor oudere processoren:
http://borec.ch/the-poten...act-of-device-guard-hvci/

Maar Microsoft's hele verhaal gaat mank omdat ze ook de AMD Athlon™ Silver 3050U met Zen 1 core ondersteunen in Windows 11. Microsoft moet voor deze CPU hun software implementatie inzetten in Windows 11.

Ik snap wel dat Microsoft deze CPU wil ondersteunen want deze processor kwam uit in 2020. Maar het hele verhaal dat ze perse een moderne CPU moeten hebben voor Windows 11 is hiermee onderuit gehaald.
Het is toch duidelijk: tijdens de pandemie heeft men enorm veel hardware verkocht, nu dat dit dreigt stil te vallen doet Microsoft een een-tweetje met de fabrikanten van hardware om diegenen met oudere apparatuur op termijn nieuw te laten aanschaffen.
Maak me er niet druk om, tegen dat de ondersteuning van Windows 10 stopt is mijn pc alweer acht jaar oud dus tegen dan heb ik er geen bezwaar meer tegen.
Windows 10 krijgt maar liefst minimaal 4 jaar ondersteuning (wie weet wordt dit nog weer uitgesteld). Het is niet alsof dit ineens iedereen dwingt tot een hardware upgrade.
minimaal 8th Gen Intel
En ik heb vorige week pas mijn 4th gen Intel de deur uit gedaan, terwijl deze meer dan prima mee kon gaan voor non-gaming gebruik nog. Menig gebruiker heeft er meer dan genoeg aan.
Vorig jaar mijn third gen ingewisseld. Draaide eigenlijk nog al mijn games perfect.
Anno 1800 is cpu-heavy, dat was voor het eerst dat ik tegen problemen aanliep.
Ik heb nog een PC staan met een 1e generatie i7 waarop ik nog prima kan gamen :-) Dus tja.
Misschien ook wel een wat milieu onvriendelijk standpunt van hun om zoveel goede hardware af te waarderen, die voor veel mensen nog een hele tijd mee kan.

Bij Windows 10 heeft MS er flink achteraan gezeten om zo snel en zo veel mogelijk gebruikers over te halen om te upgraden. Lijkt me dat ze dat bij W11 ook wel graag zien gebeuren maar dat zou met deze systeemeisen wel eens flink kunnen tegenvallen.
Je kunt nog best een aantal jaar Windows 10 blijven gebruiken. Dezeo ndersteuning stopt niet direct met de komst van Windows 11.
Windows 10 Home, Pro, Enterprise en Education End of Life 14 october 2025
Dat is dus nog 4 jaar. Aan gezien mijn oudere laptop van 5 jaar oud net niet in de compatible groep valt hoef ik me de komende 4 jaar alsnog geen zorgen te maken.
omdat u ziet dat het 4 jaar is door mijn reactie krijgt u +1 8)7
Misschien is MS weer op zoek naar de oude "link" tussen een hardware- en software--upgrade.
Ik snap waarom ze het doen: als de klant nieuwe hardware koopt, dan koopt de fabrikant daarvan een nieuwe licentie.
Als ik Windows 11 op een bestaand apparaat zet krijgt Microsoft niks.
Maar de hardware kan natuurlijk ook gewoon nog mee. Windows 10 21H2 zal mogelijks de laatste release zijn van Win10, maar zal nog heel wat jaren beveiligingsupdates krijgen.

Bij Win10 was het ook vooral omdat vele mensen nog op Win7 zat dat op het moment van release al in de extended support fase zat. MS zag daar een nieuw XP verhaal opduiken waarbij mensen gingen blijven vasthouden aan een oud OS dat geen ondersteuning meer kreeg en daardoor onveilig was.
7th ook inmiddels
Alleen heel specifiek de Intel® Core™ i7-7820HQ Processor gaat Microsoft ondersteunen:
...we have expanded the list of compatible 64-bit processors to include the following:
  • Intel® Core™ X-series, Xeon® W-series
  • Intel® Core™ 7820HQ (only select devices that shipped with modern drivers based on Declarative, Componentized, Hardware Support Apps (DCH) design principles, including Surface Studio 2))
en laat ik nu net een Dell Precision 5520 hebben! _/-\o_
Mijn Precision 5510 valt buiten de boot. Heb al een nieuwe, maar deze laptop zou nog een prima tweede leven kunnen hebben. 32GB RAM, 1TB SSD en Xeon is nog vaak sneller dan menig nieuwe mid-range laptop. Jammer dat die niet naar W11 kan. Hopelijk blijft W10 nog lang ondersteund.
Nope, mijn i7700 wordt nog steeds niet ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Arjantje72 op 23 juli 2024 03:10]

Ik denk dat van alle 7th gen i7 de 7700 de meestverkochte is. Dat was in 2017 een populaire CPU in laptops.

4 jaar oude laptop die niet kan upgraden naar laatste versie van Windows.

Ik heb destijds geprobeerd te kijken naar hardware waarvan ik wist dat deze goede Linux ondersteuning had. De Dell XPS had toen een Ubuntu versie leverbaar dus je weet dat het met hardware drivers goed zit.

Een mooi moment om de stap te maken naar Linux. Toevallig net een nieuwe update ElementaryOS uit.
Mja Linux heeft niet echt mijn interesse, ik game graag :)
Zo dat is inderdaad interessant.
Linux heb ik de laatste keer zo'n 10 jaar geleden geprobeerd en alles was lastig , alleen het booten koste al veel moeite.
Maar nu ik dit lees wordt ik wel enthousiast, bedankt :)
ISO downloaden, op een USB knallen en gaan. Ik heb Fedora hier binnen 10 minuten geïnstalleerd.

[Reactie gewijzigd door sfranken op 23 juli 2024 03:10]

Mits de BIOS usb boot ondersteund. Ik heb laatst een 10 jaar oude laptop een tweede leven gegeven. Met een ubuntu usb stick erin geen POST.

Dan heb je 2 opties. Brand het op een dvd of zet het op de interne schijf en installeer via usb-sata dock op de nieuwe ssd (had geen dvd's meer, hdd werkte nog net voldoende voor installatie (bad sectors))
Ik heb ik de afgelopen 12 jaar geen machines meer gehad die geen booten van USB ondersteunden. Maar goed, wat jij al zegt: vanaf een dvdtje of cd werkt ook
Dan ga ik daar zeker een keer serieus naar kijken en booten kan ik makkelijk van USB :)
gelukkig heb ik een gen 9 processor van intel.Met de eis dat men minim aal 4 gbg intern geheugen moet hebben voldoe ik ook aan, maar ik heb maar een onboard videokaart van intel zal windows 11 deze ook accepteren?
Het mag verwarrend lijken, maar uiteindelijk zijn de APUs zeker niet een op een kopieen met een GPU eraangeplakt ookal lijkt dat voor de meeste consumenten. Helaas heeft AMD geen Ark, maar het zou zomaar kunnen dat AMD bij de APUs features heeft toegevoegd in de redesign. Het moge opvallen dat ook de 3200G (ook een Zen+ ontwerp) ook ondersteund worden. En ook een hele reeks OEM Zen+ CPUs worden ondersteund. De kans is groot dat ze de nodige features vanaf het begin in APUs (die toch voor het overgrote deel in OEM systemen terecht kommen en nauwelijks in DIY systemen) en OEM CPUs geimplementeerd hebben.
Belachelijk dat Intel processoren uit 2017 (en een enkeling uit 2016) wel gewoon ondersteund worden maar je voor AMD minstens de Ryzens uit mid tot eind 2018 moet hebben geloof ik. WIntel nog steeds in vol gallop dus..
Het probleem zit hem niet zozeer in TPM2.0 maar ook in de gebruikte encryptie: Ryzen 2nd gen en Intel 8th gen (en 7th gen workstation) hebben wat meer hardware fixes voor spectre zaken, en hardware accellerated encryptie/decryptie ondersteuning gekregen, waardoor sommige specifieke taken die voor veiligheid nodig zijn juist 8-9x sneller gaan, zoals AES. Het is goed dat Windows veiliger wordt gemaakt, en voor wie het niet kan draaien, is er nog tot en met 2025 ondersteuning op Win10. Zo kunnen die nog steeds een snel, stabiel systeem houden.
AES-versnelling is beschikbaar in Intel processors sinds Westmere, 12 jaar geleden, en AMD sinds Bulldozer, 10 jaar geleden. Veel meer dan de 4-5 jaar die Microsoft hanteert.

Spectre fixes zijn ook onzin, want AMD Zen+ heeft net zoveel Spectre fixes als Zen (namelijk geen), en alleen Zen+ wordt ondersteund. Microsoft moet nog steeds volle Spectre mitigaties hebben voor de 7e en 8e gen Intel processors en Zen+ lijn.

Er zijn allemaal claims dat Microsoft nieuwe cpu-architecturen nodig zou hebben, maar de lijst die ze publiceren heeft helemaal geen samenhangende eigenschappen.
Nieuwe hardware, dat zijn nieuwe licenties die Microsoft kan verkopen.
Nou nog wat applicaties sponsoren die "beter werken met Windows 11" en we kunnen ween miljoenen tonnen computerschroot (en bijbehorende milieuvervuiling voor het maken van de nieuwe computers) verwachten.
Lang leve het kapitalisme.
Beste mensen, operating systems zijn wel een beetje "af" nu. En wat er niet "af" aan is dat zijn bugs, ofwel fabricagefouten. En om een fabricagefout op te lossen laat je de klant niet een tweede keer betalen voor hetzelfde product.
Jawel, want dat noem je een ‘nieuwe versie’ die natuurlijke hogere minimale eisen aan je hardware stelt.

Planned Obsolesence op zijn best!!
Wat mij betreft was W2k al af. XP een achteruitgang. W7 was dan nog bruikbaar. "Pre-installed" W8 liep bij setup op een nieuwe laptop, om te proberen, al onherstelbaar vast. Echt kwaliteit. 8)7 Toen dus geswitcht naar Linux. Nog steeds op Linux, dat werkt wel, en snel zonder langdurige updates die op de meest ongewenste momenten voor uren je pc blokkeren. En Linux heeft wel een UI die je naar wens kunt kiezen / instellen.
Nu snap ik er niks meer van. De ene keer lees ik dat AMD niet getroffen was door Spectre e.d. omdat hun architectuur volgens velen zo perfect is opgebouwd, i.t.t. Intel, en de andere keer zijn ze ineens wél weer getroffen. Hoe zit het nu precies?
Zowel processoren van AMD als van Intel zijn vatbaar voor Spectre. Spectre is echter een hele familie van aanverwante kwetsbaarheden waarvan sommigen specifiek op Intel CPU's van toepassing zijn en anderen op die van AMD.

Meltdown is een andere kwetsbaarheid waarvan volgens mij inmiddels ook meerdere varianten zijn. Deze zijn alleen van toepassing op Intel CPU's, die van AMD lijken hier vooralsnog niet vatbaar voor te zijn.
Op sommige systemen is die acceleratie goed te merken. Ik zat laatst bijvoorbeeld wat bitlocker tests te doen voor een project en pakte voor de gein even een oud Ivy Bridge model erbij die bij de klant in bepaalde gevallen nog in gebruik bij specifieke hardware (hebben nog een hardware com-poort) en dan merk je echt het verschil. Na bitlocker uitrol doet die machine er +-7-8 minuten over om te booten. Terwijl een recenter model er slechts een paar seconden over doet.
Ik gebruik bitlocker al sinds de windows 7 tijd en ook op oude hardware merkte je daar geen verschil in qua booten dus als bij jou 7-8 min duurt is er iets niet goed.
Welke encryptie methode dwing je af? Op deze oudere laptop is de encryptie methode die destijds in Windows 7 de standaard was (AES-128) inderdaad ook gewoon snel met weinig impact.

