Apple gaat meer opties en verwijderen standaardapps iOS en iPadOS toestaan in EU

Apple gaat ergens dit jaar de mogelijkheden in het keuzescherm voor 'browserkeuze, standaardapps en appverwijdering' aanpassen voor Europese gebruikers. De techgigant doet dit naar eigen zeggen om beter aan de eisen van de Digital Markets Act te voldoen.

In een blogpost voor ontwikkelaars laat Apple weten dat er een vernieuwd keuzemenu voor standaardapps komt voor iOS 18 en iPadOS 18. In dit menu kunnen gebruikers in de EU uiteindelijk een nieuwe standaardapp voor telefoneren, berichten verzenden, het managen van wachtwoorden, toetsenborden en spamoproepfilters kiezen. De standaardapps App Store, Messages, Photos, Camera en Safari kunnen dan ook verwijderd worden. In de lente van 2025 belooft het bedrijf daarnaast de optie om een standaardalternatief voor navigeren en tekst vertalen te kunnen kiezen.

Verder kondigt Apple een vernieuwd browserkeuzescherm aan. Het bedrijf zegt hier meer informatie te gaan vertonen over alternatieve browsers. Dit scherm wordt na de introductie automatisch getoond aan alle gebruikers in de EU die op dat moment Safari als standaardbrowser hebben ingesteld.

Apple geeft gebruikers meer keuzevrijheid wat standaardapps betreft vanwege de vanaf dit jaar toegepaste nieuwe regels onder de DMA. Vanaf iOS 17.4 staat het bedrijf bijvoorbeeld ondersteuning voor appwinkels van derden toe. In het verlengde daarvan splitste Apple naar verluidt onlangs de App Store-afdeling op om toezicht te houden op alternatieven voor de App Store.

apple standaardapps
Bron: Apple

Door Yannick Spinner

Redacteur

22-08-2024 • 19:24

178

Submitter: eprillios

Lees meer

Reacties (178)

Sorteer op:

Weergave:

Vooral het browserkeuzescherm gaat weer veel ellende opleveren. De meeste gebruikers hebben werkelijk geen idee wat ze moeten kiezen. Wat ze willen is geen verandering, maar vaak weten ze niet wat ze tot op dat moment gebruikten. En als ze dan iets kiezen werkt er ineens "niets meer".

Pas nog gezien met zo'n keuzescherm voor Chrome en sommige mensen kloppen letterlijk ten einde raad en haast in tranen bij je aan.

Veel beter zou het zijn om wel de mogelijkheid tot wijzigen te geven en eventueel eenmalig te melden, maar daarna een heel duidelijke wisseling af te dwingen om daadwerkelijk een afwijkende keuze te maken.
Wanneer mensen niet weten dat er keuze is, dan gaan ze ook geen keuze maken. Kijk eens op Windows, toen Microsoft 15 jaar terug een browserkeuze scherm introduceerde was IE de dominante webbrowser op dat platform. Waar staan we vandaag?
Dat browserkeuzescherm werd in 2010 geintroduceerd, IE was toen al van 90% marktaandeel gezakt naar 60%. Dat keuzescherm heeft dus helemaal niks gedaan.
Het heeft ervoor gezorgd dat MS moest zorgen dat ze op alle punten integratie met een browser moesten aanpassen, dus niet stiekem vanuit outlook toch IE starten, terwijl je Firefox gebruikt oid.
Dus vind het prima dat ze strijden voor deze keuzevrijheid. Dat veel mensen gewoon in het bubbeltje van Microsoft willen blijven prima, maar de keuze om wat anders te gebruiken moet mogelijk zijn.
Ik ben erg tevreden over de standaard app van IOS, maar juich het toe dat het mogelijk wordt om andere apps ervoor in de plaats te selecteren. Ik geloof wel in die vrijheid, want beetje concurrentie is niet verkeerd denk ik dan.
Het keuzescherm was maar een deeltje van een veel breder proces. En zoals gewoonlijk het meest visuele stukje omdat mensen niets van IT begrijpen en en plaatje het goed doet.

Waar het werkelijk om ging was dat microsoft het mogelijk maakte om een ander browser in plaats van internet explorer te gebruiken. Veel dingen waren zelfs als je een andere browser had, gebonden aan IE, je kon dus niet zonder IE. Het mogelijk maken om IE officieel op alle punten te kunnen vervangen is waar het om draaide, het keuzescherm is daar maar een klein dingetje van. Misschien wel het minst belangrijke dingetje, maar het enige dingetje dat een consument begrijpt.
overheden en rechtzaken durven nogal eens ingehaald worden door de realiteit.
Het probleem was ook dat het door microsoft gemaakt werd. Die hadden er geen belang bij de voor- en nadelen van de verschillende browsers goed toe te lichten, dus die hebben gewoon het minimale geimplementeerd.

De kritiek op het scherm was alleen maar in hun voordeel immers.
Goh klaarblijkelijk kunnen mensen dus toch keuzes maken!

We moeten mensen ook niet gaan onderschatten. Supermarkt, religie, streamingdienst, partner... We maken allemaal continu keuzes.
Niet veel beter met Chrome die dominant is wel?
Als ik moest kiezen tussen IE dominantie of Chrome dominantie dan koos ik 10 van de 10 keer voor chrome. IE was heel kort innovatief, toen ze het stokje van Netscape hadden overgenomen zijn ze meteen gestopt met innoveren. Als chrome er niet was geweest zaten we nu nog met stokoude technologie en css hacks te klooien.
Je vergeet voor het gemak dat voordat Chrome groot was, Firefox ook een poos marktleider is geweest, ik denk niet dat we zonder Chrome geen HTML5 hadden gehad bijvoorbeeld.
Firefox is volgens mij nooit marktleider geweest. Firefox is wel belangrijk geweest in innovatie van het web en natuurlijk heb ik liever firefox als dominante browser, maar mijn comment ging over de hypothetische keuze tussen IE of Chrome dominantie
Ah gisteren schreef je nog "volgens mij nooit marktleider geweest" maar vandaag weet je het zeker? ;-)
Bijzonder. En dan nog...jij kiest alleen voor marktleiders ook als daar nadelen aan kleven?
Huh? Je haalt vanalles uit mijn reactie wat ik nooit heb gezegd.

Ik ben zelf blij gebruiker van firefox, ook al heel lang.

Mij ging het puur om als ik moest kiezen tussen IE en Chrome, was die keuze vrij makkelijk.

En ja ik heb even nagetrokken op wikipedia, en firefox is nooit marktleider geweest. Had je zelf ook even kunnen doen. Was firefox maar marktleider dan zag de webwereld er denk ik een stuk beter uit.
Sorry ik was ook beetje flauw ook, maar hier reageerde je op mij dat firefox nooit marktleider is geweest ;-)
Maar on topic, ik begrijp niet de big deal met marktleider zijn of niet. Oftewel het maakt mij niets uit dat firefox geen marktleider is, bllijkbaar doe jij dat ook 👍 En dat zouden meer mensen moeten doen.
Chrome is vooral innovatief op het gebied van privacyschending. Dus daar schieten we ook niet veel mee op. Eerst de ongebreidelde cookies, toen de FLoC, nu weer de Topics..

Oh en ze hebben jarenlang de browsergeschiedenis meegeluisterd zelfs als gebruikers zich niet met hun google account hadden aangemeld.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 augustus 2024 04:06]

Vergeet je Firefox niet? Die zou ik graag veer in de ... willen stoppen. Chrome kwam pas later, nadat Firefox met een uitstekende opensource oplossing kwam en nieuwe innovatie bood.
Persoonlijk laat ik Chrome zoveel mogelijk links liggen want ik zou niet weten wat Chrome beter doet dan Firefox. Maar omdat Firefox geen directe connectie heeft met Google Search etc vind ik dat wel erg prettig ipv dat ik Google nog wijzer maak dan ze al zijn. Kortweg ik vertrouw Chrome niet zo, evenals dat je alle google diensten (die geweldig zijn) niet moet vertrouwen omdat je weet waar ze hun geld mee verdienen.
Firefox is helaas nooit marktleider geweest
Voor jou hetzelfde:
Oftewel wat heeft jouw opmerking te maken met mijn punt om niet Chrome te gebruiken die verbonden is aan big tech "your privacy belongs to us" bedrijf Google?
Waar zeg ik dat firefox marktleider is (geweest)?
FireFox bestaat enkel omdat Google daar jaarlijks miljarden in steekt. (Zie rechtszaak vs Google in de VS). Sterker nog, mocht de VS Google gaan opsplitsen dan kan dat wel eens het einde van FireFox betekenen.
En dus? Apple bestaat omdat Microsoft ze overeind heeft gehouden.
Oftewel wat heeft jouw argument te maken met mijn punt om niet Chrome te gebruiken die verbonden is aan big tech "your data belong to us" bedrijf Google?
Op IOS is het nog steeds Safari. Om verschillende redenen had en heb je niet veel te kiezen. (Al was het maar omdat Chrome op IOS gewoon Webkit gebruikt, maar ik denk niet dat de meeste iPhone bezitters dat weten.) Dus als Chrome zo dominant is overal (ik vermoed zelfs op macOS), dan zegt het wel wat.
Dat gaat dus ook veranderen. De verplichting om WebKit te gebruiken gaat vervallen:

https://developer.apple.c...ernative-browser-engines/
Nu zijn we terug bij af maar is het Chrome in plaats van IE.
Waar staan we vandaag?
Dat Chrome de dominante browser is, door een extreme push campagne. Zelfs tijden het poepen kreeg je nog een pop-up om Chrome te installeren :+

Heeft dus niets met het browser keuze scherm te maken maar met een aggressive partij.
Eens.
Een verplichte keuze bij het kopen van een computer, zou ook mooi zijn.
Dat computers niet meer standaard met een OS verkocht MOGEN worden.
Maar dat het altijd een keus uit minstens meerdere opties moet zijn.
Dat zal de (naams)bekendheid van meerdere OSen goed doen, en uiteindelijk voor iedereen tot een beter digitaal landschap leiden.
Ik heb van de week nog een schone installatie gedaan en toen stond Safari volgens mij zelfs helemaal onderaan of bijna onderaan als optie.
Ik zie dagelijks mensen die dit scherm voor zich krijgen en 9/10 klikt gewoon op het icoontje die ze gewend zijn met de opmerking erbij ‘doe maar gewoon X want die ken ik’ dus de meeste kiezen Chrome als browser en Google als zoekmachine want dat kennen ze.

Nee paniek en ten einde raad herken ik totaal niet, zelfs niet bij de vrijwel digibeten groep. Die vinden het vooral irritant dat ze zelf moeten denken :+
Maar sommige mensen noemen en vinden Chome 'het internet'. En dan moet ik ineens kiezen, ik kan me wel voorstellen dat sommigen kunnen denken dat ze een hele foute keuze kunnen maken of hun hele internet overhoop kan gaan alsze verkeerd kiezen, zo van "ik ben al eens eerde al mijn favorieten kwijt geweest en dan ben ik alles kwijt."
Dan moeten mensen zomaar ineens onderzoek gaan doen en zich ergens in verdiepen en gaan leren... eng!
En de mensen die niet willen leren en hetzelfde willen klikken gewoon opdezelfde/naam icoontje.
Het is niet eng. Mensen willen gemak en beperkte keuze. En omdat het rijtje willekeurig is, moet je dus op zoek naar Safari.

Maar oke, in tranen zijn over je browser... dan heb je eerder een ander mentaal probleem.
Na jaren in een telefoonzaak gewerkt te hebben, kan ik me helaas wel voorstellen dat mensen (voornamelijk ouderen) in de stress schieten en geen idee hebben wat ze moeten doen. Dan maar ergens op tikken zonder te weten wat ze kiezen. En natuurlijk, de tekst op het scherm die je de informatie geeft om te weten wat je moet doen wordt dan compleet genegeerd. Dit zijn dezelfde mensen die niet weten waar je het over hebt als je zegt: "Wil je Safari eens openen?". Voor hun is dat gewoon 'internet'. Maar deze mensen laten toch altijd hun telefoon al in de winkel instellen en willen er verder geen omkijken naar hebben.
Dat voelt voor mij een beetje overdreven. Ik heb letterlijk nog nooit iemand in tranen bij mij gehad vanwege het maken van een browser keuze.

Wel heb ik klanten gehad die advies vroegen wat het verschil was. Het verleden van Windows laat zien dat browser keuze schermen werken en dat het de gebruikers de ruimte geeft om een geïnformeerde beslissing te nemen.
Pas nog gezien met zo'n keuzescherm voor Chrome en sommige mensen kloppen letterlijk ten einde raad en haast in tranen bij je aan.
En daarna heb je hopelijk hun elektrische devices afgepakt omdat ze er duidelijk NIET mee overweg kunnen. Beetje alsof je een kind van 8 jaar niet uit de auto trekt als die achter het stuur zit en vraagt hoe die moet rijden...
Ik wist niet dat je tegenwoordig een elektronica-bewijs moest hebben 🧐

Beetje overkill vind je ook niet?

Ik zie mijn grootouders hier ook wel moeite mee hebben hoor. Die werden al redelijk panisch van bepaalde cookiebanners (die van RTL bij buienradar destijds is echt geschreven om je te dwingen de boel te accepteren, want ze deden echt voorkomen alsof de wereld verging als je dat niet deed).
"Moet" hebben niet, maar er is niet voor niks veel te doen om een 'digitaal rijbewijs' en lessen in mediawijsheid op scholen.

M'n vader vroeg gisteren ook. "Stel dat ik ergens inlog met Digid, dan krijg ik een SMS-code. Is dat steeds dezelfde code? Ja toch, hopelijk?"

Eh, nee pap. Die wijzigt steeds. "Man wat verschrikkelijk onhandig...". Maar ik kon hem wél het verschil in veiligheid uitleggen tussen een wachtwoord, en 2FA/MFA.

M'n pa is 95.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 23 augustus 2024 11:03]

Dit zit al standaard ingebouwd in Android nu. (Als je een nieuwe telefoon installeert.)
Zelf nog niets gehoord van mensen dat dit een moeilijkheid was.
Sinds wanneer is het hebben van een keuze een slecht iets geworden? Bij bijna alles dat ik me kan bedenken is het hebben van meer keuze een plusplunt en geen minpunt. Als men die keuze niet wilt maken kunnen ze toch gewoon voor hun vertrouwde Safari kiezen? Al zouden ze de naam niet weten, dan kunnen ze alsnog het icoontje ervan herkennen. Je drukt er immers altijd op als je de browser opent. Tevens werkt het hebben van een keuze ook prima op Android, Windows en Linux. Heb daar nooit iemand horen klagen over het feit dat ze een keuze kunnen maken.

Ik vind dit persoonlijk echt zo'n gevalletje 'ik moet iets te zeuren hebben'. Raken die mensen ook in paniek wanneer ze de supermarkt inlopen en er niet alleen Coca Cola is maar ook Pepsi en 2 goedkopere merken?
“ De meeste gebruikers hebben werkelijk geen idee wat ze moeten kiezen.‘.

Dit soort aannames is zo vermoeiend.
All users with Safari as their default browser, including users who have already seen the choice screen prior to the update, will see the choice screen upon first launch of Safari after installing the update available later this year
When migrating to a new device, if (and only if) the user’s previously chosen default browser was Safari, the user will be required to reselect a default browser (i.e. unlike other settings in iOS, the user’s choice of default browser will not be migrated if that choice was Safari)
Dus basically ga ik bij elke update opnieuw moeten bevestigen dat ik Safari als default browser wil, terwijl ik dat reeds gedaan heb in een vorige update. 8)7 8)7
Bedankt EU, voor dergerlijke negelreverij.

[Reactie gewijzigd door Stroper op 22 augustus 2024 19:32]

Eigenlijk zouden we eens een lijstje moeten maken over de beweringen die ik lees over al die nare gevolgen van de boze EU richting Apple.

Tot nu toe op het lijstje:
- Appstore raakt leeg want alle apps zitten in alternatieve appstores
- IPhones worden enorm onveilig
- na elke update moet opnieuw aangegeven dat Safari je standaard browser is
- iemand anders nog punten????

En dan over 1 of 2 jaar gaan we alle users die dit schreven als ze gelijk hebben bewieroken, bejubelen en hulde bewijzen. Of als ze ongelijk hebben moeten ze ieder een artikel schrijven waarin ze nederig om vergeving vragen en de EU commissie beloven als vrijwilliger op te treden tegen inhalige tech monopolisten.
ik hoop dat je van de middeleeuwen houd, want daar gaan wij hier in europa een tweede van krijgen. Door een compleet vijandig investeringsklimaat zijn alle leuke startups naar de US vertrokken. Het enige wat de EU nu nog kan doen is geld aftroggellen van diezelfde bedrijven door boetes te bedenken.

Aan de andere kant stopt iedere europiaan met wat geld, al zijn geld in Amerikaanse aandelen, want ja, wie wil nou beleggen in europese aandelen, waar bedrijven met 2 handen op hun rug moeten vechten omdat wij heiliger als de paus willen zijn.

Ik zit te wachten op het moment dat die Amerikaanse bedrijven uitrekenen dat de EU de moeite niet waard is, en hun producten gewoon terugtrekken..

Ik denk dat Apple een van de eerste gaat zijn, aangezien wat de EU doet totaal tegen hun filosofie is van een goed product maken waar alles naadloos samenwerkt. (En winst is daar van secundair belang)
Don’t wanna burst the bubble. Maar je ziet dat in Amerika hetzelfde gebeurt. Ook daar wordt men wakker en volgt men de EU. En terecht.
Ben er niet op tegen dat men probeert de macht van de techreuzen in te perken, maar het is too little too late. Een browserkeuzescherm op je IPhone lost bijvoorbeeld niet het probleem op van marktdominantie van Microsoft met alle gevolgen van dien. Daar waagt de EU zich niet aan, daar hebben ze de ballen niet voor.
Ik denk dat het allemaal kleine aspecten zijn, die samen wel impact hebben. De optie voor een andere appstore kan de macht van Apple kleiner maken. Wat een goed idee is. Apple zal alleen alles in zijn macht doen om dit te dwarsbomen. En dan volgen er boetes. Net zoals bij Microsoft in de jaren negentig
Hopelijk zullen ze er allemaal aan moeten geloven en gaan wij als consument op vooruit door keuzemogelijkheid, interoperabiliteit en weer eens echte concurrentie tussen techbedrijven.
Ik hoop het. De tech reuzen hebben allemaal wel boter op hun hoofd en verdienen het om teruggefloten te worden. Maar het is, naar mijn mening, too little too late. MS heeft een heel monopolie op bedrijfssystemen en toepassingen kunnen opbouwen, Apple laat gebruikers standaard veel te veel betalen, zorgt voor slecht te repareren en/of te upgraden apparaten, Adode trekt je de laatste dollar uit je beurs, omdat ze weten dat ze een vrijwel monopolie hebben op het gebied van fotobewerking. Nintendo... en zo kun ik nog wel even doorgaan. Het is goed dat er wordt ingegrepen. Alleen zo snel als het bedrijfsleven beweegt zo langzaam zijn de bureaucraten die het recht moeten zetten.
Ja vast. Apple gaat zeker de 2e economie van de wereld negeren in de nabije toekomst. Vinden hun aandeelhouders ge-wel-dig. Ze vinden het vast helemaal niet erg dat Google de hele zaak overneemt en die 12 miljoen iphones die ze hier per kwartaal slijten interesseert ze geen donder.

Ondertussen wordt er in Amerika gepraat over het opsplitsen van grote techbedrijven en wordt EU wetgeving links en rechts globaal overgenomen.
Mmm. Weet je in welke financiële malaise de VS zich gemanoeuvreerd heeft? De VS zijn eigenlijk zo goed als failliet. Daar hoeft maar heel weinig te gebeuren en we zijn economisch gezien allemaal de sjaak. VS en EU zijn passé. De EU met alle regeldrift maakt zichzelf compleet kapot. We worden links en rechts ingehaald door China, India, Indonesië, Korea, Vietnam etc.
Ik heb geen idee waarom je een lijst wil bijhouden. Niet elke verandering is een verbetering. En je zou dan ook al de bewerkingen van tegenstanders moeten bijhouden om een volledig beeld te krijgen.
Nee laten we maar gewoon het succes afwachten van de aanpassingen, soms verdwijnen ze vanzelf weer.
Het is een trend op Tweakers en een hele slechte naar mijn mening. De gemiddelde Tweaker is over het algemeen vóór open-source en tegen big-tech / anti-consument praktijken. Veel mensen staan dan ook te juichen als verschillende waakhonden zoals de EU ingrijpen bij Microsoft of Google om een monopolie tegen te gaan.

Maar zodra het woord "Apple" wordt genoemd komen alle Apple fans naar buiten, want de walled-garden van Apple moet koste wat het kost beschermt worden. Dat gaat gepaard met heel veel drogreden en onjuiste beweringen zoals in het lijstje hierboven aangegeven. Dan is de EU ineens de grote boze wolf die de veilige walled-garden van Apple omver komt blazen.
Ik zie mezelf wel als een Apple spulletjes fan. Me een fan van het bedrijf zelf noemen gaat me wat te ver, ik begin hun gedrag de laatste tijd knap vervelend te vinden.
Ik ben blij met mijn Apple producten, maar ik voel helemaal niet de behoefte om hun monopolistische gedrag te gaan verdedigen en sta hier ook aan de EU kant.
Maar ik ben gelukkig lang niet de enige. Zelfs de mensen van ATP (podcast gemaakt door IOS developers en Apple fans van het eerste uur) zijn knap geiriteerd door dat gedrag van Apple de laatste tijd.
De EU verplichte microsoft in 2009 om de kernel vrij te geven aan derde partijen. Een paar weken geleden was door een bug bij Crowdstrike de halve wereld verlamd. Maar ja; keuze vrijheid…
Er is de facto geen keuzevrijheid bij besturingssystemen en office toepassingen. En deze situatie wordt niet aangepakt. Het is vrij simpel: bij MS Office en andere software kun je bepalen dat dit moet draaien op het OS van je concurrent met exact dezelfde functionaliteit. Dat zorgt er al voor dat je MS kunt aanpakken als ze Windows users bevoordelen. Wil MS dit niet moeten ze zich maar splitsen in twee bedrijven: één voor het OS en een voor toepassingssoftware.
Dit soort vergaande beslissingen durft men niet aan en/of dit wordt keihard terugelobbyed, hoog politiek opgespeeld.

[Reactie gewijzigd door C64Boy op 23 augustus 2024 07:31]

Appstore raakt leeg want alle apps zitten in alternatieve appstores
Dat is nooit beweert. Maar het one stop shop principe is wel weg. Dat begint al toen Epic niet meer in de AppStore stond. Dat is nu een aparte AppStore van Epic geworden.

De huidige alternatieve stores zijn nog een lachertje en bevatten elk 3 apps. Bij AltStore moet je dan ook nog allerlei Patreon shit liken en betalen. Het enige voordeel (en mijn hoop) dat die Stores hebben is apps die Apple niet toelaat tot zijn store.

Daarnaast, we kennen allemaal die cookiewalls die het internet mega irritant maken. En als je meer dan 10 websites per dag bezoekt is het gewoon een wassen neus, je klikt zo om die melding zsm weg te krijgen.
En ja, het zou makkelijk moeten zijn om te weigeren, maar welcome to the world... zo werkt het niet.

[Reactie gewijzigd door iAR op 23 augustus 2024 08:42]

of je enabled gewoon een cookie blokker in je browser. Problem solved.
Als dat nu eens 100% zou werken...
ik gebruik zelf firefox en heb het ingesteld in de about:config.
Zie deze github voor goede instellingen.
https://github.com/K3V199...metry-and-Data-Collection

Daarbovenop gebruik ik ook u-block
dus omdat Apple continue de regels/wetgeving malicious toepast bedank je de EU voor regelneverij? Het wordt hoog tijd dat Apple dezelfde vrijheid op MacOS toepast binnen iOS. Alle discussies over veiligheid en regelzucht vanuit de EU zijn een afleiding van het feit dat Apple haar marktaandeel probeert te beschermen op oneigenlijke manieren.
dus omdat Apple continue de regels/wetgeving malicious toepast bedank je de EU voor regelneverij?
De hele wereld heeft nu dagelijks een cookiebanner voor z’n neus omdat de EU in het begin niet goed heeft nagedacht over de implicaties en bepaalde dark patterns niet van meet af aan heeft afgekeurd. Het AP kan er niet tegenop controleren en de markt krijgt dus de vrije hand om zicht misdragen wat het maar wil.

En dat terwijl er heel veel mensen van tevoren hebben gewaarschuwd dat deze praktijken plaats zouden gaan vinden.
Dus de cookiewetgeving was verre van succesvol. Moet men dan maar stoppen met dingen proberen te reguleren? Lijkt me ook weer wat gek, niet?
Nee maar de regelneverij gaat dus of simpelweg niet ver genoeg. We hebben te dealen met Amerikaanse bedrijven en juristen. Daar is de Letter van de wet bindend. Je kunt dus niet regels gaan maken in Europa en er dan maar blind vanuit gaan dat men de geest van de wet snapt. De geest van de wet gaat over implicaties en “het idee”. Is leuk, maar daar hebben amerikanen simpelweg geen boodschap aan.

Europese bedrijven hebben dat al nauwelijks.

Dus ook hier weer. Trek die regelgeving door met wat voorbeelden en randvoorwaarden om het ook leuk te houden voor de consument, omdat bedrijven gewoon irritant gaan lopen doen en zonder die wetten kun je daar niks tegen doen.

Waarom denk je dat het zo lang heeft geduurd hier voordat we een fatsoenlijke cookie en tracker banner kregen? Ambiguïteit en zaken die gewoon niet voorzien waren binnen het framework, maar wel al in consultaties naar boven waren gekomen.
Hoe de regels in Amerika zijn, hoe hun bedrijven en hoe hun juristen zijn, heeft er uiteindelijk niets mee te maken met hoe wij in Europa onze wetgeving maken en hoe wij eisen dat bedrijven daar op reageren.

Het zou toch van de zotte zijn als wij ons maar aan moeten passen omdat ze in Amerika alleen maar 'de letter van de wet' kennen.
We hoeven ons ook niet aan te passen. Maar als er bedrijven zijn die het niet kunnen of willen begrijpen, dan moet er ook gehandhaafd worden.
Het zou toch van de zotte zijn als wij ons maar aan moeten passen omdat ze in Amerika alleen maar 'de letter van de wet' kennen.
Nee dat is het niet, want het zorgt er voor dat de wetgeving duidelijk is.

De geest van de wet laat veel ruimte over voor interpretatie en heeft als side effect dat dingen die er niet letterlijk staan, niet niet toegestaan zijn. En de enige manier om daar toetsing op te krijgen is via een langlopende rechtsgang, maar dan is het hek al van de dam en krijg je dus van die achteraf boetes voor partijen als Meta die nergens op slaan.
Neen. Voorbeelden, exacte omschrijvingen zorgen er alleen maar voor dat er schijn - duidelijkheid is.

Voorbeeld: je moet jouw snelheid aanpassen aan de omstandigheden. Je wilt als wetgever niet exact specificeren wat die omstandigheden zijn. Je wilt ook niet specificeren wat de snelheidsaanpassing zou moeten zijn. Is dat 10% / 10km lager bij ijzel, 12 km bij complete duisternis (en wat is dat). Ach die loslopende koe daar hield de wet geen rekening mee. Of die dronken fietsers bij carnaval. Dus daar mag je gewoon vol gas gaan hoor. Totale onzin. Juist die ruime opzet maakt de wet juist zo bestendig.

Uiteraard krijg je dat dingen naderhand verder afgebakend worden door een rechter. Omdat die wel naar de omstandigheden kan kijken. (Wat was nu precies die omstandigheid en was die snelheidsaanpassing voldoende).

Ik heb trouwens niet de illusie dat een partij als Meta zich gehinderd voelt door Europese wetgeving. Meta ligt niet alleen in Europa onder vuur. (https://www.standaard.be/cnt/dmf20231025_94491288).
Als je iets wilt, dan moet je je aanpassen. Of probeer jij altijd nog anderen te veranderen?
Dat is overal. De EU wil iets, dus dan zul je je wetgeving zo op moeten stellen dat dit voor andere juridische systemen ook duidelijk is.
Neen. De EU wil iets, dat moet voor hun wetgeving duidelijk zijn. Als een persoon en/of bedrijf daar moeite mee heeft omdat hij wat anders gewend is, is dat het probleem van die persoon/bedrijf, niet van de EU.

De EU hoeft zijn wetgeving niet aan te passen als een buitenlander daar een probleem mee heeft.
En dit is nou precies een voorbeeld van malicious compliance. De cookie wetgeving staat helemaal niet toe om cookie banners te gebruiken.

Cookie banners zijn een middel om de wet zo veel mogelijk dwars te zitten. Als je als website gewoon netjes je aan het feit houd dat je alleen gegevens opslaat die je nodig hebt om te functioneren en niets meer dan hoef je helemaal geen toestemming te vragen.
Als je als website gewoon netjes je aan het feit houd dat je alleen gegevens opslaat die je nodig hebt om te functioneren en niets meer dan hoef je helemaal geen toestemming te vragen.
Ja en dan? Zelf voor alles blijven betalen?
Ik snap best dat er geld verdient moet worden door reclame te tonen. Lijkt mij an sich nog zo gek niet, maar met de huidige vorm van ad sense en andere frameworks (analytics) moet je gewoon toestemming vragen om überhaupt iets te kunnen tonen wat enigszins geld op brengt.

En wetgeving staat een cookiebanner wel degelijk gewoon toe. Hij mag niet misleidend zijn (wat 90% wel is), maar het is absoluut niet verboden: https://www.autoriteitper...misleidende-cookiebanners
Heb je enige bron dat dit een vereiste is van de EU?

Dit klinkt eerder alsof apple nergens heeft opgeslagen of de gebruiker het keuzescherm al heeft gezien, en in dat geval kan je daar enkel zeker van zijn wanneer de gebruiker een andere browser dan safari gebruikt.

Maar ach, waarom kritisch naar apple lijken als je de EU van alles de schuld kan geven: dat was ook de nationale sport in het VK, moet je zien wat ze dat heeft opgeleverd 😂
Ja tuurlijk slaan ze dat ergens op. Anders blijft dat scherm nu toch ook steeds terugkomen?
Dat staat er niet... Na de initiële update en vervolgens alleen bij wisselen van device.
Dat kan ik niet uit jouw tekst opmaken. Alleen na het installeren van de update die later dit jaar volgt (waar dit artikel over gaat) krijg je het keuzescherm te zien.

Of je moet bij elke update je telefoon naar fabrieksinstellingen terugzetten natuurlijk.
Niet na iedere update, die eerste specifieke update en na het migreren na een nieuw toestel.
Migratie is toch as is? Waarom zou je daar dan alsnog weer dat scherm te zien krijgen? Ik hoef nu echt helemaal niks te doen anders dan “ja pomp maar over die handel” en that’s it.

Het laatste wat ik wil zien is een browserkeuze scherm.
Dan moet je bij Apple zijn niet bij mij, ik probeer het niet goed te praten.
Al zie ik Apple wel de default browser weer terugzetten naar Safari met iedere update gezien hoe ze zich gedragen.

Punt is dat je het scherm niet iedere update krijgt.
Punt is dat je het scherm niet iedere update krijgt.
I don’t really care. Ik wil em gewoon helemaal niet.

Alsof zo’n schermpje je in 3 tellen kan vertellen welke browser je moet downloaden om wat voor reden dan ook.
Grappige is dat iedereen het een heel goed idee vond dat dit wel in Windows getoond werd
Tsja. Dan is “iedereen” niet zo slim als ik had gehoopt. Ik vond het erg matig en schrok me de eerste keer ook een hoedje toen ik dat scherm voor m’n kiezen kreeg. Tziet er gewoon uit als malware.
Dus basically ga ik bij elke update opnieuw moeten bevestigen dat ik Safari als default browser wil
Enkel als je deze specifieke update steeds opnieuw uitvoert :+
Bedankt EU, voor dergerlijke negelreverij.
De EU had dus mensen beter moeten leren lezen, want jij komt met een probleem wat er niet is omdat je niet (goed) leest...

Anyway die regels vanuit de EU zijn er dankzij bedrijven als (oa) Apple. Regels komen er omdat bedrijven misbruik maken van situaties...
Laat me met rust; ik wil gewoon alles Apple en geen rare externe markteplaces, browsers en betalingsmogelijkheden. Is er ook een toggle dat ze me dat nooit meer vragen bij nieuwe producten?

Met mij veel anderen, als je wil rommelen met custom roms kies je wel een Android toch?
Niemand dwingt je om iets anders te gebruiken heh?

Je kunt gewoon volledig in het Apple eco systeem blijven. Dan moet je straks gewoon de bekende icoontjes aanklikken in de keuze schermen :)
Totdat je alleen Microsoft apps in de Microsoft Store kan halen. Of Whatsapp alleen in de facebook store (waar ze dus nog meer data van je kunnen krijgen).

Is dat volgens jou nog steeds keuzevrijheid?
Ik betwijfel of die grote jongens die je daar noemt de Appstore zullen ontwijken.

Je verliest daarmee een zeer groot gedeelte aan “afzetmarkt”.

Je ziet dit ook bij pc gaming, veel games komen eerst uit op bijvoorbeeld de epic store, en daarna alsnog op Steam.
De grote jongens verliezen juist vrij weinig omdat bijna iedereen deze grote jongens kent en het vrij snel bekend word waar jij hun alternatieve store dan kan vinden etc.

Daarnaast, als een x aantal percentage mensen die apps dan niet meer gaan gebruiken is dat gedekt met de mindere kosten die ze hebben als ze buiten de app store om gaan + de data waar ze dan meer winst uit halen.

Zodra die alternatieve app stores een beetje meer mainstream worden zie ik wel zoiets gebeuren.
Je hoeft er geen gebruik van te maken. Wie dat wel wilt -zoals ikzelf- kan dat nu wel.

Ik ben 4 jaar geleden bewust overgestapt op iOS, maar de extreme geslotenheid van het systeem irriteer ik me nog dagelijks aan. Niet dat ik er over wil klagen (de geslotenheid heb ik met tegenzin ‘geaccepteerd’), maar meer openheid juich ik zeker toe.

Custom roms zijn nog wel wat anders dan het kunnen installeren van alternatieven voor standaardapps.

[Reactie gewijzigd door JKP op 22 augustus 2024 19:54]

O nee, keuzes, wat eng! Apple denk na voor mij asjeblieft! :+
Graag! Nadat HTC stopte met leuke telefoons maken (en ik ouder werd) verdween de behoefte om te hobbyen aan telefoons.
Ja want een standaard app kiezen valt in de categorie hobbyen :+
Ugh ik heb ooit een HTC gehad (moest van het werk) en dat was me een gedrocht. Was de HTC Touch Pro 2. Die draaide Windows CE met een extreem glossy uitziende UI eroverheen, die zo zwaar was dat de telefoon het absoluut niet bijhield en het een diashow werd van 1 frame per seconde. Wat een bagger.

Sindsdien heb ik nooit meer HTC genomen.
Keuzes zijn er altijd. Je hebt een KEUZE voor een iPhone of een Android. Je hebt EEN KEUZE voor een gesloten of een open besturingssysteem. Die KEUZE heeft de EU nu voor mij weggehaald. En dat is voor mij toch echt een verkeerde ontwikkeling!!!!
Open/gesloten besturingssysteem? Wat betekent dat? Apple heeft je goed gehersenspoeld. Ik ben blij dat je nu uit deze waas gehaald wordt.
Open: je kan doen wat je wil. Gesloten: de bouwer van het OS bepaalt de grenzen. Vergelijk het met Windows en Windows S mode. Ik vind dat voor een apparaat die vol staat met persoonlijke gegevens (telefoon) het noodzakelijk is dat van hogere hand er grenzen aan het systeem worden gelegd. Zodat niet iedereen bij alle data kan.

Opzich zou ik vrede hebben mete en iOS Open en een iOS gesloten. Met de keuze aan de gebruiker bij een restore / eerste instellen van de telefoon. Maar dat zou van de DMA niet mogen, vrees ik.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 23 augustus 2024 10:13]

Open: je kan doen wat je wil. Gesloten: de bouwer van het OS bepaalt de grenzen. Vergelijk het met Windows en Windows S mode. Ik vind dat voor een apparaat die vol staat met persoonlijke gegevens (telefoon) het noodzakelijk is dat van hogere hand er grenzen aan het systeem worden gelegd. Zodat niet iedereen bij alle data kan.
Dat kan straks toch ook niet? Er is in dat opzicht niks veranderd. Ik denk dat het probleem is dat apple haar gebruikers heeft gehersenspoeld met het idee dat meer keuze gelijk staat aan lagere veiligheid.
[...]

Dat kan straks toch ook niet? Er is in dat opzicht niks veranderd. Ik denk dat het probleem is dat apple haar gebruikers heeft gehersenspoeld met het idee dat meer keuze gelijk staat aan lagere veiligheid.
Nee, niet gehersenspoeld. Genoeg ervaring met andere systemen zegt mij meer dan genoeg. Voor mij was Apple een keuze voor een gesloten systeem. Ik heb niet voor Apple gekozen omdat het Apple is. Ik heb voor Apple gekozen omdat het systeem gesloten is. Niet andersom.

Voordat ik Apple kocht had ik een Nokia. Waar ik Snake op kon spelen en dat was het maximale aan apps. Dat systeem was gesloten.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 23 augustus 2024 10:48]

Gesloten is subjectief. Je hebt een app store, daar kun je downloaden wat je wilt. Is dat 'gesloten'? Nu zijn er alternatieve appstores bijgekomen, en je hebt de keuze die te gebruiken of niet. Nu heb je de keus gekregen om andere standaard apps in te stellen. Wow, keuze, wat eng. Compleet gehersenspoeld door apple
Ik deel je mening. Al die extra opties kunnen ook voor bijkomende vulnerabilities voeren. Het hoeft voor mij dus ook niet. Voor gsm mag het van mij wat meer ‘afgesloten’ blijven.
Dus je hebt graag een bakker die enkel dat brood verkoopt dat jij moet hebben
Dus je hebt graag een supermarkt die enkel die producten heeft die jij wenst te kopen
Dus je hebt graag een garagist die enkel die wagen verkoopt die jij wenst te kopen
Dus je gaat graag op vakantie naar een locatie waar enkel en alleen die dingen zijn die jij wenst te doen

Dat andere mensen wel behoefte hebben aan keuze interesseert je niet. Je wil enkel dat jij niet gestoort wordt?
Ik had een bakker die enkel het brood serveerde wat ik wil. Alleen wordt deze bakker nu gedwongen door de EU om mij andere soorten op te dringen ;).

Ik begrijp je strekking, maar een veilige omgeving met weinig opties en lange ondersteuning heeft gewoon de voorkeur. Alles wat “extra” is kan narigheid meebrengen.
Je hebt een bakker die heerlijk brood bakt. Maar als je een brood koopt krijg je het gesneden, en met boter van die bakker er op.
Fijn als je van die boter houdt (en het gaat ook echt wel wennen natuurlijk) maar het zou ook leuk zijn als mensen hun eigen boter kunnen kiezen toch? Of eens olijfolie kunnen proberen in plaats van boter.
Helemaal niet. De bakker zet een bord neer dat er ook andere broden beschikbaar zijn, en je kan nog steeds hetzelfde brood als altijd krijgen. Je hoeft het zelfs maar 1 keer te lezen en daarna niet weer. Apple hoeft jou niks op te dringen, het moet alleen toestaan dat anderen gelijkwaardige kansen krijgen op een platform dat te groot is om ongereguleerd uitgebuit te laten worden door één partij.
Ik had een bakker die enkel het brood serveerde wat ik wil. Alleen wordt deze bakker nu gedwongen door de EU om mij andere soorten op te dringen ;).
Dit is pertinent gewoon niet waar. Je krijgt een keuze, je kunt het brood dat jij altijd en per se bij die ene bakker wilt halen gewoon blijven kopen? Je moet alleen als consument nu je mond open trekken en zeggen welk brood je precies wilt en hoeveel. Zo erg zijn die paar woorden meer toch niet? :)
[...]
Dit is pertinent gewoon niet waar. Je krijgt een keuze, je kunt het brood dat jij altijd en per se bij die ene bakker wilt halen gewoon blijven kopen? Je moet alleen als consument nu je mond open trekken en zeggen welk brood je precies wilt en hoeveel. Zo erg zijn die paar woorden meer toch niet? :)
Behalve dat er nu duizenden bakkers bijkomen en de eerste bakker zijn brood moet gaan aanpassen omdat het niet meer kan concurreren met de rest. Waardoor je als klant kwaliteit verliest en dat het brood 10x zo duur wordt.

Ik heb voor Apple gekozen omdat ik een GESLOTEN OS wil hebben. Een OS waar ik geen virusscanner op hoef te draaien want ik weet dat het OS mij primair beschermt. De EU maakt het voor mij onmogelijk een GESLOTEN OS te gebruiken. En het wachten is gewoon op de eerste bad actors malware voor iOS, iets wat je bv op Android al héél veel ziet. IK WIL GEEN ANDROID OP MIJN IPHONE!

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 23 augustus 2024 09:52]

Maar er is niemand die jou verplicht om naar welke bakker dan ook te gaan, je kunt dus jouw brood, bij jou bakker Apple blijven halen. Duizenden andere bakkers is ook zwaar overdreven.

Als je niets wilt weten van de nieuwe opties en de vrijheid, dan neem je die keuzes toch lekker niet en blijf je lekker bij bakker Apple? Ik snap echt het hele probleem niet.

Bad actors malware op Android moet ik nog zien. In al die jaren dat ik Android gebruikt heb (sinds Mei ben ik over op iPhone), heb ik daar nog nooit last van gehad. Je bent echt aan het overdrijven nu in beide richtingen. Hiermee wil ik niet aangeven dat het er niet is, maar het is ook weer niet zo dat iedereen omdat zij Android gebruiken, hier last van krijgen.

Als je geen Android op iOS wilt, zoals je het zelf brengt, is helemaal prima. En raad eens? Je hoeft dan niet eens ook maar iets te doen, maar je schreeuwt wel moord en brand alsof de wereld zoals je die kende helemaal vergaan is. Degenen die er wel gebruik van willen maken, moeten even een paar extra stappen zetten en hebben dan in no time de AltStore op hun iOS apparaat staan. Maar diegenen hebben dan de keuze tenminste wel, waar die er voorheen niet was.

Vergelijk het met de blauwe en de rode pil uit The Matrix. ;) Ik heb de rode pil genomen, jij wilt de blauwe pil (binnen de context van de film), prima toch? :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 augustus 2024 10:06]

Zoals ik aangeef wordt het brood bij mijn bakker slechter. En dat gebeurt al, dankzij deze wet komen nu minder functies (Geen Apple Intelligence of iPhone Mirroring) naar de EU. Functies die ik graag wil gebruiken. Ik wil gewoon mijn telefoon kunnen gebruiken voor hetgeen waarvoor ik die gekocht heb. En de EU maakt mij dat onmogelijk.
Zoals ik aangeef wordt het brood bij mijn bakker slechter. En dat gebeurt al, dankzij deze wet komen nu minder functies (Geen Apple Intelligence of iPhone Mirroring) naar de EU. Functies die ik graag wil gebruiken. Ik wil gewoon mijn telefoon kunnen gebruiken voor hetgeen waarvoor ik die gekocht heb. En de EU maakt mij dat onmogelijk.
Maar het brood is niet veranderd, dat die functies niet komen is toch ook geen al te groot probleem? Je hebt ze nu ook niet immers, dus missen kun je de functies niet, dus je kunt nog steeds blijven doen waarvoor de telefoon gekocht is?
Toen ze Apple AI en iPhone Mirroring introduceerden heb ik voor mijzelf besloten dat ik dat nieuwe brood idd wil kopen. Maar van de EU mag dat niet. Ik ben nu al een tijdje aan het onderzoeken wat het kost om straks de iPhone 16 uit de VS te importeren. Zodat ik de functies heb die ik wil.
Ik denk niet dat het uitmaakt waar je de telefoon zelf vandaan koopt, je kunt in theorie dus bijvoorbeeld ook de AltStore installeren op een iPhone uit de USA wanneer deze in Europa is. Alleen moet je elke 30 dagen geloof ik wel aantonen dat je in de EU zit om de AltStore te kunnen blijven gebruiken/draaien.

Het gaat om de locatie waar je je bevindt. Ik zou dan dus eerder iOS upgraden gebruikmakend van een VPN met verbinding buiten de EU. Met de kans dus dat je elke 30 dagen dan een keer een verbinding moet opbouwen buiten de EU om aan te tonen dat je buiten de EU bent en dus toegang houdt tot Apple Intelligence en iPhone Mirroring.

EDIT: Overigens is er geen EU die zegt dat de broden Apple AI en iPhone Mirroring niet mogen. Apple zegt zelf dat brood hier niet te gaan verkopen, omdat bakker Apple dan denkt/hoopt een voet tussen de deur te krijgen bij de EU om hun zin te krijgen inzake de DMA en DSA. Samgsung heeft toch wel AI tools uitgebracht alhier, dus het kan wel degelijk, maar Apple wilt het dus niet. Dat is iets heel anders dan dat het niet zou mogen van de EU.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 augustus 2024 10:28]

Als je een telefoon koopt dan is al bepaalt voor welke regio die is. Koop je een EU telefoon dan kan je met geen mogelijkheid Apple AI of Mirroring aan de praat krijgen. Zelfs niet buiten de EU. (zie huidige beta versie) Met een iPhone gekocht in de VK of de VS kan dat wel (mits je een US Apple Id hebt en je taal en locatie op de VS zet)
Ik vind een beta versie altijd juist dat, een beta. Mogelijk is een en ander daar wat strenger gelimiteerd dan dat het uiteindelijk wordt. Het is niet voor niets een beta versie. ;) Ik zou in elk geval niet zomaar rechten ontlenen vanuit een beta, 'omdat het in de beta ook zo was'.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 augustus 2024 11:05]

Je overdrijft schromelijk, door alleen al 4x het woordje "enkel". Niemand heeft gezegd dat er geen keuze mag zijn. Wel dat er een keuze zou moeten zijn om verschoont te blijven van alle onderliggende keuzes omdat die voor veel gebruikers in het geheel niets toevoegen dan wel niet gewenst zijn..
Als je een beetje slim wil inkopen ga je natuurlijk alleen naar de supermarkt voor bepaalde producten en koop je de andere ergens anders. Het zelfde met een auto je gaat toch niet naar een bmw dealer voor een fiat
Als de dealer zowel BMW als Fiat is, waarom niet? :) Een dealer dat meerdere merken verkoopt is zo vreemd niet in elk geval en zie je tegenwoordig ook steeds meer, eigenlijk. Daarnaast zijn er ook genoeg garages die van verschillende merken door elkaar occasions verkopen bijvoorbeeld. Het is maar net wat voor auto je zoekt.
Precies dat: een eenmalige toggle om voor altijd van al deze alternatieven verlost te zijn.

Nu wordt het net zo'n toestand als met cookies: eeuwig ja (of nee) klikken en er geen bal mee opschieten.

Hartelijk dank EU 8)7 8)7
Die cookiewaarschuwingen zijn ook een geval van "malicious compliance" natuurlijk.
Ja. Iets wat ten tijde van de consultaties op die wetgeving ook al werd aangegeven dat dat zou gaan gebeuren en dat het een goed idee zou zijn om daar ook regelgeving over te maken.

Als men toen had gesteld dat
- alleen opt-in mag
- alle niet-essentiële zaken met 1 druk aan of uit
- deze voorkeur moet onthouden worden

Dan hadden we dit geklooi nu niet gehad. Daar ben ik stellig van overtuigd.
En: De browserinstelling "Do Not Track" verplicht respecteren.

Do Not Track heeft destijds heel veel negatieve pers gehad omdat de meeste browsers het standaard aan zetten (dus niet tracken). Daar waren de sites niet blij mee. MAAR, dit is ook juist het gewenste gedrag in een opt-in situatie die immers verplicht is in de EU. Dus niks mis mee. Omdat het nauwelijks gerespecteerd werd, is het toen weer uit diverse browsers gehaald.

Echter, als de EU gewoon dit had afgedwongen als een van de mogelijkheden dan hadden we nu ook geen cookieschermen gehad. En hadden alle browsers het meteen weer ingevoerd omdat het nu wel effectief zou zijn. Gewoon eenmalig je voorkeur aangeven en klaar met alles.

Een grote gemiste kans van de EU, en een waarbij ze zichzelf in de voet hebben geschoten. Door een compromis te zoeken met de contentaanbieders hebben we nu overal de cookiewalls. En de EU krijgt daar de schuld van. Als ze gewoon hard waren geweest dan was dit niet gebeurd.

PS: De meeste cookiewalls zijn ook domweg in overtreding hoor. Want wat wel in de wet staat is dat nee klikken even makkelijk moet zijn als ja klikken. Dat is ook bij die van de DPG niet zo (akkoord is 1 klik, instellingen -> alles weigeren zijn 2 kliks). En de wet zegt ook al dat het opt-in moet zijn (jouw eerste punt). Daarom kan je de cookiewall ook niet negeren.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 augustus 2024 04:23]

De EU is geen consumentenorganisatie, en ze vragen ook de industrie om raad. Wat betreft cookies duidelijk niet goed gegaan. Wat betreft cookies duidelijk mislukt. Maar het is een enorm sterke lobby, er is een miljardenindustrie die aan die cookies hangt. Kijk maar naar het aantal dingen dat je moet wegklikken bij de zwaarste dark patterns.

Maar die consultaties hebben zeker wel zin. De eisen voor voedingsadapters worden regelmatig bijgesteld, maar door de consultaties zijn het geen eisen die uit de lucht gegrepen zijn, maar wordt gekeken of de verhouding van kosten en baten wel zal kloppen. Bij die voedingsadapters zijn de fabrikanten ook wel blij, want die eisen houden de C-merken van de markt weg.

Bij de cookiewetgeving is er niet zo'n belang - hoogstens van Google met "responsible" advertising of zo.
Do Not Track heeft destijds heel veel negatieve pers gehad omdat de meeste browsers het standaard aan zetten (dus niet tracken). Daar waren de sites niet blij mee. MAAR, dit is ook juist het gewenste gedrag in een opt-in situatie die immers verplicht is in de EU. Dus niks mis mee. Omdat het nauwelijks gerespecteerd werd, is het toen weer uit diverse browsers gehaald.
Ja precies! Een globale cookie/tracking setting die echt opt in was.

Het is nu al zo dat websites zeggen “hee, als je het niet wil kun je ze niet accepteren in je browser settings, zoek dat zelf maar uit”, maar andersom wordt de opt-in gewoon niet gerespecteerd.
De meeste cookiewalls zijn ook domweg in overtreding hoor. Want wat wel in de wet staat is dat nee klikken even makkelijk moet zijn als ja klikken. Dat is ook bij die van de DPG niet zo (akkoord is 1 klik, instellingen -> alles weigeren zijn 2 kliks).
En doordat iedere website dat verkeerd doet (dark pattern) kan men er eigenlijk niet meer tegen optreden, want om iedere site aan te klagen is gewoon te veel gedoe.

Overigens doet DPG dit gelukkig wel goed. Die hebben netjes neutraal naast elkaar “alles aanvaarden” en “alles weigeren” op een knop met dezelfde kleuren en vorm. Daaronder heb je wel een optie om nog specifieke settings wel te kunnen accepteren (voor video embeds enzo).
Ja precies! Een globale cookie/tracking setting die echt opt in was.

Het is nu al zo dat websites zeggen “hee, als je het niet wil kun je ze niet accepteren in je browser settings, zoek dat zelf maar uit”, maar andersom wordt de opt-in gewoon niet gerespecteerd.
Ja, echt een gemiste kans :'(

En inderdaad, ik zie ook steeds meer sites die gewoon voor de EU geoblocken, dus je krijgt helemaal niks meer te zien dan. Zoals https://publix.com (zie hier wat je in Amerika ziet: https://archive.is/Gu0mY ). Ook wel logisch in hun geval want het is een Amerikaanse supermarktketen die internationaal geen zaken doet, maar het is wel een beetje zorgelijk dat het internet zo gesplitst wordt. Ik zag bijvoorbeeld online een discussie over een produkt daar en toen werkte die link dus niet.
Overigens doet DPG dit gelukkig wel goed. Die hebben netjes neutraal naast elkaar “alles aanvaarden” en “alles weigeren” op een knop met dezelfde kleuren en vorm.
Niet helemaal helaas. Bij DPG is "akkoord" nog steeds maar 1 klik terwijl de "alles weigeren" onder "instellingen" zit verborgen (dus 2 kliks). Als ik het me goed herinner zegt de wet dat beiden even makkelijk bereikbaar moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 23 augustus 2024 10:16]

Oh snap je hebt gelijk. Ik dacht dat dat venster het eerste venster was.

Foei DPG!
Ben ik helemaal met je eens. Geef mij ook maar zo’n opt-in setting!
iCloud backup weg. Proton Drive wil ik hebben voor backups.
Ben je er tevreden van? Ik heb het getest met zo'n 60GB aan data en de upload was enorm traag (door de encryptie volgens de klantendienst) en ik had initieel erg veel foutmeldingen. Die hebben zich wel hersteld na enkele dagen wachten.

Ik probeerde ook de fotoback-up voor iOS, maar de foto's zijn gescheiden van de bestanden en dat maakt het niet per se makkelijker.

Ik vond de dienst best oké, maar ik ben wel terug naar iCloud.

Wat moj betreft trouwens prima dat er meer keuze komt en meer mogelijkheden om apps te verwijderen die je niet wil.
Ja ik vind het prima. Maar een full-backup zoals iCloud dat ook doet is nog niet mogelijk vanwege de beperkingen van iOS.
Ipv maak ik nu omslachtig een backup met iTunes, en sla ik de bestanden op in Proton Drive.

Een directe integratie moet mogelijk zijn vanwege de dsa, imho.
Dat zou inderdaad wel een verbetering zijn!

Van de maildienst ben ik wel helemaal tevreden trouwens ;-)
Veel belangrijker dan het browserkeuzescherm vind ik of andere Browsers voortaan ook echt andere browsers moeten mogen zijn: dus met een eigen render-engine. Op dit moment staat Apple dat niet toe dus is een andere browser eigenlijk gewoon Safari met een ander schilletje. Dit zou erg goed zijn voor de ontwikkeling van de webstandaarden omdat WebKit nu veel tegenhoudt wat kan concurreren met native apps.
Euh pardon?

Webkit is de enige browser in de wereld die nog wat tegengas kan geven tegen het chromium geweld van Google. Het zou echt bijzonder slecht zijn voor webstandaarden als chromium de enige is.

Ben wel met je eens dat shit zoals notificaties nou eindelijk toch wel een keer gewoon geregeld moet worden (kan op desktop safari immers ook), maar verder moeten we volgens mij absoluut wegblijven van alle chromium zooi in de wereld. Dat wordt straks allemaal 1 groot Google feest waar we niks aan kunnen doen.
Google heeft er veel minder of juist geen belang bij features niet te implementeren zodat webapps niet kunnen concurreren met native apps omdat hun advertenties via webapps ook op andere platforms te zien zijn.
Google is ondertussen een partij geworden die de standaard bepaald. Op zowel advertentie gebied als op internetstandaarden. Gewoon omdat iedere andere engine bouwer zich maar te voegen heeft naar de implementatie van chromium ook al klopt die niet per se met de specs.

En we zien met Manifest V3 al dat Google gewoon niks geeft om de consument.
Maar nog steeds geen mogelijkheid voor een andere standaard e-mail app… :|
De screenshots laten anders wel een mail optie zien tussen Default App keuze
Umm... dat zit er al in? Ga naar de instellingen van een e-mail app, zoals Gmail. Daar staat een optie "Standaard Mail-app". Klik die aan. Stel hem in op Gmail. Presto, kat in het bakkie.
Die is er allang, maar volgens mij dan weer niet voor de Agenda.
Dat kan gelukkig al, gebruik hier gewoon protonmail app, en de standaard mail app is er af geknikkerd.

Zoals hieronder al aangeven kan dat dan weer niet voor de agenda helaas.
Helaas ben ik gedwongen om Outlook te gebruiken op mijn werk. Dat is mijn standaard mail ap. Dit werkt zonder problemen hoor… dus dit kan gewoon
Een iphone zonder apple ID/account en zelf kiezen welke apps en stores je wilt gebruiken, dat zou een mooi apparaat zijn.
Alleen werkt dan bijv Find my iPhone niet. Dat is wel jammer en een belangrijke functie imo.
Dat is dan gewoon een vrije keuze, prima toch?
Je hebt gelijk. Het is alleen wel zonde dat zo’n waardevolle feature verloren gaat dan. Ik geloof niet dat een app in een alternatieve store zo’n soort service levert op dit moment.
Let er wel op dat dit een vergelijkbaar issue is als verzekeringen in de US. Find My is een collectief netwerk van devices. Dat jij jouw device niet meer kan terugvinden is jouw keuze, maar je device doet ook niet meer mee in het vinden van andere devices. Als meer mensen dag gaan doen wordt de dekking dan ook steeds kleiner.

En dat is nu precies exact waarom het Find My netwerk zo groot is en redelijk werkt. Ook met tags en headsets.

Dus ik hoop dat ze daar dan wel wat aan/mee gaan doen.
Zonder appleId telefoon in gebruik nemen kan prima. Nu je je eigen appstore kan installeren kan je dus ook apps installeren zonder AppleID
Een Apple ID zou ik persoonlijk wel atlijd koppelen, al is het een wegwerpacount. Maar als ik het toestel verlies of het wordt gestolen is het wel fijn dat je actie kunt ondernemen.
Een iphone zonder apple ID/account en zelf kiezen welke apps en stores je wilt gebruiken, dat zou een mooi apparaat zijn.
Inderdaad. Vergelijkbaar met een Samsung smartphone zonder Android. Helemaal een win-winsituatie.
Koop een Android. Problem solved.

Persoonlijk zit ik er niet echt op te wachten. Maar prima dat dit kan. Een optie “gebruik de Apple default apps” aan het begin van het installatieproces zou ik wel op prijs stellen.
Foto's zit voor mij het meest in de weg. Ik gebruik zelf een Synology nas, en op elk apparaat wat ik gebruik behalve mijn iPhone kan ik mijn foto's daarop bekijken en delen.

Voor mij hoeft 'ie er echt niet perse vanaf. Als ik gewoon mijn foto's van mijn nas kan bekijken (of in het geval van de meeste mensen, Google Drive, Dropbox, OneDrive etc. support) dan ben echt geheel tevreden met wat het nu biedt.

Edit: ik ben een ongelofelijke oelewapper met hoe stom ik het verwoord hebt. Het is de integratie van de alternatieve foto-apps om zich te gedragen als de native foto-app wat ik graag wil zien. Synology Photos werkt echt top, maar alleen binnen die app zelf. Even door je foto's scrollen op Whatsapp om eentje door te sturen is (zover ik weet) niet mogelijk, en ik ben daardoor alsnog afhankelijk van de native foto-app.

[Reactie gewijzigd door EmeraldChickn op 22 augustus 2024 20:15]

Ehm DSphoto? Das de oude excuses

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/photos

Gewoon de photos op van Synology dan?

[Reactie gewijzigd door SpoekGTi op 22 augustus 2024 19:36]

Teruglezend op mijn reactie heb ik helemaal niet duidelijk verwoord wat ik bedoelde.

Het ding wat mij tegenzit zijn niet de losse apps, maar het gebrek aan integratie van de 'photos-api'. Als ik een kiekje maak wordt deze redelijk omslachtig op mijn nas gezet, ik moet na verloop van tijd de dubbele foto's verwijderen van mijn telefoon en ik kan er niet bij via andere apps.

Bij Windows kan ik mijn foto's folder verwijzen naar mijn nas, en daarna heb ik gewoon de ervaring alsof het native is. Dat is natuurlijk ook een feature van Windows, maar ik zie niet waarom Apple developers geen toegang zou kunnen geven tot deze functies om dit wel mogelijk te maken.
Het enige wat ik mbt foto’s wil is dat de ‘andere ‘ foto app dezelfde minimale features heeft + mijn eigen opslag locaties en screenshots accepteert en er geen idioot abonnement er aan komt zitten.

Dus ik blijf photos voorlopig gebruiken.
Tsja. Ik ben er niet heel erg op gerust dat dat niet gaat gebeuren om eerlijk te zijn. Als ik nu al kijk hoeveel van mijn favoriete film en foto apps al niet zijn geswitched van single purchase naar achterlijk duur abonnement heb ik er een hard hoofd in.
Je kan je foto’s toch zien met Synology foto’s als nog ?
Wauw, tof om de positieve werking van deze wet te zien. Dit is eigenlijk onvoorstelbaar op een Apple apparaat.
Wijzigingen die op zich prima zijn. Maar de browsers blijven dus voorlopig gebaseerd op de WebKit engine. Hoewel alternatieve browserengines toegestaan zijn, is er vanwege de eis van Apple (browserbouwer móét een vestiging in de EU hebben) nog geen enkele browserbouwer die daar iets meegedaan heeft.

Wat verder zou helpen is dat Apple de extensies voor Safari door browsers van derden laat gebruiken.
Ik hoop zo dat we een volwaardige Firefox browser mogen verwelkomen in de toekomst op iOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.