IPhone 17 Pro-case van dbrand bevestigt brede 'camerabalk'

Telefoonhoesjesmaker dbrand heeft een case voor de iPhone 17 Pro online gezet. Die lijkt te bevestigen dat de Apple-smartphone een breder camera-eiland krijgt dan zijn voorganger. De case is nog niet te bestellen.

De Tank-case van dbrand lijkt te zijn voorzien van een uitsnede voor een groot en breed camera-eiland aan de bovenkant van de smartphone. Dit camera-eiland is vergelijkbaar met de 'camerabalk' van Google Pixel-telefoons. Apple lijkt de iPhone 17 Pro te voorzien van drie camera's. Dit design komt overeen met dummy's die eerder online zijn verschenen.

Apple onthult de iPhone 17-reeks naar verwachting op 9 september. Vanaf 19 september zullen de smartphones waarschijnlijk breed beschikbaar komen. Naast de iPhone 17, 17 Pro en 17 Pro Max gaat het bedrijf naar verluidt ook een extra dunne iPhone 17 Air uitbrengen. Deze zou hetzelfde type camera-eiland hebben, maar dan met een enkele camerasensor.

Tank case iPhone 17 Pro dBrandTank case iPhone 17 Pro dBrandTank case iPhone 17 Pro dBrandTank case iPhone 17 Pro dBrand

Bron: dbrand

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

15-08-2025 • 09:16

89

Submitter: SowCrazy_

Reacties (89)

89
88
70
2
0
14
Wijzig sortering
Sterker nog, er zijn naast de fabrikant waar ik naar verwees, tíg hoesjes beschikbaar voor de iPhone 17 pro.

Google gewoon op 'Iphone 17 pro case' en je komt bijvoorbeeld hier uit:

https://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-17-pro
Goed gevonden. Je ziet hier ook hoe de air variant er uit gaat zien. https://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-17-air

En hoe de Pro Max er uit ziet.

https://www.hoesjesdirect.nl/apple/iphone-17-pro-max

[Reactie gewijzigd door Sepio op 15 augustus 2025 14:59]

Er was geen iPhone fluisteraar voor nodig om dit te vinden ;)

Wellicht is het allemaal niet meer zo geheim als gepretendeerd wordt.
Ik vind het nogal lelijk. Ik had liever gehad dat het camera eiland kleiner zou worden dan groter. (Als uitstekende bobbel bedoel ik.) Nu lijkt het er op dat de gewone iPhone een groter eiland gaat hebben dan mijn huidige pro model.
Persoonlijk ben ik nogsteeds van mening dat de persoon (of personen!) die tot nu toe goedkeuring hebben gegeven op telefoons die wankel op tafel liggen vanwege die stomme eilanden, daarvoor bedankt dient te worden met ongelijke been schoenzool diktes, en nooit meer rechte of stabiele tafels, stoelen, banken, of bedden.

Maar misschien ben ik daarmee iets te haatdragend...

Het eiland blijft ruk, maar het is in elk geval over de hele breedte, dat is in elk geval geen verslechtering.
Van mij hoeven de mobieltjes niet dunner maar maak ze van mij part dikker zodat de camera beter geïntegreerd is en neem dan gelijk een dikker batterij. Wat toch een beetje een lastig ding is na een jaar of drie.
-

[Reactie gewijzigd door Grobbelboy op 15 augustus 2025 12:49]

De innovatie is er inmiddels echt wel uit. Huidige iPhones kunnen makkelijk 8 jaar meegaan. Ze hebben gebruikersopties (3,5mm aansluiting, SD-kaart) nooit ingebouwd of eruit gesloopt om e-waste te blijven verkopen of onnodige en dure varianten aan te smeren.

Ik smacht echt naar een volwaardige derde operating system, buiten de opties van Apple en Google om (en nee Microsoft is vergelijkbaar met het niet hebben van een optie).
Waarom zou je legacy technology moeten blijven meeslepen naar nieuwe producten als het gebruik daarvan minimaal is. We vinden het allemaal normaal dat PC niet meer met floppy drive worden geleverd. Waarom dan wel vast willen houden aan een connector uit de 19e eeuw?

En qua derde operating system: begin er zelf mee. Als er echt behoefte aan is, dan moet het mogelijk zijn om een flink team van developers te mobiliseren. Het is nog nooit zo makkelijk geweest als in deze tijd om zoiets op te zetten. Investeringen om zoiets op te zetten zijn minimaal (geen kantoren of fabrieken nodig, geen apparatuur etc).
Waarom zou je legacy technology moeten blijven meeslepen naar nieuwe producten als het gebruik daarvan minimaal is. We vinden het allemaal normaal dat PC niet meer met floppy drive worden geleverd. Waarom dan wel vast willen houden aan een connector uit de 19e eeuw?

