Microsoft maakt schone installatie Windows 11 Preview mogelijk met ISO-bestanden

Microsoft heeft de ISO-bestanden voor een Preview-build van Windows 11 vrijgegeven. Iedereen die toegang heeft tot het Insider-programma van Windows 11, kan de ISO-bestanden downloaden en daarmee een schone installatie uitvoeren.

Het gaat om Windows 11-versie 22000.132 waarvan de ISO-bestanden nu beschikbaar zijn, schrijft Microsoft in een blog. Dat is niet de laatste versie met nummer 22000.160, maar maakt wel een schone installatie van het besturingssysteem mogelijk.

Tot nu toe was met de Preview-build alleen een upgrade van een Windows 10-installatie mogelijk. Met de ISO-bestanden krijgen Insiders een 'out of the box experience'. Dit betekent dat gebruikers tijdens de installatie het nieuwe setupmenu te zien krijgen waarmee de Windows-machine kan worden ingesteld.

Windows 11

De versie die met de ISO-bestanden kan worden geïnstalleerd, bevat nog niet de nieuwe wijzigingen in Preview-Build 2200.160. Volgens Microsoft zijn in deze nieuwe build problemen opgelost met de taakbalk, waar het icoontje voor het doorgeven van je locatie zichtbaar bleef als dit werd uitgeschakeld in de instellingen. Ook is Microsoft begonnen met het testen van het weergeven van de tijd die het kost om een update uit te voeren. Op dit moment is deze functie alleen beschikbaar voor pc's met een ssd.

Het is nog niet bekend wanneer Windows 11 verschijnt. Wel verschenen er eerder hints naar een mogelijke release in oktober, maar Microsoft heeft nog geen officiële aankondiging gedaan.

Door Robert Zomers

Redacteur

20-08-2021 • 11:25

151 Linkedin

Reacties (133)

Wijzig sortering
"Tot nu toe was met de Preview-build alleen een upgrade van een Windows 10-installatie mogelijk."

Dat klopt niet helemaal want je kon de ISO zelf compilen via de tools van UUPDump via de officiële Microsoft servers.

[Reactie gewijzigd door pernodpepper op 20 augustus 2021 11:32]

Offtopic: Erg ideaal de website van UUPDump. Zo ben ik er ook achter gekomen dat je variant 'Windows 10 Team' (wat alleen bedoelt is voor Surface Hub) kunt ophalen en gebruiken op een eigen machine. :D
Welke moet ik daarvoor hebben? Als ik zoek krijg ik alleen een feature update en insider previews van Windows 10 zelf.

https://uupdump.net/known.php?q=Windows+10+Team
Welke extras heb je dan in het OS?
Moet je even opzoeken: Surface Hub (youtube) dan kom je er wel.
Via UUPDump kan je niet meteen een ISO builden voor een systeem met Secure Boot ingeschakeld.
Er is wel een workaround om alsnog gebruik te kunnen maken van Secure Boot: https://www.tomshardware.com/how-to/clean-install-windows-11
Zie sectie: Making a Bootable Windows 11 Install Disk
dus het bericht van Tweakers is wel correct. Het kon tot op heden dus niet, want voor Windows 11 moet secure boot zijn ingeschakeld.
Ik heb precies zo al 2 maanden Windows 11 draaien op mijn PC en ook de TPM check omzeild. Ik ben gewoon insider en heb mijn laptop wel direct kunnen upgraden maar bij mijn PC met zelfs gaming specs mocht ik niet upgraden wegens TPM 2.0. Via een schone installatie en een zeer gemakkelijke TPM bypass trick kun je alsnog Win11 draaiend krijgen.

