Gerucht: Apple komt volgend jaar met iPhone 17e met zelfde scherm als 16e

Apple zou werken aan een iPhone 17e voor release volgend jaar, zo meldt een Zuid-Koreaanse site. Deze zou hetzelfde scherm hebben als de iPhone 16e van dit jaar. De iPhone SE van voorheen kreeg niet elk jaar een nieuwe versie.

De iPhone 17e heeft het scherm van de 16e, meldt The Elec. De 16e kwam eerder dit jaar uit en heeft het scherm van de iPhone 14 uit 2022. Het gaat om een 6,1"-oledscherm. Dit jaar komt er naar verluidt geen nieuwe iPhone meer uit met dat schermformaat. Het kleinste scherm van een nieuwe iPhone dit jaar zou 6,3" zijn. De huidige iPhone 16 heeft ook een 6,1"-scherm, al is dat iets groter dan dat van de 16e en 14.

De komst van een 17e zou opvallen, omdat de 16e geldt als opvolger van de SE-serie van iPhones. De varianten daarvan kwamen uit in 2016, 2020 en 2022. Een opvolger daarvoor verscheen dus steevast niet het jaar erop, waar dat bij de reguliere iPhones en de Pro-modellen wel zo is. Apple heeft nog niet gereageerd op de informatie.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

08-07-2025 • 17:37

99

Reacties (99)

99
98
37
4
0
48
Wijzig sortering
Ik vind het wel een nodige zet. Apple is steeds minder populair in Europa, en ze hebben zich enorm uit de markt geprijsd. Een "budget" model (nog steeds dezelfde straatprijs overigens als de straatprijs van een wel echt high-end Samsung S25!) dat wel een beetje bij de tijd is, zou hier een hoop aan doen. De SE was echt een lachertje met zijn dikke bezels uit het jaar 2018.

Maar ik zie Apple toch niet echt meer terugkomen zelfs als ze dit gaan doen. Het gesloten systeem is niet meer van deze tijd.

Ik zou op zich wel weer Apple willen omwille van de privacy (ik heb momenteel Samsung maar zonder Google account, en alsnog is dat niet ideaal) maar ik moet dan wel volledige controle over mijn toestel kunnen hebben, dus installeren wat ik wil, net als op Android. Momenteel is er op Apple veel te veel wat ik niet kan doen.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 8 juli 2025 17:45]

De populariteit neemt inderdaad af, dat zie ik ook om me heen gebeuren.
Maar juist als het gaat om privacy zou ik je nog meer aanraden af te stappen van Apple en over te schakelen naar Europese of zelfs Nederlandse alternatieven zoals de Fairphone.
Is dat ergens op gebaseerd? Want als ik even rondGoogle is het iOS marktaandeel in Europa de afgelopen 5 jaar ruim 10% gestegen.
Ja, maar de afgelopen 5 jaren zijn irrelevant. Je moet rekenen vanaf januari dit jaar en dan zien we een trend ontstaan, beginnend bij China:

Apple is in het eerste kwartaal van 2025 teruggevallen naar de vijfde plaats in China met slechts 14% marktaandeel, terwijl iPhone-verzendingen met 9% daalden.

Er is een toenemend kritisch consumentensentiment tegen Amerikaanse producten, en dat zien we ook in Europa. Om me heen zie ik mensen bewust afstappen van Amerikaanse producten, inclusief Apple. Zo is bijna de helft van de Belgen bereid om Amerikaanse producten te boycotten, blijkt uit een enquête van Knack en Le Vif. Er ontstaan apps, websites en tools die het makkelijker maken om Amerikaanse producten te boycotten - dit verlaagt de drempel aanzienlijk. De kans is groot dat Apple de Chinese trend verder zal volgen, omdat:

• De boycotbeweging groeit en krijgt momentum (dit zie ik gebeuren)

• De infrastructuur (apps, bewustzijn) ontstaat

• Apple makkelijker vervangbaar is dan bijvoorbeeld Google/Microsoft

• Jongere generaties moreel bewuster consumeren
Kijken we alleen naar het eerste kwartaal van 2025 dan was de iPhone 16 de best verkopende smartphone met een kleine groei van 0,2% in marktaandeel ten opzichte van 2024.

https://www.counterpointresearch.com/insight/top-10-bestselling-smartphones-q1-2025/

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 8 juli 2025 21:17]

Dat is een global overzicht, en Apple is ferm gestegen in Japan, het mIdden-oosten en Afrika. Ik zou graag eens cijfers willen zien puur voor de EU...
Wat let je?

https://www.canalys.com/newsroom/europe-smartphone-market-q1-2025?utm_source=chatgpt.com

onderschrijft de groei in Europa. Jouw argumenten zouden kunnen zorgen voor een trend breuk maar ik denk eerder dat je dat pas in ‘26/‘27 kunt waarnemen.
Zoals ze zelf zeggen: Apple heeft in Q1 de iPhone 16e uitgebracht. Dat zorgt automaitsch voor een boost, want vorig jaar hebben ze dat niet gedaan.

