Microsoft blijft Windows 10-versie van Edge ondersteunen tot oktober 2028

Microsoft blijft de Windows 10-versie van zijn Edge-browser ondersteunen tot oktober 2028. Dat bevestigt het bedrijf op zijn website. Daarmee blijft de browserversie drie jaar langer ondersteund dan Windows 10 zelf, waarvan de standaardondersteuning in oktober eindigt.

"Microsoft Edge en Microsoft WebView2 Runtime zullen tot ten minste oktober 2028 updates blijven ontvangen op Windows 10 22H2", schrijft Microsoft op een supportpagina. Dat valt samen met het einde van het Extended Security Updates-programma voor het OS, waarmee Windows 10-gebruikers beveiligingsupdates kunnen blijven ontvangen nadat de officiële ondersteuning is beëindigd.

Microsoft bevestigt dat de updates voor de Windows 10-versie van Edge gratis blijven, ook voor gebruikers die geen onderdeel zijn van het ESU-programma. Particuliere gebruikers kunnen onder dat programma maximaal één jaar extra Windows 10-beveiligingsupdates krijgen voor 30 dollar, 1000 Microsoft Rewards-punten of door back-ups in te schakelen op hun pc via OneDrive. De volledige drie jaar aan extra updates zijn alleen beschikbaar voor bedrijven.

Windows 10 wordt nog altijd veel gebruikt. Onlangs haalde Windows 11 het marktaandeel van zijn voorganger voor het eerst in, hoewel dat nieuwere OS inmiddels al vier jaar beschikbaar is. Tweakers schreef eerder een achtergrondverhaal over de relatief langzame overstap op Windows 11.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

12-08-2025 • 21:04

101

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (101)

101
100
36
0
0
50
Wijzig sortering
Misschien een beetje een noob vraag. Maar betekent dit dat je via Edge nog wel veilig kunt internetbankieren etc. terwijl Windows al out of support is?
In principe wel, als je tenminste geen plugins of software moet installeren om jouw bankzaken uit te voeren.

De meeste banken in de BeNeLux zijn wel op pure websystemen over, maar als je bvb weet dat de belastingsaangifte in sommige landen een Excel-bestand met macro’s is, dan zal dit zeker niet universeel zijn.

Ik zou dan wel van de eerste keer ook bvb. mails enkel via de webclient doen. Of het OS gewoon vervangen met Ubuntu of Fedora, als alles toch web-based kan.
Als je systeem geen updates meer krijgt ben je blootgesteld aan een hoop andere security problemen en heb je natuurlijk veel minder aan een veilige browser.
In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk komt het zelden voor dat een kwetsbaarheid in het OS wordt misbruikt voor dit soort zaken. Maar het kan wel, zoals CVE-2022-30190. Alleen hielp een up-to-date OS daar geen zier tegen. Ook in dit geval echter zat de echte kwetsbaarheid achter het toetsenbord.
Oftewel: een klassiek gevalletje PEBKAC. :+
Yep, zoals bijna altijd. Dat is dan weer het grote voordeel van Linux: de meest onhandige mensen kunnen er geen malware op installeren op aanraden van de 'helpdesk'. Maar als ze de inloggegevens afgeven... dan is het alsnog vrij kansloos.
Op dit moment is dit inderdaad correct, maar als Linux veel meer populair wordt veranderd dat.
Wellicht, en Linux is zeker niet onkwetsbaar, maar als ik moet kiezen tussen 'onhandige gebruikers' op Linux of Windows 10, dan is het geen lastige keuze.
Hoezo. Je bent toch gewoon kwetsbaar voor malware zoals bijvoorbeeld keyloggers.
Maar dat ben je op andere systemen ook. Geen enkel systeem is veilig, alles heeft z’n lekken. En zelfs een systeem zonder lekken is niet veilig, want een hoop malware wordt op de normale manier geïnstalleerd, gewoon door de gebruiker voor de gek te houden. Die denken dat ze een onschuldig stukje software installeren maar het blijkt een keylogger te bevatten…
Je wordt alleen een enorm groot target. ls er een lek bekend is dat niet opgelost is dan zal het een drijfveer zijn om die juist te misbruiken. het voor de gek houden van gebruikers wordt vaak gedaan door het misbruiken van lekken om niet ontdekt te worden door anti virus/ malware software.
Precies. Dit is meer zoiets als ‘elke auto kan een lekke band krijgen’. Dat is ook wel zo, maar als je banden versleten zijn, omdat er geen onderhoud meer aan je auto wordt gedaan, is de kans wel een stuk groter.
Als een lek bekend is maar niet opgelost dan zal een beetje anti-virus pakket dit kunnen ondervangen. De anti-virus boeren zijn doorgaans veel sneller in het detecteren en blokkeren van dit soort zaken dan Microsoft z'n patch heeft uitgerold.
dat een anti-virus het zou kunnen vinden is maar de vraag. zeker als je een OS gebruikt dat geen update krijgt zal de anti-virus fabrikant waarschijnlijk ook niet meer de moeite nemen om het te onderhouden. Kost allemaal geld en tijd en niet alles kan maar zo gevonden worden met anti-virus. over het algemeen is het herkennen altijd te laat. het moet eerst bekend zijn voor er een update voor uit kan komen.
Bitdefender ondersteunt Windows 10 nog een jaar. Ik ben een beetje te lui om het allemaal uit te zoeken, maar menig leverancier geeft aan Windows 10 te blijven ondersteunen.

