Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'AMD Ryzen-performancepatches voor Windows 11 verschijnen volgende week'

AMD brengt naar verluidt op 19 oktober een fix uit die het L3-cache-probleem van de Ryzen-cpu's op Windows 11 moet oplossen. Een fix voor het probleem met de CPPC-cores moet twee dagen later verschijnen.

WCCFtech beweert informatie te bezitten waaruit blijkt dat AMD de problemen heeft opgelost en volgende week de fixes gaat uitbrengen. Met deze patches moeten de meeste problemen die gebruikers met een Ryzen-cpu ervaren op Windows 11, opgelost zijn.

Het probleem met de L3-cache wordt opgelost met een Windows-update die volgens WCCFtech op 19 oktober verschijnt. De CPPC-fix moet op 21 oktober als driverupdate algemeen verkrijgbaar zijn, maar de techsite zegt dat AMD de update eerder al aan individuele klanten kan verstrekken als ze er voor die tijd specifiek om vragen.

Toen vorige week Windows 11 verscheen, bleek dat gebruikers met een AMD Ryzen-cpu tegen een aantal performance-problemen aanlopen. Zo is de latency van de L3-cache drie keer zo hoog als op Windows 10, wat er voor sommige programma's en games voor zorgt dat ze tien tot vijftien procent langzamer lopen. Daarnaast zouden, door een fout van AMD's CPPC2-technologie, threads in Windows 11 niet meer automatisch door de snelste cores van de processor verwerkt worden.

AMD gaf eerder al aan naar verwachting ergens in oktober updates klaar te hebben om die problemen te verhelpen. Het bedrijf raadde klanten aan om tot die tijd nog van het Windows 10-besturingssysteem gebruik te blijven maken.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

13-10-2021 • 13:48

62 Linkedin

Submitter: HKLM_

Reacties (62)

Wijzig sortering
Ik heb een Ryzen 5 3600 en heb hier echt helemaal niks van gemerkt.
Maar goed, ik ga ook niet benchmarken voor workloads, ik ga niet specifieke taken in de gaten houden of ze 1 of 2 seconden sneller of trager zijn.

Ik heb W11 schoon geïnstalleerd (nadat ik dom bezig was in een dev. versie en geen back-up had :+ )
Nu start m'n pc door naar het bureaublad nog voor mijn monitor beeld geeft.

Al m'n games starten soepel op, ze ogen vloeiender en ben er over het algemeen erg tevreden over.
Reageer
Ik kreeg met DOCP aan wel wat vastlopers in zwaardere games en applicaties. Om precies te zijn een RADAR_PRE_LEAK_64 error, die Windows opwerpt als het een memory leak detecteert. Uiteraard zit die leak niet in de applicatie/game zelf (want die draaien zonder DOCP prima), maar waarschijnlijk iets met hoe Windows 11 het werkgeheugen gebruikt. Hopelijk lost deze fix dit ook op.
Reageer
Ik moest even googlen wat DOCP was.

Maar aangezien ik zelf niet overclock heb ik er ook geen last van gehad.

Die OC dagen heb ik gehad en nu wil ik gewoon een stabiele pc zonder al te veel poespas.

Na een werkdagje als systeembeheerder wil ik niet ook nog m'n eigen pc onder handen moeten nemen 8)7
Reageer
DOCP (en XMP voor Intel) zijn volgens mij juist bedoeld om wel over te clocken, maar er niet teveel mee bezig te hoeven zijn. Het zijn letterlijk 2 BIOS clicks.

Maar goed, dan moet het dus wel werken - en dat doet het nu (voor mij) niet met Win 11.
Reageer
XMP/DOCP zijn factory OC's. als jij 4800MHZ ram koopt zal deze gewoon starten als 2133 wat de "Base clock" is van DDR4. die 4800MHZ is een overclock. Maargoed, mensen zijn dit vergeten "Want dit komt zo uit de fabriek dus kan het geen overlock zijn"

Je kan RAM vaak nog verder overlocken of de timings scherper zetten, het CMD/DOCP profiel een een rofiel die door de fabriek gevalideerd is om op de meeste RAM kits te werken. Wel is RAM overclocken enorm tijd innemend en vergt aardig wat geduld.
Reageer
Nu start m'n pc door naar het bureaublad nog voor mijn monitor beeld geeft.
Dit is nu nog ;) tot dat je weer alles hebt geinstaleerd en alles hebt gesetupt en dan is je monitor weer sneller dan je pc :) :)

Heb ook een schone installatie gedaan ivm het zelde
(nadat ik dom bezig was in een dev. versie en geen back-up had :+ )
En alles prima zo ver ik weet.
Reageer
Het 'je loopt harder op nieuwe schoenen' effect.
Reageer
Het 'je loopt harder op nieuwe schoenen' effect.
Ja precies. Ik probeer altijd alles wat niet hoeft op te starten met Windows uit te zetten maar uiteindelijk ga je toch dingentjes laten aanstaan ect en dan krijg je dus dat je pc langzamer start... Die paar seconden maken mij niet uit, maar is altijd wel leuk om te zien!
Reageer
Inderdaad, het enige wat uit die opmerking kunt halen is dat Windows steeds langzamer wordt en je af en toe beter een schone installatie kunt uitvoeren.

Dat geld trouwens voor meer besturingssystemen. Hoe vaak ik al niet gehoord heb dat een telefoon veel sneller was na een factory reset...
Reageer
Ik heb voor zover ik weet, alles weer geïnstalleerd.
Gelukkig staat het op een m.2 ssdtje van samsung, dus dat snelle blijft ook nog wel eventjes.

En erg fijn om te leren dat ik niet de enige ben die de pech had om een crashende Dev. versie te hebben 8)7 (Updates gingen toch niet altijd even lekker)

Maar nu met de officiële release heb ik nergens last van. _/-\o_
Reageer
Ik heb het een paar keer gehad een crashende dev versie 2 a 3 keer. Maar daar kies je zelf voor natuurlijk.

Idd een leuk m.2 ssdtje van samsung er bij en je start zeker snel op!
En erg fijn om te leren dat ik niet de enige ben die de pech had om een crashende Dev. versie te hebben 8)7
Precies dit haha is het ergste van alles. Meestal kan je wel wat fixen zodat het werkt maar soms is het iets waar je niets aan kan doen en dan heb je meestal maar 1 optie :'( een her installatie.....
Reageer
Ik heb toen W11 gecrashed was na een update alle opties geprobeerd, Herstel was in geen geval mogelijk en een roll-back ook niet :(

Gelukkig had ik mijn werk laptop nog en een usb-stickje. dus om 10 uur 's avonds tot ergens 1 Uur ben ik nog even bezig geweest om alles weer recht te trekken. 8)7

Toen heb ik er ook maar voor gekozen om een Beta versie te installeren.
Ik zal nooit van m'n fouten leren.
Reageer
Herstel was in geen geval mogelijk en een roll-back ook niet :(
Ja dit was in mijn geval eerst wel mogelijk en daarna draaide alles ook weer netjes alleen ik kreeg daarna precies het zelfde terwijl in een sfc /scannow aan het doen was en toen was het gebeurt en was het klaar :)

Ik had ergens iets over gelezen dan 52% van de beta testers crashes hadden. Kan het even niet meer vinden.
Ik zal nooit van m'n fouten leren.
Nee precies, maar dit blijft altijd wel leuk om mee te spelen. Als er weer ooit een update komt want het is en blijft microsoft :) Maybe Windows 12? :) Dan sta ik er weer voor open om die ook te gaan testen.
Reageer
Ik heb dezelfde SSD en CPU als u, maar toch doe ik er wat lange over bij het booten en merk ik in Farcry6 met Windows 11 nu wel wat fps drops en lag op.

Misschien had ik ook een clean install moeten doen. :*)
Reageer
Ik ben ook zeer te spreken over windows 11, mag best 10%-15% extra performance bij vind ik niet erg. Ik had een schone windows 11 installatie gedaan en het voelt toch echt snappier aan. Apps reageren sneller, games zien er zelfs iets beter uit. Tot op heden erg tevreden.
Reageer
"games zien er beter uit" is dus een 100% placebo-effect. Niet erg verder, zolang je je er goed bij voelt.

Edit: Ik heb inderdaad HDR vergeten. Daar kan het best aan liggen.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 14 oktober 2021 08:49]

Reageer
Het kan er ook mee te maken hebben, als HDR aan staat, dat de HDR verbeterd is in W11.
Het hoeft dus geen placebo effect te zijn.

Tevens is het ook mogelijk dat de kleuren accuratie is verbeterd.
Het kan je verbazen hoeveel er mogelijk is met alleen software.
Reageer
Kan ook zijn data hij Auto HDR heeft aangezet, dat schijnt ook best prima te werken.
Reageer
Beste Pussycat,

Ik maakte ook een fout....windows en alle apps daarin zien er beter uit, maar games lopen ietsje pietje soepeler en ook de apps in windows. Ik heb geen HDR actief ivm met mijn beeldscherm die het niet ondersteund. Ik vind het een aanrader de upgrade. Loopt wat soepeler.

[Reactie gewijzigd door Sanne(man) op 14 oktober 2021 09:56]

Reageer
Ik kijk nog een beetje de kat uit de boom. Eerst even een paar maanden andere mensen laten debuggen... Voorlopig heb ik nog niks nodig van Win 11.

Ook heb ik niet zo veel in in het activeren van secure boot, beetje bang om mijn partitietabel om zeep te helpen.

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 14 oktober 2021 11:24]

Reageer
He tis vooral merkbaar wanneer bij de hogere core varianten. Ik zelf met een 5800X merk in FL studio een flinke performance drop, zodanig dat ik nu constant een stotterend geluid heb, Omdat ik nog maar 10% aan capaciteit over had in mijn projecten en daar wordt nu met deze prestatie los overheen getild door FL studio.
Reageer
Ja ok, er zijn inderdaad gewoon gevallen waar het goed merkbaar is.
Met gamen niet zo, andere dingen dan weer wel, maar die dingen doe ik dan weer niet. :)
Reageer
Ik heb zelf de 5800 van AMD en geen idee of deze langzamer is , maar wie weet met die update stijgt mijn laptop op :)
Reageer
Gratis vlucht voor de vakantie dan toch?
Reageer
Zelfde hier. Nu draai ik ME Flight Simulator best fanatiek maar heb vooral het idee dat het er juist sneller op geworden is…
Reageer
Ik heb W11 schoon geïnstalleerd (nadat ik dom bezig was in een dev. versie en geen back-up had :+ )
Nu start m'n pc door naar het bureaublad nog voor mijn monitor beeld geeft.
jaloers op.
Ik moet minutenlang wachten. Was in Windows 10 al zo en nu iduurt het nog langer. Herstarts zijn geen pretje.
Als eenmaal het bureaublad in beeld is loopt het allemaal lekker vlot.
Reageer
Heb je een schone installatie gedaan of heb je een upgrade gedaan?

Ik heb 7 jaar zonder een schone installatie op de pc gewerkt en al die tijd op dezelfde SSD.
Ik heb altijd geupgrade en na al die jaren duurde het inderdaad een minuutje voor de pc helemaal opgestart was. Dit was geen ramp want ik ging gewoon even wat drinken pakken ofzo.

Voor W11 uitkwam heb ik de MBR partitie omgezet naar GPT, de installatie verplaatst naar een m.2 SSD die ik gekocht had en een Dev versie geinstalleerd. Windowd startte ietsje sneller op maar niet heel veel sneller.

Na die crash van mij en een herinstallatie is het verschil als dag en nacht.

Ik kan je een SSD + Herinstallatie zeker aanraden ;)
Reageer
Niet jaloers zijn, hij heeft nog een antieke beeldbuis die 10 minuten moet opwarmen voor hij beeld heeft.
Reageer
Was het maar waar.
Mijn Intel machines, zelfs mijn 10 jaar oude bak, starten zeer snel op maar mijn AMD machine is stronttraag met booten.
Reageer
De mijne ook (AMD Ryzen 7 2700X) ...

Ik moet na een reboot zeker 15 seconden wachten voor ik kan inloggen ...
Geen idee waar die "traagheid" in zit ...

Bij Windows 10 hoefde ik maar 12 seconden wachten ...
Reageer
Dan heb jij vast geen Dell XPS ;)
Reageer
Geweldig, dit was het enige probleem waardoor ik nog even de update heb uitgesteld. Bij de 8 -> 10 update heb ik niet lang genoeg gewacht, waardoor ik een aantal problemen had. Gelukkig met 11 nog even gewacht.
Reageer
Heb ook niks van dit probleem gemerkt trouwens (clean install op dag 1).
Reageer
Heb je er wel naar gezocht dan? Of er specifiek op getest?

Bij het gewoon gebruiken van de PC zal je deze issues normaliter niet heel snel merken, bij tests over een groot aantal workloads zie je bijv. een gemiddeld performance verschil van 0-3% afhankelijk van de review. echter bij specifieke workloads kan het verschil aanzienlijk zijn, tot bijv. 15% in een paar specifieke E-sport games.
Reageer
Neen. Niet specifiek op getest. Omdat het maar beperkte impact is vermoedelijk. Voor games is nog minder waarschijnlijk dat je het merkt omdat die doorgaans meer gpu afhankelijk zijn. Dus in dagelijks gebruik, fotobewerking, gaming, geen impact gemerkt. Wel leuk dat ze er zo snel bij zijn met de updates.
Reageer
? Je hebt toch niks gemist zelfs als je over een halfjaar overstapt. Als je de berichten hier rond Tweakers leest raden de meeste ook aan om ff de kinderziektes af tewachten (zoals dit probleem).

Met Mac precies het zelfde ff paar maanden geduld en je ziet vanzelf de kinderziektes online verschijnen met daarna de oplossingen. Als je echt pech hebt en onvoorbereid gaat updaten heb je zelfs kans dat je data verliest.

Ik denk bijdeze dan ook laat andere maar proefkonijn zijn. Ik als zzp’er kan het me niet veroorloven om deadlines te missen door dat soort ongein.

Denk je er anders evengoede vrienden succes met Windows 11.
Reageer
Voor mijn beeldvorming: Verlopen deze patches via Windows Updates? Of moet ik dan bij AMD een patch downloaden?
Reageer
windows update en een AMD driver fix
Reageer
Heb er hier eerlijk gezegd ook nog niks van gemerkt, en wist er al wel van af, dus om die reden ook extra op gelet, maar heb er in Premiere Pro, After Effects en zowel Photoshop in elk geval tot op heden niks van gemerkt, en laat dit nu niet bepaald de lichte software te betreffen, maar goed altijd fijn om te horen dat er binnenkort een update voor wordt uitgebracht door AMD.
Reageer
De ervaring met Windows 11 en mijn ryzen 5600H zijn tot nog toe zeer goed.

Al met al mooi dat AMD adequaat reageert op performance issues. In bepaalde use cases wil je toch wel graag dat de performance geoptimaliseerd is.
Reageer
Ryzen 9 5950X hier... Heb op dag 1 een schone installatie gedaan, heb er zelf niet het idee dat hij slechter presteert... Wie weet merk ik iets zodra deze update geïnstalleerd is, maar denk dat bij veel games de GPU de limiterende factor is met zo'n CPU (2080Ti)
Reageer
Heb twee systemen met ryzen.
Een laptop met ryzen 9 4900hs en een desktop ryzen 9 5950.

Heb geen problemen wat ik zover merk. Doe rendering en vr.

Heb op beide systemen een schone installatie uitgevoerd.

Zou dit misschien te maken hebben met upgraden van w10 naar w11?
Reageer
Ik merk het in Battlefield V, heel vreemd gedrag met bepaalde zaken.
Of dit nou aan de game of aan de processor ligt weet ik niet maar ik ben ergens wel blij om dit bericht te lezen.
Reageer
Heb ook Battlefield geprobeerd maar draaide op de zelfde FPS en heeft geen problemen. Ryzen 9 5950.
Reageer
Ik ga het niet eens proberen met m'n i7 6700k om te upgraden. Mij teveel gedoe en was van plan mijn pc volgend jaar toch een upgrade te geven dan kan windows 11 meteen mee ;P
Reageer
Het schijnt zo te zijn dat windows 11 meer dan 4 cores aanstuurt wat bij windows 10 niet het altijd het geval was. Indien je meer dan 4 cores heb is het in mijn ogen een aanrader. Probeer anders een iso te downloaden en op een usb te zetten om vervolgens een verse installatie te doen en kijk of jij er blij mee bent. Ik was er erg te spreken over. Je mobo moet alleen wel TPM 2.0 (is te omzeilen) en WDDM 2.0 (graphics card) ondersteunen. Je moet dan CSM aan en alles op UEFI zetten voor een installatie.
Reageer
denk dat je in de war bent met xp....
Reageer
Windows 10 spreekt gewoon alle cores aan, wanneer dit nodig en zinvol is.

Het is alleen niet altijd nodig en ook niet altijd even zinvol.

In principe ondersteund Win10 elke GPU, zolang het de output maar kan aansturen. Ik heb bij het sterven van mijn vorige GPU een oude niet ondersteunde GPU uit het Vista tijdperk voor een paar dagen gebruikt (256mb dingetje). Werkte op zich prima. Windows valt dan gewoon terug op software renderen.
Reageer