Als ik terugkijk naar 2022, het vorige jaar waarin ze een instapmodel iPhone hebben uitgebracht: https://www.canalys.com/newsroom/european-smartphone-market-Q1-2022

Dan merk ik dat ze in een jaar waarin de markt voor Smartphones in de EU 6X meer gekrompen is dan in 2025 een vergelijkbare groei hebben gehad. Dat geeft aan dat ze minder gegroeid zijn dan verwacht in Europa.
Ik zie de populariteit om me heen helemaal niet afnemen. Wat ik wel zie gebeuren is dat mensen langer met een iPhone doen. En daar hoor ik ook bij.
Dat zal zeker ook meespelen. Ze maken ze ook beter tegenwoordig... mijn 2 jaar oude iPhone 14 is nog steeds een prima apparaat. Mijn oude iPhone 7 moest op die leeftijd 2-3 keer per dag aan de lader en was merkbaar trager dan toen 'ie nieuw was. Nu met m'n 14 zit ik nog lang niet naar een upgrade te kijken.
Mijn iphone 12 is still going strong! Die heb ik straks alweer 5 jaar. Batterij gaat nog steeds een dag mee. Die wordt wel wat minder, dus wellicht dat ik die dit jaar laat vervangen. Wou eerst dit jaar naar een iphone 16 kijken, maar de 12 die ik heb doet alles nog wat ik wil. Ik stel de aankoop van een nieuwer model wel uit, totdat mijn 12 echt niet meer kan.

Jouw 14 gaat dus echt nog meer dan prima heel wat jaren mee!

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 9 juli 2025 17:01]

Wat een onzin, als je om je heen kijkt? Dat is nogal persoonlijk. Het gaat om cijfers, en daar zie je geen enorme trends in zoals je suggereert. Gebruikers vervangen hun toestel minder frequent, de iPhone blijft zeer populair met een licht stijgende rol in de wereldwijde markt begin 2025
Ik denk dat het gesloten systeem Henk of Ingrid niet boeit, maar de prijs wel. De standaard uitspraak is "maar een iPhone vind ik te duur". De 16e is echter nog steeds te duur. Je koopt een refurbished iPhone 15 met betere specs op bijna elk gebied voor veel minder geld. Als ze de 16e maximaal €500 zouden maken, dan hebben ze nog iets, maar wat ze nu doen is gewoon niet te verkopen hier.
Waarom koop je dan geen refurbished iPhone? Ik type dit op een iPhone 12 Pro, die ik meer dan een jaar geleden refurbished heb gekocht voor een nette prijs. Ik zie nog geen reden om te upgraden…
Waarom koop je dan geen refurbished iPhone?
Als je nu een iPhone 12 zou kopen heeft die er al bijna 5 jaar op zitten. Kan je nog ongeveer 3-4 jaar mee doen tot de support afloopt (langer als security je niet boeit). Een nieuwe is sneller, heeft betere features, niet direct een batterijvervanging nodig en een veel langere supporttermijn.
Ik lees verderop dat mensen sowieso elke 3 jaar een nieuwe kopen. Je kan dus ook elke 3 jaar een refurbished kopen. Dan blijf je nog steeds binnen de supported periode.
Er zijn vast mensen die dat doen en de verkoop van mobiele abonnementen waarbij je een 'gratis' toestel kreeg hebben daar vast aan bijgedragen.
Tegenwoordig doen veel mensen langer met hun mobiel omdat de jaarlijkse veranderingen kleiner worden en een toestel van een paar jaar oud ook nog best ok aanvoelt.
Tegenwoordig doen veel mensen langer met hun mobiel omdat de jaarlijkse veranderingen kleiner worden en een toestel van een paar jaar oud ook nog best ok aanvoelt.
Dat zijn precies dezelfde argumenten waarom je ook prima een refurbished kan kopen.
Tsja, of je nou elke 3 jaar een refurbished telefoon voor half geld haalt of gewoon 6+ jaar doet met een nieuwe maakt in mijn ogen weinig uit...
Dat klopt. Maar ik denk dat maar weinig mensen daadwerkelijk 6+ jaar met hun telefoon doen.
Ik heb de eerste 5 jaar er bijna op zitten en nog steeds geen dringende reden om 'm direct weg te doen. Daarnaast ken ik genoeg mensen die het niet zo boeit en rustig 8 jaar met een telefoon doen. Gaat dan wel om Apple, familie met Androids heeft op een of andere manier altijd eerder weer een nieuwe nodig.
Maar goed, mijn punt was dat iemand zei dat de 16e te duur is. (En dat is ook zo.) En dat er daarom geen manier zou zijn om tegen een redelijke prijs een Apple-telefoon aan te schaffen. Wat ik vooral bedoelde is dat refurbished daar een goede oplossing voor kan zijn. Je kan voor €300-400 instappen in het Apple ecosysteem. Voor dat geld kan je vermoedelijk niet 10 jaar met je telefoon doen, maar toch zeker wel 5 of zo.

