Microsoft stopt 31 januari met directe verkoop digitale Windows 10-licenties

Microsoft stopt eind deze maand met het verkopen van Windows 10-licenties via zijn eigen website. Dat meldt het bedrijf op zijn website. Het gaat hierbij om de verkoop van digitale Windows 10 Home- en Pro-licenties voor consumenten.

Microsoft schrijft op de productpagina's van Windows 10 Home en Windows 10 Pro dat het deze maand stopt met het verkopen van deze licenties, maar dat dit geen invloed heeft op ondersteuning voor het OS. "31 januari 2023 is de laatste dag waarop deze Windows 10-download te koop wordt aangeboden", schrijft de techgigant. Het OS wordt tot 14 oktober 2025 ondersteund met beveiligingsupdates, benadrukt het bedrijf daarbij. Microsoft zei eerder al dat Windows 10 tot die datum updates blijft ontvangen.

De techgigant verschuift zijn focus al langer richting Windows 11, de recentste versie van zijn desktop-OS. Microsoft bracht Windows 11 in oktober 2021 uit en begon medio vorig jaar met het verkopen van losse Windows 11-licenties voor consumenten. Op dit moment kosten Windows 10 Home en Pro respectievelijk 145 en 259 euro via de webwinkel van Microsoft. Hun Windows 11-tegenhangers zijn even duur.

De beslissing van Microsoft om te stoppen met het verkopen van eigen Windows 10-licenties geldt verder alleen voor zijn eigen digitale licenties. Het is niet van toepassing op de verkoop van Windows 10-licenties door derden.

De melding op Microsofts website

Door Daan van Monsjou

Redacteur

19-01-2023 • 15:14

254 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (254)

254
251
103
3
0
99
Wijzig sortering
Wat mij weerhoudt is die verplichte koppeling van Windows 11 met een MS account. En ik denk dat ik niet de enige ben. DUs ik zal nog wel even op Windows 10 blijven hangen en niet gauw een 11 kopen.

[Reactie gewijzigd door bonus op 19 januari 2023 15:18]

bij inlog venster in de setup:

no@thankyou.com
random wachtwoord

daarna geeft die een error en kan je een lokaal account aanmaken :)

Edit1: Voor home & Pro gemakkelijk toe te passen.

[Reactie gewijzigd door MiranoV op 19 januari 2023 15:26]

Dat werkt inderdaad prima, ook handig voor recentere builds van Windows 10 :)

Toch vind ik het een behoorlijk Dark Pattern vanuit Microsoft om niet gewoon een duidelijke optie aan te bieden om door te gaan met een lokaal account, en dan ook gewoon als gelijkwaardige keuze, geen kinderachtigere acties om de tekst kleiner te maken of de keuze voor MS Account alvast te pre-selecteren om je daarmee (onbewust) te beïnvloeden.

Als je ziet wat voor kunst en vliegwerk je nu moet uithalen om nog een lokaal account te kunnen maken waarbij zelfs genoeg Tweakers er al geen weet van hebben, dan kun je er gerust vanuit dat 99% van de mensen er bij het installeren (of eerste opstart bij een OEM PC/laptop) zich niet bewust van zijn dat een MS Account vooralsnog niet verplicht is.

@conces
Dus omdat er andere tech-bedrijven zijn die nog een stapje verder mag er geen kritiek gegeven worden op Microsoft? :?

[Reactie gewijzigd door !mark op 20 januari 2023 12:57]

als je bij de vraag om een email en wachtwoord op te geven, op annuleren klikt, kom je terug in het vorige scherm waar ineens wel de mogelijkheid staat om een lokaal account aan te maken.
nog makkelijker ;)
of boot je nieuwe Windows installatie zonder een netwerk connectie.dan krijg je ook de mogelijkheid om een lokaal account te maken.
Ik heb dit uiteindelijk ook gedaan omdat een random wachtwoord enzo invullen niet werkte.
Is dat met Windows 10, of ook nog met de meest recente Windows 11 builds? Volgens mij was daar laatst nog gedoe rond, dat in nieuwere Windows 11 builds zulke trucs ook niet meer zouden werken?
Laatste keer dat ik win11 installeerde werkte dit niet.

Zelfs het andere trycje waar je een bepaalde service stopt werkte niet.

Gelukkig door via rufus de usb te maken kon ik ineens wel een lokaal account maken
Het trukje dat ik gebruik (denk oorspronkelijk gezien op hardware.info) werkt momenteel nog (wel laatst getest op een HP preinstalled laptop, dus mogelijk dat het met de nieuwste versie niet meer gaat.

bij de installatie SHIFT F10 drukken om een command prompt open te doen,
oobe\bypassnro en ENTER

en voila, je kan kiezen "ik heb geen internet"

Met Rufus een installatie stick maken die al die rommel bypassed is ook goed natuurlijk, maar dat heb ik nog niet nodig, ik gebruik die preinstalled windows 11 enkel om de BIOS te updaten en te zorgen dat hij eens "phone home" doet naar microsoft met de windows 11 (zodat die zeker geregistreerd is) en dan hoppa, clean install windows 10 er op :)
Dit werkt nog, gisteren op een schone installatie gedaan met nieuwste versie van Windows 11 via media creation tool
Of je zorgt dat je even geen internetverbinding hebt, dan kan het ook lokaal
Bij Windows 11 22H2 werkt dat niet meer.
Eens in de zoveel weken probeert Windows 10 me weer een account aan te smeren als ik de PC aan zet.
Als ik dan NEE zeg, mag ik er 1 keer in zonder mijn wachtwoord te gebruiken.
Dit foutje is nog steeds niet hersteld.
Knap hoor... Het OS waar het enigzins mogelijk is om zowel met een online als een lokaal account volledig te kunnen werken, afrekenen op het feit dat het regelen van een lokaal account wat extra stappen of wat extra kennis vereist.
Ik heb er oren naar hoe ik een volledig lokaal Android-account zou kunnen aanmaken, waarbij ik daarna nog steeds alle functionaliteiten heb. ( In Apple ben ik niet geïnteresseerd, maar kan het vast ook niet.)

[Reactie gewijzigd door conces op 20 januari 2023 09:49]

Een Linux-account is per definitie alleen lokaal, daar zit geen grote organisatie achter die data-hongerig is.
Zodra je Linux installeert, krijg je de vraag wat je gewenste username+wachtwoord is, dat is 100% alleen lokaal of binnen je eigen netwerk, niet daarbuiten.
Je hebt gelijk. Aangepast.
Is dit een bug of een feature? Met andere woorden hoe groot is de kans dat ze dit patchen in een volgende release?
Het is een banned email vanuit MS, dus lijkt me dat dit blijft werken.
De fallback naar een lokaal account zal niet per definitie blijven werken
Voor enterprise werkt het nog wel gewoon, kies dan domain join en je kan een lokaal account aanmaken. Als je dan eenmaal in Windows zit de key vervangen met de pro oem key bijv en dan kan je ook gewoon weer activeren.
Ik reageerde op de aanname dat je omdat je een vanuit MS banned email adres gebruikt je altijd een lokaal account zou kunnen aanmaken.

Het is niet vanzelfsprekend dat MS bij het invoeren van dat account altijd als optie zal geven om een lokaal account aan te maken in plaats van je een geldig email adres in te laten voeren.
Ook bij home kan je gewoon een local profile aanmaken. ja je moet even rare handeling toepassen maar het werkt wel.
Ik heb Home geïnstalleerd op een oudere, wel ondersteunde laptop, maar daar werkte dat trucje toch echt niet. Toegegeven dat dat in, ik dacht, augustus vorig jaar was maar dat zal vast niet in de tussentijd veranderd zijn.
En ik maar dure licenties kopen van een paar euro :X
Met sticker die je op je PC plak? Anders zijn ze niet legitiem met een controle officieel :)

Edit: ik doelde natuurlijk op het kopen van een licentie van een paar euro

[Reactie gewijzigd door MiranoV op 19 januari 2023 19:33]

Met de licenties uit bovenstaand artikel komt er ook geen stickertje ... Ook niet legaal dan ?
Dat zijn retail licenties en dus geen OEM-licenties. Als je geen OEM bent mag je dus eigenlijk ook geen OEM licentie gebruiken.

