Apple kondigt iPhone 16 aan, Pro-modellen hebben groter scherm

Apple heeft zijn iPhone 16-telefoons aangekondigd. Alle modellen hebben nu de Actieknop en een nieuwe cameraknop. De Pro-modellen hebben een groter scherm en een grotere behuizing, maar ook dunnere bezels.

Het scherm van de Pro gaat van 6,1" naar 6,3", terwijl de Max van 6,7" naar 6,9" gaat. Ook zijn er grotere accu's, onder meer om Apple Intelligence te kunnen draaien. Die draait op de A18 Pro-soc die Apple op 3nm laat maken door TSMC. Er is een Neural Engine met 16 kernen met onder meer hogere geheugenbandbreedte. Daardoor moeten AI-functies 15 procent sneller draaien. Er is een GPU met zes kernen die 20 procent sneller is dan die van de iPhone 15 Pro. Er is een CPU-cluster met zes kernen, met twee prestatiekernen. Het heeft grotere caches en moet 15 procent sneller zijn.

De primaire camera heeft volgens Apple een nieuwe 48-megapixelsensor met een f/1,78-lens. De camera met 5x-telelens komt nu ook op het kleinere Pro-model. De camera met ultragroothoeklens heeft een 48-megapixelsensor.

De camera-app kan nu 4K filmen op 120fps. De framerate is in de Photos-app in te stellen, door onder meer video op 60fps of 24fps af te spelen. De telefoon heeft vier microfoons die minder ruis in audio van video moet verzorgen. Daarnaast is het mogelijk om audio in Spatial Audio op te nemen voor afspelen op AirPods Pro. De software heeft de optie Audio Mix om diverse sporen te scheiden en audio aan te passen.

Apple iPhone 16 ProApple iPhone 16 ProApple iPhone 16 ProApple iPhone 16 Pro

Apple iPhone 16

De iPhone 16 heeft een nieuwe generatie Ceramic Shield die sterker moet zijn dan de eerste generatie. De schermen gaan tot 2000 candela per vierkante meter en hebben dezelfde schermdiagonalen als de voorgangers: 6,1" en 6,7". De verversingssnelheid blijft op 60Hz.

Wel heeft de reguliere versie nu de Actieknop die ook op de iPhone 15 Pro zit. Die kan nu aangepast worden om overdag een andere app te openen dan 's avonds. Daarnaast is er een cameraknop die Apple Camera Control noemt. Die is onder meer te gebruiken om snel een camerabeeld te openen om visueel te zoeken via een eigen Apple-systeem, ChatGPT of Google door lang te drukken. Een korte klik opent de camera.

De knop heeft drukgevoeligheid en de mogelijkheid om gebaren op het oppervlak te herkennen. Zo is er te vegen om in te zoomen. Snapchat heeft al ondersteuning ingebouwd om opties weer te geven met een druk op de knop.

De iPhone 16 heeft een A18-soc om Apple Intelligence te kunnen draaien. Ook is er meer geheugenbandbreedte. Apple laat TSMC de soc maken op 3nm. Er zijn twee kernen voor hoge prestaties en vier zuinige kernen. Er is een GPU met vijf kernen. Die is bij dezelfde prestaties 35 procent zuiniger dan zijn voorganger in de iPhone 15. De GPU ondersteunt raytracing.

De iPhone 16 heeft weer een 48-megapixelcamera met standaard 24-megapixelfoto's en '2x zoom' door de middelste 12 megapixels te pakken. De lens heeft een f/1,6-lens. De camera met ultragroothoeklens heeft autofocus met macromodus. Het is bovendien een grotere sensor, zo claimt Apple, om meer licht te vangen.

Daarnaast komt Spatial Capture, de reden dat de camera's onder elkaar zitten. Die kunnen video's en foto's maken in 3d voor de Vision Pro-headset. De software kan windgeruis in audio van video's verminderen.

Op gebied van laden ondersteunen alle iPhones Qi 2, een standaard die gebaseerd op is MagSafe. Die standaard zit verder op weinig smartphones.

Release en prijs

De iPhone 16 kost minstens 969 euro, de Plus komt uit voor 1119 euro voor de 128GB-versie. De Pro-versies kosten 1229 euro voor de kleine en 1479 euro voor de Pro Max. Ze komen uit op 20 september.

Apple iPhone 16Apple iPhone 16Apple iPhone 16
iPhone 16 15 16 Plus 15 Plus
Afmetingen 147.6x71.6x7.8mm, 170g 147.6x71.6x7.8mm, 172g 160.9x77.8x7.8mm, 199g 160.9x77.8x7.8mm, 201g
Scherm 6,06"-oled,
14,0x6,5cm
90,2cm²
2556x
1179px
19,5:9, 60Hz
6,06"-oled,
14,0x6,5cm
90,2cm²
2532x
1170px
19,5:9, 60Hz
6,68"-oled
15,5x7,1cm
110,3cm²
2796x
1290px
19,5:9
6,68"-oled
15,5x7,1cm
110,3cm²
2778x
1248px
19,5:9
Camera 1. Primair, 48Mp, f/1.6, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,2, AF 13mm
1. Primair, 48Mp, f/1.6, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,4, 13mm
1. Primair, 48Mp, f/1.6, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,2, AF 13mm
1. Primair, 48Mp, f/1.6, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,4, 13mm
Soc A18 A16 Bionic A18 A16 Bionic
Prijs 128GB: 969 euro
256GB: 1099 euro
512GB: 1349 euro
128GB: 969 euro
256GB: 1099 euro
512GB: 1349 euro
128GB: 1119 euro
256GB: 1249 euro
512GB: 1499 euro
128GB: 1119 euro
256GB: 1249 euro
512GB: 1499 euro
iPhone Pro 16 Pro 15 Pro 16 Pro Max 15 Pro Max
Afmetingen 149.6x71.5x8,3mm, 199g 146.6x70.6x8.3mm, 187g 163.0x77.6x8,3mm, 227g 159.9x76.7x8.3mm, 221g
Scherm 6,27"-oled,
14,5x6,7cm
96,29cm²
2622px
1206px
19,5:9, 120Hz
6,06"-oled,
14,0x6,5cm
90,2cm²
2532x
1170px
19,5:9, 120Hz
6,86"-oled
15,8x7,3cm
115,3cm²
2868px
1320px
19,5:9, 120Hz
6,68"-oled
15,5x7,1cm
110,3cm²
2778x
1248px
19,5:9, 120Hz
Camera 1. Primair, 48Mp, f/1.78, 24mm
2. Ultrawide, 48Mp, f2,2, AF, 13mm
3. 5x tele, 12Mp, f/2.8, 120mm
4. Tof-sensor
1. Primair, 48Mp, f/1.78, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,2, AF, 13mm
3. 3x tele, 12Mp, f/2.8, 77mm
4. Tof-sensor
1. Primair, 48Mp, f/1.78, 24mm
2. Ultrawide, 48Mp, f2,2, AF, 13mm
3. 5x tele, 12Mp, f/2.8, 120mm
4. Tof-sensor
. Primair, 48Mp, f/1.78, 24mm
2. Ultrawide, 12Mp, f2,2, AF, 13mm
3. 5x tele, 12Mp, f/2.8, 120mm
4. Tof-sensor
Soc A18 Pro A17 Pro A18 Pro A17 Pro
Prijs 128GB: 1229 euro
256GB: 1359 euro
512GB: 1609 euro
1TB: 1859 euro
128GB: 1229 euro
256GB: 1359 euro
512GB: 1609 euro
1TB: 1859 euro
256GB: 1479 euro
512GB: 1729 euro
1TB: 1979 euro
256GB: 1479 euro
512GB: 1729 euro
1TB: 1979 euro

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

09-09-2024 • 20:38

414

Lees meer

Reacties (414)

414
403
155
1
0
173
Wijzig sortering
wat ze niet zeggen, maar lijkt zo te zijn op foto's, de eSim is only optie nog. zag geen optie voor sim behuizing.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @rteekens749 september 2024 20:55
Er is nog altijd een simkaartslot in de versie die in de Benelux uitkomt. Bron: specspagina
Gelukkig want dat SIM-slot is toch erg prettig op reis (buiten de EU). Ondanks dat er veel esim providers zijn is de beste deal toch vaak een SIM van een lokale provider.
"De beste deal" haal je inderdaad lokaal met een normale sim, als dat tientje extra je meer dierbaar is dan de tijd die je verliest om een SIM te regelen op vakantie.

En in sommige landen is het bijna onmogelijk om een fysieke sim te regelen als buitenlander (Brazilië bijvoorbeeld).

Laatste keer dat ik een fysieke sim heb geregeld was in China in 2019. Sindsdien altijd e-sim. Of ik nu 10 of 20 euro betaal voor de data, dat maakt bij een verre vakantie buiten Europa me heel weinig uit. Uiteraard mooi dat we de keuze hebben en ik gewoon een e-sim kan installeren en jij een simkaartje kan gaan halen.
En in China is nu net het mooie dat je met een eSIM uit Hong Kong gewoon alle buitenlandse diensten als Google en WhatsApp kunt gebruiken zonder VPN.

Vind eSIM een prima concept maar ondersteuning in Nederland is inderdaad nog wat matig.
In 2019 was e-sim ondersteuning nog een probleem bij de meeste providers. Vandaag zou ik daar ook een e-sim halen, mocht ik nog teruggaan.

Overigens werkte die buitenlandse diensten bij mij ook prima, als Tweaker had ik op voorhand VPN geregeld (zelf opgezet, dus niet via een commerciële partij).

In Thailand in 2022 had ik m'n Europese sim gewoon, dat was nog beter (gratis roaming in 75 landen, waaronder Thailand en China).
In 2019 was e-sim ondersteuning nog een probleem bij de meeste providers. Vandaag zou ik daar ook een e-sim halen, mocht ik nog teruggaan.

Overigens werkte die buitenlandse diensten bij mij ook prima, als Tweaker had ik op voorhand VPN geregeld (zelf opgezet, dus niet via een commerciële partij).

In Thailand in 2022 had ik m'n Europese sim gewoon, dat was nog beter (gratis roaming in 75 landen, waaronder Thailand en China).
Nadeel van een e-sim kan zijn dat de best werkende providers intussen best forse tarieven rekenen in sommige landen. Je koopt bij die e-sim aanbieders namelijk een e-sim van een andere provider. Dus bij het activeren van je e-sim wordt er bijvoorbeeld een e-sim met dataplan van een Pools of Engels netwerk op jouw toestel gezet. Je roamt in het land waar je dan bent dus naar Polen of de UK toe. Jouw internet verbindingen lopen dan via Polen. Vanaf Polen bijvoorbeeld naar de Nederlandse website hub. Dat verkeer kan best vertragen. Of je kan een lagere prioriteit op het netwerk krijgen als roamer.

Een Iphone 16 met een fysieke sim blijft nu dus de voorkeur. Dan kan je echt een sim van het land zelf in je toestel stoppen, waarbij je prio 1 of 2 op het netwerk hebt en niet prio 4 of 5.

Een Amerikaan kan in Nederland nu alleen een Vodafone prepaid nemen als e-sim. Verder valt er niets te kiezen bij de andere prepaid providers. Dat is best een beperking.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 10 september 2024 10:23]

Goh, in mijn eigen voorbeeld vorig jaar had ik 2 e-sims in mijn telefoon in Brazilië, een Deense en een Spaanse.

De Deense had gratis roaming maar een overeenkomst met VIVO en TIM. beide niet vooruit te branden op het festival waar ik aanwezig was, als ik al bereik had was het 2G en héél af en toe 3G op bepaalde plekken op het evenemenenterrein.

Met Claro verbinden lukte niet lang (1 minuut en dan werd data afgesloten), vermoedelijk door een gebrek aan roamingovereenkomst. Tijdens die minuut had ik wel 5G en snelle 5G.

Mijn Spaanse sim deed 25 EUR per gigabyte, en werkte wel op Claro, waar ik ook gewoon 5G had met 100+ Mbit snelheid - zat snel om af en toe eens de lineup te checken of een foto de wereld in te sturen - of even vrienden te contacteren om te kijken waar ze waren.

Dit jaar heb ik dus, vanuit het gemak van m'n bureaustoel, een e-sim op het Claro netwerk geregeld, aan 2.75 EUR per gigabyte. Heb lang gezocht naar een e-sim aanbieder die Claro heeft, want de meeste aanbieders werken met VIVO of TIM.

Lokaal een simkaart halen hebben we vorig jaar geprobeerd, dat was geen succes. Geen enkele provider/winkel wilde een buitenlander een sim geven, ze vroegen allemaal een CPF nummer - zeg maar een BSN/RRN van Brazilië. Ik heb na 3 uur rondrijden in de stad waar we waren, na veel frustratie en een taalbarrière (ik spreek vloeiend Spaans en Engels, maar dat helpt niet in een land waar men voornamelijk Portugees spreekt), uiteindelijk maar €25 per gigabyte opgehoest en een vriend van me (die geen e-sim telefoon had) mijn hotspot laten gebruiken en laten meebetalen aan de data.

Het gigantische voordeel van een e-sim is dat je het gewoon op voorhand kan regelen en dat je weet waar je aan toe bent. Da's ook wat waard.

Natuurlijk is keuze beter, maar die keuze hebben we hier dus nog. Met Chinese iPhones is het het tegenovergestelde van de Amerikaanse, die krijgen helemaal geen e-sim, enkel dual sim met 2 fysieke simkaarten. Dus ik durf stellen dat we in "de rest van de wereld", dus buiten de VS en China, eigenlijk nog het beste van 2 werelden hebben.

[Reactie gewijzigd door b12e op 10 september 2024 11:10]

.......

Natuurlijk is keuze beter, maar die keuze hebben we hier dus nog. Met Chinese iPhones is het het tegenovergestelde van de Amerikaanse, die krijgen helemaal geen e-sim, enkel dual sim met 2 fysieke simkaarten. Dus ik durf stellen dat we in "de rest van de wereld", dus buiten de VS en China, eigenlijk nog het beste van 2 werelden hebben.
Nou dat weet ik niet. In de USA wordt de plaats waar voorheen de simkaart zat gebruikt voor de extra 5g antennes voor de nog hoogfrequentere ultra wideband 5g. Die antennes missen op de andere versies van de Iphone 15. Voor de Iphone 16 zal dat niet anders zijn.

Nu zijn die frequenties in NL nog niet beschikbaar gemaakt. Dus we missen er ook niets aan, alleen op reis in de USA misschien.

NB. via welke provider heb je nu een lokale e-sim kunnen nemen op het Claro netwerk? NB bij een virtuele operator, kan je ook in Brazilië achtergesteld worden tov. zakelijke klanten, abonnees en anderen met priority settings op het netwerk. Ik weet niet of ze dat heel actief gebruiken in Brazilië en of men daar open over is.

In de USA is dat wel het geval. Daar heb je in het netwerk prioriteits klasse QCI 6, 7, 8 en 9.

QCI 6 voor zakelijk
QCI 7 voor de eigen reguliere particuliere abonnees
QCI 8 voor prepaid
QCI 9 voor Virtuele aanbieders (MVNO's)

Het hoogste nummer wordt als eerste van het netwerk geknikkerd (meestal niet luceratieve roamers en minder luceratieve MVNO klanten). Klanten met een hogere prioriteit hebben op dat zelfde moment nog steeds een prima verbinding.
Het kan nooit erger zijn dan roaming vanuit Denemarken.

Ik heb zelf via Yesim nu een simkaart, die beloven 5G op Claro. Een vriend heeft Holafly gekocht voor volgende maand, die blijft ook niet zo lang in Brazilië. Dus we kunnen vergelijken. Als backup heb ik nog Airalo, maar die beloven slechts 4G.
Het kan nooit erger zijn dan roaming vanuit Denemarken.

Ik heb zelf via Yesim nu een simkaart, die beloven 5G op Claro. Een vriend heeft Holafly gekocht voor volgende maand, die blijft ook niet zo lang in Brazilië. Dus we kunnen vergelijken. Als backup heb ik nog Airalo, maar die beloven slechts 4G.
Heel benieuwd naar jullie ervaringen!
Dit is goud waard! Nooit geweten, mag wel een artikel aan gewijd worden. Een van de redenen dat ik wat terughoudend ben om naar China te reizen, geen maps, translate enz.
Dit werkt met Airalo ook geniaal. Het enige nadeel is dat je soms websites op het 'Chinese Internet' niet of moeilijk kan bereiken, omdat je eigenlijk van buiten de great firewall komt. Zoals ik het begrijp wordt namelijk eerst al je verkeer naar je APN geleidt, dus in mijn geval naar Groot Brittanië en daarna pas naar de eindbestemming.

Ik heb daar wel een aantal keer last mee gehad, bij het gebruik van Alipay en overheidswebsites.

Daarnaast is het hebben van een Chinees telefoonnummer bij een aantal zaken heel handig, omdat bijvoorbeeld de Ride Share platforms dit verplichten. Hier zijn wel workarounds voor.
geen idee wat je bedoelt met onmogelijk om een fysieke sim te regelen. ik moet het eerste land nog tegenkomen waar ze daar niet mee naar je kop smijten
Dat jij dat land nog niet bent tegengekomen wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Er zijn landen waar je "officieel" enkel een simkaart kan halen als inwoner, m.a.w. met een soort lokale BSN/RRN, en waar je als buitenlander/toerist echt gewoon op je kin kan kloppen of een hele dag telefoonwinkels mag gaan bezoeken.

Ik haalde Brazilië aan als voorbeeld, dat was voor mij de meest recente waar het heel lastig is (vorig jaar in oktober).

Daar gooien ze dus op de luchthaven niét met simkaarten naar je hoofd. Meer nog, met een vriend ben ik achter een simkaart gaan zoeken, in de 2 verschillende winkels van Claro vroegen ze me telkens mijn CPF nummer (aka lokale BSN) en "kon het echt niet met paspoort". Bij VIVO hetzelfde verhaal.

Uiteindelijk heb ik die vriend van me die een toestel zonder e-sim ondersteuning dan maar via mijn hotspot online geholpen - ik had gratis roaming met mijn Deense provider buiten het festival, op het festival waren die 2 netwerken met gratis roaming onbeschikbaar en moest ik betalen.

Achteraf ben ik er overigens achter gekomen dat ze het in sommige winkels wél met paspoort doen voor buitenlanders - vast niet officieel dan, dat weet ik niet. Maar om nou een hele dag van winkel tot winkel te trekken om een simkaart te regelen, nou liever niet.

Dit jaar ga ik terug, en heb ik alvast een e-sim geregeld op het netwerk waarvan ik weet dat ze goede ontvangst hebben op het evenement waar ik naartoe reis - VIVO en TIM waren zwaar overbelast vorig jaar, Claro werkte vlekkeloos. Mocht dat dit jaar anders zijn dan heb ik terplekke gewoon de vrijheid om een andere e-sim aan te kopen gelijk via m'n toestel ipv weer een halve dag winkels te gaan bezoeken.

Anyhow, dat is mijn ervaring. Goed dat je enkel op plekken komt waar het makkelijk is om als toerist een sim te krijgen.

[Reactie gewijzigd door b12e op 10 september 2024 11:12]

Misschien zou dit een optie zijn voor je, gebruik ik meestal buiten Europa.
Regel dit net voor vertrek, zodra ik geland ben werkt het.
https://www.airalo.com/brazil-esim
Airalo ken ik, gebruikt Claro, maar enkel LTE. En max 10GB

Ik heb nu een sim bij Yesim (niet het onbeperkt pakket, met korting door een discount code van het internet geplukt). Vriend van me heeft Holafly geprobeerd, die bieden enkel "onbeperkt" aan.

We gaan het meemaken.

Ik heb Airalo gebruikt in Curaçao in 2021/2022.

[Reactie gewijzigd door b12e op 10 september 2024 13:29]

Dit klopt inderdaad. Tip voor mensen die naar Brazilië gaan en toch een lokale simkaart willen: vraag of je iemands CPF mag gebruiken. Brazilianen zijn over het algemeen heel aardige en behulpzame mensen. Beste plek om dit te vragen is waarschijnlijk een hostel. Ga er wel maar vanuit dat het je wat tijd kost.
In de meeste landen wel, maar niet overal. Er is zelfs een wiki (https://prepaid-data-sim-card.fandom.com/wiki/Blacklist), de situatie kan snel veranderen.

Daarnaast kan roaming voordelen hebben, zo was met een esim van cmlink (ironisch, want china mobile) alles gewoon bereikbaar in Iran, met een lokale sim kom je ook met de meeste vpn protocollen niet zo ver.
Ik heb het idee dat er maar weinig plekken zijn waar je heen kunt waar niet ook een (redelijk) goedkope E-sim provider bestaat. Juist in Europa lopen we hopeloos achter. Die SIM tray neemt veel te veel ruimte in en is ook nog eens een gat in de behuizing. Weg ermee!

Multi e-sim, ja dat wel.
Ben overgestapt op esim apps zoals "airalo" en "nomad esim"
Je krijgt een data only e-sim zonder nummer en bent gelijk online. Scheelt mij zoeken naar simkaart winkeltjes die tegenwoordig in veel landen ook registratie eisen.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 10 september 2024 08:25]

Er is steeds meer concurrentie op e-sim gebied; ik kocht 20gb voor euro 10,50 in Turkije. In winkels zag ik simkaart aanbieding voor 15 of 18GB voor 15 of 20 euro. Was het voor mij goedkoper.

Mijn zoon gaf ik een e-sim voor indonesie. Koste ook helemaal niets (8 euro nog wat), en kon ik aanvullen als hij tekort zou komen. Zal best dat ik 1 of 2 euro had kunnen besparen, maar dat is de moeite niet waard. Nu was hij ook nog eens bereikbaar op whatsapp op zijn eigen telnr (en niet een tijdelijk nummer).
Zelf gebruik ik firsty op vakantie buiten Europa. 1 euro per dag voor ongelimiteerd internet en hotspot maken is toegestaan. Gratis kan ook maar is beperkt en met reclame.
US modellen hebben dat al een paar jaar niet meer. Europese modellen hebben het in het echt nog wel. Hoe het met deze zit weet ik niet, maar kan je niet afleiden uit de renders
Moet ook wel aan de ene kant. Bij Hollandsnieuwe bijvoorbeeld nog steeds geen eSIM mogelijkheid.
Ik denk niet dat Apple rekening gaat houden met Hollandsnieuwe, met alle respect.
Niet alleen Hollands nieuwe. Bij bijna geen enkele provider kan je esims krijgen op prepay dus daar ga je al. Ik doe zelf nooit aan contracten voor telefoon
Bij Simyo kan dat gewoon. Maar inderdaad niet heel populair helaas.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 9 september 2024 22:17]

Alle A-providers hebben e-sim in nederland, alleen bij de Budget providers heeft alleen simyo e-sim
Echter denk ik dat buiten nederland om, de mensen met een budget provider, eigenlijk niet met smart zitten te wachten op een PRO iphone van 1300+ euro, maar juist eerder / vaker wat oudere modellen hebben of android oid.
Ik heb een 14 pro, en een budget provider. Waarom zou ik naar een dure provider gaan terwijl ik nauwelijks bel en met 10-15 GB data per maand prima uitkom?
de 14 pro heeft toch ook gewoon nog een sim kaart slot ;) , wat ik bedoel te zeggen is dat meestal mensen met meer budget een pro model iphone kopen (de nieuwste) en die vaker ook bij een A provider zitten
Ja, maar mensen met een budgetprovider kopen dus óók pro-model iPhones... Dat je meer te besteden hebt, wil niet zeggen dat je ook een onnodig duur abonnement neemt.
Als Apple in Nederland geen modellen meer aanbiedt waar je een fysieke simkaart in kunt stoppen, snijden ze zich (op dit moment nog tenminste) enorm in de vingers.
Dat was met de headphone jack ook, heeft ze niet tegengehouden, plus vaak als apple iets pushed, dan volgen de bedrijven vanzelf wel, is toch omzet missen als je klanten weglopen naar een andere provider. Zeker aangezien simyo het wel aanbiedt.
De aansluiting voor een koptelefoon is natuurlijk wel iets heel anders dan een onderdeel dat essentieel is voor de werking van je smartphone. Voor de headphone jack waren meerdere alternatieven beschikbaar (nieuwe oortjes, verloopstukje, bluetooth headsets), en Apple leverde de eerste jaren ook nog oortjes mee met het toestel.

Als je geen simkaart in je smartphone kunt stoppen, en je zit bij een provider die geen eSim aanbiedt, is je enige optie overstappen naar een andere provider. Als die allemaal duurder zijn omdat je eerst bij een budgetprovider zat, en nu naar een A-provider moet, kan de overweging van de klant ook zijn om dan maar naar een ander toestel te gaan kijken (even losstaand van het feit dat veel mensen wisselen van provider eng of gedoe vinden).

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 10 september 2024 14:09]

Ik denk niet dat grote speciaal voor Nederland een bepaalde functie zouden toevoegen/verwijderen.
De kosten wegen niet op.
Als de grote markten een bepaalde richting op gaan zal Nederland gewoon moeten volgen of het zal hier niet verkocht worden.

Budget providers zullen op den duur gewoon e sims aanbieden.
Het is er al 5 jaar in Nederland zal niet lang meer duren denk ik.
Ik zeg daarom ook: op dit moment nog tenminste. ;)

En de Nederlandse markt is op zichzelf niet relevant genoeg, maar de volledige Europese markt natuurlijk wel. Blijkbaar is het voor Apple nog niet opportuun om de switch naar alleen eSim 'af te dwingen', anders hadden ze nu geen aparte versie met fysieke sim specifiek voor de Europese markt ontwikkeld.
De Europese markt wel ja maar je zei: Als Apple in Nederland geen modellen meer aanbiedt waar je een fysieke simkaart in kunt stoppen, snijden ze zich (op dit moment nog tenminste) enorm in de vingers.

Ik reageerde daarop en dat is niet waar.
Maar Europa is inderdaad groot genoeg voor de grote bedrijven om een aanpassing te maken.
De usb c is bewijs genoeg dat Apple uiteindelijk toch is gaan zwichten
Alle A-providers hebben e-sim in nederland,
Maar ook op prepay? Hier in Spanje geen enkele iig. Ik heb het bij alle 3 de grote gevraagd.

En nee ik koop dure telefons maar toch prepay. Ik weet niet hoe het in NL zit maar hier in Spanje is prepay zelfs voordeliger dan een contract. Voor een tientje heb je 50 GB per maand en ik geloof onbeperkt bellen (bellen doe ik toch nooit maargoed).

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 9 september 2024 22:53]

Ik koop in het buitenland altijd een tijdelijke prepaid E-sim, laatst nog in portugal, 3 euro per dag onbeperkt GB's, of 50GB voor een maand oid voor 20 euro
Ja dat klopt. Tijdelijke kan wel maar daar heb ik niks aan. Het zou best kunnen dat ze dit op gewone prepay weigeren om de dure vakantie-esims te kunnen verkopen.

Maargoed ik heb Samsung en die heeft nog gewoon 2 echte sim slots, dat vind ik het beste. Dat is ook handiger want dan kan ik die gewoon in een goedkoop toestel drukken voor bijv. festivals enzo. Ik wou alleen een eSIM voor een horloge en dat bleek dus lastig.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 9 september 2024 23:04]

Eh, dat klopt niet helemaal. Vodafone heeft hier in Spanje gewoon eSim op prepaid. Je moet er wel je best voor doen om het te krijgen maar het bestaat wel. Trouwens als je het echt niet voor elkaar krijgt dan stop je de Vodafone (normale) SIM in een oude iPhone en pak je een factory default iPhone en zet je de gegevens over. Dan komt er op een bepaald moment de vraag of je de SIM wil overzetten en wordt de fysieke SIM automatisch door Vodafone omgezet naar een eSIM.
Hmm, ik heb het hier zelf in de winkel gevraagd en daar zeiden ze dat het niet kon. Ondanks dat op hun website staat dat je het voor 5 euro over kan laten zetten, maar ze zeiden dat dat niet gold voor prepay.

Ik kan die iPhone oplossing helaas niet proberen want ik heb geen iPhone.
Mogelijk een andere winkel opzoeken. Toen ik mijn Spaanse nummer kreeg wilde ik echt een eSIM en heb een aantal filialen moeten bezoeken om het voor elkaar te krijgen. En ga op rustige tijden, dat helpt over het algemeen ook.
Ah ok, dus vaak weten ze het gewoon niet? Raar.

Ik snap sowieso niet dat er allemaal zo moeilijk over gedaan wordt met prepay.
Ze krijgen behoorlijke commisie op een contract en niet op een pre-paid. Terwijl een contract inderdaad altijd fors duurder is.
Oh ja maar ik bedoel over die eSIMs. Movistar en Orange doen het helemaal niet op prepay. En vodafone doet er zo moeilijk over.

Toen ik mijn prepay (gewone sim) van vodafone kocht ging het heel soepel trouwens. Ik heb een actieve SIM van elk netwerk hier :)
Niet alleen Hollands nieuwe. Bij bijna geen enkele provider kan je esims krijgen op prepay dus daar ga je al. Ik doe zelf nooit aan contracten voor telefoon
Vodafone heeft e-sim bij prepaid, je krijgt dan een start pakket met daarin een QR code waarmee je de e-sim kan downloaden en activeren. (NB. wil je je nummer overzetten naar een ander toestel, dan verwijder je de e-sim op je huidige toestel terwijl je met een netwerk verbonden bent. Hierdoor wordt de afmelding doorgegeven aan Vodafone. Vervolgens wordt je QR code weer vrijgegeven voor een nieuwe activeren. Dus heb je ook weer die QR code nodig, bewaren dus!)

Simyo heeft dit voor het KPN netwerk.

Hopelijk komt het ook snel bij Odido prepaid, KPN prepaid en de virtuele operators.
Youfone heeft het ook nog niet. Maar goed dat is meer het probleem van de provider.
Ik geef ze geen ongelijk, z’n zure haring vind ik zelf ook aantrekkelijk dan die nieuwe haringen.
Apple gaat rekening houden met z'n kleine dochter provider, of een simpel of een ben ofzo.
Ik had een andere woord keuze gekozen. Ben Simpel maar goed , ik vind bijde namen niet echt aantrekkelijk. Ook die van T-Mobiele niet.
Ach als ze eens gaan verplichten moet ze eens over, ik heb het bij Simyo en werkt prima.
Het zal toch een keer gebeuren dat telefoons Esim only wordt, en zal vast gebeuren eerst bij Apple(En daarna volgt samsung etc).
Ik maak nu sinds een jaar gebruik van de e-sim en dat is wel handig. Maar het is natuurlijk een veel slimmere oplossing dan een kaartje.
Scheelt toch een halve vierkante centimeter op je printplaat
Het is wel chill dat je met een app gewoon even snel een abo kunt “installeren” in een vreemd land. Van mij mag er dual eSIM in in de toekomst, en zal ongetwijfeld ook slechts een kwestie van tijd zijn.
Er zit al dual eSim in iPhones.

Het is óf één nano-SIM en één eSim, of twee eSim’s (en 0 fysieke SIM’s).
Ja dat begrijp ik maar wij hebben nu dus nog 1 nano en 1 eSIM in Europa.
Je kunt ook geen nano-SIM plaatsen. Dan kun je een tweede eSim laden.
Hm nee? Je kan Max 8 eSim’s hebben in de IPhone, echter, kunnen er maar 2 tegelijk actief zijn.
Ok, semantisch gezien heb je helemaal gelijk natuurlijk.

De iPhone heeft echter maar voldoende radiocapaciteit voor twee sims, of dat nu fysieke (zoals in de chinese SKU’s van Apple), twee eSims of een combinatie is.

De andere 6 of 7 eSims zijn alleen opgeslagen, maar doen niets tot je handmatig iets omzet. Dat noem ik niet “ondersteunen”. Alsof je een stapeltje fysieke SIMs in je telefoonhoesje bewaart zeg maar.
Ja zeker , ik heb ze verder zonder kosten geïnstalleerd, en nu een lokale sim. Maar twee e-sim’s zou nog beter zijn
eSim werkt in NL nog lang niet prima. Probeer maar eens je eSim van je oude naar je nieuwe telefoon te migreren. Dan kom je er achter dat een aantal grote Nederlandse providers dat nog steeds niet ondersteund.
En even switchen, is sowieso gezeik. Ik weet nog dat dat een software-update mijn accuduur verpestte, waardoor ik terug naar mijn oude toestel ging tot de nieuwe update. Kaart eruit, kaart erin, klusje van minder dan 5 minuten. Succes ermee als je eSim gebruikt.
eens, maar viel me op. maar zag het nergens verder terug in specs. vandaar
Foto’s in de apple store laten hier in NL iig gewoon een SIM slot zien.
SIM Nano-SIM and eSIM - International
Dual eSIM with multiple numbers - USA
Dual SIM (Nano-SIM, dual stand-by) - China
SIM Nano-SIM and eSIM
Maar je kan ook 2x eSIM doen voor International.

Voor mij alvast geen sim kaarten meer. eSIM is hier in België handig genoeg, maar op reis is het nog veel makkelijker.
Nou, eigenlijk wel. Als je op apple.com naar iPhone 16 pro kijkt, dan zie je op de afbeeldingen geen simkaartslot zitten. Als je naar apple.nl gaat en je bekijkt iPhone 16 pro, dan zit die er wel. Het lijkt er dus op dat het Europese model gewoon nog een fysieke simkaart ondersteunt.
Dat zeg ik toch ook in mijn reactie? Met “de renders” bedoelde ik de beelden in de keynote. Op dat tijdstip was de website nog niet geupdatet.
Ah ja, ik begrijp het. In de keynote zullen de Amerikaanse modellen worden gebruikt. Om eerlijk te zijn heb ik me verbaasd over de nauwkeurigheid van de website. Ik was zelf op zoek naar de gegevens over het Canadese model. Ik zit namelijk op 20 september in Canada. Ik zou daar gewoon naar de winkel kunnen gaan en eentje meenemen (hopelijk hebben ze wat op voorraad). Ik heb in mijn zoektocht het volgende geleerd:
  • Het Canadese model heeft ook een nanosimkaartslot. Geen problemen daar
  • Het Canadese model ondersteunt dezelfde frequentiebanden als het Europese model, plus nog wat extra. Dus in zekere zin krijg je meer waar voor je geld.
  • In Canada worden de prijzen ook weergegeven zonder BTW, net als in de USA. De prijzen op de website moet je dus nog verhogen met de BTW, in mijn geval 12%.
  • Als ik geen aangifte doe bij de Nederlandse douane, dan ben ik 145 euro goedkoper uit.
  • Als ik wel aangifte doe, dan ben ik 82 euro duurder uit. Ik heb dan namelijk 2x BTW betaald.
  • Als ik wel aangifte doe en het bedrag wordt berekend op het bedrag exclusief BTW, dan ben ik 57 euro duurder uit.
Tja, what to do? Ik wil geen illegale dingen doen, dus ik doe wel aangifte. Is die 57 of 82 euro extra mij dan de moeite waard om het toestel meteen te hebben? Of kan ik nog even door met mijn 15 Pro... keuzes, keuzes...
Reden om niet voor een iPhone te gaan. Ik reis veel en esims zijn tig keer duurder tegen slechtere voorwaarden.
Waarom reageer je op mij? Ik zei dat er juist wel een normale nanosim in past (EU model).
Daarom heeft de iphone ook nog steeds een fysieke simkaart slot, alleen in de VS heeft die dat niet meer.
Dan kan je eventueel je nederlandse sim als Esim doen(Bij een provider die dat heeft), en dan fysieke sim van je reis erin stoppen.
Ze tonen Amerikaanse modellen. Al sinds 14, niet zeker, hebben de Amerikaanse modellen enkel E-sim maar de rest van de wereld wel degelijk nog gewone sim.
"Dual sim (twee actieve e‑sims of nanosim en e‑sim)"
https://www.apple.com/nl/...t=iphone-16,iphone-16-pro
Op apple nl website hebben ze wel een sim tray
Het is echt een cringe om weer toegang te krijgen tot je esim als je toestel defect is. Bij KPN gaan ze eerst een fysieke simkaart opsturen naar je adres en dan pas kan je weer een virtuele activeren 8)7

Gebruik zelf een fysieke vodafone zakelijk en een simyo esim privé.
Bij Vodafone kan je dat gewoon via je account doen. Qr scannen en code invoeren en klaar
Precies, maar lang niet alle providers hebben dit goed geregeld. Of je hebt 2fa nodig welke een sms stuurt naar je esim. Hoe werkt dit bij vodafone?
Die QR code hebben ze per post moeten sturen hier. Ik hoop dat het proces verbeterd is dat het nu wel online kan?
Ik koop eigenlijk altijd mijn telefoon in Hong Kong omdat ze daar de dual nano simcard slot versie ("Dual SIM card (nano-SIM) 18") hebben:
Dual SIM and dual standby. You can select data and voice SIM cards in the settings. Two wireless service plans (or roaming restrictions) are required to use dual SIM cards. It does not support the simultaneous use of two CDMA wireless service plans. Not all mobile network providers support dual VoLTE technology. It may be subject to certain restrictions. For more information, please browseSupport.apple.com/zh-hk/HT209086. The use of the eSIM function requires a wireless service plan (there may be restrictions on converting service providers and roaming, and the restrictions may still be effective even after the contract period). Not all mobile network providers support eSIM function. The eSIM function of iPhones purchased from some mobile network suppliers may be temporarily disabled. Please contact your mobile network supplier for details. For more information, please visit apple.com/hk/esim.
Verder is de telefoon ook goedkoper, bijv. de 256GB kost 9.399HKD dat is €1092 en dat is minder dan de startprijs voor de 128GB.

[Reactie gewijzigd door alienfruit op 9 september 2024 23:37]

Simkaart:
Dual‑sim (nanosim en e‑sim)
Ondersteuning voor dual e‑sim

Bron: apple.nl
Echt bizar dat de iPhone 16 nog steeds een 60hz scherm heeft.. Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe knop werkt met het swipen, in de filmpjes zag het er niet heel intuïtief uit. Verder wel kleine upgrades, maar ja de iPhone is al jaren meer dan prima.
Voor 1119 euro (goedkoooste optie nota bene voor het Plus model) koop je een 60hz scherm. Echt schandalig!

120hz is nu zodanig de industriestandaard dat ik daadwerkelijk vermoed dat ze meer geld kwijt zijn aan het produceren van een 60hz scherm dan aan het produceren van een 120hz scherm. Of in ieder geval zal er echt nog nauwelijks een prijsverschil zijn. Wat een oplichters. Sorry dat ik het zeg.

Edit: en ik zie nu ook dat alle modellen (op de Pro Max na) nog steeds beginnen met 128Gb..... Wat zijn ze toch karig daar bij Apple.

[Reactie gewijzigd door Theratron op 9 september 2024 21:07]

Er moet natuurlijk wel een reden blijven om het Pro-model te kopen. Aangezien de normale 16 nu meteen al die nieuwe camera-button krijgt, en ook de pro-features van vorig jaar (action button en dynamic island), blijven er niet zoveel dingen over als je de pro variant koopt.
  • 120Hz scherm
  • Hogere resolutie op de groothoek-camera (48MP)
  • Iets groter scherm
  • 6-core GPU (de normale 16 heeft 5 cores)
  • Telelens 5x
  • Snellere cpu (A18 Pro ipv A18), al is me niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn. Eerder had de normale iPhone de Pro processor van het jaar daarvoor, maar dat kon nu waarschijnlijk niet ivm de nieuwe ondersteuning voor Apple Intelligence (die we dus in Europa voorlopig niet krijgen)
  • Ondersteuning voor Dolby Vision bij video-opnames
  • Iets langere batterijduur
  • usb-3 snelheid ipv usb-2
Ik vind het verschil steeds kleiner worden tussen de Pro en de normale variant. Het prijsverschil blijft echter gelijk. Die pro-variant wordt steeds meer een statussymbool. Eigenlijk is alleen de telelens en het 120Hz scherm echt een groot verschil, de rest is vrij marginaal.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 9 september 2024 22:07]

Eigenlijk is het ook gewoon een beetje stom om een "pro" te hebben, want wat is er nou meer "pro" aan de ene telefoon dan aan de andere? Dit soort verschillen smeer je normaal gesproken uit over de verschillende modellen in een reeks (bij Samsung bijvoorbeeld de A serie met zijn onderlinge prijsverschillen, en die steekt weer af tegen de meer premium S serie), maar omdat Apple eigenlijk geen midrange toestellen wil maken krijg je een duur en een extra duur toestel...

Bij veel toestellen van Chinese merken is er ook een Pro en is het meestal de camera die beter is, en de laadsnelheid. Dat laatste is sowieso karig bij Apple. Ik meen dat 28 watt wel zo'n beetje de... max is (pun intended).

Maar goed, lang verhaal kort: ik vind die pro modellen van Apple alleen maar een excuus om de klanten nog meer geld af te troggelen, met een paar kunstmatig gecreëerde verschillen die er voor die prijs eigenlijk niet zouden moeten zijn.
Je hebt volkomen gelijk. En toch ga ik gewoon weer de pro bestellen }>
Tsja, als je 120hz of de betere camera wilt geven ze je geen keuze ; )
Je nu, rechtstreeks bij Apple een refurbished 13, 13 pro, 14, 14 pro, 15, 15 pro en straks dus een 16 en 16 pro bestellen. In diverse kleuren en geheugenvarianten en eigenlijk ook in diverse schermformaten.

Méér dan genoeg keuze. Ik begrijp juist niet waarom allerlei producten in 10 varianten verkocht worden, met vaak zo weinig verschil dat de medewerkers van de fabrikant zelf niet eens meer het verschil weten. Onzinnig en verwarrend.

Ik probeerde bijvoorbeeld laatst te bepalen wat de beste Brother multifunctionele printer / scanner voor mij is. Er zijn modellen waarbij – zover ik na kan gaan, want dat valt al niet mee – zo ongeveer het enige verschil is, dat er wel of geen bekabelde ethernet-aansluiting en een derde papierbakje op zit. Wat zal het prijsverschil inkoop zijn, € 0,20? Voor de rest zit er waarschijnlijk zelfs hetzelfde moederbordje etc in.
De Pro had bij de 15 ook dual channel GPS, weet niet of dat nu bij de 16 standaard is?
De Pro heeft ook een LiDAR.
De pro heeft ook als enige ProRAW, wat voor wie dat echt gebruikt wel een significant verschil is voor de camera, al is het helaas een kunstmatige softwarebeperking voor de non-pro
Wat mij betreft zijn alle iPhones een status symbool met die prijzen..

(Wellicht ben ik gewoon jaloers op het feit dat blijkbaar zoveel mensen zoveel besteedbaar inkomen hebben dat ze voor de hele familie iPhones kunnen kopen.. ;) )
Dat is ook maar net hoe je het bekijkt. De aanschafprijs is hoog voor de functies die je krijgt. Maar je krijgt er wel een zeer goed werkend ecosysteem bij en allemaal handige diensten. Bovendien worden de toestellen zeer lang ondersteund en hebben ze daardoor ook tweedehands een hoge waarde.

Ik koop elk jaar de nieuwste iPhone Pro. De voorganger wordt dan weer doorverkocht voor ruim 2/3 van de nieuwprijs. Ik ben dan net zoveel geld kwijt als dat ik het toestel 3 jaar houd en dan weggooi, maar ik heb wel steeds het nieuwste toestel.
Je kunt toch gewoon een 120Hz-paneel aansturen op 60Hz? Dan is er niks duurders aan.
Ik ben het met je eens hoor, is karig, maar hem zelf een 128GB 15 en mis het niet verder allemaal. Expres maar voor weinig opslag gegaan want ik heb toch iCloud, en verversingssnelheid van een scherm merken normies toch vrijwel niet. Nu ben ik zelf wel een beetje een nerd dus ik weet het wel, maar ook dan nog doet het mij vrij weinig allemaal. Dit is het goedkoopste model en voor mij is het prima allemaal zo. Maar nogmaals, het is wel karig eigenlijk ja, puur tactiek om de “Pro” te differentiëren.
en verversingssnelheid van een scherm merken normies toch vrijwel niet.
En toch viel het mijn moeder op toen ik een 13 Pro had, dat deze soepeler aanvoelde en overkwam dan haar 14 Plus.

Hetzelfde met mijn huidige S23, al valt 120hz daarop meer op overigens.

En ze is niet de enige normale persoon die ik dat heb horen zeggen, eigenlijk is mijn broer de enige die het nooit is opgevallen met zijn 12.

Maar excuses waarom "het niet nodig is" terzijde, 969 euro en je krijgt een 60hz scherm, terwijl zelfs een 80 euro kostende Android smartphone tegenwoordig minimaal 90hz scherm heeft.

Eigenlijk van alle moderne smartphones van grote merken is Sony met de Xperia 10 VI nog de enige die een 60hz scherm levert op Apple na.
Ik erger me er gewoon aan dat ze nauwelijks meer innoveren, en dat alles bij zo'n dure iPhone gewoon eigenlijk karig is. 60hz is karig, 128GB is karig, de oplaadsnelheid van maximaal 25 watt ofzo is karig, er zit geen oplader in de doos, geen hoesje, niks. Gewoon omdat ze het kunnen, omdat de massa toch gewoon blind die apparaten blijft kopen hoe duur ze ze ook maken. Want "het werkt" : P
Altijd weer dat ‘massa’ argument, alsof iPhone voor de ongeïnformeerde massa is en je slim bent met een Android. Ik (als software developer met 15 jaar professionele ervaring en interesse in internet security en privacy) blijf bij iPhone omdat Android ECHT geen optie is. Dat het prettig werkt is ook fijn natuurlijk.
Hoezo is Android echt geen optie? Waar slaat dat op? Android is velig (ik zie dat je internet security noemt) en het werkt prettig, in mijn optiek prettiger dan een iphone. Het ziet er ook een stuk gelikter uit in mijn optiek, Material3 is een stuk mooier dan human interface guidelines: elke keer als ik een menuutje open op een iphone moet ik terug denken aan 2007 toen iemand mij voor het eerst een ipod touch liet zien.

Sowieso massa argument bestaat: Veel mensen denken dat het goed is zonder verder te kijken. Ze kopen eerst een apparaat van 200 euro, dan ziet die apple er ineens heel goed uit ja. En dat buit apple natuurlijk zo goed mogelijk uit met hele hoge prijzen en alles dichtimmeren en alles om apple heenbouwen: Je betaalt 1200 euro of meer voor een telefoon, daarna voor elke app en abonnement nog eens 30%, apple pay omdat apple de nfc chip heeft dichtgetimmerd omdat ze geen concurrentie willen, vangen ze nog een paar % van al je transacties, daarna integreren ze apple music en tv heel goed in al hun software en zorgen ze dat 3rd parties overal bemoeilijkt worden.

Daarom zijn ze zo tegen de regels om hun app store open te gooien: Wat als andere bedrijven ineens een eerlijke kans krijgen? Dan kunnen ze de schaapjes niet meer zo goed uitmelken. Daarom hebben ze ook een 60hz scherm en usb2 in een telefoon van richting de 1000 euro: 1000 euro is niet genoeg voor apple, daarom doen er net iets vervelends mee dat mensen denken "ach voor die paar honderd euro heb ik een betere". Hetzelfde geldt voor al hun producten: instap klinkt aantrekkelijk, maar is het nét niet, zodat je naar de volgende prijsstap gepushed wordt. Maarja, het werkt...

Ik blijf ver weg om in zo'n duur ecosysteem te belanden waar een bedrijf je na een dure aanschaf alsnog verder probeert uit te melken.
Ja reageren heeft natuurlijk helemaal geen zin als je het al over schaapjes gaat hebben.
Of wellicht heb je gewoon geen goed argument, ik onderbouw mijn mening tenminste nog, of je het daarna mee eens bent of niet is aan jou. Jij zegt dat iets "ECHT geen optie is" zonder enige toelichting, dan ga ik het lekker over schaapjes hebben.
Je onderbouwt. maar of je onderbouwing klopt? jij vind veel, en hebt een duidelijke aversie van apple, dat blijkt vooral. daarom heeft het ook geen zin om op jou in te gaan. ik snap Arganonis in ieder geval, want met een uitgangspunt zo dom als die van jou, is geen goed gesprek te voeren.
Het is inderdaad mijn mening, en die klopt bij voorbaat omdat het mijn mening is. En om die dom te noemen is een zwaktebod. Leg even uit waar ik fout zit zou ik zeggen, anders is dit gewoon tijdverspilling.
Ik bedoel het niet echt denigrerend hoor, meer gewoon letterlijk: 100 miljoen mensen kopen zo'n ding per jaar omdat het werkt. Mijn punt was meer dat Apple dat graag aangrijpt om vooral zo veel mogelijk winst te maken en inmiddels nauwelijks meer echt innoveert. Althans, niet met hun telefoons. Geen nieuwe formfactors, geen nieuwe batterij technieken, dat soort dingen.
Net zoals al die mensen die duizenden euro’s per jaar afschrijven op een auto die veel duurder en luxer is dan ze nodig hebben. Hoeveel mensen hebben een dikke Mercedes / Audi / Porsche terwijl ze ook prima met een Lupo naar hun werk of om boodschappen zouden kunnen rijden? Of ze hebben een tweede auto, puur en alleen voor de hobby.

Kun je dat dan de fabrikant kwalijk nemen of is het gewoon de burger zelf die dit doet? Niet denigrerend bedoeld, maar het ligt niet aan Apple.

En wat innovatie betreft: Een fabrikant doet geen fundamenteel natuurkundig onderzoek. Dus een nieuwe scherm- of batterijtechniek komt sowieso niet bij Apple vandaan.
Ik kan je betoog in het begin goed volgen, maar dat laatste is wel onzin hoor. Ik bedoel natuurlijk dat fabrikanten als Samsung, Motorola, Oppo/OnePlus en Google allang bezig zijn met andere formfactors als flip phones, vouwbare tablets etc. Gisteren nog heeft Huawei de eerste tweevoudig buigende telefoon geïntroduceerd. Uitgevouwen is die 3,4 mm dik zelfs.

En wat betreft de batterij, ik snap dat ze geen natuurkundigen zijn, maar dat zijn de Chinese fabrikanten ook niet. Toch introduceren die aan de lopende band telefoons met een dual cell batterij die soms met wel 160 watt opgeladen kan worden. Mijn echtgenote heeft al vanaf introductie een OnePlus 10T die in 19 minuten van helemaal dood naar vol gaat. En na 3 jaar gaat hij nog net zo lang mee als toen hij nieuw was.
Samsung is intussen bezig met het introduceren van een solid-state batterij.

Apple wilde vroeger nog wel eens innoveren maar het is moeilijk te ontkennen dat ze tegenwoordig achteraan lopen met noviteiten, toch?
Dat lees ik regelmatig, vooral de laatste jaren, maar zo cutting edge innovatief waren ze naar mijn bescheiden mening vroeger net zo goed niet.

Ook 20 jaar geleden liep Apple niet bepaald voorop met – ik noem maar wat – het adopteren van een nieuwer type schijfindeling. Ook rond de eeuwwisseling hielden ze nog jaren vast aan hun eigen protocol voor videocompressie.

Anderzijds waren ze met sommige zaken weer wel bovengemiddeld. Elke Mac, zelfs de 'pizzadozen' zoals de LC's van halverwege de jaren negentig, hadden twee video-uitgangen. Een tweede monitor erbij zetten was dus altijd heel eenvoudig. Ook was sinds het jaar kruik de aldus ontstane, grotere desktop heel goed uitgewerkt. Elke Mac had ook standaard een AppleTalk netwerk-kaartje. Jarenlang had ook elke (i)Mac een FireWire-aansluiting. Apple heeft WiFi niet als eerste geadopteerd, maar toen ze het eenmaal deden, kreeg al snel elke Mac het standaard.

Qua financiën: Ook 25 jaar geleden kocht ik bewust een Mac Pro met zo min mogelijk werkgeheugen er in, want dat was honderden guldens goedkoper elders los te koop. Mensen klagen er altijd over en misschien wel terecht, maar Apple was altijd betrekkelijk duur qua hardware, dus het is voor mij een beetje een sleets argument. Het is nou eenmaal zo. Bij zoveel producten betaal je eigenlijk teveel voor bijvoorbeeld een goed toetsenbord. Maar anderzijds: Als je daar dan heel lang mee doet, hoe erg is het dan? Ik typ dit bijvoorbeeld op een Apple A1243 toetsenbord uit 2007.

Edit: Wat ik meer mis is het lef op het gebied van vormgeving. De gekleurde iMacs zijn wel teruggekomen, maar verder is het nogal lafjes. Kijk eens naar de PowerMacs van rond de eeuwwisseling. Die waren zó weggelopen uit een sci-fi serie.

[Reactie gewijzigd door laptopleon op 10 september 2024 21:19]

Ik vond ze vroeger wel behoorlijk innovatief. De computers heb ik nooit echt gevolgd eerlijk gezegd, maar de eerste iPhone had als eerste meerdere aanraakpunten op het scherm, de scroll-animatie die "bounced" als je het einde bereikte etc.

De iPhone 4 had het Retinascherm (hoge resolutie waarbij je de pixels niet meer kon zien) en beeldbellen (facetime).

De iPhone 4S had als eerste een digitale assistent (Siri).

De iPhone 5S had als eerste biometrische ontgrendeling met de vingerafdrukscanner en de eerste 64-bit processor.

Ik benoem dit allemaal zo uit mijn hoofd dus het kan zijn dat de feiten niet helemaal kloppen hoor. En in principe werd er in die tijd sowieso meer geïnnoveerd, ook door andere fabrikanten, omdat alles nog nieuw was en niet uitgekristalliseerd zoals nu.

Maar nadat ze voor het eerst een fullscreen telefoon zonder "kin" onder het scherm en met face-id hebben gemaakt met de iPhone X, is het daarna bar stil geworden qua nieuwigheden vind ik. In principe maken ze die iPhone X nu nog steeds... Voor de 8e keer.
Interessant om te lezen hoe een ander daar heel anders tegenaan kijkt :)

Ik ben het met je eens dat de meeste zaken die je noemt hoe dan ook fijne verbeteringen – dus je zou kunnen zeggen: innovaties – zijn, maar als we het hebben over innovaties van Apple, denk ik aan innovaties die ander grote merken (op dat moment nog) níet hebben. Bijvoorbeeld een selfie-camera of een retina scherm bestonden al eerder.

Wel heb je daar ook weer gradaties in, want de iPhone 4 was in 2010 (als ik het goed begrijp) wel bij de voorhoede qua selfie-camera's: Tot dat jaar waren er geen populaire telefoons met een camera naar je toe. Dus dat telt dan voor de meeste mensen toch wel als innovatie. Tenslotte heb je er pas wat aan als het op jouw apparaat zit.

Maar veel verbeteringen zijn een soort van logisch gevolg van de markt: Als andere grote merken met steeds hogere resoluties schermen komen, en ze zijn ook gewoon te koop voor een redelijke prijs, dan kan Apple het nog een paar jaar uitstellen (deden ze ook als ik me goed herinner) maar dan moeten ze na een paar iteraties bijna wel mee. Voor de iPhone-klant is dat dan een innovatie, maar voor de industrie is het dat dan eigenlijk niet meer.

Dat rubberband effect was mij bij introductie nauwelijks opgevallen. Ik vind het een prima oplossing om aan te geven dat je aan het eind bent, maar zoiets zou wat mij betreft op allerlei manieren kunnen. Met een verkleuring, met een trilling, met een streepje of zo.. Dat vind ik dan weer niet zo boeiend. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind de oplichtende hulplijnen in Illustrator bijvoorbeeld he-le-maal geweldig. Dat je een ankerpunt van een lijn versleept en dan gelijk tijdelijke hulplijnen ziet oplichten, die 'magnetisch' zijn zodat je ze haaks kunt uitlijnen en dergelijke. Ik noem dat tegen vrienden terminator zicht. Hoor je nooit iemand over, maar dat is pas een innovatie die tijd bespaard heeft! Niet bij de doorsnee smartphone-gebruiker uiteraard, maar toch.
Jij noemt het karig en schandalig, voor Apple verkoopt het nog altijd dus waarom niet flink cashen? Als een bedrijf zou je haast stom zijn om je eigen winstmarges om zeep te helpen. En waarom zou je je ‘reguliere’ model allemaal ‘pro’ features geven? Het is haast wonderbaarlijk maar mensen betalen het. Of het is misschien nog wel wonderbaarlijker dat mensen niet overstappen naar Android. Doen ze toch iets goed daar.
Noem 120hz maar een pro feature. Als elke Android van 400 het al bijna heeft.
Mijn gok is dat ze wachten tot een under screen Face ID. Dan gaat de reguliere iPhone naar 120Hz en dan heeft de Pro weer een onderscheidende feature. Dit jaar gaan ze nog uitmelken. Volgend jaar waarschijnlijk weer een upgrade.
Dat zijn inderdaad de geruchten, volgend model pro heeft under screen faceid, met de normale op 120hz. 2 modellen later gaat de pro naar under screen camera, dan gaat de normale naar under screen face id.
Zelfs mijn 3 haar oude xiaomi van 180 euro destijd had al 90hz. Echt een schandalige keuze van apple en simpelweg niet goed te praten.
120hz is nu zodanig de industriestandaard dat ik daadwerkelijk vermoed dat ze meer geld kwijt zijn aan het produceren van een 60hz scherm dan aan het produceren van een 120hz scherm. Of in ieder geval zal er echt nog nauwelijks een prijsverschil zijn. Wat een oplichters. Sorry dat ik het zeg.
Als de 60Hz panelen duurder zouden zijn dan de 120Hz modellen, zou Apple ze waarschijnlijk gewoon soft-/firmware matig begrenzen en hetzelfde paneel gebruiken.

Er zit ~300 euro prijsverschil tussen de base en pro modellen. Dat moet gerechtvaardigd worden -> geen 120Hz zonder Pro
120hz is nu zodanig de industriestandaard dat ik daadwerkelijk vermoed dat ze meer geld kwijt zijn aan het produceren van een 60hz scherm dan aan het produceren van een 120hz scherm. Of in ieder geval zal er echt nog nauwelijks een prijsverschil zijn.
Het scherm alleen is natuurlijk niet genoeg. De SoC van de iPhone pro heeft extra GPU functies om ook daadwerkelijk 120fps uit te sturen.

Maar vind het onzinnig. Heb zowel 60 als 120Hz schermen hier en merk het verschil amper. Ik begrijp uit je reactie dat je er kennelijk heel gevoelig voor bent maar voor vrijwel alle niet technische gebruikers maakt het eigenlijk geen klap uit.
Edit: en ik zie nu ook dat alle modellen (op de Pro Max na) nog steeds beginnen met 128Gb..... Wat zijn ze toch karig daar bij Apple.
Wees blij. Aangezien Apple zo ongeveer een kwart van de wereldproductie van NAND geheugen afneemt zou een al te genereus beleid zorgen voor sterk stijgende prijzen voor opslag voor iedereen.
Persoonlijk neem ik altijd de kleinste opslag, die krijg ik al amper vol. Als je Apple dan toch ergens karig moet vinden moet je eens kijken hoeveel Gb van die 128 je gratis naar iCloud mag backuppen...
Ik snap niet dat mensen 128gb redden. Heb dat redelijk snel vol. Minimaal altijd 256 hier.

En 120hz vs 60 merk je echt wel en is schandalig
Ik snap juist niet hoe mensen dat vol krijgen. Ik zit rond de 50 gb met best veel apps, 5000 foto’s en een aantal video’s.
Als je in wat Whatsapp groepen zit, waar dagelijks foto's, videos etc gedeeld worden (bijv. een familie app waar je elke onderneming van een familielid/gezin gepaard gaat met een foto/videoalbum) dan zit je echt zo aan 128GB als je 2+ jaar met je telefoon doet en niet alles naar de Cloud zet (abonnement). En dan heb je echt niet veel apps ernaast draaien buiten de essentiele nieuws en media apps.

128GB is de enige reden dat ik nu over ben op een nieuwe telefoon en meteen 512GB genomen omdat ik niet alles wil verwijderen steeds.
Ik sla al lang niet meer alles op wat via Whats-app binnenkomt. Anders verzuip ik in zinloze foto's die ik ongevraagd toegestuurd heb gekregen. En de foto's die ik zelf gemaakt heb, kan ik nauwelijks meer terug vinden tussen alle onzin. Ik kom dus ook niet verder dan momenteel 60GB.
Ik snapte het eerst ook nooit. Totdat ik een 14 pro kreeg en een kind. Als je een filmpje maakt en in familie groepen deelt.. dan gaat het hard..

Vervolgens had ik cloud erbij genomen.. Ook vol..
nu moet ik elk half jaar 256 GB backuppen (alleen videos) naar 2 losse hardeschijven. De Fotos heb ik dus op de icloud (voL) .

Ik wilde ook de 512 gb versie halen, maar dat ga ik er niet voor neerleggen.

Liefst wilde ik de 1tb versie, maar bijna 1900 euro! hahaha ben niet gek.
Foto's en videos en Apps.
Offline downloads netflix etc. Youtube downloads van een streamer die ik luister. Etc.
Lol. Grapjas. Ik zeg alleen dat ik het zeker wel merk met scrollen etc. Voor die prijs moet dat er gewoon opzitten. Een variabele refreshrate scherm. Beetje karig. Je hebt vaak ook een instelling voor altijd 60. Gebruik dat dan lekker als je toch 60 wilt

[Reactie gewijzigd door Venix1990 op 10 september 2024 15:07]

Wat dacht je van de USB 2.0 snelheid... Zonde
Ik wou al vragen of er nog steeds geen USB 3.0 op zit, maar dat hebben ze dus inderdaad nog niet? Want da's wel érg slecht voor een nieuwe soc. De smoes van vorig jaar werkt niet meer!
De Pro modellen hebben iig USB 3.0 , zie hier, rechtsonder. Bij de normale 16 stond het niet vermeld.

Edit: de non-pro is 2.0

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 9 september 2024 21:57]

Als het voor zich sprak, had Apple het vast niet expliciet vermeld bij de Pro. Ik trek alvast de conclusie dat de non-Pro het niet heeft. Maar desalniettemin scherp opgezocht!
Waarom niet? Hoeveel klanten liggen nou echt wakker van die doorvoersnelheid?
99% van de mensen gebruikt de poort alleen om op te laden en de 'koninklijke manier' om data met een desktop te synchroniseren is via iCloud.
Voor het aansluiten van een toetsenbord of incidenteel een documentje op een USB stick zetten is USB 2 geen enkele belemmering.
Voor de pro valt nog in te brengen dat er raw media uit getrokken kan worden waarbij de snelheid nuttig is.
Ik vind het vrij zielig dat een bedrijf dat historisch gezien zo vooruitstrevend wil zijn in zijn aansluitingen een USB-standaard van ruim 20 jaar geleden monteert "omdat de klant het toch niet merkt". Prima als de prijs ernaar is, maar voor een iPhone betaal je inmiddels ook zo ongeveer een koninklijk bedrag. Dan moet het apparaat je niet gaan belemmeren als je besluit dat je een kabeltje wil gebruiken om data over te zetten.
Moet je eens gaan kijken bij high-end studio audio spul. Prijzen die het nivo 'koninklijk' ruim overschrijden, maar daar monteren er genoeg ook nog steeds USB 2 omdat je daar meer digitale geluidskanalen overheen kan pompen dan je ooit nodig hebt.
Wat je feitelijk vraagt is om iets onnodigs. Er zijn genoeg manieren om data van zo'n telefoon te halen en het toevoegen van een dure, warm lopende high speed chip zoals in de pro betekent ook dat de batterij en thermisch ontwerp op de schop moeten en alles nog veel duurder wordt. En waarom? Omdat je graag een hoger cijfertje achter 'USB' ziet staan? 99% van de mensen geeft daar geen zier om, die 'besluiten' helemaal geen kabeltje te gebruiken. Apple heeft die cijfers absoluut en aan de hand daarvan de beslissing genomen (nog) geen USB 3 in te zetten. Daar kan ik niets onlogisch aan vinden.
Ik ben het juist weer niet met je eens, er is geen enkele reden om Apple hierin te verdedigen. De controllerchip kost niks extra’s en de usb 2.0 versie bestaat puur om een verschil te maken tussen de standaard en de pro modellen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een liefhebber van iPhones en ik zal de 16 pro Max waarschijnlijk wel gaan halen als een upgrade voor mijn iPhone 12 Pro Max.
Maar usb2 is gewoon oud, en zou op geen enkel apparaat gemonteerd mogen worden dat data uitwisselen mogelijk maakt.
De vergelijking met audio apparatuur slaat uiteraard nergens op, dit is een telefoon met potentieel tot bijna 500GB aan foto’s en filmpjes kan hebben, wat gewoon niet lekker zal werken via usb2 (60MBps in ideale omstandigheden)

Als het de prijs zou hebben gedrukt had ik er misschien begrijp voor kunnen opbrengen, maar dat is er niet. Een usb3 controller kost mij als consument die er slechts 1 wil kopen maar $1,58, tegenover de $1,41 die een usb2 controller kost.
En ik garandeer je dat Apple betere prijzen voor elkaar krijgt dan ik als consument zal kunnen.
Zit die controller niet in de soc verwerkt? De smoes van vorig jaar was immers dat de iPhone 15 non-Pro nog een oude soc had die geen USB 3.0 ondersteunde. Dan hoef je dus helemaal geen losse controller aan te schaffen, maar dan heb je als Apple zelf in de hand wat je erin zet en hoe heet dat gedeelte van de chip wordt.
Nee, een modder heeft in het verleden al de controller vervangen om het verhaal van Apple te ontkrachten.
Al bij de IPhone 13 kreeg deze het voor elkaar een usb-c aansluiting te maken aangestuurd door een usb3 controller (met snelheden die hier ook naar functioneerden)
Moderne economie, als ik tegenwoordig een auto koop zit er zelfs op de goedkoopste modellen ook hardware op die ik geeneens kan gebruiken zonder per maand een aanvullende dienst te betalen.

Geen excuus, maar ik heb het idee dat iedereen een iPhone pro wil hebben, voor het geld van een normale iPhone 16.

Tja, daar hebben ze niet voor gekozen en de klant kiest er uiteindelijk voor of deze strategie acceptabel is.
Ik denk dat Apple zijn gelijk bewezen heeft door veel klanten te hebben die middels (i)Cloud hun foto's synchroniseert i.p.v. via een USB kabel. Er zit ook geen hydraulische laadklep op je EV voor de ingang van de stekker, ook al is dat technisch superieur aan een springveertje. (Er gaat waarschijnlijk iemand reageren dat dit overkill is en onnodig, maar dat is ook het punt)

[Reactie gewijzigd door N1ckk op 10 september 2024 07:58]

Als dat het geval was geweest hadden ze natuurlijk dit ook op de PRO modellen gedaan.
Ik zelf maak ook gebruik van iCloud waar ik inmiddels op de 2TB tier zit, maar usb3 bied gewoon soms voordelen.

Het gaat mij er niet om dat usb2 in veel gevallen voldoende zou zijn, het gaat mij er juist om dat usb3 enkele centen aan productiekosten zou kosten, op een telefoon die honderden euro’s kost.

Usb3 was gewoon mogelijk geweest, er zijn geen technische redenen om dit niet te doen. Behalve de reden van verschillende modellen creëren met als doel mensen naar de pro te pushen.
Ik ben het juist weer niet met je eens, er is geen enkele reden om Apple hierin te verdedigen.
Apple hoeft niet verdedigd te worden, maar ik kan erg slecht tegen bullshit redeneringen die puur bedoeld zijn om maar boos te worden op iets wat in de praktijk een non issue is. Relax ;)
De controllerchip kost niks extra’s en de usb 2.0 versie bestaat puur om een verschil te maken tussen de standaard en de pro modellen.
Je zegt verderop dat ze 17 cent duurder zijn ;).
Er is natuurlijk ook meer dan de chip. De behuizing moet de warmte af kunnen voeren en is er misschien niet op ontworpen. Een heel redesign gaat echt wel in de papieren lopen. Uiteindelijk zal het wel komen, maar snap ook wel dat ze nog een jaartje slippen want het spul verkoopt zo ook prima.

Daarnaast is iedere gebruiker die een kabel inplugt een potentieel support probleem als er onbetrouwbare rommel wordt ingeplugd. Dat kost gewoon serieus manuren om alle belletjes af te wikkelen omdat een random USB stick van de Action het niet doet.
Pro's hebben dan tenminste nog het fatsoen niet te beknibbelen op hun hardware en gebruiken doorgaans alleen de betrouwbaarder merken.
Apple probeert gewoon hun productlijnen te onderscheiden zodat ze een hogere prijs kunnen vragen voor hun high end modellen.
Als de iPhone 16 plus een 120hz scherm zou hebben, zou ik de pro Max bijv niet meer kopen.

Maar de klant heeft een keuze toch? Of een oudere iPhone, of geen 120 hz of een concurrent, etc.
Wat jij nu zegt is:

Omdat het zo duur is, wil ik ook snellere usb er op hebben zitten.

Zoals ik dan redeneer, als ze sneller usb er op zetten, hebben ze ook een goede reden om de prijs verder om hoog te schroeven.
Joh.. ik wist het niet eens totdat ik het vorig jaar op internet las dat het maar 2.0 was. Ik gebruik echt nooit usb naar mijn PC. Als ik een foto wil hebben is het makkelijker om het via whatsapp of icloud op te halen.

Ik lig er niet wakker van dat het 2.0 is en met mij vele gebruikers. Zouden ze het eens moeten upgraden? Natuurlijk waarom een oud standaard inleven houden? Grappige is dan wel weer dat de connectie usb c is.
Het ding is een beetje dat de USB poort van een iPhone gebruiken voor data overdracht maar bar weinig gedaan wordt. Foto's overzetten is niet heel erg stabiel op Windows, met dank aan de implementatie van de WPD API waardoor je na een aantal foto's crashes krijgt. Voor enkele foto's gaat het wel, maar grote batches niet. Foto's overzetten naar je Mac doet, vermoedelijk, bijna niemand via de kabel.

Ja, ik vind het ook maf dat mijn usb poort zo traag is vergeleken mijn oude S8, maar ik heb hem dan ook nog nooit gebruikt

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 10 september 2024 10:16]

Ik vraag me bij de knop vooral af hoe dikke hoesjes dit gaan oplossen..
door een dunner hoesje te gebruiken...
Vind je dat bizar? 90% van de iPhone (en eigenlijk de smartphone) markt heeft geen 120Hz nodig. Een Tweaker misschien wel maar de overgrote meerderheid van het cliënteel niet.

Vergeet ook niet dat iPhone schermen goed gekalibreerd zijn qua kleuren en erg hoge helderheid hebben. Dat merkt de gemiddelde gebruiker wél.
Hij vind het waarschijnlijk bizar omdat je bij een android van 400 euro tegenwoordig al 90 tot 120 Hz krijgt.
Zelfs de budget androids hebben het tegenwoordig. Net zoals amoled wat nog niet eens in de midrange iPhone zit.
Je hebt bijna niks 'nodig' wat dure smartphones hebben boven hun goedkope low- tot midrange broertjes. Daar koop je zeker geen iphone van over de duizend euro voor... Maar als je dan zoveel geld uitgeeft dan is het vreemd dat op zoiets nog bespaard wordt. Sterker nog, de meeste van die goedkope toestellen hebben wél hoge refreshrate schermen. Zelfs een Galaxy A15 van 150 euro, goed die haalt de 120 Hz dan niet maar heeft 90 wat wel al een flinke verbetering is ten opzichte van 60 (niet dat ik weet of dat toestel verder goed genoeg is om er ook echt profijt van te hebben, maar om maar aan te geven dat het zelfs op zo'n goedkoop toestel blijkbaar wel kan).
Mwah. Nodig is een groot woord maar als ik mijn ouwe iphone naast mijn Galaxy leg dan is 60hz wel erg karig tegenwoordig. Mijn mobi, mijn monitor, mijn tv, ze halen allemaal 120hz (en hebben een net zo goed of beter gekalibreerd beeld).

Op een gegeven moment is het moment dat je terug naar 60hz gaat wel erg nasty, ook al wen je er snel weer aan.
Ik heb hier een 120Hz scherm op mijn 14pro maar nooit een verschil gemerkt met 60Hz schermen.
Het verschil merk je vooral als je een lange pagina gaat scrollen. Zet je iPhone maar eens op batterij bespaar modus en ga dan scrollen, zet bespaar modus weer uit en voel het verschil in vloeiendheid (minder haperingen)

[Reactie gewijzigd door jcbvm op 9 september 2024 21:00]

Als je met ongewone handelingen aan moet tonen dat je apparaat 'superieur' is heeft het dan veel zin om je druk te maken dat het er wel of niet op zit?
Ik heb het op een apparaat wel en niet en maak me er niet druk om. Kan het verschil wel zien, maar 60Hz vind ik echt geen straf.
Wie zegt dat ik wil aantonen dat het superieur is? 60hz is prima, je went eraan. Net als 120hz waar je aan went. Verschil is voor de een wellicht beter merkbaar dan voor de ander.
Maar je moet het vergelijken met een gewone iPhone, waarbij het scherm gewoon native 60hz is.
Ga maar eens na een week op 120hz terug naar een 60hz scherm. Dat merk je 100%.
Ik heb op het werk een 60hz scherm, thuis 120hz. Ik merk dat verschil buiten games om niet echt.
Als mijn telefoon op batterijbesparing springt en het scherm ook naar 60hz springt daardoor merk ik het gelijk. Probeer het maar eens. Al moet ik zeggen dat ik thuis een 180hz scherm gebruik en het vooral merk bij gamen. Als ik op kantoor een 75hz scherm gebruik merk ik het vrijwel niet bij mijn dagelijkse werkzaamheden, alleen bij het scrollen van documenten merk ik het duidelijk.
Dat kan goed! Ben geen 18 meer 😃 Vandaar dat mijn volgende pro een pro Max wordt.
Ik ook niet, maar ik merk het vrijwel instant als ik schakel tussen 60Hz en 120Hz vandaar mijn verbazing :+
Prijzen hier is absurd vergeleken met US. Pro max begint vanaf 1479 en de 1TB is 1979 :/
https://www.euronews.com/...90)%20at%20the%20checkout.

Staat hier wel wat moois over beschreven, ja er is een verschil. Maar vergeet niet dat die US prijzen nog zonder btw zijn. Bij het afrekenen komt de BTW er nog op.
Nog steeds goedkopere belasting dan bij ons :P
De prijzen zonder BTW zijn praktisch de US prijzen, 1229 zonder btw = 1015 euro wat neerkomt op 1100 US ong. Echter heb je in de VS maar 1 jaar garantie, hier 2 jaar.EN in de VS komt er ook nog 8 tot 23% btw bij afhankelijk van de staat, behoorlijk gelijk zou ik zeggen.
0 - 12%

Dat is volgens mij de VAT (Value Added Tax) in de VS. En eerlijk gezegd heb ik nooit 23% ‘BTW’ betaald de keren dat ik de VS ben. Wikipedia: Sales taxes in the United States
Daar kan Apple niets aan doen..
In New Hampshire komt er niks bij. In de meeste andere staten een klein beetje.
De prijzen in de US zijn altijd zonder BTW en andere kosten, omdat die daar per staat verschillen. Als je naar de gemiddelde prijs in USD kijkt in de winkel en naar de gemiddelde prijs in EUR, dan loopt het niet heel erg uit elkaar. Er zit in Nederland wel nog wat extra heffing op voor het thuiskopieren en vast nog wat andere zaken, maar de enorme prijsverschillen die er 10-15 jaar geleden waren zijn wel een beetje verleden tijd.
Precies dit. Afgelopen zomer zelfs, tot teleurstelling van onze dochter, uiteindelijk niet haar nieuwe Iphone 15 in sales tax vrij New Hampshire gekocht omdat hij in Nederland gewoon goedkoper bleek. Het is een mythe dat ze daar goedkoper zijn. Misschien bepaald (vooral duurdere) modellen maar de standaard telefoons al lang niet meer.
Wauw new hampshire. Eerste keer dat ik hoor dat daar iemand anders heen is geweest. Prachtige staat!
Jammer dat Apple altijd dollar en euro gelijk zet in hun prijzen + dan de 21% BTW ...
Vreemd want er was een tijd dat de euro iets van 1,60 koste en dan waren ze echt gewoon goedkoper.
Maar de BTW en VAT zijn natuurlijk verschillend.
U moet dus gewoon kijken zonder BTW.
Ja staat momenteel 1.10, maar apple rekent nog steeds 1 op 1 met 21% btw
1199 * 1.21 = 1450, dus zeer dicht bij de 1479, geen idee waar Apple die andere 30 euro dan extra haalt
Thuiskopieheffing telefoon is €5,30 ex btw.
De prijzen in de USA zijn exclusief BTW. De BTW komt er bij de kassa alsnog bij (in New York is dat 8,75%) en als je het toestel daar koopt en invoert naar Nederland, dan moet je nog 21% btw betalen bij de douane. Je kunt het toestel gewoon in je zak steken en de doos weggooien, maar als je gecontroleerd wordt ben je alsnog de sjaak.
Prijzen US zijn volgens mij zonder belasting?
Ben benieuwd hoe de bescherm hoesjes eruit gaan zien met een druk gevoelige en swipe zijkant.
Men claimt dat het scherm nog sterker is dan andere generaties en dat er daardoor geen/minder behoefte is aan hoesjes.. For what it's worth
En toch heb je gewoon kans op krasjes. Zand komt toch vaak wel ergens een keer in aanraking met je telefoon; tas, broekzak, buiten etc. En zand zal in ons leven harder blijven dan glas op een telefoon. Maar goed, 1000+ euro wil je toch wel beschermen zou je zeggen.
Ik heb dit nooit zo goed begrepen. Koop je een design telefoon om hem vervolgens in een lelijk hoesje te steken.
Voor mij heel simpel, hoe mijn telefoon eruitziet vind ik niet zo belangrijk. Ik heb liever een telefoon die een grotere kans heeft een ongelukje te overleven of wat stroever in de hand ligt. Prima dat het dan geen shiny glazen achterkant heeft. Voor mij is het geen mode accessoire
Ik koop een telefoon. Boeien hoe die eruit ziet. Stop hem toch in een hoes.
Different strokes for different folks. Design is voor mij belangrijk, maar uiteindelijk is het gewoon een functioneel apparaat voor mij. Hoe vaak bezichtig jij de behuizing? Is het nog mooi als het vol met krassen zit? Ik wil zo lang mogelijk met mijn aankoop doen, en de hoes verwijderen kost een paar seconden mocht ik echt de telefoon willen “bewonderen” (doe ik nooit).
Ik was blij dat mijn huidige Samsung weer gewoon van plastic was: Geen hoesje nodig. En toen kwam ik erachter dat door camera eiland hij niet te gebruiken is als hij op bureau ligt zonder hoesje, en deze lijkt hetzelfde probleem te hebben.
Die hebben ze laten zien. Er zit een stukje saffier glas met daaronder capacitive materiaal in het officiële hoesje! Wel weer iets dat stuk kan gaan.

Al met al een prima upgrade van mijn 11 pro Max naar een 16 pro Max, maar goed na bijna 5 jaar mag het wel een keer 😄

[Reactie gewijzigd door Mauritio op 9 september 2024 21:17]

Ja een iPhone gaat prima vijf jaar mee als je hem een beetje goed behandeld. Had zelf de iPhone XR voor vijf jaar ofzo. Ongeveer een jaar geleden vervangen voor de 15 pro max (en dat was vooral omdat de batterij niet meer zo goed was en ik het wel handig vond dat dan alles gelijk op USB-c zat). Maar voorlopig ga ik die niet vervangen, als het aan mij ligt gaat ie zo weer vijf jaar mee (of langer). De batterij is nog steeds op 100% en zolang ie alles beetje normaal doet en het einde van de dag redt dan mag ie lekker dienst blijven doen.
Tijdje terug zag ik een artikel die over hoesjes ging. Die hebben een opening om deze knop toegankelijk te maken. Zal vooral wel heel beperkend zijn voor het type hoesjes die wat dikker zijn.
Dit hoesje werkt moeiteloos met de camera­­­­­­regelaar. Er zit een saffier­­kristal in dat met een geleidende laag is verbonden, zodat de camera­­regelaar je vinger­­bewegingen kan opvangen.
bron: https://www.apple.com/nl/...9e7290459dc1186806b731711
Ik vind het niet kunnen dat de Pro modellen nog steeds maar 128GB opslag hebben bij het instapmodel.

Ik stel me ook werkelijk de vraag wanneer ze van dit design zullen afstappen. Ja het is een geweldig design, maar mensen willen verandering en Apple weet dat.
Geen idee waarom dat een probleem zou zijn. Meer geheugen maakt je lui. Ik kocht eigenlijk altijd de modellen met de minste opslag. Aangezien de meer prijs natuurlijk aanzienlijk is.
Maar als je partner 50 GB per kwartaal verbruikt scheelt het natuurlijk weinig ok de foto’s en films er af te halen
Apple beperkte ProRes 4K tot de 256GB en hoger modellen. Nu kan je naar 120fps 4K en zal hetzelfde zijn.

Ik vind dat elk Pro model dezelfde functies zou moeten hebben. 128GB of 1TB. En als 128GB voor een functie onvoldoende is, dan moet het meer opslag hebben. Zeker voor de prijs van de Pros.
Ik koop eigenlijk altijd de Pro Max modellen of voorheen de beste .
Wel eens voor mijn vrouw een 11 Pro gekocht. Nou ja eigenlijk was het een krijgertje .
Wat je feitelijk vraagt is dat Apple stopt met de 128Gb versie en alleen een maatje duurder aanbiedt.
Vind het op zich nog niet onaardig dat je zelf mag kiezen.
Het is meer dat flash geheugen zo enorm goedkoop is (4 TB is minder dan 200 euro), dat 128 GB gewoon heel armoedig is - in een budget telefoon van 150 euro daar moet op de kleintjes gelet worden, maar op een telefoon van 1000 euro moet 1 TB gewoon standaard moeten zijn inmiddels.

Of om een eerder voorbeeld terug te halen: het is goedkoper om een server te kopen, daar een razendsnelle 4 TB Gen4 SSD in te zetten, en die vijf jaar van stroom te voorzien, dan wat Apple rekent voor een upgrade naar 1 (!) TB.
Inderdaad u heeft het begrepen, maar een server is natuurlijk weg gegooid geld. Gewoon een grotere SSD is al genoeg.
Helaas kan je een grotere SSD niet in een iPhone inbouwen, dus zal je de extra storage via een netwerk moeten benaderen.
Ik heb gelukkig meerdere computers, maar sommige mensen kopen een Nas.
Maar je kan natuurlijk ook gewoon online storage huren.
Dat is waarschijnlijk nog goedkoper.

Er was ooit een tijd dat je al 50GB gratis bij z’n beetje elk groot bedrijf kreeg
Online storage huren is heel duur vergeleken met zelf een licht servertje draaien - kijk maar eens wat je voor een VPS met 4 TB SSD kwijt bent.
Ik heb een laptop uit 2017 met een 1TB ssd, en iets minder dan twee jaar geleden een 2 TB er naast gezet, waar ik de belangrijkste dingen van de eerste op backup en de foto ‘s op plaats. Dat was een Samsung die niet meer koste dan 200,-
Ja alleen de Pro Max heeft 256GB als instap
Ik vind 128 genoeg sinds ik foto’s via iCloud sync.
Ik heb nog 60 GB vrij…. Geen haar op mijn hoofd denkt er aan om meer te betalen voor 256 GB.
Het ontwerp is vrij optimaal naar mijn mening. Gaan ze het veranderen puur omdat er iets veranderd moet worden, dan zal men ook klagen omdat ze het vorige ontwerp beter vinden.
Huh? Ander design? Wat dan? Moet er een propellor bovenop komen zodat die kan vliegen? Nee ik hoef geen ander design. Ook hoef ik niet meer geheugen. Wat ik zou willen is voor de mensen die dat wel willen, dat ze die niet de hoofdprijs vragen, maar dan nog hoef ik maar 128gb. Zit niet eens half vol en de helft van de apps die ik erop heb staan gebruik ik niet. Belangrijke dingen als documenten en foto's staan natuurlijk gewoon in de cloud
Nog steeds een dikke grote lelijke notch die ze marketing technisch dan dynamic island noemen :(
Het is erger geworden, want een notch was nog een beetje te verbergen.
Ik vind hem functioneel ook wel handig. Een beetje een gimmick, maar voorziet me wel snel van informatie op sommige momenten.
Heb ik de nieuwe iPad gemist? :?
Die heeft altijd een eigen event?
Iteratief, maar daarom niet eens zo slecht. Die hardwarematige cameraknop staat mij wel aan om eerlijk te zijn. Heb ik in het verleden op andere toestellen ook altijd een fijne toevoeging gevonden.
Maar leek wel op dat de fysieke ringer verdwijnt (of was dat al langer zo?). Nou staat hij bij mij 99% op uit, dus dat kan wel softwarematig, maar ik ga wel het fidgetten missen…

(de volgende keer dat ik een iphone koop, voorlopig nog lekker de 13 mini uitwonen)
De fysieke schakelaar links om geluid uit te doen is al weg, deze heeft de 15 series al niet meer.
Mijn 15 (de basic versie) heeft die nog
Ah dan is het alleen bij de pro series.
Dat was al op de 15 pro, nu trekken ze dat door naar de hele lineup. Maar ik had het ook altijd uit staan, nu kan ik het mooi gebruiken om tussen focussen te wisselen. Of op vakantie heb ik het gebruikt om heel snel Google Vertalen te kunnen openen. Ik vind het een goede toevoeging.
Zeer indrukwekkende apparaten, voor mij zou de camera me iets tegenhouden (niet de interface, dat hebben ze echt strak op orde). Maar design, zeker met titanium en hoe vloeiend iOS is. Heel tempting ivm mijn mac om te switchen.

Kleine verbeteringen zoals het nieuwe koelsysteem zal ook flink bijdragen aan een fijner toestel, minder snel een HBM limiet, langere sustained performance. Zal ook zeker bijdragen aan de 4k120

[Reactie gewijzigd door DamirB op 9 september 2024 20:42]

Wat mis je nog aan de camera van de Pro?
RAW video zou fijn zijn, dat mis is. Plus op Android (mijn Pixel specifiek maar elke android) kan je met een beetje moeite de processing pipeline aanpassen. Ik ben niet zo'n fan van de "smartphone look" kortom, noise reduction omdat de gemiddelde mens geen ruis wilt zien + sharpening omdat we natuurlijk wel scherpte (wat niet echt detail is) willen hebben. Dat plus ben niet de grootste fan van de iPhone kleuren. Maar dat is marginaal en persoonlijk. Gebrek aan een natuurlijke look is echt een dealbreaker.

Die onnatuurlijke look heb je overigens ook op de Pixel en elke android, enige verschil is dat je het kan fixen op Android.

https://imgbox.com/M5GzHUQz Zie hier standaard (wat we allemaal accepteren omdat fabrikanten doen alsof dit een limiet is van wat smartphones nu kunnen) en wat ze daadwerkelijk kunnen. Boven is nieuw, onder standaard.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 9 september 2024 21:22]

RAW video zou fijn zijn, dat mis is.
Als je achteraf wil bewerken ben je misschien geholpen met ProRes Log video? Daar kan je vrijwel alle kanten nog mee op creatief gezien...
Hoe fix je dat precies? Met 3rd party tools?
Aangepaste Google Camera mod waar je alle processing parameters kan aanpassen
60 Hz Refreshrate op een Flagship telefoon van 1.5k? :O
Nou niet op het vlaggenschip en zeker niet 1.5k maar die normale iPhone mag echt wel wat meer hebben dan 60hz inderdaad... Doe dan tenminste 90hz zonder ProMotion, dan heb je nogsteeds een mooie upsell naar de Pro's zonder je standaard gebruikers achter te laten.
Je weet dat "flagship" geen instapmodel betekent, toch?
Als je 'instapmodel' van je telefoon €1500 kost doe je toch echt iets fout.
Inderdaad, dan koop je de verkeerde telefoon. Een Iphone 16+ met 512gb aan opslag? Dat moet haast wel de minst gekozen combinatie zijn

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.