Wel tof dat je zo lang met je telefoon doet! Voorkomt een hoop e-waste. (En refurbished kopen voorkomt trouwens ook e-waste.)

[Reactie gewijzigd door trab_78 op 9 juli 2025 22:26]

Maar goed, mijn punt was dat iemand zei dat de 16e te duur is. (En dat is ook zo.)
Waarom heb je de behoefte een statement te maken over wat 'te duur' is? Ik vind 800 euro voor een telefoon waar ik 5 jaar gebruik van kan maken helemaal niet duur. Koop een auto, dan ben je dat ieder jaar kwijt aan alleen de verzekering. Of kijk eens wat je jaarlijks aan games, merkkleding, drank of andere hobbies uitgeeft, grote kans dat dat een veelvoud is.
Juist als je anti e-waste bent zal je toch moeten begrijpen dat tegenover een hogere levensduur en langere support ook een hogere prijs staat.
Maar goed, mijn punt was dat iemand zei dat de 16e te duur is. (En dat is ook zo.)
Dit ging specifiek over de iPhone 16e. Die is simpelweg te duur voor wat hij biedt. En toen zei ik dus dat een refurbished iPhone een goed alternatief kan zijn als je niet te veel geld wil uitgeven en toch een iPhone wil.
In elk geval éen dan!

iPhone SE uit 2018. Wel elke dag opladen... 8-)
Elke dag opladen is ook voor nieuwere iPhones vrij normaal. (Ik heb een 12 Pro.) Als het echt te erg wordt, kan je trouwens ook altijd nog de batterij vervangen.
Omdat sommige mensen gewoon een nieuwe willen.
Ik snap echt niet waarom. Als je wil gamen, kan je voor het geld van het topmodel een fantastische console kopen. Gamen is zo'n beetje het enige waar je echt nog een groot verschil merkt tussen het meest recente topmodel en een model van een paar jaar terug. Natuurlijk zijn er wel verschillen, maar die zijn echt verwaarloosbaar in het dagelijks gebruik. Voor mij in ieder geval geen reden om 3× zo veel te betalen.
Mijn vader heeft er een. Heb hem een refurbished voorgesteld maar dat vond hij niets. Hij gamet niet op zijn 77e, maar moest gewoon een iPhone die krachtiger is dan zijn SE 2020 en kwam aldus op een nieuwe 16e uit.
elke 3 jaar haal ik een nieuwe iphone en dan merk je de sprongetjes wel echt hoor, ik zit nu op de 15 pro en dan heb je een betere scherm, betere camera, dynamic island, alles is weer wat sneller. vooral die 120hz scherm vind ik wel erg fijn, mijn vrouw heeft de 16 en als ik die pak merk ik gelijk de haperingen. voordat ik de 120 had, had ik het niet door en stoorde het mij ook niet, maar nu zou ik niet meer terug willen.
Je zou je dus kunnen afvragen of je honderden euro's meer wil betalen voor verbeteringen die je pas merkt als je teruggaat. Ik ben prima tevreden zonder dynamic island en 120 Hz.
Nou ik niet, ik heb graag het topmodel, maar mijn vrouw bijvoorbeeld, heeft net een refurbished iPhone 15 gekocht op mijn aanraden. Raad ik iedereen aan die niet de topprijs wil betalen. (Wat ik heel goed snap.)
Nou, een familielid wilde perse een iphone, die niet duur is. We hebben naar refurbished gekeken, maar die waren echt (iets) duurder. Het is dus toch de 16e geworden.
De vraag is dan waarom je familielid niet €100 euro extra voor een 16 gedaan hebt. De 16e is niet bepaald goedkoop voor de featureset.
Niet iedereen zit even hard op al die features te wachten. En je kan dan ook omdraaien: waarom 100 euro meer betalen voor iets wat je eigenlijk helemaal niet wil?
Niet iedereen kan even 100 euro extra uitgeven.
Als de laatste 100 euro voor een iPhone problematisch is zijn de eerste 600 euro dat ook en kan je beter een andere telefoon uitkiezen.
Het is onderbuik gevoel, maar ik heb het idee juist in Nederland dat een deel van de iPhone gebruikers jongeren zijn die het als status symbool gebruiken en juist voor hun is die hogere prijs belangrijk om zich te onderscheiden. Dat een beetje weldenkend mens daar niet aan mee wilt doen is niet voor apple een motivatie om de prijs of product perceptie te verlagen.

Ook daarom boeit innovatie minder, apple is steeds minder een tech bedrijf maar een high end lifestyle bedrijf. Als het maar cool en duur is.

Als ik kijk naar de meeste van mn vrienden lopen die rond met een mobieltje van het werk of zoals ik zelf betaal er zelf voor, en mij boeit het echt niet meer als 40+er dat mn mobieltje onderhand een oud model is. Mn S21 opent alle Excel sheets en pdfs van soms 100MB+ zonder moeite.
Ik heb juist een 100% tegenovergestelde ervaring. Veel directe collega’s en vrienden/kennissen lopen met een werk en prive telefoon. De werkmobiel gaat om 5 uur gewoon uit, ze willen niet bereikbaar zijn buiten werktijd. Het aandeel iphone vs android is vrijwel gelijk of wellicht licht in het voordeel van Apple.

