Microsoft zegt dat Edge nu sneller is met laden van instellingen

Microsoft zegt dat Edge nu sneller functies binnen de browser opent, zoals instellingen of de functie om pagina’s voor te lezen. De gemiddelde winst zit rond 40 procent. In de komende maanden moeten de printfunctie en de pagina met extensies ook sneller gaan laden.

Het gaat om verbeteringen aan dertien functies en naast Instellingen en Read Aloud gaat het om zaken zoals Split Screen en Workspaces, meldt Microsoft. De bedoeling is om elke pagina in de interface te laden in minder dan 0,3 seconde. Als het langer duurt, tast dat volgens Microsoft de tevredenheid van gebruikers aan.

Wat Microsoft precies heeft gedaan om de pagina's sneller te laden, zegt het bedrijf niet. Wel laat het een demonstratie zien van het Instellingen-menu, waarbij de laadtijd daalt van bijna 0,4 seconde naar 0,1 seconde. Eerder pakte Microsoft al pagina's aan zoals Downloads.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-07-2025 • 19:50

59

Reacties (59)

59
58
16
1
0
24
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Wat Microsoft precies heeft gedaan om de pagina's sneller te laden, zegt het bedrijf niet.
...maar... de video zegt exact wat ze gedaan hebben? Ze zijn overgestapt van React naar WebUI 2.0, wat een Web Components gebaseerd framework is van Microsoft zelf.
Dat kan handig zijn bij wat tragere systemen of een wat trager internet. Microsoft innoveert prima.

Zelf gebruik ik Chrome én Edge. Sommige webpagina's gaan niet lekker op Chrome en wel op Edge of andersom. Ze zitten elkaar niet in de weg behalve de vraag of betreffende browser de standaard mag zijn.

Zelf stoort de snelheid van menu's mij niet. Er zijn zoveel factoren die zelfs een high-end langzaam kan krijgen en dan wink ik naar Armory Crate en andere software die veel bronnen kosten. Versta me niet verkeerd dat Edge van zichzelf best vlot is.
Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser. Nooit gedacht maar na mijn 56ste nog aan Firefox begonnen en dat allemaal dankzij de agressieve manier van reclames in Youtube. Hallo "uBlock", hallo "SponsorBlock"
Wel op passen he , soms vertraagd youtube browsers met ad-blocks .. om de indruk te wekken , dat je browser traag is ;)
Het doet me weinig om 5 seconden te wachten voordat een video begint te bufferen. Dat geduld heb ik wel.

Het frustreert me echter intens veel om ook maar 1 seconde verplicht te worden om naar een of andere advertentie te kijken (die waarschijnlijk ook nog een scam is).
Geen probleem mee met Piped. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 8 juli 2025 20:49]

Ow,is dat het. Ik dacht dat YouTube gewoon weer eens traag was... :) Firefox ftw! Ga zeker niet meer terug naar een browser gemaakt door een reclameburo.
En ik maar denken dat mijn pc van 9 jaar oud begind te worden :)


Het is triest dat Google bewust probeerd te vertragen, aan de andere kant, het kat en muis spel gaat wel door, en even wachten is nog steeds beter dan de crapton aan reclame die je in een niet addblock browser krijgt.
Ik wacht liever een paar seconden dan dat ik reclames voorgeschoteld krijg. Hetzelfde met radio, ze kiezen de stemmen er echt op uit.... die paar seconden die ik in stilte moet wachten zijn een godsend.

Daarnaast werkt het ook redelijk goed met GrayJay, hoewel youtube wel steeds lastiger wordt.
Geen last van met Brave en uBlock Origin.
ik had dat door :)
Gebruik de User-Agent Switcher-extensie in Firefox en stel deze in op Chrome. Zo denkt YouTube dat je een Chrome browser gebruikt, waardoor het probleem van "soms vertraagd youtube browsers met ad-block" wordt opgelost. Het is niet zozeer YouTube zelf, maar eerder Alphabet Inc. die hierachter zit.
Ook ik ben een blije Firefox gebruiker.

Maar helaas is de wereld heel Chrome-focused. Ik gebruik als "backup" daarom Vivaldi (en zelfs op mobiel van Safari overgestapt). Die is wel Chromium-based, maar dan zonder alle Google meuk.
Ja ik had net nog een call met een verkoper van een op Chrome gebaseerde browser. Die liep Manifest V3 helemaal op te hemelen omdat het zo veilig zou zijn.