En qua derde operating system: begin er zelf mee. Als er echt behoefte aan is, dan moet het mogelijk zijn om een flink team van developers te mobiliseren. Het is nog nooit zo makkelijk geweest als in deze tijd om zoiets op te zetten. Investeringen om zoiets op te zetten zijn minimaal (geen kantoren of fabrieken nodig, geen apparatuur etc).
Deze houding stoort mij. Je doet ten eerste alsof legacy slecht is. Legacy is prima en in dit geval op alle vlakken voordeliger dan de nieuwe technologie die een enorme ecologische en sociale impact heeft. Deze connector is nog steeds de norm op veel plekken. Auto's, audiosystemen, computers, etc. hebben allemaal nog een connector.

Ten tweede: 'begin er zelf mee' slaat de plank volledig mis. Dit is een persoonlijke aanval, waarom zou ik iets moet beginnen als individu tegenover de twee rijkste bedrijven ter wereld? En mijn punt gaat over monopolievorming, kritiek op een oligopolisch systeem en kartel-achtig gedrag. Dat is net zoiets als zeggen ''bouw zelf maar een windpark'' als iemand kritiek heeft op bedrijven die te weinig doen aan het tegengaan van klimaatverandering. Zie je nu zelf hoe slecht jouw argument is?
Technisch kan je nog steeds zover mij bekend gebruik maken van dat hulpstukje om 3,5mm te gebruiken.

Nu wil ik deze even peilen, jij vind dat de markt voor 3,5 mm nog best aanwezig is, maar denk je op de hoeveelheid smartphones die TOTAAL verkocht worden, hoeveel % van de eindgebruikers zal nog de 3,5 mm erin prikken?

Ik niet, mij niet gezien, ik ben heel blij dat mijn airpods weten naar welk apparaat ik kijk en de audio 'meeneemt'. Ik denk met mij, ook nog best veel anderen. Dus is dat ene onderdeeltje dan geen e-waste toevoegen aan het geheel? Omdat 2% een 3,5 mm wil moeten de overige 98% deze aansluiting ook hebben. Volgens mij beluister je als audiofanatiekeling het hoe dan ook niet met je mobiele telefoon als je van 'echt geluid' wilt genieten - toch?

Op mijn Portal zit ook een 3,5mm aansluiting en een bluetooth techniek die alleen Sony gebruikt.

Die 3,5mm gebruik ikzelf niet dat is voor mij dus 'e-waste' - Nog ergere e-waste is algemeen beschikbare techniek zodanig verdraaien dat alleen jouw spullen erop werken; zoals het bluetooth stukje. Excuus van Sony was dat er anders teveel latency in zit. Dat bepaal ik als eindgebruiker toch zeker zelf wel. Apple droomde niet voor niets van een MFI USB C kabel - geloof mij dat daar op de achtergrond flink wat discussie over gevoerd is toen ze de Lighting los moesten laten.

Ik zie die 3,5 mm steeds maar uit de sloot komen, maar onze auto's starten we toch ook niet meer door middel van een wortel voor het paard te houden... De wereld gaat door, techniek komt en maakt plaats voor nieuw.
Als we alle fietspaden in Nederland gaan vervangen door autowegen, dan is het achteraf makkelijk roepen “hoeveel % van de weggebruikers zijn nog fietsen?”.

Ik vind AirPods een drama! Constant opladen, vaak geen verbinding op stations, dit is mijn 3e set in minder dan 10 jaar tijd omdat de batterij steeds dood gaat. Gaat er een stuk? Pech gehad, dan gooi je het weg. En waar eindigt het? Ergens als totale e-waste. Deze producten zijn “planned obsolence” by design.

Het verschil is dat er lithium ion batterijtjes zitten. Alleen 5% kan gerecycled worden en honderdduizenden tonnen eindigt als giftig materiaal in de natuur.

Dit allemaal is geen probleem als de headphone jack, die gewoon perfect werkt, op de toestellen was gebleven. Dan hadden we als consument een keuze. Het gebruik van Bluetooth headphones heeft geen enkel effect op het wel of niet aanwezig zijn van een 3,5mm aansluiting.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 16 augustus 2025 11:34]

Je kent overduidelijk de Portal niet, want daar is de Bluetooth alleen maar werkend voor 3 Sony branded setjes.

Zelfs mijn “nieuwe” lp speler heeft Bluetooth in board.

Je vergelijking met fietspaden is overigens een erg slecht voorbeeld. Nederland kent namelijk heel veel wees fietsen. Dat is nu bepaald zeker niet beter voor het milieu.

Ik durf te stellen dat 1 miljoen mobiele telefoons zonder die 3,5 mm adapter die 2% die wel de omvormer willen hebben minder milieuvervuiling met zich meebrengt dan die 1 miljoen toestellen stuk voor stuk voorzien van een aansluiting die 98% niet gebruikt. Een fietspad kan je ook overheen lopen, dat is vaak ook zelfs nog de bedoeling in buitengebied. De 3,5mm aansluiting werkt dan wellicht perfect maar dat spul dat je erop aansluit slijt factor harder dan alle AirPods Pro die ik ooit gekocht heb. Ik heb ik-weet-niet hoeveel Sony/Beats/Philips oortjes gehad met draad die allemaal stuk zijn gegaan van het gebruik. Mijn gen 1 Pro’s worden nu door m’n schoonzusje gebruikt nog steeds en enige wat zij gedaan heeft is nu een 2/3de set rubbers gekocht.