Dat Apple steeds minder een tech bedrijf zou zijn klopt in mijn ogen ook niet, ze maken indrukwekkende hardware. Van de iphone, ipad tot de macbook en mac mini, allemaal met zoveel mogelijk eigen hardware (apple silicon en in de toekomst 5g modems) en eigen software (ios, ipados en macos).

Dat ze de grens van ‘betaalbaar’ opzoeken klopt dan weer wel maar dat wil elk commercieel bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Domino op 8 juli 2025 19:34]

Waar zijn de feiten aandeel android vs iOS

"In Nederland heeft Android een marktaandeel van 59,44% en iOS van 40,29%"

https://nocodeables.nl/stories/artikelen/iphone-vs-android-app#:~:text=In%20Nederland%20heeft%20Android%20een%20marktaandeel%20van%2059%2C44%25%20en%20iOS%20van%2040%2C29%25


Recenter

"In Nederland is het verschil iets minder groot: Android heeft 61% gebruikers en iOS 38%. "

https://www.kpn.com/belee...20en%20iOS%2038%25.%C2%A0

[Reactie gewijzigd door PaulHelper op 9 juli 2025 07:49]

Ik geloof het gelijk, stats liegen niet. Maar wat heeft dat met mijn omgeving te maken? Het is niet zo dat elke steekproef een 60/40 split oplevert.

Je link is overigens een artikel van 5 jaar geleden, toevallig zijn de recente onderzoeken aardig in lijn met die 60/40 maar dat had ook anders uit kunnen pakken.
Er zullen ongetwijfeld mensen voor status gaan.

Maar als ik naar mn dochter kijk en de meeste meiden in haar omgeving, dan gaat het vooral om iets wat makkelijk en out of the box werkt. En wat erg goede fotos oplevert.

Status is minder een ding, ze hoeft niet de nieuwste of de pro oid. Je kunt van alles vinden van de prijs, maar alles werkt samen met alles, of het een iPad is, mijn auto of een willekeurige tv, apple heeft zijn zaakjes voor elkaar.
Dit is een van de opmerkingen die al 30 jaar gemaakt wordt bij Apple, al ruim voordat er iPhones bestonden, maar ik geloof er niet zo veel van.

Ten eerste lijken alle iPhones als twee druppels water op elkaar. De nieuwste iPhone 16 Pro Max lijkt bijvoorbeeld voor 99% op een iPhone 13 Pro Max uit 2021. Al helemaal omdat er vrijwel altijd een hoesje omheen zit, waardoor je zelfs de kleur niet eens meer ziet, wat nog een beetje zou kunnen verraden welke serie het ongeveer is.

Daarnaast zijn ook de duurdere iPhones en Galaxy's al jaren zo'n normaal verschijnsel, zelfs onder jonge kinderen, dat niemand ook maar het minste of geringste onder de indruk is welke smartphone dan ook.
Oh, maar ik wil ook niet zeggen dat die groep er niet is, maar die omvat natuurlijk niet het gros van de markt. Ik snap daarom ook wel dat Apple niet op de bodemmarkt gaat zitten qua prijs, dat zou hun naam geen goed doen. Maar daarom noem ik ook €500, genoeg goede toestellen te vinden voor de helft van die prijs, maar je wilt net tussen die categorie zitten IMHO. En nu zijn hun oude toestellen zoals een iPhone 15 eigenlijk hun eigen concurrent. Als je bereid bent te shoppen, en dat zijn Nederlanders wel.
Precies dit. Laatst een praktisch nieuwe 15 Pro gekocht voor minder dan een 16e kost. Toptelefoon.
Het is toch een leuk markt aandeel van 34%

Markt aandeel iOS
In Nederland is het marktaandeel iOS zelfs nog een stuk groter en is het de laatste 2 maanden zelfs iets gestegen, tot 38%.
Geen idee wat het marktaandeel van iOS in Nederland en de EU. In mijn omgeving is het voornamelijk iPhone wat de klok slaat maar dat zal vast niet representatief zijn.
in België 50%+ in Nederland 48%+ en in Frankrijk onder de 40% (laatste kee rdat ik dat opzocht.)

Ik verschoot hier toen echt van want in mijn hoofd was rond of over de 50% iphone gebruikers iets Amerikaans (niet meer dus)

En sinds ik minder vaak met enkel IT'ers op stap ben merk ik dit ook gewoon in de praktijk.

En minder populair zeker niet. Volgens de forecast toen zou oa Nederland ondertussen ook op 50%+ moeten zitten.

