Bloomberg: Apple onthult iPhone 16, Apple Watch 10 en AirPods 4 op 10 september

Apple kondigt zijn iPhone 16, Apple Watch 10 en AirPods 4 op 10 september aan. Dat meldt Bloomberg-journalist Mark Gurman op basis van ingewijden. De telefoons zouden vanaf 20 september te koop zijn.

Gurman beweert dat Apple zijn jaarlijkse iPhone-evenement dit jaar op dinsdag 10 september organiseert. Het bedrijf kondigt zijn telefoons meestal in de eerste twee weken van september aan, maar een concrete datum voor dit jaar was nog niet bekend. De telefoons moeten een week later, op vrijdag 20 september, beschikbaar zijn. Tijdens het evenement zouden ook de nieuwe generatie Apple Watches en AirPods worden aangekondigd, maar Gurman noemt voor deze producten geen releasedatum.

Volgens eerdere geruchten krijgen alle vier de iPhone 16-modellen een A18-chip voor Apple Intelligence-functies en 8GB aan werkgeheugen. De gewone iPhone 16 en iPhone 16 Plus zouden Wi-Fi 6E-ondersteuning krijgen terwijl de Pro en Pro Max over Wi-Fi 7 beschikken. Verder zouden de Pro-modellen grotere schermen krijgen dan hun voorgangers en worden uitgerust met een ultragroothoekcamera van 48 megapixel. Daarnaast krijgen de niet-Pro-modellen naar verluidt voor het eerst een actieknop en worden alle iPhone 16's mogelijk uitgerust met een 'opname'-knop.

De nieuwe Apple Watch-smartwatches zijn op basis van eerdere geruchten dunner dan hun voorgangers, maar krijgen grotere schermen. Tot slot worden er volgens de Bloomberg-journalist twee nieuwe modellen van de vierde generatie AirPods aangekondigd, die beide onder de AirPods Pro worden gepositioneerd. Beide zouden kortere steeltjes krijgen aan de onderkant. Het duurdere model krijgt naar verluidt actieve noisecancellation. Voorheen was die functie voorbehouden aan de AirPods Pro-modellen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

24-08-2024 • 09:43

158

Reacties (158)

158
157
82
0
0
44
Wijzig sortering
Geen nieuwe Apple TV dus? :o
Ben nog wat terughoudend met het aanschaffen van de huidige Apple TV. Zonde als twee weken later een nieuwe versie wordt aangekondigd. Ook al zullen er ongetwijfeld weinig veranderingen zijn.

[Reactie gewijzigd door henidde op 24 augustus 2024 09:49]

Daar wordt al jaar over gespeculeerd… heb gisteren de huidige Apple TV 4K gehaald (64GB versie). Top apparaat, zou niet weten wat er nog beter of anders aan moet en gaat ongetwijfeld nog jaren mee. Nieuwe gaat ook gepaard met hogere prijzen waarschijnlijk.
Ik denk dat dat een grote factor is, die dingen gaan jaren mee, degene die nu bij mijn ouders aan de TV hangt is bijna tien jaar oud ondertussen en gewoon prima voor netflix of youtube kijken.
Voor alleen netflix en youtube heeft de oudere simoele chromecast hier ook goed gewerkt. Of zijn er andere dingen die handig zijn?
Een klassieke Chromecast heeft een telefoon of tablet nodig. Een Apple TV is een zelfstandig device.
Tenzij je gewoon de versie hebt met remote. Chromecast doet het prima zonder dat er een smartphone of tablet nodig is.
Ja dat klopt, maar ik had het over de klassieke Chromecast, en daar had tweaker18... het ook over.

Wat jij bedoelt is de Google Chromecast met Google TV. Dit lijkt qua functionaliteit wat op een Apple TV, alleen heeft de Apple TV meer RAM en opslag en minder reclame.
Ik heb geen idee hoe het met chromecast werkt, maar wat ik bij AppleTV erg fijn vind is het “one view” overzicht.

We ik op de TV app en serie of film op zoek, krijg ik te zien.
-Stream op ….. (Amazon, SkyShowtime, Disney+ etc…)
-Huur op AppleTV
-Koop op AppleTV

AppleTV inventariseert dus mijn streamingdiensten waardoor ik niet onnodig de film eventueel bij ze koop/huur.

Daarnaast is het een snel apparaat, sluit het mooi aan als HUB op een Apple ecosysteem (mits je ook gebruik maakt van IoT apparatuur die geschikt is hiervoor)

Persoonlijk ben ik ook erg tevreden over hoe het apparaat zijn werk doet, voor ieder uiteraard aan zich om hier wat van te vinden. Maar ik heb het het geld waard gevonden.
Dat werkt wel enkel als de Streamingsdienst dat mee ondersteunt. Disney+ bv. wel, maar Netflix niet.
Ik heb hier zelf de eerste Apple TV HD. Die is uit 2015 volgens mij maar begint echt wel oud aan te voelen mede dankzij de responsetijd. En Apple Arcade games zijn er helemaal al amper op te spelen.

Ik ben dus ook in de race voor een nieuwe Apple TV, maar niet als er straks nog een uit de hoge hoed komt.
De geruchten die rondgaan gaan juist wél over een lagere prijs. Ze zouden de huidige zelf ook te duur vinden en terug willen naar 99 dollar.
En wat is de bron dan? Ik hoor al heel lang heel veel over de Apple TV namelijk…

[Reactie gewijzigd door Axel op 24 augustus 2024 17:20]

De bron is het geruchtencircuit…
Zoals deze https://gagadget.com/nl/4...jskaartje-van-eur-99-amp/. Of deze https://www.macrumors.com/2024/05/29/latest-apple-tv-rumors/

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 24 augustus 2024 19:16]

Het probleem is dat je voor 99 dollar geen Apple TV in de huidige vorm kan wegzetten. Dan word het een ander apparaat met andere (lees: minder) functies. Uitgeklede CPU/GPU, geen remote, etc.

Maar dan is de vraag wie zou hem kopen en waarom?
Het scheelt maar 30 dollar met de huidige die alweer 2 jaar oud is. Met de voorgang van techniek zou dat makkelijk moeten kunnen. Ik kan mij voorstellen dat er een minimale update komt van A15 naar A16, want de huidige A15 is al meer dan zat. En dan wellicht een duurdere Mx ernaast als ze op gaming gaan inzetten...
Ik heb m al jaren maar gebruik liever chromecast. Die Apple TV heeft altijd wat micro stutter erin zitten wat me enorm stoort en heeft de chromecast niet. Gebruik t alleen nog om af en toe het beeld van me iPhone op de tv te laten zien
Die Apple TV heeft altijd wat micro stutter erin zitten wat me enorm stoort
Gebruik je een goede HDMI kabel?
Heeft je Apple TV een goede internet verbinding?
Kijk even bij Settings/Video and Audio. Het kan zijn dat je een verkeerde instelling hebt bij 'Format' (waarschijnlijk heb je 50hz nodig) of 'Match Content' (Waarschijnlijk moet 'Match Frame Rate' aan staan.)
Ik heb al een AppleTV sinds gen 2 (wel geupgrade tussendoor) en ik heb nog nooit micro stutter waargenomen. Wel een tijdje gehad dat de AppleTV niet zo goed overweg kon met de AV receiver, maar dat is met firmware updates voor de receiver opgelost.
veel gegoogled en alles van de instellingen van de TV moeten uitzetten Enzo, hielp wel trouwens, maar bij de chromecast werkt alles ongeacht instellingen TV. En zelfs met alles uit heeft de Apple TV heel af en toe nog dat ie wat frames skipped.
Dus tja, dat ding staat jaren stof te vangen en af en toe scherm delen.
Tv is een 55 inch LG van 5 jaar oud ofzo
Meer open software zodat je smarttube en tailscale kunt draaien.
Tailscale kan al gewoon. Ook als exit node!
Heeft niets met hardware te maken.
Dan koop je toch gewoon een Android box?
Ik heb daarom ook een shield.
Dan moet je ook niet zeuren dat Apple z’n software moet open gooien.
Waarom niet?
En waar zeur ik?
https://tailscale.com/kb/1280/appletv

Ik verwacht dat de volgende Apple TV wel meer in de VR hoek zal duiken. Er wordt gezegd dat er een camera op komt die dan ook voor Facetime gebruikt wordt. Zelf zie ik dat niet als usecases voor mijzelf, ik heb het apparaat liever in een kastje weggestopt.

[Reactie gewijzigd door Tweaqer op 25 augustus 2024 10:05]

Zolang het gamen niet exht van de grond komt op de apple tv heeft een nieuwere chip ook weinig voordeel. Wellicht als AI-functies doorbreken, dan zal er een soc met meer gehuegen en een sterke ai-chip in moeten.
Ik kan me haast niet voorstellen dat er veel wijzigt in de AppleTV. Het ding voelt al flink overpowered voor wat het doet, namelijk streaming. Daarvoor maakt het echt niet uit of je de laatste of voorlaatste generatie hebt.
Ja ik weet dat erop gegamed kan worden, maar daarvoor kun je echt beter andere apparaten kopen.
Ehm 🤨 *kuch* met geforcenow op de appletv ben je klaar ^^ 8bitdo controller erbij en je kan console gamen. Apparatuur bijkopen hoeft dus niet meer.

*edit* er zijn workarounds aanwezig.. echter een appletv met een M1 chip zorgt ervor dat Geforcenow wel een optie is aangezien M1 chip wel ondersteund wordt. Daarnaast ontbreekt safari. Echter met screenshare, kan het wel. Bv via iphone of ipad.

[Reactie gewijzigd door bauke1984 op 25 augustus 2024 08:32]

er is toch nog geen geforce now app op de appletv?
Via de browser zal wel werken.
Apple TV heeft geen browser? Of heb ik iets gemist?
Je hebt gelijk. Ik wist het ook niet zeker. Baseerde me op Xbox Streaming die op een iPad via Safari werkt.
Niet alle games worden ondersteund, zeker PS only niet, maar ik snap je punt.
Je bedoelt dat platform waar maar een paar games op draaien? ;)
Audio passthrough zou mooi zijn.
Precies! Maar ja, Apple en dolby hè.. meer niet..

Of multi channel pcm 7.1 wat ook prima is.

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 24 augustus 2024 20:02]

Idd. Gezien de push afgelopen jaar met console games te porten. Gooi er een M chip in en maak er direct een veredelde game console van.
Heb je voorbeelden van zulke games?
Er zijn Resident Evil, Assasin's Creed en Death Stranding zijn allemaal beschikbaar en goed speelbaar op M1 chips -- maar een M4 zou de Apple TV echt een sterke machine maken.
Kwa gpu piwer tov steam deck, krachtiger dan?
Heb zelfs een M2 Mac Mini en een Steam Deck. De Mac Mini is stukken krachtiger dan een Steam Deck. Verbaas me steeds hoe goed sommige spellen draaien.
Zelfs Cyberpunk kan op een M prima draaien, zou erg welkom zijn sinds het verdwijnen van Stadia
Over een jaar of 2 zal er zo wel een app beschikbaar komen, vb gamepass
Apple TVs worden veel gebruikt om te Zwif'ten (3D fiets simulator), zonder een compleet nieuwe pc te hoeven kopen
Mijn “gok”:

De laatste Apple TV heeft een A15 net zoals de iPhone 13 Pro, de iPhone 14 en de iPhone SE (als ik me niet vergis). Als ze hetzelfde principe aanhouden als in het verleden, dan gaan ze de productie/verkoop van de 13 Pro en de gewone 14 waarschijnlijk stoppen. Over de SE (4th gen) zie ik geen geruchten voor 2024 (MacRumors spreekt van 2025).

Mijn verwachting is dat ze op de A15 blijven zitten zolang ze die toch voor een ander model produceren, en dat er dus een nieuwe AppleTV zal komen als de andere modellen zijn uitgefaseerd. Ten vroegste april of juni 2025 dus, volgens mij.

Een AppleTV Pro (met een M chip bijvoorbeeld) lijkt me extreem onwaarschijnlijk, net als een goedkope AppleTV “chromecast concurrent”.
Als ze hetzelfde principe aanhouden als in het verleden wordt de iphone 15 pro uit productie genomen bij de introductie van de nieuwe 16. De 13/14 pro worden reeds officieël niet meer aangeboden.
Je hebt helemaal gelijk, my bad.

Ik moet mezelf dus corrigeren: het hangt van de 14 en de SE af, en als de 14 zelfs nog een jaar langer in productie blijft, kan het zelfs tot volgend jaar september duren.
En de ChromeCast stopt juist met bestaan. Tov het prijskaartje van de nieuwe maar underpowered Google TV Streamer lijkt de Apple TV ineens een nog betere deal.
Is dat wel zo in de realiteit? Volgens mij biedt de play store meer dan de Apple store kwam app integraties?
Er wordt, zo ver ik de rumors van afgelopen jaar kan beoordelen, dit jaar wel nog een update verwacht. De huidige is 676 oud al volstaat de hardware natuurlijk wel nog.

Wel wijzen de geruchten op niet veel meer dan een kleine processor upgrade (wat natuurlijk niet erg hoeft te zijn).
Wat is er precies mis met de huidige Apple TV 4K? Ik doe er werkelijk alles op, van simpel tv kijken tot gamen, met games die op Apple arcade staan, maar zie geen enkele belemmering.
Ik heb er laatst nog een gekocht voor in de slaapkamer, voor mij voldoen de huidige Apple TV's meer dan prima.
Denk je dan echt dat er grote verbeteringen zouden komen? Ik zie niet hoe de Apple TV veel beter kan worden. De huidige is razendsnel, kan perfect 4K aan, heeft een geweldige afstandsbediening en je kan die vinden voor een goede prijs. Goedkoper zal die niet meer worden. De huidige versie is overigens niet zou oud. Dus koop er gewoon een...
Apple TV wordt volgens mij vaak later uitgebracht.

Oct 2022
Apr 2021
Sep 2017
Oct 2015
Mar 2015
Mar 2012
Sep 2010
Bron: Mac Rumors

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 26 augustus 2024 10:52]

Ik ben nog steeds blij met mijn iPhone 13 Pro Max. Het begint alleen wel op te vallen (ook bij de iPhone 12 Pro van mijn partner) dat na de iOS 17.5 update, de batterij veel sneller leeg is. In de auto heb ik bijvoorbeeld de telefoon aan een (niet officieel) Appleladertje, terwijl ik Kaarten aan heb staan. Ik stap in met bijv 87% en op mijn eindpunt 72%. Dit was voorheen niet zo en stapte ik uit met 100%.

Voor nu behoud ik toch gewoon mijn sim-only abonnement, want de telefoon werkt gewoon goed verder. Hij is nog steeds lekker snel. Voor de kleine extra functies die eraan komen, neem ik absoluut geen nieuw abonnement of telefoon-upgrade.
Elk jaar een nieuw model met nihile veranderingen... Verspilling.

PS: Batterijcapaciteit: 87%

[Reactie gewijzigd door oaledrent op 24 augustus 2024 10:23]

Vreemd want mijn batterij gaat juist ineens weer een stuk langer mee, capaciteit 84% (iphone 14 pro). Moet hem sinds een week of 3 ineens niet meer 2x per dag opladen

Ontopic: Dat telefoons nu een stuk harder veranderen is eigenlijk helemaal niet zo erg, waar ik tot de 14 pro elk jaar de nieuwste iphone kocht, en de 15 voor het eerst oversloeg, zal ik de 16 pro waarschijnlijk ook overslaan. Als de 17 pro weer saai blijft zal ik straks van jaarlijkse upgrade, naar 4-5 jaarlijkse gaan.
Zelfde hier, tot de 11 kocht ik ook ieder jaar de nieuwste iPhone, nu doe ik dat iedere 3 jaar (heb nu de 14 pro Max) of de accu moet dusdanig slecht zijn, dan koop ik wel een nieuwe, maar dat is nu nog niet aan de orde, (90%)
Dan laat je toch gewoon een nieuwe accu plaatsen. Kost een heel stuk minder dan een nieuwe iPhone.
Gun jezelf het plezier van een MagSafe autolader en een nieuwe accu 👍
Ik zet altijd de Apple analyse uit, in het verleden sprong die na een update altijd aan, hetzelfde met Bluetooth, vervelend als je het niet gebruikt.
Eigenlijk mis ik de dagen van 10-15 jaar geleden wel. Toen keek ik echt uit naar de nieuwe telefoons, omdat er daadwerkelijk een hoop gebeurde, modellen werden in rap tempo beter, fabrikanten experimenteerden.
Wat zouden ze nu nog moeten doen dan? Mijn grote phone is tegenwoordig zelfs voldoende voor bijna al mijn privé zaken. Enige wat ik echt fijn zou vinden is als mijn iPhone ook mijn externe scherm aan zou kunnen sturen.
Dat laatste zou inderdaad top zijn. Samsung heeft Dex, Windows had ooit continuum. Laptops de deur uit, iedereen met zijn gsm aan de docking.
Dat gebruikt toch niemand. Ik zou er mij laptop toch niet de deur voor uit doen.
Het is niet voldoende doorontwikkeld op dit moment om serieus te gebruiken inderdaad. Maar voor veel mensen is de kracht van een mobiel voldoende om hun werk te doen.
Waarom nog een laptop meezeulen dan?
Of je nu de ‘lapdock’ meesleept of een laptop… beide sleep je mee. Qua gewicht zal het ook niet enorm schelen, de pcb van een macbook is al niet groot te noemen.

Lijkt me dat een batterij in de lapdock ook niet mag ontbreken want je telefoon red het niet lang als alle hardware erin gevoed moet worden, en op stroom kan maar continu aan een draadje lijkt me z’n doel ook voorbij streven dan
Ik kan mijn iPad direct op mijn monitor aansluiten via USB-C zonder Dock.
Zorgt de ipad dan ook voor de stroomtoevoer van het scherm?

Mijn hele reactie gaat natuurlijk over dat volgens jouw de laptop de deur uit kan met Dex en een laptop is een portable ding wat je meeneemt ;)

Zoals deze
https://nexdock.com/samsung-dex-laptop/

Maar dan neem je dus nog steeds ‘een laptop mee’ maar d’r zit geen eigen cpu in. Zoveel win je er dus niet mee

(De prijs van 299 is wel aantrekkelijk te noemen)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 24 augustus 2024 14:40]

Mijn gedachtegang is andersom. Een beeldscherm staat vast op een bureau en heeft zijn eigen voeding. Via USB powered die de iPad. Meeste mensen op kantoor werken ook zo met hun laptop. Beeldscherm + tobo staat klaar op bureau en ze pluggen de laptop in. Ik zie zelden iemand werken vanaf puur en alleen de laptop, hoogstens snel iets opzoeken of een kort mailtje. Dat kan ook prima van de telefoon zelf.

[Reactie gewijzigd door SirLenncelot op 24 augustus 2024 16:36]

Simpel, omdat je van je werk uit een toestel krijgt. Niet elke werkgever ondersteunt byod en niet elke werknemer krijgt een telefoon van de zaak.
Op mijn werklaptop gebruik ik paar office apps en internet applicaties. Zouden toch makkelijk op een iPhone moeten kunnen draaien? Best fijn als ik geen laptop meer hoef mee te zeulen.
Ja maar het is onpraktisch, want je telefoon hangt dan aan een kabel. Dus moet je bellen moet je die weer loskloppelen. Of een bluetooth setje gebruiken. Of als je gaat lunchen weer meenemen en terug aansluiten.

Het is gewoon niet zo praktisch als het lijkt.
Samsung steek je in een dock in een scherm met micro etc en alles werkt. Met oortjes in is de ervaring zelfs op de werkvloer zeer goed.

Was laptop ooit eens thuis vergeten 😂
Ik “hang” al een bluetooth Magic Mouse en toetsenbord aan m’n MacBook. Ik zou net ze net zo lief aan mn iPhone “hangen” icm 2 externe schermen. Althans die mogelijkheid hebben.
Niet voor dagelijks werk, maar ik heb toch wel een paar vanuit mn caravannetje mn Lumia aan de tv gekoppeld, Bluetooth keyboardje er bij en vervolgens een RDP connectie gemaakt om wat spoed werk te doen. Werkte fantastisch.
Dat gaat Apple nooit doen. Er is een reden waarom hun telefoons geen volledig OS draaien. Ze willen ook hun overpriced laptops blijven verkopen.
Dat argument geldt nog sterker voor de iPads. Waarom geen volledig OS?
Hoe bedoel je, je kan de iPhone al via een usb c docking aansluiten.

Beeld, netwerk, muis, toetsenbord en usb sticks werken er dan gewoon overheen.
Ook RDP of Windows virtueel draaien kan gewoon.
Het is voor een groot deel een apps issue - je kan idd een scherm aansluiten,maar de meeste iPad/iPhone apps (inclusief die van Apple zelf) hebben een waardeloze desktop UI.
Dat wordt er toch juist mee bedoeld.

Het was altijd spannend wat er nu weer bij zou komen / in zou zitten.
Nu is het zo ontwikkeld dat er weinig verrassingen meer zijn.
Ik heb geen idee wat ze zouden moeten veranderen, maar dat had ik 10-15 jaar geleden ook niet.
ik zou echt ZO GRAAG weer een mini willen.. mn 12 mini begint scheuren te vertonen..
De 13 mini zou een logisch alternatief kunnen zijn, maar die is formeel uit de verkoop. Helaas vind je hem dus vrijwel enkel als refurb.

Vrijwel…. Want hier kun je hem nog nieuw bestellen, mocht je dat interessant vinden :)
Volgens mij is dat geen mini die je daar benoemd. Als je zoekt op iPhone mini, komt er alleen frontcamera voor de 12 mini naar voren.

Galaxus
Die mini’s worden hier veel genoemd, maar verkopen die uberhaupt wel goed? voor apple standaarden, in de V&A zullen er vast genoeg zijn die de mini’s kwijt willen
Die mini’s worden hier veel genoemd, maar verkopen die uberhaupt wel goed?
Niet goed genoeg blijkbaar, Apple is er mee gestopt.
Oh wat slecht van me zeg O-)

En dat terwijl ik zelf een 13 mini heb.
Ik klikte door, zag de foto en dacht, nou dat lijkt wel op een 13 mini.

Excuus!

Maar zoals hieronder gezegd idd, gelukkig zijn ze wel nog via V&A te krijgen. Of natuurlijk de genoemde refurb kanalen.
Same here. Ik overweeg nog mijn 12 Mini te vervangen door een 13 Mini, maar de ondersteuning zal vanaf 2027 toch wel gedaan zijn (hoewel je zelfs dan nog wel wat jaren vooruit kunt). Mijn punt is dat er helaas (kennelijk) geen markt is voor kleine smartphones, die je makkelijk in je broekzak kunt steken en die je nog letterlijk met 1 hand kunt bedienen. Om mij heen hoor ik zo vaak dat daar wel behoefte aan is, maar kennelijk komt dat niet tot uiting in marktonderzoeken.
Ik denk soms dat er wel markt is voor een product, maar dat het simpeler is (minder research/bouw/maintenance kosten e.d.) wanneer ze een product als de mini ‘maar niet’ op de markt brengen dan wel. Alternatief voor de mini is -voor mensen die bij ios willen blijven- een andere iphone, waarvan de winst toch naar Apple gaat.

Het kan dus ook zo zijn dat er voldoende markt voor is, maar de winst te klein is voor Apple om de voortgang van zo’n product te behouden.
Daar zit ik ook op te wachten. Heb de iPhone 15 teruggestuurd omdat ik geen afscheid kon nemen van het mini formaat, maaar zou heel graag een upgrade willen naar 16 mini. Ze hebben zelfs het standaard scherm nog groter gemaakt lees ik…. Waarom? Telefoon moet in mijn kleine broekzak passen. Groter scherm heb ik iPad voor of MacBook of iMac…
Als je graag een iPhone mini wilt met de zekerheid van Apple, dan is dit misschien nog wat voor je: meerdere iPhone 13 mini’s in de officiële Apple Refurbished Store, incl 1 jaar garantie. Keuze uit verschillende opslag-opties is er ook nog.
Niet helemaal nieuw, maar veel dichter bij ‘als nieuw’ kom je helaas niet meer.

Getypt op mijn 2 jaar oude iPhone 13 mini ;)
Ik verwacht dat de mini opgaat in een nieuw SE-model
Ik verwacht dat de mini opgaat in een nieuw SE-model
De volgende SE schijnt een 6,x” scherm te krijgen. Er gaan nergens geruchten dat de SE het formaat van de mini gaat krijgen.

De Mini was een experiment voor Apple wat niet gedaan heeft wat het zou moeten doen, die komt in de huidige markt niet meer terug. In geen enkele vorm.
En de mini wordt ook niet echt verkocht. Lijkt mij alleen logisch dat er 1 budget iPhone komt.
Dan is er nog de 13 mini… wellicht een goede tweeehands de moeite waard?
Same… ik overweeg sterk een Flip aangezien dat in de praktijk ook een klein formaat is.
Waar blijft de update voor de AirPod Max?
Wat zou je anders willen zien?
USB-C, vernieuwde chip zoals die van AirPods Pro 2
Ja hier zit ik ook op te wachten.
Ik heb een Iphone 11Pro. Werkt nog perfect en ga nu upgraden naar een 16pro omdat er een barstje zit in mijn cameralensje. Vind idd jammer dat Apple niet grotere stappen maakt. Bijvoorbeeld waarom niet gelijk alle sensors naar 48mp of eindelijk een keer van die lelijke notch af.

Apple is al lang niet meer het innovatieve bedrijf van vroeger maar door een nog steeds redelijke design mindset kunnen ze marktleider blijven. Kennelijk hoeven ze niet te innoveren als de concurrentie toch achterblijft. En dan bedoel ik niet alleen op feature niveau.
Omdat 48 megapixel extreem kleine pixels zijn die je toch niet effectief kunt gebruiken?
Juist voor de zoomlens wel handig omdat je dan digitaal verder in kan zoomen
Mies bedoelt dat als de pixel heel klein worden de lichtopbrengst per pixel te laag is en je daardoor meer ruis krijgt, ook bij digitaal zoomen.
Ja dat snap ik dat er meer ruis is maar dat is niet het enige wat de kwaliteit en scherpte bepaald. Meer megapixels is vooral handig voor zoom en overall is het wel degelijk een upgrade, het gerucht gaat ook dat de sensor namelijk ook iets groter wordt.

https://www.techradar.com...one/iphone-16-pro-cameras

Maar eigenlijk bedoel ik te zeggen dat ik het jammer vind dat niet gelijk alle drie de camera's deze upgrade krijgen en dat door dit soort minimale aanpassingen de stapjes tussen de verschillende modellen klein blijven.
Mijn iPhone12 is aan vervanging toe. Ik twijfel nog tussen de iPhone 15 of 16.

Ook ben ik erg benieuwd naar de mac min m4. Ik wil namelijk overstappen naar mac os.
Het zou eens high end én compact zijn, nee, dat kán niet.
Ik heb nu al 3.5 jaar een iPhone 12 (non-pro). Dit is mijn eerste iPhone, en ik ben serieus verrast hoelang deze meegaat. Voorheen had ik altijd Samsung S toestellen, maar na zo'n 2 jaar voelde het toestel altijd trager aan en liep de accu redelijk snel leeg. Dus verving ik hem. Deze iPhone voelt nu 3.5 jaar later echt niet langzamer aan als toen ik hem net had, en ook de accu is nog redelijk.

Anyway, ik heb nu na 3.5 jaar nog steeds niet zoiets van het is tijd voor een vervanging, maar ik dacht met de iPhone 16 misschien wel leuke upgrade. Als ik naar de verwachting van de iPhone 17 kijk komt daar wel echt een volledige remake aan. Ik twijfel dus, zing ik het nog 1 jaar uit....
Ik heb een iPhone 12 Pro en ik merk juist wel dat de telefoon trager begint te worden (nouja, de apps / iOS worden zwaarder waarschijnlijk..).
Mijn vorige telefoon was een 6S, en dat was echt een mega sprong qua snelheid.
Ik denk dat ik wel de 16 Pro ga halen, want apps laden mij nu te traag..
Vraag me af of ze nog steeds eigenwijs 60hz op de gewone versies aanhouden. Kan het me eigenlijk niet voorstellen gezien de concurrentie, maar bij Apple weet je het maar nooit. Als ze het toch hoger maken gok ik dat ze er max 90hz in zullen zetten zodat het alsnog als upgrade door de marketing machine neergezet kan worden.
Waarschijnlijk gewoon 60hz. Ze hebben ook heel lang hun "pro" modellen uitgerust met 60hz terwijl er toen al jaren 90/120hz schermen waren.
Daarnaast lijkt het, als ik de vele mensen met non-pro modellen zie, mensen weinig uit te maken dat ze 60hz hebben.

60hz->90hz is veel beter te merken dan van 90hz->120hz. Hierdoor zou het verschil tussen de pro en non-pro modellen dus kleiner worden. Iets dat voor Apple niet interessant is.
Zou het best bizar vinden. Maar de fans van het eco systeem vinden het blijkbaar minder erg. Ik gok zo dat het merendeel van de doelgroep hier ook niet echt mee bezig is. (Ouderen, jongeren, mensen die minder met tech bezig zijn).
Als je puur kijkt naar het verschil in kosten tussen een 60hz en 120hz scherm heb je volkomen gelijk. Als je kijkt naar de ervaring dan is het niet zo alsof 60hz onwerkbaar is. Natuurlijk, als je een 120hz scherm gewend bent en dan weer een 60hz scherm gaat gebruiken is het enorm stroperig. Maar dat gevoel verdwijnt en na een paar dagen weet je weer niet beter

Wat dat betreft is de stap van LCD naar OLED op de normale iPhone (vanaf de 12) een veel belangrijkere stap dan van 60hz naar 120hz.
Als iemand van boven de 50 jaar die geen spelletjes speelt kan me dat inderdaad weinig boeien. Vaak zet ik ook UI effecten uit, bewegende achtergronden want ik heb er niets aan, en het kost wel wat meer CPU. Een goede camera of geheugen en hoe helder een scherm kan heb ik veel meer aan dan het aantal Hz van een scherm… als wat oudere….
Jongeren ook niet, die kopen een iPhone omdat de ander er eentje heeft. Mijn dochter van 10 wil er ook eentje maar waarom weet ze niet uit te leggen.
M'n stiefzus je van 11 heeft er letterlijk jaren naar zitten zagen, onderschat kinderen niet
Probleem met de ‘fans’ is dat die geen ongelimiteerde geldboom hebben. Veel van hen geven een godsvermogen uit en doen daar dan ook 4-5 jaar mee, of totdat ios het niet meer ondersteund.

Dat is een keuze en zie je ook steeds vaker terug bij high end Androids
Prima toch in het kader van duurzaamheid? Ik vind het niet meer dan normaal dat een telefoon 4-6 jaar mee gaat. En daarna nog een paar jaar in een tweede leven. :)
Daarom vergelijk ik nooit met vorige gen, dat is meer voor ewaste volk dat voor laatste gen moet gaan. Ik kijk naar nieuwe features die voor mij relevant zijn en soms in 3 gen komt er iets tussen wat relevant is voor mij. Mijn apple zooi is gen 2018 iphone ipadpro mac mini. Enige nieuwste gen is AppleTV. Nextgen krijgt wat krachtigere NPU voor AI software feature met extra ram voor Small local language model. Huidige is mix van M2/M3 dus ik wacht nog op M3 en M3pro gaan doen voor Mac mini.
Belangrijkste feature is mogelijk een andere laad port voor de iphone en draadloos laden naast AI zware NPU. Mac mini met dito dikke NPU en kan meerdere schermen aan waaronder 8K ik heb nu 2 x 32” UHD en 1440p . Grote 8K met 1 2 kleintjes in portret er naast. Dat zal pas ver in 2025 worden.

Kale instap Mac mini M4 soc lijkt mij te mager. Heb liever wat meer ram en 10gb nic.
Wat meer igpu zou ook fijn zijn en dan is instap M4pro fijner meer base ram mogelijk 10gb basic. Maar je krijgt er meer igpu en mem bandbreedte bij. En dat is overkill maar moet dan ook dan 7 jaar mee. Het is dus dan investering voor 7 jaar. Upgrades in die jaren is meer computer meubel vesamounts betere schermen zoals 8K 42” ipv en 4K TV. Dit jaar zing ik het nog uit met 2018 zooi PC en Mac. Gamen moet ik het doen met PS5. Dus 8K maar ook PS5 120hz vrr zou fijn zijn.
Zou het best bizar vinden. Maar de fans van het eco systeem vinden het blijkbaar minder erg.
Mijn beide ouders hebben beide een Iphone. Niet zo zeer omdat ze fans zijn, wel omdat het heel erg makkelijk werkt.
Mijn vader zwoer nooit de vertrouwde Nokia weg te doen, totdat deze in de wasmachine belandde..
Refreshrates, intern geheugen of een software update zijn voor hem niet relevant.
Deze mensen gebruiken hun toestel ook niet zo intensief als wij Tweakers.

Privé heb ik een 14 Pro Max en via werk een normale 13.
Het enige verschil wat ik bemerk als storend is het kleinere scherm van de 13.
Tsja, waar is het vooral een probleem? Bij scrollen door fora en comment secties misschien. Waar je dus veel wilt lezen maar de dichtheid van tekst laag is. De meeste video content is max 60fps, bij lange en dichte lappen tekst scroll me niet zo vaak.

90 of 120hz is zondermeer gewoon beter, en met de lage meerkosten zou her er gewoon in moeten zitten bij zulke dure telefoons. Maar de roep vanuit de doelsgroep zou inderdaad beperkt zijn tot een kleine niche.
Die refresh rate boeit mij als als Apple “fan” idd zeer weinig. Heb liever dat ze de accuduur aanpakken. Die vind ik dramatisch.
Ik snap niet waarom dit op het eco systeem geschoven wordt. Het zal zeker ook zijn dat de doelgroep er niet mee bezig is. Maar er zijn ook veel mensen die het verschil tussen 60 en 120 Hz niet merken, zelfs al behoren ze tot de juiste doelgroep. Als ik aan het scrollen ben dan zal het mij worst wezen of dat met 60 of 120 Hz gaat. Dat is toevallig de enige activiteit waarbij ik het verschil ooit gemerkt heb. Ik weet dat er anderen zijn, vooral jonger dan ik, die het verschil vaker merken, ook bij andere activiteiten, maar ik dus niet. Als ik hierover rondvraag in mijn kringetje van Tweakers, dan ben ik niet de enige. In mijn kringetje zijn de mensen die het niet boeit zelfs in de meerderheid.
Ik heb er (40 jaar) ook minder last van. Ik kan ook niet echt meer competitief online gamen tegenwoordig merk ik bijvoorbeeld.

Maar het is wel een beetje wrang dat Apple dit soort zaken bezuinigd ten oo zichte van de concurrentie om zo hogere marges te houden. Dat is een patroon wat niet te ontkennen valt bij Apple. Voorbeelden genoeg zoals bijvoorbeeld het zeer lang aanhouden van een significant lagere opslagcapaciteit als de concurrentie bij instap modellen.
Persoonlijk boeit 120hz op mijn mobiel(galaxy s20FE) me echt helemaal niks. Als je ze naast elkaar legt merk ik het verschil, maar voor hoe ik mijn mobiel gebruik (lezen/internetten, navigatie, muziekluisteren en af en toe een foto of filmpje maken) voegt het echt weinig toe.

Maar bij gamen vind ik het juist wel weer fijn, dus mijn monitor is 240hz, mijn tv 120hz, de rest is 60 of hoger goed genoeg.
Geruchtenmolen zegt dat ze vanaf volgend jaar ProMotion op de non-pro gaan zetten. Als goed is nu nog gewoon 60hz. Hoop stiekem wel dat de 15 pro bij resellers nog even in prijs zakt als de preorders live gaan. Kan ik hem via de zaak voor minder op de kop tikken
En dan is het revolutionair xD als hun het doen.
90hz is toch ook onzin? Ik heb tijdje met mijn pixel getest en kon verschil nauwlijks merken, enige wat duidelijk was dat mijn batterij minder lang mee ging.
Ik merk het, niet dat het een mega verschil is maar wel merkbaar bij het scrollen. Gamen doe ik niet op de mobiel. Nu zal het nieuwe scherm van de pro series flink kunnen schelen aangezien deze van 1 tot 120hz kunnen gaan afhankelijk van de situatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.