Dat je perse oude techniek wilt gebruiken wil niet zeggen dat het overal maar op moet zitten omdat jij dat prettig vind.

Ik luister graag LPs ik verlang niet van m’n auto dat die dat afspeelt.

Ik begrijp dat digitaal luisteren daar een ding is geworden. Of heb jij nog een telefoon met T9 en geen berichten app… zoals ik al zei: sommige techniek is gewoon niet gebouwd om eeuwig mee te gaan. Of het komt door gebrek aan gemak of het wordt simpelweg te duur om nog te maken. Techniek zal altijd vooruit blijven gaan en dat is ook weer mooi eraan.
We moeten ook niet doen alsof die 3,5mm plug oneindig sterk was. In slechte gevallen jaagde ik drie setjes erdoor in een jaar omdat de kabel ergens gebroken was.
Je kan toch oortjes op usb gebruiken?

Een wisselstuk?

Je hebt nog steeds keuze toch?
Dat kan wel, maar dat is wel een nog vervelendere kabel aan een toch al vervelende kabel hangen. Ik ben heel lang van de 3.5mm geweest, maar sinds de gemiddelde bluetooth verbinding niet meer gruwelijk kraakt en om de haverklap wegvalt, heb ik mooi geen draadjes meer.
Xbox heeft het zelfde als portal. Een soort eigen standaard voor draadloos maar wel een 3,5mm op de controller. Dus ik heb er maar gewoon een kleine dongle ingestoken. Wel jammer dat er op de console zelf ook niet een 3.5mm zit.
Dus is dat ene onderdeeltje dan geen e-waste toevoegen aan het geheel? Omdat 2% een 3,5 mm wil moeten de overige 98% deze aansluiting ook hebben. Volgens mij beluister je als audiofanatiekeling het hoe dan ook niet met je mobiele telefoon als je van 'echt geluid' wilt genieten - toch?
Maar die logica valt op meer dingen te gebruiken. Hoeveel mensen zullen de volledige processor / geheugen / opslag gebruiken? Genoeg mensen die de telefoon gebruiken voor normale dingen en gee high end games. Zolang de OS goed en veilig blijft (andere OS is niet voor iedereen goed te doen) zullen veel mensen al genoeg hebben aan een telefoon die 5 jaar geleden al uitgebracht is. Zonde om dus zulke dure processors erin te stoppen of zo een grote schijf die bijna nooit vol zal gaan. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn zoals mensen die films erop zetten voor veel reizen of die ene keer dat je heel veel filmpjes op vakantie maakt. Maar daarvoor kan je een SD kaart kopen.

Toch denk ik dat de aantal mensen groter is dan dat je zou denken die geen draadloze oordoppen hoeven. Ik denk als ze deze poort er gewoon ingehouden zouden hebben er wel meer mensen hiervan gebruik zouden maken. Misschien nu dat ze aan draadloos (gedwongen) gewend zijn dat het anders is. Gedwongen als in dat er genoeg mensen zijn die niet weten dat er iets is om bedraad via USB poort te beluisteren is. In mijn omgeving keken had ik een paar jaar geleden bijvoorbeeld iemand die verbaasd was dat je met de USB kabel je telefoon kon verbinden met je computer.

Ik hoef ook geen draadloos. Ik maak te weinig gebruik ervan om op dit moment te zeggen dat draadloos mij het geld waard is. Daarnaast geen batterijen is voor mij een groot voordeel. Ik denk dat ik ze vaak zou vergeten op te laden. Of niet kan vinden omdat ik ze ergens anders neergelegd heb. Ook mijn moeder gebruikt bekabeld (zelfs na draadloos gehad te hebben).

En de e-waste kan ook minder zijn. Laat ze een aparte versie uitbrengen die het wel heeft. Als 10% van alle telefoons dit krijgt bespaar je 90% van de poorten. Het moet natuurlijk wel op een betaalbare versie komen en niet alleen op de dure flagship.
Volgens mij beluister je als audiofanatiekeling het hoe dan ook niet met je mobiele telefoon als je van 'echt geluid' wilt genieten - toch?
En moet je altijd een audio fanatiekeling zijn of van muziek te genieten? Ik ken mensen die bijvoorbeeld tijde schoonmaken, koken of hobbymuziek draaien maar verder niet. Voor een paar uurtjes in de week gaan ze echt geen "dure" systeem kopen voor beter geluid. En een telefoon kan meer. 1 van de redenen dat mijn moeder het gebruik is bijvoorbeeld bij langere telefoon gesprekken. Een andere reden is een wekelijkse podcast die ze luistert. Andere reden kan zijn dat je muziek wil luisteren terwijl iemand anders film kijkt. Of bijvoorbeeld in de trein even een spelletje wil spelen met geluid. Of zoals in mijn geval vind ik de geluid van de telefoon goed genoeg. Ik hoef geen luid geluid, 3D geluid (sterker nog dit heb ik juist uitgezet op de telefoon) en geen bass.
maar onze auto's starten we toch ook niet meer door middel van een wortel voor het paard te houden... De wereld gaat door, techniek komt en maakt plaats voor nieuw.
Aan de andere kant er bestaan vliegtuigen. Toch zijn er genoeg mensen die met de auto op vakantie gaan en een halve dag of langer onderweg zijn. Dat er iets beter is hoeft niet te betekenen dat het oude moet verdwijnen. De voordelen van de auto is veel groter dan dat van een ezel te gebruiken. Voor draadloze koptelefoons heb ik gewoon minder voordeel aan. Vooral omdat ik niet echt in situaties komt waar ik draadloos nodig hebt.
Ja jammer dat er geen cassettebandjes in kunnen.
Ik weet, wat vooruitgang is is ook een beetje subjectief, maar dit is wel heel erg verschillende dingen aanhalen. Cassettebandjes zijn vervangen door interne opslag, en indien je genoeg online kunt zijn (redelijk de norm) zelfs streaming. De oudere techniek heeft alleen maar nadelen (lompe containers met relatief min capaciteit), dus er is geen reden om dat nog te ondersteunen.

Bij de discussie over draadloos versus bedraad ligt dat anders. Ik geef meteen toe dat draadloos fijn is op veel vlakken, maar je zit wel met dingen die opgeladen moeten worden. Plus, in sommige omgevingen kun je storing ondervinden. Het is ieder voor zich welke aspecten je daar belangrijker vind, maar ikzelf heb alles aan mijn game-PC bedraad bijvoorbeeld (toetsenbord, muis en hoofdtelefoon). Werkt altijd, hoeft nooit opgeladen, en mijn PC is toch niet mobiel. Ik zou het toch erg jammer vinden als die bedrade optie weggehaald wordt in het mom van "vooruitgang", en ik ben het dan ook helemaal met @Rhinosaur eens.
Vroeger moest ik om de 3-6 maanden nieuwe oortjes, kabelbreuk.

Nu al 3 jaar met hetzelfde paar...en hoef ze nooit uit de knoop te halen! :D

Overigens kan je nog steeds bedraad gebruiken, verloop kabeltje ertussen.

Als je dan bedraad wil luisteren EN bedraad wil opladen heb je natuurlijk wel een issue...
Ik zou het wel handig vinden als er bovenop en onderop een usb-c poort zou zitten. Zodat je kan laden en bijvoorbeeld bedrade oortjes tegelijkertijd aan kan sluiten. Ook als ie op m'n bureau ligt of in de houder op mijn fiets zit zou het handiger zijn om bovenin het laadkabeltje te kunnen steken. Of als je in bed ligt met de telefoon rustend op de borst.

(ik heb wel een app om het scherm om te draaien, maar gewoon bovenop een poort zou ik handiger vinden)
Maar bedraad is nog steeds mogelijk, dan kan je nog je eigen superieure usb-c DAC kiezen ook. Zo bijzonder zullen die DACs in telefoons nou ook weer niet zijn geweest toch?
Deze connector is nog steeds de norm op veel plekken. Auto's, audiosystemen, computers, etc. hebben allemaal nog een connector.
Nog wel... Maar in nieuwe autos vind je niet zo snel meer een 3.5 mm audio uitgang. Audio systemen zullen die voorlopig nog wel blijven houden voor mensen met een goede koptelefoon, niet zo een die je voor je telefoon gebruikt.

Legacy is niet slecht maar het kan wel de vooruitgang tegenhouden. Er waren ook zat mensen die klaagde dat de computer geen centronics printer uitgang meer had. Of een VGA video uitgang. Of...

In het geval van de 3.5 mm uitgang is audio via een draad in principe betere kwaliteit dan audio via bluetooth. Als je terminate een goede kabel en hoofdtelefoon hebt. En je muziek niet van Spotify komt maar van een goede CD / LP. Dus legacy hoeft inderdaad niet slecht te zijn.

Maar welk percentage van de mobile telefoon gebruikers missen nu echt die 3.5 mm ingang? Ik denk weinig anders waren de mobile telefoons met een 3.5 mm ingang wel heel erg populair.

Bluetooth oortelefoons is er doorheen geduwd en eigenlijk vind ik dat wel best. Ik zou niet graag meer teruggaan naar een draadje.

[Reactie gewijzigd door HansRemmerswaal op 15 augustus 2025 10:44]

Maar in nieuwe autos vind je niet zo snel meer een 3.5 mm audio uitgang.
Uitgang of ingang?
Tja... ook een beetje afhankelijk wat voor een hoofdtelefoon je aansluit.. Als het alleen een audio hoofdtelefoon is dan is het een uitgang voor audio. Als er op je hoofdtelefoon ook een microfoon zit dan is het weer een ingang...
Als er op je hoofdtelefoon ook een microfoon zit dan is het weer een ingang...
Ik ken alleen de AUX input op auto radio's, volgens mij heb ik er nog nooit (zelf) een gezien met koptelefoon uitgang / microfoon ingang.
Ah sorry, op een auto. Ja dat is een input om muziek af te spelen via je autoradio.
Als je hem er in steekt is het een ingang. Als je hem er terug uit trekt is het een uitgang.
Waarom moet er een 3e speler bijkomen? Alsof die opeens met compleet beter besturingssysteem of telefoon aan komt.

De reden dat er geen 3e speler is, is omdat zoals je al eerder aangaf de innovatie eruit is.

Niet omdat ze het niet willen, maar omdat die er momenteel gewoon niet is. De telefoons zijn al super goed. Er zal eerst iets moeten gebeuren met een hele goede usecase voordat er een nieuwe revolutie komt.

Bedenk zelf eens een aantal innovaties die écht van dagelijkse waarde zijn voor genoeg mensen...

Lastig toch?


Want de meeste mensen komen dan op gimmicks. Leuk om te hebben, maar je hebt er waarschijnlijk niet veel aan.
Het is geen persoonlijke aanval. Veel grote (open source) project zijn gestart met individuen. Hoe zou er op een andere manier een alternatief mobiel OS moeten komen? Dan zou een bedrijf met dezelfde nadelen als Apple en Google het moeten gaan doen en dan schieten we nog steeds niets op. Waarschijnlijk zijn alleen bedrijven als Microsoft of Amazon dan degene die het gaan proberen. Worden we daar blij van?

Of zie jij andere manieren om een derde serieus mobiel OS te krijgen?
Waarom zou je legacy technology moeten blijven meeslepen naar nieuwe producten als het gebruik daarvan minimaal is. We vinden het allemaal normaal dat PC niet meer met floppy drive worden geleverd. Waarom dan wel vast willen houden aan een connector uit de 19e eeuw?
Dan is het toch gek dat moederborden nog wel 6 3.5mm aansluitingen hebben voor het aansturen van 5.1 speakersets, terwijl de gemiddelde gamer tegenwoordig met een USB of wireless headset gamed (al dan niet met virtueel 5.1 geluid)... Dus nee, de vergelijk gaat niet helemaal op; er zijn blijkbaar genoeg spelers die nog wel "gewoon" een 5.1 speakerset hebben en die gebruiken. Zo geldt dat min of meer ook voor de 3.5mm jack aansluiting op telefoons, imo en zou ik het waarderen als het juist terug komt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 augustus 2025 11:31]

Zo geldt dat min of meer ook voor de 3.5mm jack aansluiting op telefoons, imo en zou ik het waarderen als het juist terug komt.
Moederborden hebben vaak ook geen zes outputs meer (aan de achterkant) en bij mobieltjes is de ruimte nog beperkter..
USB-C lijkt mij een betere optie als je een koptelefoon bedraad wilt aansluiten.
Nu je dit zegt besef ik mezelf pas dat ik met mijn Beats Studio 3 ook bekabeld te sim-racen. :)
Nou zeg je iets, maar de floppy drives zaten nog lang in de PC's terwijl de markt al lang over was op CD/DVD en thumb drives.

SD kaarten zijn veel sneller verdwenen uit mobiele telefoons, ik vermoed gedreven door financiële incentives van cloud storage bedrijven, want rond het verdwijnen kreeg je ook massaal cloud opslag cadeau bij aanschaf van een mobiele telefoon. Een abonnement levert immers elke maand iets op. Apple geeft je 5 Gb (met iPhone) en je moet de rest erbij kopen, Google (met hun Pixel) en Microsoft (met Samsung o.a.) bieden ook integraties waarbij je uit de opslag loopt.
SD kaarten zijn vervangen door interne opslag (vaak tegen hoge kosten) en iet door cloud, die wordt gebruikt voor de backup.

Dus als je een 1TB SDkaart in je telefoon zou hebben en van alles een backup zou willen ben je dat geld sowieso kwijt, het probleem daar is dat het speelveld voor de aanbieders van opslag niet eerlijk is. Apple en Google willen dat je bij hen betaald ipv bij iemand anders of zelf een oplossing regelt.
Ik heb gewoon een hele normale Samsung en daar past gewoon een SD kaartje in hoor. Misschien niet alle modellen, maar ik heb gewoon een A serie waar héél veel mensen mee lopen.
Ik mis letterlijk nooit de aansluiting voor 3.5mm of een SD kaart. Goede bluetoothoortjes en een telefoon met voldoende opslag. Mijn echte datavreters staan online en kan ik zo benadwren als ik die nodig heb.