Werkt allemaal prima, zelfs gamen met 4 monitors aangesloten gaat prima.
Je kan ook iedere game/software gratis installeren, wilt nog niet zeggen dat het daadwerklijk mogelijk is.
Helaas niet de ARM versie. Die moet nog altijd via de windows 10 route geüpdatet
Via UUPDump kan je een script downloaden die een ISO voor je maakt voor Windows 11 ARM. Heb het zelf van de week gedaan voor parallels op mijn MacBook M1.
Heb je een link naar dat script? Ik kan hem niet vinden in dit lijsten. Als ik zoek op script krijg ik geen resultaten.. Alvast bedankt!
En, heeft iemand het hier al aangedurfd? Wat zijn dan je ervaringen?
(Ik wacht zelf altijd RTM af... :-) )
Retesnel en stabiel. Ik heb het gevoel dat windows 11 sneller draait als VM in parallels dan de mac OS host zelf. Ik hoop heel hard dat windows 11 ook via bootcamp te installeren zal gaan worden want dan is het bye bye macos :D
Waar ik mij vooral aan erger dat een file explorer altijd weer op de voorgrond zoekt naar netwerk connecties (one drive bijv), dit zorgt voor vertraging als je niet opzoek bent naar netwerk locaties. Of als je in Excel, Word een file lokaal wilt wegschrijven, altijd dat vertraging voor de netwerk connecties.
Anoniem: 1532362
@sokolum0120 augustus 2021 12:15
Ik ken iemand die dit probleem ook heeft, en ergert zich er ook dood aan. We hebben het opgelost door de netwerklocaties niet als netwerk schijf met schijfletter toe te voegen, maar als 'Netwerklocatie' dus gewoon een snelkoppeling naar het UNC pad. Maar dit is sub-optimaal.
Ik gebruik het al sinds juli op mijn main PC.
Tot nu toe loopt alles stabiel en werkt het snelles dan W10 imo.
Je weet dat er naast Mac's ook gewoon Windows PC's en laptops te koop zijn? :+
niet met een snelle cpu en zonder fan ;)
Al is die snelle cpu niet lang snel zonder fan, want thermal throttling
voor mijn workload is hij sneller dan een fanbased ryzen 3600
Ik pak even de decibel meter erbij...27 decibel. Met een AMD Ryzen 5 PRO 4650G. Zo jammer dat er geluid van buiten komt :+
Op het moment dat ik muziek produceer is absolute stilte soms gewoon een must. Mijn macbook air heeft geen fan en is dus gewoon in alle omstandigheden stil. Daarnaast is je ryzen een stukje langzamer dan de M1. Tenminste, wel als ik het afzet tegen mijn ryzen 3600 machine, die gewoon windows draait en trager is dan mijn MBA voor wat ik er mee doe.
Ik snap jouw opmerking over geluid, dat is één van de redenen dat ik dit systeem in elkaar gezet hebt: stilte. Ik ben ook vaak met muziek bezig en wil geen geruis over dit alles heen en dat doet het perfect. Voor snelheid is het appels en peren vergelijken. Qua snelheid wint de AMD, maar als ik naar de cache kijk dan wint de M1 met twee vingers in de neus.

Als je ooit een Linux/Windows bak wilt dan kan ik je garanderen dat je het stil kan krijgen en vooral snel.
Ik ben van een relatief snelle en stille Windowsbak naar de M1 overgestapt. Mac OS vind ik crap, maar de snelheid en draagbaarheid van deze machine met 100% stilte is echt niet te krijgen zonder naar ARM te grijpen. Ik heb voor ik tot aanschaf overging een surface laptop 1 op 1 met deze vergeleken en die was duurder, trager en lawaaieriger.

Voor wat betreft een het 'ooit' Ik heb mijn windowsbak welgeteld 2 keer aangeraakt sinds ik de mac heb, ondanks dat Mac OS mijn productiviteit aanzienlijk omlaag haalt. het is voor mij wachten op goeie ARM machines voor windows, tenzij intel inderdaad iets te geks uit de hoge hoed tovert in 2022.
Er zijn wel passieve koelers op de markt. Zie https://tweakers.net/proc...SSoaWFsZKOkoWJhYVSbG1tLQA. Het is wel redelijk niche idd.
Kijk eens naar deze computer kast:
https://www.monsterlabo.com/the-beast

Ook zijn er fanless voedingen. Bijv. deze:
https://seasonic.com/prime-fanless-tx
Die kast alleen al kost de helft van wat mijn laptop kost hahaha. Wel echt een kast waarvoor ik (tot de m1 uit kwam) in de markt was geweest overigens. Wie weet wat de aankondiging van intel gister gaat brengen...
Maar de prijzen man, je hebt een complete Macbook air M1 voor alleen die lege kast met de voeding dan moet je de hele computer nog gaan samenstellen..
Het is al eerder aangehaald, maar de M1 is gewoon een hele vlotte processor, getuned op een TDP waar deze performance/watt technisch gezien uitstekend voor de dag komt, en uiteraard met een OS wat optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de M1.
Wat betreft ARM komt er eigenlijk ook niets ook maar een beetje in de buurt.

Maar als je kijkt naar b.v. de 5800U van AMD(15Watt TDP) dan zit deze er helemaal niet ver van af(stroomverbruik en singlethreaded prestaties) en is deze vaak zelfs behoorlijk sneller(multi threaded en GPU).
Ik weet het, een laptop is wat anders dan een processor, en Apple kan een geweldig totaalplaatje neerzetten, maar opmerkingen als "dit kan je echt niet krijgen zonder naar ARM te grijpen" zijn echt gewoon veel te kort door de bocht. B.v. een ASUS Zenbook 13 OLED met 5800u is een heel mooi stil dingetje, al is het nét niet zo gelikt als een Macbook Air of Pro(waar je ook behoorlijke meerprijs voor betaald).

Maar...het blijkt gewoon dat een laagt geklokte x86 Zen3 APU prima mee kan met de 5nm M1 ARM.
En nee, dan moet je dus niet een 5900hx laptop kopen, en dan klagen over het geluid, maar het gewoon houden bij een 5800u.
Same here; ik gebruik mijn stille Mac Mini puur voor Ableton Live (muziek producer software). Bovendien werkt onder MacOS audio vele malen beter dan onder Windows, waarbij alleen met een hack zoals Asio4all de audio redelijk werkt. Zakelijk gebruik ik uiteraard wel Windows.
M1 draait op audiolatencies van <1ms zelfs goed. Bizar inderdaad. Overigens is 1ms met een beetje nette interface met gebruik op windows ook haalbaar.
mijn imac 2021 is geluidsloos. Fan draait zelden. en als hij draait hoor je het bijna niet.

[Reactie gewijzigd door P. vd Loo op 20 augustus 2021 14:48]

Dan is het niet geruisloos :P
Mijn motorfiets is 99% van de tijd ook geruisloos. Motor draait zelden.
dan specifieker slimmerik: van de daadwerkelijke gebruikstijd is deze mac 99% van de tijd geluidsloos.
Ik probeer met een beetje humor te zeggen: geruisloos is de foute benaming. Voor studio-applicaties heb je er weinig aan als de pc meestal stil is maar niet altijd.
Semi-passief is een betere benaming.
Ok, semi-passief zie ik dan weer niet staan in de Dikke van Dalen. Dus dat kan zeker geen juiste benaming zijn.
Wat is snel in deze ?

Ik gebruik zelf de NUC 11 (core I5 en I7, 11de generatie) volledig zonder bewegende delen in deze case van Akasa

Voor mij zijn die snel genoeg en dus 100% stil
Een intel cpu met tdp van 28w werd op moment van aanschaf, door een m1, voor mijn usecase, ingehaald. bovendien heb ik nu een draagbare audioworkstationvervanger.
Denk dat er veel zijn die vergeten dat die M1 voor JOUW gebruik het snelste is zonder fan.
Of dat het specifiek om een laptop gaat... Kasten van 650 euro die passief gekoeld zijn, vind ik in mooi Duits 'Übergeil', maar het is simpelweg een gegeven dat intel CPU's qua performance per watt momenteel niet mee kunnen met AMD, laat staan hedendaagse ARM gebaseerde designs.
niet met een snelle cpu en zonder fan ;)
Mijn Windows laptop heeft vzv ik kan horen geen fan.
Juistem, deze M1 loopt rondjes om mijn ryzen 3600 met nette cooling en airflow.
Dat mag ik toch hopen gezien de specs en prijsstelling van de Apple M1 ten opzichte van de Ryzen 3600. Jemig.
Onzin. De prijsstelling van de M1 is tov ryzen 3600 bijzonder gunstig: mac mini in pricewatch. De fanless uitvoering in een laptop is een ander verhaal, maar tov windows laptops echt niet zo absurd meer als toen je een i3 kreeg voor 1000 euro.
Juistem, deze M1 loopt rondjes om mijn ryzen 3600 met nette cooling en airflow.
Is dat niet wat overdreven? Hij is niet eens altijd sneller.
https://www.cpu-monkey.co...vs-amd_ryzen_5_5600x-1750

Ligt er een beetje aan wát je meet maar zeker single-core houdt ie een 5600X met gemak bij. De Geekbench houdt ie ook keurig bij. En de M1 heeft wél een ingebouwde GPU ;)

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 20 augustus 2021 16:46]

En dan hebben we het nog niet eens over performance per watt gehad...
Zalig zijn de onwetenden. Apple loopt rondjes om alles wat er nu is (qua vergelijkbare specs)
Het is van de M1 macs en macbooks bekend dat ze als een malle swappen naar SSD, wat de levensduur niet echt ten goede komt.
Algemeen bekend dat het ernstig overdreven en (deels) fake news was ja….

https://medium.com/codex/...-overreaction-50002ee23d0

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 21 augustus 2021 09:08]

Heb W11 in een VM draaien om te proberen. Maar wacht verder nog wel even op de release inderdaad. Vind het net even te tricky om het op mijn main pc te gebruiken. :+
Ik heb hem ook zojuist in VMware draaien. Leuk om eens uit te proberen.
Heb Windows 11 op mijn werk laptop (Surface laptop 4) en op mijn thuis PC (high end game pc) draaien en het loopt heel soepel. Ben tot nu toe 1 bug tegen gekomen maar deze is ook reeds verholpen in de nieuwste versie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 508592 op 20 augustus 2021 12:21]

Een biggetje tegengekomen (er stond oorspronkelijk 'tot nu toe 1 big tegen gekomen' ;) ) ?
Dan is het wel wat lastiger platslaan, dan heb ik liever een bug... ;-)

[Reactie gewijzigd door kh65 op 20 augustus 2021 12:47]

Anoniem: 508592
@kh6520 augustus 2021 12:21
Hahaha begin maar te meppen dan xD
Ik moet zeggen dat zowel de x64 versie als ARM versie verassend goed werken. Ik draai de x64 versie al vanaf dag 1 dat het beschikbaar is en ik heb nog maar weinig foutjes kunnen vinden. In het begin zaten er wel wat domme fouten in zoals een taskbar die niet helemaal lekker aligned was maar dat is er ondertussen wel uit. Grafisch is het vele male mooier dan Windows 10 en ik zou persoonlijk niet meer terug kunnen/willen. Performance wise merk ik voor nu weinig verschil, buiten dat Windows 11 wel veel smoother aanvoelt zal je er niet perse op achteruit gaan.
Heb het op mijn surface go staan en moet zeggen dat het voor mij ook beter werkt hierop dan windows 10.
Alles is iets makkelijker te gebruiken met een touch screen.
Main gaming PC zit al op Windows 11 sinds een paar builds.
Insider AMD drivers zijn in dit geval via Windows Update te krijgen en de control panel via Microsoft Store.
Alles draait snel en stabiel incl. gamen.
Ik heb het even snel in een VM geprobeerd. Moest wel een truc doen (dll vervangen) om door de requirements check heen te komen. Ik ben nog niet erg enthousiast over de nieuwe look, voelt een beetje als Windows XP met al die ronde hoeken. Verder nog niet veel gedaan.
Ik draai W11 op een Dell 2in1 (6e gen Core M5), werkt redelijk vloeiend, tot nu toe nog geen problemen ondervonden.
Helaas werken niet alle programma's, die het onder W10 deden, meer onder W11.

Bedoel een programma als T-Clock, dat ik al sinds W95 gebruik.

edit: gramatica
edit2: (spelling) grammatica

[Reactie gewijzigd door Euronitwit op 22 augustus 2021 01:03]

Klaag je nu werkelijk dat een programma dat is ontwikkeld voor een besturingssysteem uit 1995 het onder een besturingssysteem dat zesentwintig jaar later verschijnt niet meer werkt? Om even wat context te geven hoe lang dat geleden is: in 1995 werd de Iomega Zip Drive geïntroduceerd, verscheen de eerste processor die sneller dan 100 MHz rekende (de Pentium Pro), had de gemiddelde grafische kaart 1 megabyte aan werkgeheugen, was de gemiddelde monitor een 15 inch beeldbuis, zou het nog 3 jaar duren totdat de Nokia 6110 te koop kwam en moesten we nog 11 jaar wachten op de oprichting van Facebook. Je zou kunnen overwegen naar een modernere applicatie dan T-Clock over te stappen.
Nee, ho, wacht even! Je leest niet goed. Euronitwit zegt dat niet alle programma's die het op Windows 10 wel doen niet op Windows 11 doen. Dat is de boodschap. Hij geeft een voorbeeld, maar de kern is: Let op! Niet alles doet het op win11. En dat klopt. Er zijn ook modernere apps die het niet doen, dan hij als voorbeeld laat zien. Maar dat is niet het punt. Het punt is dat niet alles wat wel werkt op win10 ook op win11 werkt en dat is frappant. Hoe kan dat? Wat is er dan veranderd? Hoe kan een app wel op win10 werken en niet op win11? Dit is Tweakers he! Hoe kan dat?

Ik vind het een heel goeie opmerking.
Het werd voor het eerst ontwikkeld in 1995 maar werd sindsdien nog wel wat verder ontwikkeld zo te zien https://github.com/White-Tiger/T-Clock, laatste commit slechts 3 jaren geleden. Er is nog wel meer software die zo lang doorontwikkeld is (Windows zelf om maar iets te noemen, heeft nog verschillende Windows 95 elementen).

Maar dat terzijde doet deze software volgens mij weinig wat al niet standaard in Windows 10 zat, behalve wat meer te customizen. Lijkt me nu nog vooral iets voor gewoontedieren.
T-clock is een fantastische klein programmaatje dat ook ik al zeer lang gebruik. Gewoon een grote klok in de hoek zonder datum. En nu? Een klokje met datum, nauwelijks leesbaar vanwege een dun font, niet te veranderen en ook niet te wijderen. Wat een geweldige 'vooruitgang' is dit weer. Maar goed, ik werk al voor 75% met Manjaro Linux en dit zal alleen maar meer worden.
Ja, want Microsoft heeft er zelf (van de kalender en de klok) nooit iets goeds van gebakken.

Ken je T-Clock wel?
Dus als iets oud en beproefd is mag het nu niet meer gebruikt worden en/of werken?
Je zou kunnen overwegen naar een modernere applicatie dan T-Clock over te stappen.
Als je er een weet, dan houd ik mij aanbevolen.
Gek, dat men dat niet zelf kan bedenken! 8)7
Klopt. Dat komt omdat de taakbalk niet meer door losse programma's beïnvloed mag worden.
Het is niet zo zeer dat het niet 'mag'. De taakbalk is nu letterlijk vervangen, De taakbalk is nu opgebouwd van Edge HTML (ja je taakbalk is nu ook gewoon stiekem onderwater Edge). Dus T-clock werkt gewoon niet meer om die reden.
T-clock kan vast en zeker wel met wat DLL injection of manipulatie iets vergelijkbaars bereiken.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 augustus 2021 12:22]

Het is niet zo zeer dat het niet 'mag'. De taakbalk is nu letterlijk vervangen, De taakbalk is nu opgebouwd van Edge HTML (ja je taakbalk is nu ook gewoon stiekem onderwater Edge).
Dus nu flikken ze hetzelfde als in Win95osr2.5 en W98, waar Active Directory dus werd geïmplementeerd door IE4 met Windows te integreren. Destijds leverde dat een continu instabiele Windows op (gelukkig kon je Active Desktop uitzetten, en al snel mistte je de daardoor ontbrekende "features" (die op zich best handig waren) niet meer. In XP werd er over Active Desktop niet meer gesproken.
Anoniem: 1532362
@BeosBeing20 augustus 2021 14:47
Active Desktop vond ik vroeger heel gaaf. Toen kon je ook nog individuele mapjes een eigen achtergrond afbeelding geven. Dat vond ik leuk om mee te spelen als kind.
Ja je ziet de geschiedenis zich weer herhalen. Microsoft pusht dingen weer door je strot omdat ze op een normale manier niet genoeg marktaandeel kunnen krijgen en gaan uiteindelijk weer zeggen dat Edge een onderdeel van het OS is en daarom niet verwijderd kan worden.
Gnome is sinds Gnome 3 ook gewoon geschreven in JavaScript hoor.
het staat er letterlijk
Apps can no longer customize areas of the Taskbar.
https://www.microsoft.com...-specifications#primaryR4
Anoniem: 1532362
@D0phoofd20 augustus 2021 14:40
Denk dat ze bedoelen via hun eigen officiele API's om met de taskbar te praten. Die hebben ze dan nu niet meer. Maar je kunt de taskbar zeker nog wel modden met patches o.i.d.
Als jij dat voor elkaar krijgt, dan zijn er een heleboel mensen (incl. mijzelf) jouw zeer dankbaar.

Resultaten kan je >>>hier<<< publiceren.
Je zegt dat de taakbalk eigenlijk een webapp is dan. Hoe kom je daar bij? Heb je daar een bron van? Ik mag hopen dat je ongelijk hebt. Zou toch echt een hele rare zet zijn om zo'n core feature van het OS als webapp op te leveren. Wat is daar nu het voordeel van?

De Teams-Flyout en het Widget-paneel zijn wel webapps. Dat zie je er ook (helaas) aan. Ik heb nog nooit een implementatie gezien van een webapp waarvan je niet merkt en ziet dat het een webapp is. Want aan het gedrag merk je het meteen.
>De taakbalk is nu opgebouwd van Edge HTML

Dit is incorrect. De taakbalk, actiecentrum, de nieuwe Store, etc. gebruiken UWP.

Er zijn wel onderdelen in Windows 11 die gebruik maken van Edge WebView2, waaronder de OOBE, het Widgets-paneel en het Chat-paneel. Je zal ook opmerken dat je die onderdelen kan in- en uitzoomen met een touchpad. Je kan zelfs nog de DevTools openen voor het Chat-paneel.
Samsung Magician werk ook niet helaas.
edit: gramatica
Grammatica :)
Kan de taakbalk al naar links? Anders blijf ik nog even lekker op w10. ;)
Dit kon gewoon al vanaf de eerste insider build volgens mij :)
Nee dat is niet ondersteund; en het ziet er niet naar uit dat ze dat van plan zijn voor de eerste release.
Oh want hij stond bij mij niet altijd links? Maar goed ik heb hem uiteindelijk wel weer naar het midden gezet want rechtmuisknop taak beheer is foetsie en dan is het makkelijker als het logootje ergens in het midden uithangt dan helemaal links.
Er zijn twee dingen waar het hier over kan gaan.

- Locatie van de gehele taakbalk verplaatsen. Dit kan NIET (misschien met mods-hacks).
- De locatie van de Windows start-knop op de taakbalk. Dus midden in de taakbalk, of uitgelijnd naar links. Dat kan WEL.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 augustus 2021 14:41]

Ah de gehele taakbalk is inderdaad tegenwoordig "vast" aan de onderkant van je scherm, je kan hem middels een registry hack wel naar boven verplaatsen maar niet meer naar links/rechts.
Dat kan wel!
Systeem en persoonlijke instellingen kiezen
Kan dan links rechts etc naar keuze ingesteld worden
Gaan de applicatie-iconen dan ook links uitlijnen of blijven die in het midden van de taakbalk?
Ja die gaan dan ook naar links.
Mooi. Dat is dan in elk geval 1 showstopper die afvalt.
Het zal je verbazen hoe snel het went en hoe fijn het werkt, ik had het eerste links want "zoals vroeger" maar bij gebrek aan labels en Taak Beheer onder het start icoon vs. de gehele taakbalk.
Nou.. de start knop moet bijvoorbeeld links onder want ik ram mijn muis naar de linker benedenhoek en daar zit in elk geval in win10 weerstand zodat hij daar automatisch stopt. Hoef je niet te mikken ofzo.
Hopelijk zit dat ook nog in win 11. Zal wel niet.

En kun je niet gewoon een taskmanager op je taakbalk zetten? In win 10 wel. (Zelf net gedaan, geniaal idee van mezelf ;) )
Hoef je niet meer rechts te klikken en een menuutje te gebruiken.
Ik heb hem gelukkig niet vaak nodig maar met enige regelmaat is dat toch mijn favoriete manier.
Taakbeheer is toch control+shift+escape?
Weet ik maar dat is mijn minst favoriete "shortcut", ik heb grote handen maar dan nog kost het te veel moeite.
Uh. Ik heb kleine handen en ik kan het met gemak met de middelvinger, wijsvinger en duim.
misschien is winkey+X iets voor je
Bill Gates zei ooit dat hij spijt had dat ze de toetsenbord combinatie CTRL+ALT+DELETE hadden gekozen, omdat het zo ver uit elkaar zit.
https://www.npr.org/2017/...lt-delete?t=1629463395596
Was dat toen je rechts op je toetsenbord nog geen ctrl-alt had? Want ik weet niet wat voor T-Rex handen jullie hebben ;) maar met mijn dames-handen kan ik dat gewoon met mijn rechterhand. Of met stukje van linker hand onder pink de ctrl doen en duim op alt en dan met rechts del.

ctrl-alt-esc net zo makkelijk trouwens.
duim op alt, ring vinger op ctrl en middelvinger op esc.
Anoniem: 1532362
@MrMonkE20 augustus 2021 18:15
Ik kan het met ook alleen mijn rechterhand (niet doordenken) maar het is toch erg ongemakkelijk. vergeleken met bijvoorbeld alt+tab of Ctrl+c Ctrl+v. Alt+F4 is ook geen pretje.
Het komt wel uit dos en daar was het 'no questions asked' en RESET.
Dus je wilt natuurlijk ook iets dat je niet heel snel per ongeluk doet.
Zeker,
1. instellingen
2. personalisatie
3. taskbar alignment
Dus heel simpel aan te passen
Anoniem: 1532362
@JoepWel20 augustus 2021 12:26
Dat is de alignement van de start knop, niet de gehele taakbalk zelf.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 augustus 2021 12:32]

Anoniem: 1532362
@bitshape20 augustus 2021 12:25
Als je je monitor 90graden draait, anders niet.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 augustus 2021 14:45]

Kan de taakbalk al naar links? Anders blijf ik nog even lekker op w10. ;)
Ja dat is gewoon een setting, dat is het eerste wat ik aanpaste. Het startmenu komt dan ook weer links.
Voor de goede orde, bedoel je de hele taakbalk aan de linker kant van het scherm, of alleen de startknop etc?
Ik bedoel de gehele taakbalk links, niet de iconen/startknop op de taakbalk.
Stom is die grote ruimte voor niks
Zijn games wel normaal te spelen? Ik durf hierdoor niet te upgraden naar W11.
Draai Windows 11 nu reeds enkele maanden en nog geen enkel probleem met gaming tegengekomen.
Toch heb ik windows 11 geïnstalleerd al eerder zonder upgrade route van windows 10...
Gewoon de iso downloaden en een bootable usb maken via de bekende tool(s)
Hoe is dat wanneer er een stable .ISO is? Kan je dan gewoon upgraden of moet je alsnog later een nieuwe installatie uitvoeren?

Daarnaast pas op, call of duty modern warfare geef je een ban zodra je Windows 11 installeert. Dit is voorbij gekomen in onze team. Iemand had Windows 11 geïnstalleerd. En zijn account werd gebanned.
Je kunt gewoon upgraden (mits je voldoet aan de hardware eisen).
Nog geen officiele datum, maar het is is de "Holiday" periode, bleek uit een document van Intel. Dus ergens in oktober / november / december.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 20 augustus 2021 12:23]

Nice effe usb stickje pakken :-)

Draait op 3 systemen top al een paar maanden.

oude en nieuwe werken perfect.
Binnenkort komt mijn nieuwe laptop aan en dan zwier ik er deze op