Dummy's tonen alle iPhone 17-modellen, waaronder extra dunne iPhone 17 Air

Er zijn foto's van iPhone 17-dummy's verschenen. Die lijken eerdere geruchten over die telefoons te bevestigen. Zo hebben de iPhone 17 Pro en Pro Max een groter camera-eiland dat over de hele breedte van de achterkant strekt en heeft de iPhone 17 Air een scherm van rond de 6,6".

De foto's zijn gepubliceerd door Sonny Dickson, een betrouwbare leaker die regelmatig dergelijke dummy's met het ontwerp en de afmetingen van de nieuwe iPhones uitlekt. Vorig jaar toonde hij bijvoorbeeld vroegtijdig soortgelijke foto's van iPhone 16-dummy's, waaruit bleek dat de Pro-modellen iets groter zouden worden dan de reguliere iPhone 16's. Dat bleek later te kloppen.

De afbeeldingen tonen grote gelijkenissen met onofficiële renders die in de afgelopen weken zijn verschenen. Ze laten onder andere de omvang van de iPhone 17 Air zien in vergelijking met de rest van de toestellen. Deze variant maakt later dit jaar zijn debuut en wordt dunner dan de reguliere iPhone 17 en de iPhone 17 Pro-varianten.

Op de foto's is te zien hoe de Air een dikte heeft van ongeveer 5,65mm, vermoedelijk exclusief het camera-eiland dat enigszins uitsteekt. Daarmee is het toestel een stuk dunner dan de overige iPhone 17-varianten: de reguliere iPhone 17 is volgens de dummy's 7,96mm dik en bij beide Pro-versies is dat 8,75mm. De dummy lijkt ook te bevestigen dat de Air een scherm van rond de 6,6" krijgt; het toestel is duidelijk groter dan de 'gewone' iPhone 17 en de 17 Pro, maar juist wat kleiner dan de Pro Max.

Ook de overige dummy's komen overeen met iPhone 17-renders die eerder zijn gepubliceerd. Daaruit blijkt dat de 17 Pro en Pro Max een nieuw camera-eiland met drie sensors krijgen aan de achterkant. Anders dan bij de voorgaande Pro-toestellen, strekt deze over de gehele breedte van de smartphone. De iPhone 17 Air krijgt een soortgelijk camera-eiland, maar dan met een enkele camerasensor. De reguliere iPhone 17 lijkt qua ontwerp op zijn directe voorganger. De telefoons worden naar verwachting in september aangekondigd.

IPhone 17-dummy's van Sonny DicksonIPhone 17-dummy's van Sonny DicksonIPhone 17-dummy's van Sonny Dickson

Bron: Sonny Dickson

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

17-03-2025 • 17:40

111

Lees meer

Reacties (111)

111
111
42
1
0
61
Wijzig sortering
Zo’n air ziet er echt niet uit met zo’n tumor achterop (persoonlijke mening). Die gigantische camerablokken achterop zijn een doorn in het oog vind ik. Waarom niet wat dikker maken (ja dit gaat tegen het principe van de air in) en op die manier de camera meer in het toestel verwerken? Mag hopen dat de eerste vouwbare telefoon de camera gewoon in de behuizing heeft zonder uitsteeksel..
Eens. Steve Jobs draait zich om in z’n graf. Dit ziet er niet uit. Liever iets dikker, een gladde achterkant en meer ruimte voor een grotere batterij.
Jobs was juist 1 van diegene die "form over function" volgde.
Niet helemaal, de reden van de 3,5 inch schermen was juist dat het in 1 hand moest passen en te bedienen zijn.

Was een vereiste van Jobs

[Reactie gewijzigd door Bigg Balls op 17 maart 2025 18:42]

En?

APple bracht onder jobs ooit een ipod shuffle versie die "kleiner" dan ooit was door de meeste knoppen weg te laten waardoor die amper te bedienen was.

De magic mouse was niet te bedienen als die aan het opladen was omdat die poort volledig aan de onderkant zat

de mac g4 die er mooi uitzag maar amper uit te breiden was en heel zwak qua performance was.

...
De Magic Mouse werkte tot 2015 met 2 simpele AA batterijen, Steve Jobs is in 2011 overleden dus ik denk dat hij weinig te maken had met die onhandige laadpoort aan de onderzijde :)
Beide muizen in gebruik, die met de ingebouwde accu gaat wel langer mee dan de 2 AA batterijen. Maar punt is als de accu leeg is komt dit nooit gelegen en opladen gaat behoorlijk traag.
Als je de accu zo ver leeg laat lopen dat die echt uitvalt wel, dat heeft iedere lithium-based accu. Als je niet de waarschuwing voor 20% en 10% negeert levert minuutje aan de lader je meer dan een uur gebruikstijd op, kabeltje er in als de accu waarschuwt en kop koffie pakken en je red het de rtest van de dag wel. Nachtje aan de lader en je hebt weer een maand geen omkijken.
Ja je moet je gedrag gewoon aanpassen aan Apple, dat is gebruiksgemak
Mensen doen niet veel anders.
Tech beïnvloedt jouw gedrag meer dan dat jij tech beïnvloedt.
Ik denk dat het de bedoeling is dat je elke keer dat zoiets gebeurt een stukje appelgebak neemt.
Je het blijft gekut met die magic mouse en opladen. En kreeg ik maar meldingen over 20% of 10%. En dan nog komt het toch nooit uit op dat moment. Ik had lieer die oplaad poort op een plek, waarbij je de muis wel kunt gebruiken tijdens het oploaden. En ieder uur een minuutje opladen is natuurlijk ook echt bagger. Oftewel dat je met een minuutje opladen een uur zou kunnen werken is echt veelste traag voor een muis (Mijn mening). Voor de rest vind ik het echt de beste muist ever, maar dit punt had echt veel beter gekunt.
Idd de apple hockey puck muis dan, ergonomische ramp en slecht bruikbaar.

Lees gerust hoe die ontstond en zo een ramp werd .
De magic mouse was niet te bedienen als die aan het opladen was omdat die poort volledig aan de onderkant zat
Ten tijde van Jobs zat die daar nog niet. Maar nu wel (nog steeds bij de nieuwste).
idd, maar de hockey puck muis (die slechter was dan die eerste magic mouse) was wel van de hand van jobs en een compkete ramp.
De magic mouse was niet te bedienen als die aan het opladen was omdat die poort volledig aan de onderkant zat
Vaak gehoord argument, maar eigenlijk niet relevant. Ik heb weliswaar geen magic mouse, maar een Logitech MX Anywhere 3 maar uit ervaring blijken 2 dingen:
1. dat ding gaat erg lang mee op een opgeladen accu. Gebruikerservaringen van de magic mouse tonen dat die dat ook doet. Denk aan maanden normaal kantoorgebruik op één acculading
2. als je dan toch moet opladen kan dat prima als je even koffie halen bent, even naar de wc bent, of gewoon aan het eind van de werkdag.

Als je moet opladen terwijl je aan het werk bent is dat erg onhandig, maar aan de andere kant heb je genoeg mogelijkheden om dat scenario te voorkomen bij normaal gebruik.
Ik denk dat zelfs onder jobs de iPhones nu wel groter dan 3.5 inch zouden zijn :P
Dat is een hardnekkige misconceptie die de wereld maar niet uit lijkt te gaan. Ja, Jobs vond vorm belangrijk, maar nooit ten koste van function. Het beste voorbeeld is de Apple Lisa. Wat Jobs voor ogen was, was een "computer in a book". Een computer die je kon openen als een boek en waar je slechts 20 minuten voor nodig had om te snappen hoe hij werkt. Omdat de technologie toen nog niet volwassen genoeg was om dat mogelijk te maken, koos Apple voor een andere aanpak dan concurrenten: een computer zo groot als een broodtrommel en hij moest 10.000 dollar kosten, om deze door de jaren heen door te ontwikkelen tot schoenendoos en daarna een boek. Het is niet voor niets dat de laptops van Apple daarom ook iBook gingen heten. Zie YouTube: Steve Jobs on Apple’s strategy in 1983 – simplicity is the mother of....

Hetzelfde zag je overigens gebeuren met de iMac. Men had toen al een iPad voor ogen, maar de iMac was toen het hoogst haalbare. En nu zie je dat gebeuren met de Vision Pro. Het is een zwaar onding, maar dat is wat er nu nodig is om de user experience te krijgen waar Apple voor wil gaan. Door de jaren heen zal de form factor krimpen.
Ja, Jobs vond vorm belangrijk, maar nooit ten koste van function.
Er zijn heel veel voorbeelden van het tegendeel.
Een computer die je kon openen als een boek en waar je slechts 20 minuten voor nodig had om te snappen hoe hij werkt. Omdat de technologie toen nog niet volwassen genoeg was om dat mogelijk te maken, koos Apple voor een andere aanpak dan concurrenten: een computer zo groot als een broodtrommel en hij moest 10.000 dollar kosten, om deze door de jaren heen door te ontwikkelen tot schoenendoos en daarna een boek. Het is niet voor niets dat de laptops van Apple daarom ook iBook gingen heten. Zie YouTube: Steve Jobs on Apple’s strategy in 1983 – simplicity is the mother of....
Leuk maar ik spreek van zaken die efectief door jobs zelf gekozen en onwtikkeld werden, zoals een muis zonder knoppen die eigenlijk gewoon een on,afgewerkte versie was maar die men dan maar moest ontwikkelen omdat jobs die er mooi zag uitzien.
Er zijn heel veel voorbeelden van het tegendeel.
Tja en toch is de muis het enige waar velen op weten te komen. En meestal benoemd men dan dat de muis niet te gebruiken is tijdens het laden.
Leuk maar ik spreek van zaken die efectief door jobs zelf gekozen en onwtikkeld werden, zoals een muis zonder knoppen die eigenlijk gewoon een on,afgewerkte versie was maar die men dan maar moest ontwikkelen omdat jobs die er mooi zag uitzien.
Ik weet niet precies op welke muis je doelt, maar als je doelt op de magic mouse: die heeft geen zichtbare knoppen, maar heeft wel een multitouch surface. Iets waarin de magic mouse uniek is. Ik heb ook liever een muis met gewone knoppen, maar je kunt het implementeren van multitouch in een muis toch niet "onafgewerkt" of "form over function" noemen? Wat je ervan vind en of het je smaak is, is niet relevant, want dat bespreken we hier niet.
Het ging over de hockey puck muis:

https://www.applegazette....ech-products-of-all-time/

The Apple hockey puck shaped mouse shipped with iMacs in 1998. It was hard to hold, uncomfortable, and cheap feeling. It was a terrible mouse. The guys at cNet UK think it was SO terrible that it’s one of the worst tech products ever invented.

En er zijn veel zo'n voorbeelden hoor van form over function
Die heeft een knop?
Enfin, laat maar. Agree to disagree dan maar weer.

[Reactie gewijzigd door mOrPhie op 18 maart 2025 17:37]

"worst tech product ever"
"agree to disagree" LOL
Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat ik het de discussie niet waard vindt. Ik vind het op basis van dat enkele voorbeeld niet bewezen dat Jobs form over function hanteerde. Jij blijkbaar wel. Daar gaan we het niet eens over worden en dus is het misschien beter de discussie niet verder te volgen. Deze laatste reactie van jou maakt dat nog wat helderder.
Steve Jobs? je bedoelt denk ik Jony Ive, deze persoon zit achter bijna al het ontwerpwerk van Apple. Steve Jobs heeft alleen maar patenten erop aangevraagd.

Zijn btw genoeg docu's over te vinden op internet. Jobs heeft eigenlijk maar vrij weinig echt gedaan , bij apple. Patenten, zeker, de zakelijke kant, zeker. maar daar houdt het grootendeels wel mee op.

[Reactie gewijzigd door Visgek82 op 17 maart 2025 18:30]

Het gaat niet alleen om de persoon achter het ontwerp. Je hebt ook nog een CEO nodig die de visie heeft om de ontwerper te steunen en vrijheid te geven.

Kijk eens wat er na het Jobs tijdperk met Apple is gebeurd. Niet echt een vooruitgang, niet echt visie, Zowel qua hardware als software en UX.
En vergeet niet het Jobs-loze tijdperk in de jaren 90.
Alleen maar 6x zoveel waard geworden en is nu niet alleen het eerste bedrijf dat 1 biljoen waard is, maar ook het eerste bedrijf dat maar liefst 3 biljoen waard is.

[Reactie gewijzigd door Bob Popcorn op 18 maart 2025 17:54]

Kerel, Jobs was zelf ook fanatiek om dingen zo klein mogelijk te maken. iPod nano 1st gen bijvoorbeeld. Probleem is dat als je nu je apparaat dikker maakt door een dikkere accu bijvoorbeeld de drive weggaat om maar een energie zuinigere soc te maken.

Immers door het device steeds minder accu capaciteit te geven wat inherent is aan het huidige model accu's motiveer je dus wel de chip vooruitgang en mogelijke andere onderdelen.

Daarom horen we elk jaar, hij is weer dunner, lichter en gaat nog steeds maar een dag mee :P

Wat ik dan mogelijker nog een nuttiger bericht vond van de 17 Air dat hij mogelijk helemaal geen USB-C poort krijgt.

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 17 maart 2025 17:56]

Steve Jobs maakte dingen dunner met een grotere batterijcapaciteit in (minimalistische) stijl. Deze achterkanten zien er nu niet bepaald minimalistisch uit.

Zelf in het bezig van Apple iPhone 15 Pro, maar hier moet ik toch ook wel erg aan wennen, dit soort grote camera-eilanden springen toch wel heel erg in het oog t.o.v. de voorgangers.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 17 maart 2025 18:48]

Steve Jobs maakte dingen dunner met een grotere batterijcapaciteit
Los van dat Jobs zelf echt geen hand had in het ontwikkelen van moderne batterij-hardware, klopt deze claim ook niet. De eerste MacBook Airs waren wel dunner, maar hadden zeker niet beter accu-leven dan diens generatiegenoten—zelfs niet van het Windows kamp. Dat is ook logisch als je dingen dunner maakt.
De motivatie voor verdere ontwikkeling op chip-niveau is er toch wel en zal er altijd blijven, ook als de accu altijd even groot zou zijn of altijd nul ruimte in zou nemen.

Immers, wij als publiek zijn altijd geïnteresseerd in een nóg betere camera, in nieuwe ontwikkelingen die nóg meer rekenkracht vragen zoals kunstmatige intelligentie, nóg grotere geheugencapaciteit om onze nog immer uitdijende verzameling data op kwijt te kunnen, etc., etc.
Stop eens met die al lang dode weirdo hier overal bij te betrekken, het is precies een persoonlijkheidscultus, zoals Trumpisten en dat is redelijk zielig.

Steve Jobs dit en dat, het boeit ons niet... En het was ook maar een tirannieke vent die zijn bedrijf voor hetzelfde gewoon de grond had ingeramd omdat hij zijn gedacht soms niet kreeg.
Ik vat dit op als een belediging. Mij vergelijken met een aanhanger van trump en mij zielig noemen vind ik ongepast.
Steve Jobs is in mijn ogen degene die Apple groot gemaakt heeft. Hij had een duidelijke visie en een duidelijk idee over vormgeving van producten. Zeggen dat hij het bedrijf ten gronde had kunnen richten, is makkelijk. Juist door zijn idee en visie heeft hij het groot gemaakt. Zijn manier van omgang met medewerkers was niet altijd netjes, dat ben ik met je eens. Maar het heeft Apple wel gebracht waar ze nu staan. Als ze jobs niet terug hadden gehaald in de jaren ‘90 dan was het bedrijf inderdaad ten gronde gericht. Niet door Jobs, maar door zijn voorgangers.
Jobs was geen vormgever en geen visionair.
Je hebt het recht om je beledigd te voelen, ik heb het recht om dit belachelijk en je een kruidje-roer-me-niet te vinden.
Trump is in dit geval wel een goed voorbeeld. Net zoals Jobs in jouw hoofd woont zonder huur te betalen doet Trump dat in het hoofd van vele anderen, dus je bewijst hiermee mijn punt...

Voor de rest heb ik net als de meeste mensen geen interesse, zin, tijd en geld voor design, wat meestal ook bedroevend weinig voorstelt. Alles afgerond en wat glas hier en daar. Dat laatste lijkt me eerder een commerciële overweging omdat het makkelijk breekt als het valt en Apple het voor een prikje voor jouw kan fiksen. En hoeveel er niet blijven rondlopen met hun gebarsten iPhonescherm, steek dat ding toch in een hoesje, maar ik ben aan het afwijken.

En als Microsoft Apple geen lening had gegeven bestond het niet meer, gedane zaken nemen geen keer.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens. Op zich wen je er wel aan als er een camera-eiland uitsteekt.
Maar Apple zegt elk jaar weer opnieuw extended battery-life. Ja klopt elk jaar wordt de telefoon weer sneller, snellere processor, groter scherm meer stroom verbruik enzovoort, maar eigenlijk kun je nog steeds met normaal gebruik net de dag door komen na een jaar of twee. Dus dan zit je al weer aan een nieuw product, als je niet telkens eljke dag wilt laden dan.
Dit heeft me bijvoorbeeld er van weerhouden om een Apple Watch te kopen.
De Ultra komt enigszins in de buurt. Als je "economy mode" aan zet dan. Maar dan kun je er weer niet optimaal gebruik van maken en laten we eerlijk zijn, het is ook wel een gebruiksartikel.
Dus ik erger me al jaren aan hun beleid te krappe batterijen te monteren.
Ik heb nu voor the time being, een ander horloge voor het sporten gekocht (Huawei Watch Fit 3), omdat die het erg goed met een balttery-cycle uithoudt en ook doet ie wat ik vind wat ie moet doen en ook nog eens goed.
Ik heb hem nu drie dagen om en de batterij heeft nog 73% over.
Het ding is kleiner dan een Apple Watch en dus het kan prima.
Dus is het beleid van Apple, dat men forceert neuwe dingen te kopen tegen forse prijzen. Ik had liever gezien dat je die dingen koopt omdat je de nieuwste wilt en niet omdat de accu "hoognodig"vervangen moet worden en dus dan kan ik net zo goed een nieuwe kopen.... ;-)
Ja ik ben nog fan van hun mooie goed werkende producten en snap dat de camera uitsteekt om de mooiste beste lenzen te huisvesten, maar dan men dan niet gelijk een grotere accu toegvoegt kan ik eigenlijk niet uitstaan. Dat is effectief ook slecht voor het milieu.
Een accu lijkt me niet het meest dure object om er op te moeten bezuinigen en heelmaal omdat je echt wel veel geld betaalt moet je toch ook wel een heel goed uithoudingsvermogen van een laad-cyclus kunnen verwachten.
Eigenlijk is 'slecht voor het milieu' het enige argument dat ik kan bedenken, naast gewicht, om een kleinere accu te plaatsen. Grotere accu's produceren is slechter voor het milieu dan regelmatig een kleinere accu moeten opladen. Opladen gaat in veel gevallen al met groene energie, terwijl productie en vooral recycling zeker nog niet milieuvriendelijk zijn.
Hou asjeblieft op met Jobs te vereren als een of andere afgod.
Misschien is dit de reden waarom mensen een dikke behuizing kopen, want wie wil er uitstekende camera's hebben? (Tenzij je een telefoon koopt met een specifieke cameralenzen).
Exact dit!
Want wat maakt het nu uit of een telefoon 7mm dik is of 4mm.
Er zijn zoveel voordelen aan een iets dikkere behuizing en voor in je broekzak maakt het echt totaal niets uit.
Als het scheelt in gewicht is dat wel fijn toch?
Ja maarja hoevaak heb je nou je telefoon vast en denk je: 'poah dit ding is zwaar en mag wel wat lichter'. Persoonlijk nooit, maar ik ben in mn eentje natuurlijk niet representatief :)
Telkens als ik m’n iPhone vastheb eigenlijk.

Ik ben behoorlijk groot, maar het is van de mini / iPhone 6s geleden dat ik m’n iPhone met 1 hand kon bedienen. Het mag gerust lichter en kleiner
Dit argument (met 1 hand kunnen bedienen) komt nogal eens voorbij, maar ik begrijp dat niet. Wat is het voordeel van je telefoon met één hand bedienen? Met twee vingers of duimen van twee handen gaat veel sneller, hoe groot of klein je telefoon ook is, of je handen ook zijn.

Het is ook niet zo, dat je met je ene hand zit te typen en dan met je andere hand nog zoveel andere dingen kan doen, aangezien je hersenen niet twee dingen tegelijk kunnen. Tegelijkertijd een pan roeren is voor de meesten al een uitdaging 🫠
Eigenlijk de hele tijd dat ik hem niet vast heb...
Als hij in mijn broekzak zit vind ik hem a) in de weg zitten en b) voel ik dat hij mijn broek naar beneden trekt.

De iPhone SE vormfactor wordt steeds minder vaak geproduceerd dus hij zal ook wel niet zo goed verkopen. Daarom denk ik ook dat ik de uitzondering ben.
Maar toch hoop stiekem nog ik nog op een telefoon die lichter is dan 150g en niet groter dan de iPhone SE.

[Reactie gewijzigd door [Yellow] op 18 maart 2025 13:30]

Eerder de afmeting. Een smartphone met één hand bedienen vind ik het persoonlijk het belangrijkste.
Of die nu wat zwaarder of lichter is maakt mij weinig uit.
Het weegt gewoon niet op tegen de voordelen van een iets dikkere telefoon. Meer ruimte voor de batterij, geen uitstekende camera's, ...
Door die eilanden moet er zowat verplicht een hoes omheen. Anders wiebelt het ding als hij op tafel ligt (en net wat meer slijtage op t hoekje van de camera waar hij dan op scharniert), echt een debiel ontwerp. Ok, de meeste zullen er toch wel een hoes omheen doen, maar wat was het hele nut dan sowieso? Het ding wordt er alleen maar fragieler van, is maar weer wachten op de volgende "bendgate".

Serieus, maak een iPhone waarvan de dikte van de camera is opgevuld met accu en ik gooi er al te graag geld naar toe.
Dat wiebelen op de tafel heeft ook voordelen. Doordat hij nooit platligt, en dus de tafel maar op 3 punten raakt, heb je minder last van krassen.
Of een camerabalk zoals op de Pixel 8/9: de balk loopt (bijna) over de hele breedte en de lenzen steken niet uit t.o.v. de balk. Ligt dus stabiel op een tafel, en de eventuele extra slijtage is dan op de rand van de balk, niet op de rand van de lenzen.
Nog steeds ruk, maar in ieder geval iets minder ruk, dat assymmetrische maakt het inderdaad net nog een tikkeltje erger.
Die laatste zin, echt helemaal mee eens.
Never mind, verkeerde reactie.

[Reactie gewijzigd door Zwatelaar op 18 maart 2025 10:16]

Ik begrijp niet zo wat mensen hebben tegen uitstekende camera’s. Heb je liever een slechte camera dan?
:+ :+ :+
Liever gewoon een toestel dat een paar mm dikker is en dat de camera niet uitsteekt.
Het is niet dat het onmogelijk er een goede camera in te stoppen EN een platte achterkant te hebben ofzo.

Ik snap niet zo wat mensen hebben met superdunne telefoon waar camera's uitsteken. Ziet er niet uit, is fragiel en je moet er haast verplicht een hoes omheen doen anders ligt dat ding op mn buro te wiebelen en lekker te slijten op 1 punt waar hij steeds op scharniert, dus wat boeit het dan sowieso hoe dun ze dat ding zo dun maken? Geef hem een normale vorm en dan heb je tenminste keus of je wel of niet een hoes wil. Form over function, alleen is de Form ook nog eens lelijk.

Ik koop geen nieuwe telefoons vanwege deze trends, wordt er totaal niet warm van, blijf voorlopig bij mijn iPhone 13 zolang die nog leeft. En die steekt eigenlijk al veel ste veel uit aan de achterkant.

Hadden ze ipv een iPhone Air een iPhone Fat aangekondigd, dan had ik hem dit jaar zeker gekocht. Voorlopig kat uit boom blijven kijken, zolang ze met deze debiele ontwerpen komen, blijf ik zitten waar ik zit. En anders dan toch maar eens naar de concurrentie kijken.
Als ik dit zo zie sla ik nog wel een jaartje over.. Mijn 14 Pro bevalt nog prima.
Voor mij persoonlijk zijn er twee upgrades geweest die er echt toe doen: USB-C en het 120Hz scherm van de 15 Pro. Voor de rest had ik net zo goed nog de iPhone 11 of 13 kunnen gebruiken die ik daarvoor had.

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 17 maart 2025 21:27]

De 13 Pro had al 120hz, USB-C is inderdaad wel jammer maar heb aan de andere kant nog enorm veel lightning kabels. Batterij zit na 2,5 jaar wel onder de 80%.
Klopt, maar ik heb zelf pas sinds de 15 serie de Pro.
Zit nog op de 12 mini.
Destijds was 5G voor mij de upgrade die ik nodig dacht te hebben sinds de 6S.

Als ik hiernaar kijk denk ik pas bij de Iphone 18 overstap.
Hopelijk is het design dan weer veranderd (en dan hopelijk weer naar mijn mening een normale kant op).

Ja de accu van mijn 12 mini is wat klein maar kan hem vaak genoeg opladen om er geen last van te hebben.
Ik denk dat de dikte van het camera-eiland bepaald wordt door de benodigde lenzen en sensoren (&brandpuntsafstand?) voor de camera's. Dat ze er nu voor kiezen om het eiland over de hele breedte te maken en dan dus de rest dunner kunnen maken lijkt mij juist een slimme zet.
ik denk dat je uiteindelijk met een hoesje zit met de dikte van het camera eiland, dus het heeft toch geen zin om een extra dunne te maken
De meeste smartphones zijn mij te dun. Ik heb een iPhone 11 "Amateur" en één van de redenen dat er altijd een bouwvakkershoes omheen zit - naast dat ie anders nog geen week zou leven - is dat de telefoon een stuk dikker wordt en ik dat ding dan fatsoenlijk kan vasthouden.

Ik pleit voor dikkere iPhones met grotere accu's en dan mogen ze om mij qua grote wel weer iPhone 7 "Amateur" formaat zijn met max screen ratio. "Small and chubby" houdt veel beter vast en makkelijker te bedienen en dan hoeft die camera tumor ook niet.

Graag de uitknop aan de bovenkant, dan maak ik ook niet om de haverklap per ongeluk screenshots...

[Reactie gewijzigd door Jittikmieger op 18 maart 2025 07:38]

In plaats van de air kunnen ze beter een nieuwe mini uitbrengen.
en de uitlijning van de drie camera's dan, dat is toch ook geen gezicht, daardoor is er een onnodig groot eiland waar de helft niet van gebruikt word. lijn dan de camera's netjes uit
Telefoonfabrikanten zouden eens kunnen proberen om een telefoon met een 'schuine' achterkant te maken, waardoor hij bovenin (waar de camera's zitten) dikker is en onderin smaller. Zo heb je toch een gladde achterkant die plat op tafel kan liggen en beperk je toch de dikte van het toestel.
Ik wacht totdat de eerste buigtesten gedaan zijn. Voor mij is de air ideaal. Zo licht mogelijk en niets meer dan een mp3 speler met de optie om te bellen en zo nu en dan te scrollen. Hoeft echt geen batterij in voor een paar uurtjes meer, ik vind wel een stopcontact in de stad/werk.
Dan kun je beter geen iPhone aanschaffen, voor alleen die functionaliteit is een eenvoudig Android toestel ook prima.
Ja inderdaad, wat dacht je van de 3a die hier vandaag gereviewd is? Tweeëneenhalf keer zo goedkoop. En als MP3 speler waarschijnlijk ook beter, want mp3s op een iPhone zetten is een hoop geklooi, plus iPhones hebben standaard meestal maar weinig storage space.
128gb zijn heel wat mp3tjes hoor.. Lossless FLAC gaat een stuk sneller maar ben niet op de hoogte hoe je die kwaliteit er ook uit krijgt. Bluetooth heeft ook zo zijn beperkingen.
Ik zit wel in het Apple-ecosysteem, dus de extra’s zoals AirDrop en Find My etc. Is het voor mij wel waard, zeker als de machines er goed uitzien.

Daarnaast, ik had slechte ervaringen met mijn laatste Android (Samsung S8) en sindsdien niet echt een nut gezien om terug te gaan.
De telefoons worden naar verwachting in september aangekondigd.
Kunnen we na 12 jaar nu nog steeds niet gewoon zeggen dat het september wordt?
Resultaten behaald in het verleden geven geen garantie voor de toekomst :+
Van alle maten die ze kunnen bedenken is dunner voor mij echt de minst boeiende maat. Kleiner graag, met één hand te bedienen, maximaal 5 inch met een 95% screen/body ratio. Tot die tijd ga ik zien hoe lang de 13 mini het blijft doen.
Wat mij vooral verbaast is de timing: in 2022 kwamen de iPhone Mini en de iPhone SE een half jaar na elkaar op de markt, allebei toestellen die (iets) lager geprijsd waren dan de reguliere iPhones. De markt verdroeg geen twee goedkopere modellen en na nog één iteratie (die ws al in preproductie was) was de mini verdwenen.

Fast forward drie jaar en hetzelfde gebeurt: weer ‘ineens’ twee goedkopere modellen (althans, ik neem aan dat die ene camera betekent dat de Air ook onder de reguliere lijn wordt geprijsd) die met elkaar mogen concurreren. Het lijkt wel alsof Apple het erom doet en in 2026 wil kunnen stellen “de markt vraagt niet om dunnere modellen”.

Alleen de constatering dat de 16E een Enorm Slechte Deal is, biedt hoop voor de Air.
Voelt meer alsof de Air de Plus versie vervangt?
Eens. Ik zou echt niet blij worden als mijn mini nu defect zou gaan. De rest hier heeft een 14. Veel te groot!
Ik heb liever een dikkere/grotere telefoon zodat ik meer accu heb. Mijn iphone 14pro red vaak niet 1 hele dag waardoor ik mijn telefoon 80% van de tijd op besparende modus heb om het wel te halen wat zonde is.
Maar wil je ook een veel zwaardere telefoon?
Zoveel weegt zo'n LiPo accu nu ook weer niet.. Die baksteen van Energizer (wat was de naam ookalweer?) zul je echter wel gaan voelen denk ik :P
een camara bump op een bump mooi is dat
LOL iphone "air" die een mm dunner is.
2,3 mm dunner t.o.v. het 17 model en dat is 29% dunner.
sorry 2mm dunner, die had nooit in mijn zak gepast anders. :+
Wajoo wat een foeilelijke dingen zeg!
Die meest rechter vind ik dan nog wel prima maar die andere 3...

Ik hoop trouwens dat ze er aan hebben gedacht om testen of ze niet te veel doorbuigen. Ik kan mij herinneren dat dit bij zekere dunne telefoons een probleem was als je er te veel kracht op zet.
Iphone 6 was zo’n toestel

[Reactie gewijzigd door HKLM_ op 17 maart 2025 18:23]

Jammer dat het weer zo saai is. Ik vind smartphones, helaas, steeds minder interessant worden. De veranderingen zijn minimaal en er is eigenlijk ook maar een limited use case voor snellere interne hardware.

Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel mensen intensieve triple A 3D games spelen op hun telefoon. Ik had ergens gelezen dat de resident evil ports voor iPhone rampzalig slecht verkocht zijn. Wat maakt in die context marginaal snellere grafische performance nog uit bijvoorbeeld.

Op dit moment heb ik een iPhone 16 pro (hoofdzakelijk voor de wat beter dan gemiddelde camera) maar ik vraag me af of ik hierna niet gewoon een midrange telefoon ga nemen.

[Reactie gewijzigd door DLSS op 17 maart 2025 17:58]

Smartphones blijven an sich wel interessant maar de vervangingstijd wordt steeds langer.

Ikzelf heb nu nog een 12 Pro Max, ding doet het prima, haalt nog anderhalve dag en gaat nu zijn 5de levensjaar in. Ik wacht nog wel even. Misschien de 18 Pro
Vind je dat ook als je er objectief naar probeert te kijken? Ik merk eigenlijk nauwelijks verschil in gebruik tussen de iPhone 12, 13, 14, 15 en 16. En ze zien er ook nog eens bijna allemaal hetzelfde uit 😅. (heb ze allemaal wel eens gebruikt en er een aantal zelf gehad als main telefoon).

Dat apps zoals WhatsApp misschien iets sneller openen op mijn iPhone 16 Pro dan op de 12 Pro, en dat ik met 120 Hz in plaats van 60 Hz door de icoontjes kan scrollen, vind ik eerlijk gezegd absurd kleine verbeteringen voor een product dat meer dan 1000 euro kost.

Voor het geld van een iPhone 16 pro koop je ook een aardige videokaart. Het verschil tussen de periode van de iPhone 12 tot de 16 op het gebied van videokaarten is wel gigantisch. Ja, zee zijn ontzettend duur, maar de RTX 5090 is bijvoorbeeld meer dan twee keer zo snel als de RTX 3090. DLSS en raytracing/path tracing zijn in die periode enorm verbeterd.

Waar prestaties écht bruikbaar zijn, merk je (ondanks de afgezwakte wet van Moore) ook daadwerkelijk verschil. Bij smartphones nauwelijks omdat de meeste mensen ze niet gebruiken voor intensieve taken.

Ik denk inderdaad dat ik beter wat langer met mijn smartphone kan doen, zoals jij ook van plan bent. Zelfs dan is 1000+ euro misschien alsnog veel te veel voor wat een iphone feitelijk biedt...

[Reactie gewijzigd door DLSS op 17 maart 2025 18:35]

En wat bied het dan?

Het is mijn meest gebruikte apparaat. Mijn meest gebruikte camera, communicatie apparaat waarmee ik bel, berichten stuur, e-mail, videobel, fora bezoek. Mijn meest gebruikte betaalmiddel, kijk er video’s mee, luister er muziek mee, gebruik de zaklamp meermaals per dag, notitieblok. Ik bankier en authenticeer mezelf er mee. Het is een digitaal Zwitsers zakmes.

Een 5090 kost 2500+ en dan heb je nog een berg onderdelen en software nodig iets mee te kunnen doen. Om die ow zo geweldige sprong in performance waar te maken gebruikt dat ding genoeg om een kleine kamer mee warm te stoken.
De iPhone is een complete computer inc voeding met een SoC (dus CPU en GPU oa in één) die een piek schijnt te hebben van 9 watt en een sustained vermogen van 3~4 watt. Een 5090 doet pieken die geloof ik 100x zoveel zijn en een sustained vermogen die meer dan 100x hoger ligt dan de iPhone SoC.


Het is letterijk Apple’s met (hete) peren vergeijken.
Ik baseerde mijn vergelijking (3090 vs 5090) niet op prijs, maar meer op het verschil dat je merkt in gebruik. (Er zit ongeveer dezelfde periode tussen die twee kaarten als tussen de iPhone 12 en iPhone 16).

Daarmee valt op dat er in gebruik een reusachtig verschil zit tussen de 3090 en de 5090, terwijl er tussen de iPhone 12 en 16 bijna geen merkbaar verschil is.

Je moet echt pixel peepen om een verschil in foto's te zien (ik doe dat, maar de gemiddelde gebruiker echt niet). Appjes starten misschien een fractie sneller op (wat bijna niemand opvalt) en je scrolt door je icoontjes met 120 Hz in plaats van 60 Hz, daar krijg je dan nog nutteloze gimmicks bij zoals een 'Dynamic Island' (het lijkt haast verzonnnen om maar iets van verschil te hebben zodat mensen weer gepushd worden om te upgraden). Kortom, allemaal minimale verschilletjes in de marge. Het is voor mij moeilijk om nog enthousiast te worden over een smartphone daardoor.

Ik ben dan nog een 'Tweaker' met iets van affiniteit voor technologie, maar gemiddelde gebruiker heeft al helemaal niets aan een snellere iPhone; we laten ons gek maken door marketing. (Ik val er zelf dus ook voor, ik praat mijn 16 pro goed omdat ik foto's maken leuk vind, maar eigenlijk slaat het nergens op.)

[Reactie gewijzigd door DLSS op 17 maart 2025 21:57]

Bij ons ging papa's telefoon naar, mama, die van mama naar mijn oudste zoon, die van mijn oudste zoon , zijn oudste zus, en dan krijgt de jongste de oudste telefoon. ondertussen ben ik gestaakt met upgraden, maar mijn vrouw wilde een 15, en de oudste dochter een 16. de andre drie kinderen gebruiken een 6,7,en een 11.
Ze doen het allemaal nog. En ik denk dat ik ergens ook nog de 5 heb. heb geen nieuwe foon nodig. doe wel een 20 wanneer die uitkomt.
Same, we hadden vorig jaar de oudste die naar de middelbare ging dus eindelijk een 06 mocht. Telefoon van mama doorgeschoven naar hem. Dus een Iphone 11 met 128GB opslag. En mama een nieuwe 15 met 256 opslag.

De oudste zou zijn hele middelbare school er mee kunnen doen. Nu kreeg hij icm de issues met KPN van KPN dus een nieuwe 13 met 128Gb opslag. Nu kan hij helemaal de middelbare school er mee doen :)

Volgend jaar moet de jongste naar de middelbare. Denk dat ik het combineer, ik een nieuwe ipv de 12 pro. en voor hem kijk ik dan wel misschien naar een leuk 2de handje 14 ofzo.
Tsja, leuk die Resident Evil ports. Leuk omdat het kan. Maar dat daar geen vraag naar zou zijn had je kunnen zien aankomen. Ik denk dat er nog wel aardig wat CoD, Fortnite en Genshin Impact gespeeld wordt op telefoons maar ik betwijfel ook of er echt veel gebruik gemaakt wordt van de kracht van de hedendaagse socs. Ik heb zelf een midrange toestel van anderhalf jaar oud en ik heb nooit het gevoel dat er iets traag gaat of dat ik ergens beperkt wordt. De camera is dan inderdaad nog een meerwaarde die ik zie bij duurdere modellen.
Ik denk oprecht dat je de juiste keuze hebt gemaakt met een midrange toestel. Als je het geld dat je hiermee bespaart zou investeren in een betere pc, laptop of bijvoorbeeld een tv, merk je véél meer verschil in beleving en prestaties.

Het verschil tussen een kleine en een grotere tv met hogere verversingssnelheid merk je meteen. Ook het verschil tussen een pc van 1000 euro en eentje van 1500 euro is gigantisch, zeker wanneer je er zwaardere taken mee uitvoert of erop gamet. Maar het verschil tussen een telefoon van 500 euro en eentje van 1000+ euro merk je nauwelijks.

Zelfs als het aankomt op de camera is het verschil eigenlijk twijfelachtig. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld een S24 FE, en je moet al echt (buiten de verschillende subjectieve kleuraccenten) op pixelniveau gaan kijken om het verschil te zien. Wanneer doe je dat nou echt met je vakantiefoto's?

Maar goed, ik vind het wel écht leuk om foto's te maken, dus ik praat het vooral een beetje goed voor mezelf denk ik😅.
Het is te hopen dat de verschillen tussen de normale iPhone en de Pro weer wat groter worden. Bij de 16 zijn die er nauwelijks nog. Ik koop altijd de nieuwste Pro, en dan verkoop ik de oude door. Dit jaar had ik voor het eerst mogelijke kopers die liever een nieuwe iPhone 16 kochten dan een 1 jaar oude iPhone 15 Pro.

En ik geef ze niet eens ongelijk. Bij de 16 heb ik me al zitten afvragen wat ik nu precies krijg voor die 250 euro extra, behalve een verschrikkelijk ondermaats presterende telelens. Ik heb nog nooit een mooie foto gemaakt daarmee, had liever de 15 Pro telelens.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.