Je ziet het bij andere merken ook dat de SD opties er uit gaan
Die zijn er bij de meeste andere merken zelfs al jaren uit, toestellen die het nog hebben zijn zeer, zeer zeldzaam. Ik mis het overigens wel en vooral de SD-kaart, en met mij velen. Meer opslag op een telefoon intern is onredelijk duur en cloudopslag heeft niet iedereen zin in en de voor de hand liggende keuzes komen vaak ook in abonnementsvorm.

Bluetooth oortjes en opladen is een ding voor sommigen, kabel boeit dan niet. En een gat voor meerdere dingen is niet altijd handig; wel is het inmiddels geen probleem meer dat veel van de oortjes die je al hebt nog 3.5mm zijn, tegenwoordig zijn de meeste bedrade oortjes in de schappen wel usb-c. Dan zit je mogelijk alleen nog met dat je je laptop ooit nog eens moet upgraden zodat het universeel is. Tussenstukjes is het namelijk ook niet.

[Reactie gewijzigd door crazyboy01 op 15 augustus 2025 09:58]

Of in het slechtste geval heb je nog een verloopstekkertje van usb-c naar 3.5mm die je permanent aan je kabeltje laadt (of er in elk geval in de buurt houdt), en als je dan perse ook tegelijk wil kunnen laden zijn daar ook oplossingen voor. Niet optimaal voor iedereen natuurlijk, maar allemaal zeer werkbaar.
De enige keren dat ik 3.5mm mis, is als ik muziek componeer op m'n telefoon. Latency is tegenwoordig laag, maar het is er wel. Maar gelukkig heb ik een dongeltje die dat oplost.
Je mist geen derde OS want je zou het niet kopen, want in het begin mis je teveel apps.

En ondat je het niet koopt, port niemand zijn apps naar het nieuwe OS.

Het welbekende kip-ei probleem waar ook Microsoft tegenaan liep destijds.

De enige kanshebber op termijn is HarmonyOS. Die hebben een groot marktaandeel in China.
Je mist geen derde OS want je zou het niet kopen, want in het begin mis je teveel apps.
Een nieuw OS zou native Android apps uit de Play Store moeten ondersteunen..
Dat kan niet. De Play Store is van Google. Die gaan geen concurrent toestaan om gratis hun producten en diensten te gebruiken.

Ik zou ook graag een Kia EV met de auto-pilot van Tesla willen hebben. Maar ja, Tesla werkt niet mee |:(
Het hoeft niet uit de Play store te komen, zolang dezelfde software maar draait.
Die optie is er al, en dat is Android draaien, en dan bedoel ik niet Google Android.

Verder is innovatie er in het algemeen uit, logisch ook, de 'moderne*' smartphone bestaat al dik 15 jaar, op een gegeven moment is de ontwikkeling er ook wel redelijk uit.

*Met modern bedoel ik de nieuwere generatie smartphones die oudere systemen zoals Symbian, Windows Mobile enz achter zich heeft gelaten, en tevens ook de komst betaalbaar en snel mobiel internet, de verandering op het internet, inbouwen van GPS enz.

Waar ik de SD kaart zeker mis in telefoons, vind ik de 3.5mm verhaal toch wel echt klaar. Persoonlijk was ik al over op een BT koptelefoon voordat Apple het eruit gooide, en kan je al jaren voor een paar tientjes echt fatsoenlijke oordopjes kopen. Ik kan echt wel audiokwaliteit waarderen, en heb naast een setje BT oordopjes bij mijn computer (als ik bezig ben met bijv 3d printen en andere knutselwerkzaamheden, wil ik vrijheid), ook een Sennheiser H600 model (dacht de 650) liggen. Maar voor mijn telefoon vind ik BT echt meer dan goed, en heb ik zat oordopjes gemold omdat het draad weer eens achter iets op mijn stuur bleef hangen. Verder vooral niet kopen als je het niet wilt.

Verder zullen we zien of nog echt iets nieuws doen, er zijn geruchten dat de telelens een variabele zoom heeft, dat het camera eiland groter is zodat dit gebruikt kan worden voor een bewegend gedeelte voor die zoom. Als dat zo is, dan vind ik dat best wel een toffe nieuwe feature. Echter de geruchten gaan dat die dan 5 tot 8x zoom is, en dat is jammer, want dan vind ik mijn 3.2x en 5x zoom lens beter.
Die optie is er al, en dat is Android draaien, en dan bedoel ik niet Google Android.
Ik ben groot fan van (het idee van) e/OS of Idéos! Helaas werken dan niet alle apps. Je moet maar het artikel op Tweakers van Rabobank als voorbeeld nemen. :-(
Ik zie een derde os niet (meer) komen. Het zal naar mijn idee een ai gerichte (door) ontwikkeling zijn op een hardwarematige agent/assistent.

De geflopte Ai pin was gewoonweg te vroeg, maar mijn glazen bol zegt dat we hier wel naar toe gaan
De iPhone heeft nooit een SD-kaart optie gehad, dat ten eerste. Daarnaast, ja jammer dat die 3,5mm aansluiting weg is, maar mooi dat de draadloze technologie een mooie boost heeft gehad. Ik heb liever de vrijheid en het gemak van Bluetooth en consorten dan de 3,5mm en het draadje.

En voor die enkele keren kun je een verloopje gebruiken.
Dat is het nadeel van een oligopolie.

Ikzelf vind de camera’s een van de belangrijkste features, maar de huidige telefoons met die spinnenogen krijg je nachtmerries van. Maak die telefoon dan gewoon ietsje dikker en maak het gelijk zo robuust dat die 90% het hoesje eraf kan laten.

Ik had eigenlijk ook wel verwacht dat ze zouden innoveren op meerdere kleine camera’s om een groter sensor oppervlak met wat rekenkunde de DLSR te benaderen ofwel vormen van 3D fotografie standaard te maken.

Dat vind ik tot dusver vies tegenvallen.
Ik ook! Hoop dat Symbian OS ooit een comeback maakt, met Europese subsidies en regelgeving moet het gaan lukken.
Mijn laatste telefoon met een SD kaart slot was een BlackBerry, sindsdien nooit gemist.
Ik ben toch wel erg blij met de bewegingsvrijheid van mijn draadloze oordopjes, en die sd kaart, ach ik kan met een uitvoering: Samsung USB Flash Drive Type-C 256GB Blauw die enkele keer doen wat ik wil:)
De innovatie is er inmiddels echt wel uit
Dit hoor ik echt al jaren. Ben het ermee eens, maar een beetje overdone.... Daarnaast, dit is een reactie op dat de nieuwe iPhone een breder camera-eiland zal hebben. Of dat het enige is weten we pas na de aankondiging.

Wat is je argument hier? E-waste blijven verkopen? Wat bedoel je? Als iPhones minimaal 8 jaar meegaan (mee eens, zit op m'n derde smartphone ooit, begon op de 4s, en dan nog had het twee kunnen zijn, maar ik wilde mijzelf een kadootje geven), zijn ze toch het beste bezig van allemaal? En als je meer storage nodig hebt, hoe is dat dan een onnodig variant?

[Reactie gewijzigd door voxl_ op 15 augustus 2025 10:39]

Echt helemaal mee eens! Ik mis vooral de optie om diskettes of optische media uit te lezen, al jaren hoop ik dat ze een disk drive inbouwen in de iPhone zonder uitbreidbare store zit je vast aan die trage 5G verbindingen, en de cloud heeft maar beperkte opslag ruimte daar is echt niet mee te werken !!
Ik heb het nooit geprobeerd. Maar denk dat je met een android wel gewoon een externe disk drive kan gebruiken met een usb on the go verloopje :D
Ik vind een externe 3,5mm-aansluiting dan weer het voordeel hebben dat je daarmee zelf de kwaliteit van de DAC kan bepalen (door een goede dongle te kopen).
Dit lees ik elk jaar...

Ik heb een Iphone 11 gekocht toen hij uit kwam, mijn batterij is nu echt slecht, maar ik krijg nog steeds ios update. Vermoedelijk (wat ik al 2 jaar lang dacht) laatste jaar.

[Reactie gewijzigd door smv op 16 augustus 2025 13:31]

Poh het wordt er niet mooier op he? Het huidige eiland maakt dat hij wiebelig op de camera ligt, dit bredere eiland maakt het weliswaar stabieler, maar wat mij betreft maken ze de hele telefoon even dik als het uitstekende eiland. Kan er grotere batterij in en wellicht nog meer zoom in de camera?
Het is extra verbazingwekkend dat ze dit nu niet doen terwijl ze een iPhone Air lanceren. Juist nu hadden ze kunnen differentiëren: heel dun: Air. Normale dikte: iPhone 17. Extra dik en vol: iPhone 17 pro.

Juist voor een pro device is draagbaarheid wat ondergeschikt aan de functies. Met extra batterij wordt een pro echt pro.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 15 augustus 2025 09:43]

Juist voor een pro device is draagbaarheid wat ondergeschikt aan de functies. Met extra batterij wordt een pro echt pro.
Hier ben ik het niet mee eens. Dat een apparaat technisch meer mogelijkheden heeft, rechtvaardigt niet dat een afbraak aan functie/UX gerechtvaardigd is.
Neem daarbij mee dat de pro variant meer kost en het lijkt me nog minder logisch dat dat wel zo zou zijn.

Trek de vergelijking met auto's. Een BMW M4 is niet comfortabeler dan een M8 (De M8 is eerder comfortabeler), terwijl die tweede dubbel zo duur is en zo'n 100 pk meer heeft.
Die vergelijking gaat niet op. Een M4 is niet meer of minder pro dan een M8.