Edit:
ik lees hieronder ander percentages voor NL met bronnen (deze zullen wel meer up to date zijn)

[Reactie gewijzigd door bugcyber op 8 juli 2025 18:39]

in België 50%+ in Nederland 48%+ en in Frankrijk onder de 40% (laatste kee rdat ik dat opzocht.)
Hmmm, meer 62%/38%
Volgens mij is de verhouding in prijs niet echt veranderd. Apple is altijd al duur of duurder geweest dan de meeste concurrenten. Volledige controle ga je nooit krijgen immer een Apple, maar ze hebben al behoorlijk wat open gezet en customizable gemaakt de afgelopen jaren.
[q]De SE was echt een lachertje met zijn dikke bezels uit het jaar 2018[/]Bezels boeien me niet; een goedkope iPhone wel. Voor mij is de telefoon een stuk gereedschap, geen mode-item. Bezels zitten het gebruik mijns inziens niet in de weg, en ik ga geen € 250 betalen voor dunnere bezels.
Waar baseer je dit op? Ik werk in het onderwijs en zie het aandeel Apple telefoons (en ook laptops) jaar over jaar nog steeds toenemen. Apple blijft onder 16-22 jarigen onverminderd populair, zie ik in mijn omgeving. Jeugd maakt zich niet druk om privacy of prijs, die maakt zich druk om status. En dat geeft Apple nog steeds veel meer dan alle andere merken.

Er is altijd een dip in de iPhoneverkopen in Q1. Dat komt omdat er een piek is in September, als er een nieuwe telefoon uitkomt, en in December, omdat het nog steeds een populair kerstcadeau is. Dit is een trend die al zichtbaar is sinds de introductie van de iPhone in Nederland.
''Het gesloten systeem is niet meer van deze tijd.''

Spreek voor jezelf. Als ik allerlei gekke ongecontroleerde App stores zou willen, neem ik wel Android.
Ik zou op zich wel weer Apple willen omwille van de privacy
Zo'n geweldige privacy dat het onmogelijk is een Apple apparaat te gebruiken zonder Apple-ID. Het ergste zal trouwens niet Apple vs. Google zijn, maar eerder alle anderen apps die van alles willen weten. Genoeg apps waar het voor de functie legitiem of zelfs nodig is gps te gebruiken, de app dan vervolgens alle data doorverkoopt en met genoeg andere data je weer tot een enkele persoon kan herleiden. Zelfs zonder gps kunnen apps je tracken via het mobiele netwerk.

Ik zou dan toch echt eerder naar /e/OS en GrapheneOS kijken, kun je ook veel beter de data van de apps inperken.
Zo'n geweldige privacy dat het onmogelijk is een Apple apparaat te gebruiken zonder Apple-ID.
Je kan een iPhone prima als 'dumbphone' gebruiken zonder Apple ID. En hoezo is een Apple ID een privacy probleem?
Ik zou dan toch echt eerder naar /e/OS en GrapheneOS kijken, kun je ook veel beter de data van de apps inperken.
Heb je ervaring met zowel iOS als deze twee? Ik ben wel serieus geïnteresseerd waardoor je denkt dat je daarmee 'beter' de data van apps kan inperken want iOS geeft daar vrij uitgebreid controle over.

Daarnaast is de truc voor ieder OS natuurlijk vooral om niet iedere app die je aangeboden wordt te installeren...
Aan een dumphone heb je niks. Als EU-burger kun je nu wel sideloaden zonder AppStore.

Standaard staat veel open. Je moet eerst zelf maar op zoek naar alles knopjes om de kraan dicht te draaien. Privacy-First, maar alleen als de gebruiker alles weet dicht te timmeren!
AppStore: Wanneer je een app downloadt uit de App Store of een app op je Apple Watch installeert, worden aanduidingen zoals de hardware-ID en het IP-adres van je apparaat, samen met je Apple Account door Apple gelogd. (Het verlinken van data is het probleem, samen met het gebruik van Apple Apps komen ze veel van je te weten. Zelfde probleem met Google Services.)
App Tracking Transparency stopt data naar 3rd partys. Apple maakt nu flinke winst met hun eigen advertentie netwerk. (Met GrapheneOS is er echter helemaal geen user data voor advertenties)
Google is de standaard zoekmachine, Apple verdiend er 9 miljarden per jaar mee. (Money first, privacy second?)
GrapheneOS en Android. Helaas zonder iOS.
How exposed is a phone to each privacy threat?
GrapheneOS vs iPhone DNS entries. Dit zal hetzelfde zijn met Android met Google en zijn play services.
Standaard staat veel open. Je moet eerst zelf maar op zoek naar alles knopjes om de kraan dicht te draaien. Privacy-First, maar alleen als de gebruiker alles weet dicht te timmeren!
Het gaat letterlijk om een paar checkboxes, en consent wordt door Apple ook bij installatie gevraagd. Een gebruiker die in staat is een smartphone met meerdere apps te beheren zal inderdaad ook per app moeten besluiten wat er gedeeld mag worden.
AppStore: Wanneer je een app downloadt uit de App Store of een app op je Apple Watch installeert, worden aanduidingen zoals de hardware-ID en het IP-adres van je apparaat, samen met je Apple Account door Apple gelogd. (Het verlinken van data is het probleem, samen met het gebruik van Apple Apps komen ze veel van je te weten. Zelfde probleem met Google Services.)
Tsja, als ik deze comment plaats 'weet' Tweakers ook veel van mij. Dat hoeft an sich nog geen privacy probleem te zijn.
App Tracking Transparency stopt data naar 3rd partys. Apple maakt nu flinke winst met hun eigen advertentie netwerk. (Met GrapheneOS is er echter helemaal geen user data voor advertenties)
En het alternatief is beter? Dat anderen nog flinkere winst maken door nog veel meer tracking voor veel dubieuzere zaken in te zetten?
Google is de standaard zoekmachine, Apple verdiend er 9 miljarden per jaar mee. (Money first, privacy second?)
Ook lekker stemmingmakend. De meeste gebruikers willen Google dus vind het niet heel vreemd dat Apple een deal heeft. Ook wel dubbel: als Apple alle regie naar zich toetrekt en iets zelf bouwt worden mensen boos dat Apple probeert een andere partij uit de markt te drukken, sluiten ze een deal met een andere partij doen ze het ook niet goed...
Google is de standaard zoekmachine, Apple verdiend er 9 miljarden per jaar mee.
Jouw link is van 2019. In 2022 is het inmiddels al opgelopen naar rond de $20 miljard.

Daarnaast ontvangt Apple ook nog eens 36% van de advertentie inkomsten. Deze info kwam naar voren tijdens de anti trust zaak.
Maar echt dumbphone

Echter, voor de meeste diensten en functies van Apple, zoals het downloaden van apps, iCloud-synchronisatie, en het gebruik van iMessage en FaceTime, is een Apple ID vereist.

Nou zou dat opzich logisch kunnen zijn, maar apps buiten de appstore downloaden is zeer karig.

Prima gebruiken vind ik dan een groot woord.
En wat is er dan mis aan die iPhone? Dikke Bezels --> mode dingetje, iedereen laat een phone uit z'n klauwen vallen, dus dikke otterbox er omheen (oid), liefst met stuiter randjes, ga je met je dunne slanke ding.

Ik heb zelf in '22 prive een SE3 gekocht, zelfde verhaal: te duur vond iedereen, maar hij is nog lang niet aan vervanging toe (want fijn klein scherm zodat je niet met een strijkplank in je broekzak loopt).

Op het werk hadden ze in '22 de S22 voor de buitendienst, die worden nu allemaal vervangen door een S24 door blijkbaar problemen met Wifi, en scherm. De mensen met een iphone 13/14 mogen hem nog niet inruilen, minimaal 5 jaar mee doen, want geen issues. Ik ga er vanuit dat die beslissingen data driven zijn bij aantallen boven de duizend.(Men mag zelf beslissen, iPhone of Android)

en wat betreft 'dingen doen' op een phone: dan koop je inderdaad een tweedehands Androcht, ipv een iPhone en knal je er iets alto's op. Voor mij is het belangrijker dat het ding het ALTIJD doet.
Waar haal jij uit dat Apple minder populair aan het worden is??

En daarbij kost de echte flagship modellen van Samsun bijna hetzelfde als die iPhone Pro lijn… dus met jouw logica prijst Samsung zich zelf ook uit de markt? ;)
Meer waar voor je geld zou ik niet durven stellen. Op papier misschien.
Nou, niet alleen op papier hoor..
Goh, ik heb andere ervaring. Mijn vrouw en ik hebben allebei een iPhone. Gaat werkelijk jaren mee zonder problemen of schade. Mijn kinderen hebben allemaal een (toegegeven niet de duurste) Samsung Galaxy. Je laat hem 1 keer (vanop 30 cm) vallen en er zit een barst in het hele scherm. Hebben ze alle drie gehad. De oudste doet nu 3 jaar met zijn Galaxy, ding is niet meer vooruit te branden en had toen voor die tijd specs "waarbij elke iPhone verbleekt" (op papier).

En dan is er nog het gemak. Denk dat sommige mensen met een iPhone het niet eens weten, laat staan mensen die geen iPhone hebben. Maar ik vind het wel prettig dat ik bijvoorbeeld out-of-the-box bij eender wat op mijn iPhone op "kopiëren" kan drukken, en op mijn iMac op "plakken". Teksten, foto's, files,… Ik vind het wel prettig dat ik in Safari een site heb open staan, en dat die op mijn iPhone ook open staat als ik daar wil verder gaan. Als mijn kinderen daarentegen enkele grote bestanden op hun Galaxy hebben, en ze willen die op hun Chromebook, dan is voor hen de makkelijkste oplossing om het naar henzelf te mailen. Als het niet te groot is natuurlijk, anders moet het via wetransfer. (Ook al zoiets dat Apple gewoon doet: is je bijlage in de mail 500 MB? Geen probleem, hij stuurt de file stiekem via Maildrop, zonder dat je er wat van merkt.)

Dus mijn ervaring, gebaseerd enkel op ons huishouden, is dat je bij Apple veel meer waar krijgt voor je geld en een ongeëvenaard gebruiksgemak.
Ze leveren meer features in hun telefoon, dat zeker…

Wil niet zeggen dat alles ook werkt of een verbetering is….

Kwaliteit over kwantiteit! De SoC van de iPhone Pro is beter, het camerasysteem is over het geheel net iets beter en zeker in de video opnames.

Dus who cares dat er op de Samsung bijv een camera of een knop extra zit 😮‍💨. Het is maar net wat je als gebruiker prettiger vindt!

Daarbij zeg ik niet dat ik flagships toestellen überhaupt niet te duur vindt ;), dat zijn ze namelijk wel zowel die van Samsung als van Apple!

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 8 juli 2025 19:11]

Daarbij zeg ik niet dat ik flagships toestellen überhaupt niet te duur vindt ;), dat zijn ze namelijk wel zowel die van Samsung als van Apple!
Wees blij dat andere mensen meer willen betalen voor hun telefoon. Er zou geen midrange bestaan als de dure nieuwe features niet eerst door flagship kopers betaald zouden zijn.
Op elk prijspunt? Dus de integratie van Android met de Mac en Apple TV is beter dan die van Android?

Privacy van de gebruikers is door de combinatie Google en Samsung beter gewaarborgd dan bij Apple?
Zou wel een stunt zijn in september iedereen verassen met een 26 pro, 26 pro max en 26 air en Q1-2026 de 26, 26 plus en de 26 e 8-)
Zo’n beetje zoals Samsung dat doet 😂😜😉
Het kleinste scherm van een nieuwe iPhone dit jaar zou 6,3" zijn. De huidige iPhone 16 heeft ook een 6,1"-scherm, al is dat iets groter dan dat van de 16e en 14.
Jammer dat Apple nog meer lijkt te stoppen met "kleinere" schermformaten. Je hebt toch al de Plus/Max modellen die de markt voor grotere schermen biedenen...

[Reactie gewijzigd door Caayn op 8 juli 2025 18:10]

Eens. Mijn iPhone 12 was qua formaat echt de fijnste telefoon die ik van Apple heb gehad.
Echt jammer dat ze gestopt zijn met het uitbrengen van de “mini” variant. Ik heb nog steeds een 12 mini, maar had gehoopt dat als ik een keer mijn telefoon zou moeten vervangen het kan zijn met de nieuwste mini. Maar helaas. Blijkbaar is de vraag naar een grote of “grotere” scherm belangrijker.

Wellicht hoor ik tot een mini doelgroep :+ .
Hier nog zo iemand. Een paar maanden geleden heb ik voor de tweede keer mijn batterij laten vervangen. Ik ben overigens wel wat sneller dan gemiddeld met het vervangen van een batterij, maar ik wil gewoon een toestel dat zo goed mogelijk presteert en lekker een tijdje meegaat gezien hoe intensief ik het gebruik.

Als Apple een nieuwe Mini uitbrengt (wat niet gaat gebeuren) zal ik mijn huidige wel vervangen. Mede ook omdat ik daarna weer heel wat jaren moet wachten tot een refresh? Maar eigenlijk werkt-ie nog prima!
Ik heb nog een 12 mini reserve liggen (van mijn zoontje). En inderdaad misschien een keer de batterij vervangen en dan is dat gedeelte ook weer goed. Goed idee.
Het probleem met de mini was dat het net zoveel of misschien wel meer kost om alle onderdelen in een kleiner bakje te krijgen. Veel mensen waren de SE 1 gewend die naast klein ook relatief goedkoop was en vonden de 12 mini te duur.

Daarnaast betekent een kleiner schermformaat ook een andere user interface maat dus extra kosten voor app developers.
Verwacht dan maar niet al te veel van de nieuwe 17e. Ik heb zelf nu enkele maanden de 16e en die bevalt goed …. als je meeneemt dat ik hem voor een hele goede deal heb kunnen kopen. De normale nieuw prijs is echt niet verantwoord voor deze phone.

Jammer dat Apple dus blijkbaar echt afstapt van zowel de SE versies als de mini’s en dit ook laat samengaan met veel hogere prijzen. Ik vind het Apple systeem fijn, maar is voor mij niet heilig. Ik merk juist dat ik steeds vaker iets meer voor andere diensten betaal (geen appel drive, maar protondrive, etc) zodat ik niet meer locked-in ben van enige big powerful tech. En dus ook dat ik makkelijker kan overstappen.

Ze moeten de 17e echt wat kleiner maken en beter prijzen voordat ik weer een iphone SE/‘e’ overweeg.

En ik ben een van de weinigen, maar ik heb echt een hekel aan faceID. Geef mij maar gewoon een oude SE met een fysieke vingerafdruk. Idem voor laptops, idem voor tablets.
Het is wel jammer dat er zo weinig vooruitgang meer inzit.
Er is al wel een tijdje stagnatie.

