Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 11 LTSC verschijnt enkele jaren na op 21H2 gebaseerde Windows 10 LTSC

Windows 11 krijgt een Long-Term Servicing Channel-release en deze verschijnt waarschijnlijk over drie jaar. Microsoft gaat de LTSC-versie van Windows 11 dan vijf jaar ondersteunen, net als de komende LTSC Enterprise-release, die op Windows 10 21H2 is gebaseerd.

Windows 11 LTSC, de versie van Windows met relatief lange ondersteuning, verschijnt op zijn vroegst in 2024. Dat valt op te maken uit opmerkingen van het bedrijf tijdens een ask me anything-sessie, die opgemerkt werd door Petri. Microsoft meldt dat in die tijdsspanne van alles kan gebeuren, maar dat Windows 11 LTSC vijf jaar ondersteuning krijgt.

Dat is dan net zo'n lange ondersteuningsperiode als de komende LTSC-release van Windows 10 Enterprise. Die verschijnt later dit jaar en Microsoft baseert deze op de 21H2-release van Windows 10, waarvan inmiddels testreleases zijn vrijgegeven.

Microsoft ondersteunt de LTSC-release van Windows 10 tien jaar lang, maar dat verandert bij de komende 21H2-release. De huidige LTSC-versie van Windows 10, gebaseerd op versie 1809, behoudt zijn tien jaar ondersteuning en die loopt dan ook pas in 2029 af. Er zijn twee LTSC-varianten: Windows 10 Enterprise LTSC en Windows 10 IoT Enterprise. De IoT Enterprise-editie behoudt wel tien jaar ondersteuning. De LTSC-releases zijn bedoeld voor systemen die lang op een enkele versie van het OS moeten draaien.

Windows 11 krijgt anders dan Windows 10 geen twee grote updates per jaar, maar een enkele, met 36 maanden ondersteuning. Hiermee komt het bedrijf IT-beheerders tegemoet. Volgens Microsoft is het besluit om een enkele feature-update per jaar uit te brengen, genomen in antwoord op feedback.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-07-2021 • 11:16

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
deze zijn toch niet commercieel verkrijgbaar voor consumenten?
Reageer
Niet van MS direct. Maar door een uitspraak van het Europese hof in 2012 (UsedSoft v Oracle) mogen gekochte licenties gewoon doorverkocht worden.

Je kan dus bij 3-rd party retailers, die die licenties dan kopen direct van MS, wel aan LTSC licenties komen. Zoals:
https://www.centralpoint....t-kw4-00189-num-10140673/
https://pckeys.uk/microsoft-windows-10-enterprise-ltsc
https://www.newegg.com/mi...le-lang/p/N82E16832011907
http://www.provantage.com/microsoft-kw400187~1350025070.htm
https://azerty.nl/product...ise-ltsc-2019-upgrade-olp
https://www.blitzhandel24...s-10-enterprise-ltsb-2016

Er zijn restricties aan de uitspraak, licenties met doorlopende betalingen of bepaalde duur zijn geen aankoop maar een abonnement, dat mag niet overgedragen worden. Als je een licentie bundel loopt, mag je deze niet opsplitsen. Het gekochte object is dan de gehele bundel van meerdere licenties. In die zelfde trend mag je een licentie die meekomt met een apparaat/laptop (OEM licentie) niet van dat apparaat splitsen en apart doorverkopen.


Ik draai zelf ook LTSC, want ik vind het gewoon prettiger.
Voor degene die zeggen "maar LTSC is niet bedoelt voor dagelijks gebruik" , verwijs ik naar mijn eerdere argumenten over het topic:
wild_dog in 'nieuws: Sommige Windows 10-apps tonen advertenties met malware'

[Reactie gewijzigd door wild_dog op 22 juli 2021 12:29]

Reageer
Alleen zie ik het voordeel niet in van als consument een LTSC build te draaien. Veel software ondersteund het niet, wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan werken, en als je nieuwe soft- of hardware koopt die een nieuwere build van Windows vereist heb je al helemaal een probleem. En dat zijn dingen die in de professionele wereld wel degelijk voorkomen.

Je stelt ook dat je gewoon via resellers een licentie kunt kopen, maar ook dat is niet helemaal correct natuurlijk omdat er ook nog altijd de licentievoorwaarden zelf zijn. En daarmee ben je nog altijd niet in regel als je gewoon een LTSC licentie aanschaft. Je zou er nog 4 gerelateerde licenties bij moeten kopen om in regel te zijn, maar dat kunnen relatief goedkope licenties zijn zoals user cals voor MIM.
Reageer
Het lijkt mij dat de keuze om een LTSC build te gaan draaien, gelijktijdig moet gebeuren met de keuze om iets van fatsoenlijk versie-beheer te doen voor de software.
als je nieuwe soft- of hardware koopt die een nieuwere build van Windows vereist
Mijn ervaring is helaas anders: Het afgelopen jaar flink gedoe gehjad met wireless printers gehad en oude AMD drivers die ineens gepushed werden en systemen onklaar maakten.