Echter is dat al jaren de standaard niet meer, en wordt d.m.v. policies bij deze klant XTS-AES256 afgedwongen en dan merk je deze impact wel, in ieder geval op dit systeem.

Het is ook heet makkelijk te reproduceren. Zet je bitlocker aan, de machine is langzaam. Zet bitlocker weer uit, machine is weer snel.
Ik gebruik een Ivy-bridge en merk hier helemaal niets van... misschien is handig om meer informatie te geven.
Anoniem: 467952 @Dennism27 augustus 2021 23:41
Beide systemen met SSD opslag? :o
Zeker, al is de Ivy Bridge laptop (een oudere HP, uit mijn hoofd een Probook) wel voorzien van een sata SSD, terwijl het recente model een NVME SSD heeft.

Maar het verschil zit hem vooral in de oudere laptop, bitlocker disabled start die gewoon in 20-30 seconden op met de sata SSD. Ze, zet je bitlocker aan, gaat het zoals gezegd naar 7-8 min.
Denk eerder dat er iets anders mis is met dat systeem. Heb oudere CPU's gehad (o.a. sandy bridge) met bitlocker, en dat draaide als een zonnetje.
Zie ook deze reactie: Dennism in 'nieuws: Microsoft voegt slechts enkele oudere cpu's aan Windows 1...

Het verschil zit hem in de gekozen encryptie methode in de bitlocker policy's.
Dit is ook helemaal niet waar.
Blijft vreemd hoor.
Ik heb een Ivy Bridge HP laptop met SSD en die boot in minder dan 10s (inclusief ik die ondertussen het paswoord intik).
Welke cpu is het?
Jij draait draait ook bitlocker met XTS-AES256 als encryption algoritme? Doe je dat namelijk niet, dat zal je daar inderdaad geen last van hebben verwacht ik. Zodra ik op deze machine bitlocker uitschakel of bijvoorbeeld AES-128 gebruik, wat o.a. bij Windows 7 standaard was, dan boot de machine ook weer lekker snel.

Het lijkt er dus puur in te zitten wanneer je zwaardere encryptie algoritmes gaat gebruiken op deze cpu's dat ze een relatief grote performance hit hebben t.o.v. meer recente cpu's, iets wat Umbrah aangeeft en waar ik op reageer dat ik dit ook tegen kom.

Sku is een: https://ark.intel.com/con...-up-to-3-20-ghz-rpga.html

In een HP Probook in dit geval.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 03:10]

Windows 7 was bitlocker niet standaard.

Ik draai XTS-AES256 of hoger op een 3630QM i7 en het is niet trager.
Ik neem aan dat je aan het trollen ben?
Vreemd dan dat ik het 100% kan reproduceren op meerdere dezelfde laptops (HP Probook) van die klant.
Bitlocker uit, laptop start op in enkele seconden, apply de bitlocker policy via sccm met XTS-AES256 opstarten duurt ineens heel lang, apply dezefde bitlocker policy maar dan met AES-128 en de laptop is ook weer gewoon snel. Probleem met de eerste laptop was uiteraard ook het eerste waar ik aan dacht, echter tests laten zien dat het alleen optreed met specifiek XTS-AES256 als gebruikte cipher in de bitlocker policy.

Verder zeg ik ook niet dat Bitlocker in Windows 7 standaard is, ik zeg dat wanneer je in Windows 7 (o.a. Enterprise) bitlocker aanzet dat deze in Windows 7 standaard kiest voor AES-128 als cipher, wat het op dit moment niet meer is in nieuwere windows versie's.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 03:10]

Duidelijk, dan missen we details, opstarten gaat bij mij snel, zoals altijd. onder de 30 seconde.
Hyper-V gebruik is langzaam (Misschien dat het daarmee te maken heeft)

Er zijn nog een aantal dingen, maar die wil ik niet zomaar in het publiek bespreken. (Had niet verwacht dat een HP Probook hier last van zou hebben omdat... maar ik weet ook niet welke HP Probook het is.)
Hyper-V wordt niet gebruikt, en bij de relatie gaat het opgelost worden met een aparte bitlocker policy in sccm die alleen actief gaat zijn voor die laptops.

Exacte type heb ik zo niet, zo in het weekend. Maar het is echt een super standaard Probook voor die tijd, i5je, 4GB ram, standaard 15" model, standard HDD vervangen voor een SSD.
Ligt eraan welke I5, sommige ondersteunen geen AES. Ligt ook aan het type SSD en Windows versie.
Soms staat het uit in de BIOS. Als je AES-NI door de SSD laat uitvoeren, dan zou ik het weer terug zetten zodat de processor het doet.
Ik moet wel zeggen dat mijn laptop ook een i7 heeft (zoals Animalcommencal), misschien hebben de extra cores meer invloed bij het opstarten dan ik dacht.
Probleem is MBEC support volgens ArsTechnica
Dit lijkt alleen officiële support te zijn, installeren op bijv. Ryzen 1000 serie cpu's lijkt wel gewoon te kunnen.

Als je officiele Ryzen support wil hebben moet je inderdaad een Ryzen 2000 series of hoger hebben.

Volgens het artikel heeft MS dit trouwens samen met AMD bepaald, ik zou er dus niet direct Intel bijhalen. Als er iets aan de hand is lijkt het eerder te zijn dat AMD de support niet wil bieden in samenspraak met MS.

Dit zegt MS immers:
After carefully analyzing the first generation of AMD Zen processors in partnership with AMD, together we concluded that there are no additions to the supported CPU list.
Daarnaast worden de Intel 7000 serie desktop cpu's welke vrijwel tegelijk uitgekomen zijn met AMD's Ryzen 1000 serie cpu's ook niet supported. Zie ook: https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors

Dus dat argument zie ik ook niet direct. Zowel AMD's als Intels desktop Sku's uit 2017 lijken niet supported te zijn en de meeste mobile varianten ook niet.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 03:10]

Precies. Microsoft zal wel een garantie op Spectre en Meltdown achtige microcode fixes willen tijdens de 5 jaar normale ondersteuning van Windows 11. En AMD wil niet zoveel extra werk er bij. Maar dan wel een beetje onhandig dat niemand van Intel, AMD, of Microsoft daar dan over praat.
ik heb nog een goede gamelaptop van 11 jaar oud ,waarbij de videokaart sneller/vergelijkbaar is dan de intel Iris met een pentium processor en draait windows 10 perfect. De kids hebben ook gamelaptops en de jongste is 3-4 jaar oud dus die zou dan nog 11 kunnen installeren. Bijzonder en snap het wel qua beveiligde os ,maar tijd zal het leren.
Kinder van 3-4 jaar geeft je toch nog geen gamelaptop. tshhh..
die jongeste laptop is 3-4 jaar oud. De kids zijn al tieners :) De zin is inderdaad een beetje gek
Core i7-7700k, Release date Jan 2017. Werkt uitstekent. Niet ondersteund.
Ik heb hetzelfde een laptop met 7700HQ, 32 Gb ram, 1060, TPM 2.0 module, de beta werkt perfect maar hij wordt niet ondersteund .. dat wordt Linux gebruiken. Ik hoop eigenlijk dat Microsoft hiermee het startschot geeft om Windows ten einde te brengen. Die monopoly positie die ze nu hebben is niet goed.
Welke monopolie positie?
Je geeft zelf al aan dat er alternatieven zijn.
Als 99% van alle desktops en laptops binnen bedrijven op Windows draait, noem ik dit wel een monopolie. En daar is ook de crux: bedrijfshardware heeft een afschrijvingstijd van gemiddeld 5 jaar. Zo lang de zakelijke markt niet overstapt, gaat alleen een deel van de techconsumenten over op Linux of MacOS, en een deel van de welvarendere consumenten over op MacOS.
En ChromeOS? Mensen zitten niet te wachten op Android op hun laptop.

Ik hoop eerlijk gezegd ook dat dit heel wat meer stof doet opwaaien, want zonder de machtspositie die Microsoft nu eenmaal heeft met Windows hadden consumenten dit echt niet gepikt. Welke andere softwareontwikkelaar komt met nieuwe software en zegt: onze software is alleen geschikt voor high end systemen, maar we hebben wel een marktaandeel van meer dan 95%. "Onze nieuwe software is uitgebracht zodat je het pas in 2025 gaat gebruiken"?
Wat bedrijven doen heb je als consument niks mee te maken. Prima dat die Windows draaien op werkelijk alles maar je kunt thuis nog steeds prima MacOs, Linux of Chrome OS gebruiken als je dat liever hebt.
De hele reden dat je nu Windows draait op een x86 machine komt door het bedrijfsleven en de introductie van de IBM pc. Thuis hadden mensen msx, c64, Atari, amiga etc. But nobody got fired for choosing IBM dus bedrijven kozen pc en ook al was de xt een lachertje vergeleken met wat mensen thuis hadden werd je gedwongen ook een pc te kopen. Dus de gedachte dat wat bedrijven doen is hun probleem snap ik niet.
Vroeger was alles incompatibel, nu niet meer. Veel mensen gebruiken thuis niets meer dan Chrome en misschien MS Office. Wat voor cpu en wat voor is je thuis gebruik maakt dus weinig meer uit.
Je knoopt wat aan elkaar om een punt te maken.

Ik hoop dat de markt blijft zoals deze is, er is niets mis mee zolang MS geen(niet weer) misbruik maakt van zijn positie.
Een monopolie is namelijk niet per definitie slecht.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 03:10]

Het blijft behoorlijk steken dat een monopolist kan besluiten dat een laptop van ruim 1700 Euro van een paar jaar oud ineena technisch inferieur is aan een low end Pentium processor die een jaar later is uitgebracht.

En het punt van het woordgebruik monopolist is in deze niet dat je geen Linux kan installeren, maar je deze situatie in een omgeving met gezonde concurrentie lang niet zo snel tegen zou komen. Met een marktverdeling 40% 30% 30% denkt een bedrijf er wel tien keer over na voordat het besluit een dergelijke hautaine houding aan te nemen tegen haar klanten. Ik heb, citation needed, geen aantoonbaar beter kwalitatief verschil gezien tussen een i7 7700 en een Pentium Gold waar de Pentium beter presteert.

Kijk ook naar recente Proxylogon en Printnightmare exploits, die zijn maanden geleden, in 2020 gemeld bij Microsoft. Ondanks dat ze €130 miljard cash opzij hebben liggen (ligt op de plank, niet vast aan investeringen), konden ze geen resources vrijmaken om die zero days te patchen. pas toen er misbruik van werd gemaakt werd ineens een spoedpatch uitgerold. Dit is gewoon minachting jegens hun klanten.