Als je naar cameras kijkt klopt de vergelijking wel. Een leuke mirrorless camera is prima om wat leuks mee te filmen. Maar wil je echt pro dan kom je op bijvoorbeeld een Red camera uit. Groot, omslachtig, lomp, maar echt pro. De pro filmmaker neemt dan dus het extra gewicht voor lief voor de kwaliteit die hij/zij krijgt.

Zo ook met laptops bij Apple zelf! De pro is dikker, zwaarder, luidruchtiger dan de Air. Meer power, meer batterij, meer koeling, beter scherm, etc etc. Een pro kiest er voor om meer gewicht mee te zeulen voor extra power. Een air kan ook wel wat video editen, maar het echte pro werk is meer voor nodig.

Ga je dus weer terug naar je auto analogie dan heb je het over een gezinsauto en een bestelbus. Een bestelbus is groter, logger, minder zuinig, maar kan meer meenemen voor de echte pro. Je tafelblad zaagmachine past nu eenmaal niet achter in een Peugeot 2008, maar wel in je sprinter bus.
Als je de dummies bekijkt zie je dat ze exact doen wat jij beschrijft, dun, normaal, dik…
Ik verbaas mij hier al over sinds de iPhone X. Het ziet er niet uit, zo’n bobbel. En het is ook nog eens onpraktisch. Ik zie een dikkere iPhone wel zitten. Eindelijk een normale batterijduur van meer dan een dag.
Ik heb een Pixel met zo'n breed camera-eiland. Vind het eigenlijk wel fijn. De symmetrie zorgt ervoor dat het ding een stuk praktischer neer te leggen is.

De hele telefoon zo dik maken weet ik nog niet, die paar millimeters tellen wel mee als het op handgevoel aankomt. Maar goed, dat ligt er dan ook maar weer net aan hoe dik Apple het eiland maakt, als ze minder ruimte voor de lens nemen om hem dunner te maken ten koste van fotokwaliteit kan ik me voorstellen dat een telefoon die volledig die dikte is misschien nog wel prima is. Als persoonlijk ik het handgevoel mijn Pixel vergelijk met mijn vorige telefoon, snap ik wel dat men zo op die millimeters zit te azen, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Helemaal mee eens.

Tegenwoordig meten ze de dikte overal behalve thv het camera eiland. Maak de telefoon dan zo dik dat je dat eiland helemaal niet meer hebt. Groot voordeel: er kan een grotere accu in.
Wat zou de toegevoegde waarde zijn van een brede camera balk? Het lampje en LiDAR-scanner lijken alleen naar rechts geschoven te zijn. Evenwichtiger design?
Ik hoor geruchten over een nieuw koelingsysteem dat interne waterdamp gebruikt. Het is afwachten, het kan enkel design zijn, of meer.
wellicht geeft het ook wat ruimte voor periscopische camera's ?
Ja, of sowieso betere fysieke zoom - camera meer naar rechts, via een spiegeltje 90 graden spiegelen en hoppa je hebt een langere lens.
Leuk ook dat Oog van de Voorzienigheid / Alziend Oog in het midden van de case. Toepasselijk. :9
Ja ik zat ook al te kijken. Er staan nog wat cryptische boodschappen op, zoals die brailletekst. Die heb ik even door GPT gehaald en er staat kennelijk iets in de trant van NOVUS ORDO, oftewel New World Order. De coördinaten verwijzen naar Area 51, maar ik kan alleen die cijferreeks onderaan (011 > 023 > 077 > 014 > 068 > 035 > 069) niet plaatsen.
Ik gebruik al jaren 1 specifiek type hoesje voor mijn iPhones waarmee er een 'balk' ontstaat.

Persoonlijk vind ik dat veel prettiger dan die eenzijdige bult, waardoor je telefoon nooit recht kan liggen.

En natuurlijk het grote voordeel dat je een cameraschuifje hebt waardoor die niet beschadigd raakt.

Nillkin Camshield (pro) -> https://nillkin.org/smartphones-accessories/apple-phones-accessories/apple-iphone-16-accessories/nillkin-apple-iphone-16-2024-camshield-pro
Ik leg hem altijd met het scherm naar beneden, eigenlijk ligt hij dan op de rand van het hoesje.

Je moet dat natuurlijk wel op een glad oppervlak doen, maar goed je wil je camera ook niet vol met krassen.

Voordeel is dat als iemand er iets op laat vallen dat niet ok je glas is maar op de achterkant kan het hoesje .
Misschien verklaart dit design deels de manier waarop Google zich in recente reclame scherp afzet tegen Apple?

Wellicht wisten ze al dat Apple de kant van Google's Pixel opgaat met die brede camerabalk?
Zo te zien is de Tank case het resultaat van Project Oracle. Toch een beetje een downgrade als ik het zo zie. Ben zelf een tester/gebruiker van Project Oracle.
Ben benieuwd of de nieuw iPhone significant meer AI rekenkracht vertoond...


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn