Microsoft vernieuwt Knipprogramma in Windows 11 met samenvoeging Snip & Sketch

Microsoft werkt aan een nieuwe versie van het Knipprogramma. 'Snipping Tool' wordt niet verwijderd zoals het bedrijf dat eerder van plan was, maar wordt samengevoegd met Knippen & Aantekenen waarvan veel functies worden overgenomen.

Het nieuwe programma gaat weer Knipprogramma heten, bevestigt Microsoft-productofficer Panos Panay op Twitter. Daar deelt hij een korte video van hoe het Knipprogramma eruit komt te zien. Het lijkt erop dat daarin voornamelijk functies van Knippen & Aantekenen worden overgenomen. Daardoor kunnen gebruikers in zowel een rechthoek als in freeform een stuk uit het beeld knippen. Die controls komen voortaan bovenaan het scherm te staan in plaats van als losstaande applicatie, net als bij Knippen & Aantekenen. Ook wordt het mogelijk te tekenen op snips, al laat de video van Panay nog niet veel andere functies zien in de tool.

De tool komt in Windows 11 te zitten. Daardoor kunnen Windows Insiders de tool binnenkort proberen, al is niet precies bekend in welke Insider-preview dat mogelijk is. Over een make-over voor de Windows 10-versie van de software zegt Panay niks.

Snipping Tool

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

05-08-2021 • 09:43

165

Reacties (165)

165
165
61
7
0
62
Wijzig sortering
Klein tipje voor ons Tweakers:

Win + shift + S

Dan staat je snip gelijk ook onder je clipboard dus dan hoef je al deze troep niet te gebruiken. Alleen nog uit te leggen aan je familie die niet van sneltoetsen houd....
Om het nog makkelijker te maken, in de settings app -> ease of access -> keyboard is een optie om de tool onder de print-screen knop te zetten.
Goede tip, bedankt voor de toevoeging. Gelijk gedaan.

In combinatie met clipboard history werkt het erg prettig als je meerdere snips maakt.

Settings - System - Clipboard

Daar is een vinkje om clipboard history aan te zetten, vervolgens kun je CTRL + V gewoon een normale paste doen, maar met WIN + V uit de clipboard history kiezen.

[Reactie gewijzigd door Sander2000 op 22 juli 2024 14:59]

Dat kan inderdaad handig zijn. Het ligt er ook maar net aan hoe je werkt. Mijn linkerhand ligt meestal al op het toetsenbord. Het is voor mij sneller om [Win] + [Shift ]+ [S] te gebruiken. Voorkeuren kunnen hier natuurlijk in verschillen.
Waar slaat het knipsels op? Kan het niet vinden.
Klembord! Je kan hem gelijk ergens plakken.
Snap, een mini tooltje standaard in Windows 10 om een screenshot te maken van een specifiek stukje van je scherm. Het stukje dat je vervolgens kunt selecteren.

Dat stukje is het knipsel..
Dit is een fantastische tip. Raad ik ook vaak aan in mijn werk op de helpdesk, vinden de meeste gebruiker veel fijner dan drie toetsen in te drukken en fijner dan de standaard print screen functie.
Thanx, die kende ik nog niet en is een fijne extra, want meestal gebruik ik PrintScreen toch nooit op zichzelf, altijd icm Alt of shift.
En hoe heet 'ease of acces' in een Nederlands ingestelde Windows? Ik kan het niet vinden onder 'Gebruikersgemak'

Gevonden: Het staat onder 'Toegankelijkheidsinstellingen voor toetsenbord' en dan onderaan in de lijst.

[Reactie gewijzigd door N0EPie0910 op 22 juli 2024 14:59]

Kan makkelijk zijn, ik prefereer het om de standaard sneltoets te laten staan. Je kan ook alt + prntscrn gebruiken op enkel een screenshot te nemen het venster waarin je werkt. Ook werken niet alle snelmenu's icm sneltoetsen en moet je sowieso uitgesteld een screenshot nemen.
Alleen is dat alleen het hele scherm, of het actieve scherm icm de ALT toets. Als je WIN+SHIFT+S gebruikt, krijg je standaard de crosshair om zelf een selectie te maken voor een screenshot, wat naar mijn mening 9 van de 10 keer is wat je nodig hebt.
Heeft een reboot nodig, maar dan werkt het inderdaad zo dus niks gezegd. :D

[Reactie gewijzigd door afterburn op 22 juli 2024 14:59]

Hij bedoelt dat de Printscreen knop dan hetzelfde doet als WIN+SHIFT+S, dus als je dan op Printscreen drukt krijg je de crosshair :)
Ik heb het net geprobeerd, en dat werkt dus niet zo. Is gewoon aanzetten van de ouderwetse PRTSCN functionaliteit, zoals we ook in XP en W7 hadden. Of ik mis iets.
Correctie, na een reboot werkt het wel zoals geadverteerd. :)

[Reactie gewijzigd door afterburn op 22 juli 2024 14:59]

