Apple organiseert op 9 september aankondigingsevenement

Apple organiseert op maandag 9 september om 19.00 uur Nederlandse tijd een aankondigingsevenement. Tijdens dit evenement in Apple Park kondigt het bedrijf vermoedelijk de iPhone 16-serie, nieuwe AirPods en vernieuwde Apple Watches aan.

apple event 2024Officieel deelt Apple vooralsnog alleen een logo en de slogan 'it's glowtime'. Tot dusver kondigde het bedrijf daarentegen vrijwel alle iPhones in september aan. Bloomberg-journalist Mark Gurman meldde daarbij onlangs dat het bedrijf de smartphones op 10 september zou aankondigen. Het is dus zo goed als zeker dat Apple tijdens het aankomende evenement zijn nieuwe reeks smartphones aankondigt.

Naar verwachting bestaat de iPhone 16-serie wederom uit een reguliere versie en een Plus-, Pro- en Pro Max-variant. Al deze toestellen krijgen naar verluidt een A18-chip met ondersteuning voor verschillende AI-functionaliteiten van iOS 18. Verder onthult Apple naar verwachting de Watch Series 10, vernieuwde Watch SE- en Watch Ultra-versies en AirPods 4-oortjes.

Door Yannick Spinner

Redacteur

26-08-2024 • 19:27

133

Submitter: slijkie

Reacties (132)

132
130
52
1
0
60
Wijzig sortering
Nieuwe camera, camera verschoven, nieuwe kleurtjes, beste iphone ooit, energiezuiniger, maar toch nog steeds maar een accuduur van een dag, want hij moet weer dunner. Ow en niet te vergeten hij wordt 100-200 dollar duurder.

Je kan me minnen maar het is wel zo. De innovaties zijn er wel uit nu.
Heerlijk, hoe lichter en dunner des te beter. Accutijd van één dag, perfect! Waarom moet ik de hele dag met een zwaarder ding lopen -en ook vasthouden-, zodat ik maar één keer per twee dagen hoef op te laden?

En het is jouw mening, waarom er al vanuit gaan dat mensen je minnen. Jij wilt dat, ik wil het andere. Prima toch?
Een accuduur van een dag is voor mij ook prima. Probleem is alleen dat je daar met alle apps die continue op de achtergrond draaien, zwaardere cpu voor alle geavanceerde functies, groot scherm met hoge helderheid, etc etc ook een veel grotere batterij voor nodig hebt.

Een Nokia 5110 had een batterij van 900mAh, de iPhone 15 Pro heeft een batterij van 3274 mAh.
De Nokia ging hierop een kleine week mee, dus laten we grofweg zeggen 300mAh per dag.

Dan heeft de iPhone 15 Pro dus 10x zoveel acculading nodig om een dag mee te gaan in vergelijking met een Nokia. En toegegeven, de iPhone 15 Pro kan natuurlijk héél veel meer. Maar hoeveel daarvan voegt wat toe aan je leven?

- Social media? Je telefoon is alleen maar een verlengstuk van Tiktok, Instagram, Facebook, Youtube, etc om hun content zo efficient mogelijk bij je naar binnen te schuiven met zoveel mogelijk dopamine triggers zodat je lang erin blijft hangen. Onder de streep is het hun doel om jou zoveel mogelijk reclame te kunnen laten zien. Dat je hun platform eventueel gebruikt om te communiceren met je vrienden/familie is alleen maar meegenomen, maar niet hun hoogste prioriteit.
- Camera? Hoeveel van die supergave AR-foto's en video's zou je maken als er geen social media zou zijn om al die content op te delen? Veel mensen laten zich in mijn ogen voor het karretje spannen van social media bedrijven om aantrekkelijke content te maken en betalen daar zelf nog eens de benodigde hardware voor, hilarisch als je erover nadenkt. Voor gewone foto's en video's is de camera van een paar generaties iPhone terug echt niet slecht hoor :)
- Games? Hoe mooi (RT???) moeten games zijn op een schermpje van 15cm? Een Switch is goedkoper en hoef je niet elke 2 jaar te vervangen. Als je professional gamestreamer bent, ook weer om content te maken voor social media bedrijven, dan heeft het zin om die zware specs te hebben, maar eerlijk, hoeveel mensen met zo'n telefoon doen dat op een regelmatige basis?
- Muziek? Dit kan ook met een oudere telefoon, want zolang Spotify/Apple het bij muziek en podcasts houdt in hun apps zijn de systeemeisen voor audio echt niet hoog.

Het is meer en meer een reclamezuil aan het worden voor social media bedrijven. Alle functies die de laatste jaren zijn toegevoegd maken het een steeds belangrijker gereedschap om meer en mooiere content voor hun te maken en voor gebruikers om het te consumeren.

Zonder al die poespas, wat blijft er dan nog over op een telefoon om met droge ogen een aanschafprijs van 1500 euro of meer te rechtvaardigen? De meeste gimmicks worden misschien een paar keer geprobeerd om te zien hoe gaaf het is, om daarna zelden nog gebruikt te worden, waarna dat hagelnieuwe apparaat alleen nog wordt gebruikt voor social media.

Ik kom niet veel verder dan apps voor muziek, navigatie, bankzaken, identificatie/verificatie, appen en bellen.

[Reactie gewijzigd door Isegrimm op 27 augustus 2024 14:46]

Ik zit zelf nog op een 14 Pro, omdat de 15 Pro echt een belachelijke upgrade was in mijn ogen. Titanium is leuk, maar ik had het er niet voor over om alles over te zetten alleen voor dat. De action button kan me gestolen worden.

16 Pro moet voor mij de nieuwe worden, maar als dit ook weer bijna niks extra biedt dan zou het zomaar kunnen dat ik ook deze weer over sla. Ik ben echt een gadget-freak, maar dit vond ik zelfs te weinig om te upgraden.

Het gebruik is per persoon verschillend, maar de elementen die je opnoemt kan je inderdaad ook met een foon van een paar jaar terug. Dus ik zou dan niet upgraden, tenzij je het echt niet houdt haha.

Wat voor mij erg belangrijk is dat de Pro’s niet veel groter moeten gaan worden. Huidige grootte is op het randje.
Dat is nou net de reden waarom ik een pro max heb. En letterlijk de enige reden. Het is een verademing zelfs op de meest intensieve dagen geen lader mee te hoeven hebben.

Ieder zijn voorkeur zou ik zeggen :)
Ja, daarom: de keus is er al. Je hebt ook nog Magsafe accu’s. Die heb ik ook voor als ik op vakantie ga.

Je gaat een foon toch niet zwaarder en dikker houden om een dag extra te kunnen pakken?
Volledig mee eens, alleen kan ik het wel begrijpen dat wie zijn telefoon dagelijks echt intensief gebruikt geen zin heeft om ook continu die powerbank mee te zeulen :)
Absoluut, geheel eens. Alleen als je de telefoon dikker houdt om meer accu-capaciteit te hebben dan zeul je het al de hele dag mee. Met een powerbank kan je nog kiezen wanneer je hem aankoppelt.

De vraag is meer: als ie een dag mee gaat, is er dan nergens een mogelijkheid om de foon één keer per dag ergens te laden voor een periode van een uur (of twee). Desnoods een aantal keer tussendoor voor een kwartier tot een halfuur.

Ik gebruik mijn iPhone ook intensief, zij het zakelijk en prive. Ik zit de hele dag op kantoor of in de auto dus kan de hele dag laden. Als er een moment is dan gaat ie laden, zowel via Magsafe en een kabel. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Maar wie gebruikt hem dan zo intensief zonder een laadpunt in de buurt te hebben? Enige wat ik me kan bedenken is een vlogger oid, maar die hebben andere apparatuur bij de hand en hebben powerbanks bij zich. Als je één keer per twee dagen moet laden, om even terug te gaan naar de eerste comment, dan moet je ook langer laden totdat ie vol is. Het lijkt mij allemaal om het even en daarom denk ik dat het meer een gewenning is dan een pure noodzaak.
Heerlijk, hoe lichter en dunner des te beter. Accutijd van één dag, perfect! Waarom moet ik de hele dag met een zwaarder ding lopen -en ook vasthouden-, zodat ik maar één keer per twee dagen hoef op te laden?
Dat hangt er maar vanaf hoor. Ik koop meestal niet iets omdat het vandaag 2 dagen mee kan, maar vooral zodat het over 2 jaar nog zeker een hele dag mee kan.

Mijn Apple Watch haalde ik op een normale dag zonder al te veel gebruik zeker 36 uur mee, en dan kan je zeggen waarom laad je 'm niet gewoon elke 24 uur een keer op? Diezelfde Apple Watch doet na 5 jaar dagelijks gebruik nog minder dan 16 uur op een enkele lading na wat watchOS updates en natuurlijke degradatie van de batterij en dus moet ie tegenwoordig tussentijds doorheen de dag terug aan de lader.

Mijn Series 3 destijds deed nieuw slechts 24 uur, dus na een jaar ofzo moest ie tussentijds doorheen de dag al aan de lader.

Ik heb liever nieuw iets ruimere accutijd, zodat na een beetje veroudering de accuduur nog acceptabel is.

[Reactie gewijzigd door b12e op 27 augustus 2024 10:02]

Ook als het ten koste gaat van comfort? Dus dat je Apple Watch groter, dikker en zwaarder wordt? Ik niet, dan laat ik mijn accu wel vervangen na zoveel jaar. Dat kan ook gewoon hoor.

Overigens kan je ook een AW 2 Ultra kopen.

Soms heeft het ook met je gebruik te maken. Mijn AW gaat ook sneller leeg, maar dat is logisch door de cellular optie en dat ik nog meer ben gaan sporten. Desalniettemin doe ik met een Series 7 nog steeds een hele dag en laad ik hem altijd in de avond een uur of wat op.
Nee, maar comfort is relatief. als de AW een paar mm dikker en 10g zwaarder was dan vond ik dat acceptabel. Maar natuurlijk moet het geen centimeter of 2 dikker zijn en 50g zwaarder, dat zou wat veel zijn.

Mijn Series 5 (Cellular) is inderdaad aan vervanging toe, dus ik ben nu inderdaad in de markt voor een nieuwe, en dat kan inderdaad een Ultra worden owv bovenstaande.

Ik vind 5 jaar met een horloge een prima tijd.

Ter info, m'n batterij kan nog 67% van de max capaciteit van 5 jaar geleden. Net gecheckt in Settings -> Battery.
Alles is relatief, maar als je beetje goed gekleed bent dan is een dikke foon erg zichtbaar. Zeker naast de andere zaak :D

67% is niet slecht, maar wel logisch dat ie dan aan vervanging toe is. Als de series 10 niks speciaals is dan ga ik niet upgraden. De Ultra is echt heel erg groot en in de zomer nog wel te doen, maar in de winter met bepaalde kleding niet.
Das helaas zo met elke smartphone. Ik heb zelf een 21 ultra en een iPad Air 2019. Ik was gisteren in de mediamarkt en heb even lopen spelen met de nieuwe telefoons waarbij de galaxy fold 6 mij het meeste aansprak maar als ik dan kijk naar de prijs en bedenk wat hij nu echt beter doet dan wat ik al heb weet ik het niet echt. De camera is zelfs slechter dan mijn s21 ultra. Als ik kijk naar een iPhone ( het nieuwste model tot nu toe) en ik vergelijk hem met mijn iPhone SE van mijn werk dan zie ik echt amper verschi. Ja het scherm is wat groter, maar niks wereldschokkends. Ik mis echt de leuke innovatie, de tijd dat als je naar 3 jaar een nieuwe telefoon kocht je echt enorme verbeteringen zag. Nu ga je naar 3 jaar zelfs er op achteruit..
Dat je bijvoorbeeld geen verschil ziet met de SE en de nieuwste iPhone betekend niet dat het er niet is. Een wereld van verschil is het scherm namelijk alleen al, LCD vs OLED. Over de rest nog maar niet te spreken (camera's, speakers etc etc). Ik heb een SE als mijn 'weekendtelefoon' en het is een verademing als ik weer mijn normale iPhone pak.
Ik ken het verschil tussen een oled en een lcd scherm mijn s21 ultra heeft een oled. Toch zijn dit in mijn ogen allemaal kleine dingen. 99% van de dingen kan je prima doen op een SE. We hebben het over grote verschillen en de grote stappen zoals het eerder was. Als je van een iPhone 4 naar een 5 ging dan was het verschil in snelheid en mogelijkheden enorm. Maar als je een telefoon van 5 jaar oud pakt dan is die nog steeds prima bruikbaar.
Tja dan kan je de 1e smartphone ook vergelijken met de huidige want ze kunnen functioneel hetzelfde. Niet helemaal eerlijk, ik snap dat de verschillen marginaal zijn, maar in 3 jaar is er wel genoeg veranderd wat je zal moeten merken.
Maar dat is het, "zal moeten merken" maar in de praktijk, ook aangezien het OS er hetzelfde uitziet (zeker bij iOS) zal een nieuwe telefoon weinig verschil maken in het dagelijks gebruik. En dat is al sinds de iphone uitgekristalliseerd was met de iphone 4 of 5 het geval. Als je naar de cijfers kijkt is de iphone 15 natuurlijk beter dan de iphone 5, maar bij de meeste use cases doet ie nog hetzelfde.
Dat kan je proberen; vergelijk maar in de tijd van bt2.1, edge met sóms 3g en geen NFC, 3 dingen die heel veel mensen dagelijks gebruiken waar zeer veel veranderd is over de jaren, maar we ons vaak niet zeer bewust van zijn.
Ik heb een se 2022 en dat formaat vind ik persoonlijk prima. Een 16 mini zou mij misschien overhalen. Maar voor de verwachtte prijs doe ik nog wel drie jaar met mijn se 2022. Zoveel bijzonders doe ik er niet mee.
Dat doet apple dus zo goed. De waarde die ze je verkopen is niet puur de telefoon maar eerder een levenstijl. Waar vooral software je erg ondersteunt met zeer nauwe samenwerking tussen apple apparaten waardoor je in het ecosysteem van apple terecht komt. De hoofdwaarde die ze je verkopen is dus niet de hardware maar meer dan dat en daarom verkoopt dus apple ook zo goed.

Heel eerlijk de ultra modellen zijn er alleen maar om te laten zien dat ze het kunnen, omdat de verkoop aantallen veel lager liggen zijn dat niet de meest winstgevende toestellen over een jaar verkoop tijd. De hogere aanschaf prijs van die modellen sluit niet het gat met het verschil in verkoop aantallen.

[Reactie gewijzigd door runeazn op 27 augustus 2024 09:33]

Weer dunner? iPhones worden niet bepaald dunner. Als ik m'n oude iPhone 6s nu in handen pak dan voelt dat toch een stuk fijner dan m'n huidige 13 mini. Toch scheelt het schijnbaar slechts een halve millimeter... maar dat camera eiland... daar moeten ze toch eens van af stappen, maar het lijkt alsof die ook steeds dikker moet worden.
Je hebt gelijk, maar deze productgroep is compleet uitgekristalliseerd. Alles is al gedaan. Ik kan me echt geen functionaliteit meer bedenken die ik toegevoegd wil zien, verbeteringen van wat er is blijft dan over..
Mensen vergeten dat er toch wel een aantal "kleine" dingen zijn geweest die toch wel gaaf bleken te zijn achteraf, zoals de lidar scanner aan de achterkant, 3D mappen maken van je ruimte, spullen verplaatsen, meten, (ver)plaatsen van spullen was nog nooit zo makkelijk geweest, had nooit iemand over nagedacht, maar het was wel heel gaaf...ik denk dat de frequentie van dat soort dingen wel afneemt, maar het kan altijd dat er toch weer iets komt wat achteraf wel gaaf is. 3D filmen op de iphone 15, ook wel erg cool
Of soms weer verdwijnt, zoals Force Touch.
Dat is inderdaad een mooie ontwikkeling geweest, maar alleen op pro en hoger. Als dit nou na een generatie of twee ook op de niet pro versie terecht zou komen zoals bij veel andere merken gebeurt dan zou het meer gemeengoed worden en meer gebruikt.
Dit soort “grote” ontwikkelingen zijn er echter niet zo heel erg vaak en de verandering van 14 naar 15, zelfs van13 naar 15, was nou niet echt wereldschokkend te noemen.
Natuurlijk gaat het bij Apple ook om de totale beleving en integratie, maar zelfs daar kan ik geen schokkende veranderingen in opnoemen.
Volgens de geruchten komt er een aanzienlijke bump van de accu capaciteit. Ik vermoed om het extra verbruik van lokale LLM te compenseren. Maar in EU toestellen zit die feature niet, ik denk dan dat we in dit deel van de wereld opeens een iPhone hebben die serieus langer mee kan op een acculading.
Zijn we allemaal op zoek naar innovaties dan? Persoonlijk vind ik dat Apple best goed is met het vernieuwen van een mobiel. Misschien zijn de groet innovaties er wel uit, maar de eerste iphone is aangekondigd in 2007. Sinds dien heeft het elk jaar een update gekregen.

Dat apple er elk jaar een kleurtje bij doet is normaal. En het is logisch dat de telefoon die nu uitkomt de beste iphone ooit is. Want dat is elk jaar het geval.

Als je van een iphone 12 komt zitten er beste wel veel vernieuwingen in. Heb je een iphone 15 pro dan zal het idd niet zo schokkend zijn.

De meeste mensen die overstappen van een iphone naar een android zoeken niet zozeer vernieuwingen, maar meer veranderingen en willen gewoon wat anders.
duurder ??? , verklaar!!

Volgens mij zijn de iPhone modellen niet veel meer in prijs gestegen de afgelopen 4 jaar dan de inflatie...sterker nog er zijn ook goedkopere moedellen geintroduceerd toch....

iPhone X (2017) original starting MSRP: $999
iPhone 12/Mini/Pro/Pro Max (2020): $799
iPhone 15/Plus/Pro/Pro Max (2023) : $799

https://www.androidauthor...ne-price-history-3221497/

[Reactie gewijzigd door SamFox op 27 augustus 2024 08:05]

Je zou eigenlijk voor 2017 de iPhone 8 moeten pakken, en niet de X, want die was een stuk duurder.

Daarbovenop was er een "wisselkoerscorrectie" in de EU een paar jaar terug waardoor de USD prijs niet veranderde maar de prijs in Euro wel omhoog schoot. Vziw is die inmiddels wel al teruggedraaid gezien de USD vs EUR weer "normaal" is.

[Reactie gewijzigd door b12e op 27 augustus 2024 10:06]

En daarom overweeg ik serieus de iPhone in te gaan ruilen voor m’n eerste foldable telefoon. Aangezien Apple die niet heeft wordt dat Android.
Ik heb dat foldable nooit begrepen. Ondanks alle knappe innovatie toch kwetsbaarder dan gewoon een 5” met rugged case.
Wat is het voordeel van foldable? Handiger is het niet, want de telefoon is een stuk dikker als je 'm opvouwt wat me erg onprettig lijkt als je 'm in je broekzak stopt. Elke keer dat ding moeten openvouwen is ook gewoon niet handig, de fabrikanten hebben dat ondertussen ook door en plakken dan weer een scherm aan de buitenkant.
Het voordeel is natuurlijk een groter scherm als je hem openklapt..

Handig is het zeker niet. Dat grotere scherm typt en leest niet lekker (te breed voor websites waardoor je vaak weer gaat inzoomen terwijl dat bij een normaal model niet nodig is). Ja je kan 2 apps naast elkaar draaien maar als je dan gaat typen is je halve scherm alsnog toetsenbord. Daarnaast kan je toch niet naar 2 apps tegelijkertijd kijken en werkt een swipe onder aan je scherm om tussen de apps te wisselen prima.

Dit is slechts mijn ervaring met de Fold 4, die ook nog eens 700 euro afschreef in 6 maanden tijd, mn 12 mini schreef maar 300 af in bijna 3 jaar :+
Itt de andere reacties op jouw post, ben ik zeer tevreden van mijn overstap van de iPhone 12 Pro naar de Fold4 (de fold5 was toen gloednieuw) voor dezelfde prijs als dat ik een iPhone 15 Pro zou kunnen krijgen... maar ik zag nauwelijks verschil tussen de 12 en 15 Pro.

Ik gebruik de smallere en grote scherm allebei even intensief. De smallere voor snellere berichten/korte nieuws berichten. Het grotere scherm voor andere content zoals YouTube, tweakers.net en dergelijke. Met het typen van langere berichten kan ik mn 2 duimen gebruiken vanwege het grotere scherm. Aan de andere kant gebruik ik eigenlijk nooit de meerdere apps op het scherm tegelijk, het is sneller om gewoon te switchen tussen apps om dingen te kopieeren/plakken.

Ik gebruik m zonder hoesje, en draag normale spijkerbroeken, en daarin verdwijnt het net zo makkelijk als een iPhone de wat dunner is ja, maar ook een stuk breder. Het is nog altijd een voldoeninggevend gevoel om het in een vloeiende beweging dicht te klappen en in mn broekzak te stoppen.

Had Apple een foldable gemaakt (mag nu toch weleens tijd worden...) dan had ik die genomen, en misschien switch ik weer terug als Apple met een (2e gen) foldable komt... maar tot die tijd, volgend jaar maar eens gaan kijken naar de Fold7 🙂
I think you’ll gonna love it.
Je kan me minnen maar het is wel zo. De innovaties zijn er wel uit nu.
Ik vind persoonlijk de op de WWDC getoonde lokale AI assistent wel een grote innovatie.
Of het in de praktijk alles waar maakt gaan we nog zien, maar je kan moeilijk zeggen dat ze bij Apple alleen maar lui zijn en niets meer proberen.
Is dat met de batterijduur nog steeds een ding? Ik heb (nog steeds) een XR en die kan 2-3 dagen zonder opladen bij weinig gebruik. Gaat wel snel leeg bij gamen natuurlijk.
Ja je hebt gelijk, maar wat wil je nog? Geforceerde innovatie zoals vouwbare telefoons wordt ik ook niet blij van. Deze formfactor is uitontworpen, dus de winst zit in de marges.
Dat duurder is helemaal niet zeker en wellicht de reden waarom je zo gemind wordt:

In de VS is de introductieprijs sinds de iPhone 12 gelijk gebleven en in Nederland was de iPhone 15 goedkoper dan de iPhone 14.
Iemand enig idee of er AirPods Pro worden aangekondigd. Ben mijn setje namelijk kwijtgeraakt (1e gen) tijdens de vakantie… Zou zuur zijn als ik deze week nieuwe koop en er dan begin volgende maand een nieuwe versie wordt aangekondigd.
Ik denk dat de kans groter is dat alle Macs standaard met 64GB ram worden geleverd dan dat er dit jaar nog nieuwe AirPods Pro worden gelanceerd. Die dingen zijn zo klein dat je ze niet elk jaar kan upgraden met nieuwe features, zie al hoeveel moeite Apple heeft met de Apple Watch die een pak groter is dan die AirPods. Ik denk ten vroegste september 2025.

Koop gewoon de 2 met USB-C case op Amazon. Ik kocht de AirPods Pro 2 bij hun lancering (toen nog 300€) en ik ben er zo tevreden mee!
Ik was ook ontzettend tevreden met de eerste generatie. Vandaar dat er ook weer gewoon AirPods Pro komen. Wel graag een versie die niet in een maand al opgevolgd wordt, dan wacht ik liever even.
Maar... er komen er geen meer dit jaar. Wachten tot september 2025 dan.
Je zegt dit nu alsof het een absolute waarheid is, maar dat is het natuurlijk niet.

Het zou niet logisch zijn, als ze nu met een nieuw setje komen, maar het is niet onmogelijk.
Als je kijkt naar de releasecyclus en de geruchten een beetje volgt, is het vrijwel onmogelijk dat er nieuwe AirPods Pro worden aangekondigd. Dit zal waarschijnlijk in 2025 gebeuren. Dit jaar is het weer de beurt aan de 'normale' AirPods voor een nieuwe generatie.
Dat kan goed zijn, maar "vrijwel onmogelijk" is wel wat anders dan "er komen er geen meer dit jaar", want dat klinkt alsof het bevestigd is door Apple en dat is gewoon niet het geval.
Nee hoor, dan koop ik binnenkort wel een nieuw setje.
Waarschijnlijk krijgen alleen de normale AirPods een upgrade.
Wat ik lees wordt dat niet verwacht. Eens met Darida, ik ben ook zeer content met mijn AirPods pro 2 die ik met launch kocht, wat werkt dat vlekkeloos, en erg fijn geluid. Enige jammere is dat ik geen USB-C heb, maar jij kunt nu wel de vernieuwde versie kopen. Tenzij je een jaar wilt wachten zou ik daar lekker voor gaan, als het budget het toelaat.
Ja, er zouden nieuwe airpod pro’s aankomen met betere noise cancelation.
Nee, nieuwe “normale” AirPods met Noise Canelation.
wat is er dan nog pro aan de pro?
Pro's hebben echt een seal in je oor, dankzij de rubbertjes, dat is toch anders dan losse plastic airpods die in je oor hangen. Het geluid van de Pro is ook echt beter.
Ik heb zelf sinds een maand de Pro 2's, NC is in mijn ogen prima :-)
Ik kijk er enorm naar uit voor de Apple Watch Series X.

Ik verwacht niet dat we een iPhone X verandering van de Apple Watch zullen zien maar ik kijk wel uit naar een redesign (ook al is het een klein redesign) en het nieuwe watch band systeem. Ik denk ook dat Apple met hun nieuw watch band systeem het mogelijk zal zijn hetzelfde bandje te gebruiken voor beide kastgroottes, volgens mij heeft Apple de bandjes die in 2 maten moeten komen altijd al als een op te lossen probleem beschouwd. En ja er doen verhalen de ronde dat de kleine Apple Watch verdwijnt maar dat geloof ik niet.

Ik gebruik al sinds 2016 Apple Watches (Series 2, Series 4 en Series 7 altijd in RVS) en ik ben er een grote fan van. Ik gebruik ze om te sporten, voor notificaties, etc. Ik ben vooral op zoek naar meer batterijduur al denk ik dat we dat niet hoeven te verwachten, een nieuw design en eventueel nieuwe functies. Ik koop er sowieso eentje want ik ben toe aan een upgrade. De Series 9 heeft al 2 interessante features die ik moet hebben nl. de double tap en hogere schermhelderheid. Bovendien hebben ze nu 64GB opslag en gezien ik veel muziek en podcasts offline heb staan + mijn Wikiloc wandelingen kan dat soms nuttig zijn.

Wat de iPhone betreft wordt het een kleine update volgens mij. De iPhones 15 waren al mooie upgrades t.o.v. hun voorgangers (grotere updates dan de 14 t.o.v. de 13).

[Reactie gewijzigd door Darida op 26 augustus 2024 19:41]

Het scherm is prachtig, maar heb een SE want ze zijn a: kreunduur en b: saaie watchfaces. Heb een Watch vanwege het samenwerken met de iPhone. Maar het gebrek aan leuke watchfaces en de mogelijkheid om te variëren in soort maakt dat ik gauw ben uitgekeken.
Storen die dikke randen je niet aan de SE?

Ik moet zeggen dat er wel veel Watch faces zijn bijgekomen de laatste jaren, maar te weinig nuttige. Die Snoopy Watch face is dan wel "leuk" voor een minuut of twee en dan heb je het gehad. Je hebt er ook niets aan. Een typische Watch face voor mensen die een Apple Watch kochten als fashion item zoals ze dat noemen. Ik zou graag 2-3 nieuwe Watch faces zien die even revolutionair waren als die die met de Apple Watch Series 4 lanceerde 6 jaar geleden. Dat was geweldig.

Ik weet niet of je Focus modes gebruikt en Watch faces die daaraan zijn gelinkt? Ik bijvoorbeeld wel en is heel handig. Ik heb bijvoorbeeld een Work focus die mijn iPhone schermen en Watch face aanpast als ik binnen een straal van 50 meter van kantoor ben, zo krijg ik een Watch face te zien met alle relevante apps voor op het werk.
Die randen storen me eigenlijk niet. Focus mode gebruik ik niet. Misschien nog wel leuk om mee te stoeien. Wat ik vooral jammer vind is dat elke watchface dezelfde variant is bijna. Bij de Galaxy Watch is er meer vrijheid
Ik mag hier Snoopy er niet meer vanaf halen :'). Dus inderdaad focus modes voor thuis, werk, sporten, etc en dat werkt echt super goed.
Wat de iPhone betreft wordt het een kleine update volgens mij.
Je wil mss wat pure spec bump bedoelen? De Iphone 16pro zou deze keer ook een Tetraprism 5x optical zoom lens krijgen. En zoals elk jaar kleine upgrades aan scherm, cpu, gpu, beter wifi, iets snellere 5g, bt enz.

De Iphone 15 was tegenover de 14 ook maar een kleine upgrade. Uiteindelijk was fie 48mp ook maar 12mp.

De echte saus zal Appe AI zijn die enkel
Op de nieuwe Iphones zal draaien, en dat in de toekomst van veel AI features komen spijtig genoeg maar in 2025.

Ik denk dat die AI featurs net voor het grootste day to day verschil gaan zorgen. Siri die lokaal beter werkt, AI automatisatie, filters enz.

Dus ik verwacht voor de day-to-day taken net een van de grootste verschillen ooit. Die snellere ram zal je niet merken maar de zoom camera wel, de betere microfoon voor een werkbare Siri ook en de AI automatisering ook. Het zal een Siri focust event zijn voor de nieuwe Iphone lineup.
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe iPhones, heb zelf de iPhone 15 pro en heb mijn vrouw beloofd dat ze een nieuwe iPhone krijgt als ze uitkomen. Mocht eigenlijk vorig jaar al maar haar iPhone ging nog prima mee, maar is nu wel echt ten einde. Was een refurbished iPhone 8 geloof ik.
Ik heb een vraagje. Ik heb nu de Apple Watch Series 3 aluminium al 6 jaar elke dag in gebruik. Nu begint deze op de kast waar de bandjes vast klikken te slijten. Hierdoor klikken de bandjes niet goed meer vast. Tijd voor een nieuwe dus.
Nu zit ik alleen beetje rond de kijken en overweeg ik een Apple Watch 10 in aluminium (wss €479) of een Apple Watch 9 in roestvrijstaal (€669).
Ook heb ik voorbij zien komen dat de zilvere in RVS de beste optie is, omdat je deze met een metaaldoek weer mooi kunt maken, bij de zwarte en gouden kan dit niet, doordat de kleur er met een coating op zit.
Hoe ervaar jij dit? En wat zie jij als de betere optie tussen deze twee watches? Of misschien wel een Ultra 2 voor €690 als de Ultra 3 uitkomt? (Prijsdaling wat je ook bij de Ultra 1 zag gebeuren toen 2 werd aangekondigd).
Persoonlijk raad ik je aan om een RVS of een Ultra te kopen omdat deze schermen hebben uit saffier i.p.v. ion-x glas en dat laatste krast veel te gemakkelijk. Dat is ook de enige reden waarom ik altijd RVS Apple Watches heb gekocht, want voor de rest verkies ik de aluminium versies (goedkoper en lichter) maar ik kan een gekrast scherm niet aanzien dus ik moet wel RVS kopen. De Ultra is veel te groot voor mij, zelfs de 45mm Apple Watches want ik draag nu de 41mm. Dus als de Ultra bij jou past kan je die kopen maar let op de grootte want is echt wel heel groot, en dan is er nog de dikte. Als de dikte en grootte je aanstaan kan je voor de Ultra gaan.

Wat betreft de kleur heb ik zilver gekozen gewoon voor de verandering en omdat het past bij meer bandjes dan zwarte kasten. Ik kan die inderdaad schoonmaken met een metaaldoek maar dat is dus niet de reden waarom ik zilver koos. Als je voor de Ultra gaat raadt ik je sowieso aan om inderdaad de Ultra 2 te kopen wanneer de 3 uitkomt voor een lagere prijs. Tenzij er grote verbeteringen komen met de Ultra 3 al verwacht ik dat niet....

Proficiat dat je het al zo lang doet met een Series 3. Persoonlijk koop ik een nieuwe om de 3 jaar, want ik vind dat de Series 7 bijvoorbeeld er veel moderner uitzien dan mijn Series 4, en hetzelfde voor de Series 4 vergeleken met Series 2. Ik kan die brede randen en vierkante schermen niet meer aanzien op Apple Watches
Dank voor je uitgebreide bericht!
Zelf gebruik ik de modulaire Watch face, waarbij er vooral veel informatie is en een zwarte achtergrond. Hierdoor gaat de batterij goed mee en is de batterijconditie op 96% na 6 jaar elke dag gebruik en eindig ik met ongeveer 40% op een dag.
Heb zelf vrij smalle polsen. Hou zelf wel van wat grotere horloges, vandaar dat ik nu de 42mm gebruik en de 45/49mm overweeg. Heb beide gepast bij een Amac, maar is nog steeds een lastige keuze. Ben bij de Ultra vooral bang dat ik het na een tijdje toch te grof vind staan. De RSV versie is hier in tegen namelijk veel chiquer.
Zelf ga ik altijd heel zorgvuldig met mijn producten om, dus heb niet echt zichtbare krasjes op mijn Watch. Alleen als je met bepaald licht er op schijnt kun je het wel zien.
Ik denk dat ik maar gewoon even het Apple event op 9 september afwacht. Beetje kijk wat er gebeurt money wise en alle 3 de opties probeer en vanuit daar mijn keuze maak.
Ik ga zelf ook heel zorgvuldig om met mijn spullen hoor, ik heb al exact 10 iPhones gehad, 5 iPads, enkele MacBooks, AirPods en 3 Apple Watches en nog nooit schade gehad. Maar: de Apple Watch zit rond je pols en zal sowieso af en toe ergens mee in contact komen, het gaat zo snel. En ik wil geen schermfolie op mijn Apple Watch, dat trekt op niets en blijft er niet op als je gaat zwemmen. Dus moet ik een saffieren scherm hebben.

Let op met de Apple Watch Ultra als je smalle polsen hebt want die is echt wel ongelooflijk groot en dik. Ik vind dat je een beer moet zijn om zoiets te kunnen dragen.

Let op 2 zaken met je volgende Apple Watch:
1) Het always on display: het zuigt je batterij snel leeg. dus ik zet het persoonlijk niet altijd aan (enkel om te sporten). Ik vind het ook niet zo echt nodig want het scherm springt al zo snel aan als je je pols omhoog doet
2) je Apple Watch zal een snellaadfunctie hebben, dat is ingebouwd in alle Apple Watches vanaf de Series 7 (uitgezonderd de SE) en ja het is geweldig want je Apple Watch laadt heel snel op maar het doet je batterij sneller slijten. Een voorbeeld: ik had de Apple Watch Series 4 voor ik de Apple Watch Series 7 kocht. Ik heb de Series 4 3 jaar en 1 maand gebruikt dus 37 maanden. Op die 37 maanden is mijn Apple Watch Series 4 van 100% batterijcapaciteit naar 86% gezakt. De Series 7 ging van 100% naar 87% op 23 maanden tijd. Ik heb die laten vervangen in oktober vorig jaar en nu is die nieuwe Series 7 van oktober 2023 gezakt naar 90%. Ik stel dus vast dat snelladen je batterij toch relatief snel doet slijten. Ik zou het persoonlijk dus enkel gebruiken wanneer het echt nodig is. Ik ga met de Seies X weer naar traag opladen met de USB-A lader en ik zal die in een oude 5w stekker steken.
Zou glowtime verwijzen naar de verdere uitrol van het tandem oled display?
Ik vermoed dat ze daarmee op de nieuwe Siri/ai doelen. Siri zou echt een hele broodnodige verbetering krijgen.

Elke keer je Apple AI activeert komt er een gloed op de randen. Met de nieuwe schermen kan dat best wel eens echt een ‘gloed’ worden in een ruimer kleurenspectrum dat we gewoon zijn van traditioneel oled. Dusja mogelijk ook een verwijzing naar de nieuwe generatie oled of micro led schermen.
Ik heb dat zelfde vermoeden, alleen jammer dat wij deze features niet in nederland/europa gaan krijgen en wij straks jaren gaan achterlopen ten opzichte van de rest van de wereld.
We gaan niet in de eerste lichting zitten van Apple Intelligence. Er zijn geruchten dat dit komt door de EU-wetgeving, maar dat is nooit besproken door Apple zelf. Aangezien andere landen/regio's aan vergelijkbare wetgeving werken lijkt het me ook sterk.

Beperkte uitrol is gewoon enorm praktisch voor Apple, je spreid de initiële load van gebruikers die het voor de lol eens uittesten als iets nieuws en je hebt tijd om het systeem verder te verbeteren.
Het is echt ongelooflijk hoe slecht Siri is inderdaad. Maar het hele AI werd heel promising aangekondigd maar het voelt een beetje als een ontploft mengelmoesje. Geen idee wat nu waar, wanneer uitkomt.

Ik denk zelfs dat ik bij gebrek aan innovatie een iPhone 15 ga kopen. Wél usb-c maar niet de hoofdprijs zonder nieuweigheden.
Ik denk zelfs dat ik bij gebrek aan innovatie een iPhone 15 ga kopen
Ik zou gewoon het launch event afwachten alvorens zo’n conclusies te trekken. Veel van uw vragen zullen opgelost zijn.
Zeg maar je.
En daarom denk (en niet 'koop') ik er ook over na: wordt er te "weinig" gepresenteert, dan een 15. Is het wel wat, dan een 16.
Het lijkt ook wel op de nieuwe Siri animatie maar dat zou wel suf zijn.
Ik moest ook gelijk aan Siri logo denken
Het leek mij verwijzen naar de verbeterde Siri.
En toch duim ik ook voor een nieuwe Mac mini (sowieso in september) _/-\o_
Mac event is een maand later in oktober toch?..(wanneer ook de m4 macbooks komen)
En ik voor een nieuwe Apple TV.
Wat hoop dat er in verbeterd is? Ons gezin gebruikt de ATV veel, maar heb eigenlijk weinig kritiek/verbeterpunten?
Waarom gebruik je een Apple TV? Wat maakt het dat dit beter is dan de ingebouwde apps van de tv?
Omdat een Tv binnen twee jaar hopeloos verouderd is op smart gebied, want de goedkoopste cpu’ s worden gebruikt. Daarnaast bestaan praktisch alle apps voor AppleTv en werkt het super goed. Fijne afstandsbediening en snelle respons.
Bizar slechte cpus idd. Nvidia shield gebruiker hier ipv ATV. Puur voor smarttube.
Gebruiksgemak, als ie eenmaal goed is ingesteld. Daarmee kan iedere iPhone in huis als afstandsbediening worden gebruikt. Dat instellen kan wel een klein klusje zijn zodat HDR en geluid optimaal toegepast wordt voor jouw tv. Maar dat is eenmalig 🤗.
Interessante/goede vraag!

Ehhhm, omdat ik...
1. de afstandsbediening (AB) van de ATV simpel edoch uitstekend vind in zijn/haar eenvoud en gebruikersgemak. De AB van de TV (en alle andere TV's die ik had, ooit) daarentegen....
2. Apple iets meer vertrouw qua apps en dus mijn inloggegevens dan die op het OS van menig TV
3. denk dat iOS hardware iets langer wordt ondersteund dan het OS van menig TV
4. denk dat ik liever/sneller een ATV van 190 euro (?) update/vervang door een nieuwe versie (met voordeel X of Y) dan de hele TV te moeten vervangen.

en zo misschien nog wel een paar voordelen waar ik zo nu even snel niet op kom?
Ik vind het apparaat zelf ook top. Volgens mij zelfs enorm overpowered voor een streaming device. Maar op software gebied heb ik nog wel een hoop kritiek. Daar hoeft echter geen nieuwe hardware voor te komen natuurlijk.

Ik zou het overigens wel fijn vinden als Apple TV in een HomePod geïntegreerd wordt (of andersom), maar dan ontneemt Apple zichzelf een product om te verkopen.
Best overpowered. Daarom ook doodzonde dat je er bijvoorbeeld niet mee kunt streamen met Xbox GamePass.
je kan er dan wel weer bv bepaalde steam games op spelen via steam link
Bepaalde codecondersteuning die in nieuwere Apple-chips zit met name. En misschien nog een iets verbeterd trackpad in de afstandsbediening, al is het huidige al wel erg goed. En misschien een actieknop op de afstandsbediening, bijvoorbeeld om de snelle instellingen te openen. En een wat lagere prijs zou ook fijn (de geruchten gaan ook dat de prijs van het nieuwe model omlaag gaat).

Bovendien gaat het niet alleen om verbeteringen, maar ook om Apples eigen hardwarelijn. Ik bedoel: het huidige model is 2 jaar oud en Apple gaat stoppen met de productie van de huidige chips. Dus ze zullen ook wel moeten.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 27 augustus 2024 10:06]

Hopelijk met een M-chip en een flinke boost in RAM en opslag. Daarmee zouden ze in één klap dezelfde games kunnen draaien als de nieuwere Mac’s
Apple is juist bezig geweest de Apple TV verder weg te bewegen van een Mac Mini onder de TV. Reken maar niet op een M4 oid.
Een M-chip zou het alleen maar dichter bij een console brengen.
Nog steeds geen PlayStation of Xbox, maar zeker bruikbaar voor wat casual gaming. Het zou ze weer wat verder apart zetten van Google nu die met de nieuwe TV Streamer juist meer op een Apple TV gaat lijken
ik voor airpod max 2 dat wordt is tijd..
Nog steeds weinig nieuws over nieuwe ‘gewone’ iPads. Ik zit er wel een beetje op te wachten eigenlijk en mag best na 2 jaar :p
De iPad 10 wordt in oktober inderdaad 2 jaar oud, maar gezien ze nog maar net de prijs hebben doen dalen denk ik dat dat wil zeggen dat we geen nieuwe versie moeten verwachten dit jaar. Ik denk dat we geen nieuwe iPads meer krijgen dit jaar, we hebben alles al gehad.
Ik verwacht dat zowel de Mini als de reguliere iPad dit jaar een simpele spec-bump krijgen; zo zeggen ook de geruchten. Het zou mij ook niet verbazen als ze ieder toekomstig Apple apparaat willen uitrusten met Apple Intelligence en dat deze functionaliteit niet beperkt zal blijven tot de hogere modellen.
Kondigt Apple weleens na het september event nieuwe/updatet iPads aan dan? Oprechte vraag.

Ik wacht namelijk ook met smart een op een nieuwe/updatet iPad. Onze iPad van 2019 is toe aan vervanging. Mijn dochter van 2 heeft gezorgd voor een barst in het scherm en mij vrouw speelt er dagelijks Hearthstone (battlegrounds) op en dat loopt regelmatig vast. Ik heb mn vrouw gezegd liever geen iPad 2022 te kopen maar even wachten op een nieuwe 😅
iPad Mini Stock Dwindling at Apple Stores, Refresh Could Be Coming

"Many Apple stores are low on stock of the iPad mini in several configs, while the device is considered “constrained” internally within Apple, I’m told. That *could* be a sign a new one is coming. It hasn’t been updated since 2021. Wouldn’t be surprised to see it updated for AI."

Bovendien zijn in september 2019/2020/2021 de reguliere iPads bijgewerkt (in 2022 in oktober).
De laatste Mini is ook van september 2021.

Dus ja, de kans is aannemelijk dat deze september/oktober ververst wordt ;-)
Iemand een idee waar die "it's Glowtime" (met hoofdletter) naar kan verwijzen?
Weet het niet zeker, maar lijkt op het "glowen" als je Siri spreekt/AI dus.
Dat hoofdlettergebruik heet titlecase. Ik zou daar niet teveel in zoeken.
Ben benieuwd hoeveel ram de iPhones krijgen, ze willen vol inzetten op local AI en daar heb je veel ram voor nodig.
Tenminste 8GB. Dat is wat de 15 Pro en Pro Max hebben. Als ik het me goed herinner wilde Apple 3.5GB gebruiken voor Apple Intelligence (en anders hebben we binnen no-time het echte antwoord hieronder ;) )
Laat maar komen de nieuwe mac mini m4.
5 jaar met de 11 Pro gedaan. Tijd voor de 16 Pro.
Hier idem ditto. Ik hoop dat de 16 pro net zo goed gaat zijn!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.