Als klant/eindgebruiker vind ik me met een dure laptop die om mij niet duidelijke redenen niet ondersteund wordt behoorlijk in de kou gezet. Ik mag een cIean install doen en een good Guy Microsoft bedanken die over zijn hart strijkt en me toch hun software nu al laat installeren ondanks dat dat eigenlijk niet de bedoeling is. In een concurrerende markt had ik denk ik niet voor dit dilemma gestaan. En had ook niemand geroepen dat je de update pas over 4 jaar moest installeren. Dat is namelijk niet wat consumenten niet willen horen. Dat het bedrijf ervoor gekozen heeft je hardware niet te willen supporten. Zie ook Reddit over de compatibiliteit die Kaby Lake heeft met MBEC. Ook heeft de i7 7700 nog recent een DCH driver update gehad. Een bedrijf dat zich zorgen maakt om klanten te verliezen maakt dit soort keuzes gewoon niet. Een monopolist heeft daarvoor niks te vrezen
Overstappen naar Mac. Daar wordt je dure hardware nog wel voor vele lange jaren ondersteund.
Het is even afwachten. Nu zijn er bijvoorbeeld bewerkte Windows 11 versies op Usenet te krijgen die je ook gewoon op een oude computer kan zetten. Op een gegeven moment krijg je de officiele Windows 11 versie. Dan ga je ook nog bewerkte versies krijgen voor ouder computers. De vraag is in hoeverre dat nog te manipuleren valt.
Hoeveel mensen ken jij die Linux of macos hebben draaien op hun computer? Op dit moment draait 72% van de wereld op Windows. Hierdoor hebben zij een monopolie positie.
En wat is er dan mis met de monopolypositie.
Als ze deze niet uitbuiten, maakt het toch niets uit?
Je kan toch op Windows 10 blijven ?
Ik kan op Windows 10 blijven, maar het is onzin dat mijn laptop geen windows 11 ondersteund. Enkele en alleen omdat de processor 1 generatie te "oud" is. Dit gaat zoveel ewast veroorzaken. Daarbij hebben veel mensen geen geld om een nieuwe computer te kopen maar die gebruiken een oudere. De enige reden waarom Microsoft dit doet is omdat ze willen dat je een nieuwe pc koopt.
Je moet even goed lezen.
Dit is gedaan in samenspraak met zowel Intel alsook AMD.
Zij nemen de beslissing dus samen.

En ja, soms komt het voor dat iets niet meer werkt door een SoC die 1 generatie te oud is.
Wat is je punt nu? Dat ze de beslissing samen nemen betekent nog steeds dat dit een enorme berg e-waste oplevert , tegen een belofte van meer veiligheid wat gezien de track record van Microsoft een wassen neus is. Wat boeit het dat Intel en AMD hebben gezegd: ja, dit is een goed idee? Hun enige doel is nieuwe cpu's verkopen.
Als je nu eerst eens lees waar ik op reageer.
Dan snap je mijn punt in de juiste context.

Dan kun jij in diezelfde context reageren.
Zou je goed staan.
De hamvraag is: snap je het zelf wel? Holle verwijzingen naar iets dat je al gezegd hebt doen me vermoeden dat je nog wat moeite hebt om tot de kern door te dringen.

Als in 2025 een paar honderd miljoen computers geen updates meer krijgen en er geen Windows meer voor te koop is, is dat ethisch gezien niet onverantwoord vind je? Het is NIET zoals XP waar een hoop oudjes Windows 7 moest kopen. Nu moet ook de computer zelf ook aan geloven ook al is er niks mis mee.
Ik verwijs gewoon naar het artikel.

Maar om je goed te laten voelen geef ik je helemaal gelijk.
Ik zit totaal fout.

Ik hoop dat je nu lekker slaapt.
Welterusten.
Jouw arrogantie druipt er af, om te kotsen!
Hier ga ik echt wakker van liggen.

Vervelend dat jij je niet lekker voelt dat je moet kotsen.
Beterschap.
Dat wil Microsoft niet persé, maar de OEM’s des te meer.
Microsoft is ook een OEM. Een deel van hun Surface-hardware wordt ook niet meer ondersteund.
Maar van de gene die nu wel toegevoegd worden is het maar een enkel model.. net toevallig de gene die wel wordt gebruikt in een surface device ..
+1 , ik heb geen enkele reden om de 6600K in me desktop te vervangen.. alles werkt naar behoren.. sneller hoeft ook niet van mij... maar dan moet het straks toch... incl mobo omdat het om windows niet meer kan, tis ook niet zo dat die cpu super oud is... gewoon zonde verder.. anders had ik er nog 5 jaar mee gedaan.
Als je software ontwikkelt, zal je toch een W11 machine moeten hebben om op te testen.
Als een klant op W11 een probleem heeft met je SW kan je moeilijk zeggen, sorry ik kan het niet testen want wij hebben hier geen W11.
Dus, ook al voldoet je PC uit 2017 nog prima, dan wordt je toch gedwongen te upgraden.
Chrome was al lang en breed de populairste webbrowser, maar genoeg bedrijven die zeiden “we hebben hier geen Chrome, dus we kunnen dat niet uittesten”. Nu is dat wel wat aan het veranderen, maar toch.
Ik bedoel maar te zeggen dat het niet zo is dat bedrijven altijd met trends meegaan. Dus in dit geval kunnen ze prima zeggen “we hebben geen W11”.
Als jij je software niet adverteert als compatible met Windows 11 kan je dat prima aangeven richting je klanten, of het handig is, is natuurlijk een 2de, het kan je immers klanten kosten.

Daarnaast ken ik eigenlijk weinig / geen dev's meer die voor ieder OS nog een eigen machine hebben, dat gaat tegenwoordig allemaal met VM's en wat je nodig gaat hebben om Windows 11 in VM te draaien lijkt nog niet bekend, ik heb iig voor vSphere nog maar weinig gezien.
Tot 2025 Windows 10 daarna is het niet meer veilig om ermee op internet te gaan. Een beetje goede laptop gaat 20 jaar en langer mee (als je vervangende onderdelen hebt). Mijn oude laptops werken prima en zijn snel genoeg. Er is echt geen reden om dat in 2025 bij de vuilnis zetten.

Wat nu gebeurd is bangmakerij zodat mensen een nieuwe computer kopen..angst is een goede motivator. Er zullen ook zeker wel bewerkte versies van Windows 11 komen die je op oudere computers kunt zetten. De vraag is alleen in hoeverre WIndows 11 te manipuleren valt.

Het blijft een raar verhaal. Met Windows 10 wilde Microsoft iedereen binnenhalen. Nu met Windows 11 gaan millioenen computergebruikers buiten de boot vallen.
Ik ben met de komst van Windows 10 al afgestapt van Windows. Deze ‘11’ zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken. (En ik zal het niet missen ook, haha)

Toch ook wel weer benieuwd wanneer Windows 12 ooit zal verschijnen. Ik dacht dat het met 10 zou stoppen en het hele veld op dezelfde versie zou komen en blijven. Nu differentiëren ze toch weer de markt, en duwen gebruikers naar nieuwe hardware middels hun minimale systeemeisen.

Zit hier wellicht een dealtje achter met de hardware sector? Of is het een eerste stap om toekomstige hardware ‘Windows only’ te krijgen?

Verder dacht ik ook dat Microsoft meer richting ‘Windows as a service’ wilde bewegen. Ik zie alleen nog niet hoe dit OS dan in die strategie past.

Aan de andere kant, kijkend naar hoe wispelturig ze met hun mobiele os zijn omgesprongen, past dit ook wel in dat plaatje.

Benieuwd waar dit heen gaat.
MS heeft aangegeven dat tijdens de testfase er in de basis geen controle is op de gebruikte CPU. De belangrijkste vraag voor mij zal zijn: wat gaan ze met de final release doen? Gaan ze actief oude CPUs blokkeren op de stabiele versie van Windows 11? Gaan ze het toestaan als zijnde niet ondersteund, dus kom niet vragen om problemen op te lossen?

Totdat we daar een antwoord op hebben blijft mijn eigen desktop met een Ryzen 1700 op Win10 draaien. Het laatste wat ik wens is om achteraf niet over te kunnen naar de stabiele versie omdat mijn CPU niet ondersteun wordt.
Ik lees net dat ze het niet actief gaan blokkeren, je kan met een iso windows 11 installeren. Alleen een upgrade van windows 10 wordt onmogelijk gemaakt, ook krijg je geen windows updates.

https://www.google.com/am...ements-processors-changes
Je moet eens onder dat artikel kijken. Daar staat een update die ik zelf niet in het artikel terug vind maar aangeeft dat mensen die win 11 zo installeren mogelijks geen updates kunnen krijgen.

Het blijft dus afwachten tot na release op te zien wat nu de eigenlijke mogelijkheden zijn.
Dat officieel geen updates krijgen geldt ook al jaren voor Windows 10. In de praktijk krijgt iedereen ze gewoon aangeboden. Microsoft wil namelijk zo min mogelijk ungepatchte Windows installaties.
De vraag is ook of dat voor iedereen geldt. Ik bedoel: wat nu als je als bedrijf wilt betalen voor updates op niet-ondersteunde hardware? Ik neem aan dat MS daar geen nee tegen zal zeggen.
Zelfs een laptop zonder tpm en 3e generatie i7 werkt hier zonder problemen.
Wat mij eigenlijk opvalt is dat high-end i7 vaak gekocht wordt om lang mee te gaan, en niet om de behoefte voor directe rekenkracht op het moment van aanschaf, maar juist om toekomstbestendig te zijn. Daar lijken ze in Sillicon Valley helemaal niet over na te denken (waarom zouden ze met die riante salarissen van hun en de cultuur om ieder jaar weer nieuwer te kopen).

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 23 juli 2024 03:10]

Die computers stoppen niet ineens met functioneren, toch? Windows 10 doet het nog gewoon en krijgt ook nog een paar jaar updates. De ondersteuning stopt in oktober 2025, dus die processors van voor 2017 hebben dan minstens 8 jaar kunnen draaien.
Ben blij dat mijn ouders in 2011 een I7 hebben gekocht en niet een i3.

De laptop draait na 10 jaar nog als een zonnetje voor hun gebruik. In de tussentijd wel van 4GB naar 12GB gegaan en een SSD erin geplaatst. Deze laptop gaat met een beetje geluk 14 jaar mee. En zal dus door het stoppen van de ondersteuning vanuit Windows denkelijk vervangen worden. Wat prima is. Dan heeft het product het 3 levenscyclus gedaan. Dus echt wel die extra investering er ruimschoots uitgehaald.

Terug te komen. Voor mij is 8 jaar dus niet meer acceptabel voor huis tuin en keuken gebruik. 10 jaar moet makkelijk te halen zijn voor huis tuin en keuken gebruik.
Ik vind 8 jaar inderdaad niet meer acceptabel. Mijn Dell laptop is bijna 8 jaar oud en behalve dat de accu (vervangbaar) af is zie ik werkelijk geen enkele reden om een nieuwe te kopen. Nu gebruik ik Linux en geen Windows maar dat maakt niet echt uit.

Er worden nu nog laptops verkocht met minder ram, tragere cpu, tragere SSD en slechter scherm. 10 jaar is dus makkelijk haalbaar.
Alleen dat fabrikanten het je nu ook lastig maken om de accu te vervangen.
Hier zijn nog twee computers in gebruik van respectievelijk 16 en 18 jaar oud, en die nog recente software draaien. En het beiden ook nog prima doen ondanks hun leeftijd. Dus ja, 10 jaar is makkelijk te halen en zou ook een norm moeten zijn, vind ik. Zeker nu ook vanwege het milieuaspect en de chiptekorten. Alleen gaat dat niet met systemen zoals Windows, die erg veel vergen van de hardware.