Het gaat over bekende Windows kwetsbaarheden die niet worden gepatched omdat Windows 10 out of support is. Het herkennen van verdachte activiteiten en dat natuurlijk blokkeren, is precies wat het pakket moet doen. En de update is er allang voor, want het is een bekende kwetsbaarheid. Ik snap je laatste opmerking niet.

Een up-to-date OS is altijd beter, maar lang niet zo gevaarlijk als men je graag doet geloven. Het bedrijfsleven loopt regelmatig een maand achter... Het is vooralsnog gevaarlijker om Windows Updates direct los te laten op je bedrijfsnetwerk dan dat de cybercriminelen toeslaan.
Bitdefender geeft ook gene support op Windows 10 na het End of life gaan. Bitdefender geeft support op Windows 10 tot 14-10-2026 als dan extended support aanschaft. Dat is een belangrijk verschil.

Bedrijfsleven is niet vergelijkbaar met thuis. Die hebben veel meer beleidsregels toegepast.
Zo zal als het goed is geen local admin toegestaan zijn, wat een thuis gebruiker standaard wel is.
Zo zal er over het algemeen een applocker toegepast worden die niet zomaar een willekeurige applicatie laat starten. En nee je laat niet direct updates los op je netwerk. maar ieder advies om te wachten als het een kritiek lek is niet verstandig. 48 uur kan al veel schade aanrichten.
Overigens is W10 1809 LTSC nog tot 2028 ondersteunt, dus waar nodig kan het bedrijfsleven nog W10 gebruiken of extended support kopen en nog wel updates krijgen.

Dat wil niet zeggen dat het niet patchen en op een ander niveau ingrijpen een verstandige keus is. Bitdefender zal misschien een verdachte acties herkennen. Hoe langer je van een patch cycles vandaan bent de te lastiger kan het worden om het tegen te houden. Elk OS heeft lekken die nu nog niet bekend zijn. niemand kan voorzien wat er morgen gevonden wordt. Bitdefender zal dus ook geen garanties afgeven en een vergoeding geven als het wel mis gaat.
Heb jij een bron bij de stelling dat de ondersteuning van Bitdefender gekoppeld is aan extended support? Ik vind het niet zo snel terug in de voorwaarden.
Iemand vraagt, ben ik veilig met een up-to-date browser op een outdated system. Iemand anders antwoord daar ja op. Sorry maar dat moet ik dan even tegenspreken. Dus ik snap je opmerking niet helemaal. Op een Windows 10 versie zonder security updates kan je ervanuitgaan dat op een gegeven moment een normale kwetsbaarheid wordt gevonden die gewoon zo geexploiteerd kan worden zonder dat die gebruiker dus zelf een stukje software hoeft te downloaden die een keylogger blijkt te bevatten...

dan heeft een browser die nog wel up-to-date is niet zoveel nut.

Natuurlijk klopt het wat je zegt, maar met een up-to-date OS is de kans, ondanks misschien niet significant, kleiner.
Doet me denken aan Windows XP zonder service pack 1. Aanvallers konden toen nog gemakkelijk popup schermpjes tonen om je te verleiden.

Verder lijken onzichtbare injecties ook niet onmogelijk. Zero days staan er bekend om op deze manier een heel systeem in te zien.
Je OS beschermt nauwelijks tegen malware. Als dat zo is dan betreft het malware die allang door de anti-virus wordt opgepikt. Een OS update is doorgaans veel later dan de anti-virus boeren reageren.

Mocht het kwetsbaarheid zijn die bekend is maar niet gepatched, dan zal een goed pakket, zoals Bitdefender, dat kunnen ondervangen.
Nee ook dat is waar. Ik ben niet helemaal duidelijk geweest: op een niet gepatched systeem zal er op een gegeven moment een lek gevonden waardoor die malware altijd geinstalleerd kan worden. Is dat op kernel niveau, dan is de vraag wat een Bitdefender daar tegen kan doen.
Bitdefender zit ook op kernel niveau op Windows 10 ;) Geen idee, het zou niet mijn keuze zijn om op Windows 10 te blijven hangen, maar doorgaans en tot op heden zijn Windows kwetsbaarheden niet de meest gekozen methode om internetbankieren onveilig te maken.
Dat weet ik, alleen ik weet te weinig van de werking. 'Exploiteert' de AV dan dezelfde exploit als de malware, en kan hij daardoor beschermen? Of is het een soortvan patch op de kernel die niet van MS komt? Maar hoe werkt dat dan? Zonder kernel broncode lijkt patchen me toch moeilijker dan exploiten, of heb ik dat mis? Heel benieuwd wat jij hiervan weet :)

edit 1: (12:24) afsluiter toegevoegd

[Reactie gewijzigd door SilentLucidity op 13 augustus 2025 12:24]

Ik ben geen expert maar: Voor een kernel-exploid heb je toegang nodig tot het systeem. Je kunt niet vanuit het internet tegen de kernel gaan babbelen, om het maar zo te zeggen. Je kunt bijvoorbeeld een kwaadaardige driver aanbieden. Echter wil Windows standaard dat driver ondertekend zijn. Het doel van een kernel exploid is dat je hogere rechten krijgt op het systeem waardoor je bij de data kan of op z'n minst nog meer malware kunt installeren.

Zit er een kwetsbaarheid in de browser dan wordt het al een stuk eenvoudiger. (om maar on-topic te blijven)

Een anti-malware pakket zal afgaan op verdacht gedrag. Het is niet 100% waterdicht, daar kun je niet vanuit gaan.
Nee want je systeem zelf is in principe niet meer veilig.

Je kan wel een jaar extra support krijgen door OneDrive backup te gebruiken: nieuws: Microsoft geeft gebruikers die back-up maken gratis jaar lang Windows...
"Nee want je systeem zelf is in principe niet meer veilig":
Er is nog nooit een veilge Windows-OS geweest. Immers, security updates worden altijd stopgezet voordat alle gaten gedicht zijn.
Er is nog nooit een veilig OS geweest. dat geld ook voor andere OS-en. en ja updates worden stop gezet en dat maakt het dus onveilig om te gebruiken. Het gaat er om of deze gaten bekend zijn en of ze te misbruiken zijn. Bij een OS waar geen updates meer uit komen is het veel reëler dat er misbruik van gemaakt wordt dan bij een OS dat nog wel support heeft.
Precies. Als jarenlang fervent Linux-gebruiker heb ik het ook niet meer zo op Windows, maar ik maak me geen illusies wat betreft de veiligheid. Niks is 100% veilig, ook Linux niet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 augustus 2025 11:13]

Er is nog nooit een veilig OS geweest.
Microsoft heeft er altijd met zéér grote afstand bovenuit gestoken qua onveiligheid.
Dat is dus feitelijk niet waar, de cijfers over de afgelopen 10 jaar laten een heel ander beeld zien.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld het aantal CVE dan is dat voor Linux was vorig jaar 60% hoger dan voor Windows. MacOS heeft nog minder CVE maar door de geslotenheid van MacOS is Apple minder transparant en kan je dat niet echt mee rekenen. (De lage transparantie kun je zelfs als kwalijk zien.)

Als je kijkt naar de ernst van de kwetsbaarheden dan is de verdeling tussen laag, medium, hoog en kritiek ongeveer gelijk bij elk OS.

Dus jouw gevoel is onjuist.
Dat staat al uitgebreid in het artikel.
Nee. Het is natuurlijk wel zo dat browser updates (of dat nu edge, chrome, Firefox of iets anders is) nogal belangrijk zijn. Maar dan nog zit je met allerlei lekken in het OS die niet gedicht worden. De beveiliging van een pc bestaat ook uit meerdere lagen natuurlijk. Denk aan hardwarematig (TPM, secure boot etc), firewall, antivirus, windows updates, browser updates etc.
Ja en nee. Er zijn een paar voorwaarden om veilig te kunnen internetbankieren etc. Waaronder een up-to-date besturingssysteem. Maar als je werkt met een normaal gebruikersaccount (dus geen admin), een bijgewerkte anti-malware oplossing en Edge veilig hebt ingesteld, dan kan er niet zo gek veel misgaan eigenlijk.

De meest voorkomende vormen van internetfraude zijn: phishing (veruit de grootste!), malware, identiteitsdiefstal en datalekken en/of ransomware (aan de kant van de bank). Het OS en diens kwetsbaarheden, is in de meeste gevallen niet een doorslaggevende factor.
Nee, je browser is dan nog wel veilig, maar je OS niet. Als je OS gecomprimeerd is, dan is alles wat daar bovenop draait sowieso ook niet meer veilig.
Maar je kunt min of meer gratis de extended security updates ontvangen. Dus daar zou ik als ik jouw was dan wel naar kijken.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 13 augustus 2025 08:49]

Daarbij komt dat Windows antivirus beveiliging gewoon blijft werken/updaten na de end of support datum van Windows 10.
windows blijft het gewoon doen maar krijcht geen updates meer.En daarom blijft de browser het nog langer doen.Zodat je tog nog kunt gaan internetten en dus je bankzaken tog nog kunt gaan gebruiken.
een reden: LTSC-versies.
Eén reden: LTSC ontvangt geen nieuwe functies en/of Microsoft frameworks. Mogelijk krijg je op termijn problemen als je nieuwere applicaties of hardware wil gebruiken. Leuk voor pinautomaten, (medische/industriële) apparatuur of point-of-sale systemen, maar niet echt voor de normale desktop of laptop.

Het zal allemaal wel werken, totdat het niet meer werkt.
LTSC in combinatie met cloud based software is zeker een markt voor.

Auto industrie, medische units, grotere industriële machines. Ook niet connected computers die enkel de taak hebben stuur dit aan met programma XYZ - zolang het werkt - werkt het.

1 van m’n klanten heeft een machine pers voor auto’s en die is niet online, draait op een w10 LTSC met daarop een vm met nog XP (!) software. De oude fysieke XP was men bang voor dat de SSD ooit een keer stuk zou gaan. Die plet nog steeds auto’s na al die jaren, geen drivertje hoeft gefixt te worden.
Ben ik met je eens, maar ik zei ook niet dat je LTSC niet kan gebruiken in combinatie met webapplicaties of software in de cloud. Je hebt het juist over de toepassingen waar LTSC voor gemaakt is.

Maar een LTSC-versie op een gemiddelde consumenten desktop knallen omdat je dan langer ondersteuning krijgt klinkt leuk, totdat NVIDIA stopt met aanbieden van de GPU-drivers. Of denk aan een nieuwe versie van .NET Framework voor een willekeurige applicatie die niet langer op LTSC wil installeren.

Dat gaat de komende maanden/jaren gewoon gebeuren.
Ik gebruik al heel lang LTSC versies thuis, nooit problemen gehad, ook nu met de Windows 11 LTSC versie niet, als dat zo is dan zien we dat wel, veranderen van OS is zo gefixed.
"Ik gebruik al heel lang LTSC versies thuis, nooit problemen gehad":
Niet iedereen heeft de luxury dat ie een kvk-nummer heeft en omzet heeft en 5 licenties kunr betalen (wat het minimum is bij LTSC).
En toen werd je wakker hoe mensen licenties "regelen" ? :)
Ik hoor graag hoe. Want het is discriminatie dat een thuisgebruiker telemetry in het registry niet op 0 mag zetten, maar zakelijke gebruikers wel.
Maar ja, als je thuis telemetry op 0 wilt zetten: dat wordt gezien als illegaal op Tweakers, dus mag je hier niet antwoorden.
De driver voor hun videokaart blijft heus wel doordraaien, hoor. En zolang je "gewoon" de applicaties lokaal draait, blijven ze ook wel draaien.

Meestal is dat allemaal niet zo bezwaarlijk voor de mensen die bij een oude versie van Windows blijven.
De laatste windows 10 versie ltsc is goed tot 2029.
LTSC heeft overal in het bedrijfsleven nut. je valideert je hardware en software altijd op een versie en je rolt niet willekeurig een versie uit, wat wel gebeurd als je gewoon windows update gebruikt.

Als je geen LTSC gebruikt kan het maar zo zijn dat bij een volgende update je hard en software in eens niet meer werkt en dat is een veel groter probleem.

beter is om altijd LTSC te hebben. bedrijfsleven zit meestal niet te wachten op de allerlaatste windows features en heeft liever een stabiele versie dat voor de hele organisatie beheersbaar het zelfde werkt.
Nog een reden: Windows 10 krijgt nog wel een aantal jaren (betaalde) support, dan wil je niet dat die gebruikers qua browser overstappen naar de concurrent.
Edge is net als Internet Explorer vroeger was een prima browser om een betere browser te downloaden.
Ik gebruikte IE6 (slechtste browser ooit) om Firefox 1 te downloaden. De opvolger IE7 was overigens best een goede browser met IE7Pro extensie. Had een hele goede ad blokker en tabs.
IE6 was een topbrowser in 2001.
Firefox is er pas sinds 2004, een eeuwigheid in IT land.

Het probleem is dat MS het nut niet zag om IE6 verder te ontwikkelen.
Nee, IE 6 was ruk omdat het zich niet aan standaarden hield en op 1 of andere manier nog HTML opgeslagen met Word kon weergeven (waarbij de tags letterlijk als spagetti door elkaar liepen). Het zat vol met gevaarlijke extensies, was verweven met XP en had vooral dominantie omdat het met het OS mee kwam.

En het is Netscape -> Mozilla -> Firefox, allemaal dezelfde code base. Dus je kan niet veel verder ernaast zitten.
Het probleem is dat MS het nut niet zag om IE6 verder te ontwikkelen.
Oh, en de juridische uitspraken tegen Microsoft die veranderingen tegen gingen zullen we dan maar even overslaan? Microsoft probeerde het over een andere boeg: ActiveX, .NET WinForms en later Silverlight. Allemaal gelukkig in het ronde mandje van de geschiedenis beland.
En opnieuw is dat niet correct. Mensen moeten hun geschiedenis eens beter leren als ze over oude dingen willen praten.

1 van de redenen dat Microsoft met Internet Explorer de browser wars gewonnen heeft, naast uiteraard de bundeling met het OS, was net omdat IE zich beter aan de standaarden hield dan Netscape.

Het gebruik van ActiveX heeft ook bijgedragen aan de populariteit van de browser, maar vergeet niet dat ook Netscape zijn eigen manier van browser plugins had, hoe zou men anders ooit iets als Java hebben kunnen laden in die browser.

De ontwikkeling van Netscape ging traag, heel traag. De browser was bloated, traag, volgede de standaarden niet maar koos liever voor meer custom tags. Bijkomend begon Netscape het steeds meer en meer te pushen als een volledige suite, Netscape Communicator. Mozilla ging daar in het begin ook mee verder met de Mozilla Application Suite. Daaruit is dan net Phoenix ontstaan, later hernoemd naar Firefox, omdat de community vond dat er veel te veel bloat rond de suite zat en dat een browser gewoon licht en snel moet zijn.

Maar hey, ga gerust verder met je idee dat Netscape perfect was en alles van Microsoft rotslecht was.
IE7 was goed met IE7pro extension. XP, Vista met SP2 en W7 waren ook goed, maar wat erna kwam kun je toch niet goed meer noemen. En zeker nu met alle reclame, AI en Recall en alle telemetry. Ik haat Windows overigens helemaal niet. Gebruik wat je wil gebruiken en trek je niets aan vat wat anderen ervan vinden.
heb toevallig dit weekend mijn eigen pc's even opnieuw moeten installeren (SSD issue...), maar ik heb geen reclame gezien. AI hoef je niet gebruiken, en Recall zit er niet op de meeste pc's, en kan uitgezet worden. (volgens mij zelf nog niet eens beschikbaar in NL).
Fijn dat iemand dat een keertje recht zet. IE6 is van prima browser naar slechte browser gegaan omdat Microsoft gewoon een hele tijd de development op een laag pitje had staan. Maar de stappen van IE4->5->6 waren groot en hebben zeker bijgedragen aan het internet zoals we nu kennen.
Lekker origineel hoor. De ironie is dat Edge een prima browser is. Wat is het volgende, Windows is een prima OS om Linux versie miljoenmiljard te installeren?
Edge is een goede browser als je je spullen in het MS ecosysteem wil hebben. Het is immers gewoon Chrome en dat vinden veel mensen ook een goede browser. Het enige dat ze gedaan hebben is de Google online diensten eruit slopen en hun eigen diensten er in.

Het is vooral een vehikel voor marketing van hun online diensten. OneDrive, CoPilot enz. Net zoals Chrome dat is voor die van Google. Alleen Google heeft nog meer doelen ervoor zoals het naar hun hand zetten van industriestandaarden. Waarmee ze bijvoorbeeld adblockers dwarszitten (Manifest V3 verhaal).

Zelf gebruik ik alleen nog maar Firefox. 🦊
Edge is idd een prima browser, maar ik ben wel helemaal klaar met Windows.

Ik ben sinds dit weekend helemaal overgegaan naar Linux (draaide het al op mijn server). Ik had 192GB geheugen in m'n PC gezet en kwam erachter dat je dan Windows Pro moet hebben om meer dan 128GB te mogen gebruiken. Ik ga niet nogmaals 199 euro betalen voor een licentie die me alsnog weer Edge en allemaal andere microsoft reclame door de strot gaat douwen.

Ben nu overgestapt naar Kubuntu en dat is voor mij als developer prima te doen, maar liep wel weer direct tegen allemaal zaken aan die ik via de console moest oplossen. Kubuntu heeft zelfs een betere desktop manager dan Window 11, daarom had ik hier voor gekozen. Meerdere monitoren en meerdere desktops, zelf kunnen kiezen op welke virtuele desktops een venster allemaal getoond moest worden.

Net met behulp van ChatGPT nog een bug gefixed waarbij alle venster buffers leeg waren na sleep. AI maakt het gebruik van Linux ook weer een stuk makkelijker.
Edge is een ruk browser, je kan niet eens instellen welke pagina moet worden geopend als je een nieuwe tab opent.
Ik zou nog eens goed kijken bij de instellingen. Want dat kun je wel degelijk zelf bepalen.
Ik heb goed gekeken.
Er is niet zo'n optie.
Ik kan kiezen uit: 'Copilot new tab page', en 'Preload your new tab page'. Dat zijn de enige twee opties onder 'New tab page'. Voordat de Copilot-optie bestond (wat ik sowieso niet wil), zag het menu er anders uit, maar ook toen kon je niet zelf instellen waar een nieuwe tab op ingesteld moet worden.
Dank voor je reactie nog. Je hebt gelijk. Ik had zelf ook nog even gekeken en het ook niet terug gevonden.

Helaas.
Ik vind die new tab heel erg bloated. Doet pijn aan me ogen. Als MS daar nou eens mee stopt dan kan ik het eens met je zijn. En ja ik weet dat je dat allemaal uit kan zetten, dat heb ik gedaan, maar als je naar beneden scroll zie je die meuk nog steeds, dus MS heeft schijt aan ze klanten.

Edit: Mijn excesses, ik heb net weer gekeken en dat hebben ze dus aangepast. Na lang gezeur van gebruikers. Dit was dus eerst niet zo.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 13 augustus 2025 13:25]

Je ziet helemaal geen meuk bij een new tab, kan je gewoon uitzetten.

Enige ik zie is de achtergrond, en paar vaak gebruikte site als icoontje.
Je ziet helemaal geen meuk bij een new tab, kan je gewoon uitzetten.
Scroll omlaag. Dan zie je die meuk nog steeds.

Edit: Mijn excesses, ik heb net weer gekeken en dat hebben ze dus aangepast. Na lang gezeur van gebruikers. Dit was dus eerst niet zo.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 13 augustus 2025 13:21]

Moet al heeeeel lang geleden zijn dan jij gekeken heb dan :) (Dit kon vorig jaar bijv ook al), want je kan prima de meuk uitzetten.

Tandwieltje rechts boven, en gewoon de schuifjes uitzetten van Inhoud, widgets en feed weergeven uitzetten.
Dan houd je alleen de achtergrond over, en de zoekbalk, en eventuele snelkoppelingen naar websites toe(Die ook nog uit zou kunnen)

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 13 augustus 2025 13:56]

Ja, heb het net gecheckt. Gelukkig kan dit nu. Ik weet niet meer wanneer ik voor het laatst heb gecheckt misschien jaren terug of een jaar.
Zal jaren geleden geweest zijn dan, helaas houd Microsoft er van nog wel eens dingen weer terug aan te zetten.
Maak gelukkig verder geen gebruik van Edge prive, heb hem alleen als 2de browser mocht het eens nodig zijn.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Miglow13 augustus 2025 17:35
1918 wil zijn grap terug. Tegenwoordig is Edge een prima solide en snelle browser met prima ondersteuning voor internet standaarden.
Komt ook omdat ze de Blink Engine en Chromium project gebruiken, dat was een slimme zet van Microsoft. Ik hoop dat ze nu niet de browser vol gaan pompen met meuk, daar hebben ze wel een handje van. MS moet daarmee oppassen.
Dat was met internet explorer ook wel handig, daarvoor had je een ftp programma nodig om die van internet te plukken.
Een simpelere reden is dat veel teams binnen Microsoft erg zelfstandig opereren. Die interne coördinatie die bijvoorbeeld Apple heeft is er bij Microsoft niet.

Denk ook dat dat een grote reden is dat het ze vaak niet lukt in nieuwe markten door te breken. Er zit wel veel geld achter maar niet de massa van al die ontwikkelteams die klaar staan om het nieuwe product te ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan Windows Mixed Reality dat niet op Xbox werd ondersteunt, en waar hun legio aan game studios geen games voor maakte.
Ja precies, en daar is het niet eens lang genoeg voor. LTSC is ondersteund tot 2032!
Dat is alleen voor IoT, en die is niet bedoeld om een volledige browser op te draaien, maar is voor bijvoorbeeld (pin)automaten en machines in fabriekshallen
Waar Microsoft het voor bedoelt maakt mij niet uit, waar het om gaat is dat het gewoon prima werkt. Ik draai er bijvoorbeeld een embedded ontwikkelomgeving op. Het is gewoon een volledige Windows met complete desktop en alles. Zelfs Office werkt prima. Die blijf ik gewoon tot 2032 gebruiken.

Overigens is veel van die pinautomatensoftware ook webbased dus ik neem aan dat ze toch wel op de een of andere manier een browser blijven ondersteunen. Want juist edge WebView2 is populair bij Windows ontwikkelaars.

Maar ik heb zelf een pesthekel aan Edge dus ik hou het gewoon bij Firefox.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @mutley6913 augustus 2025 17:30
Voor consumenten is er geen LTSC versie legaal beschikbaar. LTSC is een OS voor special purpose systemen.
Bij sommige MSDN abonnementen krijg je een aantal licenties.

De abonnementen waar je het bij krijgt zijn wel een beetje duur voor thuisgebruikers, dat is waar.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Llopigat13 augustus 2025 18:06
MSDN is niet voor normaal thuisgebruik.
Nee maar waar Microsoft het voor bedoelt is niet zo relevant. Dat is maar marketing. Je kan MSDN abo's gewoon legaal afnemen als consument. LTSC bedoelen ze ook niet voor thuisgebruik maar het werkt niettemin uitstekend.

Het enige probleem is dat het 100 euro per maand kost, dat is veel te veel als het je alleen om LTSC gaat natuurlijk. Maar als je het toch al afneemt om andere redenen dan kan je er mooi je voordeel mee doen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Llopigat13 augustus 2025 18:20
Je kan als consument geen LTSC licentie kopen. Gebruik is ongeveer net zo als een illegale copy.
Maar is dit niet erg logisch ? Er is toch nog steeds gewoon support voor windows 10 LTS tot januari 2027 en de IOT versie tot wel 2032 of heb ik nu wat gemist 🤔

[Reactie gewijzigd door klakkie.57th op 12 augustus 2025 22:17]

Maar ook als Edge stopt met updaten, dan switch je toch naar een andere chromium gebaseerde browser die nog wel update? idem voor MS Defender, vervangen met Malwarebytes of Avast o.i.d. zodra de updates stoppen (niet per oktober overigens).

[Reactie gewijzigd door JJ Le Funk op 12 augustus 2025 22:44]

De vorige keer stopte dit tegelijk.

De laatste Chrome versie voor Windows 7/8.1 was 109, en guess what de laatste versie van Edge voor die systemen was: Juist, 109!

Alleen Firefox ESR wordt (veel) langer ondersteund, ongeveer tot volgende maand als ik het goed heb.
Dat zou wel vervelend zijn voor de verstokte Win10 gebruikers, hoewel Google nog geen datum voor einde updates heeft aangekondigd (niet te verwachten voordat de extended update services van MS voor Win10 zijn afgelopen).

Alternatief zou t.z.t. mogelijk zijn: portable versie van bijvoorbeeld Brave of inderdaad een totaal andere browser-techniek zoals Firefox of Opera.
Denk zelf dat de adaptatie van windows 11 veel trager gaat omdar mensen sinpelweg voor 90% van de dingen geen pc/laptop meer nodig hebben, maar doen met tabblet/telefoon. Zeker al maanden geleden dat ik mijn (prive) laptop geopend heb. Die ga ik dus zeker voorkopig niet vervangen.
Vraag: waarom wordt Microsoft Edge voor windows 10 aparat bijgehouden t.o.v edge voor windows 11? Het is toch hetzelfde programma? Steam heeft zoveer ik weet ook geen speciale windows 10 en windows 11 versie. Waarom zou her uberhaupt moeten stoppen? De verschillen tussen win 11 en 10 zijn tot nu toe erg Klein en heb nog geen informatie over breaking changes
Er zitten wel wat grotere verschillen tussen de twee OS'en. Maar al zouden de verschillen minimaal zijn: uiteindelijk moeten ze toch op beide testen, en dat kost tijd en geld.
"Ten minste" is dat niet stiekem 2032 dan of komt er een uitzondering voor LTSC?
Naar mijn weten is het hele concept van LTSC dat alles wat out of the box werkt op LTSC blijft werken tot de eind datum van LTSC, en IoT LTSC gaat nog tot 2032 door.

Willen ze nou echt claimen dat ze edge niet meer gaan updaten en je dan maar terug moet op Internet Explorer of op onveilige versies moet draaien met je kassa?

Gezien op LTSC machines Internet Explorer nog steeds werkt en nooit is uitgeschakeld ga ik er van uit dat Edge op LTSC machines nog tot 2032 blijft werken en dan eventueel iets langer met ESU.

En als die op LTSC blijft werken zullen er vast handige mensen zijn die LTSC spoofen om zo browser updates voor Windows 10 te blijven krijgen. Of, om LTSC te kunnen ondersteunen moet chromium worden blijven ondersteund en kunnen hierdoor browsers als Brave blijven werken.

In ieder geval handig om te weten dat we nog 3 jaar goed zitten, maar ik geloof simpelweg die einddatum niet.
Meer vanwege ESU omdat dat moeilijker te detecteren is voor Edge. En zonder ESU zit je niet goed imho.
Ik ben meer benieuwd wat de nieuwe windows gaat brengen, anders wordt er nog wel eens 'per ongeluk' gelekt maar het blijft nu wel heel erg stil met dit nieuws. Zou deze support betekenen dat men nog lang niet klaar is met het omgooien van windows nu AI een vogelvlucht heeft genomen?
Ik ben gewoon overgestapt naar Windows 11. Ik wil geen risico lopen dat ik straks een virus op mijn PC krijg.
Dat risico kun je nooit 100% uitsluiten. Maar inderdaad overstappen naar win11 verkleint het risico op malware (in combinatie met gezond verstand)
Volgens mij is microsoft een beetje bezig om de zakelijke markt te sturen en ook de particuliere markt een beetje bij zich te houden.

De zakelijke markt moet natuurlijk over op het nieuwe product en zij moet daar op investeren nog mooier de huidige abonnementen afsluiten. Daar is voor microsoft het meeste te verdienen. Hier is microsoft vooral bezig om de zakelijke markt op te stoten naar de nieuwste abonnement vormen en zo. Daarom is er een echte en harde deadline gesteld en ook daarvoor is uitstel te koop.

De particuliere markt moet microsoft vooral te vriend houden. Laat iedereen daar vooral microsoft producten blijven gebruiken zodat ze daar aan gewend raken en dat ook zakelijk willen inzetten. HIer is het beëindigen van een versie-reeks wel een uitdaging. Hier wil het de gebruikers niet te veel op kosten jagen. Het zo zomaar kunnen dat veel meer producten die formeel of praktisch niet vast in het os zitten toch langer onderhouden blijven.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn