Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Embracer Group koopt zeven gamestudio's, waaronder Duke Nukem-maker 3D Realms

Embracer Group, de eigenaar van verschillende grote game-uitgevers als Gearbox, THQ Nordic en Deep Silver, heeft zeven gamestudio's overgenomen. Het conglomeraat neemt onder andere 3D Realms over, de maker van Duke Nukem.

Onder de overige overnames valt onder andere het Nederlandse VR-gamebedrijf Force Field, schrijft Embracer Group in een persbericht. Force Field is bekend van games als Star Trek: Bridge Crew voor de Oculus Quest. Het Nederlandse bedrijf wordt ondergebracht als onafhankelijke dochteronderneming van Arizona Sunshine-maker Vertigo Games uit Rotterdam, meldt Embracer Group.

Verder neemt het bedrijf Deep Rock Galactic-maker Ghost Ship Games, Graven-developer Slipgate Ironworks, Huntdown-ontwikkelaar Easy Trigger, Digixart en smartphonegamemaker Crazy Labs over. Embracer Group zou ook Grimfrost hebben overgenomen. Dat is een merchandising bedrijf dat zich focust op vikingmerchandise. De overnames kostten Embracer Group gezamenlijk 315 miljoen dollar.

Zes van de zeven overgenomen studio's komen onder een van Embracer Groups bestaande uitgevers te staan. 3D Realms en Slipgate Ironworks worden eigendom van Saber Interactive, dat ook Metro-ontwikkelaar 4A Games in handen heeft. Digixart wordt ondergebracht bij Vertigo Games, samen met Force Field. Coffee Stain, de uitgever van Valheim en de ontwikkelaar van Goat Simulator, neemt Ghost Ship Games en Easy Trigger over.

De Zweedse Embracer Group heette voorheen THQ Nordic AB en bestaat tegenwoordig uit verschillende dochterondernemingen. Eerder dit jaar nam het bedrijf al Borderlands-maker Gearbox over voor maximaal 1,3 miljard dollar. Embracer Group heeft inmiddels verschillende grote gamebedrijven en franchises in handen, waaronder Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, Kingdoms of Amalur en TimeSplitters.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

05-08-2021 • 10:48

55 Linkedin

Reacties (55)

Wijzig sortering
Er komt geen einde aan de consolidatie. Iedereen is druk bezig om developer capaciteit en IP portfolio's (franchises, karakters, werelden) op te kopen. Zie nog wel een paar grote overnames gebeuren dit jaar, bijvoorbeeld door Microsoft nu Bethesda is afgerond..
Daarentegen zijn er ook genoeg industrie veteranen die weer een nieuwe studio openen. Er komt genoeg nieuws op de markt. En vind je het gek dat dit gebeurt, de grootste industrie ter wereld.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat Microsoft binnenkort nog een grote overname gaat doen eerlijk gezegd.
Ik vermoed juist van wel. Microsoft heeft enorm kapitaal en kan dat beter ook spenderen, of in ieder geval delen ervan, want op de bank laten staan is in deze tijd al helemaal niet slim, dat kost je alleen maar geld.

Microsoft heeft vast al een overname in de pijplijn zitten. De vraag is welke overname het gaat worden. Ze kunnen, als ze willen, hele grote partijen kopen, Bethesda is daar een voorbeeld van. Wie weet... Rockstar? Of misschien wel Square Enix?
Rockstar is van Taketwo en die zal zich niet zo snel laten overnemen. Daarnaast is Square Enix nou ook niet echt een goede partner voor Xbox. Xbox spelers spelen nagenoeg geen Japanse games en veel games van Square Enix komen niet uit op Xbox.
Microsoft heeft vreemd genoeg wel altijd de ambitie gehad om te groeien in Japan. Ik zou inderdaad zeggen, doe vooral meer van waar je goed in bent en maak van Xbox juist het beste platform voor westerse games.
Precies dit, dat is de markt van Xbox. Het is sowieso lastig om als Amerikaanse of Europese partij voet aan de grond te krijgen in Japan. Het is denk ik vooral geld waarvan je de investering niet terug gaat zien. De focus van Microsoft zal denk ik ook USA of Europa zijn.
Deels juist, deels onjuist. Microsoft is ook agressief aan het investeren in de terreinen waar ze minder aanwezig zijn. Dit zijn Europa en Japan, maar ook regio's waar de gaming industrie opbloeit.

In de gevestigde regio's zoals Europa en Japan probeert Microsoft vooral terrein te winnen door de Xbox + PC combo met aanvullend speciale lokale games op Game Pass. Crusader Kings III (Europa) en Dragon Quest zijn speciaal genoemd als games voor die regio's. En ik heb het vermoeden dat Raji: An Ancient Epiс van de Indische ontwikkelaar Nodding Head Games ook om dezelfde reden op Game Pass staat.
Both Spencer and Booty are also very clear that if video games are going to expand their audience into new demographics and territories, they will need to tell new stories – and that will require new types of studios, in new places. Does this mean Microsoft might purchase a studio in India, Africa or South America? “It would actually surprise me if that doesn’t happen,” says Spencer. “Just knowing the talent that’s available, and the tools [such as game engines Unity and Unreal] that are so much more accessible … I would be surprised if in the next three to five years, you don’t see numerous studios in places that aren’t the traditional hubs of video game development.”

Booty agrees. “There should be a several-hundred-person studio [in one of these territories],” he says. “And not for outsourcing or support, but a team building whatever the version of the best blockbuster game may be for that market. That is very much the vision.”
https://www.theguardian.c...box-risks-narrative-games

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 5 augustus 2021 12:24]

Microsoft probeert natuurlijk al de afgelopen twintig jaar voet aan de grond te krijgen in Japan. Met een opleving in de xbox 360 tijd met een aantal exclusives in samenwerking met o.a. Koei Tecmo en Namco en een kleine opleving in de xbox one tijd. Waar ze nu eigenlijk tot een dieptepunt zijn gekomen, waarbij Japanse uitgevers de Xbox steeds meer links laten liggen:

https://gamingbolt.com/is...developers-and-publishers

https://mobile.twitter.co...tatus/1423198788223598593

Niet geheel onlogisch, omdat xbox een klein marktaandeel heeft in Japan en de Japanse games gewoon niet goed verkopen op de xbox in het westen. Alleen de westers georiënteerde games worden nog wel op xbox uitgebracht.

En laten wij eerlijk zijn, zolang Microsoft geen Japans georiënteerde games uitbrengt zal het marktaandeel van Xbox ook niet stijgen. En de Amerikanen denken altijd dat alles met geld te koop is, maar dat werkt in Japan gewoon niet.
Weer deels juist en deels onjuist. Jij stelt dat Microsoft vooral de focus zal hebben op VS en Europa. Dat is dus niet waar. Het feit is dat Xbox haar dieptepunt heeft bereikt, maar langzaam wel uit dit dal klimt.

Marktaandeel pakt Xbox met de Xbox + PC + Game Pass combo. Minecraft is razend populair. Indies op Game Pass zijn razend populair. Dat is voor de gamers uit Japan. De grote Japanse game developers zijn vooral voor Xbox belangrijk. Want deze titels worden door Westerse gamers gespeeld. Phil Spencer heeft recent herhaaldelijk gezegd de Japanse gamesindustrie voor Xbox enorm belangrijk is. Dat Persona 5 nog niet naar de Xbox is gekomen geeft wel aan dat er lange weg is te bewandelen. Maar Microsoft wel bereid om flink te investeren in het halen van games naar Xbox.

https://youtu.be/viXH_qcuqHQ?t=855
https://www.gamesindustry...xs-fastest-growing-market
https://www.ign.com/artic...an-fastest-growing-market

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 5 augustus 2021 15:55]

Tja leuk maar alle bronnen die je aangeeft is Microsoft die dit zelf aangeeft. Microsoft deelt helemaal geen cijfers en nu beweren ze ineens dat Japan de grootst groeiende markt is. Als het onderbouwd zou zijn met cijfers zou ik het geloven. Maar dit is vooral een wij van wc eend verhaal.

Want uit welke cijfers blijkt dat ze het goed doen op de Japanse markt?

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 augustus 2021 16:40]

Ze doen het niet goed in Japan. Maar dankzij de vernieuwde strategie met Game Pass en de nieuwe consoles en focust op Japan behoort het tot de snelst groeiende markten van Xbox. Xbox is een aandelen gerelateerd bedrijf. Zo'n bedrijf kan niet zomaar dingen gaan zeggen wat onwaar is.

En voor de laatste keer. Jij stelt dat Xbox zich vooral focust op de VS en Europa. Dat spreek ik tegen. Het marktaandeel doet er in deze discussie helemaal niet toe.
Je weet hoe dat soort aandeelgesprekken gaan hé... 0,1% van de consoles die in 2020 werd verkocht was een xbox. Als het 0,3% is geworden, is dat een verdrievoudiging van het aantal verkopen. Daardoor de grootst groeiende markt...

nieuws: Gerucht: Microsoft wil Japanse gamestudio's overnemen
Precies wat ik dus zeg. Voor dat marktaandeel (wat niet compleet is, want Xbox Game Pass) investeert Xbox flink. Als je als bedrijf niet gelooft dat je succes kan halen dan begin je niet aan een hernieuwde campagne om je marktaandeel te vergroten van bij een huidig marktaandeel van >1%.
Je stelt dit soort vragen in een tech forum onder een artikel die gericht is op overname door een ander bedrijf?

En wil je wel de antwoorden op deze vragen?
MS heeft het wel geprobeerd in Japan met veel marketing en reclame in de tijd van de Xbox en Xbox 360 maar de verkopen waren zo slecht. Japanners zijn heel chauvinistisch wat dit betreft, zullen altijd voor PS of/en Nintendo gaan.
Microsoft hoped to ship six million Japanese Xbox consoles by June 2002; however, the system had only sold a total of 190,000 units in the region by April of that year, two months after the system's launch in February. For the week ending April 14, 2002, the Xbox sold only 1,800 units

[Reactie gewijzigd door kr4t0s op 5 augustus 2021 13:20]

En als ze die zouden overnemen, dan zouden die games wel uit gaan komen op de Xbox, toch?
Trouwens..... Outriders?!? Day One op GamePass
Alle Final Fantasy games.... Gamepass.
en nog een paar anderen...
Naar mijn weten is Final fantasy 7 remake Playstation exclusief. Final fantasy 16 is ook Playstation exclusief. Project Athia is Playstation exclusief etc.

Maar wat ik aangeef, xbox spelers spelen Japanse games nagenoeg niet. Dus het is helemaal geen interessante overname. Alleen als Xbox meer marktaandeel wil hebben in de Japanse markt, maar dat is best een risico. Ik denk dat Microsoft zich eerder focust op de rest van de wereld.
Alle Final Fantasy games.... Gamepass.
Er staan 4 final fantasy games op gamepass, twee daarvan zijn een opgepoetste ps1 versie van ff7 en ff8. Dus dat alle final fantasy games op gamepass staan is onjuist.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 5 augustus 2021 11:25]

Square Enix werkt veel samen met Sony, ja, dat is ook de reden dat FF7 Remake een Playstation exclusive is. Echter, als Microsoft ze overneemt, dan is dat dus niet meer mogelijk. Dan heeft Xbox alle FF content in een keer onder haar beheer. Als die dan op Game Pass komen, dan is dat zeker winst voor Microsoft. Dat resulteert echt wel in een grotere afname van Game Pass abonnementen.

Ik moet hierbij zeggen, dat ik niet perse fan ben van Game Pass. Ik vind het idee heel mooi, en ik zou het best afnemen, maar voor de langere termijn weet ik niet of het een positieve werking gaat hebben op de markt. Ik ben bang dat kwantiteit boven kwaliteit zal gaan. Veel Netflix content vind ik, persoonlijk, er niet beter op geworden over de afgelopen jaren. Daarbij worden projecten gestart en gestopt zonder goed verloop van een serie. Ook de Netflix films vind ik niet bepaald van hoge kwaliteit. Ze zijn vermakelijk, maar niet top notch. Ik ben echt bang dat hetzelfde bij Game Pass gaat gebeuren.
Dat snap ik dat alles dan op gamepass staat inderdaad, maar die overname is helemaal niet logisch. Als je naar de verkoopcijfers kijkt van Japanse games op Xbox dan is dit helemaal geen logische overname. Microsoft wint hier helemaal niks mee, want als ze een groot bedrijf overnemen en vervolgens spelen de spelers het niet...

Het is veel logischer om een Europese of Amerikaanse partij over te nemen. Ik denk eerder dat Microsoft nu wat ontwikkelaars overneemt die al een keer een game heeft gemaakt voor Microsoft zoals de ontwikkelaar van the ascent, zoals @gerrit-jan83 al had aangegeven.
Wellicht dat juist de overname van Square Enix Microsoft sterker maakt op de Japanse markt. Dat kan maar zo :) Maar goed, het blijft allemaal speculatie en dat zal het ook blijven tot Microsoft zelf naar buiten komt met nieuws. Ik heb ook geruchten gehoord dat Microsoft mogelijk IO Interactive wil overnemen, de makers van Hitman.

We'll never know till we know :) Maar speculeren blijft soms leuk.
Zelf vind ik het niet perse kwalijk dat er mindere kwaliteit op bv. Netflix of Gamepass staat. Het is voor een andere doelgroep. Voor personen die dagelijks complete series wegkijken is het niet zo erg dat de kwaliteit minder is.

Zelfde voor Gamepass, lekker veel gamen en afwisselende genres die je even kunt proberen. Gewoon wat lol hebben.
Versus Triple A blockbuster Sony ervaringen voor de fijnproevers, waar jarenlang met grote getalenteerde teams in geinvesteerd is.

Denk dat er voor beide een grote markt en voldoende bestaansrecht is.
https://en.wikipedia.org/...f_Square_Enix_video_games
https://screenrant.com/fi...-xbox-game-pass-ff7-2021/

Xbox spelers kunnen best Japanse games spelen, als die op Xbox verschijnen.
Ik heb al 20 jaar een Xbox en zie nu juist meer games verschijnen op de Xbox van Japanse origine.
Ik hoop op nog meer.
Dat nieuwsbericht lijkt niet helemaal te kloppen, aangezien nu zelfs de paar final fantasy games die er nu op staan zelfs verdwijnen:

https://www.trueachieveme...iders-genesis-august-2021

En aangezien final fantasy 7 remake integrade minimaal nog een half jaar exclusief is voor Playstation gaat het sowieso niet op.
Aan de andere kant hebben ze de laatste tijd natuurlijk enorm veel overnames voltooid, en ik denk dat men z'n handen nog vol heeft met de integratie van Bethesda.
Ook is de behoefte er niet echt meer denk ik. Xbox heeft inmiddels een stuk meer studios dan Sony, en het is alleen nog maar wachten tot deze projecten allemaal uit komen. De lineup voor de komende jaren is enorm sterk.
De aandeelhouders hebben dat kapitaal. Als zij nee zeggen is het nee. En ze waren al niet blij met de laatste grote overname
Bron? Ik kan me er namelijk niets bij voorstellen.
2e grooste industrie van de wereld. Adult entertainment wint het alsnog.

Kom maar op met de off-topics moderatie :)
Ik vermoed dat micro een paar studios op koopt die nu een paar games voor hun gemaakt heeft, zoasl de makers van the ascent en ori en denk ook wel osobo van flight sim en plague tale.
Of ze nog zo grote doen als bethasda denk ik niet.
Inderdaad wat kleinere studios is inderdaad een realistischer scenario dan weer een grote partij. De integratie van Bethesda is nog lang niet voltooid en dat gaat nog een hele tijd duren voordat alles helemaal up and running is.
Kijk naar de filmindustrie en dan weet je dat er nog zeker 5+ grote overnames gaan plaatsvinden binnen de industrie. Denk aan een Ubisoft of een Square-Enix om er maar 2 te noemen.
Dat zou kunnen, maar of micro nog hele grote doet is de vraag.
Als ze een grote partije kopen dan vermoed ik eerder sega waar ze al jaren heel goed mee zijn.
Ik denk dat we pas goede conclusies kunnen treken als de volgende Bethesda game uit komt.
Ben benieuwd wie de betere publisher is. :)
Vind het allemaal triest, er zijn straks bijna geen game studios meer, alles valt straks onder een paar grote bedrijven, en dit is zeker niet goed voor concurrentie, jammer dat alles op deze manier kapot gaat.
Is het een consolidatie?

Zolang het onafhankelijke studios blijven vind ik het geen consolidatie.

Het lijkt nu meer op een investeerder, gericht op gamestudios waardoor hier een specialisatie ontstaat.
Vind dit persoonlijk niet zo'n goede ontwikkeling...
Teveel dat bij een klein aantal giga partijen terecht komt, waardoor meer experimentele content taboe wordt en alles in een keurslijf gezet wordt.
Binnenkort met extra monetization door ingame advertenties, bovenop "cut out" DLC en micro transacties.
Vind dit persoonlijk niet zo'n goede ontwikkeling...
Teveel dat bij een klein aantal giga partijen terecht komt, waardoor meer experimentele content taboe wordt en alles in een keurslijf gezet wordt.
Dat grote bedrijven worden overgenomen houdt niet in dat kleine bedrijven geen kans maken. Dat is het mooie van de markt van computerspellen. Kleine studios hebben voldoende ruimte om een punt van de taart te krijgen.
Dit is natuurlijk hoe dat werkt in een kapitalistische maatschappij. Wanneer reuzen grof geld bieden voor je bedrijfje ga je natuurlijk geen nee zeggen, zeker gezien de realiteit van hoe gamestudio's werken. Want dat naampje betekend natuurlijk niet zo heel veel, het zijn de mensen die dingen maken en die kunnen prima ergens anders gaan werken...

Wat wel wat betekend is het IP en dat is wat vaak wordt ingekocht voor de lange termijn. Aan de ene kant erg ruk omdat je favoriete IP bij een potentiële uitmelker terecht komt, maar dat zorgt er wel weer voor dat er meer ruimte komt op de markt voor nieuwe IP.
Binnenkort met extra monetization door ingame advertenties, bovenop "cut out" DLC en micro transacties.
Dat is een flinke aanname. De series
Saints Row, Goat Simulator, Dead Island, Darksiders, Metro, Kingdoms of Amalur en TimeSplitters.
staan daar niet echt om bekend.
Er zijn genoeg indie games te vinden, als je die ondersteunt door hun spellen aan te schaffen, blijven er leuke pareltjes komen.
En de grote studio's blijven hetzelfde leveren, waar ook een grote groep blij mee is, want er zijn genoeg mensen die gewoon hetzelfde spel willen blijven spelen met af en toe nieuwe content.
Gamepass maakt veel meer experimentele games nodig. Inmiddels zijn de inkomsten losgekoppeld aan welke games die gemaakt worden onder de Xbox vlag. Vond zelf untitled goose game toch een behoorlijk vermakelijke game, maar of een 20 euro kostende gok had gemaakt, waarschijnlijk niet. :P
Wellicht krijgt 3DRealms nu de kans om eindelijk een canon opvolger of cameo te doen met Duke Nukem zelf. Deze was in handen van Gearbox dus er kon bijv. geen cameo van Duke komen in Iron Fury.
Misschien dat nu dan eindelijk al die rechtzaken rondom de Duke Nukem IP ten einde komen gezien zowel 3D Realms en Gearbox onder Embracer Group vallen?

Sinds Gearbox de ontwikkeling van Duke Nukem Forever overnam was er zoveel gedoe rondom de rechten van de eerdere games.
Dat betekent als er ooit nog een saints row 5-6 uitkomt er extreem veel duke nukem easter eggs zijn. Dat zie ik wel zitten weer zon mentaal next level game. even lekker gek doen 8)7
De verhalen die je kan vertellen na het spelen van Saints Row is gewoon niet normaal. Als mensen mij vragen of ik Saints Row 3 kan omschrijven dan vertel ik: Ik heb een goth winkel berooft, vermomt als een WC pot.
dat is 4 toch? daar gingen ze helemaal in op het matrix verhaal.

[Reactie gewijzigd door Mopgaserop! op 5 augustus 2021 11:35]

Ben benieuwd wanneer Disney grote stappen gaat maken in de game wereld, die IP's van games lijken me een mooie aanvulling voor hun portfolio. Kunnen ze dan weer eindeloos merchandise en, films en tv-series van maken.
Disney heeft vele jaren zelf games gemaakt en dat was jarenlang een grote flop, Sinds een paar jaar maakt Disney zelf geen games meer (op wat mobile games na) maar geven ze licenses uit aan andere studios, en sinds ze dat doen komt er eindelijk geld in het laatje voor games. Ik zie Disney voorlopig niet terugkeren naar het hebben van eigen grote studios.
Disney heeft wel een hele reeks games onder de beugel, ze zijn eigenaar van ten minste 3 relatief grote game studios. Alle Star Wars, Marvel en Disney karakters hebben toch een game, sommige in samenwerking met LEGO, andere stand-alone. Van Spider Man op de Atari 2600 tot de Guardians of the Galaxy op nagenoeg elke console, sommige beter dan de andere, maar genoeg om een 'cash cow' te zijn. De X-Men series had ik vroeger, Marvel vs. Capcom was een van de betere. Star Wars X-Wing was ook een degelijke game ten tijde van DOS alsook de Disney Aladdin en Lion King op DOS was leuk als een kind.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 5 augustus 2021 15:31]

Nog meer troep spellen. Alle grote studio vermijd ik blijkvaar al jaren onbewust zelfs. Behalve cities skylines maar geen idee of die uberhaupt groot zijn.
Nooit geweten dat Vertigo Games uit Rotterdam komt. Heb Arizona Sunshine echt met plezier gespeeld, de goede voice acting en typische amerikaanse setting hebben ze erg goed opgezet.
Wat een rare combinatie om Grimfrost over te nemen. Het is een succesvolle webwinkel, dat zeker, maar gezien de rest van het rijtje. Ik hoop niet dat ze Grimfrost gaan veranderen, ik ben tot nu toe erg blij met de service.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True