Het zal je dan ook niet verbazen dat in beide machines Linux draait (respectievelijk Xubuntu en Lubuntu).

Ik tik dit op een laptop, gekocht in november 2008 waar nog ooit Windows Vista op heeft gestaan, en die vanaf dag één al niet lekker draaide (steeds een vastlopende Windows na het opstarten). Ik ben er toen niet mee terug gegaan, maar heb er toen Ubuntu op geïnstalleerd. En zie daar: 13 jaar na dato draait het machientje nog steeds prima, heeft het sindsdien alleen maar Linux distro's gedraaid, heb nooit iets vervangen of bijgeplaatst in de laptop en lag het zéker niet aan de hardware waarom Windows er niet lekker op draaide. Ook Windows Vista vroeg namelijk teveel van de hardware aan boord, en was de laptop in nieuwstaat al niet geschikt voor dat toenmalige loodzware gedrocht uit Redmond. Laat staan als je er nu een recente Windows op zou prakken. Ik zou nu niet eens meer de installer ermee aan kunnen slingeren. Ik bedoel maar.... ;)
Het verschil nu is dat er hardware word uitgesloten niet vanwege de power die het heeft maar anderen randzaken en is dus een product na 8 jaar klaar terwijl het misschien qua kracht nog steeds mee kan met de dan instap modellen.

De meeste consumenten gaan er geen anderen os opzetten. Dus producten worden weg gedaan.

Dit is een beetje hetzelfde als met macos na zoveel jaar houd de ondersteuning op, niet omdat het product niet snel genoeg is voor de nieuwere versie maar omdat Apple dat bepaald. Nu zien we Windows hetzelfde doen. Dit is geen goede ontwikkeling.

Ik draag hier macos als voorbeeld aan, niet om een discussie erover te starten.
Meer dan eens zijn kan ik niet. Spijkertje op zijn kop! ;)

Ik verwacht zelf ook een vloedgolf aan afgedankte computers. Mensen zijn nu eenmaal zo dat als er iets nieuws uitkomt, ze mee willen met "the latest and the greatest". Ik voorspel dat winkels als Used Products overladen worden met laptops die goeie specs hebben, maar geen Win11 kunnen draaien. En Marktplaats en dat soort verkoop platforms.

Kom maar op. Ik koop die dingen wel (mits men er niet de hoofdprijs voor willen hebben). Andere besturingssystemen weten wel raad met computers die Win11 niet wil slikken. :*)
Het lijkt wel een smartphone. Gaan computers in ondersteuningsduur nu richting smartphones plotseling?
Nou ja ik zit hier toch 99% op Linux. Enige waar ik Windows voor gebruik is firmware updaters draaien voor de fotoapparatuur.
Hangt er vanaf welke smartphones je bedoelt. Mijn smartphone draait Ubuntu Touch en kan daardoor nog jaren mee.
Een beetje goede laptop gaat zeker 20 jaar mee en zijn ook gewoon snel genoeg na 2025. Al dat mooipraten van jullie mensen dat het prima is om goed werkend oud spul bij de vuilnis te zetten is kletspraat.

Het is ook nog eens zo dat Microsoft en alles erom heen hoopt hiermee enorme bedragen binnen te halen. Ze zullen ook wel al mannetjes op internet hebben om mensen een nieuwe ''WIndows 11 proof'' computer aan te praten. Mensen die zoals jij praten.
Mijn i7 970 s1366 doet nog steeds prima dienst als server. Een 2600K was een redder in nood toen de dochter van een kennis ineens thuis moest gaan leren. Die lgwbruikt ze nu nog steeds voor internet en Netflix. En met een SSD erin merkt niemand hier oud die bak eigenlijk is.
Dus ja, toekomst bestendig omdat ze na hun primaire taak nog jaren mee kunnen voor lichtere huis tuin en keuken doeleinden. Deze zullen Windows 11 overslaan en anders ga ik me toch maar s wat verdiepen in Linux. Staat toch al op het wensenlijstje van hobby projecten.

[Reactie gewijzigd door arbraxas op 23 juli 2024 03:10]

Aangezien je waarschijnlijk niet gaat gamen op die oude hardware zul je met Linux waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen. Dingen als Netflix en browsen werkt prima.

Er zijn tegenwoordig genoeg gebruiksvriendelijke Linux distro's. Je kunt ze vrijwel allemaal testen zonder te installeren dus probeer gewoon eens wat uit. Installeren is tegenwoordig ook een fluitje van een cent en is vaak in een kwartier al klaar.

Kijk bijvoorbeeld eens naar Linux Mint, Elementary OS of Ubuntu maar er is nog veel meer kruis.

Veel plezier alvast.
Voor desktop zal het wel gaan, mijn server zal toch wat meer vereisen. Eerst maar s met een VM klooien.
I5-650 (1e gen) werkt ook.
Totdat de RTM release komt.

Verder vind ik het allemaal niet zo interessant.

Draai op mijn 9'th gen I7 inmiddels Windows 11 en ben vol lof, over de verbeteringen in de UI.

Op mijn 7'th gen I3 heb ik de 3 Windows 10 partities inmiddels verwijderd, de volledige vrijgekomen ruimte aan de Kubuntu Linux partitie toegewezen en een update-grub gedaan.

Non-probleem opgelost.
Onzin, werkt zelfs op een i7 920… prima een oude Dell venue Pro voor de fun ook W11 erop gezet en draait als een zonnetje.

Ik snap de systeem eisen maar games die niet ondersteund worden, kon ik ook installeren en spelen hetzij dat minder FPS etc maar installeerde wel. W11 zou buiten gen 7 niet werken, maar dat doet het wel. Lever dan geen ondersteuning op, wat ook prima is.
De insider build werkt, maar dat zegt niets over de uiteindelijke RTM versie. MS heeft aangegeven dat ze de test versie zo breed mogelijk gaan ondersteunen en ook systemen die niet voldoen aan bepaalde voorwaarden, zoals te oude CPU, niet actief zullen tegenhouden om deel te nemen aan de huidige testen om te kunnen oordelen hoe goed deze werken. Maar dat zegt niets over een RTM release. MS kan perfect beslissen dat deze versies nooit overkunnen naar het stabiele kanaal maar vast blijven zitten op een insider ring.
Microsoft heeft gezegd dat iedereen Windows 11 kan installeren. Bij officieel niet ondersteunde hardware zul je de update echter handmatig moeten doen. Middels een iso of media creation tool.
Jeetje dat is een oudje, heb ook de Intel Core i7-920 gehad, had hem verkocht in 2012, en daarna de Intel Core i7-980 gekocht, apart dat je nog een CPU gebruikt uit 2008, dan doe je wel heel lang met je computer.
Ik deed 10 jaar met mijn vorige laptop, hier en daar een keertje een upgrade en je kan weer door. Ook eens in de zoveel tijd de koelpasta vervangen en stof verwijderen moet je zien hoe lang je ermee kan doen.
Ik heb nog niet zo lang gedaan met een computer, ook vanwege 2 redenen, ik vind een nieuwe PC bouwen leuk, en nieuwe hardware gebruiken leuk, maar me Mini Media/Console PC gebruikt wel oudere onderdelen, zo als een ASRock B85M-ITX die uit 2013 komt, met een Intel Core i3 4130T uit het zelfde jaar, en heb ik gekocht in 2015, en heb hem later vervagen met de Intel Xeon E3-1240L v3 die uit 2014 komt, en gekocht in 2015, had mijn CPU van me Game-PC vervangen, en deze in me Mini Media/Console PC gezet, en die gebruik ik nog steeds meerdere keren per week, kijk me series/films er op, en soms YouTube video's, maar dat zijn me oudste PC onderdelen die ik nog gebruik, en nu dus al ruim 6 jaar oud zijn, heb me Intel Core i3 4130T heel kort gebruikt.
Hier nog een Vaio core I5 van 2011.
Doet het nog altijd, enkelnharde schijf door SSD vervangen.
Ik heb ook 2011 VAIO laptops die nog prima en snel zullen werken na 2025. Ik ga ook mooi een bewerkte Windows 11 versie aanschaffen via Usenet dan die gewoon op oude computers werkt. De vraag blijft even in hoeverre WIndows 11 te manipuleren valt. Als het meevalt dan kun je een Windows 11 iso krijgen waar de vereisten uitgeschakeld zijn.
Zegt een Amiga-fan ;)
Ok ok, ja je hebt helemaal gelijk, ik heb hier computers staan van meer dan 36 jaar oud, maar oude MS-DOS computers gebruik ik niet, daarvan koop ik iedere +/- 5 jaar een nieuwe, maar doe dan die oude MB en CPU en RAM, in me Mini Media/Console PC kast.
Maar Amiga's worden dan ook exceptioneel lang ondersteund. AmigaOS 3.x dat op Amiga's uit de jaren 90 draait krijgt nog altijd grote upgrades - de recentste is van eerder dit jaar. En het modernere AmigaOS 4.x krijgt ook al vele jaren updates (meermaals per week via het ingebouwde updatebeheer) en upgrades.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 03:10]

Ik heb in die rig een EVGA x58 Class FTW mobo met 1080 zitten en ik installeer daar eigenlijk altijd ook de testbuilds die ik ontvang op. Het loopt geen 144 fps op de laatste games, maar 50-60 kan die nog wel aan op 1440p (vrij gemiddelde performance dus aldus steam hwcard).

Inmiddels een nieuwe rig gebouwd, maar ik hou die oude nog wel ernaast. Hij doet prima zijn werk nog alleen storage SSDs overgezet in de nieuwe build. Maar je kan heel lang doen met een goede setup hoor, geen enkel probleem, mits je het onderhoud op tijd doet. Zie @laracroftonline s reactie.
ik heb nu een i9, asus hero 7, nzxt z73 AIO, wd850s en hopelijk een 30xx gpu ooit en kan weer een lange tijd vooruit. Mijn oude kast is dus nog echt iets voor erbij om te testen of systemspecs van 10 jaar hedendaags nog kunnen.
Ok ja das waar, als hij doet wat je wil is een nieuwe computer niet nodig, ik gebruik ook nog steeds meer dan 5 jaar een GeForce GTX 1080, had de GeForce RTX 2080 overgeslagen omdat de snelheid winst laag was, maar niet met de GeForce RTX 3080 of the Radeon RX 6800 XT, maar die grafische kaarten zijn nog steeds rond 2x zo duur dan MSRP.
Hoezo onzin? Dat weet je dus niet, er is een kans dat alle non tpm 2 straks niet meer werken.
Die TPM chip voegt om precies te zijn op de consumenten markt nul komma nul toe. Daarom is het onzin. Je kan een aftermarket 1 inbouwen maar waarom zou Windows 11 Consument edition een voornamelijk zakelijke toepassing als TPM nodig hebben? Als je de Tweakers bril af zet en die van je oma/opa op, dan vind je het onzin wat MS hier doet. Het ís simpel niet nodig om een OS aan te sturen, zeker niet als er nu 10 jaar oude pc’s deze beta kunnen runnen alsof het net nieuwe pc’s zijn.

En dan heb ik het niet eens over de milieu impact als we alles onder TPM X afschrijven - die pc’s mankeert “vrij” weinig aan en of je nu 2025 met 10 of 11 wilt doen, zou MS alleen moeten uitmaken of men het OS gebruikt. Niet afgedwongen hardware limieten erop gooien want zelfs hun eigen Surface (Pro) lijnen gooien ze “buiten” support terwijl je die apparaten tot 2,3 jaar geleden nieuw in de Store kon kopen.

Apple brengt Big Sur uit voor devices uit 2013.
Microsoft stelt dat een Surface Pro 4 uit 2015 obsoleet is.

https://www.icreatemagazi...acos-monterey-installeren
En als je toch wilt zeggen, Windows 11 is nieuwer, Monterey is tot 2015 mbt laptops, zelfs 2013 voor de Mac Pro’s.

Dan kan je roepen wat je wil: blijft onzin en onnodig om die hardware uit te sluiten op basis van iets onbenulligs als een tpm.
Zelfde hier , met tpm 2.0 ... ik ga echt geen nieuwe cpu + mobo halen om dan nog eens een windows 11 licentie te kopen |:(
Als er kernel-mode crashes zijn dan moet je die oplossen en niet de CPU uitsluiten.
Zeker voor mensen die wat langer met hun PC willen doen, om wat voor redenen dan ook, is dit niet al te best. Windows 10 support is er maar tot 2025 en na die tijd blijft er voor die hardware dan maar 1 alternatief over, Linux.
Stel je eens voor dat men hetzelfde met de Linux kernel zou doen.
Maar Microsoft doet het gewoon en natuurlijk heeft men een "goede" reden...
Windows 10 zou de laatste Windows versie zijn en ze hebben deze bewering lang volgehouden.
Het blijft triest dat de hele wereld zo aan Windows en daardoor aan Microsoft vast zit...
Zeker voor mensen die wat langer met hun PC willen doen, om wat voor redenen dan ook, is dit niet al te best. Windows 10 support is er maar tot 2025
Dat is dus pas over 4 jaar. En dan heb je het over processors die nu al 4 - 5 jaar of ouder zijn. De praktijk is dus minimaal 9+ jaar oud. En dan nog stopt het systeem er niet direct mee.
De mainstream opvolgers van de laatste generatie die niet ondersteund wordt kwamen pas in Q2 van 2018 beschikbaar. Dit betekend dat in zowel de laptop als de kant en klare PC markt er nog zeker tot medio 2019 systemen zijn geleverd richting consumenten met niet Win10 geschikte hardware.

Dat wordt in 2025 nog een leuk verhaal als ineens blijkt dat 6 jaar oude PCs/Laptops al geen beveligingsupdates meer krijgen, zeker als ik kijk naar de leeftijd van een gemiddeld Windows apparaat in mijn familie. Die gaan ze echt niet alleen om die rede vervangen zolang ze nog snel genoeg zijn, waardoor we mogelijk veel meer onveilige systemen online gaan hebben als bij de transities van WinXP en 7 onder consumenten. En dan hebben we het nog over een west-europees land als Nederland, in armere landen is de gemiddelde computer nog wel een paar jaartjes ouder.

Ik roem Microsoft hier regelmatig om de uitstekende support van hun besturingssysteem vergeleken met de concurrentie, maar hier slaan ze toch de plank net even mis naar mijn mening. Het zou ze sieren om ofwel toch nog te kijken naar het ondersteunen van de volledige Ryzen line-up en de volledige 6de en 7de generatie van Intel OF de ondersteuning voor Windows 10 te verlengen tot minimaal 2027/28.

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 03:10]

De hele discussie gaat hier erover of je via een automatische manier Windows 11 kunt installeren met alle veiligheids features aan. Oudere hardware wordt niet geblokkeerd maar moet via een verse install gaan met daarbij mogelijk functies die niet werken.
Met daarbij Windows-updates die je niet ontvangt.
Na installatie krijg je gewoon Windows updates. Het gaat hier puur op een blokkade voor het automatisch upgraden van Windows 10 naar 11 via Windows update.
Nou, dan weet jij het blijkbaar beter dan Microsoft, want Microsoft zegt zelf dat je geen updates krijgt: https://www.theverge.com/...ements-processors-changes

Ik citeer:
In fact, after we published this post, Microsoft reached out to tell us about one potentially gigantic catch it didn’t mention during our briefing: systems that are upgraded this way may not be entitled to get Windows Updates, even security ones.
Ze zeggen niet dat je geen updates krijgt, ze zeggen dat je misschien geen recht hebt op updates. Datzelfde gold bij introductie van windows 7, Vista, 8 en 10, sterker nog de officieel ondersteunde processor lijst van windows 10 verandert per officiele release en dan gaan er ook altijd oudere processoren af. Zodra je niet voldoet aan de officiele minimale eisen heb je geen recht op updates, Maar microsoft heeft een historie waarbij ze sinds de XP tijd vrij weinig blokkeren op dit gebied. Bijv. een Core i7-920 heeft nooit op de ondersteunde processor lijst van windows 10 gestaan maar ik heb nog niet vernomen dat je geen updates krijgt op deze CPU zodra windows draait en gelicenseerd is krijg je meestal updates en zeker security updates. Wel is het zo dat bepaalde updates alleen maar werken als je ook de feature updates installeert.


Dit is ook exact de reden dat bedrijven meestal iedere 5 jaar upgraden --> die willen een voledig officieel ondersteunde omgeving hebben zodat leveranciers bij problemen niet kunnen wijzen op bijv een unsupported os.

[Reactie gewijzigd door CrazyBernie op 23 juli 2024 03:10]

Tijdens deze tenenkrommend slechte video van Microsoft, waar de community manager de technici even vertelt hoe het zit wordt ook min of meer gezegd: geen supported hardware, geen Windows update. Of de soep echt zo heet gegeten wordt, is nog maar de vraag.

[Reactie gewijzigd door amx op 23 juli 2024 03:10]

Die video’s waarin wordt gesteld dat je geen updates krijgt zijn er dus ook al jaren, zelfs van voor Windows 7. Bij iedere grote release is het antwoord hetzelfde supported hardware geen updates. Dat komt omdat Microsoft alleen maar officieel valideert op officieel ondersteunde hardware.
Het gaat me om de volgende tekst en dit citaat: "Microsoft has confirmed that traditional bypass methods will not work. While users can remove feature updates safeguards on Windows 11 by modifying the Group Policy, Windows 11 minimum hardware requirements cannot be bypassed via a group policy edit, according to Microsoft:That group policy will not enable you to get around the hardware enforcement for Windows 11. We’re still going to block you from upgrading your device to an unsupported state since we really want to make sure that your devices stay supported and secure."

Dus geen Windows 11 feature updates voor unsupported hardware? Of toch? Extreem vaag allemaal.
Je moet de systeemeisen van Windows 10 eens bekijken. Valt ook een hoop af voor officiële support. Daar hoorde je niemand over.

Microsoft heeft gezegd dat iedereen Windows 11 kan installeren. Bij officieel niet ondersteunde hardware zul je de update echter handmatig moeten doen. Middels een iso of media creation tool.
Alleen krijg je dan geen Windows-updates. Prima voor een wetenschappelijk lab o.i.d. wat toch nooit updates installeert en niet aan het internet hangt, maar anders is het toch wel een probleem.

Zie:
https://www.theverge.com/...ements-processors-changes

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 23 juli 2024 03:10]

Snap je punt dat 9+ jaar al oud is en doorgaans is afgeschreven.
Maar als het nog werkt, waarom een nieuwe kopen? Veel mensen zijn ook enigszins gehecht aan hun systeem ( in geval van laptop's/desktop's, smartphones en tablets lijkt een ander verhaal ) en zolang het allemaal werkt willen ze dat niet zo snel veranderen.
Als we nu 9 jaar terug gaan in de tijd, toen had je systemen met bijvoorbeeld een i5 of i7 2000 series.
Ik heb toevallig hier nog ergens een HP pavilion liggen uit die tijd met een mobile i7 en heb er een SSD en wat meer ram geheugen in gezet.
Dat systeem is echt nog verbazingwekkend snel! Qua desktop(werk/office/internet/multitasking) ervaring kan het gewoon meedoen met de modernste high-end systemen en zelfs met meer cpu intensieve taken is het nog goed te doen.
Zit wel een dedicated GPU in die aardig achterhaalt is, maar dat terzijde.
Het gaat er gewoon om dat het nog een goed werkend systeem is die echt nog volledig voldoet aan de hedendaagse eisen qua performance, diverse OS'en kan draaien van Windows XP, Vista, 7, 8 tot 10, maar mogelijk straks geen Windows 11 en in principe daardoor in 2025 noodgedwongen wordt afgeschreven voor het Windows platform
Of er moet echt iets flink veranderen in hardwareland, waarop men software ook veeleisender/uitgebreider gaat maken, maar ik ben er wel van overtuigt dat deze laptop in 2030 nog prima te gebruiken moet zijn voor de dingen die ik noemde en dan spreken we over een 20 jaar oud systeem...
Had je in 2010 een degelijk systeem gebruikt uit 2000, dan was dat eigenlijk niet meer te doen voor die heden daagse standaarden, laat staan uit 1990...
Maar ik denk dat dit inmiddels wel veranderd is en systemen in ieder geval qua performance voor een nog wel veel langere tijd goed bruikbaar blijven voor diverse zaken, mits ze het dan nog doen uiteraard :)

[Reactie gewijzigd door JohanNL op 23 juli 2024 03:10]

Zit er dik in dat dit nog wel een beetje wordt verlengt of wie weet wat Microsoft nog uit hun grote hoed tovert.
Een Windows for legacy pc's hebben we in het verleden wel gezien bijvoorbeeld.
En ja desnoods blijven mensen lekker hangen op het unsupported Windows 10, dat doen mensen nu ook al met 7, steker nog, er zijn zelfs heel veel mensen die doelbewust updates niet installeren.

Mogelijke andere wegen zijn nog:

- Windows Server 2022 gebruiken ( is feitelijk Windows 10 21H2, maar met update support tot eind 2031 )
- Windows 10 blijven gebruiken en uiteindelijk ESU's installeren ( via een hack zoals nu ook bij Windows 7 mogelijk is )
- En anders hebben we Linux nog(?) :)

Maar ik zou het echt vreemd vinden als dit uiteindelijk een grote groep betreft die geen updates meer kan ontvangen, die mensen gaan echt niet hun systemen upgraden, zeker als alle apps die men gebruikt nog gewoon werken.
De meesten zullen dan zonder verdere support en updates verder gaan, wat mogelijk grote gevolgen kan hebben omdat hackers dan een aantrekkelijk doel hebben.
Dat wordt dan zeer waarschijnlijk een groot fiasco waarbij Microsoft's reputatie wederom naar beneden gaat.
De trusted platform module 2.0 zou bijvoorbeeld essentieel zijn vanwege de verbeterde beveiligingseigenschappen ten opzichte van versie 1.2.
Als ik dit lees dan vraag ik me af: is dit nu een technische eis of een marketing-uitspraak? Want als je dit gaat gebruiken als argument om oudere hardware niet meer een upgrade te geven, dan blijft die hardware waarschijnlijk bij consumenten gewoon in gebruik, zonder die ‘cruciale’ verbeterde beveiligingseigenachappen.

Pas als Windows 11 gebruikt maakt van trusted platform module 2.0 om op andere plekken de bescherming weg te laten (redundantie), pas dan is dit een reële systeemeis. Maar daar durf ik niet blindelings van uit te gaan.
Inderdaad, dus t.z.t. zal Microsoft denk ik wel met een oplossing hiervoor komen.
Iets als een gratis upgrade naar Windows 11 for legacy sluit ik niet uit.
Uiteraard dan waarschijnlijk met geregeld meldingen ovet dat Microsoft je aanbeveelt een nieuwe PC aan te schaffen, maar voor de rest houden ze je dan alsnog aanboord.
Als we dan nog een paar jaar verder zijn zal de groep die voor de normale Windows 11 niet in aanmerking komt wel aardig klein zijn, dat Microsoft het niet meer echt uitmaakt dat deze doelgroep zonder updates overblijft.
Tijd zal het leren...
TPM1.2 support geen encrypted communicatie tussen systeem en TPM zelf, dus dat is een probleem. Dan kun je hem redelijk makkelijk afluisteren. Dus dan wordt bitlocker een stuk minder interessant en useful. Terwijl dat nou net het hele idee van die tech is om tegen een fysieke aanval te kunnen.
Iedereen krijgt gewoon updates.
Ja tot eind 2025, nog zo'n 4 jaar dus.
Maar ook na die datum zullen er systemen zijn die nog uitstekend voldoen, maar geen Windows updates meer kunnen ontvangen via de normale wegen, zoals het er nu naar uit ziet.
Niet alles is zo maar op te lossen in code. Als je bepaalde functionaliteit moet gaan emuleren maar die emulatie is enorm complex dan wens ik je veel plezier om dat stabiel te krijgen. Daarom ook dat het op modernere CPUs net in hardware zit ingebakken.

Win10 support is er tot minstens 2025. MS is daar voorzichtig in de communicatie en het zou mij net verbazen als die nog verlengd word met een extra 5 jaar aan beveiligingsupdates omdat ze die toch ook moeten ontwikkelen voor Server 2022.

De Linux kernel is een totaal ander concept en kan je moeilijk vergelijken met Windows als OS. Maar ook in de Linux kernel ga jij functionaliteiten vinden die specifieke CPUs vereisen. En als een distributie dan beslist om die functionaliteit als verplicht te hebben om bepaalde redenen dan zit je in dezelfde situatie.

En waarom is het triest dat heel de wereld zo aan Windows vast zit? Wat zijn de alternatieven? Als je naar heel de stack kijkt die MS aanbied, zeker als het op productiviteit in een kantooromgeving aankomt, dan zie ik niet direct iets dat even als drop-in kan dienen.

Het is niet dat de open source alternatieven slecht zijn, maar de samenhang ertussen en de overkoepelende visie is er niet. Ook de uitbreidbaarheid of stabiliteit is er niet en als het op ondersteuning aankomt ben je ineens afhankelijk van projecten van vrijwilligers ipv dat je een fatsoenlijke helpdesk hebt om naar te bellen.
Samenhang en overkoepelende visie zijn kwaliteiten die ik niet aan Microsoft zou willen toedichten :+
Het is voornamelijk de menselijke natuur om.tegen verandering te zijn die mensen aan Windows bindt.
Hiermee sla je de spijker op z’n kop!

Als ik een modstatus had gehad zou ik je een +3 geven. (Reden ook de de modstatus me is ontnomen hahaha)
Leuk! Mijn wens om niet te veranderen heeft me juist bij windows vandaan gebracht...
Er zijn alternatieven op de desktop hoor, en dan kun je nog gewoon met MS-Office, Office 356 en sharepoint werken.

Ik doe niet anders op mijn Mac.

Hele volksstammen overigens.

Daarbij zie ik in mijn (werk) omgeving een trend naar een gevirtualiseerde desktopomgeving die vanuit de cloud wordt aangeboden en waarbij het niet meer van belang is welk desktop is je hebt.

De KPN Modern Workplace is daar een voorbeeld van.

Het valt me op dat zodra gebruikers om bovenstaande niet meer vast zitten aan een desktop os, en BYOD (zeker nu er meer vanuit huis gewerkt wordt) ook op de desktop een gegeven is, er steeds meer gekozen wordt voor de betere gebruikerservaring die Apple biedt.
pfff... Ik zit hier nog op mijn 4790K en dat is nog steeds een processor die eigenlijk alles wel klaargespeeld krijgt. Jammer dat ik ga moeten upgraden voor Windows 11.
Gek genoeg wil ik Windows 11 wel. Het ziet er op veel fronten flink beter uit dan W10.

Ach ja, een upgrade mag ook wel een keertje na wat bijna 10 jaar begint te worden. Toch vind ik het jammer.
Waarschijnlijk kan je 'gewoon' upgraden, het lijkt erop dat dit aanbevolen, maar geen harde, systeemeisen zijn. Ook nu kun je bijvoorbeeld oudere systemen gewoon upgraden met een preview versie. Wel kan het zijn dat bepaalde zaken niet werken omdat er geen hardware support voor is, denk aan zaken die TPM2.0 vereisen, al zal je dat waarschijnlijk in sommige gevallen (denk aan bitlocker) mogelijk wel weer kunnen omzeilen met een policy.

wil je alle functionaliteit op de manier die MS bedoeld heeft zal je inderdaad wel moeten upgraden naar nieuwe hardware. Maar oude hardware, hoewel niet volledig supported, lijkt vooralsnog gewoon te werken.
Anoniem: 428562 @Dennism27 augustus 2021 22:01
Je hebt gelijk is een paar uur geleden bij arstechnica gepubliceerd

You’ll be able to run Windows 11 on older PCs—if you install the update manually
https://arstechnica.com/g...tall-the-update-manually/
Mooi zo. Dan krijgt mijn i7-920 ook een upgrade tzt
Zag ook dat je TPM modules los kan kopen voor je moederbord als die dat ondersteunt.
Klopt, al zijn die wel vaak slecht leverbaar en ik hoorde dat er ook al een scalper run op ontstaan was nadat de Windows 11 systeemeisen bekend werken. Ook zullen voor oudere moederborden dit vaak TPM 1.2 modules zijn, terwijl moderne cpu's van AMD en Intel allen TPM 2.0 fTPM's hebben en je dus standaard al een TPM hebt (wat veel mensen mogelijk niet weten), mits de moederbord fabrikant dit correct geïmplementeerd heeft.
Oh waarschijnlijk heeft mijn Ryzen 5 2400g dan ook een. Maar als nog niet ondersteund dan helaas :( al kan ik nog cpu upgraden over 4 jaar.
Laat je niet gek maken. Je zal vast wel een keer een mooi nieuw systeem kopen, en dan kan je dar Win11 op draaien.
Ik snap dat we allen direct het nieuwste mooie OS willen draaien, maar echt nodig is het ook weer niet. :)
Het nieuwste mooie OS?

Ik heb nu 2 maanden gespeeld met Windows 11 en ik kan er absoluut niet blij van worden. Ik heb Windows nog nodig voor enkele zaken en verder is het Manjaro Linux bij mij. Windows 11 zal het nooit worden bij mij. En als Microsoft niet oppast ook niet bij de meeste andere gebruikers.
Ik gebruik het nu ook al even, en ik ben wel tevreden. Het voelt snappier aan en is naar mijn mening "zachter" voor de ogen qua uiterlijk. Maar smaken verschillen natuurlijk :)
Precies. Nog gewoon een jaartje wachten. Bugs van Windows 11 zijn eruit. DDR5 beetje op de markt en een Gen12 Intel CPU _/-\o_
Grappig hoe de fanboyz je wegmodden, maar je hebt gelijk. Ik heb hetzelfde gedaan.

Belangrijker: geen seconde spijt van gehad, en een veel betere gebruikerservaring rijker.

Voelt toch altijd weer als ‘armoede’ om op een Windows desktop te moeten werken. (Ik werk dagelijks met Windows server overigens, enige fijne daarop is notepad++ ;))
Waarom wachten op next gen Intel , next gen cpus bestaan al bij Apple. 0,0 fan geluid een batterij die eindeloos lijkt en single core performance waar geen enkele x86 cpu aan kan tippen ooh en je kunt er Windows op draaien **....
Tja ...
Je hebt het over de M1? En bedoel je dan Intel windows, of alleen ARM windows?

Af en toe moet ik nog wel eens wat in Windows doen voor apps waarvan geen Mac variant is. Dus gebruik ik momenteel via VMWare fusion op mijn Intel Mac's. Zat juist te denken om nog even een laatste Intel based iMac op de kop te tikken om de komende jaren onder de pannen te zijn.

Als dit ook op de M1 kan, zou dat helemaal fantastisch zijn. Laat me even weten wat je daar voor gebruikt, dan maak je mijn hele dag goed! ;)
Arm Windows maar met x64 hardware emulatie (dus niet trage software emulatie). Dus meeste apps draaien gewoon. Alleen Oude x32 code wordt niet ondersteund. En het is ook tijd omdat een keer uit te faseren
Ik wist niet dat linux hardware gratis was :p
Natuurlijk wel die oude c2d machines kun je over al voor niks krijgen heb zelf nog een stapeltje oude laptops waar ik nog van af moet allemaal met Intel oude meuk.
Windows 10 wordt nog tot eind 2025 ondersteund en bijgewerkt.

Dus zo'n haast heeft het ook weer niet.
Die tpm kun je der toch gewoon uitslopen. Wil het ook niet hebben op mn systeem die wel tpm 2.0 ondersteund. Hopelijk gaat updaten dan wel normaal.
Het begrip 'systeemeisen' zal bij Microsoft altijd een beladen term blijven. Deels door het dubieuze verleden (toen ze wel heel close met Intel waren) en deels doordat de eisen niet altijd heel hard waren. Microsoft heeft wel geleerd van het "works with Windows Vista" dingetje. De gemiddelde consument wist echt het verschil niet tussen ''works with'' en 'certified'.
De consument van nu vergelijkt MS devices ook met Apple devices - het moet het gewoon out-of-the-box doen en geen gezanik. Crashes worden eigenlijk niet meer geaccepteerd, zeker bij nieuwe systemen niet. Dat was 25 jaar geleden wel anders. Ah, Windows 95 plus... you were a cruel mistress...

Met dit in het achterhoofd snap ik wel waarom MS geen onnodig grijze gebieden wil creëren en een zwart/wit scenario biedt. Voor menig Tweaker zal de soep niet zo heet gegeten worden als deze opgediend wordt.

[Reactie gewijzigd door 5pë©ïàál_Tèkén op 23 juli 2024 03:10]

Alleen bij MacOS heb je wel iets van 8 jaar lang OS + een jaar of 3 schat ik aan beveiligingsupdates voor Mac en 6 jaar voor iOS. Nu valt een 3 jaar oude Ryzen 3 2200(G) buiten de boot.

Aan de andere kant krijgt men vast nog vele jaren beveiligingsupdates voor W10. Bij de succesvolle WIndowsversies (XP, 7) was dit een jaar of 14, bij de minder succesvolle versies (Vista) was het een jaar of 10 na release. Voor W10 kom je dan op 2025-2029 uit. Voor mij is dat prima.
Het is een CPU uit 2018, heb je in 2018 een PC gekocht met Windows 10 dan heb je nog altijd ondersteuning tot minstens Oktober 2025. Sowieso zal MS tot 2031 updates blijven schrijven voor de codebase aangezien ze net Windows 2022 gereleased hebben, gebasseerd op dezelfde codebase welke 10 jaar ondersteuning krijgt.

Apple ondersteund een Mac OS versie "slechts" 3,5 jaar en kondigt vooraf niet aan hoeveel versies je nieuwe hardware zal ondersteund worden.
Maar welke strategie is dit dan? Anders dan hardware sales pushen/de hardwarefabrikant tegemoet komen? Is dat wat je wil van de ontwikkelaar van je besturingssysteem? Een Windows Plus voor "modernere hardware"? Even heel cynisch gezegd hebben ze de privacy van hun klanten verkocht met Windows 10 en dwingen ze de aanschaf van nieuwe hardware af met Windows 11. En ze kunnen het maken want niemand komt bij ze in de buurt.
Ik denk dat je het meer moet zien als dat ze een paar "grote veranderingen" maken in de kern van hoe windows werkt.

Niet heel anders, maar wel veel kleinschaliger, dan Apple's movie om naar ARM over te stappen.
En niet alleen dat, hè. Apple heeft developers ook een paar keer zoiets geflikt zoals het spontaan implementeren van een nieuwe rendering engine waardoor je opeens allerlei bugs krijgt in apps die al jaren draaien en dat soort geintjes.

En dat is dus geen klacht van mij, dat is realistisch. Legacy support is moeilijk en ik kan je garanderen dat vooruitgangen extreem veel sneller zouden gaan als wij inderdaad gewoon konden zeggen "laat die oude zooi maar zitten". Ééns in de zoveel tijd mogen ze best zoiets doen. Dat van Ryzen blijft jammer maar toch. Het is wat het is. En dit ligt uiteindelijk dan meer bij hoe Ryzen destijds gemaakt is dan hoe Windows gemaakt is natuurlijk. Dus zou je hier dan niet naar AMD moeten kijken?
Apple ondersteund een Mac OS versie "slechts" 3,5 jaar en kondigt vooraf niet aan hoeveel versies je nieuwe hardware zal ondersteund worden.
Waar heb jij het nou over? Mijn oudste Mac (late 2011 MacBook Pro met High- Siërra) ontvangt nog steeds updates.

Bovendien kan een Mac vrij veel versies van het OS mee. Dat het op een gegeven moment ophoudt, sure.

Wel moet ik daarbij aantekenen dat de gebruikservaring erg stabiel blijft tussen de versies door. Ik werk op drie Macs op High-Siërra, Catalina en Big Sur. Ik heb nooit het gevoel dat ik op High-Siërra op een ‘ouwetje’ werk (en dan ben je 4 versies van het is terug)

Als ik vier Windows versies terug ga, is dat wel degelijk het geval (ook als ik terug ga naar de Windows uit 2011, Windows 7 is dat, als ik me niet vergis).
Vroeger had Apple natuurlijk ook de welbekende "spinning beach ball of death", maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Crashes zijn echt niet meer van deze tijd.

Wel is het zo dat de eisen van MS vaak prima zijn op een verse installatie van een net released OS, maar wilde ik nog even toevoegen dat dit vaak na een aantal updates/service packs niet meer klopt en daar gaan ze ook vaak de fout in.

Windows XP kon bijvoorbeeld prima runnen op een Pentium II, maar na de service packs wilde je wel minimaal een pentium 3 hebben, het liefst een 4, om het goed te kunnen runnen. Waar eerst 256MB RAM meer dan voldoende was, wilde je met service pack 3 toch wel al naar 1gb.

Met Vista/7 was een beetje hetzelfde verhaal. 7 draaide best prima op 2gb RAM, maar na wat jaren wilde je toch écht wel 4.

Windows 8/10 begon ook redelijk, maar na wat updates en tweaks was het echt gewoon niet meer bruikbaar op een normale HDD, terwijl SSD's toen nog niet standaard in laptops e.d. zaten.

Daar komt uiteraard bovenop dat windows met gebruik trager wordt. Alles wat ze gedaan hebben om deze problemen op te lossen, maakt windows enkel buggevoeliger en moeilijker in gebruik naar mijn ervaring.
Ook hun geautomatiseerde driver support heeft bij mij al meermaals mensen aan de deur gebracht waarvan opeens de touchpad of keyboard niet meer werkte, tot een driver rollback en dan was het na de volgende update weer terug, dus dan maar uitzetten.

Ik ben het dus zeker met je eens op dit gebied. Wilde enkel wat concretere voorbeelden toevoegen van op welke manier MS inderdaad vaak de fout in gaat :)

Ik ben absoluut geen fan van Apple, maar hun zooi werkt wel aanzienlijk stabieler. To be fair though, is dit natuurlijk ook wel wat makkelijker wanneer je alles op slot zet en strikte regels zet voor wat wel/niet mag, welke software wel/niet mag, enz.
Ik ben absoluut geen fan van Apple, maar hun zooi werkt wel aanzienlijk stabieler. To be fair though, is dit natuurlijk ook wel wat makkelijker wanneer je alles op slot zet en strikte regels zet voor wat wel/niet mag, welke software wel/niet mag, enz.
Tja, maar dat zijn wel de stappen die je moet nemen om tot een stabiel platform te komen. En dat heeft toch ook wel weer wat. Kun je je tenminste op je werk focussen, in plaats van voortdurend je systeem te moeten ‘beheren’.

Tenzij dat je hobby of liefhebberij is uiteraard. Zo heb ik in mijn leven al heel wat (game) pc’tjes gebouwd en ingericht.

Ben mijn hele leven ook een soort ‘Apple hater’ geweest. Ook absoluut geen fan. ‘Windows was mijn team’.

Tot ik een paar jaar geleden een MacBook moest gebruiken voor bepaalde functionaliteit (plubliceren van een app op iOS, dus moeten werken met XCode). Was wennen in het begin, maar moest aan mezelf eerlijk bekennen dat het toch een heel wat betere desktop ervaring was dan die Windows 10 me bood.

Sindsdien volledig overgestapt naar Mac.
Ik werk overigens dagelijks met Windows server (veel met de Microsoft management software voor AD, RDS en SQL, dus ik weet wel een klein beetje wat van Windows), en zal nooit van de ‘start knop’ af geraken hahaha, maar het is een verademing om dit middels een RDP of Awingu sessie te doen vanaf mijn 5K iMac.(de enige desktop die zelfs in een huiskamer nog goed smoelt).
Oh, dat is wel grappig. Ik heb ook jaren op een mac gewerkt voor development en ik voel me vrij letterlijk een beetje sterven van binnen, iedere keer dat ik dwangmatig met Xcode moet werken... Xcode is echt als een gezwel aan m'n ... voor mij. Het heeft ook niet voor niets een welgetelde 2 sterren review in de appstore natuurlijk haha.

Maar ja, ik begrijp je. Ik zelf ga binnenkort de M1 macbook kopen of ik wacht nog even op de refresh.
Ik heb ook niets tegen macs, hoewel ik wel erg veel features van Windows mis, zoals screen-snapping bijvoorbeeld. Deze gebruik ik extreem veel. Ik gebruik ook extreem veel shortkeys, waar Apple gewoon een mindere hand van heeft. Maar mac OS is uitstekend. Ik heb gewoon een hekel aan Apple's bedrijfsvoering, anti-reparatie lobbying, leugenachtige gedrag, monopoly, enz. Staat los van de software :)

Ook gewoon kleine dingen zoals het hebben van een belangrijke stroomchip, recht onder de open gleuf van de track-pad (tussen keyboard en trackpad) waardoor je hele moederbord frituurt als er werkelijk één enkele druppel vocht binnen komt. Makes me mad hahaha
Als jij 15 jaar terug nog Windows 95 gebruikte was je toch ook niet bij de tijd, dat OS is 27 jaar geleden vrijgegeven. (verdorie, een mens wordt oud)
Fixed. M'n oude vingertjes zaten er naast.
Tja qua snelheid lijkt mij dat Windows 11 prima op oude apparaten zou moeten kunnen werken. Dat Microsoft aangeeft dat ze extra eisen hebben gesteld vanwege veiligheid klinkt fantastisch, alleen laat mensen zelf die afweging maken. Net zoals dat je op laptops die secure boot (of hoe heet dat ook alweer) hebben er voor kan kiezen om dit uit te schakelen zodat je Linux kan installeren.

Ik blijf denk ik gewoon mijn Windows 10 systemen tot 2025 (EOL) draaien, en als de apparaten dan nog zouden voldoen knal ik er Linux op. Of wellicht is er tegen die tijd wel een trucje waardoor je toch Windows 11 kan draaien op ''alle'' hardware.

[Reactie gewijzigd door dennis_rsb op 23 juli 2024 03:10]

Het is niet zo dat je geen Windows 11 kan draaien op cpu's die niet supported zijn. Er is een 'soft-floor' en een 'hard-floor'.

De soft-floor moet je aan voldoen om bijv. een automatische upgrade van Windows 10 naar 11 te kunnen doen. Dit zijn de cpu's in deze 2 lijsten:

AMD: https://docs.microsoft.co...-supported-amd-processors
Intel: https://docs.microsoft.co...upported-intel-processors

Als je aan de hard-floor voldoet (en dat is bijna ieder systeem van de laatste 10 jaar en vaak zelfs langer geleden) kan je Windows 11 wel installeren, maar kan het zijn dat bepaalde functionaliteit standaard niet werkt (omdat je bijv. geen TPM 2,0 hebt). Daarnaast zal deze deze installatie zelf handmatig moeten uitvoeren, daar dit niet via Windows Update (bijvoorbeeld) zal plaatsvinden. Deze hard-floor lijkt te zijn: Iedere 64bit x86 cpu, mits deze minimaal 1Ghz aan kloksnelheid heeft en minimaal 2 cores.
Ah oke thanks. Dus in principe zou Windows 11 op vrijwel iedere machine moeten kunnen werken (wellicht dus zoals je zegt met bepaalde zaken niet werkend, welke is dan de vraag) maar dat je wel Windows 11 zelf moet installeren, of de upgrade forceren via bijv een mediacreationtool.
Dat is inderdaad het idee, zelf installeren / upgraden via de ISO.
De ISO blokkeert ook als je computer niet aan de eisen voldoet. Je moet daarvoor een onofficiële ISO gebruiken.
Dit werkt voor mij anders prima met de officiële preview ISO, https://arstechnica.com/g...tall-the-update-manually/

Mogelijk dat het op bepaalde systemen niet werkt, maar op de door mij geteste systemen (o.a. een Dell XPS uit 2015/2016 met een Broadwell cpu, maar ook op een oude HP elitebook) werkt dit perfect, terwijl deze systemen niet voldoen aan de gestelde eisen, hebben o.a. cpu's die niet op de supported lijst staan en geen TPM 2.0.
Maar MS heeft nog niet aangegeven wat ze met de uiteindelijke release gaan doen. Op dat moment kunnen ze de hard floor gelijk trekken met de soft floor.
Alles kan uiteraard, alleen verwacht ik eigenlijk niet dat ze dat doen, ook hebben ze niet direct een historie met soortgelijke beslissingen, het komt maar zeer zelden voor dat MS aktief het installeren van software niet toestaat op bepaalde hardware die de software wel kan draaien. Sterker nog, het is eerder andersom, Windows heeft juist altijd gewerkt op vrijwel alle hardware, of die hardware nu supported is of niet.

Ik zie dus ook de winst niet voor MS wanneer ze zouden besluiten deze handmatige installatie methode voor enthousiasts te gaan blokkeren bij release. Ze winnen daar eigenlijk niets mee, immers de hardware was al niet supported, dus het al om een 'werkt het, leuk, werkt het niet, jammer' scenario. Terwijl ze als ze dat wel doen, ze mogelijk wel een aanzienlijke groep gebruikers tegen de schenen aan schoppen.
Wat mij verbaast is dat bijvoorbeeld de Ryzen 3200G(E) wel geschikt is, terwijl dit feitelijk een 2000 serie cpu is. Weet iemand hoe dat zit?