Bijkomend voordeel van een retail licentie is dat deze niet apparaatgebonden is. Met andere woorden, je mag hem dus meenemen naar een nieuwe pc, mits er maar 1 actief gebruikt wordt.

Aan de andere kant, voor 145 euro kun je best een paar gokjes van 10 tot 25 euro nemen voordat je jezelf in de voet schiet.

Ik heb ook niet de indruk dat MS heel actief is in het tegenhouden van misbruik en piraterij. Ze lukken inmiddels vooral de focus op dataverzameling, advertenties, hardware en cloudsubscriptions te hebben gelegd. Beetje Google achterna.
Microsoft heeft piraterij nooit serieus proberen aan te pakken. Liever een illegale klant rijker dan dat concurrentie er een krijgt.

Heeft Microsoft in het verleden iig geen windeieren gelegd. Een hele generatie mensen die illigale met Windows bekend zijn geraakt die later het wel aangeschaft hebben of in dienst zijn getreden bij iemand die het wel doet.
Ze pakken het wel degelijk aan, zorgen dat ze niet meer te activeren zijn. Maar ze gaan niet jouw installatie deactiveren omdat zij ook weten dat er heel veel mensen zijn die geloven een legitieme versie gekocht te hebben en er vaak ook nog een goed bedrag voor betaald hebben.
Ja

[Reactie gewijzigd door TheBossOlow op 19 januari 2023 21:02]

Ik heb bij de overgang naar windows10 diverse systemen geactiveerd met de bekende windows7 ultimate key.
Allemaal gingen ze naar de digitale pro licentie, en zijn tot nu toe allemaal nog 'legaal'

Dus inderdaad, zo actief in het tegenwerken waren (en zijn) ze niet
Ga jij maar eens een volledig nieuwe laptop kopen, ik kan je uit ervaring vertellen dat ook daar er geen sticker op zit, maar wel gewoon een legale Windows key in de Bios heeft zitten.
Zelf het nummer afdrukken met een inkjet-printer en onder plakband bevestigen op mijn mooie PC-behuizing, geldt zeker ook niet? :D
Alleen jammer dat je voor elk probleem weer een uitweg moet gaan zoeken, terwijl dit eigenlijk niet nodig had hoeven zijn.
-

[Reactie gewijzigd door deadlock2k op 19 januari 2023 15:36]

m@m.m werkte ook :+
Microsoft moet deze optie gewoon fatsoenlijk implementeren ofjeh dat vind ik.
Je kunt nog steeds een lokaal account aanmaken, je moet alleen geen internet verbinding hebben ten tijde van de OOBE fase, en dan met name het aanmaken van het profiel.

Dat ze je daarna alsnog van alle kanten proberen naar een MS account te krijgen klopt. Maar lokale accounts op Windows 11 kan nog steeds.
gaat niet meer
nu moet je internet toegang hebben of je hebt pech en je komt de setup niet door
al zijn hier wel trucjes voor in cmd
Nee hoor, ook zonder CMD kan nog steeds. Geef aan dat je met een Microsoft account het account wilt maken, vul vervolgens het mailadres no@thankyou.com in, op het volgende scherm waar je het wachtwoord in moet voeren vul je een willekeurig iets in en vervolgens op Enter. Daarna geeft de setup aan dat er wat mis is gegaan, en kun je een lokaal account instellen. Hoef je niet in CMD trucjes ofzo uit te halen, en kan gewoon met je internetverbinding werkend.
ik neem aan dat het niet specifiek dat email adress hoeft te zijn, als het maar een random foute is? Anders is het wel erg grappig.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 19 januari 2023 22:55]

Voor zover ik weet moet het wel dit emailadres zijn, heb volgens mij wel eens een andere geprobeerd maar dan komt ie er niet door.
Helaas dat werkt niet meer. Er moet en zal een internet verbinding zijn. Of de trukendoos moet open.
Afgelopen week 4 laptops gehad die niet zonder internet verder gingen.
Staat inmiddels W10 op. Aangezien er op die locatie geen internet beschikbaar was en er toch direct gewerkt moest worden.
Volgens mij geef ik dat ook aan toch, dat het met de internetverbinding werkend kan?
Ik installeer ook altijd eerst zonder netwerkverbinding, dan komt altijd local account omhoog.
Ik heb al die "privileges" van MS niet nodig.
gaat niet meer
nu moet je internet toegang hebben of je hebt pech en je komt de setup niet door
al zijn hier wel trucjes voor in cmd
https://youtu.be/8ReoMuCUdKE?t=551

Craft legt het hier uit ....

Geen netwerkkabel,
shift-F10 - cmd prompt, taskmgr starten -> Network Connection Flow afsluiten.
En daar komt je lokaal account invoeren tevoorschijn.

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 19 januari 2023 15:51]

shift + f10 wanneer je in het internet scherm zit
dan OOBE\BypassNRO
zo kan t ook
Dat werkte bij mij de laatste keer al niet meer.
gewoon proberen aan te melden met no@thankyou.com als microsoft account, daarna kan/mag je local accounts maken.
Wat zou ik graag de beheerder van het 'thankyou.com' domein willen zijn. En dan dus wel een 'no@thankyou.com' account aanmaken. En dan maar zien hoeveel info ik kan binnenhengelen op die manier, terwijl de installatie-routine van Windows nu dus wel in de volgende stap terecht is gekomen en nu dus alleen een Microsoft account als optie accepteert.

Alhoewel ik pro-lokaal account ben (en nog net geen anti-microsoft account), lijkt het stangen me wel enigzins grappig. Op mijn nu 1 jaar oude laptop waar Windows 11 (S) al op was voorgeinstalleerd, was de optie voor een lokaal account aanmaken er al niet meer.

En als ik dat ding opnieuw moet gaan installeren, dan gaat er Linux op. Ik heb een dual monitor setup thuis. Microsoft beweerd dat Windows 11 geopende schermen op de 2e monitor worden hersteld als de 2e monitor word ontkoppelt en opnieuw aangekoppelt. Dat heeft in 1 jaar tijd nog nul keer gewerkt. Ook het selecteren van 1 of meerdere bestanden in een applicatie met volledig geopend scherm en deze dan te slepen naar een icoon van een andere applicatie werkt ook al niet meer. Geloof me, als je veel met Oracle producten moet werken dan is dat een enorme tijdsbesparing. Werkte uitstekend in elke versie van Windows sinds het jaar 2000. Maar het is eruit gesloopt in Windows 11.

Serieus, wie verantwoordelijk is voor het weghalen daarvan, zou verplicht moeten worden om alleen nog maar met Oracle applicaties te werken. Alsmaar opnieuw door zoveel subfolders heen navigeren, dat is een speciale hel die deze persoon verdiend. En geloof me, dit is de meest politiek correcte versie van straf die ik kon bedenken.