Sinds deze week een nieuwe laptop en was al aan het vloeken dat m'n printscreen niet meer werkte, maar nog geen zin gehad om het uit te zoeken :).
Top tip, deze moet ik ook even instellen _/-\o_
Cool tegenwoordig is er dus een settings voor, vroeger had ik dit via een registery hack ook in windows 7.
In plaats daarvan gebruik ik ShareX, kan je instellen zodat het
- je screenshots gelijk opslaat als png,
- in aparte mappen zet (bijv per maand),
- de map opent en het bestand selecteerd (bijv als je het wilt slepen & uploaden)
- evt gelijk upload naar verschillende image hosts

En nog veel meer, afhankelijk van je workflow. Ik gebruik de region capture erg vaak.
Echt een aanrader, het is gratis en open source.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 14:59]

En voor de linux gebruikers onder ons bestaat er flameshot :)
In (Manjaro) Gnome kun je ctrl + shift + prtscreen gebruiken om een snip naar je clipboard te maken. Laat je shift weg, dan komt ie in je pictures map.
Dankje! Ik gebruik zelf momenteel Spectacle van KDE, welke ook heel fijn werkt, maar Flameshot ziet er ook zeker intressant uit! Ik ga ze eens naast elkaar leggen om te zien welke beter bij mij past :)
Thx! _/-\o_
Ben al lang op zoek naar een goed linux alternatief voor lightshot om snel een pijltje of een kadertje oid te kunnen toevoegen aan een screenshot.
Ik kan dit alles alleen maar beämen, en een extra feature aanraden: vanuit ShareX (misschien Greenshot ook) kan je met Shift + PrintScreen de vorige capture regio herhalen.

Dit is echt een hele sterke feature voor mijzelf.
Dat is standaard (voor mij) Screen Recording met ShareX.
Maar dit is allemaal uiteraard helemaal aan te passen via de hotkey settings!
Ik kan voor mijzelf geen scenario bedenken waarbij die functies nodig zijn. Quasi altijd als ik een screenshot maak is het om die te plakken in een mail of chat, niet om ergens te bewaren als bestand. Daarvoor doet shift+win+s alles wat het moet kunnen doen, eventueel wat lijntjes of markeringen erop als je snel genoeg bent om op de notificatie te klikken.
Precies zoals jij omschrijft. Al die complexe apps (voor mij persoonlijk dan). Gewoon shift+win+s en als je annotate staat het na elke annotation meteen weer op het clipboard. Dit gebruik ik vaak met de gele marker. Dus shift-win-s, dan met de gele marker aangeven wat belangrijk is en dan ctrl+v in Slack of mail. Sneller dan dit krijg ik het niet en ik hoef geen bestanden op te ruimen naderhand. Keep it simple...
Ik ben vaak met wat vrienden aan het chatten en ik wil iets laten zien op bijv discord.
Ik heb zelf region capture + upload naar imgur + copy link ingesteld op Ctrl + * (numpad asterisk)
Ik druk dus ctrl+*, pas evt het plaatje aan (pijltjes, blurren weet ik veel), selecteer de regio, ctrl+v in chat.

Wil ik geen link zetten maar het plaatje direct uploaden via Signal of apart opslaan?
Dan heb ik Ctrl+(numpad /) voor region capture + open bestandmap met bestand geselecteerd, kan ik het gelijk slepen naar de app of knippen naar een aparte plek.

Je kan instellen dat het ook gelijk een naam krijgt van de applicatie of juist de datum etc.

Zoals ik al zei, het is afhankelijk van je workflow. Je kan ook bijv Email als sharing service zetten, of een scrolling capture maken, of een OCR capture maken...

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 14:59]

Ik ben vaak met wat vrienden aan het chatten en ik wil iets laten zien op bijv discord.
Ik heb zelf region capture + upload naar imgur + copy link ingesteld op Ctrl + * (numpad asterisk)
Ik druk dus ctrl+*, pas evt het plaatje aan (pijltjes, blurren weet ik veel), selecteer de regio, ctrl+v in chat.
Je kunt in Discord toch ook gewoon win+shift+s gebruiken en dan direct plakken in Discord? Dat werkt in ieder geval op servers.
Sommige servers laten geen uploads toe maar vinden links (evt van bepaalde image hosts) prima.

[Reactie gewijzigd door Waswat op 22 juli 2024 14:59]

Toch erg handig als er een situatie is dat er iets kort op het scherm staat (denk aan een game, een moment ergens, whatever) en je snel verschillende screenshots kunt maken die allemaal keurig worden opgeslagen en niet overschreven.

Met ShareX kan je zelfs GIFjes en video's maken, stukken van je selectie blurren/'pixelaten', pijlen in je selectie plaatsen etc. Ik kan niet meer zonder deze software :)
Dan ben jij maar een "casual' gebruiker. Vandaag heb ik bijvoorbeeld 148 screenshots genomen. Elk moet een correct naam krijgen en dient in correct folder opgeslagen te worden. Een tool dat me toelaat om automatisch sequentieel op te slagen. Een tool dat me toelaat om automatisch in de laatst gekozen folder op te slagen. Een tool dat me toelaat automatisch de laatste capture ratio opnieuw te doen. Dat is een tool dat me gigantisch veel tijd zou besparen. Bijkomend voorwaarde is dat de tool standaard moet meegeleverd worden met Windows.
offtopic:
Dit is de reden waarom ik op tweakers zit, toegevoegde waarde door een simpel stukje commentaar van een mede-tweaker, helaas zijn sommigen nu buiten gesloten van de plus artikelen zoals ik, waardoor ik dit soort van toegevoegde waarde comments mis, jammer.


Goede tip :)
Voor ShareX is er ook een alternatief voor Linux Mint?
Flameshot is een alternatief voor linux gebruikers volgens @Metal spoon. Ik ken het persoonlijk niet maar het ziet er wel tof uit! :)
Ik gebruik op Windows ook ShareX. Op MacOS is er helaas niet echt een super alternatief; er is een MacOS versie van Greenshot, maar dat is maar een halve port. Daar gebruik ik nu Monosnap, maar die mist dan weer dingen zoals de ruler en color picker van ShareX. Kan wel region capture en FTP upload, dus dat is 2/3e van mijn usecases afgevangen.
Dit is wel handig inderdaad. Toch gebruik ik liever GreenShot. Dan kan er snel van alles mee waaronder het uploaded naar Imgur. Maar goed dit is natuurlijk persoonlijk.
Ik ben juist afgestapt van Greenshot sinds dat er een goede screenshot tool in windows zit.
Wat ik mis bij de tool in Windows is dat je dingen kunt markeren, shapes kunt tekenen, nummering kunt aanbrengen, etc. Dat zijn dingen waarvoor ik bijvoorbeeld een tool als GreenShot/ShareX gebruik.
Dat kan dus ook met (de bestaande) "Snip & sketch" of als je Windows in het Nederlands draait: "Knippen en aantekenen". Het is wel vrij beperkt overigens hoor.

Een andere reden waarom ik Greenshot fijner vindt, is de integratie met Office-programma's (direct je screenshot naar Powerpoint sturen bijv.)

Edit: reactie utgebreid

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 22 juli 2024 14:59]

Ah, nooit gezien dan. Als je Shift+Win+S gebruikt heb je al die opties niet meteen. Bij ShareX e.d. kun je meteen gebruikmaken van die opties (het zijn er ook nog een stuk meer). Vandaar :) Ik zal nog eens kijken.

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 22 juli 2024 14:59]

Ik vind de "visor" van Greenshot toch wel meerwaarde hebben boven de crosshair van Snip & Sketch eigenlijk.
Ook groot voordeel van Greenshot is dat je geen Admin rechten nodig hebt om te installeren.
Moet wel opletten met Dropbox, want die wil nog wel eens ruzie maken over de toewijzing van de Printscrn knop.
Als bijkoment voordeel is dat ook meteen dat dit dus enkel op jouw gebruikers profiel word geïnstalleerd!
Als je dus een familiecomputer hebt, en alleen jij wilt Greenshot gebruiken hoef je andere mensen daar dus niet mee te storen als ze het zelf niet willen, hoewel.. bestaan die dingen nog? 1 Computer per familie?
Ik vind Greenshot ook ideaal, net omdat er net wat meer functies in zitten voor vierkanten, cirkels, pijlen in verschillende kleuren ergens bij te zetten.
En Greenshot installeer automagisch onder de PrtScr knop en een van de weinig programma's die ik automatisch op laat starten :P
Meh. Greenshot hapert. Als je snel werkt dan ben je altijd tijd kwijt omdat het even duurt voor je de capture regio kunt beginnen bepalen. Je begint dus met je klik&drag en pas halverwege start de capture regio. Werkt gigantisch frustrerend.
Hmm dat is vreemd, daar heb ik geen last van. :?
Echt, waarom leer ik dit soort handige dingetjes nu pas? Ik weet nog goed dat ik bij een persoonlijk gesprek bij een professor opeens de wereld van knipprogramma zag. En ik daarvoor altijd maar kloten met screenshot en paint :+

Bedankt Mies! Deze toepassing gaat me op de lange termijn heel veel tijd schelen!
Ik gebruik nog steeds ms paint moet ik bekennen.

[PrtScrn] -> [Win] + [R] -> mspaint -> [Enter] -> [Ctrl]+[v] zit echt in mijn musclememory ingesleten.
Zelf type ik nog steeds "pbrush" inplaats van mspaint, zoals in Windows 3.0. Al dat moderne gedoe ;)
Leuke "easter egg", dat dit nog steeds werkt in windows 10
Windows toets is genoeg hee. :)
Dan Paint intypen, dan enter.

Vaak is 'pa' al genoeg dan staat Paint al geselecteerd
Die zoek functie van het Windows start menu heeft soms wat vertraging. Dan type je paint en ram je op enter, maar is hij nog aan het zoeken dus gebeurt er niets.

Met een run venster en de naam van een binary in de system32 folder heb je dat probleem nooit.
Met werk gebruik ik snipping tool bijna elke dag voor het werk.. je kan er prima goede screenshots mee maken.. want je maakt precies een screenshot van het veld dat jij nodig hebt.
Win + PrtScn

Dan wordt je printscreen direct als *.png opgeslagen onder afbeeldingen -> schermafbeeldingen.
Held! iedereen is altijd maar van de win + shift + s, maar dan moet je het zelf nog ergens plakken wat veels te veel werk is. Maar dit is top, thanks man.
Is idd een nuttige functie, maar je hebt er niets aan als je -zoals ik- meestal maar een klein deeltje van je scherm wil 'vangen' en opslaan.
Troep?

Met die "troep" kan je een selectiegebied knippen, lijnen of tekst toevoegen. Ontzettend handig.
Holy crap! thanks!
Hou van dit soort sneltoets tips!
Elke keer weer een openbaring.
Dat is ook precies de reden dat ik af en toe op het internet zoek naar sneltoetsen voor mijn veelgebruikte programma's en mijn OS'en.

Inmiddels is mijn workflow groot en deels naar custom keybindings gegaan (die ik dus zelf instel), maar voor programma's die wel vaste keybindings hebben maakt het echt verschil als je weet dat je met een druk op de knop een actie kan uitvoeren waar je eerder meerdere keren per dag venstertjes voor aan het doorklikken was. En het kost maar een paar minuten om zo'n pagina door te scrollen :)
Ik zal nooit snappen waarom mensen klagen over sneltoetsen op toetsenborden, maar op smartphones geen enkel probleem hebben met allerlei gebaren en dingen als plakken met drie vingers op iPhones, en wat allemaal nog. Ik bedoel: in feite zijn dat ook een soort sneltoetsen…
(en moeilijker te onthouden dan een paar duidelijk gelabelde toestenbordtoetsen)

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:59]

Hahaha, herkenbaar... ik ben zo'n zeurderd. Dan ben ik altijd geneigd een Taran(Ltt, King of Macro's) te zijn en een heel toetsenbord te gebruiken als enorm Macro pad voor alle sneltoetsen die ik nodig kan hebben.
Waar ik tegenaan loop is dat er te veel shortcuts zijn waardoor het is me hoofd gewoon door elkaar heen gaat. Als ik even kijk op https://www.businessinsider.nl/how-to-screenshot-on-windows/ zie ik al 4 combinaties voor screenshots of deel van de scherm opslaan. Printscreen, alt + printscreen, windows key + printscreen en windows key + shift + s.

Even een beetje simpel uitgelegd zoals het in mijn hoofd werk: de windows key + shift + s is onlogisch want de s staat in mijn hoofd voor save en niet voor printscreen, screenshot of snipping tool. Dit is namelijk gewoon de eerste hotkey die ik bij de letter s kende.

Er zijn eigenlijk 4 hotkey toetsen. Alt, windows key, control en shift (in combinatie met de andere). In mijn hoofd krijg ik niet opgeslagen welke toets ik moet gebruiken in welke situatie. Control zxcv weet ik nog wel gelukkig maar voor zoiets als de printscreen gaat het in me hoofd van moet ik nou alt, control, windows key of ook nog eens de shift erbij gebruiken? Het wil er gewoon niet in omdat ze te veel op elkaar lijken. En dan heb je dus ook nog dat elke programma hun eigen hotkeys kunnen gebruiken. Gewoon chaos ik me kop dan. Daarom probeer ik het niet. Misschien dat als ik een combinatie gewoon vaak nodig zou hebben dat ik die dan wel zou kunnen onthouden.

Een gebaar daartegen is voor mijn hoofd uniek omdat ze gewoon minder op elkaar lijken en dat onthoudt ik gewoon makkelijker. En het zijn er natuurlijk ook gewoon een stuk minder als dat Windows heeft.

[Reactie gewijzigd door Daoka op 22 juli 2024 14:59]

Je hebt gelijk: ik doelde eigenlijk op mensen die moeite hebben met eenvoudige, basissneltoetsen, maar niet met al die andere dingen die ik noemde. Uiteraard zijn niet-basissneltoetsen een ander verhaal - die ken ik ook niet allemaal :)

Gebaren minder… op Android en Ubuntu Touch wel, maar op iOS en iPadOS zijn er wél tig gebaren. En dan ook nog alle extraatjes, zoals tikken met meerdere vingers (bijv. 3 vingers om te plakken). Als je dat kunt onthouden, dan kun je ook Ctrl+C, Ctrl+V, etc. onthouden. Zou ik zeggen, maar de praktijk is helaas anders.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 14:59]

Ik denk dat het verschil dan vooral in het feit zit dan mensen gewend zijn om de telefoon al te bedienen met hun vingers. De mensen waar jij het over heb zijn vooral mensen die eigenlijk alles met de muis doen verwacht ik en dus niet gewend zijn om Windows met de toetsenbord te "besturen". Ik ken bijvoorbeeld ook mensen die niet eens wisten dat je met control meerdere bestanden kan selecteren.

Dus voor de telefoon is het eigenlijk 1 handeling per keer erbij leren waar voor de computer misschien eerst een hele mentaliteit voor omgeschakeld moet worden. Gedachten als "Waarom zou ik de toetsenbord gebruiken als ik toch de muis in de hand heb?" en "maar dit kan me muis ook dus waarom zou ik 2 handen gebruiken (muis en toetsenbord) als het met 1 hand kan". En ik denk dat het voor sommige mensen het verschil is dat gebaren de eerste keer als spelen voelt en toetsenbord combinatie als "zware computer" theorie aanvoelt. En in sommige gevallen is het ook een groot gedeelte van moeite hebben met gewoontes afleren en dat je te lang moet denken van welke toetsen moet ik gebruiken. Dit herken ik bijvoorbeeld bij mezelf bij de overstap van xp naar Windows 7. Ik was altijd gewend om control alt delete te drukken voor taakbeheer. Toen kwam windows 7 met eerst de andere scherm waar je de computer kan locken enzo. Het heeft echt heeeeeeelllll lang geduurd voordat ik control shift escape erin kreeg. Voor zulke mensen is het dus zo gewoon om gelijk de muis in plaats van te denken aan toetsenbord.
Gebruik dit ook al een lange tijd zelfs inplaats van ShareX tegenwoordig. Vooral omdat je namelijk direct in veel moderne chatdiensten zoals Discord gewoon meteen Ctrl + V in het tekstvak kan doen om afbeeldingen in je clipboard door te sturen. Nog eentje is overigens Alt + PrintScreen voor een screenshot van het actieve venster (alleen krijg je geen melding en gaat hij rechtstreeks naar clipboard.)

Verder kan je de record functie van Windows Game Bar ook gebruiken om alleen het actieve venster of programma op te nemen als videoclip, samen zijn die genoeg voor mijn doeleinden.

[Reactie gewijzigd door Viscerous op 22 juli 2024 14:59]

Thank you for the refresher.
Nooit fan geweest van WIN + SHIFT + S, Ik ben trouw Snippit Gebruiker.
Ik wil direct het resultaat en kunnen markeren wat ik wil aanduiden. Ik verwerk screenshots 99% van de tijd direct. En met WIN + SHIFT + S is dat omslachtig. Het is maar hoe je het gebruikt.
Functie zit al met Windows 95 volgens mij al ouder ook op in Windows.

Windows + PrntScr maakt afbeelding van volledige scherm
ALT + PrntScrn maakt een afbeelding van alleen het actieve window.

Hier worden ook een kopie opgeslagen in je pictures folder. En wordt in het geheugen gehouden voor paste.

Sniniping tool heeft alleen een andere functie.
Gebruik zelf nog altijd greenshot. Vooral het bewerken na een snip is erg makkelijk, zoals een rode rechthoek, pijl, of blur gebruik ik veel. Dat gaat minder makkelijk dan met de ingebouwde tool.
[quote]
Gebruik zelf nog altijd greenshot. Vooral het bewerken na een snip is erg makkelijk, zoals een rode rechthoek, pijl, of blur gebruik ik veel. Dat gaat minder makkelijk dan met de ingebouwde tool.
[quote]
OK. What is a "greenshot", please? Showing my ancientness.
Greenshot is een tool die je kunt downloaden. Soort van printscreen on steroids. :)
Ik vraag mij af waarom ze ooit twee programma's hebben gemaakt voor hetzelfde doel. Ik ben blij dat ze het gaan samenvoegen.
Beetje hetzelfde verhaal als met Paint3D en MSPaint. Paint3D zou eerst MSPaint vervangen, maar bestaat er nu naast.

Verder zie ik de meerwaarde van Notepad over WordPad ook niet zo.
notepad is ideaal om styling uit je ctrl+c te verwijderen
ja en je kan kopieren zonder opmaak weet alleen even niet welke toetscombi dat is.

[Reactie gewijzigd door Creeperhaze op 22 juli 2024 14:59]

ctrl+shift+v, maar dat werkt lang niet in alle applicaties.
Daar gebruik ik Windows + R voor, binnen ieder Office programma is er trouwens een paste optie om te pasten zonder opmaak (standaard de derde van links, iig in Outlook).
Iew.. derde van links, dat klinkt als muis gebruiken. Wat is er mis met Ctrl-shift-V?
Dat het lang niet werkt in alle applicaties, zie hierboven. Wat is er mis met muis gebruiken?
dat ik dan mijn hand van het toetsenbord moet halen.
Niet iedereen is programmeur, genoeg programma's die ik voor mijn werk gebruik die niet te bedienen zijn zonder muis.
Notepad is veel lichter, en een stuk beter in platte text zonder opmaak e.d.. Configuratiefiles / scripts / etc bewerken met Wordpad is vragen om problemen :) Notepad gebruik ik zelf dagelijks, Wordpad eigenlijk nooit.
Notepad gebruik ik liever niet in professionele settings, ik heb binnen diverse projecten meerdere uren aan debugging verloren zien gaan omdat mensen wijzigingen deden in tekst bestanden met notepad waarbij de file encoding verloren ging (of de BOM, toen er nog veel UTF-16 gebruikt werd), er na een paar honderd regels automatisch een newline karakter (\r\n) wordt ingevoegd (ja, dat is een "feature" van notepad), of dat er bij files uit *nix bestands systemen de \n automatisch vervangen werd door een \r\n. En dit zijn de drie cases die ik uit mijn hoofd weet op te noemen.
Een tekst editor die encoding, line ending en andere opmaak behoudt kan veel problemen tegengaan.
Mijn ervaring met notepad is juist dat die \n niet gehonoreerd wordt... hele file is 1 lange regel tekst.
Files met \n voor even snel viewen was toch altijd 'open in wordpad' om niet meteen te hoeven wachten op het opstarten van een degelijke (maar heavy-weight) IDE om even snel een filetje in te zien met mogelijkheid van zoeken.
Editen vooral niet doen met dergelijke tools inderdaad.
Scripts bewerken gaat veel makkelijker met Notepad++ veel overzichtelijker en makkelijker zoeken in code. Wordpad heb ik inderdaad nog nooit geopend.
Dat er buiten die 2 zat alternatieven zijn maakt toch weinig uit, het gaat toch om wat meegeleverd werd en dat is niet notepad++ natuurlijk.
Wordpad gebruik ik alleen op computers waar ik geen (portable) Notepad++ op kan gebruken. Voor Notepad zie ik eigenlijk geen use case.
Ik gebruik dan toch liever Notepad++ eigenlijk :)
mag ik zo vrij zijn notepad++ aan te bevelen? 't heeft niet het inherente voordeel van built-in te zijn, maar biedt verder wel oneindig meer functionaliteit.
Wordpad is overigens een wysiwyg rtf editor. Telkens je het bestand opslaat wordt een vertaalslag gemaakt die soms funest is voor bepaalde opmaak in plain text bestanden (met name verschillende line feeds en UTFxx versus ANSI codering).
.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 22 juli 2024 14:59]

Inderdaad, ik gebruik zelfs Notepad naast Notepad++... verder kan ik me niet heugen wanneer ik voor het laatst WordPad open heb gezien. Wellicht komt dat laatste ook omdat ik vooral online tools gebruik en lokaal vooral Outlook (helaas nog altijd veels te veel mail wat gewoon in bijv Teams een plek zou moeten hebben), Excel en tools voor wat (simpel) programmeerwerk (zoals Notepad++).. Als ik al een document open dan komt Word gewoon om de hoek kijken.

[Reactie gewijzigd door gooos op 22 juli 2024 14:59]

Nou ja.. ik vind Notepad en Paint twee van de krachtigste tools van Windows, juist door hun eenvoud. :)
Betreft Paint3D en MSPaint. Als ik snel een screenshot moet maken en iets moet highlighten of delen onleesbaar moet maken dan lukt mij dat veel sneller in MSPaint dan in de 3D-variant. Dat kan natuurlijk liggen aan mijn onkunde.

Betreft Notepad en Wordpad, notepad is veel lichter en veel makkelijker om snel even iets aan te passen. Maar misschien dat dit ook allemaal persoonlijk is. Enige reden wat ik kan bedenken om WordPad te gebruiken is, als je geen Word hebt en toch snel iets met afbeeldingen wilt doen? Maarja hier weer veel gratis en betere alternatieven :P.
Waar notepad er puur is om even een notitie mee op te slaan is WordPad een Word processor, zoals Microsoft Word maar dan veel meer uitgekleed. WordPad is eigenlijk net zo oud als Windows zelf en is een door evolutie van Microsoft Write.

Fun fact: Met Windows 10 kan je nog steeds write.exe openen, echter sinds Windows 95 is dat eigenlijk een andere manier om Wordpad te openen. Yep, backwords compatability zit diep bij Microsoft.
En precies voor het "even een notitie opslaan" vind ik Notepad dus niet geschikt. Het paste standaard alles op een regel die nooit in je beeldscherm past.

Wordpad is dan fijn als je nog geen (Microsoft/Libre) Office Suite geinstalleerd hebt.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 22 juli 2024 14:59]

Tip : Opmaak -> Automatische terugloop
Kijk, dat vergeet ik nu nooit meer.
I use Apache OpenOffice. No email client but who cares?
Daar moet ik wel even bij melden dat MSPaint en Paint3D naast elkaar bestaan enkel omdat de community moord en brand schreeuwde toen Microsoft besloot om MSPaint weg te doen.
Notepad. Kladblok. == ff iets snel opschrijven. Txt bestand van internet te lezen of config bestandje aanpassen.

WordPad. Is een richetext editor. Opmaak wordt in het document opgeslagen en kan aangepast worden. Makkelijk als je geen Office hebt op je pc. Om toch docx bestanden as is te openen en te bewerken met opmaak.
Als ze dat niet hadden gedaan dan hadden mensen gezeurd aan "te weinig keus".
Om te kijken of mensen dit goed vinden voor ze het bij iedereen als standaard gebruiken. Goed vind ik.
Als een doel hetzelfde is, maar de manier waarop dat doel bereikt kan worden is anders, dan is er bestaansrecht voor alle mogelijkheden. Of je maakt 1 applicatie met heel veel configuratiemogelijkheden waardoor veel gebruikers de weg kwijtraken.
Uhm, Tweakers, niks aan deze functionaliteit is nieuw. Het nieuws hier is dat Snipping Tool volledig weg gaat, en dat Snip & Sketch een redesign krijgt (waarbij het startscherm van de app zelf kleiner is gemaakt zodat het meer lijkt op de oude Snipping Tool) en wordt hernoemt naar "Snipping Tool". Die zwevende balk bovenaan zit er al in sinds 2016, als deel van Snip & Sketch.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @Loller15 augustus 2021 10:07
Het gaat niet om een redesign van S&S maar om een nieuwe tool die Snipping Tool heeft die de meeste functies van S&S overneemt - zo begrijp ik het iig uit de tweet. Maar in de praktijk is dat potato-potato, komt grotendeels op hetzelfde neer dus ik heb dat wat duidelijker gemaakt.
Het gaat hier letterlijk om Snip & Sketch dat hernoemt wordt naar Snipping Tool. Dit is geen nieuwe tool en alles wat het artikel hier lijkt af te doen als "nieuwe features" is al deel van Windows sinds Windows 10 v1607. Het enige wat echt nieuw gaat zijn is het feit dat Snip & Sketch een visuele refresh krijgt om in lijn te liggen met Windows 11. That's it. Dat is waar deze video om gaat.
Je noemt anders nogal een lijstje veranderingen op.
Een rename en en een al veel eerder aangekondigde redesign...?
Daardoor kunnen gebruikers in freeform een stuk uit het beeld knippen, in plaats van alleen met een rechthoek
Dit kan toch al in de huidige snipping tool en in Snip&Sketch?
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator @cheiron5 augustus 2021 10:06
Inderdaad, heb ik aangepast.
In het Nederlands heet het niet "Snip&Sketch", maar "Knippen & aantekenen"
.oisyn Moderator Devschuur® 5 augustus 2021 10:02
Ik hoop dat je eindelijk eens een keer kunt pasten. Ik vind het een fijne tool om snel even een krabbeltje te maken op een plaatje, maar als het bronmateriaal al een plaatje is moet ik er eerst een screengrab van maken om 'm in Snip&Sketch te krijgen |:(
Er zijn best wel een aantal betere programma's die meer kunnen dan snipping tool en ook gratis zijn. Zelf gebruik ik al een paar jaar Lightshot. Lekker simpel, op Prt Sc drukken, selectie maken, daar kun je nog een hoop dingen in doen (pijltjes/vakken plaatsen, tekstvakken typen, tekenen) en daarna opslaan als afbeelding, kopieren naar bureablad, zelfs direct zoeken op Google naar gelijke afbeeldingen. Goed, niet zo uitgebreid als SnagIt en helaas geen videofuncionaliteit, maar lekker snel en simpel.
Anoniem: 1532362 5 augustus 2021 09:45
Ik moet echt nodig mijn PC herinstalleren, heb allemaal vage problemen. Kan niet wachten tot W11 uit komt en ik dat erop kan installeren. Kan natuurlijk nu al met Insider maar daar wordt ik dan weer niet zo enthousiast van.

Mijn PC wordt overigens niet ondersteund want de een 6e gen i7, en laptop dus kan moeilijk TPM op het moederbord prikken. Maar daar kom ik wel omheen met een regedit tijdens Windows setup pre-boot.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1532362 op 22 juli 2024 14:59]

Ik zou als ik jou was gewoon Windows 10 herinstalleren. En niet op een Windows versie instappen die aan het einde van dit jaar je computer niet meer ondersteunt. Kan je weer wissen, en dan zonder behoud van persoonlijke bestanden ("homedirectory").

Qua techniek gaan ze waarschijnlijk nog wel 7de generatie processoren ondersteunen, want die hebben ook MBEC. Maar 6de generatie zie ik ze niet doen, met hun huidige beveiligings-standpunt. Gok dat ze momenteel nog aan het worstelen zijn met de processor makers dat die Spectre- en Meldown-achtige zaken in ieder geval gaan patchen tijden de eerst 5 jaar (ofzo) van Windows 11.
Blijf het sowieso onzin vinden dat ze oudere generaties niet ondersteunen, dat beveiligings standpunt moeten ze overlaten aan de gebruiker. Het feit dat het nu nog wel kan geeft alleen maar aan dat het dus een keuze is, die ze later gaan forceren zonder dat er eigenlijk noodzaak voor is.
Ik draai zelf de insider versie van Windows 11 op mijn main pc. Ik moet zeggen dat het erg stabiel is, nog geen problemen tegen gekomen. Je kan vanaf nu ook een stabielere beta versie draaien, mocht dat interessanter voor je zijn.
Is er onder de motorkap ook veel veranderd? Of is het vooral cosmetisch en op app-niveau waar de wijzigingen zitten? (heb zelf nog geen tijd gehad om het te installeren en me er in te verdiepen).
Als iets werkt op Windows 10 zal het ook werken op Windows 11. Ben zelf nog niets tegen gekomen wat niet meer werkt of crashed.
Ik kan u geruststellen. Onder de motorkap (zoals u dat noemt) is niets veranderd. Wel, tot nu toe.
Voor AMD gebruikers die Hyper-V draaien op Ryzen of EPYC is er wel wat veranderd, het is nu eindelijk mogelijk om nested virtualisatie te gebruiken (al zou deze wijziging ook al naar W10 komen maar nog niet geïmplementeerd in release versies).
Voornamelijk wat verbeteringen denk ik. Plus Android support.
Voor de grote verdieping zal ik wachten op een complete review van Tweakers.
In de uiteindelijke versie zal die register key niet meer werken hebben ze gezegd.

Maar je zal waarschijnlijk toch wel het image-bestand kunnen gebruiken in de setup van de Windows 11 beta's of Windows 10. En anders het image-bestand in de Windows 11 setup kunnen toepassen met behulp van de Command prompt.

Ben benieuwd hoe ze het gaan tegenhouden :p

(volgens mij gaat die CPU niet het probleem zijn. Ze zeggen dat alleen maar omdat Intel en AMD die processoren niet meer ondersteunen oid met drivers enzo. Dus daar kan je dan als Microsoft ook geen officiële support op geven. Maar dat gaan ze niet actief blokkeren, dat geloof ik niet. Die TPM-eis zie ik ze trouwens wel blokkeren.)

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 22 juli 2024 14:59]

Ben ook benieuwd of ze de regedit methode blokken in de uiteindelijke versie.

Ik heb win 11 draaien op een I5-650 met een ATI HD5450. Win11 bevat de ATI driver uit 2015 die ook in v10 zit. 8-)

[Reactie gewijzigd door zx9r_mario op 22 juli 2024 14:59]

Ik zelf ben grotendeels over gestapt op Pop!_OS (Linux), en het bevalt heel goed, het enigste waar ik Windows 10 nog voor gebruik is af en toe gamen, ik game nog op Windows omdat ik niet DTS Connect or Dolby Digital Live encoding heb voor Linux, ik gebruik dat zo dat ik via S/PDIF digitaal 5.1 geluid heb in al mijn spellen, ik heb een dure 5.1 speaker set (Edifier S760D), en vind dan heel zonde om het niet te gebruiken, maar voor de rest doet Linux het eigenlijk beter dan Windows 10, en geen bloatware, wat in Windows 11 nog veel erger woord, en films draaien VEEL soepeler, op Windows heb je veel micro shutters, en ook vooral in YouTube draait alles veel beter, heb eindelijk geen framedrops met 4k60 video's meer, en voor de rest draait alles gewoon soepeler, nee ik zie nu buiten spellen spellen (al doe je geluid op stereo via speakers of koptelefoon werk alles perfect, spellen lopen ongeveer met Steam net zo soepel als op Windows 10) geen rede meer om Windows te gebruiken, alles draait gewoon heel goed.
Op basis van het screenshot zie ik zo geen toegevoegde waarde meer voor SnagIt. (in mijn usecase)
de prijs misschien? :?
Ik gebruik zelf ook Snagit en de nieuwe tool lijkt aardig beperkter dan Snagit. Dus in mijn usecase levert SnagIt nog steeds meerwaarde (usecases: gebruikers- & technische documentatie en bewegende afbeeldingen/video's maken.)
Of Greenshot als je een goede standalone freeware variant zoekt.

De Snipping tool, dus nu ook Snip en Sketch tool is zo gebrekkig in functionaliteit; waar ik me nog het meest aan erger is dat je geen vorm kan maken zoals een vierkant of een cirkel. Daardoor zie ik bij documentatie van collega's allerlei screenshots terugkomen met met de hand getekende omcirkelingen. Staat zo onprofessioneel.
De Snag-IT editor is zeer goed gericht op het verwerken en schonen van schreenshots. Ook heeft ze handig toegang tot de grote buffer aan scheenshots die de Snag-IT capture vult.

Met dat de screen-shot gecombineert aan een teken programma zie ik aan de kant van het teken programma een mis-match op de aanwezige en/of gewenste functies. Natuurlijk is dit ook een geval van gewenning. Op vorige versies van msWindows heb ik ook vaak de <ctrl><alt><shift><prtscr> toetsenbord combinaties gebruikt en het resultaat in een willekeurige plaatjes programma ge-plakt.

Daarnaast: We zullen zien hoe het met de gratis/vrije/opensource capture programma's zoals greenshot af loopt.
Ah, weer een Windows functionaliteit die prima werkt en verbeterd wordt en dus waarschijnlijk log, traag en onnodig complex wordt. Alleen een stukje scherm kopiëren en plakken in een mail of document is wat ik nodig heb, daarin nog weer tekenen heeft zelden meerwaarde. Collega’s gebruiken Greenshot maar dat is is mij al te bloated.
Ik ben er ook bang voor. Het "Nero Burning Rommen" van een simpel en doeltreffend tooltje.
Haha, ja dat heb ik ook nog steeds niet verwerkt :)
Ja net als 400 MB voor een PDF lezer.
Probeer eens de fenetre capture tool, heb daar zelf wel goeie ervaringen mee (is gratis).
meestal maak ik toch screenshots om iets te laten zien. Ik gebruik dan heel vele het rode vierkant om daarna te mailen. Super handig in mijn geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.