'Apple splitst App Store-divisie en maakt afdeling voor alternatieve appwinkels'

Apple zou zijn App Store-divisie splitsen en een afdeling maken voor het beheer van alternatieve appwinkels en appdistributie via websites. Dat claimt financieel persbureau Bloomberg. De stap is nodig nu de EU heeft afgedwongen dat de App Store niet langer een monopolie heeft.

Daardoor is er nu een afdeling nodig die overzicht houdt op alternatieve manieren van appdistributie, zoals alternatieve winkels en distributie via websites, aldus Bloomberg. Bovendien meldt Matt Fischer, de topman van de App Store sinds 2010, dat hij het bedrijf gaat verlaten. Er komen nu twee aparte leidinggevenden voor de afdelingen.

Tot begin dit jaar konden ontwikkelaars apps voor iOS alleen verspreiden via de App Store. Door de Europese DMA-wetgeving is het nu mogelijk om dat te doen via alternatieve appwinkels en via websites. Ontwikkelaars vinden de voorwaarden van Apple daarvoor vooralsnog wel te streng en Apple overtreedt volgens de Europese Commissie de DMA.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-08-2024 • 16:35

110

Reacties (110)

Sorteer op:

Weergave:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo blij mee ben... Het wordt op deze manier alleen maar lastiger om een apparaat veilig te houden. Want hoe goed gaat de controle bijvoorbeeld zijn van EPIC op hun appstore? Wellicht een stuk minder dan die van Apple en zit je straks met een iPhone/iPad vol spyware...

Ik snap wel dat ontwikkelaars (niet allen... EPIC mag van mij doodvallen bijvoorbeeld... dat zijn echt geen lieverdjes) meer geld willen houden, maar ja aan de andere kant regelt een partij als Apple wel het platform, de servers, controle op fouten/spyware etc.
Dit is het verhaal dat Apple steeds de wereld in helpt en dat is erg frustrerend.
quote: Apple
Andere app stores niet veilig hoor! Als we het open moeten stellen is gevaarlijk hoor!!!
De oplossing voor alle mensen die hier echt bang voor zijn is kinderlijk simpel: Dan doe je het niet. Als je niet expliciet andere stores toestaat, veranderd er niets voor je. Dat hele 'gevaarlijke' waar Apple lekker drama over aan het maken is, gebeurd dan allemaal niet. En in praktijk blijkt het eigenlijk wel allemaal een storm in een glas water te zijn.

Bij Android en bijvoorbeeld computers is dit al letterlijk decennia mogelijk. En wat blijkt:
  1. De meeste mensen blijven bij de stock aanbieders
  2. De wereld is niet ontploft, eigenlijk 99% van de tijd is er niets aan de hand
Wil je in het gesloten systeem blijven? Helemaal prima mogelijk.
Wil je iets anders proberen, mogelijk scherpere prijzen of prettigere serivce? Ook helemaal mogelijk.

Het zit elkaar helemaal niet in de weg. Het belangrijkste hier is dat de consument heeft nu keuze. Jij mag nu zelf kiezen. En als jij de veilige route wilt nemen is dat helemaal prima.

[Reactie gewijzigd door Martijn.C.V op 22 augustus 2024 17:14]

Je hebt straks geen keuze meer als het echt tegen zit. Dan gaat iedere groter App ontwikkelaar of grote naam (Spotify, Epic, Facebook etc) een eigen appstore uitbrengen die je MOET downloaden om hun apps te mogen gebruiken. Dat is ook de deur die je hiermee open zet.

Ik vergelijk het even met alle streamingdiensten die we nu hebben.... het zijn er veel te veel, waarbij je soms series hebt (The Good Doctor bijvoorbeeld) waarbij je seizoen 1 tm 4 bijvoorbeeld op Prime moet kijken en de nieuwere seizoenen weer op Netflix...

Ja je krijgt aan de ene kant keuze, maar aan de andere kant krijg je wellicht te maken met nog meer druk..
Waarom zou een APP ontwikkelaar een STORE willen maken? Het is niet als een launcher he? Het zou een absolute verspilling van geld zijn om voor 1 (of een paar) apps een store te maken. Het biedt amper voordeel.

Daarnaast: Wat wilt elke (commerciele) appbouwer? Geld verdienen. Hoe doe je dat? Door je app zo makkelijk mogelijk aanbieden. Dat is dus de grootste aanbieders.
Dat is dus de grootste aanbieders.
Dat ligt er dus maar net aan. 30% van je omzet of 3% van je omzet afdragen. Dan moet je wel heel veel meer verkopen via die grootste aanbieder.

Zeker als je je basis-app zover in-app-aankopen in de App Store zet, en je ‘volledige super-app’ in AltStore zet, dan bereik je dus ook je gebruikers, en degenen die willen betalen begeleidt je naar de (voor jou) betere winkel.

Het verschil is echt heel groot!
Kijk maar op pc
Steam, origin, uplay, battle.net, gog, humblebundle, en dat zijn degene die ik me zo meteen herinner, er zijn er vast meer.
Vergelijk misschien niet Apple met peren? Kijk naar Android, daar is het playstore nog verre van de grootste en de enige andere komen vaak van de bedrijven die de telephone maken zoals Samsung. En de enige andere die nog enige significantie hebben zijn vaak open-source of voor een niche user base zoals f-droid.

Dus nee, je kan niet met PC vergelijken.

[Reactie gewijzigd door Stetsed op 22 augustus 2024 23:39]

De vraag was waarom zou iemand zijn eigen store maken.

Nou de pc markt laat zien dat publishers daar erg fan van zijn
En idd de epic store ironisch genoeg vergeten in die lijst is batuurlijk een voorbeeld daarvan.

Zou me niets verbazen als er meer komen.
Je hebt het dan wel werk expliciet over game stores waarvan het gros alleen hun eigen games uitbrengen via hun eigen platform. Dat is natuurlijk nog steeds een vrij laag risico.
Net zoals op Android

Oh wacht nee

Net zoals op Windows

Oh, wacht, ook niet

Net zoals op macOS

Damnit, ook niet

Euhm, net zoals op geen enkel ander platform!
Windows is een slecht voorbeeld, zeker als we kijken naar game distributie. Epic game store exclusives etc.
Toch is het ook een goed voorbeeld. Gebruikers kiezen toch vaak kwaliteit over exclusiviteit. Epic weet maar niet door te breken in de game store markt al bieden ze games gratis aan. Gewoon omdat de kwaliteit van de gamestore minder is dan die van Steam.

Dat is iets wat we ook op Android en iOS graag willen hebben. Goede concurrentie op stores zodat we weer een betere kwaliteit van aanbod krijgen.

Op dit moment slaat de enshittification van de default stores enorm toe met reclame voor apps die je helemaal niet zoekt enzovoort. Een beetje concurrentie kunnen we dus wel gebruiken.
Ik snap je zorgen, maar dit zie je op Android ook niet echt gebeuren. Daarnaast kunnen ze dit alleen in de EU doen, dan moet je dus meerdere varianten gaan ondersteunen
Precies, hier was Steve Jobs ook op tegen toen hij iTunes uitbracht waar je ALLE muziek kon download ipv deze artiesten bij Sony, deze artiesten bij Philips. Dit is precies weer hetzelfde probleem
En dit is ook een mooi voorbeeld waarom de store keuze verplichten een goed idee is:

Je kon eerst enkel artiesten van Sony.
Of middels een andere app die van Philips.

En toen kwam Apple en die bood spontaan een sexy service: Alle muziek! Juist door marktwerking kregen wij iets waar we op zaten te wachten.

De Apple store bied ons iets. Maar misschien is die AltStore ook wel goed. Mogelijk bied die een betere service? Als we gelockt zijn naar 1 partij, zijn dat dingen waar we nooit achter komen. Misschien komt er wel een "AltStore Summer Sale"? Of kun je punten scoren waarmee je wat leuks kunt? Of iets waar jij en ik niet aan denken maar wel leuk is!
Juist door marktwerking kregen wij iets waar we op zaten te wachten.
Daarom is het ook zo jammer dat we nu door onbehoorlijke bemoeienis van een ondemocratisch instituut nu iets door onze strot geramd krijgen waar we absoluut niet op zitten te wachten.
Spreek voor jezelf. "We" vinden dat dit democratische instituut best een betere wereld voor consumenten mag scheppen ten koste van grote (tech-)corporaties. Als dat betekent dat jij op zoek zult moeten gaan naar medestanders om te rouwen voor de omzet van het meest waardevolle bedrijf ter wereld, dan kan ik je alleen maar condoleren met de winst die de maatschappij hiermee boekt.
Alle muziek? Nee hoor. Er was enorm veel muziek die niet te vinden was in de iTunes Music Store. Net zoals ook Spotify misschien wel de grootste catalogus heeft maar niet alles. Ook Netflix had in zijn hoogdagen veel maar niet alles.
Ja precies. Want dit zie je al op Android waar t al lang mogelijk was.
Daar kan ik geen spotify meer downloaden tenzij ik de Storify store installeer. Of voor facebook moet ik de Metappstore downloaden en voor Deezer de DeezNuts store.

Ow nee wacht, dat is helemaal niet zo...hmmmmmm
>een eigen appstore uitbrengen die je MOET downloaden om hun apps te mogen gebruiken.

maar dan zijn zij op hun beurt weer monopolisten over die stores, ben benieuwd wat er dan gebeurd ;)
Dat lijkt me niet, want een speler als Samsung heeft ook nog geen stok van de EU gezien wegens hun eigen appwinkel…
Heeft Samsung een Appstore? :+

Niet dat ik het niet wist, dat is sarcastisch bedoeld. Maar ondanks dat ik al ruime tijd een Samsung telefoon heb, heb ik er werkelijk nog nooit naar gekeken en dan ben ik 'tech savvy'. Ik vermoed dat ik zomaar niet de enige ben die die bloatware zo min mogelijk gebruikt ;) .
Precies, want het is elders geen gemeengoed. Android, Windows, Linux, zelfs Apples eigen macOS… En in het echie heb je ook maar keuze uit één supermarkt.

[/sarcasme]
Betaalt elke productontwikkelaar waarvan je producten in je auto vervoert ook je autofabrikant? Zonder autofabrikant ook geen cupholder in je auto, of koffer of...
of je huis, oh wee als je van de architect zijn werk profiteert om thuis geld te verdienen.

Het apple business model is marktverstikkend. Banken kunnen duidelijk perfect veilige betaalproducten maken en dit via een gigantisch onveilig platfors als browsers , wat zou dat geven als ze dat via een Uberveilig gesloten os kunnen...

Het is enige dat Apple zoekt is de competitie uitschakelen in één markt op basis van hun succes in een andere. Ge kunt het hen niet kwalijk nemen dat ze proberen, ge kunt het de overheid ook niet kwalijk nemen dat die zijn rol om de markt vrij te houden effectief opneemt.
Geef je helemaal gelijk. snap het ook niet zo. Ik ben gebruiker van beide Android en Apple, maar ik ben er blij mee. Heb meer het gevoel dat de meeste gewoon bang zijn dat ze sommige app's niet meer in de appstore kunnen vinden in de toekomst, en zich dan verplicht voelen om een andere store te installeren.
Maar dat is een keuze van de app maker (die keuze hadden ze eerst niet) en niet die van ons. Wij kunnen alleen maar kiezen of we een app gebruiken of niet.
Apple maakt ook computers met macOS. Daar kun je net zoals met Windows vrij software op installeren. Gaat allemaal prima daar. Ik zie niet in waarom dan op een iPhone (waar stuff notabene sandboxed is) het plots zo gevaarlijk zou zijn…
Zo werkt het niet. Als je de mogelijkheid geeft voor altstores, gaan die er komen. En jij en ik kunnen dadelijk geen app als Spotify meer downloaden voordat we de spotify appstore gedownload hebben die weer hypotetisch gezien allemaal data verkoopt voordat je uberhaupt de app op je telefoon hebt die vervolgens ook nog besmet blijkt te zijn met spyware. Dat maak je dan mogelijk.
In theorie ja. Maar stel Spotify gaan naar de AltStore omdat het goedkoper is voor ze. En meer volgen... Dan gaat Apple in hun eigen store echt wel reageren door bijv van 30% naar 20% te gaan oid. Gunstig voor de consument! Dankjewel gezonde marktwerking!

Daarnaast is dat hele gepaniek om malware en spyware en cryptominers en weet ik veel wat de Apple PR machine gebruikt om angst te veroorzaken helemaal niet een ding.

Again: In Android wereld is dit al doodnormaal, en i.t.t. tot wat Apple graag promote, is Apple helemaal niet zoveel beter in het vinden van slechte apps. In Android wereld is het ook niet een grote virusbende.

Een AltStore wilt ook graag significant worden/zijn. Dus ook die zullen verdomt goed hun best dom om te filteren.
Laten we het hopen... Maar er is wel degelijk 1 groot verschil in de controle tussen Google en Apple m.b.t. controle op de stores. Apple doet een grote controle vooraf en geeft daarna pas toestemming of juist weigering van een app. Google doet dit achteraf in scans en controles... Dan kan het kwaad al geschiedt zijn, daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden op het internet.
https://www.bright.nl/nie...e-play-store-stiekem.html
Gelukkig is de controle van Apple zo goed dat dat niet kan gebeuren. Oh wacht, toch wel. En vooraf controleren op hun eigen voorwaarden lukt ook al niet, waardoor er ook bijvoorbeeld piraterij apps of apps met IAP's via hun eigen aanbieder in de App Store stonden.

Dus zo'n controle vooraf zegt ook niet veel.

[Reactie gewijzigd door vosManz op 22 augustus 2024 17:22]

met IAP's via hun eigen aanbieder in de App Store stonden.
Vertel dan ook even het eerlijke verhaal dat Epic op afstand code had geactiveerd die hun eigen IAP had geactiveerd. Dit was in de game tijdens de controle door Apple namelijk niet zichtbaar en werd pas zichtbaar toen Epic op afstand een functie activeerde nadat Apple de update had goedgekeurd.
Maar dat is toch juist het punt. Als dat na contour achteraf geactiveerd kan worden dan is die controle dus zo lek als een mandje want je activeert het kwaad willende/misleidende/whatever pas na je door de controle bent gekomen
Je kan toch niet verwachten dat Apple 24/7 software engineers elke lijn met code van een project gaan controleren voordat het in de App Store komt? Dan komen applicaties zoals FB of Instagram nooit meer door de review heen.
Nee dat verwacht ik ook niet. Ik verwacht dat ze stoppen met claimen dat die reviews kwaadwillenden tegenhouden.
Zeker niet, maar dan moeten mensen ook stoppen met claimen dat Apple dat doet en daarom veiliger is, want dat is dus niet helemaal het eerlijke verhaal als ze regels code overslaan.
Nee zeker niet, maar is alsnog stukken minder dan in de playstore...
Want android is dat zelfde gebeurt?
Lol je in theorie zou het kunnen maar de realiteit laat een ander beeld zien.
Wat is het probleem, Spotify downloadt nu ook vanalles. Wat gaat die Spotify store allemaal doen dat ze nu al ni doen. Buiten dat je rechtstreeks in de app kan betalen ipv nu via je safari browser naar Spotify te moeten gaan.
Mensen zijn zich niet bewust van deze risico's. Jij weet hiervan, maar mijn vader heeft geen idee. Als hij ziet dat ergens een app gratis beschikbaar is, zal hij die zonder problemen installeren met allerlei virussen. Ik vind de wet zelf niet slecht, maar er moet wel een controle zijn!
Apple ondertekend nog steeds alle apps, voordat ze überhaupt geïnstalleerd kunnen worden.

Zie het zo.
Je telefoon is een stad. De App Store het winkelcentrum. Apple is de gemeenteraad. De gemeenteraad verplicht alle ondernemers in dat ene winkelcentrum te verkopen.
De gemeenteraad controleert alle goederen voordat ze in het winkelcentrum komen.

Nu heeft de landelijke overheid bepaald dat er nieuwe winkelcentra mogen komen. De gemeenteraad mag nog steeds controleren welke goederen naar alle winkelcentra gaan.
Maar je kunt hem niet zomaar installeren op iOS, want dat vereist allerlei handelingen. Als hij blijkbaar niet goed kan omgaan met telefoons, dan kan hij ook niet al die handelingen voorafgaand aan de installatie uitvoeren.
Mijn ouders heb ik nochtans geleerd bewust niks te installeren, het os geeft genoeg waarschuwingen zodat mensen er schrik van krijgen.
Mensen hebben uiteindelijk ook leren rijden, een enorm gevaarlijke activiteit als je niet oplet.
Dat is allemaal prima en fijn dat jij dat vindt.
Ik ben alleen bang dat als ik in de eigen beschermde omgeving wil blijven, er ook content aanbieders zijn die hun apps alleen gaan aanbieden in hun eigen appstore , of een andere appstore, maar niet die van Apple.
Dus kan het zijn dat ik door die keuze niet de beschikking krijg over alle content.
Je zegt het goed je bent bang gemaakt door Apple het goede bedrijf wat jou wel zal beschermen tegen de boze buitenwereld maar in werkelijkheid gewoon geld wil via jou of via uitgevers.

En kijken we naar hun gevaarlijke broertje zien we dat het allemaal wel meevalt en er geen apps of content ontbreekt uit de google playstore
de eerste app stores die live zijn gegaan voor iOS hebben alleen maar exclusieve apps die niet in de App Store van apple staan. Er ontbreekt dus daadwerkelijk wel content (Bijv straks fortnite). Niet dat het mij boeit, maar er zijn zat kinderen die dat wel leuk vinden. Via de App Store zijn op de devices van de kinderen in app aankopen geblokt. Ik weet dat ik dat opnieuw moet instellen voor een andere App Store, maar weet de gemiddelde ouder dat ook? Of krijgen we straks weer de horror verhalen van afschrijvingen van honderden euros aan skins (die vervolgens niet terugbetaald worden want geen App Store coulance). Wie wordt er dan op aangekeken? Epic? Ik denk het niet. Dat zal Apple dan wel weer zijn.
Fortnite is er uit gekickt door Apple zelf. Dus moet je bij Apple zijn er niet Epic. En ja als weer eens voor duizenden euro's aan skins wordt gekocht door kinderen zijn ouders de sjaak hadden ze maar niet hun CC gegevens moeten achter laten zonder extra stap die nodig is. Er zijn genoeg mogelijkheden om te tot een minimum te beperken.
Instaleer die dan niet? Simpel toch.
Ik gebruik al 30 jaar window pc's en in al die tijd nog nooit een probleem qua veiligheid gehad, op een systeem dat vele malen "onveiliger" is.

Gebruikt anroid sinds eclair 15? jaar dus, ook nooit problemen.

[Reactie gewijzigd door k995 op 22 augustus 2024 16:43]

Alles valt en staat met de gebruiker uiteraard, maar ik mag mijn zorgen toch uiten? ;)
EPIC mag van mij doodvallen
Gaat wel wat verder dan "zorgen uiten".
Het is echt wel logisch dat ze apple hun monopolie breken, had al veel vroeger moeten gebeuren.
Ach dat van die monopolie op het gebied van Appstore ben ik het niet mee eens, maar dat mag. Meningen verschillen ;)
Wie anders kon apps aanbieden voor ios? Juist niemand = monopolie.
Wie anders kan producten aanbieden in de Jumbo dan zij die door de Jumbo goed zijn gekeurd? Juist niemand = monopolie. :+

Zo kan je alles wel onterecht reduceren tot een monopolie. Het is eerder al vastgesteld dat er geen sprake is van een monopolie, daarom is er nieuwe wetgeving geïntroduceerd om macht die op andere wijze verkregen is in te perken (althans, dat is de officiële opgegeven reden - maar dat is een andere discussie.). Moeten het wel bij de feiten houden.
Wie anders kan producten aanbieden in de Jumbo dan zij die door de Jumbo goed zijn gekeurd? Juist niemand = monopolie. :+
Het gaat helemaal niet om de apps in de App Store het gaat om de stores in iOS. Je trekt de vergelijking dus scheef...

Naast de App store heb je keuze uit: *insert krekel geluid*

Naast de Jumbo heb je keuze uit: Albert Heijn, Lidl, Aldi, Dirk, Plus, Coop, Dekamarkt, Vomar, Spar, Jan Linders, Boni, Hoogvliet, Poiesz, MCD Supermarkt, Nettorama, Picnic (en dat zonder dat Jumbo je dat moeilijk gaat maken naar een concurrent te gaan)
Het is eerder al vastgesteld dat er geen sprake is van een monopolie
Lekker boeiend hoe we het noemen, machtsmisbruik mag niet en de EU gaat er wat aan doen :*)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2024 18:28]

Je vergelijking raakt kant noch wal. Ik kan verschillende supermarketen gaan , supermarkt = app store. Ik kan dat niet in ios.

Aka een monopolie. Geen reden daar om te strijden de eu heeft dat zo gelabeld.
Bedoel meer dat het mij niet kon schelen dat Apple als enige een appstore had. Ik gebruik het met plezier.
Als jou het benadelen van miljoenen ontwikkelaars niet kan schelen is dat prima natuurlijk, maar verwacht dan niet dat iemand er mee zit als jij je benadeeld voelt (en imo nog onterecht ook).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2024 18:14]

Nee er zijn ontwikkelaars die verwachten dat ze het App platform van Apple gratis mogen gebruiken terwijl Apple daar ook behoorlijk wat mankracht, tijd en geld in steekt.. Kijk 30% voor kleine ontwikkelaars vind ik ook erg veel, maar volgens mij zijn er staffels in de Appstore die kleinere ontwikkelaars minder laten betalen? Het zijn vooral de 'grote' jongens zoals Epic die lopen te bitchen...
Nu praat je over iets alsof het iedereen het mee eens is.. terwijl dat helemaal niet zo is.

Laten we beginnen met het argument dat app developers een gratis platform willen. Maar als deze app developers die apps niet zouden maken welke waarde heeft een iPhone dan nog, app development is niet een “1 side wins” situtatie, beide kanten kunnen winnen en dat is Apple ook omdat die app nu beschikbaar is, zelfs all krijgt Apple er geen direct geld voor.

Dit zien we ook in Korea en groot deel van Asia dat ISP’s niet alleen voor hun services(de internet connectie) geld vragen, maar ook van services zoals Netflix geld vragen om die service over hun netwerk te leveren.

En effe, het is niet alleen de grotere jongens die bitchen, alleen zijn zij de enige groep die genoeg geld heeft om ook iets te doen. En ik ben niet voor epic ik vindt het voor een groot deel een scheit bedrijf, maar in deze situatie is het niet dat alleen de grotere jongens het doen alleen als kleine het doen wordt het niet opgemerkt.
En daar veranderd niks aan :-) dus geen reden om je op te winden
En masochisten vinden pijn plezierig. Betekent niet dat we dat voor iedereen moeten voorschrijven.
maar ik mag mijn zorgen toch uiten?
Zeker maar het wordt dus niet onveiliger als je gewoon enkel Apple Store blijft gebruiken zoals hij adviseerde! Dus je zorgen zijn nu weg toch?
Want hoe goed gaat de controle bijvoorbeeld zijn van EPIC op hun appstore?
Misschien wel beter dan Apple, je weet het niet (en ik ook niet) :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2024 17:31]

Nee, ontwikkelaars hebben zoveel macht dat ze met gemak alle consumenten kunnen dwingen om alternatieve App Stores te installeren en daar heeft de EU niet over nagedacht. De zorgen zijn dus in de verste verte niet weg. De keuze "Of je kan je telefoon niet meer gebruiken zoals je gewend bent en/of je mist apps die je nodig hebt (voor werk), of je installeert onze alternatieve App Store met brakke security en privacy. Kies maar, en je moet dankbaar zijn dat je deze keuze nu hebt!!!" is niet echt een keuze, dat is meer chantage.
Je vindt macht blijkbaar alleen een probleem als het niet bij Apple ligt :+
Nee, ontwikkelaars hebben zoveel macht dat ze met gemak alle consumenten kunnen dwingen om alternatieve App Stores te installeren en daar heeft de EU niet over nagedacht.
Tuurlijk hebben ze daar aan gedacht, ze hebben alleen niet de illusie alsof alle ontwikkelaars ineens 1 entiteit zijn en vanuit 1 belang gaan handelen en samen tegen Apple gaan spannen.
of je installeert onze alternatieve App Store met brakke security en privacy
Je stelt dus al dat alle andere stores per definitie brakke security en privacy hebben. Tja dat is iets tussen je oren want dat weet niemand nog precies :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 augustus 2024 18:10]

Tuurlijk hebben ze daar aan gedacht
Politici ? alsof die nu al voldoende verstand hebben wanneer het om moderne techniek en alles wat daar bij komt kijken gaat.
De meesten zijn nog van die leeftijd en ouder dat ze bijvoorbeeld nog met een Nokia 3310 lopen zoals Mark Rutte, zijn al blij wanneer ze weten hoe ze een smartphone of pc aan moeten zetten.

Die hebben hier hoogstwaarschijnlijk te snel een beslissing genomen en hier helemaal niet bij stilgestaan, komt vaak genoeg voor en dan moet er na verloop van tijd weer een 'reparatie wetje' komen.
Alle apps die op ios/ipados/tvos geinstalleerd kunnen worden, moeten door apple ondertekend zijn, ongeacht in welke appmarktplaats ze worden aangeboden.

Apple claimt zelf goed te controleren op dat vlak. Die controle staat los van de App Store. Apple claimt ook dat alle apps in een soort sandbox zitten. In theorie zou een malafide app dus ook vrij weinig moeten kunnen doen, tenzij die sandbox toch niet zo sandbox is als dat Apple claimt en dat het alleen maar door wat controles komt. Dat laatste is uiteraard puur speculatief van mij. Ik kan het linksom of rechtsom niet bewijzen :)

Het enige dat de App Store nog extra doet is inhoudelijk filteren. Geen porno/tabak/enz. Die inhoud is straks dus wel mogelijk met andere appmarktplaatsen.
Ja want dat lukte epic ook heel goed… of niet want toen epic dit probeerde in hun case tegen Google lukte dit niet en verloren ze een gigantisch deel van hun Android user base want veel users gaan niet die moeite doen. “Default is king”, en hoewel die optie wordt gegeven zal hij vrij weinig worden gebruikt.

En PS: Als een bedrijf een proprietary app heeft dan doen ze dat niet via een Appstore maar via een MDM solution om het direct naar devices te sturen.
Mag niet, m’n van Android gebruikers, die helemaal niets met iOS te maken hebben….
Meerdere appstores gaat er ook voor zorgen dat ze elkaar veilig houden. Want als de een vol spam en scam zit, dan gaat niemand hem toch gebruiken?
Heb liever dat ze het hebben zoals windows, Store optioneel, via web gewoon je applicatie downloaden. De tijd dat iedereen 100e toolbars en virussen download is grotendeels voorbij (en zitten tegenwoordig ook gewoon in apps in een Play of App store).
De gemiddelde Windows gamer is al die "stores" wel beu: Steam, Ubisoft Connect, EA App, Bethesda App, Battlenet, Epic games, Xbox app, Riot games, ....
Ik ben het hier volledig mee eens. Ik kies apple omdat het gesloten is en zit niet wachten dat ze de poorten opengooien, dan kocht ik wel een Android.
Zijn nog meerdere mensen die het wel graag willen. Jij kan gewoon in je gesloten bubbel blijven leven toch?
Prima, laat mij. Waarom een iPhone kopen als je uit je gesloten bumble wilt?!? Laat me lekker gesloten zijn???
Ook dit is zo'n raar argument.

Ik koop gewoon lekker wat ik wil en voor mij is een iPhone gewoon een tool en ik wil graag dat die tool voor allerlei verschillende dingen gebruikt kan worden. En, het is soms frustrerend dat Apple denkt dat bepaalde toepassingen niet mogen. Terwijl, de tool die ik heb gekocht eigenlijk wel in staat is om dat te doen.
Ik denk dat daar precies de tegenstrijdigheid zit waar we in zitten. Jij ziet de iPhone als een tool om de buitenwereld te bereiken. Apple en de Apple- minded gebruikers zien de iPhone ook slechts als een tool, maar dan een tool dat toegang geeft tot het gesloten ecosysteem van Apple en juist niet voor toegang tot de buitenwereld.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 22 augustus 2024 17:18]

iOS is niet een gesloten vorm van Android, dus dat slaat nergens op. iOS of niet-iOS is meer dan alleen "gesloten of open". Denk bijvoorbeeld aan al die exclusives die Apple heeft afgekocht voor Apple Arcade; die komen minstens een jaar, misschien langer, niet naar enige alternatieven. Of misschien wil je de instellingen van je Airpods aanpassen.

Ik ben het helemaal met je eens dat je prima gesloten je iPhone moet kunnen blijven gebruiken, ook al kosten apps dan misschien wat meer (vanwege de 30% die Apple afroomt), of zijn ze niet beschikbaar (als Apple weer ruzie heeft). Exclusief de app store gebruiken heeft voordelen (makkelijk subscription management!) en dat blijft ook gewoon mogelijk natuurlijk.

Ik heb zelf de Epic store op een iPhone gezet gewoon om te kijken hoe het werkt en ik kan je garanderen dat dit je heus niet per ongeluk overkomt. Zonder twee security-prompts (met Face-ID) en handmatig de settings openen zal er niks op je telefoon verschijnen.

[Reactie gewijzigd door GertMenkel op 22 augustus 2024 17:18]

Dus dan moet alles hetzelfde blijven voor jou? Jij kan toch gewoon er bij blijven? Je hoeft niks te doen namelijk. Andere kunnen nu gewoon wel kiezen. En die hebben nu ook op iPhone een keuze.
Gewoon lekker Android gebruiken joh, prima product voor de mensen die daarin geloven of gewoon willen gebruiken.

En nee, hij zal en kan niet gewoon in zijn bubbel leven ivm dat hij ook apps of een spelletje op ze telefoon wilt spelen, maar helaas geen onderdeel meer is van de App Store.
Welke game is dan recentelijk vrijwllig uit de appstore gestapt om naar Altstore te gaan of naar de EGS?

Ooh ja dat waren er wel getelt 0...

Fortnite was er al noodgedwongen uit gegooid dus die kon je al niet spelen en nu weer wel :) dus dat is al 1 plus puntje van deze wet :)
Wat is er nu open dan? Apple staat nog steeds bij de brug de goederen te controleren. Ze gaan nu alleen naar een ander winkelcentrum.
Ik niet. Ik kies Apple omdat ik de Android GUI haat, apps rommeliger voel(d)en, je goede samenwerking hebt tussen Apple devices en toen ik overstapte van Android een merk als Samsung aanzienlijk korter update beleid had.
Maar dat geslotene van IOS kan me gestolen worden.

En ik zeg nadrukkelijk IOS, want macOS is net zo open/gesloten als Windows. En daar is ook niet de digitale apocalyps uitgebroken.

[Reactie gewijzigd door PrimusIP op 22 augustus 2024 19:21]

Ik heb de altstore pal even geprobeerd en je moet best veel acties doen om alternatieve app stores te downloaden o.a. via instellingen toestemming geven dat deze Appstore echt geïnstalleerd mag worden. Het is dus niet net zoals op Android een apk installeren en klaar. Daardoor is het alsnog net zo veilig als voor deze wijziging naar mijn mening.
Alle apps die te installeren zijn op iOS zijn gecontroleerd en ondertekend door Apple.

Het enige verschil is, is dat de App Store ook andere controles heeft op bijvoorbeeld porno en zo.
Andere appmarktplaatsen hoeven dat niet per se te hebben.
Precies en dat is ook een zorg vanuit mijn kant..
Nouja, het is al vaak genoeg gebleken dat de app store van Apple zelf ook genoeg troep door laat. Niemand verplicht je om die Epic store te installeren. Juist Apple mag van mij doodvallen door iedereen uit te persen met absurde regels die puur en alleen geent zijn op zoveel mogelijk geld binnen te harken.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo blij mee ben... Het wordt op deze manier alleen maar lastiger om een apparaat veilig te houden. Want hoe goed gaat de controle bijvoorbeeld zijn van EPIC op hun appstore? Wellicht een stuk minder dan die van Apple en zit je straks met een iPhone/iPad vol spyware...

Ik snap wel dat ontwikkelaars (niet allen... EPIC mag van mij doodvallen bijvoorbeeld... dat zijn echt geen lieverdjes) meer geld willen houden, maar ja aan de andere kant regelt een partij als Apple wel het platform, de servers, controle op fouten/spyware etc.
Je hebt volkomen gelijk... Niet de gebruikers, maar hardware en software fabrikanten moeten echt voorkomen dat de gebruikers iets fout doen met software zoals virus of warez downloaden en zo. Dus hardware en software fabrikanten zijn hoofdverantwoordelijk, niet de gebruikers.
Apple wordt ook door EU zwaar gedwarsboomd. Volgens mij geeft EU helemaal niets om veiligheid, dat vind ik heel erg zorgwekkend.

Ik had ook heel graag willen zien dat Apple buiten EU ook een iPhone/iPad voor Europese gebruikers willen verkopen zonder Europese voorwaarden. Denk maar aan Windows N versie binnen EU, en buiten EU gewone versie zonder EU bemoeienis :') Ik weet zeker dat HEEL ERG VEEL MENSEN VOOR gewone versie kiezen :') Ik zeker ook.
Ik snap deze hele situatie niet helemaal, waarom moet apple nog steeds in het process zijn? Waarom mogen gebruikers niet ipa's (met of zonder ondertekening) installeren?
Heeft te maken met security (volgens Apple, de grote winstmarges in de appstore spelen natuurlijk hoofdrol). Het downloaden van externe bronnen is altijd dé grootste risico factor voor malware. Hierom is het beter om het downloaden van appstores van derden te weigeren.

Als je de kraan ook maar iets open zet... Kom je vanzelf aan het dweilen...

Als iPhone gebruiker zit ik hier zelf eigenlijk ook niet echt op te wachten en mogen ze van mij wel een extra IOS line opzetten. Laat de gebruiker maar kiezen of ze appstores van derden mogelijkheid willen gebruiken of een volledig Apple-only IOS systeem.
Je moet expliciet toestemming geven én de alternatieve app store(s) zelf downloaden voordat je ze kan gebruiken. Als je dat niet doet, zit je "gewoon" in de oude situatie.
Totdat dus Microsoft zegt dat je alleen hun Microsoft365 apps kan downloaden vanaf hun Store.

Of wanneer Meta zegt dat je Whatsapp alleen van de Meta store kan downloaden

etc. etc. etc.


Waarom zouden ze dat doen als ze dat ook niet op Android doen?

Omdat je als ontwikkelaar veel meer data kan/mag verzamelen op Android dan op iOS. Als Meta een Meta store maakt dan kunnen ze al die data van de Meta store verzamelen en eventueel doorverkopen.

Zo een aparte store is op Android niet nodig om genoeg data te verzamelen.

Apple verzamelt ook data maar verkoopt het niet. Daar dit een groot verschil in.

[Reactie gewijzigd door Ricco02 op 23 augustus 2024 19:20]

Ik snap dus niet waarom dit uberhaupt een vraag is. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen een iPhone gekocht hebben omdat ze graag losse apps van random appstores willen downloaden, die mensen hebben allemaal android, en daar is niks mis mee. Ik wil geen troep op mijn telefoon en als je dit toelaat, krijg je dat wel.
Zoals al zat in de andere comments: Als jij geen 'troep' wilt, doe jij het niet. Stel ik wil dat wel, kan ik dat wel. Het is nu onze keuze, ipv die van Apple. En dat is een goede stap.

Er is niets minder veilig geworden door deze stap. Alles is EXACT even veilig als de gesloten situatie. Dat veranderd pas als JIJ er voor kiest om een andere store toe te staan.
Maar tegelijkertijd door jouw wens wordt mijn toestel in gevaar gebracht door meer mogelijkheden van zero-days, lekken en/of andere mogelijke problemen in de code. Want wie zegt dat het sideloaden van apps veilig en gecontroleerd genoeg gebeurd?
Alles is EXACT even veilig als de gesloten situatie.
Dit is overigens een gevaarlijke aanname. Men zou bij Apple dus sideloaden toe moeten staan maar uit ervaring van bijvoorbeeld Android, was het in eerdere versies van Android mogelijk om malware zonder willens en wetens van de gebruiker te installeren op een android telefoon (dacht android 8?). Dat is iets wat bij Apple nóóit kon gebeuren, en nu dus wel een vergroot risico factor is geworden. Om maar als voorbeeld te noemen.
Maar dat is toch een rare beredenering? Je koopt een Apple toestel omdat je van mening bent dat deze veiliger is vergeleken met andere alternatieven. Vervolgens ga je er vanuit dat het systeem om een of andere reden niet meer veilig is als je sideloaden toestaat? Maar waarom? In de huidige setting kan je eigenlijk al langer sideloaded en daaruit blijkt niet direct dat dit gevaarlijker is dan de situatie zonder deze mogelijkheid.

In de vorige situatie, zonder alternatieve appstores was je ook niet veilig (terwijl jij suggereert dat dit wel het geval is):
However, malware targeting iOS is not exclusive to sideloaded apps and has repeatedly been found on the official iOS App Store. One of the most prominent cases occurred in 2015, where 128 million users downloaded 2,500 infected apps from the iOS App Store that contained the XcodeGhost malware. Several years later, in 2022, Meta publicly warned about 47 malicious apps on the iOS App Store targeting its users.
https://www.netcraft.com/...app-store-malware-review/

Ik weet nog dat vroeger toen Cydia nog populair was er wel eens bugfixes door de community werden uitgebracht.
Dit is een non argument. Apple zorgt ervoor dat het veilig gebeurt. Sideloaden zegt niet automatiek dat het niet deugt. Moet aan voorwaarden voldoen en dat is het.
Apple moeten alleen die voorwaarden scheppen waardoor een andere store ook werkt.
Ik hoef dat zelf ook niet, heb een android toestel en wil ook dat dicht getimmerd houden. Samsung heeft een eigen store op mijn telefoon en De Play Store staat er ook op. Dus het kan gewoon.
Je blijft hangen in dat jouw apparaat minder veilig wordt door mijn keuze. Nogmaals: Als jij bij de Apple Store blijft is er:
- nul side loading
- nul andere stores
- nul andere apps
- nul verschil in security

Sideloading is weer wat anders he? Dat is apps buiten een store om installeren. En dat kan echt niet per ongelijk, dat vereist behoorlijk vergaande instellingen.

De keuze is aan jou. Niet veranderd er voor jou. Het wordt niet meer/minder veilig voor jouw. Pas als jij ondubbelzinnig toestemmingen gaat veranderen, wat echt heel duidelijk wordt aangegeven en niet per ongelijk gebeurd, dan pas gaan er dingen veranderen.

En blijkt dat dat in praktijk ook nog steeds werkt zoals bij bijv. je e-mail: Gezond verstand. Als jij shady dingen gaat zitten installeren.... Maar als je gewoon normaal doet, is het helemaal niet zo gevaarlijk als Apple je doet geloven.
Die redenatie klopt niet helemaal
als ontwikkelaars er voor kiezen om een app die je gebruikt alleen via alternatieve stores aan te bieden, verandert alles voor je.en daar zitten er genoeg niet op te wachten
De eerste tools die ze verspreiden via de alt store zijn torrent clients.
Allemaal om debian te seeden zeker?

Moest apple niet in het proces zitten heb je meteen cracked ipas die de business modellen van developers onderuit haalt.
Zou het niet kunnen dat sommige mensen juist heel graag een iPhone zouden willen i.p.v. een Android, maar die juist niet kopen omdat de App Store zoveel beperkingen heeft? Voor die gebruikers is deze aanpassing juist wel heel wenselijk.
Ik wil geen troep op mijn telefoon en als je dit toelaat, krijg je dat wel.
Waar baseer je dat op? Als we Android als voorbeeld nemen lijkt deze uitspraak namelijk gebaseerd op precies niets. Op Android kun je apps uit andere bronnen dan de Play Store installeren, maar dat wil niet zeggen dat dat direct een groot veiligheidsrisico is. Mocht je echt een shady app willen installeren dan moet je eerst toestemming geven voor het installeren van onbekende apps. Als je die stappen doorloopt en de app vervolgens alsnog installeert zal Play Protect 'm hoogstwaarschijnlijk detecteren als het echt een malware app o.i.d. is, die scant namelijk ook apps van andere bronnen dan de Play Store.

Alle apps die je download, ongeacht de bron, zijn verder gebonden aan de API's die in Android beschikbaar zijn. Dat wil zeggen dat als ze bijvoorbeeld je locatie willen opvragen, je daar toestemming voor moet geven in Android, ook als die app niet uit de Play Store komt.

Of Apple een alternatief voor Play Protect heeft weet ik niet, als dat niet zo is zouden ze dat natuurlijk prima kunnen maken. Voor het gebruik van de API's is op iOS natuurlijk hetzelfde van toepassing.

Met die rotzooi zal het naar mijn idee dus wel meevallen. Dat is geen probleem op Android, en ook niet op Windows, Mac, Linux, ..., dus waarom zou het op iOS nu ineens wel een probleem zijn?
Ik heb nog nooit gehoord dat mensen een iPhone gekocht hebben omdat ze graag losse apps van random appstores willen downloaden
Je hebt nooit van mensen gehoord dat ze een iPhone gekocht hebben omdat ze graag losse apps via random appstore willen downloaden, omdat dat niet kan. |:(

Er zijn velen die dat wel willen. Ik wil porn games. Ik wil een torrent/emule client voor mijn iPhone. Ik wil de Spotify app via spotify.com downloaden en mijn abbo direct bij Spotify afsluiten, zonder dat Apple 30% (of whatever) incasseert.

We mogen alleen gebruiken wat Apple goedkeurt. Ik wil de vrijheid hebben die ik op mijn PC ook heb.
Daardoor is er nu een afdeling nodig die overzicht houdt op alternatieve manieren van appdistributie
Dat is natuurlijk helemaal NIET nodig, MAAR ze willen devs en gebruikers ook geld afhandig maken voor gebruik van compleet niet-gerelateerde andere installaties en dus "moet" je natuurlijk een gestapo-unit oprichten om dat allemaal in de gaten te houden.
Het bedrijf waar ik voor werk heeft al aangekondigd dat ze op de iPhone die je nu van ze ontvangt (tenminste voorlopig) geen alternatieve app stores zullen toelaten (net zoals sommige apps die nu al niet toegelaten worden).

Ik begrijp dat goed: alternatieve stores moeten zich eerst maar eens bewijzen. Maakt het natuurlijk wel lastig als er bedrijfskritische apps verhuizen naar een alternatieve store. Maar zal nog wel even duren verwacht ik zo :)
Mwa niet heel onlogisch toch? Veel werk computers zijn helemaal dicht getimmerd qua wat erop mag draaien. Op veel Windows laptops voor werk mag je überhaupt geen programma’s zelf installeren die niet gewhitelist zijn..

Betekend niet dat dit niet een heel erg goede verandering is! Het is mooi dat je als eindgebruiker wel de keuze hebt als je dat wilt. En het zou goed zijn voor de markt als er meer concurrentie kwam van de Apple App Store, op dit moment zijn ze basically een soort monopolie waar ze misbruik van kunnen maken. Meer concurrentie op de markt is vrijwel altijd goed.
Het is wel fijn dat sommige bedrijven inderdaad voornemens zijn om de gebruikers te beschermen tegen ondoordachte en ongewenste wetgeving. Hoe meer bedrijven deze beperkingen opwerpen, hoe groter de kans dat ontwikkelaars het toch (grotendeels) niet voor elkaar krijgen om af te dwingen dat je hun brakke store moet installeren om nog gebruik te kunnen maken van hun (zakelijke) apps.
Ik heb heel sterk het idee dat (bijna) iedereen die blij is met deze wijziging geen iPhone heeft..
In mijn geval klopt dat, maar ik moet (voor werk) wel iPhone apps ontwikkelen en in ieder geval voor een stuk niet hoeven rekening te houden met de fratsen van Apple kijk ik erg naar uit.

Ik heb heel sterk het idee dat (bijna) iedereen die niet blij is met deze wijziging scenario's voor zich ziet die andere platformen zoals Android al hebben laten zien helemaal niet realistisch zijn.
Vanaf het begin was het al duidelijk hoe Apple in de wedstrijd zat. Als dat zo’n probleem is dan hadden mensen die telefoons wel niet gekocht.

Dat dan het andere kamp (Android) hun gedachtengoed probeert op te dringen aan Apple gebruikers is gewoon ronduit irritant. Leef en laat leven, wil je het niet, koop het niet, maar bepaal niet wat de ander zou moeten willen.
Het is zo dat Apple via het OS nog altijd controlleert wie een store mag hebben. Dat mechanisme zou moeten ergens anders liggen. Weliswaar met certificatie en mogelijkheid tot intrekking van security-sleutels. Maar wie gaat in godsnaam die kost dragen?
Nu kan Apple inderdaad blijven afpersen. Een 0,5€ per geinstalleerd toepassing is niet niks! En in feite blijven zij de toepassingen goedkeuren, iets wat in strijd is met de vrije markt-principes. Dus hopen maar dat bestraffing via DSA,DMA,GDPR, AI gehandhaafd kan blijven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.