Kortom, Windows 11 zit vol met onhebbelijkheden, veel loze beloftes en reclame, wanneer Microsoft zijn zin krijgt. Onderhuids zal het best een verbetering zijn, maar het huidige management met hun waanideeen hebben Windows 11 al zodanig bedorven voor mij, dat ik Linux ga installeren. Voor werk dank ik <meest favoriete god> geknield met blote knieen op een grindtegel, voor Windows Server edities. Daarin zijn alle Windows 11 onhebbelijkheden nooit terecht gekomen. En werken daardoor dus 10 keer beter dan Windows 11 ooit voor mij zal gaan doen.
Je zal geen info kunnen binnenhengelen aangezien het aanloggen met deze account faalt en er dan lokaal een account aangemaakt wordt. Jongens toch.
En als ik dat ding opnieuw moet gaan installeren, dan gaat er Linux op.
En weer verlaat een ontevreden klant het pand. Scheelt weer het schrijven van een lap tekst over al die "atrocities" in Windows. O-)

[Reactie gewijzigd door conces op 20 januari 2023 09:58]

Je kunt nog steeds een lokaal account aanmaken, je moet alleen geen internet verbinding hebben ten tijde van de OOBE fase, en dan met name het aanmaken van het profiel.
Dat werkte anders niet toen ik in augustus vorig jaar zonder internetverbinding de installatie startte…
Volgens mij zie ik ieder nieuwsartikel over Windows 11 dezelfde opmerking voorbij komen. Ik heb zelf 11 ooit geïnstalleerd en daarbij was het (weliswaar verstopt) wel mogelijk om tijdens de installatie met een lokaal account aan de slag te gaan. Zelfs zonder wifi/ethernet uit te schakelen. Je moet alleen goed zoeken.
@Wouda Ik geloof dat dit alleen bij de Pro versie is. Ik heb zelf ook een workaround gebruikt. Bij de home editie lijkt dit geen optie.
Home editie kan het ook dacht ik, volgens mij tijdje geleden nog geprobeerd.
Sinds 22h2 is de iso aangepast zodat het niet zomaar meer kan.
Wanneer was dat? Ik gok niet dit jaar. Microsoft heeft de zooi aangepast.
Bij de oudere versie was het geen probleem om zonder internet de apparatuur te voorzien van W11
No@thankyou.com / qwerty
Aanmelding mislukt
Lokaal account aanmaken

Niks geen cmd nodig. Geen scripts. Werkt prima, gebruik het dagelijks meerdere keren per dag
Recent kreeg mijn moeder op W11 (alweer) een melding zodat ze haar laptop met MS account koppelt, deze keer werkte dit trucje overigens niet en enige keuze die ik had was "herinner over 3 dagen".

Op mijn Pro machines werkt het weer wel, dus misschien dat ze het op Home meer afdwingen.

Echter het blijft allemaal kinderachtig, geef gewoon de keuze voor lokaal alleen, zonder ooit nog te zeiken "maar misschien wil je nu wel?!?!?".

Lokaal is lokaal, en als ik van gedachten verander dan weet ik heus wel waar die settings om dat aan te passen zitten.

W10 heeft dit gezeik dan weer niet, mijn AMD PC draait 10 vanwege issues die ik maar niet opgelost krijg, laptop is een ander verhaal en die draait wel W11
Handigheidje om hier vanaf te zijn.

Windows 10: Link: https://www.groovypost.co...ash-screen-on-windows-10/

Windows 11: Open Instellingen, ga naar Systeem, ga naar Meldingen, ga naar Extra Instellingen en vink de opties daar uit.
Ja, leuk, bij de volgende update is het weer teruggezet. Ik begin Windows echt spuugzat te worden...

Ik werk elke dag meer dan 12 uur op mijn Windows pc. Betaald werk, vrijwilligerswerk en hobby's. Ik wil dat mijn pc consistent is. Updates voor beveiligingsproblemen zijn prima en gewenst. Functies toevoegen wordt getolereerd. Maar ga geen bestaande dingen telkens weer aanpassen. Wat goed werkt, mag gewoon blijven.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 19 januari 2023 22:55]

Gelukkig heeft u de mogelijkheid om naar Linux of Apple of zelfs een Chromebook te kunnen overstappen. Allemaal veel stabieler, betrouwbaarder, meer keuze, geen updates die zaken kapot kunnen maken, 3rd party randapparatuur en software dat altijd werkt, functionaliteit die nooit verandert, toch? Ik zou zeggen... als u het spuugzat bent, neem de duik naar de wondere wereld van een van deze drie opties.

[Reactie gewijzigd door conces op 20 januari 2023 09:30]

Mijn hemel, dit moet echt ophouden. Wat denken ze wel niet bij Microsoft? 1x vragen bij installatie is prima, maar hou er dan ook over op. Want wie wordt er weer gebeld als de laptop 'het niet doet'?

Laatst had ik op Windows 10 dat er zomaar iets in m'n startmenu bij kwam. Zoiets als 'probeer eens...'. Ik ben daar nogal autistisch op, mijn startmenu is heel precies ingedeeld. Ik wil daar beslist geen random items bij in hebben. Snappen ze nu echt niks? Betalende klanten lastigvallen met reclame en nagscreens? Ik dacht dat dat iets uit de jaren 90 was...
Totdat Microsoft opeens een feature doorvoert (als die er niet al is) waarmee de eigenaar van het thankyou dot com domein jouw Microsoft wachtwoord kan resetten en bij allerlei gegevens kan, en jij opeens uit je eigen PC gelocked wordt.
Als je privacy minded bent, maar tóch nog W11 wilt gebruiken, dan gebruik je gewoon een lokaal account met de hier genoemde relatief eenvoudige hacks.
Je maakt op deze manier geen Microsoft account aan, maar doet alleen maar een poging. Hierna geeft Windows de optie om een lokaal account aan te maken.
Je snapt het niet.
Je logt helemaal niet aan met dat account; dat mislukt. Daardoor krijg je de optie om een lokaal account aan te maken. En anders log je gewoon weer uit uit dat account, en verwijder je de koppeling. Dan houd je je lokale account over.

Niet meteen met dat privacy vingertje gaan wijzen
Dan gebruik je gewoon linux, problem solved :)

Kon het niet laten. Ja ik vind het ook belachelijk, ik heb hier een dual boot, maar laatste keer windows boot is alweer een maand of 2 geleden. Alleen maar af en toe om eens wat oude software te testen of fixen in combinatie met kaarlezer. Enja je kan dat doorlopen naar een VM maar is niet 100% hetzelfde.
Ik snap dat eeuwig gezeur niet dat Windows om een online account vraagt bij een consumenten versie.

Ok als je zegt dat je geen online accounts wilt maar waarom is hier weer een heel boek geschreven omdat Windows het vraagt en lees ik nooit geen boek aan comments bij andere artikels als het niet over Windows gaat?

Wat ben je met een Android telefoon zonder Google account? Het kan maar de helft van de telefoon werkt niet meer en tenzij je gaat sideloaden kan je geen enkele app installeren.
Wat ben je met een iPhone zonder Apple account? Zelfde probleem als met een Android, helft van de telefoon werkt niet en je kan onmogelijk apps installeren.
Wat ben je met je Bosch slimme thermostaat zonder Bosch account? Niets, het ding werkt niet zonder.

En die Samsung watch ligt ook te vragen achter een Samsung account en als ik wil zien wanneer mijn auto is opgeladen, guess what, een Mercedes account nodig.

Letterlijk elke fabrikant eist accounts maar het is enkel als Microsoft het vraagt dat iedereen wakker schiet om vervolgens ?70%? van de comments daarover te laten gaan. Waarom is dat zo een drama bij Microsoft maar blijkbaar niet bij alle andere?
Bij de andere fabrikanten die je noemt, voegt het gebruik van een cloud account daadwerkelijk iets toe. Een MS account voegt niks toe. Behalve de mogelijkheid dat je account op een dag geblokkeerd wordt (en MS niet wil vertellen waarom) en dan kun je dus ook niet meer op je PC inloggen. Handig hoor...
Het voegt toe dat je in de Windows Store dingen kunt kopen of installeren en die mee kunt nemen naar een volgende PC.
Helaas is er natuurlijk niets in die store, maar stel dat...

[Reactie gewijzigd door _Pussycat_ op 20 januari 2023 06:57]

Ook op een pc waar je niet inlogd met je ms account kun je de store gebruiken met een ms account
Oh, dat is apart? Hm dan is er wel heel weinig nut ja.
Nou, als apple je uit de store gooit heb je ook niets in de pap de brokken.
Huh?
Wat voegt een Apple account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
Wat voegt een Google account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
Wat voegt een Samsung account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
Wat voegt een Sony account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
Wat voegt een Nintendo account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
Wat voegt een Blizzard account toe dat een Microsoft account niet toevoegt?
de mogelijkheid dat je account op een dag geblokkeerd wordt (en MS niet wil vertellen waarom) en dan kun je dus ook niet meer op je PC inloggen.
Geldt dit niet voor alle partijen waar je een account bij hebt afgesloten? Hoeveel gamers worden er onterecht "gebanned" door partijen zoals Blizzard of Tencent, zonder opgaaf van een reden dat ook nog klopt?