De opvouw telefoons was sinds lange tijd de enige vernieuwing.
Het lijkt vooral stagnatie vanwege volledig onrealistische verwachtingen dat er ieder jaar een revolutie plaatsvindt waarvoor mensen massaal naar de winkel rennen voor het nieuwste toestel.

Fabrikanten worden ook onder druk gezet om maar met 'iets nieuws' te komen. Vouwbare schermen zijn nog steeds een fragiele, niet super handige en dure niche. Hetzelfde kan je ook over AI zeggen: er is nog geen telefoon waarbij het echt voor iedereen onmiskenbaar meerwaarde toevoegt.
De opvouw telefoons was sinds lange tijd de enige vernieuwing.
eentje waar niemand op zat te wachten ... in gans mijn omgeving ken ik 1 persoon met zo een telefoon, en die plooirand ziet er echt vies uit vanwege het stof dat er onder kruipt
Tja het houdt een keer op hé. Zelfde als tv’s. Er valt gewoon niet heel veel meer uit te halen. Een keer nog die notch weg en dan zijn we er wel.
En dan te bedenken dat chinese fabrikanten al telefoons leveren zonder die notch met de camera achter het scherm. Daar zal wel een patent op zitten waar Apple niet voor wil betalen.
Als die geruchten-17e MagSafe ondersteunt is het interessant. Dat eruit laten in de 16e is zo’n vreemde zet.
Hoezo vreemd? Als je een goedkoper toestel wil zal ergens op bezuinigd moeten worden en MagSafe voegt wel een niet triviaal aantal componenten toe.
Ik denk dat het interessant is om te bezien hoe de iPhone zich gaat ontwikkelen met de AI rekenkracht die benodigd is om je goed te kunnen helpen met een private AI...
Er komt dus in 2026 in ieder geval nog één telefoon uit met een 60hz scherm.....
Eéntje? Serieus? Er staan momenteel 340 niet Apple telefoons in de Pricewatch met een 60Mhz scherm.
Ja, en ik heb het dus over telefoons die in 2026 gaan uitkomen met een 60hz scherm. Dat zullen er zeker geen 340 gaan zijn gok ik.
Het zullen er heel veel meer zijn dan je denkt. De Xiaomi Redmi 14c is dit jaar uitgekomen zonder Wifi6 en 5g. Terwijl de markt juist overgaat op Wifi7. Toch een populair toestel gezien de prijs.

Fabrikanten zullen altijd budget modellen met beperktere specs uitbrengen. Geldt ook voor het scherm. De reden is dat ze niet willen kannibaliseren op hun duurdere modellen. Dus zullen ze ergens de specs terug moeten schroeven om dat te voorkomen.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar als je het hebt over budgetmodellen dan vind ik toch echt dat de iPhone 16e, die Apple zelf verkoopt voor € 719,- daar niet echt onder valt. Ik denk dat je voor dat bedrag bizar weinig toestellen zal vinden met 60hz. Dat was meer mijn punt ; )
Voor Apple is het in haar producten gamma een budget model. Ze zullen dat model ergens terug moeten schroeven om het te onderscheiden van de duurdere modellen zoals de gewone 16 en de 16 Pro modellen.

De gewone 16 komen in de goedkoopste uitvoering met dezelfde A18 bionic soc, hetzelfde werkgeheugen en evenveel opslagcapaciteit. Dus heeft de 16e een iets minder scherm, geen wifi7 en dergelijke gekregen. De Pro start ook met hetzelfde werkgeheugen en dezelfde opslag capaciteit. De Soc is ook niet zoveel beter, iets grotere cache.

De prijzen bij Apple zelf zeggen niets, dat zijn niet de marktprijzen. De 16e is momenteel onder de 600 euro verkrijgen, de gewone 16 vanaf 700 euro en de pro vanaf 999 euro.
Ook hun reguliere modellen hebben nog steeds 60hz. Alleen de pro's niet
Dat klopt, de 16e en de 16 hebben geen 120Mhz, alleen de duurdere pro heeft dat. Dat is het grootste verschil tussen de Pro en de gewone 16.
Ik heb al jaren een iphone xs, zeer tevreden. Wel met flinke opslag, maar het meeste wordt door foto’s gebruikt, die worden weer gesyncd met onedrive. Draait ios 18. Zal wel geen update meer krijgen.

Dat betekent voor mij dat ik toch wel ga kijken naar de iphone 17. Hangt een beetje van de specs af wel model exact, en dan vooral de camera. 128GB moet voldoende zijn.

Maar dan kan ik er weer een paar jaar tegen, tot systeem geen updates meer krijgt.

Dat is iets wat ik wel belangrijk vind, want op een bepaald moment bepaald bv een bank, of andere instantie of hun app nog werkt op een bepaalde systeemversie. En ja omdat ik tegenwoordig meer op mijn tlefoon doe dan op een pc of macbook, wil ik daar wel geld aangeven eens in de zoveel jaar.

En dan altijd nieuw, geen refurb (slechte ervaringen), geen marktplaats, gewoon los toestel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.