Daarnaast heb ik voor de meeste creatieve (audiobewerking) software vaak juist een iets oudere versie van Windows nodig, de "recente" krijgt over het algemeen pas na een half jaar fatsoenlijke ondersteuning.

Voor het echt goed wil werken zijn we nog wat langer verder. Dit is overigens net zo hard van toepassing bij Mac OSX, waar bij elke grote update bedrijven als AVID waarschuwen om te wachten met updaten.
Reageer
Het afgelopen jaar flink gedoe gehjad met wireless printers gehad en oude AMD drivers die ineens gepushed werden en systemen onklaar maakten.
Driver updates kan je overigens uitzetten bij Windows Update, en da's eigenlijk ook wel een aanrader. Zwaar irritant wanneer er ineens een display-driver tussen zit.
Reageer
Mijn punt met drivers is dat een LTSC build geen ondersteuning krijgt voor hardware die nieuwer is dan de build zelf. En dat merk je wel als je bijvoorbeeld vandaag een nieuwe laptop zou kopen met de recentste generaties van o.a. CPU en GPU en daar een LTSC 1909 build zou opzetten. Dan is de kans reëel dat je tegen enkele problemen gaat aanlopen.
Reageer
Alleen zie ik het voordeel niet in van als consument een LTSC build te draaien. Veel software ondersteund het niet, wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan werken, en als je nieuwe soft- of hardware koopt die een nieuwere build van Windows vereist heb je al helemaal een probleem. En dat zijn dingen die in de professionele wereld wel degelijk voorkomen.
Punten die ik in mijn gelinkte post al maakte waarom ik LTSC wil draaien:
De implicaties [van LTS/LTSC] zijn over het algemeen "minder vaak updates, minder cutting edge, maar meer garantie op stabiliteit". Prima! Geweldig! Dat dit bij LTSC in de praktijk betekend dat delen van de MS bloatware er niet op zitten maakt het alleen maar meer aantrekkelijk.

...

Using LTSC means missing out on new OS enhancements that are included in SAC releases – particularly new security features. <------- als MS denkt een leuke neiuwe feature gemaakt te hebben waar ik niet op zit te wachten, wordt deze mij niet op gedwongen. En als ik zelf voor mijn beveiliging zorg buiten standaard Defeder om is het tweede punt van nul impact.

LTSC does not keep pace with new silicon releases in the same way SAC does – so LTSC 2016 does not support Intel chips beyond the ‘Kabylake’ generation. <---- Dit is niet anders dan met LTS releases, en prima te overkomen door een nieuwere LTSC 2019 release te gebruiken. Ik kan me sowieso moeilijk een situatie voorstellen waar je neiuwe hardware gaat installeren die fundamentele verschillen heeft met vorige generaties, maar je geen OS onderhoud doet.

Windows Analytics Upgrade Readiness does not support LTSC <-- niet nodig. Sterker nog, will Windows Analytics zo veel mogelijk weg hebben.

No support for the modern Edge browser <------- geen probleem

No support for Cortana <------- plus punt

No support for Windows Store <------- plus punt

No support for Surface hardware <------- geen probleem

LTSC does not support ConfigMgr Express Updates <------- Ziet er naar uit dat dit alleen maar een plus punt is

In-Place Upgrade from Windows 7 to Windows 10 is not supported for LTSC <------- geen probleem

From January 2020, Microsoft Office 365 will not be supported on LTSC <------- geen probleem. Had sowieso al een hekel aan het "subscription model" in software. Office 2019 er op en klaar voor in de eeuwigheid (levensduur van hardware).

LTSC does not keep pace with feature enhancements to Windows Defender ATP <-------- de nieuwe features die hier bedoelt worden zijn voornamelijk handig voor IT afdelingen die veel computers beheren. Voor een eindgebruiker geen meerwaarde, en de definitie updates komen nog wel gewoon binnen

Potential Independent Hardware and Software Vendor support and limitations on LTSC <------- "potentieel" van MS heeft net zo veel waarde als "Bedoelt voor" in mijn verwachting. Totdat er daadwerkelijke breaking dingen zijn, wat ik niet verwacht aangezien het gewoon Windows met minder overbodige shite is, is dit van geen impact.

Non-security operating system fixes and enhancements may not get back-ported to LTSC <------- Dus.... minder vaak updates en minder kans dat een update dingen kapot maakt?
Lang verhaal kort, meer stabiel, minder bloatware, minder vervelende updates/nieuwe features, geen probleem zolang ik ook een OS upgrade doe zodra hardware dusdanig nieuw is dat de oude OS versie deze niet ondersteund. En tegen de tijd dat ik een dergelijke HW upgrade ga doen, is een OS upgrade gewoon ook nodig, dus is dat geen nadeel.
Je stelt ook dat je gewoon via resellers een licentie kunt kopen, maar ook dat is niet helemaal correct natuurlijk omdat er ook nog altijd de licentievoorwaarden zelf zijn. En daarmee ben je nog altijd niet in regel als je gewoon een LTSC licentie aanschaft. Je zou er nog 4 gerelateerde licenties bij moeten kopen om in regel te zijn, maar dat kunnen relatief goedkope licenties zijn zoals user cals voor MIM.
De 5 licneties minimum is om deel te nemen aan de Open License volume licensing agreement, want volume licencing agreements zijn de enige kanalen is waarlangs MS zelf de licenties verkoopt, niet een onderdeel van de LTSC licentie zelf.

En, per de uitspraak van het Europese hof die ik hier boven al linkte:
The ECJ ruled that in order for a copyright holder’s distribution right to be exhausted under Article 4(2) in respect of a copy of software (such that the copyright holder can no longer oppose the resale of that copy), the transaction between it and its customer must amount to a ‘sale of a copy’ of the program. Where a customer downloads a copy of Oracle’s software and enters into a licence agreement under which it receives the right to use that copy for an unlimited period in return for payment of a fee, such a transaction amounts to a ‘sale’ for the purposes of Article 4(2) and involves a transfer of the right of ownership in that copy.

This broad interpretation of Article 4(2) is necessary as otherwise the effectiveness of the rule of exhaustion would be undermined since suppliers would merely have to call the contract a “licence” rather than a “sale” in order to circumvent it.

The ECJ said that the term ‘sale of a copy’ in Article 4(2) encompasses all situations in which there is a grant of a right to use a copy of a computer program for an unlimited period in return for payment of a fee, and any such ‘sale’ would trigger the exhaustion provisions of the Software Directive. Therefore, even if the licence agreement prohibits further transfer, the copyright holder can no longer oppose the resale of that copy.
Maakt het niet meer uit wat de voorwaarden zijn van de Open License agreement. Die LTSC licentie mag gewoon doorverkocht worden. En zodra jij hem dan over koopt, ben jij niet gebonden aan de minimum 5 licenties van de Open License agreement. Je bent gebonden aan de voorwaarde van LTSC zelf, voor zover die voorwaarden de overdracht van de licentie niet in de weg staan.

EDIT: ik heb ook de licentie voorwaarden opgezocht voor LTSC, wat volgens mij de "Universal License Terms" zijn zoals genoemd in dat document samen met de "License Model Terms" subsectie "Desktop Operating Systems".

Wat ik verwacht dat de relevante taal is:
If Customer complies with its volume licensing agreement, it may use the software as expressly permitted in the Product Terms
Ik heb geen VL agreement met MS om aan te te voldoen. Ik kan deze dus ook niet breken.

Tot in zoverre als dat een 2e hands koper ook een VL moet hebben voordat een licentie overgedragen mag worden, is dat mijn inziens een beperking die MS niet op mag leggen onder de bovenstaande uitspraak.

Verder lijkt de licentie er van uit te gaan dat de gebruiker reeds gebonden is aan een VL, en bevat het niet taal in de vorm van dat gebruiker dankzij deze licentie ook gebonden is aan de voorwaarden van een bepaalde VL. De licentie zelf bind mij als her-koper niet aan een VL zoals bijvoorbeeld het maken van een microsoft account je bind aan de voorwaarden daarvan, maar vervolgens ook aan de voorwaarden van hun privacy policy:

Van https://www.microsoft.com/en-us/servicesagreement:
These terms (“Terms”) cover the use of those Microsoft consumer products, websites, and services listed at the end of these Terms here (the “Services”). You accept these Terms by creating a Microsoft account, through your use of the Services, or by continuing to use the Services after being notified of a change to these Terms.

1. Your Privacy. Your privacy is important to us. Please read the Microsoft Privacy Statement (https://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=521839) (the "Privacy Statement") as it describes the types of data we collect from you and your devices ("Data"), how we use your Data, and the legal bases we have to process your Data.

[Reactie gewijzigd door wild_dog op 22 juli 2021 13:36]

Reageer
Veel software ondersteund het niet, wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan werken, en als je nieuwe soft- of hardware koopt die een nieuwere build van Windows vereist heb je al helemaal een probleem.
Is gewoon quatsch. Draai al jaren W10 LTCS en er is niets, maar dan ook niets, die er niet op draait.
PS > choco list -l
Chocolatey v0.10.15
7zip 19.0
7zip.install 19.0
audacity 3.0.2
audacity-ffmpeg 2.2.2.20181007
audioswitcher 1.8.0.142
bluescreenview 1.55
bluescreenview.install 1.55
choco-cleaner 0.0.8.4
chocolatey-core.extension 1.3.5.1
chocolatey-dotnetfx.extension 1.0.1
chocolatey-misc-helpers.extension 0.0.4
chocolatey-windowsupdate.extension 1.0.4
discord 1.0.9002
discord.install 1.0.9002
dotnet-5.0-desktopruntime 5.0.8
DotNet4.0 4.0.30319.20141222
DotNet4.5.2 4.5.2.20140902
DotNet4.6.1 4.6.01055.20170308
dotnet4.7.2 4.7.2.20180712
dotnetfx 4.8.0.20190930
ds4windows 3.0.13
exiftool 12.29
ffmpeg 4.4
Firefox 89.0.2
FreeDownloadManager 6.14.2
gimp 2.10.24.3
handbrake 1.3.3
handbrake.install 1.3.3
heaven-benchmark 4.0.0.20200922
hwinfo 7.06
hwinfo.install 7.06
hxd 2.4.0.0
imageglass 8.2.6.6
KB2533623 2.0.0
KB2919355 1.0.20160915
KB2919442 1.0.20160915
KB2999226 1.0.20181019
KB3033929 1.0.5
KB3035131 1.0.3
KB3063858 1.0.0
keeweb 1.18.6
libreoffice-fresh 7.1.4
microsoft-teams 1.4.00.16575
musicbee 3.4.7805
netfx-4.6.2 4.6.2.20190930
nmap 7.80
prime95.portable 30.3.6
rufus.portable 3.14
sharex 13.5.0
simplewall 3.3.5
simplewall.install 3.3.5
spacesniffer 1.3.0.2
steam 3.0.1.20200226
steam-client 2.10.91.91
sumatrapdf 3.3.1
sumatrapdf.install 3.3.1
teamspeak 3.5.6
trillian 6.4.0.5
vcredist140 14.29.30037
vcredist2010 10.0.40219.32503
vcredist2015 14.0.24215.20170201
vlc 3.0.16
vmware-horizon-client 8.2.0.17759012
vscode 1.58.2
vscode.install 1.58.2
winscp 5.19.1
winscp.install 5.19.1
Daarbuiten nog zaken zoals Mod Managers, kleinere tools geplukt van Github, etc. geïnstalleerd staan. Ook meerdere hardware upgrades zonder problemen uitgevoerd en ik zit op gewoon op laatste driver versies. Games draaien ook gewoon aan de verwachte fps voor de hardware (vergeleken met benchmarks).

Ondertussen geen Cortana, geen Windows Store, geen ander gezeik. Je boot Windows 10 LTCS en er staan 5-7 entries in je Start Menu: Windows Accessoires, Windows Administrative Tools, etc.
Reageer
Ik weet dat ik Vlaming ben en mijn taalgebruik afwijkt van dat in Nederland, maar is het nu echt wo erg dat je niet begrijpt wat ik schrijf?

Ik schrijf letterlijk, en je neemt het zelfs mee in je quote, dat niet ondersteund niet hetzelfde is als niet werkend. Ik weet niet hoe ik dat duidelijker kan opschrijven.
Reageer
Ik schrijf letterlijk, en je neemt het zelfs mee in je quote, dat niet ondersteund niet hetzelfde is als niet werkend. Ik weet niet hoe ik dat duidelijker kan opschrijven.
Wie kan dat nu een bal schelen vanuit een niet zakelijk perspectief? In de context van de discussie laat je het duidelijk maken dat je niet ondersteund wel degelijk min of meer gelijkstelt aan niet werkend, onder meer door dit te posten..
en als je nieuwe soft- of hardware koopt die een nieuwere build van Windows vereist heb je al helemaal een probleem.
Je doet het wel degelijk klinken alsof consumenten de LTSC build niet zouden moeten draaien omdat er problemen zouden kunnen zijn. In mijn antwoord maak ik het gewoon duidelijk dat dit niet het geval is voor 99% vs consumenten.
Reageer
LTSC is niet bedoelt voor dagelijks gebruik
LTSC is niet geschikt voor normaal gebruik maar waar het gebruikt word is het niet enkel dagelijk maar eerder 24/24 7/7.

Het probleem met LTSC is dat het gebruikt word door bedrijven als main OS omdat men dat niet zag zitten met 2 feature updates per jaar. In het begin werkt dat allemaal héél goed omdat de OS versie nog vollop ondersteund word dus je hebt drivers, je kan Chrome installeren en alles doen wat je wilt.

Als jij echter vandaag LTSC 2015 draait dan zit je op Win10 versie 1507 ofwel de eerste release van Win10. In LTSC variant heb je daar van MS nog altijd extended support op tot in 2025 maar op die versie wil je vandaag echt niet meer werken als het een gewone computer betreft, veel geluk met een nieuwe GPU, ZEN 3 CPU of gelijk wat voor 13 in een dozijn software te installeren die een popup gaat geven "U OS word niet ondersteund, klik op "ok" om de installer te annuleren".

Als bedrijven dus LTSC gebruiken voor die 10 jaar support maar niet waarvoor het bedoeld is dan dan krijg je dikke misserie. Omdat MS allergisch is aan bedrijven met problemen heeft men nu dus de teller terug gebracht naar 5 jaar met een aparte IoT versie met 10 jaar voor bedrijven die daadwerkelijk LTSC nodig hebben.

Als consument zijnde is het niet bedoeld maar dan heb je het over een kleine Tweakers groep welke kennis genoeg heeft om af en toe zelf een nieuwere LTSC versie te installeren waarbij die dus geen gebruik maakt van de 10 jaar support.

Maar hou het aub ver weg van de doorsnee consument die geen kennis of zin heeft om elke 3-4 jaar een reïnstall te doen (en daarbij telkens een nieuwe licentie moet kopen)
Reageer
Klopt, en ook voor bedrijven zijn ze alleen supported in speciale gevallen. Kiosks terminals, aansturing voor medische/industriële apparatuur. De vuistregel is: Als je er Office op gaat draaien dan is LTSC niet de juiste keus.
Reageer
Klopt, en ook voor bedrijven zijn ze alleen supported in speciale gevallen. Kiosks terminals, aansturing voor medische/industriële apparatuur. De vuistregel is: Als je er Office op gaat draaien dan is LTSC niet de juiste keus.
Correctie: Dan vindt MS het niet de juiste keus. Maar dat is met name omdat ze hun M365 cloud integraties willen pushen die er gedeeltelijk niet in zitten in LTSC. Ze zijn heel hard bezig met alles ombouwen richting maandelijkse abonnementen. En daar past iets als LTSC niet goed in.

Als je gebruik wil maken van cutting-edge API's zoals DirectX dan zit je er niet goed mee inderdaad maar als je gewoon lokaal office wil draaien met een gekochte licentie (geen abonnement) dan zit je er prima mee. Juist in dat geval zelfs want dan heb je geen problemen met je levenslange versie door mindere compatibiliteit met nieuwere windows versies.

Bij ons op het werk gebruiken we het ook niet voor kantoorwerk maar het is daar op zich prima geschikt voor. Zeker als je geen cloud integratie gebruikt.

Helaas zitten in LTSC 2019 al alle dingen waar het gebrek eraan me interesseerden in de voorganger LTSB. Zoals telemetrie, koppeling met MS account enzovoorts.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2021 12:01]

Reageer
LTSC/LTSB heeft soms nog wel eens wat issues met drivers dit verwachten dat consumenten helemaal bij zijn met Windows. De productpagina specificeert "Windows 10", maar in de praktijk bedoelt men dan "Windows 10 van een jaar of twee terug".

Op kantoor, waar je zelden nieuwe hardware aansluit, is dat niet zo'n probleem, maar als consument kun je hier hele irritante issues mee krijgen.

Naar mijn mening is de long term support branch geen geweldige keuze voor consumenten. De tracking zit er tegenwoordig ook in, en dat was eigenlijk de grootste reden om bij de oude branch te blijven. Als je tegenwoordig geen tracking wilt, moet je als consument simpelweg naar een ander OS.

Er zijn genoeg tools die de tracking van Microsoft uitzetten door onder water allerlei trucs uit te halen, maar bij de meeste instellingen is het gebrek vaan tracking meer een bij-effect dan dat het de originele bedoeling is, waardoor je Windows allerlei exotische configuraties krijgt die je na een paar jaar geheid bugs en instabiliteit geven zonder dat je er ooit achter komt waarom.

Ik mis de tijd dat je een OS kon kiezen zonder dat ie daar privacy-overwegingen bij moest maken. Wat is die datahonger toch achterlijk.
Reageer
Die privacy-overwegingen moet je al ~17 jaar maken though. We missen allemaal de tijd van XP en ouder, maar er is zo gigantisch veel meer shit uit die tijd dat ik niet mis :P

Je gain some, you lose some.
Reageer
Nouja, we zitten hier op Tweakers dus dan kunnen we er wel wat ruimer overna denken waarvoor deze versie wel/niet geschikt is.
De LTSC variant is inprincipe ook gewoon te gebruiken als desktop OS, maar heeft wat beperkingen zoals geen store en vrijwel geen functieupdates, in iedergeval geen nieuwe uitbundige functies zoals je ziet bij de normale channels.
En ik zou zeggen: als jij enkel office op je pc wilt gebruiken, dan is de LTSC variant juist ideaal! Want wat wil je nou gaan doen met al die extra functies die worden toegevoegd aan het OS? Waarschijnlijk helemaal niets. Net zoals de store, als je die niet gebruikt is dat toch puur bloatware.
Dus als je gewoon je documentjes wilt typen in word en wat wilt mailen in outlook, dan is dit juist ideaal.
En zo zijn er wel meer casussen waarbij de LTSC op een hele geschikte manier zou kunnen worden ingezet, anders dan Microsoft in gedachten had.
Reageer
Klopt er zijn Enterprise licenties nodig. En daarnaast is de LTSC versie niet bedoeld om op reguliere laptops te draaien maar voornamelijk voor devices die specifieke hardware aansturen of nodig zijn voor bedrijf kritische processen. Al wordt hij ook wel eens misbruikt door luie systeembeheerders die zo min mogelijk grote updates willen waarbij gebruikers mogelijk impact van ervaren.

[Reactie gewijzigd door triflip op 22 juli 2021 11:30]

Reageer
Het gaat natuurlijk niet alleen om luie systeem beheerders maar ook het gebruik van legacy software.
Reageer
Jij noemt het lui, ik noem het logisch. Wat mist een gebruiker in een bedrijf nu van kritische functionaliteit als die niet mee is met de allerlaatste build? Security updates moeten uiteraard wel worden uitgevoerd, maar die grote upgrades zorgen alleen maar voor tijdverlies. Ik vind het jammer dat een Pro versie ook niet kan genieten van het LTSC model.
Reageer
Dit klopt, LTSC is dan ook absoluut niet bedoeld voor consumenten, en ook niet voor regulier kantoorwerk.

Het is bedoeld voor heel specifieke situaties:
The Long-Term Servicing Channel (LTSC) is designed for Windows 10 devices and use cases where the key requirement is that functionality and features don’t change over time. Examples include medical systems (such as those used for MRI and CAT scans), industrial process controllers, and air traffic control devices. These devices share characteristics of embedded systems: they are typically designed for a specific purpose and are developed, tested, and certified before use. They are treated as a whole system and are, therefore, commonly “upgraded” by building and validating a new system, turning off the old device, and replacing it with the new, certified device.
Zie Microsoft zelf: https://techcommunity.mic...ld-it-be-used/ba-p/293181
Reageer
Mooi dat ze het daarvoor bedoelt hebben, ik draai het gewoon als mijn daily driver.
Geen gezijk van edge, cortana, de MS store, of Xbox Live integratie, gewoon een OS met zo min mogelijk overbodige rommel er in, met alle (group policy) functionaliteit die ik zou kunnen willen.
Heerlijk.
Reageer
Al 5 jaar hier, alles werkt naar behoren.
Reageer
idd, deze zijn enkel voor bedrijven en eerder getarget op toestellen die een veel langere lifecycle hebben dan normale pc's of in kritische omgevingen staan (bvb ingebouwde pc's in x-rayscanners of industriële machines)
Reageer
Ik blijf Windows in dat soort machines eng vinden, LTSC of niet.
Reageer
Sommige retailers bieden een LTSC upgrade licentie aan voor bestaande Pro installaties. Kijk maar op Newegg, en heb het volgens mij ook een keer voorbij zien komen op ons Nederlandse Azerty.

Je kan ook terecht als consument bij MS Open License. Je moet wel 5 producten afnemen, maar je zou gewoon 4x een CAL erbij kunnen kopen voor een paar euro's. Open License is echter niet beschikbaar meer voor consumenten na 2021 als ik het me goed herinner.

Of je het wilt draaien is een 2e keus. MS raad het sowieso al af met valide redenen. Maar ga absoluut niet ontkennen dat LTSC een gat vult voor sommige professionals. Je wel inhoudelijk weten waar je mee bezig bent. Anders krijg je die zogenaamde connaisseurs die vinden dat Windows te bloated is, alles eruit slopen met en dan klagen dat hun OS half / instabiel werkt. De NLite tijden..
Reageer
Het zou mooi zijn dat Microsoft (en andere producenten) deze termijnen ook zouden respecteren met hun softwareondersteuning. Nu merk je toch dat bijvoorbeeld o365 niet meer gebruikt kan worden op de W10 1607 LTSC of bijvoorbeeld Adobe minimaal versie 1909 eist voor hun software.

Hierdoor wordt het voordeel dit soort LTSC-versies steeds meer te vervallen.
Reageer
Nee, dat is helemaal bij design en zoals LTSC ontworpen is. LTSC heeft als doel om op systemen te draaien die 1 enkel doel hebben. Denk bijvoorbeeld aan kassasystemen, verkoopsautomaten, ... . Er draait altijd 1 en dezelfde applicatie op die systemen, de hardware veranderd nooit, de software veranderd zelden.

MS stelt zelfs expliciet dat Office op een LTSC build nooit ondersteund is. En als bedrijf zou ik ook geen LTSC willen. Koop je nieuwe laptops, kan je ze niet gebruiken want de LTSC build heeft geen drivers voor die nieuwste hardware. En vandaag nog laptops met hardware uit 2019 kopen is ook niet echt een optie.

Het updateprocess van Windows 10 is vrij goed en je kan jarenlang verder gaan. Als je bij de najaarsreleases blijft kan je als bedrijf vandaag gewoon 1x per jaar een update doorvoeren. Je neemt dat mee in je planning.
Reageer
Ik draai 1607 LTSB al jaren op crappy oude hardware i5 2th gen. Dit op een pc of 30 werkt perfect ook met Adobe en Office 2016 VL icm O365. Maar inderdaad O365 icm IE11 dat werkt idd niet meer lekker.
Reageer
Nee nee de LTSB heeft 10 jaar ondersteuning tov de LTSC met 5 jaar.
Reageer
LTSC is ook niet bedoeld om office te draaien.
The Long-Term Servicing Channel (LTSC) is designed for Windows 10 devices and use cases where the key requirement is that functionality and features don’t change over time. Examples include medical systems (such as those used for MRI and CAT scans), industrial process controllers, and air traffic control devices. These devices share characteristics of embedded systems: they are typically designed for a specific purpose and are developed, tested, and certified before use. They are treated as a whole system and are, therefore, commonly “upgraded” by building and validating a new system, turning off the old device, and replacing it with the new, certified device.
Reageer
Ik denk niet dat je op de LTSC-versies moet blijven draaien als je je Adobe software wel wilt upgraden. Wat is daar het nut van?
Reageer
Behalve dan dat LTSC uitdrukkelijk niet bedoeld is voor reguliere officecomputers, maar net voor statische applicaties die lang ondersteund moeten worden. Denk aan een setting waar nieuwe features in het onderliggend os meer hinder dan genot brengen en dingen langer moeten meegaan dan een paar jaar.
Reageer
Als je LTSC omgeving is gevalideerd, pomp je er niet zomaar meer nieuwe software in. De EDI is vaak goed gedefinieerd en draait gewoon met het initiële installatie pakket. Je hebt echter wel je beveiligingsupdates op systeemniveau nodig als het apparaat netwerkverkeer ondersteunt en dat wordt hier geregeld. Vandaar ook dat ze pas een tijd na de Win11 release een LTSC uitbrengen.
Dat is heel ander gebruik dan je Office image op je Lenovo thinkpad.
Reageer
Wat Adobe doet is niet aan Microsoft om te beslissen, en als jij Office aan het draaien bent op Windows 10 LTSC, dan ben je LTSC gewoon verkeerd aan het gebruiken. Office wordt helemaal niet ondersteund op LTSC varianten van Windows in de eerste plaats.
Reageer
Je vergeet dat wij Tweakers zijn, dat het niet officieel werkt betekend niet dat het niet voor een Tweaker werkt ;)
Reageer
Wat Tweakers in hun vrije tijd thuis doen, is helemaal aan henzelf. Het wordt een probleem wanneer ze dit meenemen naar een bedrijfsomgeving. "Ja maar het werkt toch." is dan opeens geen goed argument meer, het moet werken, maar er moet ook ondersteuning zijn van de leverancier.
Reageer
...maar er moet ook ondersteuning zijn van de leverancier.
Dat ligt er maar net aan of je je eigen ondersteuning regelt of alleen op de ondersteuning van Microsoft vertrouwt. Sommigen zijn capabel hierin. Anderen wel capabel, maar geen zin om het zelf te doen. En nog veel meer vertrouwen op de hulp van Microsoft.

Waar je voorkeur ook ligt, Microsoft kan die keuze niet voor jou maken. Alhoewel zij zelf denken van wel en daar hun hele licentie-santekraam daarop hebben ingericht. Dat maakt het nog steeds niet waar, maar makkelijker voor diegenen die niet verder willen/kunnen kijken naar het taalgebruik van Microsoft waarmee ze trachten uit te leggen hoe zij hun licentie-santekraam hebben uitgedost.

Heb ervaring in omgevingen waar men alles onder de Microsoft paraplu hebben ondergebracht en in omgevingen waar men heel conservatief is. Beide vormen hebben hun voor- en nadelen, en voor die bedrijven werken de door hen gemaakte keuzes.

Heb zelf geen duidelijke voorkeur voor de ene vorm of de andere, want kan met beide goed overweg.
Reageer
Maar het betekend ook dat als je iets gebruikt op een niet ondersteunde manier dat je er niet moeilijk over moet doen als het niet werkt.
Reageer
Intereseert me niet zoveel, wat het echt betekend is dat je niet moet gaan klagen als je beslist iets te doen waar fabrikanten je expliciet afraden het niet te doen en dan niet moet gaan klagen als het niet lekker werkt.
Reageer
daarvoor moet je niet office365 gebruiken, maar office LTSC, dewelke er binnenkort aankomt
Reageer
Office LTSC wordt niet ondersteund op Windows LTSC versies. Ondanks dat bijde LTSC als naam gebruiken zijn het 2 totaal verschillende dingen. Office LTSC is gewoon de 3 jaarlijkste Office 2016/2019/2021 release van Office voor éénmalige aankoop als tegenhanger voor Microsoft 365 en niet een licentie die enkel bedoelt is voor niche gebruik.
Reageer
Jammer dat de ondersteuning van 10 naar 5 jaar gaat.
Reageer
Windows LTSC en Office 2019 werken goed samen op een locaal account.
Je krijg geen beta versies voor je kiezen wat ze wel met Windows Home en Pro doen.
Oke je gaat een jaar of 2 terug, maar alles werkt naar behoren (ook al probeert men soms anders te beweren)
Een OS wat voor mij "bug vrij" is verkies ik boven het laatste nieuwe.
Reageer
Voor de goede orde; Windows LTS versies zijn per definitie niet bedoelt te gebruiken i.c.m. office. Het is voor industrieel en medisch gebruik (en nog wat andere zaken) en juist niet voor kantoor en home.

Je gebruikt LTSC dus oneigenlijk.

En voor degenen die klagen dat van office niet alle versies willen draaien op LTS versies geldt hetzelfde.
Reageer
Ik gebruik al jaren Windows LTSC (daarvoor LTSB)
Ook intensief Office en diverse audio en video software pakketten.

Als het even kan ga ik nooit meer terug naar een niet-LTSC versie.
Nog nooit zo tevreden geweest over een extreem stabiel OS.

Voordat ik LTSB gebruikte had ik regelmatig gedoe met issues en updates, en met enige regelmaat zette ik dan weer een goed werkend image terug, etc.
Kan me sinds ik LTSC gebruik niet heugen dat ik een image moest terugzetten omdat ik issues had.
Reageer
Probleem is dat de meeste posten hier in deze "draad" juist beweren dat de geinstalleerde versie van Office juist prima werkt. Office 365 geniet bij deze posters ook niet echt de voorkeur. Krijg die indruk tenminste.

De redenen waarop jij door blijft hameren zijn niet van toepassing. Gaat in de lengte van dagen dus nooit veranderen.
Reageer
Puur voor de support ( beveiligingsupdates ) kun je dan beter de 1809 release pakket zover ik kan zien, die gaat langer ondersteunt worden.
Microsoft had beter een overgangsregeling o.i.d. kunnen instellen hiervoor, want wie gaat nou de LTSC versie van 21H2 nemen, als je ook 1809 hebt die nog veel langer ondersteunt wordt?
Daarnaast is waarschijnlijk 1809 ook net wat geschikter voor de doelgroep, omdat er nog wat meer legacy meuk in zit.
Reageer
Ik heb Windows 10 virtuele machines puur voor softwareontwikelling, maar Linux op vrijwel alle machines. Op een machine heb ik naast OpenBSD nog een fysieke Windows 10, maar die kan ik op ieder moment opnieuw installeren.

Ik zou ook niet weten waar je tegenwoordig nog Windows voor nodig zou hebben. Het gaat net zoals de mainframe een langzame, maar stille dood sterven. Dat weten ze bij Microsoft zelf ook.

Die mensen die je op je taalgebruik aanvallen in plaats van de inhoud van je reactie, moet je gewoon negeren. Ze kunnen het niet hebben dat mensen hun favorite besturingssysteem niet gebruiken en verheerlijken, zoals dat in de Microsoftcultus gebruikelijk is.
Reageer
Me dunkt dat je die 10-20% tijdswinst kunt gebruiken voor een opfriscursus bezittelijke voornaamwoorden.
Reageer
Ik ben er vrij zeker van dat je pc nog altijd even snel is hoor. Tenzij je een ramverdubbelaar gedownload hebt of zo.
Reageer