Persoonlijk zou ik nooit een gmail-adres willen gebruiken als hoofd-emailadres voor mij of iemand in mijn gezin. Het is dat wij allemaal hier in huis op Android zitten, dat wij een Gmail-adres móeten hebben. Maar voor de rest zie ik niemand het bijbehorende gmail-adres gebruiken voor serieuzere zaken. Dus als er een overbodig zou moeten worden genoemd? Ik zou blij zijn als Android de mogelijkheid zou bieden om een niet-gmailadres te gebruiken voor bijvoorbeeld de Playstore. Dan gaat Gmail er direct uit bij mij.
Tot de dag van vandaag zit mijn vrouw met een half werkend Apple account, die ze heeft moeten aanmaken, omdat ik haar een Ipod Touch heb gegeven die ik bij een cursus heb gekregen. Na de initiele periode van coolheid is dat ding in een la weg gestopt. Probeer dat account maar eens weer volledig actief te krijgen bij Apple.

[Reactie gewijzigd door conces op 20 januari 2023 08:47]

Je kunt een Windows PC volledig normaal gebruiken zonder een Microsoft account, met alle functionaliteit. Behalve misschien het toestel opsporen als het kwijt is. Bij de andere merken wordt er wel iets mee gedaan. Opslag, appstore (waar daadwerkelijk apps in staan die extra functionaliteit aan het apparaat toevoegen), integratie over meerdere devices (hoewel dat gedeeltelijk ook kan bij een Microsoft account).
Geldt dit niet voor alle partijen waar je een account bij hebt afgesloten? Hoeveel gamers worden er onterecht "gebanned" door partijen zoals Blizzard of Tencent, zonder opgaaf van een reden dat ook nog klopt?
Absoluut. Maar Microsoft heeft een vrij nasty historie van het afsluiten van accounts en gaat daar na afloop ook heel beroerd mee om. Alle partijen kunnen bij misbruik het account afsluiten, maar over Apple of Google hoor ik nooit dat dat 'zomaar' gebeurt.
Dat doet een MS account toch ook? Opslag en backups naar onedrive, Windows settings syncen tussen devices, Edge settings & history syncen tussen devices, Windows digitale licentie & office licentie aan je account hangen, Cortana, phone link en ik vergeet wss nog wat dingen.

Het is niet omdat Tweakers nog geen artikel heeft geschreven over Google die accounts blocked dat het niet gebeurd

https://www.reddit.com/r/..._gmail_account_wo_reason/
https://www.reddit.com/r/...oogle_disabled_my_google/

En ja bij Apple gebeurd het ook
https://www.reddit.com/r/...bled_my_apple_id_only_to/

https://www.reddit.com/r/...disable_your_account_for/

https://www.reddit.com/r/...ntly_banned_ios_12_false/
Het gebeurt ook bij andere aanbieders, dat geloof ik wel. Maar niet op dezelfde schaal als bij Microsoft, heb ik het idee. Ik begrijp ook niet zo goed waarom de politiek daar niet eens wat aan doet. We hebben het altijd maar over 'big tech' en hoe afhankelijk we daarvan zijn. En o wat heeft Europa het druk met het verbieden van laadkabeltjes en dergelijke flauwekul.

Waarom niet iets zinnigs doen? Je kunt prima in de wet vastleggen dat accounts niet zomaar mogen worden afgesloten, maar dat er eerst een waarschuwing moet worden gegeven. En ALS er dan wordt afgesloten, dat bedrijven verplicht zijn om te melden wat daar exact de oorzaak van was. Welke transactie, app, foto of handeling de afsluiting heeft veroorzaakt. Ik vind dat gebruikers daar recht op hebben. Bedrijven maken zich er veel te makkelijk vanaf.
Waarom vergelijk je een telefoon met een pc? PC is hier voor algemeen gebruik, telefoon prive. PC is zolang het kan zonder wachtwoord.
Ik heb gewoon Windows 11 zonder koppeling. Dat is niet verplicht maar wordt wel een beetje door gedrukt.
Als je tijdens de installatie (met internet) gewoon inlogt met a@a.nl en een willekeurig wachtwoord gebruikt kan je na de foutmelding gewoon door met een lokaal account.
Wat een moeite om een OS te kunnen gebruiken zeg.
Word alleen nog maar moeilijker gemaakt.

De dingen die nou werken om verder te komen, zullen straks vast ook wel gepatched worden in een volgende update.. En dan is de kans groot dat je echt niet meer verder komt met een Microsoft account.
Gelukkig dat ik dan geen windows gebruik. Ik hoef niet te vechten met mijn OS om het bruikbaar te hebben.
Is het stom dat het moet? Ja, dat is absoluut. Maar moeite is dit natuurlijk niet.
Is het stom dat het moet? Ja, dat is absoluut. Maar moeite is dit natuurlijk niet.
Ik snap niet dat mensen accepteren dat ze zo met de leverancier van hun OS moeten vechten.
Ik snap dat mensen met bugs of slechte sotware kunnen leven, fouten worden overal gemaakt en op verbetering kun je hopen als je vertrouwen hebt in de producent.
Maar om een OS te gebruiken van een fabrikant die fundamenteel een andere kant op wil op principiele punten vind ik moeilijk te begrijpen, zeker hier op Tweakers.

Ik ben niet heilig he, net als ieder mens maak ik voortdurend afwegingen tussen verschillende belangen en mijn principes zijn niet de enige belangen. Ook ik slik regelmatig maar iets waar ik eigenlijk niet blij mee ben. Dat veel mensen eigenlijk niks te kiezen hebben, of dat in ieder geval denken, kan ik begrijpen. Er wordt niet voor niets geklaagd over de dominante positie van big tech.
Maar het OS staat aan de basis van alles wat ik met computers doe, daar kan ik geen principiele conflicten mee hebben.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 19 januari 2023 17:58]

Ik snap het niet zo. Ik zit bewust in het ecosysteem van MS, dus ik ben denk ik bevooroordeeld. Maar dan nog: mijn tablet en telefoons zijn veel persoonlijker, maar ik heb nog nooit gehoord dat iemand aan iPhone zonder Apple account wilde gebruiken.

Het lijkt wel dezelfde discussie als "aan auto's van tegenwoordig kun je niets meer zelf doen". Nee, het concept is volwassen geworden en iedere idioot moet ermee overweg kunnen zonder monteur te zijn. Maar voor de specialisten en techneuten is er echt nog genoeg te doen. Maar oma en opa kunnen veilig hun gang gaan...

Op tweakers klagen dat je moet tweaken om te doen dat je als hobbiist wilt doen. Oh ironie...! 😉

PS: niet belerend of beledigend bedoeld, slechts een observatie en/of mening.
Het heeft niks met "zelf doen" te maken maar met "onafhankelijkheid" in de context van "vrije markt".

Het gaat er niet om dat ik zelf mijn auto ("Windows") niet kan maken, maar dat de monteur om de hoek het ook niet kan. Niet omdat het te moeilijk is maar omdat je een geheime schroevendaaier ("bron code") nodig hebt die de fabrikant weigert te delen. Dat zou op zich geen probleem zijn als er 100 automerken waren om uit te kiezen, maar die zijn er niet. Bij gebrek aan concurrentie gaan bedrijven klantonvriendelijke dingen doen zoals de prijs opdrijven. Zoals in dit geval een "auto" die je bij de eerste keer instappen vrij dwingend vraagt om direct boodschappen te gaan doen in de supermarkt van de autofabrikant en dat blijft doen tot je een klantenkaart hebt.

Zonder autovergelijkingen komt het op neer dat ik niet zo afhankelijk van één bedrijf wil zijn dat ik niet eenvoudig naar een ander bedrijf kan overstappen als mijn leverancier iets doet waar ik niet tevreden mee ben. Of dat nu een prijsverhoging is, het verwijderen van een (voor mij) belangrijke feature, reclame, kinderarbeid, een lelijk logo, of wat dat ook. Natuurlijk mag dat wel een beetje moeite en geld kosten, maar niet zoveel dat het redelijkerwijs gezien niet mogelijk is.

Dat is wel waar de situatie naar toe gaat, zowel Microsoft, Apple als Google proberen je helemaal aan hun producten te binden. Het wordt steeds moeilijker als je dat niet wil, kan of mag. Een klant die niet weg kan hoef je niet goed te verzorgen.
De pc is hier voor algemeen gebruik, telefoons voor prive gebruik. Op de pc gebruiken we geen wachtwoord en dis geem ms account.
Maar een Apple device _kun_ je wel degelijk zonder iCloud account gebruiken. Je hoeft daar geen trucs voor uit te halen, de optie is gewoon bereikbaar bij het instellen. Je mist dan natuurlijk wel veel functionaliteit.
Je mist dan natuurlijk wel veel functionaliteit.
Daar zeg je het al... :O
Precies.
Als Tweaker klagen dat je wat extra's moet doen binnen Windows of bij de installatie van Windows om een lokaal account aan te maken of in te loggen zonder wachtwoord, pin of andere vom van authenticatie.
En dan in een adem noemen dat het bij Linux, Apple, Google veel beter is. 8)7
En het ergste is als het niks voor je toevoegt, een MS account voegt helemaal niks toe voor mij dus daarom wil ik deze gewoon niet aan mijn PC koppelen (plus mijn MS mail krijg tonnen aan spam nadat deze ooit op straat kwam de liggen).

Dat gepush is gewoon absurd, ik zelf kan er nog vrij makkelijk eromheen maar ik krijg minimaal paar keer per jaar een telefoontje van mijn moeder dat haar laptop het weer wil koppelen, en zij wil ook die koppeling niet.

met W10 had ze dat probleem niet, en Chromebook of Linux is gewoon geen optie voor haar, tenzij ik iedere keer effe paar honderd KM per dag wil reizen

Het is dat ik Gmail gebruik, Google Keep, Youtube en ik sync mijn contacten via mijn Gmail, anders zou ik mijn toestel ook nooit aan een Gmail koppelen, en zelfs daar kan je prima zonder gezeik zonder Google leven als je dat wilt.

Want ik gebruik de diensten die ik graag gebruiken wil, ik gebruik Steam, Battle.net en GOG omdat IK dat wil, ik gebruik Gmail omdat IK dat wil, ik gebruik Spotify en Crunchyroll omdat IK dat wil enz enz.

Maar als ik er ineens geen gebruik van wil maken, kan ik er zo vanaf (Google wat moeilijker, maar ook niet onmogelijk)

Maar ik wil helemaal niks met MS te maken hebben qua MIJN PC, enige reden dat mijn Hotmail gekoppeld is aan MS Store (niet de PC) is door Forza games, meer niet en zo hou ik dat graag.

Ik begrijp ook niet wat omgaat in MS hun hoofd dat ze dit zo enorm blijven pushen, het is zwaar irritant.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 19 januari 2023 17:21]

Ben het 100% met je eens. Wat ik ook zeg, het is stom dat het moet en ik had het ook liever anders gezien. Beter zou voorbeeld zijn om 2 grote knoppen te krijgen "Lokaal Account" of "Online/Cloud Account". Het was hiervoor ook al een beetje verstopt in een klein tekst linkje en nu is het dus helemaal verstopt.

Dus nogmaals, ik ben het 100% met je eens maar moeite vind ik het zelf niet.
Precies! Gewoon “Log in met je Microsoft-account” of “Log in zonder Microsoft-account”.

Er wordt wel eens onderschat hoeveel tijd het implementeren van een functie kost, maar in dit geval weet ik toch 100% zeker dat die twee knoppen aanbieden echt niet meer dan 5 minuten werk kost. De onderliggende functies zitten er immers als in, dus het tonen van twee knoppen is slechts een minieme cosmetische wijziging.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 januari 2023 16:56]

Was het maar slechts stom, het is belachelijk dat dit gepush van online accounts niet verboden is.
Klinkt als moeite om je OS een beetje te kunnen gebruiken.

Verder snap ik niet dat tweakers zoiets gebruiken. Je verwacht dat tweakers een beetje kennis hebben en gewoon een solide basis willen hebben waarvan niet de volgende patch je misschien toch dwingt een niet lokaal account te gebruiken.
Wat mij weerhoudt is die verplichte koppeling van Windows 11 met een MS account. En ik denk dat ik niet de enige ben. DUs ik zal nog wel even op Windows 10 blijven hangen en niet gauw een 11 kopen.
Goed, we zijn een tweaker, dus hier is omheen te werken.
Maar is het verplicht maken van een MS account nou werkelijk het enige om een compleet OS te negeren?

Maar goed:
https://www.ghacks.net/20...ent-during-windows-setup/
no@thankyou is de gemakkelijkste methode.

Andere methode is via Rufus een nieuwe Windows usb stickje te bakken.
Sinds kort heeft Rufus de optie om local account te forceren bij installatie voor home&pro
Ik vind het eveneens naar dat ik nieuwe hardware aan moet schaffen omdat Windows 11 anders niet draait terwijl de hardware op Windows 10 prima draait en ook voldoende presteert voor wat ik ermee doe.
11 kopen? Je kunt toch gewoon updaten naar 11?
En wat is exact het probleem daarmee?
Als je gesteld bent op uw privacy gebruik je toch gewoon een burner account die je voor niets anders gebruikt?
Gewoon oprechte vraag: wat zie ik over het hoofd dat toch nog problematisch kan zijn?
Hah, iedereen zou W10 net gebruiken want:"privacy". Al die evangelisten zijn gewoon overgestapt. Zal nu niet anders zijn.
geen windows 10 gebruiken want privacy maar wel whatsapp, Facebook en google gebruiken.

hahahahaha.
jezelf druk maken om wat anderen doen en denken ...
Zelfde verspilde moeite
En ze hebben een smartphone met android of ios waar je ook verplicht met een account in moet loggen en al je data verzameld word maar daar hoor je ze vaak dan weer niet over.
Telefoon is voor mijzelf. PC is voor algemeen gebruik in huis. Dus op PC werken we lokaal, zonder wachtwoord. Heeft niets te maken met privacy maar gewoon met gemak.
Ben straks over naar linux..11 is voor mij ook de kous af.
Dankzij steam met Steam OS en steam deck zijn er meer en meer games beschikbaar op Linux.

Enige wat we nog nodig hebben zijn software voor school ook beschikbaar voor Linux. Niet alles werkt even goed helaas. Als genoeg bedrijven en mensen overstappen naar Linux hebben zij ook geen keuze.

Maar dat duurt wel even...
Ja is mij bekend.

Doe het meeste eigenlijk internetten en gaming.. En dat gaat daar vast wel prima op.
Snap wel dat niet alles goed erop werkt.. Maar kan dan ook wel zo de games uitzoeken waarmee ik mij ook wel mee kan vermaken.. Dat is mij al meer waard dan op windows blijven
Het gaat alleen maar berg af met windows, als je ziet hoeveel daar voor ontwikkeling en door ontwikkeling fout gaat. Plus je zag met windows 10 al.. Dat ze al niet wisten welke kant de op moesten gaan.
Lutris gebruiken op Linux.

Alleen bepaalde games zoals COD bijvoorbeeld kan je niet spelen door de anti cheat beveiliging. Daarvoor heb je nog Wintendo nodig
Mooi. Als iedereen die zo graag naar Linux wil dat nou snel doet, degenen die in het Apple-eco willen zitten naar Apple OS'sen overstappen en de rest die Chromebooks prima vinden voor hun behoeftes ophouden met het gebruik van PC's met Windows erop, dan hebben wij over een (hopelijk binnenkort) tijdje minder ontevreden Windowsgebruikers. We houden dan nog alleen de "Ik wil XP"-, "Ik wil Vista"-, "Ik wil Windows 7"-, "Ik wil windows 10"-ers over.
Pfff... when is this nagging going to end? ;(

[Reactie gewijzigd door conces op 20 januari 2023 09:03]

Wat mij weerhoudt is die verplichte koppeling van Windows 11 met een MS account. En ik denk dat ik niet de enige ben. DUs ik zal nog wel even op Windows 10 blijven hangen en niet gauw een 11 kopen.
Misschien is het verstandig om alvast te wennen aan Linux of iets anders want ik denk niet dat Microsoft nog van gedachte gaat veranderen, de druk om een MS account te maken zal alleen maar groter worden.
Windows 10 heeft nu nog ondersteuning maar wacht niet met een andere oplossing zoeken tot die ondersteuning wegvalt want je weet niet hoe makkelijk of moeilijk de overstap wordt.
Ik verwacht niet dat lokale accounts volledig zullen verdwijnen. Je kan niet voor elke scheet dat je wenst te testen en waarvoor je een nieuwe machine opstart een online account gaan gebruiken. Er zijn ook vele lab omgevingen die niet eens aan het internet kunnen. Dat moet werkbaar blijven. Wel zal het voor consumenten niet snel meer eenvoudig worden om zonder account een eerste keer aan te melden.
Tijdens de setup:
Shift + f10 voor de CMD

type dan:
oobe\bypassnro

dan start hij opnieuw op en kan je een locaal account aanmaken

Enjoy :)
Laatste keer werkte dat bij mij al niet meer.

Geen internet, op pro en ho maar. Ik moest internet hebben of ik kon niet verder.
Hebben ze dit ook al weg gehaald dan?
Ik heb van Win 7 naar Win 10 naar Win 11 geüpgraded zonder herinstall. Van Win 10 naar 11 was echt max 20min (op een paar uur gedoe om SecureBoot en MBR naar GPT te krijgen na). Ik was sinds Win 10 naar 11 wel ingelogd onder een MS account in de Store, maar zover ik weet niet in Windows. Ik hoef dan ook nog steeds niet in te loggen met een MS account tijdens een PC bootup. Daaruit maak ik op dat ik nog een ouderwets lokaal account heb.

Wellicht werkt een upgrade voor jou hetzelfde.

Overigens voelt Win 11 exact als 10 met wat handige toevoegingen, alleen zijn menu opties nog verder weggestopt en is de taskbar wat beperkt.
Niemand hoeft steeds in te loggen met z'n Windows emailadres bij een boot. Als je al niet weet hoe je een lokaal account kan aanmaken of dat niet wil tijdens de setup, kan je prima nadat Windows is geïnstalleerd Windows Hello uitschakelen en ervoor zorgen dat je direct inlogt zonder opgaaf van pincode, fingerprint, wachtwoord (of andere opties die er zijn).
Tik (nadat je via de instellingen Windows Hello hebt uitgeschakeld) in de welbekende Start --> RUN box: netplwiz en je kan aangeven dat je nooit een wachtwoord o.i.d. wil invoeren bij het opstarten van de PC.
Wat mij weerhoudt is die verplichte koppeling van Windows 11 met een MS account. En ik denk dat ik niet de enige ben. DUs ik zal nog wel even op Windows 10 blijven hangen en niet gauw een 11 kopen.
Waarom zou je geen Microsoft account willen gebruiken voor een Microsoft product? Als je een Android telefoon hebt, dan gebruik je die toch ook met een Google account? Als je meerdere Windows machines gebruikt, is een Microsoft account juist handig om settings en bestanden (via OneDrive) te synchroniseren.
Zonder internet installeren?
Of na installatie het account ontkoppelen?

[Reactie gewijzigd door FuaZe op 20 januari 2023 06:54]

Zit al een paar maanden in linux.
Mis niet zoveel behalve goeie GUI ervaring.
Windows 10 mag wel even wat langer blijven. Vroeger begreep ik nooit waarom mensen bleven bij het oudste van het oude (bijv WinXP, of recentelijker Windows 7 in de tijden van 10). Maar Windows 11 ziet er erg onaangenaam uit, ik zal tot het kan hier op blijven. Ik snap niet hoezo Microsoft zo graag computers wil forceren iPads te worden. Dacht dat ze hun lessen wel uit Windows 8 hadden geleerd.
Dat is niet zo moeilijk.
Precies dezelfde reden waarom ze Office op de webversie laten lijken. Uniformiteit en daardoor flink kunnen schrappen in de kosten. Al die verschillende interfaces onderhouden kost nou eenmaal geld.
Dat is niet zo moeilijk.
Je kan het ook omdraaien.

Waarom moeten ze iedere paar jaar een nieuwe versie uitbrengen? Is heet omdat het zo kapot is dat bugfixes niet meer helpen?
Eigenlijk betaal je voor een kapot product. Dat zouden we bij auto's ook niet accepteren, waarom wel bij software?
Omdat ze met de tijd mee gaan. UI design verandert met de jaren, ik zou niet meer met de ui van Windows 7 willen werken, die vind ik er persoonlijk al ouderwets uit zien. Windows 8 was prima, al hadden ze het startmenu een tablet en desktop mode moeten geven, wat ze in Windows 10 wel hadden gedaan. Helaas is dat in Windows 11 er weer uitgesloopt, dat mis ik dan weer wel. Verder vind ik Windows 11 fijn werken, al mogen ze het startmenu nog wel even aanpakken met net wat meer opties.
En ze moeten de bug fixen waarbij bepaalde elementen in de titelbalk van een applicatie in focus blijven als je na het klikken erop ergens anders klikt op een touchscreen (de tooltip van zo'n element verschijnt dan steeds alsof die nog in focus is terwijl je al ergens anders aan het klikken bent).
Dit is natuurlijk een kip-ei verhaal. Windows 7 had er nooit ouderwets uitgezien als er geen Windows 8 was gekomen.
Dat heet verandering, meubels en auto's zien er nu bijvoorbeeld ook anders uit dan pak hem beet 20 jaar geleden.
Design standaarden worden wel doorontwikkeld, ook zonder Windows 8.
Voortschrijdend inzicht. Verbeteringen in technologie. Die moet je ergens in kwijt kunnen. Als je dan toch grote aanpassingen moet maken, waarom niet direct het versienummer met 1 verhogen. Maar maakt dat eigenlijk echt uit welk nummertje erop kleeft? Kijk naar macOS X, de verschillen tussen 10.0 en 10.13 zijn gigantisch. Het is niet eens hetzelfde OS meer. Maar het nummertje? Dat is nog altijd hetzelfde. En daar klaagt niemand over.

Maar Windows dat van nummertje veranderd? Einde van de wereld voor sommige mensen.
De outlook app is al min of meer een webapp voor zover ik weet.
Hahaha dat is werkelijk het meest kolderieke antwoord ever. Wel eens wat dieper doorgeklikt in de Windows 10 instellingen? Bijvoorbeeld netwerkadapters? Precies dezelfde interface als in Windows 8, 7 en Vista. Al die verschillende interfaces? Die zijn nergens voor nodig, MS roept dit volledig over zichzelf af. Zoals het in Windows 7 werkte, was het dikke prima.
Denk dat ik iets gemist heb, maar op welke manier ziet Windows 11 er uit als een iPad?
Voor mij is het ontbreken van de optie om de taakbalk verticaal te zetten de reden dat ik niet over wil naar W11. Ik snap niet dat ze zoiets simpels eruit slopen.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 19 januari 2023 15:56]

Omdat het niet zo simpel is? Ze hebben de taakbalk van de grond af opnieuw opgebouwd en de kosten/baten van het verplaatsbaar maken van de taakbalk was het niet waard. https://www.neowin.net/ne...dows-11-is-not-important/
Je bedoelt, ze hebben in de design-fase besloten om deze feature niet mee te nemen. Als ze er vanaf het begin hadden meegenomen dan was het heus niet zoveel werk geweest.
When you think about having the taskbar on the right or the left, all of a sudden the reflow and the work that all of the apps have to do to be able to understand the environment is just huge
Sinds wanneer moet een app weten waar de taakbalk staat? 8)7 Klinkt alsof de enige reden waarom het moeilijk is, is omdat het moeilijk is gemaakt...

Mijn hoofdreden om niet over te stappen is het niet kunnen weergeven van labels, en het altijd groeperen van de apps. Ja, er zijn manieren om daar omheen te komen, maar waarom slopen ze iedere nieuwe versie meer en meer bestaande functionaliteit? En als het al terugkomt, is het zo ontzettend dom geïmplementeerd... Kijk bijvoorbeeld naar het oude configuratiescherm, en wat in Windows 10 voor settings door moet gaan 8)7 Zodra je ook maar iets wil doen ga je (gelukkig!) terug naar het oude configuratiescherm, maar ondertussen heb je je al helemaal het schompes gezocht waar het tegenwoordig zit, en is de kortste route 3 a 4 clicks langer geworden (of je moet de naam van de msc uit je hoofd weten...)
opnieuw opgebouwd, je beseft dat windows 11 binnen 6-8 weken gemaakt is en eigenlijk gewoon windows 10 is met een nieuwe schil en een nieuwe naam. Gaandeweg worden er features toegevoegd maar laten we nu niet doen alsof ze er al 3 jaar mee bezig waren.
Omdat het niet zo simpel is? Ze hebben de taakbalk van de grond af opnieuw opgebouwd.
Wat is de reden/noodzaak achter het 'van de grond af aan opbouwen'? Het artikel waar je naar linkt legt dat namelijk niet uit. Veranderen om het veranderen? Luiheid? Voorbereiding voor het tonen van reclame in die taakbalk?

Microsoft draagt 'kosten' aan als argument. Afgaande aan de verschillende versies van Windows die sinds het jaar 2000 de revue zijn gepasseerd, lijkt het mij dat het vrij uitgekristalliseerde code is. Code die zich allang heeft terugverdient qua kosten.

Goed, jij accepteert het kosten argument, anderen, waaronder ikzelf, doen dat dus niet. Zelf denk ik dat de herschrijving van die code nodig is voor de Microsoft plannen om (niet verwijderbare) reclame te tonen in/via de taakbalk. Dat moet Microsoft natuurlijk zelf weten. Het is hun product tenslotte.

Gelukkig was ik al bekend met Linux vanwege servers op het werk. Door een samenloop van omstandigheden moest ik een Linux laptop als daily driver voor thuiswerk gebruiken. En daaruit bleek dat ik uitstekend uit de voeten kon met de Linux desktop. Voor zowel thuis gebruik alsmede voor thuiswerken. Deze Windows 11 laptop gaat dus over naar Linux wanneer de garantie is afgelopen.
Dit ligt er een beetje een hoeveel ` figuurlijke` schapen er oversteken richting windows 11.. Als die groep groter word en intressant om daar meer focus op te leggen, dan is het vrij snel gedaan voor windows 10.

Als de grootste groep blijft plakken aan windows 10.. Tsja dan duurt het nog wel even dat het op windows 11 verder gaat.. Maar een vaste deadline zullen ze wel aanhouden.
Smaken verschillen en ervaringen ook. Ik was verstokt W7 gebruiker en vond, en vind nog steeds, W10 er erg onaangenaam uitzien, om over 8 nog maar te zwijgen. Recentelijk vanwege een nieuwe laptop op W11 en ik vind het eigenlijk zeer prettig en overzichtelijk werken. :)

[Reactie gewijzigd door evilution op 19 januari 2023 17:49]

Kan je niet met een W11 licentie ook W10 activeren? Hier volgens mij tijdje terug nog met een OEM licentie op die manier gedaan…
Nee. Andersom kan wel (met een Windows 10 licentie een 11 installatie activeren), maar andersom gaat niet, of in ieder geval niet op mijn Surface Studio 2.
Welke windows consument koopt er nu nog een losse windows10 licentie rechtstreeks bij microsoft?

Volgens mij worden ze via de andere wederverkoop kanalen wel nog wel even aangeboden dus als je ze echt nodig hebt, dan zou je ze wel kunnen krijgen.

Of houdt het in dat andere wederverkopers ze ook niet meer kunnen/mogen verkopen? Ook niet bij de verkoop van de juiste hardware (of stapel onderdelen)?
Ik maak altijd heel graag gebruik van het latest and greatest van Microsoft, maar nu blijf ik bij Windows 10. Ik heb mijn taakbalk namelijk al minimaal 10 jaar aan de bovenkant van mijn scherm en dat wil ik graag zo houden. Ik ben mij er van bewust dat er DIY oplossingen zijn, maar ik heb eigenlijk geen zin in gezeur als dat weer eens breekt.
Als je zoiets gewoon bent heb je idd een vervelend probleem bij Win11.
Ik had indertijd de gewoonte om de balk op de rechterkant te hebben.
Maar ik was al terug gewoon om die onderaan te hebben ondertussen. Dus gelukkig geen probleem voor mij. :)
Ik snap ook niet waarom ze dit niet meer toe staan. Het is ronduit bizar features weg te nemen.
Mijn grootste ergernis is de "show more options" iedere keer als je ook maar iets bijzonders wilt doen met een bestand na rechts click, heb in het begin nog geprobeerd met een soort register edit om dat naar win10 versie te zetten maar dat brak ook veel andere dingen, wat een tering design. Ook dat je niet met 2 clicks je audio output kan kiezen maar dat je nu eerst nog weer op een ander knopje moet drukken. Is niet super super erg maar wel minder chill dan daarvoor.
Daar erger ik me ook dood aan. Al zou dit binnenkort opgelost moeten zijn eens je SHIFT+Right mouse de default kan maken.
ik werk veel met cad en heb een 3d muis als je dus iets met het toetsenbord moet moet je iets loslaten. gewoon het rechtermuisknop menu van 10 is niet te missen. Ben veel met bestanden aan het manipuleren
Vallen hier bulk licenties die hergebruikt mogen worden door Microsoft ook onder?

Wij zetten hier veel tweedehands computers met W10 in elkaar voor Stichting Leergeld. Meestal zit daar een stickertje op met de code die legitiem hergebruikt mag worden. Soms hebben we een partijtje computers zonder sticker, of is de sticker onleesbaar. Dan gebruiken we een lijst met codes die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, maar anders per versie, zoals home of pro en education.

De eerste groep lijkt me geen probleem, maar de PC's die met zo'n lijst moeten worden geactiveerd zijn gewoon digitale licenties, als ik het een beetje snap.

De generatie computers die nu door leergeld aangedragen worden, kunnen geen van allen gewoon effe W11 draaien, zonder in de duistere hoeken te gaan verkeren, en dat is dus nogo.
Meestal zit daar een stickertje op met de code die legitiem hergebruikt mag worden
Enkel als je die code hergebruikt voor de machine waar die reeds op kleeft. Het moment je die code hergebruikt om op een andere computer Windows 10 te installeren ben je wel in overtreding met de licentieovereenkomst.
Dan gebruiken we een lijst met codes die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, maar anders per versie, zoals home of pro en education.
Dat klinkt heel schimmig, de vraag is dan wat voor keys dit juist zijn. AVMA keys bestaan niet voor non servers, VLK keys bestaan niet voor home dus ik heb werkelijk geen idee wat voor key jij aan het invoeren bent.
maar de PC's die met zo'n lijst moeten worden geactiveerd zijn gewoon digitale licenties
Voor een digitale licentie moet je geen key invoeren (je bent niet verplicht om hem in te vullen tijdens de install). Indien de activatie server de computer herkent (aan de basis van een of andere signature van de hardware, MS geeft de details niet vrij) dan activeert hij hem zonder key maar met een digitale licentie.
Kan ook zijn dat je hem digitaal activeert omdat er een licentie aan je MS account hangt, zowel in een consumenten verhaal als in een MS365 verhaal.

Als hij echter de computer niet automatisch herkent of er hangt geen licentie aan het MS account dan heb je bij mijn weten echt wel een gewone key nodig om hem te activeren.

Tenzij je op je netwerk een KMS activatieserver hebt staan, in dat geval haalt elke Windows zonder activatie daar een digitale licentie op maar als die KMS legaal is, dan krijg je daar ook ieder jaar een factuur voor. Dat is namelijk bedoeld voor bedrijven die automatisch licenties willen uitrollen. (tenzij MS die gratis ter beschikking stelt omdat je onder onderwijs valt)
Het gaat hier niet over schimmige zaken. Het is een serieuze deal tussen Microsoft eb St.L. Het is geen hobbyclubje.