Beter lezen in verdiepen de volgende keer....

[Reactie gewijzigd door ATIradeon8500 op 23 juli 2024 03:10]

Ryzen 2000 serie staat ook gewoon op de lijst die ik linkte, dus van de afgeleide 3000 serie APU's is het logisch dat die ook supported zijn.
Ja ik las het juist......
Oh, zie juist dat enkel de eerste generatie niet gecertificeerd is door MS voor windows 11.
Eventjes een grote MAAAAR..

Blijkbaar gaat Microsoft niet blokkeren dat je met een iso windows 11 installeert alleen krijg je dan geen windows updates.


https://www.google.com/am...ements-processors-changes
Dat is niet direct wat er staat, er staat in dat artikel dat het mogelijk het geval is dat je geen updates krijgt.
De vraag is echter hoe heet ze daar de soep opdienen, ik denk dat de verge daar mogelijk een beetje te paniekerig is.

Het is nu immers ook al zo dat niet supported cpu's nu ook al bepaalde updates niet krijgen, denk o.a. aan security updates waarmee Microsoft cpu microcode distribueert. Dat deze praktijk gehandhaafd blijft in Windows 11 geloof ik dan ook direct. Maar dat MS alle updates zou gaan blokkeren geloof ik niet direct in.

En zouden ze dat wel doen, dan kan de ondernemende Tweaker ze straks vast hier downloaden: https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx en handmatig installeren :)
Die zelf de afweging maken is juist mijn probleem.

De meeste mensen zijn geen tech-geeks zoals wij dat zijn.
Doordat microsoft bepaalde dingen forceert voor Windows 11, zullen er meer mensen zijn die moderne beveiligingsfeatures hebben. Kijk bijvoorbeeld maar naar hoe manufacturers beginnen met TPM 2.0 standaard aan te hebben op MoBos. Dit zal de adoptie van bepaalde features veel sneller laten gaan.
Maar die beveiligingsopties zoals tpm, hoeveel helpen die nu echt? Voor mij maakt het niks uit, ik ben heel securitybewust bezig. Maar voor de gewone pc gebruiker is hoe meer veiligheidsfeatures beter.
Microsoft heeft gezegd dat iedereen Windows 11 kan installeren. Bij officieel niet ondersteunde hardware zul je de update echter handmatig moeten doen. Middels een iso of media creation tool.
Maar als je m eenmaal getriggerd hebt dmv iso of dmv clean install, je krijgt daarna wel automatisch upgrades zoals bij win10 zoals 21h1 etc aangeboden?
Windows 10 word t nieuwe XP als ze dit echt voort zetten kwa cpu support.
Of we zien heel wat e-waste, terwijl t voor de gemiddelde gebruker perfect bruikbare systemen zijn.
Zo zonde dit.

Hopen dat Valve meer mensen naar Linux kan pushen binnenkort.
Je lijkt hier aan te geven dat de systemen die nu w10 draaien en niet over kunnen bij de vuilnis kunnen.
W10 wordt nog jaren ondersteund. En zal waarschijnlijk weinig onder doen voor systemen die w11 draaien.
Het lijkt mij dat MS door deze keuze bewust kiest voor een langere overstap periode.
Dus laten oudere system zonder problemen w10 draaien, tot ze over een paar jaar gaan upgraden en dan alsnog over kunnen stappen.
als ze niet over willen stappen op linux, en over 4 jaar support stopt, wat wil je dan? dat ze onveilig gaan werken? Dan zit je dus IDD weer op XP niveau kwa gezeik.

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 23 juli 2024 03:10]

4 jaar volgens mij.
Dat is nog wel even. Dus tot die tijd nog geen issues voor huidige gebruikers.
Wat er daarna gebeurt moeten we dan zien. Lijkt me niet iets om nu al een groot drama over te moeten maken lijkt mij :)
Handmatige installatie doorlopen van W11 werkt wel gewoon. Dus dit wordt geen XP niveau.
Voor de gemiddelde gebruiker toch te veel gedoe, als ze al weten dat t kan, en vervolgens meer dan 50% kans op op crashes.. k zou t r niet op wagen als hun cijfers kloppen.

Vraag is, wat is de oorzaak van die crashes.
Een set CPU's uit 2017 worden tot 2025 ondersteund, dat is economische levensduur +5 jaar: ik snap het probleem niet, sorry. Als support ophoudt oktober 2025 voor Win10, dan is het niet eens zó gek om 8 jaar oude hardware te vervangen.
Zo zie je maar weer dat de wegwerp cultuur normaal geworden..

k heb hier n ~15 jaar oude core2duo en core2quad, die draaien nog steeds prima onder win10, je moet de laatste games niet willen spelen, maar zijn nog prima bruikbaar voor beetje web browsen en simpele huis tuin keuken taken.
Exact. Mijn pc hier is van 2015, 6th gen i5 en heb geen enkele behoefte om te upgraden, dat ding doet het nog perfect voor mijn doel.
Mijn moeder werkt nog op een 3rd gen i5 en heeft ook niets snellers nodig. Al die prima hardware kan de bak in met deze grap aangezien Linux in deze gevallen geen serieus alternatief is.
Vorige upgrades beide gedaan vanwege hardware uitval overigens, was het nu niet anders van plan.
3rd gen i5 zal inderdaad voor veel mensen prima voldoen. Waarom is Linux geen optie? Van Windows versie veranderen is voor veel moeders ook green feest.
Dus wij moeten allemaal achter gehouden worden omdat jij een CPU van 15 jaar oud nog snel genoeg vind?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 03:10]

? Waar slaat dat op? Je bent toch gwn vrij een nieuw systeem te kopen?
Maar het OS mag die nieuwe functionaliteit niet gebruiken.
Denk dat je op iemand anders bedoeld te reageren, dat zeg ik namelijk helemaal niet.
Dat zeg je wel. Je zegt dat ze de Core 2 Duo moeten blijven ondersteunen. Daardoor kan geen gebruik gemaakt worden van nieuwe CPU features.
???
Want r worden niet al jaren verschillende cpu's ondersteund? MET NIEUWE FEATURES?
Maar Windows 10 word niet met SSE4 gecompileerd, dat inmiddels uit 2006 is. Windows 11 wel. Ze laten nu niet voor niks oude CPU's vallen. Ze willen dingen gaan doen die oude CPU's niet kunnen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 03:10]

maar dan zouden ze toch elke cpu van 2006 en nieuwe kunnen ondersteunden?
Denk dat ze als nog windows 11 moeten nemen, want er is geen andere keuze meer.
Hoe zit het met een VM omgeving? Daar kun je met software elk willekeurige hardware configuratie emuleren, en zo Win 11 op oudere hardware laten draaien.

[Reactie gewijzigd door EXX op 23 juli 2024 03:10]

Een VM is expliciet niet emulatie, maar het forwarden van resources. Je zal niet op een X86-32 een AMD64 stuk kunnen "emuleren", net zoals je ARM niet kan emuleren/X86 VM's niet kan draaien (emulatie van X86 op ARM werkt anders dan hele emulatie).
Emulatie is misschien wat sterk uitgedrukt. Wat ik bedoel is dat je zaken als TPM 2.0, secure boot en CPU id met een VM kunt losmaken van de werkelijke hardware, en die zaken via software door de hypervisor kunt laten afhandelen.

Zo kan je Win 11 dus laten draaien op een platform dat native geen TPM 2.0, geen secure boot of een oudere x86_64 CPU heeft.
Eens, maar nieuwe instructies maar MBEC of andere sub instructies lukt je niet. Parallels, een VM voor MacOS kan, en vmware kunnen uefi en TPMs nadoen, maar op een Mac met ARM chip zul je toch nog steeds de ARM versie van Windows moeten gebruiken.
Een x86_64 emuleren op ARM was dan ook niet waar ik op doelde.
Klopt helemaal wat je zegt. Zo heb ik op mijn Mac’s ook een aantal Windows VM’s staan die ik middels VMWare Fusion gebruik.

Zo zal Win11 ook wel te draaien zijn bovenop een hypervisor. Heb je met systeemeisen weinig meer te maken.

(Zal straks niet meer gaan op de nieuwe ARM Mac’s, dus binnenkort nog even de meest recente Intel iMac scoren om de komende jaren te overbruggen. Dan zal het vast wel opgelost zijn.)
Euhm ... dat kan je wel en wordt veel meer gedaan dan je denkt. Emulatie van andere CPUs is perfect mogelijk maar wordt in een productie omgeving zelden gedaan tenzij voor specifieke doeleinden zoals het testen van software wanneer je de hardware niet hebt.

Maar als je functies moet gaan emuleren die je eigen CPU niet heeft, dan gaat dat heel traag. Je zou in theorie dus wel een moderne CPU kunnen emuleren op een oudere, maar de performantie zal om te huilen zijn.

Daarom net dat we gestopt zijn met het emuleren van CPUs in de grote producten zoals een VMware of een Virtual Box. Moderne CPUs hebben de mogelijkheid om instructies vanuit een VM rechtstreeks te ontvangen en de resultaten terug te sturen naar die virtuele machine zonder dat er een emulatielaag moet tussenzitten.
Maar hoeveel instructies moet je nou werkelijk emuleren als je een systeem met een Core CPU Gen 5 of 6 hebt? Dat zijn in vergelijking met de CPUs die Win 11 ondersteunt toch niet zo veel.
Ik snap niet waarom de ryzen 1600 niet ondersteund is. Ik heb tpm 2.0 and secure boot..
Ivm ontbreken van MBEC support
Win11RCT geeft daar veel duidelijkheid over bij mijn 1700X.
Onze processor heeft geen Guest-Mode Execution Trap welke de beveiliging/DRM in Windows 11 nodig zal hebben.
Officieel niet, maar je kunt Windows 11 gewoon installeren.
De ryzen 5 1600 af wordt ondersteund
Ryzen 1 serie toch niet?
Dit is een af versie die staat gelijk aan ryzen 5 2600
Ik zie het probleem niet echt wat veel mensen denken te hebben.
W10 wordt nog gewoon ondersteund de komende tijd. En die draait prima op de huidige en oudere systemen.
Heb je een nieuwere configuratie heb je de optie om je W10 os te upgraden naar W11. Heb je die optie niet ga je er niet op achteruit toch?
Ik denk eerder dat veel mensen die naar Windows 11 overstappen er stevig op achteruit gaan. Het gaat mij werkelijk boven de pet dat er mensen zijn die enthousiast kunnen worden van Windows 11. Zoveel verlies aan functionaliteit (startmenu, taakbalk, contextmenu, verkenner). Maar goed, je krijgt er ronde hoeken voor terug. En een Focus Assist :| .
Verandering brengt altijd weerstand mee. Je kan pas echt evalueren hoe goed of slecht iets is als je er een tijd mee gewerkt hebt.
Ik heb er nu twee maanden mee gewerkt. Dat lijkt me ruim voldoende. Ik besef heel goed dat dit nog niet de definitieve versie is van Windows 11, maar ik denk niet dat er nog veel zal veranderen.
Vergelijkt u nu zelf eens de functionaliteit van de boven genoemde 4 onderdelen van Windows 11 met die van Windows 10. Het is niets minder dan een ramp voor een ieder die moet werken op een computer/laptop.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.