Maarja wat heeft veiligheid nog te betekenen als Google met alles meeluistert :')
Ik was het helemaal zo zat iedere keer weer een nieuwe manier vinden van het omzeilen van de reclames, dan maar bruut naar Firefox, wel jammer dat er soms een vertraging in de filmpjes zitten op het begin
Komt dat niet doordat Google expres de tijd van de reclame vertraagt? Ik weet dat ze weer flink bezig zijn met aanklooien om adblockers te stoppen.
In Chrome werkt adblock op dit moment prima, in Brave duurt het laden van video's iets langer, met de melding 'last van onderbrekingen?'. Nee hoor, geen last van, ik kijk liever 5 minuten naar zwart beeld dan naar 2 minuten schreeuwerige reclame 8-) Overigens duurt dat laden maar een paar seconden langer dan normaal, voorgaande is gewoon een voorbeeld om aan te geven hoe groot de schurft is die ik aan reclame heb.
Tip: Gebruik de User-Agent Switcher-extensie
Met deze extensie kun je YouTube via Firefox laten denken dat je Chrome gebruikt. Zo omzeil je de kunstmatige vertragingen die YouTube soms toepast op niet-Chrome browsers.
ik denk dat er maar heel weinig mensen hier ooit al een browser gekocht hebben :o die kreeg je vroeger zelfs al op een cd gratis
Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser. Nooit gedacht maar na mijn 56ste nog aan Firefox begonnen en dat allemaal dankzij de agressieve manier van reclames in Youtube. Hallo "uBlock", hallo "SponsorBlock"
Beide kun je toch ook op Edge draaien? Waarom zou je dan overstappen op FF?
Firefox biedt je meer mogelijkheden en aanpassingen dan Edge. Waarom zou je Edge dan nog als hoofd­browser gebruiken? Het is handig om Edge achter de hand te houden voor het geval iets niet goed werkt in Firefox, maar als hoofd­browser raad ik Firefox aa, vooral omdat je er veel meer in kunt tweaken en personaliseren en minder gericht is naar data verzamelen en dit gebruiken voor ads
Oké, dat snap ik. Maar dat was niet de reden van @Jets. Daar ging het om de extensies en die zijn precies hetzelfde.
Microsoft Edge is gebaseerd op Chromium. Dus als je bewust afstand neemt van Chrome, valt Edge om dezelfde reden ook af. Wat mij betreft is dat een terecht argument. Zoals ik zijn reactie lees, waarin hij expliciet zegt 'Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser' gaat het hem niet alleen om extensies. Overigens heeft Chromium het gebruik van adblock-extensies juist bemoeilijkt, dus zo 'hetzelfde' is het allemaal niet meer.

[Reactie gewijzigd door deniz280 op 30 juli 2025 10:45]

Dat staat er helemaal niet, dus het is iets wat jij zo interpreteert of misschien graag leest.
Wat ik uit zijn reactie haal, is dat hij bewust afstand neemt van álle Chromium-gebaseerde browsers, juist vanwege de manier waarop YouTube daarin met advertenties omgaat. Hij zegt letterlijk "Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser. Nooit gedacht maar na mijn 56ste nog aan Firefox begonnen en dat allemaal dankzij de agressieve manier van reclames in Youtube", en dat komt niet uit het niets. Google, de eigenaar van YouTube én Chromium, voert binnen Chromium-browsers agressievere detectie uit op adblockers (extensions), zeker sinds de invoering van Manifest V3. Daardoor werken adblockers zoals uBlock Origin daar minder goed, terwijl ze in Firefox nog wél volledig functioneren. Dus als iemand zegt dat hij YouTube-ervaring zat is binnen Chromium, dan is dat een inhoudelijk terecht punt. En nee, overstappen naar Edge (ook Chromium) verandert daar niets aan. Ik breng dat in, omdat ik die context herken, het staat misschien niet letterlijk uitgelegd, maar het zit wél in de inhoud van zijn keuze. Mijn reactie is gebaseerd op die context en kennis, niet op wensdenken. Dus voordat je suggereert dat ik dingen verzin of misschien iets graag lees, lees het zelf even goed terug begrijpend lezen heet dat.
Wat ik uit zijn reactie haal, is dat hij bewust afstand neemt van álle Chromium-gebaseerde browsers, juist vanwege de manier waarop YouTube daarin met advertenties omgaat. Hij zegt letterlijk "Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser. Nooit gedacht maar na mijn 56ste nog aan Firefox begonnen en dat allemaal dankzij de agressieve manier van reclames in Youtube",
Dat is wat er nog steeds staat. Dat had je niet hoeven kopiëren.
en dat komt niet uit het niets. Google, de eigenaar van YouTube én Chromium, voert binnen Chromium-browsers agressievere detectie uit op adblockers (extensions), zeker sinds de invoering van Manifest V3. Daardoor werken adblockers zoals uBlock Origin daar minder goed, terwijl ze in Firefox nog wél volledig functioneren. Dus als iemand zegt dat hij YouTube-ervaring zat is binnen Chromium, dan is dat een inhoudelijk terecht punt. En nee, overstappen naar Edge (ook Chromium) verandert daar niets aan. Ik breng dat in, omdat ik die context herken, het staat misschien niet letterlijk uitgelegd, maar het zit wél in de inhoud van zijn keuze.
Het staat er zelf helemaal niet. Het is puur jouw interpretatie.
Mijn reactie is gebaseerd op die context en kennis, niet op wensdenken. Dus voordat je suggereert dat ik dingen verzin of misschien iets graag lees, lees het zelf even goed terug begrijpend lezen heet dat.
Begrijpend lezen is dat je de tekst ook echt begrijpt. Niet dat je zelf gaat aanvullen met je mening.

Overigens snap ik je overwegingen om zelf geen gebruik meer wil maken van Chromium browsers best. Maar dat was niet het punt en is klaarblijkelijk toch lastig om te zien en is bovendien ook behoorlijk off topic.
Ik baseer mijn reactie niet op interpretatie, maar op een combinatie van wat er letterlijk wordt gezegd én de technische achtergrond. Hij noemt “Chrome-based” browsers, wat direct verwijst naar Chromium.. en hij koppelt dat aan de manier waarop YouTube met advertenties omgaat.

Manifest V3 speelt hierin een grote rol. Het is een feit dat deze wijziging in Chromium zowel Chrome als Edge op dezelfde manier beïnvloedt als het gaat om extensies en advertentieblokkering.

Dat iemand overstapt naar Firefox vanwege het advertentiegedrag binnen Chromium is dus niet vreemd, maar juist logisch. En precies daarom vond ik jouw reactie niet helemaal kloppen, zeker als je op de hoogte zou zijn van wat Manifest V3 inhoudt. Je noemt zelf Edge als alternatief, terwijl hij duidelijk aangeeft áf te stappen van Chromium-gebaseerde browser(S) in het algemeen (meervoud).

Mijn punt is dus niet gebaseerd op een losse interpretatie, maar op technische feiten:
Of je nou Chrome of Edge gebruikt, qua extensiefunctionaliteit onder Manifest V3 maakt het geen verschil.

Misschien zie ik het verkeerd, maar ik denk dat mijn redenering, in deze context, logisch is. Want de kern van het probleem zit juist in wat Chromium als basisplatform toestaat, zoals hij al aangaf.

We dwalen inderdaad wat af van het onderwerp.

[Reactie gewijzigd door deniz280 op 30 juli 2025 17:28]

Oké, je leest niet en je wil gewoon gelijk.
Je hebt me door. ik zit hier niet voor discussie over technische ontwikkelingen, ik spaar gewoon internetpunten voor 'gelijk hebben'. Je staat nu tussen mij en mijn volgende level-up. Dus ja klopt, ik wil gewoon gelijk. Net als jij, maar jij noemt het 'niet goed lezen.

[Reactie gewijzigd door deniz280 op 31 juli 2025 17:25]

Firefox ook even geprobeerd maar wat een draak van een browser is dat vergeleken met Chrome. Nee dank je.
Dat soort voordelen haal je er alleen uit als je weet wat je doet. Met de juiste kennis kun je Firefox inderdaad sneller en efficiënter maken dan de meeste andere browsers. Maar dat vraagt wel wat verdieping en uitzoekwerk. Als je interesse hebt, help ik je graag op weg :) ik heb dit zelf ook allemaal ooit moeten uitpluizen omdat ik helemaal klaar was met de beperkingen en beleid van Edge en Chrome. Firefox werkt veel sneller in mijn ervaring nu. Denk aan LibreWolf of Arkenfox.
Ik ben afgestapt van elk Chrome-based webbrowser.
Chromium based denk ik dan. En met Chromium zelf is niet zoveel mis, helaas heeft Microsoft nu in Edge ook heel veel zooi toegevoegd die van mij niet had gehoeven. De engine is prima.
Ik kan niet wachten op LadyBird :)
Sommige mensen blijven ook wel een beetje in de oude kritiek hangen.

Om eerlijk te zijn, werkt het tegenwoordig best prima en je kan qua privacy ook aardig wat settings tweaken.
Ondertussen wordt er nog heel veel afval meegeleverd. Zoals de Shopping bar die steeds loopt te roepen dat er coupons zijn voor de site die je bezoekt.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 juli 2025 20:10]

ik moet het ding al heel lang geleden op een goede manier gedisabled hebben, want het is al heel lang geleden dat ik die nog op m'n eigen installaties ben tegengekomen. Of Microsoft heeft de instelling ervoor steeds blijven respecteren, afhankelijk van hoe pro/contra je bent :+
Alsof je zijn punt wou bewijzen; Shopping is al een tijd geleden uit Edge gehaald. Net als veel andere meuk overigens, op de sidebar na die vrij makkelijk gewoon uit te schakelen is zonder er ooit nog last van te hebben is zowat alle onzin stilaan uit Edge verdwenen over het laatste jaar.
Nee hoor, hij zit er nog steeds in. Ik heb net nog een nieuwe PC op mijn werk geinstalleerd en ik kreeg meteen de popup toen ik naar Amazon ging.

En dit is een produkt van Microsoft, die het vertikt om je telemetrie in Windows uit te laten schakelen en al je email binnenslurpt als je een andere provider hebt. Het vertrouwen is bij mij in elk geval weg.

Bij mij is dat shopping gedoe in Edge wat me het meest stoort, en ook dat we het verplicht moeten gebruiken op het werk omdat ze het helemaal dicht kunnen timmeren. Ze hebben het nu zelfs zo ingesteld dat niet al je openstaande tabs meer heropend worden.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 juli 2025 21:33]

Dan moet je je browser eens updaten. Shopping zit er al even niet meer in.

Dat gezegd hebbende, je kan telemetrie gewoon uitschakelen in Windows, en de nieuwe Outlook vertelt je toch vrij expliciet dat je op het punt staat om je emails te synchroniseren met Microsoft's cloud. Om nog maar te zwijgen over het feit dat dat natuurlijk allemaal niets met Edge te maken heeft.
Dat gezegd hebbende, je kan telemetrie gewoon uitschakelen in Windows,
Nee dat kan niet. Je kan het alleen tot de "basis" beperken.
Als je deze Shopping bedoelt, dat zit er nog steeds in (versie 138.0.3351.77). Maar de feature is inderdaad wel uit te schakelen via de settings.
Dit klopt niet, ik zit op Version 138.0.3351.77 (Official build) (64-bit) en ik heb de functie nog (wel uitgeschakeld).
Het is gewoon uit te zetten via Privacy instellingen > iets van connected experiences
"oude kritiek": dat is een dooddoener.

Het is onmogelijk Edge in te stellen op privacy, net als Google Chrome. Er is teveel calling home aanwezig, Microsoft maakt het moeilijk het af te sluiten. Privacy wordt door beide bedrijven niet serieus genomen, al proberen ze dat wel zo over te laten komen.

Als je een privacy-vriendelijkere versie wil gebruiken van Chromium kun je Ungoogled toepassen. Dat is nog niet perfect, maar wel een veel beter dan Chromium. Google is al een tijd bezig met het wegpesten van Ublock Origin door de werking ervan te verstoren. Firefox is een van de weinige browsers die wel instelbaar zijn voor privacy, al komt die niet zo uit de doos.
Mijn grootste punt van kritiek is momenteel dat 'New Tab' niet instelbaar is. Ik wil niet bij een Bing-braaksel uitkomen als ik een nieuw tabblad open; ik zelf een pagina kunnen instellen. Dat is niet instelbaar op de normale wijze, alleen via policies, registry settinge of een extensie.

Er zijn meer van dat soort dingetjes. Maar ja, het is een commerciële Chromium variant... Jammer dat het zo lastig uit Windows te slopen is.
Het was een uitstekende browser toen Edge nog niet gebaseerd was op Chromium. Het was daadwerkelijk snel en soepel. Nu is het traaaag, net internet explorer.
Mee eens. Op het werk zit ik vast aan Edge (maar kan ook Firefox gebruiken). Ik heb geen klachten over Edge. Inmiddels gebruik ik ook op mijn privé computer Edge als voornaamste browser.
Dat is grappig, want zo is het ook mij gegaan haha. Op het werk is het min of meer de standaard en toen ben ik het thuis ook maar gaan gebruiken.
ik heb edge voor 100% uit w 11 gehaald met w11 en de rest met cc cleaner
Heeft u een howto voor dit superinteressante feature?
Ik heb het nog nooit gedaan, maar het zou kunnen met een tool als W10Privacy na installatie of door handmatig DISM aanpassingen te doen, voor installatie.
Edge gebruik ik nog steeds om Firefox te installeren.
Doe dit in je cmd:

run winget install -e --id Mozilla.Firefox.ESR.nl

geen Edge meer nodig

[Reactie gewijzigd door Jets op 8 juli 2025 20:06]

En waar haal je winget vandaan?
Zit standaard in Windows...
Edge is een waardige opvolger van Internet Explorer om Firefox te installeren.
Daarna mag hij voorgoed terug in de kast.
Ben wel nieuwsgierig of daar dan win32 of winui onder zit, van react naar winui is van de regen naar de drup.

PS. Oh ik zat fout, ik dacht dat ze eerst react native gebruikten. Maar het was standaard react en webui 2.0 zijn ook geen native geprogrammeerde componenten, het is hun eigen web framework die zo min mogelijk javascript probeert te gebruiken en zo veel mogelijk html/css.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 9 juli 2025 11:36]

al maken ze edge 100000000 milj keer sneller dan nog neem ik het niet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.