Wij hebben dus kennelijk 2e hands kms keys. Dat is onze lijst, wanneer de activatie niet lukt. Maar als dat KMS dus als digitaal wordt aangerekend, is het over en uit met StL.

Dan gaan er veel mensen geen gratis computer vanuit de gemeente via StL krijgen.

Dat lijkt me niet de bedoeling, tenzij we modern spul mogen uitdelen.
Ik begrijp al het geklaag over Windows nooit zo.....ik gebruik Windows al sinds 3.10 en heb alle versies voor bij zien komen en er mee gewerkt. Natuurlijk, er zijn wel problemen hier en daar, maar waar is dat niet het geval. Daar heb je developers en een onderhoudsteam voor. Ook daar kan eea misgaan natuurlijk. Echter is mij nooit iets overkomen met dit besturingssysteem dat onoverkomelijk bleek. Wellicht speelt ongeduld, onwetendheid, desinteresse, of een houding als " het dient gewoon te werken" hierin een rol.
En ja.....ook met verschillende linux distro's en server software werk ik. En ook onder linux is niet alles zaligmakend...

[Reactie gewijzigd door prinsvlad op 19 januari 2023 17:20]

Men(sen) gebruiken denk ik over het algemeen 2% van de mogelijkheden van Windows. Maar ja, het vraagt ook wel erg veel kennis om daar meer uit te halen.
Zoals ik al vaker geschreven heb blijven er 2 dingen die mij tegenhouden om naar Windows 11 te gaan en dat is vooral ten eerste de taakbalk. Ten tweede blijf ik het krom vinden dat je Windows 11 niet zonder beperkingen ook op een ouder systeem kan installeren. Heb hier b.v. een ietwat ouder 2de systeempje voor mijn muziekhobby staan zonder de benodigde TPM 2.0 module. Vind het dan te gek voor woorden dat je dan bijna verplicht bent iets nieuws te kopen alleen voor Windows 11.

Voorlopig, althans zeker tot 2025 blijf ik mooi nog gewoon Windows 10 gebruiken maar hoop ik er wel op dat Microsoft eindelijk eens de taakbalk gaat aanpakken. Plus dat ze het ook mogelijk maken Windows 11 op een ouder systeem te kunnen installeren zonder beperkingen. En ja ik weet dat het wel kan maar ik heb gewoon geen zin in extra toestanden, gewoon direct zonder poeha installeren.
Kan iemand mij vertellen waarom ik bij MS een license key zou kopen voor meer geld dan bij zo een digital key seller ?

Kost me omgerekiend een euro voor een retail licentie
Er is volgens mij geen voordeel. Maar zo heb je wel een dure en een goedkopere optie.
Vroeger zouden sommige mensen zelfs geen euro betalen voor een licentie, nu betaal je ipv. 150euro maar 1euro. Iedereen blij: wij hebben licenties, Microsoft krijgt geld.
Zolang iedereen Windows blijft gebruiken kunnen ze straks klanten langzaam op een abonnement omzetten. Dan krijgt Microsoft van iedereen maandelijks geld. Mogelijk ook een reden om een account te vragen bij Windows 11: iedereen uiteindelijk aan een office-365 / OneDrive en Xbox abonnement helpen.
Dus jij steunt liever criminelen die mogelijks die keys gekocht hebben met gestolen credit cards dan dat je het bedrijf dat de software die je dagdagelijks gebruikt maakt en onderhoud gaat steunen.
Zeg ik dat ergens in mijn reactie ?
Ik vraag het mij alleen af.
Jij moet doen wat jij wilt doen maar je gaat mij niet vertellen dat je zelf niet doorhebt dat er een geur hangt aan keys van 1 euro? Volgens mij is het zelfs die geur die je nieuwsgierigheid geprikkeld heeft om de vraag te stellen.

Die digital key sellers zijn platformen om keys door te verkopen, soort van Ebay/2de hands zeg maar waarbij je totaal geen idee hebt van welk bedrijf of persoon je eigenlijk die key gekocht hebt.

Die platformen opereren bovendien exclusief online zonder enige fysieke plaats. BTW? Kennen ze niet. Belastingen? Nog nooit van gehoord. Import heffingen, waar hebt u het over? Tegenwoordig moet je een vinkje aanzetten waarin je zegt "ik woon niet in de EU" => dat is hun manier om te proberen verhinderen dat EU lidstaten ze op een zwarte lijst gooien want je EU klant heeft verklaard dat hij niet van de EU is.

Gezien de daadwerkelijke verkoper in de totale anonimiteit verkeerd, als die keys ligt te verkopen voor een euro of 5 euro, ik weet niet waar men die haalt, jij weet niet waar men die haalt maar heel proper zal het niet zijn.

Voor Windows keys kan je rekenen op oude W7/8 keys die men van afgedankte computers heeft gehaald (die waren immers gratis te upgraden naar win10). Je kan een Windows key ook installeren op meerdere computers voor hij komt klagen dus met enige zekerheid kan je stellen dat je niet de exclusieve gebruiker bent van die key die je gekregen hebt. (als je een foutmelding krijgt sturen ze je wel een andere key op, kwestie van de klanten tevreden te houden)

Voor andere keys zoals games, kan zijn dat men ze goedkoop gescoord heeft tijdens een of andere actie. Kan ook zijn dat ze orgineel gekocht zijn met gestolen creditcards en dan doorverkocht. Kan ook zijn dat iemand veel illegaal geld heeft zoals opbrengsten uit drugs en door het schimmige web van key reselling geld aan het witwassen is.

Je kan natuurlijk ook bij een respectabele winkel je Windows key kopen maar die vragen wel dezelfde prijs als Microsoft.
Waarom zou je überhaupt betalen als consument voor een windows licentie? Er zijn genoeg manieren waarop je gratis een digitale licentie kunt bemachtigen. Zelfs een compleet illegale versie upgraden geeft microsoft jou al een legale licentie.. maakt ze niks uit.
Wat mij ervan weerhoudt op Windows 11 te gebruiken is dat ik het op geen enkele computer in huis kan installeren.
Exact. Wetende dat ik dus over 2 jaar mijn prima presterende 6c12t machine zou moeten vervangen. De oplossing is duurder dan de aanschaf van het OS... "vloekwoord" en Microsoft in de mond genomen.
Dit vind ik het mooie van W10, het draait zo'n beetje overal op. Heb genoeg oude/antieke OEM systeempjes langs gehad waar mensen een "opfrisbeurt" voor wilden, zelfs op systemen uit de Core 2 tijd werkt het gewoon prima als een aantal UI/performance opties worden uitgeschakeld. Het zorgt er ook voor dat ik met tweedehands onderdelen goedkope systeempjes kon bouwen voor mensen met een laag budget.

Tuurlijk, voor de gemiddelde Tweaker is zo'n koffiemolen waardeloos. Maar voor Henk en Truus die de PC alleen gebruiken voor filmpjes en office voldoet het gewoon en het is een veel beter alternatief dan €400+ uitgeven voor "een nieuwe" en de oude bij het vuil smijten.

(Ook de hoofdreden dat ik niet op W11 zit te wachten, volgens mij brengt het nauwelijks vooruitgang maar zorgt het wel voor een massa systemen die moeten worden vervangen)

[Reactie gewijzigd door Richardus27 op 19 januari 2023 15:44]

Dat is toch juist een voordeel? Duwt microsoft je eindelijk weg van windows.
Je kan inderdaad in Rufus een ISO bestand zonder TPM aanmaken en op USB stick zetten.

Zie hier: https://i.imgur.com/CaR59vx.jpg
Bedankt, er zijn hier in huis vier computers "niet geschikt" voor Windows 11, terwijl ze op W10 verder prima voldoen voor hun taak. Ik was echt niet van plan om die allemaal te vervangen.
meer zelfs. De kans is groot dat die 4 pc's gewoon prima werken met WIN11, echter zal je geen support hebben.
Zonder Rufus kan je tijdens de gewone installatie ook even een registry key aanmaken als je met ventoy de installatie start. werkt prima.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn